Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:59
Joopieboy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:11:
Hoppa goed bezig jongens! :Y

Ik had net ook een mazzeltje, mijn Nagaoka MP-110 met headshell is binnen gekomen, gelukkig door de douane geglipt. _O_
[afbeelding]
[afbeelding]
O+
Goed bezig.... ben benieuwd wat het verschil is met je oude styles :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

pman63 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:10:
[...]

Of iemand die weet hoe het in elkaar steekt. :9

Het viel me wel op dat er een erg groot prijsverschil zit tussen wat er in Europa voor wordt gevraagd en in Japan. Zelfs met verzendkosten en de gok dat je mogelijk invoerrechten en BTW moet betalen ben je nog goedkoper uit.
Dat laatste is voor mij iig wel een afweging als ik iets van buiten de EU laat komen, als ik invoerrechten moet betalen is het dan nog steeds een goede deal?
Ik zou met invoerrechten bij een normale prijs redelijk goed uitkomen, niet dat het belachelijk veel scheelt maar toch een tientje of 2. Dat is op een bedrag bij bijna 200 dollar toch best aardig. :)
oldsmelly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:33:
[...]

Goed bezig.... ben benieuwd wat het verschil is met je oude styles :-)
Ik had niet verwacht zoveel verschil te horen...
Wel overgezet op mijn offset headset, deze meegeleverde niet gebruikt, vanwege instel en afstelmogelijkheden.

Maar eerste indruk, wat een rust! :o Veel meer detail, meer hoge tonen, bass eindelijk niet meer zo dreunerig aanwezig als met de Shure. Echt een genot om naar te luisteren! _/-\o_

Paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-17.10.27-Medium.jpg
Uiteraard voorzien van nieuwe leads. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-17.17.46-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-17.30.15-Medium.jpg

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
pman63 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:10:
[...]

Dat laatste is voor mij iig wel een afweging als ik iets van buiten de EU laat komen, als ik invoerrechten moet betalen is het dan nog steeds een goede deal?
Ja en je moet ook niet de extra kosten vergeten.
Ik kreeg laatst een pakketje uit de US.
DHL doet dan de aangifte; daarvoor rekenen ze bijna 18 euro (incl btw).
En ik krijg een btw aanslag van 25 euro (plus dus die 18 euro) die ik aan de bezorger moet betalen.
Voor een pakketje wat nog geen 50 euro kostte (incl de verzendkosten).
Dus je moet bijna 18 euro betalen voor een service die ze verkeerd doen...

Gelukkig was het zakelijke post, dus alle btw vorder ik gewoon terug, maar het blijft natuurlijk vreemd dat ze veel geld rekenen (die aangifte stelt niets voor) voor iets wat ze verkeerd doen.
Ik gebruik zo'n stupid protractor op precies dezelfde manier, ook geplastificeerd met zo'n machientje.
Dan glijdt de naald er makkelijk overheen, met weinig kans tot beschadiging.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 29-12-2017 18:03 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Joopieboy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:47:
[...]

Ik zou met invoerrechten bij een normale prijs redelijk goed uitkomen, niet dat het belachelijk veel scheelt maar toch een tientje of 2. Dat is op een bedrag bij bijna 200 dollar toch best aardig. :)
<>
offtopic:
Dat en als je met standaard tracking laat verzenden is de kans op een BTW en kosten naheffing misschien 10%, dus als je (zoals ik) standaard buiten de BTW/EU besteld waar dat kan verdien je het al terug bij een gelijke prijs, soms ben je duurder uit, soit. Er zijn twee belastingen waar ik een hekel aan heb, BTW en successie en dood ga ik toch dus dan maar zoveel mogelijk de BTW zie te omzeilen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@mr_petit Kosten van de aangifte krijg je helaas niet terug, dat is idd erg krom en prijzen gaan nergens op.
En idd, werkt prima en erg fijn zo, zelf al een paar keer gebruikt en mensen mee kunnen helpen. :)

@franssie Helemaal eens. :+ Beetje belasting betalen is niet erg, maar als je wilt werken en wat overuren maakt en dan bijna 2k kan aftikken dan probeer ik dat zo links en rechts wel terug te halen. :+ Over het algemeen lukt dat prima. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 29-12-2017 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Joopieboy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:04:

En idd, werkt prima en erg fijn zo, zelf al een paar keer gebruikt en mensen mee kunnen helpen. :)
Wat ik bij het uitlijnen ook nog doe is een vulling van een vulpodlood voorop het element plakken met een stukje tape. Dat werkt dan als een richtlijn waarbij je van boven goed kan zien of het element parallel staat aan de rasters op de protractor.
Dat is een truukje wat ik volgens mij een keer op een schönsjabloon zag jaren geleden (da's ook een protractor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is een goeie tip, dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Dit is trouwens zo'n Schönsjabloon:

Afbeeldingslocatie: https://www.loftsound.de/media/image/0c/6f/00/schon-schablone-typ2-86638-schon-schablone-typ2_1280x1280.jpg

Misschien heb ik hier nog wel een 1:1 scan van. Vroeger heb ik 'm een keer geleend van een oud collega om er mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09-2021

Rme

Hallo iedereen,

ik had een klein vraagje. Jaren gebruik ik mijn Marantz SR6006 ook als platenversterker. Nu wil ik deze loskoppelen en de platenspeler aansluiten op een aparte, compactere versterker. Welke raden jullie aan en in welke combinatie met speakers? Ik luister heel vaak naar muziek maar ik ben geen audiofiel (één oor heeft 75 a 80% gehoorverlies) Het moet vooral 'warm' zijn.
Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Rme schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:45:
Hallo iedereen,

ik had een klein vraagje. Jaren gebruik ik mijn Marantz SR6006 ook als platenversterker. Nu wil ik deze loskoppelen en de platenspeler aansluiten op een aparte, compactere versterker. Welke raden jullie aan en in welke combinatie met speakers? Ik luister heel vaak naar muziek maar ik ben geen audiofiel (één oor heeft 75 a 80% gehoorverlies) Het moet vooral 'warm' zijn.
Alvast bedankt
Dit is een vraag zoals "Weten jullie wat ik lekker vindt smaken" :)

Ik kan je maar 1 ding echt aanraden en dat is om te gaan luisteren bij een goede hifi winkel.
We kunnen hier wel met zijn allen setjes gaan verzinnen die "Warm" klinken maar het is toch altijd subjectief en wat wij mooi vinden kan jij vreselijk vinden klinken.
Daarnaast kan ik hier wel een setje samenstellen die 20K+ kost terwijl jij maar max 1000 wilt uitgeven.

Zeker als je de vrijheid hebt om de speakers + versterker samen aan te schaffen dan kan je lekker wat verschillende combinaties gaan luisteren. Als je bv je speakers die je nu hebt wilt behouden wordt het al weer wat lastiger om daar een nieuwe versterker voor te vinden. Je zou dan eigenlijk de versterker thuis moeten kunnen uitproberen , wat zeker bij een goede hifi winkel en een wat duurdere versterker best wel mogelijk is.

Ik zou zeggen bepaal je budget en ga lekker luisteren en maak dan je keuze dan heb je echt iets wat voor jou het lekkerste klinkt....

[ Voor 28% gewijzigd door oldsmelly op 30-12-2017 07:58 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Zo, gisteren bij Ronald van Eijk langs geweest in Utrecht. Wat een aardige vent, met veel kennis. En wat bijzonder hoeveel platenspelers en toebehoren iemand in zijn huis kan hebben staan.

Na eerst even een lang, leuk gesprek met hem te hebben gevoerd uiteindelijk bij het belangrijkste uitgekomen; welke platenspeler zou Ronald mij aanbevelen voor het beschikbare budget. Ik zag op dit forum al meerdere mensen voorbij komen die via hem een Thorens hebben aangeschaft, dus daar vroeg ik als eerste naar. Maar Ronald is enige tijd niet meer de Thorens-man van weleer, en heeft veel minder Thorens in de aanbieding vergeleken met vroeger. Tegenwoordig zijn Dual, Technics, Akai de meest voorkomende merken bij hem. Hij heeft van alle 3 de merken een aantal platenspelers laten zien en er veel over verteld, maar bij een Technics werd ik toch het meest enthousiast.

Uiteindelijk, vrijwel volledig op aanraden van Ronald, een Technis SL-1900 aangeschaft. Zie hier de link;
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Zijn jullie bekend met deze platenspeler? Wat oor een versterker raden jullie mij aan? En heb ik aan een versterker genoeg?
Ook hier had Ronald uiteraard genoeg van staan, maar ben ook benieuwd naar jullie meningen.

Ben in ieder geval ontzettend bij met mijn aankoop, en kan niet wachten om mijn eerste plaat erop af te spelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Goeie speler, geen verkeerde prijs met de zekerheid dat ie helemaal nagekeken is! :)

En qua versterking, let even op dat er een Phono versterker inzit, en dat het vermogen een beetje past bij de speakers die je wilt.

Ik zelf heb hiervoor een stereo receiver aangeschaft (versterker, Phono versterker, tuner en een hoop analoge ingangen ineen) alleen heeft ie net te weinig oempf voor de zuilen die ik heb staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Hier heb ik dan ook weer net te weinig verstand van om goed te snappen wat je nu zegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme

Rme

oldsmelly schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 07:47:
[...]

Dit is een vraag zoals "Weten jullie wat ik lekker vindt smaken" :)

Ik kan je maar 1 ding echt aanraden en dat is om te gaan luisteren bij een goede hifi winkel.
We kunnen hier wel met zijn allen setjes gaan verzinnen die "Warm" klinken maar het is toch altijd subjectief en wat wij mooi vinden kan jij vreselijk vinden klinken.
Daarnaast kan ik hier wel een setje samenstellen die 20K+ kost terwijl jij maar max 1000 wilt uitgeven.

Zeker als je de vrijheid hebt om de speakers + versterker samen aan te schaffen dan kan je lekker wat verschillende combinaties gaan luisteren. Als je bv je speakers die je nu hebt wilt behouden wordt het al weer wat lastiger om daar een nieuwe versterker voor te vinden. Je zou dan eigenlijk de versterker thuis moeten kunnen uitproberen , wat zeker bij een goede hifi winkel en een wat duurdere versterker best wel mogelijk is.

Ik zou zeggen bepaal je budget en ga lekker luisteren en maak dan je keuze dan heb je echt iets wat voor jou het lekkerste klinkt....
De platen worden afgespeeld in een ruimte die niet erg groot is, dus in mijn ogen is het niet noodzakelijk om uberhaupt een systeem over de 20k te kopen....Ben sowieso kritisch op dat gebied ivm wat extreem dure zaken meer te bieden hebben. In mijn hoofd dacht ik aan een versterker zoals bv een Denon PMA-520 in combinatie met speakers van Q Acoustic. De speakers heb ik al eens gehoord bij mijn schoonbroer en deze klinken in mijn oor en half oor warm. Dus in dat opzicht vind ik dat wel lekker smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rme schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:45:
Hallo iedereen,

Alvast bedankt
Je zegt dat je geen audiofiel bent en een hoog percentage gehoorverlies hebt, dus ik zou zeggen geef niet onnodig veel geld uit.

Met een kwalificatie als "warm" kan je in de praktijk heel weinig. Vaak betekent dat veel bas/laagmidden en relatief weinig hoogmidden en niet teveel hoge tonen. Dat soort zaken zit ten eerste vooral in de opnamen, en dat kan dus echt enorm verschillen per plaat. Daarnaast regel je de klank vooral via je akoestiek (plaatsing speakers, plaatsing luisterpositie, tapijt, gordijnen, kussens etc) en in tweede instantie via de keuze van je luidsprekers, in derde instantie misschien via je platenspeler element en de toonregeling op je versterker. De rest van je componenten verder terug in de keten is eigenlijk als neutraal te bestempelen met onderling minieme, voor de niet audiofiel zeker te negeren, verschillen. Ik zou, als je er echt tijd in wilt steken, dáár dus mee tunen. Hoewel dat natuurlijk al behoorlijk audiofiel is. :P
Rme schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:17:
[...]

De platen worden afgespeeld in een ruimte die niet erg groot is, dus in mijn ogen is het niet noodzakelijk om uberhaupt een systeem over de 20k te kopen....Ben sowieso kritisch op dat gebied ivm wat extreem dure zaken meer te bieden hebben. In mijn hoofd dacht ik aan een versterker zoals bv een Denon PMA-520 in combinatie met speakers van Q Acoustic. De speakers heb ik al eens gehoord bij mijn schoonbroer en deze klinken in mijn oor en half oor warm. Dus in dat opzicht vind ik dat wel lekker smaken.
Echt de enige goede raad die ik je kan geven is dan om het uit te proberen, en dat heeft alleen thuis in je eigen luistersituatie zin, niet in een winkel of elders, het geluidsgeheugen is slecht en zeer beïnvloedbaar, en de de plaatstelijke akoestiek is veruit de grootste factor. Als het kan leen je dus die speakers van je schoonbroer waarvan de klankkleur je bevalt, en liefst nog een ander stel speakers ter vergelijk, en leen je bij de hifi zaak nog een duurdere, "audiofiele" versterker en een (veel) goedkopere, en kijk of je echt noemenswaardig verschil hoort met de toonregeling op standje neutraal. Probeer dan ook nog de kwaliteit van de toonregeling uit.

De grootste factor is of de versterker genoeg vermogen kan leveren om je speakers aan te sturen, maar met het formaat boekenplank speakers zit dat eigenlijk altijd wel snor tenzij je ontzettend hard gaat blazen op de stand "mijn buren worden helemaal gek". Dat doen mensen meestal weinig. Daarnaast is van belang dat de phono pre niet al te belabberd is, maar dat zit bij een degelijke Denon versterker die jij noemt wel snor. Je kan ook voor een versterker zonder phono pre gaan en er voor weinig zoiets bij kopen:
B___MAN schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:37:
Als ik dan toch een tipje mag geven:
de DYNAVOX TC-750.
Prima preamp voor weinig.
Lang verhaal maar om het eigenlijk kort te maken: je geeft het zelf eigenlijk al aan: niet audiofiel, gehoorverlies, geen grote bedragen uitgeven, en vooral op zoek naar een nette compacte formfactor. Zolang je voor een van de standaard versterker merken gaat zit je dus wel goed, laat vooral de formfactor / uiterlijk en eventueel bediening de doorslag geven. En de prijs natuurlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 15:29
En wil je iets meer uitgeven dan de Dynavox, de mogelijkheid tot een MC element en audiofiele prestaties voor een eerlijke prijs dan kun je de Schiit Mani overwegen, stukje goedkoper dan de Denon. Waarschijnlijk wel een stuk betere prestatie :) http://www.schiit.com/products/mani

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Saaslijer1 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:44:
Zo, gisteren bij Ronald van Eijk langs geweest in Utrecht. Wat een aardige vent, met veel kennis. En wat bijzonder hoeveel platenspelers en toebehoren iemand in zijn huis kan hebben staan.

Na eerst even een lang, leuk gesprek met hem te hebben gevoerd uiteindelijk bij het belangrijkste uitgekomen; welke platenspeler zou Ronald mij aanbevelen voor het beschikbare budget. Ik zag op dit forum al meerdere mensen voorbij komen die via hem een Thorens hebben aangeschaft, dus daar vroeg ik als eerste naar. Maar Ronald is enige tijd niet meer de Thorens-man van weleer, en heeft veel minder Thorens in de aanbieding vergeleken met vroeger. Tegenwoordig zijn Dual, Technics, Akai de meest voorkomende merken bij hem. Hij heeft van alle 3 de merken een aantal platenspelers laten zien en er veel over verteld, maar bij een Technics werd ik toch het meest enthousiast.
Dat komt omdat er veel concurrentie is die de Thorensen opkoopt en hij ze dus niet meer kan krijgen voor een rendabele / acceptabele prijs. Niet omdat er iets mis is met de kwaliteiten van een Thorens, daar is sinds die tijd niks aan veranderd. ;) Hij heeft dus in de loop der jaren zijn tactiek veranderd en is meerdere merken gaan repareren en verkopen omdat de spoeling dan minder dun is. Anders kon ie zijn zaak wel sluiten.

Maar hij stond altijd al open voor draaitafels van andere merken, zoals je uit deze post van zijn hand uit 2008 wel kan zien:
Ik ben het met Stylus eens. Iedereen mag z'n favorieten hebben hoor. maar ook de japanners hebben verrukkelijke draaitafels gebouwd. Ik heb nog een Sony PS-X4 en een Technics SL-1400 mk-II. Beiden meer dan 10 kilo zwaar en superdegelijk gebouwd. En er komt echt muziek uit! Uiteindelijk kun je op veel manieren naar draaitafelen kijken. Zo houd ik nu eenmaal van hout en subchassisgeveerde spelers. Daarom val ik wat meer voor spelers als Thorens, Linn Sondek, AR-ES1, Roksan Xerxes, Ariston RD-11, ERA-444 enz.
Een goede draaitafel is in mijn optiek (en in de optiek van velen denk ik) altijd zwaar en degelijk. het interssante van draaitafelen is hoe je uiteindelijk op alle mogelijke manieren resonanties kunt "beteugelen" door juiste keuzes in arm-element combi, zorgvuldig afstellen. dempen, geleiden of isoleren. Alles heeft zo'n beetje invloed. En zo'n gekke ouwe Thorens kun je met uitgekiende keuzes enorm boven zichzelf laten uitstijgen. Dàt vind ik nou leuk..... ;-))). Al blijft die taartschep headshell een lelijk ding.....
Ik ga nog ff een plaatje draaien op mn Sony PS-X4 met een 30 jaar oude Ortofon MC-20.....
groet,
Ronald
https://forum.audiofreaks...12357.msg600194#msg600194
Uiteindelijk, vrijwel volledig op aanraden van Ronald, een Technis SL-1900 aangeschaft. Zie hier de link;
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Zijn jullie bekend met deze platenspeler? Wat oor een versterker raden jullie mij aan? En heb ik aan een versterker genoeg?
Ook hier had Ronald uiteraard genoeg van staan, maar ben ook benieuwd naar jullie meningen.

Ben in ieder geval ontzettend bij met mijn aankoop, en kan niet wachten om mijn eerste plaat erop af te spelen. :D
Ik ben er mee bekend, het is een goede middenklasser van Technics en de werking en staat zal RvE kennende wel in orde zijn.

Voor een versterker heb je ruim keus op marktplaats, veel ruimer nog dan aan platenspelers. Er zijn heel veel merken versterkers uit met name de 80-er en 90-er jaren die voldoen. Denk aan Denon, Pioneer, Sony, Technics, Kenwood, Onkyo, Yamaha, Marantz, JVC, AKAI, Philips. Kijk eens rond op marktplaats wat je aanspreekt en wat het kost.

Uiteraard is het wenselijk dat er een phono voorversterker (herkenbaar aan de PHONO ingang) in zit, anders moet je er een losse bijkopen, dat laatste kost je dan al snel 50 euro of meer. Heb je al een goede versterker maar zonder phono voorversterker dan is een losse phono pre kopen sowieso een goede optie.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme

Rme

Nee, de periode van alles zeer luid zetten is voorbij. In het verleden was ik vrij hard bezig met het moet zo en zo zijn maar dit is geëvolueerd naar wat geeft voor mij een mooie, vol en warm geluid. Ik merk dat dit ook ten goede komt bij de ervaring voor mijn zoon. Dank je wel voor je hulp. Ik heb de schiit reeds zien passeren en op mijn lijstje gezet maar dat is toch een pre amp?
Maar zo een Denon is dan toch ok, of zeg je eerder....pfff rommel :)
Cap schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:45:
[...]

Je zegt dat je geen audiofiel bent en een hoog percentage gehoorverlies hebt, dus ik zou zeggen geef niet onnodig veel geld uit.

Met een kwalificatie als "warm" kan je in de praktijk heel weinig. Vaak betekent dat veel bas/laagmidden en relatief weinig hoogmidden en niet teveel hoge tonen. Dat soort zaken zit ten eerste vooral in de opnamen, en dat kan dus echt enorm verschillen per plaat. Daarnaast regel je de klank vooral via je akoestiek (plaatsing speakers, plaatsing luisterpositie, tapijt, gordijnen, kussens etc) en in tweede instantie via de keuze van je luidsprekers, in derde instantie misschien via je platenspeler element en de toonregeling op je versterker. De rest van je componenten verder terug in de keten is eigenlijk als neutraal te bestempelen met onderling minieme, voor de niet audiofiel zeker te negeren, verschillen. Ik zou, als je er echt tijd in wilt steken, dáár dus mee tunen. Hoewel dat natuurlijk al behoorlijk audiofiel is. :P

[...]

Echt de enige goede raad die ik je kan geven is dan om het uit te proberen, en dat heeft alleen thuis in je eigen luistersituatie zin, niet in een winkel of elders, het geluidsgeheugen is slecht en zeer beïnvloedbaar, en de de plaatstelijke akoestiek is veruit de grootste factor. Als het kan leen je dus die speakers van je schoonbroer waarvan de klankkleur je bevalt, en liefst nog een ander stel speakers ter vergelijk, en leen je bij de hifi zaak nog een duurdere, "audiofiele" versterker en een (veel) goedkopere, en kijk of je echt noemenswaardig verschil hoort met de toonregeling op standje neutraal. Probeer dan ook nog de kwaliteit van de toonregeling uit.

De grootste factor is of de versterker genoeg vermogen kan leveren om je speakers aan te sturen, maar met het formaat boekenplank speakers zit dat eigenlijk altijd wel snor tenzij je ontzettend hard gaat blazen op de stand "mijn buren worden helemaal gek". Dat doen mensen meestal weinig. Daarnaast is van belang dat de phono pre niet al te belabberd is, maar dat zit bij een degelijke Denon versterker die jij noemt wel snor. Je kan ook voor een versterker zonder phono pre gaan en er voor weinig zoiets bij kopen:

[...]

Lang verhaal maar om het eigenlijk kort te maken: je geeft het zelf eigenlijk al aan: niet audiofiel, gehoorverlies, geen grote bedragen uitgeven, en vooral op zoek naar een nette compacte formfactor. Zolang je voor een van de standaard versterker merken gaat zit je dus wel goed, laat vooral de formfactor / uiterlijk en eventueel bediening de doorslag geven. En de prijs natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geen enkele Denon is eigenlijk rommel en voldoet zolang hij mooi compact is wat geluidskwaliteit betreft vast goed aan jouw wensen.

Welke PMA-520 bedoel je eigenlijk? De oude PMA-520 van rond 1990, of de Denon PMA-520AE die vandaag de dag te koop is? Het zijn echt andere versterkers, hoewel beide bedoeld voor ongeveer dezelfde doelgroep. Ik denk de nieuwe?

Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--_7Xg8v25--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progressive,g_south,h_1600,q_80,w_1600/v1513008994/y2gqnvfrre2afdtflgxv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.besteproduct.nl/product/640x480/denon_pma_520ae_zwart.jpg

De Schiit is een phono voorversterker dus dan heb je inderdaad nog steeds een gewone versterker nodig en dan ben je dus stukken duurder uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme

Rme

Idd de nieuwe. Vind ik een mooi ding. Kan ook eender welke bookshelfspeakers aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hard is niet alles hè, het is de controle die je hebt over je speakers. Zeg maar een bestelbus met een 1 liter werkt niet. ;)

Maar in het geval van een paar kleinere speakers komt dat niet zo nauw.

Denon is gewoon prima en 2e hands aan te komen, maar er zijn zoveel merken meer voor dan geld. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Rme Daar zou ik me zeker geen zorgen om maken.

@Joopieboy Zoals je al zegt, voor boekenplankspeakertjes met een beperkte inhoud en een compacte woofer met beperkte uitslag is dat echt geen issue, zeker niet op gematigde luisterniveaus. Komt echt niet zo kritisch.

[ Voor 74% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme

Rme

Joopieboy schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:44:
Hard is niet alles hè, het is de controle die je hebt over je speakers. Zeg maar een bestelbus met een 1 liter werkt niet. ;)

Denon is gewoon prima en 2e hands aan te komen, maar er zijn zoveel merken meer voor dan geld. :)
Het gaat over een woonruimte he, ik ga niet zoals ik in mijn jonge jaren deed, het volume volledig opensmijten om aan de buren te laten horen welke nieuwe plaat ik hen gekocht. Persoonlijk vind ik ook dat wanneer muziek te luid staat er accenten verdwijnen, kan door mijn oor te maken hebben uiteraard. Momenteel staat er hier een Marantz SR60006 maar ik wil de muziek daarvan loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@Cap Nee daarom, dan is zo een Denon serie als jullie aanhaalde prima, ik heb een vergelijkbare 7 serie in Reuver vorm. Dikke prima en goed geluid, het warme herken ik wel. Dat mis ik bij merken zoals Onkyo en Marantz.

@Rme Dat is dus wat ik bedoel, en dat hoeft echt niet bij een belachelijk volume. :) Als je zoals ik met de zuilen net even wat meer controle en daarmee rust hebt door net even wat meer vermogen blijft het geluid een stuk beter. :) In jouw geval totaal niet van toepassing, maar ik had niet eens door dat je zat te kijken naar echt kleine speakers.

[ Voor 44% gewijzigd door Joopieboy op 30-12-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme

Rme

Joopieboy schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:19:
@Cap Nee daarom, dan is zo een Denon serie als jullie aanhaalde prima, ik heb een vergelijkbare 7 serie in Reuver vorm. Dikke prima en goed geluid, het warme herken ik wel. Dat mis ik bij merken zoals Onkyo en Marantz.

@Rme Dat is dus wat ik bedoel, en dat hoeft echt niet bij een belachelijk volume. :) Als je zoals ik met de zuilen net even wat meer controle en daarmee rust hebt door net even wat meer vermogen blijft het geluid een stuk beter. :) In jouw geval totaal niet van toepassing, maar ik had niet eens door dat je zat te kijken naar echt kleine speakers.
Geen probleem hoor. Mijn volume staat relatief laag en ik hecht tegenwoordig veel belang aan het esthetische in mijn woning, waardoor ik graag heb dat alles niet zo hard opvalt of teveel plaats inneemt. Mijn kennis ivm welke speakers op welk systeem is beperkt of bijna onbestaande. Ik luister muziek en ik weet wat ik mooi vind klinken.....maar kan dus niet zeggen zoveel Ohm etc. Daarom ff informeren he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja daarom, en als je helemaal aan de waf wilt voldoen hebben ze ook leuke setjes met kleurige speakers enzo waar echt serieus leuk geluid uit komt. :) Wat was jouw budget zo ongeveer?

Kan eens even kijken waar ik dat was tegengekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou ook even rekening met het rendement van speakers. Ik heb die PMA520AE mijn set Klipsch F3 ooit aan horen sturen - totaal geen probleem. Maar die hebben relatief hoog rendement dus zijn nog met een wekkerradio aan te sturen :P
Maar grootte zegt dus eigenlijk niks over makkelijk aansturen / controle of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52

Pierre

Van nature lui!

Het is toch een ander lijstje geworden vanmorgen :9

Kiss Destroyer
Ted Nugent State of Shock
Kate Bush The kick Inside
Al Jarreau Breakin Away
McGuinn, Clarke & Hillman
Dire Straits Making Movies
Santana Inner Secrets
Scorpions Blackout
;)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@The Eagle klopt op zich wel: er zijn natuurlijk ook compactspeakers die hoge eisen stellen aan de versterker, ik heb zelf zo'n paar staan.

Maar volgens mij wordt er in de lagere prijsklasse naar speakers gezocht, bijv. zo'n setje Q-acoustics of Boston Acoustics van rond 200 euro. En dat soort speakers stellen eigenlijk zelden tot nooit hoge eisen aan de hoeveelheid vermogen (m.n. amperage) die de versterker kan leveren, aangezien ze zijn afgestemd op versterkers in dezelfde prijsklasse - met als kenmerk altijd een beperkt uitgangsvermogen. Op het gespecificeerde rendement moet je naar mijn ervaring ook niet blind varen, dat kan in praktijk echt anders uitvallen. Het heeft verder ook met de frequentieafhankelijke impedantiecurve te maken, maar die kom je in de specificaties niet tegen. Die tijdelijke extreme dips in impedantie, dat vind niet elke versterker lekker natuurlijk. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

True, was ook meer een algemene opmerking en gerelateerd aan het feit dat Joopieboy kennelijk moeilijk aan te sturen speakers heeft staan. Maar dat heeft in beginsel niks met zuilen of bookshelves te maken imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Joopieboy schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:44:

Ik heb zelf een vrij eenvoudige Yamaha A-S201 in de huiskamer staan met Phono. Ik had een paar jaar geleden geen zin om met een aparte Phono-pre te gaan werken. Tweede eis die ik had, was een afstandsbediening. Het is een prima versterker, eenvoudig in gebruik met voldoende mogelijkheden terwijl het geen 'kerstboom' met tal van lampjes, displays en knoppen is.

Mijn boxen zijn Symphony 5 (volgens mij van RWS, made by Eltax). Die laatste heb ik al vanaf 1986 of zo en ik ben er nog steeds heel tevreden over. Mijn vrouw wil heel graag kleinere boxen, maar dat heb ik tot nu toe tegen kunnen houden >:) . Ik moet wel bekennen dat ik het geluid via mijn Sennheiser koptelefoon helderder vind klinken. Als ik vervolgens de boxen weer gebruik, vind ik die 'wollig' klinken, gedempt, Alsof er een wollen deken in de boxen is gepropt.

Zelf ben ik qua versterker voorzichtiger dan met een platenspeler als het om 2e hands gaat. De kans dat je een stapeltje condensators moet gaan vervangen, is behoorlijk aanwezig bij een versterker. En dat moet je wel zien zitten.

En voor de duidelijkheid: ik ben geen audiofiel en heb ook gehoorschade opgelopen tijdens de concerten in mijn wilde jaren. Maar ondanks dat hoor ik wel degelijk het verschil tussen mijn koptelefoon en mijn boxen. Ook hoor ik het verschil tussen een Nagaoka en een AT95E element. Dus ook niet-audiofielen met gehoorbeschadiging, horen wel degelijk verschillen in setups :P .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Altijd grappig te lezen dat "de vrouw" graag kleine speakers wil hebben.

Ik ben echt gezegend met een vrouw die juist het tegenovergestelde is....

Grote speakers in de kamer, beamer met 100" scherm, dikke eind versterker :-)
En toen ik weer platen ging kopen zei ze gewoon .. nou dan kopen we toch een grote kast waarin lekker veel platen passen :) :) O-)

OmeSmelly gaat noooooit scheiden 8)

[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 30-12-2017 16:50 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 21:32
oldsmelly schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:49:

En toen ik weer platen ging kopen zei ze gewoon .. nou dan kopen we toch een grote kast waarin lekker veel platen passen :) :) O-)

Waar heb je die gevonden? :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vintage1967 Speakers/koptelefoons en elementen - waarbij een omzetting is van elektrische in mechanische energie en vice versa - zijn dan ook bij uitstek de componenten waarin klankverschillen duidelijk naar voren komen, bij versterkers speelt dat heel veel minder. Tenzij er echt iets stuk is natuurlijk. Bij 2e hands versterkers loop je zeker kans dat er wat elco's vervangen moeten worden, met name in het voedingsgedeelte. Maar het is zeker geen wetmatigheid. Ik heb zat elco's in handen gehad die na 30 tot 40 jaar nog steeds goed zijn, zowel wat capaciteitswaarde als ESR. Waar de andere condensator dan totaal aan zijn einde is: opbollend, lekkend en capaciteitsloos. Het is opmerkelijk hoe groot de verschillen in kwaliteit van de gebruikte condensatoren kunnen zijn, net als de omstandigheden (gloeiend heet naast een trafo of eindtor doet de levensduur bepaald geen goed).

Zelf heb ik inmiddels aardig wat 2e hands versterkers "versleten" en eigenlijk waren de elco's zelden tot nooit een probleem. Slechte/vervuilde schakelaars en, verraderlijker, slechte contacten in de vorm van rotte soldeerverbindingen des te meer...

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 30-12-2017 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:24
oldsmelly schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:49:

Da's knap gelukt dan... De meeste vrouwen willen alleen kleiner en de man moet dan zich maar aanpassen, ondanks dat hij zelf eigenlijk wat anders wil...

Typisch gevalletje (zoals een goede vriend ooit zei) "De man is het hoofd van het gezin, maar het hoofd draait mee daar waar de nek heen gaat"...

Hopelijk hoef ik niet uit leggen wie de nek is (want dan is de grap er vanaf)... :P

Enfin, iets anders even... Ik ben inmiddels beland in hoofdstuk 3 van het boek over de Nederlandse platen industrie en ik kan alleen maar zeggen dat het zeer interessant is en geheel in chronologische volgorde...

Het begint in het buitenland uiteraard (met nadruk in Amerika) met de komst van Edisons Fonograaf en de verfijning van het systeem nadat Edison zijn gloeilamp had verbeterd... Waarna we doorstomen naar de Schellak platen en de start van verkopen in Europa (zowel verkopen van Schellak Lp's als platen spelers, in die tijd nog pathofoon veelal genoemd en van het merk His Masters Voice) en uit eindelijk Nederland...

Inmiddels heb ik ook kunnen lezen dat Polydor eigenlijk een Nederlands bedrijf was die veelal zaken deed in Duitsland om platen te laten persen (veelal slechts aan één zijde geperst in de begin jaren, later aan twee zijden geperst)...

Heel apart... Voor alsnog echt een aanrader en die € 90,- (variant zonder LP) echt de moeite waard...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:26:
Hou ook even rekening met het rendement van speakers. Ik heb die PMA520AE mijn set Klipsch F3 ooit aan horen sturen - totaal geen probleem. Maar die hebben relatief hoog rendement dus zijn nog met een wekkerradio aan te sturen :P
Maar grootte zegt dus eigenlijk niks over makkelijk aansturen / controle of niet.
Dat is gelijk het nadeel van mijn 'goedkopere' segment Magnat speakers, geluid is met wat tweaks érg goed te noemen maar je hebt wel gelijk het pijnpunt te pakken, rendement is zeer laag. ;)

Zeer goed excuus om eens te investeren in een goeie stereo bak, ook gelijk voor de toekomst investeren. ;)

Vandaag bij AudioXperience geweest in Nuenen, oe man. O+
Vintage1967 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:30:
[...]

Ik heb zelf een vrij eenvoudige Yamaha A-S201 in de huiskamer staan met Phono. Ik had een paar jaar geleden geen zin om met een aparte Phono-pre te gaan werken. Tweede eis die ik had, was een afstandsbediening. Het is een prima versterker, eenvoudig in gebruik met voldoende mogelijkheden terwijl het geen 'kerstboom' met tal van lampjes, displays en knoppen is.

Mijn boxen zijn Symphony 5 (volgens mij van RWS, made by Eltax). Die laatste heb ik al vanaf 1986 of zo en ik ben er nog steeds heel tevreden over. Mijn vrouw wil heel graag kleinere boxen, maar dat heb ik tot nu toe tegen kunnen houden >:) . Ik moet wel bekennen dat ik het geluid via mijn Sennheiser koptelefoon helderder vind klinken. Als ik vervolgens de boxen weer gebruik, vind ik die 'wollig' klinken, gedempt, Alsof er een wollen deken in de boxen is gepropt.

Zelf ben ik qua versterker voorzichtiger dan met een platenspeler als het om 2e hands gaat. De kans dat je een stapeltje condensators moet gaan vervangen, is behoorlijk aanwezig bij een versterker. En dat moet je wel zien zitten.

En voor de duidelijkheid: ik ben geen audiofiel en heb ook gehoorschade opgelopen tijdens de concerten in mijn wilde jaren. Maar ondanks dat hoor ik wel degelijk het verschil tussen mijn koptelefoon en mijn boxen. Ook hoor ik het verschil tussen een Nagaoka en een AT95E element. Dus ook niet-audiofielen met gehoorbeschadiging, horen wel degelijk verschillen in setups :P .
Veel dingen in de lagere klasse kun je horen, verschillen zijn gelijk groot. Hoe verder en duurder je komt hoe kleiner de verschillen en hoe meer je naar of loepzuiver gaat of warme vervorming door buizen bijvoorbeeld.

Wat leuk is, en daar ben ik nu mee bezig is de ruimte, dat is ook best apart. :)

Maar idd, als je koptelefoon 'strakker' en helderder klinkt dan weet je genoeg. ;) Ikzelf had een Sony MDR studio headphone, dat verschil was niet grappig meer. :+

En eens met jouw mening met 2e hands, met platenspelers is veel zooi of men kent de prijzen wel. Daarom heb ik de Denon toendertijd gekocht. Versterker ben ik eerst 2e hands begonnen maar die is na een paar jaar ook overleden, toen ook nieuw gekocht. Zeker met een versterker een risico. :) Zeker omdat t spul echt veel draait hier, al is het om de radio.

[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 30-12-2017 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan zou ik als ik jou was eerder naar andere speakers gaan kijken dan naar een andere amp eerlijk gezegd :)

Edit: en audioXperience kende ik niet. Net ff op de site gekeken, klinkt idd als een leuke snoepwinkel :9

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 30-12-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Speakers zijn qua klank best goed, en een eerste stap moet toch wel en betere versterker gaan worden. 80W RMS bij 8ohm is niet echt super. ;) Zeker als je kijkt wat een beetje vervangende speaker nodig heeft. :)

En trouwens, gevoeligheid van bv een setje B&W 703 S2's is niet veel hoger om maar iets te noemen, dus zo 'erg' is het nu ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Joopieboy op 30-12-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Precies, want dan weet je ook gelijk wat ze als eerste meeneemt.... :+

* mr_petit heeft overigens geen gehoorschade (bij de bedrijfarts afgelopen jaar nog getest en gehoor was 120%, bovengemiddeld goed), wat apart is omdat ik een drive in show heeft gehad in m'n studentenjaren....

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 30-12-2017 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De muziekkeuze van vandaag; Einaudi by Lavinia - Passaggio

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26165246_10213805784155394_6219473403371588777_n.jpg?oh=9d9c3c79c5b013b0107f8f62083e5e30&oe=5AC31AF6

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Kreeg net een mailtje van de platenboer dat "led zeppelin celebration day lp box set" nog binnen is gekomen en dat hij onderweg is .... ik zeg nu nog de 30 miljoen in de staatsloterij en het jaar is helemaal goed :) :9~

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, dan is het niet helemaal goed want dan moet er een nieuwe platenspelert komen. Dus kost je dat een flink luxeprobleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
oldsmelly schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:36:
Kreeg net een mailtje van de platenboer dat "led zeppelin celebration day lp box set" nog binnen is gekomen en dat hij onderweg is .... ik zeg nu nog de 30 miljoen in de staatsloterij en het jaar is helemaal goed :) :9~
Er gaat hier wel iets mis. Die zou ik eigenlijk winnen. Moge de beste winnen :+.

Zou wel wat extra budget geven voor de volgende platenbeurs hier in Hengelo (28 januari). Wat me dan weer de kans geeft: iemand van hier nog daar te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

oldsmelly schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:36:
Die wil ik ook wel kopen ooit als die nog leverbaar is _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Nou, ik ben vandaag bezig geweest met mijn kringloop-PS-LX2 (Sony). Voor zover ik kan zien, loopt hij als een zonnetje. De arm gaat terug aan het einde waarna de speler keurig stopt. Los van et feit dat ik nog geen juiste olie voor de armlift heb gekocht, loop ik tegen een ander probleem aan waar ik niet uit kom.

De reject-toets heeft als effect dat de arm omhoog gaat, naar de armsteun draait waarna de speler stopt.....en meteen weer start waarna de arm een zwiep richting spindle krijgt en alles van voor afaan begint. Dit stopt niet vanzelf. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Er is geen servicemanual te vinden van deze speler en met de manuals van vergelijkbare types ben ik vanmiddag niet veel verder gekomen.

Nadeel is dat de platter op de speler moet liggen om dit mechanisme te laten werken, wat het klussen aan deze speler niet makkelijker maakt.......

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Pierre schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:20:
[...]

Die wil ik ook wel kopen ooit als die nog leverbaar is _/-\o_
Sounds Haarlem heeft hem.misschien nog komt de mijne ook vandaan

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Allemaal de beste (muzikale) wensen voor 2018!!!!
Dat het jullie mag brengen wat jullie nodig hebben.......en net een beetje meer, als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
Lol, reageerde oorspronkelijk op iets heel ouds :+

Maar... aangezien ik 3 draaitafels in huis heb, en 1 voorversterker... mis ik wat :-)

Nu heb ik wel een Pro-ject Phono Box II liggen, maar geen voeding.
Is dit ding het waard een voeding voor te zoeken? En euh, waar?
Ding moet namelijk 16v AC hebben, meestel zoek ik eerst bij Conrad voor dit soort fratsen, maar daar kan ik niks vinden. Via vinylvinyl.nl kan ik wel iets vinden, maar niet in stock :/

Wat mogelijk nog wel werkt is de reservevoeding van Schiit, die hebben namelijk wel een 16v dingetje liggen en kost maar 12 euro (ex verzending waarschijnlijk).

Zit ook te kijken wat er nog meer/nieuw te krijgen is, ART DJ Pre II komt overal als erg goed voor het geld naar boven, maar vraag me ook af of er iets beters is (duh, maar tegen welke prijs) dan mijn Rega Phono, zodat ik die mogelijk kan vervangen.

[ Voor 200% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 01-01-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:50
Als Henley ze heeft (https://www.henleyaudio.c...tmentIds=1&CategoryIds=28) dan kunnen ze die in NL ook wel bestellen, en anders koop je deze (incl voeding) http://www.vinylvinyl.nl/project-phono-box-mm-basic.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:37:
Lol, reageerde oorspronkelijk op iets heel ouds :+

Maar... aangezien ik 3 draaitafels in huis heb, en 1 voorversterker... mis ik wat :-)

Nu heb ik wel een Pro-ject Phono Box II liggen, maar geen voeding.
Is dit ding het waard een voeding voor te zoeken? En euh, waar?
Ding moet namelijk 16v AC hebben, meestel zoek ik eerst bij Conrad voor dit soort fratsen, maar daar kan ik niks vinden. Via vinylvinyl.nl kan ik wel iets vinden, maar niet in stock :/

Wat mogelijk nog wel werkt is de reservevoeding van Schiit, die hebben namelijk wel een 16v dingetje liggen en kost maar 12 euro (ex verzending waarschijnlijk).

Zit ook te kijken wat er nog meer/nieuw te krijgen is, ART DJ Pre II komt overal als erg goed voor het geld naar boven, maar vraag me ook af of er iets beters is (duh, maar tegen welke prijs) dan mijn Rega Phono, zodat ik die mogelijk kan vervangen.
Voor die Phono box II van Pro-ject kun je ook gewoon voorzien van een DC voedingsadapter...
Het verschil tussen een apparaat die AC stroom vraagt en een apparaat die DC stroom vraagt is namelijk alleen de gelijkstroom richter... Deze maakt van AC stroom DC stroom...

In het geval van de Phono box heeft de phono preamp dit zelf aanboord waardoor deze niet in de voeding hoeft te zitten, van daar AC-AC adapter... Echter zal hij het ook doen met een AC-DC adapter doen, alleen de interne gelijkstroomrichter staat uit zijn neus te peuteren omdat de stroom al gelijkgericht aan komt...

Ik zal straks wel eens kijken of ik een geschikte voeding kan vinden voor je online... Komt goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
@KeRsTmAnNeKe
Ik heb inmiddels twee opties gevonden. De een is goedkoop en de ander is duur (maar wel de beste keus als je een betere geluidskwaliteit wil):

1. Een vervangende Pro-ject compatible adaptor: http://www.vinylvinyl.nl/...acement-power-supply.html

2. Een aangepaste voeding die 16 Volt stabiel kan leveren en daardoor een betere en rustigere weergave laat horen uit je Pro-ject: https://nl.aliexpress.com...aazCJILS&isOrigTitle=true

De laatste voeding is opgebouwd rondom een degelijke ringkern transformator die maximaal met 2 Ampere belast mag worden (hij kan 3x meer vermogen leveren dan de originele meegeleverde voeding van Pro-ject) en is voorzien van audiofiele Nichicon Fine Muse Gold condensators...

De eerste voeding is een instap voeding die het ook zou moeten doen, maar dan haal je niet het maximale uit de Pro-ject Phono BoxII... Het enige wat ik niet zeker weet is of het plugje aan de kabel de juiste is... Gelukkig zijn er schroefbare varianten te koop en als je de juiste besteld moet dit geen probleem zijn (geld voor beide voedingen)...

Het is maar net wat je wilt... ;)

Ik zie net dat Conrad deze pluggen ook heeft, maar dan als soldeerbare uitvoeringen:
https://www.conrad.nl/nl/...Fc846996%1F0223010&page=2

edit: 18:13 uur:

Ik zie net wat tegenstrijdig heden bij de tweede voeding... In de titel tekst staat dat hij 16 volt kan leveren en in de omschrijving komt die 16 volt niet voor (wel 18 volt)... Ik heb daarom nog even verder geneusd en deze gevonden:
https://nl.aliexpress.com...uts-XMOS/32822560998.html

Ik kan het niet lezen, maar de condensators lijken ook in deze voeding voor een grootdeel van Nichicon te zijn... Ook een aanrader en een stuk goedkoper!

[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 01-01-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:37:

Ik heb zelf weinig ervaring met de ART DJ Pre II maar wil nog wel ff deze post quoten over een vergelijk met de goedkope TC-750:
B___MAN schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:27:
[...]

Gisteren binnen gekregen en getest. Klinkt top! :)
(Veel beter dan de ART DJPRE II, die ik snel weer heb teruggestuurd)
Bedankt voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-01-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Apart, lees elders weer andere verhalen... zou evt beide kunnen bestellen en vergelijken.

@rcor Die vervangende had ik ook al gevonden, alleen die is niet te bestellen, wel al mailadres achter gelaten.

Die andere voeding is DC, terwijl ik AC nodig heb. (en ik heb ook maar een tientje betaald voor de voedingloze preamp, dan is dit wel prijzig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Als je een 16v DC voeding aansluit op een 16V AC ingang is de kans groot dat de phonopre te weinig spanning krijgt.
Voor de rest gaat DC natuurlijk gewoon door de gelijkrichter heen die in de phonopox zit, zolang de polariteit juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:22:
Als je een 16v DC voeding aansluit op een 16V AC ingang is de kans groot dat de phonopre te weinig spanning krijgt.
Voor de rest gaat DC natuurlijk gewoon door de gelijkrichter heen die in de phonopox zit, zolang de polariteit juist is.
En met deze schroefbare laagspanningsstekker kun je zelf de polariteit aanpassen omdat deze de kabels via schroeven vast zet (handig omdat je dan niet hoeft te solderen):
http://www.mercateo.nl/p/...ml?ViewName=live_nl~s.100

Deze is uiteraard als voorbeeld... Je dient wel de juiste maat stekker te kopen zodat je 'm kunt aan sluiten op de Phono boxII phono preamp...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 01-01-2018 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ja je kan natuurlijk ook een normale barrelplug solderen zoals je dat zelf wilt.
En als de phonobox van binnen dubbel gelijkgericht is maakt het weer niets uit.

Maar het belangrijkste is de spanning. 16v AC wordt iets van 20V DC!

Maar ik zou zelf gewoon het originele adaptertje kopen als ik geen verstand van electronica had.
Voor de mensen die dat wel hebben stellen de vraag helemaal niet op het internet natuurlijk.
Zoveel mooie kitjes en ontwerpjes op het internet om een superduper gestabiliseerde voeding voor een phonopre te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^^^Wat mrpetit zegt. Die gespecificeerde 16VAC betreft een RMS waarde maar de piekwaarde zal een factor √2 hoger zijn, dus 22.5V. De AC spanning wordt door de gelijkrichter gehaald om de AC sinusgolf gelijk te richten tot een DC spanning, de waarde zal intern dan ruim 20V zijn. Om een en ander nog even na te gaan zou een schemaatje van de print van die phono pre wel handig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

Net een veiling gewonnen van een collectie jaren 70 en 80 pop en rock. 400+ LP's voor minder dan 2€ per LP! 8)

Eens kijken hoe snel ik een afspraak kan maken om ze af te halen.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke lijst, want het meeste is onbekend.

* momania happy! 8) :*)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:44
momania schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:05:
Net een veiling gewonnen van een collectie jaren 70 en 80 pop en rock. 400+ LP's voor minder dan 2€ per LP! 8)
* momania happy! 8) :*)
Dat kan ik me voorstellen, wat leuk! Veiling klinkt als Catawiki, of wellicht BVA auctions. Waar heb je je slag geslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gewoon op de lokale marktplaats website ricardo.ch :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat wordt dan ook een ritje naar de dichtsbijzijnde Ikea voor een Kallax om die 400 LP's in op te bergen.
Of heb je een hoop boodschappenkratten of bananendozen staan?

* The Eagle moet er verder niet aan denken om 400 LP's schoon te moeten maken voor gebruik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

't Is nog maar de vraag of ik ze allemaal ga houden natuurlijk, maar meubels wordt aan gewerkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

The Eagle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:03:
Dat wordt dan ook een ritje naar de dichtsbijzijnde Ikea voor een Kallax om die 400 LP's in op te bergen.
Of heb je een hoop boodschappenkratten of bananendozen staan?

* The Eagle moet er verder niet aan denken om 400 LP's schoon te moeten maken voor gebruik :X
Je bent even van de straat moet kunnen lol :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Sodeknetter..... gooi net Led Zeppelin Celebration Day op de spelert.... _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 02-01-2018 16:44 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
R.I.P. Rick Hall bron
Eigenaar van de Fame studio in Muscle Shoals Alabama waar vele 60's hits vandaan kwamen.

De huisband had de bijnaam "The Swampers".

The Swampers gingen later in de Muscle Shoals Sound Studio in Sheffield Alabama een eigen studo runnen. Daar hebben oa the Rolling Stones ook nog opgenomen.

Wij zijn daar in 2014 ook nog geweest.

[ Voor 84% gewijzigd door Bestla op 02-01-2018 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
En bijbehorende Netflix documentaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

Ben sinds een tijdje met veel interesse het forum aan het volgen vanuit het verre Antwerpen, BE. Ik ben nog een volledige platenspelermaagd, maar zou graag deze ontspannende hobby aanvatten.
In mijn zeer jonge jaren had ik er wel eentje, maar had ik geen idee waarop en waaraan. Ik legde er gewoon en plaatje op en genoot van het geknars dat uit de ingebouwde boxen kwam.

Nu, heel wat jaren later en een verhuis volgende maand, dacht ik: het perfecte moment om een nieuw huisje in te huldigen met het heerlijke geluid van een lekker plaat (grote Dire Straits, pink Floyt en BB King fan).

De info die ik ondertussen heb kunnen verzamelen was super handig. Maar om nu de stap te zetten naar het aanschaffen van is weer iets anders.

Wat zeker niet: die populaire retrokoffertje (naam ben ik even kwijt)
Technics, Dual en Denon heb ik dan weer vaak zien passeren als aanraders.
Over de verschillende modellen en specificaties ben ik nog niet volledig mee, maar dat komt gaandeweg wel hoop ik.
Indien een tweedehands, zeker de naald nakijken en indien mogelijk beluisteren bij verkoper.
ik heb gemerkt dat ze op tweedehandssites binnen de 10 uur verkocht zijn dus snel zijn is de boodschap.

Mijn budget is tot een €150, maar moest het er wat overgaan in ruil voor kwaliteit zeker ok. Moet er ook nog wel een versterker en boxen bij aanschaffen dus ik wil niet al te gek gaan doen.

Deze kwam ik zonet tegen:
https://www.2dehands.be/m...tenspelers-392487386.html

Moesten jullie zelf nog aanraders hebben, altijd welkom. Ik wil gerust is een uitstapje naar Nl doen om er eentje op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:42:

Deze kwam ik zonet tegen:
https://www.2dehands.be/m...tenspelers-392487386.html

Moesten jullie zelf nog aanraders hebben, altijd welkom. Ik wil gerust is een uitstapje naar Nl doen om er eentje op te pikken.
heya, welkom.

Tav je ad ; geen stofkap. moet je dan nog wel zien te vinden.
Zelf heb ik poosje geleden een SL-3200 gekocht voor 90 euro.

En heb je op je versterker een phono in? Anders moet je ook nog een phono-pre-amp kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ik zou zelf wegblijven van dit soort dj tafels, zeker als beginner.
Veel van dit soort tafels zijn van matige kwaliteit, en hoe ze gebruikt zijn laat vaak ook te wensen over (wannabe dj's).
Dus als je niet weet hoe je armspeling moet controleren/afstellen etc niet aan beginnen.
Die stanton in de advertentie is sowieso af te raden; da's een scratch tafel met rechte arm zonder offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je voor de reacties, dan zoek ik nog even verder. Het s moeilijk om als leek in te schatten of er een goede prijs gevraagd wordt :)

Een versterker moet ik me ook nog aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:11:
dank je voor de reacties, dan zoek ik nog even verder. Het s moeilijk om als leek in te schatten of er een goede prijs gevraagd wordt :)

En speakers en, en, en, enz.

Als je er eenmaal aan begint, is er geen einde. :)

Blijf inderdaad weg bij de kofferkrassers zoals Crosley / Krasley.

Beter zijn Technics, Sony, Denon, Dual, Thorens. Zoek maar op de merken uit de jaren 70 en 80. Dan is er ook nog belt drive of direct drive. Er is ook nog idler wheel, maar focus eerst eens op de eerste 2 aandrijvingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:11:

Hoi,
Nog een Belg, leuk :)
Welkom alvast, het is een zeer leuke hobby en dit is een zeer leerzaam forum. Ik ben hier ook ooit gestrand met meer vragen dan wat anders en heb ondertussen volkomen doorgedraaid en heb momenteel 6 platenspelers en bijna 700 LPs gekocht in bijna 3 jaar. Het is een echte verslaving. 8)7

Ik stuur je zometeen een PM, ik heb misschien iets te koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ojeee dat belooft. gelukkig woon ik samen met een muziekliefhebber die al staat te springen om samen een LP collectie op te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurabaas94
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik sta op het punt een Philips 312 over te nemen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de koop?
Ik las al iets over de aan/uit knop die bij dit model niet erg sterk is bijvoorbeeld.

Daarnaast is het enige qua speakers dat ik hier heb staan een setje computerspeakers, wat ok gaat met een voorversterkte platenspeler maar ik vroeg me af of jullie tips hebben voor de aansluiting van de evt toekomstige philips speler?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furbz4300
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-06 17:51
Hallo Allemaal,

De afgelopen paar maanden kreeg ik het idee in mijn hoofd om weer eens een vinyl af te willen spelen. De wens heb ik altijd al gehad, maar nooit echt de ruimte. Nu ben ik begin september verhuist en heb ik ruimte in overvloed (beginpunt van alles).
Langzaamaan kreeg het idee vastere vormen aan en na een zoektocht van enkele weken op Marktplaats etc, heb ik een mooie gereviseerde Dual CS505-2 op de kop weten te tikken voor 95 euro. Niet heel goedkoop, maar ook niet het duurst, al met al was ik zeer tevreden. Nu liep ik tegen een probleem aan, ik had verder helemaal niks... Geen versterker, geen boxen en om dan tegen een mooie platenspeler aan te kijken waar je niks mee kan, is zeer frustrerend ;).
Dus op naar het volgende, de versterker.
Dit was wat mij betreft echt het lastigst! wat is een goede versterker? wil ik deze met Phono, of moet ik nog een pre-amp kopen, wat is kwaliteit, wat is dit niet? Uiteindelijk geprobeerd om zoveel mogelijk informatie van het forum af te halen en ik kwam tot de conclusie dat hier er een aantal merken "gegarandeerd" (ben je daar ooit echt zeker van?) voor redelijke kwaliteit staan. Denon, marantz, Harman & Kardon.
Een collega van mij wilde van zijn Hi-Fi set af. 2 kleine JBL satellite speakers, 2 grotere zuilen en een H&K 3480 uit 2003, met phono aansluiting. Bingo, die wilde ik wel, nog grotere bonus, het was compleet gratis. score!!!!
Enter collega #2, die wilde van zijn speakers af. een set Infinity mk 81 II, €100,- wilde hij ervoor hebben en met de bezuinigingen van de versterker kon dat er wel vanaf.
Nu kan ik beginnen met mijn platen collectie, waarbij mijn favoriete album (Metallica - Master of puppets), ongeveer tegelijkertijd binnen kwam met de nieuwe set boxen. Dit was ook de eerste plaat om alles mee te testen en het klinkt geweldig, ik wil nooit meer iets anders!
Hoop dat jullie het kunnen waarderen!

Corsair 500D - Core I7 3930K - MSI X79A-GD65 (8D) - 1 x MSI GTX1070 - Samsung EVO 940 500GB - OCZ Vertex 3 240GB - 16GB corsair vengeance - 4TB Western digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wij waarderen het nog meer met foto's ;) Maar klinkt goed, leuk om zo te beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Zo'n Dual is geweldig O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mEM9Ddvx86Jw5oTnEj5txyAu/medium.jpg

Heb hem zelf ook :+ Alleen een scheur in de kap. Die zoek ik ook opnieuw.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furbz4300
Joopieboy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:09:
Wij waarderen het nog meer met foto's ;) Maar klinkt goed, leuk om zo te beginnen!
Ik zal vanavond even een foto maken van mijn setup!

Corsair 500D - Core I7 3930K - MSI X79A-GD65 (8D) - 1 x MSI GTX1070 - Samsung EVO 940 500GB - OCZ Vertex 3 240GB - 16GB corsair vengeance - 4TB Western digital

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Laurabaas94 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:28:
Ik sta op het punt een Philips 312 over te nemen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de koop?
Ik las al iets over de aan/uit knop die bij dit model niet erg sterk is bijvoorbeeld.

Daarnaast is het enige qua speakers dat ik hier heb staan een setje computerspeakers, wat ok gaat met een voorversterkte platenspeler maar ik vroeg me af of jullie tips hebben voor de aansluiting van de evt toekomstige philips speler?
Leuk, die heb ik ooit als jonkie van mijn oma geërfd. Deed het goed.

Kijken of hij goed op snelheid loopt (zo niet dan moet er mogelijk een nieuwe snaar op). Kijken of beide snelheden werken (33/45 rpm), daarbij kijken of de lampjes het doen van de verlichte toetsen (eerste versies groene lampjes, latere versies rode lampjes). Kijken of de stop toets & lampje werkt. Kijken of de platenspeler aan het einde van de plaat automatisch stopt en de arm omhoog gaat.

En vooral luisteren of ie goed klinkt: uiteraard uit beide kanalen geluid, geen snelheidsvariatie (jengel), geen geslis met zangpartijen, dat soort zaken.

Waarschijnlijk is ie uitgerust met een Philips 400 element, klinkt ie niet goed dan is wellicht de naald versleten, de naalddruk/dwarsdrukcompensatie niet goed afgesteld of is er in het ergste geval een probleem met de vrije beweging van de arm.

Ik weet niet wat de Philips 312 moet kosten? Is er iets wat minder goed is dan verwacht dan kan je wellicht proberen wat af te dingen.

Verder heb je op zijn minst een phono-voorversterker nodig zodat je die op je actieve (ingebouwde versterker) computerspeakers kan gebruiken. De TCC-750 kost 40 euro en is een goede keus (google zelf). Je hebt dan vermoedelijk ook nog een verloopkabeltje nodig van tulp links/rechts op de phono pre naar stereo 3,5mm jack voor je actieve speakers, maar het kan natuurlijk ook dat je speakers andere aansluitingen hebben, kwestie van controleren.

Wat je ook kan doen is meteen betere speakers op de kop tikken en een complete versterker met ingebouwde phono pre. Als je dat goedkoop wilt dan wordt dat ook weer zoeken op marktplaats naar versterkers uit de 80/90-er jaren plus een set nette speakers. Reken dan toch wel op een prijs van zo'n 100 euro maar dan klinkt het vast en zeker beter dan met computerspeakertjes. Tenzij je super dure computerspeakers hebt. :P

Hier kan je je alvast wat inlezen over de Philips 312, zodat je met wat kennis bij de verkoper komt.

http://www.grammofoon.com..._22GA312.htm&ContentFrame
https://vintage-turntable.com/philips-312.html

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 03-01-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurabaas94
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023
Cap schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:43:
[...]

Leuk, die heb ik ooit als jonkie van mijn oma geërfd. Deed het goed.

Kijken of hij goed op snelheid loopt (zo niet dan moet er mogelijk een nieuwe snaar op). Kijken of beide snelheden werken (33/45 rpm), daarbij kijken of de lampjes het doen van de verlichte toetsen (eerste versies groene lampjes, latere versies rode lampjes). Kijken of de stop toets & lampje werkt. Kijken of de platenspeler aan het einde van de plaat automatisch stopt en de arm omhoog gaat.

En vooral luisteren of ie goed klinkt: uiteraard uit beide kanalen geluid, geen snelheidsvariatie (jengel), geen geslis met zangpartijen, dat soort zaken.

Waarschijnlijk is ie uitgerust met een Philips 400 element, klinkt ie niet goed dan is wellicht de naald versleten, de naalddruk/dwarsdrukcompensatie niet goed afgesteld of is er in het ergste geval een probleem met de vrije beweging van de arm.

Ik weet niet wat de Philips 312 moet kosten? Is er iets wat minder goed is dan verwacht dan kan je wellicht proberen wat af te dingen.

Verder heb je op zijn minst een phono-voorversterker nodig zodat je die op je actieve (ingebouwde versterker) computerspeakers kan gebruiken. De TCC-750 kost 40 euro en is een goede keus (google zelf). Je hebt dan vermoedelijk ook nog een verloopkabeltje nodig van tulp links/rechts op de phono pre naar stereo 3,5mm jack voor je actieve speakers, maar het kan natuurlijk ook dat je speakers andere aansluitingen hebben, kwestie van controleren.

Wat je ook kan doen is meteen betere speakers op de kop tikken en een complete versterker met ingebouwde phono pre. Als je dat goedkoop wilt dan wordt dat ook weer zoeken op marktplaats naar versterkers uit de 80/90-er jaren plus een set nette speakers. Reken dan toch wel op een prijs van zo'n 100 euro maar dan klinkt het vast en zeker beter dan met computerspeakertjes. Tenzij je super dure computerspeakers hebt. :P

Hier kan je je alvast wat inlezen over de Philips 312, zodat je met wat kennis bij de verkoper komt.

http://www.grammofoon.com..._22GA312.htm&ContentFrame
https://vintage-turntable.com/philips-312.html
top! bedankt voor alle info, toch fijn om alles te horen van iemand die er bekend mee is :) als het goed is is het apparaat ook goed onderhouden, maar dit is een goede checklist! ik ga jullie updaten zodra ik alles voor elkaar heb _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Laurabaas94 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:55:
[...]

top! bedankt voor alle info, toch fijn om alles te horen van iemand die er bekend mee is :) als het goed is is het apparaat ook goed onderhouden, maar dit is een goede checklist! ik ga jullie updaten zodra ik alles voor elkaar heb _/-\o_
Ik weet van Philips / Erres / Aristona bandrecorders dat deze vaak versleten aandrijfsnaren bezitten die echt vergaan zijn tot stroop...

Het zou mij niet verbazen dat dezelfde soort snaren ook zijn toegepast op de platen spelers van Philips en zijn neven merken...

Ongeacht of deze nog goed zijn zou ik ze gewoon vervangen (zijn gewoon te bestellen via William Thakker (www.thakker.eu))... Duur zijn ze bij hem niet en je voorkomt een hoop poets ellende in de toekomst als de snaar echt vergaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:19
De riemen van Philips platenspelers kunnen inderdaad vergaan zijn tot gesmolten dropveters. Ik heb een tijdje geleden een 212 in goede staat maar met vergane snaar gekocht. Het kost even wat werk en uiteraard heb je een nieuwe snaar nodig, maar het zijn verder fijne spelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Marcel schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:34:
De riemen van Philips platenspelers kunnen inderdaad vergaan zijn tot gesmolten dropveters. Ik heb een tijdje geleden een 212 in goede staat maar met vergane snaar gekocht. Het kost even wat werk en uiteraard heb je een nieuwe snaar nodig, maar het zijn verder fijne spelers.
Het schijnt dat het spul Dasty van de Wibra je beste vriend is als je de smurrie moet verwijderen... Ik ben ook lid van de Facebook pagina "Bandrecorder fans Nederland" (ja ik heb een levendige hobby als het om analoge audio gaat) en daar lees je genoeg over Philips en hun stroperige snaren... Dasty wordt daar genoemd als het wonder middel om de boel schoon te maken en te ontdoen van de snaar resten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik gebruik heel veel dasty voor verschillende dingen, maar dasty kan op sommige materialen wel aggresief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:19
Inderdaad, Dasty ontvetter werkt als een trein en heeft bij mijn 212 geen andere materialen aangetast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nieuwe aanwinst :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T5oAyIXCrg5m7Qs2W0Jo4oKD/full.png

Assassin's Creed:Black Flag, Limited Edition 2 x LP OST

tenminste wat te draaien op 19-09 :+

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 04-01-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Notna schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:00:
Nieuwe aanwinst :9

[afbeelding]

Assassin's Creed:Black Flag, Limited Edition 2 x LP OST

tenminste wat te draaien op 19-09 :+
Gaaf, wie is de uitgever hiervan?
Als je gamesoundtracks vet vindt, kun je eens kijken op iam8bit

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Jasphur schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:08:
[...]

Gaaf, wie is de uitgever hiervan?
Als je gamesoundtracks vet vindt, kun je eens kijken op iam8bit
https://www.discogs.com/B...l-Edition/release/5615118

Ubisoft Music zo te zien.

Ik ben met name een AC fan, dus dit kan eigenlijk niet missen. Maar sinds mijn zoon en vrouw harp/cello spelen en ik een goede (voor mijn oren iig :+) HiFi set up heb, waardeer ik game muziek wel des temeer.

Thanks voor de link!

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 04-01-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 23:06
Gisteren een Technics SL-3310 op de kop getikt, die bij aankoop er goed uitzag maar na thuis aansluiten toch wat minder bleek te werken. De arm werd door het automatische mechanische letterlijk gelanceerd over de platter en ging vervolgens terug naar de rustpositie. Daarnaast was de platenspeler ook bijna niet op het juiste toerental te krijgen.
Na het openschroeven werd al vrij snel duidelijk waarom het niet werkte, zo'n beetje al het vet was uitgedroogd. Na alles schoongemaakt en opnieuw ingevet te hebben, draaide hij weer mooi rustig en werkte het automatische systeem ook weer.

Klaar voor gebruik dacht ik, maar toen kwam ik er achter dat de naald scheef zat. Het orginele element (270c) zit er nog in en daar moet dus een nieuwe naald voor komen. Nu zie ik internet de EPS270SD en de EPS270ED voor bijkomen als optie. Kan iemand mij vertellen welke ik moet hebben?
Daarnaast ben ik ook opzoek naar olie voor de motor spindle, degene die Technics adviseert is inmiddels niet meer te krijgen, is hier een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
@sven5010 Woon je toevallig in de buurt van Breda? Daar zit namelijk Green Vinyl. Zij zijn een specialist in het repareren van Technics en verkopen ook onderdelen en elementen speciaal voor Technics.
Of bel/mail ze anders even. Ze zijn er vriendelijk en geven mede Technics fans graag advies (andere merken ook trouwens, maar daar weten ze vaak iets minder van af).

[ Voor 24% gewijzigd door Jasphur op 04-01-2018 15:26 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furbz4300
Belofte maakt schuld. Hierbij een foto van mijn kleine setup met gratis erbij, mijn favoriete album.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FOyzmxZH0T0hplhNfMoeIL7C/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 13:12

Wimmel

Hello

sven5010 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:13:
...
Daarnaast ben ik ook opzoek naar olie voor de motor spindle, degene die Technics adviseert is inmiddels niet meer te krijgen, is hier een alternatief voor?
Zou de olie van een SL1200 voldoen? https://www.albepro.nl/te...origineel-sfw0010-en.html

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarom moeilijk doen? Ik gebruik er zelf gewone naaimachineolie van kroonolie voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Omdat naaimachineolie veel te schraal is voor gebruik in een platenspeler.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Schraal, leg uit? :) Het is gewoon olie en niet van een soort kruipolie maar wel iets wat beter blijft zitten. Of is wat jij bedoelt meer een soort vet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Naaimachineolie is te dun voor een platenspelerlager en is daarnaast ontwikkeld voor hoge toerentallen en niet voor de 33 tot 45 toeren van een plateaulager.

https://www.hifi.nl/artik...-platenspeler-smeren.html

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat ik zo lees is het een wat dikker vet wat standaard gebruikt wordt idd, dan zou naaimachine olie net te dun kunnen zijn idd.

Maar een naaimachine maakt ook maar een tiental toeren per minuut hoor, dat valt reuze mee. :)

Alleen zou ik het vertikken om 2 tientjes + verzendkosten te betalen voor een geschikte olie/vet als er veel meer soorten zijn die beter betaalbaar zijn. Lijkt mij dat je dan meer moet gaan zoeken in lagerolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ja naaimachineolie is veel te dun.
Een goed alternatief is compressorolie.
Dat heeft enigzins de dikte van motorolie, maar dan zonder allerlei toevoegingen om onder hete omstandigheden te functioneren.
Je kan compressorolie trouwens krijgen in verschillende viscositeiten (globaal tussen de 40 en 120). Die worden gemeten bij 40 graden in dit geval

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2018 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ik zou trouwens in een plateaulager (of elk ander lager) géén olie 'additief' gebruiken zoals al die wondermiddeltjes die je ziet als Slick50 of TSL (tri star lube).
De meeste van die middelen bestaan uit een hoge concentratie gechloreerde paraffine. Dat kan welliswaar de frictie verminderen (je ziet vaak van die machines waarbij een lagerschaal tegen een draaiende schijf wordt gedrukt en de slijtmarkering na een paar minuten is dan een maat voor de smering), maar dat is alleen bij hele hoge puntbelastingen (dat dus daadwerkelijk 1mm metaal oid in 10 minuten wegslijt).
Dat werkt op basis van dat op dat slijtoppervlak de temperatuur extreem hoog wordt waardoor de gechloreerde paraffine ontbindt en het chloor een aktieve verbinding met het metaal aangaat en een soort van vliegroestlaagje vormt wat erg glad is. Nadeel hiervan is dat het smeermiddel zelf dus degradeerd.
Dit zijn allemaal zaken die niet voorkomen in een draaitafellager wat 1x per 2 seconde ronddraait. Daar wil je vooral een stabiele olie in hebben die geen last van oxideren/veroudering etc heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VipeV
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:21
Ha allemaal,

Sinds afgelopen februari (pas) gegrepen door vinyl en zo nu en dan dit topic gevolgd. Bij de start van het nieuwe jaar dacht ik, laat ik ook eens wat posten. Dus bij dezen!

In februari een nieuwe Rega Planar 2 gekocht als aanvulling op mijn bestaande stereo set. Voorgaande jaren mijn set (Denon SA-3300 | Onkyo C-7030 | Dali Z1) gebruikt voor het afspelen van CD's. Nu langzaam en gestaag een vinyl collectie aan het aanleggen en lekker plaatjes draaien.

Vandaag is ook mijn eerste plaat van 2018 binnengekomen: Oh Wonder - Ultralife

Hieronder nog een foto van mijn speler:
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/33tsbr7.jpg
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.