Het Grote Airsoft Topic deel 3/4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:48
vdr01 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:56:
De volgende vraag voor airsoft veteranen die een bril of contactlenzen dragen. Ik ben zelf brildragend voor in de verte. Raden jullie een veiligheidsbril aan met geslepen inserts of zijn daglenzen wellicht een betere optie?

Edit: alle 184 pagina's doorgenomen en veel geleerd. Maar dat wil nog niet zeggen dat al mijn vragen zijn beantwoord. Merk wel op dat het topic wat vaart heeft verloren. Zijn er nog tips voor een actievere gemeenschap? NL/DE of EN, meer talen beheers ik niet. En Tweakers hebben allemaal prima ogen zeker _/-\o_
Ik draag geen bril, maar de mensen die ik ken hebben een insert erin zitten met daarin hun brillen glas.
Heb een foto erbij gedaan zo ziet het er ong uit, je zou eens kunnen kijken bij Swiss Eye.
En ja dit topic is redelijk doodgebloed sinds die glory days, ik heb een tijdje geprobeerd het te reviven op de Tweakers Discord maar er was niemand die joinde haha...
Er zijn wat andere discord servers actief en ook wat whatsapp groepen naar verluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utImmPqD200wiah4N8fQjWkXb1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o7oDiW4oWbSzcVESvQQjaO2p.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
vdr01 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:56:
De volgende vraag voor airsoft veteranen die een bril of contactlenzen dragen. Ik ben zelf brildragend voor in de verte. Raden jullie een veiligheidsbril aan met geslepen inserts of zijn daglenzen wellicht een betere optie?

Edit: alle 184 pagina's doorgenomen en veel geleerd. Maar dat wil nog niet zeggen dat al mijn vragen zijn beantwoord. Merk wel op dat het topic wat vaart heeft verloren. Zijn er nog tips voor een actievere gemeenschap? NL/DE of EN, meer talen beheers ik niet. Tweakers hebben allemaal prima ogen zeker? :9

Edit 2 n.a.v. onderstaande opmerking van @Nahkriin , hartelijk bedankt voor de informatie. Persoonlijk vind ik mijn Raybans mooier maar snap het idee van veiligheid en zeer zuinig zijn op de ogen. Thx _/-\o_
Wil je gaan spelen met een normale bril?
Ik zou wel ff checken of ze rated zijn... oog eruit is ook zo vervelend.
Ben je actief op discord? (tweakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Nahkriin schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]

Wil je gaan spelen met een normale bril?
Ik zou wel ff checken of ze rated zijn... oog eruit is ook zo vervelend.
Ben je actief op discord? (tweakers)
Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Ik vind mijn Raybans weliswaar mooier voor op het terras maar zal nooit en te nimmer risico nemen met de veiligheid van mijn ogen. Dus er komt sowieso eerst een veiligheidsbril. Probeer voor mezelf nu duidelijk te krijgen wat het beste is. Een veiligheidsoverzetbril waar ik mijn normale bril onder kan dragen. Al lijkt dat mij gevoelsmatig het beste recept voor beslaan. Daglenzen aanschaffen in combinatie met een normale veiligheidsbril of een veiligheidsbril met inserts waar geslepen glazen inzitten. Het hele airsoft gebeuren is een grote aaneenschakeling van keuzes maken. En als beginner komt er (te)veel op je af. Niet alleen qua keuze juiste veiligheidsbril.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 22-04-2024 16:26 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:50

Thermomet3r

het is warm of koud

Veiligheidsbril is ook het enige waar je echt 0 concessies op moet maken, voor veiligheid van je ogen.
(en om op het veld dingen te zien zonder waas van een beslagen bril)
Ik ben ook begonnen met een goedkope (wel ansi gerate) bolle bril, alleen de helft van de speeltijd zag je gewoon bijna niks vanwege dat de glazen beslagen waren, ongeacht van of ze wel of niet met antifog waren ingesmeerd.
Sinds dat ik nu een goede wiley bril heb waarbij ik genoeg ventilatie heb terwijl deze toch volledig aansluit op mijn gezicht, heb ik hier geen last meer van.
Daarom raad ik nieuwe spelers ook altijd aan om voordat je gaat beginnen met het upgraden van je gear en replica eerst je bril te upgraden :)

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:28

John Doos

ClaudZaque

vdr01 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:22:
[...]

Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Ik vind mijn Raybans weliswaar mooier voor op het terras maar zal nooit en te nimmer risico nemen met de veiligheid van mijn ogen. Dus er komt sowieso eerst een veiligheidsbril. Probeer voor mezelf nu duidelijk te krijgen wat het beste is. Een veiligheidsoverzetbril waar ik mijn normale bril onder kan dragen. Al lijkt dat mij gevoelsmatig het beste recept voor beslaan. Daglenzen aanschaffen in combinatie met een normale veiligheidsbril of een veiligheidsbril met inserts waar geslepen glazen inzitten. Het hele airsoft gebeuren is een grote aaneenschakeling van keuzes maken. En als beginner komt er (te)veel op je af. Niet alleen qua keuze juiste veiligheidsbril.
Ik gebruik zelf een Bolle Comet Fireflash.
Deze is EN166, EN172 en UKCA gekeurd.
Mijn vrouw airsoft en sport in het algemeen met daglenzen. Met daar overheen ook een comet.

Een van m’n Squad leden gebruikt geslepen inserts in een grote bolle goggles met fan. Een andere gebruikt een overzet bril over zijn gewone bril.

Ik zou als ik jou was starten met daglenzen van een paar euro, en ook zoiets als een comet. (15euro brilletje) mocht dat niks zijn kun je altijd nog overstappen op inserts.

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Thermomet3r schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:38:
Veiligheidsbril is ook het enige waar je echt 0 concessies op moet maken, voor veiligheid van je ogen.
En schoenen. Gebroken enkels zijn vervelend, kan zo betekenen dat je nooit meer kan sporten.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkzHZFjwAaUjaQqVxNqESUnYUdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUk3p9r1EH9pYbtpLOuVQy1a.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw holstertje, niet de goede voor de impressie maar die is al zo lang out of stock :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

MueR schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:13:
[...]

En schoenen. Gebroken enkels zijn vervelend, kan zo betekenen dat je nooit meer kan sporten.
Ik voel je pijn vanaf mijn bureaustoel hier.

Ik ben ook net weer 1,5jaar aan het airsoften na een gebroken knieschijf.
Mogelijk kun je kniebanden/kniebeschermers ook toevoegen aan de "Dont compromise" lijst :+

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00
Ouch. Heb wat keren vastgezeten achter een boomstam terwijl het lijf nog verder wilde, gelukkig liep dat tot nu toe goed af. Ook wel wat ongevallen meegemaakt - vallen met je replica voor je en dan in je eigen replica vallen levert ook nare verwondingen op.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Ik heb weer een airsoft drtaadje gemaakt onder general in de tweakers discord mochten mensen zich geroepen voelen :")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaiden
  • Laatst online: 19:01
Nahkriin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:21:
Ik heb weer een airsoft drtaadje gemaakt onder general in de tweakers discord mochten mensen zich geroepen voelen :")
Zal aan mij liggen, maar ik zie deze niet staan in de Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

smaiden schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:38:
[...]

Het is een draadje, als je in general kijkt, dan zie je dat die zojuist is gemaakt.
Het is dus geen standaard subchannel.

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
smaiden schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:38:
[...]

Je moet idd even bij general de threads openen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Nou vooruit, toch kandidaat gesteld voor de LR. Derde en laatste termijn.

Voor wanneer de verkiezingen live gaan: ik ben te herkennen aan deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbLWl3CUbxSkfcKX46Zxo9ssIpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyzIrKHU8NpfxP7KXZKrE4TJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door MueR op 04-05-2024 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 20:03
Nahkriin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:58:
Mocht iemand nog serieus opzoek zijn naar een leuke NVG, er staan er opde NVG discord nu wel een paar te koop voor goede prijzen :D
url toevallig? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

MueR schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:02:
Nou vooruit, toch kandidaat gesteld voor de LR. Derde en laatste termijn.

Voor wanneer de verkiezingen live gaan: ik ben te herkennen aan deze foto:
[Afbeelding]
Een foto van een rood bandje.
Leuk hoor :+

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Zijn reeds verkocht, hier is de link van de discord daar word alles in verkocht.
https://discord.gg/C7a5Q6Dj

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Ledenraad stemming zit in de mailbox.

