Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 11:02

MvL

@Roy, nog even wat info over mijn ervaringen met Windows Phone.

Ik heb afgelopen week de Microsoft Lumia 535 getest. Ik heb dit alleen nog maar thuis gedaan en zonder sim. Inmiddels heb ik een nano naar micro sim convertor gekocht zodat ik nu het toestel ook kan test overdag als ik hem meeneem naar mijn werk. Na het een tijdje s' avonds gebruikt te hebben ben ik niet meer negatief over Windows Phone er zitten best wel handige opties in zoals de info die je op je startscherm kan zetten. Zo kan je meteen zien bijvoorbeeld hoeveel nieuwe mailtjes je hebt. Voor mijn Sonos devices heb ik een app gevonden en ook voor mijn Heu lights. Oke het is geen iPhone qua build maar de lumia 535 koop je dan ook voor 80 Euro. Je moet jezelf ook zeker de tijd geven om te wennen aan de OS. Ik ben ook zeer benieuwd hoe ik Windows Phone ervaar op een high end telefoon. Hoe ziet straks Windows Phone 10 eruit als het klaar is daar ben ik ook benieuwd naar. Al met al ben ik positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

Nitai

Live the life you love.

@Roy: Je zou gewoon ter beeldvorming ook de setup van Linus (van Linustech) en Marques Brownlee (MKBHD) moeten checken. Zeer bekende Youtubers die echt met grote files werken. Volgens mij heeft Linus een Windows productie machine en Marques een Mac Pro. Ik weet dat je niet aan videobewerking doet, maar een file is een file denk ik dan :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nitai schreef op zondag 24 mei 2015 @ 15:11:
@Roy: Je zou gewoon ter beeldvorming ook de setup van Linus (van Linustech) en Marques Brownlee (MKBHD) moeten checken. Zeer bekende Youtubers die echt met grote files werken. Volgens mij heeft Linus een Windows productie machine en Marques een Mac Pro. Ik weet dat je niet aan videobewerking doet, maar een file is een file denk ik dan :)
Thanks Nitai, ik volg hun allebei en van Linus heb ik echt bijna alle videos van gezien (gewoon ook grappig om naar te kijken) Hoe dieper ik in de specs en reviews duik van de MacPro vs de iMac komt het wel duidelijk naar voren dat de iMac het echt een heel stuk beter doet in de programma's waar ik mee werk. Qua investering is een iMac voordeliger en rapper in Photoshop. Ik zou er dan alleen wel voor moeten kiezen om weer een paar jaar voor een dual monitor setup moeten gaan. (luxe probleem)

Op zeer kort termijn is er weer een Apple event waar ze gaan vertellen wat ze met OSX gaan doen de komende periode. Tot zover zijn de berichten dat ze zich niet richten op nog meer nieuwe slimme truckjes maar dat ze gaan voor performance en verbeteringen op wat er al is. Wat ik goed nieuws vind. Daar scoren ze bij mij nu al mee. Want sinds Mavericks vind ik het alleen nog maar naar achteren gegaan qua performance.

Ik moet nog op een boel mensen reageren. Dat ga ik vanavond doen lieve mensen. Ik ben de afgelopen dagen weinig achter de computer geweest! O-)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: voor het killen van Finder heb je geen sudo nodig; dat proces draait onder je eigen useraccount :P

Daarnaast kan je de sudoers file prima aanpassen (zelfs modulair als je de sudoers.d directory gebruikt) naar jouw wensen. Zo kun je gewoon als reguliere user werken zonder tegen het punt aan te lopen dat je geen sudo kunt gebruiken.

Maar goed.. deze discussie begon met jouw opmerking dat OSX niet iets heeft als 'RMB -> Run as...' en wat GUI functionaliteit aangaat klopt die opmerking inderdaad. En dan is het leuk dat er sudo is, maar je hebt geen OSX om vervolgens via de CLI een grafische app te moeten gaan starten, zelfs niet als je een enorme commandline-fetisjist bent (zoals ik :+ )

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:17:
[...]

Want sinds Mavericks vind ik het alleen nog maar naar achteren gegaan qua performance.
Zover ik het begrepen had was dat verbeteren van de performance alleen gericht op oudere devices zoals de iPhone 4S voor iOS 9. Ben overigens wel benieuwd waar je precies tegen aan loopt qua performance. Ik zie in je openingspost dat je een SSD hebt in je huidige iMac, dus dat zou eigenlijk geen problemen op moeten leveren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:58:
@RoyK Heb het topic doorgelezen en vroeg mij af of je we wel eens hebt gekeken naar de zogenaamde workstations van bijvoorbeeld HP. Die vallen bijzonder sterk te configureren naar de wensen van de klant toe. Voordeel van dergelijke workstations is denk ik ook best wel dat je voor een gering bedrag van goede ondersteuning van HP verzekerd bent. Lijkt mij wel zo handig wanneer het je bron van inkomsten betreft.
Dat is geen optie want dan zit je met hetzelfde verhaal als wanneer je een Mac koopt. Die configuratie mogelijkheden zijn namelijk niet bepaald goedkoop en dat geldt voor vrijwel ieder merk (HP, Lenovo, Fujitsu, Dell, etc.). Als je workstations gaat vergelijken zul je zien dat het verschil qua kosten niet groot is. Die dingen kosten nou eenmaal veel geld. Als je de HP workstation notebooks pakt heb je hetzelfde verhaal. Het enige grote verschil met Apple is de mogelijkheid om een support contract af te sluiten want dat kan bij Apple niet. Als je het goedkoop wilt dan is het ofwel met minder kwaliteit en specs genoegen nemen ofwel zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Whieee schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:52:
[...]

Allereerst: voor het killen van Finder heb je geen sudo nodig; dat proces draait onder je eigen useraccount :P

Daarnaast kan je de sudoers file prima aanpassen (zelfs modulair als je de sudoers.d directory gebruikt) naar jouw wensen. Zo kun je gewoon als reguliere user werken zonder tegen het punt aan te lopen dat je geen sudo kunt gebruiken.

Maar goed.. deze discussie begon met jouw opmerking dat OSX niet iets heeft als 'RMB -> Run as...' en wat GUI functionaliteit aangaat klopt die opmerking inderdaad. En dan is het leuk dat er sudo is, maar je hebt geen OSX om vervolgens via de CLI een grafische app te moeten gaan starten, zelfs niet als je een enorme commandline-fetisjist bent (zoals ik :+ )
Jij snapt wat ik bedoel :)

kilall Finder was even het enige wat in mij opkwam, ik werk zelden met Terminal.

Vandaag liep ik er toevallig tegenaan. Mijn MacBook kwam al een tijdje elke keer na het opstarten met de boodschap "You shut down your computer because of a problem". Hoewel ik niet vaak opnieuw opstart, stoort zo'n popup mij wel. Tijdens troubleshooting wilde ik EtreCheck draaien, maar dat toont dus een deel van het statusrapport gewoon niet aan gebruikers die geen admin zijn.

Ik ben zoals gezegd niet echt fan van terminals en PowerShells en in zo'n geval log ik even uit en opnieuw in met een adminaccount (fast user switching kan vaak ook maar bij troubleshooting kan zo'n sessie in de weg zitten).

Bij dat soort tools mis ik de mogelijkheid voor elevation met een muisklik.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
ppl schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:19:
[...]

Het enige grote verschil met Apple is de mogelijkheid om een support contract af te sluiten want dat kan bij Apple niet.
Er is ook Applecare voor Enterprise ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
haha, maar dat ga ik natuurlijk niet doen heh, 6k neerleggen voor support. :P Ik vind apple care die je moet aankopen bij een machine waar ze zulke bedragen voor vragen al op het randje.
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:58:

@RoyK Heb het topic doorgelezen en vroeg mij af of je we wel eens hebt gekeken naar de zogenaamde workstations van bijvoorbeeld HP. Die vallen bijzonder sterk te configureren naar de wensen van de klant toe. Voordeel van dergelijke workstations is denk ik ook best wel dat je voor een gering bedrag van goede ondersteuning van HP verzekerd bent. Lijkt mij wel zo handig wanneer het je bron van inkomsten betreft.
Ik heb er niet in het bijzonder naar gekeken, maar ik ben er wel bekend mee. Bij mijn vorige werkgever hebben we daar ook naar zitten kijken. Als ik naar een workstation zou gaan kijken zitten de bedragen niet zo heel ver gek uit elkaar betreft een MacPro. Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor een groter bedrijf echt een interessante tactiek is om zulke configuraties te kopen met meteen een stuk support erbij. Ik zie het mijzelf niet zo snel doen. Dan zou ik sowieso voor de MacPro gaan, als het dan toch een fixed machine wordt waar ik zelf niet meer aan kan komen.Het zelf samen stellen en in elkaar bouwen van een pc heeft ook zo zijn charme :) Voor mn bron van inkomsten kan ik nog terugvallen op een Macbook Pro en mn huidige iMac als ik die niet verkoop.
FricoRico schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:57:

@RoyK Ik ben natuurlijk een beetje biased, maar ik ken je werk goed. Als Photoshop je main thing is dan zie ik totaal geen verband met de andere nadelen die je aandraagt.

- Duur; Ja de hardware is duurder, maar voor een all-in-one met goede performance en beeldkwaliteit lang niet slecht.

- Beperkte keuze; Zeker waar, maar wat heb je meer nodig? Ik heb zelf een i7 met een 780M, zelfs voor games meer dan prima te noemen!

- Uitbreiden; Klopt, je enige keuze is geheugen (makkelijk) en SSD/HDD (lastiger)

- Kapot; Als er een onderdeel kapot gaat in je PC zit je ook vaak zonder. Zo ging er tot twee keer toe een videokaart en zelfs het moederboard kapot in mijn vorige PC. Allemaal onder de 10 jaar garantie, maar ik zat wel zonder. Nog een nadeel was dat ik mijn hele waterkoeling systeem leeg moest laten lopen.

Al met al zeg ik; Ben je tevreden met OSX? Blijf dan lekker bij OSX als het je ding is. Wil je lekker gek doen met een Windows PC voor extra's als gaming? Dan is het een goede optie.

Ik huiver elke keer als ik naar Windows ga met mijn iMac. Niet omdat ik een hekel heb aan Windows, maar omdat de FusionDrive tergend traag is in Windows. Meer dan verschrikkelijk!
De iMac 5k is eigenlijk helemaal niet duur. Het is wel een hoop geld. Voor dat geld heb je wel een 5k monitor in een knap design en nog een boel rappe hardware ingebouwd. Dus wat dat betreft zit het met de performance wel goed. Echter zijn er wel kanttekeningen die dit eerste model wel met zich meedraagt. De temperaturen schieten de pan uit. En mensen kunnen me een hoop vertellen, maar dat je zaakje tegen de 100 graden zit te draaien vind ik gewoon niet okay. Ergens worden er dan toch keuzes gemaakt om de iMac nog wat dunner te laten lijken voor het oog (design) maar de CPU goed koelen staat een stuk lager op de "wat vinden wij belangrijk bij Apple lijst".

Ik stress mn iMac nu af en toe ook naar de 85 graden toe. En dan stijgt mn iMac haast op zo hard draaien zn fans. De performance zakt dan ook best een beetje in tijdens het gebruik. De videokaart in de iMac 5K moet een behoorlijk aantal pixels aansturen en dat doet de kaart aardig. Maar de meningen zijn er zeer over verdeeld betreft de kaart. Over de gehele lijn is het geen topper. De reacties van 5K imac eigenaren zijn in ieder geval hetzelfde. Bij gamen blaast je fan gewoon flink, en dat kan storend zijn. Ik merk het wel eens als ik een uurtje in BF4 zit op een iets warmere dag. Dan is het echt wel een boel kabaal. Het wordt gewoon zo heet van binnen. Koeling laat te wensen over. En dat zal in de volgende iMac hetzelfde wezen vrees ik. Ik werk op zolder, en daar wordt het nu eenmaal gewoon een beetje warmer dan in de rest van het huis of op kantoor. Zeker op een warme zomerdag is mijn huidige iMac door hogere temperaturen al een stuk logger.

