Tehh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:49:
Ik zit te dubben om als tweede auto een oude 480 te kopen (bj <1988, weinig km). De lage zithoogte ben ik gewend, ik rijd nu in een civic uit 2000. De 480 is volgens mij nog een paar cm lager maar dat verschil ga je niet merken. Ik ben niet erg technisch, maar heb ook geen 2 linkerhanden, ik las in dit topic wel ergens dat de 480 onderhoudsgevoelig is (@
auto660), wat moet ik me daar bij voorstellen? Met onze civic hoef ik namelijk (behalve eens in de drie jaar de einddemper vervangen) niets te doen.
Mocht de 480 het worden dan zou hij gebruikt worden om zo'n 2 à 3 keer in de week 250km (95% 100km/u) mee te rijden, verder eigenlijk niet.
Zijn er verder nog (ex-)480 rijders die nog wat aandachtspunten weten om op te letten? (@
kraats als ex-480 bezitter en @
GreeTz misschien nog?)
Wat grappig, voordat ik een S40 kocht als eerste auto heb ik nog gekeken bij een 480. De 480 is inderdaad een auto welke kwa formaat volgens mij weinig scheelt van een Civic uit hetzelfde tijdperk, hij zit ook erg laag. Dit was eigenlijk ook de reden dat ik hem heb laten staan. Het model vind ik wél enorm leuk.
Bij de 480 is het grootste probleem, net zoals bij alle andere leden van de 4 serie, ROEST. Bij de wielkasten achter gaan ze bij de dorpel lekker rotten. Ook willen ze nog wel eens gaan lekken bij de achterlichten, het vocht wat hiervan in je kofferbak komt zal dit proces natuurlijk wel een handje helpen.
Punt twee heeft ook deels met deze lekkage(s) te maken. De auto is, zeker voor zijn tijd, elektronisch gezien vrij geavanceerd. Zo heb je de pop-up koplampen, infocentre in het dashboard, en andere flutterijen zoals een achter ruitenwisser welke synchroon meegaat met de ruitenwissers voor, heerlijk voor je OCD. Maar daar komen ook meteen de zwakke kanten naar boven. Vooral in combinatie met de vochtproblemen wil het elektrische systeem niet altijd meewerken. Van wat ik begrepen heb zijn dit vooral slechte contacten, wat dus met goed onderhoud prima valt te voorkomen. Ook willen de motortjes van de pop-up koplampen nog wel eens stuk gaan. Dit is op zichzelf niet zo erg, maar ze worden volgens mij niet meer gemaakt en kosten nieuw/ongebruikt een godsvermogen. Vaak droogt het vet uit in de tandwielkastjes, ook dit valt dus te voorkomen met preventief onderhoud en soms zijn ze nog te repareren door alles goed door te smeren.
Dan komen we aan bij het interieur. De bouwkwaliteit is een beetje te vergelijken met een 850, maar dan ouder. Het plastic wordt wat ouder, gaat wat kraken en de zwarte coating in de tellerbak laat nog wel eens los. Niks ernstigs hier dus..
De bak/motor komen van Renault, gelukkig nog wel van voor de tijd dat Renault zijn kwaliteit een stap terug liep. De vroegere 2.0 motor staat bekend om zijn olieverbruik wegens slecht afdichtende zuigerveren dacht ik, de latere 2.0 motoren zijn prima. De peilstok kleur verschilt tussen deze twee verschillende 2.0 motoren, hieraan kun je zien welke je hebt. Welke kleur de goede is weet ik even niet meer. Met de rest van de motoren is voor zover ik het mij kan herinneren niet veel aan de hand, waarbij de 1.7 Turbo zelfs nog zonder veel moeite gechipt kan worden naar 170pk.
De bakken komen ook van Renault en zijn van redelijke kwaliteit. Net zoals bij de Renault bakken van de S40 zijn ze van het model "soepkom". Het vervangen van de rubbertjes voor de schakelstangen laat de bak weer "strakker" aanvoelen. Ook leek het destijds een geweldig idee om de schakelstang op de bak aan de onderkant van de bak te plaatsen. En daarbij de afdichting zodanig te monteren dat hij alleen vervangen kan worden door de bak open te maken. Raad eens welke afdichting gaat lekken over tijd? Jawel, diegene onderaan de bak welke vrijwel onmogelijk te vervangen is. Veel bakken zijn dus stuk gelopen door een te groot verlies aan olie. Check dus of de bak zweet/lekt en houd het oliepeil in de gaten. Dan zullen ze het nog lang doen.
Volgens mij heb ik alle pijnpunten nu wel gehad. Het is echt een onwijs unieke bak, de meest gewaagde auto van Volvo, en wellicht de minst betrouwbare. Maar als je de kwaaltjes een beetje kent en het onderhoud goed en wellicht preventief uitvoert, dan is er niet veel aan de hand. Kilometers maken is ook geen probleem met deze auto's. Gaandeweg zal je vanzelf een setje rechterhanden kweken, want het is wel een auto welke op zijn tijd een beetje liefde van de eigenaar nodig heeft.
Zo heeft de 240 ook genoeg punten van aandacht. Door het onderhoud netjes bij te houden en vooral door een goede auto uit ze zoeken als basis kun je veel ellende voorkomen. In de regel is het (vooral als je zelf niet handig ben met een lasapparaat of dat soort materiaal) goedkoper om een auto in goede staat te kopen dan eentje die €2000 goedkoper is maar nog veel werk nodig heeft. Onder de streep ben je met duurdere aankoop op de lange termijn goedkoper uit. En je hebt er nog meer plezier van ook.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU