Toon posts:

Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22

Dawn

...Sworn to the Dark...

Sammy_tukker schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar je die pook vandaan hebt getoverd, ik ben er al een tijdje naar aan zoeken maar kan nog niet het onderdeel nummer vinden/ een goede sloper in midden Nederland die het op voorraad heeft: weet je toevallig het onderdeel nr? (Ik rijd een v60 d3 uit 2015)
Deze heb ik bij Elferink vandaan (via onderdelenlijn), partsnummer is: 31325216
Kan best kloppen dat je ze lastig kan vinden, ze zijn maar 1 jaar geleverd en daarna vervangen voor een zware met verlichte letters erin (die heb je waarschijnlijk nu ook).
Er is ook nog een versie specifiek voor de Polestar S/V60, dan staat er een Polestar logo in; hier weet ik alleen het partnummer niet van.

Ik kwam 'm bij toeval tegen... nu zoek ik alleen nog een verlichte bekerhouder, maar dat is helemaal drama.

Rig: Intel Core i7 8700k, EVGA Z370 FTW, EVGA GTX 1080 FTW2 powered || Phone: Apple iPhone 13 Pro Max 256GB || Ride: Volvo S80 V8 MY2007 at 280k km

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:37
Hansieo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:58:
Kan iemand mij iets vertellen over een S/V-60 PHEV Recharge??

Als je in een koude auto stapt, kan je dan gelijk elektrisch rijden?
of moet éérste de brandstofmotor op temperatuur komen?

Want als de brandstofmotor níet eerst op temperatuur gebracht wordt,
dan zou die steeds KOUD "kort" bijspringen wanneer iets meer power nodig is bij accelereren.
En een koude motor steeds in/uit laten schakelen is weer niet goed voor de motor, vandaar mijn vraag.

Dank voor jullie input.
2020 V60 T6 Recharge hier. Hij start in hybride stand (eigenlijk elektrisch dus) en als je rustig rijdt blijft hij ook volledig elektrisch rijden (tot accu leeg uiteraard). Trap je het pedaal verder in, dan gaat de verbrandingsmotor ook aan (in 'Pure' rijmodus kan je iets harder elektrisch rijden voor hij overstapt op de hybride). De motor blijft na eerste "start" altijd een paar minuten lopen om warmer te worden voor hij in/uit schakelt met het hybride rijden.

Vanuit hybride/pure stand en met een koude (niet gestarte) motor opeens hard accelereren komt er dus ook op neer dat je dus je koude motor gelijk lekker de toeren intrapt. Met een benzinemotor moet je dat ook niet doen, dat is hier in zekere zin niet anders. Ben je van plan om harder te gaan gassen, zet je de motor bij wegrijden gewoon in AWD, dan blijft de verbrandingsmotor altijd lopen en kan hij direct opwarmen.

Wat let je verder om gewoon even een testritje te maken en zelf te ervaren? Ik heb hem inmiddels 4 maanden en ben er echt zeer tevreden mee O+

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 23:17
Hansieo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:58:
Kan iemand mij iets vertellen over een S/V-60 PHEV Recharge??

Als je in een koude auto stapt, kan je dan gelijk elektrisch rijden?
of moet éérste de brandstofmotor op temperatuur komen?

Want als de brandstofmotor níet eerst op temperatuur gebracht wordt,
dan zou die steeds KOUD "kort" bijspringen wanneer iets meer power nodig is bij accelereren.
En een koude motor steeds in/uit laten schakelen is weer niet goed voor de motor, vandaar mijn vraag.

Dank voor jullie input.
Dit is exact het gedrag dat m'n Audi a3 e-tron ook had. Er werd me verteld dat de motor behandeld was met een speciaal goedje waardoor het minder slecht zou zijn voor de motor. Ik geloofde er niet veel van, maarja lease auto, dus maakte me ook niet heel veel uit O-)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-02 07:30
@Twijfels @plofkip

Beide dank voor jullie input. _/-\o_

Als voorbereiding op een tzt proefrit, wil ik alvast zoveel mogelijk voorbereiden op wat ik ga ervaren / uitproberen en daarbij is jullie ervaring /input zeer welkom d:)b

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-02 13:38
volgende week verwachten we sneeuw mensen, dus net toch maar even de dealer gebeld of zn mn sneeuwset klaar willen leggen. ik kan niet wachten, nu alleen nog even een parkeerplaats zonder paaltjes/hobbels vinden hier in de buurt...

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:45
Max-Imus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
volgende week verwachten we sneeuw mensen, dus net toch maar even de dealer gebeld of zn mn sneeuwset klaar willen leggen. ik kan niet wachten, nu alleen nog even een parkeerplaats zonder paaltjes/hobbels vinden hier in de buurt...
Wat is een sneeuwset? Kettingen?

• Twijfels
renegrunn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:40:
[...]

Wat is een sneeuwset? Kettingen?
Over het algemeen wordt dan een setje velgen met winterbanden bedoeld :)

Speaking off: ik moet eigenlijk ook nog een setje voor m'n V60 MY20 hebben. Wat zijn betrouwbare adresjes voor jong gebruikte sets, afgezien van de dealer zelf uiteraard?

Heb de auto nu op 20" staan wat hem geweldig staat, twijfel voor de winter of ik 18" of toch nog 19" wil. 18" lijkt naar verhouding zo klein :+

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

Twijfels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:12:
[...]

Speaking off: ik moet eigenlijk ook nog een setje voor m'n V60 MY20 hebben. Wat zijn betrouwbare adresjes voor jong gebruikte sets, afgezien van de dealer zelf uiteraard?

Heb de auto nu op 20" staan wat hem geweldig staat, twijfel voor de winter of ik 18" of toch nog 19" wil. 18" lijkt naar verhouding zo klein :+
MuddeKok heeft een pagina waar nieuw/jong gebruikte sets op staan, muddekokparts.nl uit m’n hoofd.

Devosvelgen.nl ook een optie, maar heeft veel nieuwe dacht ik (voorheen: volvovelgen.nl)

Rig: Intel Core i7 8700k, EVGA Z370 FTW, EVGA GTX 1080 FTW2 powered || Phone: Apple iPhone 13 Pro Max 256GB || Ride: Volvo S80 V8 MY2007 at 280k km

• renegrunn
Twijfels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ah, in mijn beleving heeft men het dan meestal over een winterset. Want ik las het als, er komt sneeuw aan, dus de sneeuwset moet er onder. Denk niet dat je elke keer als er sneeuw komt, er weer winterbanden onder legt ;)

Voor sets:

- https://www.devosvelgen.com
- https://www.muddekokparts.nl

Zelf vorige week nieuwe banden gehaald voor onder een XC90: Continental WinterContact TS 870 P. Rib uit mijn lijf, maar oh wat een fijne set: minder geluid dan mijn zomerbanden hadden (Michelin).

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

Oh, was het .com… fiinnneeee 😅

Maar ja, die twee dus.

• plofkip
Beetje vreemd om nu pas je winterbanden eronder te leggen toch?

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-02 16:33
renegrunn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:36:
[...]

Ah, in mijn beleving heeft men het dan meestal over een winterset. Want ik las het als, er komt sneeuw aan, dus de sneeuwset moet er onder. Denk niet dat je elke keer als er sneeuw komt, er weer winterbanden onder legt ;)

Voor sets:

- https://www.devosvelgen.com
- https://www.muddekokparts.nl

Zelf vorige week nieuwe banden gehaald voor onder een XC90: Continental WinterContact TS 870 P. Rib uit mijn lijf, maar oh wat een fijne set: minder geluid dan mijn zomerbanden hadden (Michelin).
In harderwijk zit Klaassen velgen die heeft mij een mooi setje geleverd (doet alleen Volvo). En ik weet dat BCE banden Ede https://bcebanden.nl/ vaak setjes overneemt van Scholten Volvo (zit er naast) dus daar zou je ook nog kunnen proberen.

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

plofkip schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:39:
Ik moet bekennen dat ik geen winterbanden set heb momenteel…
alleen de wielen, banden die er om liggen zijn op. Totaal niet gebudgeteerd dit jaar :x

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 17:41

Dentheman

Zie signature

Hoezo dat? We hebben tot dusver een extreem mild najaar gehad, het is nu voor het eerst dat we temperaturen rond het vriespunt hebben, dit lijkt mij eerder hét moment om ze eronder te leggen :)

Zie ondertitel

• Twijfels
Als je ze hebt, tja wellicht had het dan een weekje eerder gekund. Daarvoor was het sowieso nog niet nodig. Maar ik heb überhaupt nog geen setje voor de winter, ietwat laat met zoeken wellicht, niet eerder echt bij stil gestaan.

Eerder erom leggen is ook overbodig tenzij je 5 weken moet wachten op een afspraak bij een bandenboer. Ik zou ze zelf toch in opslag leggen en op de zaak even wisselen.

• Max-Imus
Ik zie dat er wat verwarring is omtrent mijn vorige post. Ik heb dus 4 sets banden en 3 sets velgen.
Trackbanden + trackvelgen
zomerbanden + zomervelgen
winterbanden die ik wissel op de zomervelgen
en een set wintervelgen met wat meer sneeuw-georienteerde banden eronder (lagere topsnelheid, en hoger brandstofverbuik, maar een enorme bak grip in de sneeuw)

Ik heb mn winterbanden er al onder liggen, maar ik verheug me er op om de sneeuwset in ons eigen landje te kunnen gebruiken, tot nu toe zijn ze alleen vorige winter naar duitsland gegaan, en daar ben ik aangenaam verrast!

ik hoop dat dit wat meer duidelijk maakt

Edit: voor het geval de vraag gaat komen:
- Zomer: Michelin Pilot Super Sport
- Track: Michelin Pilot Sport Cup 2R
- Winter: Michelin Pilot Alpin 5
- Sneeuw: Nokian Snowproof

[Voor 12% gewijzigd door Max-Imus op 08-12-2022 20:39]

• plofkip
Dawn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:38:
[...]

Ik moet bekennen dat ik geen winterbanden set heb momenteel…
alleen de wielen, banden die er om liggen zijn op. Totaal niet gebudgeteerd dit jaar :x
Nee maar ik bedoel als je winterbanden hebt, is het allang tijd geweest om ze eronder te zetten IMO.

• plofkip
Dentheman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:31:
[...]

Hoezo dat? We hebben tot dusver een extreem mild najaar gehad, het is nu voor het eerst dat we temperaturen rond het vriespunt hebben, dit lijkt mij eerder hét moment om ze eronder te leggen :)
Ik heb ze er 2,5 week geleden onder gezet, sinds dat weekend (19e) is het al aardig koud. Volgens mij ook amper boven de 7 graden geweest sindsdien. Dus zou verwachten dat als je een set hebt, deze er al wel onder zitten.

• renegrunn
Max-Imus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:24:
Ik zie dat er wat verwarring is omtrent mijn vorige post. Ik heb dus 4 sets banden en 3 sets velgen.
Trackbanden + trackvelgen
zomerbanden + zomervelgen
en een set wintervelgen met wat meer sneeuw-georienteerde banden eronder (lagere topsnelheid, en hoger brandstofverbuik, maar een enorme bak grip in de sneeuw)

Ik heb mn winterbanden er al onder liggen, maar ik verheug me er op om de sneeuwset in ons eigen landje te kunnen gebruiken, tot nu toe zijn ze alleen vorige winter naar duitsland gegaan, en daar ben ik aangenaam verrast!

ik hoop dat dit wat meer duidelijk maakt

Edit: voor het geval de vraag gaat komen:
- Zomer: Michelin Pilot Super Sport
- Track: Michelin Pilot Sport Cup 2R
- Winter: Michelin Pilot Alpin 5
- Sneeuw: Nokian Snowproof
Ha! Mijn vraag was dus niet geheel onterecht :*)

Leuk man! Nu nog een set met spikes, en je bent helemaal klaar ;)
Max-Imus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:24:
Dit wordt mij altijd heel erg afgeraden. Heb er geen verstand van hoor, doe enkel braaf wat de bandenboer zegt.

[Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 08-12-2022 22:37]

• Juancho
  • Laatst online: 21:23
Om toch even te "bewijzen" dat ik niet lieg...

Terwijl ABRP met opgave 30kWh (wat al hoog is op zo'n afstand) zegt dat ik met 30% aankom. Wat een verschil! Benieuwd of de auto dat on the road zoveel kan herstellen. Kan ik me niet voorstellen.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.3 | Android 10 | 20" |

• Max-Imus
renegrunn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:36:
[...]

Ha! Mijn vraag was dus niet geheel onterecht :*)

Leuk man! Nu nog een set met spikes, en je bent helemaal klaar ;)

[...]

Dit wordt mij altijd heel erg afgeraden. Heb er geen verstand van hoor, doe enkel braaf wat de bandenboer zegt.
Spikes mogen hier toch helemaal niet?
klopt idd, ze slijten er wat sneller van, maar mn PSS banden gaan otch maar 2 jaar mee als het zo doorgaat...

• renegrunn
Max-Imus schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:02:
[...]

Spikes mogen hier toch helemaal niet?
klopt idd, ze slijten er wat sneller van, maar mn PSS banden gaan otch maar 2 jaar mee als het zo doorgaat...
Zeker, vandaar de knipoog.

• Max-Imus
sorry, die smileys van tweakers zijn me net iets te klein, kan soms moeilijk zien wat het is.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Vorige week is de distributieriem en waterpomp vervangen van mijn V40 uit 2017.
Ik kreeg daarna al vrij snel de melding: Koelvloeistofpeil laag. Zet auto zsm uit.
Uiteraard de garage gebeld en het is naar alle waarschijnlijkheid een luchtbel. Ik heb zelf ook het peil gecheckt en dat zit net iets onder max dus dat ziet er goed uit.
Dag erna ben ik ook terug geweest en draaide de monteur de dop van het reservoir en ontsnapte er een beetje lucht. Ik heb het advies gekregen om dat een weekje te doen na iedere (langere) rit. Tot op heden ontsnapt er iedere keer een beetje lucht.
Is dat normaal? De melding blijft ook telkens terugkomen als de motor begint op te warmen (na een minuut of 5).
De monteur gaf aan dat ik eind deze week terug kon komen als de melding bleef bestaan om het koelsysteem te vacumeren.
Dat ga ik dus ook uiteraard doen :)
Ik wou alleen even hier checken of er zit mogelijk een ander probleem voor zou kunnen doen dan een luchtbel. Zie ik of de garage iets over het hoofd?

De auto rijdt verder prima. Motor blijft keurig op temperatuur. Doorrijden kon volgens de monteur ook geen kwaad.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
Nee. De vloeistof hoort met vaccuum door de leidingen gezogen te worden bij vervanging omdat iemand bij Volvo het ding niet helemaal zelf-ontluchtend heeft gemaakt. Met vaccuum zuig je de lucht er ook uit. De diesels hebben allemaal een terugroep gehad voor een verbeterde ontluchtingsslang, wat nog steeds niet 100% werkt.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
In mijn volvo v40 uit 2016 kreeg ik van het systeem (elektronische oliepeilsensor) recent de melding dat ik 0.5L bij moet vullen.
Is dat iets dat eenmalig in beeld komt, of zou je dat dan eigenlijk elke keer moeten krijgen als je rijdt?
Handmatig kan je het huidige niveau niet checken volgens mij? En ook in het dashboard kan je het oliepijl nooit checken, nu dus de eerste keer dat ik het voorbij heb zien komen.
Ik ga hem sowieso maar bij vullen met 0.5L, maar het verbaast me dat het niet terug te vinden is.

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-02 11:16
Zinloos1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:31:
In mijn volvo v40 uit 2016 kreeg ik van het systeem (elektronische oliepeilsensor) recent de melding dat ik 0.5L bij moet vullen.
Is dat iets dat eenmalig in beeld komt, of zou je dat dan eigenlijk elke keer moeten krijgen als je rijdt?
Handmatig kan je het huidige niveau niet checken volgens mij? En ook in het dashboard kan je het oliepeil nooit checken, nu dus de eerste keer dat ik het voorbij heb zien komen.
Ik ga hem sowieso maar bij vullen met 0.5L, maar het verbaast me dat het niet terug te vinden is.
In mijn V60 uit 2011 kan ik het oliepeil checken door de sleutel op stand 2 te zetten. Dus de sleutel in het slot, dan zonder de koppeling in te drukken de aan/uit knop 2 seconden indrukken. Alle systemen behalve de motor starten dan en dan kan je met het draaiwieltjes op de linker hendel achter het stuur naar het oliepeil.
Let wel op dat volgens de handleiding mag je het peil pas opnemen na 30 km rijden.

"Het systeem detecteert het oliepeil alleen tijdens het rijden. Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto dient ca. 30 km te rijden, voordat het weergegeven oliepeil correct is"

Die 0,5L bijvullen was bij mij inderdaad ook weg na het herstarten van de auto. Ik neem aan dat die melding dan weer terugkomt als de boordcomputer overtuigt is dat het oliepeil nog steeds te laag is (na 30km rijden).

[Voor 7% gewijzigd door woutervt op 15-12-2022 13:30]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
woutervt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:56:
[...]
In mijn V60 uit 2011 kan ik het oliepeil checken door de sleutel op stand 2 te zetten. Dus de sleutel in het slot, dan zonder de koppeling in te drukken de aan/uit knop 2 seconden indrukken. Alle systemen behalve de motor starten dan en dan kan je met het draaiwieltjes op de linker hendel achter het stuur naar het oliepijl.
Let wel op dat volgens de handleiding mag je het peil pas opnemen na 30 km rijden.

"Het systeem detecteert het oliepeil alleen tijdens het rijden. Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto dient ca. 30 km te rijden, voordat het weergegeven oliepeil correct is"

Die 0,5L bijvullen was bij mij inderdaad ook weg na het herstarten van de auto. Ik neem aan dat die melding dan weer terugkomt als de boordcomputer overtuigt is dat het oliepeil nog steeds te laag is (na 30km rijden).
Ah ja, ik heb het nu gevonden via je tip, thanks.
Echter snap ik het nog steeds niet helemaal, bij de test net stond mijn auto alweer een tijdje stil en gaf hij eerst aan dat het 3/4e vol was en daarna opeens 0/4... Zeer apart. Straks nog maar eens testen na een rit.