Ik werk overigens ook met een 2e monitor. Als ik de 5K iMac haal behoud ik mn Dell 2711 voor ernaast. Het is wel een andere resolutie maatgoed. Ik ga gewoon geen drie duizend euro erbij leggen voor een 2e 5k scherm. Wel op mijn lijst staat een Wacom cintiq 27 qhd monitor om op te tekenen. Dat zou betekenen dat de 5K iMac 3 schermen aan gaat sturen. En dan twijfel ik zeer of de iMac dat leuk gaat vinden.

En natuurlijk kan er in een PC iets stuk gaan. Net zoals in je Mac. De discussie op dit stukje ga je gewoon niet winnen 8) Je rijdt namelijk naar de winkel en je koopt een nieuw onderdeel, die prik je erin en in theorie ben je met een paar uur / halve dag weer verder aan het werk. Als je iMac kapot is, ben je het kwijt voor een periode. Dit is geen wiskunde, maar gewoon wat je erbij krijgt met een all-in-one. Als je essentieel onderdeel kapot gaat ben je iets langer uit de roulatie uiteraard. Maar geen week of meer. Aan de andere kant kan ik terugvallen op een Macbook Pro.

Betreft de SSD, ik zou daar altijd voor kiezen. Al zou ik het klein houden bij een Apple configuratie. Immers moet je bijna met goud betalen per GB. Bij je Apple setup moet je tegenwoordig kiezen voor een usb3.0 opslag. Naast je All-in-one dan toch weer een device op je bureau. Bovendien is het ook nog steeds een stuk prijziger. In een PC workstation setup hang je gewoon 3 tot 4 SSD's in je systeem, die overigens prima te betalen zijn anno 2015 en je ook geen extra randapparatuur vereist.

Fussiondrive vind ik een hybride oplossing die niet meer is dan een concessie voor de hoge SSD prijzen die Apple je in de maag prikt en opslag capaciteit. En inderdaad, Windows kan er niet mee omgaan. Dus je Windows installatie verloopt gewoon over de HDD. En als je dat niet meer gewend ben zal je je eigen groen en geel ergeren aan de snelheid :)

Ja, OSX is absoluut een reden om bij de Mac te blijven. Maar de huidige 5K iMac heeft het gewoon nog niet. de i7 is krachtig en wordt niet goed gekoeld. De videokaart doet het prima maar is geen krachtpatser. Het aansturen van meerdere schermen is naast een al 5K monitor wellicht ook iets teveel gevraagd. Ik ben benieuwd wat Apple van plan is met OSX wat we over een paar dagen zullen horen. Als ik ervoor ga kiezen om verder te gaan met een Apple zal ik nog even moeten wachten op de volgende generatie iMac, en kijken of daar verbeteringen in zitten. Nieuwe CPU misschien die minder heet wordt bijvoorbeeld? En er gaan geruchten dat ze een SSD gaan gebruiken die 2GB p/s leest en schrijft. Dat klinkt interessant!
FricoRico schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:04:
[...]

Dat klopt, maar ik vond de prijs voor een flinke SSD een dure business in de iMac. Het is overigens mogelijk om de verschrikkelijke 5400RPM schijf te vervangen voor een SSD of een 7400RPM HDD. Maakt het geheel toch wat aantrekkelijker.
Het open maken van je iMac is iets waar ik echt niet aan ga beginnen haha :D

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 25-05-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:12:
Bij je Apple setup moet je tegenwoordig kiezen voor een thunderbolt opslag. Naast je All-in-one dan toch weer een device op je bureau. Bovendien is het ook nog steeds een stuk prijziger.
Daar ga je weer. Hoe vaak moeten we je hier nog uitleggen dat je prima en goedkoop USB3 opslag kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Daar ga je weer. Hoe vaak moeten we je hier nog uitleggen dat je prima en goedkoop USB3 opslag kunt gebruiken?
Correctie, USB3 opslag is wat ik bedoelde. Aangepast! (veranderd verder niet dat je een extra device nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
Moet dat ? Ik heb 512GB SSD en een NAS...geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
z1rconium schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:50:
Moet dat ? Ik heb 512GB SSD en een NAS...geen issue
Niets moet natuurlijk. Het zal voor iedereen anders zijn. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat mijn bestanden snel groeien. In Photoshop ontstaan er in uren makkelijk een aantal versies van een enkel project, en die zijn stuk voor stuk een paar gig groot. Ik open ze regelmatig, sla ze op, ik koppel ze aan een illustrator document etc.. dat is wel zo prettig op een rappe schijf. Files openen vanaf mn NAS is gewoon geen upgrade naar beter. En tot zover ik te weten ben gekomen haalt een UTP kabel max 120 mb/s. Dus mijn voorkeur zou directe toegang tot een SSD zijn, al dan niet via USB of Thunderbolt. Bovendien kan Time Machine dit ook meenemen in zijn backup.

Is dat een wereld waar nog beweging inzit trouwens? Het lijkt wel of een NAS van tegenwoordig een beetje door de traditionele kabel beperkt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RoyK schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:46:
Heren, ik denk niet dat jullie eruit gaan komen :)

Het voordeel van interne opslag is natuurlijk dat ik het mooi via Timemachine mee kan nemen. Het is fijn om via timemachine een paar uur, paar dagen of paar weken terug te kunnen naar een PSD waar ik nog net niet die lagen had samen gevoegd. :D

Als ik mijn werk op de NAS gaat zetten, en vanaf daar ook ga werken denk ik dat er wel een bottleneck is qua snelheid. Toch? Dus via de iMac is het beste een Thunderbolt opslag station met een lekker setje SSD's. Die kan ik dan ook nog eens mee laten nemen in de timemachine backup, die weer op de NAS staat.

Dat klinkt in mijn ogen als redelijk op safe werken, en nog sneller ook.
Ik heb niet de gehele discussie terug gelezen, maar voor de bedragen van een macpro kan je echt een hele dikke windows desktop neerzetten met SSD's in raid, opgevoerde processors en een dito videokaart voor de spelletjes. Hier gooi je dan nog een sloot ram tegen aan en je hebt niet alleen meer bang for buck maar ook meer performance.

Denken mensen aan windows, dan gaat iedereen terug in zijn gedachte naar Windows XP. Het huidige Windows 7 en Windows 8 draait zo snel, vlot en stabiel dat ik dat echt niet meer zou laten meewegen in de OS keuze. Verder innoveert Microsoft met rasse schreden waar OS X een beetje stil staat.

Dan het virus aspect, altijd een paradepaardje van de Apple gebruikers geweest jegens Windows. Dit is heel simpel te verklaren, het marktaandeel van Windows is dusdanig groter dat het interessanter is om hier virussen voor te maken. Alle grote bedrijven in de wereld gebruiken een infrastructuur draaiende op Windows en het zijn juist de bedrijven die interessant zijn om aan te vallen met een virus.
Maar dan een sidenote, sinds ik overgegaan ben op Windows 7 heb ik nooit meer een virus gehad. Ik draai de standaard Microsoft Security Essentials suite.

Ik zou gaan voor een dikke windows bak met daarnaast een Surface Pro 3 voor on the go. De Surface pro 3 heeft namelijk een ingebouwde digitizer boven het scherm zitten uitermate handig voor het maken van tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:17:
Dan het virus aspect, altijd een paradepaardje van de Apple gebruikers geweest jegens Windows. Dit is heel simpel te verklaren, het marktaandeel van Windows is dusdanig groter dat het interessanter is om hier virussen voor te maken. Alle grote bedrijven in de wereld gebruiken een infrastructuur draaiende op Windows en het zijn juist de bedrijven die interessant zijn om aan te vallen met een virus.
Afgezien van het feit dat jouw simpele verklaring niet deugt (de marktaandeel stelling is een apart topic waard), klopt je stelling over alle grote bedrijven ook niet....
https://www.usenix.org/co...anaging-macs-google-scale

Verder ben ik het wel met je eens hoor. De TS die op zijn warme zolderkamer vooral wil fraggen is het beste af met een dikke PC.

[ Voor 8% gewijzigd door Pjotr op 25-05-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:17:
[...]

Ik heb niet de gehele discussie terug gelezen, maar voor de bedragen van een macpro kan je echt een hele dikke windows desktop neerzetten met SSD's in raid, opgevoerde processors en een dito videokaart voor de spelletjes. Hier gooi je dan nog een sloot ram tegen aan en je hebt niet alleen meer bang for buck maar ook meer performance.

Denken mensen aan windows, dan gaat iedereen terug in zijn gedachte naar Windows XP. Het huidige Windows 7 en Windows 8 draait zo snel, vlot en stabiel dat ik dat echt niet meer zou laten meewegen in de OS keuze. Verder innoveert Microsoft met rasse schreden waar OS X een beetje stil staat.

Maar dan een sidenote, sinds ik overgegaan ben op Windows 7 heb ik nooit meer een virus gehad. Ik draai de standaard Microsoft Security Essentials suite.

Ik zou gaan voor een dikke windows bak met daarnaast een Surface Pro 3 voor on the go. De Surface pro 3 heeft namelijk een ingebouwde digitizer boven het scherm zitten uitermate handig voor het maken van tekeningen.
Bedankt voor je inbreng! Betreft een dikke werk PC, qua setup staat die wel een beetje. Misschien een tweak links of rechts. Dit zou een systeem kunnen zijn die ik over een paar maanden mogelijk zou kunnen bestellen. Workstation + gaming - Budget max 3k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:22:
[...]

Afgezien van het feit dat jouw simpele verklaring niet deugt (de marktaandeel stelling is een apart topic waard), klopt je stelling over alle grote bedrijven ook niet....
https://www.usenix.org/co...anaging-macs-google-scale

Verder ben ik het wel met je eens hoor. De TS die op zijn warme zolderkamer vooral wil fraggen is het beste af met een dikke PC.
Dus omdat Google OS X gebruikt?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UI3iQYZf3Of9vQCJSoWEA9nx/full.png

Het aandeel van OS X is dus te verwaarlozen.
RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:23:
[...]

Bedankt voor je inbreng! Betreft een dikke werk PC, qua setup staat die wel een beetje. Misschien een tweak links of rechts. Dit zou een systeem kunnen zijn die ik over een paar maanden mogelijk zou kunnen bestellen. Workstation + gaming - Budget max 3k?
Aan die pc ga je een stuk meer plezier hebben dan een mac, je kan nog de surface in overweging nemen als mobiele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:39:
[...]

Aan die pc ga je een stuk meer plezier hebben dan een mac, je kan nog de surface in overweging nemen als mobiele oplossing.
Nogal een bout statement, ik heb hier een brute PC staan (voor mn Oculus Rift), maar ik raak dat ding (liever) toch een stuk minder aan dan mn Mac. Ik ben met dat apparaat meer bezig om de boel aan de praat te houden/krijgen/updaten dan dat ik produktie draai.

Maar goed ik ben biased, ik vind Windows een vreselijk brak OS, wat totaal niet uitgedacht is, vanaf de commandline kan ik niks, voor alles heb je software van derden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Precies! :-) Google is een groot bedrijf. Alle grote bedrijven klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:23:
Betreft een dikke werk PC, qua setup staat die wel een beetje. Workstation + gaming - Budget max 3k?
Als je als eis aan je nieuwe systeem stelt dat je er soepel GTA5 etc op wilt kunnen draaien, op een warme zolderkamer, zal iedereen hier (met enige kennis) je de Windows bak adviseren. Je bent er uit, kopen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hou je er wel rekening mee dat de M.2 SSD's er aan komen en sommigen er al zijn?
Lijk me voor jouw toekomstig systeem heel erg interessant.
Dan zit je qua performance al weer een stukje boven de standaard SATA SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
z1rconium schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:44:
[...]