Hopelijk worden de tweakers belangen weer vertegenwoordigd deze ronde :) @MueR

Oehhh en updatetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8WZ6bFGeOJu_y5CI5bCrVjakpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln6PtQ5vK8wx0aVNSUrBXTi2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door John Doos op 22-05-2024 14:19 ]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ook mijn stem op @MueR uitgebracht. Althans dat hoop ik Bas?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

vdr01 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:16:
Ook mijn stem op @MueR uitgebracht. Althans dat hoop ik Bas?
Correct. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
John Doos schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:18:
Ledenraad stemming zit in de mailbox.

Hopelijk worden de tweakers belangen weer vertegenwoordigd deze ronde :) @MueR

Oehhh en updatetje:
[Afbeelding]
AK = altijd +1

Ben bijna klaar met mn laatste impressie kit, zodra die af is zal ik hem hier delen lang aan gewerkt maar nu bijna af :D

[ Voor 10% gewijzigd door Nahkriin op 23-05-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zijn er mensen hier die naar OBD event in Munnikzijl gaan 13-15 september?

Ik ga voor de tweede keer en er zijn nog wat kaarten. Tis 2 nachten, dus incl veldbed / kamperen. 24/7 roleplay & combat, zelf prakkie maken en veel lol samen.

Link.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:

Ik ga voor de tweede keer en er zijn nog wat kaarten. Tis 2 nachten, dus incl veldbed / kamperen. 24/7 roleplay & combat, zelf prakkie maken en veel lol samen.

Link.
Nee maar klinkt wel vet!
Ik ga zondag met een maar naar Area 24, merk dat het hier in de groep bij ons lastig is mensen te motiveren..

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
John Doos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:26:
[...]

Nee maar klinkt wel vet!
Ik ga zondag met een maar naar Area 24, merk dat het hier in de groep bij ons lastig is mensen te motiveren..
Tis een volkomen ander niveau van immersiveness.

Spel start vrijdag 22:00, gaat ‘s nachts door, draait om missies en objectives die niet per se militair van aard zijn, gebouwd rondom een dorp met echte winkels voor eten en in-game spullen, waarin vorige editie een disco, politiebureau en al was gebouwd door de orga.

Om 03:30 een raid af moeten slaan op je kamp, na 2 uur slaap combat ready zijn, wachtlopen bij zonsopkomst - echt al je comfort en ritme van je burgerleven is even weg. Je bent volledig ondergedompeld en het was voor mij een life changing event in die zin dat ik in 1 weekend meer herinneringen en ervaringen op deed dan een jaar werken :+

Dus: gewoon gaan :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digime_lk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-03 14:25
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Tis een volkomen ander niveau van immersiveness.

Spel start vrijdag 22:00, gaat ‘s nachts door, draait om missies en objectives die niet per se militair van aard zijn, gebouwd rondom een dorp met echte winkels voor eten en in-game spullen, waarin vorige editie een disco, politiebureau en al was gebouwd door de orga.

Om 03:30 een raid af moeten slaan op je kamp, na 2 uur slaap combat ready zijn, wachtlopen bij zonsopkomst - echt al je comfort en ritme van je burgerleven is even weg. Je bent volledig ondergedompeld en het was voor mij een life changing event in die zin dat ik in 1 weekend meer herinneringen en ervaringen op deed dan een jaar werken :+

Dus: gewoon gaan :7
Kan helaas niet naar OBD, wellicht gaan een aantal van ons team wel.
Dit weekend echter aanwezig bij Milsim Training Centrum, iets andere setting, vietnam tijdperk.
Maar sluit me volledig aan bij wat je zegt. De nacht brengt sowieso een hele andere dimensie met zich mee.

mtc class is overigens voor mensen die de stap naar milsim eens willen maken/proberen een mooi start punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
OBD is ook easy instap vond ik: tis hoog fun factor en je kunt het zo serieus maken als je wilt. Base command had voor ons wel een schema voor wachtlopen enzo en missie planning maar zat ruimte om wat te chillen en zelf op pad te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:40:

Link.
Ben er bijna elk jaar bij geweest dus ook dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nahkriin schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Ben er bijna elk jaar bij geweest dus ook dit jaar :)
Ah super! Een veteraan! Wel team speel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Ah super! Een veteraan! Wel team speel je?
Ik zat altijd bij Rebels nu bij task force, al heet dat nu anders ''Northern alliance''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nahkriin schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Ik zat altijd bij Rebels nu bij task force, al heet dat nu anders ''Northern alliance''
Nice, ik speel southern.. ben benieuwd, iets minder facties wellicht wel makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Nice, ik speel southern.. ben benieuwd, iets minder facties wellicht wel makkelijker :)
Ja wij wouden in eerste instantie ook bij Rebels maar mochten we onze fancy shit niet aan haha.
Kan nu al niet wachten op de nacht...wellicht dat ik even langskom >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nahkriin schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Ja wij wouden in eerste instantie ook bij Rebels maar mochten we onze fancy shit niet aan haha.
Kan nu al niet wachten op de nacht...wellicht dat ik even langskom >:)
Ik reken erop :7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Herkozen :) Bedankt allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Vandaag weer iets moois en unieks binnen gekregen.
Een slick FORT Goplit, hier zijn er niet zoveel van en worden gebruikt door maar enkelen SF teams van Rusland waaronder de unit waar ik mijn nieuwe impressie van aan het maken ben, Zaslon.
Ik wacht nog op 2 pouches en dan is die klaar :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9j64aW25CD_97jZlI33AfeYXRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJK8epliUrZ2y9UpBjuf0cdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is Zaslon: https://greydynamics.com/zaslon-russias-most-secretive-unit/
YouTube: SVR "ZASLON" Loadout - The Most Secretive Special Forces of Russia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR7x7We5yT0l5Ws0rHSaGcuuBhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQfLeBYhKUDyNRKuRqCKgJAv.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag weer in het donker gespeeld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nahkriin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf0fbaFnHlHKSS-9MnKLrBUHzXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkcmSO91l9BPmq2TFINVUwRc.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is nu officieel done!

Zaslon Kit.

5.11 Apex pants.
5.11 Assault shirt.
Blackhawk cap.

Fort Goplit slick.
HSGI AO Chest rig.
4x SRVV 762 mag pouches.
5.11 Radio pouch.
SRVV Grenade pouch.
Blackhawk Frag pouch.
Flyye utlilty pouch.

HSGI Suregrip slotted belt.
2x SRVV ak pouches.
Blackhawk dump pouch.
Blackhawk med pouch.
SRVV Utility pouch.
Blackhawk Frag pouch.
Glock 17 Kydex holster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nahkriin
Het is stil hier zeg :P

Ondertussen zal ik mijn meest recente project hier delen, SSO kit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UG4K9knrDheULxoOD5mhHJogQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fGL85nIj6aRqVFZ8oWRG94h4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Is het al tijd voor vakantie kiekjes?

Laatste fun kit, bij een geraapt zooitje, maar het speelt heerlijk. En de banana mags blijven leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCl2kOvE9oPq3hevj34WyeEziZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc8QfpfvjRo1vAgt8WvB6jz8.jpg?f=fotoalbum_large

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Nahkriin schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:33:
Het is stil hier zeg :P

Ondertussen zal ik mijn meest recente project hier delen, SSO kit :)

[Afbeelding]
Die AK ken ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Groot nieuws, in ieder geval, dat vind ik. Er is kennelijk een nieuwe erkende airsoftvereniging waardoor de NABV dus niet meer de enige is.

https://www.airsoftcombatassociation.nl

Per 1 september zouden ze live gaan. Ik ben benieuwd wat het allemaal in gaat houden. De afgelopen jaren ben ik uiteraard lid geweest van de NABV omdat het moest, heel eerlijk gezegd heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn belangen als skirmer echt werden behartigt door de vereniging (waarmee ik overigens niet zeg dat ze niks goeds hebben gedaan). Ik hoop dat deze vereniging dat wel doet en als ze dat niet doen, dat je dan voor een reeële prijs de vrijstelling kan krijgen. Ik kan de kosten van het NABV lidmaatschap prima missen, maar het is natuurlijk best duur als je er alleen een pasje voor terug krijgt en een regel in één of andere database dat je lid bent...Hopelijk wakkert dit mijn interesse om weer te skirmen ook aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

dr.lowtune schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:02:
Groot nieuws, in ieder geval, dat vind ik. Er is kennelijk een nieuwe erkende airsoftvereniging waardoor de NABV dus niet meer de enige is.