Op de website van volvo staat het volgende:

"Let op
Het systeem detecteert het oliepeil alleen tijdens het rijden. Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto dient ca. 30 km te rijden, voordat het weergegeven oliepeil correct is."

Maar kan je dan meten meteen na het rijden van 30km? Ik dacht altijd dat je pas een koude motor mocht testen.

Edit:

Zie nu dat er ook ergens staat:

Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto moet ca. 30 km hebben gereden en vervolgens 2 uur hebben stilgestaan met de motor afgezet, voordat het weergegeven oliepeil correct is.

Dus ik vermoed dat ik nu gewoon weer kan gaan meten als ik twee uur niet gereden heb (ookal heb ik nu geen 30km gemaakt).

[Voor 11% gewijzigd door Zinloos1 op 15-12-2022 13:14]

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-02 11:16
Ik zou in ieder geval goed naar de handleiding kijken van de debetreffende auto en bouwjaar. Met de conventionele peilstok kijk je inderdaad wanneer de motor is afgekoeld en alle olie in het carter zit. Met moderne technologie en digitale sensoren is dat anders en kan dat per auto verschillen.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 03:18

Youk

Volvo For Life

Met deze afgelopen koude dagen merk ik zaken die volgens mij niet logisch zijn, misschien dat iemand van jullie dit kan verklaren. Het gaat over mijn V50 uit 2006 met 1.6D motor en manuele airco.

Ik was in de veronderstelling het is heel koud, ik zet de airco af, verwarming op max en ventilator laat ik uit tot ik motortemperatuur zie. En ja, vanaf dan heb je warme lucht en kan de ventilator aan. Doe je dit vroeger heb je koude lucht (lijkt mij logisch, de warmte moet ergens vandaan komen). Nu heb ik gemerkt dat als ik de airco aan zet dat ik veel sneller warmte krijg binnen, nog voordat de motor op temperatuur is. Hoe kan dit? Vanwaar komt deze warmte dan? :?

Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd, dus wie heeft de gouden tip.

Volvo Classic Club Belgium

• jadjong
Youk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:41:

Airco kan ontvochtigen.

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 20:56
renegrunn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:43:
[...]

Mooi apparaat. Ik vind de kleur ook erg geslaagd voor dit model. Tsja, die B&W zit ook nergens in een pakket, en dat is dan best een dure optie om extra aan te vinken. Bedoel, 3500 euro zou voor in je huis al een beste smak geld zijn voor de gemiddelde muziekliefhebber.
Die B&W is leuk, maar ik zal volgende week waarschijnlijk een V60 bestellen en B&W zal ik toch overslaan. Voor dat geld upgrade ik liever de zetels.

• renegrunn
kmser schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:39:
[...]

Die B&W is leuk, maar ik zal volgende week waarschijnlijk een V60 bestellen en B&W zal ik toch overslaan. Voor dat geld upgrade ik liever de zetels.
Hier precies hetzelfde! Had in mijn vorige auto de ‘standaard’ stoelen, nu weer de meest luxe. Heb mijzelf plechtig beloofd deze altijd weer te nemen. Die stoelen zijn het elke euro waard.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27
Deze stille lezer meldt zich in dit topic.
Nu het 2023 is geworden (gelukkig nieuwjaar iedereen!), komen auto's tot en met bouwjaar 2008 in het bereik van de youngtimer-regeling.
Als zelfstandig ondernemer wil ik op zoek gaan naar een goede V70 voor zakelijk en privé-gebruik.

Ik zoek wat handvatten om een zoektocht te beginnen naar zo'n apparaat. :)
Ik ben zoekende naar een V70, op benzine met automaat. Geen 4WD maar voorwielaangedreven.
Voor wat betreft de uitrusting is climate control en cruise control echt een minimum, andere dingen erbij zijn leuke extra's (in mijn optiek).
Het budget waar ik mee werk is €12.000.

Het aanbod op gaspedaal.nl is weinig/laag, evenals op andere websites. Of ik zoek verkeerd natuurlijk. Ik heb een paar vragen:
  1. Wat zou ik moeten kunnen krijgen voor dit budget? Een v70 van de tweede of van de derde generatie?
  2. Welke blok (benzine) moet ik hebben en welke moet ik mijden (zowel bij de tweede als derde generatie)?
  3. Import uit Duitsland of Zweden door een garage is geen probleem, mits betrouwbaar. Hebben jullie tips voor bedrijven? (eventueel in PM)
  4. Nog andere tips of tricks?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
badkuip schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:11:
Deze stille lezer meldt zich in dit topic.
Nu het 2023 is geworden (gelukkig nieuwjaar iedereen!), komen auto's tot en met bouwjaar 2008 in het bereik van de youngtimer-regeling.
Als zelfstandig ondernemer wil ik op zoek gaan naar een goede V70 voor zakelijk en privé-gebruik.

Ik zoek wat handvatten om een zoektocht te beginnen naar zo'n apparaat. :)
Ik ben zoekende naar een V70, op benzine met automaat. Geen 4WD maar voorwielaangedreven.
Voor wat betreft de uitrusting is climate control en cruise control echt een minimum, andere dingen erbij zijn leuke extra's (in mijn optiek).
Het budget waar ik mee werk is €12.000.

Het aanbod op gaspedaal.nl is weinig/laag, evenals op andere websites. Of ik zoek verkeerd natuurlijk. Ik heb een paar vragen:
  1. Wat zou ik moeten kunnen krijgen voor dit budget? Een v70 van de tweede of van de derde generatie?
  2. Welke blok (benzine) moet ik hebben en welke moet ik mijden (zowel bij de tweede als derde generatie)?
  3. Import uit Duitsland of Zweden door een garage is geen probleem, mits betrouwbaar. Hebben jullie tips voor bedrijven? (eventueel in PM)
  4. Nog andere tips of tricks?
Je kunt net de nieuwere generatie nemen als je 1tje vindt van 2008. Heb zelf 1tje gehad van 2004, net de nieuwe generatie van die tijd. Was een V70 T5, na tuning een heerlijke motor. Een 2.5T zou ook een goede keuze zijn, rijdt een beetje als een diesel, veel koppel onderin. Ik zou de 2.0 ongeblazen laten staan, maakt waarschijnlijk veel toeren. De ongeblazen 3.2 in de nieuwere 2008 versie is wel een redelijke keuze, redelijk dorstig maar volgens mij aardig onverwoestbaar.

Je zou ook een v60 kunnen overwegen, heb je meer keuze. Maar dan zit je wel qua automaat vast aan een powershift van ford, en die zijn niet zo goed. Ook is een v60 een stuk krapper.
XC60 nog een optie?

• renegrunn
Voor de liefhebber een leuke Klokje rond deze week, met in de hoofdrol een S60 T6 Polestar: YouTube: Volvo S60 T6 Polestar - 2015 - 408.102 km - Klokje Rond

• Max-Imus
renegrunn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:14:
Voor de liefhebber een leuke Klokje rond deze week, met in de hoofdrol een S60 T6 Polestar: YouTube: Volvo S60 T6 Polestar - 2015 - 408.102 km - Klokje Rond
Ik had hem gezien, toch best mooi om te zien dat ze zo lang meegaan. Wat ik wel vreemd vond was dat die dempers nu pas zo slecht zijn. Na ervaringen van de polestar-eigenaren, gaan die ohlins ongeveer een kilometertje of 120.000 mee, dus deze zouden theoretisch gezien al 3x vervangen moeten zijn.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 07:39

Bullet NL

Eigen Wijs

Zo.... mijn V60 T5 wordt in februari 4 jaar oud, eerste keer dat hij een APK krijgt....
Net maar even een afspraak gemaakt bij de dealer.

Cogitationis poenam nemo patitur

• badkuip
Red devil schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Je kunt net de nieuwere generatie nemen als je 1tje vindt van 2008. Heb zelf 1tje gehad van 2004, net de nieuwe generatie van die tijd. Was een V70 T5, na tuning een heerlijke motor. Een 2.5T zou ook een goede keuze zijn, rijdt een beetje als een diesel, veel koppel onderin. Ik zou de 2.0 ongeblazen laten staan, maakt waarschijnlijk veel toeren. De ongeblazen 3.2 in de nieuwere 2008 versie is wel een redelijke keuze, redelijk dorstig maar volgens mij aardig onverwoestbaar.

Je zou ook een v60 kunnen overwegen, heb je meer keuze. Maar dan zit je wel qua automaat vast aan een powershift van ford, en die zijn niet zo goed. Ook is een v60 een stuk krapper.
XC60 nog een optie?
Als ik er eentje vindt van de nieuwste generatie uit 2008, dan is dat zeker een optie. Hebben die dingen uit de eerste jaren van de 3e generatie bekende problemen en zou ik beter bij een van de tweede generatie blijven?

De v60 vind ik erg klein, heeft niet mijn voorkeur. XC60 spreekt mij niet aan en mis ik weer het praktische van een stationwagon...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

Wok

Dakloos...

