Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:31

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Huh, een Windows topic hier? Ja, ik plaats hem bewust in dit gebied.

Als Apple gebruiker (iMac, Apple TV, iPhone en iPad ben ik niet blind voor wat er om me heen gebeurd. Met de komst van Windows 10 wil ik graag jullie (mede OSX / Apple gebruikers) mening pijlen. Ik lig namelijk zelf met een luxe probleem te piekeren. Het verhaal is het volgende:

Sinds 2011 ben ik van Windows 7 overgestapt naar OSX. Een spannende switch. Een bijna maxed out 27" iMac. Het De volgende redenen waren toen voor mij toen doorslaggevend:

Pluspunten:

- Het uiterlijk van de iMac 27", strak en clean.
- Qua systeem (flink en goed scherm + hardware) helemaal niet eens zo gek prijzig
- OSX zit tjokvol handigheidjes die je werkdag lekker vlot houd.
- Timemachine, Wat een uitvinding!
- OSX onthoud je een hoop keuzes, ik voel me een gebruiker en geen beheerder.
- Toch wel een stukje minder "gezeur" met virussen. Laten we zeggen dat het minder vatbaar is.
- Sinds 2011 nog steeds dezelfde install (met updates uiteraard) wat toch wel iets zegt over de stabiliteit.
- Gelikt design op alle fronten, software en hardware
- Bootcamp naar Windows, op medium settings kan je prima gamen op deze machine.

Bekende issues:

- Hardware is natuurlijk wel ietsje duurder dan losse verkoop.
- Zeer beperkte hardware keuze om je iMac samen te stellen
- Upgraden van hardware is nagenoeg onmogelijk.
- Iets defect in de iMac is machine kwijt voor langere periode

Mijn huidige samenstelling:

Desktop:
- iMac 27" (2011) + extra scherm (Dell 2711)
- i5 3.1 Ghz
- 256GB SSD + 2 TB HDD
- 12GB geheugen

Opslag:
- NAS met 2x 2TB voor Time Machine en persoonlijke belangrijke zaken

Mobiel:
Macbook Pro 2013 met een i7 en 8Gb geheugen en SSD. De Macbook wordt gebruikt als ik bij een klant op locatie moet tekenen.

Dagelijkse werkzaamheden:
- Photoshop (zwaar)
- Illustrator
- Premiere en after effects (soms)
- Cinema4D (staat op het programma)
- Werken op een Cintiq 27qhd (staat op de planning om aan te schaffen)
- Als er een uurtje over is game ik graag in Windows via bootcamp (BF4, GTA5, etc)

Het dilemma:

Mijn iMac is van 2011 en doet het nog prima. Toch zou ik dit jaar, of misschien in 2016 mijn hardware hier willen voorzien van een flinke upgrade. De upgrade is vooral gericht op horsepower. Ik werk zoals sommigen misschien wel weten als tekenaar / fotobewerker in documenten die soms de 2GB aantikken. Documenten van 10.000x10.000 pixels komen wel eens voor. Zulke documenten in Photoshop vragen een boel van je systeem en dat wil niet altijd vlotjes gaan. Zeker met nog een 2e 27" scherm ernaast. Nu kan ik kiezen voor een 5K iMac die ik dan Max uitbouw. Dit systeem zal dan rond de 3500 euro gaan kosten. Aangezien dit een werkbeest is waar ik 6 dagen per week mee werk is dat geen bedrag waar de tranen van in je ogen springen. Het is natuurlijk wel een boel geld.

Windows 10

Nu is daar Windows 10 op komst. En met interesse volg ik de media over Windows 10. Want het ziet er gewoon echt goed uit en is recent ook bekend worden dat Andorid en iOS apps ook kunnen draaien op Windows 10 als de maker een kleine aanpassing aan de software maakt. Bovendien zijn tot nu toe de meeste recensies en previews op youtube en sites als Tweakers positief.

Ik weet niet of ze Windows 10 ook verder hebben ontwikkeld qua workflow. Kan je met Windows 10 in een gebruiker rol komen en kan de software zichzelf onderhouden? Of zal je toch in de Administrator rol komen om je systeem op orde te houden? Ook vraag ik me af (ik kan er niet zo veel over vinden) of Windows 10 ook met een soort van eigen timemachine komt om een bestandje van 5 uur geleden, gisteren of 5 dagen geleden terug te halen. Dat heeft mij namelijk al een aantal keren gered in OSX. Alleen timemachine op zich heeft mn iMac zichzelf gewoon terug verdiend omdat ik niet opnieuw een dag hoefde te werken aan iets dat ik al gemaakt had.

Het kijken naar Windows 10 opent de volgende deuren:

- Vrije hardware keuzes voor betere prijzen
- Upgrade mogelijkheden, zo gek je maar kan verzinnen
- Onderdeel stuk? Grote kans dat je dit onderdeel snel kan vervangen.
- Onder aan de streep meer horsepower om mee te werken. (niet onbelangrijk)
- Gamen met betere settings nu geen probleem (leuk meegenomen)
- Gratis upgrade naar Windows 10 omdat ik nu Windows 8.1 heb

Maar ook een paar vragen die mij aan het twijfelen houden:

- Komt er een soort van backup zoals Time Machine? (Ja, zie File History)
- Kan al als gebruiker met Windows 10 werken en zeer beperkte Admin rol?
- Is de workflow net zo strak als OSX? (Workflow is anders en persoonlijk)
- Gevoeligheid voor virussen en dat soort troep
- Outlook gebruiken kan alleen door heel office aan te schaffen. Geen goede eigen mail software.
- Misschien nog vroeg om over te praten, maar is Windows 10 stabiel?

De Mac Pro al overwogen?

Jazeker, die heb ik overwogen. De instap kost 3K en zit je qua hardware keuzes in hetzelfde schuitje als met de iMac. Hier moeten dan ook nog schermen bij gekocht worden. Zelfs het toetsenbord zit er nog niet bij. Bovendien hebben vele reviews en benchmarks aangetoond dat een maxed-out iMac beter presteert in Photoshop dan het instapmodel in de Pro serie. De Mac Pro is in mijn ogen echt een monster voor video editing. Maar voor mijn vak gaat is het zonde van de investering.

Jullie kijk hierop?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen (Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel)

Ik worstel nu hier al een paar maanden mee. Ik kan wel wat gezonde feedback gebruiken. En wellicht zijn er meer mensen die hier over nadenken. Al zal het voor sommigen vloeken in de kerk zijn O-)

[Voor 15% gewijzigd door RoyK op 05-05-2015 22:19]

Leer Photoshoppen als een baas!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Normaal gesproken zeggen ze 'once you go mac, you'll never go back'. Ik weet eigenljk niet of de vergelijking die je maakt wel helemaal klopt.

Het belangrijkste waar je op moet focussen is de workflow. Zoals je zelf aangeeft, bevalt dat bijzonder goed onder OS X. Windows 10 blijft natuurlijk gewoon Windows en heeft toch net een iets andere workflow. Ik zou adviseren om eens Windows 10 onder bootcamp op je iMac te draaien.

- Back-up mogelijkheden zijn er zeker onder Windows, maar mijn ervaring is toch wel dat Time-Machine echt geniaal goed werkt. Hierbij moet ik eerlijk zeggen dat ik niet bijzonder veel windows alternatieven geprobeerd heb en dat dat ook alweer een behoorlijke tijd geleden is.
- Virussen zijn er simpelweg gewoon meer voor Windows, dat is op te lossen met virusscanners maar die zullen het systeem wel 'vertragen'.
- Outlook kun je op je Mac toch ook alleen gebruiken door het office pakket aan te schaffen?
- Waarom zou je maar een beperkte admin rol willen onder Windows?

Na het proberen van Windows 10 zul je de volgende keuze moeten maken:
- Indien je OS X gewoon fijner vindt werken, zal het toch een iMac moeten worden (of Hackintosh maar veel gedoe).
- Indien je Windows wilt gaan gebruiken kun je natuurlijk nog altijd kiezen voor een iMac al verlies je dan de mogelijkheid om zaken te upgraden (hardware).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Thanks SquareOne,

Ik gebruik nu gewoon Mail van OSX. Het is niet 'je van het', maar het werkt prima. Als ik naar Windows over zou gaan denk ik dat Outlook dan toch wel de beste keuze is voor het beheren van mail. Meestal toch wel een mail of 50 per dag.

De gedachte achter een beperkte admin rol is meer dat ik niet zoveel zin heb om mn systeem steeds in de gaten te moeten houden. Nu kan windows zelf natuurlijk updates downloaden en bijhouden. Maar je zal af en toe moeten defragmenteren en dat soort klusjes.

Ik zit nog wat informatie in te winnen over het backupen. Daar zitten in Windows tegenwoordig ook verschillende manieren van ingebouwd die best lijken op Timemachine. Het gaat alleen allemaal wat minder eye candy. Daar komt dan de eenvoud van OSX weer terug. 1 of 2 raampjes en 1 of 2x klikken en het is gefixed. Ik zit nu in Windows 8.1 toch alweer 10 minuten te klikken en te klikken om dingen te regelen / testen. Ik stap er een beetje bevooroordeeld in, daar ben ik me bewust van. Maar de gedachte dat ik 2 videokaarten kan kopen, een zware i7 CPU en er een 512 SSD naast kan prikken met 32GB intern geheugen.. dat lonkt ook een beetje. Ik worstel nu al een half jaartje met ruimte problemen op mn hardeschijf. Ik zit mapjes weg te halen en oudere bestanden te verwijderen om maar van de melding af te komen dat de opstartschijf bijna vol zit.

Een Hackingtosh ooit overwogen. Maar je zegt het al, veel gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07-11-2019
Als opslagruimte het enige probleem is, dan kan je misschien beter kijken naar externe opslag i.c.m. een nieuwe iMac. Door USB3 of thunderbolt te gebruiken heb je externe storage die nagenoeg even snel is dan interne storage.
De andere hardware is uiteraard een ander punt. Als je absoluut de hoogste specs wil, dan zal een iMac / Mac Pro ruim duur zijn in vegelijking met dezelfde specs in een zelfbouwsysteem. Maar dan laat je de keuze afhangen puur van de specs en niet van de gebruikerservaring of de gewenste workflow.

Mijn persoonlijk mening is dat een Mac ondanks lagere specs wel vlotter blijft aanvoelen.
Ik gebruik privé een MacBook Pro (eigenlijk nog een oud beestje uit 2009 met extra RAM en een SSD) en op het werk gebruik ik een moderne Win 8.1 machine en beheer ik x-aantal servers en werkplekken.
Mijn keuze voor eigen gebruik (buiten een corporate-omgeving) zou zonder twijfel een Mac met OS X zijn. Een aantal basiszaken zoals backups zijn simpelweg gebruiksvriendelijker (no-brainer zelfs) dan in Windows. Daarmee wil ik niet zeggen dat het in Windows slechter is, het is simpelweg iets omslachtiger om het op te zetten en te gebruiken als het ooit fout gaat. Een TimeMachine backup terugzetten is kinderlijk eenvoudig.

Als je puur om te gamen een Windows-PC wil is het altijd het overwegen waard om voor je normale workflow een goedkopere Mac (mini?) te kopen en daarnaast een game-PC samen te stellen die je naar hartelust kan upgraden

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:59
Ik heb Windows 10 Pro INsider Preview draaien in Bootcamp en moet zeggen dat dit sneller aanvoelt, minder haperingen dan OSX op mijn 27 inch 2014 iMac ! Ik zit mij echt continue te ergen aan het trage Yosemite ... Zitten natuurlijk nog aardig wat Bugs in maar voorlopig werk in op de iMac met Windows 10.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
joecks schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:15:
Ik heb Windows 10 Pro INsider Preview draaien in Bootcamp en moet zeggen dat dit sneller aanvoelt, minder haperingen dan OSX op mijn 27 inch 2014 iMac ! Ik zit mij echt continue te ergen aan het trage Yosemite ... Zitten natuurlijk nog aardig wat Bugs in maar voorlopig werk in op de iMac met Windows 10.
Hoe ervaar je de workflow in Windows 10 als je het vergelijk met de bekende workflow van OSX?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:37:
[...]

Hoe ervaar je de workflow in Windows 10 als je het vergelijk met de bekende workflow van OSX?
Ik denk dat je de workflow niet écht goed kunt vergelijken. Het is een beetje afhankelijk van de dingen die je doet op een systeem. Waarschijnlijk heb je een workflow aangeleerd in OS X waardoor je nu bijzonder snel en effectief dingen kunt doen. Veel van dat soort handelingen kunnen op Windows ook, maar dat vergt gewoon even wat gewenning óf je moet zelf dingen gaan configureren. Daamee lever je wel gelijk weer wat in van op het gebied van gebruikerservaring. Veel zaken werken onder OS X out of the box, terwijl daar onder windows wel het een en ander voor moet worden ingesteld.

Windows 10 blijft gewoon windows en daar zit een andere workflow aan vast. Het zal best dat er in W10 wat nieuwe features zitten tov vna W8 maar of die écht het verschil gaan maken betwijfel ik. Hierbij moet ik toegeven dat ik zelf nog niet met W10 gewerkt heb.

Nog even terugkomend op de mail. Outlook lijkt me onder Windows de beste applicatie om je mail te beheren. Daarvoor dien je dan het office pakket aan te schaffen, maar dat moet waarschijnlijk sowieso wel ivm Word en Excel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:13
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook aan deze switch zat te denken. Er is echter 1 aspect dat mij voornamelijk tegenhouden: De resell waarde. Als ik mijn mac verkoop krijg ik er veel geld voor terug, veel meer dan wanneer ik een 'normale' laptop of computer verkoop. Dit houdt voor mij dus is dat, ondanks de duurdere prijs van Mac in het algemeen, ik na een aantal jaar (en daar zit ik al wel aan) uiteindelijk stukken goedkoper uit ben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:01

Canaria

4313-3581-4704

Zelf werk ik al een tijdje zowel op OS X als Windows als gebruiker zonder adminrol. Dat werkt probleemloos. Af en toe krijg ik een schermpje waarin ik even mijn adminaccount moet invoeren, bijvoorbeeld voor installatie van software of voor bepaalde instellingen. Dat gebeurt niet vaker bij het ene OS dan bij het andere.
Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat ik op de Mac niet even Terminal of Xcode kan openen met 'run as administrator', wat met de Powershell of Visual Studio in Windows veel eenvoudiger gaat.

Ik werk nu ruim tien jaar met Windows en Mac OS naast elkaar en ben persoonlijk van mening dat Windows steeds beter is geworden en OS X steeds minder. Het is geen extreme verbetering of verslechtering, maar bijvoorbeeld Apple is de laatste jaren steeds meer gericht op thuisgebruikers en niet meer op (creatieve) professionals. Dat Macs in die hoek nog steeds veel gebruikt worden, is meer nostalgisch en gewenning.

In jouw geval zou ik lekker een dikke Windows-pc in elkaar zetten voor het zware dagelijkse werk en daarnaast een Apple laptop kopen van wat je bespaart. Dan kun je toch nog met OS X blijven werken voor lichtere taken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: juni 2012
  • Niet online
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen (Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel)

Windows 10 ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan Windows 8.1. Ik zie dat ze veel functionaliteit uit OSX ook op een vergelijkbare manier toe gaan voegen in W10. Zelf is de kans echter klein dat ik over stap.
Ik vind 1 van de voordelen van OSX vooral de integratie tussen verschillende Apple apparaten. Ik heb meerdere Apple apparaten en dan is de OSX + iOS interface wel een voordeel.

Mijn werklaptops zal ik waarschijnlijk wel over laten zetten van W7 naar W10, zodra de kinderziektes er uit zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:06
Canaria schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:57:

Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat ik op de Mac niet even Terminal of Xcode kan openen met 'run as administrator', wat met de Powershell of Visual Studio in Windows veel eenvoudiger gaat.
sudo ??

Windows draait vooral om bestandsbeheer, iets waar ik zelf niet naar zou uitkijken.
En ik vind de font-rendering in de basis al niet mooi.

Dan zijn er legio zaken die ik op de commandline doe waarvoor je bij Windows per definitie zooi voor moet gaan installeren. Windows kan out-of-the-box bijzonder weinig (openssl, perl, python, php etc).

Long story short: voor geen goud zou ik overstappen.

[Voor 38% gewijzigd door z1rconium op 05-05-2015 13:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:42

Bossie

PSN = Patje_b_

Overstappen? Waarschijnlijk niet maar ik ga Windows 10 sowieso installeren in Bootcamp omdat ik mijn huidige W8.1 gratis kan upgraden als ik me niet vergis.

Daarna ga ik waarschijnlijk op dezelfde weg verder, OSX als primair en Windows indien nodig voor bepaalde apps. Misschien op mijn werklaptop maar dat geheel terzijde.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Maar vinden jullie de hardware beperking dan niet een doorn in het oog?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toch wel een stukje minder "gezeur" met virussen. Laten we zeggen dat het minder vatbaar is.
Zonder al te veel een discussie hierover te willen starten, is dit natuurlijk een wat vreemde reden. True, voor de Mac is de kans op virus kleiner, punt is echter wel, dat Windows nog altijd wel een paar factoren meer gebruikt wordt dan OSX, ondanks de toenemende populariteit van OSX. Het is dus makkelijker om een virus op Windows te verspreiden dan op OSX en je mogelijke slachtoffers zijn een veelvoud. Als je goed gaat zoeken, kom je ook heus wel beveiligingslekken tegen in OSX / BSD / *Nix. Kijk ook maar naar de Jailbreaks, waar denk je dat die op gebaseerd zijn? Feitelijk zijn dat dus "gewenste" virussen, die misbruik maken van gaten in iOS.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

sudo werkt alleen als je administrator bent, een standaard user zit niet in de sudoers groep. Mijn account daaraan toevoegen ondermijnt het idee van inloggen als standaard user.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:00:
Maar vinden jullie de hardware beperking dan niet een doorn in het oog?
Hardware is voor mij juist de belangrijkste reden dat ik ooit mijn eerste Mac kocht en nu nog steeds een MacBook heb, ik vind ze gewoon mooi. Daarvoor lever ik op het vlak van configuratie- en uitbreidingsopties (en kostenbesparing) in, maar dat heb ik ervoor over. Mijn werk doe ik meestal in Azure of andere remote omgevingen dus ik heb ook geen zware computer nodig.

