XC90 T5 is altijd AWD, polestar tuning is erg aan te raden, de bak en het haldex systeem krijgen een andere configuratie mee, dus dat maakt hem een heel stuk vlotter/soepeler
Red devil schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Is die T5 ook AWD? Je zou altijd nog een Polestar tuning oid kunnen overwegen voor een extra punch. Ik zou denk ik ook eerder voor T6 of T8 gaan. Veel techniek in die T8, kan allemaal kapot.
Klopt, is ook AWD. T6 was ook in overweging, maar na de T5 gereden te hebben was de conclusie dat het vlot genoeg ging. Tuning, hoe gaat dat met garantie om? Heb nog 2 jaar volledige garantie namelijk…Max-Imus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:23:
XC90 T5 is altijd AWD, polestar tuning is erg aan te raden, de bak en het haldex systeem krijgen een andere configuratie mee, dus dat maakt hem een heel stuk vlotter/soepeler
Edit, oh wacht, je bedoelt dus de officiële Polestar tuning. Ja dan zal de garantie wel ok zitten.
[Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 27-08-2022 21:05]
Bij Polestar behoudt je garantie (Volvo verkoopt het zelf) alleen krijg je er amper vermogen bij. 3pk ofzo in geval van T5. Wel krijg je een software update die er voor zorgt dat de elektronica in de versnellingsbak beter zijn best doet waardoor het in de buurt komt van de ZF8 bak die BMW/Audi en nog een hoop anderen leveren. Iets wat mij betreft elke Volvo af fabriek had moeten krijgen en waar je zeker niet achteraf nog eens 999.- voor mag neertellen. 

Qua kosten snap ik de overweging wel ja. Ik vind zo'n T5 nogal een zuipschuit, maar je kan heel wat keren tanken voor het prijsverschil met een T8renegrunn schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Dank!
Nou deze keer won ratio het van emotie. Zeker, een T8 was leuk geweest, maar eenzelfde uitvoering met dito km-stand in T8 smaak kun je qua prijsverschil een frisse V40 voor halen. De power van een T8 is natuurlijk heel leuk, maar gezien waar we wonen gebruik je die misschien een paar keer voor de leuk, en dat was het dan wel. De T5 is voor mij vlot genoeg, qua inhalen overal zo voorbij, dus het is wel prima zo![]()
Ach, en je moet wat te wensen overhouden

Ik zit zelf met een schuin oog nog naar een D4 te kijken. Die kun je voor een leuk bedrag oppikken en er zit niet veel ingewikkelde techniek in (FWD, geen luchtvering, etc). Vind het karakter van een dieselmotor en bijbehorend geluid eigenlijk ook beter bij een auto als een XC90 passen, maar dat is mijn gekke brainfart waarschijnlijk.
Hoe betrouwbaar is die luchtvering eigenlijk? Je hoort veel jubel verhalen qua rij-eigenschappen, ook fijn i.c.m. caravan. Ik vond het onderstel van T8 echt erg prettig rijden.Timmert schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
en er zit niet veel ingewikkelde techniek in (FWD, geen luchtvering, etc).
De eerste modeljaren hadden wel eens last van bevroren luchtbalgen(condens). Niet in Zweden hoor, enkel hier met overdag +5 en in de nacht -5. 

Kon ik bij de S60 ook doen. Voor €599,- 5pk 'Polestar' erbij bij de Volvodealer.jadjong schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:07:
Bij Polestar behoudt je garantie (Volvo verkoopt het zelf) alleen krijg je er amper vermogen bij. 3pk ofzo in geval van T5. Wel krijg je een software update die er voor zorgt dat de elektronica in de versnellingsbak beter zijn best doet waardoor het in de buurt komt van de ZF8 bak die BMW/Audi en nog een hoop anderen leveren. Iets wat mij betreft elke Volvo af fabriek had moeten krijgen en waar je zeker niet achteraf nog eens 999.- voor mag neertellen.
Keuze voor Obbe was snel gemaakt. Maar wat dat qua garantie betekend durf ik neit te zeggen.
Dan zou ik die even uitzitten en daarna naar Obbe gaan.
PSN: Flix20-NL
Mmm, ik lees er over inderdaad. Dat lijkt me wel een no-go dan, maar als het systeem zo fragiel is zou je denken dat alle XC90s met luchtvering daar last van zouden moeten hebben.jadjong schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:18:
De eerste modeljaren hadden wel eens last van bevroren luchtbalgen(condens). Niet in Zweden hoor, enkel hier met overdag +5 en in de nacht -5.
polestar tuning is ook veel meer dan de 5pk, het gaat om de rij-eigenschappen van de auto, haldex programmering, rem-programmering, gasrespons, schakelgedrag en natuurlijk wel een gezonde dosis extra koppel. alles behalve het laatste kan je vergeten bij Obbe, dat zit helemaal dichtgetimmerd door VolvoFlix20 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Kon ik bij de S60 ook doen. Voor €599,- 5pk 'Polestar' erbij bij de Volvodealer.
Keuze voor Obbe was snel gemaakt. Maar wat dat qua garantie betekend durf ik neit te zeggen.
Dan zou ik die even uitzitten en daarna naar Obbe gaan.
Waar kan je de documentatie daarvan terugvinden?Max-Imus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
polestar tuning is ook veel meer dan de 5pk, het gaat om de rij-eigenschappen van de auto, haldex programmering, rem-programmering, gasrespons, schakelgedrag en natuurlijk wel een gezonde dosis extra koppel. alles behalve het laatste kan je vergeten bij Obbe, dat zit helemaal dichtgetimmerd door Volvo
Als ik bij de polestar engineered configurator van Volvo zelf zit te kijken lees ik enkel over de koppel, schakelen, de AWD en gaspedaal response.
Met een schakelbak, zoals ik heb, daar bepaal ik zelf het schakel gedrag.
Dan zou het enkel vermogen en gaspedaal response zijn.
Kan je dus prima bij Obbe doen.
Daarnaast betwijfel ik ook wel in hoeverre het echt dichtgetimmerd zit.
Volgens mij kunnen ze heel veel daar bij Obbe. Je zou het eens kunnen vragen.
hier zijn een aantal foto's met voor en na 't wrappen. Details zijn persoonlijk, maar op deze auto omdat deze al veel meer chrome bevat, vind ik een tussenweg met zwarte lammelen en chromen omlijsting 't mooiste. Dus zo:renegrunn schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:20:
Na een V40, V60 en 2x XC60 was het nu tijd voor een nieuwe in het rijtje: XC90. Voornaamste reden was dat na de geboorte van onze dochter bleek dat niet alles paste, wilden we de hond ook meenemen.
Na enig zoeken en in dubio zijn is het uiteindelijk een T5 Inscription uit 2018 geworden met slechts 36k op de teller. Rijdt erg fijn, ligt als een blok op de weg maar dat is ook niet vreemd met dat gewicht.
Over 2 weken worden de achterramen getint en ik twijfel nog of de grille in het zwart niet mooier is. Iemand mbt dat laatste toevallig tips?
[Afbeelding]
Ha, maar dat is ook precies wat ik zelf ook in gedachten had. Nu nog even zoeken hoe en waar..PROnline schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
hier zijn een aantal foto's met voor en na 't wrappen. Details zijn persoonlijk, maar op deze auto omdat deze al veel meer chrome bevat, vind ik een tussenweg met zwarte lammelen en chromen omlijsting 't mooiste. Dus zo:
[Afbeelding]
Wrappen of spuiten? Spuiten heeft een langere levensduur volgens mij. Als je zelf kan demonteren (en afsplakken) dan hoeft spuiten niet heel duur te zijn. Heb even gezocht, maar voor zover ik kan nagaan is het origineel volvo alleen full chrome of full black. Bovenstaande foto is dus ook al een custom (wrap)job.
Moet ik mij nog even in verdiepen, heeft ook geen haast.PROnline schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:25:
Wrappen of spuiten? Spuiten heeft een langere levensduur volgens mij. Als je zelf kan demonteren (en afsplakken) dan hoeft spuiten niet heel duur te zijn. Heb even gezocht, maar voor zover ik kan nagaan is het origineel volvo alleen full chrome of full black. Bovenstaande foto is dus ook al een custom (wrap)job.
Klopt was ik ook achter, dat het of alles zwart of alles chrome is. Mijn vorige XC60 was half om half: tussenin (de lamellen) zwart, voor de rest chrome.
https://engineered.polestar.com/nl/Flix20 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
Waar kan je de documentatie daarvan terugvinden?
Als ik bij de polestar engineered configurator van Volvo zelf zit te kijken lees ik enkel over de koppel, schakelen, de AWD en gaspedaal response.
Met een schakelbak, zoals ik heb, daar bepaal ik zelf het schakel gedrag.
Dan zou het enkel vermogen en gaspedaal response zijn.
Kan je dus prima bij Obbe doen.
Daarnaast betwijfel ik ook wel in hoeverre het echt dichtgetimmerd zit.
Volgens mij kunnen ze heel veel daar bij Obbe. Je zou het eens kunnen vragen.
geloof me, zit echt potdicht (bron: contacten bij volvo HQ in zweden)
wat voor volvo heb je met een handbak?
Ik zat toevallig te kijken, er is bij Obbe voor nieuwere T6 modellen (2016 en daarboven) niks beschikbaar. Dat dichttimmeren zal daarvoor dan ook wel geldenMax-Imus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
https://engineered.polestar.com/nl/
Ja die website refereerde ik ook naar.Max-Imus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
https://engineered.polestar.com/nl/
En wat die 'contacten' bij Volvo betreft neem ik ook met een korreltje zout.
Die zullen natuurlijk nooit zeggen van ga maar lekker met onze software lopen prutten. Beetje 'wij van WC-eend'.
Appje sturen om vrijblijvend te informeren kan nooit kwaad.Red devil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Ik zat toevallig te kijken, er is bij Obbe voor nieuwere T6 modellen (2016 en daarboven) niks beschikbaar. Dat dichttimmeren zal daarvoor dan ook wel gelden
Mijn internetverbinding is sinds een paar maanden niet meer stabiel. Betreft een MY 2017 XC90 T8. De afgelopen jaren heeft het prima gewerkt om de auto automatisch verbinding te laten maken met 1 van onze telefoons of met een wifi-hotspot (wingle met 5g kaart in de USB poort onder de middenarm leuning). Echter, sinds een paar maanden moet ik steeds opnieuw = bij elke rit handmatig de internet bron wijzigen (2 maal zelfs) om het weer werkend te krijgen (= om de wereldbol weer in de linker bovenhoek van het scherm te krijgen). Iemand anders die hier ook last van heeft en/of iemand die een oplossing heeft? Kan het systeem gereset worden en/of geupdate of moet ik hiervoor sowieso naar de dealer? Iemand anders dat al gedaan?
For the record: ik gebruik de internetverbinding voor 2 zaken: RTTI (hetgeen uitstekend werkt) en update van maps.
For the record: ik gebruik de internetverbinding voor 2 zaken: RTTI (hetgeen uitstekend werkt) en update van maps.
Ik snap je argwaan, en vraag het idd vooral aan Obbe, maar mijn contact daar is engineer verantwoordelijk voor het schrijven van motorsoftware, en bij de SPA-autos zit het echt goed dichtgestopt. Je kan er wel pk’s en nm bij toveren, maar de andere voordelen van p* tuning zijn niet bereikbaar van buitenaf (overigens ook zo bij p3)Flix20 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Ja die website refereerde ik ook naar.
En wat die 'contacten' bij Volvo betreft neem ik ook met een korreltje zout.
Die zullen natuurlijk nooit zeggen van ga maar lekker met onze software lopen prutten. Beetje 'wij van WC-eend'.
[...]
Appje sturen om vrijblijvend te informeren kan nooit kwaad.
Mijn vader heeft een V60 uit '21 met stoffen bekleding. Nou wordt er op eBay een leren interieur aangeboden van een sloop V60 '21 bestaande uit 2 losse stoelen en hoes van de achterbank. Kan je zonder problemen je stoelen uit je auto verwijderen en er andere in zetten? Er zitten geen airbags en dergelijke in je stoel, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar heeft iemand hier ervaring mee of een gevoel over?
--
In de stoel zitten normaal gesproken ook airbags:-TNT- schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:01:
Er zitten geen airbags en dergelijke in je stoel, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
https://www.volvocars.com...fety/airbags/side-airbags
Scherp van je, dankjewel. Dat maakt het verhaal wel een stuk complexer en risicovoller...Saus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
In de stoel zitten normaal gesproken ook airbags:
https://www.volvocars.com...fety/airbags/side-airbags
Overigens hier een video hoe die dingen werken: YouTube: What happens if you trigger a Volvo side-airbag?
--
Accu afkoppeling, tien minuten wachten en je kan de stoelen rustig verwijderen. NIET de accu aankoppelen terwijl de stoelen uit de auto zijn, dan krijg je een storingslampje.-TNT- schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:01:
Mijn vader heeft een V60 uit '21 met stoffen bekleding. Nou wordt er op eBay een leren interieur aangeboden van een sloop V60 '21 bestaande uit 2 losse stoelen en hoes van de achterbank. Kan je zonder problemen je stoelen uit je auto verwijderen en er andere in zetten? Er zitten geen airbags en dergelijke in je stoel, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar heeft iemand hier ervaring mee of een gevoel over?
Hou wel even rekening met extra opties die de andere stoelen eventueel hebben (stoelverwarming, elektrische verstelling) en of die bekabeling aanwezig is.
Als laatst: kan je uit de sloopauto ook de deurpanelen overnemen? Het is een beetje lelijk om een lederen interieur te hebben met stof op de deurpanelen.
Deurpanelen zitten er inderdaad ook bij. En de armsteun in het midden.
Ik ga er eens even goed over nadenken, ik heb zoiets nog nooit gedaan. Misschien kijken of ik een garage in de buurt kan vinden die kan helpen.
Ik ga er eens even goed over nadenken, ik heb zoiets nog nooit gedaan. Misschien kijken of ik een garage in de buurt kan vinden die kan helpen.
--
Voor
Na
Na
- Achterramen laten tinten
- Grill zelf vervangen door zwart model. FYI @PROnline: heb een gebruikt maar puntgaaf exemplaar op Marktplaats gevonden
Dat staat echt zoveel beter! Vooral die grille zo; heel nice!
Wat voor velgen heb je op het oog om eronder te hangen @renegrunn ?
-
Zijn er vanuit hier nog mensen die naar het treffen in Best gaan zondag?
-
Rig: Intel Core i7 8700k, EVGA Z370 FTW, EVGA GTX 1080 FTW2 powered || Phone: Apple iPhone 13 Pro Max 256GB || Ride: Volvo S80 V8 MY2007 at 285k km
Yup!Dawn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:46:
(ben er denk ik tot rond 13:00 - wil 's middags gewoon F1 kijken)
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Zal er ook zijn, onder andere als onderdeel van de clubstand van de Volvo Classic Club Belgium. Heb vandaag eindelijk inschrijvingspapieren in handen gekregen, dus ik ga met de Zweedse Blonde.Dawn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:46:

