MuziekLiefhebbert
Mwow vasthouden aan oud spul is niet altijd beter, zeker bij de gewone standaard spelers maak dit echt niet veel uit...franssie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:17:
Als de kosten vergelijkbaar zijn maar de resultaten ook zou ik altijd voor de originele oplossing kiezen, nieuwe naald dus en geen AT95e.
Een originele setup (of het nu een pickup, auto of boot betreft) is mijns inziens altijd net wat meer waard, 'downgraden' naar aftermarket kan altijd nog (niet beledigend bedoeld, ik draai zelf met een AT95e).
En je weet het effect (leercurve) dus soms is het beter om niet terug te vallen op de de oude vertrouwde keuze.
* franssie sluit zijn eigen en persoonlijke mening zonder enoge garantie nu af.
Ik moet toch zeggen dat ik erg blij ben dat ik ben gaan experimenteren. Volgens mij zat er standaard een AT91 element in zelfs, de 95 bood voor mij niks, de Ortofon 2M Red was ok maar weinig beleving. Nu pas met de Shure M97Xe dat de boel tot leven komt.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Test het even met een cd van het zelfde album. Klinkt het dan wel goed, of ook voor geen meter? Je kunt prima in je platenspeler investeren maar als je speakers het probleem zijn is dat natuurlijk onzinChrosser schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:04:
Beste Vinylers,
Een hele tijd geleden heb ik hier eens rondgeneusd omdat ik interesse had in het draaien van Vinyl. Heb hier ook om advies gevraagd, maar tot aanschaf ben ik destijds niet gekomen. Inmiddels ben ik een verhuizing verder en heb ik reeds een half jaar een platenspeler en wat LP's tot mijn beschikking.
Het is de Pro-ject essential 2 (met ingebouwde pre-amp) geworden. De keuze is hierop gevallen vanwege mijn Bose cinemate 130 (2.1 set) zonder phono aansluiting. Nu ben ik best tevreden over het geluid, maar ik vind het geluid niet echt ''sprankelend'' of ''levend' te noemen.
Het geluid hangt wel een beetje af van de LP moet ik zeggen. Ik luister met name nieuwere LP's zoals Adele, Coldplay, Kensington, Linkin Park en ik vind dat daar ook wel kwaliteitsverschil in zit. Zou een beter element mij verder helpen, of moet ik toch een aparte phonoversterker aanschaffen. (Ik snap dat een Bose wellicht vloeken in de kerk is, maar ik ben eigenlijk best tevreden over het geluid). Misschien kunnen jullie mij helpen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat snap ik - daarom zei ik ook dat 'als de resultaten vergelijkbaar zijn' - Ik ben het met je eens dat investeren zinnig is, maar in dit geval betreft het een draaitafel van een derde die gewoon een speebare tafel terug wil. Dan zou ik wat voorzichtig zijn om er een AT95 of iets veel duurders onder te schroeven.Joopieboy schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:05:
Niet verkeerd! Disturbed heb ik al best even niet meer geluisterd eig.
[...]
Mwow vasthouden aan oud spul is niet altijd beter, zeker bij de gewone standaard spelers maak dit echt niet veel uit...
Ik moet toch zeggen dat ik erg blij ben dat ik ben gaan experimenteren. Volgens mij zat er standaard een AT91 element in zelfs, de 95 bood voor mij niks, de Ortofon 2M Red was ok maar weinig beleving. Nu pas met de Shure M97Xe dat de boel tot leven komt.Nadeel, wordt steeds duurder.
Na een APK zit je ook niet te wachten op sportvelgen en banden die wel goed rijden op een circuit maar verder op de openbare weg maar 5000km meegaan, je wilde een APK
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Die dual DMS-200 is ook een audio technica element.Wimmel schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:51:
Vraagje aan de kenners @mr_petit @Cap
Ik heb hier een Dual 1225 staan, voorzien van een Dual DMS-200 element met defecte DN-201 naald. Bestel ik voor 30 euro een vervangende naald of schroef ik er een AT-95E onder? Ik denk zelf het laatste maar ik ben het DMS200 element niet eerder tegengekomen.
De naald is echter sferisch/conisch itt eliptisch van de at-95e, en de compliantie ligt waarschijnlijk ook wat hoger (bij dit soort oudere naalden is het maar raden of ze dynamische of statische compliantie bedoelen, maar doorgaans hebben oude elementen sowieso een wat hogere compliantie).
Effectieve massa van de toonarm is naar schatting ca 12-13gr, dus de compliantie van de at-95e is wat aan de lage kant, maar je hoort ook nooit klachten over een at-95e in een project arm die waarschijnlijk even licht is. Ik zou dus eerder voor een at-95e kiezen dan voor een namaaknaald van onbekende kwaliteit die dezelfde prijs is. Je moet ook maar afwachten wat de compliantie van een namaaknaald is.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2017 22:53 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Vond je voor de DMS-200 een origineel naaldje in perfecte staat (nieuw en geen uitgedroogd rubbertje voor de ophanging) voor dezelfde prijs als de AT95e dan zou ik niet durven zeggen wat beter is, ik zou zelf dan voor de DMS-200 gaan. Maar die kans is gewoon erg klein.
Dat het element 40 jaar oud is hoeft trouwens geen probleem te zijn, de techniek die AT toen gebruikte zal niet veel afwijken van die van de AT95e en de houdbaarheid van elementen is, mits niet mishandeld door vocht, stroomstoten of fysiek geweld, zo'n beetje oneindig.
Je ziet overigens aan de compliantie van die DMS-200 dat ie wat dat betreft perfect aan de arm van de Dual is aangepast:

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 08-12-2017 23:37 ]
Ooh, bedankt voor de tip (Disturbed - Imortalized). Meteen besteld, helemaal vergeten dat ik daar nog geen vinyl van heb maar enkel luister via Deezer. Fijne band en mooi excuus om iets te bestellenoldsmelly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:57:
DingDong de bezorgert aan de deur :
FonkelNieuw Vinyl :-)
UB40 - Collected
Disturbed - Imortalized
Me weer Heppie :-)

