Smithkj schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:25:
beste Volvo experts: ik heb een nieuwe baan en daarom gaat de lease auto eruit én moet ik zelf een auto aanschaffen.
ik heb een shortlist van kandidaten en daar staan onder andere de volvo v50 en v70 op.
de v70 zou wel een wat minder verstandige keuze zijn, maar wel een soort droomauto.
De v50 spreekt mij ook erg aan. iets minder ruim, maar dat is geen ramp (we willen een trekhaak en aanhanger voor de vakanties). - 2 kinderen aan boord
Het budget ligt rond de 7 - 10 K, maar zie toch al aardige hoge kilometerstanden in die prijsrange: maar hoor ook veel mensen zeggen; 180k voor een volvo is niets. Maar toch zoek ik vooral naar auto's rond 100k. (mazda 6 is bijvoorbeeld goed verkrijgbaar binnen budget).
ik ben heel benieuwd naar jullie mening: welke versie v50 / v70 zouden jullie kiezen én moet ik me druk maken om KM stand?
óf juist een nog goedkopere op de kop tikken met wat meer ervaring?
een knappe V50/60/70 rond de 100k km op de klok ga je niet echt vinden voor een budget van max 10k, zeker niet als je nog wat leuke opties zou willen. vergeet niet dat V70 vooral reisauto's zijn en ze kilometers vreten bij de vleet en de standen dat ook reflecteren.
Voor de V70n (t/m 2008) zou ik een 2.5T motor aanraden, flink ruim en genoeg dat er mee kan (los van het feit dat de auto als een droom rijdt.). Let wel, veel van deze auto's zitten minimaal aan de 2 ton, soms wat meer soms wat minder.
mocht je zo'n auto overwegen, kijk altijd naar de onderhoudsgeschiedenis die je kan inzien. zit het er niet bij, ben dan ook niet bang weg te lopen van een auto omdat er hier en daar wel wat punten zijn die aandacht nodig hebben.
Laat de 3.2L I6 van de V70nn serie staan, ondanks dat het een prima auto is, is de motor zeer dorstig en is het verbruik net zo hoog als mijn V8, maar is het plezier minder. zo'n 3.2 doet ongeveer 1:9 waar de 2.5T de 1:12 wel moet kunnen halen (misschien zelf wat meer, zeker op langere afstanden).
;
voor ik mijn huidige S80 had, had ik een V70n T5 die deed met de lange afstanden 1:12-13 (cruise aan), kostte het €87/maand aan wegenbelasting (brabant) en haalde ik ongeveer 750km uit een tank (70L). moet ik er wel bij zeggen dat ik zelden 'stoplichtsprintjes' trok. helaas was de automaatbak wat minder aan het worden, met name door de eerdere eigenaren en heb ik de auto vorig jaar ingeruild.