Nogal een bout statement, ik heb hier een brute PC staan (voor mn Oculus Rift), maar ik raak dat ding (liever) toch een stuk minder aan dan mn Mac. Ik ben met dat apparaat meer bezig om de boel aan de praat te houden/krijgen/updaten dan dat ik produktie draai.

Maar goed ik ben biased, ik vind Windows een vreselijk brak OS, wat totaal niet uitgedacht is, vanaf de commandline kan ik niks, voor alles heb je software van derden nodig.
Dat is een vrees die ik heb voor een PC systeem. Dat je tegen allerlei zaken aanloop waar je dan wel weer achteraan moet gaan. Daar komt de keuze beperkingen bij Apple weer tot zijn recht omdat OSX zich enkel hoeft te richten op een select stukje hardware.
Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:55:
[...]

Als je als eis aan je nieuwe systeem stelt dat je er soepel GTA5 etc op wilt kunnen draaien, op een warme zolderkamer, zal iedereen hier (met enige kennis) je de Windows bak adviseren. Je bent er uit, kopen die hap!
Waar eis ik dat dan? Ik game al een jaar of 3 op low / medium op deze iMac en dat gaat prima. Mn game wensen zijn niet zo hoog. Maar als ik dan toch ga upgraden naar een nieuwe machine vind ik het wel leuk om het mee te nemen. Ik vraag niet om een game op ultra in 4k te kunnen draaien. Ik wil dat Photoshop bloedsnel werkt. Met een leuke setup pik het gamen op een betere resolutie / betere settings gewoon leuk mee.

Op een warme zolder met een hete iMac (bovenkant kan je bijna niet aanraken) en een Dell 2711 die op zijn beurt ook behoorlijk wat warmte afstoot, gaat OSX niet echt heel veel beter draaien. Laat staan Photoshop. Ik snap dat het er bij sommigen niet in kan omdat Apple enzo, maar qua koeling is het helemaal ruk met de iMac. Daar is gewoon een design keuze gemaakt. Ik moet dit meewegen in het totaal plaatje.

Dit is een screenshot van nu. Ik ben gewoon aan het surfen op het internet. Met jullie te kletsen en er staat 1 youtube video op. Het is gewoon een normale temperatuur op mij zolder aangezien het een koele dag is. De temperaturen vind ik nu al flink. Ik ga nu aan de slag op mijn machine en zal straks een nieuw plaatje laten zien van de temperaturen. Dat kan je een heel stuk beter onder controle krijgen met een PC.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/chqvYqKGgBtKoqAOqCJMO4dt/full.jpg?nohitcount=1

Je hebt verder je punt gemaakt Ptojr, ik ben er in ieder geval nog niet uit. Het is een heleboel geld, wat ik ook besluit. En ik moet er jaren mee gaan werken. Geen kattenpis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:17:
Je hebt verder je punt gemaakt Ptojr, ik ben er in ieder geval nog niet uit. Het is een heleboel geld, wat ik ook besluit. En ik moet er jaren mee gaan werken. Geen kattenpis.
(Pjotr is mijn naam.)

Het is mij niet duidelijk waar je dan nog niet uit bent. Je komt iedere keer met allerlei redenen (sommigen terecht, sommigen wat minder (per se dure Thunderbolt nodig etc)) waarom je geen Mac wilt kopen. Omdat in deze Mac sectie van het forum te doen wekt een beetje de indruk dat je de discussie wilt uitlokken om de discussie.

Zoals ik het lees in je vele posts in dit topic ben je er al lang uit, en wordt het een Windows PC. Verder prima hoor. Ik verdien ook mijn centjes op een Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:17:
Op een warme zolder met een hete iMac (bovenkant kan je bijna niet aanraken) en een Dell 2711 die op zijn beurt ook behoorlijk wat warmte afstoot, gaat OSX niet echt heel veel beter draaien. Laat staan Photoshop. Ik snap dat het er bij sommigen niet in kan omdat Apple enzo, maar qua koeling is het helemaal ruk met de iMac. Daar is gewoon een design keuze gemaakt. Ik moet dit meewegen in het totaal plaatje.
Een nieuwe iMac is geen oude en die staat echt niet zo in de temperaturen - ik spreek uit ervaring - daar waar mn mid 2011 het warm had, heeft mn 5k dat niet en ja OSX loopt wel beter, zo ook PS (gebruik het dagelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackintos
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo ik heb hier niet het hele topic door geworsteld maar waarom probeer je het niet eens met Parralels op je iMac ben je voor €80 klaar en kan je zelf je conclusies trekken.
Onder de laatste Parralels kan je de preview van Windows 10 downloaden het is nog niet compleet af maar ik denk en verwacht dat het soepeler loop dan OSX en dan kan je voor je zelf uitmaken wat je gaat doen zie b.v de nieuwe Dell XPS 13 of in 15 inch laptop de nieuwe msi met grote resolutie met I7 en 16 Gb geheugen en 2 x128 Gb in raid 0 SSD schijven +1000gb schijf zie voor de msi laptop op hardware info van vandaag

[ Voor 4% gewijzigd door hackintos op 25-05-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:25:
[...]

(Pjotr is mijn naam.)

Het is mij niet duidelijk waar je dan nog niet uit bent. Je komt iedere keer met allerlei redenen (sommigen terecht, sommigen wat minder (per se dure Thunderbolt nodig etc)) waarom je geen Mac wilt kopen. Omdat in deze Mac sectie van het forum te doen wekt een beetje de indruk dat je de discussie wilt uitlokken om de discussie.

Zoals ik het lees in je vele posts in dit topic ben je er al lang uit, en wordt het een Windows PC. Verder prima hoor. Ik verdien ook mijn centjes op een Windows PC.
Excuus Pjotr dat ik je naam verkeerd schreef.

Thunderbolt is verbeterd naar USB 3.0 zoals ik al eerder aangaf.

Pjotr, 5000+ euro is een heleboel geld. Zakelijk of niet zakelijk. Ik ga het maar 1 keer uitgeven en ik moet daar drie jaar minimaal mee doen. Zowel OSX als Windows hebben hun voors en tegens.

Dit topic is bedoeld om een switch naar Windows 10 te overwegen. Voors en tegens, to do or not to do. Dat is de titel van dit topic en daar gaat het wat mij betreft ook om. Bovendien ben ik niet de enige die met deze hamvraag rondloopt. Ik lig gewoon echt in twee kampen. Het is voor mij jammer dat er niets tussen de iMac en de MacPro in ligt. Dus ja, ik ben nog steeds een zwevende kiezer ook al denk jij van niet. Dit past prima in dit stukje forum aangezien ik Apple gebruiker ben. Het merk is mij niet heilig.

Ik ben blij met al je inbreng in dit topic. Maar je bent niet verplicht om in de discussie te blijven hangen als die je middels verveeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:52:
Het is voor mij jammer dat er niets tussen de iMac en de MacPro in ligt.
Al aan de cMP gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:54:
[...]

Al aan de cMP gedacht?
Ik neem aan dat je dan refereer naar een Hackintosh toch?

Daar heb ik een tijdje naar gekeken. Maar er komt best wat bij kijken. Je bent dan ook afhankelijk van een community voor de drivers en ook dat betekend lang niet altijd succes. Het is wel een tussenoplossing inderdaad. Het is zover ik weet alleen niet echt legaal of zweeft het in een grijs gebied. Apple doet er geloof ik geen moeite in steken om het tegen te gaan, maar is het installeren van OSX op een PC verboden. Met updates moet je de boel ook goed in de gaten houden dat alles blijft werken. Ik denk dat een Hackintosh heel leuk is om te doen als het een prive systeem is waar je lekker mee kan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:59:
Nee, cMP = classic Mac Pro.

Je kunt voor zeg €1000 een tweedehands 6-core MacPro4,1 kopen, en daar een GTX 970/980 en voldoende RAM en SSD in steken. Die doet kwa performance dan niet onder voor de 5K iMac. Op http://barefeats.com vind je details, benchmarks etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ow ik dacht een custom Mac Pro :D

Ik ga het even checken. Het moet ook met de boekhouding werken heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

z1rconium schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:44:

In windows heb je powershell, dan hoef je geen gui te draaien.
RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:52:
[...]

Dit topic is bedoeld om een switch naar Windows 10 te overwegen. Voors en tegens, to do or not to do. Dat is de titel van dit topic en daar gaat het wat mij betreft ook om. Bovendien ben ik niet de enige die met deze hamvraag rondloopt. Ik lig gewoon echt in twee kampen. Het is voor mij jammer dat er niets tussen de iMac en de MacPro in ligt. Dus ja, ik ben nog steeds een zwevende kiezer ook al denk jij van niet. Dit past prima in dit stukje forum aangezien ik Apple gebruiker ben. Het merk is mij niet heilig.
Ik denk dat je je doel een beetje voorbij schiet. Immers of photoshop nu draait op een windows of een mac bak maakt voor de hele experience niet zoveel uit. Ja het interface is iets anders maar wereld schokkend is het allemaal niet.

Dan de "andere workflow" hoe zie je dat voor je?

Ik denk dat als je windows gaat gebruiken en je je eens goed verdiept in de concepten achter bepaalde zaken dat je je zult verbazen hoe windows is verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:29:
[...]

[...]

Ik denk dat je je doel een beetje voorbij schiet. Immers of photoshop nu draait op een windows of een mac bak maakt voor de hele experience niet zoveel uit. Ja het interface is iets anders maar wereld schokkend is het allemaal niet.

Dan de "andere workflow" hoe zie je dat voor je?

Ik denk dat als je windows gaat gebruiken en je je eens goed verdiept in de concepten achter bepaalde zaken dat je je zult verbazen hoe windows is verandert.
Uiteraard, het is de dagelijkse workflow. Van opstarten tot afsluiten. Photoshop ziet er hetzelfde uit. Op een paar short cuts na is alles hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:35:
[...]

Uiteraard, het is de dagelijkse workflow. Van opstarten tot afsluiten. Photoshop ziet er hetzelfde uit. Op een paar short cuts na is alles hetzelfde.
Mijn windows laptop gaat nooit meer uit, altijd sleep en programma's laat ik gewoon draaien op de achtergrond. Werkgeheugen genoeg :)
Het opstarten van een Mac gaat toch net als op een Windows pc? Knopje indrukken en wachtwoord invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:59:
[...]

Daar heb ik een tijdje naar gekeken. Maar er komt best wat bij kijken. Je bent dan ook afhankelijk van een community voor de drivers en ook dat betekend lang niet altijd succes. Het is wel een tussenoplossing inderdaad. Het is zover ik weet alleen niet echt legaal of zweeft het in een grijs gebied. Apple doet er geloof ik geen moeite in steken om het tegen te gaan, maar is het installeren van OSX op een PC verboden. Met updates moet je de boel ook goed in de gaten houden dat alles blijft werken. Ik denk dat een Hackintosh heel leuk is om te doen als het een prive systeem is waar je lekker mee kan klooien.
Mijn ervaring met Hackintosh is behoorlijk goed, mits je gebruik maakt van onderdelen die native ondersteund worden. Op Tonymac kun je een hele lijst zien met hardware, incl. best buy guides.
Zo werktYosemite perfect op mijn Hackitosh (i7 2600k, asus moederbord, gtx 780) en werkt alles (sleep, powermanagement, etc.) out of the box en ook het updaten naar de nieuwste versie ging zonder problemen.

Als je echt het beste van beide werelden wil is de enige oplossing een hackintosh. Mocht je het allemaal toch niet zo lekker vinden werken, kun je altijd nog terugvallen op een windows installatie.

Je hebt dan meteen je beide problemen getackeld en kan voor een "prikkie" genieten van OSX op hardware die 2x zoveel zou kosten als een echte mac. Qua design heb je tegenwoordig ook erg mooie en stille behuizingen die echt wel getoond mogen worden.
Het enige minpunt t.o.v. een echte mac is het stroomverbruik. Echter zal dit misschien een paar tientjes op jaarbasis zijn...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:19:
[...]