Vrouw is net naar bed dus een album opgezet. Mooie single malt (Glen Garioch - Founders reserve voor wie het interesseert) uitgezocht voor bij No prayer for the dying van Iron Maiden (voor Sinterklaas gehad van mijn vrouw ^^).
Altijd lekker een schot whiskietje
Net lekker geluisterd en zowel UB40 als Disturbed klinken erg goed..
"Sound of Silence" echt kippetjes vel van, lijkt net of die hier in mijn huiskamer staat te zingen.
Maar ook de lekkere reggae meezingers van UB40 staan erg goed op de plaat
[ Voor 69% gewijzigd door oldsmelly op 09-12-2017 10:44 ]
MuziekLiefhebbert

In mijn enthousiasme was ik vergeten dat iets bestellen levertijd heeft, dus vandaag kan ik helemaal niet met die nieuwe naald aan de slag. Daarom maar geprobeerd de naald die er nog op zit goed te balanceren bij wijze van oefening
Een volgende probleem diende zich al wel aa, misschien heeft iemand hier ook nog zinnig advies voor.
De speler pakt hem niet altijd als ik de arm naar binnen beweeg, er klinkt een tikkend geluid maar het plateau gaat niet draaien. Dit is niet zo'n groot probleem, hij pakt hem ook vaak wel. Ik ben nog wat aan het experimenteren met hoe ik de arm beweeg maar dat lijkt geen invloed te hebben. Kan dit nog een voor de hand liggende danwel makkelijk op te lossen oorzaak hebben? Zoniet ben ik ook content.
Daarnaast is het hefmechanisme niet helemaal goed. Als ik de arm helemaal naar binnen beweeg, signaleert hij wel van oh plaat is klaar, lift de arm op en legt hem netjes in de houder, stopt met draaien. Ik vind dat echt prachtig trouwens. Maar het palletje voor omhoog/omlaag zit helemaal los, dus bij het erop leggen kan ik dit niet gebruiken. Ik hou de naald dan vlak over (binnen) de rand van de plaat en laat hem zelf zakken, zo min mogelijk bibberend. Vraag: kan dit kwaad? De buitenste groeven van de plaat, zijn die al wel spiraalvormig maar zonder muziek zogezegd? Ik kan me van vroeger herinneren dat mijn vader het ook altijd zo deed, tot ergernis van mijn moeder want zij dacht dat het slecht was (voor de naald, de plaat of de wereld in zijn algemeen weet ik eigenlijk niet).
Adviezen worden wederom erg gewaardeerd!
Met betrekking tot de armlift (hefmechanisme), als dat niet goed omhoog / omlaag wil is het wel van belang om te controleren dat het hefboompje dat de arm omhoog drukt niet tegen de arm komt tijdens het spelen. Er moet dus altijd een klein beetje ruimte tussen het hefboompje en de arm zitten, een millimetertje is al genoeg. Drukt ie tegen de arm dan kan deze niet vrij bewegen en klopt er natuurlijk niets van de naalddruk, hoe goed je die ook afgesteld hebt.
Het probleempje met het tikken/niet aanslaan duidt erop dat de microswitch die het aan/uit mechanisme bedient niet helemaal lekker geactiveerd wordt. Een kwestie van een beetje schoonmaken/smeren maar daarvoor moet de speler wel opengemaakt worden. Het kan ook goed zijn dat het bij regelmatig gebruik weer beter wordt.
[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 09-12-2017 18:14 ]
mr_petit schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:51:
...Ik zou dus eerder voor een at-95e kiezen....
Heren, bedankt voor jullie duidelijke en uitgebreide uitleg. In overleg met de opdrachtgever gaat er een AT95 op. Het DMS element bewaren we gewoon om de speler altijd weer origineel te kunnen maken.Cap schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:22:
Ik zou in dit geval ook voor de AT95e gaan....
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Afijn, kijk maar naar de foto

En los van de prachtige hoes en de handtekeningen is het ook een prachtig album. Echt een aanrader voor iedereen die van psychedelische rockmuziek uit de jaren '60 en '70 houdt. Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe album. Op basis van wat ik gisteravond heb gehoord, vermoed ik dat de nadruk meer op 'rock' dan op 'psychedelisch' ligt. Ik wacht het af.......
Tof, ik was er ook bij in Eeklo.Vintage1967 schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:51:
Gisteravond weer eens naar een concert van DeWolff geweest. Kadootje van vrouw en dochter. En natuurlijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer een LP te kopen. Dit keer het album 'Strange Fruit And Undiscovered Plants'. En ook dit album is door alle drie de bandleden gesigneerd. Dat vind ik zo gaaf.
Afijn, kijk maar naar de foto:
[afbeelding]
En los van de prachtige hoes en de handtekeningen is het ook een prachtig album. Echt een aanrader voor iedereen die van psychedelische rockmuziek uit de jaren '60 en '70 houdt. Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe album. Op basis van wat ik gisteravond heb gehoord, vermoed ik dat de nadruk meer op 'rock' dan op 'psychedelisch' ligt. Ik wacht het af.......
Vinyl | ||
![]() | ![]() | ![]() |
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Leuke aanwinsten (Animals moet ik ook nog eens op Vinyl hebben) en dat zijn nog wel redelijke prijzen ook.TheKerremenke schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:23:
<> Prijzen liepen uiteen van 1 euro knallers tot een 12,- voor Pink Floyd.
<>
Misschien volgend jaar die beurs een combineren met een kerstmarktje/weekeinde Zuid NL - ik kom daar sowieso te weinig.
Dat was dan die platenbeurs in een dorpshuis? Dat zal de exposanten ook wel minder kosten aan kraamhuur.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wel grappig jou idee om het met een kerstmarkt te combineren. Aangezien ik afgelopen zaterdag met mijn vriendin naar Valkenburg ben geweest. Idioot lange rijen om de kerstmarkt in de mergelgrotten te bekijken. Waren een 20 tal touringcar bussen uit Duitsland, België, Nederland.. Dus gewoon lekker rondgelopen door het stadje alwaar ook een kleine kerstmarkt was.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Dire Straits – Making Movies
Eric Clapton – Behind The Sun
Cream – Disraeli Gears
Eric Clapton, Beck & Page – Clapton, Beck & Page
Heart – Dreamboat Annie
Jean Michel Jarre – Oxygène
Neil Diamond – Love At The Greek
Stevie Ray Vaughan And Double Trouble – Soul ToSoul
Styx – Pieces Of Eight
Styx – Paradise Theatre
Styx – The Grand Illusion
ZZ Top – Tres Hombres
MuziekLiefhebbert

Dankjewel iedereen die geholpen heeft, hij doet het!