Het uiterlijk en de afwerking spreekt me aan en dat vind ik belangrijker dan de specificaties. De laatste tijd heb ik wel steeds vaker issues met de kwaliteit: coating die van het scherm valt, touchpad dat niet meer klikt etc.

Uitstraling vind ik ook een puntje. Vroeger schaamde ik me er niet voor om met een Mac gezien te worden. Tegenwoordig, als je voorbij een filiaal van Starbucks loopt, zie je een ononderbroken rijtje MacBooks achter het raam, alsof het 'cool' is. Persoonlijk vind ik het allang niet meer cool, eerder tenenkrommend. Ik hoef niet per se uniek te zijn maar met dat posthippe kuddegedrag heb ik heel weinig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Ja het is natuurlijk ook een soort van gimmick geworden. Zelf wil ik wel een beetje meer horsepower op mijn bureau neerzetten. Dit zou dan de maxed-out 5K imac worden. Dan kom je ongeveer op 3500 euro. Alleen zit je dan wel met opslag gebrek en moet je naar een USB 3.0 opslag toe wat ook een euro of 500 gaat kosten als het niet meer is. Dan begint het wel een beetje aan me te knagen en heb ik misschien daarom ook op de cancel knop gedrukt (ik had hem besteld) Beide platforms hebben best wat te bieden.

Ik bezit trouwens ook een Mackbook Pro. Wat dat betreft is mn Apple collectie best fors haha.

Wat betreft de virussen, ik ben me er van bewust waarom er bij Windows veel meer te vinden is en bij Apple veel minder. OSX scoort hierdoor wel gewoon een puntje wat mij betreft

Acties:
  • 0Henk 'm!

• z1rconium
CptChaos schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:03:
[...]
Zonder al te veel een discussie hierover te willen starten, is dit natuurlijk een wat vreemde reden. True, voor de Mac is de kans op virus kleiner, punt is echter wel, dat Windows nog altijd wel een paar factoren meer gebruikt wordt dan OSX, ondanks de toenemende populariteit van OSX. Het is dus makkelijker om een virus op Windows te verspreiden dan op OSX en je mogelijke slachtoffers zijn een veelvoud. ASls je goed gaat zoeken, kom je ook heus wel beveiligingslekken tegen in OSX / BSD / *Nix. Kijk ook maar naar de Jailbreaks, waar denk je dat die op gebaseerd zijn? Feitelijk zijn dat dus "gewenste" virussen, die misbruik maken van gaten in iOS.
Die discussie starten doe je toch.

Het "idee" dat het populariteit te maken heeft, gaat volgens mij heel slecht op. Elk "malware on OSX" verhaal word breed uitgemeten in de tech-wereld. Veel makers van virus/malware doen het voor het "succes".

Laten er in 30 jaar tijd (1982-2011) welgeteld 15 malware zaken zijn geweest op OSX. Dan kan je niet anders dan constateren dat het toch wel een lastig verhaal is om een OSX (unix) systeem binnen te dringen.

Het feit dat er in 1982 al lui waren die het probeerden, geeft al aan dat het weinig met populariteit te maken heeft.

Jailbreaks worden gebaseerd op exploits, iets anders.
Overigens bestaat er geen "echt" virus op OSX, alleen een proof of concept. De rest zijn trojans/worm/malware, waar 99 van de 100x een wachtwoord voor is ingevoerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Oftewel, 2 points for OSX :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

z1rconium schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:35:
Middels de exploit kun je andere code immers laten uitvoeren. Iets wat een virus ook maar al te graag wil doen. ;) In de basis is een exploit een security risico, iets wat een virus ook is, beiden voeren in principe ongewenste code uit. Bij een virus scan je (o.a.) daarop, waar je de scan bij een Jailbreak eigenlijk achterwege laat, omdat je het dan juist wilt.
Overigens bestaat er geen "echt" virus op OSX, alleen een proof of concept. De rest zijn trojans/worm/malware, waar 99 van de 100x een wachtwoord voor is ingevoerd.
Dan geldt dat ook voor Windows, zeker tegenwoordig. Je kan niet voor Windows definitie X hebben voor virus / malware / andere rotzooi en voor OSX definitie Y, zo zou ik ook kunnen zeggen dat Windows virus vrij is, omdat de definitie 'opeens' anders is. Leuk dat er in al die jaren maar een handjevol "echte" virussen zijn geweest, maar dat neemt niet weg, dat als je eenmaal je pijlen op virussen op OSX richt, dat je heus wel uiteindelijk wat vindt. De Jailbreaks zijn daar toch wel een (indirect) bewijs van.

Daarnaast timmert MS tegenwoordig toch wel aardig goed op de weg met het beveiligen van het OS, zeker sinds Windows 8, met Windows 10 zal dat niet opeens minder zijn of zo, kan er - naar mijn idee - alleen maar beter op worden.
dbhuis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:56:
Hij was niet op zoek naar fanboy-materiaal ;)
Inderdaad. Bovenstaande reactie is dan wel eentje die onderbouwd is, dan vind ik het wel waard om erop te reageren, omdat ik denk dat het dan wel iets toevoegt aan het topic (al is het wellicht een detail). Vandaar mijn definitie om er niet al te veel discussie over te starten. :) Anders eindigd het topic in een flame war, wat gewoon zonde is, want ik vind het onderwerp eigenlijk best interessant, ook al ben ikzelf geen OSX gebruiker, ik gebruik dan weer wel Linux en Windows. :)

[Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 05-05-2015 15:01]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

z1rconium schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:35:
[...]

Die discussie starten doe je toch.

Het "idee" dat het populariteit te maken heeft, gaat volgens mij heel slecht op. Elk "malware on OSX" verhaal word breed uitgemeten in de tech-wereld. Veel makers van virus/malware doen het voor het "succes".

Laten er in 30 jaar tijd (1982-2011) welgeteld 15 malware zaken zijn geweest op OSX. Dan kan je niet anders dan constateren dat het toch wel een lastig verhaal is om een OSX (unix) systeem binnen te dringen.

Het feit dat er in 1982 al lui waren die het probeerden, geeft al aan dat het weinig met populariteit te maken heeft.

Hij was niet op zoek naar fanboy-materiaal ;)

@TS: Wat doe je precies behalve foto's bewerken en mailen? Want die twee dingen kunnen prima op een goedkopere en krachtigere Windows-PC. Windows heeft aardige stappen gemaakt:

- Sinds 8 is Windows niet meer langzamer dan OSX op slome hardware, maar draait het stukken beter. Het is écht goed wat betreft performance ( de nieuwe Macbook haalt hogere benchmarkscores onder Windows dan onder OSX)

- Met Windows 8 werken is vele malen sneller en fijner dan met 7 als je ermee leert werken

- Veel dingen die je in 7 zelf moest doen worden nu voor je gedaan, veel dingen waar je eerst nog even wat aan moest prutsen gaan nu vanzelf. Ook zijn er veel meer drivers standaard geïnstalleerd

- Virussen krijg je niet als je je verstand gebruikt en geen rare dingen doet ( ik download alles wat los en vast zit, maar ik heb nergens last van, ook al gebruik ik alleen Defender en niets anders. Kwestie van nadenken voordat je iets doet)

- Uiteraard goedkoper voor betere hardware, plus upgrademogelijkheid

- Nu is de 5k iMac nog nieuw en goed qua prijs, maar binnen hooguit twee jaar zijn er veel goedkopere 5k-monitoren te vinden. Ook heeft de 5k iMac een GPU die simpelweg ongeschikt is voor wat zwaarder werk op een 5k paneel, zelfs als je de maxed-out versie koopt

- Wat backups betreft: ik kopieer simpelweg mijn D-schijf naar een backupschijf. Alles wat er op mijn C-schijf staat is vervangbaar en onbelangrijk. Windows heeft wel ingebouwde backupmogelijkheden, maar die heb ik nooit gebruikt. Bij jou zal het iets gecompliceerder liggen, maar er moet echt wel een goed stuk software voor te vinden zijn.

- Office is sowieso een vereiste voor elke computer, als je het mij vraagt

Kortom, al met al zou ik zoals Canaria zegt voor een Windows desktop en een OSX laptop gaan. Dan kan je later altijd nog terug naar één van beide, mocht de een of de ander niet bevallen. Van 2500 bouw je een beest van een PC en van de resterende 1000 koop je een bescheiden Macbook voor onderweg.

Een belangrijk punt lijken me ook schermen, in jouw vak? Zoals ik al zei is de 5k iMac nu nog helemaal mooi en nieuw en goed qua prijs, maar vergeet niet dat de iMac het lang zal moeten doen met dat display. Bij je PC kan je gewoon je display upgraden naar nieuwe 5k-monitoren die in prijs zullen blijven dalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even alle reacties hier doorgelezen en ik ga me daar verder dan ook niet meer tegen aan bemoeien, maar:

@TS: Je schrijft in een van je eerste reacties dat je bepaalde taken wil blijven uitvoeren zoals bijvoorbeeld het defragmenteren van je disk.

Met een Solid State Disk is er géén noodzaak tot defragmenteren, ergo: Het is eigenlijk alleen maar onnodige "slijtage" van een SSD genereren :)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

wimmel_1 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:01:
Even alle reacties hier doorgelezen en ik ga me daar verder dan ook niet meer tegen aan bemoeien, maar:

@TS: Je schrijft in een van je eerste reacties dat je bepaalde taken wil blijven uitvoeren zoals bijvoorbeeld het defragmenteren van je disk.

Met een Solid State Disk is er géén noodzaak tot defragmenteren, ergo: Het is eigenlijk alleen maar onnodige "slijtage" van een SSD genereren :)
Daarbij worden alle HDD's automatisch gedefragmenteerd onder Windows 8 en kan je SSD's niet defragmenteren onder Windows 8. Weer een klus minder ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-09 17:47

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:28:
Alleen zit je dan wel met opslag gebrek en moet je naar een USB 3.0 opslag toe wat ook een euro of 500 gaat kosten als het niet meer is. Dan begint het wel een beetje aan me te knagen en heb ik misschien daarom ook op de cancel knop gedrukt (ik had hem besteld).
Sinds we Thunderbolt en USB3 hebben hoef je je opslag niet meer per se intern te hebben voor de snelheid, dus dat knagen bij je wat dit punt betreft snap ik niet zo.

Voor €400 koop je een 8TB RAID schijf (USB3). Lijkt me voor jouw werk prima icm een iMac 5K.

pricewatch: WD My Book Duo 8TB Aluminium

Acties:
  • 0Henk 'm!

• z1rconium
dbhuis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:56:
[...]

Ook heeft de 5k iMac een GPU die simpelweg ongeschikt is voor wat zwaarder werk op een 5k paneel, zelfs als je de maxed-out versie koopt
Waar doel je hier op ? (hier staat een maxed out 5k iMac). Loopt als een malle to be honest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

z1rconium schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:20:
[...]

Waar doel je hier op ? (hier staat een maxed out 5k iMac). Loopt als een malle to be honest.
Probeer eens een game te draaien op 5k ;) Dan zie je wat ik bedoel. Nu is dat nog geen ramp, maar hoe zwaar worden toekomstige toepassingen? Draait dit over 5 jaar ook nog lekker? Daar twijfel ik nogal aan. Sowieso zijn en blijven het laptop-GPU's en die zijn gewoon niet zo sterk.

Nu zeg ik niet dat je op 5k kan gamen op een PC, maar je kan ten minste nog je GPU upgraden zodra gamen op 5k een beetje te doen is. Zeker met een budget van 3500 moet heel wat mogelijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ben het compleet eens met de punten van Canaria. 5 jaar geleden maakte ik de overstap van windows naar OSX en dat was een verademing voor de manier waarop ik werk. Echter nu we een paar jaar verder zijn en inmiddels bij Windows 10 zijn aangekomen werkt windows ook ontzettend lekker, terwijl OSX in mijn ogen een beetje "méh" updates heeft gekregen.
Zoals bij beide OS'en, is het ecosysteem erg solide en tellen de randapparaten ook steeds meer mee om een keuze te maken. Daar ik een Apple TV, ipad, iphone, imac en nog wat apple spul heb werkt het allemaal heerlijk met elkaar. Zo is dat ook met Windows. Een vriend van mij weer een windows computer, xbox, surface pro, windows mobile etc en dat werkt ook heerlijk.

Tegen welke limieten loop je aan met je huidige setup? Aangezien je het 2011 model hebt kun je nog redelijk veel aanpassen, denk aan CPU, HDD en zelfs je GPU en kun je wellicht een kleine upgrade overwegen om in 2016 echt je "droom" computer aan te schaffen. IMHO doe je er goed aan om het huidige 5K model over te slaan en wacht op de 2e generatie, tenzij je de pixels echt heeeeeel hard nodig hebt.

Qua opslag zou ik juist voor iets externs kiezen dmv USB 3.0 of thunderbolt, het verschil in snelheid met een interne SSD is niet groot.

Nog een paar losse vragen voor je:
  • Is een externe mediaserver niet beter voor je?
  • Je werkt met dure software, kun je de osx licenties wel op windows gebruiken? en is ook alle software die je nu gebruikt voor windows beschikbaar (of goed alternatief)?
  • werken al je externe spullen hetzelfde onder beide OS'en? b.v. het muis gedrag in osx is anders dan in windows, ik weet niet of dit ook invloed heeft op je tekentablet etc.

[Voor 10% gewijzigd door Fietsbel op 05-05-2015 15:28]

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

dbhuis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:23:
Probeer eens een game te draaien op 5k. Dan zie je wat ik bedoel.
Het kunnen games typeert de TS als "leuk meegenomen" maar is niet de hoofdzaak waar hij zijn Mac voor gebruikt. De (grafische) prestaties van de iMac 5K zijn uitstekend. Zie de links hieronder voor de onderbouwing.

http://barefeats.com/imac5k4.html
http://barefeats.com/imac5k5.html
http://barefeats.com/imac5k6.html
http://barefeats.com/mpt5k1.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

Pjotr schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:29:
[...]

Het kunnen games typeert de TS als "leuk meegenomen" maar is niet de hoofdzaak waar hij zijn Mac voor gebruikt. De (grafische) prestaties van de iMac 5K zijn uitstekend. Zie de links hieronder voor de onderbouwing.

http://barefeats.com/imac5k4.html
http://barefeats.com/imac5k5.html
http://barefeats.com/imac5k6.html
http://barefeats.com/mpt5k1.html
Dat weet ik, en dat is dus ook wat ik zeg. Maar wat ik nog meer zeg is dat ik niet weet hoe zwaar dit ding het over een paar jaar gaat hebben met het renderen van alledaagse dingen zoals de desktop, Youtube, dat soort grappen. We zagen bij de eerste rMBP dat hij het scrollen bijvoorbeeld slecht aankon vanwege een te hoge resolutie. Met de iMac 5k heb je te maken met weer zo'n eerstegeneratie product en ik denk dat we wel kunnen stellen dat de meeste eerstegeneratie producten van Apple niet heel lang mee gaan. Dat zou geen probleem zijn als je de iMac daarna nog als monitor kon gebruiken, maar omdat de 5k iMac geen TDM heeft kan dat ook niet. Daarom zou ik huiverig zijn om de iMac te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Wat fijn dat dit topic lekker los komt. :D

Ik probeer jullie allemaal te beantwoorden.

@ Fietsbel, ik loop tegen performance limieten aan als ik groot werk in Photoshop. Denk aan lag als ik met mijn kwasten aan het werk ben. Ook grote vector documenten willen niet echt lekker meer lopen. En in sommige gevallen gebruik ik beide tegelijk. Nu is de maxed-out iMac een stuk rapper in Photoshop dan een Mac Pro omdat het gewoon beter op de CPU werkt. Dus een stevige i7 doet zijn werk wel.

Mn bestanden groeien hard. Een beetje PSD file is makkelijk 1 gb groot, en er ontstaan vaak verschillende versies voor 1 opdracht.

Andere software waar ik mee werk is ook voor Windows beschikbaar. Op mn screencapture software na wat wel jammer zou zijn als ik daar afscheid van moet nemen.

Ook voor de tablet maakt het geen verschil (Wacom materiaal)

@allen, Het gamen gaat nu goed op low / medium. En dit is ene iMac uit 2011. Ik kan me goed voorstellen dat een iMac uit 2014 dit prima op medium / high kan doen. Ik lees ook berichten dat sommigen BF4 op ultra draaien. (niet op 5K uiteraard maar gewoon 1920x1080). Het gamen doe ik graag maar is niet het hoofddoel op de computer.

@Pjtor, Apple vraagt erg veel geld voor hun SSD schijven. Ik vind het wel pijnlijk dat je dan nog eens een aardig bedrag neer moet leggen om aan de overige dagelijkse opslag te kunnen voldoen. We hebben het wel over een maxed out iMac als ik hem zou bestellen. Dat ligt wel op de weegschaal wat mij betreft.

