Sinds ik een Flair heb wil ik eige
nlijk geen koffie meer uit m'n Siemens volautomaat. Maar met de Flair is koffie zetten best wel een gedoe, zeker gezien ik (en m'n vriendin) vaak cappuccino's drinken. Die melk maken we nu in een klein pannetje en met de Nanofoamer - werkt goed maar weer veel werk. Malen doen we met een 1Zpresso J-Max, werkt ook goed maar weer extra handelingen. M'n vriendin drinkt altijd decaf (bonen) en ik drink af en toe verschillende bonen door elkaar (de ene boon voor espresso en andere niet-melk drankjes, de andere voor cappuccino's). Eige
nlijk is de Flair + Nanofoamer ook bedoelt voor vakantie
Daarom moet er een nieuw koffiezetapparaat komen met een elektrische bonenmaler. Gezien we veel cappuccino's drinken vallen de apparaten met enkele boiler af (zo dacht ik eerst aan een Profitec Go). Er komt wel een
Nanofoamer Pro, maar qua schoonmaken lijkt ons dat een stuk minder handig dan gewoon een stoompijpje wat je kan gebruiken tijdens het maken van een shot espresso.
Voor machine hebben we een aantal eisen / wensen:
- Tegelijkertijd shots maken en melk schuimen
- "snelle" opwarmtijd (elke E61 machine valt eige
nlijk af) - liefst onder 10 minuten
- Goede bouwkwaliteit (die sage machines vallen eige
nlijk ook af - plastic fantastic)
Ik ben niet heel kieskeurig qua temperatuurstabiliteit of zaken als pre-infusie, daarom kwam ik eige
nlijk vooral uit bij de Profitec Pro 300. Ik zag dat @
bebopper hem heeft (bevalt ie?

), hebben jullie wellicht nog andere alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken?
Ook zijn we op zoek naar een bonenmaler. Daar geld eige
nlijk hetzelfde voor,het type burrs maakt mij niet veel uit - heel kieskeurig ben ik toch niet, maar de workflow moet wel soepel zijn (ik wil sowieso single dose) en het moet makkelijk zijn om de maalgraad per shot aan te passen. Met de J-Max werkt dat nu heel fijn gezien ik daar gewoon de maling op de zak koffie schrijf en ik exact dezelfde maling weer terug kan halen door de getrapte instelling. Ik keek vooral naar de Eureka Mignon Single Dose - die is qua design best mooi en goed te verkrijgen in Nederland - maar ook hier de vraag; zijn er nog alternatieve die de moeite waard zijn om te bekijken?