[ Voor 41% gewijzigd door Joopieboy op 13-12-2017 18:58 ]
Aldaar het volgende meegenomen omdat ik het niet kon laten (ja LP's kopen is verslavend...
Wat zien we:
- The Beatles - 1967-1970
- Emmylou Harris - Angel Band
- Emmylou Harris - Thirteen
De LP's en hoezen van Emmylou Harris bevinden zich in goede conditie... die van the Beatles heeft dringend een schoonmaak beurt nodig, maar is verder wel goed...
Volgende stap:
Deze lp's en andere recente aankopen wassen in de knosti en afspelen maar op de platen speler!
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 13-12-2017 20:47 ]
Merelvs schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:53:
Dankjewel iedereen die geholpen heeft, hij doet het!
Dire Straits - Communique had trouwens de primeur, omdat ik die per ongeluk dubbel heb en als testplaat gebruik.
Volgende stap wordt ook hier de platen wassen, aangezien ik alles tweedehands heb
Top avond zo!
Ik raad je ook aan om alle nieuwe LP's te wassen... Vaak zijn deze statisch geladen en zit er veel papier restjes van de hoes aan het vinyl... Je wilt een LP ontladen hebben zodat hij stof vrij blijft voor een bepaalde tijd... Afhankelijk van je onder grond (tapijt, laminaat, tegels enz.) wordt je LP uiteindelijk toch weer statisch en dan is wassen met een Knosti wellicht weer nodig...Merelvs schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:35:
Ja veel beter! Ik hoop dat het mechanisme dat 'm laat draaien mettertijd ook wat beter gaat werken.
Dire Straits - Communique had trouwens de primeur, omdat ik die per ongeluk dubbel heb en als testplaat gebruik.
Volgende stap wordt ook hier de platen wassen, aangezien ik alles tweedehands heb
Top avond zo!
Het kan op zich wel even zonder wassen als er platen bij zijn die in nette staat zijn, maar even je collectie wassen is absoluut een aanrader.

Veel plezier en blijf hem gewoon een tijdje gebruiken: dat ie soms niet meteen gaat draaien als je de arm boven de plaat beweegt is op zijn hoogst onhandig. Als ie stabiel op toeren draait, de naald goed is en je de naalddruk en anti-skate allebei netjes op 1.75 a 2 gram hebt afgesteld dan speelt ie in ieder geval goed af.
@Cap Dank! Volgens mij is alles goed afgesteld nu. Inderdaad onhandig maar ik kan er prima mee leven. Ik was heel bang dat de snelheid niet stabiel is ja, maar het klinkt prima! En dat alles door zo'n mini diamantje
Anoniem: 481702
Kijk ff wat ik net binnen kreeg uit Amerika Maartend. Zal je vast ook wel kennen (goth, darkwave 1989)maartend schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:13:
[...]
Echt wel. En dus ook Cold Meat Industry.

Heb je ook ervaring met een andere mat zoals bv kurk? Daar lees je ook plenty verhalen over dat dat niet meer zo statisch wordtrcor schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:39:
[...]
Ik raad je ook aan om alle nieuwe LP's te wassen... Vaak zijn deze statisch geladen en zit er veel papier restjes van de hoes aan het vinyl... Je wilt een LP ontladen hebben zodat hij stof vrij blijft voor een bepaalde tijd... Afhankelijk van je onder grond (tapijt, laminaat, tegels enz.) wordt je LP uiteindelijk toch weer statisch en dan is wassen met een Knosti wellicht weer nodig...
Waaaah, hebbuhhh.Anoniem: 481702 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:27:
[...]
Kijk ff wat ik net binnen kreeg uit Amerika Maartend. Zal je vast ook wel kennen (goth, darkwave 1989)
[afbeelding]
Anoniem: 1008975
Recent heb ik een platenspeler B&O Beogram 3300 gekocht.
Als de naald op de plaat zakt is het geluid niet om aan te horen. Op het moment dat ik de naaldarm een zacht zetje geef zakt de naald wat door en is het geluid goed. Als ik naar een volgend nummer skip begint het weer van voren af aan.
Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?
Naalddruk en antiskating goed afstellen, eerst in evenwicht krijgen/nullen en dan de optimale instellingen zoeken via google of volgens specs. Plus niet vergeten je element goed uit te lijnen.
Ikzelf zit een tiende gram hoger dan optimaal opgegeven door Shure, geluid is net even wat prettiger met mijn muziek.
Trail en error.
Kijk anders hier even het manual in op pagina 11,
http://beomanuals.com/man...am%203300/beogram3300.pdf
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik heb geen ervaringen met een kurken mat... Wat mogelijk tijdelijk helpt is de Milty Zerstat Gun als ik de verhalen mag geloven die ik overal online lees:Joopieboy schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:56:
[...]
Heb je ook ervaring met een andere mat zoals bv kurk? Daar lees je ook plenty verhalen over dat dat niet meer zo statisch wordt

Maar voor die 90 euro excl. verzendkosten wordt je gewoon niet meer serieus genomen als je 'm laat zien aan je vrienden...
Kracht viel geloof ik nog wel mee. Er kwam echt zo'n "whooeep"-geluid uit. Maar ik heb niet heel hard geduwd gelukkig.Joopieboy schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:15:
Ligt eraan hoeveel kracht, maar een lichte duw kan die wel hebben hoor. Spul kan best wel iets flexen. Speakers zullen alleen een plopje krijgen.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Niets aan de hand, hebben we allemaal wel een keer gehad denk ikJorgen schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:33:
[...]
Kracht viel geloof ik nog wel mee. Er kwam echt zo'n "whooeep"-geluid uit. Maar ik heb niet heel hard geduwd gelukkig.
Op aanraden van mensen op Tweakers heb ik het volgende element erbij gekocht.
Ben nu nog opzoek naar een goede oplossing om mijn platen schoon te maken, ik vind een Okki Nokki heel veel geld en wil zelf deze kopen, het is een Knosti daar lees ik wel goede berichten over, maar hoe zijn de ervaringen met die vloeistof die ze hier aanbieden.
Verder wil ik nog een aantal binnenhoezen kopen, zijn dit een beetje goede
Wat gebruiken jullie als ik vragen mag.
[ Voor 11% gewijzigd door Pierre op 15-12-2017 08:52 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik heb volgende platenspeler/versterker uit het stof gehaald. Is ondertussen al 38 jaar oud.
Kunnen jullie me vertellen als deze speler de moeite waard is? Misschien met een upgrade?
Of toch maar uitkijken naar een andere budget-set?
- Sanyo Auto Return Stereo Turntable TP20
- Sanyo Integrated Stero Amplifier DCA 203
- Sanyo LW/MW/FM Stero Tuner FMT203L