@dbhuis, bedankt voor je visie. Als ik weer upgrade naar een iMac wacht ik ook de volgende versie af. Er zijn toch wel wat discussies over de temperatuur van de videokaart in de huidige 5K versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Sowieso is er nog geen enkele single GPU oplossing welke 4k/5k een beetje lekker kan afdraaien. Ja, op 1440p gaat het prima, maar dat is geen 5k. We zeggen toch ook niet dat de fullHD prestaties heel goed zijn als de game op 960x540 draait?

Eerste generatie producten zijn eigenlijk nooit heel slim om te kopen, daarvoor hoeven ze geen Apple te zijn.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• z1rconium
Als je wil gamen dan zit je op het verkeerde platform, ondanks dat het prima gaat, maar niet optimaal.
Voor de rest doet een 5k iMac alles meer dan prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:41:
@Pjotr, Apple vraagt erg veel geld voor hun SSD schijven. Ik vind het wel pijnlijk dat je dan nog eens een aardig bedrag neer moet leggen om aan de overige dagelijkse opslag te kunnen voldoen. We hebben het wel over een maxed out iMac als ik hem zou bestellen. Dat ligt wel op de weegschaal wat mij betreft.
Het is, denk ik, niet zo handig om een complete "maxed-out" iMac bij Apple te bestellen. De i7 kun je aanvinken en de GPU upgrade, maar de rest kun je beter zelf apart kopen. Extra geheugenreepjes koop je zelf los, en een externe SSD kun je ook zelf aansluiten via een goede USB3 UASP casing. De SSD hoofdprijs bij Apple hoef je niet te betalen; extern USB3 of Thunderbolt is snel genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
z1rconium schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:46:
Als je wil gamen dan zit je op het verkeerde platform, ondanks dat het prima gaat, maar niet optimaal.
Topic niet gelezen
Pjotr schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:29:
[...]

Het is, denk ik, niet zo handig om een complete "maxed-out" iMac bij Apple te bestellen. De i7 kun je aanvinken en de GPU upgrade, maar de rest kun je beter zelf apart kopen. Extra geheugenreepjes koop je zelf los, en een externe SSD kun je ook zelf aansluiten via een goede USB3 UASP casing. De SSD hoofdprijs bij Apple hoef je niet te betalen; extern USB3 of Thunderbolt is snel genoeg.
Geheugen koop ik ook inderdaad niet bij Apple. Maar je wilt toch booten / Systeen op een SSD hebben neem ik aan!

[Voor 52% gewijzigd door RoyK op 05-05-2015 16:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je geeft trouwens aan dat je nog steeds op de installatie van 2011 werkt, ik neem aan dat je een HDD ipv SSD in je huidige systeem hebt? want dat maakt natuurlijk ook al een gigantisch verschil als je die upgrade. En wellicht een keer een herinstallatie doen kan ook geen kwaad :P

Wellicht een andere optie om te overwegen, een Windows computer maken waar je ook OSX op kunt draaien, dan heb je toch je "vertrouwde" omgeving en voor gamen of andere zaken boot je naar windows:
Dit is een goede website om je op weg te helpen: http://www.tonymacx86.com/

[Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 05-05-2015 16:40]

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:35:
Normaal gesproken zeggen ze 'once you go mac, you'll never go back'...
Ik gebruik tegenwoordig vooral linux, vervolgens windows, vervolgens Mac OS X. Tussen 2002 en ~2012 heb ik vooral met Mac OS X gewerkt, dus op mij is dat gezegde niet van toepassing in ieder geval :P

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 10-09-2016 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:36:
Geheugen koop ik ook inderdaad niet bij Apple. Maar je wilt toch booten / Systeen op een SSD hebben neem ik aan!
Ja, nou en? Je kunt OS X prima opstarten vanaf een externe SSD. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:00

mr.DJ95

Boost!

RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:28:

Wat betreft de virussen, ik ben me er van bewust waarom er bij Windows veel meer te vinden is en bij Apple veel minder. OSX scoort hierdoor wel gewoon een puntje wat mij betreft
Niet om een discussie te starten maar kom de laatste tijd steeds vaker nare vage adware etc tegen op de macs in mijn beheer weegt niet op tegen de shitzooi die er is voor windows natuurlijk maar het blijft liggen aan de gebruiker ben ik van mening.

Inhaken over de Horsepower upgrade zou mijn keuze ook gaan naar de IMac 5K, je kan ipv usb 3.0 opslag natuurlijk ook kiezen voor een grote interne SSD of een fatsoenlijke NAS.
z1rconium schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:46:
Ook hier sluit ik me bij aan, 5K is momenteel erg lastig aan te sturen door de hardware in de IMac laat staan dat je zware games wilt gaan spelen met nog wat oog-p*rn.

Een systeem zoals een hackingtosh zou ik persoonlijk vermijden in de situatie waarin je zit, je wilt niet riskeren dat er iets gebeurt waardoor je misschien wel een week niet productief meer bent. Kan je beter kiezen die extra centen neerleggen voor een setup die volledig naar je smaak is en waar je weer wat jaartjes mee kan doen.

Maybe offtopic maar misschien wachten tot September, vermoed dat er een nieuwe revisie aankomt van de 5k imacs.

Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb bij de 5K wel het gevoel dat je 2500 euro betaald voor een geintegreerd 5k scherm, wat eigenlijk niet eens nodig is en misschien wel overkill. En voor een M290 wat ook wel wat minder kan.

Ik zou zeggen ga voor bang 4 the buck en flexibiliteit, voor rond de de 1200 euro heb je een 4790k systeem met mid end gpu en dan heb je nog sloten met geld voor een 4K scherm naar keuze en mogelijk wat rappe pci-e SSD opslag oid.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10:48
Canaria schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:57:
Zelf werk ik al een tijdje zowel op OS X als Windows als gebruiker zonder adminrol. Dat werkt probleemloos. Af en toe krijg ik een schermpje waarin ik even mijn adminaccount moet invoeren, bijvoorbeeld voor installatie van software of voor bepaalde instellingen. Dat gebeurt niet vaker bij het ene OS dan bij het andere.

Ik werk nu ruim tien jaar met Windows en Mac OS naast elkaar en ben persoonlijk van mening dat Windows steeds beter is geworden en OS X steeds minder. Het is geen extreme verbetering of verslechtering, maar bijvoorbeeld Apple is de laatste jaren steeds meer gericht op thuisgebruikers en niet meer op (creatieve) professionals. Dat Macs in die hoek nog steeds veel gebruikt worden, is meer nostalgisch en gewenning.

In jouw geval zou ik lekker een dikke Windows-pc in elkaar zetten voor het zware dagelijkse werk en daarnaast een Apple laptop kopen van wat je bespaart. Dan kun je toch nog met OS X blijven werken voor lichtere taken.
Ik ben het hier roerend mee eens. Ik zou proberen zelf, of met de hulp van dit forum een desktop samen te stellen. Daarbij denk ik dat je met € 2.000 euro al heel erg ver komt en zoals Canaria zegt kun je dan daar nog een extra Macbook/Windows laptop bij kopen. Je kunt ook voor €3.500 een desktop samenstellen, maar dan loop je wel een risico dat je teveel betaalt voor de hardware en de prijs te snel zakt; ik denk dat je met €2.000 de beste 'bang-for-buck' krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik ben het eens met TS dat je echt afknapt als je zo'n dikke iMac van €3500 haalt, en dat je dan nog eens een klap geld moet neerleggen omdat je dan nog niet eens data schijven hebt.
Afgezien van het geld komt er dan dus ook nog een extra kastje bij met een USB-kabel en een stroomkabel.

Een punt waar ik echter niemand over hoor, is dat bij het voordeel van de prachtige vormgeving ook een groot nadeel zit. Als er iets kapot is ben je de hele computer voor langere tijd kwijt, terwijl bij een pc gewoon een nieuw onderdeel geplaatst kan worden door je zelf en je weer verder kunt werken.
Lijkt me zeker bij het zware gebruik waar TS het over heeft geen onbelangrijk punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:12

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik lees wel horsepower, maar de 'Mac Pro' is nog niet genoemd ? Dat was vroeger dé Mac als je horsepower en upgradability wilde. Punt 2 is helaas wat minder geworden... Of is dat buiten budget ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

kaassouffle schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:18:
Ik lees wel horsepower, maar de 'Mac Pro' is nog niet genoemd ? Dat was vroeger dé Mac als je horsepower en upgradability wilde. Punt 2 is helaas wat minder geworden... Of is dat buiten budget ?
Voor 3500 kan dat inderdaad wel: pricewatch: Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.7GHz Quad Core

Het kreng is alleen nogal duur, en om nou te zeggen dat het vandaag de dag nog zo'n monster is... ik ben niet echt onder de indruk van zijn 12GB RAM, geen ondersteuning voor 10-bit panelen ( belangrijk bij grafisch werk,) quadcore xeon en maar 256GB SSD. In hoeverre die Firepro-kaarten handig zijn voor TS weet ik niet.

Daarbij is de duurste iMac 5k sneller dan de goedkoopste Mac Pro: http://www.macrumors.com/...nd-retina-imac-benchmark/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 18:41
Hoeveel gegevens wil je op je desktop opslaan? In Windows kun je gegevens op een netwerkschijf offline beschikbaar maken zodat je daar altijd en snel toegang toe hebt. Andere gegevens, bijvoorbeeld oude projecten zet je dan op een andere netwerkschijf die je niet offline beschikbaar maakt. De backups maak je vervolgens op je NAS, bijvoorbeeld naar een externe schijf en/of cloud backup zodat je daar geen omkijken naar hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Die Mac Pro is imho alleen maar leuk als je voorbij het niveau van de high end i7's wilt qua snelheid en/of ECC en certificiëring zoekt. EN natuurlijk vast zit aan OSX of FCP ofzo, want ook dan is er vanalles op aan te merken. :) . Apple biedt helemaal niks flexibels voor de (semi) pro gebruiker tussen de 4790K en de 5960x in.

Hier is het helemaal een onzin machine vooral tov de 5K. Die 2 gpu's heb je ook niets aan met bijv. Ps.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Tja Windows, leuk en aardig maar elke versie van het OS moet alles weer compleet anders worden.

Ze gooien ook alle API's keer op keer overhoop, vooral als ik naar de app store kijk. Ze zijn zeker al minstens 3 keer veranderd.

En dan gaat de start knop weg, volgende versie is hij weer terug 8)7

Zoals Tim Cook zelf al aangaf:

Overigens is de multi desktop omgeving een slechte kopie van mission control van wat ik nu gezien heb.

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:53:
Tja Windows, leuk en aardig maar elke versie van het OS moet alles weer compleet anders worden.

Ze gooien ook alle API's keer op keer overhoop, vooral als ik naar de app store kijk. Ze zijn zeker al minstens 3 keer veranderd.

En dan gaat de start knop weg, volgende versie is hij weer terug 8)7

Zoals Tim Cook zelf al aangaf:
[afbeelding]

Overigens is de multi desktop omgeving een slechte kopie van mission control van wat ik nu gezien heb.
Ik citeer: "Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen(Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel))"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hah, hoewel er inderdaad wel wat fanboyisme vanaf druipt zit er wel een kern van waarheid in, maar ik betwijfel of die voor de TS van waarde is.

Als software ontwikkelaar vind ik de manier waarop Apple z'n SDK's en API's opbouwt en aanbiedt een stuk aangenamer dan Microsoft. Apple gooit, met name tussen iOS releases, ook nog wel eens wat overhoop, maar dan ben ik niet meer dan een dagje kwijt om het weer up to date te maken met de laatste SDK's.
Bij Microsoft pleuren ze gewoon een hele standaard (Silverlight anyone?) weg omdat het het toch niet zo goed bleek te werken. Dat had 80% van alle developers ook wel van tevoren kunnen zeggen, maar MS was toch weer narrow-minded genoeg om voor een uitgeklede API te gaan ipv the real deal (.NET 4.5).

Vervolgens kunnen alle developers praktisch opnieuw beginnen, en blijven gebruikers van oude toestellen zitten met oude software omdat het totaal niet meer compatible is met elkaar.

Ik ben benieuwd hoe zich dat met Windows 10 en de Modern apps gaat ontwikkelen, ik heb het gevoel dat ze het nu beter aanpakken, onder meer geïnspireerd door wat Xamarin met Mono op verschillende platformen voor elkaar heeft gekregen vermoed ik, maar de tijd zal het leren.

Voor gebruikers dus allemaal niet zo relevant, maar wel een van de redenen waarom Windows Phone en Modern apps bijvoorbeeld nog steeds niet lekker van de grond komen.

[edit]
Nog een voorbeeldje, nu met de Apple Watch heeft Apple nog niemand de mogelijkheid gegeven om native apps te ontwikkelen, vooral vanuit de gebruikers hoor je hier veel kritiek op, vanuit developers minder. Waarom? Omdat nog niemand zo'n ding in huis had. Als je een native app schrijft, en je kunt nog niet eens testen op een fysiek device, dan weet je bij god niet hoe het gaat performen, wat het met de batterij gaat doen, etc.

Met die glances etc die je nu hebt loop je dat risico veel minder. Ja de performance is sowieso minder dan native, maar het zuigt tegelijkertijd niet je Watch leeg in 30 minuten. Laat ze dit eerst meer eens goed in de praktijk uitproberen voordat ze halsoverkop a la Microsoft een SDK uitbrengen die later niet helemaal geschikt blijkt.

Apple deed hetzelfde met vingerafdruk sensor, laat mensen het eerst maar eens met first-party apps gebruiken, als dat een beetje werkt geven we developers fatsoenlijk toegang met een API.

Microsoft daarentegen lijkt af en toe met hagel te schieten in de hoop dat het iets raakt.

Ondanks dit alles kijk ik wel uit naar Windows 10, er is niets beter dan gezonde concurrentie. :)

[edit]
Ok, hierna houd ik op. :P

Wat workflow betreft vind ik OS X een stuk fijner omdat ik de tools die ik nodig heb op het platform een stuk fijner vind. Aan Visual Studio kan ik bijvoorbeeld echt niet wennen terwijl ik er sinds 2002 al af-en-aan mee werk. Xcode vind ik ook geen topproduct, maar Apple durft het dan wel weer aan om eens regelmatig die app goed te optimaliseren. Vooral toen ze naar een one-window workflow gingen was dat een hele verbetering.

Nu hetzelfde met de Photos app. Ja het is uitgekleder dan Aperture, maar wel een flinke verbetering tov iPhoto, en dat is wat ze wilden aanbieden. Net als Final Cut Pro X denk ik dat ze hier op termijn veel meer pro features aan gaan toevoegen voor de gebruikers die het toch nodig hebben. Tenminste, dat hoop ik. Maar ik ben allang blij dat ze gewoon iPhoto hebben durven ditchen en eens iets anders hebben geprobeerd. :)

Gebruik je echter third-party apps als Photoshop, dan zit er gewoon niet zoveel verschil tussen en moet je gewoon kijken naar welke omhulsel (OS) je het fijnst vind werken. Als je prima met Windows kan werken, en daarnaast ook nog een boel geld bespaart, dan waarom niet? Bedenk je dan alleen wel dat er een reden is dat Photoshop op OS X al vrij snel 'retina' ondersteuning had, terwijl op Windows scaling sowieso lang om te janken is geweest, dat kon Adobe niet even zelf oplossen. Vind je dat weer geen belangrijk gegeven, zie dan het begin van deze paragraaf. :p

[Voor 50% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-05-2015 19:26]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

dbhuis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:07:
[...]

Ik citeer: "Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen(Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel))"
Het is een feit dat ze meerdere keren het OS overhoop aan het gooien zijn omdat ze niet weten wat gebruikers willen en proberen allerlei dingen.
Op OSX is het eigenlijk al jaren het zelfde, Yosemite heeft slechts het thema veranderd. Maar het principe is altijd nog hetzelfde.

En voor developers is Windows gewoon een hell geworden, fijn om je app compleet te herschrijven omdat de API is veranderd.
En het gevolg is dat apps gewoon outdated zijn of velen bedrijven beginnen er niet eens aan. Maar hopelijk veranderd dat nu met Windows 10.

En dingen zoals time machine zijn er gewoon niet. Tuurlijk zijn er vergelijkbare oplossingen, maar het werkt niet zo mooi als time machine. Shadow copy maakt alleen een "backup" op dezelfde schijf.

Voor mij is dat genoeg om niet voor Windows te kiezen.

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Imho is windows ook nauwelijks veranderd, classic start menu op 8.1 en je hebt geen verschillende experience dan windows XP, behalve dat het alleen maar sneller is geworden, stabieler, en beter werkt.

Maar volgens mij kun je hier over door blijven lullen :), het blijft ook voorkeur en gewenning.

En qua productief zijn, er zijn hier massa's mensen productief op OSX en/of Windows machines. TS doet vooral Photshop werk begreep ik? Dan heb je sowieso practisch dezelfde interface voor je.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MajorWinters
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 09:53
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:51:
[...]

Het is een feit dat ze meerdere keren het OS overhoop aan het gooien zijn omdat ze niet weten wat gebruikers willen en proberen allerlei dingen.
Op OSX is het eigenlijk al jaren het zelfde, Yosemite heeft slechts het thema veranderd. Maar het principe is altijd nog hetzelfde.

En voor developers is Windows gewoon een hell geworden, fijn om je app compleet te herschrijven omdat de API is veranderd.
En het gevolg is dat apps gewoon outdated zijn of velen bedrijven beginnen er niet eens aan. Maar hopelijk veranderd dat nu met Windows 10.

