haha, maar dat ga ik natuurlijk niet doen heh, 6k neerleggen voor support.

Ik vind apple care die je moet aankopen bij een machine waar ze zulke bedragen voor vragen al op het randje.
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:58:
@RoyK Heb het topic doorgelezen en vroeg mij af of je we wel eens hebt gekeken naar de zogenaamde workstations van bijvoorbeeld HP. Die vallen bijzonder sterk te configureren naar de wensen van de klant toe. Voordeel van dergelijke workstations is denk ik ook best wel dat je voor een gering bedrag van goede ondersteuning van HP verzekerd bent. Lijkt mij wel zo handig wanneer het je bron van inkomsten betreft.
Ik heb er niet in het bijzonder naar gekeken, maar ik ben er wel bekend mee. Bij mijn vorige werkgever hebben we daar ook naar zitten kijken. Als ik naar een workstation zou gaan kijken zitten de bedragen niet zo heel ver gek uit elkaar betreft een MacPro. Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor een groter bedrijf echt een interessante tactiek is om zulke configuraties te kopen met meteen een stuk support erbij. Ik zie het mijzelf niet zo snel doen. Dan zou ik sowieso voor de MacPro gaan, als het dan toch een fixed machine wordt waar ik zelf niet meer aan kan komen.Het zelf samen stellen en in elkaar bouwen van een pc heeft ook zo zijn charme

Voor mn bron van inkomsten kan ik nog terugvallen op een Macbook Pro en mn huidige iMac als ik die niet verkoop.
FricoRico schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:57:
@RoyK Ik ben natuurlijk een beetje biased, maar ik ken je werk goed. Als Photoshop je main thing is dan zie ik totaal geen verband met de andere nadelen die je aandraagt.
- Duur; Ja de hardware is duurder, maar voor een all-in-one met goede performance en beeldkwaliteit lang niet slecht.
- Beperkte keuze; Zeker waar, maar wat heb je meer nodig? Ik heb zelf een i7 met een 780M, zelfs voor games meer dan prima te noemen!
- Uitbreiden; Klopt, je enige keuze is geheugen (makkelijk) en SSD/HDD (lastiger)
- Kapot; Als er een onderdeel kapot gaat in je PC zit je ook vaak zonder. Zo ging er tot twee keer toe een videokaart en zelfs het moederboard kapot in mijn vorige PC. Allemaal onder de 10 jaar garantie, maar ik zat wel zonder. Nog een nadeel was dat ik mijn hele waterkoeling systeem leeg moest laten lopen.
Al met al zeg ik; Ben je tevreden met OSX? Blijf dan lekker bij OSX als het je ding is. Wil je lekker gek doen met een Windows PC voor extra's als gaming? Dan is het een goede optie.
Ik huiver elke keer als ik naar Windows ga met mijn iMac. Niet omdat ik een hekel heb aan Windows, maar omdat de FusionDrive tergend traag is in Windows. Meer dan verschrikkelijk!
De iMac 5k is eigenlijk helemaal niet duur. Het is wel een hoop geld. Voor dat geld heb je wel een 5k monitor in een knap design en nog een boel rappe hardware ingebouwd. Dus wat dat betreft zit het met de performance wel goed. Echter zijn er wel kanttekeningen die dit eerste model wel met zich meedraagt. De temperaturen schieten de pan uit. En mensen kunnen me een hoop vertellen, maar dat je zaakje tegen de 100 graden zit te draaien vind ik gewoon niet okay. Ergens worden er dan toch keuzes gemaakt om de iMac nog wat dunner te laten lijken voor het oog (design) maar de
CPU goed koelen staat een stuk lager op de "wat vinden wij belangrijk bij Apple lijst".
Ik stress mn iMac nu af en toe ook naar de 85 graden toe. En dan stijgt mn iMac haast op zo hard draaien zn fans. De performance zakt dan ook best een beetje in tijdens het gebruik. De videokaart in de iMac 5K moet een behoorlijk aantal pixels aansturen en dat doet de kaart aardig. Maar de meningen zijn er zeer over verdeeld betreft de kaart. Over de gehele lijn is het geen topper. De reacties van 5K imac eigenaren zijn in ieder geval hetzelfde. Bij gamen blaast je fan gewoon flink, en dat kan storend zijn. Ik merk het wel eens als ik een uurtje in BF4 zit op een iets warmere dag. Dan is het echt wel een boel kabaal. Het wordt gewoon zo heet van binnen. Koeling laat te wensen over. En dat zal in de volgende iMac hetzelfde wezen vrees ik. Ik werk op zolder, en daar wordt het nu eenmaal gewoon een beetje warmer dan in de rest van het huis of op kantoor. Zeker op een warme zomerdag is mijn huidige iMac door hogere temperaturen al een stuk logger.
Ik werk overigens ook met een 2e monitor. Als ik de 5K iMac haal behoud ik mn Dell 2711 voor ernaast. Het is wel een andere resolutie maatgoed. Ik ga gewoon geen drie duizend euro erbij leggen voor een 2e 5k scherm. Wel op mijn lijst staat een Wacom cintiq 27 qhd monitor om op te tekenen. Dat zou betekenen dat de 5K iMac 3 schermen aan gaat sturen. En dan twijfel ik zeer of de iMac dat leuk gaat vinden.
En natuurlijk kan er in een PC iets stuk gaan. Net zoals in je Mac. De discussie op dit stukje ga je gewoon niet winnen