Ik zeg: Schoonmaken en aansluiten die handel! Je moet het gewoon proberen. Het is sowieso een leuk projectje toch?
Wel even goed naar de naald en het element kijken en sowieso even goed onder handen nemen met een naaldborsteltje.
Als het hele loopwerk nog in orde is, kun je er altijd een nieuw element op schroeven. Wie weet heb je dan een leuk spelertje.
Goede verlichting op je fiets, en goed links en rechts kijken bij het oversteken? Weet niet hoe ver de winkel van je huis is, anders is lopen misschien handiger.garciake schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:43:
Als ik een nieuwe naald/element zou moeten kopen, waar moet ik dan op letten
(Sorry hoor, maar een beetje meer eigen initiatief en informatie is echt wel een vereiste voor een serieus antwoord).
[ Voor 14% gewijzigd door DominoNL op 15-12-2017 13:09 ]
Er zijn een heleboel mensen op dit forum actief met een schat aan kennis en ervaring. Om een goed advies te kunnen geven, is de volgende informatie echt minimaal noodzakelijk:garciake schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:43:
Als ik een nieuwe naald/element zou moeten kopen, waar moet ik dan op letten
- merk en type platenspeler.
- merk en type arm, als dit niet het standaardmodel van je platenspeler is.
- merk en type element en naald dat er nu op is gemonteerd.
- eventueel de klankkleur waar je van houdt.
- je budget
Waarschijnlijk komen er nog wel meer vragen naar boven, maar dit lijkt mij in ieder geval wel een mooi startpunt.
Anoniem: 315891
Pierre schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:48:
Zo morgen komt mijn Denon DP-300F binnen, aangezien hij in de woonkamer komt te staan moet ik toch ook een beetje rekening houden met mijn vriendin.
Op aanraden van mensen op Tweakers heb ik het volgende element erbij gekocht.
Ben nu nog opzoek naar een goede oplossing om mijn platen schoon te maken, ik vind een Okki Nokki heel veel geld en wil zelf deze kopen, het is een Knosti daar lees ik wel goede berichten over, maar hoe zijn de ervaringen met die vloeistof die ze hier aanbieden.
Verder wil ik nog een aantal binnenhoezen kopen, zijn dit een beetje goede
Wat gebruiken jullie als ik vragen mag.

Heerlijke luisterplaat

En maar eens wat sfeerfoto's van mijn setup:

