Dat is geen vingerwijzen. Dat is simpelweg de zaken bekijken zoals ze zijn.RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:51:
Dat is een beetje de beleving waar ik naar refereer. Zonder met mijn vinger te wijzen naar een bedrijf. Een paar weekjes even niet in Windows geweest en mn computer is van slag. Dan ben ik toch een beetje bezorgd.
Kom je misschien toch nog op een "classic" Mac Pro met een GTX 980 uit.RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:20:
Ik heb rond zitten snuffelen hoe anderen hun hardware rondom zulke programma's opzetten en blijkt dat de videokaart toch wel een issue is. Deze programma's lenen zich beter voor het Nvidia park en minder voor de AMD kaarten. Heeft te maken met CUDA, zover ik het begrijp. De nieuwe Mac Pro heeft helaas geen Nvidia kaarten aan boord.
Er zijn hele volksstammen die werken op Windows en hele stammen die werken op een OS X
Het is gewoon de mate waarop je jezelf kan aanpassen aan een andere werkwijze wat je prettig vind werken. Het is niet dat het ene product beter is dan het andere product.
Probeer eens windows op een PC en niet op een door Apple in elkaar gezette machine. Dus dan bedoel ik een echte PC met goede hardware van betrouwbare fabrikanten zoals Intel, MSI, ASUS, Gigabyte, Kingston, Sapphire, Zotac, EVGA.
Installeer windows, zoek de juiste driver en gaan met die banaan.
Het is gewoon de mate waarop je jezelf kan aanpassen aan een andere werkwijze wat je prettig vind werken. Het is niet dat het ene product beter is dan het andere product.
Probeer eens windows op een PC en niet op een door Apple in elkaar gezette machine. Dus dan bedoel ik een echte PC met goede hardware van betrouwbare fabrikanten zoals Intel, MSI, ASUS, Gigabyte, Kingston, Sapphire, Zotac, EVGA.
Als Windows dingen aanpakt op een manier die voor (vrijwel) iedereen minder ideaal/prettig zijn (bv: je PC gaat even een index bijwerken terwijl je eigenlijk zelf aan het werk wilde en het prima vind als die index later komt) dan heeft dat niks met je eigen werkwijze te maken, maar met software waarin keuzes zijn gemaakt die niet ideaal zijn.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:01:
OS X heeft die indexen vast ook ergens, of een andere oplossing die ook goed werkt, en daar merk je echt helemaal nooit wat van. En dat het is verschil. Bij Windows is het intussen een bekende performance tip om het indexeren uit te zetten zodat je er geen last hebt, dus je moet eerst de systeembeheerder uithangen om het in orde te maken.
Maar leg jij eerst eens uit, hoezo is een Mac Pro niet gewoon een PC met goede hardware? Het is gewoon een PC, en er zit prima hardware in. Toevallig een PC waarop je OS X kunt installeren, maar dat maakt het niet minder een PC.Dus dan bedoel ik een echte PC met goede hardware van betrouwbare fabrikanten zoals Intel, MSI, ASUS, Gigabyte, Kingston, Sapphire, Zotac, EVGA.
Er is echt geen reden waarom Windows op een kant en klare PC minder zou draaien dan op een zelf samengestelde PC.
Het is maar net wat je in een systeem zoekt. Een veelgehoorde opluchting bij mensen die van Windows naar Mac overstappen is dat ze niet meer voor systeembeheerder hoeven spelen en zaken gewoon werken, zonder geklooi. Voor mij is dat ook een van de redenen waarom ik een Mac beter vind. Ik vond het vroeger leuk en leerzaam, maar nu vind ik het prettig dat ik niet zelf die drivers hoef te downloaden. Om vervolgens bij elke driver weer meuk erbij te krijgen die automatisch in de tray komt (en je systeem vertragen) als ik niet de juiste vinkjes uitzet tijdens de installatie.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:01:
Dat is inderdaad een optie. Ik moet dat eens bekijken want het is een zakelijke aankoop. Zulke machines zijn tweede hands. Ik weet ook niet of dit interessant is voor de boekhouding enzo.Pjotr schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:46:
[...]
Kom je misschien toch nog op een "classic" Mac Pro met een GTX 980 uit.
Interessant voor de boekhouding?RoyK schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:44:
Ik weet ook niet of dit interessant is voor de boekhouding enzo.
Je bent toch op zoek naar een systeem waarmee je de komende jaren uit de voeten kunt?
http://www.mac4us.nl/inde...uage=dutch&page=1&sort=3a
natuurlijk! Maar het is en blijft wel een zakelijke aankoop. en dit zijn een boel centen en een serieuze aftrekpost. Ik ga dat uitzoeken.Pjotr schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 06:30:
[...]
Interessant voor de boekhouding?
Je bent toch op zoek naar een systeem waarmee je de komende jaren uit de voeten kunt?
http://www.mac4us.nl/inde...uage=dutch&page=1&sort=3a
Ik zei niet dat dat de oorzaak was, maar het kan. Wellicht gebruik TS een virusscanner die achterhaalde scans ging uitvoeren. Misschien draait het windows OS wel vanaf een harde schijf ipv een SSD. Het is allemaal tasten in de duisternis. Nogmaals ik ben ontzettend content met mijn laptop met Windows 8.1, ik heb nog geen enkele crash of BSOD gehad, geen enkel virus en de pc is onwijs responsief. Programma's zoals office starten zo snel op dat het splash screen als een flits voorbij komtBooster schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:31:
[...]
Als Windows dingen aanpakt op een manier die voor (vrijwel) iedereen minder ideaal/prettig zijn (bv: je PC gaat even een index bijwerken terwijl je eigenlijk zelf aan het werk wilde en het prima vind als die index later komt) dan heeft dat niks met je eigen werkwijze te maken, maar met software waarin keuzes zijn gemaakt die niet ideaal zijn.
OS X heeft die indexen vast ook ergens, of een andere oplossing die ook goed werkt, en daar merk je echt helemaal nooit wat van. En dat het is verschil. Bij Windows is het intussen een bekende performance tip om het indexeren uit te zetten zodat je er geen last hebt, dus je moet eerst de systeembeheerder uithangen om het in orde te maken.
dezelfde reden dat OS X niet op een zelfgebouwde pc wilt draaienMaar leg jij eerst eens uit, hoezo is een Mac Pro niet gewoon een PC met goede hardware? Het is gewoon een PC, en er zit prima hardware in. Toevallig een PC waarop je OS X kunt installeren, maar dat maakt het niet minder een PC.
Omdat je op een zelfgebouwde pc kwalitatief betere hardware kan gebruiken dan in een pc van Dell of HP. Plus de drivers van zelfgekozen hardware zijn vaak beter en meer up to date dan wat Dell en HP via hun site aanbieden. Plus HP en Dell en andere fabrikanten hebben altijd de neiging je windows installatie te vervuilen met rommel waar je niet op zit te wachten.Er is echt geen reden waarom Windows op een kant en klare PC minder zou draaien dan op een zelf samengestelde PC.
Ik vind dit altijd regelrechte kul. Wat zeggen professionals over Microsoft producten? Daar is geen zak aan om dat uit te rollen, dvd erin, next, next, next, next, finish!Tom schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:46:
Het is maar net wat je in een systeem zoekt. Een veelgehoorde opluchting bij mensen die van Windows naar Mac overstappen is dat ze niet meer voor systeembeheerder hoeven spelen en zaken gewoon werken, zonder geklooi. Voor mij is dat ook een van de redenen waarom ik een Mac beter vind. Ik vond het vroeger leuk en leerzaam, maar nu vind ik het prettig dat ik niet zelf die drivers hoef te downloaden. Om vervolgens bij elke driver weer meuk erbij te krijgen die automatisch in de tray komt (en je systeem vertragen) als ik niet de juiste vinkjes uitzet tijdens de installatie.
De vinkjes waar jij het over hebt komen om de hoek kijken bij gratis meuk die je van het internet afhaalt. Voor een mac heb je gewoon minder software dus accepteren mensen sneller dat je voor bepaalde dingen moet betalen. Betaal je voor diezelfde software op Windows dan heb je ook dat gezeur met die vinkjes niet..
En dan die drivers, dat is enkel bij de initiële installatie en als je spelletjes speelt af en toe een nieuwe videokaartdriver, maar die kan je ook krijgen via automatische updates.. Dus dan valt dat argument ook weer weg.
Ik vind het toch wel apart wat voor aannames hier gedaan worden ter zake Windows.
Wat RoyK heeft meegemaakt toen hij even een uurtje wilde gamen is natuurlijk vervelend, maar de problemen die hij ondervond heb ik in al die jaren (zeker sinds Windows 7) nooit gehad. Ook na weken vakantie, was het een kwestie van computer opstarten en je kon meteen verder waar je gebleven was. Wel moest de virusscanner even nieuwe definities binnenhalen (minuutje werk) en was er eventueel een update voor de grafische kaart, maar alles werkte gewoon en als ik geen zin had in updates kon ik deze gewoon afzetten.
Ook het updaten van Windows gebeurt pas nadat je de computer herstart (dus niet uitzet en dan weer aanzet, maar echt herstart) of indien je die popup negeert (dat hij binnen xx minuten gaat updaten) of het handmatig laat updaten.
Ik zal natuurlijk nooit zeggen dat Windows het walhalla is en niets fout kan doen. Er zijn toch een aantal zaken die zeker beter kunnen in Windows (alhoewel het een verademing is ten opzichte van eerdere versies zoals vista en xp). OS X afschilderen als zo'n beetje de beste uitvinding sinds het wiel vind ik ook weer overdreven.
Er zijn ook verschillende dingen die me storen aan Yosemite die echt wel beter kunnen (Finder is ronduit waardeloos en ook de interface lag is af en toe storend).
Uiteindelijk komt het allemaal op persoonlijk voorkeuren en voornamelijk gewenning aan. Sommige dingen zijn beter in Windows, andere dingen betere in OS X.
De tijden dat ze op het gebied van performance, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid flink van elkaar verwijderd waren liggen al lang achter ons.
Wat RoyK heeft meegemaakt toen hij even een uurtje wilde gamen is natuurlijk vervelend, maar de problemen die hij ondervond heb ik in al die jaren (zeker sinds Windows 7) nooit gehad. Ook na weken vakantie, was het een kwestie van computer opstarten en je kon meteen verder waar je gebleven was. Wel moest de virusscanner even nieuwe definities binnenhalen (minuutje werk) en was er eventueel een update voor de grafische kaart, maar alles werkte gewoon en als ik geen zin had in updates kon ik deze gewoon afzetten.
Ook het updaten van Windows gebeurt pas nadat je de computer herstart (dus niet uitzet en dan weer aanzet, maar echt herstart) of indien je die popup negeert (dat hij binnen xx minuten gaat updaten) of het handmatig laat updaten.
Ik zal natuurlijk nooit zeggen dat Windows het walhalla is en niets fout kan doen. Er zijn toch een aantal zaken die zeker beter kunnen in Windows (alhoewel het een verademing is ten opzichte van eerdere versies zoals vista en xp). OS X afschilderen als zo'n beetje de beste uitvinding sinds het wiel vind ik ook weer overdreven.
Er zijn ook verschillende dingen die me storen aan Yosemite die echt wel beter kunnen (Finder is ronduit waardeloos en ook de interface lag is af en toe storend).
Uiteindelijk komt het allemaal op persoonlijk voorkeuren en voornamelijk gewenning aan. Sommige dingen zijn beter in Windows, andere dingen betere in OS X.
De tijden dat ze op het gebied van performance, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid flink van elkaar verwijderd waren liggen al lang achter ons.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
nieuws: Onderzoekers vinden ernstige beveiligingslekken in OS X en iOS
Misschien interessant om je in te lezen in het vernieuwde security model van windows 10
Misschien interessant om je in te lezen in het vernieuwde security model van windows 10
Met courante hardware en Windows 7 of hoger is dat ook in Windows makkelijk. Voor de meeste zaken heb je een driver die je middels een wizard installeert en ook zelf up to date kunt houden. Geldt voor zowel Windows als OS X. Dat gebruiksvriendelijk/gemak is even groot op OS X als op Windows. Voor beide platformen zijn er tools die je software (apps en drivers) controleren of deze up to date is.SquareOne schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:07:
Neemt natuurlijk niet weg dat je op een Windows Machine (zelfbouw) ook zelf aan de gang moet met drivers, updaten van drivers etc. Dat gaat in OS X toch allemaal net een stukje makkelijker/gebruiksvriendelijker.
Ook OS X heeft maintenance in de achtergrond die op gezette tijden draait. Als het op dat moment niet kan draaien dan zal het op een geschikter moment alsnog die maintenance doen. M.a.w. OS X doet hetzelfde als wat Windows doet: tijdje niet gebruikt dan alles weer af (indexeren, maintenance scripts). Zat topics te vinden waarbij Spotlight indexatie behoorlijk wat resources wegsnoept (mensen die klagen over een trage Mac en hoge cpu usage van 1 van de spotlight processen).SquareOne schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:40:
Met alle respect, maar dat is dan wel een essentieel verschil met Mac. Die kun je makkelijk uit de winterstalling halen en ermee wegrijden.
Dat heeft met je workflow en je voorkeuren te maken. OS X ligt mij ook meer, ik vind daar dingen ook aanzienlijk makkelijker dan met Windows. Bij bepaalde zaken vind ik Windows ook "gedoe"/"log". Het zorgt er wel voor dat ik Windows wel kan gebruiken maar meer plezier beleef aan OS X en dus ook eerder voor een Mac dan een Windows machine ga. Weet je zeker dat je, met dit in het achterhoofd, nog wel naar Windows wil switchen?RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:18:
Dat is niet de schuld van Windows.. maar ik ben op dat moment eventjes in windows en die "gedoe" wolk hangt daar rond.
En die van OS X El Capitan (=10.11). We moeten wel even de juiste OS X en Windows versies met elkaar vergelijken (doet geen afbreuk aan de security issue waar het hier om gaat trouwens). Beide operating systems zullen security issues en andere bugs hebben en beiden zullen daar ook bepaalde maatregelen tegen hebben genomenBrilsmurfffje schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:18:
nieuws: Onderzoekers vinden ernstige beveiligingslekken in OS X en iOS
Ja, het ligt allemaal op die ene grote weegschaal. Sinds kort ook druk in de weer met Cinema4D wat toch wel een hele andere manier van belasting op je systeem is. Tijdens de creatie merk je dat niet. Maar als je eenmaal wil kijken hoe je creatie eruitziet en je gaat renderen komen de spierballen van meer cores weer tot zijn recht. Ook heeft Nvidia hier wel een aardige rol heb ik gemerkt. Zo ondersteunen ze ook diverse extra performance punten in het Adobe arsenal. Jammer dat je dan bij Apple niet een Nvidia keuze kan maken. Of je moet gaan voor een vorige generatie setup.ppl schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:29:
[...]
