De meeste van je vragen kan je zelf beantwoorden via jura.nl. succes!remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:05:
Mijn Siemens EQ6 s700 is sinds een aantal maanden een beetje van slag. De koffiedrap valt gewoon als water in het bakje (geen mooie vaste schijfjes meer) en er lekt ook water langs de machine op het werkblad. Na het reinigen van de zetgroep kan hij rustig weer aangeven: "Zetgroep reinigen a.u.b.". Het koffie zetten gaat soms ook met grof geweld in die zetgroep. Aangezien hij een jaar of 7 oud is wil ik er niet meer in investeren. Ook komt er over een paar maanden een nieuwe keuken dus daar mag best een nieuwe machine bij..
Ik heb gezien dat Siemens met een nieuw model op de markt komt binnenkort: de EQ700. Ziet er prima uit, waar eerder mijn oog was gevallen op een machine van Jura, bijvoorbeeld de E8.
Nu lees ik dat de zetgroep bij Jura niet verwijderd kan worden en zie ik het al gebeuren dat hij in storing gaat wegens koffiedrap, ondanks de reinigingsbeurten met zo'n pilletje. Ook schijnt het melkschuim niet zo warm te zijn.
Na wat speurwerk, o.a. in dit topic, kom ik de Jura E8 (EB) tegen bij MediaMarkt/Saturn Duitsland voor €899,-. Zeer scherpe prijs, zie hierrrr.. Echter blijf ik nog met de volgende vraagjes zitten waar ik niet helemaal uit kom, heb de search functie gebruikt en de site van Jura geeft ook geen uitsluitsel helaas:Mijn dank is groot!
- Ik heb een waterontharder dus 0 kalk; kan ik dit ook instellen op de Jura?
- Kan ik met de Jura E8 een los slangetje in een melkpak hangen voor het maken van een cappuccino? Ik wil liever geen melk reservoir aan mijn koffieapparaat hebben.
- Hoe zie ik of ik het meest recente model van de Jura E8 te pakken heb? Ik lees over een touch screen maar op elke site waar ik hem tegenkom heeft hij geen touch screen maar gewoon kleine buttons naast het scherm (die streepjes).
- Wat is het verschil tussen de Jura E8 en de Jura S8, of is dat dan alleen het grotere touchscreen van de S8?
- En, wat zouden jullie adviseren: Siemens EQ6-EQ700-EQ9+ vs Jura E8/S8? Ik zet met name 'gewone' koffie (lungo) en af en toe een espresso/cappuccino
Thanks! Ik gebruik nu ook gewoon een los slangetje en een melkpak, scheelt aan afwas/schoon maken. Dat slangetje spoel ik af of zet ik in de vaatwasser dus is gewoon hygienisch dan. Maar zo’n glazen houder is ook wel fancyPatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
@remzor Melkslangetje van de E8 zou je in een melkpak kunnen hangen, maar wordt uit oogpunt van hygiëne niet aanbevolen. Ik heb de glazen melkhouder hiervoor aangeschaft. De nieuwe E8 is het beste te herkennen aan de melkuitloop. De vorige versie heeft namelijk een ‘switch’ die je kunt verstellen voor het schuim. De nieuwe versie heeft deze niet meer.
Heb gezien dat de Jura E8 in Duitsland vaak rond de €899 kost dus wie weet met black friday nog wel scherper. Ik heb geen haast dus wacht denk ik nog even tot november, maar denk wel dat het een E8 wordt. Zal nog eens goed kijken of ik de oude en nieuwe E8 kan vinden zodat ik het goed kan zien en niet per ongeluk een oud model koop.
Die prijs van de Jura is wel interessant inderdaad.remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:05:
Mijn Siemens EQ6 s700 is sinds een aantal maanden een beetje van slag. De koffiedrap valt gewoon als water in het bakje (geen mooie vaste schijfjes meer) en er lekt ook water langs de machine op het werkblad. Na het reinigen van de zetgroep kan hij rustig weer aangeven: "Zetgroep reinigen a.u.b.". Het koffie zetten gaat soms ook met grof geweld in die zetgroep. Aangezien hij een jaar of 7 oud is wil ik er niet meer in investeren. Ook komt er over een paar maanden een nieuwe keuken dus daar mag best een nieuwe machine bij..
Ik heb gezien dat Siemens met een nieuw model op de markt komt binnenkort: de EQ700. Ziet er prima uit, waar eerder mijn oog was gevallen op een machine van Jura, bijvoorbeeld de E8.
Nu lees ik dat de zetgroep bij Jura niet verwijderd kan worden en zie ik het al gebeuren dat hij in storing gaat wegens koffiedrap, ondanks de reinigingsbeurten met zo'n pilletje. Ook schijnt het melkschuim niet zo warm te zijn.
Na wat speurwerk, o.a. in dit topic, kom ik de Jura E8 (EB) tegen bij MediaMarkt/Saturn Duitsland voor €899,-. Zeer scherpe prijs, zie hierrrr.. Echter blijf ik nog met de volgende vraagjes zitten waar ik niet helemaal uit kom, heb de search functie gebruikt en de site van Jura geeft ook geen uitsluitsel helaas:Mijn dank is groot!
- Hoe zie ik of ik het meest recente model van de Jura E8 te pakken heb? Ik lees over een touch screen maar op elke site waar ik hem tegenkom heeft hij geen touch screen maar gewoon kleine buttons naast het scherm (die streepjes).
- Wat is het verschil tussen de Jura E8 en de Jura S8, of is dat dan alleen het grotere touchscreen van de S8?
- En, wat zouden jullie adviseren: Siemens EQ6-EQ700-EQ9+ vs Jura E8/S8? Ik zet met name 'gewone' koffie (lungo) en af en toe een espresso/cappuccino
De touchscreen variant heeft ook echt 'Touch' in de naam overigens.. dat is deze niet.
Maar hoe ga je deze in NL krijgen dan? Rijd je op en neer of?
*vraag ik voor een vriend
*sowieso
Ik woon ook in Brabant maar zie mezelf toch niet even 'snel' op en neer rijden naar Duitsland voor een koffiemachine. Mij net iets teveel gedoe.remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:05:
[...]
Hmm net zei iemand nog hier dat de E8 niet in touch is, dat is de S8. Maar zal eens zoeken. Die S8 kost overigens rond de €1250 daar zie ik, dat verschil is me te groot.
En ik zou gewoon even op en neer rijden ja, combineren met een lunch in een Duits stadje ofzoHeb geen hekel aan auto rijden en woon in Brabant, +- 90 min. rijden.
Zit zelf te kijken naar deze: https://nl.jura.com/nl/vo...tropolitan-Black-EA-15339
https://www.coolblue.nl/p...ropolitan-black-2019.html
*sowieso
Wat betreft aanschaf van Jura in Duitsland, dan zul je voor garantie ook naar Jura Duitsland moeten gaan.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik heb zelf getwijfeld tussen de ENA8 en E8 en ben ze in de winkel gaan bekijken. Daar is mijn keuze gevallen op de E8. De betere molen en ander melksysteem gaven de doorslag. Verder vond ik de E8 ook een mooiere machine (behuizing meer symmetrisch).DonJunior schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:10:
[...]
Ik woon ook in Brabant maar zie mezelf toch niet even 'snel' op en neer rijden naar Duitsland voor een koffiemachine. Mij net iets teveel gedoe.
Zit zelf te kijken naar deze: https://nl.jura.com/nl/vo...tropolitan-Black-EA-15339
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Een keer op een zaterdag en daar even lunchen/shoppen (vriendin ook blij) en dat met een leaseauto. Doen wij wel vaker iig, ik vind alles binnen 2u rijden dichtbijDonJunior schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:10:
[...]
Ik woon ook in Brabant maar zie mezelf toch niet even 'snel' op en neer rijden naar Duitsland voor een koffiemachine. Mij net iets teveel gedoe.
Maar voor onderhoud kan ik wel naar Zoetermeer toch, buiten de garantie om? Want dat lijkt mij er los van staan.PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:14:
Wat betreft aanschaf van Jura in Duitsland, dan zul je voor garantie ook naar Jura Duitsland moeten gaan.
Overigens zie ik hier veel tevreden Tweakers met bonen van Brandzaak. Ze hebben ook een leuke probeer verpakking, met hun 6 smaken. Wil ik zeker eens proberen. Nu vaak bonen uit de supermarkt, deels uit luiheid. Tijd gehad dat ik regelmatig bij Simon en Levelt kwam, maar die zijn niet zó vers gebrand als bij die webshops.
Ik heb met een EQ6 plus S800 ongeveer hetzelfde probleem gehad. Uitte zich voor mij in 'haagse bakkies' en een lekkend apparaat aan de onderkant. Aangezien het apparaat in november 2 jaar oud is, viel dit nog onder de reguliere garantie. Aangemeld via Coolblue werd ik een dag later door het reparatiecentrum gebeld. Afspraak gemaakt, door drukte kon het apparaat pas een week later worden opgehaald. Reparatie duurde uiteindelijk vier dagen en de vijfde dag had ik hem weer terug. Uiteindelijk bleek een siliconen ring vervangen, waar het probleem in zat.remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:05:
Hardwarematig heb ik het idee dat het een en ander weer even is aangedraaid / vastgezet. Het apparaat start iets stiller op, of het geluid klinkt wat zwaarder. Daarnaast is er een software-update gedaan, de cappuccino lijkt nu een stuk warmer. Andere melkkoffie's hebben we nog niet gedronken. Ben er zelf geen fan van en mijn vrouw drinkt nu even wat minder koffie.
Buiten de garantie kost deze reparatie iets van 250 euro (ze doen dan ook een revisie / schoonmaak van de rest van het apparaat). Snap prima dat jij je apparaat wilt vervangen, maar als je het apparaat weg doet kan iemand er wellicht via zo'n servicebeurt nog weer prima gebruik van maken? Misschien is ie gewoon echt op na 7 jaar, dat kan ik me ergens ook wel voorstellen.
In ieder geval prima tevreden met de afhandeling van Siemens van de garantie.
Half dagje investeren om 300 euro te verdienen, dat uurloon krijg ik nog niet nettoDonJunior schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:10:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Paitor op 07-09-2021 10:22 ]
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Ik ben geen Jura NL medewerkerdajappie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:42:
[...]
Vind de DE route ook wel interessant, scheelt een hoop geld. Waarom zou onderhoud in NL door Jura of een andere geautoriseerde service niet mogelijk zijn, dat valt toch sowieso buiten de garantie? Alleen garantie zal je waarschijnlijk in DE moeten halen als er iets echt iets met het product is. Al kan ik me voorstellen dat Jura NL van een bekende verkoper in de EU coulant zullen zijn.
Interessante vraag, zitten zelf dit ook te overwegen. Niemand hier die praktijkervaring heeft met de bereidwilligheid van Jura in dit geval?PatrickC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:43:
[...]
Ik ben geen Jura NL medewerker, dus kan daarop geen antwoord geven. En dan kun je wel aannemen dat ze (onderhoudsbeurt)service (betaald, dus niet onder garantie) geven op machines die niet zijn aangeschaft bij een NL Jura authorized dealer, maar ik zou het altijd even navragen hoe zij daarmee omgaan. Misschien moet je de machine wel laten servicen bij Jura Duitsland…
Of je voor in DE aangeschafte Jura in nederland garantie kunt claimen zou ik niet weten (niet nodig gehad ;-) ). Maar wat ik wel weet is dat er genoeg zaken/winkels in nederland zijn die jura servicebeurten en reparaties uitvoeren. Dus als je de gok wilt nemen geen garantie nodig te hebben en na een paar jaar gewoon ergens een service-beurt laat doen wat je dan 75 - 150 euro kost afhankelijk van wat er moet gebeuren dan .. kan je gewoon een machine in duitsland halen en voordeliger uitkomen.
Garantie heb ik vorige week nog nagevraagd en als je een machine in Duitsland haalt, zul je voor garantie naar Duitsland moeten gaan. Over service/onderhoud heb ik geen vragen gesteld. Jura heeft wel strikte afspraken met de authorized dealers in NL. Prijzen zijn overal gelijk en hetzelfde als bij Jura NL zelf. In Duitsland zie je dat Mediamarkt en Saturn duidelijk onder de prijs van Jura Duitsland gaan zitten, iets wat ze in NL niet doen.
Ik heb zelf besloten om de E8 gewoon bij een NL authorized dealer aan te schaffen. Kreeg er gratis voor €75 koffiebonen bij en een reinigingspakket van €42. Nog steeds een heel stuk duurder dan in Duitsland, maar wel met de service van een Jura authorized dealer in NL, dus geen gedoe met garantie of onderhoud. Dit is toch een machine waar je heel wat jaartjes mee wilt doen.
Ik heb zelf besloten om de E8 gewoon bij een NL authorized dealer aan te schaffen. Kreeg er gratis voor €75 koffiebonen bij en een reinigingspakket van €42. Nog steeds een heel stuk duurder dan in Duitsland, maar wel met de service van een Jura authorized dealer in NL, dus geen gedoe met garantie of onderhoud. Dit is toch een machine waar je heel wat jaartjes mee wilt doen.