Dat is geen optie want dan zit je met hetzelfde verhaal als wanneer je een Mac koopt. Die configuratie mogelijkheden zijn namelijk niet bepaald goedkoop en dat geldt voor vrijwel ieder merk (HP, Lenovo, Fujitsu, Dell, etc.). Als je workstations gaat vergelijken zul je zien dat het verschil qua kosten niet groot is. Die dingen kosten nou eenmaal veel geld. Als je de HP workstation notebooks pakt heb je hetzelfde verhaal. Het enige grote verschil met Apple is de mogelijkheid om een support contract af te sluiten want dat kan bij Apple niet. Als je het goedkoop wilt dan is het ofwel met minder kwaliteit en specs genoegen nemen ofwel zelfbouw.
Beweer niet dat workstations goedkoop zijn maar ze vallen bepaald niet in de prijscategorie van een Apple Pro.

Neem bijvoorbeeld een Fujitsu Celsius R940. Die kun je al halen met een enkele Xeon voor onder de €2000,-. Voordeel van zo'n machine is dat je die al naar je gelang je behoefte kun inrichten, ook op een later tijdstip.

Je kunt er een tweede Xeon bij plaatsen. En je hebt zo ongeveer totale vrijheid in keuze voor welke Xeon je wilt gaan, tot en met die met 18 cores aan toe (wow, 36 cores in je computer, toe maar :)). Die Xeon's levert Apple niet. En al helemaal niet voor die prijzen.

Bovendien kun je een NAS ook wel de deur uit doen omdat die R940 intern 8 HD's en/of SSD's kan herbergen. Moet je wel erg veel data genereren wil je daar niet voldoende aan hebben.

Komt nog bij dat je de keuze hebt uit het plaatsen van meerdere GPU van AMD of Nvidia, net wat je wilt. Ook daarin heb je weer alle keuze.

Denk dat je met zelf bouwen niet op echt mindere bedragen gaat uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:37:
[...]

Mijn windows laptop gaat nooit meer uit, altijd sleep en programma's laat ik gewoon draaien op de achtergrond. Werkgeheugen genoeg :)
Het opstarten van een Mac gaat toch net als op een Windows pc? Knopje indrukken en wachtwoord invoeren?
Jazeker, het zit hem meer in de dagelijkse handelingen die in OSX goed doordacht zijn. Aan het begin van dit topic is daar wel een boel over gezegd tegen elkaar. In Windows 10 zijn er wel een paar dingen verbeterd die in Windows 7 gewoon niet lekker zaten. Bijvoorbeeld als je in Photoshop "open" of "opslaan als" gebruikt en je een een adobe ingerichte navigatie moet werken zonder al je eigen snelkoppelingen. Alle programma's in OSX worden (denk ik) geforceerd om via Finder te werken. In ieder programma ben je dus altijd met een paar muisklikken bij je materiaal. Dat is in Windows 10 in ieder geval ook het geval heb ik kunnen testen. En misschien was dat al zo in Windows 8.

En de quick view (spatie) is echt een must.

Zo zijn het steeds kleine dingetjes die het dagelijks gebruik gewoon heel erg aangenaam maakt in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
>perl
command not found
>php
command not found
>ruby
command not found
>python
command not found
>ssh 
command not found
>openssl
command not found

kan nog wel even doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:54:
[...]

Jazeker, het zit hem meer in de dagelijkse handelingen die in OSX goed doordacht zijn. Aan het begin van dit topic is daar wel een boel over gezegd tegen elkaar. In Windows 10 zijn er wel een paar dingen verbeterd die in Windows 7 gewoon niet lekker zaten. Bijvoorbeeld als je in Photoshop "open" of "opslaan als" gebruikt en je een een adobe ingerichte navigatie moet werken zonder al je eigen snelkoppelingen. Alle programma's in OSX worden (denk ik) geforceerd om via Finder te werken. In ieder programma ben je dus altijd met een paar muisklikken bij je materiaal. Dat is in Windows 10 in ieder geval ook het geval heb ik kunnen testen. En misschien was dat al zo in Windows 8.

En de quick view (spatie) is echt een must.

Zo zijn het steeds kleine dingetjes die het dagelijks gebruik gewoon heel erg aangenaam maakt in OSX.
Maar dit soort dingen kunnen in Windows ook, niet helemaal identiek aan de implementatie in OS X maar je went eraan. Je kan in verkenner de preview pane aanzetten. Hier kan je dan PowerPoint, pdfjes, word bestanden, nef files etc bekijken.

Wat handig is in Windows is dat je programma's kan vastzetten in de taakbalk, rechtermuisknop op het icoontje en je opent zo de laats geopende files. En in Windows heb je een rechtermuisknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

beetje jammer dit... als eerste post op GoT ongefundeerd op de man spelen en dingen gaan roepen die nergens op slaan. Hopelijk is je volgende post van beter niveau... :/

[ Voor 219% gewijzigd door Whieee op 25-05-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+

Ik denk dat je je nog eens moet inlezen voordat je iets roept.

[ Voor 60% gewijzigd door Whieee op 25-05-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:01:
[...]

Maar dit soort dingen kunnen in Windows ook, niet helemaal identiek aan de implementatie in OS X maar je went eraan. Je kan in verkenner de preview pane aanzetten. Hier kan je dan PowerPoint, pdfjes, word bestanden, nef files etc bekijken.

Wat handig is in Windows is dat je programma's kan vastzetten in de taakbalk, rechtermuisknop op het icoontje en je opent zo de laats geopende files. En in Windows heb je een rechtermuisknop.
De pane view in Windows is een aardige "komt in de buurt" maar het haalt het niet bij Quick view die binnen een full preview geeft op je scherm en je alle details kan zien. Je kan een document bekijken, teksten selecteren / kopiëren etc. Nog een keer de spatie aanraken en het is weer weg.

Wel is voor Time machine middels een goed alternatief -> File History

ps, in OSX is gewoon een rechtermuis hoor :)
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:46:
[...]

:+

Ik denk dat je je nog eens moet inlezen voordat je iets roept.
Ik begrijp hem ook niet helemaal. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 15:30
Ik denk dat het voor jou het beste is om gewoon Windows 10 nu te bootcampen op je iMac en om jezelf te forceren een maand lang Windows 10 te gebruiken. Installeer dus al je software die je nodig hebt (Van Photoshop enzo zijn volgens mij nog wel 30-dagen proefversies te downloaden) en gebruik gewoon een maand lang Windows 10. :)

Aan het einde van de rit zul je zien of Windows 10 je net zo goed bevalt als OS X.
Je moet daarna bedenken: Ben ik op Windows 10 net zo productief als (of zelfs productiever dan op) OS X.
Is het antwoord daarop 'ja', dan loont het zeker om naar een goede Windows PC te gaan kijken. Het zal je uiteindelijk wel wat geld schelen (behalve als je er een 5K scherm bij wilt hebben, dan ben aan het scherm alleen al evenveel kwijt als een iMac met Retina 5K display.

Het probleem is wel, als je een Windows PC koopt, moet je daarna nog wel een hoop geld aan o.a. Photoshop e.d. licenties uitgeven en dan ben je misschien uiteindelijk even duur uit als dat je een nieuwe iMac koopt.

Daarbij start 8 juni WWDC '15 en waar hoogstwaarschijnlijk een nieuwe versie van OS X wordt gepresenteerd waarbij je mening misschien wel weer compleet veranderd. ;)

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

TheLion01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:48:
Daarbij start 8 juni WWDC '15 en waar hoogstwaarschijnlijk een nieuwe versie van OS X wordt gepresenteerd waarbij je mening misschien wel weer compleet verandert.
Als de geruchten kloppen (en dat hoop ik van harte) wordt de volgende OS X versie (10.11) een versie zonder grote nieuwe features, maar met een sterk verbeterde stabiliteit en performance. Een soort van Snow Leopard zeg maar. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 15:30
Pjotr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:41:
[...]

Als de geruchten kloppen (en dat hoop ik van harte) wordt de volgende OS X versie (10.11) een versie zonder grote nieuwe features, maar met een sterk verbeterde stabiliteit en performance. Een soort van Snow Leopard zeg maar. :-)
Ik vind dat een goede zaak. OS X Yosemite loopt bij mij erg stabiel maar het kan altijd beter. En OS X heeft zo'n beetje alle functies al die men nodig heeft in een OS, een jaartje besteden aan performance and stabiliteit maakt het alleen nog maar beter.

Het is ook niet zonder reden dat Snow Leopard nog steeds één van de meeste geliefde versies van OS X is.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het voor jou het beste is om gewoon Windows 10 nu te bootcampen op je iMac en om jezelf te forceren een maand lang Windows 10 te gebruiken. Installeer dus al je software die je nodig hebt (Van Photoshop enzo zijn volgens mij nog wel 30-dagen proefversies te downloaden) en gebruik gewoon een maand lang Windows 10. :)

Aan het einde van de rit zul je zien of Windows 10 je net zo goed bevalt als OS X.
Je moet daarna bedenken: Ben ik op Windows 10 net zo productief als (of zelfs productiever dan op) OS X.
Is het antwoord daarop 'ja', dan loont het zeker om naar een goede Windows PC te gaan kijken. Het zal je uiteindelijk wel wat geld schelen (behalve als je er een 5K scherm bij wilt hebben, dan ben aan het scherm alleen al evenveel kwijt als een iMac met Retina 5K display.

Het probleem is wel, als je een Windows PC koopt, moet je daarna nog wel een hoop geld aan o.a. Photoshop e.d. licenties uitgeven en dan ben je misschien uiteindelijk even duur uit als dat je een nieuwe iMac koopt.

Daarbij start 8 juni WWDC '15 en waar hoogstwaarschijnlijk een nieuwe versie van OS X wordt gepresenteerd waarbij je mening misschien wel weer compleet veranderd. ;)
Onder Windows heb je natuurlijk wel veel gratis software, ook grafische programma's. Zo gebruikte ik onder Windows de grafische schil Nip2 voor VIPS om foto's te bewerken, niet in de laatste plaats vanwege de interface. Dat ging gemakkelijk omdat er altijd wel een Windows installatiebestand voorhanden was. Helaas is dat voor OSX niet 1-2-3 het geval. ;(

http://en.wikipedia.org/wiki/VIPS_(software)
http://eprints.soton.ac.uk/262371/

Waarom ik specifiek dit progamma aan haal komt vanwege de manier waarop Roy werkt, met veel aanpassingen. Daar is de interface Nip2 voor VIPS geknipt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter

Windows 10 gaat hem even niet worden op de iMac, daar draait nu Windows 8.1 op en ik zit midden in wat spul daar. Maar Windows 10 draait wel in bootcamp reeds een week of twee op mn Macbook pro. Photoshop is ook al geïnstalleerd en werkt prima. Ik denk dat ik de Macbook Pro eens aansluit op mn Dell 2711 om zo eens een week daarop te werken. Kijken hoe dat uitpakt.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:32:
[...]

Onder Windows heb je natuurlijk wel veel gratis software, ook grafische programma's. Zo gebruikte ik onder Windows de grafische schil Nip2 voor VIPS om foto's te bewerken, niet in de laatste plaats vanwege de interface. Dat ging gemakkelijk omdat er altijd wel een Windows installatiebestand voorhanden was. Helaas is dat voor OSX niet 1-2-3 het geval. ;(

http://en.wikipedia.org/wiki/VIPS_(software)
http://eprints.soton.ac.uk/262371/

Waarom ik specifiek dit progamma aan haal komt vanwege de manier waarop Roy werkt, met veel aanpassingen. Daar is de interface Nip2 voor VIPS geknipt voor.
Ik heb een abonnement op Adobe cloud dus ik kan de software op zowel OSX als in Windows installeren. Ik mag ze alleen niet tegelijk open hebben. Dan forceert de app me elders uit te loggen. Dus die kostenpost is er niet :)

En ik kijk ook uit naar de WWDC waar ze dit keer niet zo heel veel nieuwe dingen gaan tonen als het goed is. Ze gaan over het gehele platform (iOS / OSX) de boel stabieler proberen te maken. Over de hele line zijn geloof ik WIFI problemen die opgelost moeten worden, en is er echt nog wel wat snelheid terug te winnen in het OS denk ik. Ik kamp op mijn iMac met kleine stottertjes. Al is het nu minder erg dan een paar maanden geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door RoyK op 25-05-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:48:
[...]