Je rijdt namelijk naar de winkel en je koopt een nieuw onderdeel, die prik je erin en in theorie ben je met een paar uur / halve dag weer verder aan het werk. Als je iMac kapot is, ben je het kwijt voor een periode. Dit is geen wiskunde, maar gewoon wat je erbij krijgt met een all-in-one. Als je essentieel onderdeel kapot gaat ben je iets langer uit de roulatie uiteraard. Maar geen week of meer. Aan de andere kant kan ik terugvallen op een Macbook Pro.
Betreft de SSD, ik zou daar altijd voor kiezen. Al zou ik het klein houden bij een Apple configuratie. Immers moet je bijna met goud betalen per GB. Bij je Apple setup moet je tegenwoordig kiezen voor een usb3.0 opslag. Naast je All-in-one dan toch weer een device op je bureau. Bovendien is het ook nog steeds een stuk prijziger. In een PC workstation setup hang je gewoon 3 tot 4 SSD's in je systeem, die overigens prima te betalen zijn anno 2015 en je ook geen extra randapparatuur vereist.
Fussiondrive vind ik een hybride oplossing die niet meer is dan een concessie voor de hoge SSD prijzen die Apple je in de maag prikt en opslag capaciteit. En inderdaad, Windows kan er niet mee omgaan. Dus je Windows installatie verloopt gewoon over de HDD. En als je dat niet meer gewend ben zal je je eigen groen en geel ergeren aan de snelheid
Ja, OSX is absoluut een reden om bij de Mac te blijven. Maar de huidige 5K iMac heeft het gewoon nog niet. de i7 is krachtig en wordt niet goed gekoeld. De videokaart doet het prima maar is geen krachtpatser. Het aansturen van meerdere schermen is naast een al 5K monitor wellicht ook iets teveel gevraagd. Ik ben benieuwd wat Apple van plan is met OSX wat we over
een paar dagen zullen horen. Als ik ervoor ga kiezen om verder te gaan met een Apple zal ik nog even moeten wachten op de volgende generatie iMac, en kijken of daar verbeteringen in zitten. Nieuwe CPU misschien die minder heet wordt bijvoorbeeld? En er gaan geruchten dat ze een SSD gaan gebruiken die 2GB p/s leest en schrijft. Dat klinkt interessant!
FricoRico schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:04:
[...]
Dat klopt, maar ik vond de prijs voor een flinke SSD een dure business in de iMac. Het is overigens mogelijk om de verschrikkelijke 5400RPM schijf te vervangen voor een SSD of een 7400RPM HDD. Maakt het geheel toch wat aantrekkelijker.
Het open maken van je iMac is iets waar ik echt niet aan ga beginnen haha
[
Voor 3% gewijzigd door
RoyK op 25-05-2015 09:49
]