En dingen zoals time machine zijn er gewoon niet. Tuurlijk zijn er vergelijkbare oplossingen, maar het werkt niet zo mooi als time machine. Shadow copy maakt alleen een "backup" op dezelfde schijf.

Voor mij is dat genoeg om niet voor Windows te kiezen.
Sinds Windows 8 bestaat er zoiets als "File History", zie ook: http://windows.microsoft....ws-8/how-use-file-history ;)
Maar ook een paar vragen die mij aan het twijfelen houden:

- Komt er een soort van backup zoals timemachine?
- Kan al als gebruiker met Windows 10 werken en zeer beperkte Admin rol?
- Is de workflow net zo strak als OSX? Bijv met een paar klikken zijn waar je moet zijn? Spatie preview? etc.
- Gevoeligheid voor virussen en dat soort troep
- Outlook gebruiken kan alleen door heel office aan te schaffen?
- Misschien nog vroeg om over te praten, maar is Windows 10 stabiel?
- Ja, bestaat sinds Windows 8, namelijk File History
- Ja door o.a. UAC (User Account Control)

User Account Control (UAC) is a feature in Windows that can help you stay in control of your computer by informing you when a program makes a change that requires administrator-level permission. UAC works by adjusting the permission level of your user account. If you’re doing tasks that can be done as a standard user, such as reading e‑mail, listening to music, or creating documents, you have the permissions of a standard user—even if you’re logged on as an administrator.

Zie: http://windows.microsoft....unt-control#1TC=windows-7

- /
- Windows komt ondertussen standaard met Security Essentials/Defender en Microsoft heeft de laatste jaren veel werk verricht op het gebied van security. Windows 10 bevat ook weer een aantal nieuwe security features zoals Windows Hello, Microsoft Passport, Device Guard, ...

Zie ook eventueel EMET(Enhanced Mitigation Experience Toolkit): https://technet.microsoft.com/nl-nl/security/jj653751

- Correct, maar misschien dat de Office universal apps hier een oplossing kunnen bieden

- Te vroeg volgens mij om nu al te spreken over stabiliteit, Windows 10 is nog niet feature complete en beta software.

[Voor 46% gewijzigd door MajorWinters op 05-05-2015 20:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Jeetje, een heleboel reacties. Ik ga er vanavond op mijn gemakje op reageren :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Antwoorden deel 1:
begintmeta schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:55:
[...]

Ik gebruik tegenwoordig vooral linux, vervolgens windows, vervolgens Mac OS X. Tussen 2012 en ~2012 heb ik vooral met Mac OS X gewerkt, dus op mij is dat gezegde niet van toepassing in ieder geval :P
Mijn software werkt niet onder Linux. 8)
Pjotr schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:56:
[...]

Ja, nou en? Je kunt OS X prima opstarten vanaf een externe SSD. Geen enkel probleem.
Duidelijk, thanks! Neem ik mee in mn overweging.
mr.DJ95 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 17:05:
[...]

Niet om een discussie te starten maar kom de laatste tijd steeds vaker nare vage adware etc tegen op de macs in mijn beheer weegt niet op tegen de shitzooi die er is voor windows natuurlijk maar het blijft liggen aan de gebruiker ben ik van mening.

Inhaken over de Horsepower upgrade zou mijn keuze ook gaan naar de IMac 5K, je kan ipv usb 3.0 opslag natuurlijk ook kiezen voor een grote interne SSD of een fatsoenlijke NAS.

[...]

Ook hier sluit ik me bij aan, 5K is momenteel erg lastig aan te sturen door de hardware in de IMac laat staan dat je zware games wilt gaan spelen met nog wat oog-p*rn.

Een systeem zoals een hackingtosh zou ik persoonlijk vermijden in de situatie waarin je zit, je wilt niet riskeren dat er iets gebeurt waardoor je misschien wel een week niet productief meer bent. Kan je beter kiezen die extra centen neerleggen voor een setup die volledig naar je smaak is en waar je weer wat jaartjes mee kan doen.

Maybe offtopic maar misschien wachten tot September, vermoed dat er een nieuwe revisie aankomt van de 5k imacs.
Het onderwerp virussen is middels wel besproken dus die discussie hoeven we niet meer te voeren. :) En inderdaad, mocht het een 5K imac worden zal het een volgende generatie zijn. Niet de huidige

Grotere interne SSD rekent Apple je fors in je portemonnee. De prijzen voor hun SSD's en Intern geheugen zijn niet erg prettig. Het geheugen kan je dan gelukkig nog zelf in de iMac proppen. Om zelf een SSD aan te schaffen en in je iMac te hangen moet je toch iets gaan doen met je iMac wat Apple liever niet hebt. En daar gaat je garantie op een 3500 euro machine.
maratropa schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 17:18:
Ik heb bij de 5K wel het gevoel dat je 2500 euro betaald voor een geintegreerd 5k scherm, wat eigenlijk niet eens nodig is en misschien wel overkill. En voor een M290 wat ook wel wat minder kan.

Ik zou zeggen ga voor bang 4 the buck en flexibiliteit, voor rond de de 1200 euro heb je een 4790k systeem met mid end gpu en dan heb je nog sloten met geld voor een 4K scherm naar keuze en mogelijk wat rappe pci-e SSD opslag oid.
iMacs zijn helemaal niet zo slecht geprijsd. Het is natuurlijk iets duurder dan als je het los zou kopen. Maar dan nog zit het niet zo mooi achter een scherm verwerkt dat ook nog eens de illusie wekt dat het slechts een paar mm dik is.

Een volgend systeem gaat vol op de max. Wordt het een iMac dan zal het geen medium versie zijn. Wordt het een PC dan zal het ook gelijk flinke zijn. Geen mid range in dit geval. Ik weet niet of ik al naar 4K over gaat stappen. Ik vind mn 27" iMac scherm al knap scherp. De 4K schermen worden wel steeds meer standaard geloof ik.
sssensss schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:15:
Ik ben het eens met TS dat je echt afknapt als je zo'n dikke iMac van €3500 haalt, en dat je dan nog eens een klap geld moet neerleggen omdat je dan nog niet eens data schijven hebt.
Afgezien van het geld komt er dan dus ook nog een extra kastje bij met een USB-kabel en een stroomkabel.

Een punt waar ik echter niemand over hoor, is dat bij het voordeel van de prachtige vormgeving ook een groot nadeel zit. Als er iets kapot is ben je de hele computer voor langere tijd kwijt, terwijl bij een pc gewoon een nieuw onderdeel geplaatst kan worden door je zelf en je weer verder kunt werken.
Lijkt me zeker bij het zware gebruik waar TS het over heeft geen onbelangrijk punt.
Goed punt. Ik heb het in mn TS toegevoegd als puntje. Nadeel voor iMac, voordeel voor PC
kaassouffle schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:18:
Jazeker, ik heb de Mac Pro overwogen. Maar om nou te zeggen dat het lekker upgradebaar is.. Je start bij 3K en dan moet je alles er nog bij kopen. Uiteindelijk verliest de instapper van een Maxed out iMac op gebied van Photoshop. Ik heb het toegevoegd aan mijn TS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Tweade schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:39:
Hoeveel gegevens wil je op je desktop opslaan? In Windows kun je gegevens op een netwerkschijf offline beschikbaar maken zodat je daar altijd en snel toegang toe hebt. Andere gegevens, bijvoorbeeld oude projecten zet je dan op een andere netwerkschijf die je niet offline beschikbaar maakt. De backups maak je vervolgens op je NAS, bijvoorbeeld naar een externe schijf en/of cloud backup zodat je daar geen omkijken naar hebt.
Ik gebruik nu ook een NAS. Mn 256 GB SSD wordt nu gedeeld met Windows. Dus dat gaat dan al best snel. Ik werk met mijn gewone bestanden op de 2TB HDD die erin zit. Dat gaat niet echt snel als je grote documenten open of opslaat. Maar dat is even niet anders. Time Machine backuped nu naar de NAS. Met windows schijnt dat zelfde trucje ook te kunnen met File history die je ook op een netwerk schijf kan laten back-uppen.
maratropa schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:40:
Die Mac Pro is imho alleen maar leuk als je voorbij het niveau van de high end i7's wilt qua snelheid en/of ECC en certificiëring zoekt. EN natuurlijk vast zit aan OSX of FCP ofzo, want ook dan is er vanalles op aan te merken. :) . Apple biedt helemaal niks flexibels voor de (semi) pro gebruiker tussen de 4790K en de 5960x in.

Hier is het helemaal een onzin machine vooral tov de 5K. Die 2 gpu's heb je ook niets aan met bijv. Ps.
Klopt, de D300 is geen grafische verslinden. Photoshop hangt sowieso best flink op de CPU al is dit wel een beetje aan het veranderen. Benchmarks tonen in ieder geval aan dat de i7 in de iMac het beter doet in Photoshop dan de Mac Pro instapper. En als ik dan een potje gaat gamen worden die er ook niet zo blij van. Zover ik weet ziet Windows het niet als een SLI opstelling en moet een enkele D300 dan het werk doen.
--MeAngry-- schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:15:
Hah, hoewel er inderdaad wel wat fanboyisme vanaf druipt zit er wel een kern van waarheid in, maar ik betwijfel of die voor de TS van waarde is.

Als software ontwikkelaar vind ik de manier waarop Apple z'n SDK's en API's opbouwt en aanbiedt een stuk aangenamer dan Microsoft. Apple gooit, met name tussen iOS releases, ook nog wel eens wat overhoop, maar dan ben ik niet meer dan een dagje kwijt om het weer up to date te maken met de laatste SDK's.
Bij Microsoft pleuren ze gewoon een hele standaard (Silverlight anyone?) weg omdat het het toch niet zo goed bleek te werken. Dat had 80% van alle developers ook wel van tevoren kunnen zeggen, maar MS was toch weer narrow-minded genoeg om voor een uitgeklede API te gaan ipv the real deal (.NET 4.5).

Vervolgens kunnen alle developers praktisch opnieuw beginnen, en blijven gebruikers van oude toestellen zitten met oude software omdat het totaal niet meer compatible is met elkaar.

Ik ben benieuwd hoe zich dat met Windows 10 en de Modern apps gaat ontwikkelen, ik heb het gevoel dat ze het nu beter aanpakken, onder meer geïnspireerd door wat Xamarin met Mono op verschillende platformen voor elkaar heeft gekregen vermoed ik, maar de tijd zal het leren.

Voor gebruikers dus allemaal niet zo relevant, maar wel een van de redenen waarom Windows Phone en Modern apps bijvoorbeeld nog steeds niet lekker van de grond komen.

[edit]
Nog een voorbeeldje, nu met de Apple Watch heeft Apple nog niemand de mogelijkheid gegeven om native apps te ontwikkelen, vooral vanuit de gebruikers hoor je hier veel kritiek op, vanuit developers minder. Waarom? Omdat nog niemand zo'n ding in huis had. Als je een native app schrijft, en je kunt nog niet eens testen op een fysiek device, dan weet je bij god niet hoe het gaat performen, wat het met de batterij gaat doen, etc.

Met die glances etc die je nu hebt loop je dat risico veel minder. Ja de performance is sowieso minder dan native, maar het zuigt tegelijkertijd niet je Watch leeg in 30 minuten. Laat ze dit eerst meer eens goed in de praktijk uitproberen voordat ze halsoverkop a la Microsoft een SDK uitbrengen die later niet helemaal geschikt blijkt.

Apple deed hetzelfde met vingerafdruk sensor, laat mensen het eerst maar eens met first-party apps gebruiken, als dat een beetje werkt geven we developers fatsoenlijk toegang met een API.

Microsoft daarentegen lijkt af en toe met hagel te schieten in de hoop dat het iets raakt.

Ondanks dit alles kijk ik wel uit naar Windows 10, er is niets beter dan gezonde concurrentie. :)

[edit]
Ok, hierna houd ik op. :P

Wat workflow betreft vind ik OS X een stuk fijner omdat ik de tools die ik nodig heb op het platform een stuk fijner vind. Aan Visual Studio kan ik bijvoorbeeld echt niet wennen terwijl ik er sinds 2002 al af-en-aan mee werk. Xcode vind ik ook geen topproduct, maar Apple durft het dan wel weer aan om eens regelmatig die app goed te optimaliseren. Vooral toen ze naar een one-window workflow gingen was dat een hele verbetering.

Nu hetzelfde met de Photos app. Ja het is uitgekleder dan Aperture, maar wel een flinke verbetering tov iPhoto, en dat is wat ze wilden aanbieden. Net als Final Cut Pro X denk ik dat ze hier op termijn veel meer pro features aan gaan toevoegen voor de gebruikers die het toch nodig hebben. Tenminste, dat hoop ik. Maar ik ben allang blij dat ze gewoon iPhoto hebben durven ditchen en eens iets anders hebben geprobeerd. :)

Gebruik je echter third-party apps als Photoshop, dan zit er gewoon niet zoveel verschil tussen en moet je gewoon kijken naar welke omhulsel (OS) je het fijnst vind werken. Als je prima met Windows kan werken, en daarnaast ook nog een boel geld bespaart, dan waarom niet? Bedenk je dan alleen wel dat er een reden is dat Photoshop op OS X al vrij snel 'retina' ondersteuning had, terwijl op Windows scaling sowieso lang om te janken is geweest, dat kon Adobe niet even zelf oplossen. Vind je dat weer geen belangrijk gegeven, zie dan het begin van deze paragraaf. :p
Haha bedankt voor je inzet :) Ik werk inderdaad met Adobe CC en kan zowel in OSX als in Windows werken. Het grote gevecht zal slechts een aantal sneltoetsen zijn en dat is een kwestie van wennen. Na 1000x de verkeerde combi zal het kwartje vast een keer vallen. Spier geheugen geloof ik toch?

Over Adobe kunnen we nog een heel boek schrijven. Zover ik het nieuws volg zijn Adobe en Apple momenteel niet echt vriendjes. En is de performance van Adobe ook nog niet waar het zou moeten zijn. Met Adobe CC zijn de updates op de software bijna wekelijks dus daar heb ik wel vertrouwen in. De overige tools zoals iphoto maak ik eigenlijk geen gebruik van. Als iPhoto via de NAS had kunnen werken (Dus software op de iMac en de foto's op de NAS) was het een ander verhaal geweest. Helaas is dat niet mogelijk.
MajorWinters schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:15:
[...]

Sinds Windows 8 bestaat er zoiets als "File History", zie ook: http://windows.microsoft....ws-8/how-use-file-history ;)

[...]

- Ja, bestaat sinds Windows 8, namelijk File History
- Ja door o.a. UAC (User Account Control)

User Account Control (UAC) is a feature in Windows that can help you stay in control of your computer by informing you when a program makes a change that requires administrator-level permission. UAC works by adjusting the permission level of your user account. If you’re doing tasks that can be done as a standard user, such as reading e‑mail, listening to music, or creating documents, you have the permissions of a standard user—even if you’re logged on as an administrator.

Zie: http://windows.microsoft....unt-control#1TC=windows-7

- /
- Windows komt ondertussen standaard met Security Essentials/Defender en Microsoft heeft de laatste jaren veel werk verricht op het gebied van security. Windows 10 bevat ook weer een aantal nieuwe security features zoals Windows Hello, Microsoft Passport, Device Guard, ...

Zie ook eventueel EMET(Enhanced Mitigation Experience Toolkit): https://technet.microsoft.com/nl-nl/security/jj653751

- Correct, maar misschien dat de Office universal apps hier een oplossing kunnen bieden

- Te vroeg volgens mij om nu al te spreken over stabiliteit, Windows 10 is nog niet feature complete en beta software.
Bedankt voor je reactie. Ik heb er vanmiddag inderdaad wat over gelezen en geleerd. Erg interessant. Het ziet er wat minder eye candy uit dan Time Machine, maar als het werkt, boeit dat niet zo. Het gaat om de file die terug moet komen natuurlijk :) Ik heb mijn TS aangepast met je informatie! 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522164 Windows 10 Insider Preview (x64) - Build 10074

http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522165 Windows 10 Insider Preview (x86) - Build 10074

Kun je er toch al een redelijk beeld van krijgen, ondanks dat het beta is.

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/preview-iso

[Voor 9% gewijzigd door Mick1990 op 06-05-2015 01:02]

Aan het typen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Mick1990 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 01:00:
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522164 Windows 10 Insider Preview (x64) - Build 10074

http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522165 Windows 10 Insider Preview (x86) - Build 10074

Kun je er toch al een redelijk beeld van krijgen, ondanks dat het beta is.

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/preview-iso
Natuurlijk kan ik daar in gaan spelen en dat zal vast ook nog wel gaan gebeuren. Nu richt ik me op de theorie en zoek ik redenen om wel of niet over te stappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RoyK schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 01:05:
[...]

Natuurlijk kan ik daar in gaan spelen en dat zal vast ook nog wel gaan gebeuren. Nu richt ik me op de theorie en zoek ik redenen om wel of niet over te stappen.
Wat zou je kiezen als je nog niks had?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
wimmel_1 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 01:13:
[...]

Wat zou je kiezen als je nog niks had?
Die begrijp ik even niet

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-09 18:21
Als horsepower echt je grote wens is, waarom dan die 5K imac en niet een MacPro prullenbakje? Ja die is duurder, maar wel fors veel rapper dan een iMac op dit moment. En soort van makkelijker uit te breiden.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Volkan1984
  • Registratie: februari 2009
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:53:
Als horsepower echt je grote wens is, waarom dan die 5K imac en niet een MacPro prullenbakje? Ja die is duurder, maar wel fors veel rapper dan een iMac op dit moment. En soort van makkelijker uit te breiden.
TS geeft aan dat een maxed out iMac sneller is dan een instap Mac Pro. Volgens mij wil hij rond de €3500 uitgeven?

• kwaakvaak_v2
Volkan1984 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:05:
[...]

TS geeft aan dat een maxed out iMac sneller is dan een instap Mac Pro. Volgens mij wil hij rond de €3500 uitgeven?
Er is meer dan pure GHz'en van de CPU wat de snelheid van een machine bepaald.

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:53:
Ik heb uiteraard met de MacPro gespeeld als keuze. En heel veel over gelezen. Voor mijn werk (Photoshop / Illustrator) als mainstraim gaat de MacPro mij niet echt verder helpen. Photoshop doet het een heel stuk rapper op de i7 die in de iMac zit. Dit komt puur door de 4Ghz vs de lagere kloksnelheden die de Xeons dragen.

Als ik voor een MacPro zou gaan moet er ook nog een degelijke monitor komen en is er nog steeds een opslag probleem. Dan ga ik de 5000 euro wel aantikken. Nu werk ik heel graag met OSX, maar dat gaat mij dan wel een Apple-stap te ver. Het wordt dus een volgende generatie iMac met 5K scherm, of een dikke werkpc met Windows 10.

Toevallig knal ik net een desktop systeem idee neer.. om het project naar een meer tastbaar nivo te tillen en om de mist een beetje weg te nemen wat een dikke werkpc nu gaat kosten.

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
RoyK schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:30:
[...]

Ik heb uiteraard met de MacPro gespeeld als keuze. En heel veel over gelezen. Voor mijn werk (Photoshop / Illustrator) als mainstraim gaat de MacPro mij niet echt verder helpen. Photoshop doet het een heel stuk rapper op de i7 die in de iMac zit. Dit komt puur door de 4Ghz vs de lagere kloksnelheden die de Xeons dragen.

Als ik voor een MacPro zou gaan moet er ook nog een degelijke monitor komen en is er nog steeds een opslag probleem. Dan ga ik de 5000 euro wel aantikken. Nu werk ik heel graag met OSX, maar dat gaat mij dan wel een Apple-stap te ver. Het wordt dus een volgende generatie iMac met 5K scherm, of een dikke werkpc met Windows 10.

Toevallig knal ik net een desktop systeem idee neer.. om het project naar een meer tastbaar nivo te tillen en om de mist een beetje weg te nemen wat een dikke werkpc nu gaat kosten.
Sorry maar wat je nu zegt is echte pure BS!
Die 4GHz veranderd weinig aan hoe snel Photoshop werkt, ga deze video maar eens kijken en dan ben je meteen een heel stuk wijzer.

YouTube: Intel Core i7 vs Xeon "Which is Better?" - The Final Answer

It's All In The "Mix"

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Mixpower schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:37:
[...]

Sorry maar wat je nu zegt is echte pure BS!
Die 4GHz veranderd weinig aan hoe snel Photoshop werkt, ga deze video maar eens kijken en dan ben je meteen een heel stuk wijzer.

YouTube: Intel Core i7 vs Xeon "Which is Better?" - The Final Answer
Leuk een aardig. Ik ken die video en heb andere videos ook bijna echt allemaal gezien. Net als de vele vele vele topics op macrumors die gaan over dit topic. iMac maxed out vs Macpro. Een maxedout iMac 5K kost ongeveer 3500 euro. En is een machine COMPLEET. een Macpro is ALLEEN de computer ZONDER scherm en kost als instapper 2999. die kost zeker ook nog een leuke 500 tot 800 EURO. En de (externe) opslag mag je ook nog gaan regelen wat Apple trekt je helemaal leeg. Je kan gaan BS roepen tot je een ons weegt, Photoshop rent met de i7 de xeon er gewoon uit. Moet ik daar dan 5000+ euro voor uit gaan geven?

Ik ga de moeite niet nemen om de vele vele berichten hierover hier allemaal neer te zetten. Het internet staat er vol van. Reviews, bechmarks, ervaringen. Ben je een videobewerker, is het andere koek. Die dingen renderen reailtime een effect voor je neus.

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik ben tevreden over Apple omdat ik blij ben met het gehele plaatje en de visie van Apple mij erg aanspreekt. M'n MBP met OS X werkt heerlijk en alles synct prima via iCloud naar m'n iPhone. Op de bank open ik zonder er iets voor te doen dezelfde foto's op m'n iPad. iOS devices hebben de beste app store (op gebied van kwaliteit en beschikbaarheid van apps). Alles van Apple ziet er slick uit en het heeft geen onderhoud of moeilijke configuratie nodig. Nieuwe iPhone? Even je iCloud-login invoeren en je bent weer waar je was. Zaken als Time Machine werken zonder er naar te hoeven omkijken.

Die ervaring kan de concurrentie niet bieden.
Bij Microsoft krijg je toch vaker vreemde UI's in de maag gesplitst (vrij recent nog bij Windows 8..), app store's die achterlopen en over het algemeen meer 'geklooi'. Als je goedkoper uit wilt zijn of meer vrijheid wilt, dan is een pc met Windows de betere keus.

• DraveDog
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 18-09 21:52
Belecthor schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:12:
[...]

Ik ben het hier roerend mee eens. Ik zou proberen zelf, of met de hulp van dit forum een desktop samen te stellen. Daarbij denk ik dat je met € 2.000 euro al heel erg ver komt en zoals Canaria zegt kun je dan daar nog een extra Macbook/Windows laptop bij kopen. Je kunt ook voor €3.500 een desktop samenstellen, maar dan loop je wel een risico dat je teveel betaalt voor de hardware en de prijs te snel zakt; ik denk dat je met €2.000 de beste 'bang-for-buck' krijgt.
Ik zou het advies van hierboven volgen.
Voor 2000 euro kan je een meer dan prima desktopje bouwen met genoeg opslag.
Zet die 1500 euro op de bank en koop je over 2,5 jaar een leuke upgrade waarmee je nog meer plezier mee zal hebben.

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Tom schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:18:
Ik ben tevreden over Apple omdat ik blij ben met het gehele plaatje en de visie van Apple mij erg aanspreekt. M'n MBP met OS X werkt heerlijk en alles synct prima via iCloud naar m'n iPhone. Op de bank open ik zonder er iets voor te doen dezelfde foto's op m'n iPad. iOS devices hebben de beste app store (op gebied van kwaliteit en beschikbaarheid van apps). Alles van Apple ziet er slick uit en het heeft geen onderhoud of moeilijke configuratie nodig. Nieuwe iPhone? Even je iCloud-login invoeren en je bent weer waar je was. Zaken als Time Machine werken zonder er naar te hoeven omkijken.

Die ervaring kan de concurrentie niet bieden.
Bij Microsoft krijg je toch vaker vreemde UI's in de maag gesplitst (vrij recent nog bij Windows 8..), app store's die achterlopen en over het algemeen meer 'geklooi'. Als je goedkoper uit wilt zijn of meer vrijheid wilt, dan is een pc met Windows de betere keus.
Thanks voor je feedback. De afgelopen dagen ben ik door dit topic en reacties van anderen even wat harder aan de slag geweest met de verschillen tussen Windows 8.1 en hoger en OSX. Ik moet toch zeggen dat ik voor allerlei vragen die bij OSX vanzelfsprekend zijn, in de hedendaagse Windows ook aanwezig zijn. Het ziet er wat minder fancy uit, dat zeker. Maargoed, File History is gewoon Timemachine, dat je net zo in kan stellen en ook naar een NAS backuped. Het ziet er alleen niet zo mooi uit zoals Apple dat kan.

Ik kom steeds meer in een spagaat te liggen. Hoe dan ook, ik ervaarde het verschil in OS in 2011 groter dan nu. Nu ik met een PC setup bezig ben om te kijken wat dat me zou gaan kosten moet ik toch ook wel toegeven dat ik me verheug op alle power die daarachter zit.

• Tom
  • Niet online
Uiteraard, alles kan. En nog meer ook, want je kunt meer naar je eigen hand zetten. Bij Apple zul je op hun manier moeten werken, als dat je niet bevalt heb je pech (m.u.v. OS X).
Dat naar je hand zetten van Windows vereist naar mijn idee ook meer geklooi. Heb ik geen (meer) zin in.

Overigens werk ik ook veel met Adobe, op de zaak op Windows en thuis op OS X. Ik heb het idee dat OS X versie een stuk beter met geheugen om gaat (al blijft Adobe bagger.. eigenlijk moeten ze Photoshop eens van scratch bouwen..).

[Voor 29% gewijzigd door Tom op 07-05-2015 16:44]

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Tom schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:43:
Uiteraard, alles kan. En nog meer ook, want je kunt meer naar je eigen hand zetten. Bij Apple zul je op hun manier moeten werken, als dat je niet bevalt heb je pech (m.u.v. OS X).
Dat naar je hand zetten van Windows vereist naar mijn idee ook meer geklooi. Heb ik geen (meer) zin in.

Overigens werk ik ook veel met Adobe, op de zaak op Windows en thuis op OS X. Ik heb het idee dat OS X versie een stuk beter met geheugen om gaat (al blijft Adobe bagger.. eigenlijk moeten ze Photoshop eens van scratch bouwen..).
Ja precies haha! Ik werk nu in een A0 document, 150 dpi. En mn 12Gig geheugen loopt om de haverklap vol en moet ik met een 3rd party tooltje mn geheugen cleanen zodat ik weer verder kan.

Ik heb gisteren Windows 10 op mn Macbook Pro gezet.. dat instellen van van alles hebben ze wel een stuk cleaner gemaakt. Geen tapblad meer met 101 opties voor je muis. Het lijkt mat meer gericht naar eenvoudig, en als je wil het tot in den diepste aanpassen. Dat kan opzich in OSX toch ook wel via de terminal. Positief verras in ieder geval. Ik vond de update naar Yoshimite niet de beste overigens. Marverick vond ik een stuk soepeler gaan zonder hikjes die ik nu wel heb.

• MvL
  • Laatst online: 19-09 09:21
Grappig ik loop ook met dit probleem.

Het is bij mij begonnen met een iPhone en er kwamen steeds meer Apple devices bij. Ik ben na Windows 7 een Mac OS X gebruiker geworden.

Ik heb één negative puntje over Apple en dat is de prijs van de hardware maar voor de rest vind ik dat Apple fantastische producten maakt. Om deze reden heb ik Windows 8.1 en 10 al een tijdje op mijn Macbook pro staan. Ik kijk of bepaalde dingen even makkelijk met Windows 10 kan doen als met Yosemite. Mijn ervaring is inmiddels dat bepaalde dingen met Windows makkelijker gaan en andere dingen weer met Yosemite. De balans is wel in het voordeel van Yosemite Ik kijk ook hoe het hele platform is Éen zeer groot plus punt voor Apple vind dat alles goed met elkaar samen werkt. Gaat bijvoorbeeld de telefoon en ligt de telefoon niet in de beurt dan neem ik gewoon met mijn Macbook de telefoon op. Dit kan met Windows niet. Ik vind Windows 10 op de phone sowieso een drama maar dat is mijn mening. Ook dat gezeur over dat een Windows tablet productiever is... dat kan maar als ik productief wil zijn ga ik achter mijn Macbook zitten en als ik de iPad gebruik dan wil ik lekker op de bank hangen een youtube filmpje bekijken, lekker browsen of een game spelen.

Ik heb inmiddels de Windows 10 partitie van mijn Macbook verwijderd. Ik ga wachten op de WDDC en kijken wat dat voor moois brengt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Als je dan toch voor een zelfbouw PC kiest, hou dan ook rekening met het lawaai. Om een of andere redenen denken ze in PC land dat ze alles met van die kleine snerpende ventilatoren moeten koelen. Dat is één van de redenen dat ik persoonlijk ooit volledig klaar was met PC hardware. Alles een eigen ventilator en met veel kunst en vliegwerk was het stil te krijgen.

Wat dat betreft hebben ze in Cupertino echt wel goed nagedacht over het ontwerp van de Macpro, op mijn werk hebben wij er nu 5 op de (reclame) studio en die dingen zijn echt stil.. En ja wij hebben ze getest tegenover een 5k imac, maar de pro was sneller klaar met het renderen van een abri poster uit illustrator. Wat ik al zei, SSD in een mirror op een pci-x bus, maakt echt wel verschil met een enkele SSD aan een sata bus. Photoshop hebben wij niet getest, maar wel Premiere en After Effects, en de pro kon zonder één druppeltje zweet met gemak een realtime color correction en andere effects layers renderen op 4K scherm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: februari 2009
kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:11:
Als je dan toch voor een zelfbouw PC kiest, hou dan ook rekening met het lawaai. Om een of andere redenen denken ze in PC land dat ze alles met van die kleine snerpende ventilatoren moeten koelen. Dat is één van de redenen dat ik persoonlijk ooit volledig klaar was met PC hardware. Alles een eigen ventilator en met veel kunst en vliegwerk was het stil te krijgen.

Wat dat betreft hebben ze in Cupertino echt wel goed nagedacht over het ontwerp van de Macpro, op mijn werk hebben wij er nu 5 op de (reclame) studio en die dingen zijn echt stil.. En ja wij hebben ze getest tegenover een 5k imac, maar de pro was sneller klaar met het renderen van een abri poster uit illustrator. Wat ik al zei, SSD in een mirror op een pci-x bus, maakt echt wel verschil met een enkele SSD aan een sata bus. Photoshop hebben wij niet getest, maar wel Premiere en After Effects, en de pro kon zonder één druppeltje zweet met gemak een realtime color correction en andere effects layers renderen op 4K scherm.
Eén kanttekening: de 5K iMac heeft geen SSD verbonden aan SATA. De verbinding is ook met PCI.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:11:
Is al lang onzin. Je haalt gewoon wat Noctua-fans ( op zo'n bedrag echt geen probleem) en je hebt een stille en koele PC.

[Voor 34% gewijzigd door 461943 op 09-05-2015 10:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Canaria schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:04:
sudo werkt alleen als je administrator bent, een standaard user zit niet in de sudoers groep. Mijn account daaraan toevoegen ondermijnt het idee van inloggen als standaard user.
Sudo is bedoeld als tool om admin dingen te kunnen draaien voor iedereen die geen admin is. Standaard staan users niet in de sudoers groep. Zowel OS X als diverse Linux distro's hebben gekozen om echter bepaalde accounts wel standaard toe te voegen, namelijk de eerst aangemaakte user of een usergroup van admin users (wat OS X doet). Windows doet iets vergelijkbaars.

Er is echter 1 verschil. In Windows moet je bij het starten van de shell als admin alleen de juiste admin user kiezen en diens wachtwoord invoeren. Bij OS X en Linux moet je dit allemaal zelf intikken. Je gebruikt daar eerst su om naar een andere user (de admin user) toe te gaan en pas dan gebruik je sudo (doe dan sudo -i zodat je niet overal eerst sudo voor hoeft te zetten).

Je moet het maar net weten :-) Wat mogelijkheden betreft zijn beide systemen aan elkaar gewaagt en is het naast een kwestie van weten hoe ze in elkaar steken ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.
dbhuis schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:23:
Probeer eens een game te draaien op 5k ;)
Je bedoelt op 1080p want, zoals je zelf al aangaf, is gamen op 5k momenteel gewoon onmogelijk en dus ook een totaal nutteloze toets voor wat dan ook (alles gaat dan op z'n max waardoor fans joelen en machines niet vooruit te branden zijn). Tegen de tijd dat het wel kan zijn we al 2 jaar verder. Dan is de huidige iMac 5K ook al 3 jaar oud wat tevens de maximale economische levensduur is.

Het is overigens wel slim om hier even bij stil te staan. Er zijn namelijk zat mensen die nu iets kopen en wat gewoon 3 tot 5 jaar mee moet kunnen. Daarna kopen ze weer iets nieuws omdat tegen die tijd je toch alles moet gaan upgraden vanwege de stand van de techniek (niet alles is backwards compatible). Wat ze dan vaak ook doen is bij aanschaf de machine meteen volgooien qua cpu, geheugen en videokaart.

Om even weer terug te komen op die 5K...OS X heeft een hele mooie eenvoudige oplossing gekozen voor hun hidpi schermen. Je ziet dat ook terug in de software want er is ontzettend veel die dat hidpi ondersteund. Bij Windows is dat wel even wat anders. Microsoft heeft hier een hele technische en daardoor zeer complexe werkwijze voor gekozen. Daardoor is een hidpi scherm mixen met een niet-hidpi scherm een complete hel en hebben heel veel applicaties er geen ondersteuning voor. Ze moeten namelijk een complex systeem gaan ondersteunen en bij velen ook nog eens hun hele interface anders gaan opbouwen. Dat gaat wel even een paar jaar duren waarbij een aantal er domweg voor zullen kiezen om het maar niet te doen (geen tijd, geen geld). Buiten dat ondersteund Windows zelf ook niet eens hidpi volledig. Er zijn veel te veel elementen die niet worden geschaald. Het is heel erg "het ene wel, het andere niet" waardoor de logica ver te zoeken is. Heel veel van die dpi wijzigingen zijn ook alleen van toepassing binnen een user account en niet ook op het login scherm. Windows 10 veranderd hier niets aan.

Als we verder kijken dan is Windows 10 ook niet zo heel veel anders dan Windows 8/8.1. Het is gewoon wat verder doorontwikkeld (zo is er nu 1 control panel ipv 2) en kent een aantal workflow extraatjes (welkom Exposé, het werd eens tijd!). Zowel Windows 8/8.1 als 10 zijn fijne Windows versies om mee te werken, eigenlijk fijner dan Windows 7 (met name door de verbeteringen onder de motorkap).

Als je goed kijkt dan zul je zien dat de situatie in 2011~2012 nou niet veel anders is als nu. Als je iets met unix wil dan zit je nog steeds aan OS X vast en als er iets met Windows gedaan moet worden dan zul je daar je heil moeten zoeken. Wat er straks in de toekomst gebeurd is afwachten. Microsoft heeft aangegeven dat Windows 10 de laatste versie zal worden en dat men straks meer naar een systeem a la Arch Linux gaat. Maar ja, zoals iemand al met een mooi plaatje aangaf, Microsoft veranderd continu van richting. Hopelijk stoppen ze daar nu mee nu Satya Nadella aan het roer staat en met dat cross platform verhaal heb ik daar wel goede hoop in.

Wat betreft de prijzen van Apple...kijk voor de gein eens bij diverse andere OEMs en dan vooral wat zij vragen aan prijzen voor upgrades...het is niet voor niets dat redelijk veel mensen aan zelfbouw doen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Thanks voor je uitgebreide reactie ppl.

Ik ben nog voor het Windows 8 tijdperk overgestapt van Windows 7 naar OSX. Dat vond ik echt een enorme stap voorwaarts qua beleving. Het was strak, snel en slimme handigheidjes. De spatie om een file te previewen en eet bijna alles. Hoe simpel en effectief dat wel niet is kan ik bijna niet met woorden omschrijven. Ik heb hier bijvoorbeeld van 1 project 6 verschillende PSD files die allemaal op elkaar lijken maar het verschil zit hem in een detail. Ik zou ze toen in Windows allemaal moeten openen om het te zien welke ik moet pakken.. dat kan met de spatie preview natuurlijk met een paar seconden al achterhaald worden. Dat zijn van die time safers die het werken op OSX over een gehele dag erg prettig maken.

Ik ben aan het uitzoeken of Windows 8.1 of Windows 10 dat nu ook heeft. Ik ben iets op het spoor dat zou moeten heten: "Pane view" en moet je aan of uitschakelen. Maar er is nog niet heel veel informatie over te vinden. Ik ga dit deze week eens uittesten op mijn Windows 10 test versie op mn macbook.

Ik denk dat het wel een vrij grote kans wordt dat ik de overstap naar Windows ga maken. Ik ben nu met hulp van medetweakers diverse setups aan het bedenken voor een systeem met een waarde van ongeveer 2500 tot 3500 euro. En dat is echt een monster setup qua horsepower. De upgrade mogelijkheden zijn daarna ook nog eens onbeperkt. En om nou te zeggen dat het allemaal veel minder mooi is dan een all in one iMac.. ik durf best te stellen dat hedendaagse computer kasten bijzonder fraai vorm gegeven worden.

Door mijn zoekwerk op internet naar discussies "Blijf ik bij OSX of ga ik naar Windows 10" ben ik verrast door de reacties. Ik krijg zelfs het gevoel dat de stijve houding van Apple bij veel mensen die ook al jaren met het producten werken, toch wel is tegen gaan staan. Als Windows 10 de lijn doorzet van wat ik tot nu toe allemaal lees (dit is mijn persoonlijke lijst)

- File history (TimeMachine)
- Apps ipv alles in je browser. Denk aan Netflix, Uitzending gemist, etc etc etc.
- 1 verse voor alles. Je kan in Windows zelfs schakelen naar diverse views (desktop, tablet, telefoon). Dat is voor Devs natuurlijk heel mooi
- Gratis OS en een grote appstore
- DX12 (zou qua prestaties een stuk sneller moeten werken voor je GFX kaart)
- Pane view (snel file bekijken zoals spatie op OSX)
- Verschillende bureaubladen (ala OSX)
- iOS en Android apps support (niet mijn vak dus ik weet niet de details) maar voor Devs geloof ik erg interessant.

Kan ik me indenken dat Apple hiervoor een prijs gaat betalen en ze veel klanten kwijtraken. Nu zal de doorgewinterde Apple gebruiker die bij het woordje "Windows" al begint te sidderen dit vast allemaal wegwuiven. Dat mag. Persoonlijk denk ik dat Apple met zijn OS redelijk stil is komen te liggen. De update naar Yoshimite ervaar ik zelfs als een stap terug over de gehele dag genomen met kleine stotter momentjes, hikjes en minder vloeiende bewegingen als onder Marvericks. Ze worden links en rechts ingehaald of komen minimaal in de buur waardoor mensen toch eens in de tuin van de buurman gaan kijken.

Kortom, ik ben enthousiast van wat ik toe nu toe zie in Windows 10 en hoe de reacties zijn van de reviewers / gebruikers. En ik voel me als een kind in een snoepwinkel als ik een computer aan het samenstellen ben. De opties, de mogelijkheden en de prijs.

Ik ben benieuwd wat Apple zijn antwoord hierop zal zijn. Als die er is. Ik zie geen bijzondere bewegingen op het platform en Macrumors heeft ook weinig nieuws tot zover ik het heb gezien. Als dat anders is, hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:00
RoyK schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 22:18:

Over Adobe kunnen we nog een heel boek schrijven. Zover ik het nieuws volg zijn Adobe en Apple momenteel niet echt vriendjes. En is de performance van Adobe ook nog niet waar het zou moeten zijn. Met Adobe CC zijn de updates op de software bijna wekelijks dus daar heb ik wel vertrouwen in. De overige tools zoals iphoto maak ik eigenlijk geen gebruik van. Als iPhoto via de NAS had kunnen werken (Dus software op de iMac en de foto's op de NAS) was het een ander verhaal geweest. Helaas is dat niet mogelijk.
Ikzelf heb een Nifty Drive voor wat meer opslag in mijn MBPR en wat ik heb gedaan is de standaard Pictures map weggooien en een symlink gemaakt op die plek met dezelfde naam naar mijn Nifty Drive. Het systeem schrijft dus gewoon dan in de Pictures folder weg, maar het komt op mijn MicroSD kaart. Ditzelfde truukje zou je kunnen toepassen met een NAS.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MvL
  • Laatst online: 19-09 09:21
RoyK, bedankt voor de update!

Ik volg je thread nog steeds met belangstelling. Zoals ik al vertelde is het bij mij een beetje op dezelfde manier gegaan wat betreft de overstap naar Mac OS. Ik vind het ook wel grappig dat je ook al een system samen gesteld hebt. Ik had dit ook al eens gedaan gebaseerd op Z97 en X99.

Ik heb toch maar weer Windows 10 geïnstalleerd in bootcamp naar aanleiding van jouw topic hier op tweakers. Als je een oud Windows gebruiker bent en Windows weer gaat gebruiken krijg je toch een beetje een coming home gevoel. Dat moet zeker toegeven maar toch heeft Mac OS ook zijn handigheidjes.

Ik schrijf deze reactie nu met de nieuwe Edge browser. Op zich werkt het allemaal wel goed alleen hangt mijn Macbook Pro om een x tijd. Heb jij hier last van?

Acties:
  • 0Henk 'm!
RoyK schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:22:
Ik ben aan het uitzoeken of Windows 8.1 of Windows 10 dat nu ook heeft. Ik ben iets op het spoor dat zou moeten heten: "Pane view" en moet je aan of uitschakelen.
De Windows Verkenner heeft wel van die previews maar dat is een kolom die je moet inschakelen. Het is niet dat je daar even op een spatiebalk kunt drukken waarna een los preview scherm naar voren komt zoals bij Quicklook.
- Apps ipv alles in je browser. Denk aan Netflix, Uitzending gemist, etc etc etc.
Weet niet echt wat je daarmee bedoelt maar vergeet niet dat in OS X je juist echte apps hebt en dat in Windows sinds 8 niet altijd het geval zal zijn. De metro/modern apps (of hoe ze het nu weer noemen) zijn gewoon webapps in de zin van html, css, javascript. Dit is iets wat je op meer platformen ziet en wat de laatste paar jaar zich fors aan het uitbreiden is. Visual Studio Code, Atom, enz. zijn voorbeelden van zulk soort apps. Daarnaast is Microsoft druk bezig met Office 365 wat geheel webbased is (maar dat gelukkig niet hoeft te zijn). Met de nieuwe Office 2016 wordt dat verder uitgebreid (standaard opslagplek is OneDrive, vergelijkbaar met wat Apple doet met iCloud Drive). Dit heeft niets met het OS te maken omdat dit een algehele tendens is in de IT.
- 1 verse voor alles. Je kan in Windows zelfs schakelen naar diverse views (desktop, tablet, telefoon). Dat is voor Devs natuurlijk heel mooi
Dat is niet zoals je denkt dat het is. Er zijn zeker wel verschillende versies en die zullen ook zo blijven aangezien het om verschillende soorten apparaten en hardware gaat. Ze bieden wel een manier aan om applicaties dusdanig te schrijven dat je het op die devices kunt draaien en ook dat gaat niet zo eenvoudig. Het geldt ook alleen voor de metro/modern applicaties en niet de vele classic desktop apps. Mogelijk dat het nog jaren gaat duren en wellicht ook helemaal niet omdat lang niet alles zo over te hevelen is. Op korte termijn en middellange termijn veranderd er dan ook helemaal niks.

Maar goed, eigenlijk moet je je ook heel goed afvragen of je wel wilt dat je op al die devices dezelfde app krijgt. Ze zijn dusdanig verschillend dat je een andere aanpak moet hebben. Op een 27" scherm zonder touch moet je hele andere dingen doen dan op een 3.5" touchscreen vanwege het verschil in grootte en de touch functionaliteit.
- Gratis OS en een grote appstore
Dat is bij zowel OS X als Windows 8/8.1/10 niet anders. Meeste apps gaan buiten die stores om en zoals hierboven al uitgelegd zal dat ook wel een aantal jaar zo blijven.
- DX12 (zou qua prestaties een stuk sneller moeten werken voor je GFX kaart)
Afhankelijk van wat je doet. Voor gaming zeker maar daar is OS X sowieso al niet zo heel erg voor geschikt, als is het maar vanwege het summiere aanbod. Bij veel Steam games die crossplatform zijn zal DX12 niet veel doen. Geldt ook voor andere applicaties die bijv. van OpenGL gebruik maken.
- Verschillende bureaubladen (ala OSX)
Kan ik eindelijk, net als in OS X, mijn vm's fullscreen draaien en daar eenvoudig tussen wisselen. Althans, dat hoop ik. Is op een klein 10" schermpje wel zo fijn.
- iOS en Android apps support (niet mijn vak dus ik weet niet de details) maar voor Devs geloof ik erg interessant.
Dat is een misverstand. Windows 10 ondersteund GEEN iOS of Android apps. Je kunt deze dan ook niet draaien. Wat Microsoft heeft gedaan is het mogelijk maken om deze apps eenvoudig te porten (omzetten) naar Windows. De ontwikkelaar zal dit dus moeten doen en gezien de lage populariteit van Windows op smartphones en tablets is dat nog maar de vraag. Verwacht hier niet veel van.
Kan ik me indenken dat Apple hiervoor een prijs gaat betalen en ze veel klanten kwijtraken.
Dat zal niet gaan gebeuren. Het is al een tijdje zo dat mensen heen en weer switchen. Veel programmatuur is Windows-only waardoor je niet zo makkelijk aan Windows ontkomt. De situatie zoals hij nu is zal niet anders worden met Windows 10. OS X en Windows zijn nog steeds anders qua workflows en ook qua basis waardoor OS X zich weer beter leent voor wie in de UNIX sferen rondhangt.
Kortom, ik ben enthousiast van wat ik toe nu toe zie in Windows 10 en hoe de reacties zijn van de reviewers / gebruikers.
Die reacties zijn enthousiast omdat Microsoft met Windows 10 weer op het rechte pad zit. Windows 8/8.1 is technisch gezien een prima OS maar kent twee verschillende werelden. Die twee verschillende werelden is te moeilijk voor gebruikers. Windows 10 is maar 1 wereld. Windows 10 is vooral de Windows versie die 8 en 8.1 had moeten zijn. Daarom is men enthousiast, niet omdat het op zichzelf zo'n goed systeem is. Zij hebben namelijk dezelfde ontwikkelmethodiek als OS X: sneller releasen waardoor het pakket met wijzingen (fixes, features) ook aanzienlijk kleiner is. Je moet met hedendaagse operating systems niet meer verwachten dat je van de grond geblazen wordt. Die magie is voorbij, dat was vroeger. Daardoor zijn mensen ook vaker in een release teleurgesteld.

Temper je verwachtingen een beetje, dat voorkomt straks teleurstelling wanneer Windows 10 toch vooral Windows 8.2 blijkt te zijn (speel maar eens met de preview, dan snap je wat ik bedoel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Bedankt voor je nuttige bijdragen ppl!

Als ik je feedback doorneem kom ik tot de conclusie dat een switch ala 2015 in ieder geval makkelijker is dan die ik in 2011 naar Apple maakte. De OS'n lijken steeds meer op elkaar, lenen elkaars ideeën en werken die op hun eigen manier uit.

Ik draai met bootcamp een windows 8.1 om te kunnen gamen. Maar ik doe eigenlijk helemaal niets met het OS dan enkel BF4 of GTA5 opstarten. En als ik klaar ben met gamen zet ik hem weer uit. Er zijn vast al een heleboel dingen die nu al in Windows 8.1 zitten en ik als nieuw ervaar in Windows 10. Omdat ik er nu eigenlijk pas aandacht aan schenk. Zo was de File History tool in Windows 7 geloof ik al aanwezig en in 8.1 volwassen geworden.

Misschien is er of komt er een app voor de quicklook. Heb jij de Pane view in Windows 10 toevallig nader bekeken? Of doelde je daar al op dat het slechts in een column staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
De preview pane in Windows 10 is hetzelfde als in Windows 8/8.1. Ze hebben met versie 10 bar weinig aan de Windows Verkenner gesleuteld. Het enige wat je op zal vallen zijn de icoontjes van mappen e.d. en favourites heten nu quick access. Die preview pane zet je aan via de ribbon, staat onder view.

[Voor 11% gewijzigd door ppl op 10-05-2015 17:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Als je (ook) voor drukwerk illustraties maakt, is de kleurdiepte ook wel van belang - lijkt mij.

Probleem met Apple is dat ze een relatief lage kleurdiepte ondersteunen, waarbij Windows the full monty support;

nieuws: 'Apple ondersteunt ook geen 10bit-kleurweergave bij Windows 8.1 via Bootcamp'

Ik werk zelf als professioneel ontwerper / vormgever / illustrator en vanaf dag nul (sinds 1992) op pc-only.

Mijn huidige set-up is van +/- 2007 en nog steeds extreem snel en stabiel - 3d Studio Max / Photoshop / Sony Vegas Pro, etc... zijn gewoon real-time actief, zonder ook maar één seconde te hoeven wachten qua render- / filter tijd...

Hele pc kostte toen iets van 299 euro, en draai gewoon 3 monitoren van 21" inch elk op een low-end video-kaart...

Een echte heavy-user ben ik niet, mijn PSD-files zijn gemiddeld rond de 500mb met dynamische embedded smart-objects (zeg maar een PSD in een PSD) - maar dus geen 1000mb zowel TS aangeeft.

De preview-pane van OSx ken ik niet, maar op PC kan je gewoon je icons wat groter maken, zodat je de thumbnail van je PSD ziet - eventueel met wat technische details;

Uiteindelijk boeit het ook niet welk OS je kiest; het is gewoon een wrapper rondom je tools en OSx en Windows doen niet echt voor elkaar onder; het is maar net wat je leuk vindt en waar je jezelf thuis vindt...

Als je bv. een Windows pc hebt, met een WP telefoon en Windows tablet heb je ook draadloos alle files op orde (via Onedrive) en ik sync alles met versie-beheer gewoon draadloos met elkaar.

Overigens draai ik Photoshop ook op een Dell Venue 8 pro - een tablet van 200 euro die rete-snel is en ook real-time Vegas Pro films kan renderen en bewerken...

Sterker nog, voor de lol heb ik een tijdje terug gekeken wat de grenzen van zo'n cheap-ass tablet waren;

Ik draaide toen zonder enige vertraging Windows 8.1 als main-Os, Photoshop, Android x86, Windows XP en een Genesis Game Console... simultaan - met slechts 1GB geheugen :)

Natuurlijk was het scherm 8" te klein om echt lekker te werken, maar qua snelheid ging het perfect - en het is gewoon heerlijk om on-the-road even een PSD-file te kunnen openen, wat dynamische lagen aan te passen, te zippen en vervolgens via https:// naar je eigen server te kunnen ftp-en zodat de opdrachtgever verder kan...

Ook relaxed van die cheap-Windows-tablet is dat hij full-USB support heeft; ik kan gewoon mijn DSLR er op aan sluiten en hij tovert zichzelf om tot een 8" live view-finder...

Alle beelden die ik schiet met de camera worden zo via de tablet direct naar mijn werk-pc geschoten - zodat ik ze daar draadloos kan bewerken en editen...

Tablet (199 euro), camera (325 euro) is uit 2008, PC (299 euro) uit 2007 - waarom zou je nieuw spul kopen...

Qua versie-beheer gebruik ik GIT voor mijn text-files (php / c# / java / etc...) en Syncbackpro voor de binaries... deze laatste monitort 24 uur per dag mijn vier harddisks en synchroniseert ze met 2 lokale back-ups en 1 remote back-up (voor het geval mijn huis ontploft; nadeel van de Time Machine is dat hij zich op dezelfde plek als je Mac bevindt en je bij een echte calamiteit dus niets aan deze back-up hebt).