Ik heb een abonnement op Adobe cloud dus ik kan de software op zowel OSX als in Windows installeren. Ik mag ze alleen niet tegelijk open hebben. Dan forceert de app me elders uit te loggen. Dus die kostenpost is er niet :)

En ik kijk ook uit naar de WWDC waar ze dit keer niet zo heel veel nieuwe dingen gaan tonen als het goed is. Ze gaan over het gehele platform (iOS / OSX) de boel stabieler proberen te maken. Over de hele line zijn geloof ik WIFI problemen die opgelost moeten worden, en is er echt nog wel wat snelheid terug te winnen in het OS denk ik. Ik kamp op mijn iMac met kleine stottertjes. Al is het nu minder erg dan een paar maanden geleden.
Kijk, dat verandert de zaak natuurlijk! Opvallend dat Adobe blijkbaar nog steeds kijkt of er elders ook nog iemand bezig is met een versie. Dat deden ze in de jaren '90 ook al. Op mijn toenmalige werk hadden we 5 licenties waardoor het nog wel eens voor wilde komen dat je eerst je Mac van het netwerk moest loskoppelen om Photoshop te kunnen opstarten.

Toch zou ik als jou was ff een blik op nip2 werpen vanwege die interface: http://www.vips.ecs.soton...?title=File:Nip2-7.36.png Zou mij niet verbazen dat je zoiets hebt van 'verhip, dat werkt eigelijk best wel heel lekker.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:22:
[...]

Kijk, dat verandert de zaak natuurlijk! Opvallend dat Adobe blijkbaar nog steeds kijkt of er elders ook nog iemand bezig is met een versie. Dat deden ze in de jaren '90 ook al. Op mijn toenmalige werk hadden we 5 licenties waardoor het nog wel eens voor wilde komen dat je eerst je Mac van het netwerk moest loskoppelen om Photoshop te kunnen opstarten.

Toch zou ik als jou was ff een blik op nip2 werpen vanwege die interface: http://www.vips.ecs.soton...?title=File:Nip2-7.36.png Zou mij niet verbazen dat je zoiets hebt van 'verhip, dat werkt eigelijk best wel heel lekker.'
Ik weet niet of ik nu op het moment even switch naar een ander programma. Ik heb mezelf opgewerkt tot een zekere hoogte in Photoshop dat ik in zekere zin kan zeggen dat ik het programma meester ben. En daar boek ik ook de opdrachten naar. Maar, ik zal het een blik werpen.

Betreft Adobe, je logt nu in op je account in het programma. Dus als je nog een keer inlog op een windows platform ben je twee keer ingelogd. Dat is het cloud stukje. Verder staat de software gewoon op je computer. En tal van andere handige dingen zoals het delen van fonts over verschillende systemen, opslag voor je bestanden etc. Zit goed in elkaar daar bij Adobe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip* commentaar op moderaties mag direct aan de desbetreffende moderator, maar niet in dit topic.

[ Voor 84% gewijzigd door Daedalus op 26-05-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Ik ben op 2 computers tegelijk ingelogd met adobe cc, geen problemen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:52:
Beweer niet dat workstations goedkoop zijn maar ze vallen bepaald niet in de prijscategorie van een Apple Pro.
Een Apple Pro bestaat niet, een Mac Pro wel. De bewering dat de Mac Pro peperduur zou zijn en iets anders goedkoper bestaat al sinds de Mac Pro bestaat. Tot dusver heeft nog nooit iemand dat ook kunnen bewijzen. In de vergelijking was er altijd een concessie (geen Xeon, geen ECC, lawaaiige machine, zelf in elkaar zetten, enz.).
Neem bijvoorbeeld een Fujitsu Celsius R940. Die kun je al halen met een enkele Xeon voor onder de €2000,-. Voordeel van zo'n machine is dat je die al naar je gelang je behoefte kun inrichten, ook op een later tijdstip.
Zelfbouw is doorgaans goedkoper dan een machine bij een fabrikant bestellen en biedt je evenveel en vaak zelfs meer keuzevrijheid. Als het je daar om te doen is kun je beter volledig voor zelfbouw gaan.
Bovendien kun je een NAS ook wel de deur uit doen omdat die R940 intern 8 HD's en/of SSD's kan herbergen. Moet je wel erg veel data genereren wil je daar niet voldoende aan hebben.
Een NAS is handiger wanneer je centrale storage wil hebben. Dat moet je niet ook nog eens met je werkstation gaan doen. NAS is iets anders dan DAS wat jij hier voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ppl schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:21:
[...]

Een Apple Pro bestaat niet, een Mac Pro wel. De bewering dat de Mac Pro peperduur zou zijn en iets anders goedkoper bestaat al sinds de Mac Pro bestaat. Tot dusver heeft nog nooit iemand dat ook kunnen bewijzen. In de vergelijking was er altijd een concessie (geen Xeon, geen ECC, lawaaiige machine, zelf in elkaar zetten, enz.).
ECC ram is leuk als je een kerncentrale draaiende moet houden of extreem veel ram hebt.

De Xeon is leuk als je meerdere processors op 1 moederbord wilt draaien, een i7 kan dit niet. Verder zijn de Xeon's de "beste" uit de wafers. Hierdoor kunnen ze op lagere voltage draaien en zijn ze dus "koeler". Hier geldt ook weer voor, leuk als je een park hebt met honderden processors maar een beetje overkill voor de thuisgebruiker.
Zelfbouw is doorgaans goedkoper dan een machine bij een fabrikant bestellen en biedt je evenveel en vaak zelfs meer keuzevrijheid. Als het je daar om te doen is kun je beter volledig voor zelfbouw gaan.
Je spreekt jezelf hier nu een beetje tegen he :? 8)7

Want een Dell precision loopt wat betreft "pro" gehalte om een Mac Pro heen met zaken als Next Bussines Day On-site en support via de telefoon. Hier komt dan nog ISV-certificering bij om het nog maar niet te hebben over de gekalibreerde Multi monitor oplossingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Brilsmurfffje op 27-05-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je denkt dat een Xeon alleen maar de beste uit een wafer is heb je nog heel wat huiswerk te doen. Dat geldt ook voor het begrip "workstation". Dingen als een Xeon en ECC zijn daar geen overbodige luxe, overkill of hoe je het noemen wilt. Ze zijn daar noodzakelijk vanwege bepaalde certificeringen (Solidworks en een videokaart die geen ISV heeft...suc7 want je zult meer dan succes nodig hebben om dat werkend te krijgen) en eisen van software naast dat er bepaalde software op kan draaien waarbij Xeon/ECC wel degelijk nut heeft. Die discussie is hier wel vaker op het forum geweest. Als je daar dan toch over verder wil discussiëren gebruik dan 1 van die topics ipv deze.

Btw, je hebt echt geen Dell of een ander nodig om gebruik te kunnen maken van workstation/server hardware (Xeon, ECC, videokaart met ISV-certificering). Ook daarvoor zijn er hier op het forum topics/posts genoeg. Supermicro is hier geen onbekende ;) En ga je voor die Dell...tja, dan wordt dat prijskaartje dus ook weer van het niveau Mac Pro. Het is kiezen of delen want je kunt niet voor een duppie op de eerste rij zitten zoals werd gesuggereerd. Dat is het hele punt. Nogmaals, als je de Mac Pro gaat vergelijken moet je dat 1 op 1 doen en dan kan niemand het voor een lagere prijs doen. Het is een duur ding maar de prijs is marktconform.

Let wel: ik laat hier nu even bewust het softwaregedeelte buiten beschouwing. Als we die echter meenemen wordt het een complexer verhaal waar je niet zomaar met je vinger een winnaar aan kunt wijzen. OS X en Windows zijn weliswaar qua features op gelijke hoogte, het zijn nog altijd twee hele verschillende werelden.

[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 27-05-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

<verwijderd>

[ Voor 96% gewijzigd door Pjotr op 27-05-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Brilsmurfffje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:36:
[...]

ECC ram is leuk als je een kerncentrale draaiende moet houden of extreem veel ram hebt.

De Xeon is leuk als je meerdere processors op 1 moederbord wilt draaien, een i7 kan dit niet. Verder zijn de Xeon's de "beste" uit de wafers. Hierdoor kunnen ze op lagere voltage draaien en zijn ze dus "koeler". Hier geldt ook weer voor, leuk als je een park hebt met honderden processors maar een beetje overkill voor de thuisgebruiker.
Hoe bedoel je 'de beste uit de wafer'? De momenteel beschikbare Xeons zijn gebaseerd op Ivy Bridge, dus niet op Haswell of Broadwell, en komen dus ook uit een volledig andere wafer. Daarnaast onderscheiden de Xeons zich ook door het ondersteunen van een groter aantal PCIe lanes dan de Core i-series.
Want een Dell precision loopt wat betreft "pro" gehalte om een Mac Pro heen met zaken als Next Bussines Day On-site en support via de telefoon. Hier komt dan nog ISV-certificering bij om het nog maar niet te hebben over de gekalibreerde Multi monitor oplossingen.
Apple biedt tegenwoordig zakelijke vormen van Apple Care aan met, afhankelijk van de tier, opties als:
- NBD on-site repair
- tot 10% van je hardware fleet kunnen vervangen (NBD replacement) zonder extra kosten (Apple Care for Enterprise)
- 1 uur response tijd voor urgente issues met o.a. OSX en OSX Server (Apple Care for Enterprise)
- ondersteuning voor hardware én software
- in-house technician training (zodat je repairs zelf kunt doen - alleen voor bedrijven)

Het is zeker niet meer zo beperkt (en non-enterprise) als een aantal jaar geleden

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een korte opmerking over Preview Panes: ik kom er net achter dat je een Excel-bestand kan editen vanuit preview pane. Misschien maakt dat de overgang wat makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojongen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Misschien een "domme" vraag van een leek:
Begrijp ik nou goed dat het "gratis" downloaden niet zo "gratis" is, als men het doet voorkomen?
Één jaar gratis gebruiken en daarna via abonnement? Zoals bijv. Office365.
En dat je dan niet/moeilijk terug kan naar je vorige versie?
Als dat zo is, zal dat voor de meeste huis, tuin en keuken-gebruikers nogal vervelend worden.
Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je Windows 10 bedoelt: het idee is dat de upgrade gratis is te downloaden voor mensen met Windows 7, 8/8.1 en wel voor een jaar lang. Wat er daarna gebeurd is nog niet helemaal duidelijk. Of en wat de losse OEM versie (de volledige versie dus) van Windows 10 gaat kosten is ook nog niet duidelijk. Newegg heeft wel een preorder online staan maar of het klopt... Microsoft biedt wel een inschrijf mogelijkheid aan om je van de upgrade mogelijkheden op de hoogte te houden op hun Windows 10 site .

Windows is de basis van hun overige producten en diensten en is al een tijd niet meer winstgevend. De andere producten en diensten juist wel. Je ziet nu ook dat Nadella inzet op een platform en op webservices. De basis is dan gratis (denk aan Windows, denk aan Visual Studio CE/Code en .NET) maar alles wat daar bovenop zit (Azure, Office365, enz.) en waar ze daadwerkelijk geld mee verdienen is hetgeen waar je voor moet betalen. Vandaar ook dat al die producten nu ineens ook op Android, iOS en OS X gedraaid kunnen worden (hoewel er nog behoorlijk wat verschil in features zijn tussen al die versies) Niet zo'n rare ontwikkeling aangezien anderen daar ook al (langer) mee bezig zijn dus het zou zomaar kunnen dat ook na dat ene jaar Windows 10 gewoon gratis is voor wie een Windows 7, 8/8.1 licentie heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 31-05-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojongen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Als ik goed lees in het artikel.... Once you upgrade, you have Windows 10 for free on that device.
ppl schreef op zondag 31 mei 2015 @ 16:43:
Als je Windows 10 bedoelt: het idee is dat de upgrade gratis is te downloaden voor mensen met Windows 7, 8/8.1 en wel voor een jaar lang. Wat er daarna gebeurd is nog niet helemaal duidelijk. Of en wat de losse OEM versie (de volledige versie dus) van Windows 10 gaat kosten is ook nog niet duidelijk. Newegg heeft wel een preorder online staan maar of het klopt... Microsoft biedt wel een inschrijf mogelijkheid aan om je van de upgrade mogelijkheden op de hoogte te houden op hun Windows 10 site .

