Draai je vraag eens om; welke machine doet het buiten flow control nu eigenlijk beter dan een La Marzocco én tegen een lagere prijs?
Bijvoorbeeld de Decent is bedacht met het idee zulke goedkoop mogelijke en universele onderdelen te gebruiken (niet mijn woorden maar die van de eigenaar). Kan hier zo snel geen bron van vinden, maar kan me voorstellen dat hij -mede door huidige verkoopprijs van €4.500- dat statement aangepast heeft. Er staat nu op zijn site:
"Our goal is the espresso quality you get from Italian professional espresso machines such as the La Marzocco™ Strada EP, but in a machine made for your home". Het overgrote deel van de kostprijs gaat dan ook naar de software en niet de hardware (een concept dat hij als software developer en miljonair overigens gekocht heeft, en vervolgens door community devs gratis verder laat ontwikkelen). Je kan La Marzocco als de traditionele tegenpool daarvan zien. Alle centjes gaan naar de hardware, focus op lokale productie en laat de kwaliteit maar voor zichzelf spreken.
Flow control kun je inbouwen op een Linea Mini voor het schamele bedrag van
€600. Je kunt een LMLM met flow control zien als een GS3 in een compacte behuizing en zonder in te hoeven leveren op bouwkwaliteit, maar dan €1.500 goedkoper.
Heb
op Home-Barista wel eens uiteen gezet wat nou eigenlijk de echte concurrenten zijn van La Marzocco en of het waar is dat je bij LM voor de naam betaald. Er zijn wel goedkopere machines die in de buurt komen, maar je zult dan meer dan één concessie op bouwkwaliteit, design, temperatuurstabiliteit of stoomkracht moeten doen. Alle machines die 'beter' zijn, zijn significant duurder (Slayer, KvdW, Linea Classic 1G, VA P1, Strada, GS3). Kijk je opzij dan zit je in de prijsklasse R91, Decent, DC Studio die wel wat steken laten liggen in technische/software problemen. De Bianca en Synchronica komen in de buurt en zijn aanzienlijk goedkoper, maar bieden de helft van de stoomkracht, geen verzadigde groep met bijbehorende temperatuur stabiliteit, rotatiepomp is half zo groot, klassieke E61 design etc.
Wanneer prijs/kwaliteit de zwaarstwegende indicator is, dan zit je bij La Marzocco verkeerd. Of je dit alles nodig hebt als thuisgebruiker voor een optimaal smakende espresso kan ik ook duidelijk in zijn: nee. De Mini is overkill voor thuisgebruik, vandaar dat de
Micra een interessante toevoeging is.