Screencaptures, tenslotte, doe ik gewoon met BB Flashback Pro - alle tools overig gratis...

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SBaCzn22zHw]

[Voor 31% gewijzigd door deathgrunt op 10-05-2015 19:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Bedankt Deathgrunt voor je bijdrage.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd naar de specs van je supercomputer van 299 euro die blijkbaar minder moeite heeft met zware software dan huidige systemen met quadcores en SSD's die wel even moeten rekenen op het renderen van een filter. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 10 mei 2015 @ 19:26:
Bedankt Deathgrunt voor je bijdrage.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd naar de specs van je supercomputer van 299 euro die blijkbaar minder moeite heeft met zware software dan huidige systemen met quadcores en SSD's die wel even moeten rekenen op het renderen van een filter. 8)7
Hi Roy,

Mijn PC is echt low-end en cheap-ass... ooit gekocht in 2007 en sindsdien nooit wat aan gedaan.

Maar zoals ik al zei, ben jij een meer heavy-user dan ik met PSD :)

Een gemiddelde PSD bij mij is +/- 250 tot 500 mb met iets van 25 lagen (wel dynamische lagen, dus embedded PSD in de PSD zelf).

Enige dat ik heb geupgrade is de harddisk - dat is sinds 2 jaar een SSD... daar draait Windows zelf op, de bestanden staan op de 'oude' harddisk.

En ik heb dan 2 externe USB-disks voor de back-up en een remote disk voor de extra back-up...

Syncbackpro monitort wat ik doe en op de achtergrond wordt alles netjes bijgewerkt.

Meestal heb ik de back-ups niet nodig, maar gisteren ging er bv. iets mis met een bestand; ik had een logo getekend in Coreldraw en dat als 3d-animatie weggeschreven naar 3d Max...

Plots was het logo pleite... eigen schuld (ik zat op de achtergrond te klooien met de File Explorer om te zien hoe vaak je een 'undo' kon doen op een bestand).

Gelukkig had ik dus mijn back-ups en kon het zo weer terug toveren :)

...Mac of PC... kies gewoon wat het beste voelt en waar je jezelf prettig bij voelt - dan neem je de nadelen vanzelf voor lief!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Juist. Bedankt voor je toelichting haha. Ja, die nadelen zijn er in beide kampen. Je moet dus even goed overwgen welke nadelen je voor lief neemt en welke je liever niet hebt. Ik vind deze discussie in ieder geval al leerzaam en blijkbaar hebben anderen ook al met deze vraag zitten spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 10 mei 2015 @ 16:07:
[...]

De OS'n lijken steeds meer op elkaar, lenen elkaars ideeën en werken die op hun eigen manier uit.
Kijk ook wat breder. Ik kies geen OS meer voor m'n computer maar een platform. En dat platform bestaat uit een telefoon, tablet en desktop. En wellicht later nog zaken als een smartwatch of domotica.

Apple heeft altijd een duidelijke visie gehad over dat platform. Ze zijn de aanstichter met deze generatie mobiele telefoons en tablets, kwamen met een App Store (waarbij je software met één klik kunt installeren en deïnstalleren) en begrijpen hoe je met touch een goede user interface maakt. Maar ook dat touch niets te zoeken had op een desktop, dat vereist een hele andere aanpak. Verder willen mensen helemaal niet in bestanden denken, maar in documenten, foto's en contacten met metadata zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden. Die gegevens moeten via de cloud gesynct worden tussen al je apparaten zodat je via Handoff een naadloze overgang hebt tussen werken op je mobiel en desktop.

Die visie heeft Microsoft nooit gehad, ze werkten daar teveel in losse bedrijfstakken (ieder voor zich).
Tot het moment dat ze echt de boot gingen missen. Ze hebben toen Windows Phone 7 goed in de markt gezet, maar dat is exact volgens het idee van Apple. Echter veel te laat, waardoor de App Store zelfs vijf jaar na release nog in de kinderschoenen staat vergeleken met die van iOS en Android. Bij de Surface leken veel apps terug te vallen op een interface met muis, want volgens Microsoft wil men exact dezelfde software op een tablet kunnen draaien. In theorie is dat ideaal, maar in de praktijk zat je met een onhandige interface die zich niet aanpast (zelfs hun eigen Office was touch-onvriendelijk). Windows 8 is eigenlijk de grootste mislukkeling, dat kunnen we maar beter snel vergeten. De kaarten liggen er voor Microsoft dus niet heel goed bij. De weg die ze vijf jaar terug ingeslagen zijn slaat niet aan, op alle vlakken vallen de verkopen tegen. De nieuwe CEO heeft het een stuk beter begrepen, daarin zie ik meer overeenkomsten met Apple's manier van denken. Windows 10 lijkt daarom een grote stap vooruit te worden (al ben ik bang dat het nog steeds veel legacy-code bevat, zijn ze inmiddels van het register afgestapt?).

Maar ze zijn er nog niet en hebben een flinke inhaalslag te maken. Het is te hopen dat ontwikkelaars ook volgen, daar ligt nog een grote uitdaging voor ze. De richting die Microsoft op wil, is bij Apple al realiteit. Bij Apple koop je prachtige apparaten met fijne en stabiele OSen, een goedgevulde app store met kwalitatief hoogwaardige apps (in de meeste gevallen voor zowel mobiel, tablet als desktop) en een (vind ik) perfecte gebruikerservaring :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
deathgrunt schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:43:
Als je (ook) voor drukwerk illustraties maakt, is de kleurdiepte ook wel van belang - lijkt mij.

Probleem met Apple is dat ze een relatief lage kleurdiepte ondersteunen, waarbij Windows the full monty support;
Dan moeten wel alle schakels in de keten dat ondersteunen, en daar gaat het vaak mis. Dat wil zeggen je beeldscherm, de aansluiting van beeldscherm naar videokaart (DisplayPort of HDMI 1.3), je videokaart, het OS, je videokaartdriver, het softwarepakket wat je gebruikt en eventueel de media (bron en/of bestemming). Ik ken genoeg mensen die in de overtuiging zijn dat ze met een wide-gamut scherm ineens meer kleuren hebben, maar als één punt in de keten mist dan heb je er niets meer aan en verdeelt ie de 8 bit over een groter spectrum van kleuren waardoor het resultaat juist slechter is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

@Tom: Heb je wel eens serieus met Windows 8.1 gewerkt? Jij noemt het nu een mislukking, en dat dacht ik ook. Maar als je eraan gewend raakt ben je met 8 zo ongelooflijk veel sneller dan met elk anders OS dat je niets anders meer wilt. Je kan van Windows 8 veel zeggen, maar als je het snapt werk je er erg snel mee. Het was meer het feit dat het zo veel veranderde waardoor mensen denken dat het slecht is.

Overigens heeft Microsoft wel degelijk een visie voor het platform. Universal apps, Windows dat op alles en nog wat draait ( ook op tablets en telefoons,) synchronisatie via Onedrive, dezelfde apps op de Xbox, en ga zo maar door. Toegegeven, MS is heel lang saai, archaïsch en niet-innoverend geweest, maar de zaken zijn nu compleet omgedraaid: Apple wordt saai, niet-innoverend en oubollig en MS wordt weer hip, probeert weer nieuwe dingen uit, enzovoort. Wat mij betreft is de Surface de grootste innovatie in de hele PC en tablet-markt van de afgelopen 5 jaar.

Betekent dat dat Apple slecht is? Nee, zeker niet. Maar MS heeft enorme sprongen vooruit gemaakt op elk terrein.

[Voor 5% gewijzigd door 461943 op 10-05-2015 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
dbhuis schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:02:
@Tom: Heb je wel eens serieus met Windows 8.1 gewerkt? Jij noemt het nu een mislukking, en dat dacht ik ook. Maar als je eraan gewend raakt ben je met 8 zo ongelooflijk veel sneller dan met elk anders OS dat je niets anders meer wilt. Je kan van Windows 8 veel zeggen, maar als je het snapt werk je er erg snel mee. Het was meer het feit dat het zo veel veranderde waardoor mensen denken dat het slecht is.
Windows 8 heeft mij nooit kunnen overtuigen. Zeker niet als ik mij beperk tot de Metro-interface. De full screen apps, gemis aan multi-tasking (of een vaste maar vaak onhandige 1/3 of 2/3e indeling), de hoeken van je scherm waarachter bepaalde acties zitten, overdaad aan touch interface en een (te) beperkte functionaliteit van apps.
Overigens heeft Microsoft wel degelijk een visie voor het platform. Universal apps, Windows dat op alles en nog wat draait ( ook op tablets en telefoons,) synchronisatie via Onedrive, dezelfde apps op de Xbox, en ga zo maar door.
Dat hebben ze inmiddels. Maar vijf jaar terug was dat nog niet het geval. En de weg die ze toen zijn ingeslagen heeft vooralsnog niet goed uitgepakt. Nu met Windows 10 lijken ze beter op weg te zijn. Maar alle mooie beloften (zoals universal apps) moeten ze nog waarmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Niet online
Tom schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:19:
[...]

Windows 8 heeft mij nooit kunnen overtuigen. Zeker niet als ik mij beperk tot de Metro-interface. De full screen apps, gemis aan multi-tasking (of een vaste maar vaak onhandige 1/3 of 2/3e indeling), de hoeken van je scherm waarachter bepaalde acties zitten, overdaad aan touch interface en een (te) beperkte functionaliteit van apps.

[...]

Dat hebben ze inmiddels. Maar vijf jaar terug was dat nog niet het geval. En de weg die ze toen zijn ingeslagen heeft vooralsnog niet goed uitgepakt. Nu met Windows 10 lijken ze beter op weg te zijn. Maar alle mooie beloften (zoals universal apps) moeten ze nog waarmaken.
@TOM - niet om vervelend te doen, maar Windows 7 is exact wat Windows 10 is - er zit nauwelijks verschil in...

De GUI is anders, maar meer ook niet - de rest is puur marketing. Windows 7 is wat OSx ooit moet gaan worden, maar dan 10 jaar eerder en 1000 euro goedkoper.

Wat Microsoft doet, is een goed en stabiel product neerzetten.

Wat Apple doet, is hipster-marketing bedrijven om de glitches van haar product te verdoezelen.

En blijkbaar doen ze dat goed, gezien het feit dat jij er in gelooft...

Los daarvan, wat bedoel je met multi-tasking?

Ik kan op een tablet van 200 euro gewoon Photoshop draaien, Vegas Pro een Quicktime laten renderen (in 1020P) en live chatten via Skype en desnoods in een virtual-machine Sonic spelen... kan dat op een iPad?

Eventueel gebruik ik mijn 4 jaar oude telefoon als trackpad om via Bluetooth of Wifi een muis-cursor te besturen en zo Photoshop CS5 te bedienen, terwijl ik met een acht jaar oude Nikon D90 draadloos real-time foto's schiet en sync naar een NAS 2000km verder op...

Natuurlijk gaat dit verder nergens over, maar doe niet alsof Apple iets kan dat anderen niet kunnen - want bovenstaand scenario kan met elk OS tegenwoordig.

[Voor 21% gewijzigd door deathgrunt op 10-05-2015 21:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat jij alleen met Windows ervaring hebt. Ik weet niet of dat nuttig is in zo'n discussie, hoe kom je dan tot een goed oordeel? Ik hoef overigens niemand te overtuigen, geef mijn mening (werk met beide OSen) en iedereen moet gebruiken waar ie zich prettig bij voelt. Ik hoop dat RoyK een weloverwogen keuze maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Niet online
Tom schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:03:
Ik krijg de indruk dat jij alleen met Windows ervaring hebt. Ik weet niet of dat nuttig is in zo'n discussie, hoe kom je dan tot een goed oordeel? Ik hoef overigens niemand te overtuigen, geef mijn mening (werk met beide OSen) en iedereen moet gebruiken waar ie zich prettig bij voelt. Ik hoop dat RoyK een weloverwogen keuze maakt.
Het gaat hier inderdaad om het gevoel en de keuze van Roy :)

Overigens werk ik zelf met Windows, maar ben ik sinds 1984 wel actief als Apple gebruiker (Vanaf de eerste Lisa en later).

Het 'wereldje' waarin ik zit, is voor 95% Apple-minded en dus kom ik er elke dag mee in contact.

Wat mij vooral opvalt, is hoe extreem inefficiënt Apple-developers werken en blijkbaar niet snappen dat het ook anders kan.

Verder is het allemaal exact hetzelfde; alleen de shortcuts zijn anders - maar dat is vaak een kwestie van één of twee toetsen omwisselen en je bent er :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Ik vind Linux (Ubuntu) beter dan windows 8.1 wat betreft tekst rendering.
Linux tekst is scherper en duidelijker leesbaar dan die Cleartype.
Hopelijk dat ze daar wat aan doen met Windows 10.
Ook de schaling is niet altijd even mooi, Spotify bijvoorbeeld ziet er niet uit met hoge dpi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
@RoyK:

File History is niet helemaal vergelijkbaar met Time Machine. Het is een backuptool voor je Homefolder en al je bestanden die daar in staan. Denk bijvoorbeeld aan je afbeeldingen, muziek, documenten, downloads en contacten. Dat is natuurlijk handig, maar houd rekening dat het niet een volledige systeembackup is. Daar is in Windows ook een aparte tool voor, namelijk Systeemkopie. Daarmee maak je (handmatig) een vhd-image aan die je volledig terug kan zetten mocht je bijvoorbeeld overstappen op een nieuw opslagmedium of voor als je computer crashed. Maar afzonderlijke bestanden terughalen uit een systeemkopie is via die tool niet mogelijk. Je hebt dus een aparte tool voor incrementele backups van je homefolder die automatisch werkt en een aparte tool die die je handmatig moet gebruiken om een volledige systeemkopie te maken die niet incrementeel is. Is wel even iets om rekening mee te houden denk ik, want vooral als je wel volledige systeemkopie wilt maken kom je toch weer uiteindelijk in een soort beheerdersfunctie terecht. Uiteraard is er genoeg 3rd party software beschikbaar.

Paneview in Windows werkt wel even ietsje anders dan Quick Look in OS X. Het is een voorbeeldweergave in een rechterkolom in de verkenner. Eigenlijk een soort apart venster in een bestaand venster, en dus niet een nieuw venster zoals in OS X. Je kunt daarmee net zoals in OS X ook door PDF-jes bladeren mits je Adobe Reader hebt geïnstalleerd, maar kunt bijvoorbeeld geen tekst kopiëren. Ik zag dat er wel 3rd party software beschikbaar is waarmee je ook met de spatiebalk een quick look krijgt, maar hoe dat werkt zou ik niet durven zeggen.

Je kunt dat rechterkolommetje kleiner of groter maken, zodat ook het voorbeeld groter wordt. Maar of je dat fijn vindt werken moet je uiteraard zelf even testen.

Ik ben zelf overigens wel erg positief verrast door de Exposefunctie in Windows 10; zelfs vensters die geminimaliseerd zijn komen in het overzicht terecht. In OS X komen geminimaliseerde vensters niet in het overzicht.

Aan het typen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Ik heb naar file history gekeken in windows 10 en tot zover ik alle opties heb bekeken kan ik iedere map meenemen die ik maar wil. Het addertje onder het gras is volgens mij dat het mapje wel aan de zijkant gezet moet worden als snelkoppeling in explorer.

Misschien iedere zaterdag een systeembackup maken zou geen overbodige luxe zijn. Die kan je neem ik aan ook op de nas laten parkeren.

Ik ga er vanuit dat ik op dit gebied hoe dan ook een stapje terug ga doen in gemak en looks. Dat heeft OSX goed voor elkaar zonder dat je er naar om hoeft te kijken. bij Windows is er meer controle hoe je het wil doen wat even wennen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Photoshop coach

Topicstarter
Ik heb net ook nog een test gedaan in Windows 10 door een mapje toe te voegen aan de snelkoppelingen. Bijvoorbeeld "Werk 2015" zodat ik met 1 klik in mijn werkmap ben. In Windows 7 had Photoshop zijn eigen structuur als je naar "open" of "safe as" ging. Wat resulteerde in heel veel klik werk voordat je op de juiste locatie was. Ik zal dat Photoshop nu netjes de structuur meeneemt die je in file explorer opzet. Dus dat is een hele dikke plus. Simpel, maar heel effectief. D

In OSX is het password systeem met de sleutelhanger bijvoorbeeld een must. Via iCloud met de iPad en iPhone. Is dit iets wat ook in Windows aanwezig is? Sleutelhanger ala Windows? Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog geen energie in heb gestoken om zelf achter dat antwoord aan te gaan. Het is allemaal best veel informatie de afgelopen weken met een systeem verzinnen, overstap overwegen, plus, cons, en het werk gaat ook gewoon door haha

Acties:
  • 0Henk 'm!
deathgrunt schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:43:
Ook relaxed van die cheap-Windows-tablet is dat hij full-USB support heeft; ik kan gewoon mijn DSLR er op aan sluiten en hij tovert zichzelf om tot een 8" live view-finder...
Dat kun je natuurlijk met vrijwel iedere laptop.
Qua versie-beheer gebruik ik GIT voor mijn text-files (php / c# / java / etc...) en Syncbackpro voor de binaries... deze laatste monitort 24 uur per dag mijn vier harddisks en synchroniseert ze met 2 lokale back-ups en 1 remote back-up (voor het geval mijn huis ontploft; nadeel van de Time Machine is dat hij zich op dezelfde plek als je Mac bevindt en je bij een echte calamiteit dus niets aan deze back-up hebt).
Git is net als Time Machine en File History een lokale oplossing. Bij git zelfs heel erg lokaal want het staat op de machine zelf ipv een extern medium. Geen enkel van deze systemen is op offsite backup gericht en zal dat dan ook niet als voornaamste ondersteunen. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Time Machine via een Time Capsule is een voorbeeld maar je kunt ook domweg alles naar je NAS syncen zodat je meer dan 1 backup hebt. Niet zo gek idee want dan heb je een snelle restore (de lokale backup) en een offsite backup. Voordeel van snel zonder in te boeken in veiligheid. Dit is dus geen nadeel van File History, Time Machine of git maar domweg een eigenschap waar je rekening mee moet houden. Fatsoenlijke backups zijn altijd een compleet plan, nooit 1 tool.
dbhuis schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:02:
@Tom: Heb je wel eens serieus met Windows 8.1 gewerkt? Jij noemt het nu een mislukking, en dat dacht ik ook.
Het steekt technisch leuk in elkaar maar die twee totaal verschillende losse werelden legt de drempel voor de gemiddelde gebruiker dusdanig hoog dat weinig mensen het vrijwillig gebruiken. Windows 8.1 en 10 hebben ze niet voor niets uitgebracht dus ja, Windows 8/8.1 kun je daadwerkelijk als mislukking beschouwen.
Maar MS heeft enorme sprongen vooruit gemaakt op elk terrein.
Wat een vertekend beeld geeft. Microsoft heeft jarenlang doelloos lopen ronddobberen en begint pas sinds Windows 7 en 8 wat meer een vaste koers te krijgen. Ze hebben enorme sprongen vooruit gemaakt op elk terrein omdat ze domweg geen enkel andere keuze hadden als ze niet failliet willen gaan. Pas nu zitten ze op een niveau waar ze eindelijk eens wat verder kunnen gaan kijken, wat meer naar de toekomst van technologie. Het is dus niet zo dat Microsoft nou ineens een voorsprong op anderen heeft, ze zijn nu bij met de rest. Dat levert hopelijk voor ons consumenten een mooie strijd en uitwisseling van ideeën en features op.
RoyK schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:56:
In OSX is het password systeem met de sleutelhanger bijvoorbeeld een must. Via iCloud met de iPad en iPhone. Is dit iets wat ook in Windows aanwezig is? Sleutelhanger ala Windows?
Er zijn diverse password managers waarvan een deel een stuk veiliger is door de offline opslag. Keepass en 1Password zijn een paar voorbeelden die je zowel op OS X als Windows kunt gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

461943

ppl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:43:
[...]

Het punt hier is uiteraard dat Windows enorm veelzijdig is met hardware en software.
[...]

Het steekt technisch leuk in elkaar maar die twee totaal verschillende losse werelden legt de drempel voor de gemiddelde gebruiker dusdanig hoog dat weinig mensen het vrijwillig gebruiken.
Je bedoelt, ouderwetse eigenwijze mensen die niet tegen verandering kunnen en te vastgeroest zijn om iets nieuws te proberen wat overduidelijk beter is wanneer je het leert kennen? Ja, die zijn ertegen ja.
Windows 8.1 en 10 hebben ze niet voor niets uitgebracht dus ja, Windows 8/8.1 kun je daadwerkelijk als mislukking beschouwen.
Nogmaals, onzin. Er is niets mislukt aan, het was zijn tijd gewoon te ver vooruit. Het verenigen van het OS op smartphone, tablet, PC en alle andere devices is een trend die MS gestart is en wat een geniaal idee is. Om te slagen moet je bij dit idee gebruik maken van de meest moderne hardware en daarom is het idee inherent modern. De Metro interface is hier een onderdeel van.
[...]

Wat een vertekend beeld geeft. Microsoft heeft jarenlang doelloos lopen ronddobberen en begint pas sinds Windows 7 en 8 wat meer een vaste koers te krijgen. Ze hebben enorme sprongen vooruit gemaakt op elk terrein omdat ze domweg geen enkel andere keuze hadden als ze niet failliet willen gaan. Pas nu zitten ze op een niveau waar ze eindelijk eens wat verder kunnen gaan kijken, wat meer naar de toekomst van technologie. Het is dus niet zo dat Microsoft nou ineens een voorsprong op anderen heeft, ze zijn nu bij met de rest. Dat levert hopelijk voor ons consumenten een mooie strijd en uitwisseling van ideeën en features op.
Als dat ooit zo was ( wat het niet was, getuige de honderden miljoenen gebruikers, die OSX nooit heeft kunnen vergaren) dan is dat nu compleet anders. MS is op het moment zeer innovatief bezig, maakt mooie hardware en software waar je zo veel mee kan als je zelf wilt, alleen is MS zijn tijd nu zo ver vooruit dat niet iedereen daar tegen kan en dat sommigen daarom maar kritiek gaan leveren.

Wat mij betreft is het nu Apple die te veel op zijn lauweren rust, zijn koers niet meer duidelijk heeft en van gekheid maar dingen zoals de Apple Watch gaat introduceren. Dat ding is echt totaal niet des Apples.

No offense overigens, voordat we hier een heel gevecht krijgen :P Ik ben het alleen wel grondig met je oneens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Niet online
ppl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:43:
[...]

[...]
Maar we hebben het hier over een tablet... ik gebruik een Dell Venue van +/- 200 euro om direct foto's op te schieten en drukgevoelig met een pen te bewerken in Photoshop; zo iets is me op een iPad nog niet gelukt (want niet drukgevoelig, geen USB-support, geen rand-apparatuur ondersteuning en geen Photoshop)...

Ik zie in het veld soms wel eens fotografen kloten met een adapter en snoertjes om via-via een foto op hun iPad te krijgen, terwijl dat ding niet eens RAW of DNG kan openen... Kleurechtheid is om te huilen omdat je het scherm niet kan kalibreren en even je telefoon als trackpad gebruiken (erg handig, onder Photoshop) zie ik ze ook al niet doen.

Het blijft mij een raadsel waarom ze kiezen voor de beperking, in plaats van (creatieve) vrijheid.

Zo maar even je DSLR aansluiten via USB op je iPad en je bestanden live schieten en draadloos naar een productie-server sturen is mij ook nog niet gelukt.

Overigens is GIT juist extreem níet lokaal - je kan kiezen of je lokaal je repositories / branches maakt of gewoon via de cloud of desnoods een dienst als GIThub waarbij je direct op een shared-server aan de slag gaat. Met de juiste push- / commits credentials en rules kan je dit desnoods weer doorschieten naar SVN (maar dat doe ik als programmeur - qua PSD backuppies heb je daar geen reet aan natuurlijk).

Wat anti-aliasing onder Linux / Windows betreft - dat hangt (denk ik) ook sterk af van je videokaart (-drivers).

Onder OSx is het bekend dat alle fonts te dik worden gerenderd; afhankelijk van het font ziet een regular er soms zelfs bold uit. Speciaal voor Mac-clients moet ik dan CSS-hacks uitvoeren ::-webkit-antialiasing om de fonts toch conform te krijgen op hun Retina-schermpjes.

Microsoft is notabene de uitvinder van het Truetype-font / anti-aliasing op je beeldscherm.

Toen ik in 1992 aan de kunstacademie studeerde, moest je op een Mac voor elk font twee versies installeren; één voor je beeldscherm (die alleen maar 8-bit kon weergeven en geen grijstinten) en een losse om te printen... Als je de print-font niet had, kon je het ontwerp niet eens printen, had je het beeldscherm-font niet dan had je geen beeld...

Corrupte fonts konden zelfs je Apple laten crashen - moest je weer rebooten met de spatiebalk en via ATM uitzoeken welk font de boel verstierde... dat is me onder Windows nog nooit gelukt :)

Ik werkte toen als enige student met Pagemaker, onder Windows - hoe relaxed was dat! Eén font, WYSIWYG-design en rete-snel en stabiel. Scheelde ook veel geld, omdat we moesten betalen per printje en ik nooit een foute print had; ik zag immers vooraf hoe het werd, terwijl de rest op hun Mac eerst moest printen om dan te zien dat bv. de spatiëring niet goed was.

[Voor 75% gewijzigd door deathgrunt op 11-05-2015 22:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!
dbhuis schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:05:
Het punt hier is uiteraard dat Windows enorm veelzijdig is met hardware en software.
Het punt is dat dit bullshit is. OS X en Linux zijn ook enorm veelzijdig met hardware en software. Het is maar net wat je gebruikt en tegen welke kant je aankijkt. Bovendien komt het nou niet bepaald naar voren dat er veelzijdigheid van hardware en software wordt bedoeld.
Je bedoelt, ouderwetse eigenwijze mensen die niet tegen verandering kunnen en te vastgeroest zijn om iets nieuws te proberen wat overduidelijk beter is wanneer je het leert kennen? Ja, die zijn ertegen ja.
Nee. Er is een groot verschil in look, feel en mogelijkheden tussen de classic desktop apps en die van Metro/Modern. Dat verschil is dusdanig groot dat er overduidelijk 2 totaal verschillende werelden zijn. Daar wringt de schoen want de meeste mensen zijn niet in staat om tussen die werelden te schakelen. Dat is gewoon een menselijke eigenschap en heeft niks met verandering en leeftijd te maken.
Nogmaals, onzin. Er is niets mislukt aan, het was zijn tijd gewoon te ver vooruit.
Dan heb je dus niet gelezen noch begrepen wat er stond. Het is een mislukking omdat het bij het publiek niet goed is aangeslagen. Dat jij, ik of wie dan ook het daar niet mee eens zijn en of Windows 8/8.1 wel of niet z'n tijd ver vooruit is maakt in dat geheel helemaal niets uit. Als het bij het publiek niet aanslaat is het een mislukking. Punt.
Het verenigen van het OS op smartphone, tablet, PC en alle andere devices is een trend die MS gestart is en wat een geniaal idee is.
Die trend heeft Microsoft helemaal niet gestart, die was er min of meer al door de opkomst van cloudcomputing. Microsoft heeft hierin gevolgd en er zijn eigen visie op gebouwd. Of dat een slimme zet is valt nog te bezien. Een tablet en een smartphone mogen dan aardig op elkaar lijken, een desktop is van een totaal andere orde. Die kun je niet hetzelfde benaderen. Hetzelfde kan worden gezegd over Apple's visie, is ook maar de vraag of dat wel zo geniaal is. De tijd zal het leren. Zoals gezegd gaat het uiteindelijk om gebruikersacceptatie. Is dat er niet dan is het dus geen geniaal idee geweest want degene waar je het voor maakt wil het niet.
MS is op het moment zeer innovatief bezig, maakt mooie hardware en software waar je zo veel mee kan als je zelf wilt, alleen is MS zijn tijd nu zo ver vooruit dat niet iedereen daar tegen kan en dat sommigen daarom maar kritiek gaan leveren.
Nee, sommige mensen denken dat MS de tijd ver vooruit is terwijl dat geenszins het geval is. Ze lopen met de rest mee. Het enige verschil is dat zij een andere visie op computing hebben dan bijv. Apple. Het is afwachten welke van de 2 visies bij de gebruikers aan zal slaan. Wie weet slaan ze beiden aan. Wat in ieder geval zeker is, is dat geen van beiden ver vooruit lopen, ze lopen in de maat.
Wat mij betreft is het nu Apple die te veel op zijn lauweren rust, zijn koers niet meer duidelijk heeft en van gekheid maar dingen zoals de Apple Watch gaat introduceren. Dat ding is echt totaal niet des Apples.
Dat is de HoloLens ook niet. Dat hele VR gebeuren sloeg destijds niet aan omdat mensen er fysiek niet tegen konden. Als je dat anders wil hebben zul je de mens opnieuw moeten uitvinden. VR zal dus nooit en te nimmer aanslaan omdat het menselijk lichaam de beperkende factor is. Dat snapt Microsoft dan enigszins wel want ze verenigen VR met reality waardoor dat verschil tussen de twee werelden heel erg klein is en je er niet tegen die fysieke beperking aanloopt. Maar waar je het ding voor zou moeten gebruiken? Het blijft, net als VR, nog in de gimmick sfeer hangen. Datzelfde geldt voor smartwatches. Er zijn wel een paar use cases maar het is nu vooral notificaties om je pols gecombineerd met fitness functionaliteit. Alleen Apple trekt het wat verder en koppelt het weer aan andere producten en dingen als home automation. Ze willen iets maken wat het leven makkelijker maakt. Daar zit een heldere (toekomst)visie achter dan die HoloLens.
Ik ben het alleen wel grondig met je oneens.
Dat mag maar pas wel op dat je niet alles gaat afspiegelen aan jouw wensenlijstje. Kijk vooral naar de gehele ICT markt want dat lijk je nu niet te doen.
deathgrunt schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:01:
Maar we hebben het hier over een tablet... ik gebruik een Dell Venue van +/- 200 euro om direct foto's op te schieten en drukgevoelig met een pen te bewerken in Photoshop; zo iets is me op een iPad nog niet gelukt (want niet drukgevoelig, geen USB-support, geen rand-apparatuur ondersteuning en geen Photoshop)...
Het is net als de Surfaces van Microsoft een ultrabook in tablet formaat. De MacBooks zijn daarin niet anders. Het enige verschil is dat deze laptop formaat zijn ipv tablet formaat. De iPad en de Galaxy Tab zijn hele andere typen tablets. Je bent hier dus de verkeerde apparaten met elkaar aan het vergelijken wat lijkt te komen door het niet op de hoogte zijn van de producten zelf. Niet zo handig in een discussie.
Het blijft mij een raadsel waarom ze kiezen voor de beperking, in plaats van (creatieve) vrijheid.
Als fotograaf behoort dat geen raadsel voor je te zijn. Waarom? Daar heb ik 2 woorden voor: opslag en Polaroid. Waarom zou ik die 2 noemen? ;)

Btw, als kleurreproductie zo hoog op het lijstje staat dan voldoet een tablet sowieso al niet. De schermen daarin voldoen niet aan de kwaliteitseisen en de omgeving waarin je werkt nog veel minder. In bijna 99% van de gevallen dat men kleurreproductie noemt is dat niet meer dan de gedachte die iemand heeft en niet iets wat daadwerkelijk nodig is. Dat kalibreren doe je hoofdzakelijk om een verwacht resultaat te krijgen (bijv. doordat je apparatuur op elkaar is afgestemd).
Overigens is GIT juist extreem níet lokaal - je kan kiezen of je lokaal je repositories / branches maakt of gewoon via de cloud of desnoods een dienst als GIThub waarbij je direct op een shared-server aan de slag gaat. Met de juiste push- / commits credentials en rules kan je dit desnoods weer doorschieten naar SVN (maar dat doe ik als programmeur - qua PSD backuppies heb je daar geen reet aan natuurlijk).
Dan snap je git dus niet. Git is een zogenaamde DVCS. Dat betekent dat working directory en repository in dezelfde map staan: lokaal op de client. Bij een gewone VCS (bijv. subversion aka svn) had je de repository op een centrale server staan en de working directory op de client. Dat gaf nogal wat nadelen omdat de repository altijd bereikbaar moest zijn en dat is nogal lastig als je in de trein zit of op een locatie met slechte draadloze verbinding. DVCS lost dat probleem op door decentraal te zijn en alles op 1 plek te doen. Zowel git als de overige oplossingen kun je wel dusdanig inrichten dat je data van a naar b kunt versturen (lees: offsite bewaren).
Onder OSx is het bekend dat alle fonts te dik worden gerenderd;
Nee hoor, dat is helemaal niet waar zelfs. OS X tekent fonts op een andere manier op het scherm dan Windows dat doet. Waar Windows zich vooral richt op beeldschermen doet OS X dat vooral op drukwerk. Voor retina schermen is het verhaal al helemaal anders. Apple heeft de simpele route gekozen door UI elementen gewoon 2x zo groot weer te geven. Microsoft bewandeld het complexe pad en laat het met percentages meeschalen. Je ziet bij Windows daardoor ook veel meer applicaties die niet lekker meeschalen (ondanks support) en dingen als een extern scherm dat niet retina is loopt ook niet lekker.
Corrupte fonts konden zelfs je Apple laten crashen - moest je weer rebooten met de spatiebalk en via ATM uitzoeken welk font de boel verstierde... dat is me onder Windows nog nooit gelukt :)
Jij niet maar vele anderen wel. Niet voor niets dat destijds 1 van de tips was om je fonts dir in Windows op te schonen. Teveel fonts en corrupte fonts hadden geen fijne uitwerking op je systeem. Zo te lezen was dat bij Apple dus niet anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria

Canaria

4313-3581-4704

ppl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:11:
[...]

Dan heb je dus niet gelezen noch begrepen wat er stond. Het is een mislukking omdat het bij het publiek niet goed is aangeslagen. Dat jij, ik of wie dan ook het daar niet mee eens zijn en of Windows 8/8.1 wel of niet z'n tijd ver vooruit is maakt in dat geheel helemaal niets uit. Als het bij het publiek niet aanslaat is het een mislukking. Punt.
Volgens jouw redenering is OS X dan ook een mislukking. Nooit echt bij het publiek aangeslagen, hoogstens bij een klein groepje. Toen Windows 8 de recentste versie was, had het meer gebruikers dan alle versies van OS X bij elkaar.

Dat is niet hoe ik er zelf over denk, ik zou zowel OS X als Windows 8/8.1/10 over het algemeen geen mislukking noemen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True