Huh, een Windows topic hier? Ja, ik plaats hem bewust in dit gebied.
Als Apple gebruiker (iMac, Apple TV, iPhone en iPad ben ik niet blind voor wat er om me heen gebeurd. Met de komst van Windows 10 wil ik graag jullie (mede OSX / Apple gebruikers) mening pijlen. Ik lig namelijk zelf met een luxe probleem te piekeren. Het verhaal is het volgende:
Sinds 2011 ben ik van Windows 7 overgestapt naar OSX. Een spannende switch. Een bijna maxed out 27" iMac. Het De volgende redenen waren toen voor mij toen doorslaggevend:
Pluspunten:
- Het uiterlijk van de iMac 27", strak en clean.
- Qua systeem (flink en goed scherm + hardware) helemaal niet eens zo gek prijzig
- OSX zit tjokvol handigheidjes die je werkdag lekker vlot houd.
- Timemachine, Wat een uitvinding!
- OSX onthoud je een hoop keuzes, ik voel me een gebruiker en geen beheerder.
- Toch wel een stukje minder "gezeur" met virussen. Laten we zeggen dat het minder vatbaar is.
- Sinds 2011 nog steeds dezelfde install (met updates uiteraard) wat toch wel iets zegt over de stabiliteit.
- Gelikt design op alle fronten, software en hardware
- Bootcamp naar Windows, op medium settings kan je prima gamen op deze machine.
Bekende issues:
- Hardware is natuurlijk wel ietsje duurder dan losse verkoop.
- Zeer beperkte hardware keuze om je iMac samen te stellen
- Upgraden van hardware is nagenoeg onmogelijk.
- Iets defect in de iMac is machine kwijt voor langere periode
Mijn huidige samenstelling:
Desktop:
- iMac 27" (2011) + extra scherm (Dell 2711)
- i5 3.1 Ghz
- 256GB SSD + 2 TB HDD
- 12GB geheugen
Opslag:
- NAS met 2x 2TB voor Time Machine en persoonlijke belangrijke zaken
Mobiel:
Macbook Pro 2013 met een i7 en 8Gb geheugen en SSD. De Macbook wordt gebruikt als ik bij een klant op locatie moet tekenen.
Dagelijkse werkzaamheden:
- Photoshop (zwaar)
- Illustrator
- Premiere en after effects (soms)
- Cinema4D (staat op het programma)
- Werken op een Cintiq 27qhd (staat op de planning om aan te schaffen)
- Als er een uurtje over is game ik graag in Windows via bootcamp (BF4, GTA5, etc)
Het dilemma:
Mijn iMac is van 2011 en doet het nog prima. Toch zou ik dit jaar, of misschien in 2016 mijn hardware hier willen voorzien van een flinke upgrade. De upgrade is vooral gericht op horsepower. Ik werk zoals sommigen misschien wel weten als tekenaar / fotobewerker in documenten die soms de 2GB aantikken. Documenten van 10.000x10.000 pixels komen wel eens voor. Zulke documenten in Photoshop vragen een boel van je systeem en dat wil niet altijd vlotjes gaan. Zeker met nog een 2e 27" scherm ernaast. Nu kan ik kiezen voor een 5K iMac die ik dan Max uitbouw. Dit systeem zal dan rond de 3500 euro gaan kosten. Aangezien dit een werkbeest is waar ik 6 dagen per week mee werk is dat geen bedrag waar de tranen van in je ogen springen. Het is natuurlijk wel een boel geld.
Windows 10
Nu is daar Windows 10 op komst. En met interesse volg ik de media over Windows 10. Want het ziet er gewoon echt goed uit en is recent ook bekend worden dat Andorid en iOS apps ook kunnen draaien op Windows 10 als de maker een kleine aanpassing aan de software maakt. Bovendien zijn tot nu toe de meeste recensies en previews op youtube en sites als Tweakers positief.
Ik weet niet of ze Windows 10 ook verder hebben ontwikkeld qua workflow. Kan je met Windows 10 in een gebruiker rol komen en kan de software zichzelf onderhouden? Of zal je toch in de Administrator rol komen om je systeem op orde te houden? Ook vraag ik me af (ik kan er niet zo veel over vinden) of Windows 10 ook met een soort van eigen timemachine komt om een bestandje van 5 uur geleden, gisteren of 5 dagen geleden terug te halen. Dat heeft mij namelijk al een aantal keren gered in OSX. Alleen timemachine op zich heeft mn iMac zichzelf gewoon terug verdiend omdat ik niet opnieuw een dag hoefde te werken aan iets dat ik al gemaakt had.
Het kijken naar Windows 10 opent de volgende deuren:
- Vrije hardware keuzes voor betere prijzen
- Upgrade mogelijkheden, zo gek je maar kan verzinnen
- Onderdeel stuk? Grote kans dat je dit onderdeel snel kan vervangen.
- Onder aan de streep meer horsepower om mee te werken. (niet onbelangrijk)
- Gamen met betere settings nu geen probleem (leuk meegenomen)
- Gratis upgrade naar Windows 10 omdat ik nu Windows 8.1 heb
Maar ook een paar vragen die mij aan het twijfelen houden:
- Komt er een soort van backup zoals Time Machine? (Ja, zie File History)
- Kan al als gebruiker met Windows 10 werken en zeer beperkte Admin rol?
- Is de workflow net zo strak als OSX? (Workflow is anders en persoonlijk)
- Gevoeligheid voor virussen en dat soort troep
- Outlook gebruiken kan alleen door heel office aan te schaffen. Geen goede eigen mail software.
- Misschien nog vroeg om over te praten, maar is Windows 10 stabiel?
De Mac Pro al overwogen?
Jazeker, die heb ik overwogen. De instap kost 3K en zit je qua hardware keuzes in hetzelfde schuitje als met de iMac. Hier moeten dan ook nog schermen bij gekocht worden. Zelfs het toetsenbord zit er nog niet bij. Bovendien hebben vele reviews en benchmarks aangetoond dat een maxed-out iMac beter presteert in Photoshop dan het instapmodel in de Pro serie. De Mac Pro is in mijn ogen echt een monster voor video editing. Maar voor mijn vak gaat is het zonde van de investering.
Jullie kijk hierop?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen (Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel)
Ik worstel nu hier al een paar maanden mee. Ik kan wel wat gezonde feedback gebruiken. En wellicht zijn er meer mensen die hier over nadenken. Al zal het voor sommigen vloeken in de kerk zijn
Als Apple gebruiker (iMac, Apple TV, iPhone en iPad ben ik niet blind voor wat er om me heen gebeurd. Met de komst van Windows 10 wil ik graag jullie (mede OSX / Apple gebruikers) mening pijlen. Ik lig namelijk zelf met een luxe probleem te piekeren. Het verhaal is het volgende:
Sinds 2011 ben ik van Windows 7 overgestapt naar OSX. Een spannende switch. Een bijna maxed out 27" iMac. Het De volgende redenen waren toen voor mij toen doorslaggevend:
Pluspunten:
- Het uiterlijk van de iMac 27", strak en clean.
- Qua systeem (flink en goed scherm + hardware) helemaal niet eens zo gek prijzig
- OSX zit tjokvol handigheidjes die je werkdag lekker vlot houd.
- Timemachine, Wat een uitvinding!
- OSX onthoud je een hoop keuzes, ik voel me een gebruiker en geen beheerder.
- Toch wel een stukje minder "gezeur" met virussen. Laten we zeggen dat het minder vatbaar is.
- Sinds 2011 nog steeds dezelfde install (met updates uiteraard) wat toch wel iets zegt over de stabiliteit.
- Gelikt design op alle fronten, software en hardware
- Bootcamp naar Windows, op medium settings kan je prima gamen op deze machine.
Bekende issues:
- Hardware is natuurlijk wel ietsje duurder dan losse verkoop.
- Zeer beperkte hardware keuze om je iMac samen te stellen
- Upgraden van hardware is nagenoeg onmogelijk.
- Iets defect in de iMac is machine kwijt voor langere periode
Mijn huidige samenstelling:
Desktop:
- iMac 27" (2011) + extra scherm (Dell 2711)
- i5 3.1 Ghz
- 256GB SSD + 2 TB HDD
- 12GB geheugen
Opslag:
- NAS met 2x 2TB voor Time Machine en persoonlijke belangrijke zaken
Mobiel:
Macbook Pro 2013 met een i7 en 8Gb geheugen en SSD. De Macbook wordt gebruikt als ik bij een klant op locatie moet tekenen.
Dagelijkse werkzaamheden:
- Photoshop (zwaar)
- Illustrator
- Premiere en after effects (soms)
- Cinema4D (staat op het programma)
- Werken op een Cintiq 27qhd (staat op de planning om aan te schaffen)
- Als er een uurtje over is game ik graag in Windows via bootcamp (BF4, GTA5, etc)
Het dilemma:
Mijn iMac is van 2011 en doet het nog prima. Toch zou ik dit jaar, of misschien in 2016 mijn hardware hier willen voorzien van een flinke upgrade. De upgrade is vooral gericht op horsepower. Ik werk zoals sommigen misschien wel weten als tekenaar / fotobewerker in documenten die soms de 2GB aantikken. Documenten van 10.000x10.000 pixels komen wel eens voor. Zulke documenten in Photoshop vragen een boel van je systeem en dat wil niet altijd vlotjes gaan. Zeker met nog een 2e 27" scherm ernaast. Nu kan ik kiezen voor een 5K iMac die ik dan Max uitbouw. Dit systeem zal dan rond de 3500 euro gaan kosten. Aangezien dit een werkbeest is waar ik 6 dagen per week mee werk is dat geen bedrag waar de tranen van in je ogen springen. Het is natuurlijk wel een boel geld.
Windows 10
Nu is daar Windows 10 op komst. En met interesse volg ik de media over Windows 10. Want het ziet er gewoon echt goed uit en is recent ook bekend worden dat Andorid en iOS apps ook kunnen draaien op Windows 10 als de maker een kleine aanpassing aan de software maakt. Bovendien zijn tot nu toe de meeste recensies en previews op youtube en sites als Tweakers positief.
Ik weet niet of ze Windows 10 ook verder hebben ontwikkeld qua workflow. Kan je met Windows 10 in een gebruiker rol komen en kan de software zichzelf onderhouden? Of zal je toch in de Administrator rol komen om je systeem op orde te houden? Ook vraag ik me af (ik kan er niet zo veel over vinden) of Windows 10 ook met een soort van eigen timemachine komt om een bestandje van 5 uur geleden, gisteren of 5 dagen geleden terug te halen. Dat heeft mij namelijk al een aantal keren gered in OSX. Alleen timemachine op zich heeft mn iMac zichzelf gewoon terug verdiend omdat ik niet opnieuw een dag hoefde te werken aan iets dat ik al gemaakt had.
Het kijken naar Windows 10 opent de volgende deuren:
- Vrije hardware keuzes voor betere prijzen
- Upgrade mogelijkheden, zo gek je maar kan verzinnen
- Onderdeel stuk? Grote kans dat je dit onderdeel snel kan vervangen.
- Onder aan de streep meer horsepower om mee te werken. (niet onbelangrijk)
- Gamen met betere settings nu geen probleem (leuk meegenomen)
- Gratis upgrade naar Windows 10 omdat ik nu Windows 8.1 heb
Maar ook een paar vragen die mij aan het twijfelen houden:
- Komt er een soort van backup zoals Time Machine? (Ja, zie File History)
- Kan al als gebruiker met Windows 10 werken en zeer beperkte Admin rol?
- Is de workflow net zo strak als OSX? (Workflow is anders en persoonlijk)
- Gevoeligheid voor virussen en dat soort troep
- Outlook gebruiken kan alleen door heel office aan te schaffen. Geen goede eigen mail software.
- Misschien nog vroeg om over te praten, maar is Windows 10 stabiel?
De Mac Pro al overwogen?
Jazeker, die heb ik overwogen. De instap kost 3K en zit je qua hardware keuzes in hetzelfde schuitje als met de iMac. Hier moeten dan ook nog schermen bij gekocht worden. Zelfs het toetsenbord zit er nog niet bij. Bovendien hebben vele reviews en benchmarks aangetoond dat een maxed-out iMac beter presteert in Photoshop dan het instapmodel in de Pro serie. De Mac Pro is in mijn ogen echt een monster voor video editing. Maar voor mijn vak gaat is het zonde van de investering.
Jullie kijk hierop?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is Windows 10 een serieuze overstap waard geworden? Wat zouden jouw redenen zijn om over te stappen of waarom zou je niet overstappen (Apple fanboy materiaal is niet wat ik zoek overigens. Argumenten wel)
Ik worstel nu hier al een paar maanden mee. Ik kan wel wat gezonde feedback gebruiken. En wellicht zijn er meer mensen die hier over nadenken. Al zal het voor sommigen vloeken in de kerk zijn

[ Voor 15% gewijzigd door RoyK op 05-05-2015 22:19 ]