@Red devil Wel even goed lezen ;) @badkuip zoekt juist t/m 2008 i.v.m. de youngtimerregeling. Daarmee vallen de V60 en XC60 automatisch al af, want die waren er toen nog niet :)

@badkuip Binnen jouw budget is zowel een V70N (tweede generatie; P2-platform) als V70NN (derde generatie; P3-platform) ruimschoots haalbaar. Ik zou met beide varianten proefritten gaan maken, want het zijn beide fijne/goede auto's en het zal dan ook voornamelijk persoonlijke voorkeur zijn wat jou het beste bevalt.

Ik zet wat voor- en nadelen en aandachtspunten op een rij per generatie.

P2 (ik ga uit van de laatste bouwjaren; 2005+):
- Ruim motorenaanbod. Louter vijfcilinders, met of zonder turbo (2.4 N/A 140/170pk, 2.0T 180pk, 2.5T 210pk, T5 260pk, R 300pk). R is een risico (gescheurde cilinderwanden komen relatief vaak voor bij hogere km-standen en dat zullen ze binnen jouw budget hebben; soms worden ze geswapt met een 2.4 T5-blok en dan speelt dat probleem niet meer), de overige blokken zijn allemaal prima. Relatief vaak voorkomend euvel bij alle varianten is een niet (volledig) werkende carterventilatie (eenvoudig te controleren met de glove test). De N/A-motoren zijn an sich goed genoeg voor dagelijks gebruik, maar de turboversies rijden toch wel merkbaar soepeler.
- Doorgaans relatief rijk uitgerust. Verreweg het meeste aanbod is altijd wel voorzien van climate control, cruise control, (half-)leder bekleding.
- Occasionprijzen voor nette exemplaren ligger doorgaans wat hoger dan die voor vroege P3's.
- SRS service storing wijst vaak op een versleten sleepring van het stuurwiel.
- ABS/Anti-skid storig vereist uitgebreidere diagnose, want deze kan vele oorzaken hebben

P3 (t/m bouwjaar 2008):
- Beperkt motorenaanbod. Vijfcilinder-turbo (2.5T) of ongeblazen zes-in-lijn (3.2). Voor beide motoren geldt ook hier dat je moet controleren of de carterventilatie nog functioneert. Wees erop alert dat de 3.2 een zeer complexe opbouw heeft van de aanbouwdelen (dynamo, aircopomp, stuurbekrachtigingspomp) met de zogenaamde READ-module. Hoewel het niet vaak voorkomt, kunnen de lagers in deze READ-module de geest geven en dan is revisie noodzakelijk. Dit is een zeer arbeidsintensieve (en dus dure) reparatie. In het geval van de P3 zou ik persoonlijk dus voor de 2.5T gaan. Er is ook nog een T6 met AWD, maar daarvoor geldt hetzelfde als de 3.2. Bovendien is de automaat niet helemaal berekend op het vermogen van de T6: een gesneuvelde bak komt bij de T6 verhoudingsgewijs vaak voor.
- Kijk goed naar de uitrustingsdetails. Stoelverwarming is bijvoorbeeld geen vanzelfsprekende optie meer bij dit model.
- Deursloten willen nog wel eens dienst weigeren. Ze doen dan niet mee op de vergrendeling, of bij het van binnenuit openen van deur, weigert de ontgrendeling (pin valt weer terug in de deur bij het loslaten van de greep).
- Electronische 'gremlins' kunnen zeker bij de eerste bouwjaren nog wel eens voorkomen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Red devil
badkuip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Als ik er eentje vindt van de nieuwste generatie uit 2008, dan is dat zeker een optie. Hebben die dingen uit de eerste jaren van de 3e generatie bekende problemen en zou ik beter bij een van de tweede generatie blijven?

De v60 vind ik erg klein, heeft niet mijn voorkeur. XC60 spreekt mij niet aan en mis ik weer het praktische van een stationwagon...
Wilde nog wat gaan tikken maar ik zie dat Wok al een veel uitgebreider antwoord heeft gegeven! Sowieso nog tip om met een versie met turbo langs obbetuning te gaan, dat is wat ik nog kan toevoegen. Denk wel dat het lastig wordt om leuke V70s te vinden, weinig aanbod, ik denk dat de meeste eigenaren van dergelijke auto's wel door hebben dat ze een leuke auto hebben die nog lang mee kan gaan. :+

@Wok , idd ik moet leren lezen!

• Red devil
Wok schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:37:

Wees erop alert dat de 3.2 een zeer complexe opbouw heeft van de aanbouwdelen (dynamo, aircopomp, stuurbekrachtigingspomp) met de zogenaamde READ-module. Hoewel het niet vaak voorkomt, kunnen de lagers in deze READ-module de geest geven en dan is revisie noodzakelijk. Dit is een zeer arbeidsintensieve (en dus dure) reparatie.
Grappig, die aanbouwdelen (en gelinkte problemen) kwam ook nog langs in laatstgenoemde video:
renegrunn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:14:

• badkuip
@Wok Bedankt voor je uitgebreide advies. Die heb ik even gecopy paste!

@Red devil bedankt voor de tip over de tuning, die komt misschien later nog wel van pas.
Ik dacht de zoektocht morgen af te gaan trappen met te kijken naar een V70 2.5T uit 2005. Maar helaas was iemand me net voor of het garagebedrijf was traag met het updaten van de website.

De kerel aan de telefoon kwam nog met het advies om te gaan proefrijden in een AWD of in een XC90, beiden zoek ik niet.
En hij gaf aan dat de 2.4 zonder turbo vaker verkocht wordt dan de 2.5T. Zijn idee hierbij was dat de blokken met turbo vaker kapot gaan door een te dunne cilinderwand.
Ik hoor dat eigenlijk voor het eerst...

• Red devil
badkuip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:43:

De kerel aan de telefoon kwam nog met het advies om te gaan proefrijden in een AWD of in een XC90, beiden zoek ik niet.
En hij gaf aan dat de 2.4 zonder turbo vaker verkocht wordt dan de 2.5T. Zijn idee hierbij was dat de blokken met turbo vaker kapot gaan door een te dunne cilinderwand.
Volgens mij is dat met name met de R motoren het geval, zoals Wok al aangaf, gebruiken tuners vaker de 2.4 T5 motor omdat die cilinderwanden dikker zijn. Volgens mij wordt een 2.5T (zelfs getuned) niet zo zwaar belast als een R. Zonder turbo is natuurlijk extra robuust, dan heeft die motor helemaal weinig te lijden. Zou gewoon voor 2.5T of T5 gaan als je die kunt vinden. Goede Rs zijn sowieso super zeldzaam, dus die vind je waarschijnlijk toch niet (en die hebben AWD, en dat wilde je al niet).

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:07
Youk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:41:
Met deze afgelopen koude dagen merk ik zaken die volgens mij niet logisch zijn, misschien dat iemand van jullie dit kan verklaren. Het gaat over mijn V50 uit 2006 met 1.6D motor en manuele airco.

Ik was in de veronderstelling het is heel koud, ik zet de airco af, verwarming op max en ventilator laat ik uit tot ik motortemperatuur zie. En ja, vanaf dan heb je warme lucht en kan de ventilator aan. Doe je dit vroeger heb je koude lucht (lijkt mij logisch, de warmte moet ergens vandaan komen). Nu heb ik gemerkt dat als ik de airco aan zet dat ik veel sneller warmte krijg binnen, nog voordat de motor op temperatuur is. Hoe kan dit? Vanwaar komt deze warmte dan? :?

Er zit waarschijnlijk elektrische hulpverwarming in je kachelradiateur . Die diesel zelf maakt natuurlijk weinig warmte en dat is dan s'winters niet te doen zonder . Verder begint je koelwater tempmeter ergens bij 40C en dan heb je dus al warm water voordat de meter beweegt .

De verwarming op max zonder ventilator aan heeft weinig nut want tegenwoordig stroomt het koelwater altijd binnen langs dus de theorie van eerst het blok opwarmen gaat niet meer op , scheelt natuurlijk wel eea aan koude luchtstroom omdat je handbediende klimaat hebt. Je zou hem nog op interne circulatie kunnen zetten zodat hij geen koude buitenlucht hoeft op te warmen .

De airco doet met de vrieskou niet mee dus of hij aan of uit staat maakt dan weinig uit.

Persoonlijk zou ik de airco en de ventilatie altijd aanlaten het smeert ook je AC pomp en houd de boel gangbaar. De techniek regelt het allemaal zelf .

• nuffy
badkuip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:43:
@Wok Bedankt voor je uitgebreide advies. Die heb ik even gecopy paste!

@Red devil bedankt voor de tip over de tuning, die komt misschien later nog wel van pas.
Ik dacht de zoektocht morgen af te gaan trappen met te kijken naar een V70 2.5T uit 2005. Maar helaas was iemand me net voor of het garagebedrijf was traag met het updaten van de website.

ten eerste : wat een geld ! :o

die gelinkte auto is zweedse import ( kan prima zijn ) maar dan zie je dat boekje en lijkt het wel zelf ingevuld . eerst amerikaanse tijdnotering , missen heel wat stempels en dan de laatste weer DDMMYYYY 8)7
in de eerste jaren 10k gelopen en de laatste jaren niks gelopen . Hele import business draait op de yountimers , door deze NL regeling .

autos van 15 -20 jaar oud zijn gezonder met 2 a 2.5 ton op de klok en rond de 2 ton komt het meeste aan onderhoud dus zoek er eentje waar recent iets 'duurs' gedaan is.
Dat de 2.4 NA meer verkocht word is omdat er meer van zijn en voor de meesten voldoet . De 2.5T is inderdaad het meest ideale blok , de kleine lage druk turbo blaast altijd mee in de normale dagelijkse toerentallen , de T5 is pas na 3k rpm goed wakker .

