Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39

Yucko

One clown to rule them all !

zo, nu kan ik mij ook eindelijk in dit topic melden.
Vandaag een tweedehands XC40 op de kop getikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZSIAW0ip0MNE6Z3sashaPI64MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmLYJj38W4Qp4YgQnHefWJzm.jpg?f=fotoalbum_large

de meest basic uitvoering, nl. T2 momentum core maar ben er heel blij mee *O*

bj 2020, 21k op de teller

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
Hoi,

Met gezinsuitbreiding (junior nr. 3) op komst en op vakantie in Zweden is onze liefde voor het merk weer aangewakkerd. De vrouw is helemaal fan van Volvo als volgende gezinsauto. Ik ook, maar voor ik in de cijfers duik kom ik eens vragen welk model ik volgens jullie in overweging zou nemen. Het zou dan gaan om een nieuw (stock) model, of hooguit 1 of 2 jaar oud bij dealer aangekocht.

- Een V60 is onze grote liefde, maar lijkt me niet de meest praktische (grote transmissietunnel, is dat bij elke uitvoering zo?) voor 3 kinderen op de achterbank te zetten?

- Een XC60 hoewel we van nature eerder station fans zijn, spreekt ons ook wel aan en geeft blijkbaar wel aanzienlijk meer ruimte in het interieur. We gebruiken een dakkoffer voor vakanties dus dan geeft op vlak van bagage wel wat uitweg.

- De V90 en XC90 passen niet in het budget of het zou een heel kale versie zijn.

- Zowel bij een V60 als XC60 zou het gaan over een B4, B5 of T6. Maar ik ben niet overtuigd van een PHEV omwille van het gewicht, beperkte elektrische modus en vooral, ze zijn fors duurder. Misschien even aanstippen dat ik Belg ben dus de aankoopprijs voor een PHEV is minder voordeling dan in Nederland. Maar zo een B4, rijdt dat wel wat?

Bedankt voor jullie toelichting :)

[ Voor 4% gewijzigd door Darks op 03-08-2024 15:12 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Darks schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:09:
Hoi,

Met gezinsuitbreiding (junior nr. 3) op komst en op vakantie in Zweden is onze liefde voor het merk weer aangewakkerd. De vrouw is helemaal fan van Volvo als volgende gezinsauto. Ik ook, maar voor ik in de cijfers duik kom ik eens vragen welk model ik volgens jullie in overweging zou nemen. Het zou dan gaan om een nieuw (stock) model, of hooguit 1 of 2 jaar oud bij dealer aangekocht.

- Een V60 is onze grote liefde, maar lijkt me niet de meest praktische (grote transmissietunnel, is dat bij elke uitvoering zo?) voor 3 kinderen op de achterbank te zetten?

- Een XC60 hoewel we van nature eerder station fans zijn, spreekt ons ook wel aan en geeft blijkbaar wel aanzienlijk meer ruimte in het interieur. We gebruiken een dakkoffer voor vakanties dus dan geeft op vlak van bagage wel wat uitweg.

- De V90 en XC90 passen niet in het budget of het zou een heel kale versie zijn.

- Zowel bij een V60 als XC60 zou het gaan over een B4, B5 of T6. Maar ik ben niet overtuigd van een PHEV omwille van het gewicht, beperkte elektrische modus en vooral, ze zijn fors duurder. Misschien even aanstippen dat ik Belg ben dus de aankoopprijs voor een PHEV is minder voordeling dan in Nederland. Maar zo een B4, rijdt dat wel wat?

Wat betreft transmissietunnel: volgens mij enkel bij de T6/T8 uitvoering?

En volgens mij bedoel je m.b.t. tot een XC60 wat ik ook zou willen zeggen, verkijk je niet op het formaat van de auto, want de bagageruimte viel ons vies tegen. In liters heb je in de V60 meer ruimte.

Mijn Volvo's op chronologische volgorde:

V40 D2 - 2012
XC60 D4 - 2014
V60 D4 - 2016
XC60 T4 - 2017
XC90 T5 - 2018
V60 T6 - 2022

Qua rijervaring vind ik de laatste echt by far het fijnste rijden, en dat heeft alles te maken met die aandrijflijn. Mijn woonwerkverkeer is 85km enkele reis, en kan op kantoor laden. Het bereik is deze dagen ook precies 85km, dus voor mij perfect.
Ik ben van een XC90 naar een V60 gegaan. Ja ik mis zo nu en dan de beschikbare ruimte, maar dat vliegdekschip was eigenlijk veel te duur om in te rijden voor ons. En wat ook bleek, op vakanties neem je bagage mee naar de ruimte die je hebt, dus ook met de XC90 reden we met een dakkoffer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Darks schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:09:
Hoi,

Wat zijn je eisen precies van de auto zelf? Je zegt "karige uitvoering" voor de V90 bijvoorbeeld.

Want je schrijft de V90 af, terwijl die juist gemaakt is voor die 3 kids op de achterbank, vergeet niet dat je straks je jongste in een Maxi-Cosi meeneemt... dan zitten je andere 2 kids op elkaars schoot.

De auto is standaard al redelijk compleet. Je zou 1 jaartje ouder kunnen kiezen etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
@Vorkie Dat is vooral gebaseerd op de prijzen die ik in België zie voor V90’s aangeboden door het Volvo netwerk. Die gaan al snel richting 70k.

De hele automarkt is duur geworden maar rond de 50-55k stopt het budget toch bij mij. En dan wil ik toch zeker een wagen die uitgerust is om lang mee te gaan. Zeker bij de PHEV’s, die eigenlijk boven mijn budget lijken, wil ik toch graag de recente techniek.

Over het algemeen, moet de wagen wat essentiële opties hebben zoals winterpakket, lederen zetels, eventueel audio upgrade. Maar de rest zit inderdaad wel al in de meeste uitvoeringen. De juiste motorisering is voor mij het belangrijkst.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 13:41
Hm, na 195.000 km en 7 probleemloze jaren begint mijn V40 D3 ineens te roepen over een nodige olieservice / oliepijl te hoog. Hopelijk niets ernstig. Olie is ook sinds de laatste beurt (2023) niet aangevuld. Kilometers per week is wel omlaag van 1.000 naar 300 het laatste jaar. Kan een verstopt filter of een kapotte sensor zijn natuurlijk.

Zou je er mee door kunnen rijden tot een onderhoudsbeurt in oktober, of zou het een reden tot directe paniek zijn?

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

Wok

Dakloos...

@Dutchman! Zeker niet te lang mee doorrijden! Waarschijnlijk is het roetfilter van je auto verzadigd en probeert je auto nu vaker/langer te regeneren: hierbij wordt extra brandstof ingespoten om de temperatuur in de uitlaat te verhogen om zo het roetfilter schoon te stoken. Een deel van deze extra brandstof verbrandt niet, maar zakt langs de zuigerwanden in het oliecarter. Normaliter geen probleem omdat het interval tussen regeneraties dermate lang is dat dit overschot over tijd weer verbruikt wordt of er inmiddels al weer een oliewissel is geweest. In jouw geval wordt er nu dusdanig vaak geregenereerd dat er 'tussen de beurten' teveel brandstof achterblijft in het carter en er dus een (te) hoog oliepeil waargenomen wordt.

Een te hoog oliepeil moet z.s.m. opgelost worden. De oliedruk in je motor zal nu oplopen met het risico dat er hier en daar keerringen/pakkingen kunnen gaan lekken. In extremis kan een te hoog oliepeil zelfs leiden tot 'waterslag' waarbij je letterlijk je motor aan gruzelementen draait.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wok schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:24:
@Dutchman! Zeker niet te lang mee doorrijden! Waarschijnlijk is het roetfilter van je auto verzadigd en probeert je auto nu vaker/langer te regeneren: hierbij wordt extra brandstof ingespoten om de temperatuur in de uitlaat te verhogen om zo het roetfilter schoon te stoken. Een deel van deze extra brandstof verbrandt niet, maar zakt langs de zuigerwanden in het oliecarter. Normaliter geen probleem omdat het interval tussen regeneraties dermate lang is dat dit overschot over tijd weer verbruikt wordt of er inmiddels al weer een oliewissel is geweest. In jouw geval wordt er nu dusdanig vaak geregenereerd dat er 'tussen de beurten' teveel brandstof achterblijft in het carter en er dus een (te) hoog oliepeil waargenomen wordt.