Dat heeft met je workflow en je voorkeuren te maken. OS X ligt mij ook meer, ik vind daar dingen ook aanzienlijk makkelijker dan met Windows. Bij bepaalde zaken vind ik Windows ook "gedoe"/"log". Het zorgt er wel voor dat ik Windows wel kan gebruiken maar meer plezier beleef aan OS X en dus ook eerder voor een Mac dan een Windows machine ga. Weet je zeker dat je, met dit in het achterhoofd, nog wel naar Windows wil switchen?
En dan komt de prijs ook weer een beetje om de hoek kijken. Ik probeer er zo weinig mogelijk naar te kijken met in het achterhoofd dat dagelijkse beleving ook iets waard is, zoals we in de vorige pagina's allemaal hebben besproken. Maar dan toch, 3K voor de instapper en moet je nog een beetje naar boven configureren + een monitor. Daar steekt het me wel. Okey, je krijgt er een mooi klein compact ding voor terug. Je prikt je stekkers erin en je bent zo goed als klaar. Waarschijnlijk pakt hij mn Timachine nog op ook en staat met een uur of twee mijn huidige OSX op mijn iMac zo op een Mac Pro en ben ik in totaal na 3 uur alweer aan het werk.
En dan komt Adobe daar toch ook wel weer om de hoek kijken met een paar leuke updates die in het OSX park het werken sneller heeft kunnen maken. Dat had ik niet verwacht en een prettige winst voor mij tijdens het werken.
Ik denk dat ik afgelopen vrijdag gewoon pech had. Alleen kwam die pech gewoon zuur binnen. Hard gewerkt. Lange dagen gedraaid in de warmte, stres gehad.. en eindelijk even tijd om te gamen. Kamp je met dat "gedoe". Daar is nu wel genoeg over gezegd en de antwoorden waren ook realistisch.
Kortom: Ben ik er al uit: ... nee
Een reden die ik kan bedenken is omdat Apple's eigen software zoals Final Cut Pro, iMovie, Aperture etc gebruik maakt van OpenCL dat is ontwikkeld door Apple en de 'tegenhanger' van CUDA is. OpenCL heeft vrijwel altijd een betere performance met AMD-gpu's gehad. Vergeet ook niet dat de twee Firepro's die in de Mac Pro zitten workstation kaarten zijn die drie 4k-schermen kunnen aansturen op 60Hz met een resolutie bij elkaar van 12k (11520×2160) en waarbij je op elk scherm nog 4k-content kan afspelen tijdens het renderen. Voor het jaar 2013 en volgens mij nu nog steeds is dat al heel wat.RoyK schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:51:
Als Apple zoveel grafische volgers heeft, maar de grote programma's baat hebben bij een Nvidia omgeving.. waarom kiest men dan toch voor AMD?
Ik weet niet hoe het op dit moment is, maar ik kan iig weinig benchmarks vinden en ben erg benieuwd wat jij hebt gevonden over dat vooral CUDA nu beter is in de grafische wereld. Maar ik weet wel dat als je OpenCL vs CUDA gaat testen met enkel een NVIDIA-gpu dat het dan eigenlijk geen eerlijke test is, want NVIDIA zal in de regel altijd beter scoren met CUDA dan met OpenCL. Volgens mij zit NVIDIA anno 2015 nog steeds op OpenCL 1.2 terwijl AMD al een tijdje 2.0 gebruikt. Daarbij komt ook nog kijken dat de OpenCL variant van NVIDIA eigenlijk niets meer dan een 'tussenstuk' is dat de vertaling doet naar naar CUDA. Het is ook gewoon een stukje marketing van NVIDIA heb ik het idee; "waarom nog veel energie in OpenCL steken als we toch ons eigen CUDA hebben?" Ik weet nog bijvoorbeeld dat vroeger Photoshop echt CUDA only was en dat sinds CS6 OpenCL support erbij is gekomen. Waarschijnlijk dat veel grafici nog steeds die gedachte hebben dat het CUDA only is, maar tegenwoordig is er echter prima support voor OpenCL in grafische software.
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Ja, er komen interessante dingen aan!RoyK schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:57:
En dan komt Adobe daar toch ook wel weer om de hoek kijken met een paar leuke updates die in het OSX park het werken sneller heeft kunnen maken. Dat had ik niet verwacht en een prettige winst voor mij tijdens het werken.
http://www.imore.com/meta...-i-no-longer-need-mac-pro
Het zou inderdaad gewoon marketing kunnen zijn. Ik heb niet naar benchmarks gezocht maar gewoon het tussen de regels in de vele topcis gelezen. Deze site heeft een mooie lijst samengesteld.Mick1990 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:46:
[...]
Een reden die ik kan bedenken is omdat Apple's eigen software zoals Final Cut Pro, iMovie, Aperture etc gebruik maakt van OpenCL dat is ontwikkeld door Apple en de 'tegenhanger' van CUDA is. OpenCL heeft vrijwel altijd een betere performance met AMD-gpu's gehad. Vergeet ook niet dat de twee Firepro's die in de Mac Pro zitten workstation kaarten zijn die drie 4k-schermen kunnen aansturen op 60Hz met een resolutie bij elkaar van 12k (11520×2160) en waarbij je op elk scherm nog 4k-content kan afspelen tijdens het renderen. Voor het jaar 2013 en volgens mij nu nog steeds is dat al heel wat.
Ik weet niet hoe het op dit moment is, maar ik kan iig weinig benchmarks vinden en ben erg benieuwd wat jij hebt gevonden over dat vooral CUDA nu beter is in de grafische wereld. Maar ik weet wel dat als je OpenCL vs CUDA gaat testen met enkel een NVIDIA-gpu dat het dan eigenlijk geen eerlijke test is, want NVIDIA zal in de regel altijd beter scoren met CUDA dan met OpenCL. Volgens mij zit NVIDIA anno 2015 nog steeds op OpenCL 1.2 terwijl AMD al een tijdje 2.0 gebruikt. Daarbij komt ook nog kijken dat de OpenCL variant van NVIDIA eigenlijk niets meer dan een 'tussenstuk' is dat de vertaling doet naar naar CUDA. Het is ook gewoon een stukje marketing van NVIDIA heb ik het idee; "waarom nog veel energie in OpenCL steken als we toch ons eigen CUDA hebben?" Ik weet nog bijvoorbeeld dat vroeger Photoshop echt CUDA only was en dat sinds CS6 OpenCL support erbij is gekomen. Waarschijnlijk dat veel grafici nog steeds die gedachte hebben dat het CUDA only is, maar tegenwoordig is er echter prima support voor OpenCL in grafische software.
http://create.pro/blog/op...leration-real-world-face/
Het komt er een beetje op neer: Met een ATI kaart heb je alleen OpenCL. Met een Nvidia kaart heb je CUDA én OpenCL.
Met een Nvidia kaart heb je extra versnelling opties in sommige Adobe die ik nu niet aan kan zetten. Nu met de nieuwe update van OSX + Metal heb ik misschien ook wel deze snelheden tot mijn beschikking.
http://www.nvidia.com/object/adobe-illustrator-cc.html
Ja ik ben heel nieuwsgierig. Ik moet er nog even energie tegenaan gooien. Er zijn vast al wat mensen die er wat benches op los hebben gelaten?Pjotr schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:47:
[...]
Ja, er komen interessante dingen aan!
http://www.imore.com/meta...-i-no-longer-need-mac-pro
Ps, kwam deze video nog tegen. Vond hem wel grappig
http://www.boxxtech.com/landing-pages/mac-pro-no
Gisteravond in bed toch nog (tot veels te laat) een boel gelezen op onder andere een Cinema4D forum. Wat me opviel in de sectie "hardware" is dat daar veel geswitched wordt naar Windows. Niet omdat ze dat zo graag willen maar omdat ze dan naar een Nvidia setup kunnen gaan ivm CUDA. Ik lees dat er veel bugs / problemen zijn in OSX / OpenCL in 3D programma's in het algemeen. Als mensen die al vele jaren met OSX / Mac werken en van hun Mac Pro afstappen om verder te werken op een Windows machine, moet daar toch iets zijn dat hun werk in de weg ligt. Marketing of niet, Nvidia heeft denk ik de troef in handen. Hun kaarten praten in CUDA én OpenCL. Schiet Apple niet een beetje in zijn eigen voet zo? Als ik als grafische gebruiker eigenlijk wel uit moet wijken om volledig gebruik te kunnen maken van de software. Alle grote software pakketen ondersteunen CUDA support, maar lang niet allemaal ondersteunen OpenCL. Het verbaasd me eerlijk wel. Daar zullen jullie vast wel legitieme redenen voor kunnen bedenken omdat recht te kletsen. Het voelt wel een beetje als "geen keus" hebben.
Inmiddels ben ik ook aardig geintresseerd geraakt in Windows 10 omdat Yosemite nou ja.. daar is al teveel over gezegd.
Kortom ik zou graag Windows 10 willen installeren op mijn MBP uit 2010 maar dat wil niet vlotten omdat bootcamp niet meewerkt. Bootcamp geeft alleen maar ondersteuning voor windows 7. Ik heb al zitten hobby'en in de info.plist maar dat biedt niet veel soelaas. Hebben jullie een oplossing?
Kortom ik zou graag Windows 10 willen installeren op mijn MBP uit 2010 maar dat wil niet vlotten omdat bootcamp niet meewerkt. Bootcamp geeft alleen maar ondersteuning voor windows 7. Ik heb al zitten hobby'en in de info.plist maar dat biedt niet veel soelaas. Hebben jullie een oplossing?
Het is mij ook gelukt, en ik ben niet de handigste haha. Misschien helpt dit?Miki schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:11:
Inmiddels ben ik ook aardig geintresseerd geraakt in Windows 10 omdat Yosemite nou ja.. daar is al teveel over gezegd.
YouTube: Install Windows 10 Tech Preview on a MacBook Pro OS X Yosemite
Die had ik al gevonden alleen mijn bootcamp versie ondersteund max Windows 7. Ik heb niet eens de optie om "Windows 7 of later". Vroeger kon je nog een ISO met Windows 7 legaal downloaden maar die optie is de nek omgedraaid voor een verificatie methode met key. Nu heb ik wel een legale OEM Win 7 key op een oude PC vastgestickerd zitten maar die accepteert Microsoft niet om een ISO te mogen downloaden.RoyK schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:01:
[...]
Het is mij ook gelukt, en ik ben niet de handigste haha. Misschien helpt dit?
YouTube: Install Windows 10 Tech Preview on a MacBook Pro OS X Yosemite
doe je het via een cd of via een usb stick? Ik heb geen dvd speler in mijn mackbook zitten. Misschien werkt dat anders?
Inmiddels wat oplossingen gevonden. Linkje gevonden naar Windows 7 iso's en een oplossing bootcamp beet te nemen.RoyK schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:46:
doe je het via een cd of via een usb stick? Ik heb geen dvd speler in mijn mackbook zitten. Misschien werkt dat anders?
Wordt een leuk avondje:
Eerst: https://m.reddit.com/r/os..._in_bootcamp_on_an_older/
Vervolgens: http://forums.macrumors.c...8-1-w10-solution.1795357/
Nog een reden om het schip OSX te gaan verlaten

Ik heb VirtualBox geïnstalleerd (OS X 10.10) en daarin Windows 10 draaien. Gaat wellicht niet zo vlot als Bootcamp, maar geeft wel een indruk van het systeem. Voordeel is dat je makkelijk de virtuele drive kan dupliceren (soort backup). Kan je lekker knutselen in 10, gaat het fout heb je een reservekopieMiki schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:11:
RoyK even een update van mijn kant! Ik heb inmiddels ook een systeem samengesteld. Staat in desktop koopadvies.
Ik gebruik met veel plezier de Windows 10 insider preview op mijn Macbook.
De Logitech Master is echt een super fijne muis. Geen spijt van dat ik deze gekocht heb.
Ik twijfel nog wel maar dat komt door de mobile kant van het verhaal. De overstap naar Windows 10 ga ik geen spijt van krijgen. Mobiel gezien weet ik het nog niet. Ik test een Lumia 535 met de beta. Qua tablet heb ik nu bij de Mediamarkt wat gespeelt met de Surface.
De Logitech Master is echt een super fijne muis. Geen spijt van dat ik deze gekocht heb.
Ik twijfel nog wel maar dat komt door de mobile kant van het verhaal. De overstap naar Windows 10 ga ik geen spijt van krijgen. Mobiel gezien weet ik het nog niet. Ik test een Lumia 535 met de beta. Qua tablet heb ik nu bij de Mediamarkt wat gespeelt met de Surface.
[ Voor 7% gewijzigd door MvL op 20-06-2015 11:49 ]
Inderdaad een super muis, gebruik het zowel met m'n Dell XPS 15 op het werk, als thuis met m'n iMac. Het heeft 3 profielen, echt geweldig.MvL schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:55:
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Too, ik ga het vanavond op mn gemakje bekijken. Ja die muis is super. Ik heb de eerste versie na al 4 jaar. Die kan wel een upgrade gebruiken.MvL schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:55:
RoyK even een update van mijn kant! Ik heb inmiddels ook een systeem samengesteld. Staat in desktop koopadvies.
Haha na een week de mbpr niet gebruikt te hebben (al die tijd in sleep), wilde ik gisterenavond inloggen.
Na het intypen van het wachtwoord kreeg ik een strandbal die na 5 minuten er nog stond. Ook zag ik nog steeds het inlogscherm. Het ding handmatig uit en aan zetten was de enige oplossing.
Tot zo ver het verhaal dat os x niet dat soort dingen vertoont...
Na het intypen van het wachtwoord kreeg ik een strandbal die na 5 minuten er nog stond. Ook zag ik nog steeds het inlogscherm. Het ding handmatig uit en aan zetten was de enige oplossing.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
En toen dacht je, dat moet ik hier even kwijt hahaMazeWing schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:23:
Haha na een week de mbpr niet gebruikt te hebben (al die tijd in sleep), wilde ik gisterenavond inloggen.