Erg tevreden mee
Mooi ogende set Joopieboy! Daar kun je goed van genieten, dat is zeker... De Denon past ook mooi in het geheel... Veel luister plezier toegewenst...Joopieboy schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:51:
Ik kon mij vandaag weer niet inhouden
[afbeelding]
Heerlijke luisterplaat
En maar eens wat sfeerfoto's van mijn setup:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Erg tevreden mee
Over luister plezier gesproken: even mijn Thorens TD-318 aan de kant gezet en mijn Dual 1226 er voor in de plaats gezet... Ik was nogal nieuwsgierig hoe de Dual met de Goldring 2100mm element in combinatie met mijn hoofd hifi-set klonk...
En dus staat nu Emmylou Harris met haar album Blue Kentucky Girl te spelen:
En ja het luister plezier is helemaal aanwezig... Veel rust in de weergave, strak en detail vol... Mooi laag en midden... Ook het hoog is zeer mooi, totaal niet schel (waar de Audio Technica AT-440MLa wel ietwat naar neigt)...
Aangezien het naaldje op de Thorens al aardig versleten is (hij is inmiddels 4 jaar oud en veel gebruikt) moet deze aankomend jaar langzaam aan vervangen worden...
Ik loop er dan ook serieus over na te denken om het Audio Technicat AT-440MLa element te vervangen door een Goldring 2100MM of 2300MM element...
Nu is mijn vraag : wat zouden jullie doen? Nieuwe AT-440MLb naald kopen voor mijn AT-440MLa element of toch voor de Goldring gaan en zo ja, zou het zinvol zijn om een 2300MM te nemen ipv de 2100MM?
Belangrijk om te weten: ik heb nog een Goldring 2100MM body liggen die ik slechts van een naald hoef te voorzien om te kunnen spelen en ik weet dat een 2300MM naald past in de body van de 2100MM...
Wat is wijsheid?
De setup is in ieder geval als volgt:
- Integra DTR -7.9 receiver (met ingebouwde phono preamp die ik niet gebruik)
- Losse Musical Fidelity V-90LPS phono preamp
- B&W CM1 speakers
- Alles is aangesloten middels zelfbouw tulpkabels van Dr. Thorens...
De Goldring ken ik zo niet, maar waarom niet zoiets als bv een nieuwe Audio Technica VM530EN?
Geen idee, wellicht eens een keer iets anders proberen en een andere sound krijgen (Ik vermoed dat die VM530EN ongeveer dezelfde sound zal hebben als de AT440MLa)... Het schijnt dat een Nagaoka MP150 / MP200 ook erg mooie elementen zijn met een goede sound...Joopieboy schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:20:
Dankjewel! En idd inmiddels een leuke set verzameld.
De Goldring ken ik zo niet, maar waarom niet zoiets als bv een nieuwe Audio Technica VM530EN?
Maar goed, die twee Goldring elementen die ik noemde zijn ook gebouwd door Nagaoka in opdracht van Goldring... Gewoon ingekocht en hun eigen merknaam opgeplakt... Maar dat neemt niet weg dat ze zeer goed klinken...
Een lekker mix aan muziek gehaald bij de plaatselijke platenboer
2de hands
Gary Moore - Corridors of Power
Tangerine Dream - Force Majeure
Jean Michel Jarre - Magnetic Fields
Nieuw:
The Bill Evans trio - Moon beams
Ryan Adams - Pax-AM
The White Stripes - Elephants
Daft Punk - Random Access Memories
MuziekLiefhebbert
Misschien belangrijk om te weten dat de 440Mlb toch een minder stuk schel is dan de 440Mla. De "a" vond ik toch wat te hoog gaan, maar de "B" heeft mij aangenaam verrast. Met Goldring heb ik geen ervaring, maar van de 5-6 elementen die ik probeerde vond ik de 440 Mlb toch de aangenaamste om naar te luisteren, geen inner groove distortion en nooit vermoeiend.rcor schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:10:
[...]
En ja het luister plezier is helemaal aanwezig... Veel rust in de weergave, strak en detail vol... Mooi laag en midden... Ook het hoog is zeer mooi, totaal niet schel (waar de Audio Technica AT-440MLa wel ietwat naar neigt)...
Aangezien het naaldje op de Thorens al aardig versleten is (hij is inmiddels 4 jaar oud en veel gebruikt) moet deze aankomend jaar langzaam aan vervangen worden...
Ik loop er dan ook serieus over na te denken om het Audio Technicat AT-440MLa element te vervangen door een Goldring 2100MM of 2300MM element...
Nu is mijn vraag : wat zouden jullie doen? Nieuwe AT-440MLb naald kopen voor mijn AT-440MLa element of toch voor de Goldring gaan en zo ja, zou het zinvol zijn om een 2300MM te nemen ipv de 2100MM?
Belangrijk om te weten: ik heb nog een Goldring 2100MM body liggen die ik slechts van een naald hoef te voorzien om te kunnen spelen en ik weet dat een 2300MM naald past in de body van de 2100MM...
Wat is wijsheid?
Toen ik hoorde dat Audio Technica er mee ophield heb ik nog vlug twee elementen gekocht om zeker te zijn dat ik nog een aantal jaren goed zit.
Ondertussen heb ik dit draaien
Thorens TD 160 met At 440mlB
Thorens TD 166 v1 met At 440mlB
Technics SL 1500 met AT 440mlB
Technics Sl-D2 met Nagaoka Mp 110
Op de TD 160 had ik eerst een Denon Dl 110 en die was dik ok, maar ik verkies de AT 440mlB. In de toekomst zou ik graag eens een Denon Dl 103 proberen.
Ach, keuzes, keuzes, keuzes
De 2300 met zijn nude elliptical moet je vervolgens inschalen op een AT-120e met een soortgelijke stylus. Alleen niet qua prijs.
Daarom zeg ik ook altijd dat ik Goldring teveel aan de prijs vindt voor wat het biedt. Maar aan de andere kant: als je ze lekker vindt klinken, wat kan jou de beperkte specificatie en de prijs dan schelen natuurlijk.
Hoe dan ook, de microline stylus van de 440 zit toch wel een stapje hoger.
De Goldring 1042 met zijn v.d. Hul achtige Gyger S slijping hoeft daar zeker niet voor onder te doen, en de meerprijs tov de 2300 is heel beperkt. Hij is wel 2,5 keer zo duur als de 440MLa, maar again, als je het er voor over hebt..
Je moet dus wel heel erg van het moving iron principe houden wil je voor de 2000 serie gaan, voor de prijs laat je het wel. Mijns inziens heeft het vooral te maken met marketing beslissingen: de 1000 series bestaat al veel langer, de 2000 serie pas 10 jaar. En we weten van bijvoorbeeld Audio Technica wat het introduceren van een nieuwe serie betekent: hetzelfde, of minder voor een stuk meer geld.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-12-2017 17:01 ]

