Hoi,
Ik heb met mijn Volvo V40 D4 Business(14% bijtelling, 85gr Co2) ook wat problemen ervaren helaas.
Op dit moment heb ik bijna 65.000 KM op de klok, ik heb de auto sinds 02 januari 2015.
Rond de KM-stand van 62.000 heb ik een behoorlijk groot ongeluk gehad wat resulteerde in uitgebreide reparaties en het feit dat de auto voor een geruime tijd(ongeveer een maand!) bij het schadeherstel bedrijf(SchadeNet Blok Rotterdam), dit omdat het ongeluk gebeurde op 22 december 2015 waardoor de feestdagen er bij kwamen. De rekening was uiteindelijk bijna 13.000 euro dus het was een behoorlijk grote schade

Gelukkig bleek de Volvo heel erg veilig, ik was ongedeerd.
Ik heb de theorie dat er door het lange stilstaan van de auto en de regelmatige korte ritjes van de schadeherstel naar de Volvo dealer blakbij(er waren helaas een groot aantal fouten gemaakt door de schadeherstel) dat ik denk dat de EGR vervuilt is.
Mijn eigen rijstijl kan ik beschrijven als sportief maar met groot respect voor de techniek, daar bedoel ik mee dat ik de auto niet of nauwelijks belast als de auto nog koud is bijvoorbeeld. Maar ik rijd regelmatig snelheden rond de 140 KM/h en ik rijd in de weekenden graag leuke bochtige weggetjes waarbij ik op het gas gaan niet schuw, dus ik zou de EGR niet moeten laten vervuilen door mijn eigen rijstijl lijkt mij.
Maar opeens kreeg ik een waarschuwings lampje op het dashboard en ik sloot mijn ODB2 Bluetooth lezer aan en opende de Android App Torque Pro, met onderstaande resultaten:
Het bovenstaande maakt het redelijk duidelijk volgens mij

Beneden staat fotos van het dashboard met de verschillende waarschuwingen:
Dus ik belde Volvo Service, zij stuurde mij een meneer van de ANWB Wegenwacht, hij verbond zijn computer aan de ODB2 poort, de computer kon de foutmeldingen niet lezen(mijn 10 euro ODB2 lezer kan wel

