Dit kan ik bevestigen. Ik had een aantal fonts die niet helemaal lekker waren. Mijn systeem was op dat moment dan ook een drama. Een boottijd van meer dan een minuut op een SSD (Normaal in een seconde of 15, full startup met programma's en al) Na zoekwerk bleken het de slechte fonts de boosdoeners te zijn. Het probleem was hierna verholpen.ppl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:11:
[...]
Jij niet maar vele anderen wel. Niet voor niets dat destijds 1 van de tips was om je fonts dir in Windows op te schonen. Teveel fonts en corrupte fonts hadden geen fijne uitwerking op je systeem. Zo te lezen was dat bij Apple dus niet anders.
En zo dreigt dit draadje toch weer op een ouderwetsche discussie tussen Windows voor- en tegenstanders uit te monden. De TS heeft ondertussen al lang besloten om voor een vette Windows PC te gaan. We wensen hem veel plezier daarmee! :-)
Die kans is wel erg groot geworden inderdaad. Het samenstellen van een PC gaf me het gevoel alsof ik als een kind in een snoepwinkel liep haha. De iMac kan ik nog voor een leuke prijs verkopen maar zal ik pas doen als het systeem staat en een paar weken draait.Pjotr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:58:
En zo dreigt dit draadje toch weer op een ouderwetsche discussie tussen Windows voor- en tegenstanders uit te monden. De TS heeft ondertussen al lang besloten om voor een vette Windows PC te gaan. We wensen hem veel plezier daarmee! :-)
Verder denk ik dat dit topic niet meteen klaar hoeft te zijn. Er zullen vast meer mensen zijn die hier over nadenken en is het toch nuttig om hier gedachtes over te wisselen. Het MS vs Apple is niet nodig. De verschillen blootleggen tussen OSX en W10 is wel prettig.
Je lijkt het belangrijkste punt (hierboven eerder al door een aantal mensen genoemd) gemist te hebben. De verschillen tussen OS X en Windows 10 zijn eigenlijk helemaal niet zo boeiend; de keuze van het bijbehorende "ecosysteem" des te meer. (Tenminste, als je meer dan een apparaat in bezit hebt, wat voor de meesten geldt tegenwoordig.)RoyK schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:10:
Het MS vs Apple is niet nodig. De verschillen blootleggen tussen OSX en W10 is wel prettig.
Ik ben iemand met een Windows desktop, Macbook en een Android telefoon. En toch vind ik mijn Macbook met OSX onovertroffen. Op een of andere manier vind ik dat OSX een betere workflow heeft. En dat de Macbooks kwa uiterlijk, gevoel, en randapparatuur (toetsenbord, trackpad) het beste zijn kunnen we het allemaal wel over eens zijn.Pjotr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:45:
[...]
Je lijkt het belangrijkste punt (hierboven eerder al door een aantal mensen genoemd) gemist te hebben. De verschillen tussen OS X en Windows 10 zijn eigenlijk helemaal niet zo boeiend; de keuze van het bijbehorende "ecosysteem" des te meer. (Tenminste, als je meer dan een apparaat in bezit hebt, wat voor de meesten geldt tegenwoordig.)
Dus het "ecosysteem" gaat niet voor iedereen op.
In mijn ogen is kiezen tussen Windows en OSX kiezen tussen performance per dollar en workflow.
Disclaimer: dev hier, dus heel veel van mijn tools draaien niet of onhandig op een Windows PC. Wat bij PS natuurlijk niet het geval is.
Hmm.. Nu ik middels een weekje in Windows 10 hang om rond te kijken, en handelingen simuleer die ik nu met OSX elke dag gebruik, valt de workflow me bijzonder mee in Windows 10. Op een quick preview met de spatie na is alles eigenlijk wel hetzelfde alleen heet het anders en ziet het er iets minder catchy uit. Ik vind het in ieder geval een flink verschil met Windows 7 waar ik vandaan kwam.
@Pjotr, in mijn geval switch ik mogelijk over met mijn werk computer. Ik bezit een iPad, iPhone, Macbook Pro en een Apple TV. Op de icloud na die wel handig diverse dingen deelt werken ze voor mij allemaal als losse devices. De iPad of iPhone hebben geen bijzondere samenwerking. De AppleTV functioneert voor 90% tbv Netflix en voor 10% als ik iets via de iPad naar de Appletv wil steamen zoals uitzinding gemist. En dat doe ik alleen maar omdat ik van Apple geen apps mag of kan installeren op de Apple TV (keuzevrijheid is zoals we allemaal weten vrij beperkt met Apple producten)
Dus moet ik voor het stukje Ecosysteem nu bij Apple blijven of ga ik er uiteindelijk geen bal van merken dat ik voor mijn werk op een Windows systeem zit en prive op Apple producten handel.
Voor de software waar ik mee werk maakt het ook geen doedelzak uit. Ze zijn gelijk aan elkaar en mag ze ook nog eens op beide systemen installeren van Adobe. Als ik naar de performance per dollar kijk wint de pc dat op zijn slippers. Als ik naar Workflow kijk zie ik daar een minder groot gat dan een paar jaar geleden. Toen was de overstap naar OSX een verademing en zou ik voor geen goud willen ruilen met Windows.
Sander, je noemt OSX onovertroffen. Dat kan een persoonlijk gevoel zijn natuurlijk. Ik heb met de laatste updates steeds meer dingetjes die langzamer gaan of niet verbeteren. En dat merk ik over de gehele lijn van de Apple producten. Mn prijzige iPhone 4 waar een handje vol telefoonrns op staan en een ander handje vol apps lijkt het hedendaagse OS niet lekker te trekken. Terwijl dat een 1,5 jaar geleden wel anders aanvoelde, en datzelfde geld ook voor de iPad die in sommige apps om de paar minuten zijn Wifi verlies en veel apps maar blijven crashen.
Kortom, ik had Apple een paar jaar geleden op een veer hoger voetstuk staan dan dat ik nu heb. Het uiterlijk van een Apple.. ja dat zit tip top in orde. Al zijn niet alle design keuzes ook een goede keuze. De magic mouse is zo een voorbeeld. Die lag een paar dagen later al stof te happen op mijn bureau en vervangen door een echte muis. Of het spiegelende scherm van de iMac. Het ziet er gaaf uit. Maar als het zonnetje een beetje mn zolder inkomt moet ik alles donkerder maken want ik zie mijn werk niet zo goed meer. Mijzelf overigens wel! Dat zijn dat allemaal design keuzes die ik begrijp maar om er mee te werken is het minder leuk.
Dus genoeg om over te klagen. Het merk is voor mij in ieder geval niet heilig. Ik heb gesprekken gehad met Apple fanatiekelingen wat gewoon bijna eng is, en ik heb gesprekken gehad met Windows aanhangers die alles belachelijk maken waar een Apple logo op staat.
Hoe dan ook, onder aan de streep moet ik een keuze maken. Hardware zegt windows, mn hoofd zegt windows vs osx 1-1 en osx scoort 1-2 in de verlening met strafschoppen na een matige wedstrijd haha!
Dus ik ben zelf nog helemaal niet klaar met dit onderwerp. Als jullie dat wel zijn zal ik me daarbij neer moeten leggen.
@Pjotr, in mijn geval switch ik mogelijk over met mijn werk computer. Ik bezit een iPad, iPhone, Macbook Pro en een Apple TV. Op de icloud na die wel handig diverse dingen deelt werken ze voor mij allemaal als losse devices. De iPad of iPhone hebben geen bijzondere samenwerking. De AppleTV functioneert voor 90% tbv Netflix en voor 10% als ik iets via de iPad naar de Appletv wil steamen zoals uitzinding gemist. En dat doe ik alleen maar omdat ik van Apple geen apps mag of kan installeren op de Apple TV (keuzevrijheid is zoals we allemaal weten vrij beperkt met Apple producten)
Dus moet ik voor het stukje Ecosysteem nu bij Apple blijven of ga ik er uiteindelijk geen bal van merken dat ik voor mijn werk op een Windows systeem zit en prive op Apple producten handel.
Voor de software waar ik mee werk maakt het ook geen doedelzak uit. Ze zijn gelijk aan elkaar en mag ze ook nog eens op beide systemen installeren van Adobe. Als ik naar de performance per dollar kijk wint de pc dat op zijn slippers. Als ik naar Workflow kijk zie ik daar een minder groot gat dan een paar jaar geleden. Toen was de overstap naar OSX een verademing en zou ik voor geen goud willen ruilen met Windows.
Sander, je noemt OSX onovertroffen. Dat kan een persoonlijk gevoel zijn natuurlijk. Ik heb met de laatste updates steeds meer dingetjes die langzamer gaan of niet verbeteren. En dat merk ik over de gehele lijn van de Apple producten. Mn prijzige iPhone 4 waar een handje vol telefoonrns op staan en een ander handje vol apps lijkt het hedendaagse OS niet lekker te trekken. Terwijl dat een 1,5 jaar geleden wel anders aanvoelde, en datzelfde geld ook voor de iPad die in sommige apps om de paar minuten zijn Wifi verlies en veel apps maar blijven crashen.
Kortom, ik had Apple een paar jaar geleden op een veer hoger voetstuk staan dan dat ik nu heb. Het uiterlijk van een Apple.. ja dat zit tip top in orde. Al zijn niet alle design keuzes ook een goede keuze. De magic mouse is zo een voorbeeld. Die lag een paar dagen later al stof te happen op mijn bureau en vervangen door een echte muis. Of het spiegelende scherm van de iMac. Het ziet er gaaf uit. Maar als het zonnetje een beetje mn zolder inkomt moet ik alles donkerder maken want ik zie mijn werk niet zo goed meer. Mijzelf overigens wel! Dat zijn dat allemaal design keuzes die ik begrijp maar om er mee te werken is het minder leuk.
Dus genoeg om over te klagen. Het merk is voor mij in ieder geval niet heilig. Ik heb gesprekken gehad met Apple fanatiekelingen wat gewoon bijna eng is, en ik heb gesprekken gehad met Windows aanhangers die alles belachelijk maken waar een Apple logo op staat.
Hoe dan ook, onder aan de streep moet ik een keuze maken. Hardware zegt windows, mn hoofd zegt windows vs osx 1-1 en osx scoort 1-2 in de verlening met strafschoppen na een matige wedstrijd haha!
Dus ik ben zelf nog helemaal niet klaar met dit onderwerp. Als jullie dat wel zijn zal ik me daarbij neer moeten leggen.
Ik vind OSX onovertroffen omdat ik het op een of andere manier toch gewoon fijner vind werken. Ik kan niet helemaal verklaren waarom.
Over de Macbooks kan ik alleen maar zeggen dat ik nog geen laptop heb gevonden met een trackpad welk gelijkwaardig is. En dat is wel iets wat je regelmatig gebruikt bij een laptop, dat maakt ze in mijn ogen direct al extreem goed. (En eigenlijk niet eens zo heel duur voor wat je krijgt, maar dat verandert weer als je het hebt over Mac Pro of een iMac)
Verder is er een reden dat ik een Android telefoon heb, ik heb ook een iPad maar Android deviced vind ik veel fijner dan iOS. Maar dat is weer een mening.
Uiteindelijk was het doel van mijn vorige post om Pjotr te laten zien dat het niet iedereen om het ecosysteem gaat. Ik kan me heel goed vinden in je mening om naar Windows over te stappen vanwege de performance per dollar. Sterker nog, ik twijfel zelf ook. Ben in het bezit van een desktop en een Macbook en twijfel of ik mijn desktop wil behouden of het geld ga neer leggen voor een dure Macbook waar ik kwa performance nog verlies op maak ook. Volg je topic dus ook sinds het begin.
Over de Macbooks kan ik alleen maar zeggen dat ik nog geen laptop heb gevonden met een trackpad welk gelijkwaardig is. En dat is wel iets wat je regelmatig gebruikt bij een laptop, dat maakt ze in mijn ogen direct al extreem goed. (En eigenlijk niet eens zo heel duur voor wat je krijgt, maar dat verandert weer als je het hebt over Mac Pro of een iMac)
Verder is er een reden dat ik een Android telefoon heb, ik heb ook een iPad maar Android deviced vind ik veel fijner dan iOS. Maar dat is weer een mening.
Uiteindelijk was het doel van mijn vorige post om Pjotr te laten zien dat het niet iedereen om het ecosysteem gaat. Ik kan me heel goed vinden in je mening om naar Windows over te stappen vanwege de performance per dollar. Sterker nog, ik twijfel zelf ook. Ben in het bezit van een desktop en een Macbook en twijfel of ik mijn desktop wil behouden of het geld ga neer leggen voor een dure Macbook waar ik kwa performance nog verlies op maak ook. Volg je topic dus ook sinds het begin.
Die iCloud zorgt er juist voor dat ik probleemloos bookmarks, contacten, agenda's, foto's, etc. kan delen op al die devices. Misschien ben jij daar inmiddels al zo aan gewend geraakt dat je die samenwerking niet bijzonder meer vindt. :-)RoyK schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:52:
Ik bezit een iPad, iPhone, Macbook Pro en een Apple TV. Op de icloud na die wel handig diverse dingen deelt werken ze voor mij allemaal als losse devices. De iPad of iPhone hebben geen bijzondere samenwerking.
Overigens is dat natuurlijk niet uniek voor OS X; met DropBox e.d. kom je ook een heel eind. Het blijft een keuze, en voor mij valt die keuze wat 'seamless integration' nog steeds uit in het voordeel van het Apple ecosysteem, ondanks zijn keurslijf/beperkingen.
haha, of ik stap over op een Windows telefoonPjotr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:07:
[...]
Die iCloud zorgt er juist voor dat ik probleemloos bookmarks, contacten, agenda's, foto's, etc. kan delen op al die devices. Misschien ben jij daar inmiddels al zo aan gewend geraakt dat je die samenwerking niet bijzonder meer vindt. :-)
Overigens is dat natuurlijk niet uniek voor OS X; met DropBox e.d. kom je ook een heel eind. Het blijft een keuze, en voor mij valt die keuze wat 'seamless integration' nog steeds uit in het voordeel van het Apple ecosysteem, ondanks zijn keurslijf/beperkingen.
Ja dat iCloud is zeker een must. Je merkt het pas als het even niet werkt. Al had ik het nog toffer gevonden als ze ook alle email accounts mee genomen zouden hebben. Ik zit op de Macbook nog steeds te klootzakken met mijn email omdat het niet lekker werkt en ik savonds geen zin meer heb om het op te lossen. (dat is al een half jaar zo haha)
Ik heb ook leuke pm's ontvangen. Dus het onderwerp speelt zeker!sander0 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:06:
[ Voor 24% gewijzigd door RoyK op 12-05-2015 13:41 ]
RoyK, ik ben erg benieuwd naar de verbeterde workflow die jij merkt in Windows 10 t.o.v. Windows 7. Persoonlijk merk ik eigenlijk niet zo heel erg veel verschil, maar misschien komt dat omdat ik naast OSX ook dagelijks intensief gebruik maak van Windows 7. Het enige positieve verschil in workflow dat ik heb kunnen vinden t.o.v. Windows 7 is de Taakbeheer / Expose functie en wat extra knoppen in Windows verkenner, maar voor mij blijft het daar ook wel bij. Daarom ben ik erg benieuwd naar al jouw bevindingen, want misschien zie ik die wel over het hoofd.
Voor Windows kun je overigens ook gewoon iCloud gebruiken: https://www.apple.com/nl/icloud/setup/pc.html
Voor Windows kun je overigens ook gewoon iCloud gebruiken: https://www.apple.com/nl/icloud/setup/pc.html
[ Voor 3% gewijzigd door Mick1990 op 12-05-2015 14:51 ]
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Het hele gevoel of een OS voor je werkt of niet word bepaald door hoeveel je er op doet/wat je nodig hebt.
Als ik mn "Rift"-pc weer eens aanzet, dan komt de ellende me weer tegemoet.
Instelling wijzigen ? Een configuratiescherm in de "modern"-ui opent, oh deze optie zit er niet in, opent configuratiescherm. Driver updaten ? prima, oh nee toch niet, eerst administrator worden, klik hier, opent precies hetzelfde window nog een keer en mag je het nog een keer proberen....heel dat OS is totaal niet over nagedacht, alles op verschillende plekken, ontgaat me volledig.
Bij windows heb ik vooral het idee dat je een file/systeembeheerder bent: dat zal niet voor iedereen zo zijn en dan kan het voor je werken. Maar in de basis kan het bijzonder weinig, in OSX zit heel veel standaard ingebakken.
Als ik mn "Rift"-pc weer eens aanzet, dan komt de ellende me weer tegemoet.
Instelling wijzigen ? Een configuratiescherm in de "modern"-ui opent, oh deze optie zit er niet in, opent configuratiescherm. Driver updaten ? prima, oh nee toch niet, eerst administrator worden, klik hier, opent precies hetzelfde window nog een keer en mag je het nog een keer proberen....heel dat OS is totaal niet over nagedacht, alles op verschillende plekken, ontgaat me volledig.
Bij windows heb ik vooral het idee dat je een file/systeembeheerder bent: dat zal niet voor iedereen zo zijn en dan kan het voor je werken. Maar in de basis kan het bijzonder weinig, in OSX zit heel veel standaard ingebakken.
Wat ik me nog heel erg goed kan herinneren was dat OSX forceert (denk ik) dat ieder programma gebruik moet maken van de finder, of in ieder geval dezelfde structuur moet gebruiken. In ieder programma staan je snelkoppelingen waar jij ze neer heb gezet. Met een paar klikken zijn waar je wil zijn. Als ik me niet vergis wordt gewoon altijd finder gebruikt. Ook door Photoshop etc.Mick1990 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:50:
RoyK, ik ben erg benieuwd naar de verbeterde workflow die jij merkt in Windows 10 t.o.v. Windows 7. Persoonlijk merk ik eigenlijk niet zo heel erg veel verschil, maar misschien komt dat omdat ik naast OSX ook dagelijks intensief gebruik maak van Windows 7. Het enige positieve verschil in workflow dat ik heb kunnen vinden t.o.v. Windows 7 is de Taakbeheer / Expose functie en wat extra knoppen in Windows verkenner, maar voor mij blijft het daar ook wel bij. Daarom ben ik erg benieuwd naar al jouw bevindingen, want misschien zie ik die wel over het hoofd.
Dat was toen, in Windows 7 anders. Photoshop, Illustrator, andere programma's.. die hadden hun eigen "file window ding" en moet je eerst naar je D klikken, dan werkmap, etc etc etc. 2 tot drie keer zoveel klikken en bij ieder programma was het weer anders.
Misschien is dat nu veranderd. Ik heb Photoshop geïnstalleerd in Windows 10 om te testen hoe dat werkt en daar wordt nu ook de file explorer geopend als je iets wil openen of opslaan.
Zo werk ik de hele dag door.. ik moet snel bij mn textures kunnen in een paar klikken want die gebruik ik heel erg veel, verschillende locaties voor mn werkbestanden, etc. je kent het wel.
Dit is zo een klein dingetje die ik meteen erg kon waarderen in OSX. Net als de quick preview en Time Machine. Die heeft mij al een paar keer een dag overnieuw werken bespaard. Tot dusver heb ik dit ook in Windows 10 terug gezien dus dat is weg gestreept.
Vandaag heb ik enorm zitten worstelen met mijn werk. Ik werk aan een A0 poster op CMYK / 150 dpi in Photoshop. Het bestand tikt steeds de 2GB aan waardoor ik hem niet op kan slaan. Ik leer net dat ik het op moet gaan slaan als PSB ipv PSD dus dat is dan ook weer opgelost. Maar de computer zweet zich rot en mn 12 gig geheugen loopt vol bij het leven waardoor alles weer dichtloopt.
Maar na een dag als vandaag hunker ik naar meer powerrrrrrr. Alleen zegt mn onderbuik dat ik beter een paar maandjes kan wachten tot het naderen van Windows 10. Als ik macromors mag geloven zijn er geen bewegingen dat er binnen nu en een paar maanden een nieuwe iMac aan zit te komen! Al om al vind ik deze discussie / gedachtes delen erg leuk en interessant.
Dat is niet een redenering, dit zijn gewoon de cijfers die zo her en der bekend zijn gemaakt en die je op diverse websites zoals hier en bijv. Neowin ook kunt bekijken. Het gaat daar om cijfers omtrent hoeveel er verkocht is en wat het gebruiksaandeel is afgezet tegen andere versies van hetzelfde operating system. Dit komt uit de mouwen van de analisten, niet die van mijCanaria schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 01:52:
Volgens jouw redenering is OS X dan ook een mislukking. Nooit echt bij het publiek aangeslagen, hoogstens bij een klein groepje. Toen Windows 8 de recentste versie was, had het meer gebruikers dan alle versies van OS X bij elkaar.
Ik ook niet maar uit statistiek blijkt kennelijk een ander verhaal. Mooier kun je het niet maken.Dat is niet hoe ik er zelf over denk, ik zou zowel OS X als Windows 8/8.1/10 over het algemeen geen mislukking noemen.
Ik zie alleen niet in wat het argument dat product x een mislukking zou zijn en product y niet aan toegevoegde waarde heeft in dit topic en de vraag die gesteld wordt. Interessanter is om te weten welke nadelen er aan een switch van OS X naar Win 10 zit. Zeker nu we van die platformen hebben waarbij je smartphone en tablet ook horen. Heeft TS al eens gekeken naar de integratie van Windows 10 met z'n overige devices en spullen in huis? Vereisen die OS X, hebben ze er een sterke voorkeur voor of boeit dit niet? Voor de rest zijn er inmiddels zat tools te vinden zodat bepaalde Windows features in OS X beschikbaar zijn en vice versa.
Zeker, ik heb hier antwoord op gegeven..ppl schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:40:
[...]
Heeft TS al eens gekeken naar de integratie van Windows 10 met z'n overige devices en spullen in huis? Vereisen die OS X, hebben ze er een sterke voorkeur voor of boeit dit niet? Voor de rest zijn er inmiddels zat tools te vinden zodat bepaalde Windows features in OS X beschikbaar zijn en vice versa.
RoyK schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:52:
Bedankt voor je toelichting! Dat probleem met de 'file window thing' klinkt inderdaad wel bekend. Dan zit ik me ook inderdaad te ergeren dat je helemaal naar de locatie moet waar het bestand staan. Vooral leuk als je dat meerdere keren moet doen achter elkaar... Beter dat ze dat dan 'gefixed' hebben in Windows 10.