Garantie heb je in principe bij de winkel waar je het koopt, dus dat kan kloppen. Maar wat is het risico dat je dat nodig hebt? En is het dan werkelijk zoveel meer gedoe dan wanneer het direct in NL is gekocht?PatrickC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:23:
Garantie heb ik vorige week nog nagevraagd en als je een machine in Duitsland haalt, zul je voor garantie naar Duitsland moeten gaan. Over service/onderhoud heb ik geen vragen gesteld. Jura heeft wel strikte afspraken met de authorized dealers in NL. Prijzen zijn overal gelijk en hetzelfde als bij Jura NL zelf. In Duitsland zie je dat Mediamarkt en Saturn duidelijk onder de prijs van Jura Duitsland gaan zitten, iets wat ze in NL niet doen.
Is altijd gedoe om terug te moeten brengen of op te sturen, maar vooral per post is er niet veel verschil binnen de EU vind ik. Paar euro extra verzendkosten, die heb je ruim terugverdiend met de aanschaf.
Service in NL is volgens mij geen probleem.
@mister_muller @PatrickC @defusion Zojuist gebeld naar Jura en een vriendelijke dame aan de lijn gehad.
Was geen enkel probleem om een machine in Duitsland te halen. Ze gaf alleen aan dat ik dan beter even kon checken of het om een erkende dealer gaat, i.v.m. garantie en echtheid (er schijn wat namaak en Chinees spul te zijn bijvoorbeeld). Ze legde me uit hoe ik dit kon checken op de website van Jura NL.
Saturn Duisburg is een dealer en ze gaf aan dat je voor garantie en servicebeurten gewoon in NL bij Jura zelf terecht kan. Dus hoef er niet eens voor naar Duitsland. Mocht dat tegen die tijd toch zo zijn is een ritje Duitsland / verzending zo gemaakt.
Servicebeurten (betaald dus) zijn sowieso geen probleem.
Ik ben nu vooral benieuwd naar de kleuren in het echt van de E8. Chroom heeft wel iets vind ik maar vindt mijn vriendin spuuglelijk en staat niet zo mooi in de nieuwe keuken. Die andere kleuren zien er op sommige afbeeldingen en filmpjes wat plastic fantastic uit, hopelijk valt dat mee. Die Dark Inox eens in het echt bekijken en ook de Piana Black, welke bij Saturn nu zelfs maar €849 kost… echt een koopje dus eigenlijk.
Was geen enkel probleem om een machine in Duitsland te halen. Ze gaf alleen aan dat ik dan beter even kon checken of het om een erkende dealer gaat, i.v.m. garantie en echtheid (er schijn wat namaak en Chinees spul te zijn bijvoorbeeld). Ze legde me uit hoe ik dit kon checken op de website van Jura NL.
Saturn Duisburg is een dealer en ze gaf aan dat je voor garantie en servicebeurten gewoon in NL bij Jura zelf terecht kan. Dus hoef er niet eens voor naar Duitsland. Mocht dat tegen die tijd toch zo zijn is een ritje Duitsland / verzending zo gemaakt.
Ik ben nu vooral benieuwd naar de kleuren in het echt van de E8. Chroom heeft wel iets vind ik maar vindt mijn vriendin spuuglelijk en staat niet zo mooi in de nieuwe keuken. Die andere kleuren zien er op sommige afbeeldingen en filmpjes wat plastic fantastic uit, hopelijk valt dat mee. Die Dark Inox eens in het echt bekijken en ook de Piana Black, welke bij Saturn nu zelfs maar €849 kost… echt een koopje dus eigenlijk.
Bedankt voor het uitzoeken en delen, denk dat velen hier wat aan hebben (inclusief ikzelfremzor schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
@mister_muller @PatrickC @defusion Zojuist gebeld naar Jura en een vriendelijke dame aan de lijn gehad.
Ik ben nu vooral benieuwd naar de kleuren in het echt van de E8. Chroom heeft wel iets vind ik maar vind mijn vriendin spuuglelijk en staat niet zo mooi in de nieuwe keuken. Die andere kleuren zien er op sommige afbeeldingen en filmpjes wat plastic fantastic uit, hopelijk valt dat mee. Die Dark Inox eens in het echt bekijken en ook de Piana Black, welke bij Saturn nu zelfs maar €849 kost… echt een koopje dus eigenlijk.
Maar op deze manier maakt Jura het zijn Nederlandse dealers - en dan m.n. die in de grensstreek - natuurlijk niet makkelijker. Nederlandse dealers kunnen service en extra's bieden wat ze willen, maar een prijsverschil van 300-400 euro is amper te overbruggen.
Wat betreft kleur: de piano black ziet er irl heel mooi uit, maar is wel enigszins een massief zwart blok op je aanrecht. Chroom spiegelt echt enorm, zie ook dit filmpje.
Vind het wel jammer dat ze de E8 niet in 2 kleuren hebben uitgevoerd, net zoals de E6. Moonlight silver of dark inox i.c.m. een zwart middenstuk is wat speelser dan alles in dezelfde kleur.
Begrijp allemaal dat het frustrerend is dat het prijs verschil met Duitsland bestaat voor de dealers in Nederland.
In een winkel komt iemand kijken en advies vragen en koopt vervolgens ergens anders een machine. En voor de service en garantie (wat een dealer tijd en geld kost) komt de klant wel weer bij de Nederlandse dealer.
Afgelopen vrijdag heb ik met veel plezier een cappuccino uitloop vervangen van een E8 omdat de klant deze zelf kapot had gemaakt.
Ook bestel ik af en toe extra panelen voor mensen die net zoals Basfr de kleurstelling net niet super vinden. Dan maak ik met veel plezier een aangepaste machine. Die know-how en onderdelen op voorraad hebben kosten geld.
Ik begrijp dat het prijsverschil met Duitsland voor velen zo groot is dat er daar machines worden gekocht.
Maar net als de internet verkoop in zijn geheel is dat lastig voor de lokale koffieboer.
Gelukkig gaan de verkopen nog goed genoeg maar af en toe steekt frustratie toch voorzichtig zijn kop op.
In een winkel komt iemand kijken en advies vragen en koopt vervolgens ergens anders een machine. En voor de service en garantie (wat een dealer tijd en geld kost) komt de klant wel weer bij de Nederlandse dealer.
Afgelopen vrijdag heb ik met veel plezier een cappuccino uitloop vervangen van een E8 omdat de klant deze zelf kapot had gemaakt.
Ook bestel ik af en toe extra panelen voor mensen die net zoals Basfr de kleurstelling net niet super vinden. Dan maak ik met veel plezier een aangepaste machine. Die know-how en onderdelen op voorraad hebben kosten geld.
Ik begrijp dat het prijsverschil met Duitsland voor velen zo groot is dat er daar machines worden gekocht.
Maar net als de internet verkoop in zijn geheel is dat lastig voor de lokale koffieboer.
Gelukkig gaan de verkopen nog goed genoeg maar af en toe steekt frustratie toch voorzichtig zijn kop op.
@Teus.espresso Heel begrijpelijk. Ook één van de redenen waarom ik vorige week de E8 gewoon bij een officiële NL dealer heb gekocht, ondanks dat ik dichtbij Duitsland woon.
Ik vind wel dat Jura hier een beetje schuldig aan is. Ik vind het sowieso al niet uit te leggen dat bij Jura online zelf er al zo’n prijsverschil is tussen Nederland en Duitsland en waarom mogen de officiële Jura NL dealers niet zo met de prijzen ’stunten’ vergeleken met de officiële Jura dealers in Duitsland?
Ik vind wel dat Jura hier een beetje schuldig aan is. Ik vind het sowieso al niet uit te leggen dat bij Jura online zelf er al zo’n prijsverschil is tussen Nederland en Duitsland en waarom mogen de officiële Jura NL dealers niet zo met de prijzen ’stunten’ vergeleken met de officiële Jura dealers in Duitsland?
Tuurlijk begrijp ik @Teus.espresso en @bszz , maar op (afhankelijk waar je woont), met een half uurtje rijden (Voor mij zou dat utrecht zijn, woon in amsterdam), zomaar even 300-400 euro kan besparen op dezelfde machine, dan is het natuurlijk "een beetje vreemd" als nederlandse verkopers dan "in een stuip schieten" en vooral opmerken dat zij echt gewoon gezonde prijzen voeren en verder geen woord over hoe het nou zit.
Net alsof Kim Jong Jura meeluisterd zodra "prijzen" een "onderzoek triggert".
Wellicht zijn "de duitsers weer bezig met een invasie", maar dan over koffiemachines waarbij er ala amazon tegen verlies verkocht wordt, maar hoeveel nederlanders zouden nou echt voor "echte koffie" gaan, die ook nog allemaal een dagje duitsland ervoor over hebben?
Zelf heb ik mijn Profitec bij Van Pommeren gekocht en dat hij ergens anders wellicht goedkoper was boeit mij niet zo. Ik zou het echter wel apart vinden als er bij bij vragen ook zo geheimzinnig gedaan wordt wanneer ik zou vragen waarom dezelfde machine 30 minuten verderop 25% goedkoper zou zijn zonder verdere duidelijke redenen
Het is toch niet erg om open te zijn over evt. non-disclosure agreements, "rechten" die NL dealers hebben tov de duitse tak als we MM.nl en MM.de zouden vergelijken?
Nou zou ik dergelijke apparaten nog niet voor een tientje willen bij een MM waar mijn moeder van 68 meer verstand heeft van het te kopen apparaat dan alle verkopers bij elkaar, maar dat terzijde
Wellicht zijn "de duitsers weer bezig met een invasie", maar dan over koffiemachines waarbij er ala amazon tegen verlies verkocht wordt, maar hoeveel nederlanders zouden nou echt voor "echte koffie" gaan, die ook nog allemaal een dagje duitsland ervoor over hebben?
Zelf heb ik mijn Profitec bij Van Pommeren gekocht en dat hij ergens anders wellicht goedkoper was boeit mij niet zo. Ik zou het echter wel apart vinden als er bij bij vragen ook zo geheimzinnig gedaan wordt wanneer ik zou vragen waarom dezelfde machine 30 minuten verderop 25% goedkoper zou zijn zonder verdere duidelijke redenen
Het is toch niet erg om open te zijn over evt. non-disclosure agreements, "rechten" die NL dealers hebben tov de duitse tak als we MM.nl en MM.de zouden vergelijken?
Nou zou ik dergelijke apparaten nog niet voor een tientje willen bij een MM waar mijn moeder van 68 meer verstand heeft van het te kopen apparaat dan alle verkopers bij elkaar, maar dat terzijde
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Ik heb gemerkt dat apperatuur in Duitsland echt zeer veel goedkoper is. Scheelt soms 25-30% tov Nederlandse dealers. Ik heb zelf het oog op een Mahlkonig EK43s. In Duitsland scheelt het €700 tov NL, bijna onafhankelijk van de reseller.Koos2009 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:01:
Tuurlijk begrijp ik @Teus.espresso en @bszz , maar op (afhankelijk waar je woont), met een half uurtje rijden (Voor mij zou dat utrecht zijn, woon in amsterdam), zomaar even 300-400 euro kan besparen op dezelfde machine, dan is het natuurlijk "een beetje vreemd" als nederlandse verkopers dan "in een stuip schieten" en vooral opmerken dat zij echt gewoon gezonde prijzen voeren en verder geen woord over hoe het nou zit.
Make Tweakers Great Again
De duurdere koffieapparatuur is toch wat meer een nichemarkt zeker in een relatief klein land als NL, en een merk zoals Jura probeert net als bv. Apple met constant hoge prijzen een premium imago hoog te houden, naast natuurlijk een (meer dan) gezonde winstmarge. Over het algemeen houdt de fabrikant/importeur ook veel meer (procentuele) marge over dan de uiteindelijke retailer. Partijen zoals Mediamarkt en Saturn kunnen zeker in een groot land als DE prima overleven met een lagere marge op een veel hoger volume, en hebben genoeg marktkracht om dit soort prijsafspraken te negeren. Met het risicomijdend gedrag van consumenten zal het aantal particulieren dat daadwerkelijk goedkoper in DE i.p.v. NL koopt geen enorme deuk op de omnzet/marge in NL vormen, zeker niet met ook een flinke zakelijke afzetmarkt. Zeker niet als ze daarna wel gewoon in NL hun service laten uitvoeren.Hemingr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:24:
[...]
Ik heb gemerkt dat apperatuur in Duitsland echt zeer veel goedkoper is. Scheelt soms 25-30% tov Nederlandse dealers. Ik heb zelf het oog op een Mahlkonig EK43s. In Duitsland scheelt het €700 tov NL, bijna onafhankelijk van de reseller.
Maar goed, lokaal kopen is prima natuurlijk als je het verschil er voor over hebt, en via het buitenland kost het wat moeite qua aankoop en evt. garantieaanspraak, maar houd je meer geld over om lekkere koffiebonen en een veel te duur schoonmaaksetje te kopen :-)
Wat een reactie weer. Ik geef gewoon aan hoe ik denk dat het zit. Zoals gezegd heb ik zelf ook voor een (premium) elektronicamerk gewerkt en hanteerde wij (vermoed ik dus) ongeveer dezelfde strategie. Inclusief een dealernetwerk met grote jongens en kleine jongens op de hoek van de straat.bszz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:23:
[...]
Je zit zelfs niet in de buurt. Ik heb geen behoefte om onzinnige, niet onderbouwde speculaties te weerleggen met argumenten. Wat ik wel kan zeggen is dat ik Juradealer ben en daar zul je het mee moeten doen. Ben overigens wel benieuwd waar jij je wijsheid vandaan haalt.
Prima dat je Jura dealer bent, flauw dat je het daar dan bij laat. Ik ben directeur bij Jura, oké?
Waarom zouden de dealers dat doen? Dat zou een race to the bottom kunnen betekenen en kost ze alleen marge. Men koopt nu een E8 voor €600 in (even fictief, ik ken uiteraard de precieze inkoopprijs niet) en verkoopt deze voor €1249. Tel uit je winst. Wellicht hebben Duitse dealers ook betere inkoopprijzen, vanwege de grote schaal o.i.d.PatrickC schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:53:
Daarnaast zou het kunnen dat Jura gewoon geen machines meer levert aan 'stunters' en je geen 'erkend dealer' meer bent als je gaat stunten. Mijn vermoeden is dus dat dit is om de premium prijzen op pijl te houden, marges te garanderen en de kleinere ondernemer (koffiespeciaalzaak) te beschermen. Maar volgens @bszz is dat totale onzin en mag ik dit niet eens denken/speculeren enz. Hoe het dan wel zou zitten; geen idee.
Service en garantie rechtstreeks bij Jura NL zelf, ik vermoed en verwacht ook niet dat een lokale dealer mij service/garantie geeft als ik de machine daar helemaal niet heb gekocht.Teus.espresso schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
In dit geval maak ik een bewuste keuze omdat ik denk geen service en garantie nodig te hebben binnen de garantietermijn, en anders kan ik bij Jura NL terecht.
Overigens is de Tweakers community niet representatief voor de samenleving. Waar 90% van de mensen gewoon naar een winkel gaat en een machine uitzoekt, zoeken Tweakers graag zelf alles tot in de puntjes uit om vervolgens een leuke deal te scoren. Zo gaat dat ook in televisie topics of topics over robot stofzuigers, om maar eens wat te noemen
Eventjes iets recht zetten: Ik help iedereen met elke Jura, bij mij gekocht of niet. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee en dat meen ik oprecht: Voor iedereen loop ik even hard. Waar ik wel problemen mee heb is het gespeculeer over vermeende strategieën (die niet kloppen) en het idee dat Jura dealers worden uitgesloten als ze stunten met de prijzen. Zoals al opgemerkt is zijn prijsafspraken verboden en dat zou dus niet stand houden. Ook in Nederland zijn partijen als Mediamarkt en Saturn actief, net als in Duitsland. Dat zijn echt partijen die niet kosten wat kost. kunstmatig hun marge hoog houden. Waar ik mij aan stoor is de beeldvorming die gewoon niet klopt.remzor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:14:
[...]
Wat een reactie weer. Ik geef gewoon aan hoe ik denk dat het zit. Zoals gezegd heb ik zelf ook voor een (premium) elektronicamerk gewerkt en hanteerde wij (vermoed ik dus) ongeveer dezelfde strategie. Inclusief een dealernetwerk met grote jongens en kleine jongens op de hoek van de straat.
Prima dat je Jura dealer bent, flauw dat je het daar dan bij laat. Ik ben directeur bij Jura, oké?Je bent wellicht wat op je pik getrapt aangezien je haast steigert bij het woord 'Duitsland'. Maar het scheelt €400 en jij maakt mij niet wijs dat je nooit iets besteld bij een Amazon, Bol.com of Coolblue. De koffiemarkt is dan toevallig jou markt, waar je misschien ook best een klein beetje verstand van hebt, maar zo zijn er tig markten waar jij geen band/affiniteit mee hebt en waar je ook de ballen verstand van hebt. Je bent er in dit geval emotioneel bij betrokken en dat laat je blijken ook. Ik zou je de omzet niet gunnen in ieder geval.
[...]
Waarom zouden de dealers dat doen? Dat zou een race to the bottom kunnen betekenen en kost ze alleen marge. Men koopt nu een E8 voor €600 in (even fictief, ik ken uiteraard de precieze inkoopprijs niet) en verkoopt deze voor €1249. Tel uit je winst. Wellicht hebben Duitse dealers ook betere inkoopprijzen, vanwege de grote schaal o.i.d.
Daarnaast zou het kunnen dat Jura gewoon geen machines meer levert aan 'stunters' en je geen 'erkend dealer' meer bent als je gaat stunten. Mijn vermoeden is dus dat dit is om de premium prijzen op pijl te houden, marges te garanderen en de kleinere ondernemer (koffiespeciaalzaak) te beschermen. Maar volgens @bszz is dat totale onzin en mag ik dit niet eens denken/speculeren enz. Hoe het dan wel zou zitten; geen idee.
[...]
Service en garantie rechtstreeks bij Jura NL zelf, ik vermoed en verwacht ook niet dat een lokale dealer mij service/garantie geeft als ik de machine daar helemaal niet heb gekocht.
In dit geval maak ik een bewuste keuze omdat ik denk geen service en garantie nodig te hebben binnen de garantietermijn, en anders kan ik bij Jura NL terecht.
Overigens is de Tweakers community niet representatief voor de samenleving. Waar 90% van de mensen gewoon naar een winkel gaat en een machine uitzoekt, zoeken Tweakers graag zelf alles tot in de puntjes uit om vervolgens een leuke deal te scoren. Zo gaat dat ook in televisie topics of topics over robot stofzuigers, om maar eens wat te noemenAls het prijsverschil niet zo groot zou zijn, zou ik trouwens wel een machine kopen bij een NL dealer. Zoals ik ook mijn overige keukenapparatuur heb gekocht bij de keukenzaak omdat ze concurrerend konden zijn (al kan het nog lager en heb ik geen bodemprijs). Dan gun ik de omzet toch aan de keukenboer die mij verder heeft geholpen, waar ik ook terecht kan als aanspreekpunt. Zo hoef ik de omzet niet naar een afstandelijke Keukenloods te brengen bijvoorbeeld.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar ik erger me dan weer aan merken die hele andere prijzen hanteren over de grens. Bij een Jura scheelt dat gewoon echt veel.bszz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:56:
[...]
Eventjes iets recht zetten: Ik help iedereen met elke Jura, bij mij gekocht of niet. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee en dat meen ik oprecht: Voor iedereen loop ik even hard. Waar ik wel problemen mee heb is het gespeculeer over vermeende strategieën (die niet kloppen) en het idee dat Jura dealers worden uitgesloten als ze stunten met de prijzen. Zoals al opgemerkt is zijn prijsafspraken verboden en dat zou dus niet stand houden. Ook in Nederland zijn partijen als Mediamarkt en Saturn actief, net als in Duitsland. Dat zijn echt partijen die niet kosten wat kost. kunstmatig hun marge hoog houden. Waar ik mij aan stoor is de beeldvorming die gewoon niet klopt.
Als Jura of een dealer dan niet wil aangeven waardoor dat komt, dan krijg je speculaties.
Overigens toevallig op vakantie in Duitsland, waar mevrouw evleerdam met een Wmf pan aankwam, die in Duitsland 40 euro kost. Online vind ik exact dezelfde pan in NL alleen maar voor 60 euro. Later op de dag hetzelfde met schoenen voor 50 euro in Duitsland en 60 euro in Nederland. Wellicht ook merkafhankelijk, maar het prijsniveau lijkt in Duitsland gewoon een stuk lager te liggen.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Maar het is toch niet vreemd dat er vragen komen als (b)lijkt dat dezelfde machines in Duitsland structureel goedkoper zijn? Wellicht weet je het antwoord ook niet, maar daarmee is de vraag toch niet onredelijk?bszz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:56:
[...]
Eventjes iets recht zetten: Ik help iedereen met elke Jura, bij mij gekocht of niet. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee en dat meen ik oprecht: Voor iedereen loop ik even hard. Waar ik wel problemen mee heb is het gespeculeer over vermeende strategieën (die niet kloppen) en het idee dat Jura dealers worden uitgesloten als ze stunten met de prijzen. Zoals al opgemerkt is zijn prijsafspraken verboden en dat zou dus niet stand houden. Ook in Nederland zijn partijen als Mediamarkt en Saturn actief, net als in Duitsland. Dat zijn echt partijen die niet kosten wat kost. kunstmatig hun marge hoog houden. Waar ik mij aan stoor is de beeldvorming die gewoon niet klopt.
Ik denk dat een antwoord als dit ook niet echt helpt:
Hoe zit het in Duitsland dan? Zijn dat dan dozenschuivers zonder fysieke winkel en aftersales? Zo ja, dan lijkt me dat een duidelijk antwoord. Ik zie niet echt waarom de vraag zo persoonlijk opgevat wordt.Teus.espresso schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
Begrijp allemaal dat het frustrerend is dat het prijs verschil met Duitsland bestaat voor de dealers in Nederland.
Zelf heb ik mijn Sage Oracle ook bij amazon.de besteld, was volgens mij ook een stuk goedkoper dan de prijs waarvoor hij in Nederland aangeboden werd. Waarom weet ik niet, is er een bepaald verschil tussen een partij als Amazon (DE) en bijvoorbeeld Coolblue? Bij Coolblue kost hij nu 1799 en bij Amazon kostte hij destijds 1343. Ik weet niet of de service bij Coolblue zoveel beter is om zo'n groot prijsverschil te verantwoorden. Inmiddels is de machine ruim twee jaar oud dus garantie zit er bij beide winkels niet meer op denk ik.
Je hoeft niets recht te zetten, ik heb ook helemaal niet beweerd dat jij dat niet zou doen.bszz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:56:
[...]
Prijsafspraken zijn verboden maar een leverancier bepaalt wel zelf aan welke partijen hij levert. Dat is geen prijsafspraak.
Je laat het allemaal in het midden en gaat nergens écht op in. Allemaal prima, maar dan niet zo onsympathiek en op de pik getrapt reageren. Het leidt alleen tot, zoals jij dit noemt, ‘speculaties’. Als je dat echt zo vervelend vindt: wees dan zelf transparant.
Hier laat ik het bij
@Verwijderd1 In Duitsland kent men ook gewoon een Jura dealer-netwerk met bijbehorende service e.d. Daarom wil Jura NL mijn apparaat ook gewoon servicen en bieden ze mij garantie als ik koop bij de erkend Jura dealer in DE. Verder eens: ik vind de vraag ook logisch en niet onredelijk.
@Hemingr E8 piano black bij Saturn €849 en in NL zie ik hem vanaf €1199 of iets minder via en onbekend webshopje. €350 verschil dan dus
Of iets veel geld is, is zeer afhankelijk van de gekozen setup.
Voor € 500 heb je een hele goede filtermachine en bijpassende maler, of als volautomaat bijna een jura d4 (uit Duitsland), maar net geen fatsoenlijke espresso setup.
Dan is het een kwestie van verwachtingen afstemmen op budget, of andersom.
Voor € 500 heb je een hele goede filtermachine en bijpassende maler, of als volautomaat bijna een jura d4 (uit Duitsland), maar net geen fatsoenlijke espresso setup.
Dan is het een kwestie van verwachtingen afstemmen op budget, of andersom.
Na 10+ jaar alleen maar Nespresso gedronken te hebben (en zo'n beetje ieder merk/type cup die er verkrijgbaar is wel een keer uitgeprobeerd) heb ik eerder dit jaar een Rocket Evo R aangeschaft. Mede vanwege het thuiswerken en hier een aantal vragen te stellen/terug te lezen, ben ik vrij snel via het Koffiepraat forum tegen deze tweedehands machine aangelopen.Cafecito schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:00:
Ik ben benieuwd wat voor setup je momenteel hebt, en wat wellicht (na die 5 jaar) je droom-setup zou kunnen zijn.
Ik had mijzelf niet echt een budget gesteld, maar de ongeveer €1.000 die ik voor ogen had is behoorlijk mislukt als je de maler en accessoires meerekent. Voor dat bedrag had je bijvoorbeeld ook een Jura E8 uit Duitsland kunnen halen. I.c.m. de verse bonen van Brandzaak (o.a. Onyx Blend vind ik een fijne!) was dat ook een hele sprong vooruit geweest. Uiteindelijk ben ik gevallen voor de looks en 'hobby' rondom het koffiezetten. To be fair ben/was ik vooral een koffie (lungo) drinker en praat je nu over espresso. Die laatste zijn complexer (machines/smaak/recept etc.) en dat is ook deels wat het leuk maakt/houdt.
De machine an sich doet meer dan verwacht:
- Heb getwijfeld tussen een SB of HX, maar cappuccino's zijn een welkome afwisseling als je een geschikte machine daarvoor hebt
- Een PID met instelbare temperatuur en stabilisatie op een HX machine is niet noodzakelijk, maar maakt het leven net als de drukmeters wel makkelijker en geef wat extra mogelijkheden om mee te spelen
- Rotatiepomp voegt niet zoveel toe zo lang ik nog geen vaste wateraansluiting heb
De stappen omhoog zijn een DB of richting een LM GS3/Decent DE1, maar dat is niet de kant die ik op wil en ook nog eens een flinke prijsjump. Als hobby zou ik nog wel eens een levermachine machine willen proberen zoals de Londinium's die op het Koffiepraat forum regelmatig voorbij komen, maar die zijn vaak ook wel iets te groot/duur/langzaam. Tot op heden ben ik nog super blij met m'n Rocket en is de machine ook niet de beperkende factor. Net als met leer heb ik ook het gevoel dat ze alleen maar mooier worden naarmate de tijd verstrijkt.

heeft iemand ervaring met het bestellen van een siemens eq9 S500 in duitsland? ik wil wel graag nederlands menu in de siemens hebben. Het apparaat is gemiddeld 400 euro goedkoper bij mijn duitse matties. Ik vraag me af of iemand dit al een keer heeft gedaan. Ik hoor het graag
groeten
groeten
Bij de 'officiële' Lelit NL/BE dealers is de prijs nog altijd rond de € 1 200, dus ik vermoed dat de lage prijzen eerder te maken hebben met parallelle verkoop, maw inkopen in een land waar de Lelit goedkoper is, bv. Duitsland waar hij inderdaad rond de € 1k wordt aangeboden.
Persoonlijk zou ik nooit een semi-automatische espressomachine bij Amazon kopen, laat staan een vreemde webshop. Ik weet niet over welke service jullie het hebben bij Amazon, maar bij service denk ik bv. aan degelijke uitleg van het toestel, toestel testen alvorens er mee naar huis te gaan, eventueel de 'nieuwe' maler afstellen aan het gratis pakje koffiebonen die je mee krijgt... Ja ik zou € 200 meer betalen voor die service, en is snel terugverdiend als je thuis komt en onmiddellijk een lekkere espresso kunt drinken, ipv te moeten achterhalen dat bij transport ergens een leiding is losgekomen en alsnog naar een dealer moet stappen om dit te laten fixen.
Persoonlijk zou ik nooit een semi-automatische espressomachine bij Amazon kopen, laat staan een vreemde webshop. Ik weet niet over welke service jullie het hebben bij Amazon, maar bij service denk ik bv. aan degelijke uitleg van het toestel, toestel testen alvorens er mee naar huis te gaan, eventueel de 'nieuwe' maler afstellen aan het gratis pakje koffiebonen die je mee krijgt... Ja ik zou € 200 meer betalen voor die service, en is snel terugverdiend als je thuis komt en onmiddellijk een lekkere espresso kunt drinken, ipv te moeten achterhalen dat bij transport ergens een leiding is losgekomen en alsnog naar een dealer moet stappen om dit te laten fixen.
Dat is de afweging inderdaad. genoeg 2de hands apparaten gekocht en ervaring dan is het geen issue, maar wellicht koop je voor het eerst een semi automaat dan zou ik ook nooit via een webshop kopen. Met 200 euro verschil ga ik dat in iedergeval nirt terugverdienen. Leuk dat je bij problemen met een 30kilo wegende espresso aparaat langs moet gaan om een loszittende slang vast te laten maken maar dan nog liever dat ups langskomt om het op te halen en volgende dag een nieuwe. Maar aan de andere kant wil ik het ook de lokale shops gunnen maar 200 euro is net iets teveel.RigolleM schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:53:
Bij de 'officiële' Lelit NL/BE dealers is de prijs nog altijd rond de € 1 200, dus ik vermoed dat de lage prijzen eerder te maken hebben met parallelle verkoop, maw inkopen in een land waar de Lelit goedkoper is, bv. Duitsland waar hij inderdaad rond de € 1k wordt aangeboden.
Toevallig heb ik vorige week ook de Lelit MaraX bij Amazon Duitsland besteld (voor €950). Deze is afgelopen donderdag vanuit Italië met UPS verstuurd en vandaag binnengekomen. De (buiten)doos zag er nog goed uit. Ook wordt de MaraX met een aparte binnendoos met schuimblokken verstuurd. Hier dus een goede ervaring met een bestelling bij Amazon.Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:56:
[...]
Amazon.de verscheept vaak zelf geen (grote/zware) producten naar Nederland. Mijn ervaringen met die sketchy aanbieders die via het Amazon platform leveren is niet top. Deze Shisha Palace heeft in ieder geval nog 110 review, maar voor een product als deze zou ik het sterk afraden.
[Afbeelding]
klopt duurdere spullen worden inderdaad vaak via ups verscheept.JoJo nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:37:
[...]
Toevallig heb ik vorige week ook de Lelit MaraX bij Amazon Duitsland besteld (voor €950). Deze is afgelopen donderdag vanuit Italië met UPS verstuurd en vandaag binnengekomen. De (buiten)doos zag er nog goed uit. Ook wordt de MaraX met een aparte binnendoos met schuimblokken verstuurd. Hier dus een goede ervaring met een bestelling bij Amazon.
Hoe heb jij hem dan voor 950 euro gekocht? Wanneer had je die bestelling geplaatst? Dat is wel een nog mooiere prijsJoJo nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:37:
[...]
Toevallig heb ik vorige week ook de Lelit MaraX bij Amazon Duitsland besteld (voor €950). Deze is afgelopen donderdag vanuit Italië met UPS verstuurd en vandaag binnengekomen. De (buiten)doos zag er nog goed uit. Ook wordt de MaraX met een aparte binnendoos met schuimblokken verstuurd. Hier dus een goede ervaring met een bestelling bij Amazon.
Deze week de machine ontvangen. De koffie is geweldig en vooral de cappucino. Echter na elke cappucino ligt er een plas water onder het apparaat. Dat mag je niet verwachten van een hagelnieuw apparaat. Ik heb het vandaag bij de winkel aangemeld. Als ze geen oplossing hebben dan moet ik hem ook weer via duitsland retourneren. Scheelt dat ik aan de grens woon maar tis wel even irrirant weer. wordt vervolgdharrybeuker schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:22:
Kogel is door de kerk
De Siemens EQ9 S500 superklasse besteld bij mijn duitse vrienden. Heeft gewoon een nederlands menu.
Scheelt je al gauw 4 a 500 euro met in nederland
https://www.bueromarkt-ag...ti955f09de.html?ref=suche
bedankt voor de hulp allemaal. Deze gaat aan al mijn eisen voldoen!
Onze nespresso expert en milk is het aan het begeven.
Omdat we ook 80 euro per maand aan cups uitgeven ben ik wel een beetje klaar met nespresso.
Nu dus op zoek naar een nieuwe volautomaat.
Mijn wensenlijst;
Budget tot €900.-Goede cappuccino functie (liefst volledig geïntegreerd te zijn)
Weinig onderhoud
Zwart (wil de wederhelft)
Niet teveel herrie tijdens zetten van de koffie
Duurzaam en degelijk
Opties die ik voorbij zie komen na het bekijken van diverse sites :
Jura E6
Jura D6
Siemens EQ6 S100Zijn er nog andere opties om te overwegen?
Edit: Jura E8 via Duitsland.
Ik neem aan dat de E8 wel de beste is uit bovenstaand lijstje.?
Dan ga ik daar voor.
Zijn hier ook nog weleens black Friday deals voor?
Omdat we ook 80 euro per maand aan cups uitgeven ben ik wel een beetje klaar met nespresso.
Mijn wensenlijst;
Budget tot €900.-Goede cappuccino functie (liefst volledig geïntegreerd te zijn)
Weinig onderhoud
Duurzaam en degelijk
Jura E6
Jura D6
Dan ga ik daar voor.
[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 02-10-2021 15:25 ]
Stop chasing the dream, you're already living it
www.idealo.de daar invullen welke machine je wil. Heeft mij 500 bespaard op de EQ9 s500. Echter nog geen dag van kunnen genieten want er lag elke keer een plas water onder het apparaat. Hij is nu weer retour gegaan en verwacht volgende week een nieuweQosmic schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:18:
Onze nespresso expert en milk is het aan het begeven.
Mijn wensenlijst;
Weinig onderhoud
Duurzaam en degelijk
Jura E6
Jura D6
Dan ga ik daar voor.
@Qosmic ik sluit me aan bij @Teus.espresso, maar ik ben dan ook niet compleet onbevooroordeeld wat betreft E8
vind hem aangenaam stil. Het enigste minpunt vind ik een erg dikke schuimlaag bij cappuccino, maar wellicht heb ik nog niet gevonden of dat aan te passen is.
Uit Duitsland halen scheelt een hoop centen, maar zo ver was je al.
Siemens is idd nog een optie, maar i.t.t. Jura lees ik daar meer klachten over (o.a. ‘koude’ melkbereidingen).
Ze verkopen Sage machines en koffies met kekke namen, maar zonder al te veel achtergrondinfo zoals al gezegd door @Cafecito. Mensen met net te weinig kennis trappen hier natuurlijk makkelijk in.
Tel daar de bakfiets bij op en je hebt een aardig hippiegehalte.
Uit Duitsland halen scheelt een hoop centen, maar zo ver was je al.
Siemens is idd nog een optie, maar i.t.t. Jura lees ik daar meer klachten over (o.a. ‘koude’ melkbereidingen).
Heb die website eens bekeken, en het lijkt erop dat ze op de koffie hype mee willen varen.RoelsRules schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
Op de zakken (heb 3 verschillende ontvangen) staat wel het eea
Maar eens, ben erg benieuwd naar de smaken. Toen op de bruiloft was het echt een lekkere bak (of kwam het doordat ik ook al genoeg andere lekkere dingen op had... We gaan het meemaken)
[Afbeelding]
Ze verkopen Sage machines en koffies met kekke namen, maar zonder al te veel achtergrondinfo zoals al gezegd door @Cafecito. Mensen met net te weinig kennis trappen hier natuurlijk makkelijk in.
Tel daar de bakfiets bij op en je hebt een aardig hippiegehalte.
OK, ik ga voor de Jura E8 dark inox.
Doet Jura nog mee aan black Friday acties bij bv mediamarkt of saturn in Duitsland? Weet iemand dat toevallig.
Doet Jura nog mee aan black Friday acties bij bv mediamarkt of saturn in Duitsland? Weet iemand dat toevallig.
Zoals al eerder vermeld ga ik voor de Jura E8.
Ik ga hem in Duitsland kopen, maar doen die ook mee aan black friday?
Heb hem niet direct nu nodig (maar wil hem wel graag asap hebben
), maar zou het zonde vinden als die over 7 weken stuk goedkoper is.
Heb hem niet direct nu nodig (maar wil hem wel graag asap hebben
wie doet er niet mee tegenwoordig...Qosmic schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:09:
Zoals al eerder vermeld ga ik voor de Jura E8.
Heb hem niet direct nu nodig (maar wil hem wel graag asap hebben), maar zou het zonde vinden als die over 7 weken stuk goedkoper is.
Over 7 weken weet je of je er goed aan heb gedaan om te wachten of niet
Hi Ha Hopjesvla
Vraagje, ik ben op zoek naar een Jura E8 vanuit duitsland, maar ik zie op diverse sites iets over BTW nummer, is er een site waar ik als particulier voor rond de 899 / 950 een e8 kan bestellen.
En verder qua garantie enzo is dat wel veilig? alvast bedankt
Daar bestellen en naar NL laten versturen zal lastig zijn. Maar voor het 300 EUR verschil kan je er best heenrijden toch? https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html een piano black voor 899 EUR.Vegetto schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:34:
Vraagje, ik ben op zoek naar een Jura E8 vanuit duitsland, maar ik zie op diverse sites iets over BTW nummer, is er een site waar ik als particulier voor rond de 899 / 950 een e8 kan bestellen.
je kan ze ook elders bestellen incl verzenden.
Ik heb vanmorgen de E8 Dark Inox besteld bij een shop in Duitsland en deze wordt vandaag nog verzonden met DHL.
edit: vond het voor een verschil van 350 euro toch wat te gortig om dat te laten liggen.
Daarnaast kost verzenden 25 euro. Daarvoor rijd ik zelf niet op en neer en het scheelt me ook 4.5 uur tijd in totaal.
Ik heb vanmorgen de E8 Dark Inox besteld bij een shop in Duitsland en deze wordt vandaag nog verzonden met DHL.
edit: vond het voor een verschil van 350 euro toch wat te gortig om dat te laten liggen.
Daarnaast kost verzenden 25 euro. Daarvoor rijd ik zelf niet op en neer en het scheelt me ook 4.5 uur tijd in totaal.
[ Voor 38% gewijzigd door Qosmic op 07-10-2021 12:25 ]
Nadat ik vorige week had gehoord dat mijn pallet met de Lelit Bianca afgelopen maandag vanuit Duitsland zou vertrekken verwachtte ik dat ik nog even geduld moest opbrengen, ook omdat ik door de transporteur gebeld zou worden voor het maken van een afspraak, en dat nog niet was gebeurd. Toen er vanmiddag ineens een vrachtwagentje voor het huis stopte was ik dus een beetje verbaasd, dat bleek dus al de pallet van espressissimo.de te zijn
. Met daarop de Bianca en de Eureka Mignon Specialità.
Uitpakken en opstellen dus. Na een kleine hiccup doordat de mini-jack van de watertank na het verplaatsen niet goed was aangedrukt starte de machine probleemloos. De handleiding is duidelijk, en na het doorlopen van de verplichte teststappen de eerste espresso gezet. De fijnheid van de maler eerst visueel afgesteld, en dat bleek aardig gelukt. Prima 1:2 ratio in bijna precies 30 seconden. Wat een verschil met de Gaggia Classic+Mignon combo! Smaak is beter in balans en 'zachter' zo lijkt het. Met de bottemless portafilter is ook duidelijk te zien dat het geleidelijk opbouwen van de druk (en waarschijnlijk de stukken betere maler) voor een veel mooiere, verspreidere distributie zorgt.
Heel blij dat ik voor de Bianca ben gegaan t.o.v. de MaraX, en eveneens dat ik maar meteen door heb gepakt met de maler. Maalsel uit de Specialita en veel mooier en minder klonterig dan de gewone Mignon.
Foto van de huidige opstelling, ik overweeg nog de watertank te verplaatsen naar links en misschien een van de malers te herschikken. Misschien gaat de Mignon weg, misschien houd ik hem; heb er nu decaf bonen inzitten.
Uitpakken en opstellen dus. Na een kleine hiccup doordat de mini-jack van de watertank na het verplaatsen niet goed was aangedrukt starte de machine probleemloos. De handleiding is duidelijk, en na het doorlopen van de verplichte teststappen de eerste espresso gezet. De fijnheid van de maler eerst visueel afgesteld, en dat bleek aardig gelukt. Prima 1:2 ratio in bijna precies 30 seconden. Wat een verschil met de Gaggia Classic+Mignon combo! Smaak is beter in balans en 'zachter' zo lijkt het. Met de bottemless portafilter is ook duidelijk te zien dat het geleidelijk opbouwen van de druk (en waarschijnlijk de stukken betere maler) voor een veel mooiere, verspreidere distributie zorgt.
Heel blij dat ik voor de Bianca ben gegaan t.o.v. de MaraX, en eveneens dat ik maar meteen door heb gepakt met de maler. Maalsel uit de Specialita en veel mooier en minder klonterig dan de gewone Mignon.
Foto van de huidige opstelling, ik overweeg nog de watertank te verplaatsen naar links en misschien een van de malers te herschikken. Misschien gaat de Mignon weg, misschien houd ik hem; heb er nu decaf bonen inzitten.
:strip_exif()/f/image/hXAYDdiUlYae3wU0MvdIgsik.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezien je vraag of de Sage wat is heb je het topic denk ik nog niet gelezen. Ik zou zeggen, zoek eens op Sage en trek je conclusieRenoir schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:50:
Holy moly wat een topic. Ik ben in voor een nieuw apparaat. Afgelopen paar jaar een krups halfautomaat gebruikt die mijn vriendin nog had staan. Niets aan in te stellen maar er kwam koffie uit. Echter, afgelopen tijd komt het vaak voor dat de koffie aan alle kanten eruit sproeit behalve daar waar het hoort.
Nu wil ik eigenlijk eens iets nieuws aanschaffen en wil daar zo’n 500 piek aan uitgeven. Vind koffie leuk en met thuiswerken drink ik zo’n 3 bakken per dag. Ben thuis de enige die koffie drinkt.
Op het interwebs kom je veel de saga barista tegen. Is dat wat of zijn er machines die veel beter zijn voor een vergelijkbaar bedrag? Geïntegreerde koffiemolen zeg ik geen nee tegen…namelijk liever niet nog een extra apparaat op het aanrecht.
Maar wat zoek je precies in een nieuwe machine? Gemak? Uiterste kwaliteit?
Hoeveel tijd ben je bereid te steken in het leren van je nieuwe machine, en hoeveel tijd wil je kwijt zijn per kopje?
Drink je vooral gewone koffie, espresso, melkdranken?
Gezien je budget en feit dat je geen machine + losse maler wil kom je al snel uit bij een volautomaat.
Snel gekeken, en binnen je budget kom je vooral philips en delonghi tegen. Heb zelf geen ervaring met philips, maar ik zie met regelmaat slechte reviews voorbij komen. Heb een paar jaar een delonghi gehad, en voor het geld (€300) was het een prima machine.
Rek je je budget een beetje op, dan haal je voor €580 een Jura D4 uit Duitsland (of anders €750 als je die in NL wil halen).
@JDFS Melk-alternatieven gebruiken is sub-optimaal maar de alternatieven zijn tegenwoordig prima. Niet allemaal maar sommigen werken vrij goed, gebruik het hier elke dag voor m'n partner die niet van melk houd.
Heb verder geen verstand van volautomaten maar zodra je hieraan begint is de kans groot dat je over een jaar jezelf wel opeens een fijnproever vind. Vaak gaat het steeds een stapje verder en probeer je steeds andere bonen waarbij je smaak zich vanzelf ontwikkeld.
Oh en met Jura hoor ik vaak mensen over Duitsland en minder euro's praten.
Heb verder geen verstand van volautomaten maar zodra je hieraan begint is de kans groot dat je over een jaar jezelf wel opeens een fijnproever vind. Vaak gaat het steeds een stapje verder en probeer je steeds andere bonen waarbij je smaak zich vanzelf ontwikkeld.
Oh en met Jura hoor ik vaak mensen over Duitsland en minder euro's praten.
Dank @SawaFish, zo'n vermoeden heb ik ook - ooit begonnen met Hue en nu is zelfs mijn parfum diffuser geautomatiseerd op een tijdschema inclusief wel/niet thuis. Wie weet gaat er over een paar jaar weer een wereld open vol met goede koffie!
Ik had inderdaad www.idealo.de al gecheckt, bizar wat een prijsverschil tussen Duitsland en Nederland voor een E8 (EUR 400).
Ik had inderdaad www.idealo.de al gecheckt, bizar wat een prijsverschil tussen Duitsland en Nederland voor een E8 (EUR 400).
Goed om te weten, ik zie hem nu voor EUR 800 bij de MM in Duitsland. Scheelt EUR 500 met NL, wat een verschil zeg...Teus.espresso schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:31:
De S8 is misschien de completere machine maar ik vind hem veel minder fijn werken.
Het display is mooi maar als je je vinger er vlakbij houdt, registreert hij dat al als een aanraking.
Dat kan soms storend zijn.
Ook zijn de melk reiniging meldingen van de E8 veel aangenamer.
De E serie zijn op dit moment echt de go to machines van Jura.
Overigens raad je dus aan geen profi te nemen en dan maar iets 'mindere' latte's?
Heeft simon levelt ze niet op bestelling? Ik heb er bij onze simon levelt ook niet kunnen vinden maar ze verkopen wel lelit.Hopjesvla79 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:18:
ben nog steeds op zoek naar een winkel in het Oosten van het land (omgeving Arnhem/Nijmegen bij voorkeur) die een MaraX heeft. Niet dat ik ze het in het westen niet gun, maar bij een eventuele aanschaf is onderhoud om de hoek wel handig. Volgens mij is er nog geen dealer, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Is een ritje Duitsland als je zo dicht bij de grens woont dan ook geen optie?
Festina lente
die voert zover ik weet alleen de CasaBarista lijn. Daar zit geen Lelit bij.cryptapix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
Als eens geïnformeerd bij Joost van KBC in Velp?
Natuurlijk bestellen kan op zich wel, maar zoek liever iemand die hem gewoon heeft staan.
De Duitsland optie had ik nog even niet aan gedacht, is misschien interessant.
Hi Ha Hopjesvla
Ik had eens op de angebot knop gedrukt:Honesty schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:20:
[...]
Heeft simon levelt ze niet op bestelling? Ik heb er bij onze simon levelt ook niet kunnen vinden maar ze verkopen wel lelit.
Is een ritje Duitsland als je zo dicht bij de grens woont dan ook geen optie?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jura E4 of E6 zijn dan prima voor je lijkt mij. Beide geloof ik ook met de nieuwere maler, de 'professional'. Zelfde als in de E8. Ritje Duitsland kan je honderden euro's schelen mocht je net niet uit komen qua budget hier.JPS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:42:
OK is Jura daar vanaf gestapt? Er was altijd een jaarlijkse onderhoudsbeurt van ca 150€ nodig omdat je de zetgroep er niet uit kan halen zoals bij Saeco. Als er dan interessante Jura machines zijn hoor ik ze ook graag!
Ik snap dat een volautomaat altijd inlevert op smaak, maar welke zijn er toch nog acceptabel. Capucinno en Lattefratsen zijn dus niet nodig.
Heb even beter naar de Jura's gekeken en idd zijn deze E of D types qua koffieprofiel passend. Melkvarianten zijn voor ons onnodig, hij moet gewoon een verfijnde basis espresso kunnen zetten waarbij we verschillende bonensoorten moeten kunnen merken. Beetje spelen met maalgraad, waterhoeveelheid en evt temp ook wenselijk.remzor schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Jura E4 of E6 zijn dan prima voor je lijkt mij. Beide geloof ik ook met de nieuwere maler, de 'professional'. Zelfde als in de E8. Ritje Duitsland kan je honderden euro's schelen mocht je net niet uit komen qua budget hier.
Inderdaad zie ik dat er voor Jura geen jaarlijkse kostbare beurten nodig zijn, maar helaas is de zetgroep bij Jura niet uitneembaar wat grondige reiniging bemoeilijkt. Waterfilters etc zijn ook niet nodig want we hebben een centrale ontharder in huis.
Omdat ik voorkeur voel voor een relatief simpel apparaat met uitneembare zetgroep heb ik nu focus op o.a. Nivona.
Toevallig is er vandaag ook bij iBood een Melitta Purista F230-104 in de aanbieding voor 280 euro, en die lijkt ook goed aan te sluiten. Sowieso interessante prijs, maar is de espressokwaliteit ook enigzins te vergelijken met een Jura of Nivona van 600-800€?
Ik ben zelf uitgekomen op een Jura E4, woon vlak aan de duitse grens dus kan in Duitsland een stuk goedkoper inkopen.
Echter nu zie ik op dit moment dat de Jura E6 (649,-) goedkoper is dan de E4 (660,-). De E6 heeft meer functies qua soorten koffie + melk opties maar dit gebruik ik niet. Zijn er verder redenen om de E6 te verkiezen boven de e4? Bijvoorbeeld andere materialen/duurzaamheid?
Zoals genoemd zal ik de melk functies niet gebruiken. Wacht ook de black Friday prijzen nog af maar ben benieuwd of er belangrijke verschillen zijn.
Echter nu zie ik op dit moment dat de Jura E6 (649,-) goedkoper is dan de E4 (660,-). De E6 heeft meer functies qua soorten koffie + melk opties maar dit gebruik ik niet. Zijn er verder redenen om de E6 te verkiezen boven de e4? Bijvoorbeeld andere materialen/duurzaamheid?
Zoals genoemd zal ik de melk functies niet gebruiken. Wacht ook de black Friday prijzen nog af maar ben benieuwd of er belangrijke verschillen zijn.
Zo te zien heeft de E6 niet het 3d bereidingsproces en sowieso kun je de E6 niet gebruiken met voorgemalen koffie. Dat kan de E4 wel en dat kan handig zijn als je eens iets als caffeinevrije koffie wilt gebruiken.KernelPanic schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:08:
Ik ben zelf uitgekomen op een Jura E4, woon vlak aan de duitse grens dus kan in Duitsland een stuk goedkoper inkopen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Je zit in het zelfde schuitje als ik, ik woon ook aan de grens en wacht Black Friday even af voor een Jura E4 of E8.KernelPanic schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:08:
De E6 heeft de nieuwe molen nog niet, dus zou die niet snel nemen.
Overigens moet je wel goed opletten bij de E8 dat je de nieuwe versie neemt, volgens mij van 2020 en dan de EB versie.
Goede vergelijkingssite is https://www.idealo.de/
Ik denk dat we einde van de maand een E8 wel voor 700 euro kunnen oppikken.
Een paar maanden geleden was de E8 750 euro bij Mediamarkt Duitsland
[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 04-11-2021 19:18 ]
Hier dezelfde situatie en de wens voor een volautomaat.yorroy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:16:
[...]
Je zit in het zelfde schuitje als ik, ik woon ook aan de grens en wacht Black Friday even af voor een Jura E4 of E8.
Overigens moet je wel goed opletten bij de E8 dat je de nieuwe versie neemt, volgens mij van 2020 en dan de EB versie.
Na het lezen van alles posts hier gaat mijn voorkeur uit naar een Jura. In eerste instantie een E6 of E8 vanwege de positieve ervaringen hier met de E-serie. Nu met het uitkomen van de E4 is dat voor mij denk ik de perfecte machine, aangezien ik eigenlijk geen behoefte heb aan melk-specialiteiten.
Qua prijs is de E6 of E8 interessant in Duitsland, en met komende black-friday al helemaal verwacht ik.
Maar ondanks de interessante prijzen van E6 en E8, neig ik nog steeds naar de E4, vanwege de nieuwste 3D zetgroep, maar ook vanwege het gevoel 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan'. De melk-functies hebben toch een stukje extra hardware, en misschien is daardoor ook het onderhoud duurder/complexer van een E6/E8 ten opzichte van een E4?
Ik heb overigens het idee dat de E4 nog niet echt goed leverbaar is. Dus tips voor aanschaf (Nederland maar ook bij onze oosterburen) zijn welkom, mits uiteraard officieel Jura dealer.
Gewoon leverbaar, zowel wit als zwartLeGato23 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:08:
[...]
Hier dezelfde situatie en de wens voor een volautomaat.
Na het lezen van alles posts hier gaat mijn voorkeur uit naar een Jura. In eerste instantie een E6 of E8 vanwege de positieve ervaringen hier met de E-serie. Nu met het uitkomen van de E4 is dat voor mij denk ik de perfecte machine, aangezien ik eigenlijk geen behoefte heb aan melk-specialiteiten.
Qua prijs is de E6 of E8 interessant in Duitsland, en met komende black-friday al helemaal verwacht ik.
Maar ondanks de interessante prijzen van E6 en E8, neig ik nog steeds naar de E4, vanwege de nieuwste 3D zetgroep, maar ook vanwege het gevoel 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan'. De melk-functies hebben toch een stukje extra hardware, en misschien is daardoor ook het onderhoud duurder/complexer van een E6/E8 ten opzichte van een E4?
Ik heb overigens het idee dat de E4 nog niet echt goed leverbaar is. Dus tips voor aanschaf (Nederland maar ook bij onze oosterburen) zijn welkom, mits uiteraard officieel Jura dealer.

Zojuist nog even gebeld met Jura Nederland, de dame vertelde mij echter dat de molen van de E6 en dan de EB versie bijna geen verschil is met de molen van de nieuwe E4. En als je dan kijkt naar de E6 die is dan in duitsland al verkrijgbaar voor €708 . Dus ben benieuwd of iemand kan vertellen wat het verschil dan is met die molens van de nieuwe E4 of de E6yorroy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:16:
[...]
Je zit in het zelfde schuitje als ik, ik woon ook aan de grens en wacht Black Friday even af voor een Jura E4 of E8.
En wat betreft de garantie, de dame wist mij te vertellen dat dat helemaal niets uitmaakt als ik hem over de grens koop. er geld ook gewoon garantie via Jura NL
@HoppyF kleine wereld (uiteraard in NL en dan ook nog eens Jura's) maar ja! Kwam op eBay via idealo voor een gloednieuwe E8 EB Inox Dark voor EUR 850 volgens mij in Duitsland, maar die shipped niet naar NL. Dus toen maar even op de bonnefooi wat filters aangedaan en deze kwam naar boven.
De Jura komt bij mij in de berging te staan (iets met kleine appartementen in Amsterdam met een mini keukenblad
), dus die krasjes maken mij ook niet veel uit.
Ben wel heel erg benieuwd naar de staat, lijkt mij dat een apparaat wat pas eind 2020 is uitgebracht het nog redelijk goed moet doen
Zal t.z.t. eens even een foto maken van de plek waar het komt te staan, incl. kopjeswarmer ernaast.
Nu nog even porselein scoren, ik vind die kopjes van Iittala Taika echt heel mooi...
De Jura komt bij mij in de berging te staan (iets met kleine appartementen in Amsterdam met een mini keukenblad
Ben wel heel erg benieuwd naar de staat, lijkt mij dat een apparaat wat pas eind 2020 is uitgebracht het nog redelijk goed moet doen

Zal t.z.t. eens even een foto maken van de plek waar het komt te staan, incl. kopjeswarmer ernaast.
Nu nog even porselein scoren, ik vind die kopjes van Iittala Taika echt heel mooi...
En ook @HoppyF dank. Zojuist even contact gehad met Taste & Tools, 4 cappuccinatore dopjes besteld en ze gaan over 5 min de Jura maatschep op de site zetten (die was op de een of andere manier ervan verdwenen).Teus.espresso schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:14:
Een Jura lepel afgestreken is ongeveer 7 gram.
2 lepels dus +/- 14 gram.
Ergens deze week (of begin volgende week) komen mijn 2 melkglazen, WiFi Connect, care pakketje (wat zijn die krengen duur) en RVS slang binnen vanuit Duitsland. Nu nog wat porselein scoren en ik ben een gezegend mens.
Overigens mijn Brandzaak 6 x 250g proefpakket ontvangen, heb nu Costa Rica bonen erin zitten en wat een genot qua crema laagje zeg... Heb tot nu toe eigenlijk alleen maar americano's (caffé barista) gedronken en gisteren ook een lungo (barista) geprobeerd, maar wat mij betreft was dat gewoon een grotere americano omdat er alsnog heet water bij kwam.
Hoi allemaal, leuk om eens mee te lezen hier!
Ik heb nu een Saeco Xelsis (dit model: https://www.coolblue.nl/p...sis-sm7785-00-zilver.html). Vind de koffie nogal koud ook eerlijk gezegd en ben ook gewoon toe aan iets nieuws na 2.5 jaar.
Ik twijfel tussen de Nivona 825 en een Jura. Budget is ongeveer 1000 euro en kan naar Duitsland rijden (woon bij de grens).
Hebben jullie aanbevelingen voor mij? Zie door de bomen het bos niet meer en die Nivona's zijn weinig reviews van helaas.
Ik hou van goede dubbele espresso's en Lungo's en drink ook soms een cappuccino, maak er dan vaak ook twee tegelijk.
Ik heb nu een Saeco Xelsis (dit model: https://www.coolblue.nl/p...sis-sm7785-00-zilver.html). Vind de koffie nogal koud ook eerlijk gezegd en ben ook gewoon toe aan iets nieuws na 2.5 jaar.
Ik twijfel tussen de Nivona 825 en een Jura. Budget is ongeveer 1000 euro en kan naar Duitsland rijden (woon bij de grens).
Hebben jullie aanbevelingen voor mij? Zie door de bomen het bos niet meer en die Nivona's zijn weinig reviews van helaas.
Ik hou van goede dubbele espresso's en Lungo's en drink ook soms een cappuccino, maak er dan vaak ook twee tegelijk.
Verwarm je de kopjes wel vóór?iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:49:
Hoi allemaal, leuk om eens mee te lezen hier!
Of gebruik je dubbelwandige glazen?
Bij relatief kleine hoeveelheden water/koffie koelt deze ook snel af.
Je Saeco Xelsis is dacht ik wel de betere serie.
Het is hier recent in het topic al genoemd, de Jura’s zijn wel populair maar ook aan de prijs.
Echter, ze zijn ook goedkoper te vinden in Duitsland vooral.
Een Jura E8 zou denk ik voor jou wel geschikt zijn.
Is naar mijn weten inderdaad de beste/duurste versie. Ik gebruik dubbelwandige glazen inderdaad. Denk dat het nieuwe gewoon ook leuk is, weer even wat anders. Iemand hier toevallig ervaring met zowel de 825 als de jura's?HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:55:
[...]
Verwarm je de kopjes wel vóór?
Of gebruik je dubbelwandige glazen?
Bij relatief kleine hoeveelheden water/koffie koelt deze ook snel af.
Je Saeco Xelsis is dacht ik wel de betere serie.
Het is hier recent in het topic al genoemd, de Jura’s zijn wel populair maar ook aan de prijs.
Echter, ze zijn ook goedkoper te vinden in Duitsland vooral.
Een Jura E8 zou denk ik voor jou wel geschikt zijn.
Heb je berichten gelezen en de E8 ziet er wel erg veelbelovend uit inderdaad. De losse zetgroep van de Nivona is een pluspunt, maar alleen maar als je ook wekelijks onderhoud/reiniging uitvoert. Ik doe dat met mijn Xelsis nu ook maar is toch wel een gedoe en de automatische reiniging van de E8 spreekt me dan wel aan.HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:13:
[...]
Iets nieuws of beters is inderdaad leuk.
Gisteren heb ik wat over mijn Jura E8 geplaatst, die heb ik net pas een week of vier.
De Nivona heb ik verder geen ervaring mee.
Misschien kan @Teus.espresso er iets over zeggen.
Ik lees dat er een nieuw soort extractiesysteem zit in de modellen vanaf 2020. Ik zou het liefst een zwarte willen maar die staat niet eens meer op de Jura site en lijkt dus verouderd (?). Dan ook maar een chromen, ziet er mooi uit.
Even Black Friday afwachten voor wellicht een prijs < 1000 euro ergens in Duitsland.
Ik had een Siemens met losse zetgroep die in het geheel uit te nemen was.iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:04:
[...]
Heb je berichten gelezen en de E8 ziet er wel erg veelbelovend uit inderdaad. De losse zetgroep van de Nivona is een pluspunt, maar alleen maar als je ook wekelijks onderhoud/reiniging uitvoert. Ik doe dat met mijn Xelsis nu ook maar is toch wel een gedoe en de automatische reiniging van de E8 spreekt me dan wel aan.
Ik lees dat er een nieuw soort extractiesysteem zit in de modellen vanaf 2020. Ik zou het liefst een zwarte willen maar die staat niet eens meer op de Jura site en lijkt dus verouderd (?). Dan ook maar een chromen, ziet er mooi uit.
Even Black Friday afwachten voor wellicht een prijs < 1000 euro ergens in Duitsland.
Makkelijk in onderhoud want deze kon je zo onder de kraan afspoelen.
Invetten of zo was niet nodig.
De Jura heeft een ander systeem van doorspoelen en schoonmaken waar je zelf minder aan hoeft te doen.
Alleen de lekbak en residu bak legen.
Melksysteem wel zelf schoonmaken ivm hygiëne vanwege melk druppels die achter kunnen blijven.
Wel zelf ook het reinigingsprogramma uitvoeren na ongeveer 180 kopjes.
De E8 EB 2020 modellen hebben een verbeterd zetsysteem.
Je hebt het over zwart, de piano zwarte uitvoering?
Volgens mij is deze gewoon te leveren en in Duitsland nog het goedkoopste uit deze serie ook.
Las nu iets van €850.
https://www.idealo.de/pre...00651336_-e8-eb-jura.html
@iasix de full black E8 EB wordt officieel volgens mij niet in NL verkocht, maar is bij sommige partijen volgens mij wel te krijgen. In Duitsland is/lijkt het gewoon een standaard uitvoering te zijn. In Duitsland altijd < 1000 euro, ook zonder black friday.
Nog tips over bij welke winkel je het beste een Jura machine kan kopen net over de grens? De garantie van 25 maanden en ophalen en brengen blijft hetzelfde toch?KernelPanic schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:08:
Thanks; de zwarte lijkt echter jammer genoeg wel nergens op voorraad.iasix schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:30:
Voor wie ik er blij mee kan maken:
De Jura E8 is nu erg voordelig te koop bij Mediamarkt Duitsland (klik hier).
Heb net zelf voor 879 de Dark Inox kleur gekocht, de zwarte is slechts 799 euro.
Edit: prijs wordt zichtbaar bij het afrekenen.
In het geval van de Mara X zou ik denk ik toch het nieuwste model kopen met zwarte logo.Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:43:
[...]
Niet slecht hoor. Denk als ik er eentje nodig zou hebben dat ik deze wel zou aanschaffen. Betere set vind je niet voor 1270 inclusief die eureka mignon van 350 euro.
Niet duidelijk is of het retourgoed model ook het nieuwste model is.
In Duitsland kost de nieuwste €949.
Of deze verkoper betrouwbaar weet ik niet, net even snel gezocht.
https://www.lelit-werksta...-jetzt-mit-schwarzem-Logo
oja dat is een goede bij amazon krijg je trouwens de nieuwste en kost nu 960/970 euro. Die van mij is ook de zwarte versie.HoppyF schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:54:
[...]
In het geval van de Mara X zou ik denk ik toch het nieuwste model kopen met zwarte logo.
Niet duidelijk is of het retourgoed model ook het nieuwste model is.
In Duitsland kost de nieuwste €949.
Of deze verkoper betrouwbaar weet ik niet, net even snel gezocht.
https://www.lelit-werksta...-jetzt-mit-schwarzem-Logo
Deze komt bij LM zelf vandaan inderdaad. LM Home DE om precies te zijn. Ik heb collega’s woonachtig in Duitsland waar ik dit soort dingen kan laten leverenYpuh schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:23:
[...]
Waar heb je deze besteld? Je hebt zo te zien twee verschillende, die van Pantechnicon en volgens mij is deze van LM zelf?
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Bedankt voor de input. Mezelf kennende ga ik dan toch voor een Jura E8. Van de week maar even naar Duitsland rijden, nu er nog extra kerstkorting lijkt te zijn
Ga je ook geen spijt van krijgenYaldair schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:41:
Bedankt voor de input. Mezelf kennende ga ik dan toch voor een Jura E8. Van de week maar even naar Duitsland rijden, nu er nog extra kerstkorting lijkt te zijn
Ik weet dat de combinatie Eureka Mignon Specialita in combinatie met de Lelit MaraX halfautomaat een erg populaire combinatie in dit topic is. Vandaag de knoop doorgehakt en de euro's opzij gezet (het blijft toch een hoop geld zeg
) en aan de laatste stap toegekomen: daadwerkelijk ergens bestellen en/of ophalen. Niet zo lang geleden kwam er nog een geweldige tip langs voor de maler voor slechts EUR350, inmiddels zie ik niet beter dan EUR399. Ook heb ik de Espressimo.de tip uit dit topic voor de MaraX gezien.
Mijn vraag is eigenlijk: zijn er nog mensen die een combi deal hebben gevonden in Nederland? Zijn er op dit moment nog ergens kerst acties of andere acties die tot een interessantere prijs kunnen leiden dan de maler van bijv Bol.com/amazon en de machine zelf via Espressimo uit Duitsland? Bij TV's zie je nog wel eens dat als je de shops belt er een prijsje kan worden gemaakt. Is dat in jullie ervaring mogelijk bij zaken als van Pommeren?
Indien dit teveel aankoop advies is ipv over het daadwerkelijk koffie drinken zelf praten is (daar hoop ik volgende week ofzo weer over mee te kunnen doen) dan excuus mods dan let me know en pas ik mijn post aan / eindig ik de discussie tot ik daadewrkelijk heb aangeschaft !

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er nog mensen die een combi deal hebben gevonden in Nederland? Zijn er op dit moment nog ergens kerst acties of andere acties die tot een interessantere prijs kunnen leiden dan de maler van bijv Bol.com/amazon en de machine zelf via Espressimo uit Duitsland? Bij TV's zie je nog wel eens dat als je de shops belt er een prijsje kan worden gemaakt. Is dat in jullie ervaring mogelijk bij zaken als van Pommeren?
Indien dit teveel aankoop advies is ipv over het daadwerkelijk koffie drinken zelf praten is (daar hoop ik volgende week ofzo weer over mee te kunnen doen) dan excuus mods dan let me know en pas ik mijn post aan / eindig ik de discussie tot ik daadewrkelijk heb aangeschaft !
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Het ligt ook een beetje aan je kennis en ervaring. Als je alles al zoals ik de afgelopen maanden aan kennis heb vergaard en weet hoe zo een lelit mara x werkt en functioneert dan is online kopen geen probleem. Ik heb die van mij van amazon gehaald en eerlijk gezegd wilde ik hem bij voorkeur bij de hoofdkwartier in amstelveen halen maar toen de prijs bij amazon zelfs onder de 900 euro ging kon ik het niet laten. Maar met de huidige prijzen zou ik die van hoofdkwartier overwegen die is ook in de aanbieding en 1135 euro niet slecht. Ik denk dat de prijzen na 1 januari wel hard gaan stijgen ivm inflatie etc. Zou dus niet te lang wachten.twit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:32:
Ik weet dat de combinatie Eureka Mignon Specialita in combinatie met de Lelit MaraX halfautomaat een erg populaire combinatie in dit topic is. Vandaag de knoop doorgehakt en de euro's opzij gezet (het blijft toch een hoop geld zeg) en aan de laatste stap toegekomen: daadwerkelijk ergens bestellen en/of ophalen. Niet zo lang geleden kwam er nog een geweldige tip langs voor de maler voor slechts EUR350, inmiddels zie ik niet beter dan EUR399. Ook heb ik de Espressimo.de tip uit dit topic voor de MaraX gezien.
Bij online kopen zou ik je adviseren om een webshop te nemen met gratis retour anders ben je straks duurder uit. Bijv. Bol.com of amazon is prima. Bij issues krijg je dan een nieuwe en moet de oude retour. Die laten het dus niet repareren.
Bij hoofdkwartier lokaal heb je uitstekende begeleiding en bij issues kan je dus altijd fysiek ergens terecht.
Succes
zo, hier is de nieuwe Jura (E8, dark inox) ook binnen. Gisteren even opgehaald bij de MM in Duitsland. Al een heel stuk betere koffie dan uit de oude Delonghi. Nog geen melkspecialiteiten geprobeerd. Eerst zo'n glazen melkhouder regelen. Helaas op veel plaatsen (online) uitverkocht. Nu eentje gekocht vanuit een Belgische webwinkel. Benieuwd of ze hem echt op voorraad hebben en ik hem spoedig in huis heb. Dan nog aan het overwegen of ik zo'n kopjesverwarmer moet aanschaffen. Helaas duurt het bij ons makkelijk een minuut voordat het warme water uit de schuur (WP staat daar) komt en bij de keuken is. Dus even met de kraan het kopje opwarmen is geen optie. Is zo'n Jura kopjesverwarmer de 120E waard?
Ik zou eerst wat kopjes drinken en temperatuur per recept in de instellingen verhogen indien gewenst. Vaak is dat al warm genoeg. Kan me voorstellen als je veel cappuccino's uit een stevig porseleinen kop drinkt dat koppenwarmer wel noodzaak is omdat temperatuur in de kop dan sneller daalt. Voor koffie's/espresso's uit een Jura vind ik het echt niet nodig.Yaldair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
zo, hier is de nieuwe Jura (E8, dark inox) ook binnen. Gisteren even opgehaald bij de MM in Duitsland. Al een heel stuk betere koffie dan uit de oude Delonghi. Nog geen melkspecialiteiten geprobeerd. Eerst zo'n glazen melkhouder regelen. Helaas op veel plaatsen (online) uitverkocht. Nu eentje gekocht vanuit een Belgische webwinkel. Benieuwd of ze hem echt op voorraad hebben en ik hem spoedig in huis heb. Dan nog aan het overwegen of ik zo'n kopjesverwarmer moet aanschaffen. Helaas duurt het bij ons makkelijk een minuut voordat het warme water uit de schuur (WP staat daar) komt en bij de keuken is. Dus even met de kraan het kopje opwarmen is geen optie. Is zo'n Jura kopjesverwarmer de 120E waard?
Waarom wil je pas melk bereiden als je zo'n melkhouder hebt?;-) Je kan het slangetje ook gewoon in een glas melk hangen, werkt prima.
[ Voor 7% gewijzigd door rvrrr op 23-12-2021 21:54 ]
Wel nee, zonde van het geld , gewoon een beetje water in je kopje en even in de magnetron, binnen 30sec een warm kopje en kost amper water.Yaldair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
Gefeliciteerd met je aankoop!Yaldair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
Ik heb hier een glazen Jura melkglas en dat bevalt prima.
Als het nodig is haal ik hem uit de koelkast en na het zetten van een melkspecialiteit kan hij zo weer terug.
Melk op het aanrecht laten staan is niet handig.
Een Jura melk cooler is hier een overkill want zoveel met melk drinken we ook niet per dag.
Ik heb de glazen melkbeker/glas nieuw op Marktplaats gekocht.
Ze staan er regelmatig wel op.
Een kopjesverwarmer is ook zo’n overkill.
Ik warm een kopje of dubbelwandig glas even op met heet water uit de kraan.
Heb hier wel een heetwaterkraan.
Maar toen ik deze nog niet had haalde ik wat heet water uit de volautomaat.
Dat kan met de Jura ook.
Ik heb zelf gekozen voor de Jura E4 (EA) en heb deze nu drie weken in gebruik en ben tevreden.wildcardxl schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:54:
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuw apparaat. Onze oude jura x90 is te groot en lomp, de nieuwe cappucinotore krijg ik er niet goed op en hij is toe aan onderhoud.
Ben uitgekomen op de volgende drie opties:
Saeco xelsis sm7580/00 via de Philips werknemers winkel. €675
De melitta barista smart ts f830-102 €649 met cashback
En de Benjamin: de krups ea8738 voor €429 met cahback.
Ik drink voornamelijk gewoon zwarte sterke koffie, espresso, cappuccino en latte macchiatos. Ik ben de enige in het gezin die koffie drinkt.
De E4 kan geen melkproducten, maar dat is eventueel op te lossen met een losse melkopschuimer.
Qua apparaat is de E4 voorzien van de laatste technologie (3d water/nieuwe maler/vacuüm clean)
Qua mogelijkheden is de E4 beperkter dan een E6 of E8, maar de prijs is ook lager. Wellicht pas de E4 in jouw budget als je 'm in Duitsland gaat halen. Momenteel Eur 629,- volgens Idealo.
Mijn Specialita is net binnen gekomen. Ik vind het nu al een top apparaat. Als ik hem vergelijk met de Delonghi Dedica 520 die ik hiervoor gebruikte is dit wel echt heel veel beter. Sowieso weegt die denk 4x zoveel en maakt die maar de helft van het geluid. Maar ik zie ook gewoon dat de gemalen koffie er echt veel beter uitziet dan uit de vorige molen.
Nu alleen nog wachten op de Mara X en dan kan ik echt lekkere koffie gaan maken. Die is onderweg maar is nu nog ergens in Duitsland, dus nog eventjes geduld.
Nu alleen nog wachten op de Mara X en dan kan ik echt lekkere koffie gaan maken. Die is onderweg maar is nu nog ergens in Duitsland, dus nog eventjes geduld.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zoektocht naar volautomaat, budget < € 750 (liever lager). Drink gemiddeld zo'n 4 koppen gewone koffie per dag, soms een espresso, soms wat meer als ik thuis ben, maar ben niet altijd thuis.
Ben geen purist maar wil "gewoon" goede consistente koffie. Hoef geen fancy functies, maar de mogelijkheid tot een cappuccino op zijn tijd voor de vrouw des huizes moet wel aanwezig zijn. Onderhoud moet eenvoudig zijn en het apparaat moet robuust en betrouwbaar en eventueel repareerbaar zijn.
Daarnaast is het een object in de keuken wat er constant staat, dus liefst wel een strak apparaat, maar dat is subjectief.
Ben geen kenner, maar ik lees dat ik moet letten op materiaal van de maler (keramisch, metaal) en eventueel reinigbaarheid van de zetgroep. Echter kan ik daar soms maar slecht praktische informatie over vinden.
Kijk ik tussen de € 500 en € 750 dan kom ik op de volgende modellen (sommigen zouden voor die prijs wel uit Duitsland moeten komen, maar goed dat is niet zo erg):
- Jura ENA 8
- Melitta Barista F850-101
- Siemens EQ500 of EQ6 Plus
Wat is wijsheid?
Ben geen purist maar wil "gewoon" goede consistente koffie. Hoef geen fancy functies, maar de mogelijkheid tot een cappuccino op zijn tijd voor de vrouw des huizes moet wel aanwezig zijn. Onderhoud moet eenvoudig zijn en het apparaat moet robuust en betrouwbaar en eventueel repareerbaar zijn.
Daarnaast is het een object in de keuken wat er constant staat, dus liefst wel een strak apparaat, maar dat is subjectief.
Ben geen kenner, maar ik lees dat ik moet letten op materiaal van de maler (keramisch, metaal) en eventueel reinigbaarheid van de zetgroep. Echter kan ik daar soms maar slecht praktische informatie over vinden.
Kijk ik tussen de € 500 en € 750 dan kom ik op de volgende modellen (sommigen zouden voor die prijs wel uit Duitsland moeten komen, maar goed dat is niet zo erg):
- Jura ENA 8
Wat is wijsheid?
Recent in dit topic nog besproken met voorbeelden.Exigence schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:01:
Zoektocht naar volautomaat, budget < € 750 (liever lager). Drink gemiddeld zo'n 4 koppen gewone koffie per dag, soms een espresso, soms wat meer als ik thuis ben, maar ben niet altijd thuis.
- Jura ENA 8
Wat is wijsheid?
Gebruik de zoekfunctie maar.
Net binnen je budget nu op Bol een zgan Jura E8 Chroom voor €745.
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse
Zo, de pl62x is besteld. In Duitsland vond ik via Mydealz bij Galaxus.de een Lelit Mara X wie neu - ongebruikt in geopende verpakking. Met Shoop.de nog 2,5% cashback geregeld en zo kom ik uit op €832. Mijn ouders wonen in Duitsland dus hij wordt daar afgeleverd. Kom er toch geregeld. Toch is https://www.mydealz.de/de...maschine-espresso-1896528 de betere deal want €825 voor een nieuwe Lelit en geen retourdeal. Bij Breezy via bol staat een retourdeal voor €919.
Ik ben na jaren nespresso naar iets serieuzers aan het kijken. Ik ben de enige thuis die koffie drinkt, en een half automaat is me toch te veel werk. Daarom ben ik op een jura ENA 8 uitgekomen. Ik zal deze waarschijnlijk in Duitsland gaan kopen.
Nu kom ik een variant zonder touch screen, en een variant met touch screen tegen. Het prijsverschil is een ruime 100 euro. Zijn er behalve het schermpje nog andere verschillen (maler, zetmethode) tussen deze modellen?
Nu kom ik een variant zonder touch screen, en een variant met touch screen tegen. Het prijsverschil is een ruime 100 euro. Zijn er behalve het schermpje nog andere verschillen (maler, zetmethode) tussen deze modellen?
[ Voor 3% gewijzigd door Slurf1 op 24-01-2022 17:10 ]
Ben ook wel benieuwd hoe je nou écht kalk voorkomt. Volgens mij loopt iedereen er vroeg of laat wel een keer tegenaan, tenzij je heel precies weet welke mineralen er in je water zitten (reverse osmosis, eerst alles eruit halen en dan opnieuw toevoegen).
Het water in onze regio zit op ongeveer 7.5 dH wat op zich niet heel hard is. Ik haal het ook eerst door een Brita kan en vul het iedere avond bij zodat het nog een hele nacht met zo'n Oscar90 zakje kan ontkalken. Misschien dat er dan 4-5 dH overblijft(?) wat volgens mij prima is voor je machine. Er zijn ook regio's in bijvoorbeeld Duitsland die 18-25 dH hebben, wat dat betreft zitten we in NL echt wel goed.
Brita kannen doen volgens mij niet veel tegen kalk, maar filteren vooral schadelijke stoffen uit je water. Aangezien Nederlandse waterbedrijven dit al heel goed voor ons doen, is het nut hier van een Brita beperkt. Voor anti-kalk zul je nog iets anders moeten doen zoals zo'n zakje in je waterreservoir.
Het water in onze regio zit op ongeveer 7.5 dH wat op zich niet heel hard is. Ik haal het ook eerst door een Brita kan en vul het iedere avond bij zodat het nog een hele nacht met zo'n Oscar90 zakje kan ontkalken. Misschien dat er dan 4-5 dH overblijft(?) wat volgens mij prima is voor je machine. Er zijn ook regio's in bijvoorbeeld Duitsland die 18-25 dH hebben, wat dat betreft zitten we in NL echt wel goed.
Brita kannen doen volgens mij niet veel tegen kalk, maar filteren vooral schadelijke stoffen uit je water. Aangezien Nederlandse waterbedrijven dit al heel goed voor ons doen, is het nut hier van een Brita beperkt. Voor anti-kalk zul je nog iets anders moeten doen zoals zo'n zakje in je waterreservoir.
Misschien een groot brita/ander filter als hij op de waterleiding zit? Dat was mijn plan iig.Ypuh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
Ben ook wel benieuwd hoe je nou écht kalk voorkomt. Volgens mij loopt iedereen er vroeg of laat wel een keer tegenaan, tenzij je heel precies weet welke mineralen er in je water zitten (reverse osmosis, eerst alles eruit halen en dan opnieuw toevoegen).
Waar heb je besteld? In Duitsland?mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:37:
Ahrgg ik wordt gek van mijzelf.
Net een bestelling geplaatst voor een Jura S8. Maar ik twijfel nogal over de S8, omdat ik overal lees dat de E8 (2020 versie) net zo goed en zelfs beter is. Alleen het touchscreen stuk mist en je moet een module kopen voor wifi.
Kan iemand mij even bijstaan voor de beste keuze? Is de S8 echt zo verouderd of valt dit allemaal reuze mee? En heeft de E8 alleen dat one touch melk reiniging systeem?
Het verschil is hier al vaker besproken.
Komt erop neer dat een E8 EB (2020 model dus) een hele goede keuze is.
Er mist inderdaad standaard de WiFi dongle maar deze is niet absoluut noodzakelijk.
Meer leuk om erbij te hebben zodat je de tellerstanden met de app kunt uitlezen of via de app je eigen koffie recept wilt samenstellen.
De dongle kost zo’n €30.
Voor de rest zijn E8’s regelmatig in de aanbieding wel te vinden.
Als retourgoed ook, en dat scheelt je nog veel geld ook.
Zo ben ik aan een splinternieuwe E8 gekomen met een kleine schade.
De schade was op te lossen door het onderdeel te vervangen. (waterreservoir)
De S8 ben in minder tegengekomen maar is waarschijnlijk in Duitsland nog wel voordelig te vinden.
Het melk reinigingssysteem is inderdaad handig, weet niet of andere modellen dat ook hebben.
Inderdaad duitsland. Maar heb net gebeld naar Jura en na wat overleggen toch gekozen voor de E8.HoppyF schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Waar heb je besteld? In Duitsland?
Het verschil is hier al vaker besproken.
Komt erop neer dat een E8 EB (2020 model dus) een hele goede keuze is.
Er mist inderdaad standaard de WiFi dongle maar deze is niet absoluut noodzakelijk.
Meer leuk om erbij te hebben zodat je de tellerstanden met de app kunt uitlezen of via de app je eigen koffie recept wilt samenstellen.
De dongle kost zo’n €30.
Voor de rest zijn E8’s regelmatig in de aanbieding wel te vinden.
Als retourgoed ook, en dat scheelt je nog veel geld ook.
Zo ben ik aan een splinternieuwe E8 gekomen met een kleine schade.
De schade was op te lossen door het onderdeel te vervangen. (waterreservoir)
De S8 ben in minder tegengekomen maar is waarschijnlijk in Duitsland nog wel voordelig te vinden.
Het melk reinigingssysteem is inderdaad handig, weet niet of andere modellen dat ook hebben.
Die heeft net allemaal wat meer functies en qua koffie bereidingen net iets meer mijn machine. Dus eieren voor mijn geld gekozen en de E8 besteld.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Welkom bij de “Jura E8 club”!mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:33:
[...]
Inderdaad duitsland. Maar heb net gebeld naar Jura en na wat overleggen toch gekozen voor de E8.
Die heeft net allemaal wat meer functies en qua koffie bereidingen net iets meer mijn machine. Dus eieren voor mijn geld gekozen en de E8 besteld.Wifi dongle bestel ik er bij
Lijkt wel of iedereen een E8 wil maar dat kan ook toeval zijn.
Ik heb geen aandelen in Jura ook al zou men dit inmiddels kunnen denken, maar ik vind het wel de moeite waard ervaren hier te melden.
Ik was nooit een koffiedrinken (Senseo nooit, Nespresso heel soms) maar sinds ik de Siemens volautomaat heb en de afgelopen maanden ben overgestapt op de E8 drink ik nu wel regelmatig koffie.
Mijn vrouw dronk altijd al koffie en soms thee maar is ook tevreden over de E8.
Goedkoper tov de Nespresso is het dus niet geworden omdat vers gebrande koffiebonen niet goedkoop zijn.
Lekkerder is het wel en dat mag ook wel wat kosten.
Ja, het zijn exact dezelfde apparaten.mister_S schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:32:
Kun je gewoon een Jura E8 bijvoorbeeld bij de Duitse MM kopen en gebruik maken van garantie in NL? Zijn het gewoon exact dezelfde apparaten?
Ik heb in dit topic gezocht, maar de meningen hierover lijken verdeeld. Op een apparaat van bijna 1000 euro wil je wel goede garantie natuurlijk. Is Jura zelf hier gewoon onduidelijk over?
Ik zoek al een tijdje een aanbieding en/of een retour model, geen geluk gehad. 1200 euro vind ik toch wat te duur
Bij Jura is er een uitzondering gemaakt op de regel.
Normaal gesproken moet je voor garantie bij de verkoper zijn.
Beetje lastig als je in Duitsland gekocht hebt.
Jura Nederland zegt echter dat bij officiële Jura dealers in het buitenland gekochte apparaten ook hier onder de garantie vallen.
Staat ook in hun voorwaarden.
Je moet er dus alleen opletten dat de Duitse winkel een officiële Jura dealer is.
MM is volgens mij wel een officiële dealer.
Btw er staat nu (nog) een retour model op Bol.
Hier ook een hardheid van 7,6 dH. Valt een beetje aan de bovenkant van wat je nog 'zacht' noemen mag. In Duitsland lees je wel eens van hardheid van 18-25 dH. 7,6 dH is net iets te hoog om rechtstreeks in je machine te doen en verwachten dat je nooit hoeft te ontkalken. Ik denk dat als je maar iets van water behandeling doet, dat je dan al snel goed zit.
Zelf heb ik een Brita kan en zo'n Oscar90 bilt zakje in m'n reservoir. Heb nooit getest wat voor water eruit komt, maar verwacht in de aanbevolen range van 5-6 dH.
Zelf heb ik een Brita kan en zo'n Oscar90 bilt zakje in m'n reservoir. Heb nooit getest wat voor water eruit komt, maar verwacht in de aanbevolen range van 5-6 dH.
Ik denk eerder 0-1 dH. Misschien iets hoger als filters tegen het wisseling zitten. Zie bijv ook dit topic op koffiepraat.Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
Hier ook een hardheid van 7,6 dH. Valt een beetje aan de bovenkant van wat je nog 'zacht' noemen mag. In Duitsland lees je wel eens van hardheid van 18-25 dH. 7,6 dH is net iets te hoog om rechtstreeks in je machine te doen en verwachten dat je nooit hoeft te ontkalken. Ik denk dat als je maar iets van water behandeling doet, dat je dan al snel goed zit.
Ik zou de link weghalen als ik jou was. Je postcode staat erin en ik weet nu in ieder geval in welke straat je woont en aan welke zijde daarvanRvdH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Kijk, dat is nou toevallig. Ik open dit topic om precies deze vraag te stellen. Ik woon dus in Arnhem en volgens Vitens is de hardheid 5,9.
Is het nu wel handig om een filter in het waterreservoir van m'n espressomachine te stoppen? Want ik heb ook gelezen dat té zacht water weer nadelig is voor de smaak van de koffie?
Volgens mij zit er ook nog een verschil in Arnhem tussen boven en onder de Rijn. Hoe dan ook, ik persoonlijk zou altijd iets van waterbehandeling doen ivm de levensduur van de machine. Als je een volautomaat hebt of iets zonder boiler, kun je nog overwegen om het op te lossen met eens in de zoveel tijd een anti-kalkbehandeling (kan met boiler(s) ook, maar is veel meer werk). Qua smaak is het persoonlijk. Het water dat uit mijn Brita kan komt, vind ik niet lekker als puur water, maar voor espresso vind ik het wel acceptabel. Ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal
https://www.saturn.de/de/product/_jura-e8-eb-2672701.html
Voor wie nog de Jura E8 zoekt. Is nu €800 bij de Saturn filialen in Duitsland. Er zijn vast Tweakers dichtbij de Duitse grens op zoek naar zo'n volautomaat.
Voor wie nog de Jura E8 zoekt. Is nu €800 bij de Saturn filialen in Duitsland. Er zijn vast Tweakers dichtbij de Duitse grens op zoek naar zo'n volautomaat.
909,- als ik kijk op de link die je poste? Ah, 'Direktabzug' 100,- dus 809,- scherpe prijs!Joosie200 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:17:
https://www.saturn.de/de/product/_jura-e8-eb-2672701.html
[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 26-01-2022 12:22 ]
Het is eigenlijk simpel met garantie claims.418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:54:
[...]
Dat doet er zeker wel toe; die kunnen dan je garantie afhandelen en hebben eventueel een leenmachine voor je
De verkoper/winkel is verantwoordelijk voor garantie afhandeling.
Dat Jura (Nederland) in de praktijk de reparaties doet is netjes maar formeel zijn zij niet de verkoper.
Ik heb wel vaker gelezen dat Jura (als fabrikant en importeur) coulant is en ook bv bij in Duitsland gekochte Jura’s (officiële dealers) hier ook garantie op levert.
Dynalogic is inderdaad een drama.
Ik begrijp niet dat fabrikanten/winkels/dealers nog zaken met zo’n bedrijf doen.
Ze vervoeren bv ook (dure) TV’s. Gaat ook niet altijd lekker.
Lidl Duitsland heeft nu een Krups volautomaat in de aanbieding voor 299,- in NL voor 319,-
Een cursus in Duitsland?Zawaponga schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:40:
Gisteren een barista cursus gevolgd, duurde ongeveer 5 uur en ging helaas alleen over halfautomaten. Niet echt veel nieuwe dingen geleerd, behalve specifieke handelingen zoals cooling flush of hoe een blindfilter werkt. Wat ik wel heb meegenomen is dat ik geen fan ben van hopper malen (single dosing is zo veel beter) en dat het hebben van 2 weegschalen een must is.
Wij waren met zo'n 10 man en gingen per 2 aan een machine. De grinders waren allemaal eureka mignons, die best fijn (no pun intended) malen, maar elke keer wegen en dan weer onder de grinder houden totdat je je 18,5 gram hebt slaat nergens op. Ik snap dat je de maaltijd kunt instellen maar ik vind het logischer om de bonen te wegen --> in de grinder --> uit de grinder. Retenties is natuurlijk een ding, maar daar heb je de niche voor
Ik had een bezzera bm10 (helaas geen foto gemaakt) wat best een fijne machine was, maar ja 't was ook mijn eerste half automaat dus geen referentie.
Hier nog een paar fotos:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Disclaimer: dit is niet de molen die wij hebben gebruikt maar de nieuwe eureka single dose.
Ik zie bij de foto’s een papier liggen met alleen maar tekst in het Duits.
Verder best wel interessant om te weten wat je er van opgestoken hebt.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1