Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Matched: Micra
Weet niet of het al langs was gekomen maar La Marzocco heeft deze week per ongeluk de webpagina van de Linea Micra online gezet: https://old.reddit.com/r/..._la_marzocco_linea_micra/

Dus een kleinere versie van de MIni met een iets kleiner prijskaartje. Ben wel benieuwd hoe die ontvangen wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ma8PHcnoVcC9568F095yzJfgoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIbI263VhMg7e64M2ToNDFF4.webp?f=user_large

Morgen La Marzocco Home event. Mogelijk de officiële aankondiging van de Linea Micra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een Linea Micra bestellen van de website van LM, maar ze vragen om een fiscal code (required field). Even snel Googlen leert dat dit je BSN nummer is... Iemand anders hier tegenaan gelopen? Wat moeten ze met mijn BSN nummer (en geboortedatum) om een koffiezetapparaat op te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:39:
Ik wil een Linea Micra bestellen van de website van LM, maar ze vragen om een fiscal code (required field). Even snel Googlen leert dat dit je BSN nummer is... Iemand anders hier tegenaan gelopen? Wat moeten ze met mijn BSN nummer (en geboortedatum) om een koffiezetapparaat op te sturen?
lijkt mij alleen van toepassing voor B2B verkopen, je kan ook een nep bsn opgeven (222222220 bijvoorbeeld); het is niet dat ze het kunnen controleren ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:39:
Mogelijk kun je even contact opnemen met ESW (Den Haag) of Alleborgh (Almere)? Dat zijn de twee importeurs voor Nederland. ESW heeft deze machines ook al staan als ik Henk Langkemper zijn Instagram mag geloven: https://www.instagram.com/henkmarzocco/

Vraag me af of LM uberhaupt direct aan consumenten verkoopt in Nederland. Deze 2 zijn de officiele servicepunten waar je ook terecht kunt voor garantie. Volgens mij doet LM niet aan het omzeilen van hun eigen dealer netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net bericht gehad van LM, ze leveren hem zelf direct uit.

Edit: Iemand een tip waar je een originele (normale) LM naked portafilter kan kopen in Nederland? Vind die van de Micra er maar gek uitzien :9

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:27:

Edit: Iemand een tip waar je een originele (normale) LM naked portafilter kan kopen in Nederland? Vind die van de Micra er maar gek uitzien :9
Cool! Ben benieuwd wat je er van vindt. Gisteren de Lance Hendrick review gekeken.. het is dat ik al een Linea Mini heb, anders was het zeker de Micra geworden :)

Qua prijs benadrukt hij dat hij flow control zou willen/verwacht voor het geld. Ik vind dat zelf de grootste onzin, je betaalt voor de bouwkwaliteit en consistentie van shots (temperatuur ed). Als je zoveel wil spelen met flow control en dit budget hebt dan zijn er zat andere machines... dat is duidelijk niet de doelgroep van de Linea in elk geval.

Qua naked portafilter: hij is hier soms te bestellen: https://store.lamarzocco....r/bottomless-portafilter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:27:

Ik heb hem uit Italie. Verzending duurde 1.5e dag.

https://www.espressocoffe...ttomless-portafilter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05
Wilde voor het nieuwe huis de linea mini aanschaffen maar ben nu toch wel erg enthousiast van de micra. Voldoet aan alle eisen en is een stuk goedkoper... Enige wat ik niet kan vinden; kan de micra ook op de afvoer aangesloten worden?
Ja hij kan op de wateraansluiting volgens de reviews en specs maar kan niets vinden over of de afvoer ook mogelijk is. Dat is bij de mini wel het geval en daar is ook (al) een 'plumbing set' voor aan te schaffen, dat kon ik ook nog niet vinden voor de micra.

Iemand toevallig iets bij een review of zo wel iets gezien?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Afvoer is niet meer dan een gat in de lekbak. Volgens mij kunnen ook machines zonder rotatiepomp dat meestal (maar is deze opgevuld met een schroef erin). De Micra kan het dus vrijwel zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
RoelsRules schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:29:
Wilde voor het nieuwe huis de linea mini aanschaffen maar ben nu toch wel erg enthousiast van de micra. Voldoet aan alle eisen en is een stuk goedkoper... Enige wat ik niet kan vinden; kan de micra ook op de afvoer aangesloten worden?
Ja hij kan op de wateraansluiting volgens de reviews en specs maar kan niets vinden over of de afvoer ook mogelijk is. Dat is bij de mini wel het geval en daar is ook (al) een 'plumbing set' voor aan te schaffen, dat kon ik ook nog niet vinden voor de micra.

Iemand toevallig iets bij een review of zo wel iets gezien?
even mezelf een quote, heb la marzocco maar gemaild en keurig een reactie dat de Mirca ook op afvoer aan te sluiten is. Moet wel door een technisch iemand gedaan worden 8)7 maar dat zal vast wel goedkomen :+
Nadeel is dat de betreffende plumbing kit er pas over een paar maanden is maar tot zo lang kan ik wel zonder. Nu alleen dat ding ergens in NLD zien aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
goede vragen.. ik ga voor de LMLMc omdat;
- niet in chrome maar in een kleur (ja kan met wrappen e.d. wellicht maar dat wil ik niet gaan doen)
- iets als een decent met flow control tof (al twijfel ik of ik het zou gebruiken) maar zo'n ding met een scherm komt er niet in (WAF)
- aansluitbaar op zowel toe als afvoer
- algemeen de looks spreken aan net als de saturated group en binnen no time op temp
- stoom boiler apart aan te zetten

ja het is een hoop geld maar nu met de micra zeker in de range dat ik het er voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:24
Op zich ook wel bonus dat de micra minder gigantisch is. Je moet toch al echt een behoorlijke villa met ditto keuken bewonen voordat je genoeg aanrechtruimte hebt om de maat van een linea te veroorloven. Een pro 700 is qua afvoer ook makkelijk aan te sluiten, maar geen kleur/saturated group inderdaad.
Sanremo you is ook interessant in het topsegment vind ik, iets minder 'scherm' dan een decent, maar wel volledige functionaliteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Draai je vraag eens om; welke machine doet het buiten flow control nu eigenlijk beter dan een La Marzocco én tegen een lagere prijs?

Bijvoorbeeld de Decent is bedacht met het idee zulke goedkoop mogelijke en universele onderdelen te gebruiken (niet mijn woorden maar die van de eigenaar). Kan hier zo snel geen bron van vinden, maar kan me voorstellen dat hij -mede door huidige verkoopprijs van €4.500- dat statement aangepast heeft. Er staat nu op zijn site: "Our goal is the espresso quality you get from Italian professional espresso machines such as the La Marzocco™ Strada EP, but in a machine made for your home". Het overgrote deel van de kostprijs gaat dan ook naar de software en niet de hardware (een concept dat hij als software developer en miljonair overigens gekocht heeft, en vervolgens door community devs gratis verder laat ontwikkelen). Je kan La Marzocco als de traditionele tegenpool daarvan zien. Alle centjes gaan naar de hardware, focus op lokale productie en laat de kwaliteit maar voor zichzelf spreken.

Flow control kun je inbouwen op een Linea Mini voor het schamele bedrag van €600. Je kunt een LMLM met flow control zien als een GS3 in een compacte behuizing en zonder in te hoeven leveren op bouwkwaliteit, maar dan €1.500 goedkoper.

Heb op Home-Barista wel eens uiteen gezet wat nou eigenlijk de echte concurrenten zijn van La Marzocco en of het waar is dat je bij LM voor de naam betaald. Er zijn wel goedkopere machines die in de buurt komen, maar je zult dan meer dan één concessie op bouwkwaliteit, design, temperatuurstabiliteit of stoomkracht moeten doen. Alle machines die 'beter' zijn, zijn significant duurder (Slayer, KvdW, Linea Classic 1G, VA P1, Strada, GS3). Kijk je opzij dan zit je in de prijsklasse R91, Decent, DC Studio die wel wat steken laten liggen in technische/software problemen. De Bianca en Synchronica komen in de buurt en zijn aanzienlijk goedkoper, maar bieden de helft van de stoomkracht, geen verzadigde groep met bijbehorende temperatuur stabiliteit, rotatiepomp is half zo groot, klassieke E61 design etc.

Wanneer prijs/kwaliteit de zwaarstwegende indicator is, dan zit je bij La Marzocco verkeerd. Of je dit alles nodig hebt als thuisgebruiker voor een optimaal smakende espresso kan ik ook duidelijk in zijn: nee. De Mini is overkill voor thuisgebruik, vandaar dat de Micra een interessante toevoeging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07

jOzh

Sweet dude!

Het vervelende is dat de luxere uitvoeringen veelal voorbehouden zijn voor de dual boiler modellen. De Puristika heeft bijvoorbeeld geen rotary pomp. Zelfde geldt voor de Classika zo te zien.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik drink 99% espresso en wil mijn Bezzera Magica upgraden. Ik heb de Magica op de waterleiding aangesloten en dat is absoluut een randvoorwaarde voor een volgende machine. Vind maar eens een single boiler machine waarbij dat kan...

Nu wil ik persoonlijk ook geen E61 chroombom als volgende apparaat. De Linea Micra lonkt...

Grab shell dude!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoelsRules
Mooi, zojuist bericht dat ik de LM Micra kan ophalen... :-) Helaas nog even wachten op de maler dus nog een weekje of wat voor ik hem echt kan gaan gebruiken. Foto's volgen zeker!

voor diegene die geinteresseerd zijn; de importeur in Almere heeft ze (wel) op voorraad, in ieder geval een aantal kleuren van de week nog; https://www.alleborgh.nl/nl/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Net bericht van La Marzocco, de Linea Micra is gereed voor versturen. Zou er voor het einde van de week moeten zijn. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
En net eerste 'espresso' proberen te zetten op de micra.. proberen omdat het nog wel even zoeken is naar de beste instelling. Koffie was matig tot ok van smaak maar qua doorlooptijd, natte puck etc klopt er nog niet veel van :D
Dus het grote 'spelen met de instellingen' is begonnen. Het zijn ook wel veel variabelen in 1x. De niche leren kennen, het aandrukken van de puck, de micra etc. Maar gaat vast goed komen en anders heb ik jullie. Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 08-08 10:23
Hij is wel erg mooi die Micra. Veel plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Linea Micra en de Atom 75. En dan nog wat ditjes en datjes.

Ik heb al een aantal jaar een VST 18g bakje. Ik meende een keer in een Sprometheus video gehoord te hebben dat je die af en toe moet vervangen, is dat ook echt zo? Wilde hem eigenlijk gewoon weer opnieuw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

18g in, 36-40 uit in 28-30 sec zonder preinfusion. Jij? Pre-brew heb ik nog niet geprobreerd.

Ander vraagje, werken de plumb in kits van de Linea Mini voor de Micra?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:22:
18g in, 36-40 uit in 28-30 sec zonder preinfusion. Jij? Pre-brew heb ik nog niet geprobreerd.

Ander vraagje, werken de plumb in kits van de Linea Mini voor de Micra?
Thx ga ik daar wat spelen.
En nee, er komt zo heb ik begrepen van lm een aparte set voor de Micra ergens h1 volgend jaar.
Thx, ik blijf ook voorlopig stug volhouden ;)
Ja het is mijn eerste (en laatste denk ik zo) apparaat met inderdaad heel veel variabelen om rekening mee te houden. Zo denk ik dus dat ik te hard tamp, dus vanavond meerdere keren op de weegschaal zitten duwen en hopelijk daar morgen effect van hahah. Maar smaak moet zeker ook ontwikkelen plus de logica achter alles snappen is 1, echt begrijpen cq meteen on the fly toe Kunnen passen is 2. Maar dat komt met de tijd, vind het vooralsnog prima om te doen en er zit soms een ok bakkie tussen (pas dag 2).

Verwijderd

Is die Pearl nou 16x16cm? Dat is een vrij groot ding, die past niet onder m’n Micra :( dan zou het de Lunar moeten worden, maar 300 euro voor een weegschaaltje moet ik nog even door de verschillende stadia van rouw denk ik.

Of hij steekt gewoon een beetje uit, first world problems. Maar 16x16 is nog steeds fors.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 17:16 ]

• kwabber
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:15:
Is die Pearl nou 16x16cm? Dat is een vrij groot ding, die past niet onder m’n Micra :( dan zou het de Lunar moeten worden, maar 300 euro voor een weegschaaltje moet ik nog even door de verschillende stadia van rouw denk ik.

Of hij steekt gewoon een beetje uit, first world problems. Maar 16x16 is nog steeds fors.
Ik heb de Felicita Arc. Een ongegeneerde kopie van de Acaia maar de helft goedkoper en iets breder waardoor er twee kopjes op passen. Hij is ook een stuk sneller dan mijn Timemore. Prima ding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet meer wie hem suggereerde, maar ook de Felicita aangeschaft. Mooi ding, out of the box gaf hij bij het 100g referentie gewicht alleen 100,3 aan, maar dat was zo opgelost met kalibreren.

Inmiddels ook een IMS douchescherm en een siliconen ring binnen voor de Micra, dus heb het nu wel weer compleet denk ik.

Ik moet ook toegeven dat ik begonnen ben met WDT en het gevoel heb dat het wel echt iets toevoegt, dus ik slik mijn eerdere woorden weer in 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCRt_6oipvSybKvVpKbFyvkNnc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSgLyUUgtdGsEBzC6zGy6I2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
Weet niet meer wie hem suggereerde, maar ook de Felicita aangeschaft. Mooi ding, out of the box gaf hij bij het 100g referentie gewicht alleen 100,3 aan, maar dat was zo opgelost met kalibreren.

Inmiddels ook een IMS douchescherm en een siliconen ring binnen voor de Micra, dus heb het nu wel weer compleet denk ik.

Ik moet ook toegeven dat ik begonnen ben met WDT en het gevoel heb dat het wel echt iets toevoegt, dus ik slik mijn eerdere woorden weer in 8)7

[Afbeelding]
nice, kun je een foto maken van deze weegschaal op/onder de micra? Even zien of ik hem ook ga aanschaffen ivm de kleinere hoogte.
En waarom een ander douchescherm en ring?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Stond hier in de buurt een MoccaMaster te koop voor €50, meteen opgepikt. Heb vorig weekend met mijn verjaardag een uur in de keuken gestaan om americano’s te zetten op mijn Linea Micra voor mensen die espresso ‘te sterk’ vinden zonder het ooit geproefd te hebben. Zonde van de koffie. Niet dat ik iets tegen americano’s heb, maar de kwaliteit werd niet bepaald gewaardeerd.

En daarnaast is een lekker kopje filter op z’n tijd erg lekker vind ik. Nu opzoek naar een mooie Fellow Ode :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv3CVlAu1DHUt9YdJSFS6fPyI88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LBUO3ucxyz4MhX8Hu47cML2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:26:
Stond hier in de buurt een MoccaMaster te koop voor €50, meteen opgepikt. Heb vorig weekend met mijn verjaardag een uur in de keuken gestaan om americano’s te zetten op mijn Linea Micra voor mensen die espresso ‘te sterk’ vinden zonder het ooit geproefd te hebben. Zonde van de koffie. Niet dat ik iets tegen americano’s heb, maar de kwaliteit werd niet bepaald gewaardeerd.

En daarnaast is een lekker kopje filter op z’n tijd erg lekker vind ik. Nu opzoek naar een mooie Fellow Ode :)

[Afbeelding]
Een moccamaster is altijd fijn om erbij te hebben! Vooral voor de feestjes is het gemak om even snel veel koffie te zetten goud waard. Gelukkig is zo’n moccamaster ook gebouwd als een tank :)

YouTube: NICHE ZERO - Hello Flat Burrs, Goodbye Warranty

Voor alle niche gebruikers, tegenwoordig is het zelfs mogelijk om platte schijven hiervoor te krijgen. Jammer dat het met 225 euro wel een duur grapje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor kerst een Fellow Atmos gekregen. Ook vandaag maar eens een quote opgevraagd bij Pantechnicon voor een setje houten knoppen/paddle/handvat voor de Linea Micra. Zou begin 2023 beschikbaar moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
@Verwijderd welke baskets zaten bij jou micra? Als ik op internet lees moet er een 14 en 17 basket bij zitten,maar ik heb er 1 van 14 en van 8…
Wil er graag 1 van 18 of groter zodat mijn hoeveelheid koffie er tenminste goed in past maar nog geen idee welke maat/merk en het verbaasde me dus dat om het zelf over de 17 heeft die er bij moet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
RoelsRules schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:45:
@Verwijderd welke baskets zaten bij jou micra? Als ik op internet lees moet er een 14 en 17 basket bij zitten,maar ik heb er 1 van 14 en van 8…
Wil er graag 1 van 18 of groter zodat mijn hoeveelheid koffie er tenminste goed in past maar nog geen idee welke maat/merk en het verbaasde me dus dat om het zelf over de 17 heeft die er bij moet zitten.
La Marzocco levert bij de duurdere machines in ieder geval 5 baskets mee. Een 7gr, 7gr LM1, 14g, 17g en 21gr ridged. Dit correspondeert met de 15gr, 18gr en 22gr baskets van VST. Bij La Marzocco trekken ze er een gram vanaf vanwege het lager liggende douchescherm, maar de baskets zijn gelijk aan elkaar.

Heb nog wel een 18gr ridgeless IMS basket liggen (B702TCH26E) die je over mag nemen voor een zacht prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoelsRules schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:45:
Weet ik eigenlijk niet meer, meende 3 verschillende, maar heb ze aan m’n broertje gegeven. Gebruik altijd m’n VST 18gr en hij had nog standaard Rancilio filters.

En dat verklaart waarom er altijd een afdruk in m’n puck zit @Ypuh, vroeg het mij al af. Misschien maar naar 17g gaan.

Net wel bij RBcrafts een order geplaatst voor eiken knoppen, paddle, paddlehuis en filterdrager handvat oOo Eind januari zouden ze er moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Thx @Verwijderd @Ypuh voor de reacties. Ik weet zeker dat ik geen 5 baskets heb gekregen :) Ik vermoed dat de instructies van LM bij de Micra niet goed zijn aangepast aan hetgeen wordt meegeleverd. Zal zo nog even een unbox filmpje oid kijken om er zeker van te zijn.

Je hebt trouwens een dm Ypuh, wil graag een grotere basket waar de 18g gewoon lekker in past. Nu is het allemaal net niet en minder gram kan ik qua smaak nog niet aan wennen :)

Het is overigens wel een top apparaat die Micra. Ook in combinatie met het single dose van de niche bevalt het me goed. Goede flow te pakken en heerlijk om in de ochtend even te klooien om een lekkere bak te krijgen.
Lekkere bak lukt ook vaak gewoon :) Heb wel een simpel wdt wat mij helpt om het goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
Weer even ontopic, mijn broertje wil ook een espressomachine kopen en hij houd nogal van design spullen. En alhoewel hij mijn Lelit MaraX wel mooi vind, begon die pas echt te kwijlen toen ik hem een plaatje van een La Marzocco Linea Micra liet zien. Weet iemand misschien welke grinder daar goed bij past?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
Ozzie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:52:
Weer even ontopic, mijn broertje wil ook een espressomachine kopen en hij houd nogal van design spullen. En alhoewel hij mijn Lelit MaraX wel mooi vind, begon die pas echt te kwijlen toen ik hem een plaatje van een La Marzocco Linea Micra liet zien. Weet iemand misschien welke grinder daar goed bij past?
Design? Eh, een Niche Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:59
wat is precies design?

het is natuurlijk net wat je mooi vind, een chroomkanon vind ik persoonlijk echt afgrijselijk. leuk voor je klassieke auto, maar niet voor het aanrecht.
bij een la marzocco zou ik juist een specialita o.i.d. kiezen omdat deze ook vierkant is. maar misschien kan je broer beter zelf even online kijken wat hij mooi vind.
Lollercopter schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:36:
[...]

@tomdfireman
Ik heb simpelweg een grotere knop 3D geprint voor de specialta, dat kleine knopje is inderdaad waardeloos. Werkt perfect en kost geen drol.

Ze zijn ook kant en klaar te koop geloof ik.

https://www.etsy.com/nl/l...-xB1gwtdJfrBoCJugQAvD_BwE
heb ik geprobeerd, maar was het ook niet voor mij.
je kan inderdaad iets preciezer draaien, maar ik kreeg nog steeds verschil als ik bijvoorbeeld van 0.5 naar 2 ging en dan terug naar 0.5 dan was dat toch anders als de 0.5 daarvoor.
(zoals ik al zei ligt dit waarschijnlijk aan mijn worstenvingers en niet aan de eureka)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
Option-O Lagom P64? Of anders een Weber the Key?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zou een witte Weber Key (wit met eiken accenten) zeggen met een witte Micra met houten accenten van eikenhout. Dan sluiten de maler en machine goed bij elkaar aan. Daar zit echter wel een prijskaartje aan... De Micra is 3600, houten accenten zo'n 700 euro weet ik toevallig. De Key is 2 mille ofzo?

De witte Eureka Atom zou ook kunnen. Is iets minder bijzonder alleen.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21

Ravhin

no <root>...

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:10:
Zou een witte Weber Key (wit met eiken accenten) zeggen met een witte Micra met houten accenten van eikenhout. Dan sluiten de maler en machine goed bij elkaar aan. Daar zit echter wel een prijskaartje aan... De Micra is 3600, houten accenten zo'n 700 euro weet ik toevallig. De Key is 2 mille ofzo?
Wie van design houdt moet een goede portemonnee hebben :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
700 euro voor de houten accenten op de Micra?! Damn... Was erg benieuwd naar je foto's als je het binnen had maar nu ineens een stuk minder.. ;)

@Ypuh dank voor de 18g basket! De koffie past er een stuk beter in, en smaakt ook meteen beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelsRules schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:26:
700 euro voor de houten accenten op de Micra?! Damn... Was erg benieuwd naar je foto's als je het binnen had maar nu ineens een stuk minder.. ;)

@Ypuh dank voor de 18g basket! De koffie past er een stuk beter in, en smaakt ook meteen beter ;)
Laten we hopen dat de kwaliteit er ook naar is :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
JoepD schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:42:
Zijn er hier nog tweakers die naar het Amsterdam Coffee Festival gaan komend weekend? Voor mij de eerste keer, heb er zin in.
Ga zaterdag ook voor het eerst heen. Heb niets nodig (de laatste 2 jaar veel aangeschaft) maar des te leuker om eens te kijken hoe anderen de hobby beleven. Ben wel benieuwd naar machines als de Sanremo You en La Marzocco Micra, of gadgets op het gebied van puckprep.

Heb me voorgenomen om in het slechtste geval met een zak groene bonen thuis te komen voor mijn thuisbrandertje :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:40:
Even een vraagje voor de kenners hier:

Ik ben de aankoop aan het overwegen voor een Rocket R58 v3.
Voor mij lijkt deze machine alles te hebben wat ik zoek, zoals de looks, E61 grouphead, dual boiler, pid controle, variabel flow, …

Maar is er binnen deze prijs een tegenhanger wat ik over het hoofd zie? Den bedoel ik Max 3000€?
De ECM Synchronika, Lelit Bianca, Profitec 700 en in iets mindere mate de La Marzocco Linea Micra. Dat zijn wel de usual suspects.

Dan heb je nog een heel lijstje met Dalla Corte Studio, Elektra Verve, Ambient Vesuvius, Crem One 2, Izzo Duetto etc. Dat zijn er teveel om op te noemen. De Rocket heeft naar mijn weten overigens geen variabele flow standaard.

Denk uit dat lijstje dat ik ook de R58 v3 zou kiezen, maar dat was niet je vraag. Rocket heeft wel de naam en looks waar ik gevoelig voor ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-03-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 09:21

Ravhin

no <root>...

Dit is nu écht een liefdesbaby tussen nerds, geeks en espresso fans!
https://arstechnica.com/g...en-source-machine-for-it/
Ik heb er eigenlijk wel zin in om hier een soort van eigen Linea Micra te maken :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:26
Ypuh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:57:
[...]

De ECM Synchronika, Lelit Bianca, Profitec 700 en in iets mindere mate de La Marzocco Linea Micra. Dat zijn wel de usual suspects.

Dan heb je nog een heel lijstje met Dalla Corte Studio, Elektra Verve, Ambient Vesuvius, Crem One 2, Izzo Duetto etc. Dat zijn er teveel om op te noemen. De Rocket heeft naar mijn weten overigens geen variabele flow standaard.

Denk uit dat lijstje dat ik ook de R58 v3 zou kiezen, maar dat was niet je vraag. Rocket heeft wel de naam en looks waar ik gevoelig voor ben.
Bedankt voor de feedback, en ik ben ze eens allemaal gaan bekijken.
- Door de band zijn de ECM en P700 dezelfde machines, enkel draai vs joystick. Downside tov de R58 is dat deze niet automatisch kunnen verwarmen zoals de R58.

- De Lelit lijkt me op het eerste zicht een mooie machine, maar ik lees toch veel downsides ook (build quality, issues her en der, ...)

- De R58 lijkt ook net iets meer reports te hebben van issues, en dan de slechte opvolging van Rocket uit. Belangrijk is natuurlijk als er iets aan is, dat het ook snel verholpen wordt, dus service.

- De LMLM is dan weer direct een stuk duurder, en ik vind em persoonlijk niet zo mooi. Wat wel een HEEL groot pluspunt aan deze is, is de snelle opwarmtijd.

- Van de rest blijft voor enkel nog de Ambient Vesuvius over, daar moet ik nog wat dieper op in gaan.

Maar dus het punt van snelle opwarm is wel iets. Ik kan/wil 's morgens geen 40 min wachten tot ik mijn kopje kan zetten. Dan ben ik al lang weg.
Verder wil ik ook meer controle dan enkel 5s pre infusion en dan ramp up naar 9 bar.
En de looks, liefst te verkrijgen in het zwart. Indien het de R58 toch zou worden, dit is wat ik bedoel van LEKKER (eigen poedercoat):

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/65/25/8f/65258fca37694aeac095b50bad7cab29.jpg

Never ever financial advice...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:25:
... en B) ze bijzonder veel waarde hechten aan specsheets of C) kleine problemen intens uitvergroten.
Helemaal mee eens, hier op Tweakers zie je dat overigens ook regelmatig. De Decent is voor veel mensen daar ook de ultieme machine, want kijk wat hij op papier allemaal kan en hoe durft een Linea Micra voor die prijs geen flowcontrol te hebben. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Helemaal mee eens, hier op Tweakers zie je dat overigens ook regelmatig. De Decent is voor veel mensen daar ook de ultieme machine, want kijk wat hij op papier allemaal kan en hoe durft een Linea Micra voor die prijs geen flowcontrol te hebben. :')
Dat is één voorbeeld inderdaad. Dat zo'n feature erop zit lijkt belangrijker dan hoe deze te gebruiken.

Diezelfde mindset wordt toegepast op of een boiler 1.5L of 1.8L is, of de opwarmtijd 30 of 25 minuten is, of de boiler geisoleerd is ja of nee, of dat deze van RVS is of koper en of de beugeltjes die de kabels bij elkaar houden van metaal of hard plastic zijn.

Als je daar een afvinklijstje van maakt dan rollen er dezelfde modellen uit, maar bovenstaande zegt weinig over de kwaliteit van de koffie, dagelijkse gebruik, onderhoudskosten of bouwkwaliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
Zag het laatst een rode La Marzocco Linea Micra staan in de winkel en ik snap wel dat mensen daar een paar duizend euro aan uitgeven. In het echt stukken mooier dan op de plaatjes(of welke thuiskoffiemachine die ik ben tegengekomen) en zag eruit alsof het gebouwd was als een tank en een atoomoorlog zou overleven.
Iets in mij zei dat het vergeleken met bijvoorbeeld mechanische horloges nog wel erg betaalbaar was voor een mannenhobby :+ .

En toen rekende ik m'n dripper van een tientje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH1XljthpKzqgP0qTg1vX7gt7DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIhOT87YgIDWbh4lcSJ6Y3lc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdtJJFoBKeo5TtoezjRXPXAWt6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaPebaqPo5ZVorfIbFTqGCex.jpg?f=fotoalbum_large

Heb al een tijdje een smartplug van HomeWizard op m’n Linea Micra hangen. Moet zeggen dat het mij best meevalt hoeveel stroom hij trekt. Was vooral bang voor de stand-by stand maar in stand-by gebruikt hij maar 1W. Ook als hij eenmaal warm is knijpt hij vrij snel het stroomverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:09
Vraagje, heeft iemand ervaring met de la marzocco linea Micra en zijn er alternatieven die iets goedkoper zijn maar wel met dezelfde of betere specificaties?

Xbox: Virgo Mossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
VirgoMossel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:43:
Vraagje, heeft iemand ervaring met de la marzocco linea Micra en zijn er alternatieven die iets goedkoper zijn maar wel met dezelfde of betere specificaties?
Zijn er een paar die de Micra hebben waaronder ik. Alternatieven genoeg volgens mij maar is ook erg afhankelijk van wat je zoekt.
Ik wilde een apparaat wat er goed uit ziet (persoonlijk eb vrouwlief wilde niet zo'n chroom explosie), snel opwarmt (5 min ipv 30), constant is, op water aan en afvoer kan (komt er aan) en verder hoefde ik niet veel toeters en bellen.
Het is een top apparaat. In no time warm (even vanuit bed via de app zet ik hem aan) en voor mij zijn geld waard geweest. Het is een degelijk ding zonder poespas, als je dat en bovenstaande zoekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VirgoMossel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:43:
Specificaties bij een espressoapparaat zeggen niet zoveel als bij een PC, want er zijn een hele hoop bijzaken die een hoop invloed hebben waar men vaak niet naar kijkt. Je hoort mensen bijv. vaak kritiek hebben op het ontbreken van flowcontrol op de Micra 'want hij kost XXXX euro', maar dan weglaten dat hij bijv. een geintegreerde zetgroep heeft en niet 6 graden water temperatuur verliest als het water van de boiler naar de zetgroep gaat. Het is een ander apparaat dan het gemiddelde E61 apparaat. Die zijn onderling wat makkelijker te vergelijken.

Dus ja, waar ben je naar opzoek? Welke zaken zijn belangrijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
RoelsRules schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:15:
[...]

Zijn er een paar die de Micra hebben waaronder ik. Alternatieven genoeg volgens mij maar is ook erg afhankelijk van wat je zoekt.
Ik wilde een apparaat wat er goed uit ziet (persoonlijk eb vrouwlief wilde niet zo'n chroom explosie), snel opwarmt (5 min ipv 30), constant is, op water aan en afvoer kan (komt er aan) en verder hoefde ik niet veel toeters en bellen.
Het is een top apparaat. In no time warm (even vanuit bed via de app zet ik hem aan) en voor mij zijn geld waard geweest. Het is een degelijk ding zonder poespas, als je dat en bovenstaande zoekt....
Mag ik vragen waar je hem besteld hebt en enig idee hebt waar je hem wil servicen?
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:08:
[...]
Dus ja, waar ben je naar opzoek? Welke zaken zijn belangrijk voor je?
Vooral snel opwarmen, dubbele boiler zodat ik tegelijk koffie kan zetten en melk opschuimen, liefst PID regeling.

Verder denk ik aan de mahlkonig x54 als grinder. Heeft iemand ervaring met deze grinder of is er een betere grinder van ongeveer 400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VirgoMossel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Mag ik vragen waar je hem besteld hebt en enig idee hebt waar je hem wil servicen?
Ik heb hem bij LM in Italie besteld, maar je hebt in Nederland Espresso Service West en Alleborgh als importeur. Daarnaast wat winkels die het verkopen zoals Op de Weiss.
Vooral snel opwarmen, dubbele boiler zodat ik tegelijk koffie kan zetten en melk opschuimen, liefst PID regeling.

Verder denk ik aan de mahlkonig x54 als grinder. Heeft iemand ervaring met deze grinder of is er een betere grinder van ongeveer 400 euro?
Dan sluit de Micra wel aan, je zou evt ook kunnen kijken naar de Rancilio Silvia Pro X als je wat goedkoper wil gaan, maar dat is wel een andere prijsklasse met andere afwerking. Ik vind de Micra een fantastisch apparaat en zou hem zeker aanraden als je het geld er voorover hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JordyBl schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Zeker een optie. Op Reddit staat een goede post genaamd : Lelit Bianca power consumption test. Met stoomboiler (die ik eventueel uit kan zetten aangezien ik voornamelijk espresso maak) trekt het apparaat in sleep mode ongeveer 1,25kwh / 10uur. Zonder stoomboiler en max 6 uur sleep mode per dag komt dit nee rop een paar dubbeltjes/dag stroomverbruik, of rond 6/7euro / maand. Heb jij inzichten in het stroomverbruik?
Ja, m'n Micra gebruikt in stand-by stand 1W en tijdens het warmhouden ongeveer 100W (tot je het eerste kopje koffie zet, dan gaat hij na 20 min op stand-by). Hij zit op zo'n 18 kWh per maand dit jaar, gebruik een HomeWizard plug om het een beetje bij te houden (en vanaf zolder hem uit en aan te kunnen zetten zodat hij gaat opwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Ik heb nu iets meer dan 1.5 jaar een lelit mara x en wil graag upgraden naar een andere machine. Alleen kom er niet uit. Wil graag een dual boiler merk met de lelit mara x toch af en toe dat de druk terugvalt bij het opschuimen van melk en wil ik hem bijna uit het raam flikkeren. Maargoed tot nu toe goed ingehoude. Daarnaast wil ik eigenlijk geen e61 groep espresso machine meer. Niet dat ik het mooi vind of goed vind werken maar ik vind het gewoon niet efficient. Is gewoon bijna een verwarming die de hele dag je kamer zit te verwarmen. Verbruik moet ook wel beter kunnen denk ik.

Dus ik dacht aan espressomachines met een saturated headgroup, denk aan ascaso steel duo pid, bezzera met bz groep tot de la marzocco linea micra. Maar keus is beperkt, iemand die een soortgelijke machine heeft? En wellicht eerder een e61 heeft gehad?
Dit zijn machines die heel snel opgewarmd zijn bijv in 5 min ready for espresso. Maar ook efficienter met verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
De Bezzera's met de elektrisch verwarmde kop zijn nauwelijks efficiënter. Bezzera werkt nog nauwelijks met ingepakte boilers en daar gaat dan heel veel hitte verloren. Ze zijn wel sneller op temperatuur dan de E61 versies.
De Ascaso is net als de Lelit voor een dubbeltje op de tweede rang.
De Micra is wel een hele bijzondere machine. Ik zou het wel weten als prijs geen bezwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Teus.espresso schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:44:
De Bezzera's met de elektrisch verwarmde kop zijn nauwelijks efficiënter. Bezzera werkt nog nauwelijks met ingepakte boilers en daar gaat dan heel veel hitte verloren. Ze zijn wel sneller op temperatuur dan de E61 versies.
De Ascaso is net als de Lelit voor een dubbeltje op de tweede rang.
De Micra is wel een hele bijzondere machine. Ik zou het wel weten als prijs geen bezwaar is.
Opzich is een snelle opwarmtijd al een plus omdat je dan zo een apparaat vaker kan uitzetten. Een 61 met lange opwarmtijd laat je eerder hele dag aanstaan dan dat je die tussentijds nog even uitzet. Micra is opzich ook mijn voorkeur maar kwa budget net even niet aantrekkelijk maar is er een alternatief die betaalbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Figo112 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:32:
Ik heb nu iets meer dan 1.5 jaar een lelit mara x en wil graag upgraden naar een andere machine. Alleen kom er niet uit. Wil graag een dual boiler merk met de lelit mara x toch af en toe dat de druk terugvalt bij het opschuimen van melk en wil ik hem bijna uit het raam flikkeren. Maargoed tot nu toe goed ingehoude. Daarnaast wil ik eigenlijk geen e61 groep espresso machine meer. Niet dat ik het mooi vind of goed vind werken maar ik vind het gewoon niet efficient. Is gewoon bijna een verwarming die de hele dag je kamer zit te verwarmen. Verbruik moet ook wel beter kunnen denk ik.

Dus ik dacht aan espressomachines met een saturated headgroup, denk aan ascaso steel duo pid, bezzera met bz groep tot de la marzocco linea micra. Maar keus is beperkt, iemand die een soortgelijke machine heeft? En wellicht eerder een e61 heeft gehad?
Dit zijn machines die heel snel opgewarmd zijn bijv in 5 min ready for espresso. Maar ook efficienter met verbruik.
Ik heb een Linea Micra, erg tevreden mee. Had hiervoor een Silvia V6, maar wilde ook geen E61. Het valt mij eigenlijk best mee hoeveel stroom hij verbruik. Ik heb hem ingesteld dat hij half 7 aangaat, dan is hij goed warm als ik beneden kom doordeweeks. In het weekend gaat hij iets later aan. Dit is de grafiek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cUuBSP_LVXrxnWFMslgusyNJBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge9Vsd3h7sGEaSqRQxMbRCsN.jpg?f=fotoalbum_large

Als hij eenmaal warm is heeft hij niet zoveel stroom nodig om dat vast te houden. Moet er wel bij zeggen dat hij inderdaad vrij snel warm is om koffie te zetten, maar als je ook melk wil schuimen moet je wel even wat langer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:10
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb een Linea Micra, erg tevreden mee. Had hiervoor een Silvia V6, maar wilde ook geen E61. Het valt mij eigenlijk best mee hoeveel stroom hij verbruik. Ik heb hem ingesteld dat hij half 7 aangaat, dan is hij goed warm als ik beneden kom doordeweeks. In het weekend gaat hij iets later aan. Dit is de grafiek van vandaag:
[Afbeelding]

Als hij eenmaal warm is heeft hij niet zoveel stroom nodig om dat vast te houden. Moet er wel bij zeggen dat hij inderdaad vrij snel warm is om koffie te zetten, maar als je ook melk wil schuimen moet je wel even wat langer wachten.
Voor het stroomverbruik hoef je een E61 dus niet te laten tov je Micra. Zie mijn grafiek. Lelit Bianca. 2x opstarten met stoomboiler (espresso + melk opschuimen) + machine backflushen. En hierbij moet ik nog opmerken dat ik de machine 2x veel langer heb laten opwarmen dan nodig (in ochtend viel hij zelfs in stand-by na een uur voordat ik begon met koffie zetten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0HQPnmok7qQ74Pq0MVT58x2Lh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym58nPtysQH7WNMK0YZEX1cP.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal is mijn dagverbruik rond de 400-450 Wh. In ochtend cappuccino, in middag espresso.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 02-07-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:24
Grootste voordeel van een linea micra is de opwarmtijd. Met e61 moet je altijd half uur voor je koffie wil de boel starten. Ik verbruik zo meer doordat machine op een timer staat. Maar maakt niet zo heel veel uit, als je de prijs van koffie mee telt valt het in het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
cedrix5 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:57:
Grootste voordeel van een linea micra is de opwarmtijd. Met e61 moet je altijd half uur voor je koffie wil de boel starten. Ik verbruik zo meer doordat machine op een timer staat. Maar maakt niet zo heel veel uit, als je de prijs van koffie mee telt valt het in het niets.
Eens, maar @Verwijderd heeft zijn Micra ook op een tijdschakelaar zitten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dat zit ingebakken in het apparaat. Had die HomeWizard plug vooral gekocht omdat ik benieuwd was naar wat het verbruik was in stand-by en handige bijkomstigheid is dat ik tijdens het werken via de app de plug even uit en aan kan zetten zodat hij weer gaat opwarmen :D maar het komt wel wekelijks voor dat ik niet van tevoren bedenk dat ik koffie wil en dan is 5 min wachten wel rete handig.

Of je daar een Micra voor moet kopen is een ander verhaal, maar ik ben er blij mee

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:02:
Nou, dat zit ingebakken in het apparaat. Had die HomeWizard plug vooral gekocht omdat ik benieuwd was naar wat het verbruik was in stand-by en handige bijkomstigheid is dat ik tijdens het werken via de app de plug even uit en aan kan zetten zodat hij weer gaat opwarmen :D maar het komt wel wekelijks voor dat ik niet van tevoren bedenk dat ik koffie wil en dan is 5 min wachten wel rete handig.

Of je daar een Micra voor moet kopen is een ander verhaal, maar ik ben er blij mee
Wanneer heb jij je micra gekocht, waar en voor hoeveel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Figo112 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Je stelt de vraag niet aan mij maar heb ook een Micra (en ben het eens met Wixxy zijn opm) maar heb de mijne in Nov gekocht (was toen net uit) bij
http://www.alleborgh.nl/
Is 1 van de 2 importeurs en volgens mij zijn de prijzen overal wel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

10 november 2022 (release day) bij La Marzocco zelf. 21 november heb ik hem binnen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:05
ik las ergens, geen idee meer waar, dat onderhoud van zo'n Linea Micra vrij complex en daardoor prijzig zou zijn. Klopt dat of is dat weer eens nergens echt op gebaseerd? Ik heb zo'n vermoeden dat laatste namelijk..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19

Nog even over het issue wat je hebt. Het terugvallen van druk bij het stomen, is dat niet een defect? Volgens mij zou de MaraX bij de routine eerst koffie dan opschuiven genoeg stoomdruk moeten behouden tijdens het proces.

Dubbel boiler is zeker fijn hoor, maar zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn om normaal cappuccino te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hercul3s schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:23:
[...]

Nog even over het issue wat je hebt. Het terugvallen van druk bij het stomen, is dat niet een defect? Volgens mij zou de MaraX bij de routine eerst koffie dan opschuiven genoeg stoomdruk moeten behouden tijdens het proces.

Dubbel boiler is zeker fijn hoor, maar zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn om normaal cappuccino te maken.
Ik denk dat je gelijk hebt. En eerlijk gezegd omdat ik garantie heb en ze perse gehele aankoopbedrag willen storten in plaats ernaar kijken heb ik maar besloten om het te accepteren. Ik weet namelijk dat het in begin veel beter ging met schuimen. Nu ga ik denk voor een upgrade, zit te twijfelen tussen een bianca of beetje doorsparen en voor een micra gaan. Maar lastige keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hopjesvla79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:13:
ik las ergens, geen idee meer waar, dat onderhoud van zo'n Linea Micra vrij complex en daardoor prijzig zou zijn. Klopt dat of is dat weer eens nergens echt op gebaseerd? Ik heb zo'n vermoeden dat laatste namelijk..
Zou mij verbazen als daar verschil in zit maar zag bij voskoffie onderhoudstarief voor de mini 249 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
En mij verbaast die meerprijs niet. Ik heb de Micra nog niet open gehad maar een GS3 is ook veel meer en preciezer werk dan andere machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Teus.espresso schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:23:
En mij verbaast die meerprijs niet. Ik heb de Micra nog niet open gehad maar een GS3 is ook veel meer en preciezer werk dan andere machines.
Ik denk dat voskoffie sowieso wat duurder is dan een hoofdkwartier. Daarnaast is de mini weer veel groter dan een micra. Kan mij niet voorstellen dat er veel verschil is in onderhoud. Maar misschien kan @Verwijderd daar wat over zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Daarnaast wil ik eigenlijk geen e61 groep espresso machine meer.

...

Dus ik dacht aan espressomachines met een saturated headgroup, denk aan ascaso steel duo pid, bezzera met bz groep tot de la marzocco linea micra.
La Marzocco is ook een E61 groep, de Micra en Mini althans, de GS3 niet.

Een LM koop je niet als je je zorgen maakt over het stroomverbruik, maar is wel in 5 min warm. De mijne verbruikt gemiddeld 1.3 - 1.4 kWh per dag en staat van 7.30 tot 15.30u aan. Ongeveer 3x zoveel als de Rocket Evo R hiervoor.

Prijzen voor onderhoud zijn vast bij La Marzocco. Ik meende iets van €160 voor een beurt eens per 2 jaar, wat niet meer is dan een Rocket of Lelit. Vos heeft dat pakket zo te zien een beetje opgeleukt door er ook wat koffie en standaard onderdeeltjes aan toe te voegen (de LM onderdelen zijn wel duur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U9QzZjSgNwovpJV7BteK1PLO9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/txh2y8IF2Z46ORZERrZ12lKm.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 04-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ypuh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:01:
[...]

La Marzocco is ook een E61 groep, de Micra en Mini althans, de GS3 niet.

Een LM koop je niet als je je zorgen maakt over het stroomverbruik, maar is wel in 5 min warm. De mijne verbruikt gemiddeld 1.3 - 1.4 kWh per dag en staat van 7.30 tot 15.30u aan. Ongeveer 3x zoveel als de Rocket Evo R hiervoor.

Prijzen voor onderhoud zijn vast bij La Marzocco. Ik meende iets van €160 voor een beurt eens per 2 jaar, wat niet meer is dan een Rocket of Lelit. Vos heeft dat pakket zo te zien een beetje opgeleukt door er ook wat koffie en standaard onderdeeltjes aan toe te voegen (de LM onderdelen zijn wel duur).

[Afbeelding]
Dacht dat alle lM's een saturated group hadden en dus geen traditioneel faema e61 groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Het is gewoon een E61 groep, maar dan met een (soort van) verzadigde kop. Bij de GS3 is dit een 1.2L koffieboiler als groephoofd en bij de Linea Mini wat ze noemen een 'integrated boiler' van 0.17L die gevoed wordt met water dat eerst door de stoomboiler stroomt. Het is daarmee eigenlijk een soort hybride-HX systeem.

De integrated boiler is ook iets te klein om op zichzelfstaand consistent de juiste temperatuur te behalen. Hij heeft de stoomboiler nodig om voldoende opgewarmd water aangeleverd te krijgen, maar als systeem werkt het perfect. Dat het achter de geintegreerde boiler ook gewoon een E61 groep is met standaard ventielen etc. maakt het geheel ook weer makkelijk te onderhouden.

Hoe dit zich verhoudt tot de Micra weet ik niet zeker, maar vermoedt dat het vergelijkbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33

ja3

Hopjesvla79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:13:
Voor de Linea Mini bij Alleborgh is het ongeveer 150 euro per beurt wat 1x per jaar geadviseerd is. (+ haal/breng kosten). Ik vind dat inderdaad vrij duur alhoewel je natuurlijk wat kunt smokkelen met de onderhoudsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Heeft een halfautomaat elk jaar een onderhoudsbeurt nodig? Ik maak hem eens in de zoveel dagen goed schoon en het apparaat (Micra) ziet er nog uit als nieuw na ruim een half jaar.
Natuurlijk zijn er inwendige zaken die oud kunnen worden maar ben van plan hem om het jaar even een beurt te laten geven.
Vorig huis hadden we een ingebouwde vol automaat van Miele, die heeft op wat defecte onderdelen die vervangen zijn na, geen onderhoud gehad. Ik merk dat ik bij deze hobby het schoonmaken ook onderdeel vind van de hobby :)
We hebben overigens zacht water (Brabant én een waterontharder op het hele huis) dus verwacht ook weinig tot geen kalk ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RoelsRules schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:25:
Heeft een halfautomaat elk jaar een onderhoudsbeurt nodig? Ik maak hem eens in de zoveel dagen goed schoon en het apparaat (Micra) ziet er nog uit als nieuw na ruim een half jaar.
Natuurlijk zijn er inwendige zaken die oud kunnen worden maar ben van plan hem om het jaar even een beurt te laten geven.
Vorig huis hadden we een ingebouwde vol automaat van Miele, die heeft op wat defecte onderdelen die vervangen zijn na, geen onderhoud gehad. Ik merk dat ik bij deze hobby het schoonmaken ook onderdeel vind van de hobby :)
We hebben overigens zacht water (Brabant én een waterontharder op het hele huis) dus verwacht ook weinig tot geen kalk ed.
Iedere machine heeft onderhoud nodig. Rubbers, onderdelen en slangen slijten, koffie blijft zitten op plekken waar het niet hoort. Onderhoud hoeft niet per se extern te gebeuren, je kunt het ook zelf doen (met wat hulp van YouTube ;)).

Het ‘fijne’ is dat het slijten een langzaam proces is en het heel lang lijkt of er niets aan de hand is. Maar als je dan na lange tijd zonder onderhoud eens goed onderhoud uitvoert, blijken toch enorme verschillen. Je espresso smaakt ineens veel beter, alles loopt weer soepel, etc.

En wat is ‘goed schoonmaken’ voor jou? Een doekje over de buitenkant halen doet niet zoveel. Je zult ook regelmatig moeten backflushen (chemisch), zorgen dat er voldoende water verversing plaatsvindt (als je de waterkraan niet vaak gebruikt dus regelmatig een flinke hoeveelheid aftappen), filters vervangen, etc. Als je dat allemaal goed bijhoudt, kom je waarschijnlijk prima weg met 1x in de 2 jaar extern een onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Edit: filter is in jouw geval niet nodig als die waterontharder zijn werk doet. Ik zou dat overigens wel testen met een druppeltest en niet zomaar aannemen “omdat er geen kalk te zien is in de douche” ;)

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 05-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VirgoMossel
[...]

Ik heb hem sinds een maandje.
Gekocht bij Espresso Service West B.V., goede service.
Thuis installatie + wat extra items.
Gelijk daarbij ook de mahlkoning x54 gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kazzzdafke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:
Wij zitten hier nu 2,5 weken in Italië.
Wat ik hier gezien heb qua maken van koffie slaat alles, maar…. Nog geen enkele slecht kop gedronken.

Van de kleine lokale bar’s tot de grote koffiehuizen. Het steekt blijkbaar zo nauw niet, inclusief espresso, doppio, lungo… Das bijna allemaal hetzelfde. Enkel een Americano, dan krijg je een grote kop.
Soms vragen we zelfs een doppio eerst, erna een Lungo en krijgen exact hetzelfde :)
Tampen? Gebeurd weinig of zeer vluchtig.
Een paar keer tegen een voorgemaalde molen tikken voor een beetje koffie (niet afgewogen), zo in de machine. Zelden tampen, nooit WDT, nooit RDT, … maar.. elke keer LEKKERE koffie.

Het doet je toch nadenken over de “hype” en “kermis” errond. Als het maar verkoopt zeker? ☺️

[Afbeelding]
Waarom ging je er vanuit dat de Italianen zo ambachtelijk allemaal hun koffie zette dan? Beetje verkeken in wat voor echo kamer je zit in dit soort topics? ;) Italianen zijn altijd vrij slordig geweest met koffie, omdat ze eigenlijk vooral gewoon espresso drinken en cappuccino op een lege maag. Al die westerse gekkigheid doen ze niet aan.

De bonen die Italianen gebruiken voor koffie is ook een bepaalde smaak. M’n vader is er gek op, maar die vind al mijn koffie te bloemig.

Maar ik ben het met je eens, het is niet nodig iedere keer bij het zetten van koffie het jezelf mega moeilijk te maken. Als ik thuiswerk is het gewoon malen op timer in de atom, in de filter, tampen en in de Micra. Volume a.d.h.v. het 40mL kopje. Smaakt top, 0 effort.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Na bijna 2 jaar een lelit mara x in combinatie met een eureka mignon specialita gehad te hebben zit ik even zonder een espressomachine. De lelit mara x had een issue maar amazon kon helaas geen vervanging regelen, maar ze hebben het aankoopbedrag teruggegeven. In de tussentijd drink filterkoffie en denk erover na om te upgraden naar een espressomachine in het hoger segment. Ik vind de la marzocco linea micra wel een mooie machine met kleine tekortkomingen. Dat is ook meteen mijn maximale budget. Hebben jullie nog andere tips in dezelfde prijscategorie of minder? Heb de lelit bianca ook overwogen ivm hele goede prijs kwaliteit verhouding, maar wil eigenlijk geen e61 machine. Zoek eentje die snel kan opwarmen, ik vind die thermoblock machines eigenlijk ideaal maar die zijn volgens mij dan niet zo stabiel als een dual boiler.
Mochten jullie nog ideeen hebben dan hoor ik dat graag. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Kan je trouwens in zo'n LM micra een waterfilter in de tank doen, gezien het ontwerp?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:47:
Kan je trouwens in zo'n LM micra een waterfilter in de tank doen, gezien het ontwerp?
Niet dat ik weet maar waarom niet een brita/bwt waterkan? En als dat niet voldoende is kan je er nog een filterzakje erin doen voor extra ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:55:
Na bijna 2 jaar een lelit mara x in combinatie met een eureka mignon specialita gehad te hebben zit ik even zonder een espressomachine. De lelit mara x had een issue maar amazon kon helaas geen vervanging regelen, maar ze hebben het aankoopbedrag teruggegeven. In de tussentijd drink filterkoffie en denk erover na om te upgraden naar een espressomachine in het hoger segment. Ik vind de la marzocco linea micra wel een mooie machine met kleine tekortkomingen. Dat is ook meteen mijn maximale budget. Hebben jullie nog andere tips in dezelfde prijscategorie of minder? Heb de lelit bianca ook overwogen ivm hele goede prijs kwaliteit verhouding, maar wil eigenlijk geen e61 machine. Zoek eentje die snel kan opwarmen, ik vind die thermoblock machines eigenlijk ideaal maar die zijn volgens mij dan niet zo stabiel als een dual boiler.
Hmm, best veel keuze in dat segment, bv. Dalla Corte Studio, een Londinium (hevel), zelfs een Decent of een Elektra Verve, waarom de micra als de mini maar een tikje duurder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 15:50

bebopper

I'm an absolute beginner...

Uit nieuwsgierigheid: waarom specifiek geen E61 machine?

Of is het meer: "ik wil een machine die heel snel opwarmt en daarom vallen wat mij betreft de E61 machines af?"

Opwarmen kun je in veel gevallen ook opvangen met een tijdschakelaar / home automation (veel gevallen, kan natuurlijk heel goed dat deze oplossingen bij jou net niet lekker werken). E61 machines hebben natuurlijk als grote voordeel dat er heel veel onderdelen / accessoires / upgrades te verkrijgen zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RoosW schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:47:
[...]

Hmm, best veel keuze in dat segment, bv. Dalla Corte Studio, een Londinium (hevel), zelfs een Decent of een Elektra Verve, waarom de micra als de mini maar een tikje duurder is?
De mini is volgens mij zo 1500 euro duurder? Mini is rond 5k en de micra vanaf 3.380 e dacht ik.
Volgens mij kan die micra zo een beetje alles wat die mini ook kan, enige nadeel is wel dat de hoogte groep en dripdray soms een uitdaging kan zijn afhankelijk van gebruikte kopjes. Maar voor de rest denk ik dat micra het best goed doet vergeleken met de mini.

Die dalla corte studio en die elektra zal ik even bekijken. Londium hevel is mij nog te spannend heb wel ooit een la pavoni gehad maar niet echt mijn ding.
Decent lijkt mij ook wel interessant iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan denken aan de Ascaso Steel Duo Plus https://www.ascaso.com/di...nes-grinders/steel-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:53
De sage dual boilers komen uit tests vrijwel het best naar voren als het gaat om stabiliteit ( temperatuur ). Tevens zijn er meerdere mods. Prijs/kwaliteit is erg hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:04

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ik meld me ook eens in dit topic, ga waarschijnlijk nog tegen een hoop dingen aan lopen en heb er ook al een hoop aan gehad!
Ik kom vanaf een Jura Z8 die de verkoop in gaat zodra ik de nieuwe setup geleverd krijg (naar verwachting 09/10).

Dan ben ik de trotse bezitter van een La Marzocco Linea Micra, en een La Marzocco Pico erbij.
De Pico was niet mijn 1e keus, maar 15% korting op de bundel maakte hem toch wel erg aantrekkelijk.
Zocht eigenlijk iets om Single Dosing te kunnen doen maar dat komt wellicht later; nu heb ik alvast een leuke en mooie combi denk ik :)

Ooit zo'n 20 jaar geleden mijn Barista "diploma" gehaald ergens in Utrecht (weet niet meer waar) maar na jaren van vol-automaten nu toch de stap durven nemen. Ben erg benieuwd, vrouwlief is nog niet zo heel enthousiast dus wellicht ben ik voortaan de enige die koffie maakt :D

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• Hopjesvla79
zijn er toevallig dealers in het oosten van het land die een Micra hebben staan? Een ritje naar Den Haag of Almere is op zich geen probleem, maar voor onderhoud zou iets dichterbij wel handiger zijn. Ik heb ieg nog niets kunnen vinden.

Hi Ha Hopjesvla

• RobinJB

RobinJB

Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:29:
zijn er toevallig dealers in het oosten van het land die een Micra hebben staan? Een ritje naar Den Haag of Almere is op zich geen probleem, maar voor onderhoud zou iets dichterbij wel handiger zijn. Ik heb ieg nog niets kunnen vinden.
Espresso Service West B.V. in Den Haag had ze op voorraad staan, geen idee of die ook een showroom hebben of er een hebben staan om te bezichtigen maar je zou ze kunnen bellen. Onderhoud doen ze ook. Ik heb rechtstreeks bij La Marzocco besteld, anders kon je de bundel niet krijgen.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• bszz
  • Laatst online: 20:47
Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:29:
Volgens mij zijn er maar twee La Marzocco dealers in Nederland. Eén daarvan is ESW. Dat heeft volgens mij te maken met de kieskeurigheid van La Marzocco :(

• RoelsRules
@RoosW ik zou dan naar de Micra kijken ipv de mini, dan is je spaarpot sneller toereikend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:53:
La Marzocco is de laatste weken lekker bezig met nieuwe producten releasen. Of het was is valt over te discussieren:
  • La Marzocco Pico, nieuwe Etzinger inspired maler
  • La Marzocco Strada X1, mogelijke opvolger van de GS3
  • La Marzocco Brew by weight, alleen even nieuwe Acaia Lunar kopen a €500
Kan de centjes mooi op zak houden.
Die Strada zou 20k gaan kosten. Dat is niet misselijk. Brew by weight is alleen voor de mini, dus de micra bezitters zijn boos ;)

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 14-10-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

cryptapix schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Die Strada zou 20k gaan kosten. Dat is niet misselijk. Brew by weight is alleen voor de mini, dus de micra bezitters zijn boos ;)
als het over “nieuwe wagen prijzen” gaat, koop ik toch liever een Kees Van Westen Speedster.
Het zal voor mij nooit gebeuren, ik blijf nog wel even bij mijn Gaggia Classic zolang ik “nieuwe wagen geld” beter kan investeren dan aan een koffieapparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 15-10-2023 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
cryptapix schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Haha, ja. Had even in mijn hoofd dat deze Strada X1 misschien de opvolger van de (inmiddels 10+ jaar oude) GS3, maar er was natuurlijk al een Strada 1-Groep en die was ook al onbetaalbaar voor thuisgebruikers.

Voor de brew-by-weight moet je een nieuwe Acaia Lunar weegschaal aanschaffen a €500. Beetje stom dat ze dat niet gewoon met een firmware upgrade doen, maar snap dat er wat verdiend moet worden. Mijn huidige Lunar is ook wel wat waard, maar dan moet er nog steeds €300 bij voor een feature waar ik het nut niet direct van in zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxhRIjtXi9yWLywE4PmXSntNp_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb5Tz5rv63oQ2CscOKhrccRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

TheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:30:

Voor machine hebben we een aantal eisen / wensen:
- Tegelijkertijd shots maken en melk schuimen
- "snelle" opwarmtijd (elke E61 machine valt eigenlijk af) - liefst onder 10 minuten
- Goede bouwkwaliteit (die sage machines vallen eigenlijk ook af - plastic fantastic)

Ik ben niet heel kieskeurig qua temperatuurstabiliteit of zaken als pre-infusie, daarom kwam ik eigenlijk vooral uit bij de Profitec Pro 300. Ik zag dat @bebopper hem heeft (bevalt ie? ;) ), hebben jullie wellicht nog andere alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken?
https://lineamini.nl/nl/linea-micra/

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:55
Ja mooi spul maar 3k is wat te gortig :+ . Die Pro 300 zit een beetje op het randje van het budget gezien er ook nog een maler bij moet. Eigenlijk vallen machines met een E61 groep af, ik snap de techniek en de voordelen, maar gebruiksgemak weegt voor mij zwaarder. Ik zie dat Lelit ook de Elizabeth heeft, vergelijkbaar met de Pro 300 maar wel pre-infusie opties en (belangrijker) zo'n 300 euro goedkoper. Ook het gemak van de ingebouwde shot timer is handig voor de workflow. Rancillo Silvia X is ook nog een optie, maar vind ik persoonlijk erg lelijk :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinJB

RobinJB

Na een tijdje spelen met mijn nieuwe La Marzocco Linea Micra gelukt om lekkere bakjes koffie eruit te krijgen.
Nou leveren ze standaard filterdrager bakjes van 7g en 14g mee en had ik er al 1 van 21g bijgekocht. Ik mis dus de 17g (en die lijkt me juist handig qua portie?).

Wat ik merkte is dat ik best 18g in de 21g basket kan doen maar dat dat een stuk grovere maling dan 14g in het 14g bakje vraagt. Slaat dat ergens op wat jullie betreft?

Voor nu probeer ik in ieder geval het aantal gram wat ik erin stop dubbel zoveel in grams eruit te krijgen in +/- 26 seconden. Dat doe ik in de naked-portafilter en hij komt er mooi in 1 stroming uit; geleidelijke kleurovergang ongeveer gelijk vanuit de gehele filterbasket.

Best nog wat stoeien merk ik; melk opschuimen lukt me op standje 2 (zijn er 3) prima volgens mij, gaat wel erg snel maar dat schijnt juist de kracht te zijn van het apparaat lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:33
RobinJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:10:
Na een tijdje spelen met mijn nieuwe La Marzocco Linea Micra gelukt om lekkere bakjes koffie eruit te krijgen.
Nou leveren ze standaard filterdrager bakjes van 7g en 14g mee en had ik er al 1 van 21g bijgekocht. Ik mis dus de 17g (en die lijkt me juist handig qua portie?).

Wat ik merkte is dat ik best 18g in de 21g basket kan doen maar dat dat een stuk grovere maling dan 14g in het 14g bakje vraagt. Slaat dat ergens op wat jullie betreft?

Voor nu probeer ik in ieder geval het aantal gram wat ik erin stop dubbel zoveel in grams eruit te krijgen in +/- 26 seconden. Dat doe ik in de naked-portafilter en hij komt er mooi in 1 stroming uit; geleidelijke kleurovergang ongeveer gelijk vanuit de gehele filterbasket.

Best nog wat stoeien merk ik; melk opschuimen lukt me op standje 2 (zijn er 3) prima volgens mij, gaat wel erg snel maar dat schijnt juist de kracht te zijn van het apparaat lees ik.
Ja dat klopt wel. Het ligt ook aan de koffie hoeveel gram je pakt - ik zelf zit vaak op 19 gram. Maar ik drink veel Ethiopian koffie.

Ook kan je nog eens spelen met wat langere doorloop tijd. Dit ligt ook weer aan je bonen - bijv. met Ethiopian bonen zit ik veelal tussen de 35-40 sec.

Betreft je melk; als het wat minder krachtig is heb je wel meer tijd om te schuimen en maakt het makkelijker. Bij krachtigere machines heb je dus eigenlijk minder tijd. Gewoon vaak oefenen.
Pagina: 1 2

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1