Nog een pluspunt van Windows 10 dat me net opviel en wellicht al aanwezig was in Windows 8, maar die laatstgenoemde heb ik nooit echt gebruikt: het is i.t.t. Windows 7 niet meer nodig om een venster actief te maken wil je daar in gaan scrollen. Als je in Windows 7 bijvoorbeeld twee vensters naast elkaar hebt en het linkervenster actief is, dan kun je niet in het rechtervenster scrollen tenzij je deze actief maakt. In Windows 10 is dat dus wel mogelijk; enkel de muiscursor op het scherm waar je in wilt scrollen is genoeg. Het is natuurlijk maar een klein dingetje, maar voor mij een enorm handige functie. Als ik bijvoorbeeld een rapport aan het typen ben in Word op mijn linkerscherm en een pdf file heb geopend op het rechterscherm, dan moet ik dus in Windows 7 telkens het venster aanklikken waar ik in wil scrollen of in wil typen. In OS X en nu dus ook in Windows 10 kan ik gewoon het Word-venster actief houden en scrollen in het inactief pdf-venster. Het is me al vaak genoeg voorgekomen in Windows 7 dat ik dan vergeet om het Word-venster weer het actieve venster te maken en als je dan blind begint te typen en intensief de pdf aan het lezen bent dan verschijnt er natuurlijk geen tekst
Wat ik zelf overigens wel een groot pluspunt vind van OSX is dat veel standaardsoftware zoals Safari, iTunes etc op de achtergrond blijft draaien als je op het kruisje klikt. Vooral voor iTunes vind ik dat lekker, want in Windows klik ik soms per ongeluk mijn muziek wel eens weg
Ook ik heb overigens mijn iMac weggedaan omdat ik knettergek werd van het spiegelende scherm. Ik heb nu gewoon weer twee 'ouderwetse' matte Dell monitoren i.c.m. een dualboot hackintosh en Windows zelfbouw, heerlijk!
ja dat sluiten van een venster in Windows is echt sluiten haha.. dat is zeker schakelen. Als ik even klaar ben met gamen en toevallig nog in een browser zit sluit ik die af met in de gedachten dat hij nog actief is. Met als resultaat dat ik alles weer op moet zoeken haha.
Ik ben al heel blij dat Win 10 nu dat Exposé kan doen want ik ben bij veel vensters/apps die open staan gewoon dingen kwijt. Nu dus niet meer :-) Om het window management enigszins gelijk te krijgen met OS X is dit wel de belangrijkste feature om toe te voegen.
Dat is niet heel consistent, zo ben ik elke keer weer mijn Calculator-venstertje kwijt. Zo zijn er meer applicaties waarbij het laatste venster ook de applicatie afsluit. Helemaal raar daarbij is iBooks, dat blijft wel actief (in Dock) als je het laatste venster sluit, maar zodra je ergens in een andere applicatie klikt, wordt iBooks alsnog gesloten en verdwijnt het Dock-icoon.Mick1990 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:55:
[...]
Wat ik zelf overigens wel een groot pluspunt vind van OSX is dat veel standaardsoftware zoals Safari, iTunes etc op de achtergrond blijft draaien als je op het kruisje klikt. Vooral voor iTunes vind ik dat lekker, want in Windows klik ik soms per ongeluk mijn muziek wel eens weg. Ik zie nu wel dat ze in Windows 10 nog steeds niks gedaan hebben dat als je bijvoorbeeld iets in paint aan het tekenen bent en een tweede paintvenster er naast wilt openen met ctrl + n, dat er dan geen nieuw venster verschijnt, maar die melding of je het bestand wilt opslaan. Sla je het bestand op, dan krijg je een nieuw leeg venster en verdwijnt het oude venster dat je net hebt opgeslagen. Natuurlijk kun je wel een tweede venster openen naast een bestaand venster via start of rechtermuisknop op het paint icoontje op de taakbalk, maar ik heb de logica daarachter nooit begrepen.
Die schermen zijn voor mij juist weer reden om Apple-hardware te blijven kopen. Ik vind glossy mooier dan mat en zou het liefst een Windows-pc op mijn Thunderbolt Display aansluiten, maar dat is bijna onmogelijk. Voor werk heb ik een ThinkPad, mooi ding met Full-HD mat IPS-touchscreen maar nog afgezien van de resolutie vind ik het beeld gewoon minder mooi dan bij een MacBook.Ook ik heb overigens mijn iMac weggedaan omdat ik knettergek werd van het spiegelende scherm. Ik heb nu gewoon weer twee 'ouderwetse' matte Dell monitoren i.c.m. een dualboot hackintosh en Windows zelfbouw, heerlijk!
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
zo een glimmend scherm wordt toch wat minder leuk als je verschillende kleuren zwart en bruin door elkaar gebruik en jezelf ziet zitten in het scherm met je blauwe Petrol shirt. En als het daglicht lekker door komt is er ook best veel verlies qua zicht. Ik vind het een onbegrijpelijke keuze van Apple met een markt waar designers Apple minded zijn (want dat is hip en wordt ook bijna van je verwacht). Ik gebruik mijn 2711 als 2e monitor en gebruik het ook als controle want op mn iMac mis ik best wat, zeker in de zwartwaardes
[ Voor 15% gewijzigd door RoyK op 12-05-2015 23:08 ]
Ter info: sinds 2012 spiegelen de iMac schermen aanzienlijk minder.RoyK schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:03:
zo een glimmend scherm wordt toch wat minder leuk ...
http://www.engadget.com/2012/12/03/apple-imac-review-2012/
Ik weet het en ik heb het gezien bij een maat. Maar het is nog steeds best wel flink hoor. Een soort van coating.Pjotr schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:54:
[...]
Ter info: sinds 2012 spiegelen de iMac schermen aanzienlijk minder.
http://www.engadget.com/2012/12/03/apple-imac-review-2012/
Grappige punten die je toch wel doen nadenken. Truth is, ik ben nu al bijna twee weken bezig met het samenstellen van diverse systemen, en de keuzestress is enorm. Daar staat dan wel tegenover dat je een monster systeem in elkaar sleutelt met meer toegang tot schermen dan enkel het glimmende 27" retina scherm. Het stukje time machine die hij aanhaalt hebben we ook ontkracht.
https://www.powermax.com/...-macs-are-better-than-pcs
https://www.powermax.com/...-macs-are-better-than-pcs
Gewoon bestellen dan! Het voordeel bij een pc is dat je keuzes die later niet ideaal bleken te zijn gewoon kunt corrigeren zonder dat je een compleet nieuwe computer hoeft te kopen 
Neem die i7 met de dikste grafische kaart die je wilt betalen, een grote ssd en een kleine als scratch disk. Een stijlvolle case, 32GB intern geheugen en een 4K beeldscherm. Houd je MacBook en je huidige Dell-scherm ernaast. Dan heb je een supergoede setup waar je de komende tijd op een leuke manier je geld mee kunt verdienen en tussendoor ook nog op kunt gamen.
Neem die i7 met de dikste grafische kaart die je wilt betalen, een grote ssd en een kleine als scratch disk. Een stijlvolle case, 32GB intern geheugen en een 4K beeldscherm. Houd je MacBook en je huidige Dell-scherm ernaast. Dan heb je een supergoede setup waar je de komende tijd op een leuke manier je geld mee kunt verdienen en tussendoor ook nog op kunt gamen.
ja, dat gaat denk ik ook gebeuren. Ik ben er nog niet uit qua config, dat komt wel goed. Ik zit niet op de schopstoel en ben nu vooral aan het orrienteren. Erg leuk om deze twee werelden te verkennen en te zien dat de verschillen toch niet zo groot meer zijn. Behalve in de portemonnee dan hihi.
Het uiterlijk van de iMac is natuurlijk niet in geld uit te drukken.
En voor de rest heb je je creditcard. ;-)
En voor de rest heb je je creditcard. ;-)
Ik vind dit topic interessant, omdat ik na 20+ jaar Windows (ervaring van Windows 3.1 t/m Windows 7) juist een overstap naar OSX overweeg. Met OSX heb ik overigens ook al een tijd ervaring, maar niet als mijn primaire werkstation. Omdat ik mobiel ga werken denk ik aan een MacBook.
In grote lijnen sluit ik me aan bij wat Tom hier al gezegd heeft
aanvullend:
Windows 8 en 10 vind ik er beide netjes uit zien. Ik denk ook dat Windows veel vooruit is gegaan. Maar ik loop toch vaak tegen issues aan die volgensmij meer aan de basis van Windows (en andere Microsoft software) zitten, dan aan de toplaag.
De reden om de overstap te overwegen is dat ik steeds meer development doe, en ik problemen ontdek in mijn development workflow op Windows. Ik doe verschillende soorten development én ook veel creative suite, daarnaast beheer ik een reeks Linux-gebaseerde machines. OSX sluit op dat laatste in de basis al beter op aan dan Windows.
Een voorbeeld van een probleem in mijn workflow:
• Bij het pullen van een Git repository klaagt Windows dat de path names te lang zijn. Mijn Git checkout is nu niet consistent meer.
Kan de maximale path length van 255 karakters getweakt worden? Vast wel. Wil ik dit tweaken, zonder goed te begrijpen of er ergens elders down the line dan andere problemen ontstaan? Nee. Ik wil gewoon dat het consistent en zonder extra moeite werkt. Vooral: ik wil dat de maker van mijn OS begrijpt waarom dit een probleem is.
Ik vind het raar dat dergelijke problemen op Windows uberhaubt nog bestaan, en ik kan er slecht tegen als ze mijn productiviteit hinderen terwijl dit onder andere OS'en totaal geen issue is.
Ook als ze mijn productiviteit niet hinderen, kan ik een hekel hebben aan keuzes die door Microsoft zijn gemaakt. Ze geven me er geen vertrouwen in, dat Microsoft bij het volgende keuzemoment wel een optie kiest waar ik achter kan staan. Voor een deel is dit overigens ook van toepassing op softwaremakers voor het Windows-platform én op hardware/drivers die Microsoft zelf maakt.
Microsoft heeft zijn koers het afgelopen anderhalf jaar wel wat aangepast, maar ik ben bang dat er op veel plekken nogsteeds exact dezelfde engineers zitten die dezelfde type oplossingen kiezen of afhankelijk zijn van/vastzitten aan eerder door Microsoft gemaakte keuzes.
Anders gezegd: de Unix-basis van OSX vind ik beter werken en is volgensmij gebaseerd op 'mooiere' principes en gedachtes. Daar bovenop staat bij OSX een UI die nog altijd goed werkt, en vaak ook heel consistent is.
Wat betreft hardware, het is inderdaad een simpel feit dat je met PC-hardware meer keuzevrijheid hebt en meer upgrademogelijkheden. Er is ongetwijfeld iets samen te stellen dat in de benchmarks sneller gaat dan een hele snelle iMac of Mac Pro. Maar ik vraag mij altijd af of het verschil dat blijkt uit de benchmarks ook nog merkbaar is in de praktijk, bij je dagelijkse workflow.
De lagere prijs van die hardware (heb het niet uitgerekend) is wel mooi meegenomen en ook een duidelijk voordeel.
Een extra overweging is misschien dat Windows 10 naar verwachting ook niet zal kunnen tippen aan OSX als het aankomt op communicatie met andere Apple-apparaten zoals iPad, iPhone en AppleTV.
In grote lijnen sluit ik me aan bij wat Tom hier al gezegd heeft
Windows 8 en 10 vind ik er beide netjes uit zien. Ik denk ook dat Windows veel vooruit is gegaan. Maar ik loop toch vaak tegen issues aan die volgensmij meer aan de basis van Windows (en andere Microsoft software) zitten, dan aan de toplaag.
De reden om de overstap te overwegen is dat ik steeds meer development doe, en ik problemen ontdek in mijn development workflow op Windows. Ik doe verschillende soorten development én ook veel creative suite, daarnaast beheer ik een reeks Linux-gebaseerde machines. OSX sluit op dat laatste in de basis al beter op aan dan Windows.
Een voorbeeld van een probleem in mijn workflow:
• Bij het pullen van een Git repository klaagt Windows dat de path names te lang zijn. Mijn Git checkout is nu niet consistent meer.
Kan de maximale path length van 255 karakters getweakt worden? Vast wel. Wil ik dit tweaken, zonder goed te begrijpen of er ergens elders down the line dan andere problemen ontstaan? Nee. Ik wil gewoon dat het consistent en zonder extra moeite werkt. Vooral: ik wil dat de maker van mijn OS begrijpt waarom dit een probleem is.
Ik vind het raar dat dergelijke problemen op Windows uberhaubt nog bestaan, en ik kan er slecht tegen als ze mijn productiviteit hinderen terwijl dit onder andere OS'en totaal geen issue is.
Ook als ze mijn productiviteit niet hinderen, kan ik een hekel hebben aan keuzes die door Microsoft zijn gemaakt. Ze geven me er geen vertrouwen in, dat Microsoft bij het volgende keuzemoment wel een optie kiest waar ik achter kan staan. Voor een deel is dit overigens ook van toepassing op softwaremakers voor het Windows-platform én op hardware/drivers die Microsoft zelf maakt.
Microsoft heeft zijn koers het afgelopen anderhalf jaar wel wat aangepast, maar ik ben bang dat er op veel plekken nogsteeds exact dezelfde engineers zitten die dezelfde type oplossingen kiezen of afhankelijk zijn van/vastzitten aan eerder door Microsoft gemaakte keuzes.
Anders gezegd: de Unix-basis van OSX vind ik beter werken en is volgensmij gebaseerd op 'mooiere' principes en gedachtes. Daar bovenop staat bij OSX een UI die nog altijd goed werkt, en vaak ook heel consistent is.
Wat betreft hardware, het is inderdaad een simpel feit dat je met PC-hardware meer keuzevrijheid hebt en meer upgrademogelijkheden. Er is ongetwijfeld iets samen te stellen dat in de benchmarks sneller gaat dan een hele snelle iMac of Mac Pro. Maar ik vraag mij altijd af of het verschil dat blijkt uit de benchmarks ook nog merkbaar is in de praktijk, bij je dagelijkse workflow.
De lagere prijs van die hardware (heb het niet uitgerekend) is wel mooi meegenomen en ook een duidelijk voordeel.
Een extra overweging is misschien dat Windows 10 naar verwachting ook niet zal kunnen tippen aan OSX als het aankomt op communicatie met andere Apple-apparaten zoals iPad, iPhone en AppleTV.
Bedankt voor je inbreng Booster! Maakt het topic alleen maar interessanter.
Ik heb nu een paar keer gezegt, maar sinds ik een pc aan het samenstellen ben besef ik me middels dat ik lijd aan keuzestress (lol) zoveel items, zoveel reviews, zoveel mogelijkheden, zoveel smaakjes, wit. Ik wordt er helemaal gek van. Tegelijkertijd vind ik het ook leuk spannend.
Waar ik gisteren nog tegenaan liep waar ik de afgelopen weken geen aandacht aan heb gegeven is het verbruik. Een iMac doet het toch best netjes met nog geen 200 watt aan verbruik op zijn piek. Inclusief scherm en al.
Ook wat nog meegenomen kan worden is de waarde van een iMac. Die blijven best hoog. Als ik mijn huidige iMac zou verkopen zie ik hem voor 1100 staan in andere advertenties. Als me dat zo lukken heeft mn computer uit eindelijk niet zo heel veel gekost.
De iMac scoort toch steeds weer puntjes. Wat mij niet echt helpt haha!
Ik heb nu een paar keer gezegt, maar sinds ik een pc aan het samenstellen ben besef ik me middels dat ik lijd aan keuzestress (lol) zoveel items, zoveel reviews, zoveel mogelijkheden, zoveel smaakjes, wit. Ik wordt er helemaal gek van. Tegelijkertijd vind ik het ook leuk spannend.
Waar ik gisteren nog tegenaan liep waar ik de afgelopen weken geen aandacht aan heb gegeven is het verbruik. Een iMac doet het toch best netjes met nog geen 200 watt aan verbruik op zijn piek. Inclusief scherm en al.
Ook wat nog meegenomen kan worden is de waarde van een iMac. Die blijven best hoog. Als ik mijn huidige iMac zou verkopen zie ik hem voor 1100 staan in andere advertenties. Als me dat zo lukken heeft mn computer uit eindelijk niet zo heel veel gekost.
De iMac scoort toch steeds weer puntjes. Wat mij niet echt helpt haha!
Precies. Hoe meer producten je van het fruitmerk hebt, hoe interessanter het wordt.Booster schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:11:
Voor iemand die zich met een hybride systeem (Android telefoon etc.) wenst te behelpen speelt dat argument uiteraard minder mee.
Ik hoor dat vaker voorbij komen hier. Als gemiddelde gebruiker worden de devices hier toch echt gewoon als losse toestellen gebruikt. De iPhone heeft geen connectie met de apple tv, ipad of iMac, de iMac heeft geen bijzonderen connectie met de iphone, apple tv of de iPad. De iPad.. same.. mn Macbook.. same.
Okey, icloud zorgt ervoor dat een aantal instellingen worden verdeeld en passworden worden onthouden. Maar dat doen andere systemen ook voor je als je zou willen.
Kunnen jullie mij dan een overtuigend voorbeeld geven wat dan zo ontzettend lekker moet werken als je alle producten van het fruitmerk samen hebt? Want ik heb die gouden mix nog niet ervaren.
Okey, icloud zorgt ervoor dat een aantal instellingen worden verdeeld en passworden worden onthouden. Maar dat doen andere systemen ook voor je als je zou willen.
Kunnen jullie mij dan een overtuigend voorbeeld geven wat dan zo ontzettend lekker moet werken als je alle producten van het fruitmerk samen hebt? Want ik heb die gouden mix nog niet ervaren.
Ik weet niet helemaal zeker of de iMac dit ook allemaal heeft, maar de MacBooks iig wel.
o.a.:
1. HandOff (zie YouTube: iOS8 & Yosemite Handoff Demo + iTunes12)
2. AirPlay (zie YouTube: AirPlay on OS X Mountain Lion Demo)
3. AirDrop
Als ik dan ga kijken naar goede Windows-gebaseerde vervangers hiervan:
HandOff: dit is volgensmij nog helemaal niet uitgevonden voor Windows. Ook niet in combinatie met Surface tablets. Je kan zelfs een telefoontje van je iPhone aannemen met een MacBook, als een soort hands-free.
AirPlay: welke multimediabox streamt er zo gemakkelijk het volledige scherm van een Windows PC? De Chromecast kan Chrome-tabs streamen, maar niet het hele scherm volgensmij. Verder ken ik niks dat in de buurt komt.
AirDrop: dit is vast wel te creeeren met wat extra software in Windows. Maar AirDrop is integrated in OSX en kost me dus minder moeite.
Ik werk overigens zelf helemaal niet met iCloud, maar volgensmij was dat op verschillende vlakken (agenda delen bv) al een succes, terwijl Windows gebruikers daar nog gewoon Google voor nodig hadden. Ik verwacht van Windows wel vooruitgang op dit gebied (is geloof ik al iets over aangekondigd) maar ze zijn later, en gevoelsmatig liggen ze ook inhoudelijk achter. Ik verwacht niet dat Microsoft nu eens met zo'n goed bedachte feature komt, vanuit hun visie bedacht en uitgevoerd. In other words: ik verwacht dat Apple beter is in dingen bedenken rond een visie, en die dan uitvoeren.
o.a.:
3. AirDrop
Als ik dan ga kijken naar goede Windows-gebaseerde vervangers hiervan:
HandOff: dit is volgensmij nog helemaal niet uitgevonden voor Windows. Ook niet in combinatie met Surface tablets. Je kan zelfs een telefoontje van je iPhone aannemen met een MacBook, als een soort hands-free.
AirPlay: welke multimediabox streamt er zo gemakkelijk het volledige scherm van een Windows PC? De Chromecast kan Chrome-tabs streamen, maar niet het hele scherm volgensmij. Verder ken ik niks dat in de buurt komt.
AirDrop: dit is vast wel te creeeren met wat extra software in Windows. Maar AirDrop is integrated in OSX en kost me dus minder moeite.
Ik werk overigens zelf helemaal niet met iCloud, maar volgensmij was dat op verschillende vlakken (agenda delen bv) al een succes, terwijl Windows gebruikers daar nog gewoon Google voor nodig hadden. Ik verwacht van Windows wel vooruitgang op dit gebied (is geloof ik al iets over aangekondigd) maar ze zijn later, en gevoelsmatig liggen ze ook inhoudelijk achter. Ik verwacht niet dat Microsoft nu eens met zo'n goed bedachte feature komt, vanuit hun visie bedacht en uitgevoerd. In other words: ik verwacht dat Apple beter is in dingen bedenken rond een visie, en die dan uitvoeren.
[ Voor 22% gewijzigd door Booster op 15-05-2015 18:37 ]
Airplay gebruik ik wel eens om iets van mn iPad (denk aan uitzending gemist) te streamen naar de TV. Dit gaat wel leuk. Maar als ik een film op de Macbook aanzet en die stream naar de TV gaat dat niet lekker. Het happert flink. Film streamen naar de TV is in ieder geval iets te hoog gegrepen.
Airdrop is wel leuk. Het zit erin. Alleen gebruik ik het eigenlijk nooit. Hoevaak zou je het denk je toe moeten passen op een dag? Ik merk dat file sharen via email of dropbox net zo snel is. Toegegeven, ik heb het nog nooit echt aan de tand gevoeld.
Dat alle devices de agenda (icloud) sharen is inderdaad helemaal top. Het zou nog mooier zijn als alle emial boxen worden meegenomen. Want die moet je nog per stuk configureren. Ik zou dan wel bij de iPhone moeten blijven. Mn iPhone heeft niet mn hartje gestolen zoals de iMac en de iPad dat wel heeft gedaan.
Ps, de telefoon opnemen via je computer is (zo hoor ik om me heen van andere Apple gebruikers) nog niet waar het wezen moet. Ik vind het wel erg handig dat je een telefoon nummer kan aantikken in OSX en je telefoon belt het.
Ik heb de video gekeken want ik maakt misschien veel te weinig gebruik van de handy dingetjes die Apple heeft bedacht. Bij handoff kijk je dus (zo laat de video zien) de hele tijd tegen een grote telefoon aan.
iTunes heeft me nooit zo gegrepen. Is het beheren van een eigen fysiek aanwezige muziek collectie niet een beetje verleden tijd? Spotify etc?