Ik ondervind nu ook een probleem. Vooral in Photoshop. Sinds een paar dagen een lag aanwezig en ik kan mn vinger er niet op leggen. Bij het switchen van tools zoals van inzoemen terug naar de brush en weer naar inzoemen.. blijven de toosl nog een seconde of 2 actief. Dit gooit mijn hele werkdag door elkaar. Ik heb de fonts al opgeruimd en wat zaken verwijderd. Photoshop opnieuw geïnstalleerd en mn Wacom drivers. Maar het lijkt toch wat verder te liggen in mn OSX.
To Do:

Meeste verhalen zijn positief, dus bovenstaande lijkt waarheid te worden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Waren mensen echt ontevreden over Windows 95? Ik was toen 12, maar in mijn herinnering was het een geweldige ervaring komende vanaf windows 3.1. De rest kan ik me wel in vinden. XP erg veel gebruikt en vooral windows 7 vond ik er prettig. De beta van windows 10 ben ik tot nu toe ook erg tevreden over en sowieso de algehele houding en instelling van microsoft het afgelopen jaar. Echt te gek.
Windows 2000 mist nog in dit plaatje en vanaf Windows XP zijn er geen slechte windows versie meer geweest.Jogai schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:14:
To Do:
[afbeelding]
Windows Vista ervaren veel mensen als een slechte iteratie maar dat is volkomen onterecht. De ervaringen waren negatief met machines van OEM fabrikanten omdat die Windows XP software klakkeloos hadden overgezet op Vista machines en dat werkte niet lekker omdat Vista een nieuwe kernel kreeg.
Windows 8 is ook een prima OS want iedereen die loopt te miepen over de startknop heeft zichzelf gewoon niet de tijd gegund om zich aan te passen aan een vernieuwde manier van werken, welke als je het doorhebt een stuk productiever is dan het startmenu zoals we dat uit Windows XP en Windows 7 kennen.
Mee eens. Ik denk ook dat je de smilies beter kan interpreteren als "hoe is het bij consumenten ontvangen". Dan is het logischer dat er geen 2000 bij staat, want die was toch meer voor bedrijven bedoeld.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Het hele plaatje klopt niet. Het was niet Windows 3.1 maar Windows 3.11 for workgroups die zo ongelooflijk goed was. Windows 95 werd ook wel goed ontvangen. De interface was volledig nieuw en dat vonden velen wel tof maar het introduceerde ook de bsod's. Windows 98 was een slechte release en is nooit goed ontvangen. Had je ineens heel veel usb spullen waar je niks mee kon omdat 98 het niet ondersteunde en verder was het tov 95 nou ook niet bepaald veel anders. Niet voor niets dat ze dit snel opvolgden met Windows 98 SE, de versie die heel lang zeer geliefd was. Waar in het begin niemand aan de XP wilde is dat aan het eind en bij de release van het nieuwe Vista veranderd. Toen was het ineens wel een goed OS...het geeft je te denken.
Windows 8 en 10 zijn lastiger omdat ze 2 verschillende werelden introduceren: desktop/laptop en tablet. Bij 8/8.1 is het tablet gedeelte prima, bij 10 juist niet. Bij desktop/laptop is het precies andersom. Kortom, de tablet mensen vinden 8/8.1 goed en 10 slecht terwijl de desktop/laptop mensen 10 goed vinden en 8/8.1 heel slecht. Je zou er stilletjes ook de conclusie uit kunnen trekken dat tablet en desktop/laptop wel erg verschillend zijn en afvragen of het wel zo slim is om die te verenigen.
Windows 8 en 10 zijn lastiger omdat ze 2 verschillende werelden introduceren: desktop/laptop en tablet. Bij 8/8.1 is het tablet gedeelte prima, bij 10 juist niet. Bij desktop/laptop is het precies andersom. Kortom, de tablet mensen vinden 8/8.1 goed en 10 slecht terwijl de desktop/laptop mensen 10 goed vinden en 8/8.1 heel slecht. Je zou er stilletjes ook de conclusie uit kunnen trekken dat tablet en desktop/laptop wel erg verschillend zijn en afvragen of het wel zo slim is om die te verenigen.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 04-07-2015 17:36 ]
Verwijderd
Mwah, daar ben ik het niet mee eens. Ik werk prima op een desktop met W8.1, sneller dan dat ik met 7 kon werken. Het gaat prima en je komt de Metro interface nooit tegen.ppl schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:34:
Het gaat er om hoe het gros van de gebruikers er over denkt en niet hoe 1 individu die totaal nietszeggend is erover denkt. Je reactie komt nogal narcistisch over.
Verwijderd
Wacht, wat? Volgens mij zeggen jouw onderbuikgevoelens van hoe jij denkt dat mensen er over denken een stuk minder dan mijn praktijkervaringen; daar is niets narcistisch aan. ( Hoe kom je er in godsnaam bij?)ppl schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:58:
Het gaat er om hoe het gros van de gebruikers er over denkt en niet hoe 1 individu die totaal nietszeggend is erover denkt. Je reactie komt nogal narcistisch over.
Feit is dat zolang je geen verroeste ouwe bok ben je prima kan wennen aan W8 en dat je er, wanneer je er aan gewend bent, veel sneller mee kan werken dan met 7.
We glijden wel weer erg af naar een welles-nietus discussie aangaande Windows-versies, wat nogal een persoonlijke ervaring is. Dit voegt weinig toe aan het beantwoorden van de vraagstelling van de TS. Zullen we een dergelijke discussie maar achterwege laten?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dan heb je misschien nog niet lang genoeg met Windows 10 gewerkt. Je kan daar namelijk t interface veranderen met de knop tablet modus.ppl schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:34:
Het samenvoegen van die 2 werelden is juist geniaal als je je kan aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Het opent de weg naar je werk doen vanaf je mobiel en tablet door die op kantoor te koppelen aam een scherm en toetsenbord.
Ik ben om bijna dezelfde redenen teruggegaan naar Windows een tijdje terug. Ik miste OS X echter wel onderweg, dus heb wel een MacBook Pro aangeschaft om die reden. Thuis werk ik exclusief met Windows op mijn PC, die heeft de power die ik nodig heb voor een fractie van de prijs van een stevige iMac. Ik ben nog steeds van mening dat de iMac een prima computer is, maar een variant met een goede grafische kaart kost mij simpelweg teveel geld.
Ik werk voornamelijk met Windows 8.1 en dat bevalt me op wat kleine punten na uitstekend. Windows 10 staat er sinds kort ook op, daar is iets aan toegevoegd wat ik al tijden mis: virtuele desktops en een Exposé achtige functie.
Ik denk dat al je vragen inmiddels wel zijn beantwoord, maar ik wilde even deze ervaring toevoegen. Ik dacht dat de switch me zwaar zou vallen (geswitcht in het XP/Vista tijdperk en wilde NIET meer terug naar Windows), heb Windows 7 overgeslagen en ben met 8.1 weer terug overgestapt op Windows. Tot zover een prima keuze geweest. Heb deze PC zelfs zodanig samengesteld dat ik er met kleine wijzigingen (WiFi) een Hackintosh van kan maken, maar ik heb die behoefte nog niet gehad.
Als laatste durf ik tegenwoordig ook wel toe te geven dat Windows echt extreem snel is, zeker met een SSD. In de tijd van OS X Tiger en Windows XP was OS X aanzienlijk sneller in gebruik, maar OS X voelt (met nadruk op voelt) wat langzamer aan tegenwoordig. Als ik Windows 8.1 op mijn MacBook Pro zet vliegt alles me om de oren, dat gevoel mis ik in OS X. Dat betekent niet dat OS X traag is, het kan ook tussen mijn oren zitten.
Ik werk voornamelijk met Windows 8.1 en dat bevalt me op wat kleine punten na uitstekend. Windows 10 staat er sinds kort ook op, daar is iets aan toegevoegd wat ik al tijden mis: virtuele desktops en een Exposé achtige functie.
Ik denk dat al je vragen inmiddels wel zijn beantwoord, maar ik wilde even deze ervaring toevoegen. Ik dacht dat de switch me zwaar zou vallen (geswitcht in het XP/Vista tijdperk en wilde NIET meer terug naar Windows), heb Windows 7 overgeslagen en ben met 8.1 weer terug overgestapt op Windows. Tot zover een prima keuze geweest. Heb deze PC zelfs zodanig samengesteld dat ik er met kleine wijzigingen (WiFi) een Hackintosh van kan maken, maar ik heb die behoefte nog niet gehad.
Als laatste durf ik tegenwoordig ook wel toe te geven dat Windows echt extreem snel is, zeker met een SSD. In de tijd van OS X Tiger en Windows XP was OS X aanzienlijk sneller in gebruik, maar OS X voelt (met nadruk op voelt) wat langzamer aan tegenwoordig. Als ik Windows 8.1 op mijn MacBook Pro zet vliegt alles me om de oren, dat gevoel mis ik in OS X. Dat betekent niet dat OS X traag is, het kan ook tussen mijn oren zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door Frietsaus op 05-07-2015 14:04 ]
Denk eerder dat jij niet lang genoeg met Windows 8, 8.1 en 10 hebt gewerkt op een daadwerkelijke tablet. Het enige wat die tablet modus knop doet is alles fullscreen gooien. Dat is natuurlijk niet een tablet modus en ook niet hetgeen Microsoft probeerde met Modern apps. Wat we nu weer krijgen zijn allerlei desktop apps die, als je mazzel hebt, iets van touchscreen support hebben. Dat is namelijk het volgende probleem, Modern is nooit populair geweest omdat Windows zo sterk op desktop/laptop gebied is. Daarbij komt dat ze in Windows 10 ook hebben lopen knutselen met gestures en een aantal handige voor tablet gebruik eruit hebben gehaald.Brilsmurfffje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:44:
Dan heb je misschien nog niet lang genoeg met Windows 10 gewerkt. Je kan daar namelijk t interface veranderen met de knop tablet modus.
Het grote nadeel daaraan is dat dit van gebruikers vereist dat zij in staat zijn om tussen die werelden te switchen. Dat kunnen er heel erg weinig en is de hoofdreden waarom het met Windows 8/8.1 nooit echt gelukt is. Vooral wanneer je tussen verschillende apps gaat switchen merk je het heel erg goed. Als je van Modern naar desktop gaat zit je ineens in een andere wereld en dat zorgt kennelijk bij velen voor desoriëntatie. Windows 10 doet het op dit vlak wat beter maar het is nog steeds allemaal zo halfjes. Het heeft gewoonweg nog meer tijd nodig om uit te ontwikkelen en te zorgen dat er meer apps zijn die zich richten op tablets (dus ondersteuning voor touch bediening). Helaas is dat iets wat met Windows heel erg lang duurt.Het samenvoegen van die 2 werelden is juist geniaal als je je kan aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Het opent de weg naar je werk doen vanaf je mobiel en tablet door die op kantoor te koppelen aam een scherm en toetsenbord.
Geniaal zou ik zoiets in ieder geval niet noemen, eerder handig en een fijne toevoeging. Het lost namelijk geen daadwerkelijk groot probleem op en brengt ook geen (volledig) andere manier van werken met zich mee. Dit is namelijk iets wat we met tablet pc's van destijds (2002) ook al konden doen alleen is het nu beter voor elkaar dan toen. Bij Apple kun je zoiets ook al maar dan zit je met 2 aparte devices. Het enige voordeel aan de wijze van Microsoft is dat je nu 1 device mee hoeft te slepen.
Bedankt voor het delen van je ervaring Frietsaus!Frietsaus schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:56:
Ik ben om bijna dezelfde redenen teruggegaan naar Windows een tijdje terug. Ik miste OS X echter wel onderweg, dus heb wel een MacBook Pro aangeschaft om die reden. Thuis werk ik exclusief met Windows op mijn PC, die heeft de power die ik nodig heb voor een fractie van de prijs van een stevige iMac. Ik ben nog steeds van mening dat de iMac een prima computer is, maar een variant met een goede grafische kaart kost mij simpelweg teveel geld.
Mooie kast Frietsaus! Was dat niet lastig met die videokaart of past het er gewoon in?Frietsaus schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:56:
Ik heb sindskort ook een hackintosh build gemaakt dat als MacPro moest gaan fungeren, maar door tijdgebrek er Windows 8.1. op gezet
De nieuwe Mac is mooi, maar de upgrade beperkingen houden mij ook tegen. Zelf denk ik ook over te stappen naar Windows als dit beestje overlijdt. Ik heb dan nog wel m'n rMBP die ik dan aan een scherm hang.
Ja, ik heb mijn keuze zeker gemaaktppl schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:32:
Heb je al een keuze kunnen maken RoyK of wacht je de Windows 10 release op 29 juli nog af?
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de iMac net niet heeft wat ik zoek, en de MacPro een andere configuratie is dan wat ik nodig heb.
Het duurdere geheugen en de Xeons zijn natuurlijk allemaal hartstikke goed. Maar of ik er nut bij heb is maar zeer de vraag. Dit geld voor een heleboel gebruikers die met de MacPro werken. Standaard geheugen zou prima voldoen en is veel beter te betalen.
De iMac heeft geen zware videokaart aan boord zoals we allemaal best wel weten, en is ATI de basis. De MacPro heeft een dual GPU setup. De programma's waar ik mee werk ondersteunen dit niet. 1 GPU zal dus bijna altijd ilde draaien wat erg zonde is gezien de investering.
Ik kom tot de conclusie dat Apple computers prachtige machines zijn met een zeer fijn OS. Door geschiedenis is er een relatie met de grafisch vormgever. Maar als je gaat kijken wat er onder de motorkap gebeurd is een ATI basis (geen CUDA) en dual GPU (macPro) geen ideale configuratie voor veel grafische programma's. Ze missen hiermee wat mij betreft echt de boot en dan bekruipt mij toch wel het het idee dat Apple die lekker eigenwijze weg bewandeld zoals hier allemaal besproken is, maar daarmee ook zijn neus ophaalt wat hun achterban zou helpen / nodig heeft. Arrogantie misschien? Ik weet het niet. Onder aan de streep verliest Apple mij in ieder geval als desktop klant door de keuze beperkingen. En ik denk als meer mensen in mijn branche goed zouden onderzoeken wat ze nodig hebben, ze eigenlijk moeten concluderen dat hun hippe Apple mooi is op hun bureau, maar niet hun needs vertegenwoordigen in hun tools. Maar, dat is mijn visie hier nu middels op. Wat een ander ermee doet is niet aan mij natuurlijk.