Een te hoog oliepeil moet z.s.m. opgelost worden. De oliedruk in je motor zal nu oplopen met het risico dat er hier en daar keerringen/pakkingen kunnen gaan lekken. In extremis kan een te hoog oliepeil zelfs leiden tot 'waterslag' waarbij je letterlijk je motor aan gruzelementen draait.
Ik heb weinig technische kennis, maar kan carterventilatie hier geen probleem zijn?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 21:57

Wok

Dakloos...

@PaT Zeer onwaarschijnlijk. Een probleem met de carterventilatie kan weliswaar leiden tot verhoogde oliedruk (en daaruit voortvloeiend lekkende keerringen/pakkingen), maar leidt doorgaans ook tot een sterk verhoogd olieverbruik en dus juist het tegenovergestelde van een steigend oliepeil ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:28

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Sumerechny schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:21:
Beste allemaal, wellicht kunnen jullie mij een tip geven. Binnenkort zullen wij onze 'nieuwe' Volvo XC90 uit 2007 ontvangen, wij zouden hiervan de radio graag willen vervangen en koppelen aan een achteruitrijcamera. Dit heb ik bij onze huidige Caddy Maxi uit 2011 ook gedaan en dat was een prima klusproject met goed resultaat.

Nou wordt ik echter terughoudend omdat ik lees dat installatie van een aftermarket radio in een oudere Volvo XC90 voor nogal wat gedoe kan zorgen (b.v. fouten m.b.t. airbag, start-onderbreking). Met elektronica heb ik wel affiniteit, maar auto's minder...

Ik heb moeite om heldere/objectieve bronnen te vinden met relevante informatie of tutorials en filmpjes. Op Youtube zijn vaak een showcase wat reeds geinstalleerd is of opnamen waarbij men verzand in ellenlange verhalen. Heeft iemand op dit forum ervaring of een tip om gepaste informatie te vinden?
Even een ongegeneerde zelf-quote voor andere mensen die hier mee bezig willen. Enkele weken geleden heb ik de radio vervangen, opzich geen grote uitdaging. Het is deze unit geworden, en in stappen voor wie het interessant vindt:

1. Loskoppelen accu (!)
2. Verwijderen cover versnellingspook, vanuit daar naar voren werken en het blok met de airco + radio losschroeven.
3. Blok met autoradio verwijderen en aan de achterzijde plastic verwijderen om ruimte te maken voor de nieuwe unit omdat deze een andere vorm heeft*.
4. Kabelboom aansluiten/vervangen**.
5. Alles terugplaatsen, het was even puzzelen met de reverse-beeper en 'centrale unit' van de originele radio***.
6. Accu weer aansluiten.

* In mijn beleving was het wegzagen van het plastig het spannenste :P
** Waar online vermeld wordt dat dit veel gedoe is met de ingebouwde versterker ivm gebrek aan ruimte viel mij dit reuze mee!
***(...wat is de formele naam? :X ).

De enige uitdaging waar ik tegenaan liep was de verkeerd geleverde verloop tussen de nieuwe unit en de oude centrale unit.

Nu zit ik met een oude kabelboom, Parrot en enkele radio onderdelen. Eens kijken of ik deze nog kwijt kan, weggooien is ook zonde...

[ Voor 3% gewijzigd door Sumerechny op 25-08-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Ik heb met mijn v40 (bj 2019) problemen met de DAB+ radio, iemand hier die het wellicht herkent? De radio stoort dusdanig extreem dat er geen luisteren aan is en ik noodgedwongen FM of bluetooth moet luisteren.

Dealer heeft er vandaag naar gekeken (naast een accu probleem), en vanalles doorgemeten maar niks gevonden wat een probleem zou zijn. Net onderweg naar huis diverse zenders gepoogd, allen hetzelfde euvel.

Met de leen-V60 had ik op geen van dezelfde gebieden ook maar enige storing, al is die met bj 2024 natuurlijk wel wat recentere makelij.

Iemand die dit herkent, waar ik kan zoeken naar een oplossing? Thanks

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe is het met FM als je de achterruitverwarming aan hebt?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:25
Inverted_World schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:35:
Zo ik mag me ook in dit topic melden!
Super blij met m'n nieuw aanwinst.. Inmiddels enkele weken in bezit:

[Afbeelding]

Het is een T2 automaat uit 2017, en niet veel km's op de teller. Erg blij mee. Toch uiteindelijk voor de facelift-versie gegaan.

Komende van een Cooper S uit 2008, een totaal andere auto natuurlijk. Gezinsuitbreiding vroeg er om. Van een leuk snel wagentje naar comfort en luxe. De eerste vakantie ermee beviel meteen super, wat rijdt dat lekker.
Hi all... Tijd voor een update!

Inmiddels de V40 T2 voor een V60 T6 (2020) R-Design Bursting Blue ingeruild. Mega blij mee! Was al lang zoekende naar een Bursting Blue V60. En de reden hetzelfde als de vorige keer, weer gezinsuitbreiding ;). En dat was meteen een goed excuus om ook voor een wat leuker model te gaan!

Inmiddels halverwege een leuke vakantie in Duitsland. Heerlijk rijden hier. Wat een super fijne auto dit.
Zitten vrijwel alle opties op die er te krijgen zijn, inclusief exterieur details en panorama dak.

Elke KM genieten tot nu toe! Waar de V40 vooral voldeed als auto, is dit zoals bij mijn vroegere Mini Cooper S weer een auto die het rijden echt leuk maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVfrfPQ8FmjwYZoaB762CrHMayc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jthBLcVs4bGHoeaqJ65JXXWf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWgTZQK2NgMZspQmzUmSVaBdciA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkTKMkFRx1PSmO1s35FnrKnR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Inverted_World op 04-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09 10:05
Inverted_World schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:22:
[...]

Hi all... Tijd voor een update!

Inmiddels de V40 T2 voor een V60 T6 (2020) R-Design Bursting Blue ingeruild. Mega blij mee! Was al lang zoekende naar een Bursting Blue V60. En de reden hetzelfde als de vorige keer, weer gezinsuitbreiding ;). En dat was meteen een goed excuus om ook voor een wat leuker model te gaan!

Inmiddels halverwege een leuke vakantie in Duitsland. Heerlijk rijden hier. Wat een super fijne auto dit.
Zitten vrijwel alle opties op die er te krijgen zijn, inclusief exterieur details en panorama dak.

Elke KM genieten tot nu toe! Waar de V40 vooral voldeed als auto, is dit zoals bij mijn vroegere Mini Cooper S weer een auto die het rijden echt leuk maakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet ook wel een wereld van verschil zijn van dat afgestompte T2 blok naar de T6 gaan.

PSN: Flix20-NL

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:25
Flix20 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:51:
[...]

Moet ook wel een wereld van verschil zijn van dat afgestompte T2 blok naar de T6 gaan.
Inderdaad een wereld van verschil. Ik had de V40 T2 toen der tijd gekocht met het idee dat ik de facelift belangrijker zou vinden dan de motor, met de gedachte dat van A naar B komen het belangrijkste is. Dat ik niet iets meer had betaald voor een snellere variant had ik al vrij snel spijt van.

Was verder wel een prettige auto, maar vooral functioneel, en niet per se heel leuk om in te rijden. Werd echter absoluut te klein voor 2 kinderen en de enorme grote kinderzitjes van tegenwoordig, plus de zeer beperkte kofferruimte van een V40.

Zorgde er in dit geval voor dat ik veel meer de tijd heb genomen de juiste occasion te kiezen en me beter in te lezen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Vandaag weer volgetankt in Turnhout bij de Shell. Bijna 445.000 km op de klok met de 2001 S60.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor een nieuwe lease auto zit ik te denken aan de s60. Hopelijk dat T6 past, anders B4 (zolang er stuurverwarming op zit vind ik het wel best). Nieuw zijn ze niet meer te bestellen, maar er staan er nog genoeg bij de dealer die nieuw zijn.
Zijn er nog zaken om op te letten? Juist wel B4, of absoluut vermijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

jadjong schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:54:
Hoe is het met FM als je de achterruitverwarming aan hebt?
Even uitgaande van dat dit als reactie op mijn bericht was ;)
Heb het vandaag even getest, geen verschil. FM werkt gewoon zonder problemen, met en zonder achterruitverwarming.

Edit, ik heb een dashcam trouwens, de dealer geeft aan dat dit de interferentie zou moeten veroorzaken, dus dit ga ik ook nog binnenkort testen. Als dat het is, zal ik daar een oplossing voor moeten bedenken/vinden 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door PeacekeeperNL op 07-09-2024 09:12 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 15:46
Tehh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:06:
Voor een nieuwe lease auto zit ik te denken aan de s60. Hopelijk dat T6 past, anders B4 (zolang er stuurverwarming op zit vind ik het wel best). Nieuw zijn ze niet meer te bestellen, maar er staan er nog genoeg bij de dealer die nieuw zijn.
Zijn er nog zaken om op te letten? Juist wel B4, of absoluut vermijden?
Ik rij een S60 B4. Fijne motor, maar versnellingsbak is wat aan de trage kant. Weet niet of dit met de T6 ook zo is. Heb zelf er nu 80K opzitten ondertussen, en heb wat kleine elektronische gremlins. Maar lees mijn review op autoweek voor het hele verhaal:

https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/233313#reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo iedereen!

Ik overweeg de aankoop van een Volvo V70/XC70, dit om dagelijks een kleine 100km snelwegkilometers te doen en ook om als gezinswagen te gebruiken in het weekend. Ik heb doorheen de jaren al met verschillende merken gereden maar nog nooit met Volvo.

Zijn er zaken waarop ik moet letten bij het zoeken naar een leuke EN betrouwbare 2de hands wagen?

Het moet sowieso een diesel zijn (zeker de Volvo motor) liefst automaat (is de GS zoveel beter dan de PS?), liefst lederen bekleding, liefst xenon (al een ganse tijd LED gewend)...

Is er een groot verschil tussen de gewone geluidsinstallatie en de Premium sound?

Vanaf hoeveel kilometer is de aankoop van een XC70/V70 af te raden?

Zijn er bouwjaren die beter zijn dan de andere? 2.0D vs 2.4D?
Hoe kan ik zien of het een PS of een GT bak is? Indien ik de advertenties bekijk kan ik 3 varianten van de keuzehendel zien: een gewone zwarte, een pook die nog naar rechts geduwd kan worden en dan nog een zwarte maar mooier afgewerkt (ik denk dat dit de laatste versie moet zijn).

Ter info: ik twijfel nog een beetje tussen een V70/XC70 en een VW Passat. Iemand die reeds beide heeft gehad en zijn/haar ervaringen wil delen?

Mocht er iemand van jullie een goede/betrouwbare Volvo handelaar kennen in W-VL of O-VL, laat maar weten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Er is geen Volvo met dieselmotor en Ford Powershift transmissie. Die is er wel in de vorm van een 1560CC viercilinder. |:(

[ Voor 34% gewijzigd door jadjong op 08-09-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:17:
Er is geen Volvo met dieselmotor en Ford Powershift transmissie.
Misschien niet in de V70, maar wel in de V50 met 2.0D motor dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:17:
Er is geen Volvo met dieselmotor en Ford Powershift transmissie. Die is er wel in de vorm van een 1560CC viercilinder. |:(
Aha, duidelijk. Bedankt!

Dus door de jaren heen hebben ze gewoon de keuzehendels veranderd voor de GT. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Weet je zeker dat je een diesel wilt? Vanaf 1 januari mag je alleen nog met een V70 diesel uit 2015/2016 naar Antwerpen/Gent/Brussel en twee jaar later kost het voor elke V70 extra geld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:54:
Weet je zeker dat je een diesel wilt? Vanaf 1 januari mag je alleen nog met een V70 diesel uit 2015/2016 naar Antwerpen/Gent/Brussel en twee jaar later kost het voor elke V70 extra geld. :+
Ik vrees dat de benzine versies toch wel een paar liters per 100km meer verbruiken.

Het komt zelden voor dat ik met de wagen in de binnenstad van Antwerpen, Gent en Brussel kom.

Is het ook niet zo dat de 5cil dieselblokken ietwat robuuster zijn dan de benzine blokken?

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Bij de XC70 moet je altijd even onder de auto kijken of de aandrijf as er nog zit.
Men kiest er vaak vor wanneer deze aan vervanging toe is, deze maar te verwijderen. Dan denk je een AWD te hebben, wat in de realiteit enkel een FWD is.

Wat betreft 5cil diesel/benzine. Ook het benzine blok zal het langer volhouden dan de auto eromheen, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Swoosj schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:41:
[...]

Aha, duidelijk. Bedankt!

Dus door de jaren heen hebben ze gewoon de keuzehendels veranderd voor de GT. 👍🏻
Nou, niet echt. De varianten die je tegen kan komen zijn:
5 versnellingen Aisin AW55
6 versnellingen Aisin TF-80SC
8 versnellingen Aisin TG-81SC

Die eerste vind je heel misschien nog bij een verdwaalde benzine variant uit 2008. Die tweede is bijna overal toegepast wanneer er Geartronic op de prijslijst staat. De laatste is alleen gebruikt bij de 1969CC diesel (D4) en 1969CC bezine (T5) van 2014 en later. Met nog een kleine kanttekening dat de D4 AWD van 2015 en later een 5 cilinder is met 6 versnellingen automaat.
Verder heeft de benaming D/T met een cijfer er achter geen indicatie voor het soort motor meer. Het geeft vooral aan welk vermogen de auto ongeveer heeft, niet het aantal cilinders.

Wikipedia: Volvo V70

Dit even doorlezen, een paracetamol slikken, en het dan nog een keer lezen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:20:
[...]

Ik rij een S60 B4. Fijne motor, maar versnellingsbak is wat aan de trage kant. Weet niet of dit met de T6 ook zo is. Heb zelf er nu 80K opzitten ondertussen, en heb wat kleine elektronische gremlins. Maar lees mijn review op autoweek voor het hele verhaal:

https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/233313#reviews
Iets aan je link werkt niet... Ik kom in ieder geval bij mijn autoweek reviews uit van mijn auto's.

Ik heb zelf een S60 B3 (MY21) gehad met de 8 versnellingsbak (AW F8G45 - 8 ) en over het algemeen heb ik daar prima mee gereden. Met die auto heb ik overigens vrij "normaal" gereden. Ik heb ook een S60 T4 (MY20) gehad en die was dan weer PoleStar getuned (waarbij ook de automaat dus aangepast was met software als ik het me niet vergis). Met die auto heb ik ook veel geboenderd.

Echter, mijn vrouw heeft nu een V60 B3 MY23 gekocht en die heeft dus een 7 versnellingsbak (7-DCT EVO - 7). Ik heb ze niet recent naast elkaar gereden om goed te kunnen oordelen, maar deze auto gedraagt zich echt wel anders.
Schakelen gaat vlotter, maar ook deze nieuwere serie "zeilt" ook bij het uitrollen (motor uit, bak ontkoppeld). De oudere serie deed dat volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 01-09 15:46
fredkroket schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:47:
[...]

Iets aan je link werkt niet... Ik kom in ieder geval bij mijn autoweek reviews uit van mijn auto's.

Ik heb zelf een S60 B3 (MY21) gehad met de 8 versnellingsbak (AW F8G45 - 8 ) en over het algemeen heb ik daar prima mee gereden. Met die auto heb ik overigens vrij "normaal" gereden. Ik heb ook een S60 T4 (MY20) gehad en die was dan weer PoleStar getuned (waarbij ook de automaat dus aangepast was met software als ik het me niet vergis). Met die auto heb ik ook veel geboenderd.

Echter, mijn vrouw heeft nu een V60 B3 MY23 gekocht en die heeft dus een 7 versnellingsbak (7-DCT EVO - 7). Ik heb ze niet recent naast elkaar gereden om goed te kunnen oordelen, maar deze auto gedraagt zich echt wel anders.
Schakelen gaat vlotter, maar ook deze nieuwere serie "zeilt" ook bij het uitrollen (motor uit, bak ontkoppeld). De oudere serie deed dat volgens mij niet.
Ah, denk dat het komt omdat ik hem linkte vanaf mijn account.
Deze moet wel werken:

https://www.autoweek.nl/r...o-s60-b4-r-design-2021-2/

Heb zelf de 8 bak. Dat vind ik in dit segment toch wel de norm. 7 Zou in mijn hoofd echt een stap terug zijn. Zeker op snelheid is een 8 bak zoveel relaxter cruisen. Puur door de overdrive\ achtste versnelling.
Ben wel benieuwd na aanleiding van je verhaal hoe de 7 bak rijdt. Zeker ook omdat je zegt dat die vlotter schakelen en meer “zeilt”. Als ik de kans krijg bij\van mijn dealer ga ik dat zeker doen en kom ik even terug met mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:38:
[...]

Ah, denk dat het komt omdat ik hem linkte vanaf mijn account.
Deze moet wel werken:

https://www.autoweek.nl/r...o-s60-b4-r-design-2021-2/

Heb zelf de 8 bak. Dat vind ik in dit segment toch wel de norm. 7 Zou in mijn hoofd echt een stap terug zijn. Zeker op snelheid is een 8 bak zoveel relaxter cruisen. Puur door de overdrive\ achtste versnelling.
Ben wel benieuwd na aanleiding van je verhaal hoe de 7 bak rijdt. Zeker ook omdat je zegt dat die vlotter schakelen en meer “zeilt”. Als ik de kans krijg bij\van mijn dealer ga ik dat zeker doen en kom ik even terug met mijn ervaring.
Ik kan het dan niet hebben dat ik weinig details heb, dus even via Google bij het volgende terecht gekomen:
https://www.media.volvoca...-dankzij-motoren-met-mill

Dus ondanks dat het een versnelling minder is, is het toch een evolutie. Minder is dus in dit geval meer ;). En het zeilen heet dus Stop in Drive in Speed (SIDIS).

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
ik heb vorige week de befaamde start/stop service required melding gehad (XC90 D5 MY2016). De accu is nooit vervangen , dus dat deze inmiddels vervangen moet worden lijkt me niet gek.

nameten kom ik op 8.45 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdmOoG0f4wUyEzoWmdUeakdtVc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SivQiXMbuUzBxRPFNnpRrjZH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af of ik deze accu dus kan vervangen voor zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy1YYq-uX0-eFkg7HquxFKo48-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQWt90B9cNwlljBoa7cTlEGa.png?f=fotoalbum_large

Dit is namelijk een motor accu, maar de kenmerken en afmetingn komen overeen.
Weet iemand of dit wel kan?

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-09 14:24
Volgens mij heb je specifiek een accu nodig die start/stop ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
inmiddels bij een accu-shop gewees en die gaf aan dat het geen probleem is. Het komt blijkbaar vaker voor.

Deze video gebruikt en mijn foutmelding os verdwenen. Start Stop functie werkt ook weer bij het stiilstaan.

Nu hopen dat de accu lang meegaat :-)

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
SolarOrbiter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:30:
inmiddels bij een accu-shop gewees en die gaf aan dat het geen probleem is. Het komt blijkbaar vaker voor.

Deze video gebruikt en mijn foutmelding os verdwenen. Start Stop functie werkt ook weer bij het stiilstaan.

Nu hopen dat de accu lang meegaat :-)
Heb je de nieuwe accu ook ingeleerd?

YouTube: VOLVO HACK for new 12V BATTERY - BMS reset ONLY for NEW main battery...

[ Voor 20% gewijzigd door boers706 op 11-09-2024 19:17 ]

• SolarOrbiter
ik begrijp uit het kopje van ed video dat dit voor de MAIN battery is. Ik heb alleen de start/stop accu vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:20
SolarOrbiter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:39:
ik begrijp uit het kopje van ed video dat dit voor de MAIN battery is. Ik heb alleen de start/stop accu vervangen.
Ik was van de winter ook aan de beurt voor een nieuwe startaccu in mijn v60 2015: na 9 jaar 'de geest geven' vind ik netjes (al startte hij nog gewoon, kreeg alleen een melding spanning laag, maar de winter trok toen net aan) Ik heb toen in eens alles vervangen (beide accus) want moest toch al mijn veerpootbrug loshalen. Daarmee ook gelijk het inleren volgen het trucje gedaan: de kosten waren het niet (in vergelijk met de volvo dealert) en nu kan ik er weer 9 jaar tegenaan zonder het hele spul van de winter voor mijn andere accu nogmaals los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-09 13:57
Ik ben aan het orienteren naar een andere auto.
Het oog is gevallen op een Volvo XC60 uit 2022/2023.

Bijvoorbeeld deze uitvoering: https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

of:
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

3 weken geleden voor de gein langs een dealer gereden om de auto in het echt te bekijken, kort proefritje gemaakt om te kijken of die auto wat voor mij is..
Ik was zeer te spreken over die auto, alleen was niet helemaal naar mijn wens, de kleur, kilometerstand en het ontbreken van enkele opties was de reden dat ik die auto niet wilde.

Als je toch 50-60k uit wil geven moet (bijna) alles natuurlijk wel naar je smaak zijn..

Ik rij momenteel een Opel Astra K uit 2017..
Occasion prijs is 11-12k bij de dealer, 10-11k op marktplaats..

Bij de Volvo dealer gevraagd wat hij voor mijn oude auto zou geven bij inruil, maar dat was om te huilen, dat was maar 6k (handelprijs), hij had geen intentie om hem zelf door te proberen verkopen, hij raadde aan om hem zelf op MP te verkopen, of als je echt niet die moeite wil nemen evt in te ruilen, maar dat levert wel minder op..
Die eerlijkheid kon ik wel waarderen..

Ik heb mijn gegevens sowieso achtergelaten met een wensenlijstje (ongeveer zoals de advertentie hierboven)

Ik ben helemaal niet thuis in prijzen en aanschaf van zo'n dure auto. Ik hoop dat ik jullie hulp daar een beetje mee kan krijgen?

Afgaande van de auto in de advertenties, vraagprijs 56-59k.
Ervanuitgaande dat deze auto technisch in orde is, hoe zouden jullie de onderhandelingen in gaan???

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 16-09-2024 14:08 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 11:17
verstappen33 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:02:

Bijvoorbeeld deze uitvoering: https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

of:

3 weken geleden voor de gein langs een dealer gereden om de auto in het echt te bekijken, kort proefritje gemaakt om te kijken of die auto wat voor mij is..
Ik was zeer te spreken over die auto, alleen was niet helemaal naar mijn wens, de kleur, kilometerstand en het ontbreken van enkele opties was de reden dat ik die auto niet wilde.

Als je toch 50-60k uit wil geven moet (bijna) alles natuurlijk wel naar je smaak zijn..

Bij de Volvo dealer gevraagd wat hij voor mijn oude auto zou geven bij inruil, maar dat was om te huilen, dat was maar 6k (handelprijs), hij had geen intentie om hem zelf door te proberen verkopen, hij raadde aan om hem zelf op MP te verkopen, of als je echt niet die moeite wil nemen evt in te ruilen, maar dat levert wel minder op..

Ik heb mijn gegevens sowieso achtergelaten met een wensenlijstje (ongeveer zoals de advertentie hierboven)

Ik ben helemaal niet thuis in prijzen en aanschaf van zo'n dure auto. Ik hoop dat ik jullie hulp daar een beetje mee kan krijgen?

Ervanuitgaande dat deze auto technisch in orde is, hoe zouden jullie de onderhandelingen in gaan???
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Het lijkt er op dat grote dealers steeds minder moeite willen doen voor een tweedehands auto. En al helemaal van een ander merk.
Heel veel dealers werken ook met een soort biedingssysteem tussen verschillende dealers.

Ik ga morgen mijn nieuwe auto ophalen, een overstap van Volvo (XC90) naar Volkswagen (ID Buzz), de Volkswagen dealer heeft €8000,- onder de Volvo Dealer geboden, als ik naar een nieuwe Volvo was gegaan.
Nu maar zelf te koop gezet.

(mochten mensen nog een grijs kenteken XC90 zoeken, hij staat op Marktplaats)

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:26
Vandaag onderstaande auto wezen bezichtigen. B)

Waar moet ik verder op letten? Is de prijs een beetje juist?