Windows is de basis van hun overige producten en diensten en is al een tijd niet meer winstgevend. De andere producten en diensten juist wel. Je ziet nu ook dat Nadella inzet op een platform en op webservices. De basis is dan gratis (denk aan Windows, denk aan Visual Studio CE/Code en .NET) maar alles wat daar bovenop zit (Azure, Office365, enz.) en waar ze daadwerkelijk geld mee verdienen is hetgeen waar je voor moet betalen. Vandaar ook dat al die producten nu ineens ook op Android, iOS en OS X gedraaid kunnen worden (hoewel er nog behoorlijk wat verschil in features zijn tussen al die versies) Niet zo'n rare ontwikkeling aangezien anderen daar ook al (langer) mee bezig zijn dus het zou zomaar kunnen dat ook na dat ene jaar Windows 10 gewoon gratis is voor wie een Windows 7, 8/8.1 licentie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:58:
Even een korte opmerking over Preview Panes: ik kom er net achter dat je een Excel-bestand kan editen vanuit preview pane. Misschien maakt dat de overgang wat makkelijker?
Interessant. Ik ga straks daar ook nog even naar kijken. Het preview pane is op-zich okey, maar het haalt het niet vergeleken met de quick preview van osx, die je een beeldvullende preview geef.

Kan je mij misschien nog verklappen waar je de preview pane heb ingesteld? Want daar lijk ik toch steeds overheen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:53:
[...]

Interessant. Ik ga straks daar ook nog even naar kijken. Het preview pane is op-zich okey, maar het haalt het niet vergeleken met de quick preview van osx, die je een beeldvullende preview geef.

Kan je mij misschien nog verklappen waar je de preview pane heb ingesteld? Want daar lijk ik toch steeds overheen te kijken.
Als het goed is heb je in Explorer links bovenin een knopje "view." Als je daarop klikt kan je preview panes aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Hebben jullie in de windows 10 preview (nog kaal als de nete, zelfs office heb ik er nog niet op) ook een merkbaar trage respons op rechts-klik op bureaublad
en in sommige programmas / dialoog menuutjes?
(i7, 16 GB snel werkmem, msata 850 ssd van samsung, wd black sata 3)

Laat maar, verkeerde forum deel, ik heb een groot ervaring topic gevonden...

[ Voor 26% gewijzigd door notsonewbie op 01-06-2015 23:46 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ziet er zeker interessant uit. Niet dat ik echt naar persee naar een all in one oplossing aan het zoeken ben hoor. De iMac is er eigenlijk gewoon van gekomen omdat het een groot scherm heeft met prima hardware, en ik over wilde stappen naar OSX (Toen zat ik op Windows 7)

Ik ben nu even druk met een heleboel fotomanipulatie opdrachten dus ik heb mijn dagelijkse dilemma topic: Wat moet ik nou toch doen voor mijn next setup, een beetje op een lager vuurtje gezet :D

Ik zwabber van links naar rechts. Een eigen build met de veste config die ik maar kan neerzetten. 32gb met upgrade naar 64gb, verschillende SSD's .. you name it. En dan kom ik weer bij de iMac uit.. clean, rustig, osx, gewoon goed. En dan loop ik weer op mijn tenen over de Macpro gang.. want dat ding is naast prijzig ook gewoon awesome! Alleen ja.. een sloot met geld natuurlijk :D

Jammer dat er nog geen specs zijn van de Asus all in one. Als ze er een NT paneel in geprikt hebben, of iets dat niet 4K is.. is het waarschijnlijk geen aanrader om mijn huidige iMac te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 11:02

MvL

RoyK schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 00:13:
[...]

Ik zwabber van links naar rechts. Een eigen build met de veste config die ik maar kan neerzetten. 32gb met upgrade naar 64gb, verschillende SSD's .. you name it. En dan kom ik weer bij de iMac uit.. clean, rustig, osx, gewoon goed. En dan loop ik weer op mijn tenen over de Macpro gang.. want dat ding is naast prijzig ook gewoon awesome! Alleen ja.. een sloot met geld natuurlijk :D
Haha, Ik moet zeggen ik heb precies hetzelfde. Windows in bootcamp daarna weer gedelete. Nee er toch maar weer op zetten. Gek wordt je ervan. Een vette Windows bak met coole hardware of z'n mooie Mac.

Ik heb inmiddels ook al gekeken naar de Mac pro. Ook een beest van een apparaat. Dat zie ik ook nog wel op mijn bureau staan maar ja weel een stuk duurder als een Windows oplossing. Hoewel ik moet zeggen stel maar eens een workstation samen met dezelfde hardware als de Mac pro. Met een Windows gebaseerde oplossing ben je het ook kwijt.

Ik ben ook erg benieuwd naar de keynote volgende week. Het wordt in ieder geval live gestreamd. Dat wordt weer kijken op de AppleTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
MvL schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:22:
[...]

Haha, Ik moet zeggen ik heb precies hetzelfde. Windows in bootcamp daarna weer gedelete. Nee er toch maar weer op zetten. Gek wordt je ervan. Een vette Windows bak met coole hardware of z'n mooie Mac.

Ik heb inmiddels ook al gekeken naar de Mac pro. Ook een beest van een apparaat. Dat zie ik ook nog wel op mijn bureau staan maar ja weel een stuk duurder als een Windows oplossing. Hoewel ik moet zeggen stel maar eens een workstation samen met dezelfde hardware als de Mac pro. Met een Windows gebaseerde oplossing ben je het ook kwijt.

Ik ben ook erg benieuwd naar de keynote volgende week. Het wordt in ieder geval live gestreamd. Dat wordt weer kijken op de AppleTV.
Ja, die ga ik ook kijken. Ze gaan voor performance en minder voor nieuwe goodies. Klinkt goed. En zeker, een workstation kost gewoon een boel geld. Of het duur is, is wat anders. Mocht ik voor de MacPro gaan, zou ik in ieder geval niet voor de 4 core en de D300 gaan. Dan kan je beter een maxed out iMac pakken.

Ik wil mijn zinnen ook op 3D gaan zetten. En ik merk nu ik er van begin te proeven dat het renderen inderdaad heftig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:21:
[...]

[...]

[...]

Een NAS is handiger wanneer je centrale storage wil hebben. Dat moet je niet ook nog eens met je werkstation gaan doen. NAS is iets anders dan DAS wat jij hier voorstelt.
Apple Pro, Mac Pro, je begreep waar ik het over had toch?

Dat een Mac Pro duurder is kun je zelf zien wanneer je zoals ik aan gaf eens kijkt naar bijvoorbeeld die Celsius R940 van Fujitsu. Die bovendien ook nog eens meer configuratiemogelijkheden heeft dan die Mac Pro.

Of je voor zelfbouw moet gaan wanneer je computer je bron van inkomsten is? Mag iedereen voor zichzelf bepalen. Servicecontracten worden niet voor niets aangeboden en afgenomen door diegenen voor wie hun kernactiviteit niet het onderhouden van hardware is.

Je kunt een NAS gebruiken maar noodzakelijk is het niet. Gaf slechts een kijk op hoe het ook kan. Wederom goedkoper dan met een Mac Pro mogelijk is. Roy zou zelfs zijn NAS bij wijze van spreken de deur uit kunnen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:35:
[...]

Roy zou zelfs zijn NAS bij wijze van spreken de deur uit kunnen doen!
Ik lees dat vaker, maar ik begrijp die visie niet.

Ik zie mijn NAS als een externe opslag plaats. Niet gebonden aan welke computer dan ook. Schijven zijn gespiegeld zodat bij een crash het nog op een andere schijf staat. Middels in de afgelopen 3 jaar al 2x een harde schijf moeten vervangen, dus het was niet voor niets geweest. Ik zou niet kunnen bedenken dat ik dit intern in een computer moet gaan prikken die dan altijd idle moet blijven draaien, 24/7. Wat mn NAS voor een paar watt altijd kan doen.

De keuze voor een MacPro zou kunnen zijn:

- OSX
- Klein en compact (ik ken zelfs mensen die hem mobiel bij hun houden)
- Stil met slechts 1 fan
- In zekere mate kan je hem nog upgraden
- Design (is smaak gebonden uiteraard)

De kosten zijn hoog, daar hoeven we geen onenigheid over te hebben. De hardware die erin zit is ook van het bovenste plankje gepakt en ligt niet in de budget schappen. Ik vind het in ieder gevel een bak met geld. Of het duur is, is denk ik een hele andere discussie. Als iemand er heel productief op kan zijn omdat hij een monster machine heeft en OSX draai, en zijn werk rap kan doen verdiend het zichzelf ook weer terug. Toch!? :)

Zo heeft Time Machine me al een paar keer gered. Een PSD file was kwijt en had ik meer dan een dag aan gewerkt. Blijkbaar per ongeluk weg gegooid. Ik kon hem toch nog terughalen door een paar weken terug te gaan in de tijd. Dat heeft me een dag opnieuw werken bespaard.

Goed, nu zit in Windows tegenwoordig ook een File history tool. Toen in Windows 7 waar ik vanaf stapte was dat allemaal nog lang niet zoals OSX dat heeft geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:35:
Dat een Mac Pro duurder is kun je zelf zien wanneer je zoals ik aan gaf eens kijkt naar bijvoorbeeld die Celsius R940 van Fujitsu. Die bovendien ook nog eens meer configuratiemogelijkheden heeft dan die Mac Pro.
En die ook groter en zwaarder is dan de Mac Pro. Dat betekent dat ik dus per vierkante meter meer Mac Pro's dan R940 kwijt kan. Het betekent ook dat voor degene waarbij ruimte en/of transport van belang zijn ook een stuk gelukkiger zullen zijn met de Mac Pro dan die R940. Kijk ik verder naar de specs dan prijkt daar nagenoeg dezelfde server/workstation hardware als die in ieder ander workstation gebruikt wordt en die niet gek veel anders kost omdat die prijzen nou eenmaal heel erg vastliggen (als een Apple of een Fujitsu veel van de prijs gaat afwijken dan zal een Intel protesteren, bijv. door een rem op de levering te zetten). M.a.w. dat ding is echt niet goedkoper dan de Mac Pro. En dat is dan alleen nog maar het prijskaartje van de machine zelf welke in het totaalplaatje weinig voorstelt.