Ik ga dus naar een Windows PC. Ik kijk nog even de kat uit de boom met de release van Windows 10. Mijn huidige en meest recente idee van configuratie is:
i7 5960x (8 core - 16 treads) of de i7 5820K (6 core - 12 treads)
MSI X99S plus
GTX 980 ti 6GB
32GB 2400mhz DDR4
2 x Samsung EVO 500GB SSD (voor scratch en workfiles)
Misschien 1x M2. SSD 256GB (voor main boot + programma's)
1 x 3TB traditional HDD voor algemene basis opslag
Deze theoretische setup heb ik samengesteld doormiddel van de vele reviews op youtube door andere content creators. Benchmarks in de programma's waar ik mee werk en kost dit ongeveer rond de 3200 euro met de zware 5960x. En ongeveer 2600 euro met de 5820K.
Deze setup met een single 980 ti kaart met 2800 cuda cores en de zeer betaalbare i7 8 core cpu (in vergelijking met een 8 core Xeon) maken dit een enorm beest en draait bijna helemaal op SSD's. De uitbreidingen zijn groots zoals verwacht. Er zijn nog 4 slots over om van 32 naar 64GB te gaan bijvoorbeeld. Kunnen er nog tig SSD's bijgeprikt worden en kan de videokaart of CPU eenvoudig vervangen worden. Kortom, voelt het als veel meer computer / draagkracht om mijn dagelijks werk te ondersteunen en de paardenkrachten te geven op de plekken waar het nodig is. Het zit alleen niet in een fancy kokertje maar in een mooie kast.
Het werken onder Windows zal wel even wennen zijn en ik zal ik mijn ervaringen delen hier in dit topic, mocht het zover zijn.
De discussie hier vond en vind ik nog steeds erg interessant. De verschillen tussen OSX en Windows zijn er gewoon en verschillen per gebruiker hoe dit ervaren wordt. Persoonlijk heb ik er toch wel wat van opgestoken en is mijn zoektocht grondig geweest. Ik denk dat de discussie ook nog niet klaar is of over hoeft te zijn aangezien er meer mensen zijn die met dit dilemma lopen.
ps, zou ik er niet op hoeven te werken, zou de iMac mijn nr 1 keuze zijn als algemene desktop computer.
[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 06-07-2015 12:53 ]
@RoyK Met betrekking tot de opslag zit je inderdaad bij Apple al vrij snel aan externe storage vast en niet de SSDs die ingebouwd zitten in je kast zoals bij je eigen systeem. Dat is an sich wel een nadeel van Apple, alhoewel ik daar met een iMac niet zo zwaar aan til. En met Thunderbolt heb je nog meer dan genoeg ruimte om de snelheid van de EVOs bij te houden 
Daarentegen met de grafische performance ben ik heel benieuwd wat ze met Metal kunnen bereiken (hierboven ook al eerder genoemd) gezien dat het CUDA probleem, zeker voor de meeste grafische software (Adobe stap al in vanaf dag 1 als we de berichtgeving moeten geloven) wat dat betreft opgelost of in elk geval niet zo verschillend meer als dat het nu lijkt vanuit jouw bericht en waarop je voornamelijk je keuze baseert als ik het zo lees.
Overigens geef ik je vanuit het huidige perspectief gelijk dat als je met CUDA programma's werkt dat je dan beter af bent bij een Windows machine, omdat Apple deze generatie weer met ATi om de tafel is gaan zitten. Volgend jaar kan het weer helemaal anders zijn. Neemt niet weg dat ik wel aardige verwachtingen heb van Metal en heel benieuwd ben of ze inderdaad waarmaken wat ze zeggen (lees: nu al tot 8x sneller dan zonder Metal bij Adobe).
Wanneer ik het even naar mijn eigen ervaring doortrek (om ook mijn bijdrage te leveren aan het topic
) ben ik 15 jaar lang verstokt Windows gebruiker geweest en op zich met veel plezier, maar sinds de Mac zijn intrede bij mij heeft gedaan merk ik dat ik zelf liever OS X gebruik omdat het op mijn handelingen allemaal beter aansluit, de tools standaard ingebouwd zitten die ik nodig heb en mijn workflow ten opzichte van mijn Windows periode al vrij snel veel sneller was op OS X dan onder Windows. Ik heb Windows 7 nog veel gebruikt en nog tijdje 2 computers (Mac en Windows) met 8.1 naast elkaar gehad maar Windows nu gevirtualiseerd staan voor het geval dat. Nog wel Windows 10 in een VM draaiend omdat ik toch altijd nieuwsgierig blijf, maar het zal mij niet doen besluiten om terug te switchen. Het is prima als OS maar als je op de Apple manier werkt (of in elk geval along the lines of wat Apple in gedachten had dat blijkbaar met mijn workflow strookt) is Windows gewoon voor mij trager.
Ook voor het bedrijf van mijn ouders dat ik van W7 naar OS X heb gemigreerd is het aantal telefoontjes met supportvragen met zo'n 90% afgenomen. Zij denken er in elk geval niet aan om terug te gaan naar Windows en ik denk dat je altijd per use case gewoon moet zien hoe dingen uitvallen.
In ieder geval is mij wel duidelijk dat Windows 10 een goede stap vooruit is, een stap long due voor veel mensen, maar MS is op de goede weg.
Daarentegen met de grafische performance ben ik heel benieuwd wat ze met Metal kunnen bereiken (hierboven ook al eerder genoemd) gezien dat het CUDA probleem, zeker voor de meeste grafische software (Adobe stap al in vanaf dag 1 als we de berichtgeving moeten geloven) wat dat betreft opgelost of in elk geval niet zo verschillend meer als dat het nu lijkt vanuit jouw bericht en waarop je voornamelijk je keuze baseert als ik het zo lees.
Overigens geef ik je vanuit het huidige perspectief gelijk dat als je met CUDA programma's werkt dat je dan beter af bent bij een Windows machine, omdat Apple deze generatie weer met ATi om de tafel is gaan zitten. Volgend jaar kan het weer helemaal anders zijn. Neemt niet weg dat ik wel aardige verwachtingen heb van Metal en heel benieuwd ben of ze inderdaad waarmaken wat ze zeggen (lees: nu al tot 8x sneller dan zonder Metal bij Adobe).
Wanneer ik het even naar mijn eigen ervaring doortrek (om ook mijn bijdrage te leveren aan het topic
Ook voor het bedrijf van mijn ouders dat ik van W7 naar OS X heb gemigreerd is het aantal telefoontjes met supportvragen met zo'n 90% afgenomen. Zij denken er in elk geval niet aan om terug te gaan naar Windows en ik denk dat je altijd per use case gewoon moet zien hoe dingen uitvallen.
In ieder geval is mij wel duidelijk dat Windows 10 een goede stap vooruit is, een stap long due voor veel mensen, maar MS is op de goede weg.
Met de hedendaagse tendens dat data meer in de cloud staat en op dingen als een fileserver of een NAS is het nog maar de vraag of en in hoeverre het niet kunnen uitbreiden van je interne storage een probleem is. Het ligt er maar net aan hoe je dat uitgedacht hebt.ankhie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:44:
@RoyK Met betrekking tot de opslag zit je inderdaad bij Apple al vrij snel aan externe storage vast en niet de SSDs die ingebouwd zitten in je kast zoals bij je eigen systeem. Dat is an sich wel een nadeel van Apple, alhoewel ik daar met een iMac niet zo zwaar aan til.
Een ander groot voordeel van dat Thunderbolt zit 'm in het feit dat je nu desktop mogelijkheden met je laptop hebt. Voor velen is dat een mooie weg omdat ze nu alleen een notebook hoeven aan te schaffen ipv desktop en een notebook.En met Thunderbolt heb je nog meer dan genoeg ruimte om de snelheid van de EVOs bij te houden
Of nog extremer: afvragen of je wel met CUDA wilt blijven werken. Het is en blijft een vendor lock-in en zoals je nu ziet beperkt het je in de keuze van software (zowel apps als OS) en hardware. Het is dat je niet zo gek veel andere keus hebt omdat OpenCL nog niet zo wijdverspreid is maar anders...Overigens geef ik je vanuit het huidige perspectief gelijk dat als je met CUDA programma's werkt dat je dan beter af bent bij een Windows machine, omdat Apple deze generatie weer met ATi om de tafel is gaan zitten.
Daar moet je vooral niet over nadenkenVolgend jaar kan het weer helemaal anders zijn.
ppl, bedoel je met de vendor-lock-in nu de nVidia kaarten? Of bedoel je dat je bij Apple juist die keuze niet hebt?
Als je het eerste bedoel, heeft nVidia al een tijdje toch wel de beste hand qua kaarten / performance. En als je software nu meer kan doen / sneller kan werken omdat hij gebruik kan maken de CUDA cores, waarom zou je dan niet voor die performance kiezen? Gezien grafische software om ons heen CUDA zeer breed tot zich genomen hebben snap ik de keuze voor ATI een stuk minder van Apple. Even met in het achterhoofd dat veel grafische vormgevers voor OSX kiezen.
Met een nvidiakaart heb je en CUDA en OpenCL. Met ATI heb je enkel OpenCL.
Als je het eerste bedoel, heeft nVidia al een tijdje toch wel de beste hand qua kaarten / performance. En als je software nu meer kan doen / sneller kan werken omdat hij gebruik kan maken de CUDA cores, waarom zou je dan niet voor die performance kiezen? Gezien grafische software om ons heen CUDA zeer breed tot zich genomen hebben snap ik de keuze voor ATI een stuk minder van Apple. Even met in het achterhoofd dat veel grafische vormgevers voor OSX kiezen.
Het is niet zozeer een probleem en zo bedoelde ik het ook niet. Je wil alleen niet 6 externe harde schijven aan je systeem hangen als het even kan. En als je met multi-layered photoshopbestanden gaat werken dan wil je ze wel lokaal hebben staan omdat de netwerkperformance anders toch in de weg ligt. Natuurlijk kan je voor dat soort zaken wel je externe harde schijf hebben met Thunderbolt en daarna netjes op de Fileserver/NAS wegschrijven. Overigens ook mijn manier van werken, alles standaard gesynct naar de NAS maar ik werk dan niet de hele tijd met grote bestanden. Heb een 256GB SSD erin zitten en een 4TB externe schijf waar mijn docs en werkdocumenten opstaan (kleine photoshopfiles bijv.) die ook weer synct met mijn NAS naar alle andere computers.ppl schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:44:
[...]
Met de hedendaagse tendens dat data meer in de cloud staat en op dingen als een fileserver of een NAS is het nog maar de vraag of en in hoeverre het niet kunnen uitbreiden van je interne storage een probleem is. Het ligt er maar net aan hoe je dat uitgedacht hebt.
Thunderbolt is imo een van de beste aansluitingen op het moment verkrijgbaar dus ik ben het volledig met je eens. Helaas is het vaak nog wat prijzig, alhoewel dat zakelijk minder een issue is vaak. Natuurlijk voldoet USB 3 voor veel dingen uiteraard prima, maar het biedt zeker opties met daisy chainen etc.[...]
Een ander groot voordeel van dat Thunderbolt zit 'm in het feit dat je nu desktop mogelijkheden met je laptop hebt. Voor velen is dat een mooie weg omdat ze nu alleen een notebook hoeven aan te schaffen ipv desktop en een notebook.
Daar geef je zelf de achilleshiel aan. Op dit moment biedt CUDA gewoon veel voordelen qua performance en is dat gewoon een enorme plus voor nVidia kaarten. Een echte vendor lock-in vind ik het minder maar het is natuurlijk wel alleen bij nVidia te krijgen. Daarom vind ik Metal dan ook echt interessant omdat dat de performance een enorme boost geeft, onafhankelijk van de gebruikte kaarten. Apple haalt daar dan ook de 'edge' die nVidia lijkt te hebben onderuit als het inderdaad zo goed werkt. Zeker nu vanaf dag 1 al de grote jongens uit de CUDA wereld (zoals Adobe) het al gaan supporten. Het zou voor mij al een reden zijn om nog even te wachten om te zien wat het dood alvorens over te gaan tot de aanschaf van een nieuw systeem[...]
Of nog extremer: afvragen of je wel met CUDA wilt blijven werken. Het is en blijft een vendor lock-in en zoals je nu ziet beperkt het je in de keuze van software (zowel apps als OS) en hardware. Het is dat je niet zo gek veel andere keus hebt omdat OpenCL nog niet zo wijdverspreid is maar anders...
Als je tussen nu en een paar maanden in de markt bent voor een nieuw systeem is het wachten op Skylake en Metal natuurlijk wel een optie. Als je NU een systeem nodig hebt dan moet je NU kiezen wat het beste bij je past en bij RoyK in dit geval dus een W10/CUDA systeem. Als hij nog 2 maanden geduld heeft zou ik, gezien zijn voorkeur voor de Mac en zijn gewenning aan OS X, daar toch nog even op wachten.[...]
Daar moet je vooral niet over nadenkenTechnologie veranderd heel snel. Kies gewoon datgene wat nu de beste optie is en waar je het 3 jaar mee kunt uitzingen. Tegen die tijd zijn de nieuwe technologieën zoals Metal ook al meer uitontwikkeld en breder ondersteund.
Zoals ik al zei, vanuit mijn eigen situatie is de stap naar Windows 10 eentje die ik niet zal maken. Apple heeft alles wat ervoor zorgt dat ik persoonlijk by far lekkerder werk op OS X. Ondanks betere stabiliteit en alles dat verbeterd is heb ikzelf altijd meer onderhoud aan een Windows systeem dan dat ik tot op heden op Apple had. Ben wel benieuwd naar de long-run installaties van W10 bij druk gebruik, maar ondanks dat ik overal hoor dat het 'niet meer nodig is' vind ik nog steeds dat het register vol loopt en de performance toch echt flink achteruit gaat waarna ik weer voor een reinstall ga om het systeem weer vlot te krijgen (en ja, ook op duurdere hardware). Dat was op W7 en W8.1 nog steeds zo voor mij persoonlijk.
Verwijderd
Even een kleine opmerking daarover: veel mensen vergeten msconfig uit te voeren en alle overbodige/ ongewenste opstartprogramma's en opstartservices uit te zetten. Dat lost 9/10 keer al je performanceproblemen op.ankhie schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:59:
Ben wel benieuwd naar de long-run installaties van W10 bij druk gebruik, maar ondanks dat ik overal hoor dat het 'niet meer nodig is' vind ik nog steeds dat het register vol loopt en de performance toch echt flink achteruit gaat waarna ik weer voor een reinstall ga om het systeem weer vlot te krijgen (en ja, ook op duurdere hardware). Dat was op W7 en W8.1 nog steeds zo voor mij persoonlijk.
Dat is ook precies waar Mac-gebruikers een hekel aan hebben: je moet systeembeheerder spelen om het allemaal lekker werkend te krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:20:
[...]