Hoor het graag van de kenners. :*)

Update: Deze beauty gekocht. Heel blij mee, afgelopen jaren met veel plezier Polestar gereden, maar sinds 10 jaar lease (lees: hele carrière) nu weer terug naar een auto in eigen bezit. oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnim4yWLtvg3qZ58WU5Ugm6aO9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqny8HBqrdHBAF0AGmmVPf2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MJgVWapXljeWmAni4BhF7WnKqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHtvqLhjQ4v0mCxUJ3kKsLD6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 120% gewijzigd door ob3lix op 19-09-2024 21:00 ]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 00:12

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ga me na vier jaar afwezigheid over een aantal maanden weer in dit topic melden. Vandaag namelijk de knoop doorgehakt dat mijn volgende leasewagen een EX30 gaat worden. Die gaat zich dan toevoegen aan mijn lijst Volvo's: 460 1.7 Diamond, V40 1.9D Europa, C30 D2 R-Edition, V40 D3 Cross-Country en dan dus EX30 ER Plus.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

verstappen33 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:02:

of:

Ik zit ongeveer in dezelfde positie, op zoek naar een XC60 T6 of T8. Ivm zakelijke lease wel een nieuwe of vrijwel nieuwe.

Wat is jouw wensenlijstje precies?

Onlangs een uitgebreide proefrit van meerdere dagen gemaakt en daaruit kwam toch wel de conclusie dat luchtvering een hele grote pre is.
Mocht je de auto gaan kopen ipv leasen, dan zou ik persoonlijk kijken naar een 2022/2023 model. Dat scheelt nog best veel. Valt me ook op dat de modellen van 2021 vaak rijker zijn uitgerust dan de nieuwere. Luchtvering en stoelventilatie zijn amper te vinden op de nieuwere autos bijvoorbeeld, maar vaker op 2021 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 13:43

AntiPasta

d1 m0z4rella

Timmert schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zit ongeveer in dezelfde positie, op zoek naar een XC60 T6 of T8. Ivm zakelijke lease wel een nieuwe of vrijwel nieuwe.
Fijn dat ik dit tref, ik ben namelijk zelf ook in de markt voor een XC60 nieuw (in België). Ik heb nog nooit zelf een auto gekocht. Zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten bij dit model of bij Volvo in het algemeen? Ik moet me nog verdiepen in alle uitvoeringen (Bx / Tx / enz). Ben benieuwd wat jouw overwegingen verder zijn.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Tsja, het is een nieuwe auto dus er kan niet zoveel mis aan.

Mijn persoonlijke overwegingen:

- Alleen leer icm stoelventilatie, ik ben nogal zweterig aangelegd namelijk. Anders liever stof
- T6 is prima qua vermogen, T8 is sneller maar voor mij niet nodig
- Afhankelijk van de uitvoering is ACC/Pilot Assist misschien een optie. Dit wil je beslist hebben.
- Voor mij is luchtvering een pre gebleken, zeker ivm 22" wielen. Die laatste hoef ik overigens niet zo nodig, wellicht is luchtvering minder nodig bij 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-09 13:57
Timmert schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:35:
Tsja, het is een nieuwe auto dus er kan niet zoveel mis aan.

Mijn persoonlijke overwegingen:

- Alleen leer icm stoelventilatie, ik ben nogal zweterig aangelegd namelijk. Anders liever stof
- T6 is prima qua vermogen, T8 is sneller maar voor mij niet nodig
- Afhankelijk van de uitvoering is ACC/Pilot Assist misschien een optie. Dit wil je beslist hebben.
- Voor mij is luchtvering een pre gebleken, zeker ivm 22" wielen. Die laatste hoef ik overigens niet zo nodig, wellicht is luchtvering minder nodig bij 19"
Mijn wensenlijstje:
- Donkere kleur (Blauw, grijs of Zwart).
- Dark editie (dus geen chromen delen).
- Trekhaak
- T6 is voldoende vermogen inderdaad
- 360 graden camera, park-assist.
- ACC
- Panoramisch dak
- KM stand onder de 40k

- Ultimate pack is een pre
- 20-21" wielen is een pre.
- Bower & Wilkens geluidsysteem is een pre
- Luchtvering is idd nog iets wat ik wil uitzoeken of ik het echt nodig heb of niet.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Tweeënenhalve week geleden mijn nieuwe oogappel gekocht...

Een prachtig exemplaar Volvo C30 1.8F Summum R-design.

Zeldzame kleur, strak in de lak. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VivRd6DpJLUesZGm_LsHeiKgm4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P39ptbi7Qe6yZIBoJScQrXDG.jpg?f=fotoalbum_large

Happy camper, hij rijdt heerlijk.

Althans, tot de dynamo ermee ophield. ;(

ANWB thuisservice heeft de diagnose snel gesteld, hij wordt vanavond nog hersteld.

Shit happens. :|

Lekker wagentje! :)

Wel wat gedoe met het feit dat-ie lang onder bomen gestaan heeft, dus ik moet alle afwatering en afdichting wel even goed nalopen.

Nieuw woord geleefd: 'paravan'- die moet in elk geval even los en alles eronder schoongemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 18-10-2024 17:45 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Update: dynamo binnen 2 uur vervangen, nieuwe accu erin, en hij staat alweer voor de deur. :*)

ANWB doet dat toch wel netjes hoor! _/-\o_

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:07
Veel plezier met deze mooie auto @Ramzzz. Onze vorige auto was een C30, 2.4 liter motor, wat een heerlijke wagen.in verband met gezinsuitbreiding een andere moeten kopen, anders waren we er met alle liefde nog jaren in blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Eijsbeer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:45:
Veel plezier met deze mooie auto @Ramzzz. Onze vorige auto was een C30, 2.4 liter motor, wat een heerlijke wagen.in verband met gezinsuitbreiding een andere moeten kopen, anders waren we er met alle liefde nog jaren in blijven rijden.
De gezinsuitbreiding van mij probeer ik met zachte hand het huis uit te bonjouren vandaag de dag... _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33

_Apache_

For life.

Hier heeft onze S40 weer wat liefde gehad.
Nieuwe kachelweeratand, het gejojo van de ventilatoren is voorbij.
Nieuwe (nou ja, van de sloop) grill. Een of andere onverlaat had er vuurwerk in geduwd bij de jaarwisseling. En kunstof dat 20j oud is knalt snel uit elkaar.
De brandstofmeter was defect, lokale garage gaf een inschatting van 'tenminste 600eu'. Een Volvo kenner wist het in 10min met een soldeerbout op te lossen. :+
Nieuwe multi riem en waterpomp
Grote beurt en foutloos door de APK.

We kunnen er weer even tegenaan. 8)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:10
Ik heb een Volvo V60 T8 (bj 2023) waar een marter afgelopen weekend wat aan de motorisolatie heeft zitten knabbelen.

Alles is ondertussen netjes proper gestoomd, en ik heb op bol een anti marter apparaat besteld dat zijn voeding krijgt via de accu van de wagen.

Ik lees net in de documentatie van Volvo dat de startaccu in de koffer zit. Is er een manier om onder de motorkap dit toestelletje aan te sluiten? Ik gok dat het volgende de batterijaansluiting onder de motorkap is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmzeew4e6QvzcCCavilgheNO0Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDSiVkkxI4P2mWChHBFz0Gld.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dotcom87 op 21-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

dotcom87 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:44:
Ik heb een Volvo V60 T8 (bj 2023) waar een marter afgelopen weekend wat aan de motorisolatie heeft zitten knabbelen.

Alles is ondertussen netjes proper gestoomd, en ik heb op bol een anti marter apparaat besteld dat zijn voeding krijgt via de accu van de wagen.

Ik lees net in de documentatie van Volvo dat de startaccu in de koffer zit. Is er een manier om onder de motorkap dit toestelletje aan te sluiten? Ik gok dat het volgende de batterijaansluiting onder de motorkap is?