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
nuffy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Ze zijn niet goedkoop nee.
Aan de andere kant zijn ze, mits getaxeerd, gemakkelijk weer all risk te verzekeren. Een V70 II turbo in prima staat stijgt ook nog eens behoorlijk in waarde. Mijn V70 is flink hoger getaxeerd dan het bedrag waar ik hem twaalf jaar geleden voor heb aangeschaft.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 19:24
Maar gezien de youngtimer regeling wil je juist zo'n laag mogelijke taxering, toch? :)

• Begur
Niet als je de auto privé rijdt en de zakelijke kilometers bijhoudt. :)

• Tanooki
  • Niet online
Daar koop je geen youngtimer voor

• Begur
Mogen we dat zelf even bepalen wat de reden is om een auto aan te schaffen?

• plofkip
Gezellig hier...

• Begur
Op deze manier niet echt nee...

• Tanooki
  • Niet online
Begur schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:15:
Mogen we dat zelf even bepalen wat de reden is om een auto aan te schaffen?
badkuip schrijft dat hij op zoek is naar een auto die onder de youngtimer regeling valt, vandaar ook terechte opmerking van Divak. Maar jij mag dat natuurlijk helemaal zelf weten. Je mag hem zelfs all-risk verzekeren 8)7

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

-tom-562

Oliesjeik

S80 2.5T rijder hier. Echt een heerlijk blok, die echt sleurt vanuit onderuit. Het liefst zou ik dit blok in al mijn toekomstige auto's willen hebben :P De karakteristiek is heerlijk en ze klinken ook nog eens erg goed :) met 210pk heb je vermogen genoeg, en het maximum koppel wordt al bij 1500 toeren bereikt, dat zijn diesel waardes!!

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• badkuip
nuffy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Tja, vind je het te duur? Wat zou een auto zoals deze volgens jou mogen kosten dan?
die gelinkte auto is zweedse import ( kan prima zijn ) maar dan zie je dat boekje en lijkt het wel zelf ingevuld . eerst amerikaanse tijdnotering , missen heel wat stempels en dan de laatste weer DDMMYYYY 8)7
in de eerste jaren 10k gelopen en de laatste jaren niks gelopen . Hele import business draait op de yountimers , door deze NL regeling .
Twee tellen Googlen, is blijkbaar niet vreemd om in Zweden YYYY-MM-DD te noteren en ook niet om DD-MM-YYYY te schrijven.
Dates can also be shortened, allowing for two-digit years, so the dates are usually written in the form YY-MM-DD, which means that 31 August 2001 can also be written as 01-08-31. One can also omit the hyphens, leaving the notation as 010831. Older forms for 31 August 2001 are 31/8 2001, or with the two-digit notation 31/8 -01. The common trait for all Swedish date notations is that the month (August or 8) always is between the year (01) and the day (31st). Months are not capitalised when written using letters (i.e. augusti, not Augusti).
Verder kan ik weinig met je opmerking over de importbusiness. Het zal wel.
autos van 15 -20 jaar oud zijn gezonder met 2 a 2.5 ton op de klok en rond de 2 ton komt het meeste aan onderhoud dus zoek er eentje waar recent iets 'duurs' gedaan is.
Dat de 2.4 NA meer verkocht word is omdat er meer van zijn en voor de meesten voldoet . De 2.5T is inderdaad het meest ideale blok , de kleine lage druk turbo blaast altijd mee in de normale dagelijkse toerentallen , de T5 is pas na 3k rpm goed wakker .
Welk duur onderhoud of reparatie moet er gedaan worden ronden de twee ton?
Disttributieriem vervangen is bij 160.000 - 180.000 km, maar wat komt er verderop nog bij 2 ton dan?
Afgezien van schokdempers, banden en ophanging, hoop dat die al een of twee keer vervangen zijn bij 2 ton.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Haha, dat laatste, assumption is the mother of all fuckups :P
Ik denk dat bij de meeste Volvo's het onderstel dan nog niet vervangen is. Een Volvo is al geen echte 'stuur auto', dus een versleten onderstel valt dan wat minder op ("Oeh, lekker comfortabel" :+). Ik heb het bij mij 2 weken geleden gedaan, maar de primaire reden was eigenlijk versleten veerpootlagers (bij 312k km). Mijn auto is tot 275k km dealer onderhouden en de originele dempers zaten er nog onder.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• badkuip
Kennelijk heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Dat had moeten zijn:

Afgezien van schokdempers, banden en ophanging, hoop dat die al een of twee keer vervangen zijn bij 2 ton.
En zo niet, dan doe ik het zelf mits de prijs ernaar is. Of mag de verkoper het doen, anders koop ik die auto niet.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
badkuip schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:37:
Kennelijk heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd. Dat had moeten zijn:

En zo niet, dan doe ik het zelf mits de prijs ernaar is. Of mag de verkoper het doen, anders koop ik die auto niet.
De hele voorwielophanging van dat type V70 wordt slecht rond die kilometerstand. Dit resulteert in gekraak, gebonk en zoekend weggedrag. Om dit aan te pakken gaat het veel verder dan de schokbrekers vervangen... En ik ken persoonlijk niemand die elke 100k kilometer zijn schokbrekers laat vervangen.

Daarnaast automaatbak laten spoelen kan ook geen kwaad. Wordt bijna nooit gedaan.

• Red devil
loeberce schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:39:
[...]

De hele voorwielophanging van dat type V70 wordt slecht rond die kilometerstand. Dit resulteert in gekraak, gebonk en zoekend weggedrag. Om dit aan te pakken gaat het veel verder dan de schokbrekers vervangen... En ik ken persoonlijk niemand die elke 100k kilometer zijn schokbrekers laat vervangen.
Dat gebonk werd wel een dingetje inderdaad, dat kan ik mij ook nog herinneren. Was in 2016/2017 aardig te merken, auto was toen 12/13 jaar oud. Als ik hem gehouden had, had ik dat als eerste aangepakt.

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

De enige reden dat die V70 zo duur was, komt door de kilometerstand welke, relatief laag is voor het type auto.
Neemt niet weg dat 11k voor zo'n auto nog best wat geld is eigenlijk.

Anyway, Ik ken de onderhouds intervals niet meer zo direct, maar de 240k beurt is een dure (bij de dealer), multiriem, spanners, bougies en whatnot.
daarnaast, ondankt dat een auto dealeronderhouden is er niet vanuit gaan dat iets al gedaan is. ik kreeg van de dealer afgelopen winter pas de opmerking dat ik misschien eens naar de LV draagarm moest kijken, terwijl ik al een jaar eerder wist dat ze eronder uit moesten (ivm kraken). Uiteindelijk bewust zelf gewacht ivm kosten.

hoe dan ook, de occasion markt én de youngtimer markt zijn kapot omdat prijzen zo achterlijk hoog zijn nu...

@-tom-562 ;
heb je er weer OEM spullen onder gezet of wat anders qua shocks, veren etc.?

[Voor 5% gewijzigd door Dawn op 05-01-2023 19:34]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Alles van OEM leveranciers. Dempers en veerpootlagers van Sachs, rubber veerschotel ding van Lemforder, stofhoezen van Sachs, draagarmen van Lemforder, alle motorsteunen van Lemforder.
Alleen de fuseekogels en stabi-stangetjes zijn van TRW, maar dat is ook gewoon een OEM leverancier van andere Europese merken.

@badkuip Als alles toch aangepakt wordt dan zou ik echt geen 11k uitgeven aan een V70 met lage km-stand, die km-stand voegt weinig toe. Met dat budget zou ik voor een dik uitgeruste T5 gaan (de 2.4 T5) met wat meer kilometers en die aanpakken

• nuffy
badkuip schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Tja, vind je het te duur? Wat zou een auto zoals deze volgens jou mogen kosten dan?
Veel vraag en weinig aanbod drijft de prijs op , zelf voor de V70's classics 1997-2000 word 3-5k gevraagd. De regeling maakt het nog weer duurder omdat de vraag hoger wordt .
Voor die 12k heb je ook een 2015 diesel bijvoorbeeld , lichtjaren vooruit .
Verder kan ik weinig met je opmerking over de importbusiness. Het zal wel.
Je koopt in feite de zooi van anderen hier voor de hoofdprijs omdat hier voordeel te halen is met zo'n youngtimer regeling. Gewone oudere auto's zijn ineens mega unieke exemplaren
Die lage kmstand is eerder slecht dan goed ( dichtgeslibt ) maargoed dat zie je vanzelf.

[...]
Welk duur onderhoud of reparatie moet er gedaan worden ronden de twee ton?
Disttributieriem vervangen is bij 160.000 - 180.000 km, maar wat komt er verderop nog bij 2 ton dan?
Dat is altijd een verrassing maar dan is overal het beste wel vanaf . Alle ophangings rubbers slijten ook als ze stilstaan dus of je nou 10k of 40k rijd na 15 jaar in weer water zout en wind is het gewoon harde uitgekauwde troep ipv rubber. Schokdempers gaan geen 3 ton mee , dat ze ermee doorrijden is een ander verhaal ze worden onopgemerkt geleidelijk aan slechter . Zelfde als de airco word vaak pas iets mee gedaan ( ook dealers ) als t kapot en leeg is .
Ook alle beurten komen samen bij bijv. 120k en 240k ,
Verdere slijtage dingen ;
Aircosysteem
Dynamo
Remmen
Automaat/koppeling
Motorsteunen

in eigen beheer ( laten ) vervangen is een goeie optie dan weet je A dat het gedaan is en B kan je zelf goede oem onderdelen kiezen . Nieuwe onderdelen hebben weer 0km dus kunnen weer 2 ton mee .

• nuffy
-tom-562 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:46:

@badkuip Als alles toch aangepakt wordt dan zou ik echt geen 11k uitgeven aan een V70 met lage km-stand, die km-stand voegt weinig toe. Met dat budget zou ik voor een dik uitgeruste T5 gaan (de 2.4 T5) met wat meer kilometers en die aanpakken
dit dus , en volgens mij pakt dat met de regeling zelf ook gunstiger uit ? 35% dag/huidige waarde oid

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Plus dan nog specifieke 5-cilinder dingetjes die je eigenlijk preventief zou moeten doen. PCV (carterventilatie) vervangen en ook de O-ringen in het onderblok (je zou niet de eerste zijn waarbij het blok in de soep loopt na een melding van de lage oliedruk). En dan kunnen de VVT poelies ook nog stuk gaan/lekken (been there, done that :P dat heb ik allemaal aangepakt).

Moet het trouwens perse een V70 zijn? Heb je perse een station nodig? Voor 10/11k koop je ook een nette S80 (nieuwe model). Zo lang je niet elke week een koelkast vervoerd kan er echt mega veel in een S80. Het is een lange auto en met de banken plat (en evt. de bijrijdersstoel voorover geklapt) kan je b.v. makkelijk een IKEA kast of gipsplaten meenemen :P

[Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 05-01-2023 21:27]

• Red devil
-tom-562 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:26:
Moet het trouwens perse een V70 zijn? Heb je perse een station nodig? Voor 10/11k koop je ook een nette S80 (nieuwe model). Zo lang je niet elke week een koelkast vervoerd kan er echt mega veel in een S80. Het is een lange auto en met de banken plat (en evt. de bijrijdersstoel voorover geklapt) kan je b.v. makkelijk een IKEA kast of gipsplaten meenemen :P
Een nieuw model S80 is echt goede bang voor buck idd, zijn ze niet ruimer achterin dan een V70?

• jadjong
Alleen de L-variant.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Red devil schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Een nieuw model S80 is echt goede bang voor buck idd, zijn ze niet ruimer achterin dan een V70?
Nieuwe model V70 is in principe de station versie van het nieuwe model S80 dus ik denk dat die net zo ruim is. Misschien iets meer beenruimte?
Bij het oude (P2 chassis) model was de V70 een station versie van de S60, het eerste model S80 (wat ik heb) heeft echt een stuk meer beenruimte achterin en is een stuk je breder

• Red devil
-tom-562 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Nieuwe model V70 is in principe de station versie van het nieuwe model S80 dus ik denk dat die net zo ruim is. Misschien iets meer beenruimte?
Bij het oude (P2 chassis) model was de V70 een station versie van de S60, het eerste model S80 (wat ik heb) heeft echt een stuk meer beenruimte achterin en is een stuk je breder
Ik had vroeger een P2 model V70, en mensen klaagden wel eens als ze achter mij zaten. Gebeurde bijna nooit, meestal zaten de kids daar. Mijn ouders hadden ook eerste model S80, was achterin inderdaad ruimer.
Ik heb nu een XC90, die is wel ruimer achterin.

• nuffy
Red devil schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Ik had vroeger een P2 model V70, en mensen klaagden wel eens als ze achter mij zaten. Gebeurde bijna nooit, meestal zaten de kids daar. Mijn ouders hadden ook eerste model S80, was achterin inderdaad ruimer.
Ik heb nu een XC90, die is wel ruimer achterin.
P2 is niet heel ruim nee qua tussenruimte, maar het is ook wel een grote lange zitting en niet dat gesjoemel zoals andere merken met korte bankjes waardoor de tussenruimte met de voorstoelen groter lijkt .

De p3 is in alles groter maar sowieso is de S80 is amper verkocht in nederland wij zijn toch van de praktische stations voor het zelfde geld ( gewicht = mrb = verbruik etc ) maar dat geldt voor de meeste auto's .
Veel groter dan XC90 word het niet , daar is de zit ook wat hoger meer rechtop dus minder ruimte nodig .

• Max-Imus
loeberce schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Daarnaast automaatbak laten spoelen kan ook geen kwaad. Wordt bijna nooit gedaan.
Schokdempers zijn slijtagedelen, maar dat snappen sommige mensen helaas nog steeds niet. Mijn V60 heeft nu 150K op de teller staan, en er zijn al een keer nieuwe dempers onder gezet, en ik vrees dat richting de twee ton, ze weer aan de beurt zijn.

• nuffy
dr is ook geen vast kilometrage aan te koppelen ligt ook aan t ge(mis)bruik .
De een rijd rijd 40k p jaar strak asfalt op de snelweg in NL, de andere rijd in belgie ;) , weer een ander jakkert met 60 over drempels .

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

Max-Imus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Schokdempers zijn slijtagedelen, maar dat snappen sommige mensen helaas nog steeds niet. Mijn V60 heeft nu 150K op de teller staan, en er zijn al een keer nieuwe dempers onder gezet, en ik vrees dat richting de twee ton, ze weer aan de beurt zijn.
Elke ton een setje dempers lijkt me wel heel erg snel… 🧐

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:37
Dawn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Dan zijn er of niet al te beste dempers onder gegaan of moet de bestuurder aangeleerd worden om even wat vaart te minderen voor drempels.

PSN: Flix20-NL

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17

_Apache_

For life.

Even op zoek naar een nieuwe gril.

Of ik nu op de snelweg iets ben tegengekomen of dat er een stuk vuurwerk tegenaan geklapt is.

Het plastic is bijna 20j oud, en erg bros. Het is in in vele stukken gebroken.

Ik dacht wat kruidsporen te zien, dus vermoed vuurwerk. Of het nu per ongeluk gebeurde, of dat er echt wat in de gril is gestoken zullen we nooit te weten komen.

Maar er is een behoorlijk gat geslagen. :/

https://tweakers.net/i/CBYSQWbejp94eQ9gBLKI9yvmysw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxqhPlbgsqsOSoO9ZAnzxEIp.jpg?f=fotoalbum_small

• Flix20
_Apache_ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:40:
Even op zoek naar een nieuwe gril.

Of ik nu op de snelweg iets ben tegengekomen of dat er een stuk vuurwerk tegenaan geklapt is.

Het plastic is bijna 20j oud, en erg bros. Het is in in vele stukken gebroken.

Ik dacht wat kruidsporen te zien, dus vermoed vuurwerk. Of het nu per ongeluk gebeurde, of dat er echt wat in de gril is gestoken zullen we nooit te weten komen.

Maar er is een behoorlijk gat geslagen. :/

[Afbeelding]
Altijd zuur. Autorima eens een belletje geven

• Max-Imus
Dawn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Flix20 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Dan zijn er of niet al te beste dempers onder gegaan of moet de bestuurder aangeleerd worden om even wat vaart te minderen voor drempels.
Ohlins weet echt wel hoe ze een demper in elkaar moeten schroeven, alleen zoals bij alle "circuit-georiënteerde" onderdelen, zijn ze wat sneller aan een rebuild toe.
Geloof me, ik rem echt wel af voor drempels, anders kan ik dag zeggen tegen mijn front splitter en mn bumper.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Jaarlijks kijk ik op de website van Volvo om in te schatten wat de komende onderhoudsbeurt van mijn auto bij de dealer ongeveer gaat kosten. Door op volvocars.com het kenteken van mijn auto in te vullen en met een slider de actuele kilometerstand aan te geven, kreeg ik vrij nauwkeurig te zien hoe duur de komende onderhoudsbeurt ongeveer zal zijn en welke onderdelen worden vervangen.

Omdat mijn Volvo weer aan zijn jaarlijks onderhoudsbeurt toe is, keek ik zojuist op https://www.volvocars.com...lvo/service-en-onderhoud/. De aangeboden informatie over de kosten en te vervangen onderdelen is inmiddels zeer summier en ik kan de betreffende tool ook niet meer vinden.

Mijn vraag aan jullie: weten jullie waar deze tool is gebleven? Of kennen jullie een andere informatiebron waar ik op basis van mijn kenteken en kilometerstand redelijk nauwkeurig een inschatting kan maken van de kosten van de komende onderhoudsbeurt?