Vanavond even Handoff testen!
trouwens, over toffe OSX dingen gesproken, check tip nr7 https://www.youtube.com/watch?v=gq5i0yA7N6I
Airdrop is wel leuk. Het zit erin. Alleen gebruik ik het eigenlijk nooit. Hoevaak zou je het denk je toe moeten passen op een dag? Ik merk dat file sharen via email of dropbox net zo snel is. Toegegeven, ik heb het nog nooit echt aan de tand gevoeld.
Dat alle devices de agenda (icloud) sharen is inderdaad helemaal top. Het zou nog mooier zijn als alle emial boxen worden meegenomen. Want die moet je nog per stuk configureren. Ik zou dan wel bij de iPhone moeten blijven. Mn iPhone heeft niet mn hartje gestolen zoals de iMac en de iPad dat wel heeft gedaan.
Ps, de telefoon opnemen via je computer is (zo hoor ik om me heen van andere Apple gebruikers) nog niet waar het wezen moet. Ik vind het wel erg handig dat je een telefoon nummer kan aantikken in OSX en je telefoon belt het.
Ik heb de video gekeken want ik maakt misschien veel te weinig gebruik van de handy dingetjes die Apple heeft bedacht. Bij handoff kijk je dus (zo laat de video zien) de hele tijd tegen een grote telefoon aan.
iTunes heeft me nooit zo gegrepen. Is het beheren van een eigen fysiek aanwezige muziek collectie niet een beetje verleden tijd? Spotify etc?
Vanavond even Handoff testen!
trouwens, over toffe OSX dingen gesproken, check tip nr7 https://www.youtube.com/watch?v=gq5i0yA7N6I
[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 15-05-2015 19:21 ]
Natuurlijk heeft een iMac dit ook. Het zit in OS X.Booster schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 18:31:
Ik weet niet helemaal zeker of de iMac dit ook allemaal heeft, maar de MacBooks iig wel.
o.a.:
3. AirDrop
Middels kan ik ook aangeven dat Airdrop pas werkt vanaf iOS8 op een iPhone 5 of hoger, of een iPad4. Ik bezit een iPhone 4s, en een iPad 3. Dus geen Airdrop bijzonderheden helaas voor mij.
Hoe heb je je Apple TV op internet aangesloten? Draadloos of bedraad? Bedraad gaat het al heel veel beter. Op Wi-Fi wil het inderdaad soms flink haperen (even offtopic, het is haperen met één p).RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:16:
Airplay gebruik ik wel eens om iets van mn iPad (denk aan uitzending gemist) te streamen naar de TV. Dit gaat wel leuk. Maar als ik een film op de Macbook aanzet en die stream naar de TV gaat dat niet lekker. Het happert flink. Film streamen naar de TV is in ieder geval iets te hoog gegrepen.
Ik moet toegeven dat ik het ook nooit gebruik vooral omdat ik het omslachtig vind. Dat vind ik omdat: als je een bestand verstuurt van het ene apparaat naar het andere apparaat (allebei met hetzelfde iCloud-account) moet je op het ontvangende apparaat altijd op "Accepteren" drukken. Vind ik onzinnig.Airdrop is wel leuk. Het zit erin. Alleen gebruik ik het eigenlijk nooit. Hoevaak zou je het denk je toe moeten passen op een dag? Ik merk dat file sharen via email of dropbox net zo snel is. Toegegeven, ik heb het nog nooit echt aan de tand gevoeld.
De e-mailboxen worden niet automatisch ingesteld zoals jij het je voorstelt. Ook worden handtekeningen helaas niet gesynchroniseerd. Best gek als je ziet dat er wel een synchronisatie is tussen Macs voor wat betreft de internetaccounts. Voorbeeld: als je je Facebook account aanmeldt op één Mac wordt dit automatisch ook gedaan op andere Macs met hetzelfde iCloud-account.Dat alle devices de agenda (icloud) sharen is inderdaad helemaal top. Het zou nog mooier zijn als alle emial boxen worden meegenomen. Want die moet je nog per stuk configureren. Ik zou dan wel bij de iPhone moeten blijven. Mn iPhone heeft niet mn hartje gestolen zoals de iMac en de iPad dat wel heeft gedaan.
Waarom is het nog niet waar het wezen moet? Btw, je kan, als je hetzelfde iCloud-account op je iPad inlogt, ook bellen via je iPad. Even een stukje extra informatie.Ps, de telefoon opnemen via je computer is (zo hoor ik om me heen van andere Apple gebruikers) nog niet waar het wezen moet. Ik vind het wel erg handig dat je een telefoon nummer kan aantikken in OSX en je telefoon belt het.
Wat bedoel je met "een grote telefoon"?Ik heb de video gekeken want ik maakt misschien veel te weinig gebruik van de handy dingetjes die Apple heeft bedacht. Bij handoff kijk je dus (zo laat de video zien) de hele tijd tegen een grote telefoon aan.
Hier sluit ik me bij jou aan. Ik gebruik nu ook alleen nog Spotify. iTunes en mijn iPod heb ik al lang niet meer aangeraakt.iTunes heeft me nooit zo gegrepen. Is het beheren van een eigen fysiek aanwezige muziek collectie niet een beetje verleden tijd? Spotify etc?
Sommige Continuity en Handoff-functies werken niet op een iMac 2011: http://www.macrumors.com/...ntinuity-activation-tool/.RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:56:
Middels kan ik ook aangeven dat Airdrop pas werkt vanaf iOS8 op een iPhone 5 of hoger, of een iPad4. Ik bezit een iPhone 4s, en een iPad 3. Dus geen Airdrop bijzonderheden helaas voor mij.
Als je terugblader kan je nog een heeeeeeleboel andere taalfoutjes bij mij vinden. Ik type te snel en ik kamp hier en daar wel met wat grammatica problemen. Ik heb me erbij neergelegdVolkan1984 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:04:
[...]
Hoe heb je je Apple TV op internet aangesloten? Draadloos of bedraad? Bedraad gaat het al heel veel beter. Op Wi-Fi wil het inderdaad soms flink haperen (even offtopic, het is haperen met één p).
Ik zie de hele tijd het scherm van een telefoon op het bureaublad staan van OSX in het filmpje. Dat lijkt me best storend als dat steeds aan moet staan.Wat bedoel je met "een grote telefoon"?
Kwa stroomverbruik (en geluidsproductie) zit het tegenwoordig wel snor met zelfbouwsystemen, zeker als je kijkt naar de huidige generatie hardware. Met het systeem uit mijn sig heb ik een idle stroomverbruik van 60W met monitor uitgeschakeld, 80W met een Dell U2312HM monitor ingeschakeld op 50% helderheid en heb ik een verbruik van 300W met gamen waarbij de GPU en CPU flink gebruikt worden (BF4 64 speler multiplayer op Ultra settings met 1440p). Mijn GTX 780 heeft een TDP van 250W, en de nieuwere GTX 970 zelfs 145W. Dus die 200W die je nu met je huidige iMac produceert kun je tegenwoordig net zo goed halen met een krachtige zelfbouw PC.RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:38:
Bedankt voor je inbreng Booster! Maakt het topic alleen maar interessanter.
Overigens een ander puntje mocht je voor een zelfbouwsysteem kiezen: kies bij voorkeur een Gigabyte moederbord of anders een Asus. Die kun je altijd nog eventueel omdopen naar een hackintosh
Oh maar dat is om het scherm van een iDevice op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld voor tutorials of zo. Dat doe je door het iDevice aan te sluiten met een kabel op een Mac. Bij Handoff en Continuity hoef je niet de hele tijd het scherm van je iDevice op het scherm van je Mac te tonen.RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:10:
[...]
Als je terugblader kan je nog een heeeeeeleboel andere taalfoutjes bij mij vinden. Ik type te snel en ik kamp hier en daar wel met wat grammatica problemen. Ik heb me erbij neergelegd
[...]
Ik zie de hele tijd het scherm van een telefoon op het bureaublad staan van OSX in het filmpje. Dat lijkt me best storend als dat steeds aan moet staan.
Haha, thanks. Nee geen Hackingtosh wensen hierMick1990 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:38:
[...]
Kwa stroomverbruik (en geluidsproductie) zit het tegenwoordig wel snor met zelfbouwsystemen, zeker als je kijkt naar de huidige generatie hardware. Met het systeem uit mijn sig heb ik een idle stroomverbruik van 60W met monitor uitgeschakeld, 80W met een Dell U2312HM monitor ingeschakeld op 50% helderheid en heb ik een verbruik van 300W met gamen waarbij de GPU en CPU flink gebruikt worden (BF4 64 speler multiplayer op Ultra settings met 1440p). Mijn GTX 780 heeft een TDP van 250W, en de nieuwere GTX 970 zelfs 145W. Dus die 200W die je nu met je huidige iMac produceert kun je tegenwoordig net zo goed halen met een krachtige zelfbouw PC.
Overigens een ander puntje mocht je voor een zelfbouwsysteem kiezen: kies bij voorkeur een Gigabyte moederbord of anders een Asus. Die kun je altijd nog eventueel omdopen naar een hackintosh
Helder, thanks!Volkan1984 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:40:
[...]
Oh maar dat is om het scherm van een iDevice op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld voor tutorials of zo. Dat doe je door het iDevice aan te sluiten met een kabel op een Mac. Bij Handoff en Continuity hoef je niet de hele tijd het scherm van je iDevice op het scherm van je Mac te tonen.
Het enige wat je met iCloud hoeft te doen is hetzelfde als met Outlook.com: op iedere device dat je het hebben wilt configureren. Daarna loopt het allemaal met elkaar in sync.RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:16:
Dat alle devices de agenda (icloud) sharen is inderdaad helemaal top. Het zou nog mooier zijn als alle emial boxen worden meegenomen. Want die moet je nog per stuk configureren.
Je hebt voor al die features alleen wifi, bluetooth en een iCloud account nodig. Verder zie je niks anders dan zonder die features dus gewoon standaard OS X. In OS X zit een app genaamd Quicktime Player. Anders dan de naam doet vermoeden kun je er ook dingen mee opnemen zoals je scherm waardoor screencasts e.d. mogelijk zijn. Met Yosemite hebben ze die mogelijkheden verder uitgebreid door ook screencasts van je iPhone/iPad te kunnen maken middels je Mac. Die feature wordt in het filmpje gedemonstreerd en is die "grote telefoon" op het scherm. Dat icm het gratis iMovie levert al hele handige tools om screencasts, tutorials, etc. mee te maken. Op dat vlak mist Windows nogal wat maar ja, als je daar toch nooit wat mee doet...Ik heb de video gekeken want ik maakt misschien veel te weinig gebruik van de handy dingetjes die Apple heeft bedacht. Bij handoff kijk je dus (zo laat de video zien) de hele tijd tegen een grote telefoon aan.
Zat plekken waar geen of een slechte internetverbinding mogelijk is of waar streaming verboden is zoals op werk; als 1 iemand het doet is het niet erg maar als 20 of meer mensen dat gaan doen slurp je bij het gemiddelde bedrijf de gehele internetverbinding weg aan streaming media en juist daarom mag het dus niet. Streaming media is aardig maar nog steeds geen alternatief voor fysiek aanwezige muziek.iTunes heeft me nooit zo gegrepen. Is het beheren van een eigen fysiek aanwezige muziek collectie niet een beetje verleden tijd? Spotify etc?
Verwijderd
Streaming is geen alternatief voor lokale muziek, en iTunes is geen alternatief voor Foobarppl schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 00:24:
[...]
Zat plekken waar geen of een slechte internetverbinding mogelijk is of waar streaming verboden is zoals op werk; als 1 iemand het doet is het niet erg maar als 20 of meer mensen dat gaan doen slurp je bij het gemiddelde bedrijf de gehele internetverbinding weg aan streaming media en juist daarom mag het dus niet. Streaming media is aardig maar nog steeds geen alternatief voor fysiek aanwezige muziek.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 11:59 ]
iTunes is geen kutprogramma. Jij vindt het niet plezierig werken. En wat heeft de nieuwe MacBook met deze discussie te maken?Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:56:
[...]
Streaming is geen alternatief voor lokale muziek, en iTunes is geen alternatief voor FoobarZelfs als Apple-liefhebber moet je toch toegeven dat iTunes domweg een kutprogramma is. Overigens, hoe werkt het met de nieuwe Macbook dan? Apple wil daarmee vrijwel alles draadloos doen, en dat is steeds het excuus geweest voor het feit dat er één miezerig poortje op zit. Maar als er, zoals je al zegt, niet overal goede Wi-Fi is, hoe werkt dat dan?
Ik heb het gevoel dat je altijd een reden zoekt om op Apple te zeuren. Hou daar fijn mee op, zit niemand op te wachten.
iTunes is voor mij een belangrijke reden om OS X te blijven gebruiken. Ik gebruik het al heel lang om mijn muziekcollectie te beheren en zou niet zonder alle uitgebreide metadata en afspeeldata willen.
Spotify is geen vervanger. Ik heb wel een Premium-abonnement om nieuwe muziek te leren kennen, maar ik blijf toch gewoon cd's kopen (die rip ik dan direct in hoge kwaliteit naar mijn iTunes Library).
Als metadata in orde zijn en als je structuur en consistentie kunt waarderen, is iTunes een heel goede tool om een muziekcollectie te beheren.
Spotify is geen vervanger. Ik heb wel een Premium-abonnement om nieuwe muziek te leren kennen, maar ik blijf toch gewoon cd's kopen (die rip ik dan direct in hoge kwaliteit naar mijn iTunes Library).
Als metadata in orde zijn en als je structuur en consistentie kunt waarderen, is iTunes een heel goede tool om een muziekcollectie te beheren.
Verwijderd
Ja johVolkan1984 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:52:
[...]
Ik heb het gevoel dat je altijd een reden zoekt om op Apple te zeuren. Hou daar fijn mee op, zit niemand op te wachten.
Niemand die zegt dat je Apple moet verheerlijken. Maar de argumenten die je in de discussie brengt slaan als een tang op een varken. Daarom komt het over als zeuren. Lees je reactie nog maar eens.Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:12:
[...]
Ja johOmdat ik Apple niet verheerlijk als een God zoek ik redenen om erop te zeuren? Ik laat alleen even zien dat, ondanks dat er genoeg fanboys zijn die dat ontkennen, Apple niet beter is dan al het andere op de markt. Moet gezegd kunnen worden.
Daarbij, wie heeft er gezegd dat Apple beter is dan een andere fabrikant?
[ Voor 6% gewijzigd door Volkan1984 op 16-05-2015 13:33 ]
Verwijderd
Ik heb hem zelf getypt, nog een keer lezen is overbodigVolkan1984 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:32:
[...]
Niemand die zegt dat je Apple moet verheerlijken. Maar de argumenten die je in de discussie brengt slaan als een tang op een varken. Daarom komt het over als zeuren. Lees je reactie nog maar eens.
Dat is hier vaak zat geïmpliceerd. Tussen de lijnen lezen.Daarbij, wie heeft er gezegd dat Apple beter is dan een andere fabrikant?
Ik ga hier verder niet op in. Ook om het topic niet te vervuilen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:53:
[...]
Ik heb hem zelf getypt, nog een keer lezen is overbodigEn volgens mij zijn mijn argumenten prima. Kom maar met tegenargumenten.
[...]
Dat is hier vaak zat geïmpliceerd. Tussen de lijnen lezen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik vind iTunes geen kutprogramma, het doet wat het moet doen. Ik vind alleen het sync gedeelte met de iPhone shit maar dat heb ik tot dusver met alle sync tools gehad. Dat Foobar geen alternatief is en andersom is niet zo raar. Foobar en iTunes spelen muziek af en daar houden de overeenkomsten ook op. Het zijn nogal verschillende tools. Zo is Foobar Windows-only en moet je daar behoorlijk wat aan configureren. Als we het hebben over iTunes dan zijn er mooie alternatieven op het Linux platform te vinden. Voor Windows hou ik het wel bij Windows Media Player of de Xbox Player (which reminds me dat ik die 2 nog in Win10 moet proberen).Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:56:
Streaming is geen alternatief voor lokale muziek, en iTunes is geen alternatief voor FoobarZelfs als Apple-liefhebber moet je toch toegeven dat iTunes domweg een kutprogramma is.
Je eigen wifi netwerk thuis is een ander verhaal. Onderweg kun je gebruik maken van mifi devices (3g/4g aan de internetkant, wifi aan de lan kant voor al je devices). Voor gewoon internetten zijn wifi netwerken van het hotel, McDonalds, Starbucks, enz. meer dan prima echter lenen deze zich niet voor streaming media zoals Spotify, YouTube, enz. en voor videoconferencing/videobellen. Dat komt omdat een gewone pagina geen continue datastroom nodig heeft terwijl streaming media dat wel nodig heeft (kan wel zonder maar dan heb je heel de tijd haperingen en daar worden mensen knettergek van). Wat wel zo is, is dat de infrastructuur wat wifi betreft in de VS beter is dan hier. Daar hebben ze niet gek veel anders. Hier hebben we veel last van dicht op elkaar staande bebouwing. Maar ja, Apple is en blijft Amerikaans dus de focus is ook vooral Amerikaans.Overigens, hoe werkt het met de nieuwe Macbook dan? Apple wil daarmee vrijwel alles draadloos doen, en dat is steeds het excuus geweest voor het feit dat er één miezerig poortje op zit. Maar als er, zoals je al zegt, niet overal goede Wi-Fi is, hoe werkt dat dan?
Buiten dat moet ik nog plekken onderweg tegenkomen waar ik zo eventjes een netwerkkabel kan gebruiken. Onderweg heb je helaas niet veel anders dan 3g/4g en wifi. Niet zo gek dat een computer gericht op mobility daar dan ook actief gebruik van maakt. En laat deze computer nou ook een uitstekende Windows 10 machine zijn
@RoyK bedankt voor dat filmpje met tips. Zitten een paar mooie dingen in, die je trouwens met Windows niet kunt doen volgensmij :-P Ik denk dat het overigens ook dat soort zaken zijn, die iemand die OSX gebruikt, ook bij OSX houd. Op Windows is er vast software die die functies kan vervangen, maar dan niet geintegreerd. Ook weer een illustratie van hoe Windows achterloopt op OSX naar mijn idee.
Ik ga er trouwens vanuit dat je je iPad wel houd en daarmee nogsteeds uitzending gemist zou kunnen streamen als je wilt

Overigens kan ik je zeker aanraden om VOOR je overstapt nog even héél goed te kijken naar welke applicaties je allemaal gebruikt. Iets simpels als een tooltje dat je eens per week gebruikt, daarvoor moet ook een goede vervanger zijn op Windows bij een overstap. Heel soms valt dat vies tegen.
Ik heb deze inventarisatie voor mezelf gedaan en was positief verrast. Recentelijk let ik bij het kiezen van software beter op de ondersteuning voor Windows én OSX, maar ook over eerder gekozen software was ik heel tevreden. Een kleine opsomming:
• Virusscanner Eset NOD32
• Backupoplossing CrashPlan
• Adobe-spulletjes (CC) en plugins/scripts
• Browser Firefox en plugins
• Mailclient Thunderbird en plugins
• Notities Evernote
• LibreOffice
• Heel veel Steam games
• Virtualisatie VirtualBox
• Encryptie TrueCrypt (or similar)
• VoIP-client Blink
• MP3-tagger Jaikoz
• IM/Videoconference-clients Telegram en Skype
• RDP-clients/server TeamViewer en join.me
e.a.
Bovenstaande is allemaal geschikt voor Windows én OSX, het meeste ook voor Linux, en dan zowel software als evt. licenties. Hierdoor hoef ik die workflows niet extra aan te passen, wat heerlijk is.
Vervangers moet ik bij een overstap zoeken voor:
• Twitterclient MetroTwit
• FTP-client SmartFTP (was ik niet tevreden over, dus komt goed uit)
• IDE UltraEdit (heb nog een oude versie, dus is niet zo erg)
Waar ik me nog wel wat zorgen over maak is de driver-ondersteuning voor mijn Microsoft Cinema webcam en mijn Thrustmaster racestuur. Je randapparatuur even meenemen in de overweging is misschien ook nog wel slim.
Ik geloof dat AirPlay gebruik maakt ( / kan maken ) van adhoc opgezet peer-to-peer wifi, direct van iPad/Macbook naar TV, waardoor het gewone draadloze netwerk niet belast wordt met de datastroom. Dit kan de verbinding positief of negatief beinvloeden, afhankelijk van de situatie. De technologie erachter vind ik wel heel cool.RoyK schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:16:
Ik ga er trouwens vanuit dat je je iPad wel houd en daarmee nogsteeds uitzending gemist zou kunnen streamen als je wilt
Via e-mail sharen vind ik soms wel moeizaam. Bestandje is soms net wat groter dan in een mail past (filmpjes). AirDrop vind ik dan handiger. Dropbox is wel een aardige oplossing, maar persoonlijk houd ik niet zo van Dropbox qua privacy, veiligheid e.d. AirDrop is peer-to-peer binnen je eigen netwerk en voelt daardoor wel wat minder omslachtig dan een file van je iDevice via Amerika naar je Macbook brengenAirdrop is wel leuk. Het zit erin. Alleen gebruik ik het eigenlijk nooit. Hoevaak zou je het denk je toe moeten passen op een dag? Ik merk dat file sharen via email of dropbox net zo snel is. Toegegeven, ik heb het nog nooit echt aan de tand gevoeld.
Ik heb een eigen collectie muziek, waaronder aardig wat nummers die niet op Spotify te vinden zijn. Op Windows gebruik ik heel simpel Winamp. Veel ervaring met iTunes heb ik niet. Vind het vaak wat verwarrend werken. Weet nog niet helemaal hoe ik dat aan ga pakken bij een overstap.iTunes heeft me nooit zo gegrepen. Is het beheren van een eigen fysiek aanwezige muziek collectie niet een beetje verleden tijd? Spotify etc?
Overigens kan ik je zeker aanraden om VOOR je overstapt nog even héél goed te kijken naar welke applicaties je allemaal gebruikt. Iets simpels als een tooltje dat je eens per week gebruikt, daarvoor moet ook een goede vervanger zijn op Windows bij een overstap. Heel soms valt dat vies tegen.