[Afbeelding]
Bij mijn 2019 V40 (gewoon benzinebak) zit voorin de gewone accu, achterin een start-stop accu. Weet niet of dat bij een V60 anders is. Maar daar zit ie indd rechtstreeks op aangesloten met extra zekering dacht ik, maar niet aandachtig naar gekeken (kwam er bij toeval achter dat ie erin was gezet door de garage, voor nop :) )

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-09 02:38

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik heb ook een V60, de normale accu (start) ligt achter in de kofferbak, de hulpaccu (start/stop) zit voor bij de motor.

Hier zit ook een +pool en massa-pen waarmee de auto via een booster gestart kan worden.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Bullet NL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:04:
Ik heb ook een V60, de normale accu (start) ligt achter in de kofferbak, de hulpaccu (start/stop) zit voor bij de motor.

Hier zit ook een +pool en massa-pen waarmee de auto via een booster gestart kan worden.
over het starten via een booster (of starter met andere auto)
gebruik je dan de accu achter in de kofferbak of juist de hulpaccu? is me niet duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-09 02:38

Bullet NL

Eigen Wijs

SolarOrbiter schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

over het starten via een booster (of starter met andere auto)
gebruik je dan de accu achter in de kofferbak of juist de hulpaccu? is me niet duidelijk
Om te starten via een booster zit er onder de motorkap een + pool (rode klep) in de buurt van de start/stop accu. Daar in de buurt zit een ronde massa aansluiting voor de - pool.

Starten via een andere auto wordt met een T6 of T8 motor niet aangeraden.
Achter in de koffer ligt de normale 12v Accu welke opgeladen kan worden via een (druppel)lader en/of vervangen dient te worden bij lage capaciteit.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:15
Problemen met de actieve bochtenverlichting bij m'n V60 2020. Iemand eerder gehad? Krijg een melding van een storing, ze werken wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eijsbeer
Na een kort uitstapje naar Ford mag ik mij ook weer een Volvo eigenaar noemen 😎 Erg blij met onze V40 CC! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci8k1WLLzqkJMWY6Vg4XgYfIZA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI6Ah9mPhohghSlCml6HdiRG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Eijsbeer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:28:
Na een kort uitstapje naar Ford mag ik mij ook weer een Volvo eigenaar noemen 😎 Erg blij met onze V40 CC! [Afbeelding]
Als je van een Ford komt, moet deze zeker vertrouwd voelen! Lijken me zelfs Ford velgen die eronder zitten?
Maar mooi exemplaar! Ben altidj wel van fan de CC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Flix20 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:56:
Als je van een Ford komt, moet deze zeker vertrouwd voelen!
Het is toch wel even geleden dat Volvo onder de vleugels van Ford opereerde.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Exirion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:39:
[...]

Wikipedia: Ford Global C-car Platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
Flix20 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:56:
[...]

Als je van een Ford komt, moet deze zeker vertrouwd voelen! Lijken me zelfs Ford velgen die eronder zitten?
Voelt zeker vertrouwd en nu snap ik waarom, derde C-platform auto op rij (C30, Ford Focus, V40) :) Zijn gewoon velgen van Volvo, de “Keid”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Exirion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:39:
[...]

Dan zal je verbaasd zijn op hoeveel onderdelen nog FoMoCo zal staan.
Eijsbeer schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:47:
[...]

Voelt zeker vertrouwd en nu snap ik waarom, derde C-platform auto op rij (C30, Ford Focus, V40) :) Zijn gewoon velgen van Volvo, de “Keid”.
Is ook een heerlijk onderstel. Zelf de laatste generatie S40 gehad en daar ontzettend veel plezier van gehad.

De velgen hebben veel weg van de ST lijn van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:12
Eijsbeer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:28:
Na een kort uitstapje naar Ford mag ik mij ook weer een Volvo eigenaar noemen 😎 Erg blij met onze V40 CC! [Afbeelding]
Prachtig, zoiets staat ook op mijn lijstje. Wat is je motorisering, ga je nog langs Obbe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
Red devil schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:02:
[...]

Prachtig, zoiets staat ook op mijn lijstje. Wat is je motorisering, ga je nog langs Obbe?
Het is een 2.0 T3. Over het tunen twijfel ik nog, ga me eerst wat meer inlezen. De auto rijdt zo ook erg lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Eijsbeer schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:25:
[...]

Het is een 2.0 T3. Over het tunen twijfel ik nog, ga me eerst wat meer inlezen. De auto rijdt zo ook erg lekker :)
150 Nm en 73 pk erbij, dat wordt een totaal andere auto denk ik!

Ik heb mijn vorige T5 nog laten tunen bij Obbe, en onze 2.0D ook. Geen spijt van gehad. Ja alleen spijt dat ik het niet gelijk gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Red devil schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb mijn vorige T5 nog laten tunen bij Obbe, en onze 2.0D ook. Geen spijt van gehad. Ja alleen spijt dat ik het niet gelijk gedaan heb.
Gelijk even gekeken wat het voor de mijne zou doen, wat minder winst te behalen. Zal het overwegen zodra de auto uit de garantie loopt ;)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 22:36

Dawn

..Sworn to the Dark..

[...]

Heb in het begin ook getwijfelt om de mijne te laten doen (of via RICA), maar het verschil op een NA motor is echt treurig gewoon.
Denk dat ik nu met lege cats bijna hetzelfde bereikt heb :p

Kostte iets van 300 euro ex. voor 15pk/20nm ofzo..

---

Ben met een schuin oog wel aan het kijken naar een Maxton voor splitter, maar twijfel nog (wordt dan sowieso volgend jaar pas)

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://maxtondesign.com/eng_pm_Front-Splitter-Volvo-S80-Mk2-19606_3.jpg

Intussen de auto ook weer de jaarlijkste onderhoudsbeurt laten doen, zonder problemen.
Je weet dat je weinig gereden hebt als de monteur tegen je zegt: 'de olie zag er nog wel heel erg goed uit. maar is wel vervangen' :X
klein beetje de uitlijning laten corrigeren omdat het stuur niet 100% recht stond, maar verder weer helemaal tevreden! Kreeg weer complimenten van de dealer, dus altijd mooi.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dawn schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:20:
[...]

Heb in het begin ook getwijfelt om de mijne te laten doen (of via RICA), maar het verschil op een NA motor is echt treurig gewoon.
Denk dat ik nu met lege cats bijna hetzelfde bereikt heb :p
Idem, ik zag dat de huidige Nm al de max was voor de automaat. Evt tuning zou niet veel opleveren, maar wel over de automaat max heen gaan. Zo maar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

De key fob van onze Volvo werkte plots niet meer. Dus ik dacht eenvoudig een batterijtje te wisselen.

Zat een 2016 in, maar een 2032 past ook.

Echter, het pairen lijkt maar niet te werken.

Ik heb deze methode geprobeerd, en deze. Maar het lukt mij niet, of de methode is niet juist. Hebben jullie een idee?

Betreft een S40, uit 2002.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Ik heb mijn S60 1.6 T3 naar Obbe gebracht. Dat maakte de auto wel een heel stuk fijner ja!
Zat 'm ook vooral in omdat ik van de 5cil kwam en ik het pit van dat blok gewoon miste.

Zeker de 2.0 zou ik naar Obbe brengen, kan het van harte aanbevelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 25-11-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Sinds de zomer heb ik problemen met het starten van mijn Volvo XC90 D5 (MY2016). Het lijkt op een probleem met de startmotor, maar zeker weten doe ik het niet. Vaak moet ik meerdere keren proberen voordat de motor aanslaat. Soms start hij ineens wel, bijvoorbeeld als ik een uurtje weg ben geweest. Het probleem lijkt niet afhankelijk van de buitentemperatuur, want het gebeurt zowel bij warm als koud weer.

In de tussentijd heb ik de start/stop-accu vervangen na een melding hierover, maar het startprobleem blijft aanhouden. Ik weet dat het aan van alles kan liggen: gloeibougies, injectoren, startmotor... Ik ben eerlijk gezegd niet zeker waar ik moet beginnen met zoeken.

Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare garage of specialist in de regio Utrecht. Een plek waar men meedenkt, ervaring heeft met dit soort problemen en normale prijzen hanteert. Heeft iemand een goede tip? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

SolarOrbiter schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:29:
Sinds de zomer heb ik problemen met het starten van mijn Volvo XC90 D5 (MY2016). Het lijkt op een probleem met de startmotor, maar zeker weten doe ik het niet. Vaak moet ik meerdere keren proberen voordat de motor aanslaat. Soms start hij ineens wel, bijvoorbeeld als ik een uurtje weg ben geweest. Het probleem lijkt niet afhankelijk van de buitentemperatuur, want het gebeurt zowel bij warm als koud weer.

In de tussentijd heb ik de start/stop-accu vervangen na een melding hierover, maar het startprobleem blijft aanhouden. Ik weet dat het aan van alles kan liggen: gloeibougies, injectoren, startmotor... Ik ben eerlijk gezegd niet zeker waar ik moet beginnen met zoeken.

Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare garage of specialist in de regio Utrecht. Een plek waar men meedenkt, ervaring heeft met dit soort problemen en normale prijzen hanteert. Heeft iemand een goede tip? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!
Zelf geen ervaring mee en het is wat verder weg, maar ik heb veel goede verhalen over Nordicar gehoord in ieder geval, Heerhugowaard.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
PeacekeeperNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:40:
[...]

Zelf geen ervaring mee en het is wat verder weg, maar ik heb veel goede verhalen over Nordicar gehoord in ieder geval, Heerhugowaard.
Ze zijn wat duurder, maar ik ben er goed geholpen inderdaad. Ik zou bij die andere "specialist" in Beverwijk, Welovo, ver weg blijven in ieder geval. :)

Garage van West is ook een aanrader en zit naast het station van Uitgeest @SolarOrbiter

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 25-11-2024 16:01 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Alvast bedankt!
Regio Utrecht, dan zou ik naar Carrec gaan. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-08 05:43
De MyVolvo app is geüpdatet. Leuk, ziet er weer wat moderner uit, alleen zie ik nu mijn stroomverbruik niet terug. Brandstofverbruik nog wel (plug-in). Meer mensen hier 'last' van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Alvast bedankt!
Ik heb meerdere goede verhalen gehoord over: http://www.autobedrijfpolter.nl/ (Nieuwveen), of anders in Elst bij Volservice. maar dat is wat verder weg.

andere opties weet ik niet direct in de buurt.

edit: mogelijk als je 'm alleen al laat uitlezen dat er wat naar boven komt.
wat je eventueel kan controleren zijn de kabels naar de gloeibougies, die zouden redelijk makkelijk bereikbaar moeten zijn... misschien zit er wel een kabel los/slecht contact.

[ Voor 9% gewijzigd door Dawn op 26-11-2024 20:10 ]

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56

Youk

Volvo For Life

Er is er één jarig hoera, hoera! *O* *O* *O*

Vandaag is ze 30 geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJHrDPE-NuGGz0rMjuakeqIH-_k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6JyzZTqcPQilzfph5Gcrr3m.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiJS-N4OtwtTF47eGA5b513y6-M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N1edQ85WnaBpqLOMkbyUYWX.jpg?f=fotoalbum_medium

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
Misschien is dit het topic om met mijn vraag terecht te komen. Ik ben zelf aan het kijken naar een XC40 ter vervanging van mijn Mazda CX5. Mijn huidige auto heb ik gekozen vanwege betrouwbaarheid, model met 2.5 liter motor en geen fratsen, juist omdat ik in het verleden te maken heb gehad met hoge kosten omtrent dit soort zaken. Buiten de veiligheid is de betrouwbaarheid dan ook weer een belangrijk criterium.
Ik verlies mij echter in de hoeveelheid motorische benamingen van de XC40 en wat nou betrouwbaar is / welke variant je misschien niet moet kiezen. Ik neig nu naar een 2-liter benzine variant of de 1.5 liter Recharge variant (hybride), echter ik vind het lastig met ook nog motoren met B-aanduidingen die ertussendoor lopen.
Zijn er hier toevallig mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan en wat ervaringen kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Laatst online: 01-09 13:30
De B motoren zijn mild-hybride motoren. Dat zijn allemaal 2 lt 4 cilinders met varierend vermogen. Het mild-hybride systeem is als ik het goed onthouden heb een 48V hulp accu. Doet in de praktijk erg weinig voor het verbruik of elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Slomy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:36:
Misschien is dit het topic om met mijn vraag terecht te komen. Ik ben zelf aan het kijken naar een XC40 ter vervanging van mijn Mazda CX5. Mijn huidige auto heb ik gekozen vanwege betrouwbaarheid, model met 2.5 liter motor en geen fratsen, juist omdat ik in het verleden te maken heb gehad met hoge kosten omtrent dit soort zaken. Buiten de veiligheid is de betrouwbaarheid dan ook weer een belangrijk criterium.
Ik verlies mij echter in de hoeveelheid motorische benamingen van de XC40 en wat nou betrouwbaar is / welke variant je misschien niet moet kiezen. Ik neig nu naar een 2-liter benzine variant of de 1.5 liter Recharge variant (hybride), echter ik vind het lastig met ook nog motoren met B-aanduidingen die ertussendoor lopen.
Zijn er hier toevallig mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan en wat ervaringen kunnen delen?
Ga je toevallig nog met caravan rijden? Dan kun je beter voor de T5 recharge kiezen als voor de T4. Als de accu leeg is, is de T4 lang zo sterk niet als de T5. Heb ergens eens een review gelezen over iemand die daar over klaagde. En er was volgens mij ook geen polestar beschikbar voor de T4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Ga je toevallig nog met caravan rijden? Dan kun je beter voor de T5 recharge kiezen als voor de T4. Als de accu leeg is, is de T4 lang zo sterk niet als de T5. Heb ergens eens een review gelezen over iemand die daar over klaagde. En er was volgens mij ook geen polestar beschikbar voor de T4.
Bedoel je dit niet andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
jadjong schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Bedoel je dit niet andersom?
Ah ik bedoel de T4 recharge. Die heeft 129 pk zonder electro ondersteuning. Volgens mij was dat diegene die je moet vermijden (als je met caravan gaat rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De B3/4/5 en T4/5 (zonder grote accu en stekker om te laden) zijn allemaal vier cilinders. De rest van de T-serie met of zonder recharge/twin-engine er achter zijn dezelfde 1.5 3 cilinder waar na tuning +/- 200PK uit te halen is. Wil je het liever origineel houden en ben je bang voor een lege accu met caravan er achter dan zou ik een oude T4/5 zoeken of een recentere B4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
Ik ben niet van plan met een caravan te gaan rijden, dat scheelt gelukkig.
Komend weekend maar eens de benzine vs de hybride variant afweging gaan maken, dank alvast voor de geleverde feedback. Daar kan ik al wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Laatst online: 01-09 13:30
Ik heb de B3 gereden voor een paar jaar. Mag 1800 kg trekken met 163 PK 2 lt en was echt ruim voldoende voor NL en ook met een caravan van 1600 kg.
(Een van de weinige auto's die ik toch wel mis en graag weer terug zou hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Ik ben wederom in de markt voor een v40 aangezien ik binnenkort mijn leaseauto inlever. Helemaal niet erg om van Mazda cx30 terug te gaan naar een v40.

Er worden er nogal wat aangeboden, in hoeverre is het verstandig om zo’n auto te kopen met 200k op de teller met een goede onderhoudshistorie? Dat maakt de keuze nml wat groter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Ambianz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:47:
Ik ben wederom in de markt voor een v40 aangezien ik binnenkort mijn leaseauto inlever. Helemaal niet erg om van Mazda cx30 terug te gaan naar een v40.

Er worden er nogal wat aangeboden, in hoeverre is het verstandig om zo’n auto te kopen met 200k op de teller met een goede onderhoudshistorie? Dat maakt de keuze nml wat groter
Misschien idee om in Duitsland te kijken? Beste betaalbaar met exemplaren met weinig km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

M.i. geen probleem, maar ben geen specialist. Heb zelf eerder dit jaar een mooie 2019 v40 bij de dealer opgehaald met net geen 2ton op de teller (inmiddels wel) en een jaar dealergarantie. Nog geen moment spijt van.

Ohja edit: dealer onderhouden en van eerste, particuliere eigenaar was deze. Een full spec v40, alle toeters en bellen die er bestonden.

[ Voor 9% gewijzigd door PeacekeeperNL op 04-01-2025 20:30 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meanhobgoblin
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-01 17:36
Hallo,

ik heb een vraag voor de Volvo community, hopelijk mag ik hem hier stellen.

Weet iemand of een Volvo V40 uit 1999 voorzien is van een 12v aansluiting? Zo ja, waar kan ik deze vinden?

Hulp wordt enorm gewaardeerd, dankjewel! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Meanhobgoblin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:07:
Hallo,

ik heb een vraag voor de Volvo community, hopelijk mag ik hem hier stellen.

Weet iemand of een Volvo V40 uit 1999 voorzien is van een 12v aansluiting? Zo ja, waar kan ik deze vinden?

Hulp wordt enorm gewaardeerd, dankjewel! :D
Die noemden ze toen nog sigaretten "aansteker"

https://az685612.vo.msecn...o_S40_en_V40_1999_PDF.pdf

Pagina 2:8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meanhobgoblin
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-01 17:36
Andere tijden! Dankjewel in ieder geval voor het beantwoorden, kan ik weer verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

2ton kan op een v40 prima met een goede historie.
de T2's zijn (bijna) allemaal oude leasebakken geweest;
de T3's, is dezelfde motor als in de V60 heeft geleden, en is bijna berucht dat deze olie lekt (niet een of, eerder een wanneer-idee).
(T2 blok is ovigens hetzelfde als de T3, maar dan met minder vermogen in de 2012-2015 modeljaren))

dus als je budget het toe laat zou ik kijken naar een T4 of T5 van de eerste jaren, of een model vanaf 2016 dan zijn er, bij mijn weten, ook geen olie problemen meer bij de eerdere motorisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dawn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:02:
[...]

2ton kan op een v40 prima met een goede historie.
de T2's zijn (bijna) allemaal oude leasebakken geweest;
de T3's, is dezelfde motor als in de V60 heeft geleden, en is bijna berucht dat deze olie lekt (niet een of, eerder een wanneer-idee).
(T2 blok is ovigens hetzelfde als de T3, maar dan met minder vermogen in de 2012-2015 modeljaren))

dus als je budget het toe laat zou ik kijken naar een T4 of T5 van de eerste jaren, of een model vanaf 2016 dan zijn er, bij mijn weten, ook geen olie problemen meer bij de eerdere motorisering.
Nuance, de V60 uit de allereerste ranges, met de T3 1.6, rijden prima en soepel.
Hier in iedergeval een exemplaar met powershift + T3, 200k op de teller en still going strong. Geen olie problemen, geen powershift problemen, mede door net onderhoud. Toncar (berkel en rodenrijs) heeft de versnellingsbak nog geflusht bij 175k en zag er allemaal netjes uit zei hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Volvo XC90 D5 (modeljaar 2016). Vorige maand tijdens de APK kwam mijn auto nét door de deeltjesteller-test, maar het hele proces verliep vrij apart.

Bij de eerste meting kwam het aantal deeltjes ver boven de miljoen uit, apparaat stopte met tellen wat extreem is. Na wat research las ik dat je de auto eerst een kwartier stationair moest laten draaien en dat dit de waarden zou kunnen verlagen. Dat bleek te kloppen: de volgende meting was al veel lager, maar nog steeds boven de miljoen. Uiteindelijk werd de test een dag later opnieuw uitgevoerd, met de auto langer warm en na een halfuur stationair draaien kwam het op 986.000 deeltjes uit, nét onder de grens.

De monteur (werkt bij Renault) gaf aan dat hij bij Renault-auto’s vaak nul of hele lage waarden meet, maar dit leek toch vrij vreemd bij mijn Volvo. Ik begreep uit andere fora en websites dat de deeltjesteller-test sowieso niet altijd betrouwbaar is.

Nu mijn vraag: Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen met de deeltjesteller en een Volvo D5-motor?

Daarnaast overweeg ik om mijn roetfilter te laten reinigen bij een Volvo-specialist en ook de EGR-klep in te laten stellen op 1% (bij een specialist). Naar mijn weten blijft de EGR-klep dan deels open, wat legaal zou zijn voor de APK. Over de ethiek en het effect op het milieu laat ik even in het midden, maar ik begreep dat het beter zou kunnen zijn voor de motor (en vooral voor de turbo), omdat het dan schonere lucht binnenhaalt.

Denken jullie dat deze aanpak helpt bij het verbeteren van de waarden op de deeltjesteller voor in de toekomst? En is het daadwerkelijk beter voor de motor op lange termijn? Ik begrijp de techniek erachter niet helemaal, dus ik hoor graag jullie inzichten!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Meanhobgoblin schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Andere tijden! Dankjewel in ieder geval voor het beantwoorden, kan ik weer verder!
En voor de auto's waar de sigaretten aansteker nog inzit (zoals bij mij) een wijze les voor nieuwsgierige kinder vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Nuance, de V60 uit de allereerste ranges, met de T3 1.6, rijden prima en soepel.
Hier in iedergeval een exemplaar met powershift + T3, 200k op de teller en still going strong. Geen olie problemen, geen powershift problemen, mede door net onderhoud. Toncar (berkel en rodenrijs) heeft de versnellingsbak nog geflusht bij 175k en zag er allemaal netjes uit zei hij.
mij zal je niet horen of het wel of niet lekker rijdt; want de V40 en V60 zijn fijne auto's om in te rijden, maar iedereen om mij heen, inclusief wat monteurs, vervloeken die motor.
recent een kennis die z'n auto weg gedaan heeft omdat het olieverbruik veels te hoog was (volgensmij iets van een liter op nog geen 1500km.)

anywho, ik deel alleen ervaring uit bekende kringen; er zijn altijd uitzonderingen :)

sowieso moet je eigenlijk gewoon een 2.5L 5pitter pakken als het kan, want beter wordt het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dawn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]

mij zal je niet horen of het wel of niet lekker rijdt; want de V40 en V60 zijn fijne auto's om in te rijden, maar iedereen om mij heen, inclusief wat monteurs, vervloeken die motor.
recent een kennis die z'n auto weg gedaan heeft omdat het olieverbruik veels te hoog was (volgensmij iets van een liter op nog geen 1500km.)

anywho, ik deel alleen ervaring uit bekende kringen; er zijn altijd uitzonderingen :)

sowieso moet je eigenlijk gewoon een 2.5L 5pitter pakken als het kan, want beter wordt het niet :P
Geluksexemplaar blijkbaar, want die van mij verbruikt 0 extra olie tussen de beurten door, die ik netjes elk jaar doe. Meen dat dit nog de 1.6 motor was die oorspronkelijk met de Ford correspondeerde toch?

Ik heb ook V40 exemplaren gehad, maar dat waren D2 2013(1.6) en D4 VEA 2014 (2.0 dubbele turbo). Zeker die D4 VEA eerste batch was een ramp ding, EGR problemen bij velen en gescheurd motorblok (koelvloestof lek) bij de mijne binnen 100k km.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 08-01-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Dawn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]

T5 blok van die jaren heeft soortgelijk probleem. Probleem zit m in de zuigerveren.
Is ook bekend bij Volvo maar die geven als reactie tough titties.
Oplossen mag op eigen conto gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Flix20 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:22:
[...]

T5 blok van die jaren heeft soortgelijk probleem. Probleem zit m in de zuigerveren.
Is ook bekend bij Volvo maar die geven als reactie tough titties.
Oplossen mag op eigen conto gebeuren
Haat als dat gebeurt bij een known issue 8)7
ik dacht alleen dat de 2.5L R-blokken (die ik de S60/V70) zaten wat meer problematisch waren; niet de laatste set.

maar eerlijk, zo'n 5 pitter blok klinkt wel lekker :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Dawn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Haat als dat gebeurt bij een known issue 8)7
ik dacht alleen dat de 2.5L R-blokken (die ik de S60/V70) zaten wat meer problematisch waren; niet de laatste set.

maar eerlijk, zo'n 5 pitter blok klinkt wel lekker :D
Is het 2.0 4 cil blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

ahjah;
in de V40 ligt nog wel een 5pitter in de eerste jaren (weet niet zeker bij de v60); maar vanaf 2016 ook niet meer (bij mijn weten).

Pagina: 1 ... 137 ... 139 Laatste