Per 1 september zouden ze live gaan. Ik ben benieuwd wat het allemaal in gaat houden. De afgelopen jaren ben ik uiteraard lid geweest van de NABV omdat het moest, heel eerlijk gezegd heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn belangen als skirmer echt werden behartigt door de vereniging (waarmee ik overigens niet zeg dat ze niks goeds hebben gedaan). Ik hoop dat deze vereniging dat wel doet en als ze dat niet doen, dat je dan voor een reeële prijs de vrijstelling kan krijgen. Ik kan de kosten van het NABV lidmaatschap prima missen, maar het is natuurlijk best duur als je er alleen een pasje voor terug krijgt en een regel in één of andere database dat je lid bent...Hopelijk wakkert dit mijn interesse om weer te skirmen ook aan!
Ik hoor deze kreten vaker, maar kan me er persoonlijk niet in vinden.
Prima dat er "concurrentie" is, maar ik vind de NABV dikke prima.
Goede sfeer op het NAC altijd.

Geen idee wat voor een verschil de ACA gaat maken.

Nee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

John Doos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Ik hoor deze kreten vaker, maar kan me er persoonlijk niet in vinden.
Prima dat er "concurrentie" is, maar ik vind de NABV dikke prima.
Goede sfeer op het NAC altijd.

Geen idee wat voor een verschil de ACA gaat maken.
Ik zou niet weten hoe de sfeer 'op het NAC' is, ik betaal er weliswaar aan mee maar het ligt veel te ver weg. Als lid van de KNSA en verschillende vechtsportscholen snap ik dan ook niet waarom voor airsoft zo'n vreemde constructie bestaat, de NABV had een bond moeten zijn, niet een vereniging.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:56
Sinds vorige week ook mijn pasje :) Ben ondertussen een paar keer mee geweest met een collega, die het al een aantal jaren doet.
Zelf al wat nodige kleding, maar de replica's moeten helaas nog even wachten.

Dus ben benieuwd wie ik hier op het veld gaan zien :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeviLGod
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:57
Vorige week zaterdag mijn eerste Skirm gehad bij Area 24.
Mooi veld, alleen jammer dat we tegen een team speelde die comms hadden met elkaar, dus als snel ingesloten. Wel een geweldige tijd gehad en ga zeker vaker skirmen.

Eindelijk tijd mijn gear kunnen testen in een skirm en het klaarmaken van de replica's was ook echt leuk als je weet dat je het in een skirm moet gaan gebruiken en niet voor de show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

DeviLGod schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:18:
Vorige week zaterdag mijn eerste Skirm gehad bij Area 24.
Mooi veld, alleen jammer dat we tegen een team speelde die comms hadden met elkaar, dus als snel ingesloten. Wel een geweldige tijd gehad en ga zeker vaker skirmen.

Eindelijk tijd mijn gear kunnen testen in een skirm en het klaarmaken van de replica's was ook echt leuk als je weet dat je het in een skirm moet gaan gebruiken en niet voor de show.
Ik speel zelf ook altijd bij Area 24, comms zijn daar echt overbodig. (In tegenstelling tot Lelystad bijvoorbeeld)
Gewoon met je eigen squad focussen op 1 of 2 vlaggen, dan ben je binnen gebaar en schreeuw afstand :)

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

dr.lowtune schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:02:

Ik zou je verwachtingen even temperen. De ACA mag dan een tweede erkende vereniging zijn (er vanuit gaande dat er geen bezwaren gegrond worden verklaard), maar je zult ten minste 5 jaar aspirant lid moeten zijn voordat je buksen mag bezitten. Als het bestuur je volledig lid wil maken tenminste, want dat is aan hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

nst6ldr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

de NABV had een bond moeten zijn, niet een vereniging.
Een bond iets niets anders dan een vereniging he ;) En we hebben wel eens gekeken naar andere locaties om een "tweede nac" te openen, maar dat is nogal een kostbare aangelegenheid die je vervolgens ook moet zien te bemensen met vrijwilligers en personeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MueR schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Een bond iets niets anders dan een vereniging he ;)
Dat is ook mijn bedoeling, een bond met daaronder verenigingen (nu organisators) vind ik veel logischer dan een landelijke vereniging met 1 locatie en daar verschillende "verhuurders" aan gelieerd.

Iedere vereniging vraagt gewoon contributie waarvan een deel afdracht aan NABV, voor skirmishes op andere locaties kan je entree betalen - die valt lager uit omdat die vereniging ook contributie krijgt van eigen leden. Eigenlijk dus zoals iedere sportvereniging ooit, de NABV is letterlijk de enige die ik ken met deze afwijkende constructie.

Daarom irriteer ik me ook aan mensen die met het advies komen om 'het NAC' te bezoeken: ik ga niet even 3 uur van m'n dag aan rijden spenderen om een half uur een chrono te lenen of in te schieten. Dat slaat nergens op.

Dat een extra locatie duurder is en daarmee de contributie omhoog zou gaan vind ik dan ook geen verweer, het veranderd niks aan de situatie voor pakweg half airsoftend Nederland en de NABV heeft toch echt zelf gekozen voor deze exotische manier van zakendoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

nst6ldr schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Iedere vereniging vraagt gewoon contributie waarvan een deel afdracht aan NABV, voor skirmishes op andere locaties kan je entree betalen - die valt lager uit omdat die vereniging ook contributie krijgt van eigen leden. Eigenlijk dus zoals iedere sportvereniging ooit, de NABV is letterlijk de enige die ik ken met deze afwijkende constructie.
Zeg dat maar tegen de commerciele partijen die nu organisator zijn. "Geef je winstoogmerk maar op en wordt een vereniging waarbij leden inspraak krijgen in hoe jij je spul runt".
Dat een extra locatie duurder is en daarmee de contributie omhoog zou gaan vind ik dan ook geen verweer, het veranderd niks aan de situatie voor pakweg half airsoftend Nederland en de NABV heeft toch echt zelf gekozen voor deze exotische manier van zakendoen.
De NABV heeft gekozen voor een plek centraal in Nederland om zoveel mogelijk mensen de kans te geven te komen. Het is overigens ook het kantoor van de NABV. Dat het niet voor iedereen een kwartier rijden is is duidelijk. Maar de contributie verhogen voor een indoor NABV sponsored centrum op meerdere locaties te openen stuit op meerdere bezwaren. 1) de contributie verhogen, 2) organisatoren die gaan klagen dat de NABV met hun aan het concurreren is (ja, echt gehoord), 3) nog veel meer leden die klagen dat ze betalen voor een NAC in Friesland terwijl ze in Limburg wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MueR schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zou je verwachtingen even temperen. De ACA mag dan een tweede erkende vereniging zijn (er vanuit gaande dat er geen bezwaren gegrond worden verklaard), maar je zult ten minste 5 jaar aspirant lid moeten zijn voordat je buksen mag bezitten. Als het bestuur je volledig lid wil maken tenminste, want dat is aan hen.
Heb je daar een bron voor? In het contact wat ik heb gehad met ze is dat niet naar boven gekomen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MueR schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Zeg dat maar tegen de commerciele partijen die nu organisator zijn. "Geef je winstoogmerk maar op en wordt een vereniging waarbij leden inspraak krijgen in hoe jij je spul runt".
Vanuit een vereniging kan je ook een prima boterham verdienen tegen soms lagere risico’s en statuten en reglementen geven je best veel mogelijkheden om te sturen wat er in je vereniging gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Wederom is dat omdat de NABV die keuze gemaakt heeft in het begin. Als de KNVB dezelfde opzet had dan hadden leden het ook doodnormaal gevonden om entree bij de club te betalen, het gaat erom dat het niet zo is omdat men het als sport behandeld. Volgens mij wilde de NABV dat ook?
[...]

De NABV heeft gekozen voor een plek centraal in Nederland om zoveel mogelijk mensen de kans te geven te komen. Het is overigens ook het kantoor van de NABV. Dat het niet voor iedereen een kwartier rijden is is duidelijk. Maar de contributie verhogen voor een indoor NABV sponsored centrum op meerdere locaties te openen stuit op meerdere bezwaren. 1) de contributie verhogen, 2) organisatoren die gaan klagen dat de NABV met hun aan het concurreren is (ja, echt gehoord), 3) nog veel meer leden die klagen dat ze betalen voor een NAC in Friesland terwijl ze in Limburg wonen.
Misschien was ik niet duidelijk: ik snap dat huren geld kost, maar wat heb ik aan dat antwoord? Betekent het dat ik dan maar moet verhuizen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
MueR schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Wie heeft het over buksen? Het gaat om airsoft apparaten, en die zou je gewoon moeten mogen kopen als je lid bent van ACA.
[...]

[...]