Thanks!Dawn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:46:
Qua velgen nog een beetje in dubio, maar iets in deze richting:
Vraagje, ik heb een V70 uit 2006 met 16" Ursa velgen erop liggen.
Bij de aankoop vorig jaar lagen er 2 verschillende merken banden onder (1 type op de voorkant en 1 op de achterkant) welke ondertussen aan de vervanging toe zijn.
Er ligt nu 215/55/16 onder, bij mijn vaste garage een prijs opgevraagd voor vervanging en meteen gevraagd of er misschien ook 205/55/16 onder gaat passen wat volgens de diverse bandenboeren als je op kenteken zoekt de maat zou moeten zijn.
Nette prijs ontvangen voor de 215 versie en over de 205 gaf hij aan dat zijn bandenleverancier dit afraad omdat de V70 af fabriek al met 215 is geleverd (hij heeft hiervoor contact gezocht met Volvo) en daar op afgestemd is qua afstelling van het onderstel.
Hoe denken jullie hierover? 205 vs 215 scheelt nogal een slok op een borrel als ik snel kijk voor complete vervanging.
Bij de aankoop vorig jaar lagen er 2 verschillende merken banden onder (1 type op de voorkant en 1 op de achterkant) welke ondertussen aan de vervanging toe zijn.
Er ligt nu 215/55/16 onder, bij mijn vaste garage een prijs opgevraagd voor vervanging en meteen gevraagd of er misschien ook 205/55/16 onder gaat passen wat volgens de diverse bandenboeren als je op kenteken zoekt de maat zou moeten zijn.
Nette prijs ontvangen voor de 215 versie en over de 205 gaf hij aan dat zijn bandenleverancier dit afraad omdat de V70 af fabriek al met 215 is geleverd (hij heeft hiervoor contact gezocht met Volvo) en daar op afgestemd is qua afstelling van het onderstel.
Hoe denken jullie hierover? 205 vs 215 scheelt nogal een slok op een borrel als ik snel kijk voor complete vervanging.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Over wat voor prijsverschillen praten we hier?tabaqui schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:06:
Als je vaste garage 205 afraad zou ik dat advies namelijk gewoon volgen of vertrouw je het advies niet? Zeker als er nu al 215 55 op ligt zou ik dat gewoon behouden.
Goed rubber is prijzig maar is ook het enige contact met de weg, dus het moet wel veilig blijven.
https://accessories.volvo.../Document/VCC-425383/2005
Om je vraag te beantwoorden: ja 205 55 past; maar is mijn weten niet de standaard maat voor heel veel modellen (dacht alleen bij de eco uitvoeringen). Mijn vader had er ook 215 55 onder liggen bij zijn S60.
Rig: Intel Core i7 8700k, EVGA Z370 FTW, EVGA GTX 1080 FTW2 powered || Phone: Apple iPhone 13 Pro Max 256GB || Ride: Volvo S80 V8 MY2007 at 285k km
Vertrouw zijn advies wel, maar verbaas me over het verschil in bandenmaat wat de grote bandenboeren (kwikfit e.d.) aangeven als je op kenteken zoekt.
Prijsverschil is circa 200 euro voor de complete set en dat is leuk geld als het niet uitgegeven hoeft te worden.
Prijsverschil is circa 200 euro voor de complete set en dat is leuk geld als het niet uitgegeven hoeft te worden.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Afgelopen vrijdag heb ik na 4 jaar afscheid genomen van mijn trouwe V40 1.8 uit 2000. De kokerbalken waren doorgeroest en er zaten wel meer dingen aan te komen. De keuze gemaakt om voor iets anders rond te kijken want na 4 jaar wil je toch iets anders.
In mijn eigen woonplaats kwam ik een S60 uit 2001 tegen. Nog erg netjes gezien de leeftijd alleen stond die al een jaar stil op de plas. Na een starthulp toch een proefrit kunnen maken en nu staat die met verse apk hier voor de deur.
Een 2001 S60 Edition met 295k aan ervaring. Half leder, ECC, HU-603, alarm (helaas met storing) en een leuk knopje om passagiers achterin te pesten met de hoofdsteunen
En wat was de V40 snel vergeten, dit is toch een hele andere klasse qua rijden en comfort. En dan die lekkere roffel van de 5 cilinder
Gisteren de airco af laten vullen want die was helemaal leeg. De aircopomp is wel aan vervanging toe, want die maakt wat kabaal maar dat is iets voor volgend jaar.
In mijn eigen woonplaats kwam ik een S60 uit 2001 tegen. Nog erg netjes gezien de leeftijd alleen stond die al een jaar stil op de plas. Na een starthulp toch een proefrit kunnen maken en nu staat die met verse apk hier voor de deur.
Een 2001 S60 Edition met 295k aan ervaring. Half leder, ECC, HU-603, alarm (helaas met storing) en een leuk knopje om passagiers achterin te pesten met de hoofdsteunen

En wat was de V40 snel vergeten, dit is toch een hele andere klasse qua rijden en comfort. En dan die lekkere roffel van de 5 cilinder

Gisteren de airco af laten vullen want die was helemaal leeg. De aircopomp is wel aan vervanging toe, want die maakt wat kabaal maar dat is iets voor volgend jaar.
Ik moet bekennen dat ik nooit op kenteken zoek maar af ga op de breedte van de velg en op basis daarvan de banden laat monteren.tabaqui schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:27:
Vertrouw zijn advies wel, maar verbaas me over het verschil in bandenmaat wat de grote bandenboeren (kwikfit e.d.) aangeven als je op kenteken zoekt.
voorbeeld:
standaard is 235 breed de standaard maar voor de S80; muv de T6/V8 dan is het 245. tuurlijk kan ik 235 monteren, maar dan heb ik met het extra gewicht en vermogen minder rubber op de weg.
de velgen zijn 8J breed, dus ik kan monteren tussen 235 en 255
de velg die jij heb is 7J (als ik het goed heb), je kan dus tussen 205-225 monteren in principe.
en meer rubber is duurder, klopt.
effectief denk ik dat het qua banden in een van beide formaten niet bijster veel uitmaakt... 205 is een centimeter smaller, that's it. en met 200 euro verschil snap ik de overweging wel.
die 205/55/16 Michelin Pilot Sport 4's waren maar 108 euro per band; niet verkeerd (bij Profile)
--
@Gummiebeer gefeliciteerd met je upgrade