Hoe goed is die Fujitsu met Thunderbolt apparatuur? En hoe goed kan Windows daarmee overweg?
Of je voor zelfbouw moet gaan wanneer je computer je bron van inkomsten is? Mag iedereen voor zichzelf bepalen. Servicecontracten worden niet voor niets aangeboden en afgenomen door diegenen voor wie hun kernactiviteit niet het onderhouden van hardware is.
Ik kan die contracten eigenlijk alleen maar aanraden maar besef wel dat het qua aanschaf dan ook allemaal duurder wordt. De contracten zijn op zichzelf niet goedkoop maar als het ding stuk is en je kunt niks is dat echter nog heel veel duurder. De aanschaf van zowel software en hardware is nooit de plek waar je kunt bezuinigen. In het totaalplaatje zijn dat maar kleine kosten. Als je een computer gaat uitzoeken omdat je daar qua werk van afhankelijk bent kijk dan vooral verder dan specs en het prijskaartje wat er aan het beestje hangt. Het gaat om de totale kosten die je kwijt bent en dat is hardware, software, support, beheer, enz.
Je kunt een NAS gebruiken maar noodzakelijk is het niet. Gaf slechts een kijk op hoe het ook kan. Wederom goedkoper dan met een Mac Pro mogelijk is. Roy zou zelfs zijn NAS bij wijze van spreken de deur uit kunnen doen!
Ook hier kijk je weer niet verder dan dat prijskaartje van de hardware. Het gaat om het totaalplaatje en dan kan een NAS met Mac Pro wel degelijk goedkoper zijn. Een NAS is namelijk helemaal gemaakt om altijd te draaien en als centrale plek te dienen. Een Mac Pro of een Celsius R940 niet. Dat betekent dat je daar ook wat drukker bent om het mooi werkend te krijgen plus dat je dan ook altijd twee hele zware en stroomslurpende machines (vooral die R940 als je die leuk configureert) hebt draaien. Wat je dan bespaart in aanschaf ben je weer kwijt aan beheer en stroom.

Zowel een Mac als een Windows machine kunnen prima hun taken doen. Je workflow en het soort taak/werk is hierin wel bepalend want sommige dingen kunnen niet met Windows en sommige dingen weer niet met OS X. Buiten dat moet het je ook liggen. Als iets voor veel frustraties zorgt kost je dat heel veel energie en werpt dat een drempel op. Dan kan de aanschaf nog zo goedkoop zijn geweest maar de totaalprijs is dan wel fors hoger dan de andere machine. Dat plaatje is echter individueel, dat is geen eenheidsworst. Vooraf roepen dat het een goedkoper is dan de ander zonder alle variabelen te weten toont eerder gebrek aan kennis aan dan iemand die weet waar ie het over heeft.
Anyway, in geval van RoyK hoeven we helemaal niet zo ver te denken. Het gaat puur om OS X vs Windows. De onderliggende hardware is hier het minst interessante in heel de discussie. Het gaat erom dat ie in Windows nagenoeg hetzelfde kan als in OS X en het ook prettig werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:54:
De onderliggende hardware is hier het minst interessante in heel de discussie. Het gaat erom dat ie in Windows nagenoeg hetzelfde kan als in OS X en het ook prettig werkt. ;)
Ik denk dat de hardware juist wel van belang is. Tijd is vrij letterlijk geld in dit geval, en de hele reden voor TS om over te stappen naar Windows was juist dat de hardware even snel/ sneller was en toch goedkoper. Ik bedoel, als de hardware van Macs even goedkoop en snel was als die van PC's, dan denk ik niet dat TS had overwogen om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 14:34
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat de hardware juist wel van belang is. Tijd is vrij letterlijk geld in dit geval, en de hele reden voor TS om over te stappen naar Windows was juist dat de hardware even snel/ sneller was en toch goedkoper. Ik bedoel, als de hardware van Macs even goedkoop en snel was als die van PC's, dan denk ik niet dat TS had overwogen om over te stappen.
Maar is Mac hardware na een aantal jaar niet juist goedkoper?
Mijn redenatie hier is dat de resell waarde van een mac zoveel hoger ligt dan bij 'windows' computers, dat na een paar keer je computer te hebben vervangen je uiteindelijk goedkoper uit bent met een Mac. Bij de iMac heb je dan nog het bijkomende voordeel dat jij bij het vervangen alle componenten nieuw krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CoiLive schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:13:
[...]

Maar is Mac hardware na een aantal jaar niet juist goedkoper?
Mijn redenatie hier is dat de resell waarde van een mac zoveel hoger ligt dan bij 'windows' computers, dat na een paar keer je computer te hebben vervangen je uiteindelijk goedkoper uit bent met een Mac. Bij de iMac heb je dan nog het bijkomende voordeel dat jij bij het vervangen alle componenten nieuw krijgt.
Hm, dat is ook weer waar. Aan de andere kant zou ik, als het mijn werk was, het zo veel gebruiken dat je je geld er toch wel uit haalt. Maar goed, dat is de keuze van de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Hardware doet er (nu) niet toe. Je stapt in dit geval van het ene compleet vreemde platform over naar het andere waarbij beide platformen vrijwel geen enkele compatibiliteit met elkaar hebben. Windows apps draaien niet in OS X en OS X apps draaien niet in Windows (WINE/Crossover is uiterst discutabel en een vm is nog altijd Windows/OS X draaien). Heb jij veel geïnvesteerd in je workflow in OS X en bijbehorende apps dan ontkom je niet aan het zoeken naar een versie of alternatief voor dat andere platform en meestal geldt dat laatste omdat heel veel ontwikkelaars voor maar 1 platform ontwikkelen.

M.a.w. al je kosten zitten in de software en het omgooien van je workflow. Je zult ook tijd moeten uittrekken dat je Windows weer helemaal moet ontdekken plus de tijd die nodig is voor de zoektocht naar versies/alternatieven voor de software die je gebruikt. Als je geen Windows versie en ook geen alternatief voor een stuk software kunt vinden kan de hele migratie op losse schroeven komen te staan. Over hardware gaan praten is dus eigenlijk heel erg voorbarig. Pas als je 100% zeker weet dat je naar Windows gaat kun je je gaan richten op de hardware. Als je dan weer voor kantklare machines gaat moet je niet verwachten dat je heel veel in prijs daalt. Je workflow en software zijn je voorbereiding, plan van aanpak, etc. terwijl je hardware pas om de hoek komt kijken wanneer je klaar bent met voorbereiding en je plan van aanpak gaat uitvoeren. Buiten dat staat het forum hier ook al vol met hardware adviezen voor Windows machines welke tegenwoordig ook in een apart subforum thuis horen (en dat is niet in dit subforum ;)).

Om even in te haken op de uitspraak "Bij de iMac heb je dan nog het bijkomende voordeel dat jij bij het vervangen alle componenten nieuw krijgt.": tja, dat is hoe menig bedrijf en ook consument met machines omgaat. Ze kopen pas weer iets nieuws als de oude afgeschreven is (bij bedrijven is dat economisch, bij consumenten eerder technisch oftewel het ding is stuk). Vervanging komt dan ook veel vaker voor dan upgraden. Het is gewoon makkelijker en dat valt heel moeilijk in geld uit te drukken.

Onderschat gevoel niet, dat gaat ver boven geld. Als iets niet mooi is, niet lekker werkt, etc. dan kan het nog zo goedkoop zijn maar dan valt alsnog de keuze op datgene wat wel lekker werkt/mooi is, ook al ligt de prijs hoger. Duur/goedkoop, it's all in the eye of the beholder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Net de keynote gezien van OSX El Captain. En ik ben heel erg nieuwsgierig naar wat Apple heeft gedaan met Metal. Dit zou er voor moeten zorgen dat o.a. Adobe ontzettend snel is geworden. nieuws: Apple kondigt OS X El Capitan aan we moeten het natuurlijk eerst even zien allemaal en de benches zullen vast soon verschijnen.

Eindelijk kunnen we straks ook wwindows makkelijk verdelen over je scherm met een snap systeem

Maar vooral de performance die vooruit zou moeten gaan klinkt als muziek in mn oren. Ik ben dus erg benieuwd naar de bevinden komende tijd door reviewers.

ps, die applausjes tussendoor met bijhorde "whoohoo's" .. zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:55:
Net de keynote gezien van OSX El Captain. En ik ben heel erg nieuwsgierig naar wat Apple heeft gedaan met Metal. Dit zou er voor moeten zorgen dat o.a. Adobe ontzettend snel is geworden. nieuws: Apple kondigt OS X El Capitan aan we moeten het natuurlijk eerst even zien allemaal en de benches zullen vast soon verschijnen.

Eindelijk kunnen we straks ook wwindows makkelijk verdelen over je scherm met een snap systeem

Maar vooral de performance die vooruit zou moeten gaan klinkt als muziek in mn oren. Ik ben dus erg benieuwd naar de bevinden komende tijd door reviewers.
Je kan nu ook nog gaan kijken of je oude iMac snel genoeg is :P
Jup. Hoeveel zou het verdienen, zo'n avondje kunstmatig klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

muhda

Time & Space traveler

Er is momenteel ook een live topic hier op tweakers: [Event] Apple WWDC '15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:02:
[...]

Je kan nu ook nog gaan kijken of je oude iMac snel genoeg is :P

[...]

Jup. Hoeveel zou het verdienen, zo'n avondje kunstmatig klappen?
Dat zou niet gek zijn. Helaas wat tegenslag in de boekhouding haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:51
Nou, Roy, heeft WWDC nog gezorgd voor een nieuwe kijk op dingen?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dit kan al weer een paar jaar met diverse tools zoals het gratis bettertouchtool. Het is leuk dat het nu onderdeel van OS X is geworden maar meer dan dat is het ook niet. De snapping van Windows 10 en OS X zitten vanaf herfst dit jaar dus op gelijke hoogte. Ik denk dat het er nu niet bepaald makkelijker op maakt om puur op basis van dat soort features tussen Windows 10 en OS X te kiezen. Worden workflow en overige software toch ineens bepalender in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ZpAz schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:37:
Nou, Roy, heeft WWDC nog gezorgd voor een nieuwe kijk op dingen?
Ik was er lekker voor gaan zitten en via Apple TV (in full HD geloof ik) het event zitten kijken.

De snap systeem dat eindelijk gaat komen zodat je verschillende ramen naast elkaar kan klikken is een must denk ik. Ik mis het nu wel erg aangezien ik vaak diverse dingen open heb staan. Denk aan feedback van een klant, een plaatje die hij mee heeft gestuurd en dan mijn gereedschappen om het te verwerken. Dus dat is een +1 (ik wist niet dat je daar een tool voor had haha. Ik ben wat dat betreft misschien wel te weinig in de appstore te vinden :P )

[edit] het is de BetterSnapTool, en kost (slechts) 1,99. Aangezien hij er nu toch wel aankomt hoef ik deze niet meer aan te schaffen. Die paar weken weken / maanden overleef ik ook wel)

Ik ben ook heel benieuwd naar de performance upgrade die Adobe gaat ondervinden met Metal. Ze noemen een 8x snellere After Effects. Dat is een flinke bewering. Dus ik ben benieuwd naar de reviews straks. In illustrator is het zwaar stotteren tijdens in en uitzoomen mij ook bekend. Dit zou opgelost moeten zijn. En dan blijft voor mij Photoshop over. Daar heb ik geen info over voorbij zien komen.

momenteel druk in de leer in Cinema 4D. Ik weet niet of er performance winst daar wordt geboekt.

En de performance door OSX in zijn algemeen, de snelkoppelingen in Safari leken me ook erg handig. Het is mijn main browser. Al om al, ik ben er zeker wel van gecharmeerd, als het ook echt zo werkt 8)

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 08-06-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Laatst online: 14:57

muhda

Time & Space traveler

RoyK schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:51:
[...]

[edit] het is de BetterSnapTool, en kost (slechts) 1,99. Aangezien hij er nu toch wel aankomt hoef ik deze niet meer aan te schaffen. Die paar weken weken / maanden overleef ik ook wel)
BTT, (BetterTouchTool) die is gratis te downloaden en te gebruiken vanaf de website van de ontwikkelaar.
Daarmee kan je ook window snappen/ordenen. (klick op advanced dan window snapping)

BeterTouchTool werkt (veel) beter dan Spectacle en BetersnapTool.

[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 09-06-2015 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:56
Vooral die whoohoo's...

😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hawk999 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 07:55:
[...]

Vooral die whoohoo's...

😒
Als al die mensen nu hun kop zouden houden zou die keynote een half uur korter hebben geduurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:30:
[...]

Als al die mensen nu hun kop zouden houden zou die keynote een half uur korter hebben geduurd :P
Plus heb je niet dan niet van de vreemde momenten dat de presentator op applaus of whohoo's rekent, die dan niet komen. (iWacht iOS was dat nogal aan de orde) Ik had het bijna met de man te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
muhda schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 01:45:
[...]