De NABV zou het NAC dan ook gewoon moeten sluiten. Commerciële partijen kunnen dat gat makkelijk vullen. Scheelt ons weer contributie, maar nu weet ik wel dat je weer met het argument gaat komen dat het NAC misschien 3 euro per lid per jaar kost, maar dan kun je dus ook zeggen: open er nog 2 of 3, dat zou dan maar 6 of 9 euro per persoon per jaar meer zijn, maar dan heeft wel echt vrijwel iedereen een NAC in de buurt. Maar dan krijg je weer het argument dat het een hoog kostenplaatje wordt... (Wat vreemd is als het NAC maar 3 euro p.p.p.j. kost).

Al met al ben ik zeer benieuwd met wat voor prijs ACA komt. Ik verwacht als je bij ACA lid kan worden voor bijv. de helft van de prijs bij het NABV en je daar ook gewoon mee kan doen aan skirms en airsoft apparaten mag bezitten dat NABV gaat leeglopen. Ik denk dat de helft (of misschien zelfs een kwart) van de contributie echt niet onrealistisch is als je alle overhead zaken en het NAC schrapt. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een database bijhouden met leden en VOG statussen, een beetje IT-er (of Tweaker) heeft dat in een weekendje wel gebouwd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

miicker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:11:
[...]

Wie heeft het over buksen? Het gaat om airsoft apparaten, en die zou je gewoon moeten mogen kopen als je lid bent van ACA.
Hier is het probleem. De ACA heeft het in hun statuten (12 juli 2024 zoals gedeponeerd bij de KvK, waar ik geld voor heb betaald om ze in te zien) niet over leden. Je kunt pas na 5 jaar lid worden. Tot die tijd ben je aspirant-lid. En als aspirant lid heb je geen inzage in notulen, toegang tot de Algemene Vergadering, of het recht om buksen te hebben.

Dus nee. Als "aspirant-lid" van de ACA wat je 5 jaar moet zijn mag je geen airsoft apparaten kopen, bezitten, voorhanden hebben, vervoeren of alle andere dingen, behalve in het gezelschap van een volwaardig lid van de ACA.

En voordat iemand begint met "maar dan passen ze de statuten toch aan dat ook aspirant leden dat mogen". Nee. Zo werkt dat niet. Aspirant leden zijn namelijk wettelijk gedefinieerd in de WWM en beperken je in wat je wel of niet mag.

De ACA heeft de NABV statuten gekopieerd, daar zonder enige vorm van inhoudelijke kennis van zaken in lopen editen en denken dat ze daarmee de NABV kunnen vervangen. Dat is niet hoe de wereld werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door MueR op 25-08-2024 01:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

dr.lowtune schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Vanuit een vereniging kan je ook een prima boterham verdienen tegen soms lagere risico’s en statuten en reglementen geven je best veel mogelijkheden om te sturen wat er in je vereniging gebeurd.
Een vereniging heeft geen winstoogmerk. Wettelijk bepaald. Winst maken mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

dr.lowtune schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Heb je daar een bron voor? In het contact wat ik heb gehad met ze is dat niet naar boven gekomen namelijk.
Ik hoor graag jouw versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

En even he.. ik ben absoluut niet tegen een tweede vereniging. Maar wel tegen een vereniging die niet eens weet wat ze zelf aan het doen zijn en daardoor potentieel duizenden in gevaar brengen door ze in overtreding van de wet wapens en munitie te laten zijn. Voor mij voelt het hele verschil tussen lid en aspirant lid (wat je alleen na 5 jaar en goedkeuring van het bestuur kan overstijgen) als een clubje wat heel erg graag geen inspraak wil.

Ik ben er gewoon boos over. Ik heb honderden uren in de statuten van de nabv zitten. Dat heeft me genoeg avonden gekost om ze te krijgen waar ze nu zijn. En deze vereniging, die overigens opgericht is door een commerciële organisator en veld uitbater en winkelier, meent dat ze dat zomaar halfbakken kunnen kopiëren? Ik heb al zeker tien fouten in hun statuten gevonden omdat ze gewoon niet weten wat ze doen.

En ik als airsofter en belangrijker ledenraadslid moet daar faliekant tegen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door MueR op 25-08-2024 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Ik ben het met @MueR eens.

Men doet alsof heel airsoftend Nederland, er per definitie beter van word doordat de ACA het levenslicht ziet.
Dat hele aspirant verhaal is al een rare gewaarwording. Het enige wat de oprichting van de ACA gaat opbrengen is dat wet voorstellend Nederland misschien zaken gaat herzien. En er een aparte wetgeving voor Airsoft gaat komen en een eventuele verzamelaarsontheffing ofzo.

PS. Het NAC is zoveel meer dan inschieten of chrono'en.
Men organiseert hier kennismakings workshops voor wie nieuw is met de sport, volgens mij ook marshal cursussen, voor/najaarsmarkten, eigen skirms, parcoursschieten, vraagbaak, officieel volgens mij ook de enige plek waar je een 2de hands replica mag verhandelen, sure ik ben een beetje biased omdat het maar een half uurtje rijden is voor me. Maar de fanatieke voetbal liefhebbers reizen hun club ook achter na met een uit wedstrijd.

Het is niet zo dat je hier elk weekend heen "moet" ofzo heh? Als je hier 1x per half jaar ofzo heen gaat om onder de liefhebbers te zijn, ondertussen chronoed, je bucking inschiet, hulp vraagt/biedt met sleutelen dan is Geldermalsen toch prima centraal te noemen? Ik moet nog zien of de ACA zo'n locatie gaat bieden, want ongeacht waar die locatie is, zijn er toch hele volksstammen die dit te ver weg vinden :+

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MueR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:59:
[...]

Een vereniging heeft geen winstoogmerk. Wettelijk bepaald. Winst maken mag niet.
Maar dat hoeft ook niet, je kan gewoon eenzelfde constructie als de NABV toepassen, met een verenigingsbureau, medewerkers in loondienst en een directeur er boven. Nee, je hebt officieel dan geen winstoogmerk, maar wel een mooi salaris en lagere risico’s. Voor een aantal orga’s is het sowieso geen vetpot met wel flinke risico’s , dus een verenigingsconstructie is dan interessant.

De vraag over 5 jaar heb ik even gesteld en ik verwacht daar wel snel antwoord op. Overigens haal ik uit WWM artikel 17b lid 1a niet dat je geen replica mag hebben als aspirant lid.

Toch denk ik dat een 2e vereniging goed is. Ik snap dat als NABVer je de concurrentie (en wellicht stevige impact op de begroting) liever niet hebt, maar het monopolie wat jullie hebben is gewoon ongezond. De enige reden waarom ik lid ben is dat pasje, er zullen er velen zijn die dat ook hebben en die als ze zien dat “een pasje” ook een stuk goedkoper kan is overstappen dus wellicht een optie. Het hangt nu dus af van hoe dat met die 5 jaar zit, maar ook van hoe de NABV hier mee omgaat.

Overigens kunnen ze volgens mij de statuten prima nog aanpassen, helemaal als er nog geen leden zijn. Zijn die er wel, dan moeten ze overtuigd worden maar dat zal ook wel te doen zijn (het zullen er nu dan nog maar een paar zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

dr.lowtune schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:53:

De vraag over 5 jaar heb ik even gesteld en ik verwacht daar wel snel antwoord op. Overigens haal ik uit WWM artikel 17b lid 1a niet dat je geen replica mag hebben als aspirant lid.
Bij de KNSA is het vanaf 1 jaar lidmaatschap met 18 geregistreerde beurten, ben dus ook wel benieuwd.
John Doos schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 02:44:

PS. Het NAC is zoveel meer dan inschieten of chrono'en.
Men organiseert hier kennismakings workshops voor wie nieuw is met de sport, volgens mij ook marshal cursussen, voor/najaarsmarkten, eigen skirms, parcoursschieten, vraagbaak,
Dat noemt men een vereniging, bij de KNSA valt dit ook onder verenigingen (ook de cursussen worden door KNSA instructeurs bij lokale verenigingen gegeven) en het punt is wederom waarom dat bij de NABV op één locatie moet.

sure ik ben een beetje biased omdat het maar een half uurtje rijden is voor me. Maar de fanatieke voetbal liefhebbers reizen hun club ook achter na met een uit wedstrijd.
Want een voetballer speelt alleen wedstrijden en traint nooit in eigen vereniging? Als je dat onderscheid niet eens kan maken dan ben je behoorlijk vooringenomen ja. Jij beleeft de NABV als een reguliere sportvereniging.

Het is niet zo dat je hier elk weekend heen "moet" ofzo heh? Als je hier 1x per half jaar ofzo heen gaat om onder de liefhebbers te zijn, ondertussen chronoed, je bucking inschiet, hulp vraagt/biedt met sleutelen dan is Geldermalsen toch prima centraal te noemen?
Je haalt hier (wellicht bewust) de eigenschappen van reguliere sportvereniging en NABV constructie door elkaar en valt daar vervolgens ACA mee aan, dat is niet netjes. Laten we ten eerste voorop stellen dat we niet eens weten wat ACA gaat inhouden.

Ten tweede zou die 'liefhebber' graag vaker dan 1x per jaar naar zijn vereniging willen. Bij de KNSA zie ik mensen die veel frequenter dan dat rouleren met vuurwapens, dat vinden ze leuk. Het sleutelen, afstellen inschieten en trainen kunnen ze dan bij hun lokale vereniging doen, voor 'uit' wedstrijden maken ze die reis wel -> zoals bij ieder andere sportvereniging.

Door de NABV als enkele vereniging te hebben met één faciliteit, is alles een uitwedstrijd geworden, zelfs het trainen en afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

[...]

Overigens haal ik uit WWM artikel 17b lid 1a niet dat je geen replica mag hebben als aspirant lid.
Artikel 17b lid 1 definieert aspiranten en introducés. Die hebben onder lid 2 maar 1 vrijstelling: het overhandigen van een airsoft apparaat aan een lid zoals bedoeld in 17a lid 1. 17a lid 2 bepaalt dat een lid een vrijstelling krijgt voor het bezit, vervoer etc.

Een aspirant lid is ongeveer een introducé, behalve dat ze vaker mogen meedoen.
Overigens kunnen ze volgens mij de statuten prima nog aanpassen, helemaal als er nog geen leden zijn. Zijn die er wel, dan moeten ze overtuigd worden maar dat zal ook wel te doen zijn (het zullen er nu dan nog maar een paar zijn).
De wwm echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

De enige reden waarom ik lid ben is dat pasje, er zullen er velen zijn die dat ook hebben en die als ze zien dat “een pasje” ook een stuk goedkoper kan is overstappen dus wellicht een optie. Het hangt nu dus af van hoe dat met die 5 jaar zit, maar ook van hoe de NABV hier mee omgaat.
Als ik voor mezelf én al mijn airsoft vrienden spreek, dan is dit exact wat het in de praktijk voor ons nu is. Een hoop mensen zullen daar idd hetzelfde over denken.

In de ideale wereld is een NABV lidmaatschap optioneel (na eventueel wel eenmalig VOG ergens aan te moeten leveren) zodat het wat toegankelijker is voor de casual spelers.

Als je in België woont kan je ook in NL spelen, zonder lid te zijn.. Ben je Nederlander dan moet je jaarlijks betalen.

(90% van wat de NABV communiceert via nieuwsbrieven gaat over voor ons niet interessante activiteiten)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Stef87 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

In de ideale wereld is een NABV lidmaatschap optioneel (na eventueel wel eenmalig VOG ergens aan te moeten leveren) zodat het wat toegankelijker is voor de casual spelers.
Tja, dat "ergens aan moeten leveren" van de VOG zal toch echt iemand aan de andere kant moeten zitten die dat allemaal verwerkt en bijhoudt. Ook om die toestemming weer in te trekken indien iemand veroordeeld wordt voor een feit waardoor ze geen VOG meer krijgen enzo. Dus ergens ga je daar voor moeten betalen.
Als je in België woont kan je ook in NL spelen, zonder lid te zijn.. Ben je Nederlander dan moet je jaarlijks betalen.
Ja dat is hoe de wet werkt. We kunnen niet-inwoners niet verplichten lid te worden. Die moeten een exemption aanvragen als ze in Nederland komen spelen in verband met het vervoer van hun spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL82LlfOCWslMFHdnKuUEX_h6bY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x61rAoKT7VRNXYxWBetemrNk.png?f=fotoalbum_large

Dangler toegevoegd en nog een 2x mag pouch :D
Klaar voor Zaterdag bij Nato VS Rusfed.

• NiGeLaToR
Nahkriin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:40:
[Afbeelding]

Dangler toegevoegd en nog een 2x mag pouch :D
Klaar voor Zaterdag bij Nato VS Rusfed.
Hoe ga je dat doen met het OBD event? Moet je dan je kit helemaal ombouwen naar NATO of kun je je huidige rusfor camo gebruiken?

Zit een beetje met de kleding te pielen en omdat er dit jaar maar twee facties zijn even kijken hoe en wat. En het weerbericht is niet optimaal, maargoed.. dat heb je niet in de hand.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-09-2024 09:58 ]

• Nahkriin
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:57:
[...]

Hoe ga je dat doen met het OBD event? Moet je dan je kit helemaal ombouwen naar NATO of kun je je huidige rusfor camo gebruiken?

Zit een beetje met de kleding te pielen en omdat er dit jaar maar twee facties zijn even kijken hoe en wat. En het weerbericht is niet optimaal, maargoed.. dat heb je niet in de hand.
Ik hou gewoon mn Rusfor gear, we mogen full camo en MC dus komt wel goed gebruiken de russen ook :)
Het weer is ja eh kut xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MueR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Artikel 17b lid 1 definieert aspiranten en introducés. Die hebben onder lid 2 maar 1 vrijstelling: het overhandigen van een airsoft apparaat aan een lid zoals bedoeld in 17a lid 1. 17a lid 2 bepaalt dat een lid een vrijstelling krijgt voor het bezit, vervoer etc.

Een aspirant lid is ongeveer een introducé, behalve dat ze vaker mogen meedoen.

[...]

De wwm echter niet.
Het is alweer even geleden, maar over dit onderwerp heeft ACA op hun FAQ het volgende staan:
Wat is het verschil tussen aspirant-lid en lid?
In de ACA maken wij een onderscheid tussen volledige leden en aspirant-leden. Je kan een volledig lid van de ACA worden wanneer je vijf jaar aspirant-lid bent geweest en je bent aspirant-lid zodra we je lidmaatschap hebben verwerkt (dus direct nadat je je lidmaatschapsnummer hebt ontvangen).

Als aspirant-lid krijg je alle voordelen van het lidmaatschap; je mag airsoftapparaten in bezit hebben, je mag naar skirms gaan, skirms organiseren, kortom alles wat je nodig hebt om de sport te mogen beoefenen kan je doen als aspirant-lid.

Volledige leden van de ACA krijgen daar bovenop stemrecht binnen de vereniging. Deze leden kunnen meebesluiten met het besturen van de ACA en zullen helpen met het bepalen van onze koers en onze lange termijn. Voor ons is dit een belangrijke verantwoordelijkheid en wij willen zorgdragen dat alleen leden met veel ervaring in de sport én in de vereniging mogen bepalen waar onze vereniging heengaat.

In overleg met het ministerie van Justitie en Veiligheid is gekozen voor deze termen, het aspirant-lid en volledig lid, maar in het algemeen is elk ACA-lid een speler.

Als je op onze site de term ‘lid’ ziet staan, dan gaat het over zowel aspirant-leden als volledige leden, tenzij anders vermeldt.
Ik zelf zou dan eerder voor 'lid' en 'senior lid' gegaan zijn, maargoed, dit kan blijkbaar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

nst6ldr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:33:
[...]

Het is alweer even geleden, maar over dit onderwerp heeft ACA op hun FAQ het volgende staan:

[...]

Ik zelf zou dan eerder voor 'lid' en 'senior lid' gegaan zijn, maargoed, dit kan blijkbaar ook.
Ze kunnen in hun FAQ zetten wat ze willen, maar dat maakt het niet zo. De relevante wetten (WWM Art 17a en 17b) maakt heel duidelijk onderscheid tussen leden en aspirant leden voor wat betreft het bezitten van airsoft apparaten. Het enige wat een aspirant lid mag is een AA voorhanden hebben op een veld.

Dat "senior lid" gedoe kan ook niet volgens de wet, BW 2:26. Als lid heb je toegang tot de ALV, tenzij in de statuten bepaald is dat een ledenraad of soortgelijk orgaan wordt opgericht (BW 2:39). Je mag geen leden uitsluiten van de ALV, behalve door schorsing (BW 2:38).

Kortom, ze kunnen er een mooi verhaal van maken, maar een aspirant lid van de ACA heeft geen vrijstelling om AAs te bezitten, transporteren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MueR schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:36:
[...]

Ze kunnen in hun FAQ zetten wat ze willen, maar dat maakt het niet zo. De relevante wetten (WWM Art 17a en 17b) maakt heel duidelijk onderscheid tussen leden en aspirant leden voor wat betreft het bezitten van airsoft apparaten. Het enige wat een aspirant lid mag is een AA voorhanden hebben op een veld.

Dat "senior lid" gedoe kan ook niet volgens de wet, BW 2:26. Als lid heb je toegang tot de ALV, tenzij in de statuten bepaald is dat een ledenraad of soortgelijk orgaan wordt opgericht (BW 2:39). Je mag geen leden uitsluiten van de ALV, behalve door schorsing (BW 2:38).

Kortom, ze kunnen er een mooi verhaal van maken, maar een aspirant lid van de ACA heeft geen vrijstelling om AAs te bezitten, transporteren etc.
Ze geven aan dat dit in overleg met het ministerie zo bepaald is, dan zal het wel kloppen toch? Of zeg je nu dat dat niet kan kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

dr.lowtune schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:56:
[...]

Ze geven aan dat dit in overleg met het ministerie zo bepaald is, dan zal het wel kloppen toch? Of zeg je nu dat dat niet kan kloppen?
Zolang de wet niet is aangepast, kan dat niet kloppen. De wet is leidend, ongeacht wat een vriendje van op een ministerie zegt. Wederom, ze kunnen van alles roepen in hun FAQ, maar dat betekent nog altijd niet dat varkens ineens kunnen vliegen. En ja, ik zeg hier vrij ondubbelzinnig dat ze full of shit zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door MueR op 16-09-2024 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik weet het echt even niet meer hoor. Ik kan wetsartikel na wetsartikel hier met naam en toenaam noemen, en nog twijfelen sommigen. Sta ik gewoon tegen een stel doofstommen te praten? Kan NIEMAND zelf onderzoek doen?

Doe me een lol. Download de NABV statuten. Download de statuten van de ACA. Vergelijk de twee. Zoek vooral naar referenties naar Ledenraad of ISR (Instituut SportRechstpraak). De ACA heeft geen van beiden, de NABV wel, maar toch refereert de ACA er naar in hun statuten.

Download de Huisregels van de NABV en de ACA. Download vervolgens het Veiligheidsregelement van beiden, wat in beider huisregels gerefereerd wordt. Oh wacht, de ACA heeft die niet, want ze zijn vergeten om die referentie (net als de Ledenraad en de ISR) te verwijderen toen ze de statuten en reglementen van de NABV kopieerden.

Sorry, maar iedereen die denkt dat de ACA een "oplossing" is, moet echt even zelf wat gaan onderzoeken.

Dan persoonlijk: Ik ga bezwaar aantekenen tegen de erkenning van deze farce van een vereniging. Grotendeels op basis van de enorme leugens die ze de Nederlandse airsofter voorhouden, maar ook vanwege enkele zeer zorgwekkende zaken in hun statuten, zoals de mogelijkheid voor een bestuurder om ook in loondienst te zijn. Denk daar even over na in combinatie met hun natte droom van 5 jaar geen mensen die inzicht of stemrecht hebben in een ALV. 5 jaar verrijking. Schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:56:
Ze kunnen prima een erkende vereniging zijn (geworden), maar dan moet je je wel houden aan de huidige wet en regelgeving.

Zoals al is gemeld, wordt in de Regeling wapens en munitie duidelijk een onderscheid gemaakt tussen een volwaardig lid en een aspirant lid. Tenzij de Regeling wapens en munitie wordt aangepast, is hier niet vanaf te wijken 'met een briefje'.

https://wetten.overheid.n...1/#Paragraaf9a_Artikel17a
https://wetten.overheid.n...1/#Paragraaf9a_Artikel17b

Lidmaatschappen (dus lid en aspirant-lid) werkt hetzelfde in de re-enactment wereld met wapens die op een wapenverlof staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nahkriin
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:57:
[...]

En beetje overleefd haha?
Het was weer mooi :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x48aMuvXAxOQiVQwq1OWLWKNbRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RQKwzfTeQS7idRMyw4y7SE6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:24:
[...]

Ze kunnen prima een erkende vereniging zijn (geworden), maar dan moet je je wel houden aan de huidige wet en regelgeving.

Zoals al is gemeld, wordt in de Regeling wapens en munitie duidelijk een onderscheid gemaakt tussen een volwaardig lid en een aspirant lid. Tenzij de Regeling wapens en munitie wordt aangepast, is hier niet vanaf te wijken 'met een briefje'.

https://wetten.overheid.n...1/#Paragraaf9a_Artikel17a
https://wetten.overheid.n...1/#Paragraaf9a_Artikel17b

Lidmaatschappen (dus lid en aspirant-lid) werkt hetzelfde in de re-enactment wereld met wapens die op een wapenverlof staan.
Het verschil is mij als doofstomme (lekker respectloos weer hier, dankjewel @MueR ) wel degelijk duidelijk. ACA geeft aan dit verschil in terminologie afgedekt te hebben in overleg met het ministerie. Dan is mijn vraag aan jullie: liegen ze dan. Jullie geven als NABVérs aan dat dat zo is, want volgens jullie kan het niet zo zijn dat hier een afspraak over gemaakt is. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nahkriin schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:16:
[...]

En beetje overleefd haha?
Het was weer mooi :D

[Afbeelding]
Ja man, je hebt mij zeker gezien en gehoord. Was die mafkees met megafoon nml. M'n broertje liep met die opblaas schapen rond in een karretje. Immersion ftw :+

Was jij bij die raid op onze hq zondag-ochtend?

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-09-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:48:
Het verschil is mij als doofstomme (lekker respectloos weer hier, dankjewel @MueR ) wel degelijk duidelijk. ACA geeft aan dit verschil in terminologie afgedekt te hebben in overleg met het ministerie. Dan is mijn vraag aan jullie: liegen ze dan. Jullie geven als NABVérs aan dat dat zo is, want volgens jullie kan het niet zo zijn dat hier een afspraak over gemaakt is. Duidelijk.
Tenzij ergens wettelijk is vastgelegd dat die afspraak (die nergens inzichtelijk is gemaakt cq publiek te verifieren is) boven we huidige wetgeving gaat, heb je gelijk. Anders niet. Of dat ze liegen of de waarheid anders brengen is mogelijk voor interpretatie vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:56:
[...]

Tenzij ergens wettelijk is vastgelegd dat die afspraak (die nergens inzichtelijk is gemaakt cq publiek te verifieren is) boven we huidige wetgeving gaat, heb je gelijk. Anders niet. Of dat ze liegen of de waarheid anders brengen is mogelijk voor interpretatie vatbaar.
We gaan het wel zien. Ik heb me zojuist ingeschreven, is voor mij ook een principekwestie, ik vind dat er ruimte moet zijn voor vernieuwing. En mocht het fout gaan, dan kan ik mijn airsoft spullen altijd nog aan iemand weggeven die wel lid is van een geldige erkende vereniging, of ik gooi het gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:03:
We gaan het wel zien. Ik heb me zojuist ingeschreven, is voor mij ook een principekwestie, ik vind dat er ruimte moet zijn voor vernieuwing.
De huidige Wet wapens en munitie is een enorme puinhoop (en enorm veroudert). Daarom is in december 2022 door de Commissie van Dam ook een rapport opgeleverd met voorstellen om de wetgeving te vernieuwen en te modernisering naar de huidige tijd.

Rapport is hier te lezen: https://www.knsa.nl/media...e-ringen-rond-de-roos.pdf

Echter, voor dat dit voorstel ook tot wetgeving is gekomen moet men op 5-10 jaar doorlooptijd rekenen.
En mocht het fout gaan, dan kan ik mijn airsoft spullen altijd nog aan iemand weggeven die wel lid is van een geldige erkende vereniging, of ik gooi het gewoon weg.
Vergeet niet dat "als het fout gaat" jij persoonlijk verantwoordelijk zal worden gehouden. Verboden wapenbezit is geen grapje als je daarmee geconfronteerd wordt, hoe groot de principe kwestie ook is.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]

De huidige Wet wapens en munitie is een enorme puinhoop (en enorm veroudert). Daarom is in december 2022 door de Commissie van Dam ook een rapport opgeleverd met voorstellen om de wetgeving te vernieuwe en te modernisering naar de huidige tijd.

Rapport is hier te lezen: https://www.knsa.nl/media...e-ringen-rond-de-roos.pdf

[...]

Vergeet niet dat "als het fout gaat" jij persoonlijk verantwoordelijk zal worden gehouden. Verboden wapenbezit is geen grapje als je daarmee geconfronteerd wordt, hoe groot de princiepe kwestie ook is.
Dat de WWM een enorme puinhoop is, dat is mij bekend. De voorstellen om te moderniseren ken ik ook, de uitvoering laat echter enorm op zich wachten. (de verwachting was ruim een jaar geleden dat we zo rond deze tijd wel wat zouden zien veranderen, maar we weten allemaal dat daar nog rustig een jaar bij gaat komen).

Er is pas verboden wapenbezit als deze vereniging en de constructie die nu rondom lidmaatschap is opgetuigd bewezen niet toegestaan is. Voordat dat moment aanbreekt zijn mijn AA's al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:03:
[...]

We gaan het wel zien. Ik heb me zojuist ingeschreven, is voor mij ook een principekwestie, ik vind dat er ruimte moet zijn voor vernieuwing. En mocht het fout gaan, dan kan ik mijn airsoft spullen altijd nog aan iemand weggeven die wel lid is van een geldige erkende vereniging, of ik gooi het gewoon weg.
Weggooien maakt het wat dramatisch - volgens mij is het punt dat veel airsofters met tegenzin een NABV lidmaatschap hebben en vervolgens merken dat die zich vooral op dingen buiten hun discipline bezig houden. Die kritiek is er al jaren en wordt soms iets mee gedaan en soms wellicht niet genoeg.

Wat voor mij belangrijk is, is de sport, met m'n vrienden en nieuwe vrienden zoals dit weekend tijdens een milsim event. Dat ik dan elk jaar een paar tientjes moet aftikken en ik m'n hobby kan beoefenen is maar wat het is. Een rijbewijs vernieuwen of passport vervangen is ook iets waar ik veel voor betaal en niet echt een hele bijzondere dienst voor terug krijg - maar dat doe ik ook maar, omdat ik reizen of een voertuig besturen toch wel graag doe.

Dus ik heb er voor gekozen de NABV zo min mogelijk van mijn persoonlijke processortijd te geven. Ik overweeg momenteel dus ook geen ander lidmaatschap, simpelweg omdat ik er niet mee bezig wil zijn. Als je merkt dat het je hobby verpest is het wellicht te overwegen het zelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:16:
Dat de WWM een enorme puinhoop is, dat is mij bekend. De voorstellen om te moderniseren ken ik ook, de uitvoering laat echter enorm op zich wachten. (de verwachting was ruim een jaar geleden dat we zo rond deze tijd wel wat zouden zien veranderen, maar we weten allemaal dat daar nog rustig een jaar bij gaat komen).
Voordat een advies wetgeving wordt, praat je echt over vele jaren doorloop tijd. Stel, men neemt het advies 1 op 1 over, dan moet het in wetgeving-tekst worden gegoten.

Als je dacht dat het in 2 jaartjes wel klaar zou zijn, kom je denk ik van een koude kermis thuis. Reken maar op zeker 5 jaar vanaf publicatie advies.
Er is pas verboden wapenbezit als deze vereniging en de constructie die nu rondom lidmaatschap is opgetuigd bewezen niet toegestaan is. Voordat dat moment aanbreekt zijn mijn AA's al weg.
Het _is_ bewezen niet toegestaan met de huidige wetgeving. Maar kennelijk wil je dat niet horen :+

Edit1:
Maar ik ben reuze benieuwd welke informatie jij gaat krijgen over het betreffende lidmaatschap.

Ik persoonlijk zie ook liever een "KNVB <-> aangesloten sportclubs die leden hebben", dan dat er nu geen andere keuze is dan alleen de NABV.

In de levendegeschiedenis wereld ben je ook lid van een vereniging die op zijn beurt weer lid is van bv de LPLG. Waardoor je als verenigings-lid op een correcte manier aan je wapenverlof kan komen.

Edit2:
Dit is trouwens de officiele bekendmaking mbt ACA: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2024-27508.html

Er wordt specifiek naar 17a verwezen en met de toelichting verwezen naar "lid".

Zolang je dus aspirant-lid bent val je onder artikel 17b. Of dit nu voor de airsoft-sport is, levendegeschiedenis of schietsport, maakt niet uit.

[ Voor 27% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
[...]

Voordat een advies wetgeving wordt, praat je echt over vele jaren doorloop tijd. Stel, men neemt het advies 1 op 1 over, dan moet het in wetgeving-tekst worden gegoten.

Als je dacht dat het in 2 jaartjes wel klaar zou zijn, kom je denk ik van een koude kermis thuis. Reken maar op zeker 5 jaar vanaf publicatie advies.

[...]

Het _is_ bewezen niet toegestaan met de huidige wetgeving. Maar kennelijk wil je dat niet horen :+
Tja, ACA geeft aan dat ze het geregeld hebben. Ik ga eens kijken of ik dit bij het ministerie na kan vragen.

update: ik heb de vraag gesteld, zodra ik een antwoord heb van het ministerie zal ik het delen, dan hebben we zonder bangmakerij of wishful thinking de feiten boven tafel en weten we of de ACA constructie mag.

[ Voor 14% gewijzigd door dr.lowtune op 16-09-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:33:
[...]

Tja, ACA geeft aan dat ze het geregeld hebben. Ik ga eens kijken of ik dit bij het ministerie na kan vragen.

update: ik heb de vraag gesteld, zodra ik een antwoord heb van het ministerie zal ik het delen, dan hebben we zonder bangmakerij of wishful thinking de feiten boven tafel en weten we of de ACA constructie mag.
M’n broertje wijst naar dit, als voldoende achtergrond voor lidmaatschap en bezit van airsoft apparaten:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-27508.pdf

Maar das bekend neem ik aan. Ik begrijp dus nog even niet waar de schoen wringt anders dan dat de NABV een KNSA’tje zal proberen te doen (nabv lidmaatschap afdwingen op nabv goedgekeurde locaties en anders nabv leden verbieden daar te spelen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

NiGeLaToR schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:56:
M’n broertje wijst naar dit, als voldoende achtergrond voor lidmaatschap en bezit van airsoft apparaten:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-27508.pdf

Maar das bekend neem ik aan. Ik begrijp dus nog even niet waar de schoen wringt anders dan dat de NABV een KNSA’tje zal proberen te doen (nabv lidmaatschap afdwingen op nabv goedgekeurde locaties en anders nabv leden verbieden daar te spelen etc).
Het gaat om de gebruikte termen. Namelijk "lid" en "aspirant-lid". Deze twee hebben andere wetgevende artikelen, zoals al eerder genoemd.

Dit, plus dat je kennelijk pas na 5 jaar "lid" kan worden bij ACA, betekend dat je voor die tijd "aspirant-lid" bent, met bijbehorende wetgevende restricties.

ACA had gewoon iedereen na 1 jaar gewoon volwaardig lid moeten laten worden, dan was deze discussie er niet geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:05:
[...]

Het gaat om de gebruikte termen. Namelijk "lid" en "aspirant-lid". Deze twee hebben andere wetgevende artikelen, zoals al eerder genoemd.

Dit, plus dat je kennelijk pas na 5 jaar "lid" kan worden bij ACA, betekend dat je voor die tijd "aspirant-lid" bent, met bijbehorende wetgevende restricties.

ACA had gewoon iedereen na 1 jaar gewoon volwaardig lid moeten laten worden, dan was deze discussie er niet geweest.
En precies op dat stuk heb ik de vraag gesteld, dus we zullen binnenkort wel duidelijkheid hebben of het mag of niet. Tenzij het ministerie het ook niet meer weet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:05:
[...]

Ah helder, alleen dat doet niets af aan het feit dat je als 'lid' in welke versie dan ook een airsoft apparaat mag bezitten.

Bij de KNSA heb je ook die terminologie, dus wellicht is die daarom gekozen. Alleen mag je als aspirant volgens mij geen vuurwapens in huis houden tot je na een bepaalde tijd lid bent, maar dat terzijde.

Enfin, ik blijf wel even meelezen, prima discussie. En ik denk dat het inmiddels groot genoeg wordt qua sport om er een tweede vereniging met eigen doelgroep bij te hebben, blijkbaar vindt justitie dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:11:
En precies op dat stuk heb ik de vraag gesteld, dus we zullen binnenkort wel duidelijkheid hebben of het mag of niet. Tenzij het ministerie het ook niet meer weet natuurlijk.
De huidige wetgeving is daar beste duidelijk in hoor 8)
NiGeLaToR schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:11:
Ah helder, alleen dat doet niets af aan het feit dat je als 'lid' in welke versie dan ook een airsoft apparaat mag bezitten.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "versie"?
Bij de KNSA heb je ook die terminologie, dus wellicht is die daarom gekozen. Alleen mag je als aspirant volgens mij geen vuurwapens in huis houden tot je na een bepaalde tijd lid bent, maar dat terzijde.
Is niet alleen bij de KNSA, maar bij elke vereniging waar wapenbezit mogelijk is. "Lid" = wapenverlof / bezit mogelijk. "Aspirant-lid" = geen bezit mogelijk met thuis opslag en/of vervoer.
Enfin, ik blijf wel even meelezen, prima discussie. En ik denk dat het inmiddels groot genoeg wordt qua sport om er een tweede vereniging met eigen doelgroep bij te hebben, blijkbaar vindt justitie dat ook.
Dat is denk ik ook niet de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:18:
[...]

De huidige wetgeving is daar beste duidelijk in hoor 8)

[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "versie"?

[...]

Is niet alleen bij de KNSA, maar bij elke vereniging waar wapenbezit mogelijk is. "Lid" = wapenverlof / bezit mogelijk. "Aspirant-lid" = geen bezit mogelijk met thuis opslag en/of vervoer.

[...]

Dat is denk ik ook niet de discussie.
Volgens mij bedoelt @NiGeLaToR dat je met een ACA lidmaatschap (of dat nu het standaard aspirant-lid, of na-5-jaar-volwaardig-lid is), je al een AA in bezit mag hebben. Daarop wordt terecht de WWM aangehaald waarin er een onderscheid is, dat is ook duidelijk. ACA geeft aan afstemming met het ministerie er over gehad te hebben en dat je ook als aspirant lid eigenlijk een volwaardig lid bent (maar dan zonder stemrecht). En ik heb nu als toets de vraag bij het ministerie gesteld of dit zo is en of dit zo mag. Volgens mij is dat nu de situatie en moeten we gewoon afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dr.lowtune schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:31:
dat je ook als aspirant lid eigenlijk een volwaardig lid bent (maar dan zonder stemrecht).
Ik geloof daar dus niets van. Want dat zou zeer verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor alle verenigingen waarbij wapenbezit door leden (en in dit geval aspirant-leden) mogelijk is.

(Ik ben reeds 9 jaar voorzitter van een vereniging waarbij wapenbezit mogelijk is en heb dus genoeg met de Wet wapens en munitie & Regeling wapens en munitie te maken).

Maar ik zie graag bewijs van mijn tegendeel.

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Arthur schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:34:
[...]

Ik geloof daar dus niets van. Want dat zou zeer verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor alle verenigingen waarbij wapenbezit door leden (en in dit geval aspirant-leden) mogelijk is.
Voor het gemak trek je in de vergelijking vuurwapen en airsoftapparaat wel gelijk en dat zijn ze niet. Wellicht maakt dit de discussie nog wat lastiger, want ze vallen wel beide onder de WWM. Voorwaarden voor bezit & opslag zijn immers ook niet gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

NiGeLaToR schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
Voor het gemak trek je in de vergelijking vuurwapen en airsoftapparaat wel gelijk en dat zijn ze niet. Wellicht maakt dit de discussie nog wat lastiger, want ze vallen wel beide onder de WWM. Voorwaarden voor bezit & opslag zijn immers ook niet gelijk.
17a en 17b zijn gelijk voor alle personen die met de Wwm te maken hebben. Of dat nu schietsport, airsoft of een andere discipline is.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 16-09-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Zojuist met Justis gebeld en ze gaan bij de afdeling die er over gaat uitzoeken hoe dit nu precies zit en wat wel/niet is toegestaan. Ik krijg ofwel telefonisch, of per mail een antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

NiGeLaToR schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
[...]

Bekijk het zo: beiden zijn verboden wapens, tenzij. Die tenzij is een vrijstelling in het geval van airsoft (art 17a wwm), of een wapenverlof (wwm art 28). De voorwaarden voor opslag in het geval van airsoft zijn ook grotendeels door de NABV bepaald. Als we namelijk niet voorschrijven dat die dingen in een afsluitbare opslag moeten, ben je mogelijk in overtreding als er anderen in huis zijn, of als een AA op een kastje ligt. Dan heb je het apparaat namelijk voorhanden, buiten sportbeoefening, en is je vrijstelling niet geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

MueR schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:07:
[...]

Bekijk het zo: beiden zijn verboden wapens, tenzij. Die tenzij is een vrijstelling in het geval van airsoft (art 17a wwm), of een wapenverlof (wwm art 28). De voorwaarden voor opslag in het geval van airsoft zijn ook grotendeels door de NABV bepaald. Als we namelijk niet voorschrijven dat die dingen in een afsluitbare opslag moeten, ben je mogelijk in overtreding als er anderen in huis zijn, of als een AA op een kastje ligt. Dan heb je het apparaat namelijk voorhanden, buiten sportbeoefening, en is je vrijstelling niet geldig.
De voorwaarden voor die 'afsluitbare opslag' van een AA zijn natuurlijk wel minder strikt dan bij een wapenverlof. Is het wel zo dat de opslag waar het om gaat ook met een sleutel op slot moet kunnen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Stoney3K schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:02:
[...]

De voorwaarden voor die 'afsluitbare opslag' van een AA zijn natuurlijk wel minder strikt dan bij een wapenverlof. Is het wel zo dat de opslag waar het om gaat ook met een sleutel op slot moet kunnen?
Nee die voorwaarden zijn dus exact hetzelfde zoals ik het begreep.
Er is geen onderscheid in de wet tussen een airsoft replica of een vuurwapen toch?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

John Doos schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:04:
[...]

Nee die voorwaarden zijn dus exact hetzelfde zoals ik het begreep.
Er is geen onderscheid in de wet tussen een airsoft replica of een vuurwapen toch?
Dat is er dus wel, beide staan in een ander artikel van de WWM. Daarom hebben we het ook over 'airsoftapparaten' (categorie IV) en geen wapens.

Bij een vuurwapenverlof moet je je eigen wapens namelijk opbergen in een goedgekeurde wapenkluis die aan het gebouw is bevestigd. Zo strikt zijn de opslag-eisen voor een airsoftapparaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Stoney3K schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:07:
[...]

Dat is er dus wel, beide staan in een ander artikel van de WWM. Daarom hebben we het ook over 'airsoftapparaten' (categorie IV) en geen wapens.

Bij een vuurwapenverlof moet je je eigen wapens namelijk opbergen in een goedgekeurde wapenkluis die aan het gebouw is bevestigd. Zo strikt zijn de opslag-eisen voor een airsoftapparaat niet.
Plus dat de handhaving hier op niet hetzelfde is. Vuurwapenbezitters kunnen jaarlijks iemand aan de deur verwachten die ook daadwerkelijk je kluis & vuurwapens komen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

[...]

[...]

Aaah check, ik dacht dat Airsoft meeliftte op de wapenwet. My bad.

Voor airsoft moet de replica afsluitbaar opgeslagen zijn, magazijnen in ander medium, en balletjes niet in de mags geloof ik de gouden regel.

Of dat nou allemaal losse nuprol koffers met cijfer sloten zijn, of ikea kasten met een hangslot is dan om het even.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Stoney3K schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:02:
[...]

Ja, een afsluitbare opslag.

Het voorbeeld wat ik altijd gebruik: stel, je hebt kinderen. Je AAs liggen in een kast en je hebt je kinderen verteld dat ze daar niet in mogen komen. Kinderen luisteren natuurlijk altijd.... not. Kind opent kast, pakt een pistool en neemt het mee naar school. Dan staat even later de politie bij jou op de stoep, als je geluk hebt gewoon de wijkagent, als je pech hebt staat er een AT. Vervolgens mag jij als je pech hebt gaan verantwoorden bij de rechter hoe je kind dat ding kon pakken.

In dat voorbeeld kan kind ook vervangen worden door jongere broer, of een vriend, of ander familielid. En als het niet onschuldig mee naar school nemen of buiten op straat mee spelen is, maar er daadwerkelijk iemand dat ding gebruikt om een tankstation mee te beroven, dan ga je helemaal voor een goeie. En dat was te voorkomen met een hangslot van 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

John Doos schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:09:
[...]

[...]

Voor airsoft moet de replica afsluitbaar opgeslagen zijn, magazijnen in ander medium, en balletjes niet in de mags geloof ik de gouden regel.
Dat is inderdaad 'good practice' omdat je dan geen risico hebt dat je mensen in de ogen schiet in de safe zone, maar voor de opslageisen van de WWM staat het niet zo strikt op die manier vermeld. Alleen dat het om een afsluitbare container moet gaan.

Wat ik me dan afvraag is of het dan ook om een slot moet gaan zodat onbevoegden buiten blijven, of alleen om een sluiting waardoor je een extra handeling moet doen om hem open te krijgen en het 'voorhanden hebben' dus niet geldt?

Bij mij staat mijn AA in de opbergtas in de kast. Die tas heeft een rits, maar geen direct slot, nietsvermoedende mensen gaan het ding niet zo maar grijpen. Als er echt een slot noodzakelijk is dan regel ik dat natuurlijk ook, dat is een kleine moeite.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 16-09-2024 15:13 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 49 Laatste