Faxe schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:26:
[...]
Volgens de gebruiksaanwijzing van de draaitafel moet de naalddruk 1,75 zijn. Heb hem nu ingesteld op 2 gram. Volgens de schaalverdeling op de speler zelf is dat rond de 1,8 gram. Naalddruk kun je wat ik er van begrepen heb beter iets te hoog dan iets te laag instellen.
Zoals mijn oma al zei: "Alles waar 'te' voor staat is niet goed, behalve tevreden"

. Ik start altijd met de geadviseerde druk en wijk daar pas van af als daar aanleiding voor is. Zo kan het zo maar zijn dat het aanpassen van de naalddruk een prettiger, soms zelfs echt beter geluid geeft. En dat maakt een mens tevreden

. Tot nu toe ben ik altijd wel binnen de range van de leverancier gebleven.
Tip: houd er rekening mee dat de schaalverdeling van je arm pas 'werkt' nadat je de arm gabalanceerd / afgesteld hebt. Is dat niet gedaan, dan heeft de schaalverdeling van het contragewicht geen enkele waarde.
Misschien weet je het al, maar toch maar even de stappen voor het afstellen van de arm.
- platenspeler spanningsloos maken, zeker als het een (semi) automatische is
- antiskating op 0 zetten
- naald beschermen
- (oude) LP op de speler leggen
- arm boven de LP brengen
- armlift laten zakken
- contragewicht draaien tot de arm vrijwel horizontaal zweeft
- arm terugbrengen naar steun
- schaalverdeling van het contragewicht (meestal een vrij draaiend kunststof schijfje voorop het gewicht) op 0 zetten.
- volledig contragewicht op de geadviseerde naalddruk zetten
- antiskating op dezelfde waarde als die naalddruk zetten
Als je vervolgens de naalddruk controleert met je naalddrukmeter, zal je zien dat deze vrijwel overeen komt. Het lijkt misschien ingewikkeld, maar het valt allemaal erg mee.
Omdat je het over de handleiding van de platenspeler hebt, wil toch nog even opmerken dat niet de speler, maar het element i.c.m. de naald bepalend zijn voor de naalddruk. Hooguit wordt in de handleiding van de speler de naalddruk van het standaard element zoals uit de fabriek afgemonteerd, vermeld. En dat kan natuurlijk best de Ortofon zijn waar Oldsmelly het over heeft.
Maar goed, hopelijk kan je hier wat mee.