BTT, (BetterTouchTool) die is gratis te downloaden en te gebruiken vanaf de website van de ontwikkelaar.
Daarmee kan je ook window snappen/ordenen. (klick op advanced dan window snapping)

BeterTouchTool werkt (veel) beter dan Spectacle en BetersnapTool.
Ik gebruik MOOM, die vind ik nog fijner, omdat je daarmee ook heel makkelijk met een grid je windows kan managen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/09bIs3O.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Een nieuw hoofdstuk is aangebroken. Sinds een stevige week ben ik in de leer voor Cinema4D. En dan beginnen de cores ineens te tellen bij het renderen van een plaatje. Laat staan van een kort filmpje a 24 renders per seconde. Als mn computer er nu al 3,5 minuut per render over doet is 1 seconde film renderen ongeveer 84 minuten aan tijd.

Ik heb rond zitten snuffelen hoe anderen hun hardware rondom zulke programma's opzetten en blijkt dat de videokaart toch wel een issue is. Deze programma's lenen zich beter voor het Nvidia park en minder voor de AMD kaarten. Heeft te maken met CUDA, zover ik het begrijp. De nieuwe Mac Pro heeft helaas geen Nvidia kaarten aan boord.

Afgelopen vrijdag was ik even in windows om een potje te gamen. Tenminste, een poging tot. Mn games crashte, updates liepen vast en zonder een heldere reden waren mn game settings gereset ofzo. Ik moest alle grafische instellingen weer nalopen want mn game liep in een raampje van 800x600px. Toen had ik meteen wel even mn buik vol van een uurtje in Windows rondhangen. Grrr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:20:

Afgelopen vrijdag was ik even in windows om een potje te gamen. Tenminste, een poging tot. Mn games crashte, updates liepen vast en zonder een heldere reden waren mn game settings gereset ofzo. Ik moest alle grafische instellingen weer nalopen want mn game liep in een raampje van 800x600px. Toen had ik meteen wel even mn buik vol van een uurtje in Windows rondhangen. Grrr..
Dus je draait windows op een mac? Waar apple de drivers voor moet leveren? En dan wordt je boos op Microsoft dat het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:49:
[...]

Dus je draait windows op een mac? Waar apple de drivers voor moet leveren? En dan wordt je boos op Microsoft dat het niet werkt?
Neemt natuurlijk niet weg dat je op een Windows Machine (zelfbouw) ook zelf aan de gang moet met drivers, updaten van drivers etc. Dat gaat in OS X toch allemaal net een stukje makkelijker/gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:49:
[...]

Boos op Microsoft? Ik denk dat je mn bericht verkeerd opvat. Een iMac is gewoon een PC zoals je zelf ook best wel weet. Met Bootcamp boot je gewoon naar Windows en werkt de iMac gewoon net als een normale pc. Lijkt me niets nieuws onder de zon. Het enige waar de drivers van Apple van pas komen is om een paar noodzakelijke klusjes te klaren. Maar de drivers voor de videokaart zijn gewoon ATI drivers waar Apple geen part aan heeft.

Dat een game crashed hoeft niet aan windows te liggen. Dat een andere game zijn grafische settings plots kwijt is hoeft niet aan Windows te liggen. Dat een update vast loopt hoeft niet aan Windows te liggen. Maar dat deze zaken me allemaal weer gebeuren in een uurtje rondhangen in Windows om een potje te kunnen gamen, was toch wel knap vervelend. Dat stukje "Gedoe" krijg je er gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

SquareOne schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:07:
[...]

Neemt natuurlijk niet weg dat je op een Windows Machine (zelfbouw) ook zelf aan de gang moet met drivers, updaten van drivers etc. Dat gaat in OS X toch allemaal net een stukje makkelijker/gebruiksvriendelijker.
Je bouwt de PC, je gaat naar de website van de fabrikant, installeert de drivers die je nodig hebt. Gaat naar de AMD of Nvidia site, download de juiste driver. En vanaf daar neemt windows update het van je over :)
RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:15:
[...]

Het enige waar de drivers van Apple van pas komen is om een paar noodzakelijke klusjes te klaren. Maar de drivers voor de videokaart zijn gewoon ATI drivers waar Apple geen part aan heeft.
En misschien zit daar het probleem dan in, ik heb namelijk nog nooit van dit soort problemen gehad op windows bakken vanaf Windows 7
Dat een game crashed hoeft niet aan windows te liggen. Dat een andere game zijn grafische settings plots kwijt is hoeft niet aan Windows te liggen. Dat een update vast loopt hoeft niet aan Windows te liggen. Maar dat deze zaken me allemaal weer gebeuren in een uurtje rondhangen in Windows om een potje te kunnen gamen, was toch wel knap vervelend. Dat stukje "Gedoe" krijg je er gratis bij.
Officieel worden de meeste mobiele chips niet ondersteund door games. Maar dat gezegd hebbende heb ik nog nooit een probleem gehad met mijn mobiele Quadro chip en de spelletjes die ik sporadisch speel. Geen idee of de iMac het ondersteund, maar heb je switchable graphics? Dat kan nog weleens problemen geven als je het spel op de intel chip opstart (hele lage performance)

Er wordt vaak gezegd dat mac OS beter is dan Windows, maar dat gaat niet meer op als je boven windows xp kijkt. Het zijn gewoon 2 gelijkwaardige OS'en die naar mijn mening stabiel zijn zolang de gebruiker weet wat hij doet.

De afgelopen maand heeft mijn windows pc meer dan een maand zonder reboots gedaan, dit komt neer op een aan tijd van iets meer als 26 dagen, in deze periode is er niks vastgelopen of gecrashed. De pc moest herstarten voor een windows update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Geen idee. Ik game sinds ik de iMac heb (2011) op de iMac gewoon de AAA games zoals BF3, BF4, CoH, GTA5, verzin het maar. Zonder problemen. Natuurlijk.. de grafische wensen moeten een beetje lager gezet worden. Daar hebben de nieuwere macs minder last van.

Ik vond het gewoon typisch. Na 3 weken zwoegen in mn OSX en heel veel uren gewerkt te hebben ondanks de warmte.. ben ik een uurtje in Windows en al dat gedoe is daar gaande. Het was voor mij gewoon een anti climax. Ik wilde gewoon even gamen :| :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:10:
Geen idee. Ik game sinds ik de iMac heb (2011) op de iMac gewoon de AAA games zoals BF3, BF4, CoH, GTA5, verzin het maar. Zonder problemen. Natuurlijk.. de grafische wensen moeten een beetje lager gezet worden. Daar hebben de nieuwere macs minder last van.

Ik vond het gewoon typisch. Na 3 weken zwoegen in mn OSX en heel veel uren gewerkt te hebben ondanks de warmte.. ben ik een uurtje in Windows en al dat gedoe is daar gaande. Het was voor mij gewoon een anti climax. Ik wilde gewoon even gamen :| :9
Tsjah, blijkbaar heb jij als gebruiker dan toch iets raars gedaan. Er zijn genoeg mensen die probleemloos kunnen werken in Windows. Waarschijnlijk wilde Windows eerst alle updates doorvoeren, (en omdat jij er niet dagelijks opzit, zijn dat er waarschijnlijk veel), terwijl jij gelijk ging gamen. Misschien heb je updates wel op "automatisch" staan, waardoor je grafische driver opeens tijdens het spel ging updaten.

Beetje kortzichtig om dan gelijk Windows de schuld te geven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nogmaals, ik geef windows niet de schuld. Ik ga het niet opnieuw uitleggen. Het staat hierboven middels twee keer uitgelegd.

Grafische drivers worden overigens niet automatisch geüpdatet door Windows. Dat doe ik hier. Zolang het goed werkt, laat ik die altijd met rust. http://support.amd.com/en...sktop?os=Windows+8.1+-+64

Boeit verder niet. Feit is dat ik tegen een muur van gedoe aanliep (lees als - beleving)

[ Voor 37% gewijzigd door RoyK op 16-06-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je Windows 3 weken niet gebruikt hebt dan gaat hij allemaal zaken op de achtergrond nalopen, de indexing van files, virusscanner gaat een scan doen, Windows update gaat controleren op updates. Daar zitten dan important updates bij die direct geïnstalleerd worden.

Tja vergelijk het een beetje met die cabrio die je uit de winterstalling haalt, logisch dat hij niet direct start en rijdt zoals je daily drive..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:14:
Als je Windows 3 weken niet gebruikt hebt dan gaat hij allemaal zaken op de achtergrond nalopen, de indexing van files, virusscanner gaat een scan doen, Windows update gaat controleren op updates. Daar zitten dan important updates bij die direct geïnstalleerd worden.

Tja vergelijk het een beetje met die cabrio die je uit de winterstalling haalt, logisch dat hij niet direct start en rijdt zoals je daily drive..
Met alle respect, maar dat is dan wel een essentieel verschil met Mac. Die kun je makkelijk uit de winterstalling halen en ermee wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dat is een beetje de beleving waar ik naar refereer. Zonder met mijn vinger te wijzen naar een bedrijf. Een paar weekjes even niet in Windows geweest en mn computer is van slag. Dan ben ik toch een beetje bezorgd.

Om terug te komen op mn toekomst perspectief, en ik (zo lijkt) steeds meer met 3D applicaties gaat werken, lijkt de Mac pro door een AMD basis minder voordeel te halen dan een Nvidia machine. Als Apple zoveel grafische volgers heeft, maar de grote programma's baat hebben bij een Nvidia omgeving.. waarom kiest men dan toch voor AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

SquareOne schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:40:
[...]

Met alle respect, maar dat is dan wel een essentieel verschil met Mac. Die kun je makkelijk uit de winterstalling halen en ermee wegrijden.
natuurlijk niet, ieder modern os moet na een paar weken update binnen harken en indexen bijwerken..
RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:51:
Dat is een beetje de beleving waar ik naar refereer. Zonder met mijn vinger te wijzen naar een bedrijf. Na een paar weekjes even niet in Windows te zijn geweest en mn computer is van slag, ben ik toch een beetje bezorgd.
Werk maar eens een aantal weken op Windows en start dan OSX op, grootte kans dat hij dan ook druk bezig is met het ophalen van updates en het bijwerken van indexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Zou Photoshop dan crashen denk je? Of je mail niet meer werken? Nee, ik kies totaal geen partij en zie een os als een gereedschap. Of dat nou Windows is of OSX. Maar dat het binnen halen van updates de boel zo "buggie" maakt past niet in de puzzel voor mij. Die game crasheste omdat Cities Skylines is geupdated, en ik een oudere game oppakte. BF4 lijkt af en toe zijn video settings wel eens te willen verliezen en moet je dit weer opnieuw instellen. Al om al, voordat ik even lekker op mijn gemakje aan het gamen was, was ik een half uur verder. Dan hangt er dus "gedoe" om alles heen. Dat is niet de schuld van Windows.. maar ik ben op dat moment eventjes in windows en die "gedoe" wolk hangt daar rond. Ik zou zeggen, laten we verder gaan want anders wordt dit een heen en weertje waar ik mijn "ervaring van gedoe" moet verdedigen, waar jullie ook niet op zitten te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap wel een beetje wat Roy bedoelt eigenlijk. Hier op Windows heb ik ook nog wel eens van die rare quirks. Nou accepteer ik dat omdat ik er weinig last van heb en omdat ik het vaak ook zelf veroorzaak, maar ik kan me voorstellen dat je dat professioneel niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Laatst online: 11:58
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:06:
[...]

natuurlijk niet, ieder modern os moet na een paar weken update binnen harken en indexen bijwerken..

[...]

Werk maar eens een aantal weken op Windows en start dan OSX op, grootte kans dat hij dan ook druk bezig is met het ophalen van updates en het bijwerken van indexen.
Natuurlijk zullen er updates zijn maar die worden je niet opgedrongen. De updates zorgen er ook zeker niet voor dat je niet normaal op je Mac kan werken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste