Sowieso, altijd proefrijden

. Geeft gewoon het beste inzicht.
Hier oude D2 (1.6), D2 (1.6) PowerShift, D4, D2 (2.0) en D3 GearTronic berijder aan het woord.
Ja, de D2 is niet zo vlot als dat een D4 is, maar gewoon een prima motor.
De 2.0 rijdt overigens wel aanmerkelijk prettiger dan een 1.6 D2.
Dus naast alle bekende kwalen van de 1.6, zou ik hem gewoon laten staan omdat de 2.0 echt fijner is.
Let er overigens wel op dat je een D2 2.0 te pakken krijgt met een 62 liter tank. Dat was (in ieder geval in het begin) een optie. Anders sta je met slechts een 40 liter tank wel regelmatig aan de pomp.
De D4 die ik gehad heb zou ik overigens zelf niet 2e hands kopen. De mijne mocht ik namelijk vrij regelmatig bijvullen met olie. Mijn rijgedrag was met die auto niet per se anders dan met mijn andere auto's, maar wel de enige waarbij ik meermaals vrij aardig bij moest vullen.
Tot slot heb ik ook nog een D3 GearTronic gehad en dat was ronduit de fijnste diesel die er bij zat. Net iets vlotter dan de D2, maar veel bruikbaarder dan de D4. Zeker met een caravan vond ik de D3 het fijnst icm de automaat. Maar... met de
D2 en
D4 was ik vrij zuinig op weg, de
D3 met automaat is niet zuinig

.
Een PowerShift automaat zou ik laten staan, maar dat heeft te maken met het feit dat het minder fijn rijdt in bijvoorbeeld de file (traditionele automaat is dan gewoon een stuk fijner).
Alle auto's ongeveer 1 jaar en 30K tot 60K gereden, dus inzicht is denk ik vrij aardig.
[
Voor 62% gewijzigd door
fredkroket op 17-03-2021 13:43
]