Even een kleine opmerking daarover: veel mensen vergeten msconfig uit te voeren en alle overbodige/ ongewenste opstartprogramma's en opstartservices uit te zetten. Dat lost 9/10 keer al je performanceproblemen op.
MSConfig ken ik uiteraard en ik zette zoveel mogelijk dingen uit die niet nodig waren. Toch vond ik het, in elk geval t/m Windows 7 altijd verbazingwekkend dat systemen toch slomer werden met de tijd. Op OS X tot op heden nog geen last van gehad. Ik heb daar zelfs 3 jaar met een installatie gedaan.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:20:
[...]
Even een kleine opmerking daarover: veel mensen vergeten msconfig uit te voeren en alle overbodige/ ongewenste opstartprogramma's en opstartservices uit te zetten. Dat lost 9/10 keer al je performanceproblemen op.
Ik erger me altijd een beetje aan het feit dat Vista / 7 / 8 / 10 als apart OS worden genoemd op dit soort plaatjes, maar dat dingen als '98 second edition' en Windows 2000 even vergeten worden. Om de hele afsplitsing naar Windows NT en dan weer de convergence er van bij Windows 2000 maar niet te noemenJogai schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:14:
To Do:
** plaatje **
Die site ben ik ook wel eens tegen gekomen, maar vind ik totaal niet objectief. Heb je trouwens ook de reacties helemaal onderaan die website gelezen? Daar zegt men juist weer wat anders. Lastig zoRoyK schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 01:05:
ppl, bedoel je met de vendor-lock-in nu de nVidia kaarten? Of bedoel je dat je bij Apple juist die keuze niet hebt?
For further reading, in a forum thread on Creative Cow an Adobe employee stated that in most cases CUDA will out-perform OpenCL (source).
Die bron die ze daar aanhalen is er een uit 2013. In de tussentijd is er ontzettend veel veranderd met OpenCL met de bijbehorende performanceboosts. Daarnaast vind ik het sowieso een vage statement. Welke hardware heeft die Adobe employee met elkaar vergeleken? Die statement is net zo vaag als "intel is sneller dan AMD".
For example, the Nvidia GTX 780 would supercharge all your CUDA based computation whilst still scoring 1700 in LuxMark Sala (OpenCL benchmark) giving it significant grunt in apps that are OpenCL based such as Final Cut Pro X. An even newer Nvidia GPU such as the GTX 980 scores 2600 in LuxMark Sala, a higher score than the AMD R9 280X (which scores 2400), giving you the best of both worlds.
Een GTX980 vergeleken met een R9 280x... Dat is geen eerlijke vergelijking. Ze hadden dan op zijn minst een R9 290x genomen, die op dat moment ook al uit was en tegenwoordig minstens 2x zo goedkoper is dan een GTX980.

Ik snap de keuze op zich wel. Sowieso gebruikt Apple's eigen software zoals Final Cut Pro, iMovie en Aperture OpenCL. Ik kan me voorstellen dat Apple voor de eigen software een zo goed mogelijke performance wilt. Vergeet ook niet dat de Mac Pro in 2013 op de markt is gekomen en als je daar nog engineering, ontwikkeling en testen bij meerekent, dan is dat ding misschien in 2011 of 2012 al ontworpen. En dan hebben we het over een tijd waarbij AMD een enorme voorsprong had in OpenCL performance dan NVIDIA. Tegenwoordig is dat verschil steeds kleiner aan het worden zoals ook in bovenstaande Luxmark benchmark te zien is en ik kan me goed voorstellen dat Apple bij de volgens Mac pro weer kiest voor NVIDIA. Maar er komt nog meer bij kijken. De FirePro D700's zijn bijna identiek aan de W9000 van AMD. Dat zijn workstation kaarten die normaal gesproken rond de €3000 per stuk kosten (of €6000 als je net als de Mac Pro 2 GPU's neemt). Volgens mij kan je dan niets anders zeggen dat Apple prijstechnisch een enorm goede deal heeft gesloten met AMD. En daar komt ook nog eens bovenop dat die FirePro kaarten op mobile formaat zijn. NVIDIA heeft anno 2015 nog steeds geen mobile gpu die evenveel tflops kan leveren als één Firepro D700. De Quadro K5100m levert 2,4 tflops en één D700 3,5 tflops.snap ik de keuze voor ATI een stuk minder van Apple.
Verwijderd
Ach, dat is alleen nodig als je dus allemaal troep geïnstalleerd hebt die standaard opstart. Als je een beetje oplet met wat je installeert dan is het niet nodig.Tom schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:22:
[...]
Dat is ook precies waar Mac-gebruikers een hekel aan hebben: je moet systeembeheerder spelen om het allemaal lekker werkend te krijgen.
Tja, ik heb echt nooit sinds XP ( Vista nooit gebruikt) gemerkt dat een installatie van Windows langzamer werd over tijd, als je maar een beetje nadacht over wat je deed met het ding. In tegenstelling tot familieleden, die op elke banner klikken en duizend toolbars en andere troep geïnstalleerd hebben. Ja, dan wordt het wel traag.ankhie schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:48:
[...]
MSConfig ken ik uiteraard en ik zette zoveel mogelijk dingen uit die niet nodig waren. Toch vond ik het, in elk geval t/m Windows 7 altijd verbazingwekkend dat systemen toch slomer werden met de tijd. Op OS X tot op heden nog geen last van gehad. Ik heb daar zelfs 3 jaar met een installatie gedaan.
Thanks Mick voor je heldere onderbouwing. Maakt het allemaal weer wat makkelijker haha (notttttt)Mick1990 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:08:
[...]
Die site ben ik ook wel eens tegen gekomen, maar vind ik totaal niet objectief. Heb je trouwens ook de reacties helemaal onderaan die website gelezen? Daar zegt men juist weer wat anders. Lastig zo![]()
For further reading, in a forum thread on Creative Cow an Adobe employee stated that in most cases CUDA will out-perform OpenCL (source).
Die bron die ze daar aanhalen is er een uit 2013. In de tussentijd is er ontzettend veel veranderd met OpenCL met de bijbehorende performanceboosts. Daarnaast vind ik het sowieso een vage statement. Welke hardware heeft die Adobe employee met elkaar vergeleken? Die statement is net zo vaag als "intel is sneller dan AMD".
For example, the Nvidia GTX 780 would supercharge all your CUDA based computation whilst still scoring 1700 in LuxMark Sala (OpenCL benchmark) giving it significant grunt in apps that are OpenCL based such as Final Cut Pro X. An even newer Nvidia GPU such as the GTX 980 scores 2600 in LuxMark Sala, a higher score than the AMD R9 280X (which scores 2400), giving you the best of both worlds.
Een GTX980 vergeleken met een R9 280x... Dat is geen eerlijke vergelijking. Ze hadden dan op zijn minst een R9 290x genomen, die op dat moment ook al uit was en tegenwoordig minstens 2x zo goedkoper is dan een GTX980.
[afbeelding]
[...]
Ik snap de keuze op zich wel. Sowieso gebruikt Apple's eigen software zoals Final Cut Pro, iMovie en Aperture OpenCL. Ik kan me voorstellen dat Apple voor de eigen software een zo goed mogelijke performance wilt. Vergeet ook niet dat de Mac Pro in 2013 op de markt is gekomen en als je daar nog engineering, ontwikkeling en testen bij meerekent, dan is dat ding misschien in 2011 of 2012 al ontworpen. En dan hebben we het over een tijd waarbij AMD een enorme voorsprong had in OpenCL performance dan NVIDIA. Tegenwoordig is dat verschil steeds kleiner aan het worden zoals ook in bovenstaande Luxmark benchmark te zien is en ik kan me goed voorstellen dat Apple bij de volgens Mac pro weer kiest voor NVIDIA. Maar er komt nog meer bij kijken. De FirePro D700's zijn bijna identiek aan de W9000 van AMD. Dat zijn workstation kaarten die normaal gesproken rond de €3000 per stuk kosten (of €6000 als je net als de Mac Pro 2 GPU's neemt). Volgens mij kan je dan niets anders zeggen dat Apple prijstechnisch een enorm goede deal heeft gesloten met AMD. En daar komt ook nog eens bovenop dat die FirePro kaarten op mobile formaat zijn. NVIDIA heeft anno 2015 nog steeds geen mobile gpu die evenveel tflops kan leveren als één Firepro D700. De Quadro K5100m levert 2,4 tflops en één D700 3,5 tflops.

Hoewel, diverse programmas ondersteunen met CUDA diverse berekeningen, waar OpenCL wat minder mag doen zie ik.
Betreft Metal, daar kijk ik ook zeker naar uit. Helaas een beetje tegenslag hier aan de financiële kant. Dus de aanschaf van een nieuw werkstation is een stukje opgeschoven naar later dit jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 07-07-2015 12:13 ]
Ja maar zo valt van elke kant wat te zeggen. Het hangt echt van de gebruiker af, ik heb Windows systemen gezien die al jaren goed draaien maar ook die na een paar maanden na een schone installatie niet meer vooruit waren te branden. Ik heb ook vele MacBooks en iMacs gezien die top draaien, maar ook waar mensen het alsnog voor elkaar kregen ze enorm traag te krijgen.ankhie schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:48:
[...]
MSConfig ken ik uiteraard en ik zette zoveel mogelijk dingen uit die niet nodig waren. Toch vond ik het, in elk geval t/m Windows 7 altijd verbazingwekkend dat systemen toch slomer werden met de tijd. Op OS X tot op heden nog geen last van gehad. Ik heb daar zelfs 3 jaar met een installatie gedaan.
Sowieso komt dit probleem al veel minder voor als je een SSD in je systeem hebt, zowel op Windows als Mac OS X. Ik krijg Windows hier niet meer (want vroeger met XP en Vista lukte dat wel redelijk) traag in elk geval en heb laatst notabene een dirty upgrade gedaan van 8.1 naar 10. Super snel.
Daarom gaf ik ook in elke post aan dat het om mijn persoonlijke ervaring gaat (ondanks dat ik die elders bij anderen ook tegenkom, vaker wel dan niet).Frietsaus schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:24:
[...]
Ja maar zo valt van elke kant wat te zeggen. Het hangt echt van de gebruiker af, ik heb Windows systemen gezien die al jaren goed draaien maar ook die na een paar maanden na een schone installatie niet meer vooruit waren te branden. Ik heb ook vele MacBooks en iMacs gezien die top draaien, maar ook waar mensen het alsnog voor elkaar kregen ze enorm traag te krijgen.
Sowieso komt dit probleem al veel minder voor als je een SSD in je systeem hebt, zowel op Windows als Mac OS X. Ik krijg Windows hier niet meer (want vroeger met XP en Vista lukte dat wel redelijk) traag in elk geval en heb laatst notabene een dirty upgrade gedaan van 8.1 naar 10. Super snel.
Uiteraard geeft een SSD een nieuwe boost aan je systeem en wordt hij minder snel traag, tegenwoordig zal het ook allemaal wel meevallen. Het is natuurlijk ook hoe 'gevoelig' je ervoor bent. Sommige mensen boeit het niet en gaat alles snel zat voor. Voor anderen is het kleinste beetje al merkbaar en irritant. Maargoed, dit is sowieso een discussie waarin ieder alleen voor zichzelf eigenlijk kan zeggen hoe en wat omdat het met alles per gebruiker verschilt
Op papier uiteraard een superconfiguratie, en in de diverse benchmarks zal dit systeem een quad-core Mac Pro "Late 2013" alle hoeken van de kamer laten zien.RoyK schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:47:
Ja, ik heb mijn keuze zeker gemaakt. Mijn huidige en meest recente idee van configuratie is:
i7 5960x (8 core - 16 treads) of de i7 5820K (6 core - 12 treads)
MSI X99S plus
GTX 980 ti 6GB
32GB 2400mhz DDR4
2 x Samsung EVO 500GB SSD (voor scratch en workfiles)
Misschien 1x M2. SSD 256GB (voor main boot + programma's)
1 x 3TB traditional HDD voor algemene basis opslag
Deze theoretische setup heb ik samengesteld doormiddel van de vele reviews op youtube door andere content creators. Benchmarks in de programma's waar ik mee werk en kost dit ongeveer rond de 3200 euro met de zware 5960x. En ongeveer 2600 euro met de 5820K.
De eerlijkheid gebiedt natuurlijk ook te zeggen dat tijdens het dagelijkse gebruik de meeste van die 6 of 8 cores continu uit hun neus staan te eten omdat ze niks nuttigs te doen krijgen. Anders gezegd, een quad-core met een ATI kaart werkt, in het dagelijks gebruik, waarschijnlijk even prettig als zo'n 8-core racemonster. (stelling)
Ik begrijp dat je jezelf nog even de tijd hebt gegeven voor de finale beslissing. Wie weet dat er in Q4 een update van de Mac Pro "Late 2015" verschijnt met een recente Xeon E5 16xx v4, waarmee je dan voor dezelfde €3000 een systeem in huis kunt halen waar je weer jaren plezier van hebt.
http://ark.intel.com/compare/82764,75779
Ik doelde op CUDA en daarmee dus inderdaad op de Nvidia kaarten. Dat CUDA werkt heel erg goed waardoor velen er gebruik van maken en aangezien CUDA een Nvidia-only is zitten die lui dus ook vast aan Nvidia.RoyK schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 01:05:
Totdat ze het niet meer hebben en je wilt switchen. Dan kan dat niet want je zet ook niet zomaar even al je CUDA spul om naar iets anders.Als je het eerste bedoel, heeft nVidia al een tijdje toch wel de beste hand qua kaarten / performance.
Omdat je sommige zaken niet alleen nu wilt gebruiken maar voor de komende 10 jaar. Dan wil je toch wel enigszins zeker zijn dat het ook kan. Als je dan gokt op een technologie van een fabrikant is dat niet zo'n beste zet gezien de ervaringen in het verleden (zodra dingen niet meer economisch in leven te houden zijn draaien ze die de nek om).En als je software nu meer kan doen / sneller kan werken omdat hij gebruik kan maken de CUDA cores, waarom zou je dan niet voor die performance kiezen?