Tweedehands uit Sâo Paulo (allemaal eerste Braziliaanse persingen):
Labyrinth OST
Depeche Mode - Music for the Masses
Front 242 - Tyranny (For You)
Iron Maiden - Somewhere in Time
Ministry - Psalm 69
Carnivore - Carnivore
Sepultura - Beneath the Remains (helaas de enige van mindere kwaliteit)
Nieuw spul:
Dan Terminus - Automated Refrains (groen)
Tommy '86 - Transhumanism (splatter
Perturbator - New Model (clear)
Ufomammut - 8 (limited Malleus clear)
Paradise Lost - Medusa (purple splatter)
Bass Communion - Sisters Oregon
Ne Obliviscaris - Urn (coloured)
Kikagaku Mojo - Forest of Lost Children
Ghost in the Shell OST (met extra 7")
Akira Symphonic Suite (180gr black)
Ik wilde me nog inhouden dit laatste halfjaar maar dat is weer niet gelukt...
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Wel heel fijn om een keer zoiets 'nuchters' te lezen.Cap schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:56:
Je mag eigenlijk niet verwachten dat zo'n lower-end Goldring 2100 met een simpele 0.3 x 0.7 mil bonded stylus echt kan wedijveren met een AT-440MLb. Die is qua specificatie volledig vergelijkbaar met de AT95e, op het moving iron principe vs het moving magnet principe na. Alleen niet qua prijs: voor 1 Goldring 2100 kan je ongeveer 6 AT-95e's kopen.
De 2300 met zijn nude elliptical moet je vervolgens inschalen op een AT-120e met een soortgelijke stylus. Alleen niet qua prijs.
Daarom zeg ik ook altijd dat ik Goldring teveel aan de prijs vindt voor wat het biedt. Maar aan de andere kant: als je ze lekker vindt klinken, wat kan jou de beperkte specificatie en de prijs dan schelen natuurlijk.
Hoe dan ook, de microline stylus van de 440 zit toch wel een stapje hoger.
De Goldring 1042 met zijn v.d. Hul achtige Gyger S slijping hoeft daar zeker niet voor onder te doen, en de meerprijs tov de 2300 is heel beperkt. Hij is wel 2,5 keer zo duur als de 440MLa, maar again, als je het er voor over hebt..
Je moet dus wel heel erg van het moving iron principe houden wil je voor de 2000 serie gaan, voor de prijs laat je het wel. Mijns inziens heeft het vooral te maken met marketing beslissingen: de 1000 series bestaat al veel langer, de 2000 serie pas 10 jaar. En we weten van bijvoorbeeld Audio Technica wat het introduceren van een nieuwe serie betekent: hetzelfde, of minder voor een stuk meer geld.
Dat van Audio Technica wist ik ook niet en verbaasd me eigenlijk wel heel erg om eerlijk te zijn...
Ik heb iig de overstap gemaakt naar Shure vanwege een voller en warmer geluid, en omdat de volgende stap van AT bijna 2x zo duur zou zijn. Maar ook een Ortofon Red naar Blue vond ik het persoonlijk ook niet echt waard.
De VM530 is volgens mij ook de opvolger van de AT120e als ik mij niet vergis.
Blijft lastig...
Heb zelf ooit in een gekke bui een 2200 gekocht (terwijl ik een 440MLa had), klinkt zeker niet verkeerd, maar ding was niet goed, uiteindelijk hier een 2300 onder geprikt en deze gebruik ik bijna dagelijks.
daarnaast ligt er ook al even een 440MLa op de platenspeler, die ik zo om kan prikken... maar heb nooit de tijd genomen om de 2 te vergelijken
Qua prijs/kwaliteit verhouding wint AT iig wel dik, puur op klank moet ik het nog uitzoeken
Specs van de 2300 zijn verandert... wel al een jaar terug ofzo.. ooit was het Gyger II, nu is het "gewoon" nude elliptical.
2200 klopt inderdaad, geen nude.
oude 2300 tekst:
Use of the acclaimed Gyger II fine line diamond offers high clarity and excellent tracking ability. This record cartridge will upgrade many mid-range turntables, allowing them to produce an even finer sound.
[ Voor 24% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 17-12-2017 21:15 ]
Van wat ik nú lees op de site van Goldring is de 2100 een doodnormale (bonded) elliptical 0.0007"x 0.0003" en de 2300 een nude elliptical. En dan vind ik de standaardprijs van respectievelijk 219 euro en 419 euro wel echt heel erg veel geld. Was het nog maar een Gyger, dan was het nog een beetje te verwantwoorden wat ze vragen...
Mijn mening dan he. Maar misschien loop ik al te lang mee in het wereldje en hang ik nog teveel in 10 jaar geleden. Dan nog kan ik het gigantische prijsverschil met Audio Technica niet verklaren of verantwoorden.
Ik snap wel, het zegt uiteindelijk weinig over de geluidskwaliteit: als juist de 2100 je enorm bevalt, wat kan jou het dan schelen dat je 219 euro betaalt in plaats van 30 euro voor een AT95e die minder bevalt.
Gelukkig heeft de 1042 nog wel een Gyger S naald. Ik kan alleen maar raden maar ik denk: ouder beestje, oude voorraden, oude fabricagemethode, wat resulteert in de oude specs.
[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 18-12-2017 12:34 ]
En volgens mij liggen de prijzen van de 2000-serie wel redelijk in lijn met de 2M serie van Ortofon, waarvan iedereen roept dat ze hun geld dik waard zijn, want Ortofon... ;p
Euh, met een 2M red voor 90 euro, wat dan een 2100 tegenhanger moet zijn... klopt dat ook niet echt.
Anoniem: 965587
Groetjes uit Belgie Johnny Glasgow.
edit: de snaar is dan weer gedeeld met de B100 die ook niet op vinyl engine staat ...
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 18-12-2017 15:48 ]
Anoniem: 1008975 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:48:
Recent heb ik een platenspeler B&O Beogram 3300 gekocht.
Als de naald op de plaat zakt is het geluid niet om aan te horen. Op het moment dat ik de naaldarm een zacht zetje geef zakt de naald wat door en is het geluid goed.
Let erop dat hij een beogram 3300 heeft!Joopieboy schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:02:
Je geeft in feite zelf al antwoord.
Naalddruk en antiskating goed afstellen, eerst in evenwicht krijgen/nullen en dan de optimale instellingen zoeken via google of volgens specs. Plus niet vergeten je element goed uit te lijnen.
Daarvoor is dit alles niet van toepassing. Géén antiskating, géén nullen van de toonarm, en geen uitlijnen.
Ik vermoed zelf dat er iets mis is met de tracking van de toonarm zelf; hard geworden vet, vuil in het optische tracking systeem of wat dan ook. Vinylengine heeft een service manual, maar dit zijn lastige tafels om te repareren omdat alles zo anders is. Wees voorzichtig met de naald want die zijn niet meer te krijgen!
De B20 is inderdaad precies hetzelfde, de automatische afslag uitgezonderd. Dus wat dat betreft is die handleiding prima bruikbaar. Hier nog de AP-B10 in een Duitse brochure uit 1979franssie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:46:
@Wijnands Als ik zoek op alleen AKAI bij vinylengine.com zie ik wel de B110 en de B20 - maar niet de B10. Misschien dat ie met een van beiden sterk overeen komt?
edit: de snaar is dan weer gedeeld met de B100 die ook niet op vinyl engine staat ...

De nieuwe aanwinsten | ||
![]() | ![]() | ![]() |
De platen zijn: "Disturbed - Immortalized" (na de tip van @oldsmelly, nogmaals dank), "Disturbed - Live at Red Rocks" en "Unleashed - Warrior".
En de rest van het jaar ga ik geen platen meer kopen

Anoniem: 1013855
Nirvana - Nevermind €13,21
Linkin Park - Hybrid Theory €15,25
Mastodon - Crack the Skye €8,69
Wovenwar - Wovenwar €11,52
Edit 20:52 uur:
Hier:ij nog de link naar het artikel zelf op de site van de consumentenbond:
https://www.consumentenbo...ca/test-platenspelers#no9
[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 19-12-2017 20:53 ]
https://www.pickupnaalden...?M=Akai_AP-B10_PC-90_1248Wijnands schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:00:
Dank @Cap en @franssie
Bij deze speler kan ik toch ook het element wisselen?
Maar beter plaats je nu een foto van je speler en je arm en je headshellnebestiging en je element, het blijft anders een beetje gokken. Dus lego de boel even uit elkaar en laat zien wat je hebt
Het is alleen bijna onmogelijk om voor een leuke prijs nog een goeie speler te scoren... Alles wat een beetje ouder is gaat onder de noemer vintage voor teveel geld weg, vaak met versleten snaren, elementen en andere gebreken.rcor schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:53:
De consumentenbond heeft blijkbaar ook ooit een filmpje gemaakt over platen spelers en constateerden dat je in veel gevallen beter een tweedehandse speler kan kopen als je een vintage look wil... Ik sluit mij hier wel bij aan...
[video]
Of als je pech hebt uit het verkeerde decennium of een redelijk simpele instapper...
Dat is de reden dat ik voor een nieuwe Denon ben gegaan.
Billy Joel - Greatest Hits volume 1 & 2 op de platen speler... Heerlijke muziek om naar te luisteren...
Ben ik het niet echt mee eens, dat de spoeling dunner geworden is en de prijzen hoger dat is duidelijk, maar er is nog genoeg betaalbaar (<100 euro) en werkend tweedehands te vinden waarop je minstens zo goed plaatjes kan draaien als platenspelers uit de 200-300 euro klasse. Het probleem is alleen de juiste eruit te pikken, daar heb je echt wel wat ervaring en kennis voor nodig.Joopieboy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:53:
[...]
Het is alleen bijna onmogelijk om voor een leuke prijs nog een goeie speler te scoren...
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 19-12-2017 21:04 ]
Inderdaad, RS-90.Cap schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:58:
@Wijnands Uiteraard kan je er een nieuw element in zetten: de headshell neemt gewoon de standaard half inch mount elementen. Alleen een nieuwe naald op het bestaande element kan ook. Dus het is wel interessant om te weten welk element erop zit. Vermoedelijk zat er standaard een instap Audio Technica element op met als vermomming het AKAI merkplakkertje, zo deed AKAI dat eigenlijk altijd. Die AKAI RS-90 is gewoon een AT-3711.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar het anders wegen.Cap schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:02:
[...]
Ben ik het niet echt mee eens, dat de spoeling dunner geworden is en de prijzen hoger dat is duidelijk, maar er is nog genoeg betaalbaar (<100 euro) en werkend tweedehands te vinden waarop je minstens zo goed plaatjes kan draaien als platenspelers uit de 200-300 euro klasse. Het probleem is alleen de juiste eruit te pikken, daar heb je echt wel wat ervaring en kennis voor nodig.
Trouwens net nog even een probeersel besteld.

Cap schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:02:
[...]
Ben ik het niet echt mee eens, dat de spoeling dunner geworden is en de prijzen hoger dat is duidelijk, maar er is nog genoeg betaalbaar (<100 euro) en werkend tweedehands te vinden waarop je minstens zo goed plaatjes kan draaien als platenspelers uit de 200-300 euro klasse. Het probleem is alleen de juiste eruit te pikken, daar heb je echt wel wat ervaring en kennis voor nodig.
Ik sluit mij bij Cap aan... Onlangs heb ik nog voor iemand een hele rits mooie spelers gevonden die allen nog geen 100 euro kosten... Betere kwaliteit kan zeker wel voor een leuk bedrag, maar dan zijn het minder bekende spelers...Joopieboy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:53:
[...]
Het is alleen bijna onmogelijk om voor een leuke prijs nog een goeie speler te scoren... Alles wat een beetje ouder is gaat onder de noemer vintage voor teveel geld weg, vaak met versleten snaren, elementen en andere gebreken.
Of als je pech hebt uit het verkeerde decennium of een redelijk simpele instapper...
Dat is de reden dat ik voor een nieuwe Denon ben gegaan.Dan kun je nog voor een leuke prijs een goede speler kopen waarbij het zin heeft om wat simpels te upgraden.
Onbekend maakt dat soort spelers onbemind en dus ook minder waard (want de gek kent de speler niet en zal er dus ook niet zijn geld op in zetten)... De database vol platenspelers bij Vinylengine is your big friend in dit geval...
Edit 21:35 uur:
Even een voorbeeld van een goede geprijsde platen speler met goede specs die bijna niemand kent, maar wel ontzettend goed klinkt:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 19-12-2017 21:37 ]
https://link.marktplaats.nl/m1215646888
https://link.marktplaats.nl/m1222335594
https://link.marktplaats.nl/m1234946953
https://link.marktplaats.nl/m1234562566
Die Sony spelers zijn sowieso allemaal uitstekend, zeker ook die mooie PS-X45 met de onderschatte rechte arm. Bij de Technics moet je dan leven met T4P als element, maar een prima speler blijft het.
Maar dat soort spelers zijn idd nog prima te doen ja, de Mitsubishi kende ik helemaal nog niet.
Vorig jaar een micro seiki DD-1
(plaatjes van internet, zal binnenkort eens mijn setup plaatsen!)

Aan de andere kant mijn knutsel bureau met m'n oude Philips 686 receiver (voor FM) en Akai SA-800 speakers.

Beneden staat nu een gecombineerde Kallax voor het vinyl en m'n boeken:

Met wat meer ruimte dan in het oude huis heb ik voor beneden ook een opstelling in gedachten voor m'n andere platenspeler maar daarvoor moet ik nog even wachten tot de kerstboom de deur weer uit is
@martijnkoevoets Mooie deal voor die Micro!
martijnkoevoets schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:26:
Als je wel de tijd erin wil steken, dan kun je af en toe mazzel hebben.
Vorig jaar een micro seiki DD-1voor €70 kunnen kopen via MP!
[afbeelding]
(plaatjes van internet, zal binnenkort eens mijn setup plaatsen!)

Deze geruild voor een kan olie
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Dat zou voor de vinylhype ook al een aardig koopje zijn geweest.martijnkoevoets schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:26:
Als je wel de tijd erin wil steken, dan kun je af en toe mazzel hebben.
Vorig jaar een micro seiki DD-1voor €70 kunnen kopen via MP!
Ik denk dat op MP ook de spoeling dun is geworden omdat er een stel handelaren zitten die nu veel actiever zijn dan vroeger.
Gelukkig heb ik nu al meer draaitafels dan ik eigenlijk kwijt kan.
Toch denk ik dat nu de echte koopjes in de hogere klasses zitten. Daar zijn spelers ook wel duurder geworden maar niet in verhouding. En dan doel ik op bijv. een MS RX150 Luxman PD444 of 555, dat soort topstukken.
Die waren 15 jaar geleden vaak ook al 2000 euro of meer. Die zijn nu misschien nu 3000 oid?
Al heb ik toen ook wel dingen langs zien komen die ik toen eigenlijk wat te duur vond en nu toch wel spijt van heb....