Ik heb deze inventarisatie voor mezelf gedaan en was positief verrast. Recentelijk let ik bij het kiezen van software beter op de ondersteuning voor Windows én OSX, maar ook over eerder gekozen software was ik heel tevreden. Een kleine opsomming:
• Notities Evernote
• LibreOffice
• Heel veel Steam games
• VoIP-client Blink
• MP3-tagger Jaikoz
e.a.
Bovenstaande is allemaal geschikt voor Windows én OSX, het meeste ook voor Linux, en dan zowel software als evt. licenties. Hierdoor hoef ik die workflows niet extra aan te passen, wat heerlijk is.
Waar ik me nog wel wat zorgen over maak is de driver-ondersteuning voor mijn Microsoft Cinema webcam en mijn Thrustmaster racestuur. Je randapparatuur even meenemen in de overweging is misschien ook nog wel slim.
[ Voor 5% gewijzigd door Booster op 17-05-2015 01:21 ]
Het spelen met overstappen naar Windows geldt alleen voor mijn werk pc. De iPad, Macbook en AppleTV blijven waar ze zijn en worden voorlopig niet vervangen. Het werkt prima. Al heb ik wel WIFI problemen met de iPad sinds een paar weken die knetter irritant zijn en vooral ontstaan zodra er filmpjes worden afgespeeld. Oplossing nog niet gevonden.Booster schreef op zondag 17 mei 2015 @ 01:14:
@RoyK bedankt voor dat filmpje met tips. Zitten een paar mooie dingen in, die je trouwens met Windows niet kunt doen volgensmij :-P Ik denk dat het overigens ook dat soort zaken zijn, die iemand die OSX gebruikt, ook bij OSX houd. Op Windows is er vast software die die functies kan vervangen, maar dan niet geintegreerd. Ook weer een illustratie van hoe Windows achterloopt op OSX naar mijn idee.
[...]
Ik geloof dat AirPlay gebruik maakt ( / kan maken ) van adhoc opgezet peer-to-peer wifi, direct van iPad/Macbook naar TV, waardoor het gewone draadloze netwerk niet belast wordt met de datastroom. Dit kan de verbinding positief of negatief beinvloeden, afhankelijk van de situatie. De technologie erachter vind ik wel heel cool.
[...]
Via e-mail sharen vind ik soms wel moeizaam. Bestandje is soms net wat groter dan in een mail past (filmpjes). AirDrop vind ik dan handiger. Dropbox is wel een aardige oplossing, maar persoonlijk houd ik niet zo van Dropbox qua privacy, veiligheid e.d. AirDrop is peer-to-peer binnen je eigen netwerk en voelt daardoor wel wat minder omslachtig dan een file van je iDevice via Amerika naar je Macbook brengen
[...]
Ik heb een eigen collectie muziek, waaronder aardig wat nummers die niet op Spotify te vinden zijn. Op Windows gebruik ik heel simpel Winamp. Veel ervaring met iTunes heb ik niet. Vind het vaak wat verwarrend werken. Weet nog niet helemaal hoe ik dat aan ga pakken bij een overstap.
• Notities Evernote
• LibreOffice
• Heel veel Steam games
• VoIP-client Blink
• MP3-tagger Jaikoz
e.a.
Als ik naar Windows overstap ga ik mogelijk wel mn iPhone 4s vervangen. Ik ben niet heel erg tevreden over het toestel. Het doet wat het moet doen, maar hij is best traag. Als je typed lopen de toetsen met lag van een seconde of 2 achter, ziet er knudde uit, en qua vormgeving vind ik de concurrentie vaak een stuk mooier. Misschien dat er dan voor mij een Windows variant voor terugkomt. Maar dat is een project voor volgend jaar. Alles in stapjes. De surface pro vind ik overigens ook hele interessante tablets waar ik ook nog op zou kunnen schetsen ivm een goede stylus ondersteuning. Iets waar de iPad al vanaf het begin aan schort op een 1 of andere manier niets mee wordt gedaan. Dat is dan weer zo een koppige eigenwijze Apple houding. Veel creatieve mensen werken met hun producten (en dat weten ze maar al te goed) en moeten we het doen met 3rd party materiaal die geïmproviseerd pennen moeten ontwikkelen dat er toch een soort van getekend kan worden op een iPad. Maar het haalt het niet bij wat er op de surface pro gedaan kan worden. Al zijn we er nog niet, ook daar kunnen nog een boel dingen verbeterd worden.
Zeer recent heeft Oculus Rift ook aangegeven dat ze voorlopig hun pijlen richten op Windows wat jammer is voor het OSX platform. Al is het een logische beweging.. de grote games en het grote game publiek zit nu eenmaal in het Windows segment (komt geloof ik door DX12). Ik wil gaan kijken of ik wat toffe dingen kan doen met de Oculus Rift aangezien diverse klanten van mij in de Serious Gaming zitten en daar ook artwork voor nodig hebben. De Oculus Rift gaat daar een belangrijke rol spelen (ze testen er al een tijdje mee)
Op 1 programma na zou ik veilig over kunnen stappen.
zonder problemen:
- Adobe CC
- Tweetadder (Twitter bot die ik gebruik voor mn webwinkel)
mogelijk overstappen naar iets anders:
- iShowU Pro (screen capture programma)
in Windows moet op zoek naar naar anti virus software en adware software. Over randapparatuur maak ik me niet zoveel zorgen. Andersom van Windows naar OSX zou ik daar wel iets scherper op zijn.
Ondertussen is mijn config voor een mogelijke opvolger van mijn huidige iMac wel zo een beetje afgerond op een goede keuze voor de voeding na. Ik kom dan op een machine van 2K als ik voor de Z97 chipset gaat en op ongeveer 2200 euro als ik voor de X99 chipset gaat met een i7 6 core CPU. Dit is dan een machine met 32 gig geheugen, diverse SSD's en een dikke videokaart. Een goede monitor staat ook op mn lijst en kost ongeveer 800 euro en vervangt door zijn 21:9 verhouding 2 schermen.
Ik heb op Apple zitten spelen met een nieuwe iMac en kom dan op 3300 euro. Dan heb ik uiteraard wel een 5K scherm maar zou ik wel nog een 2e scherm naast willen zetten wat dan mn ouderere Dell U2711 zal zijn. 1 27" scherm is het gewoon net niet tijdens mn werk. Ik moet dan nog een geheugen upgrade doen naar 32GB toe wat nog ongeveer 250 euro kost. En dan komt het opslag "probleem" nog om de hoek kijken. Een beetje gezonde snelle opslag moet dan extern en kan je weer de portemonnee opentrekken. Al om al gaat een upgrade naar de snelste iMac (4 core) dan toch aardig in de papieren lopen. Dan ga ik 4000+ betalen omdat ik bij OSX wil blijven.
Over een paar weken is er weer een Apple event waar ze hun nieuwe OS zaken op tafel leggen. Dat ga ik uiteraard bekijken. Het Apple sausje die ze er altijd overheen gooien probeer ik doorheen te prikken.
Kortom, met een Cintiq 27qhd op mijn verlanglijst die nog 2K op zichzelf kost is de Windows setup heel erg aantrekkelijk. Zowel financieel als horsepower als upgrade mogelijkheden. Maar dat was niet onverwachts. Op andere mac gerichte forums merk ik ook dat de negatieve houding vs Windows wel een beetje veranderd is en veel mensen er zelfs gewoon mee werken omdat het voor hun dagelijkse office zaken gewoon beter, goedkoper en sneller werkt. Maar privé wel bij OSX blijven. Ik denk dat ik zo een user ga worden. Boven op zolder mijn werkbeest een PC, maar privé lekker onder OSX.
PS, er zijn handige tooltjes die je helpen om je toetsenbord in de Apple layout te zetten voor sneltoetsen in Photoshop etc. Want dat gaat natuurlijk een drama worden. De cmd key vs de windows key.

Hoi Roy Korpel,
Ik volg je thread nog steeds met interesse!
Als ik nu zou moeten kiezen voor welk platform ik zou gaan zou ik denk ik voor X99 kiezen. Haswell is toch al weer wat ouder. Het X99 platform ondersteunt trouwens ook DDR4.
Als ik besluit om weer een Windows guy te worden dan wil ik ook met alles over. Ik heb van een vriend een Microsoft phone 535 geleend. Hij wilde Windows 10 op de phone wel eens zien. Windows 10 phone is nog een drama voor dagelijks gebruiken. Duidelijk nog beta en nog lang niet af. Ik wil de phone weer terug flashes naar Windows Phone 8.1 en een tijdje gebruiken. Ik ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen. In het dagelijks leven gebruik ik een iPhone 6.
Ik heb gisteren in de Mediamarkt met een Surface Pro 3 en Surface 3 gespeeld. Uiteraard met Windows 8.1. Toch vind ik de extra poorten op de Surface toch wel een plus. Ik dacht dat je ook het geheugen kon uitbreiden met micro SD. Als dat zo is ook een plus! De Surface is zeker een interessant apparaat.
Ik ga zo toch maar weer Windows 8.1 in bootcamp installeren op mijn Macbook. Windows 10 draait niet echt lekker in bootcamp maar ik denk dat dit komt door de drivers die Apple mee levert. Die zijn natuurlijk voor Windows 8.1.
Okay ik ga weer veder prutsen. Succes Roy!
Ik volg je thread nog steeds met interesse!
Als ik nu zou moeten kiezen voor welk platform ik zou gaan zou ik denk ik voor X99 kiezen. Haswell is toch al weer wat ouder. Het X99 platform ondersteunt trouwens ook DDR4.
Als ik besluit om weer een Windows guy te worden dan wil ik ook met alles over. Ik heb van een vriend een Microsoft phone 535 geleend. Hij wilde Windows 10 op de phone wel eens zien. Windows 10 phone is nog een drama voor dagelijks gebruiken. Duidelijk nog beta en nog lang niet af. Ik wil de phone weer terug flashes naar Windows Phone 8.1 en een tijdje gebruiken. Ik ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen. In het dagelijks leven gebruik ik een iPhone 6.
Ik heb gisteren in de Mediamarkt met een Surface Pro 3 en Surface 3 gespeeld. Uiteraard met Windows 8.1. Toch vind ik de extra poorten op de Surface toch wel een plus. Ik dacht dat je ook het geheugen kon uitbreiden met micro SD. Als dat zo is ook een plus! De Surface is zeker een interessant apparaat.
Ik ga zo toch maar weer Windows 8.1 in bootcamp installeren op mijn Macbook. Windows 10 draait niet echt lekker in bootcamp maar ik denk dat dit komt door de drivers die Apple mee levert. Die zijn natuurlijk voor Windows 8.1.
Okay ik ga weer veder prutsen. Succes Roy!
Verwijderd
Voor een screen capture programma kan je de volgende dingen doen:
- capture card halen
- VLC gebruiken ( dat kan ook screen captures maken)
- Nvidia Shadowplay gebruiken ( weet niet zeker of dit alleen werkt tijdens gamen of ook tijdens normaal gebruik)
- capture card halen
- VLC gebruiken ( dat kan ook screen captures maken)
- Nvidia Shadowplay gebruiken ( weet niet zeker of dit alleen werkt tijdens gamen of ook tijdens normaal gebruik)
Thanks MvL, ik ben benieuwd naar je ervaring!
@dbhuis, ik gebruik het screencapture om tijdens Photoshop mijn werk te filmen. Met iShowu Pro heb ik een heleboel opties die speciaal hiervoor bedoeld zijn. zo kan ik ervoor kiezen om de toetsen combinaties te laten zien als ik die gebruik (voor tutorials handig) of ik kan ervoor kiezen om mijzelf in een klein raampje mee te laten filmen in een hoek, of dat alleen een raampje die ik selecteer wordt gefilmd. Het is dus echt een tool die zich gespecialiseerd heeft in screencapture. Daar zullen vast Windows varianten tegenover staan alleen heb ik er nog geen energie ingestoken
Een extra kaartje had ik nog niet bij stil gestaan. Dat pak ik ook even op in mn onderzoek!
@dbhuis, ik gebruik het screencapture om tijdens Photoshop mijn werk te filmen. Met iShowu Pro heb ik een heleboel opties die speciaal hiervoor bedoeld zijn. zo kan ik ervoor kiezen om de toetsen combinaties te laten zien als ik die gebruik (voor tutorials handig) of ik kan ervoor kiezen om mijzelf in een klein raampje mee te laten filmen in een hoek, of dat alleen een raampje die ik selecteer wordt gefilmd. Het is dus echt een tool die zich gespecialiseerd heeft in screencapture. Daar zullen vast Windows varianten tegenover staan alleen heb ik er nog geen energie ingestoken
Een extra kaartje had ik nog niet bij stil gestaan. Dat pak ik ook even op in mn onderzoek!
Plus dat het verschil in Pixels per Inch misschien wel heel erg op gaat vallen. Die Dell monitor heeft 109 ppi, iMac 5k 218 ppi. Als dat net zoveel opvalt als het verschil tussen bijvoorbeeld een iPad 2 en iPad 3+ dan zou ik knettergek wordenRoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 08:52:
[...]
Dan heb ik uiteraard wel een 5K scherm maar zou ik wel nog een 2e scherm naast willen zetten wat dan mn ouderere Dell U2711 zal zijn. 1 27" scherm is het gewoon net niet tijdens mn werk.
Dat is denk ik inderdaad onwenselijk. Wat een luxe problemen hebben we toch hehMick1990 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:53:
[...]
Plus dat het verschil in Pixels per Inch misschien wel heel erg op gaat vallen. Die Dell monitor heeft 109 ppi, iMac 5k 218 ppi. Als dat net zoveel opvalt als het verschil tussen bijvoorbeeld een iPad 2 en iPad 3+ dan zou ik knettergek worden
Dat viel me ook al op. Ik lees veel op MacRumors en daar zijn ze over het algemeen heel enthousiast over Windows 10 en de Surface. Natuurlijk zijn er ook mensen met oogkleppen, maar vroeger was hun mening de algemene tendens en tegenwoordig krijgen ze nog maar weinig bijval. Veel jarenlange Mac-gebruikers zijn ook teleurgesteld in Apple en de richting die het bedrijf gekozen heeft. Ze vinden dat Apple zich teveel op de iPhone en thuisgebruikers richt en de professionele gebruikers verwaarloost. Ik ben weliswaar geen professionele Mac-gebruiker, maar de versimpeling van OS X en andere software stoort me ook wel een beetje.RoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 08:52:
[...]
Op andere mac gerichte forums merk ik ook dat de negatieve houding vs Windows wel een beetje veranderd is en veel mensen er zelfs gewoon mee werken omdat het voor hun dagelijkse office zaken gewoon beter, goedkoper en sneller werkt. Maar privé wel bij OSX blijven. Ik denk dat ik zo een user ga worden. Boven op zolder mijn werkbeest een PC, maar privé lekker onder OSX.
Het went. Ik werk met zowel gewone toetsenborden als toetsenborden met Apple-layout op Mac en pc, door elkaar en op de een of andere manier gaat het nooit fout. Ook copy/paste gaat goed tussen m'n Windows-VM en OS X (ctrl+c gevolgd door cmd+v of cmd+c gevolgd door ctrl+v) gaat gewoon zonder erbij na te denken, of het nou op het toetsenbord van de MacBook is of op een bluetooth Microsoft-toetsenbordje.PS, er zijn handige tooltjes die je helpen om je toetsenbord in de Apple layout te zetten voor sneltoetsen in Photoshop etc. Want dat gaat natuurlijk een drama worden. De cmd key vs de windows key.![]()
![]()
Wat ik in ieder geval zou afraden, ook al gaat het in het begin vaak fout, is je toetsenbord aanpassen naar je oude systeem. Muscle memory is niet fixed. Pak gewoon een normaal toetsenbord en wen aan de ctrl-toets. Dat levert uiteindelijk minder verwarring op.
OBS kan dat ook en is beschikbaar voor windows, OSX en linux.RoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:27:
Thanks MvL, ik ben benieuwd naar je ervaring!
https://obsproject.com/
39
Ik vind dat zelf ook wel zo. iWatch hier iWatch daar.. zout op met dat ding. MacPro users die duizenden euros uitgeven aan een systeem hebben jaren moeten wachten op een fatsoenlijke update. Al heb ik nog steeds mn vraagtekens bij hun concept. Het ziet er fantastisch uit dat tonnetje, en het is heel knap dat ze zo veel power in zo een klein buisje krijgen. Maar de upate mogelijkheden zijn wel nihil geworden. Natuurlijk is daar dan Thunderbolt, maar goed.. de less is more verdwijnt dan wel erg snel als je nog drie apparaten naast je Mac pro hebt staan met allemaal kabels.Canaria schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:50:
[...]
Dat viel me ook al op. Ik lees veel op MacRumors en daar zijn ze over het algemeen heel enthousiast over Windows 10 en de Surface. Natuurlijk zijn er ook mensen met oogkleppen, maar vroeger was hun mening de algemene tendens en tegenwoordig krijgen ze nog maar weinig bijval. Veel jarenlange Mac-gebruikers zijn ook teleurgesteld in Apple en de richting die het bedrijf gekozen heeft. Ze vinden dat Apple zich teveel op de iPhone en thuisgebruikers richt en de professionele gebruikers verwaarloost. Ik ben weliswaar geen professionele Mac-gebruiker, maar de versimpeling van OS X en andere software stoort me ook wel een beetje.
altijd maar dat eigenwijs en anders moeten zijn, vind ik soms wel eens lastig.
Extra poorten? Welke extra poorten? Een 11" MacBook Air heeft er meer dan de Surface tablets (pro en non-pro) van Microsoft. Ik heb alleen power, microSD, mini DisplayPort (why o why geen Thunderbolt, zo handig voor het docken) en 1 usb3 poort. Voor de Surface Pro en Surface Pro 2 nogal lastig omdat hun wifi echt bagger is (qua hardware en qua software) en je daar bijna niet om een netwerkkabel heen kan. Die kan dus alleen middels usb3 en daarmee is je enige usb poort ook meteen bezet. Bij de Surface 3 (pro en non-pro) is de wifi al een stukje beter dus daar speelt het minder.MvL schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:40:
De Surfaces zijn van hetzelfde type als de MacBook van Apple en kent dan ook dezelfde kritiek wat poorten betreft. Net als bij de MacBook is dat geen enkel probleem en kun je dit eenvoudig oplossen (als het überhaupt een oplossing nodig heeft, genoeg mensen die de poorten niet of vrijwel niet gebruiken).
Waar men het wel unaniem over eens is: zoek je een Windows 8/8.1 device dan is de Surface Pro serie (en nu dus ook de gewone Surface) de machine die je moet hebben. Hele goede integratie met het OS, je ziet ineens de logica die erin zit. Ik ben benieuwd hoe Windows 10 het gaat doen.
Wat MacRumors betreft zitten die mensen er nog steeds. Het enige wat je ziet is dat men hun vuurpijlen niet meer op Windows richt maar op Apple. Er komen tegenwoordig de meest idiote topics op dat forum voor. Mensen die klagen over de USB-C poort die slijtage vertoont bijv. of die het hebben over haarscheurtjes en natuurlijk mensen die puur op (foutieve) theoretische basis een product afkraken. De negativiteit op dat forum neemt helaas alleen maar meer toe en dat komt omdat men daar steeds minder redelijk en minder realistisch wordt. Dat is echt een forum waar je vrijwel alles tegenwoordig met een flinke pak zout moet lezen.Canaria schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:50:
Dat viel me ook al op. Ik lees veel op MacRumors en daar zijn ze over het algemeen heel enthousiast over Windows 10 en de Surface. Natuurlijk zijn er ook mensen met oogkleppen, maar vroeger was hun mening de algemene tendens en tegenwoordig krijgen ze nog maar weinig bijval.
Ik heb even de citaten omgedraaid ivm chronologie. Apple heeft een bepaalde visie over computers en computing en dat is heel erg belangrijk. Jarenlang heeft Microsoft dat niet gehad en ze zwabberden alle kanten op. Tegenwoordig hebben ook zij een duidelijke visie. Bij beide bedrijven zie je het terug in de producten en in hun diensten. Het grote probleem aan visie in het algemeen is het kunnen zien. Dat is iets wat veruit de meeste mensen niet kunnen. Daarom zijn er ook veel meer volgers dan leiders. Soms lopen zowel Microsoft als Apple iets te ver vooruit. Dingen als de Apple Watch en MacBook zijn goede voorbeelden. De nieuwe features in iOS8 en Yosemite idem. En dat geldt dus ook voor iets als de Mac Pro.RoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:08:
altijd maar dat eigenwijs en anders moeten zijn, vind ik soms wel eens lastig.
Wat men hier veelal vergeet is verder te kijken dan de eigen neus. In dit soort discussies zie je dat mensen vaak alleen maar naar hun eigen use case kijken en denken dat iedereen is zoals zij en dus ook tegen dezelfde problemen aanloopt en overal hetzelfde van vindt. We weten allemaal dat dit je reinste nonsens is want niemand is hetzelfde.MacPro users die duizenden euros uitgeven aan een systeem hebben jaren moeten wachten op een fatsoenlijke update. Al heb ik nog steeds mn vraagtekens bij hun concept. Het ziet er fantastisch uit dat tonnetje, en het is heel knap dat ze zo veel power in zo een klein buisje krijgen. Maar de upate mogelijkheden zijn wel nihil geworden. Natuurlijk is daar dan Thunderbolt, maar goed.. de less is more verdwijnt dan wel erg snel als je nog drie apparaten naast je Mac pro hebt staan met allemaal kabels.
Als je breed kijkt dan zie je dat de klagers hobbyisten, zzp'ers/freelancers en mensen die videokaarten voor de Mac Pro verkopen zijn. Mensen die graag mogen knutselen of het bestaan van hun bedrijf daaraan afleiden. Dat die niet vrolijk worden van een machine waaraan vrijwel niks meer te knutselen valt moge duidelijk zijn en in lijn met deze moderne tijd steek je dan ook niet je mening onder stoelen of banken. Dat moet natuurlijk gehoord op iedere website die je maar kunt vinden. Als we kijken naar overige soorten gebruikers dan zien we daar de gemiddelde gebruiker die upgraden niet wil, kan of boeit en je hebt de zakelijke afnemers. Die laatste groep koopt een machine die dan na 3 jaar wordt afgeschreven en vervangen door een nieuwe. Ook die groep doet vrijwel niet aan upgrades want die machine wordt toch afgeschreven. Gek genoeg is dat ook een beetje wat die gemiddelde gebruiker doet: ze kopen iets, doen er een aantal jaar mee en vervangen dan de hele machine. Vaak moet dat ook wel omdat iedere component verouderd is en upgraden neerkomt op alle onderdelen vervangen dus feitelijk een nieuwe machine kopen.
Omdat niemand gelijk is zal het ook verschillen in wat mensen met de machine doen plus de omgeving waarin de machine geïntegreerd moet worden. Je hebt enige vorm van flexibiliteit nodig. Apple doet dat door het aanbieden van verschillende machines en door gebruik te maken van zaken als USB, Thunderbolt en networking. Als we kijken naar storage in het bijzonder dan zien we de opkomst van SAN/NAS. Aangezien veel mensen daar toch al gebruik van maken...wat hebben die dan nog aan interne storage? Iets vergelijkbaars over uitbreidingen: als je de boel extern houdt kun je het gebruiken met een MacBook Air, een MacBook Pro, een Mac mini, een Mac Pro, een iMac en in zekere mate ook met de nieuwe MacBook. Je zit ineens niet meer vast aan een specifieke machine en als Thunderbolt in Windows en Linux nou ook eens door Intel werd gepushed zou het OS er ook al ineens weinig toe doen. De investering zit dan ineens aan dat specifieke kastje en niet meer in het totale systeem.
En dat is onderdeel van de visie van Apple en in zekere zin ook die van Microsoft (zij zien meer heil in hun Azure platform en richten zich daar vooral op). Je ziet het ook wat breder in de ICT: waar eerst voor de gebruiker werd bepaald komen de beslissingen en mogelijkheden nu steeds meer bij de gebruiker zelf terecht. Het wordt een "u vraagt wij draaien". Denk maar aan dingen als thuiswerken en bring your own device. Is het eigenwijs en anders doen? Nee, het is gewoon een duidelijke visie hebben en daarnaartoe werken. Het meest belangrijke wat je als bedrijf moet hebben anders ben je stuurloos.
Verwijderd
Het ging hier volgens mij tussen de iPad en de Surface Pro. Dan heeft de Pro dus wel meer poorten. Overigens, heb je een bron voor die slechte Wi-Fi? Ik heb er nog nooit van gehoor, en ik ken wel een aantal gebruikers.ppl schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:03:
[...]
Extra poorten? Welke extra poorten? Een 11" MacBook Air heeft er meer dan de Surface tablets (pro en non-pro) van Microsoft. Ik heb alleen power, microSD, mini DisplayPort (why o why geen Thunderbolt, zo handig voor het docken) en 1 usb3 poort. Voor de Surface Pro en Surface Pro 2 nogal lastig omdat hun wifi echt bagger is (qua hardware en qua software) en je daar bijna niet om een netwerkkabel heen kan. Die kan dus alleen middels usb3 en daarmee is je enige usb poort ook meteen bezet. Bij de Surface 3 (pro en non-pro) is de wifi al een stukje beter dus daar speelt het minder.
Waarom zou dat een idioot topic zijn dan? Als mijn machine van 1400 euro slijtage vertoont aan zijn enige poort zou ik ook klagen.[...]
Wat MacRumors betreft zitten die mensen er nog steeds. Het enige wat je ziet is dat men hun vuurpijlen niet meer op Windows richt maar op Apple. Er komen tegenwoordig de meest idiote topics op dat forum voor. Mensen die klagen over de USB-C poort die slijtage vertoont bijv.
Waar Apple bij meerdere producten last van had.of die het hebben over haarscheurtjes
Dus jij wilt zeggen dat je op Macrumors alles over Mac met een korrel zout leest omdat er zo veel tegenstanders van Apple rondlopen? Klinkt tegenstrijdig.en natuurlijk mensen die puur op (foutieve) theoretische basis een product afkraken. De negativiteit op dat forum neemt helaas alleen maar meer toe en dat komt omdat men daar steeds minder redelijk en minder realistisch wordt. Dat is echt een forum waar je vrijwel alles tegenwoordig met een flinke pak zout moet lezen.
Waarop lopen de Apple Watch en de Macbook zo ver vooruit? Ik zie het nog niet helemaal namelijk. De IBM Watchpad uit 2001! had veel van dezelfde features als de Apple Watch, de meeste Android Wear- watches konden hetzelfde ruim voor de Apple Watch, en de Dell XPS 13 maakt gehakt van de Macbook. De Mac Pro is inderdaad wel mooi.[...]
Ik heb even de citaten omgedraaid ivm chronologie. Apple heeft een bepaalde visie over computers en computing en dat is heel erg belangrijk. Jarenlang heeft Microsoft dat niet gehad en ze zwabberden alle kanten op. Tegenwoordig hebben ook zij een duidelijke visie. Bij beide bedrijven zie je het terug in de producten en in hun diensten. Het grote probleem aan visie in het algemeen is het kunnen zien. Dat is iets wat veruit de meeste mensen niet kunnen. Daarom zijn er ook veel meer volgers dan leiders. Soms lopen zowel Microsoft als Apple iets te ver vooruit. Dingen als de Apple Watch en MacBook zijn goede voorbeelden. De nieuwe features in iOS8 en Yosemite idem. En dat geldt dus ook voor iets als de Mac Pro.
Wat zeer natuurlijk is. Waarom zou je een product beoordelen op aspecten waar je zelf niets mee te maken hebt?[...]
Wat men hier veelal vergeet is verder te kijken dan de eigen neus. In dit soort discussies zie je dat mensen vaak alleen maar naar hun eigen use case kijken en denken dat iedereen is zoals zij en dus ook tegen dezelfde problemen aanloopt en overal hetzelfde van vindt. We weten allemaal dat dit je reinste nonsens is want niemand is hetzelfde.
Dat is een wel héél erg ongefundeerde opmerking.Als je breed kijkt dan zie je dat de klagers hobbyisten, zzp'ers/freelancers en mensen die videokaarten voor de Mac Pro verkopen zijn. Mensen die graag mogen knutselen of het bestaan van hun bedrijf daaraan afleiden. Dat die niet vrolijk worden van een machine waaraan vrijwel niks meer te knutselen valt moge duidelijk zijn en in lijn met deze moderne tijd steek je dan ook niet je mening onder stoelen of banken. Dat moet natuurlijk gehoord op iedere website die je maar kunt vinden.
Toch heb ik mijn spullen tien keer liever lokaal dan ergens anders. Netwerken zijn vrijwel nooit stabiel, snel of betrouwbaar genoeg om het te gebruiken als interne opslag.Als we kijken naar overige soorten gebruikers dan zien we daar de gemiddelde gebruiker die upgraden niet wil, kan of boeit en je hebt de zakelijke afnemers. Die laatste groep koopt een machine die dan na 3 jaar wordt afgeschreven en vervangen door een nieuwe. Ook die groep doet vrijwel niet aan upgrades want die machine wordt toch afgeschreven. Gek genoeg is dat ook een beetje wat die gemiddelde gebruiker doet: ze kopen iets, doen er een aantal jaar mee en vervangen dan de hele machine. Vaak moet dat ook wel omdat iedere component verouderd is en upgraden neerkomt op alle onderdelen vervangen dus feitelijk een nieuwe machine kopen.
Omdat niemand gelijk is zal het ook verschillen in wat mensen met de machine doen plus de omgeving waarin de machine geïntegreerd moet worden. Je hebt enige vorm van flexibiliteit nodig. Apple doet dat door het aanbieden van verschillende machines en door gebruik te maken van zaken als USB, Thunderbolt en networking. Als we kijken naar storage in het bijzonder dan zien we de opkomst van SAN/NAS. Aangezien veel mensen daar toch al gebruik van maken...wat hebben die dan nog aan interne storage? Iets vergelijkbaars over uitbreidingen: als je de boel extern houdt kun je het gebruiken met een MacBook Air, een MacBook Pro, een Mac mini, een Mac Pro, een iMac en in zekere mate ook met de nieuwe MacBook. Je zit ineens niet meer vast aan een specifieke machine en als Thunderbolt in Windows en Linux nou ook eens door Intel werd gepushed zou het OS er ook al ineens weinig toe doen. De investering zit dan ineens aan dat specifieke kastje en niet meer in het totale systeem.
En dat is onderdeel van de visie van Apple en in zekere zin ook die van Microsoft (zij zien meer heil in hun Azure platform en richten zich daar vooral op). Je ziet het ook wat breder in de ICT: waar eerst voor de gebruiker werd bepaald komen de beslissingen en mogelijkheden nu steeds meer bij de gebruiker zelf terecht. Het wordt een "u vraagt wij draaien". Denk maar aan dingen als thuiswerken en bring your own device. Is het eigenwijs en anders doen? Nee, het is gewoon een duidelijke visie hebben en daarnaartoe werken. Het meest belangrijke wat je als bedrijf moet hebben anders ben je stuurloos.
Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn 1,9 GB grote PSD files moet openen vanaf een NAS of een andere netwerk lokatie. Dat er extern opgeslagen moet worden bij een MacPro is noodzaak. Want ja, ze vonden het belangrijker om het zo klein en zo kinky mogelijk te maken. Het moet er slick uitzien (en dat ziet het) en het moet helemaal anders zijn dan de rest van de wereld het doet. We leven nu op SSD's die heel betaalbaar zijn (behalve bij Apple) en als je zou willen zou je ze in een heel krap kastje in kunnen bouwen. Apple heeft hun ontwerp gewoon zo gemaakt dat je (wederom) in de knel komt met keuzes. Ze maken alle keuzes al voor je. En dat heeft zijn voors, en het heeft zijn tegens. En laten we er ook geen zand over groeien dat bij de verkoop van ieder Thunderbolt product ook bij Apple de kassa rinkelt.
Ik heb toch meer het idee dat Apple een weg ingeslagen is dat het meer mooi moet zijn om te zien. Dat de gebruiker er dan veder weinig zelf aan kan upgraden komt omdat het ontwerp dat niet toelaat. Vorige Mac Pro gebruikers konden prima hun hardware voorzien van een verse update. Ik heb ook het idee dat Apple je gewoon een aantal keuzes geeft in de Apple configuratie tijdens het bestellen en je gewoon flink meer laat betalen voor een tandje erbij. Zie geheugen en SSD waar ze bijna twee keer zoveel vragen als dat het product voor in de schappen ligt. Ik krijg er de kriebels van. Het komt er op neer onder aan de streep als je wil bestellen dat je gewoon weet dat je met een dikke winterpeen gewerkt gaat worden, en je laat het gebeuren want Apple.. want OSX... want het is gewoon zo.
Begrijp je niet verkeerd. Qua design winnen ze het van alle concurrenten. En het is natuurlijk knap wat ze met een iMac en met een MacPro doen (al zag ik nog een boel nette all in ones staan gisteren in de MediaMarkt). Maar heeft de community die zwaar werk doen met een MacPro echt om een bijzonder compact en cilinder achtig design gevraagd? Hadden ze echt geen USB aansluiting kunnen intrigeren in hun nieuwere iPad waar de community om vroeg? Hadden ze echt niets kunnen doen met een stylus / drukgevoeligheid zodat hun creatieve achterban die dagelijks met de iMac, macpro, macbook werkt in de trein of op de bank kan schetsen? Is dat visie of zijn dat oogkleppen?
Ik ben van hun houding in ieder geval niet zo kapot. Ik werk op een iMac vanwege OSX en omdat ik voor het design ben gevallen. Nu ik wat meer eisen begin te stellen aan mijn hardware kom ik tussen wal en schip terecht bij Apple. Of ik tik mijn portemonnee ondersteboven voor een flinke laptop (wat de iMac in een vreemde vorm is) en neem ik de flinke winterpeen voorlief, of ik moet switchen.
Als Apple gebruiker door het hele huis, waardeer ik hun producten. Het gemak en de software (OSX, iOS vind ik minder mijn ding). Maar als we het dan hebben over hun visie zoals je graag benoem.. zie ik dat meer als koppig en dwars. Arrogant vooral. Zij weten het wel en de gebruikers moeten maar volgen. Het gaat hun al jaren voor de wind. En dat komt denk ik ook door hun ijzersterke marketing afdeling. Want dat is altijd gelikt geweest. Als we het over hypen hebben, is Apple daar heer en meester mee. Maar ik denk dat Apple zich op heel glad ijs bevind.
Zo zie je maar.. ik ben een hele kritische Apple gebruiker en ik vind het een goed teken dat hun eigen achterban ook kritisch wordt op hun favoriete brand. Want het aanbidden van een bedrijf (net als religies) vind ik persoonlijk zeer griezelig.
Ik vind het overigens wel grappig (en dat bedoel je vast niet zo) dat als iets goeds over Apple wordt gezegd dat het prima is. Maar als er kritiek geleverd wordt op hun producten dat het met een korrel zout genomen moet worden. Dat de achterban kritischer wordt en misschien over de kleinste dingen gaan zaniken.. komt misschien omdat Apple niet meer zo innovatief is als dat ze vroeger ooit waren. Het wiel is middels uitgevonden en hele grote slagen waar onze monden van open vallen zullen er niet meer gemaakt gaan worden. We zijn anno 2015 verwend met alle gadgets die we bij ons dragen (tegenwoordig letterlijk). Ik denk dat de markt nu zichzelf gaan verzadigen en dat merken door elkaar gaan lopen. Brand A lijkt op Brand B. Brand B lijkt op Brand A. Wie is er nu hip en wie is er straps hip.
Maargoed, niet zo heel boeiend natuurlijk wat RoyK op het forum van Tweakers.net er nou van vind haha
Peace!
Ik heb toch meer het idee dat Apple een weg ingeslagen is dat het meer mooi moet zijn om te zien. Dat de gebruiker er dan veder weinig zelf aan kan upgraden komt omdat het ontwerp dat niet toelaat. Vorige Mac Pro gebruikers konden prima hun hardware voorzien van een verse update. Ik heb ook het idee dat Apple je gewoon een aantal keuzes geeft in de Apple configuratie tijdens het bestellen en je gewoon flink meer laat betalen voor een tandje erbij. Zie geheugen en SSD waar ze bijna twee keer zoveel vragen als dat het product voor in de schappen ligt. Ik krijg er de kriebels van. Het komt er op neer onder aan de streep als je wil bestellen dat je gewoon weet dat je met een dikke winterpeen gewerkt gaat worden, en je laat het gebeuren want Apple.. want OSX... want het is gewoon zo.
Begrijp je niet verkeerd. Qua design winnen ze het van alle concurrenten. En het is natuurlijk knap wat ze met een iMac en met een MacPro doen (al zag ik nog een boel nette all in ones staan gisteren in de MediaMarkt). Maar heeft de community die zwaar werk doen met een MacPro echt om een bijzonder compact en cilinder achtig design gevraagd? Hadden ze echt geen USB aansluiting kunnen intrigeren in hun nieuwere iPad waar de community om vroeg? Hadden ze echt niets kunnen doen met een stylus / drukgevoeligheid zodat hun creatieve achterban die dagelijks met de iMac, macpro, macbook werkt in de trein of op de bank kan schetsen? Is dat visie of zijn dat oogkleppen?
Ik ben van hun houding in ieder geval niet zo kapot. Ik werk op een iMac vanwege OSX en omdat ik voor het design ben gevallen. Nu ik wat meer eisen begin te stellen aan mijn hardware kom ik tussen wal en schip terecht bij Apple. Of ik tik mijn portemonnee ondersteboven voor een flinke laptop (wat de iMac in een vreemde vorm is) en neem ik de flinke winterpeen voorlief, of ik moet switchen.
Als Apple gebruiker door het hele huis, waardeer ik hun producten. Het gemak en de software (OSX, iOS vind ik minder mijn ding). Maar als we het dan hebben over hun visie zoals je graag benoem.. zie ik dat meer als koppig en dwars. Arrogant vooral. Zij weten het wel en de gebruikers moeten maar volgen. Het gaat hun al jaren voor de wind. En dat komt denk ik ook door hun ijzersterke marketing afdeling. Want dat is altijd gelikt geweest. Als we het over hypen hebben, is Apple daar heer en meester mee. Maar ik denk dat Apple zich op heel glad ijs bevind.
Zo zie je maar.. ik ben een hele kritische Apple gebruiker en ik vind het een goed teken dat hun eigen achterban ook kritisch wordt op hun favoriete brand. Want het aanbidden van een bedrijf (net als religies) vind ik persoonlijk zeer griezelig.
Ik vind het overigens wel grappig (en dat bedoel je vast niet zo) dat als iets goeds over Apple wordt gezegd dat het prima is. Maar als er kritiek geleverd wordt op hun producten dat het met een korrel zout genomen moet worden. Dat de achterban kritischer wordt en misschien over de kleinste dingen gaan zaniken.. komt misschien omdat Apple niet meer zo innovatief is als dat ze vroeger ooit waren. Het wiel is middels uitgevonden en hele grote slagen waar onze monden van open vallen zullen er niet meer gemaakt gaan worden. We zijn anno 2015 verwend met alle gadgets die we bij ons dragen (tegenwoordig letterlijk). Ik denk dat de markt nu zichzelf gaan verzadigen en dat merken door elkaar gaan lopen. Brand A lijkt op Brand B. Brand B lijkt op Brand A. Wie is er nu hip en wie is er straps hip.
Maargoed, niet zo heel boeiend natuurlijk wat RoyK op het forum van Tweakers.net er nou van vind haha
[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 17-05-2015 20:38 ]
Verwijderd
Ik vind het op zich wel interessant wat je hier neerzet, want juist designers en grafische mensen ( is dat een ding?) waren altijd de mensen die Mac het felst verdedigden. Het feit dat jij hier kritiek levert op de keuzes van Apple laat toch wel een omslag zien in hoe er vanuit de professionals naar Apple gekeken wordt.RoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:26:
Maargoed, niet zo heel boeiend natuurlijk wat RoyK op het forum van Tweakers.net er nou van vind hahaPeace!
Geloof me, de meeste designers gebruiken een Apple omdat dit "er een beetje bijhoort" en het natuurlijk heel erg professioneel staat. De relatie tussen grafische ontwerpers en Apple is puur historisch. Een heel leuk verhaal om te lezen want dit bericht komt echt uit 1999!Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:45:
[...]
Ik vind het op zich wel interessant wat je hier neerzet, want juist designers en grafische mensen ( is dat een ding?) waren altijd de mensen die Mac het felst verdedigden. Het feit dat jij hier kritiek levert op de keuzes van Apple laat toch wel een omslag zien in hoe er vanuit de professionals naar Apple gekeken wordt.
Apple is in de grafische wereld gewoon een "kijk mij eens een echte designer zijn" en mensen verwachten ook dat je op een Apple werkt, want dat doen designers toch? Er zijn natuurlijk ook mensen die graag met OSX werken. Ik zie het een beetje als dat we kleine kinderen een plaatje laten zien van een stoomlocomotief omdat dit een trein is, maar die dingen zullen ze alleen in het museum tegenkomen.
ps, een reclame bureau die er heel erg kicky uitziet, doet het qua uitstraling natuurlijk wel heel goed met gladde glimmende glanzende iMacs met draadloze toetsenbordjes etc.. dus vanuit dat perspectief snap ik het ook wel. Maar de doorsnee vormgever kan prima met een pc werken, en werken er ook een heleboel met een pc.
[ Voor 15% gewijzigd door RoyK op 18-05-2015 19:01 ]
Op mijn grafische opleiding (al iets van 15 jaar geleden) werkten ze destijds op Mac's. Dat waren PowerPC's (geen Intel processoren). Die systemen hingen regelmatig. Ik vond het een ramp en begreep nooit waarom Apple zo goed was in de ogen van grafici. In die tijd werkte ik nog met Windows.
Een jaar of acht terug kocht ik m'n eerste Mac, op aanraden van een collega die er lyrisch over was. En eigenlijk werkte dat out-of-the-box zonder problemen. Na een gewenningsperiode vond ik OS X ook logischer in elkaar zitten en dus fijner werken. Sinds de aanschaf was ik minder bezig met "het systeem" en kon daardoor productiever zijn. Daarom ben ik fan geworden.
Op de zaak gebruiken wij Windows. Ik werk dagelijks met beide systemen en kan op beide gewoon m'n werk doen. Het is onzin dat je als grafici beter op een Mac kunt werken.
Een Mac vind ik fijner werken vanwege de vele handigheidjes, maar staat veelal los van de toepassing. Specifiek op grafisch gebied zijn dat er maar een paar:
- Preview (spatiebalk) is bij grafisch werk ontzettend handig
- Geheugenbeheer van Photoshop is onder OS X beter
- Printen naar pdf is mogelijk zonder extra software
- Interface werkt meer met drag en drop (minder handelingen)
- OS X gaat goed om met Retina-schermen, de implementatie bij Windows is ruk
Ik vind een Mac voor grafisch werk wel in het voordeel, maar erg doorslaggevend hoeft het niet te zijn.
Vanmiddag op de zaak lopen kloten met een fontje. Stond een verkeerde versie geïnstalleerd. Deinstalleren lukte niet want het ding was in gebruik. Zelfs niet met een tooltje (wat je dan weer moet installeren) om dat te unlocken. Dan mag je dus het hele systeem rebooten, alles afsluiten (terwijl OS X opent waar je gebleven was). En dan krijg je weer tien minuten Updates over je heen. Zat gelukkig niet in een meeting bij een klant, want dan is dat helemaal vervelend (al eens meegemaakt). Ook al maanden last van een vreemde bug met betrekking tot Remote Desktop. Als ik daarmee inlog reset ie de %systemroot%-variabele. Je kunt na zo'n sessie de standaard Windows-applicaties niet meer starten. Mag je weer voor rebooten. Er is niets over te vinden op internet. Ik moet dus nog steeds Windows opnieuw installeren, kost weer een dag... daar gaat ook weer de besparing die je doet met een pc. Mijn OS X installatie draait al zes jaar, met tig updates achter de rug, zo stabiel als iets.
Overigens zie ik dezelfde discussie ook terug bij (gaming)consoles vs pc. Een pc is krachtiger voor minder geld. Voor sommige games hebben we hier op GoT verschillende topics voor pc en console. Open ze eens. Bij de console zie je discussies over het spel inhoudelijk. In het pc-topic post iedereen alleen over welke specs ze nodig hebben, gedoe met drivers, discussies over framerates en vaak over problemen. Daarom ben ik een paar jaar terug ook voor gamen overgestapt op een console... werkt altijd.
Ik heb het idee dat Roy deze keus vooral maakt vanwege geld. Dan is de keus simpel, je koopt voor minder geld een krachtigere pc. Volgens mij heeft hij z'n keus ook al gemaakt.
Persoonlijk vind ik het de hogere prijs wel waard, kan op beide werken maar die kleine irritaties bij Windows zorgen ervoor dat ik een voorkeur heb voor Apple.
Een jaar of acht terug kocht ik m'n eerste Mac, op aanraden van een collega die er lyrisch over was. En eigenlijk werkte dat out-of-the-box zonder problemen. Na een gewenningsperiode vond ik OS X ook logischer in elkaar zitten en dus fijner werken. Sinds de aanschaf was ik minder bezig met "het systeem" en kon daardoor productiever zijn. Daarom ben ik fan geworden.
Op de zaak gebruiken wij Windows. Ik werk dagelijks met beide systemen en kan op beide gewoon m'n werk doen. Het is onzin dat je als grafici beter op een Mac kunt werken.
Een Mac vind ik fijner werken vanwege de vele handigheidjes, maar staat veelal los van de toepassing. Specifiek op grafisch gebied zijn dat er maar een paar:
- Preview (spatiebalk) is bij grafisch werk ontzettend handig
- Geheugenbeheer van Photoshop is onder OS X beter
- Printen naar pdf is mogelijk zonder extra software
- Interface werkt meer met drag en drop (minder handelingen)
- OS X gaat goed om met Retina-schermen, de implementatie bij Windows is ruk
Ik vind een Mac voor grafisch werk wel in het voordeel, maar erg doorslaggevend hoeft het niet te zijn.
Vanmiddag op de zaak lopen kloten met een fontje. Stond een verkeerde versie geïnstalleerd. Deinstalleren lukte niet want het ding was in gebruik. Zelfs niet met een tooltje (wat je dan weer moet installeren) om dat te unlocken. Dan mag je dus het hele systeem rebooten, alles afsluiten (terwijl OS X opent waar je gebleven was). En dan krijg je weer tien minuten Updates over je heen. Zat gelukkig niet in een meeting bij een klant, want dan is dat helemaal vervelend (al eens meegemaakt). Ook al maanden last van een vreemde bug met betrekking tot Remote Desktop. Als ik daarmee inlog reset ie de %systemroot%-variabele. Je kunt na zo'n sessie de standaard Windows-applicaties niet meer starten. Mag je weer voor rebooten. Er is niets over te vinden op internet. Ik moet dus nog steeds Windows opnieuw installeren, kost weer een dag... daar gaat ook weer de besparing die je doet met een pc. Mijn OS X installatie draait al zes jaar, met tig updates achter de rug, zo stabiel als iets.
Overigens zie ik dezelfde discussie ook terug bij (gaming)consoles vs pc. Een pc is krachtiger voor minder geld. Voor sommige games hebben we hier op GoT verschillende topics voor pc en console. Open ze eens. Bij de console zie je discussies over het spel inhoudelijk. In het pc-topic post iedereen alleen over welke specs ze nodig hebben, gedoe met drivers, discussies over framerates en vaak over problemen. Daarom ben ik een paar jaar terug ook voor gamen overgestapt op een console... werkt altijd.
Ik heb het idee dat Roy deze keus vooral maakt vanwege geld. Dan is de keus simpel, je koopt voor minder geld een krachtigere pc. Volgens mij heeft hij z'n keus ook al gemaakt.
Persoonlijk vind ik het de hogere prijs wel waard, kan op beide werken maar die kleine irritaties bij Windows zorgen ervoor dat ik een voorkeur heb voor Apple.
Dat denk ik nietRoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:26:
Maar heeft de community die zwaar werk doen met een MacPro echt om een bijzonder compact en cilinder achtig design gevraagd?
Voorbeeld van hoe het nu is: YouTube: Apple Mac Pro 2013 Heat and Fan Noise Test (Full CPU Stress)
De oude Mac Pro had geloof ik heel veel fans, en was zeker niet zo stil als de nieuwe.
Ook kan ik me de vraag voorstellen voor een kast die op een bureau kan staan ipv eronder, omdat de Mac Pro best een flink apparaat was (en daarom vaak op de grond stond), maar je toch makkelijk randapparatuur wilt kunnen inpluggen. Zeker als je besluit om een oude Mac Pro op het bureau te zetten, zul je wat meer last hebben van het geluid van de fans bij flinke belasting.
Dat vind ik wel iets overdreven. De XPS13 lijkt me zeker wel een goede laptop, qua hardware. Als ik ze vergelijk: http://tweakers.net/price.../430698;437985/categorie/Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:15:
[...] en de Dell XPS 13 maakt gehakt van de Macbook.
Dan vind ik de CPU van de XPS een voordeel. Het lagere gewicht is mooi meegenomen. Verder springt er voor mij niet zoveel uit. De extra pixels in het scherm lijken me vooral een voordeel op papier, want in de praktijk verwacht ik daar geen merkbaar voordeel van.
Waar zit volgens jou het verschil in?
Lijst met recente 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, en 13" XPS op een rij
Als laatste kan ik me wederom achter het verhaal van Tom scharen. Vooral de problemen met Windows vind ik erg herkenbaar en zijn voor mij een reden om eens bij OSX te gaan kijken.
De Surface Pro moet je vergelijken met een ultrabook, niet met tablets als de iPad en de Galaxy Tab want de Surface Pro is niks anders dan een ultrabook in tablet formaat. Dat terzijde, de wifi problemen worden op ieder forum vermeldt waar het over de Surface Pro gaat waaronder http://surfaceforums.net Als eigenaar van de Surface Pro 2 kan ik de perikelen bevestigen (130Mbps doen terwijl de rest 300Mbps kan, 54Mbps aangeven en je ziet het terug in performance tests).Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 16:15:
Het ging hier volgens mij tussen de iPad en de Surface Pro. Dan heeft de Pro dus wel meer poorten. Overigens, heb je een bron voor die slechte Wi-Fi? Ik heb er nog nooit van gehoor, en ik ken wel een aantal gebruikers.
Omdat het hetzelfde is als de staat aanklagen omdat jij rimpels krijgt. Het is de normaalste zaak van de wereld dat wanneer je ouder wordt je slijtage vertoond en dus dingen als rimpels krijgt. Bij computers is dat niks anders. Bekijk je usb stekkers maar eens. Iedere poort, zeker als je 'm veelvuldig gebruikt, heeft dat soort slijtage.Waarom zou dat een idioot topic zijn dan? Als mijn machine van 1400 euro slijtage vertoont aan zijn enige poort zou ik ook klagen.
Volgens een select groepje mensen die bij navraag geen enkel stuk bewijs konden leveren. En dat zie je ook terug wanneer men het juridische pad verkiest: het strand omdat er geen bewijs geleverd kan worden dus kan de rechter er niks mee en veegt deze het van tafel.Waar Apple bij meerdere producten last van had.
Nee, met een pak zout en niet alleen de negatieve reacties. Voorheen was het alleen nodig bij de wel erg positieve reacties, tegenwoordig moet het haast voor alles. Vooral als mensen met macro lenzen en microscopen in de weer gaan om (haar)scheurtjes aan te tonenDus jij wilt zeggen dat je op Macrumors alles over Mac met een korrel zout leest omdat er zo veel tegenstanders van Apple rondlopen? Klinkt tegenstrijdig.

Ze zijn onderdeel van een platform. Bij smartwatches in het bijzonder zie je dat men nog niet goed weet welke richting ze op moeten. Ze kunnen van alles en nog wat en willen je het leven gemakkelijker maken. Hoe lijkt nog even iets te zijn waar men naar zoekt. Ze lopen dus wat vooruit op de vraag/behoefte die wij als consument hebben en dat is dan ook een beetje het probleem. Dat geldt min of meer ook voor de MacBook aangezien die alles wireless wil doen en het een soort kruising tussen iPad en MacBook Air is.Waarop lopen de Apple Watch en de Macbook zo ver vooruit? Ik zie het nog niet helemaal namelijk.
Omdat het 1. egoïstisch/narcistisch is en 2. een ander het aan z'n reet kan roesten wat jij vindt. Men wil bepaalde aspecten weten zodat zij een plaatje voor zichzelf kunnen vormen en daaruit hun eigen conclusies kunnen trekken. Het grootste probleem echter is dat er door die houding geen enkele openheid is voor andere workflows, andere zienswijzen, etc. Men wil alleen maar het eigen plaatje zien.Wat zeer natuurlijk is. Waarom zou je een product beoordelen op aspecten waar je zelf niets mee te maken hebt?
Was het maar zo, zie de storm van kritiek op MacRumors en de polls en verhalen die daar te vinden zijn. Daar is zeer vaak aangegeven wat de verschillende mensen deden. Let wel dat je eigen post waar ik nu op reageer en de vorige post in zijn geheel compleet ongefundeerd zijn.Dat is een wel héél erg ongefundeerde opmerking.
En dat is dus niet juist. Er zijn teveel oplossingen en systemen die op die wijze werken en waarbij dit al een paar decennia zo is waar geen problemen mee zijn. Dat komt omdat we inmiddels heel wat ervaring hebben opgedaan en veel redundantie en andere handigheidjes toepassen. In veel gevallen is network storage zelfs betrouwbaarder dan lokale opslag want lokale opslag is vaak de enige schijf die in het systeem zit. Schijf stuk, data weg tenzij je een backup hebt. Wat cloudcomputing betreft snap ik je voorkeur maar vergeet ook daar niet dat cloudcomputing niet betekent dat het altijd op een server van een ander staat. Dat is de grootste misvatting. Cloudcomputing bij bedrijven is soms extern en vaak ook intern.Toch heb ik mijn spullen tien keer liever lokaal dan ergens anders. Netwerken zijn vrijwel nooit stabiel, snel of betrouwbaar genoeg om het te gebruiken als interne opslag.
Lekker werkloos thuis gaan zitten want het gemiddelde bedrijfsnetwerk werkt op deze wijze. Al een aantal decennia en dat gaat allemaal prima. Windows heeft hiervoor een aantal handigheidjes zoals offline caching. Dat zorgt ervoor dat je offline beschikbaar gemaakte files en folders ook zonder een netwerkverbinding kunt gebruiken. Sterker nog, de wijzigingen die je doet vinden plaats in die offline kopie en worden naar de server gesynct. Op een snelle verbinding is dat direct, op een langzamere is dat afhankelijk van wat er is ingesteld (1x in de 5 minuten, 1x in het uur, enz.).RoyK schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:26:
Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn 1,9 GB grote PSD files moet openen vanaf een NAS of een andere netwerk lokatie.
Kijk vooral eens in het grote ZFS en de NAS topics hier op het forum. Je zult zien dat jullie het nu wel erg melodramatisch maken wat storage op het netwerk betreft. We hebben nu al sinds de jaren 80 ervaring met network storage, die bonk ervaring moet je ook niet vergeten.
En dat geldt dus ook hiervoor. Ook dit is niets nieuws en kennen we al sinds de computer aan z'n klim naar boven begon in de jaren 80. Zo gek veel is er eigenlijk niet op dat vlak veranderd. Stel maar eens wat samen bij Dell of HP en je komt al snel in eenzelfde beknelling terecht. Als je echt flexibiliteit wil dan moet je vandaag de dag net als vroeger aan de zelfbouw. Die discussie hielden we 20 jaar geleden, die hielden we 10 jaar geleden en houden we nu. Hoeveel meer wil je die discussie nog gaan houden? Waarom niet stemmen met je portemonnee?Apple heeft hun ontwerp gewoon zo gemaakt dat je (wederom) in de knel komt met keuzes. Ze maken alle keuzes al voor je. En dat heeft zijn voors, en het heeft zijn tegens.
Nog zo'n misverstand. Thunderbolt is van Intel. Apple heeft alleen een kleine bijdrage geleverd in de zoektocht naar een connector. Wat ze aan hebben gedragen is echter een connector die al in de DisplayPort standaard is overgenomen. Qua royalties gezien zit je al snel aan de FRAND. Daar verdien je nou niet bepaald wat mee. Sterker nog, ik denk dat de keuze voor USB-C een hele goede hint richting Intel is dat deze nou echt eens van z'n luie reet moet komen en dat Thunderbolt eens actief moet gaan promoten.En laten we er ook geen zand over groeien dat bij de verkoop van ieder Thunderbolt product ook bij Apple de kassa rinkelt.
Hoeveel mensen deden dat nou daadwerkelijk? Wat is de reden waarom men in eerste instantie van Windows naar Mac switchte? Meestal gaat het dan om eenvoud en het niet continu bezig moeten zijn met het systeem. Zouden dat soort mensen zitten te wachten op het doen van upgrades? Als ik kijk naar verkoopcijfers dan is Apple 1 van de weinigen die nog steeds goed verkoopt. Er lijkt dus niet bepaald veel waarde te worden gehecht aan mogelijkheid tot upgraden. Het zou mooier zijn als we ook cijfers hadden welke config nou het meest wordt verkocht maar ja, die zullen we nooit gaan krijgen (te concurrentiegevoelige info).Vorige Mac Pro gebruikers konden prima hun hardware voorzien van een verse update.
Goeie vragen die ook duidelijk laten zien hoe moeilijk het is om zo'n visie te bedenken en te zien. Wat je hier noemt zijn allemaal details, dingen die spelen op het operationele vlak. Voor een visie is dat allemaal veel te gedetailleerd en specifiek. Visie zit op een strategisch niveau en is de stip aan de horizon. Het is niks meer dan een stukje tekst dat vertelt welke koers je gaat nemen. Vergeet ook niet dat design ook wat verder gaat dan "leuk voor het oog", het gaat er ook om of bepaalde vormen beter zijn voor koeling, productie, tegengaan van elementen van buiten, enz.Maar heeft de community die zwaar werk doen met een MacPro echt om een bijzonder compact en cilinder achtig design gevraagd? Hadden ze echt geen USB aansluiting kunnen intrigeren in hun nieuwere iPad waar de community om vroeg? Hadden ze echt niets kunnen doen met een stylus / drukgevoeligheid zodat hun creatieve achterban die dagelijks met de iMac, macpro, macbook werkt in de trein of op de bank kan schetsen? Is dat visie of zijn dat oogkleppen?
Same here maar bepaalde zaken vereisen nou eenmaal een veel hoger abstractieniveau dan men denkt. Velen denken er te simplistisch over of zijn heel erg ongefundeerd in hun kritiek.Zo zie je maar.. ik ben een hele kritische Apple gebruiker en ik vind het een goed teken dat hun eigen achterban ook kritisch wordt op hun favoriete brand. Want het aanbidden van een bedrijf (net als religies) vind ik persoonlijk zeer griezelig.
Ik heb niks gezegd dat positief prima is en negatief niet. Wat ik heb gezegd is dat de onderbouwing, de fundering, die je ziet bij de negatieve reacties vaker onjuist of afwezig is dan bij de positieve. Dat wil echter niet zeggen dat je ook bij de positieve reacties vaak genoeg het pak zout van stal moet halen omdat men het door een wel heel erg roze bril bekijken. Wat mij meer opviel is dat men nu meer op zoek is naar problemen dan dat ze tegen problemen aanlopen. Iets wat overigens verder gaat dan alleen Apple, andere merken vallen er ook ten prooi aan. Je ziet ook dat mensen op fora hun gal spuwen en dan weer weg zijn. Eerst iets proberen te doorgronden, zien op te lossen en als dat zelf niet lukt, op een forum naar de oplossing zoeken begint een zeldzaamheid te worden.Ik vind het overigens wel grappig (en dat bedoel je vast niet zo) dat als iets goeds over Apple wordt gezegd dat het prima is. Maar als er kritiek geleverd wordt op hun producten dat het met een korrel zout genomen moet worden.
Wel als dat de discussie levendig houdtMaargoed, niet zo heel boeiend natuurlijk wat RoyK op het forum van Tweakers.net er nou van vind hahaPeace!
De reden waarom vrijwel iedereen het systeem naar keuze gebruikt. Ze zijn ooit ergens begonnen en de software die ze gebruiken plus de workflow zit nou eenmaal op dat systeem. Een stukje psychologie: mensen doen er alles aan om verandering uit de weg te gaan. Men wil alles bij het oude houden. Wordt vaak aangegeven als reden waarom men Windows draait en geen Linux. Overigens bepaald je omgeving ook vaak wat je gebruikt. Is deze overwegend Apple dan zul je eerder die dingen gebruiken, is het overwegend Windows dan zit je eerder op Windows. Stukje ervaring, mond-tot-mond reclame in zo'n groep (community). Systeembeheer/applicatiebeheer loopt hier ook voortdurend tegen aan en dat is vaak nogal een uitdaging.RoyK schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:53:
De relatie tussen grafische ontwerpers en Apple is puur historisch.
Inderdaad. Daarom kan het ook geen kwaad om weer eens een ander OS te gebruiken, dan merk je pas echt hoe het is om ermee te leven. Mijn persoonlijke voorkeur ligt de laatste jaren bij Apple (terwijl ik het ooit ruk vond). Ik wil dit jaar een nieuw systeem kopen en dat zal ook Apple worden. Op dit moment vind ik een pc met Windows geen goed alternatief.ppl schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:17:
[...]
De reden waarom vrijwel iedereen het systeem naar keuze gebruikt. Ze zijn ooit ergens begonnen en de software die ze gebruiken plus de workflow zit nou eenmaal op dat systeem. Een stukje psychologie: mensen doen er alles aan om verandering uit de weg te gaan. Men wil alles bij het oude houden. Wordt vaak aangegeven als reden waarom men Windows draait en geen Linux. Overigens bepaald je omgeving ook vaak wat je gebruikt. Is deze overwegend Apple dan zul je eerder die dingen gebruiken, is het overwegend Windows dan zit je eerder op Windows. Stukje ervaring, mond-tot-mond reclame in zo'n groep (community). Systeembeheer/applicatiebeheer loopt hier ook voortdurend tegen aan en dat is vaak nogal een uitdaging.
Mocht het zo zijn dat Microsoft in de toekomst weer een beter totaalplaatje heeft te bieden, dan maak ik gewoon weer de overstap. Met oogkleppen houd je alleen jezelf voor de gek. Enige nadeel is dat je steeds dieper in zo'n ecosysteem zit, waardoor overstappen niet zo gemakkelijk is.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Roy als ie overstapt en een half jaar verder is (als de nieuwigheid eraf is, dagelijkse gang van zaken).
Ik heb de afgelopen tien jaar Mac en Windows naast elkaar gebruikt. Windows voor werk en Mac voor privé. Heel strikt was dat niet gescheiden. Tegenwoordig werk ik thuis altijd op de MacBook, m'n workstation met quadcore Xeon en 28GB ram draait toch in Azure dus dan is elke computer goed genoeg.
Wel heb ik een sterke voorkeur voor de diensten van Microsoft, zoals OneDrive en Office 365. Niet alleen omdat het mijn werk is maar vooral omdat iCloud beperkt is tot Apple-producten. Mijn iPhone past wel weer prima in het 'ecosysteem' van Microsoft, alles werkt gewoon. Zakelijke mail via Exchange, OneDrive for Business en OneDrive Personal (incl. automatische foto-upload), remote desktop en de hele Office-suite.
Zowel op de iPhone als op de MacBook. Zelfs Visual Studio is er voor OS X!
Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor Microsoft of Apple, nooit gehad ook. Kan met beide prima overweg en ik vind het leuk om de ontwikkelingen met een open mind te kunnen volgen. Natuurlijk werkt er ook wel eens iets niet, maar ik kan niet zeggen dat ik met Windows dan wel OS X vaker of minder vaak problemen heb. Bovendien vind ik het veel leuker om naar de positieve dingen te kijken. Best of both worlds dus
Overigens vind ik het nog steeds grappig dat de mensen die mede door mij ooit zijn overgestapt naar een Mac stuk voor stuk vrij fanatiek Mac-aanhanger zijn geworden en daar zaten echt een paar diehard pc-gebruikers tussen die OS X maar onhandig vonden.
Nu moet ik niet vergeten dat ik er zelf ook zo een was. Het hele verhaal staat hier: http://www.42bis.nl/2013/08/is-een-mac-nog-wel-hip/
Wel heb ik een sterke voorkeur voor de diensten van Microsoft, zoals OneDrive en Office 365. Niet alleen omdat het mijn werk is maar vooral omdat iCloud beperkt is tot Apple-producten. Mijn iPhone past wel weer prima in het 'ecosysteem' van Microsoft, alles werkt gewoon. Zakelijke mail via Exchange, OneDrive for Business en OneDrive Personal (incl. automatische foto-upload), remote desktop en de hele Office-suite.
Zowel op de iPhone als op de MacBook. Zelfs Visual Studio is er voor OS X!
Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor Microsoft of Apple, nooit gehad ook. Kan met beide prima overweg en ik vind het leuk om de ontwikkelingen met een open mind te kunnen volgen. Natuurlijk werkt er ook wel eens iets niet, maar ik kan niet zeggen dat ik met Windows dan wel OS X vaker of minder vaak problemen heb. Bovendien vind ik het veel leuker om naar de positieve dingen te kijken. Best of both worlds dus
Overigens vind ik het nog steeds grappig dat de mensen die mede door mij ooit zijn overgestapt naar een Mac stuk voor stuk vrij fanatiek Mac-aanhanger zijn geworden en daar zaten echt een paar diehard pc-gebruikers tussen die OS X maar onhandig vonden.
Nu moet ik niet vergeten dat ik er zelf ook zo een was. Het hele verhaal staat hier: http://www.42bis.nl/2013/08/is-een-mac-nog-wel-hip/
[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 18-05-2015 23:40 ]
Jullie zouden het me makkelijker maken als jullie niet steeds counteren met goed onderbouwde reacties en wijsheid. Man man man! Zo kan ik toch nooit een keuze maken haha!
Om nog even een paar reacties terug te reageren op Tom
Als ik bij OSX wil blijven, kost me dus even grofweg 2200 euro meer. Dat is best een bedrag waar mijn twee bescheiden hersendelen inderdaad van van gaan krimpen. Mn wenkbrauwen gaan ook een beetje omhoog. Is het me 2200 euro waard om bij OSX te blijven.
zie het overzicht
Mn vrouw zegt; Apple laat je niet zomaar gaan. Immers heb je nog steeds geen Windows systeem besteld en ben je al 2 weken aan het zoeken naar argumenten om naar Windows te gaan.
Ps, ik heb een jaar geleden een paar weken lang ontzettend veel gedoe op mijn iMac. Het booten duurde een eeuwigheid op de SSD, programma's waren niet voorruit te branden en het probleem kwam maar niet naar boven drijven. Het bleek achteraf een slecht fontje te zijn. Ook dit fontje liet zich niet zomaar de-installeren en moest ik in de terminal allemaal zooi intikken waar ik geen reet van snapte. Font problemen zijn er overal en kunnen flinke impact hebben op je systeem.
Maar, je quote verzameld mijn hele worsteling goed samen.
@ppl, ik reageer morgen even wat uitgebreider op je bijdrage.. maar ik was vooral nog even nieuwsgierig wat je nou bedoel met:
"Lekker werkloos thuis gaan zitten want het gemiddelde bedrijfsnetwerk werkt op deze wijze"
ik werk namelijk thuis. Ik heb naast mn iMac een NAS staan. Het is echt ondenkbaar dat ik daar mijn PSD bestanden van moet openen. Weet je hoe lang dat duurt
Een flinke PSD vanaf mn interne HDD duurt al aardig lang. Dat hoop ik straks aardig met SSD's aan te pakken.
Mn NAS is ook iets dat met de tijd aangepakt moet worden en zag ergens vandaag al eerder de term ZFS voorbij zien komen. Daar moet ik me even over in gaan lezen

Om nog even een paar reacties terug te reageren op Tom
Deze hele quote vat alles voor mij samen waar ik nou zo mee worstel. Ja, het gaat om (best veel) geld. Om ook voor mijzelf een overzicht te krijgen heb ik eens een opsomming gemaakt met ronde bedragen. Met een Mac Pro (die dan mijn voorkeur zou hebben boven een iMac ivm vrije keuze tot een scherm) kom ik op een stevig bedrag uit. En dan heeft het systeem "slechts" 16GB geheugen. Oké, het is geheugen van een iets hoger nivo.. voor mij boeit het niet zo. Ik doe geen zware calculaties.. hij moet mn Photoshop gewoon aan de slag houden. In het midden staat de iMac waar ik dan vast zou zitten aan de 5k scherm (heel mooi hoor) wat uitbreiding met een scherm ernaast wel prijzig maakt. Dus zou het een single setup worden. De PC variant is prijstechnisch uiteraard erg interessant. Voor dezelfde waarde van de Mac Pro configureer ik een werkpc + Wacom cintiq 27" qhd. Want die staat ook op het verlanglijstje voor dit jaar. Ook goed voor ongeveer 2500 euro.Tom schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:16:
Als ik bij OSX wil blijven, kost me dus even grofweg 2200 euro meer. Dat is best een bedrag waar mijn twee bescheiden hersendelen inderdaad van van gaan krimpen. Mn wenkbrauwen gaan ook een beetje omhoog. Is het me 2200 euro waard om bij OSX te blijven.
zie het overzicht

Mn vrouw zegt; Apple laat je niet zomaar gaan. Immers heb je nog steeds geen Windows systeem besteld en ben je al 2 weken aan het zoeken naar argumenten om naar Windows te gaan.
Ps, ik heb een jaar geleden een paar weken lang ontzettend veel gedoe op mijn iMac. Het booten duurde een eeuwigheid op de SSD, programma's waren niet voorruit te branden en het probleem kwam maar niet naar boven drijven. Het bleek achteraf een slecht fontje te zijn. Ook dit fontje liet zich niet zomaar de-installeren en moest ik in de terminal allemaal zooi intikken waar ik geen reet van snapte. Font problemen zijn er overal en kunnen flinke impact hebben op je systeem.
Maar, je quote verzameld mijn hele worsteling goed samen.
@ppl, ik reageer morgen even wat uitgebreider op je bijdrage.. maar ik was vooral nog even nieuwsgierig wat je nou bedoel met:
"Lekker werkloos thuis gaan zitten want het gemiddelde bedrijfsnetwerk werkt op deze wijze"
ik werk namelijk thuis. Ik heb naast mn iMac een NAS staan. Het is echt ondenkbaar dat ik daar mijn PSD bestanden van moet openen. Weet je hoe lang dat duurt
Mn NAS is ook iets dat met de tijd aangepakt moet worden en zag ergens vandaag al eerder de term ZFS voorbij zien komen. Daar moet ik me even over in gaan lezen

Het zijn ook flinke bedragen, maar je koopt het zakelijk. De bedragen die je daar hebt staan zijn inclusief btw, vermoed ik. Als je het afschrijft in drie jaar is die 1650 euro (excl. btw) extra slechts 45 euro per maand. Ik weet je uurtarief niet, maar dat komt waarschijnlijk neer op minder dan een uur schrijven in de maand (die je wellicht weer kunt terugverdienen omdat je productiever bent). En waarschijnlijk is het allemaal aftrekbaar ook.RoyK schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:41:
Deze hele quote vat alles voor mij samen waar ik nou zo mee worstel. Ja, het gaat om (best veel) geld. Om ook voor mijzelf een overzicht te krijgen heb ik eens een opsomming gemaakt met ronde bedragen.
Mijn PSD's zijn waarschijnlijk wat minder groot dan jouw gedetailleerde illustraties, maar ik heb geen problemen met het openen en opslaan van PSD's op een NAS. Zou eens kijken of daar wat aan het doen valt... een USB schijf aansluiten terwijl je een NAS hebt staan is raar.Het is echt ondenkbaar dat ik daar mijn PSD bestanden van moet openen. Weet je hoe lang dat duurt
[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 19-05-2015 00:21 ]
Met het juiste protocol (NFS of AFP) en het juiste netwerk (1000 mbit) kan een een beetje recente NAS vrijwel dezelfde snelheden halen als een interne harde schijf voor grote bestanden. Ik haal bijvoorbeeld strak 120 MB/s. Maar met SSD's zal het inderdaad een stuk rapper gaan aangezien die tegenwoordig makkelijk boven de 350 MB/s voor grote files kunnen halen. Dan heb je weer wat minder aan een NAS aangezien je dan weer aan de theoretische grens van 125 MB/s zit.
Ik gebruik mijn nas echt als backup. Timemachine doet daar naar toe schrijven en staan daar bijvoorbeeld onze foto's en films van het gezin. Ook download ik er soms mee maar sinds ik netflix heb met een appletv is dat eigenlijk wel voorbij 
Het aanspreken van de nas duurt ook altijd wel even heh. De drive aantikken als de nas in slaap gevallen is duurt hier soms wel een seconde of 10' laat staan het surfen door de bestanden. Ik doe daar bij een volgende imac of macpro dan liever een usb 3.0 storage station voor neerzetten die gewoon als hardeschijf werk dan een nas. Lekker vlot
[EDIT]
vandaag eens energie steken in het verhaal NAS. Want als ik mijn NAS ook kan inzetten (een nieuwe NAS dan) als externe schijf in de vorm van een SSD, en andere grotere schijven voor het backuppen van dit alles, dan is dat misschien ook weer iets dat ik kan samenvoegen. Immers wil ik mijn NAS gaan vervangen zodat de oude NAS bij mijn moeder komt te staan en de data mirrored. Dan is mijn materiaal ook buitenhuis opgeslagen.
Het aanspreken van de nas duurt ook altijd wel even heh. De drive aantikken als de nas in slaap gevallen is duurt hier soms wel een seconde of 10' laat staan het surfen door de bestanden. Ik doe daar bij een volgende imac of macpro dan liever een usb 3.0 storage station voor neerzetten die gewoon als hardeschijf werk dan een nas. Lekker vlot
[EDIT]
vandaag eens energie steken in het verhaal NAS. Want als ik mijn NAS ook kan inzetten (een nieuwe NAS dan) als externe schijf in de vorm van een SSD, en andere grotere schijven voor het backuppen van dit alles, dan is dat misschien ook weer iets dat ik kan samenvoegen. Immers wil ik mijn NAS gaan vervangen zodat de oude NAS bij mijn moeder komt te staan en de data mirrored. Dan is mijn materiaal ook buitenhuis opgeslagen.
[ Voor 27% gewijzigd door RoyK op 19-05-2015 08:57 ]
Dat geheugen is natuurlijk goedkoper, zo ook de externe opslag, maar goed het blijft een boel geld.
Maar daar krijg je een compact systeem voor terug (als je voor een iMac zou gaan). Ipv een grote kast met allerlei ellende aan kabels + windows. Zo word goedkoop-duurkoop.
Als je al een NAS hebt, dan moet dat gewoon snel (kunnen) werken, zit hier net als Mick1990 met 120MB/s.
Ik gebruik geen slaapstand, daar is het geen NAS voor.
Maar daar krijg je een compact systeem voor terug (als je voor een iMac zou gaan). Ipv een grote kast met allerlei ellende aan kabels + windows. Zo word goedkoop-duurkoop.
Als je al een NAS hebt, dan moet dat gewoon snel (kunnen) werken, zit hier net als Mick1990 met 120MB/s.
Die kabels komen er hoe dan ook. Speakers, extra monitor, power extra monitor, alle usb sloten zitten vol en ook de usb hub zit vol. Wat dat betreft is het een illusie dat je met een iMac weinig kabels heb. Het oogt wel opgeruimd. Maar dat is natuurlijk ieder bureau als je een beetje je best doet hehe. Onder mijn bureau is het net zo een draadjes spaghetti als met een PCz1rconium schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:58:
Dat geheugen is natuurlijk goedkoper, zo ook de externe opslag, maar goed het blijft een boel geld.
Ik heb even op de crucial website gekeken en kom op 250 euro uit voor een 32gb kit voor de iMac.
Qua externe opslag heb ik het niet over een los liggende externe schijf. Maar over een goed station.
Ik denk dat ik mijn volgende NAS eens op een andere manier moet gaan bekijken. Mijn NAS is nu de plek waar Timemachine zijn backup neerzet. Waar wij (het gezin) de fotos en films opslaan, en bewaar ik daar ook mijn bestanden voor mn bedrijf. Ook is het uiteraard bulk opslag. Mn NAS staat altijd aan dus het in slaap vallen van de hardeschijven vind ik op zich logisch. Als ik me nog herinner is dat ook de plus van de schijfjes (green).
Als ik een PC bouw heb ik diverse SSD's direct tot mijn beschikking. Dat zal ik met een iMac of MacPro moeten doen via een externe weg. Of dan de NAS de beste keus is vraag ik me af. Daar zijn ze naar mijn idee niet op ingericht.
euh nee hoor. Sudo in terminal vraagt dan gewoon om admin rechten en of dit met een los admin account is of met je eigen account dat admin rechten heeft maakt dan geen drol uit. Vanaf een standaard user kan je gewoon Sudo commando uitvoeren in terminal als je de gegevens van het admin account hebt. Je hoeft dus niets toe te voegen of te veranderen. Alleen de gegevens te kennen. Feitelijk hetzelfde als in windows "Run as admin".Canaria schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:04:
[...]
sudo werkt alleen als je administrator bent, een standaard user zit niet in de sudoers groep. Mijn account daaraan toevoegen ondermijnt het idee van inloggen als standaard user.
Om even verder in te gaan op het verhaal van OP. Volgens mij is het mogelijk om je huidige iMac te gebruiken als display voor je Mac pro, maar ik ga er van uit dat je die dan verkoopt mocht je voor een nieuwe gaat. Als Photosoeper zou ik daar echter niet voor gaan. De mac pro is inderdaad meer een workstation voor renderingwerk. Voor foto bewerking zou ik eerder voor de 5K iMac gaan en er dan zelf 32GB in ploffen. Dan heb je meer aan een rappe SSD, veel RAM en een goede CPU (i7)
Zeker, de iMac schopt ook kont met Photoshop werk richting de MacPro. Ik heb hele dag review na review gezien! Een nadeel is dat je (hoe mooi die ook is) ik het met het scherm van de iMac moet doen. Ik werk nu met 2 27" schermen. (Dell 2711) Misschien vloekt het wel, die twee schermen naast elkaar haha. Ik heb een oogje op een 34" 21:9 scherm. Maargoed...supersnathan94 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:36:
[...]
Om even verder in te gaan op het verhaal van OP. Volgens mij is het mogelijk om je huidige iMac te gebruiken als display voor je Mac pro, maar ik ga er van uit dat je die dan verkoopt mocht je voor een nieuwe gaat. Als Photosoeper zou ik daar echter niet voor gaan. De mac pro is inderdaad meer een workstation voor renderingwerk. Voor foto bewerking zou ik eerder voor de 5K iMac gaan en er dan zelf 32GB in ploffen. Dan heb je meer aan een rappe SSD, veel RAM en een goede CPU (i7)
Die green-schijven van WDC vind ik zelf maar onzin en een behoorlijk trieste vorm van marketing. Green-schijven verbruiken namelijk evenveel stroom als bijvoorbeeld WDC Red-schijven die 'speciaal' voor NAS inrichtingen is gemaakt. En het in slaap vallen ligt aan de instellingen van je NAS. Het enige verschil is dat WDC Green veel eerder aan head parking doen dan een Red-schijf: 8 seconden tegen 5 minuten. En dat head parking gedoe scheelt maar 0,7W aan verbruik en dan alleen als de head geparkeerd is; verwaarloosbaar dus. Het is echter wel een enorme aanslag op de levensduur van je schijf. WDC hanteert zelf 300 000 Load/Cycle counts voor de Green-schijven en 600 000 voor de Red-schijven. Na die grens is betrouwbaarheid niet meer te garanderen en heb je een grotere kans op uitval en dus dataverlies. Heb je een NAS die je af en toe benaderd, dan zal het geen groot probleem zijn. Maar is er constant read/write activiteit dan is een Green-schijf gewoon minder geschikt voor welke inrichting dan ook. Hoe dan ook, je zult weinig profijt hebben qua energieverbruik met een Green-schijf en zou als ik jou was in de toekomst zeker geen Green-schijf meer nemen. Maar dat is mijn meningRoyK schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:19:
[...]
Mn NAS staat altijd aan dus het in slaap vallen van de hardeschijven vind ik op zich logisch. Als ik me nog herinner is dat ook de plus van de schijfjes (green).
Verwijderd
Een tablet dus. Inderdaad.ppl schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:17:
[...]
De Surface Pro moet je vergelijken met een ultrabook, niet met tablets als de iPad en de Galaxy Tab want de Surface Pro is niks anders dan een ultrabook in tablet formaat.
Ik zie nog steeds geen bewijsDat terzijde, de wifi problemen worden op ieder forum vermeldt waar het over de Surface Pro gaat waaronder http://surfaceforums.net Als eigenaar van de Surface Pro 2 kan ik de perikelen bevestigen (130Mbps doen terwijl de rest 300Mbps kan, 54Mbps aangeven en je ziet het terug in performance tests).
Apple zijn enige product met USB-C is de Macbook van pakweg twee maanden oud. Als dat nu al slijt is het gewoon slecht en heeft de gebruiker elk recht tot klagen.[...]
Omdat het hetzelfde is als de staat aanklagen omdat jij rimpels krijgt. Het is de normaalste zaak van de wereld dat wanneer je ouder wordt je slijtage vertoond en dus dingen als rimpels krijgt. Bij computers is dat niks anders. Bekijk je usb stekkers maar eens. Iedere poort, zeker als je 'm veelvuldig gebruikt, heeft dat soort slijtage.
Gelukkig heb ik hier ook echt geen iPhone 3g liggen met scheuren in het plastic. En ook geen iPhone 3gs, en ook geen oude Macbook unibody... oh wacht. Die dingen scheurden gewoon en dat is algemeen bekend. Kan gebeuren, maar dat die scheuren zelfs niet gefixt zijn bij de 3gs was toch wel kwalijk.[...]
Volgens een select groepje mensen die bij navraag geen enkel stuk bewijs konden leveren. En dat zie je ook terug wanneer men het juridische pad verkiest: het strand omdat er geen bewijs geleverd kan worden dus kan de rechter er niks mee en veegt deze het van tafel.
Ik heb echt geen microscoop nodig om de scheuren in mijn iPhone 3g hier te zien.[...]
Nee, met een pak zout en niet alleen de negatieve reacties. Voorheen was het alleen nodig bij de wel erg positieve reacties, tegenwoordig moet het haast voor alles. Vooral als mensen met macro lenzen en microscopen in de weer gaan om (haar)scheurtjes aan te tonen
Ik zie hier een tegenstrijdigheid. Eerst is het egoïstisch dat je het gebruiksscenario van een ander niet relevant vind voor jezelf, en daarna is het niet egoïstisch als die ander exact hetzelfde denkt? Hoe werkt dat?[...]
Omdat het 1. egoïstisch/narcistisch is en 2. een ander het aan z'n reet kan roesten wat jij vindt
Ik zou prima, om dingen duidelijk te krijgen, het gebruiksscenario van anderen willen zien. Maar ik beoordeel het product nog steeds op mijn eigen scenario. Ten slotte moet ik het gebruiken en niet de ander.. Men wil bepaalde aspecten weten zodat zij een plaatje voor zichzelf kunnen vormen en daaruit hun eigen conclusies kunnen trekken. Het grootste probleem echter is dat er door die houding geen enkele openheid is voor andere workflows, andere zienswijzen, etc. Men wil alleen maar het eigen plaatje zien.
Tja... whatever.[...]
Was het maar zo, zie de storm van kritiek op MacRumors en de polls en verhalen die daar te vinden zijn. Daar is zeer vaak aangegeven wat de verschillende mensen deden. Let wel dat je eigen post waar ik nu op reageer en de vorige post in zijn geheel compleet ongefundeerd zijn.
Melodramatisch? Een lokale schijf is zeker op een thuisnetwerk gewoon simpeler en betrouwbaarder voor de gemiddelde gebruiker. Iets met je potentiële points-of-failure verminderen.Kijk vooral eens in het grote ZFS en de NAS topics hier op het forum. Je zult zien dat jullie het nu wel erg melodramatisch maken wat storage op het netwerk betreft. We hebben nu al sinds de jaren 80 ervaring met network storage, die bonk ervaring moet je ook niet vergeten.
De grap is dat je die opmerking nergens onderbouwt.[...]
Ik heb niks gezegd dat positief prima is en negatief niet. Wat ik heb gezegd is dat de onderbouwing, de fundering, die je ziet bij de negatieve reacties vaker onjuist of afwezig is dan bij de positieve.
Ik doelde eigenlijk op de nieuwe Macbook tegen de XPS 13. Dan zie je dat de XPS voor een vrijwel dezeflde prijs dit doet, in een vergelijkbare formfactor:Booster schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:04:
[...]
Dat vind ik wel iets overdreven. De XPS13 lijkt me zeker wel een goede laptop, qua hardware. Als ik ze vergelijk: http://tweakers.net/price.../430698;437985/categorie/
Dan vind ik de CPU van de XPS een voordeel. Het lagere gewicht is mooi meegenomen. Verder springt er voor mij niet zoveel uit. De extra pixels in het scherm lijken me vooral een voordeel op papier, want in de praktijk verwacht ik daar geen merkbaar voordeel van.
Waar zit volgens jou het verschil in?
Lijst met recente 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, en 13" XPS op een rij
- Veel snellere CPU
- Evenveel RAM en SSD
- Hogere resolutie, groter scherm
- Veel meer uitbreidingsmogelijkheden en poorten
- Heeft een touchscreen
Ik vind dat hij daarom een groot aantal pluspunten heeft t.o.v. de Macbook.
De Dell XPS vergelijken met de nieuwe MacBook is natuurlijk onzin. Dat kun je niet dezelfde formfactor noemen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:40:
[...]
Ik doelde eigenlijk op de nieuwe Macbook tegen de XPS 13. Dan zie je dat de XPS voor een vrijwel dezeflde prijs dit doet, in een vergelijkbare formfactor:
- Veel snellere CPU
- Evenveel RAM en SSD
- Hogere resolutie, groter scherm
- Veel meer uitbreidingsmogelijkheden en poorten
- Heeft een touchscreen
Ik vind dat hij daarom een groot aantal pluspunten heeft t.o.v. de Macbook.
Jullie zijn beide nogal eigenwijs volgens mij... Als ik het zo in kan schatten gaat niemand iets toegeven aan zijn standpunt en vinden jullie beide dat jullie gelijk hebben. Op zich een interessante discussie maar moet dat in dit topic?
[ Voor 47% gewijzigd door Hoedje op 19-05-2015 20:21 ]
Verwijderd
De XPS 13 is alleen in de breedte noemenswaardig groter, 2cm. Dat kan je toch prima vergelijken? Je hebt inderdaad gelijk dat het offtopic isSquareOne schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:12:
[...]
De Dell XPS vergelijken met de nieuwe MacBook is natuurlijk onzin. Dat kun je niet dezelfde formfactor noemen.
Jullie zijn beide nogal eigenwijs volgens mij... Als ik het zo in kan schatten gaat niemand iets toegeven aan zijn standpunt en vinden jullie beide dat jullie gelijk hebben. Op zich een interessante discussie maar moet dat in dit topic?
Waar dan?supersnathan94 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:36:
[...]
euh nee hoor. Sudo in terminal vraagt dan gewoon om admin rechten en of dit met een los admin account is of met je eigen account dat admin rechten heeft maakt dan geen drol uit. Vanaf een standaard user kan je gewoon Sudo commando uitvoeren in terminal als je de gegevens van het admin account hebt. Je hoeft dus niets toe te voegen of te veranderen. Alleen de gegevens te kennen. Feitelijk hetzelfde als in windows "Run as admin".

Het is overduidelijk dat je een PC wilt. De "ronde bedragen" die in je tabel staan vliegen de pan uit aan de Mac kant.RoyK schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:41:
Ja, het gaat om (best veel) geld. Om ook voor mijzelf een overzicht te krijgen heb ik eens een opsomming gemaakt met ronde bedragen.
Je kunt ook dit lijstje maken:
€ 2.629,00 27-inch: 3,5-GHz met Retina 5K-display
- 3,5-GHz quad-core Intel Core i5
- Turbo Boost tot 3,9 GHz
- 8 GB geheugen (2x 4 GB)
- 256 GB flashopslag
- AMD Radeon R9 M290X met 2 GB videogeheugen
Extra geheugen:
€ 124,00 2x Kingston KTA-MB1600/8G pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G
Totaal heb je dan 24GB geheugen. (Ruim voldoende.)
Extra opslag:
€ 140,00 Seagate Expansion Desktop 4TB USB3 pricewatch: Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart
Totaal € 2893,=
(Toetsenbord komt er nog bij, als je die nog niet ergens hebt...)
Maar denk er niet langer over na, en koop gewoon die PC.
Ik heb de bedragen iets te hoog ingeschat inderdaad. Excuus daarvoor.Pjotr schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:49:
[...]
Het is overduidelijk dat je een PC wilt. De "ronde bedragen" die in je tabel staan vliegen de pan uit aan de Mac kant.
Je kunt ook dit lijstje maken:
€ 2.629,00 27-inch: 3,5-GHz met Retina 5K-display
- 3,5-GHz quad-core Intel Core i5
- Turbo Boost tot 3,9 GHz
- 8 GB geheugen (2x 4 GB)
- 256 GB flashopslag
- AMD Radeon R9 M290X met 2 GB videogeheugen
Extra geheugen:
€ 124,00 2x Kingston KTA-MB1600/8G pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G
Totaal heb je dan 24GB geheugen. (Ruim voldoende.)
Extra opslag:
€ 140,00 Seagate Expansion Desktop 4TB USB3 pricewatch: Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart
Totaal € 2893,=
(Toetsenbord komt er nog bij, als je die nog niet ergens hebt...)
Maar denk er niet langer over na, en koop gewoon die PC.
Je hebt overigens wel een mildere iMac config klaar gemaakt. i5 en de 2Gb videokaart. Voor mn gaming is de 4Gb toch wel gewenst. Dit is ook mijn vrije tijd game systeem haha. De i7 is lekker rap voor Photoshop.
Ik moet het even laten rusten.. ik ben een heleboel wijzer geworden mede met jullie hulp. Ik lig met mijn portemonnee met mijn been in het bed van de PC en ik lig met mijn hoofd op het kussen van de Mac. Via PM bijval gekregen van mede zoekers, die het ook niet weten en tussen de twee werelden zweven. Dus hopelijk is dit topic ook voor hun waardevol (geweest) en kan het topic misschien nog waardevol zijn voor anderen.
Aangezien er een hele drukke tijd aanbreekt met grote opdrachten moet ik dit even een plankje lager neerleggen en pak ik het binnenkort weer op. Mn hoofd kan wel een kleine pauze gebruiken betreft dit onderwerp.
[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 19-05-2015 19:15 ]
Verwijderd
Hoe denk je eigenlijk over beeldschermen? Als ik het goed begrijp gebruik je er twee. Wat ik een mooie feature vind van Windows 8 is dat je in principe zo veel GPU's als je wilt erin kan prikken ( zelfs AMD en Nvidia tegelijkertijd) en dat je op alle GPU's beeldschermen aan kan sluiten. Ik heb er op het moment vier schermen aan hangen, dat is echt ideaal
Ik gebruik nu inderdaad een 27" 2711 van Dell naast mn iMac. Beiden hebben hetzelfde paneel als ik me niet vergis (als ik nog heel diep graaf in mjn grijze achterkamer een Sharp paneel)Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:49:
Hoe denk je eigenlijk over beeldschermen? Als ik het goed begrijp gebruik je er twee. Wat ik een mooie feature vind van Windows 8 is dat je in principe zo veel GPU's als je wilt erin kan prikken ( zelfs AMD en Nvidia tegelijkertijd) en dat je op alle GPU's beeldschermen aan kan sluiten. Ik heb er op het moment vier schermen aan hangen, dat is echt ideaal
Er zijn best wel een paar interessante 21:9 schermen uit. De Dell U3415W bijvoorbeeld. Het is zeg maar anderhalve 27" monitor aan ruimte. pricewatch: Dell U3415W Curved Monitor
Ik gebruik nu mijn iMac als hoofdmonitor (utieraard) en mn Dell gebruik ik vaak als totaal plaatje in Photoshop (Navigator) zodat ik niet steeds uit hoef te zoomen als ik in detail werk bezig ben. Ik kijk gewoon naar rechts op het andere scherm. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit ook lekker werkt op de Nieuwe 21:9 schermen.
ps, Twee van zulke schermen is helemaal knetter.. door de lichte curve wordt je dan toch wel omringt! letterlijk.
Ik hoop eigenlijk dat Dell nog een iets grotere versie uit gaat brengen. Zeg een 40"
Verwijderd
Zijn mooie dingen inderdaad, ik heb er zelf nog niet naar gekeken vanwege de te hoge prijs. Als professional is dat natuurlijk anders. Overigens denk ik dat jij misschien beter voor een 4k-scherm of 5k kan gaan vanwege de pixels in de hoogte, of is dat niet belangrijk bij grafisch werk?RoyK schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:04:
[...]
Ik gebruik nu inderdaad een 27" 2711 van Dell naast mn iMac. Beiden hebben hetzelfde paneel als ik me niet vergis (als ik nog heel diep graaf in mjn grijze achterkamer een Sharp paneel)
Er zijn best wel een paar interessante 21:9 schermen uit. De Dell U3415W bijvoorbeeld. Het is zeg maar anderhalve 27" monitor aan ruimte. pricewatch: Dell U3415W Curved Monitor
Ik gebruik nu mijn iMac als hoofdmonitor (utieraard) en mn Dell gebruik ik vaak als totaal plaatje in Photoshop (Navigator) zodat ik niet steeds uit hoef te zoomen als ik in detail werk bezig ben. Ik kijk gewoon naar rechts op het andere scherm. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit ook lekker werkt op de Nieuwe 21:9 schermen.
ps, Twee van zulke schermen is helemaal knetter.. door de lichte curve wordt je dan toch wel omringt! letterlijk.
Ik hoop eigenlijk dat Dell nog een iets grotere versie uit gaat brengen. Zeg een 40"
En nog een klein ding, twee curved 21:9 schermen zou ik niet naast elkaar zetten. Ik merk nu met vier schermen naast elkaar dat je al helemaal heen en weer moet kijken om al je content te zien

Dee extra pixels zijn natuurlijk altijd welkom. Maar het zal mijn werk er niet beter of slechter van maken. ik vind mijn huidige resolutie al ontzettend scherp. Ik heb dit weekend bij de MM even naar de Retina iMac zitten kijken met de 5k resolutie en het is inderdaad heel mooi. Maar ik zag ook dat het niet heel veel bijzonder scherper is dan wat ik nu heb. Gevoelsmatig. Het is een stapje naar beter. Maar het gaat van 'heel goed' naar 'nog beter'. Ik let vooral op of het een IPS scherm is, en hoeveel RGB de schermen kunnen weergeven. Ik geef ze nog een eigen kalibratie met een spider. kleuren als geel en groen kunnen heel verkeerd uit de bus vallen als je er niet op let met drukwerk.Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:15:
[...]
Zijn mooie dingen inderdaad, ik heb er zelf nog niet naar gekeken vanwege de te hoge prijs. Als professional is dat natuurlijk anders. Overigens denk ik dat jij misschien beter voor een 4k-scherm of 5k kan gaan vanwege de pixels in de hoogte, of is dat niet belangrijk bij grafisch werk?
En nog een klein ding, twee curved 21:9 schermen zou ik niet naast elkaar zetten. Ik merk nu met vier schermen naast elkaar dat je al helemaal heen en weer moet kijken om al je content te zienDan zijn die twee curved schermen boven elkaar misschien handiger.
Ik vind de 4K schermen uiteraard wel interessant. Maar het is voor mij nog een beetje te vroeg. Dit jaar en volgend jaar zullen er steeds meer schermen volgen en ik kan me voorstellen dat eind 2016 4K gewoon mainstream is.
Eigenlijk zou ik naar 3 curved schermen moeten gaan zou ik normaal willen kunnen gamen. Je crosair in het midden van je bezel is ook niet echt handig
Het heen en weer kijken ben ik nu wel een beetje gewend. Ik vind het ook wel prettig als ik referentie materiaal open heb staan in verschillende schermpjes.. dat kan ik dan nog beter verdelen en nog meer van openen. Ja, ik zie het wel zitten
Wat ik overigens wel beloof: Wat ik ook ga kiezen, en vooral als het een PC wordt.. dat ik hier actief mijn gevoelens uiten over eventuele problemen waar ik tegenaan loop en de voordelen die ik ervaar. leuk voor mij om te delen en misschien leuk voor anderen om te volgen. Die kunnen dan misschien ervoor kiezen om juist niet mijn pad te bewandelen, of misschien juist wel.
[ Voor 15% gewijzigd door RoyK op 19-05-2015 20:26 ]
Apple heeft zn prijzen in Europa verhoogt :d http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1883873
[ Voor 26% gewijzigd door RoyK op 19-05-2015 23:03 ]
Dit zet je toch weer aan het denken. Ik zou graag een Mac pro kopen maar als ik zie wat ik met dat geld kan doen als ik een Windows gebaseerde pc samenstel.
Tsja, de Windows 10 beta die ik op een test pc draai, geeft mij niet veel vertrouwen. Sinds de laatste update loopt de machine binnen 5 minuten vast.
En de keuze vrijheid die je hebt op een PC qua hardware levert je vaak ook weer een hoop hoofdpijn op als je geen zin hebt om BIOS-en te updaten en dergelijke.
De prijs is eigenlijk vooral hetgene dat ervoor zorgt dat ik naast een Mac Mini een Linux laptop heb en een Android phone. Apple producten zijn vaak heel duur.
Voordeel is dan weer dat je er weinig omkijken naar hebt. En zeker in een zakelijke setting is de keuze voor zo'n Apple machine helemaal niet zo gek. Je kunt hem immers van de belasting aftrekken, waardoor het minder pijn doet in de portemonnee.
Je bent minder tijd kwijt aan het inrichten van de machine (je hoeft geen PC te bouwen etc).
En je kunt altijd de huidige iMac die je hebt als reserve gebruiken mocht er een keer wat zijn met de nieuwe.
Al met al neig ik dus naar Apple, zakelijk gezien dan.
En de keuze vrijheid die je hebt op een PC qua hardware levert je vaak ook weer een hoop hoofdpijn op als je geen zin hebt om BIOS-en te updaten en dergelijke.
De prijs is eigenlijk vooral hetgene dat ervoor zorgt dat ik naast een Mac Mini een Linux laptop heb en een Android phone. Apple producten zijn vaak heel duur.
Voordeel is dan weer dat je er weinig omkijken naar hebt. En zeker in een zakelijke setting is de keuze voor zo'n Apple machine helemaal niet zo gek. Je kunt hem immers van de belasting aftrekken, waardoor het minder pijn doet in de portemonnee.
Je bent minder tijd kwijt aan het inrichten van de machine (je hoeft geen PC te bouwen etc).
En je kunt altijd de huidige iMac die je hebt als reserve gebruiken mocht er een keer wat zijn met de nieuwe.
Al met al neig ik dus naar Apple, zakelijk gezien dan.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik gebruik Apple producten nu ongeveer 4 jaar en ik ben eigenlijk best wel tevreden. Het is alleen jammer dat het best wel een dure hobby is... Ik zie graag dat Apple een i7 versie van de Mac Pro uitbrengt.
Visual Studio is de IDE en die is er alleen voor Windows. Visual Studio Code (=Electron aka Atom Shell met hun eigen online editor Monaco en nog een paar dingen) is hun advanced editor die ze er naast hebben gezet en die door Electron (Chromium met node.js) crossplatform is. Het zijn dan ook twee hele verschillende producten die niet met elkaar te vergelijken zijn. Atom, Brackets en Sublime hebben net zoveel met Visual Studio van doen als Visual Studio Code. Momenteel staat Code vooral bekend als Atom done right (het is snel en kent een veel uitgebreidere code hulp (intellisense)). En dan is dit ook nog maar de 1e preview! Als we het hebben over een aanrader...Visual Studio Code!Canaria schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:35:
Zelfs Visual Studio is er voor OS X!
Houdt er bij je berekening met de iMac 5K dan wel even rekening mee dat het enige alternatief, een Dell scherm, bijna net zo duur is als die gehele iMac 5K. Die iMac 5K is een koopje als je naar de prijsverhoudingen kijkt. Onder de streep blijft het natuurlijk altijd een groot bedrag.RoyK schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:41:
Jouw setup is de ander z'n setup nietik werk namelijk thuis. Ik heb naast mn iMac een NAS staan. Het is echt ondenkbaar dat ik daar mijn PSD bestanden van moet openen. Weet je hoe lang dat duurtEen flinke PSD vanaf mn interne HDD duurt al aardig lang. Dat hoop ik straks aardig met SSD's aan te pakken.
Dat is een handig filesystem om te gebruiken gezien de eigenschappen die het heeft maar het stelt wel behoorlijke eisen aan de hardware, met name de hoeveelheid geheugen vanwege een aantal features van ZFS. Met minder geheugen kun je ook toe maar dan moet je die features missen en verliest ZFS wel aardig z'n glans.Mn NAS is ook iets dat met de tijd aangepakt moet worden en zag ergens vandaag al eerder de term ZFS voorbij zien komen. Daar moet ik me even over in gaan lezen
Z'n verhaal is niet helemaal compleet maar hij heeft wel gelijk. Zoals ik al eerder uitlegde is sudo een mechanisme bedoeld om gewone users bepaalde zaken als root (admin) uit te kunnen voeren. In OS X is dit alleen beperkt tot de users in de groep "admin". Die users zijn wat de shell betreft nog steeds doodnormale gebruikers, daar veranderd niets aan. In de GUI omgeving van OS X is dit een iets ander verhaal. Wat je hier dus moet doen is naar een andere gebruiker switchen die wel in die admin groep zit middels su of het betreffende user account toevoegen.
Wel een hele stomme. Paracetamol is een veel betere tablet. Die helpt je tenminste van koorts en hoofdpijn af. Voor 1 euro kun je een heel klaslokaal voorzien van tablets!Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:40:
Een tablet dus. Inderdaad.
Wie niet wil zien zal het ook niet vinden oftewel, gewoon zoeken en je vindt legio topics daarIk zie nog steeds geen bewijs
Welk bewijs toont aan dat dit ongewoon hoge slijtage is? Door welke metallurgisten/materiaalkundigen is dit zo bevonden en door welke zijn dit bevestigd/gereproduceerd?Apple zijn enige product met USB-C is de Macbook van pakweg twee maanden oud. Als dat nu al slijt is het gewoon slecht en heeft de gebruiker elk recht tot klagen.
Begrijpen is aan gave kennelijk. Het gaat er niet om of er scheuren zijn of niet. Het probleem is dat die mensen op het forum bij het uitpakken eerst op nauwgezette wijze het product afspeuren op dingen als scheurtjes, krassen en daarbij het gebruik van macrolenzen niet schuwen. Dat is een typisch voorteken voor een psychische aandoening. Wie bekijkt er nou met macrolenzen/microscoop een product die hij gekocht heeft?Gelukkig heb ik hier ook echt geen iPhone 3g liggen met scheuren in het plastic. En ook geen iPhone 3gs, en ook geen oude Macbook unibody... oh wacht. Die dingen scheurden gewoon en dat is algemeen bekend. Kan gebeuren, maar dat die scheuren zelfs niet gefixt zijn bij de 3gs was toch wel kwalijk.
Waar staat dat? Ik zie het nergens staan.Eerst is het egoïstisch dat je het gebruiksscenario van een ander niet relevant vind voor jezelf, en daarna is het niet egoïstisch als die ander exact hetzelfde denkt? Hoe werkt dat?
Hoe doe je dat als die scenarios niet gelijk zijn? Welk nut haal je dan uit die informatie?Ik zou prima, om dingen duidelijk te krijgen, het gebruiksscenario van anderen willen zien. Maar ik beoordeel het product nog steeds op mijn eigen scenario. Ten slotte moet ik het gebruiken en niet de ander.
Wat is de definitie van een point of failure en welke soorten zijn er? Die lokale schijf is een point of failure en wel een hele specifieke: een spof. Schijf stuk, data weg. Een simpele NAS met 2 schijven is dan net zo simpel maar wel aanzienlijk betrouwbaarder vanwege de RAID1 config. Schijf stuk, data is nog steeds aanwezig en ook nog steeds beschikbaar. Buiten dat is een NAS ook vaak simpeler in gebruik als het op data delen aankomt. Dat is in zowel OS X als Windows lastiger. Kun je eens uitleggen en onderbouwen waarom een single lokale disk betrouwbaarder is dan eerder genoemde network storage?Melodramatisch? Een lokale schijf is zeker op een thuisnetwerk gewoon simpeler en betrouwbaarder voor de gemiddelde gebruiker. Iets met je potentiële points-of-failure verminderen.
Het punt is dat je dit zelf niet doet maar wel van een ander eist. Bewijs het tegendeel en beantwoord bovenstaande vragen eens. Dat helpt de rest in dit topic ook want wat je nu aan het doen bent is het verbuigen naar een "welles-nietes" of een "ik heb gelijk en jij niet en ik ga net zo lang door tot ik het laatste woord heb".De grap is dat je die opmerking nergens onderbouwt.
Heren, ik denk niet dat jullie eruit gaan komen 
Het voordeel van interne opslag is natuurlijk dat ik het mooi via Timemachine mee kan nemen. Het is fijn om via timemachine een paar uur, paar dagen of paar weken terug te kunnen naar een PSD waar ik nog net niet die lagen had samen gevoegd.
Als ik mijn werk op de NAS gaat zetten, en vanaf daar ook ga werken denk ik dat er wel een bottleneck is qua snelheid. Toch? Dus via de iMac is het beste een Thunderbolt opslag station met een lekker setje SSD's. Die kan ik dan ook nog eens mee laten nemen in de timemachine backup, die weer op de NAS staat.
Dat klinkt in mijn ogen als redelijk op safe werken, en nog sneller ook.
Het voordeel van interne opslag is natuurlijk dat ik het mooi via Timemachine mee kan nemen. Het is fijn om via timemachine een paar uur, paar dagen of paar weken terug te kunnen naar een PSD waar ik nog net niet die lagen had samen gevoegd.
Als ik mijn werk op de NAS gaat zetten, en vanaf daar ook ga werken denk ik dat er wel een bottleneck is qua snelheid. Toch? Dus via de iMac is het beste een Thunderbolt opslag station met een lekker setje SSD's. Die kan ik dan ook nog eens mee laten nemen in de timemachine backup, die weer op de NAS staat.
Dat klinkt in mijn ogen als redelijk op safe werken, en nog sneller ook.
Waarom niet het master bestand op de NAS laten staan en een kopie ervan op je Mac te zetten? Vervolgens kun je gewoon via time-machine nog steeds eerdere versies van het bestand terughalen.
Ik denk dat dit zowel de goedkoopste als de meest praktische oplossing is. Ik denk namelijk niet dat je met tientallen/honderden grote bestanden (lees: 1+GB) tegelijk aan het werken bent.
Ik denk dat dit zowel de goedkoopste als de meest praktische oplossing is. Ik denk namelijk niet dat je met tientallen/honderden grote bestanden (lees: 1+GB) tegelijk aan het werken bent.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Verwijderd
@RoyK Heb het topic doorgelezen en vroeg mij af of je we wel eens hebt gekeken naar de zogenaamde workstations van bijvoorbeeld HP. Die vallen bijzonder sterk te configureren naar de wensen van de klant toe. Voordeel van dergelijke workstations is denk ik ook best wel dat je voor een gering bedrag van goede ondersteuning van HP verzekerd bent. Lijkt mij wel zo handig wanneer het je bron van inkomsten betreft.
@RoyK Ik ben natuurlijk een beetje biased, maar ik ken je werk goed. Als Photoshop je main thing is dan zie ik totaal geen verband met de andere nadelen die je aandraagt.
- Duur; Ja de hardware is duurder, maar voor een all-in-one met goede performance en beeldkwaliteit lang niet slecht.
- Beperkte keuze; Zeker waar, maar wat heb je meer nodig? Ik heb zelf een i7 met een 780M, zelfs voor games meer dan prima te noemen!
- Uitbreiden; Klopt, je enige keuze is geheugen (makkelijk) en SSD/HDD (lastiger)
- Kapot; Als er een onderdeel kapot gaat in je PC zit je ook vaak zonder. Zo ging er tot twee keer toe een videokaart en zelfs het moederboard kapot in mijn vorige PC. Allemaal onder de 10 jaar garantie, maar ik zat wel zonder. Nog een nadeel was dat ik mijn hele waterkoeling systeem leeg moest laten lopen.
Al met al zeg ik; Ben je tevreden met OSX? Blijf dan lekker bij OSX als het je ding is. Wil je lekker gek doen met een Windows PC voor extra's als gaming? Dan is het een goede optie.
Ik huiver elke keer als ik naar Windows ga met mijn iMac. Niet omdat ik een hekel heb aan Windows, maar omdat de FusionDrive tergend traag is in Windows. Meer dan verschrikkelijk!
- Duur; Ja de hardware is duurder, maar voor een all-in-one met goede performance en beeldkwaliteit lang niet slecht.
- Beperkte keuze; Zeker waar, maar wat heb je meer nodig? Ik heb zelf een i7 met een 780M, zelfs voor games meer dan prima te noemen!
- Uitbreiden; Klopt, je enige keuze is geheugen (makkelijk) en SSD/HDD (lastiger)
- Kapot; Als er een onderdeel kapot gaat in je PC zit je ook vaak zonder. Zo ging er tot twee keer toe een videokaart en zelfs het moederboard kapot in mijn vorige PC. Allemaal onder de 10 jaar garantie, maar ik zat wel zonder. Nog een nadeel was dat ik mijn hele waterkoeling systeem leeg moest laten lopen.
Al met al zeg ik; Ben je tevreden met OSX? Blijf dan lekker bij OSX als het je ding is. Wil je lekker gek doen met een Windows PC voor extra's als gaming? Dan is het een goede optie.
Ik huiver elke keer als ik naar Windows ga met mijn iMac. Niet omdat ik een hekel heb aan Windows, maar omdat de FusionDrive tergend traag is in Windows. Meer dan verschrikkelijk!
Dat komt omdat windows ook niet op je fusiondrive kan, alleen op de HDD. Wil je dat probleem niet hebben: SSD installeren.
39
Dat klopt, maar ik vond de prijs voor een flinke SSD een dure business in de iMac. Het is overigens mogelijk om de verschrikkelijke 5400RPM schijf te vervangen voor een SSD of een 7400RPM HDD. Maakt het geheel toch wat aantrekkelijker.Fietsbel schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:58:
Dat komt omdat windows ook niet op je fusiondrive kan, alleen op de HDD. Wil je dat probleem niet hebben: SSD installeren.