@Wok niet gespot vandaag! en dat was bijna lastig met zo'n rooie ;o
waar stond je ergens?
[Voor 8% gewijzigd door Dawn op 11-09-2022 20:58]
Kan natuurlijk niet bij een ander in de portomonee kijken, maar als er één ding is waar ik vooral niet op zou besparen, dan is het banden.tabaqui schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:06:
Wat hierboven al aangegeven wordt, smallere band = minder rubber op het wegdek...
Persoonlijk zou ik ook nooit voor een niet premium merk band gaan.
@Dawn Ik stond op het veldje bij de standhouders/Volvodrive (dus helemaal richting Beach Club Sunrise); eigenlijk zo'n beetje tegenover de cream yellow aanhangercombi met daktent. Ik was er van 10:00 tot ongeveer 13:45.
*
[Voor 100% gewijzigd door Juancho op 12-09-2022 11:23]
Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp
Uhm, mijn 2001 S60 geeft SIPS aan op de zijkant. Dus eerst accu los en na 15 minuten vervangen.-TNT- schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:01:
Helemaal vergeten!Dawn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:46:
-
[Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2022 15:39]
Hmmmm….Wok schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:20:
@Dawn Ik stond op het veldje bij de standhouders/Volvodrive (dus helemaal richting Beach Club Sunrise); eigenlijk zo'n beetje tegenover de cream yellow aanhangercombi met daktent. Ik was er van 10:00 tot ongeveer 13:45.
Dat veld stond ik merendeel van m’n ronde maar ik kan me niet herinneren je rode bolide gezien te hebben 😫
Toch jammer weer… Denk dat ik rond een uur of 11 wel daar was met m’n rondje; oh well. Volgende keer maar!
3 maanden geleden overgestapt naar een Volvo V90, wat een heerlijk apparaat. Supermooi om te zien (R Design) en rijdt heerlijk.
Ik heb altijd al google maps op mijn telefoon gebruikt als navigatie, gebruik nu de Sensus navigatie met Google local search om de bestemming te vinden.
Wat kleine gripes:
- Navigatie, dingen intikken en opzoeken is wat traag
- Als ik in de auto stap en Sensus start met de motor uit dan verbind de telefoon niet automatisch
- Navigatie loopt soms wat achter (roept dat je nu eraf moet terwijl je bocht al genomen hebt bij de rotonde)
- Automatische ruitenwisser wist soms te traag voor de hoeveelheid regen
Ik heb altijd al google maps op mijn telefoon gebruikt als navigatie, gebruik nu de Sensus navigatie met Google local search om de bestemming te vinden.
Wat kleine gripes:
- Als ik in de auto stap en Sensus start met de motor uit dan verbind de telefoon niet automatisch
- Navigatie loopt soms wat achter (roept dat je nu eraf moet terwijl je bocht al genomen hebt bij de rotonde)
Dat laatste is een kwestie van gevoeligheid aanpassen lijkt me, de eerdere puntjes zijn op SPA zodanig anders dan op P3, daar kan ik je niet mee helpen, maar misschien iemand anders wel. Fijn om te horen dat je tevreden bent met je nieuwe Volvo, is toch uiteindelijk de bedoelingSCIxX schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:25:
3 maanden geleden overgestapt naar een Volvo V90, wat een heerlijk apparaat. Supermooi om te zien (R Design) en rijdt heerlijk.
Wat kleine gripes:

De wisser staat op het gevoeligst. Ik lees meer klachten over het algoritme van de sensor, maar zoals gezegd, een minimaal puntje.Max-Imus schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:32:
[...]
Dat laatste is een kwestie van gevoeligheid aanpassen lijkt me, de eerdere puntjes zijn op SPA zodanig anders dan op P3, daar kan ik je niet mee helpen, maar misschien iemand anders wel. Fijn om te horen dat je tevreden bent met je nieuwe Volvo, is toch uiteindelijk de bedoeling

Persoonlijk geen ervaring met vervangen van het LCD, maar ik weet welndat het hele dashboard er ongeveer uit moet, het topdek sowieso.Wouter36 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:25:
Iemand ervaring met reparatie hiervan? Is niks tegen aan gekomen of iets dergelijks. [Afbeelding]
Goedkoopste is ergens een tweedehands LCD vandaan halen bij Elferink, Deijne of vergelijkbaar bedrijf.
-
Vanuit mij ook even een update over het knutselen aan m’n auto,
Recentelijk de klepdekselpakkingen bij de dealer laten vervangen (beide), waren ze mooi 6.5 uur mee bezig geweest. Volgend weekend even de onderkant van de motor bekijken/schoonmaken want ik denk niet dat ze dat gedaan hebben..
Verder nog met een hobbyproject bezig geweest voor ‘project facelift’. Initieel eigenlijk niet gedacht dat ik het zou doen, maar kon voor een mooie prijs een facelift grille scoren.
Na ontvangst helemaal uit elkaar gehaald, goed gepoetst en het middendeel matzwart gemaakt in plaats van het originele grijs. Het is natuurlijk geen nieuwe dus wat beschadigingen op het chrome waren onvermijdelijk, maar ben er wel blij mee.
Wat foto’s:
Demontage
Gespoten en wel; en de chrome delen teruggezet in het midden
V8 badge vastlijmen!
Eerst vastgezet met de boven- en onderkant van de badge direct op de grille met wat secondelijm. Daarna er dwars een tywrap achter vastgelijmd om meet lijmoppervlak te creeeren en en nog een zwik secondelijm bij gedaan. Maar het zit vast!
Eindresultaat:
Voor
Na!
Verder vandaag nog de mistlichten in z’n geheel vervangen. Zowel de lampbehuizingen als de lampjes voor LED’s. Komt een partij licht uit, niet te geloven (geen errors in de computer)
Aankomend weekend de draagarmen voor vervangen en achter komen er nieuwe rubbers in met nieuwe stabilisatorstangetjes en dan hebben we alle achterstallige dingen in principe ook weer gehad. Ohjah, en een uitlijning natuurlijk

Nu 280 op de klok, dus we kunnen zonder problemen nog doorsturen.
Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij die maling hebben aan het brandstofverbruik en de kosten van het onderhoud, wat blijven die V8 modellen toch een plezier om naar te kijken/luisteren. facelift grille kan ie goed hebben al zeg ik het zelf.Dawn schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:56:
[...]
Persoonlijk geen ervaring met vervangen van het LCD, maar ik weet welndat het hele dashboard er ongeveer uit moet, het topdek sowieso.
Goedkoopste is ergens een tweedehands LCD vandaan halen bij Elferink, Deijne of vergelijkbaar bedrijf.
-
Vanuit mij ook even een update over het knutselen aan m’n auto,
Recentelijk de klepdekselpakkingen bij de dealer laten vervangen (beide), waren ze mooi 6.5 uur mee bezig geweest. Volgend weekend even de onderkant van de motor bekijken/schoonmaken want ik denk niet dat ze dat gedaan hebben..
Verder nog met een hobbyproject bezig geweest voor ‘project facelift’. Initieel eigenlijk niet gedacht dat ik het zou doen, maar kon voor een mooie prijs een facelift grille scoren.
Na ontvangst helemaal uit elkaar gehaald, goed gepoetst en het middendeel matzwart gemaakt in plaats van het originele grijs. Het is natuurlijk geen nieuwe dus wat beschadigingen op het chrome waren onvermijdelijk, maar ben er wel blij mee.
Wat foto’s:
[Afbeelding]
Demontage
[Afbeelding]
Gespoten en wel; en de chrome delen teruggezet in het midden
[Afbeelding]
V8 badge vastlijmen!
Eerst vastgezet met de boven- en onderkant van de badge direct op de grille met wat secondelijm. Daarna er dwars een tywrap achter vastgelijmd om meet lijmoppervlak te creeeren en en nog een zwik secondelijm bij gedaan. Maar het zit vast!
Eindresultaat:
[Afbeelding]
Voor
[Afbeelding]
Na!
Verder vandaag nog de mistlichten in z’n geheel vervangen. Zowel de lampbehuizingen als de lampjes voor LED’s. Komt een partij licht uit, niet te geloven (geen errors in de computer)
[Afbeelding]
Aankomend weekend de draagarmen voor vervangen en achter komen er nieuwe rubbers in met nieuwe stabilisatorstangetjes en dan hebben we alle achterstallige dingen in principe ook weer gehad. Ohjah, en een uitlijning natuurlijk
Nu 280 op de klok, dus we kunnen zonder problemen nog doorsturen.
Ik heb van de week ook weer bij de dealer gestaan, nieuwe splitter eronder gezet, en diagnose voor mijn probleem met tanken gedaan (slaat om de 1/1,5l af, en dan duurt tanken ineens toch wel heel erg lang) Conclusie: benzinedampfilter is verstopt, onderdeel schijnt niet al te duur te zijn, maar het hele subframe achter moet eraf, dus dat is over 2 weken aan de beurt met de bandenwissel
[Voor 5% gewijzigd door Max-Imus op 25-09-2022 08:13]
Nou ja, helemaal maling aan het brandstofverbruik en onderhoud heb ik niet direct @Max-Imus , maar je weet als je zo’n auto koopt dat het wat meer is dan wat anders. Krijgt er wel veel auto en plezier voor terug, dat zeer zeker!
Auto doet nu 1.9 en zolang het daar blijft vind ik het nog prima te doen (Belgische grens om de hoek scheelt ook) en die keren dat ik een toerritje maak en wat meer verbruik is dan ook niet erg.
Qua onderhoud doet de dealer merendeel, maar zoals schokbrekers (vorig jaar) en nu de draagarmen laat ik door een vriend van me doen. Dan scheelt het 1/2 van de prijs ofzo ondanks dat ik er een tank brandstof bij op tel voor die dag.
Volvo draagarm kost iets van 260 euro per kant (of meer), heb nu Lemförder gekocht a 135 per kant. Scheelt toch.
Mooie Polestar overigens!
Auto doet nu 1.9 en zolang het daar blijft vind ik het nog prima te doen (Belgische grens om de hoek scheelt ook) en die keren dat ik een toerritje maak en wat meer verbruik is dan ook niet erg.
Qua onderhoud doet de dealer merendeel, maar zoals schokbrekers (vorig jaar) en nu de draagarmen laat ik door een vriend van me doen. Dan scheelt het 1/2 van de prijs ofzo ondanks dat ik er een tank brandstof bij op tel voor die dag.
Volvo draagarm kost iets van 260 euro per kant (of meer), heb nu Lemförder gekocht a 135 per kant. Scheelt toch.
Mooie Polestar overigens!
goedemorgen ,ik ben nieuw hier en heb meteen een vraagje :
Ik rij met een Volvo v60 uit 2011.
Deze is uitgerust met een Sensus (2011) navigatie en deze word blijkbaar sinds kort niet meer ondersteund .
Nu vroeg ik me af of ik die navigatie er uit kon (laten) halen en een modernere versie zou kunnen instaleren ?
Eventueel van een niet-volvo merk .
iemand enig idee ?
Deze is uitgerust met een Sensus (2011) navigatie en deze word blijkbaar sinds kort niet meer ondersteund .
Nu vroeg ik me af of ik die navigatie er uit kon (laten) halen en een modernere versie zou kunnen instaleren ?
iemand enig idee ?
Je zou een Android Auto of CarPlay unit er tussen kunnen zetten.
Zelf geen ervaring mee maar bij AliExpress worden ze aangeboden.
Zelf geen ervaring mee maar bij AliExpress worden ze aangeboden.
wat niet past, wordt gelast!
https://motrade.nl/nl/car...s-connect/a-2386-10000183snoopy1960 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:21:
iemand enig idee ?
zoiets is een optie, maar volgensmij zijn die wel afhankelijk of je wel of niet dat internetsymbool hebt.
alternatieven durf ik niet direct te zeggen..
https://www.swedesolution...s-sensus-connect-p3-cars/snoopy1960 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:21:
iemand enig idee ?
Of deze, of zelf sensus connect inbouwen. :-).
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=90153
Ah! Daar had ik ze dus ook gezien! Bij julliekevinwalter schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:18:
[...]
https://www.swedesolution...s-sensus-connect-p3-cars/
Of deze, of zelf sensus connect inbouwen. :-).
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=90153

Kon er niet op komen gisteren..
Volgens mij kwam het internetsymbool pas bij de >2014 modellen.Dawn schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:56:
[...]
https://motrade.nl/nl/car...s-connect/a-2386-10000183
zoiets is een optie, maar volgensmij zijn die wel afhankelijk of je wel of niet dat internetsymbool hebt.
alternatieven durf ik niet direct te zeggen..
Ik zie inderdaad dat die versie sensus geen kaartupdates meer krijgt.snoopy1960 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:21:
iemand enig idee ?
https://www.volvocars.com...wnloads/maps/iam21/europaEr zijn voor dit systeem geen kaartupdates meer gepland.
Ik ken geen mogelijkheid tot update van het gehele systeem (software matig). Volgens mij moet dan echt het hele systeem eruit.
Wel zijn er toen, ook voor de V40's van die tijd een soort android auto systemen ingebouwd. Die heb ik ooit ook gehad, is momenteel niet aan te raden die nog te proberen, android ondersteuning door Volvo was er niet... (en toentertijd systeem was gebaseerd op android 2.x).
Misschien dat er nog een handige klusser is die een huidig android auto systeem in je dashboard kastje kan zetten en deze met het beeldscherm kan linken in je volvo. Gezien de geschiedenis dat dit bestond, moet dit dus technisch wel lukken. Uitdaging zal zijn om 1 van de knoppen op het dashboard er aan toe te wijzen en de rest voor besturing ook, een touchscreen te installeren en als laatste ook nog eens de knoppen van je stuur te koppelen.
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een V40 1.6 D2 in de bijzondere kleur Misty Blue.
Hoewel ik heel tevreden ben over de auto, is mij 1 ding opgevallen. Ik vind het interieur, waaronder het stuur, de book en een groot deel van het dashboard, erg trillen. Dit gebeurt zowel stationair als wanneer ik rij. Het toerental is overigens mooi constant en niet hoog. Het lijkt dus niet vanaf de motor te komen.
Als ik mijn telefoon in de telefoonhouder heb hij zit in de kabel, dan zie ik de kabel gewoon trillen. Is dit iets wat bij deze auto hoort (het is tenslotte een diesel) of is er iets mis met deze specifieke auto? Aangezien het best een dure auto was en ik hem pas net heb, begin ik mij toch zorgen te maken…
Hoewel ik heel tevreden ben over de auto, is mij 1 ding opgevallen. Ik vind het interieur, waaronder het stuur, de book en een groot deel van het dashboard, erg trillen. Dit gebeurt zowel stationair als wanneer ik rij. Het toerental is overigens mooi constant en niet hoog. Het lijkt dus niet vanaf de motor te komen.
Als ik mijn telefoon in de telefoonhouder heb hij zit in de kabel, dan zie ik de kabel gewoon trillen. Is dit iets wat bij deze auto hoort (het is tenslotte een diesel) of is er iets mis met deze specifieke auto? Aangezien het best een dure auto was en ik hem pas net heb, begin ik mij toch zorgen te maken…
Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!
Ik rijd zelf ook een V40 diesel maar dan de 2.0-uitvoering met motor van Volvo zelf en ik heb zelf nooit last van trillingen of iets. Misschien is er iets met de motorsteunen aan de hand?BeToBe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:51:
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een V40 1.6 D2 in de bijzondere kleur Misty Blue.
@BeToBe Zie hierboven ^^
Een trilling die zowel bij stilstand als rijdend aanwezig is, is vrijwel zeker een defecte/versleten motorsteun.
Een trilling die zowel bij stilstand als rijdend aanwezig is, is vrijwel zeker een defecte/versleten motorsteun.
Dank voor de reactie. Aan een motorsteun zat ik ook te denken. Heb jij enig idee wat dit ongeveer gaat kosten?Capacitor schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:57:
[...]
Ik rijd zelf ook een V40 diesel maar dan de 2.0-uitvoering met motor van Volvo zelf en ik heb zelf nooit last van trillingen of iets. Misschien is er iets met de motorsteunen aan de hand?
Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!
Bovenste motorsteun is veruit het goedkoopste, nog geen 100 euro denk ik.
Onderste kosten wat meer werk.
Bovenste zou je optisch al moeten kunnen beoordelen of die is afgescheurd
Bij mij hoor ik m’n iPad ook trillen in de Brotit houder als ik stil sta, maar dat is plastic op plastic van de houder. Houd ik ‘m vast is het weg.
Met rijden niks mis.
Onderste kosten wat meer werk.
Bovenste zou je optisch al moeten kunnen beoordelen of die is afgescheurd
Bij mij hoor ik m’n iPad ook trillen in de Brotit houder als ik stil sta, maar dat is plastic op plastic van de houder. Houd ik ‘m vast is het weg.
Met rijden niks mis.
De bovenste motorsteun doet niet zo heel veel met trillingen bij stationair. Het ding zit er alleen om kantelen van de motor tegen te gaan wanneer je op trekt.
Bij het verwisselen van de accu van onze 2012 V40 een vacuumleiding aangetikt die natuurlijk direct brak 
Heeft iemand een idee hoe dit onderdeel heet en waar ik er eentje kan bestellen? Is het misschien iets generieks? Is voor een B4164T motor, vacuumslang van de inlaat naar het schutbord met een soort van drukregelaar ertussen die nu afgebroken is.

Heeft iemand een idee hoe dit onderdeel heet en waar ik er eentje kan bestellen? Is het misschien iets generieks? Is voor een B4164T motor, vacuumslang van de inlaat naar het schutbord met een soort van drukregelaar ertussen die nu afgebroken is.
Dit soort onderdeeltjes breekt na 10 jaar in stukken bij de minste aanraking. Tweedehands gaat hem niet worden.Flix20 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
Autorima is je vriend.
Ik zie al "made in Germany" staan. Er staat vast een nummer op de andere kant. Anders mag je me je VIN PM-en, dan zoek ik hem voor je op in VIDA.MadMarky schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:55:
Bij het verwisselen van de accu van onze 2012 V40 een vacuumleiding aangetikt die natuurlijk direct brak
[Afbeelding]
Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB
Iemand ervaring met het volgende en eventueel een permanente oplossing?
V60 MY12
Rechter achterdeur gaat af en toe niet mee op slot, op de afstandsbediening . Andere deuren gaan wel op slot. Ik zie het dan aan de richtingaanwijzer verlichting die niet knippert.
Nu zit er een klein plastic schroef dingetje aan de deur: de witte is het kinderslot, die kost het niet op. Maar staat dus wel op standje kinderslot. Haaks daarop zo’n zelfde schroef,, maar dan zwart. Als ik die in de gemelde situatie een kwartslag draai, deur dicht doe, en met afstandsbediening de deuren nogmaals op slot doe, zijn wel alle deuren op slot (en knipperen de lampen). Dat gaat dan vervolgens weer 5x goed en daarna moet ik de riedel weer opnieuw doen met die zwarte schroef.
V60 MY12
Rechter achterdeur gaat af en toe niet mee op slot, op de afstandsbediening . Andere deuren gaan wel op slot. Ik zie het dan aan de richtingaanwijzer verlichting die niet knippert.
Nu zit er een klein plastic schroef dingetje aan de deur: de witte is het kinderslot, die kost het niet op. Maar staat dus wel op standje kinderslot. Haaks daarop zo’n zelfde schroef,, maar dan zwart. Als ik die in de gemelde situatie een kwartslag draai, deur dicht doe, en met afstandsbediening de deuren nogmaals op slot doe, zijn wel alle deuren op slot (en knipperen de lampen). Dat gaat dan vervolgens weer 5x goed en daarna moet ik de riedel weer opnieuw doen met die zwarte schroef.
Hoeft natuurlijk niet hetzelfde probleem te zijn, maar een bekend Volvo issue van die bouwjaren waren de sloten. In onze V40 destijds zijn alle sloten onder coulance vervangen en begreep toentertijd dat dit meerdere modellen betrof.Get!em schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:12:
V60 MY12
mijn 2015 V60 had een vergelijkbaar probleem, slot ook zonder verder vragen vervangen, is eerder ook bij de v70 van een vriend van me gebeurd. ik zou de dealer even bellen.
Na een total loss van mijn Opel Insignia, hebben we nu recent een Volvo Select V60 b3 automaat gekocht uit 2021 met 2500 km op de teller. Aangezien het snel moest gaan, hadden we niet al te veel keuze in modellen en mogelijkheden. Een nieuwe wagen kopen was al direct 12 maanden wachten, dus geen optie jammer genoeg.
Na een weekje kan ik zeggen dat hij heerlijk rijdt. Zetels zitten echt heerlijk (herinnerde dit nog toen ik 15 jaar geleden een paar jaar met een S40 gereden had). Zijn er nog aanpassingen die gemakkelijk kunnen gebeuren aan deze auto? Zijn er kabels getrokken naar de koffer om deze bv automatisch te laten open gaan? De plaats van de knopjes is jammer genoeg afgedekt met een plaatje, dus moeilijk te controleren).
Ook een setje winterbanden/velgen moet ik nog eens voor rond kijken, maar die van Volvo zelf zijn
Plaatje bij het praatje:
Na een weekje kan ik zeggen dat hij heerlijk rijdt. Zetels zitten echt heerlijk (herinnerde dit nog toen ik 15 jaar geleden een paar jaar met een S40 gereden had). Zijn er nog aanpassingen die gemakkelijk kunnen gebeuren aan deze auto? Zijn er kabels getrokken naar de koffer om deze bv automatisch te laten open gaan? De plaats van de knopjes is jammer genoeg afgedekt met een plaatje, dus moeilijk te controleren).
Ook een setje winterbanden/velgen moet ik nog eens voor rond kijken, maar die van Volvo zelf zijn

Plaatje bij het praatje:
Ok, gefixt. Update op de deursloten. Nog even lange termijn aankijken, maar lijkt nu verholpen.Get!em schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:12:
Dan nog een andere leuke puzzel gehad. Voor de kenners even een quiz, ben benieuwd of er mensen uitkomen wat de diagnose zou zijn. De oplossing post ik later...
V60 T3 2012 Powershift
Uitlaatgassysteem lampje brand oranje.
Starten duurt lang, je hoort startmotor lang bezig zijn voordat motor aanslaat
Bij koude start, slaat motor vrij snel af als je hem in versnelling zet (R of D) en gas gaat geven.
Eenmaal rijdend, bij elke versnellingsovergang een terugval in kracht
Sowieso krachtverlies
Kan nog wel gewoon 120km/u rijden en ook wel langer dan 100km afstand
Brandstofverbruik minimaal 30% hoger.
Is zojuist opgelost en rijdt weer als een trein, maar vergde voor de monteurs wel even wat uitzoekwerk

En voor mij natuurlijk weer een rib uit mn lijf.

oh, leuk.Get!em schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
Ok, gefixt. Update op de deursloten. Nog even lange termijn aankijken, maar lijkt nu verholpen.
Dan nog een andere leuke puzzel gehad. Voor de kenners even een quiz, ben benieuwd of er mensen uitkomen wat de diagnose zou zijn. De oplossing post ik later...
V60 T3 2012 Powershift
Bij koude start, slaat motor vrij snel af als je hem in versnelling zet (R of D) en gas gaat geven.
Sowieso krachtverlies
Is zojuist opgelost en rijdt weer als een trein, maar vergde voor de monteurs wel even wat uitzoekwerk![]()
mijn gok: verstopte kat/demper?
Lekke turboslang?Get!em schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
Ok, gefixt. Update op de deursloten. Nog even lange termijn aankijken, maar lijkt nu verholpen.
V60 T3 2012 Powershift
Sowieso krachtverlies
Is zojuist opgelost en rijdt weer als een trein, maar vergde voor de monteurs wel even wat uitzoekwerk![]()
Eerste hint: computer gaf storingen op bij brandstofsensor en bij versnellingsbak.Max-Imus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:43:
[...]
oh, leuk.
mijn gok: verstopte kat/demper?
Gaskleppenhuis? Of is dat geen ding meer bij de nieuwere modellen?
Bij de P2’s gingen die nog wel eens kapot
Bij de P2’s gingen die nog wel eens kapot
lekker dramatisch 😜jadjong schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:27:
Nieuwe motor.
[Voor 40% gewijzigd door Dawn op 19-10-2022 22:36]
Powershit (ja, zonder F) gerevisieerd? 

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
Goede antwoord zit er nog niet tussen.
Dus niet:
Powershi(f)t
Gaskleppenhuis
Nieuwe motor
Verstopte kat/demper
Turboslang
Na een eerste iteratie onderzoek is de brandstofdruksensor vervangen (immers, die gaf een foutmelding, zie hint1).
Ook waren de turboslang en bougies verdacht (wegens krachtverlies en startproblemen), maar niet aan de orde.
Na vervanging ging lampje uit, maar rijgedrag bleef slecht. Na eerste rit van 10tallen km, ging lampje toch weer branden.
Volgende hint: Na vervanging bleef de brandstofdruksensor (in de computer) rare dingen aangeven.
Dus niet:
Powershi(f)t
Gaskleppenhuis
Nieuwe motor
Verstopte kat/demper
Turboslang
Na een eerste iteratie onderzoek is de brandstofdruksensor vervangen (immers, die gaf een foutmelding, zie hint1).
Ook waren de turboslang en bougies verdacht (wegens krachtverlies en startproblemen), maar niet aan de orde.
Na vervanging ging lampje uit, maar rijgedrag bleef slecht. Na eerste rit van 10tallen km, ging lampje toch weer branden.
Volgende hint: Na vervanging bleef de brandstofdruksensor (in de computer) rare dingen aangeven.
BINGOloeberce schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:49:
Brandstofpomp?

Dit dus.... de brandstof hogedrukpomp veroorzaakte de hele keten van problemen.
Al laten doen? Ik heb er vandaag 2 laten vervangen. Uit mn hoofd, ca 190 euro voor 2 steunen en uur arbeid + btw. D5 overigens.BeToBe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:20:
[...]
Dank voor de reactie. Aan een motorsteun zat ik ook te denken. Heb jij enig idee wat dit ongeveer gaat kosten?
Nou, vandaag de eerste lange rit weer.Get!em schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
BINGO![]()
![]()
Dit dus.... de brandstof hogedrukpomp veroorzaakte de hele keten van problemen.
Op deze manier betaalt de vervanging zichzelf terug: auto is (volgens boordcomputer) nog nooit zo zuinig geweest.
Toen de problemen begonnen steeg het verbruik en kon ik 2,5-3km per liter minder rijden dan voorheen. Momenteel rijdt de auto over de eerste 100km 3km/l meer dan voor de problemen, dus zuiniger.
Ik heb een vaag iets met schakelen. Als ik met mijn V60 T3 2012 van 1 naar 2 en van 2 naar 3 schakel heb ik het idee dat deze niet meer zo soepel schakelt. Net alsof er wat weerstand is. Nu is 3 weken geleden mijn remvloeistof vervangen en er staat me iets van bij dat deze vloeistof ook invloed heeft op de versnellingsbak. Praat ik nu onzin of heb ik gelijk en heeft de garage iets verkeerd gedaan of nagelaten? Of is er iets anders aan de hand? Hoop dat een kenner me even op weg kan helpen alvorens ik terug ga naar de garage (geen Volvo dealer overigens).
Weet niet wat de kilometerstand is, maar een keer de bak laten spoelen bij een specialist kan helpen. En als er remvloeistof in de versnellingsbak zit is er iets heel anders mis.MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:22:
Ik heb een vaag iets met schakelen. Als ik met mijn V60 T3 2012 van 1 naar 2 en van 2 naar 3 schakel heb ik het idee dat deze niet meer zo soepel schakelt. Net alsof er wat weerstand is. Nu is 3 weken geleden mijn remvloeistof vervangen en er staat me iets van bij dat deze vloeistof ook invloed heeft op de versnellingsbak. Praat ik nu onzin of heb ik gelijk en heeft de garage iets verkeerd gedaan of nagelaten? Of is er iets anders aan de hand? Hoop dat een kenner me even op weg kan helpen alvorens ik terug ga naar de garage (geen Volvo dealer overigens).

@MotorBeast Dikwijls (altijd?) wordt de remvloeistof ook gebruikt voor de hydraulische koppeling. Misschien zit er een luchtbel in het koppelings deel waardoor de koppeling niet 100% meer ontkoppeld en je daardoor net iets moeizamer schakelt.
Aha. Dat dacht ik dus ook!Youk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:55:
@MotorBeast Dikwijls (altijd?) wordt de remvloeistof ook gebruikt voor de hydraulische koppeling. Misschien zit er een luchtbel in het koppelings deel waardoor de koppeling niet 100% meer ontkoppeld en je daardoor net iets moeizamer schakelt.

Nu een paar maanden verder zijn wij uiteindelijk op een Volvo V90 T5 90TH ANNIVERSARY EDITION uitgekomen uit 06-2018 met rond de 120k op de teller in de kleur Denim Blue Metallic.Vorkie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:42:
Die proefgereden V90 T6 AWD 20” met alle toeters en bellen was een goeie ervaring. Prachtige auto met ditto rij-ervaring. Ook de kwaliteit van het interieur is op en top te noemen.
Qua verbruik zag ik veel 7/8 liter op de 100 op de snelweg met ~100. Met accelereren slokte ie wat meer
Helaas had deze iets teveel km op de teller, ik rij ~40k per jaar en dan gaat het hard als je al boven de 130k zit. (Ook al geloof ik zo dat ie 400k mee kan)
Dus een stuk wijzer nu verder zoeken, Inscription uitvoering, open dak, PA, trekhaak en B&W zijn wel de zaken die erop moeten zitten.
Geen B&W of open dak, voornamelijk de B&W is lastig te vinden, maar met open dak ontbraken er weer functies waardoor er weer van alles ingebouwd moest worden, verder wel voorzien van alle nodige opties, zoals achteruitrijcamera, trekhaak, BLISS, Carplay, lederen bekleding.
Nu wachten op de levering. .
Mooi apparaat. Ik vind de kleur ook erg geslaagd voor dit model. Tsja, die B&W zit ook nergens in een pakket, en dat is dan best een dure optie om extra aan te vinken. Bedoel, 3500 euro zou voor in je huis al een beste smak geld zijn voor de gemiddelde muziekliefhebber.Vorkie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:10:
[...]
Nu een paar maanden verder zijn wij uiteindelijk op een Volvo V90 T5 90TH ANNIVERSARY EDITION uitgekomen uit 06-2018 met rond de 120k op de teller in de kleur Denim Blue Metallic.
Geen B&W of open dak, voornamelijk de B&W is lastig te vinden, maar met open dak ontbraken er weer functies waardoor er weer van alles ingebouwd moest worden, verder wel voorzien van alle nodige opties, zoals achteruitrijcamera, trekhaak, BLISS, Carplay, lederen bekleding.
Nu wachten op de levering. .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt ook wel, was eigenlijk verwend door de eerste proefrit waar dit wel in zat.renegrunn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:43:
[...]
Mooi apparaat. Ik vind de kleur ook erg geslaagd voor dit model. Tsja, die B&W zit ook nergens in een pakket, en dat is dan best een dure optie om extra aan te vinken. Bedoel, 3500 euro zou voor in je huis al een beste smak geld zijn voor de gemiddelde muziekliefhebber.
En inderdaad 3500 voor audio is niet voor iedereen weggelegd.
@Vorkie
Klasse bak! Wanneer verwacht je ‘m te krijgen? Die interieur combi is wel vet hoor
-
Vorige maand maar even flink de portomoniks getrokken voor onderhoudswerkzaamheden.
Eerst bij vrienden van me in Friesland geweest om de draagarmen voor, reactiearmbussen en stabilisatorstangen achter te vervangen. Bleek grondig nodig ook, de reactiearmrubbers waren helemaal uitgescheurd en voor was de slijtage goed zichtbaar. Tevens even gekeken naar lekkage van de motor, maar dat bleek ‘oud’ te zijn van de kleppendeksels dat ik eerder dit jaar heb laten fixen. Dealer maakt alleen niet erg hard schoon
Hangt ze hoor…
Twee weken later naar de dealer voor standaard onderhoudsbeurt op 280k km. Geen schokkende zaken ondekt door de monteur, complimenten gekregen van de goede technische staat van de auto (mag het…). Wel extra de remvloeistof laten vervangen, was nog niet gebeurt sinds ik ‘m heb (nu 2 jaar)… ennnn, de accu was gesneuveld. Dus die ook maar mee laten nemen.
Verde deze maand nog weerstanden op de remmen achter gezet om de ‘controleer remlicht’ weg te krijgen met de start (zitten sinds vorig jaar led remlichten in) ennn… deurhendelverlichting geplaatst, hieronder het resultaat.
Uiteraard wel alle 4 de deuren gedaan
Spulleboel.
Result!
De oplettende kijker heeft de MY2013 pook ook al gezien, die gaat er binnenkort in (voorjaar denk ik..) als ook de nieuwe houten executive middenconsole komt (uit een sloper), maar op de laatste moet ik nog even wachten tot die auto uit elkaar gaat.
De madame kan weer volle bak vooruit!
Klasse bak! Wanneer verwacht je ‘m te krijgen? Die interieur combi is wel vet hoor

-
Vorige maand maar even flink de portomoniks getrokken voor onderhoudswerkzaamheden.
Eerst bij vrienden van me in Friesland geweest om de draagarmen voor, reactiearmbussen en stabilisatorstangen achter te vervangen. Bleek grondig nodig ook, de reactiearmrubbers waren helemaal uitgescheurd en voor was de slijtage goed zichtbaar. Tevens even gekeken naar lekkage van de motor, maar dat bleek ‘oud’ te zijn van de kleppendeksels dat ik eerder dit jaar heb laten fixen. Dealer maakt alleen niet erg hard schoon

Hangt ze hoor…
Twee weken later naar de dealer voor standaard onderhoudsbeurt op 280k km. Geen schokkende zaken ondekt door de monteur, complimenten gekregen van de goede technische staat van de auto (mag het…). Wel extra de remvloeistof laten vervangen, was nog niet gebeurt sinds ik ‘m heb (nu 2 jaar)… ennnn, de accu was gesneuveld. Dus die ook maar mee laten nemen.
Verde deze maand nog weerstanden op de remmen achter gezet om de ‘controleer remlicht’ weg te krijgen met de start (zitten sinds vorig jaar led remlichten in) ennn… deurhendelverlichting geplaatst, hieronder het resultaat.
Uiteraard wel alle 4 de deuren gedaan

Spulleboel.
Result!
De oplettende kijker heeft de MY2013 pook ook al gezien, die gaat er binnenkort in (voorjaar denk ik..) als ook de nieuwe houten executive middenconsole komt (uit een sloper), maar op de laatste moet ik nog even wachten tot die auto uit elkaar gaat.
@Dawn
Sinds vorige week! Even een fotootje van de avond.
Moest alleen gelijk naar een buitenlandse meeting… dus helaas nog weinig mee gereden, maar de kilometers die ik gemaakt hebt waren al subliem!
Had al een data simkaart van KPN geregeld, dus deze ook gelijk geïnstalleerd voor de hotspot en internet voor de auto zelf.
Ook de klimaatbeheersing, dus dat je tot 15 minuten van te voren kan starten etc werkt als een zonnetje.
Wat ik dus nog niet wist was deze lichten en de kleuren in de auto haha
Sinds vorige week! Even een fotootje van de avond.
Moest alleen gelijk naar een buitenlandse meeting… dus helaas nog weinig mee gereden, maar de kilometers die ik gemaakt hebt waren al subliem!
Had al een data simkaart van KPN geregeld, dus deze ook gelijk geïnstalleerd voor de hotspot en internet voor de auto zelf.
Ook de klimaatbeheersing, dus dat je tot 15 minuten van te voren kan starten etc werkt als een zonnetje.
Wat ik dus nog niet wist was deze lichten en de kleuren in de auto haha
oh nice! approachverlichting in de buitengrepen, dat heb ik ook nog niet eerder gezien (of ik heb gewoon niet opgelet bij anderen...).
mooi te horen dat je tot zover tevreden bent! =)
heb je aanpas plannen voor je auto? wielen, geblindeerde uiten achter oid? of helemaal naar je smaak?
heb je aanpas plannen voor je auto? wielen, geblindeerde uiten achter oid? of helemaal naar je smaak?
Ja, dat licht was een prettige verrassingDawn schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:42:
oh nice! approachverlichting in de buitengrepen, dat heb ik ook nog niet eerder gezien (of ik heb gewoon niet opgelet bij anderen...).

De ramen achter wil ik nog laten blinderen vanaf de B-stijl, aansluitend helemaal laten poetsen en dan een coating eroverheen.
Denk dat ik ook vrij weinig nog kan laten toevoegen- auto is helemaal compleet, hoogstens kan ik uiteindelijk nog de tuner vragen wat mogelijk is, maar dat ga ik nog niet doen in garantie. De wielen zijn 18", groter maakt het minder prettig (ervaren in 19"en 21").
m'n zeer spartaanse 855 T5 met achteraf ingebouwde airco was "het Summum", zonder standkachel
ik rol
ik rol
[Voor 134% gewijzigd door CH033 op 04-03-2023 00:03]
Radiohead - The Tourist
Kan iemand mij iets vertellen over een S/V-60 PHEV Recharge??
Als je in een koude auto stapt, kan je dan gelijk elektrisch rijden?
of moet éérste de brandstofmotor op temperatuur komen?
Want als de brandstofmotor níet eerst op temperatuur gebracht wordt,
dan zou die steeds KOUD "kort" bijspringen wanneer iets meer power nodig is bij accelereren.
En een koude motor steeds in/uit laten schakelen is weer niet goed voor de motor, vandaar mijn vraag.
Dank voor jullie input.
Als je in een koude auto stapt, kan je dan gelijk elektrisch rijden?
of moet éérste de brandstofmotor op temperatuur komen?
Want als de brandstofmotor níet eerst op temperatuur gebracht wordt,
dan zou die steeds KOUD "kort" bijspringen wanneer iets meer power nodig is bij accelereren.
En een koude motor steeds in/uit laten schakelen is weer niet goed voor de motor, vandaar mijn vraag.
Dank voor jullie input.
Ik zie geen fotoCH033 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:30:
m'n zeer spartaanse 855 T5 met achteraf ingebouwde airco was "het Summum", zonder standkachel
ik rol

Ik heb vorige week een bult onderdelen voor mijn S80 besteld, complete revisie van de voorwielophanging (dempers, draagarmen, fuseekogels, alle motorsteunen et cetera). Bijna alles is binnen, ik wacht alleen nog op rubbers die op de veer zelf zitten. Ik heb zelfs nieuwe gasveren besteld voor de kofferklep en de motorkap (de motorkap kreeg ik laatst al bijna op mijn hoofd

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
Ik ben wel benieuwd waar je die pook vandaan hebt getoverd, ik ben er al een tijdje naar aan zoeken maar kan nog niet het onderdeel nummer vinden/ een goede sloper in midden Nederland die het op voorraad heeft: weet je toevallig het onderdeel nr? (Ik rijd een v60 d3 uit 2015)De oplettende kijker heeft de MY2013 pook ook al gezien, die gaat er binnenkort in (voorjaar denk ik..) als ook de nieuwe houten executive middenconsole komt (uit een sloper), maar op de laatste moet ik nog even wachten tot die auto uit elkaar gaat.