) en verwijderde vervolgens de foutmeldingen. Wij reden daarna samen een klein stukje en de prestaties leken weer terug normaal dus hij ging er weer vandoor.
Diezelfde avond reed ik terug naar huis en ik merkte regelmatig zeer vervelende schokken in de aandrijflijn, de auto voelde niet zo fris en soepel als dat het zou moeten.
Ook het brandstof verbruik was heel hoog, veel hoger dan normaal zo'n beetje 30~40% meer dan normaal.
De volgende morgen(maandag) als eerste wat ik deed was rijden naar mijn lokale Volvo dealer(ook de leverende dealer) zodat zij de auto konden controlleren. Dus ik liet hem de screenshots van Torque zien en de fotos van het dashboard en vertelde hen dat ik vermoedde dat de EGR en de EGR koeler kapot zouden zijn, maar zij zagen geen foutmeldingen meer in het systeem omdat de meneer van "Volvo Service" alles had gewist. De monteur zag wel wat waardes van een sensor die niet binnen de gestelde waarde bleek, hij stelde voor om de sensor te vervangen. Ik maakte een afspraak voor woensdag, dus twee dagen later kwam ik terug bij de Volvo dealer, in deze twee dagen het "Check Engine" lampje maakte zijn opwachting weer, dus ik drong er nogmaals op aan om naar het EGR gebeuren te kijken.
Maar de monteur was vastberaden om eerst de sensor(ik ben helaas niet op de hoogte welke sensor) te vervangen en de computer te resetten, dus toen hij dat gedaan had, ze ik hem "Bedank, maar ik zie je in een week weer voor de EGR". Ik reed weg en reed meteen 80KM en het "Check Engine" lampje kwam weer terug, dus ik belde de Volvo dealer en vertelde dat ik direct omkeerde en terug kwam.
Dus ik was terug in gesprek met dezelfde monteur in minder dan 2 uur, ik vertelde hem ook om te kijken naar de waardes van de lambda-sensor want ik kreeg "Catalyst Monitor Bank 1" "Test incomplete or dependant test failed" in Torque. Het uitlezen van de sensor liet geen mooie sinus zien wat je wel zou verwachten, de monteur haalde de lamda-sensor eruit om het schoon te maken(ik ben niet helemaal zeker of dit zin heeft?) en plaatste de lamda terug. Bij het uitlezen was nog altijd geen mooie sinus te zien, maar nu probeerde de monteur uit te leggen dat het helemaal normaal is omdat VIDA het converteerd naar een soort van digitaal signaal wat dan geen mooie sinus laat zien.
Iemand hier die zijn of haar licht op kan schijven? Is dit juist?
En hij bestelde de onderdelen voor de EGR en de EGR koeler om het te vervanegen, voor de volgende woensdag(één volledige week verder), hij vertelde dat het geen enkel probleem is om door te rijden en dat ik geen problemen zou mogen verwachten.
Helaas het ongeluk lachte mij vrolijk toe...de auto kwam weer met exact dezelfde fouten als bovenstaand en met dezelfde Foutmeldingen op het dashboard en de auto ging weer in limb-mode(noodloop)....dit gebeurde op zondag avond dus ik liet mijn snelheid zakken van 135 KM/h naar KM/h omdat ik wilde voorkomen dat er dingen er slechter van werden en reed rustig terug naar huis. De volgende morgen(maandag) het eerste wat ik deed was rijden naar de Volvo dealer. Ik vertelde hen alles en liet hen weer de Torque screenshots zien. Ook had ik fotos gemaakt van mijn uitlaat-pijpen waar een heleboel roet op te zien was, zie hieronder:
Zij waren geschokt na het bekijken van bovenstaande fotos net als dat ikzelf was. Zij vertelde mij dat ze de onderdelen rond 14:00 uur zouden ontvangen en dat de kans klein zou zijn dat ze het af zouden krijgen dezelfde dag.
Ik kreeg een vervangwagen van hen, een MY15 V40 D2(1.6) R-Deesign, wat redelijk reed, maar het iterieur rammelde alsof het verschrikkelijkwas mishandeled, ook een beetje zoals mijn oude Renaults met een hoge KM-stand. Maar ik had de mogelijkheid om naar mijn werk te gaan.
De volgende morgen ben ik naar de Volvo dealer gereden zodat ik van daaruit kon werken en ik ook kon zien wat ze deden met de auto.
Ik ben naar de monteur gegaan die aan mijn auto aan het werk was, dezelfde als hiervoor, hij was nog niet klaar met het EGR gebeuren.
Rond 11 uur ging ik nog eens kijken bij de monteur, hij was klaar met het EGR gebeuren, maar hij had wat verontrustends gevonden

Zie hieronder voor de fotos

:
Okay wat zien we hier? Nou de eerste twee foto's zijn een Turbo slang voor de olie, er was een afdichting gebroken, welke je kunt zien op de laatste foto. Op de derde foto zie je wat olie op iets(ik weet niet wat het is) de vierde foto is een foto van de motor zonder het plastic erop.
Nadat de monteur het onderdeel bestelt had, kwam het binnen rond 13:00 uur en hij zette het in elkaar kort daarna.
Toen sloot hij de auto aan de VIDA en deed een roetfilter regeneratie.
Nu heb ik mijn auto eindelijk terug ik hoop dat het de laatste keer was, maar ik ben er nog niet zeker van. Het brandstofverbruik lijkt nog aan de hoge kant. Ik heb gisterenavond een langer stuk gereden en heb het toen in de gaten gehouden. Daaruit kwam een gemiddeld verbruik van 1 op 18, wat overigens wel zuiniger is als met de storing, toen had ik een gemiddeld verbruik van 1 op 13,6.
Vanochtend en gisterenavond op de terugweg weer naar huis, ook nog in de gaten gehouden, ben nog niet helemaal overtuigd ook omdat Torque nog altijd onderstaande melding geeft

maar ik weet niet wat ik daar weer mee moet.
[
Voor 158% gewijzigd door
Priyantha Bleeker op 11-02-2016 13:14
]