Canon EOS R5

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
tool doet het helaas niet meer. al 1,5 jaar :-(

richtprijs vinden lukt niet meer, maar ik heb wel een 'workaround' gevonden om te zien wat er gedaan wordt bij een service-beurt:
- Ik ga dan naar kwikfit merkbeurt --> op basis van mijn kenteken en KM-stand kan ik hier zien wat er allemaal gedaan wordt.
(de volvo gaat overigens gewoon naar de dealer voor onderhoud)

[Voor 8% gewijzigd door SolarOrbiter op 10-01-2023 12:49]

• Squawk
  • Niet online
SolarOrbiter schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:48:
tool doet het helaas niet meer. al 1,5 jaar :-(

richtprijs vinden lukt niet meer, maar ik heb wel een 'workaround' gevonden om te zien wat er gedaan wordt bij een service-beurt:
- Ik ga dan naar kwikfit merkbeurt --> op basis van mijn kenteken en KM-stand kan ik hier zien wat er allemaal gedaan wordt.
(de volvo gaat overigens gewoon naar de dealer voor onderhoud)
Jammer om te lezen dat jij ook geen richtprijzen meer kunt vinden op de website van Volvo zelf. Vonden ze op het hoofdkantoor achteraf gezien waarschijnlijk toch iets te transparant richting hun klanten. :-(

Helaas krijg ik elk jaar steeds weer opnieuw het gevoel dat het serviceniveau bij Volvo aan het afnemen is. Ooit heb ik bijvoorbeeld lifetime updates aangeschaft voor de Sensus-navigatie van een Volvo. Die werd binnen enkele jaren niet meer geüpdatet. Voorheen werd mijn auto netjes gestofzuigd en gewassen door de dealer, dat was vorig jaar ook niet meer het geval. Een doosjes met pepermuntjes ligt ook niet meer in de auto na een beurt, evenals het bedankkaartje aan de spiegel dat na een onderhoudsbeurt aan de spiegel hing. Die is inmiddels ook verdwenen. Nu zijn het allemaal kleine dingen, maar alles bij elkaar wordt de merkbeleving elk jaar een beetje minder.

Een Volvo die ik altijd graag wilde kopen toen ik het nog niet kon betalen was een V70 cross country. Nu heb ik de financiële mogelijkheden en worden dergelijke auto's niet meer door Volvo gemaakt. Maar ja..., wat is het alternatief?

Canon EOS R5

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:56
Squawk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Jammer om te lezen dat jij ook geen richtprijzen meer kunt vinden op de website van Volvo zelf. Vonden ze op het hoofdkantoor achteraf gezien waarschijnlijk toch iets te transparant richting hun klanten. :-(

Helaas krijg ik elk jaar steeds weer opnieuw het gevoel dat het serviceniveau bij Volvo aan het afnemen is. Ooit heb ik bijvoorbeeld lifetime updates aangeschaft voor de Sensus-navigatie van een Volvo. Die werd binnen enkele jaren niet meer geüpdatet. Voorheen werd mijn auto netjes gestofzuigd en gewassen door de dealer, dat was vorig jaar ook niet meer het geval. Een doosjes met pepermuntjes ligt ook niet meer in de auto na een beurt, evenals het bedankkaartje aan de spiegel dat na een onderhoudsbeurt aan de spiegel hing. Die is inmiddels ook verdwenen. Nu zijn het allemaal kleine dingen, maar alles bij elkaar wordt de merkbeleving elk jaar een beetje minder.

Een Volvo die ik altijd graag wilde kopen toen ik het nog niet kon betalen was een V70 cross country. Nu heb ik de financiële mogelijkheden en worden dergelijke auto's niet meer door Volvo gemaakt. Maar ja..., wat is het alternatief?
Een V60 CC 🙂

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

Voor een XC70 zou ik voor een van de laatste jaren kijken 2015-2016, daarna is de productie gestopt en is de nieuwe serie gekomen met de V90CC (die in Ocean Race editie wel echt heel dik is..).

De XC70 van de laatste serie vind ik persoonlijk wel heel erg vet, maar de laatste keer dat ik een mooi uitgevoerde T6 vond was deze te duur mijn portomonee op dat moment.

Als occassion uiteraard nog steeds een optie, nieuw is het alleen hybrids, mild hybrids en full electrics.

• Max-Imus
[...]

Ik kreeg laatst bij de dealer ook een onaangename verassing na de bandenwissel:
- Wissel complete velgenset is van 82,5 naar 105 gegaan
- Wissel losse banden is van (ik dacht) 115 naar 175 gegaan

Ik heb de monteur maar meteen gevraagd of hij er zelf ook even een slordige 30-40% erop vooruit ging qua salaris... Hoe duur zijn bij jullie de wissels, en waar laten jullie deze uitvoeren?

• jadjong
Eenmalige investering van 400.- in krik en slagmoersleutel.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
jadjong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:14:
Ik doe het ook al jaren zelf. Je hebt wel de opslagruimte nodig voor de banden en een momentsleutel voor het vastzetten.

• Flix20
[...]

Toevallig zat ik vorige week bij een dealer en hadden we het hier ook over.
Hun business model is door de overstap naar elektrische auto's omgeschakeld. Ze zijn nu veel meer gericht op de verkoop van auto's ipv onderhoud. Dat zie je bij deze dealership ook helemaal terug.
Prachtige en reusachtige showroom. En nog maar 4/5 werkstations ofzo.

Aan de elektrische auto's en dan met name de motoren zit gewoon een stuk minder onderhoud.
Daarom zijn ze blij met Lync&co, dat dat nog een hybride is en ze daar het onderhoud van mogen doen.
jadjong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:14:
Slagmoer zou ik niet doen. Draai je de zooi veel vast mee.
Simpele kruissleutel blijf ik het fijnste vinden werken. Goed aandraaien en je hebt 'm vast zat.
Hoeft maar 120nm te zijn.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:45

Get!em

Oh die ja!

Max-Imus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Ik kreeg laatst bij de dealer ook een onaangename verassing na de bandenwissel:
- Wissel complete velgenset is van 82,5 naar 105 gegaan
- Wissel losse banden is van (ik dacht) 115 naar 175 gegaan

Ik heb de monteur maar meteen gevraagd of hij er zelf ook even een slordige 30-40% erop vooruit ging qua salaris... Hoe duur zijn bij jullie de wissels, en waar laten jullie deze uitvoeren?
Bij lokale garage, het is immers geen rocketscience. Heb zelf geen ruimte voor 4 wielen, dus ook opslag erbij.
Bijkomend: ik kan niet of nauwelijks met eigen krik werken ivm sideskirts. Die beschadig je snel en je kunt lastig bij de steunpunten aan de zijkant. Op de brug kan het wel heel goed.

Wissel + half jaar opslag was €50 afgelopen voorjaar. Afgelopen najaar €70 betaald.

Band op velg zetten + balanceren was €25 per band. Incl afvoeren oude.

[Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-01-2023 11:16]

• jadjong
Flix20 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Slagmoer zou ik niet doen. Draai je de zooi veel vast mee.
Simpele kruissleutel blijf ik het fijnste vinden werken. Goed aandraaien en je hebt 'm vast zat.
Hoeft maar 120nm te zijn.
Je hoeft ze ook niet vast te raggen, het laatste stukje kan prima met de hand. Maar ik ga niet 20 bouten met de hand los en weer vast draaien. Ain't nobody got time for that. :P

• Flix20
jadjong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Je hoeft ze ook niet vast te raggen, het laatste stukje kan prima met de hand. Maar ik ga niet 20 bouten met de hand los en weer vast draaien. Ain't nobody got time for that. :P
Je hebt ze er zat bij die dat niet snappen of het gevoel er niet bij hebben.
Heb de laatste keer dat ik nieuwe banden erop heb laten liggen ook terug geweest naar de kwikfit. Die hebben 'm toen zo achterlijk strak aangedraaid dat ze er met de hand met geen mogelijkheid los kwamen.

Daarnaast vindt ik het wel een lekker klusje!
Zonnige dag pakken en meteen een heel rondje rond de auto doen alles beetje nalopen.

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 17:44
[...]

€ 400,- is wel heel erg duur. Bij Winparts kun je complete sets kopen voor een kwart van dat bedrag.
Een decennium geleden dat gedaan en doe het elk jaar met het handje (wat is nou twee keer per jaar een dik uurtje werk?)
Investering in een kruissleutel, hydraulische krik en een moment sleutel zijn de kosten niet. Als ik het zo van hierboven lees, dan heb je dat in één jaar al weer terug verdiend. OK, ik sla ze op in mijn berging.

Ander voordeel: als ik nieuwe banden nodig heb, hoef ik alleen maar de velgen (met banden) naar de banden boer te brengen.
Tevens kan ik de wielen, die ik eraf haal, perfect met hand goed schoonmaken, voordat ik ze opberg.

• Red devil
Ik zoek eigenlijk nog een goede krik, niet al te duur, om mijn XC90 op te krikken. Ik had eens een krik gekocht, maar die komt niet hoog genoeg. Gebruik nu dus altijd de krik van de auto, en dan even een assteun onder de auto als veiligheidsmiddel. Zo te lezen wordt het steeds lucratiever om zelf winterbanden te wisselen.

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de mensen met Volvo techniek in hun bloed, wat is jullie advies aangaande de koeler van de EGR klep?

M'n V60 uit 2014 (D4 / Automaat) had sinds kort een motor storingslampje wat volgens de dealer een vieze EGR klep was (kon er gewoon mee doorrijden). Nu ben ik een rustige rijder (wel langere stukken) en heb ik op de kerstvakantie richting Duitsland wat steviger doorgereden. Hierop ging het lampje uit, probleem opgelost dacht ik.

Nu geven ze aan dat m'n EGR-koeler verstopt blijkt te zitten en dat het vervangen ervan meer als €800 kost. Maar dat hoefde dan weer niet direct. Kon wel zijn dat het lampje weer aanging.

Tja, als het niet meteen hoeft, wanneer dan wel? Valt de auto dan gewoon stil?

Het probleem met zelf zoeken is dat er zoveel is geschreven en geklaagd over die EGR klep is dat ik door de bomen het bos niet meer zie (lees ook dingen over terugroep acties en dat de koeler al eens vervangen zou zijn, is dat bij alle V60's gebeurd?). Ik zie mensen suggereren dat je dat ding schoon kan (laten) maken. Heeft dat nut?

Of is het gewoon ff door de zure appel heen bijten? (EGR klep laten uitsluiten wil ik niet ivm uitstoot).
Wat is jullie advies als jullie dat hebben?

• Squawk
  • Niet online
Dawn schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:26:
Voor een XC70 zou ik voor een van de laatste jaren kijken 2015-2016, daarna is de productie gestopt en is de nieuwe serie gekomen met de V90CC (die in Ocean Race editie wel echt heel dik is..).

De XC70 van de laatste serie vind ik persoonlijk wel heel erg vet, maar de laatste keer dat ik een mooi uitgevoerde T6 vond was deze te duur mijn portomonee op dat moment.

Als occassion uiteraard nog steeds een optie, nieuw is het alleen hybrids, mild hybrids en full electrics.
Ik ben eerlijk gezegd niet op zoek naar een auto van 8 jaar oud ter vervanging van een jongere auto. Ook weet ik niet of mijn volgende auto weer een Volvo wordt. :)

Het serviceniveau en de persoonlijke benadering van de dealers waar ik de afgelopen jaren over de vloer kom gaat - naar mijn mening - achteruit. Daarnaast stond Volvo vroeger bekend als een fabrikant die degelijke auto’s maakte, vaak met een tikkeltje saai design. De aantrekkingskracht van Volvo was voor mij juist het enigszins beschaafde en ingetogen imago. Ik vraag mezelf zo nu en dan af of Volvo voor mijn dagelijkse auto nog wel mijn merk is. Om flink te generaliseren: ik krijg de indruk dat Volvo steeds meer met de drie grote Duitse premium merken mee wil doen. Dit trekt een ander publiek: de bumperklevers, hardrijders en knipperlichtvermijders. O-)

Canon EOS R5

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 03:18

Youk

Volvo For Life

[...]

Daarom dat ik geen slagmoersleutel gebruik, maar mijn accu boormachine. Met de hand met een wringijzer even de moeren los zetten. De rest losdraaien met boormachine. Om terug te monteren vast draaien met boormachine, deze kan max 60nm aan, dus kan tot het uiterste gaan. Daarna nog even met de hand en momentsleutel natrekken om de wielen correct vast te zetten (is meestal nog 1 à 1,5 slag).

Volvo Classic Club Belgium

• Max-Imus
Ik ben zeker van mening dat banden wisselen prima zelf kan, echter heb ik een grind-garagepad wat tot overmaat van ramp ook nog eens vrij stijl afloopt, en in de straat is er niet echt een handige plek om even op je gemak (en veilig) je velgen te wisselen. beiden dus niet echt ideaal helaas. en om nou naar de lokale McDonalds te rijden om het daar op de parkeerplaats te doen....

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:56
Max-Imus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:33:
Ik ben zeker van mening dat banden wisselen prima zelf kan, echter heb ik een grind-garagepad wat tot overmaat van ramp ook nog eens vrij stijl afloopt, en in de straat is er niet echt een handige plek om even op je gemak (en veilig) je velgen te wisselen. beiden dus niet echt ideaal helaas. en om nou naar de lokale McDonalds te rijden om het daar op de parkeerplaats te doen....
Tegel of staalplaatje onder de krik.

• Dawn

Dawn

...Sworn to the Dark...

Squawk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd niet op zoek naar een auto van 8 jaar oud ter vervanging van een jongere auto. Ook weet ik niet of mijn volgende auto weer een Volvo wordt. :)

Het serviceniveau en de persoonlijke benadering van de dealers waar ik de afgelopen jaren over de vloer kom gaat - naar mijn mening - achteruit. Daarnaast stond Volvo vroeger bekend als een fabrikant die degelijke auto’s maakte, vaak met een tikkeltje saai design. De aantrekkingskracht van Volvo was voor mij juist het enigszins beschaafde en ingetogen imago. Ik vraag mezelf zo nu en dan af of Volvo voor mijn dagelijkse auto nog wel mijn merk is. Om flink te generaliseren: ik krijg de indruk dat Volvo steeds meer met de drie grote Duitse premium merken mee wil doen. Dit trekt een ander publiek: de bumperklevers, hardrijders en knipperlichtvermijders. O-)
Ah, checkk!
ik had ergens gemist dat je al een nieuwere had (of vergeten xD)..
niks mis overigens met een oudere Volvo; zijn wel degelijk ;)

de eerste golf rijders die voor Volvo kozen en niet omdat het mooie auto's waren kwam door de V40 (D2's...) en de V60 D6'en, allemaal lease rijders die geen fuck geven. Maar ja, heb je nu eenmaal altijd wel.
Persoonlijk vind ik het laatste model V60 wel heel erg mooi, maar blijf het jammer vinden dat het allemaal electric moet gaan worden.

• Max-Imus
HerZon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Tegel of staalplaatje onder de krik.
Gaat dat wel goed als ik de achterwielen moet vervangen, aangezien de handrem alleen op de achteras werkt? ben bang dat de auto dan gewoon naar voren rolt, van de krik af valt, en me vervolgens met een duur grapje opzadelt
Dawn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Ah, checkk!
ik had ergens gemist dat je al een nieuwere had (of vergeten xD)..
niks mis overigens met een oudere Volvo; zijn wel degelijk ;)

de eerste golf rijders die voor Volvo kozen en niet omdat het mooie auto's waren kwam door de V40 (D2's...) en de V60 D6'en, allemaal lease rijders die geen fuck geven. Maar ja, heb je nu eenmaal altijd wel.
Persoonlijk vind ik het laatste model V60 wel heel erg mooi, maar blijf het jammer vinden dat het allemaal electric moet gaan worden.
Ik ben ook enorm fan van de nieuwe V60, helaas idd is die alleen nog maar leverbaar met de "standaard" 2.0 blokken. We zullen uiteindelijk allemaal er aan moeten, maar ik stel elektrisch rijden zo lang mogelijk uit als het even kan.

Update betreffende de P*, sneeuwbanden zitten eronder, want eind februari maken we een uitstapje naar Denemarken, met 2 dagen Torslanda (is dan nog "maar" 3,5 uur rijden). ik vind de 19" set altijd erg mooi staan, maar ik merk dat ik daar een van de weinige in ben.

[Voor 89% gewijzigd door Max-Imus op 12-01-2023 09:10]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Idd, ik zet mijn bami makita op de laagste stand en rammel ze voorzichtig aan. Laatste stukje met de momentsleutel. Wielenwissel ben ik 15 minuten mee bezig inclusief opruimen :P
Red devil schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:21:
Ik zoek eigenlijk nog een goede krik, niet al te duur, om mijn XC90 op te krikken. Ik had eens een krik gekocht, maar die komt niet hoog genoeg. Gebruik nu dus altijd de krik van de auto, en dan even een assteun onder de auto als veiligheidsmiddel. Zo te lezen wordt het steeds lucratiever om zelf winterbanden te wisselen.
Even bij HBM kijken, die grote garagekrikken kunnen echt een stuk hoger dan die goedkope krikjes. Anders evt. een blok hout er tussen (heb ik ook een aantal keren gedaan toen ik nog niet zo'n fancy garagekrik had).
Max-Imus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Gaat dat wel goed als ik de achterwielen moet vervangen, aangezien de handrem alleen op de achteras werkt? ben bang dat de auto dan gewoon naar voren rolt, van de krik af valt, en me vervolgens met een duur grapje opzadelt
Heb je een automaat, dan staat je auto in principe altijd in de P bij stilstand (dus geblokkeerd op de voorwielen). Bij een handbak in de eerste versnelling zetten, dan gaat je auto echt nergens naartoe :P

[Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 12-01-2023 10:43]

• jadjong
Rinaldootje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:14:
[...]

€ 400,- is wel heel erg duur. Bij Winparts kun je complete sets kopen voor een kwart van dat bedrag.
Een decennium geleden dat gedaan en doe het elk jaar met het handje (wat is nou twee keer per jaar een dik uurtje werk?)
Investering in een kruissleutel, hydraulische krik en een moment sleutel zijn de kosten niet. Als ik het zo van hierboven lees, dan heb je dat in één jaar al weer terug verdiend. OK, ik sla ze op in mijn berging.
Ik zie bij Winparts geen krik+elektrische slagmoer voor 100.- De krik waar ik een auto op durf te zetten is een Sonic waar ze bijna 300.- voor vragen.
Pagina: 1 ... 129 130 131 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee