Ja, ik heb mijn keuze zeker gemaakt
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de iMac net niet heeft wat ik zoek, en de MacPro een andere configuratie is dan wat ik nodig heb.
Het duurdere geheugen en de Xeons zijn natuurlijk allemaal hartstikke goed. Maar of ik er nut bij heb is maar zeer de vraag. Dit geld voor een heleboel gebruikers die met de MacPro werken. Standaard geheugen zou prima voldoen en is veel beter te betalen.
De iMac heeft geen zware videokaart aan boord zoals we allemaal best wel weten, en is ATI de basis. De MacPro heeft een dual GPU setup. De programma's waar ik mee werk ondersteunen dit niet. 1 GPU zal dus bijna altijd ilde draaien wat erg zonde is gezien de investering.
Ik kom tot de conclusie dat Apple computers prachtige machines zijn met een zeer fijn OS. Door geschiedenis is er een relatie met de grafisch vormgever. Maar als je gaat kijken wat er onder de motorkap gebeurd is een ATI basis (geen CUDA) en dual GPU (macPro) geen ideale configuratie voor veel grafische programma's. Ze missen hiermee wat mij betreft echt de boot en dan bekruipt mij toch wel het het idee dat Apple die lekker eigenwijze weg bewandeld zoals hier allemaal besproken is, maar daarmee ook zijn neus ophaalt wat hun achterban zou helpen / nodig heeft. Arrogantie misschien? Ik weet het niet. Onder aan de streep verliest Apple mij in ieder geval als desktop klant door de keuze beperkingen. En ik denk als meer mensen in mijn branche goed zouden onderzoeken wat ze nodig hebben, ze eigenlijk moeten concluderen dat hun hippe Apple mooi is op hun bureau, maar niet hun needs vertegenwoordigen in hun tools. Maar, dat is mijn visie hier nu middels op. Wat een ander ermee doet is niet aan mij natuurlijk.
Ik ga dus naar een Windows PC. Ik kijk nog even de kat uit de boom met de release van Windows 10. Mijn huidige en meest recente idee van configuratie is:
i7 5960x (8 core - 16 treads) of de i7 5820K (6 core - 12 treads)
MSI X99S plus
GTX 980 ti 6GB
32GB 2400mhz DDR4
2 x Samsung EVO 500GB SSD (voor scratch en workfiles)
Misschien 1x M2. SSD 256GB (voor main boot + programma's)
1 x 3TB traditional HDD voor algemene basis opslag
Deze theoretische setup heb ik samengesteld doormiddel van de vele reviews op youtube door andere content creators. Benchmarks in de programma's waar ik mee werk en kost dit ongeveer rond de 3200 euro met de zware 5960x. En ongeveer 2600 euro met de 5820K.
Deze setup met een single 980 ti kaart met 2800 cuda cores en de zeer betaalbare i7 8 core cpu (in vergelijking met een 8 core Xeon) maken dit een enorm beest en draait bijna helemaal op SSD's. De uitbreidingen zijn groots zoals verwacht. Er zijn nog 4 slots over om van 32 naar 64GB te gaan bijvoorbeeld. Kunnen er nog tig SSD's bijgeprikt worden en kan de videokaart of CPU eenvoudig vervangen worden. Kortom, voelt het als veel meer computer / draagkracht om mijn dagelijks werk te ondersteunen en de paardenkrachten te geven op de plekken waar het nodig is. Het zit alleen niet in een fancy kokertje maar in een mooie kast.
Het werken onder Windows zal wel even wennen zijn en ik zal ik mijn ervaringen delen hier in dit topic, mocht het zover zijn.
De discussie hier vond en vind ik nog steeds erg interessant. De verschillen tussen OSX en Windows zijn er gewoon en verschillen per gebruiker hoe dit ervaren wordt. Persoonlijk heb ik er toch wel wat van opgestoken en is mijn zoektocht grondig geweest. Ik denk dat de discussie ook nog niet klaar is of over hoeft te zijn aangezien er meer mensen zijn die met dit dilemma lopen.
ps, zou ik er niet op hoeven te werken, zou de iMac mijn nr 1 keuze zijn als algemene desktop computer.
[
Voor 6% gewijzigd door
RoyK op 06-07-2015 12:53
]