Ik heb begrepen dat AMD juist de betere is met OpenCL en aangezien Apple daar vol op inzet ligt AMD dan ook meer voor de hand. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook domweg een deal zijn die ze hebben afgesloten voor x jaar. Ook niet ongewoon. Voordeel van OpenCL is natuurlijk de ondersteuning door Nvidia, AMD en Intel en het feit dat het zowel de GPU als CPU als DSP kan gebruiken terwijl CUDA beperkt is tot een Nvidia GPU. OpenCL loopt alleen achter op CUDA en dat is te zien aan de hoeveelheid implementaties. Dat zal de komende tijd vast wel veranderen aangezien Nvidia in de UNIX/Linux wereld niet geliefd is (Linus Torvalds is niet de enige die "fuck you Nvidia!" scandeert) terwijl dat wel de wereld is waar men heel veel rekenwerk doet waar juist OpenCL en CUDA voor geschikt zijn. Wellicht daarom ook Apples keuze voor AMD.Gezien grafische software om ons heen CUDA zeer breed tot zich genomen hebben snap ik de keuze voor ATI een stuk minder van Apple. Even met in het achterhoofd dat veel grafische vormgevers voor OSX kiezen.
Maar goed, het is allemaal koffiedik kijken. Als je nu iets uitzoekt met een Nvidia kaart en Windows erop zit je de komende 3 jaar wel snor en in die 3 jaar kan heel wat gebeuren
Daar heb je alleen niet 6 schijven voor nodig en weet ik veel wat nog meer voor configs. Simpelere setups maken dit soort zaken ook al mogelijk. Buiten dat kun je ook middels DAS een externe RAID doos aan je Mac hangen waarbij je de RAID doos dan ergens in een kast kwijt kunt zodat het geluidsniveau ook weer aangenamer is. Het is maar net waar je de punten neerlegt dus vooraf stellen dat intern beter is...neh, dat is vandaag de dag behoorlijk ouderwets. Er is nu heel veel mogelijk op storage gebied.ankhie schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:59:
Je wil alleen niet 6 externe harde schijven aan je systeem hangen als het even kan. En als je met multi-layered photoshopbestanden gaat werken dan wil je ze wel lokaal hebben staan omdat de netwerkperformance anders toch in de weg ligt.
Dat is alleen niet waar CUDA en OpenCL voor bedoeld zijn. Dit zijn technologieën die zich richten op diehard rekenkundig werk die vooral veel baat hebben bij de parallelle verwerking van de GPU. Dat je daar ook wat Adobe spul mee kunt versnellen is leuk meegenomen. Werkt vaak trouwens ook anders dan CUDA/OpenCL.Daarom vind ik Metal dan ook echt interessant omdat dat de performance een enorme boost geeft, onafhankelijk van de gebruikte kaarten. Apple haalt daar dan ook de 'edge' die nVidia lijkt te hebben onderuit als het inderdaad zo goed werkt. Zeker nu vanaf dag 1 al de grote jongens uit de CUDA wereld (zoals Adobe) het al gaan supporten. Het zou voor mij al een reden zijn om nog even te wachten om te zien wat het dood alvorens over te gaan tot de aanschaf van een nieuw systeem
Skylake is vooral leuk voor notebookgebruikers, heel wat minder voor de desktop mensen. Metal is iets wat op alle Macs waar nu Yosemite op kan draaien zal worden gebruikt dus daar heb je ook geen extra voordeel bij een nieuwe Mac. Het enige waar je op kunt wachten is een meer up to date iMac 5K die hardware heeft waardoor je wel de iMac als extern scherm kunt gebruiken en een meer up to date Mac Pro. Zo heel erg gek veel vernieuwends hebben we de laatste jaren niet meer op hardware gebied. Het zit hem nu vooral in de software en sensoren.Als je tussen nu en een paar maanden in de markt bent voor een nieuw systeem is het wachten op Skylake en Metal natuurlijk wel een optie.
Middels is de switch naar PC sinds een week een feit. Eindelijk!
Het is erg wennen en er zijn een heleboel dingen hetzelfde en een heleboel dingen anders. Qua kracht is het een monster. Benchmarks die ik heb gedraaid laten de Mac Pro met 6 cores van meer dan 5000 euro flink achter zich. Ik heb mn machine omgedoopt tot "Beest" als bijnaam.
De stap van OSX naar Windows valt me iets zwaarder als verwacht. Het zit hem in kleine dingetjes maar het is niets waar je niet aan kunt wennen. Het vraagt een andere aanvlieg route.
Binnenkort, over een paar weken als alles is gesetteld ga ik een blog schrijven en the good and that bad met jullie delen. Gewoon recht door zee.
Tipje van de sluier: Tot op heden mis ik alleen wat handige OSX grapjes zoals de quick view met de spatie en gemakken als time machine die met een paar klikken is ingesteld. Voor de rest is er weinig om klagen en zie ik weinig redenen om je aan een Mac vast te klampen als je grafisch werk verricht en net wat meer van je iMac vraag.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn uiteindelijke review.
Het is erg wennen en er zijn een heleboel dingen hetzelfde en een heleboel dingen anders. Qua kracht is het een monster. Benchmarks die ik heb gedraaid laten de Mac Pro met 6 cores van meer dan 5000 euro flink achter zich. Ik heb mn machine omgedoopt tot "Beest" als bijnaam.
De stap van OSX naar Windows valt me iets zwaarder als verwacht. Het zit hem in kleine dingetjes maar het is niets waar je niet aan kunt wennen. Het vraagt een andere aanvlieg route.
Binnenkort, over een paar weken als alles is gesetteld ga ik een blog schrijven en the good and that bad met jullie delen. Gewoon recht door zee.
Tipje van de sluier: Tot op heden mis ik alleen wat handige OSX grapjes zoals de quick view met de spatie en gemakken als time machine die met een paar klikken is ingesteld. Voor de rest is er weinig om klagen en zie ik weinig redenen om je aan een Mac vast te klampen als je grafisch werk verricht en net wat meer van je iMac vraag.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn uiteindelijke review.
Wat voor hardware heb je uiteindelijk gekocht?
Het is geworden:MazeWing schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:24:
Wat voor hardware heb je uiteindelijk gekocht?
6800K i7-6 core
32gb DDR4 geheugen
512GB 950 pro
1TB 850 evo
GTX 1070
en dat zit in een Defiren R5 kast. Erg strak, en superstil. Ik hoor hem niet in ieder geval.
De cpu ga ik nog een beetje overklokken. Hij houd hem op een warme dag op 30 graden op stock speed.
Mooie specs. Ik heb zelf ook de Define R5 en ben er erg tevreden over.
Wanneer je vergelijkbare hardware bij zou Apple kopen, die er simpelweg op dit moment nog niet eens is, was je een veelvoud van het bedrag wat je nu hebt uitgegeven kwijt.
Je zou eens voor de grap kunnen spelen met OSX er op te zetten (gewoon guides volgen van TonyMac). Als het goed is zou alles out of the box moeten werken (mits je geen heel exotisch moederbord hebt).
Wanneer je vergelijkbare hardware bij zou Apple kopen, die er simpelweg op dit moment nog niet eens is, was je een veelvoud van het bedrag wat je nu hebt uitgegeven kwijt.
Je zou eens voor de grap kunnen spelen met OSX er op te zetten (gewoon guides volgen van TonyMac). Als het goed is zou alles out of the box moeten werken (mits je geen heel exotisch moederbord hebt).
Ik heb een Asus x99-A II gekocht. Op het moment staat nu echt alles geïnstalleerd en draai ik Windows 10. Het is erg wennen maar tot nu toe werkt alles prima. Het is een heel strak OS geworden. Het bevalt me goed. Een paar kleine tweaks met tools gebruikt om een beetje mijn oude workflow te kunnen hanteren. Denk aan het maken van een screenshot en die snel ergens toepassen.
De iMac staat er naast en het is best leuk om zo even heen en weer te gaan. Best of both worlds! Sowieso ben ik veel in mn sleutelhanger aan het kijken omdat daar in OSX het hele zwikje omheen draai wat ik bij Windows niet heb / kan importeren
De iMac staat er naast en het is best leuk om zo even heen en weer te gaan. Best of both worlds! Sowieso ben ik veel in mn sleutelhanger aan het kijken omdat daar in OSX het hele zwikje omheen draai wat ik bij Windows niet heb / kan importeren
Anders even Synergy installerenRoyK schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:27:
Thanks voor de tip. Dat ziet er heel bruikbaar uit!!!Nitai schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:31:
[...]
Anders even Synergy installerenWordt het helemaal leuk...
Ken je greenshot? Dit is de ideale tool hiervoor.RoyK schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:27:
Een paar kleine tweaks met tools gebruikt om een beetje mijn oude workflow te kunnen hanteren. Denk aan het maken van een screenshot en die snel ergens toepassen.
Yep, greenshot draai ik momenteel. Werkt top. Screen maken met 1 knop en slepen maar!Sepio schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:00:
[...]
Ken je greenshot? Dit is de ideale tool hiervoor.
Verwijderd
Ben heel benieuwd naar je blog! Zeker omdat je redelijk objectief lijkt te zijn, en ik ben wel benieuwd naar de ervaring van iemand die op zijn PC vertrouwt voor een deel van zijn inkomen. Dat maakt het allemaal wat serieuzer.
Dank je Mincedmeat. Ik ben zeker objectief. Natuurlijk zit ik even in een overgang van OS 1 naar OS 2 met zo zijn ongemakken en wenkbrauw fronzen. Maar vandaag bijvoorbeeld een prima dag gehad op mijn windows bak.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:55:
Ben heel benieuwd naar je blog! Zeker omdat je redelijk objectief lijkt te zijn, en ik ben wel benieuwd naar de ervaring van iemand die op zijn PC vertrouwt voor een deel van zijn inkomen. Dat maakt het allemaal wat serieuzer.
Ik heb middels een heel lijstje bij gehouden met wat ik wil vermelden. The good, the bad.. tot nu toe kan ik het gemak van OSX heel erg waarderen. Kleine simpele dingen. Maar daar staan weer hele andere simpele dingen in Windows tegenover die OSX weer niet out of the box geeft. Het blijft onder aan de streep mijn persoonlijke ervaring. En tot op heden heb ik nog geen enkele reden gevonden om een gigantisch bedrag uit te geven aan een Apple machine om mijn grafische werkzaamheden te doen. Het stukje simplisme in OSX is geen meerprijs van 2500 euro waard.
Ik wil mezelf nog een paar weekjes geven om een goed oordeel te kunnen geven. Ook verzamel ik tooltjes, tips en dingen die je even moet weten mocht je over gaan en fout kunnen gaan, mits je een hokje hier en daar aan of uitvink en je een halve dag frustratie bespaar.
Mjah NT 3.51/4.0, W2K en W2K3. (Ja ik weet W2K3 is eigenlijk server OS maar heb dit eigenlijk gebruikt tijdens de hele WinXP periode en daarna).Brilsmurfffje schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:12:
[...]
Windows 2000 mist nog in dit plaatje en vanaf Windows XP zijn er geen slechte windows versie meer geweest.
Windows Vista ervaren veel mensen als een slechte iteratie maar dat is volkomen onterecht. De ervaringen waren negatief met machines van OEM fabrikanten omdat die Windows XP software klakkeloos hadden overgezet op Vista machines en dat werkte niet lekker omdat Vista een nieuwe kernel kreeg.
Windows 8 is ook een prima OS want iedereen die loopt te miepen over de startknop heeft zichzelf gewoon niet de tijd gegund om zich aan te passen aan een vernieuwde manier van werken, welke als je het doorhebt een stuk productiever is dan het startmenu zoals we dat uit Windows XP en Windows 7 kennen.
Windows 95 was zo slecht niet als ik eerlijk ben zowel Win98 als 95 hadden wel wat 'opstart problemen' maar bij Win98SE ging het wel wat beter.
En de test versie van Win10 vanaf dag 1 geprobeerd, ja er waren wat problemen en de ene update maakte wat kapot waar de andere het weer oploste.. Draai nu op 8 pc's/laptops Win10 en heb niets te klagen.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
[zeur]Je quote een bericht van ruim een jaar geleden.[/zeur]
Signature van nature
Dat is dan weer het voordeel van dingen als Keepass/KeepassX en 1Password, die kun je gewoon op OS X en Windows draaien. Misschien dat je nog de mogelijkheid hebt om van Keychain naar zo'n app te gaan.RoyK schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:27:
Sowieso ben ik veel in mn sleutelhanger aan het kijken omdat daar in OSX het hele zwikje omheen draai wat ik bij Windows niet heb / kan importeren
Ik gebruik nu keepass op de Windows machine. Dat gebruikte ik niet op OSX omdat daar nooit een reden voor was. Immers voldoet de sleutelhanger in een gesloten Apple eco systeem. Het is een beetje onhandig, maar het is maar een moment en vandaag bijvoorbeeld heeft mn iMac niet aangestaan.ppl schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:32:
[...]
Dat is dan weer het voordeel van dingen als Keepass/KeepassX en 1Password, die kun je gewoon op OS X en Windows draaien. Misschien dat je nog de mogelijkheid hebt om van Keychain naar zo'n app te gaan.
De handige tools via internet zoals bijvoorbeeld 1password is ook weer 3 a 4 tientjes per jaar.
Roy,
Ik heb je verhaal M.b.t de overstap naar Windows met interesse gevolgd en ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Zelf zit ik ook in dubio om de switch te maken naar Windows.
Hoe verzorg jij nu je Back-up van je systeem?.
Zelf heb ik een keer Macrium Reflect (Back-up software) in Windows in actie gezien en was aangenaam verrast wat een mooi programma dit is. Dit zat in een systeem met SSD schijven en binnen 2 minuten was er een Back-up van 40 gigabyte gemaakt. De software maakt zelf een opstartbare USB stick met de juiste drivers voor je systeem, wel zo handig als je pcie SSD schijven hebt met hun eigen stuur programma's, of opstart partitie.
Ik heb je verhaal M.b.t de overstap naar Windows met interesse gevolgd en ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Zelf zit ik ook in dubio om de switch te maken naar Windows.
Hoe verzorg jij nu je Back-up van je systeem?.
Zelf heb ik een keer Macrium Reflect (Back-up software) in Windows in actie gezien en was aangenaam verrast wat een mooi programma dit is. Dit zat in een systeem met SSD schijven en binnen 2 minuten was er een Back-up van 40 gigabyte gemaakt. De software maakt zelf een opstartbare USB stick met de juiste drivers voor je systeem, wel zo handig als je pcie SSD schijven hebt met hun eigen stuur programma's, of opstart partitie.
http://www.card.mygamercard.net/NL/TOPROB+NL.jpg
Ik ben mijn backup nog aan het organiseren. Windows bied standaard mij twee opties om je files te bewaren. Deze kan je tegelijk draaien en staan los van elkaar.
- Versie beheer. Aangepaste bestanden worden bewaard zodat je altijd terug kan naar een ander moment.
- Windows Backup. Alleen merk ik dat er hier beperkingen zijn. Ik ga uitwijken naar een andere tool.
Ik denk dat ik met de tool "Syncback Free" gaat werken voor de backup die ik helemaal kan instellen. Ik backup naar mijn NAS en de NAS laat ik iedere nacht backupen naar stack van Transip.
Ik zal ook naar Macrium Reflect kijken. Het zijn eigenlijk maar een paar locaties op mijn schijven die ik graag wil bewaren.
- Versie beheer. Aangepaste bestanden worden bewaard zodat je altijd terug kan naar een ander moment.
- Windows Backup. Alleen merk ik dat er hier beperkingen zijn. Ik ga uitwijken naar een andere tool.
Ik denk dat ik met de tool "Syncback Free" gaat werken voor de backup die ik helemaal kan instellen. Ik backup naar mijn NAS en de NAS laat ik iedere nacht backupen naar stack van Transip.
Ik zal ook naar Macrium Reflect kijken. Het zijn eigenlijk maar een paar locaties op mijn schijven die ik graag wil bewaren.
[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 05-09-2016 22:03 ]
Vorige week ook weer een Windows PC in elkaar gezet.
Mijn Passwords manage ik nu met LastPass. Yep, ik was absoluut niet een voorstander van LastPass. Maar toch er voor gekozen, het ziet er erg overichtelijk uit, het werkt onzettend makkelijk, veel functies en nu met Google 2way authentication. Ik hoef ook niet steeds te rommelen met Keepass, werkt ook uitstekend maar te veel handelingen en plugings etc tot het werkt zoals jij het wil.
Ik nu mis bij Windows, is dat ik bij Mac OS gewoon de machine (echt) kon afsluiten en bij een (re)start zijn al mijn vensters apps gewoon open.
Ik mis ook een goeie equalizer, op Mac had ik "Boom 2"
Mijn Passwords manage ik nu met LastPass. Yep, ik was absoluut niet een voorstander van LastPass. Maar toch er voor gekozen, het ziet er erg overichtelijk uit, het werkt onzettend makkelijk, veel functies en nu met Google 2way authentication. Ik hoef ook niet steeds te rommelen met Keepass, werkt ook uitstekend maar te veel handelingen en plugings etc tot het werkt zoals jij het wil.
Ik nu mis bij Windows, is dat ik bij Mac OS gewoon de machine (echt) kon afsluiten en bij een (re)start zijn al mijn vensters apps gewoon open.
Ik mis ook een goeie equalizer, op Mac had ik "Boom 2"
Dan moet je beter je huiswerk doen. 1Password is nog steeds zoals het vroeger was: een standalone applicatie die data daar opslaat waar jij het wil en dat kan dus prima lokaal of op een fileserver in je eigen netwerk zijn. Een tijdje geleden zijn ze met diensten begonnen voor teams en sinds kort dus ook voor families en individuen. Je hebt nu dus volledig de keus om ofwel cloud based te gaan of alles nog lekker offline te houden. De standalone versie kost je nu een dikke 65USD. Dat was een paar jaar geleden de helft!RoyK schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:38:
De handige tools via internet zoals bijvoorbeeld 1password is ook weer 3 a 4 tientjes per jaar.
Btw, die cloud versies van 1Password zijn gewoon good old 1Password maar de keyfile wordt dan door Agilebits gehost en bij Teams/Families gedeeld met een aantal anderen. De standalone versie geeft je de keus om diezelfde file bij een andere partij onder te brengen (ze raden dropbox aan maar een ander kan ook). De standalone versie is speciaal bedoeld voor bedrijven waar cloud storage verboden is.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 07-09-2016 22:01 ]
Ik heb bij de pricing gekeken en zie daar geen offline versie staan. Maar nu ik helemaal naar benden heb gescrold met jouw informatie, staat het er een beetje verstopt. https://agilebits.com/store/cartppl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:00:
[...]
Dan moet je beter je huiswerk doen. 1Password is nog steeds zoals het vroeger was: een standalone applicatie die data daar opslaat waar jij het wil en dat kan dus prima lokaal of op een fileserver in je eigen netwerk zijn. Een tijdje geleden zijn ze met diensten begonnen voor teams en sinds kort dus ook voor families en individuen. Je hebt nu dus volledig de keus om ofwel cloud based te gaan of alles nog lekker offline te houden. De standalone versie kost je nu een dikke 65USD. Dat was een paar jaar geleden de helft!
Btw, die cloud versies van 1Password zijn gewoon good old 1Password maar de keyfile wordt dan door Agilebits gehost en bij Teams/Families gedeeld met een aantal anderen. De standalone versie geeft je de keus om diezelfde file bij een andere partij onder te brengen (ze raden dropbox aan maar een ander kan ook). De standalone versie is speciaal bedoeld voor bedrijven waar cloud storage verboden is.
Vind het het nog steeds best een boel centen voor iets wat ik nu met Keepass kan doen. Het is niet ideaal.. maar het doet wat het doen moet. Mn passwords opslaan op de PC. Na twee weekjes ben ik nog maar een enkele keer in mijn sleutelhanger geweest voor een password.
Ik moet zeggen dat ik steeds makkelijker door het OS heen glij. Zeker met 'greenshot' erbij voor een betere flow van snel een screenshot maken en in je email prikken.
Ik heb zelf ongeveer vier weken geleden de overstap van Windows 10 naar Mac gemaakt. Omdat ik op dit moment niet een zware computergebruiker ben, kwam ik af van een Asus Netbook F205T. Dat is een Atom quadcore met 2 GB geheugen. Daar draaide Windows eigenlijk erg goed op, soepel, snel, startte binnen 7 seconden op. Windows 10 is ook erg stabiel, nooit vastlopers gehad.
Omdat ik meende problemen te hebben met Windows (wifi was heel erg traag, bijna 20 keer zo traag als zou moeten) deed ik een herinstall welke ook niet erg soepel ging. Omdat ik toch al eens een Mac wilde proberen toch maar eens de overstap gemaakt. Ik heb toen tweedehands een Macbook Pro 2010 (4 GB, 2,4 ghz) gekocht omdat dit voor mijn eisen wel voldoende moest zijn leek me.
Ik heb er geen spijt van, de Macbook is een mooi apparaat, maar El Capitan is lang niet zo stabiel en snel als Windows 10 zeg. Ik heb een nieuwe install van El Capitan gedaan, maar mijn wifi verbinding ligt er 20 keer per dag uit. Uit en aan doen verhelpt het probleem. Bovendien laat Safari het systeem regelmatig volledig vast draaien, of in ieder geval onwerkbaar traag.
Ik heb eens benchmarks opgezocht en de Atom die in m'n Asus zat zou trager moeten zijn dan de 2,4 ghz core 2 duo uit de Pro. Tevens heeft de Mac 2 keer zoveel geheugen (ik weet het: het is nog steeds niet veel), maar Windows is, zoals eerder gezegd, veel sneller. Nu zat er in die Asus wel een soort van kleine SSD, maar daar heeft het afspelen van YouTube en het gebruiken van een app als Feedly niet zoveel mee te maken denk ik zo.
Lang verhaal kort samengevat: in mijn beleving is de Mac niet zo stabiel en snel als iedereen beweert. Ik denk dat veel verstokte Applegebruikers nog in de jaren 2000 leven wat betreft hun visie op Windows. Wat betreft malware is alles ook maar betrekkelijk want ik besloot Transmission te installeren en prompt lees ik op Tweakers dat daar malware in zit (gelukkig mijn versie net niet). Met Windows eigenlijk nooit problemen gehad op dat gebied.
Alles is dus maar betrekkelijk
Edit: wat betreft 'workflow' vind ik Windows ook sneller en handiger, maar ik heb Windows 22 jaar lang gebruikt. Ik kan me daarom voorstellen dat een Macgebruiker zweert bij de workflow van de Mac en dat er dus eigenlijk niet zoveel verschil tussen beide is
Omdat ik meende problemen te hebben met Windows (wifi was heel erg traag, bijna 20 keer zo traag als zou moeten) deed ik een herinstall welke ook niet erg soepel ging. Omdat ik toch al eens een Mac wilde proberen toch maar eens de overstap gemaakt. Ik heb toen tweedehands een Macbook Pro 2010 (4 GB, 2,4 ghz) gekocht omdat dit voor mijn eisen wel voldoende moest zijn leek me.
Ik heb er geen spijt van, de Macbook is een mooi apparaat, maar El Capitan is lang niet zo stabiel en snel als Windows 10 zeg. Ik heb een nieuwe install van El Capitan gedaan, maar mijn wifi verbinding ligt er 20 keer per dag uit. Uit en aan doen verhelpt het probleem. Bovendien laat Safari het systeem regelmatig volledig vast draaien, of in ieder geval onwerkbaar traag.
Ik heb eens benchmarks opgezocht en de Atom die in m'n Asus zat zou trager moeten zijn dan de 2,4 ghz core 2 duo uit de Pro. Tevens heeft de Mac 2 keer zoveel geheugen (ik weet het: het is nog steeds niet veel), maar Windows is, zoals eerder gezegd, veel sneller. Nu zat er in die Asus wel een soort van kleine SSD, maar daar heeft het afspelen van YouTube en het gebruiken van een app als Feedly niet zoveel mee te maken denk ik zo.
Lang verhaal kort samengevat: in mijn beleving is de Mac niet zo stabiel en snel als iedereen beweert. Ik denk dat veel verstokte Applegebruikers nog in de jaren 2000 leven wat betreft hun visie op Windows. Wat betreft malware is alles ook maar betrekkelijk want ik besloot Transmission te installeren en prompt lees ik op Tweakers dat daar malware in zit (gelukkig mijn versie net niet). Met Windows eigenlijk nooit problemen gehad op dat gebied.
Alles is dus maar betrekkelijk
Edit: wat betreft 'workflow' vind ik Windows ook sneller en handiger, maar ik heb Windows 22 jaar lang gebruikt. Ik kan me daarom voorstellen dat een Macgebruiker zweert bij de workflow van de Mac en dat er dus eigenlijk niet zoveel verschil tussen beide is
[ Voor 5% gewijzigd door marhalm op 10-09-2016 11:07 ]
Ik ben meer Windows gaan gebruiken sinds ik een Surface Pro 4 heb.begintmeta schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:55:
[...]
Ik gebruik tegenwoordig vooral linux, vervolgens windows, vervolgens Mac OS X. Tussen 2002 en ~2012 heb ik vooral met Mac OS X gewerkt, dus op mij is dat gezegde niet van toepassing in ieder geval
Ik vind het trouwens wel prettig dat MS steeds linux-mindeder lijkt te worden.
@marhaml: Ik heb toch wel wat vraagtekens bij bepaalde punten:
Als je op twee apparaten problemen hebt met Wifi waarvan ook nog eens een ander OS, dan zou ik toch eens gaan kijken naar de Wifi zelf. Als het bij die Asus netbook al langzaam was en bij de Macbook Pro instabiel, waarvan de Wifi techniek van de Macbook Pro ruim 5 jaar ouder is dan de Asus netbook, dan gaat bij mij al een belletje rinkelen.
Een strandbal in Safari heb ik ook een tijd lang ook regelmatig gehad, super vervelend inderdaad. Uiteindelijk bleek het aan een bepaalde plug-in te liggen. Opnieuw geïnstalleerd en alle problemen waren verdwenen. En waar veel Macs last van hebben, en al helemaal een van 6 jaar oud, is flash. Je kunt beter zoveel mogelijk html5 gebruiken want dat ondersteunt Safari uit zichzelf. YouTube gebruikt tegenwoordig ook html5, maar dan moet je wel zeker weten dat er h264 gebruikt wordt en niet het vp9-profile. Kun je zien als je kijkt bij 'statistieken voor nerds'. Ik heb zelf al een tijdje geen Mac meer gebruikt, maar probeer ook eens Clicktoplugin. Met die plugin wordt alle flashcontent op een website niet automatisch geladen, en komt er op de plek een knopje voor in de plaats waarmee je toch de content kunt afspelen desgewenst.
En laten we eerlijk zijn: je Macbook heeft een P8600 Intel Core 2 Duo, die in raw power dan wel sneller mag zijn dan de Asus netbook, maar de Atom uit de Asus heeft Intel HD graphics die zonder problemen 1080p h264 en vp9 content kan decoden zonder dat de CPU daar ook maar enige moeite voor hoeft te doen. Wij hebben beneden een laptop staan met een intel T5750 en die kan absoluut geen HD content afspelen zonder stottering en maakt de laptop onwerkbaar traag vanwege cpu 100%, terwijl de Intel Nuc die veel langzamer is in raw power dat wel kan, juist vanwege de ingebouwde h264 & vp9 decoder. Je zou ook eens de alternatieve Nvidia drivers voor Mac kunnen proberen: http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/100824/en-us wellicht dat de GPU dan de html5 decoding taken op zich neemt.
Daarnaast noem je El Capitan langzamer dan Windows 10. Ik neem aan dat het veel langzamer is en dat we hier nu even niet hebben over iets langzamer in de zin van een seconde. Logisch, want je Asus netbook had eMMC flashgeheugen. Dat mag dan niet even snel zijn als een SSD, maar het is nog steeds een stuk sneller dan een normale harde schijf:
Hynix eMMC 64GB:

HGST 1,5 TB 2,5" HDD:

Ik zou dus sowieso een SSD nemen, die kosten tegenwoordig ook niet meer zo veel pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB hell, ik heb ooit nog over de €200 betaald voor een 64GB SSD
Malware / virussen en ransomware blijft een eeuwig discussiepunt. Op basis van één incident met Transmission noem je het nu betrekkelijk en je geeft aan er nooit last van te hebben gehad met Windows. Maar ondertussen zijn er wel een paar honderdduizend unieke infectiemogelijkheden bekend voor Windows en omdat het er inmiddels al zoveel zijn lees je er vrijwel nooit meer wat over, tenzij een ernstig incident zoals ransomware. Het blijft gewoon een feit dat de kans op infectie bij Mac vele malen kleiner is dan bij Windows. Niet zozeer vanwege de veiligheid, maar omdat de interesse in Mac gewoon niet groot is vanwege het kleine marktaandeel. Zelfde verhaal voor Linux.
Kortom, je geeft nu bij veel punten OS X de schuld, maar het ligt in veel gevallen denk ik eerder aan de verouderde techniek in de Macbook Pro uit 2010. Sowieso kan ik alleen maar aanraden: SSD kopen en wel zo snel mogelijk
Als je op twee apparaten problemen hebt met Wifi waarvan ook nog eens een ander OS, dan zou ik toch eens gaan kijken naar de Wifi zelf. Als het bij die Asus netbook al langzaam was en bij de Macbook Pro instabiel, waarvan de Wifi techniek van de Macbook Pro ruim 5 jaar ouder is dan de Asus netbook, dan gaat bij mij al een belletje rinkelen.
Een strandbal in Safari heb ik ook een tijd lang ook regelmatig gehad, super vervelend inderdaad. Uiteindelijk bleek het aan een bepaalde plug-in te liggen. Opnieuw geïnstalleerd en alle problemen waren verdwenen. En waar veel Macs last van hebben, en al helemaal een van 6 jaar oud, is flash. Je kunt beter zoveel mogelijk html5 gebruiken want dat ondersteunt Safari uit zichzelf. YouTube gebruikt tegenwoordig ook html5, maar dan moet je wel zeker weten dat er h264 gebruikt wordt en niet het vp9-profile. Kun je zien als je kijkt bij 'statistieken voor nerds'. Ik heb zelf al een tijdje geen Mac meer gebruikt, maar probeer ook eens Clicktoplugin. Met die plugin wordt alle flashcontent op een website niet automatisch geladen, en komt er op de plek een knopje voor in de plaats waarmee je toch de content kunt afspelen desgewenst.
En laten we eerlijk zijn: je Macbook heeft een P8600 Intel Core 2 Duo, die in raw power dan wel sneller mag zijn dan de Asus netbook, maar de Atom uit de Asus heeft Intel HD graphics die zonder problemen 1080p h264 en vp9 content kan decoden zonder dat de CPU daar ook maar enige moeite voor hoeft te doen. Wij hebben beneden een laptop staan met een intel T5750 en die kan absoluut geen HD content afspelen zonder stottering en maakt de laptop onwerkbaar traag vanwege cpu 100%, terwijl de Intel Nuc die veel langzamer is in raw power dat wel kan, juist vanwege de ingebouwde h264 & vp9 decoder. Je zou ook eens de alternatieve Nvidia drivers voor Mac kunnen proberen: http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/100824/en-us wellicht dat de GPU dan de html5 decoding taken op zich neemt.
Daarnaast noem je El Capitan langzamer dan Windows 10. Ik neem aan dat het veel langzamer is en dat we hier nu even niet hebben over iets langzamer in de zin van een seconde. Logisch, want je Asus netbook had eMMC flashgeheugen. Dat mag dan niet even snel zijn als een SSD, maar het is nog steeds een stuk sneller dan een normale harde schijf:
Hynix eMMC 64GB:

HGST 1,5 TB 2,5" HDD:

Ik zou dus sowieso een SSD nemen, die kosten tegenwoordig ook niet meer zo veel pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB hell, ik heb ooit nog over de €200 betaald voor een 64GB SSD

Malware / virussen en ransomware blijft een eeuwig discussiepunt. Op basis van één incident met Transmission noem je het nu betrekkelijk en je geeft aan er nooit last van te hebben gehad met Windows. Maar ondertussen zijn er wel een paar honderdduizend unieke infectiemogelijkheden bekend voor Windows en omdat het er inmiddels al zoveel zijn lees je er vrijwel nooit meer wat over, tenzij een ernstig incident zoals ransomware. Het blijft gewoon een feit dat de kans op infectie bij Mac vele malen kleiner is dan bij Windows. Niet zozeer vanwege de veiligheid, maar omdat de interesse in Mac gewoon niet groot is vanwege het kleine marktaandeel. Zelfde verhaal voor Linux.
Kortom, je geeft nu bij veel punten OS X de schuld, maar het ligt in veel gevallen denk ik eerder aan de verouderde techniek in de Macbook Pro uit 2010. Sowieso kan ik alleen maar aanraden: SSD kopen en wel zo snel mogelijk
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga zeker kijken naar jouw tips. Ik heb verder geen Flash geïnstalleerd (niet meer nodig denk ik zo), dus weet niet of YouTube er automatisch gebruik van maakt. Bedankt voor de tips!Mick1990 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:38:
@marhaml: Ik heb toch wel wat vraagtekens bij bepaalde punten:
Lang verhaal
Verder wil ik met mijn post niet de Mac of El Capitan de schuld van bepaalde dingen geven hoor, ik ben me bewust van het feit dat mijn Mac 6 jaar oud is en geen SSD heeft. Dingen als programma's laden heb ik dan ook niet meegenomen in mijn relaas
Wat ik probeerde te zeggen is dat ik bepaalde ervaringen heb die een ander totaal niet hoeft te hebben
Deze Macbook Pro ga ik denk ik niet meer upgraden, ik heb ook een lichte vlek in beeld, hoewel ik daarmee heb leren leven. Ik zal dan in de toekomst gaan kijken naar een 2012/2013 Pro denk ik. Ik vind het mooie apparaten namelijk en de overstap is mij verder meegevallen. Vooral het toetsenbord en trackpad vind ik erg goed! Hoewel OSX er voor mij wat gedateerd uitziet, bevalt het prima en is het stijlvol.
Edit: die SSD is wel heel erg goedkoop zeg.. Ik neem aan dat ik die er gewoon in kan bouwen en dat ik dan zo'n 'internetinstallatie' van OSX kan doen?
[ Voor 6% gewijzigd door marhalm op 11-09-2016 14:00 ]
Top dat je geen flash meer gebruikt! Ook helemaal niet meer nodig. Voor YouTube heeft flash ook geen nut meer overigens, want die zijn zover ik weet 100% overgestapt naar html5. En daar ligt denk ik ook een beetje het probleem voor oudere hardware: ondanks dat html5 veel lichter zou moeten zijn dan flash merk je dat helemaal niet terug met oudere hardware. Sterker nog, de laptop beneden met die intel T5750 kon vroeger prima filmpjes afspelen met flash, maar sinds html5 is het echt huilen.
Internet recovery kun je inderdaad gebruiken als je een SSD hebt gemonteerd. Wel zou het kunnen dat je de EFI-firmware moet updaten als internet recovery niet werkt: https://support.apple.com/nl-nl/HT202313 of je zou een USB-installer kunnen maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372
Ik zou zeggen gewoon doen die SSD. Ik heb een witte macbook uit 2006 gehad en die was echt bloedsnel met een SSD upgrade. Ik denk zelfs dat dat heel veel strandballen gaat schelen.
Dat komt omdat het gebruikte videoformaat anders is. De flash videos gebruiken een oudere codec en heeft daardoor hardware acceleration op de oudere hardware. HTML5 zijn veelal H.264, WebM of Ogg. Oudere hardware heeft daar geen hardware acceleration voor, en is daardoor trager. Op nieuwere hardware is HTML5 video daardoor echter superieur aan flash.Mick1990 schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:47:
[...]
Top dat je geen flash meer gebruikt! Ook helemaal niet meer nodig. Voor YouTube heeft flash ook geen nut meer overigens, want die zijn zover ik weet 100% overgestapt naar html5. En daar ligt denk ik ook een beetje het probleem voor oudere hardware: ondanks dat html5 veel lichter zou moeten zijn dan flash merk je dat helemaal niet terug met oudere hardware. Sterker nog, de laptop beneden met die intel T5750 kon vroeger prima filmpjes afspelen met flash, maar sinds html5 is het echt huilen.
Herkenbaar topic. Ik ben zelf ooit ook weer teruggegaan van een Mac naar een PC met Windows 8.1 toen het tijd werd voor een nieuwe computer. In de praktijk was dat toch erg wennen omdat de workflow toch heel anders is.
Toen kwam Windows 10 uit en gelijk de gratis update gedaan. Wat mij direct enorm tegen stond was dat Microsoft alles van je wil weten en te vaak wil beslissen wat het beste voor je is zoals met Edge en Bing. Push, push, push. De spreekwoordelijke druppel was alle spyware die in Windows 10 ( en later ook in 7 en 8.1) zit. Gelijk kwamen alle oude evil big bad Microsoft gevoelens weer helemaal terug.
Inmiddels werk ik nog steeds op de PC maar dan met Ubuntu Linux en tot volle tevredenheid. Ik heb weer veel van de Mac workflow terug met de desktop omgeving Unity, weer geen last van virusscanners en spyware van een Microsoft die continue in je nek loopt te hijgen. Gamen met Steam werkt ook prima. Mis ik de Mac? Nee.
Er is leven na de Mac. Maar dan wel anders.
Toen kwam Windows 10 uit en gelijk de gratis update gedaan. Wat mij direct enorm tegen stond was dat Microsoft alles van je wil weten en te vaak wil beslissen wat het beste voor je is zoals met Edge en Bing. Push, push, push. De spreekwoordelijke druppel was alle spyware die in Windows 10 ( en later ook in 7 en 8.1) zit. Gelijk kwamen alle oude evil big bad Microsoft gevoelens weer helemaal terug.
Inmiddels werk ik nog steeds op de PC maar dan met Ubuntu Linux en tot volle tevredenheid. Ik heb weer veel van de Mac workflow terug met de desktop omgeving Unity, weer geen last van virusscanners en spyware van een Microsoft die continue in je nek loopt te hijgen. Gamen met Steam werkt ook prima. Mis ik de Mac? Nee.
Absoluut, maar dan heb je ook nog dat rot vp9. Bij deze video gaat mijn intel 4670k naar de 90% cpu in Chrome omdat deze vp9 gebruikt. Maar bij Edge die h264 gebruikt hooguit 15%. Ik gebruik nu al een tijdje de h264ify-plugin in Chrome, die forceert Youtube naar h264. Toch best wel jammer dat er zoveel verschillende formats gebruikt worden.ThomasG schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:59:
[...]
Dat komt omdat het gebruikte videoformaat anders is. De flash videos gebruiken een oudere codec en heeft daardoor hardware acceleration op de oudere hardware. HTML5 zijn veelal H.264, WebM of Ogg. Oudere hardware heeft daar geen hardware acceleration voor, en is daardoor trager. Op nieuwere hardware is HTML5 video daardoor echter superieur aan flash.
Ik moet zeggen dat ik soms uren kan Youtuben en alles draait soepel, soms echter 'verstopt' de boel en stokt het hele systeem.Mick1990 schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:47:
[...]
Internet recovery kun je inderdaad gebruiken als je een SSD hebt gemonteerd. Wel zou het kunnen dat je de EFI-firmware moet updaten als internet recovery niet werkt: https://support.apple.com/nl-nl/HT202313 of je zou een USB-installer kunnen maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372
Ik zou zeggen gewoon doen die SSD. Ik heb een witte macbook uit 2006 gehad en die was echt bloedsnel met een SSD upgrade. Ik denk zelfs dat dat heel veel strandballen gaat schelen.
Wat zou verstandiger zijn voor een Core 2 Duo 2,4 ghz? Toch Flash vanwege de hardware-ondersteuning? Of bij html5 blijven? Ik neig naar het laatste omdat ik geen fan van flash ben..
Als het gewoon soepel loopt dan zou ik zeker bij html5 blijven. Dat het systeem na verloop van tijd vertraagd is wel vreemd.
Ik weet het niet zeker, maar ik ben dan ook pas heel recent naar W10 overgestapt. Het verhaal over privacy lees ik veel, en is misschien van een moment voor de recente versie waar ik mee moet werken. Want het valt me allemaal reuze mee. In ieder geval niet op een nivo dat het me stoort.CR2032 schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:21:
Herkenbaar topic. Ik ben zelf ooit ook weer teruggegaan van een Mac naar een PC met Windows 8.1 toen het tijd werd voor een nieuwe computer. In de praktijk was dat toch erg wennen omdat de workflow toch heel anders is.
Ik heb wel ruzie met Windows Ink en Wacom... dat heb ik op moeten lossen paar handelingen (aanmaken van een file met daarin wat code) wat ik ook in mijn toekomstige blog zal delen. Onhandig, en niet zomaar uit te schakelen in Windows.
Week 3 ingegaan met w10. Het gaat best goed moet ik zeggen. De reden om met OSX te moeten ivm een paar handigere workflow wegen zijn inmiddels voor mij vervaagd. Misschien komt dat later nog
Van die spyware merk je natuurlijk ook niets, daar zit het hem juist in. Het gaat volstrekt ongemerkt.RoyK schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:47:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar ik ben dan ook pas heel recent naar W10 overgestapt. Het verhaal over privacy lees ik veel, en is misschien van een moment voor de recente versie waar ik mee moet werken. Want het valt me allemaal reuze mee. In ieder geval niet op een nivo dat het me stoort.
Ik heb wel ruzie met Windows Ink en Wacom... dat heb ik op moeten lossen paar handelingen (aanmaken van een file met daarin wat code) wat ik ook in mijn toekomstige blog zal delen. Onhandig, en niet zomaar uit te schakelen in Windows.
Week 3 ingegaan met w10. Het gaat best goed moet ik zeggen. De reden om met OSX te moeten ivm een paar handigere workflow wegen zijn inmiddels voor mij vervaagd. Misschien komt dat later nog
Met de gratis antispy tools als ShutUp10 kun je Windows wat beter dichtzetten maar het blijft dweilen met de kraan open. Want bij volgende security updates komt er weer een nieuwe lading erbij, zodat je geen garanties hebt op 100% privé kunnen werken.
Je PC kun je dan eigenlijk geen persoonlijke computer meer noemen.
Verwijderd
ShareX vind ik de beste screenshottool voor windows. Kan:RoyK schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:27:
Ik heb een Asus x99-A II gekocht. Op het moment staat nu echt alles geïnstalleerd en draai ik Windows 10. Het is erg wennen maar tot nu toe werkt alles prima. Het is een heel strak OS geworden. Het bevalt me goed. Een paar kleine tweaks met tools gebruikt om een beetje mijn oude workflow te kunnen hanteren. Denk aan het maken van een screenshot en die snel ergens toepassen.
- Autoupload
- Direct link naar clipboard krijgen
- Gif maken
- mp4 maken (met of zonder geluid)
- Allerlei soorten screenshots (regio, vrije vorm, elips, hele scherm)
- Shortcut onder de rechtermuisknop in chrome en windows verkenner
- Hotkeys op toetsenbord voor dit alles
voorbeeldje

Privacy? O&O ShutUpRoyK schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:47:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar ik ben dan ook pas heel recent naar W10 overgestapt. Het verhaal over privacy lees ik veel, en is misschien van een moment voor de recente versie waar ik mee moet werken. Want het valt me allemaal reuze mee. In ieder geval niet op een nivo dat het me stoort.
Mocht je toch nog met osX aan de slag willen dan is een dual boot met Hackintosh en Windows ook een optie. (Wel op separate schijven). Werk bij mij prima op verschillende laptops en desktops..