Sorry, ik had over je bericht heen gelezenAnoniem: 965587 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:37:
Dat vind ik nou echt chic jou interieur joopieboy.Wat voor luidsprekers zijn dat?Vind ik mooi bij elkaar passen
Groetjes uit Belgie Johnny Glasgow.
Dank voor je compliment!
Dat is logisch want een Technics SL-2000 heeft ook heel weinig met een SL-1200 te maken.Joopieboy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:06:
Ja verschil tussen een Technics 1200 of 2000 is qua prijs ook al behoorlijk, 1200 heb je in principe ook niet heel aan de extra's die de 1200 biedt zoals pitch control.
Maar dat soort spelers zijn idd nog prima te doen ja, de Mitsubishi kende ik helemaal nog niet.
Het is een veel lichtere en kleinere speler met een totaal andere opbouw, bedoeld als instap direct drive. Dat blijkt ook uit de beschrijving in de brochure van Technics.
De SL-2000 was sowieso een vreemde eend in de bijt met een andere opbouw dan niet alleen de SL-1200 maar ook de andere spelers uit de SL-1x00 serie. Hij hoorde eigenlijk nergens bij, dat zie je o.a. aan de kortere arm (220mm ipv 230mm), mindere specificaties en het gebruik van particleboard in de bodem, waar andere Technics spelers voorzien zijn van een SBMC bodem. Dus hij lijkt niet op de 1x00 spelers en ook niet op de wat goedkopere spelers uit de 3x00 en 5x00, D- en Q-series, die allemaal wel een SBMC bodem en een S-arm van de volle lengte hebben.
Dat hij qua prijs behoorlijk scheelt met een SL-1200 dat mag dan ook wel. Het is eigenlijk al van de zotte dat sommigen er tegenwoordig (waarschijnlijk geïnspireerd door lieden als VintageChief) 150 euro voor vragen ofzo. Af en toe komt ie nog wel eens voorbij voor onder de 100 euro, en dat is meer in lijn met wat je ervoor mag betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 20-12-2017 11:25 ]
Ik heb me eigenlijk voorgenomen geen tafels meer te kopen.Cap schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:23:
er staat weer een Micro Seiki DQX-1000 te koop inclusief 2 armbases voor een vraagprijs van 1350 euro, is dat niks voor jou?
En als ik het zou doen, dan zou ik toch de DDX willen hebben, en dan moet er ook een MA-505 bij (of nog mooier, een dynavector dv507) en dan wordt het allemaal toch weer superduur.
En als er dan toch veel geld uitgegeven moet worden, worden zaken als deze ook weer wat bereikbaarder:
https://hifisolutions.nl/transrotor-fat-bob-s-sme
Ook mooi.
Waar staat die dqx1000 te koop?
Maar zo'n soort setup is wel iets van mijn dromen ja:

HEt enige wat eigenlijk mist is een automatische afslag
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2017 12:21 ]
Anoniem: 1013855
Lijkt wel een martelwerktuig haha.. Waar dienen die drie armen voor? Ik denk alleen voor de variatie van cartridges en styli (is dit het juist woord?mr_petit schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:16:
[...]
[afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1013855 op 20-12-2017 12:27 ]
3 armen....waarom niet hè.
Als je een ander element wilt proberen, dan heb je keuze uit meer armen. Het ene element is beter geschikt voor de ene arm, en een ander voor een andere arm. Je kan dan ook snel switchen, sterker nog, je zou simultaan kunnen switchen.
Ik heb zelf ook meerdere elementen (10 of zo), en zelfs voor sommige muziekstijlen vind ik het ene element beter klinken dan het andere element.
Maar steeds elementen uitwisselen, afstellen etc is heel veel werk en brengt heel veel risico met zich mee (veruit de meeste elementen verslijten niet, maar gaan stuk door menselijke foutjes/slordigheden)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er valt zo ontzettend veel aan te klooien en af te stellen/veranderen.
Genieten van muziek is maar 1 van de vele aspecten van de hobby.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2017 12:58 ]
Anoniem: 481702
Zo ervaar ik het ook, al zou ik mezelf geen audiofiel noemen. En dat klooien draagt weer bij aan het genot van muziek en actief bezig zijn met deze mooie hobby. Als ik de spaarzame tijd hebben om te genieten van een plaat/album, dan wil ik ook onder de indruk zijn. Binnen een bepaald budget wil ik maximale ervaring en emotie. In de loop der jaren upgrade je stukje bij beetje. Nu heb ik een plateau bereikt waarmee ik enorm blij ben en ik heel veel zou moeten betalen voor relatief een klein beetje meer hoorbaar beter resultaat.mr_petit schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:58:
Voor elke echte audiofiel is een draaitafel altijd een testbench.
Er valt zo ontzettend veel aan te klooien en af te stellen/veranderen.
Genieten van muziek is maar 1 van de vele aspecten van de hobby.
Astu:mr_petit schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:16:
[...]
Ik heb me eigenlijk voorgenomen geen tafels meer te kopen.
En als ik het zou doen, dan zou ik toch de DDX willen hebben, en dan moet er ook een MA-505 bij (of nog mooier, een dynavector dv507) en dan wordt het allemaal toch weer superduur.
En als er dan toch veel geld uitgegeven moet worden, worden zaken als deze ook weer wat bereikbaarder:
https://hifisolutions.nl/transrotor-fat-bob-s-sme
Ook mooi.
Waar staat die dqx1000 te koop?
[afbeelding]
https://link.marktplaats.nl/m1234188414
De DQX doet niet onder voor de DDX toch? Oké, geen dubbele rij blokjes want hij heeft een quartz lock, maar dat is juist ook wel lekker.
Als je dat ding nou gewoon koopt dan kijk je rustig aan of er eens een leuk armpje voorbij komt voor een nice price, dan spreid je de kosten.
Je kan alvast laag inzetten op deze CF-1:
https://link.marktplaats.nl/m1226336093
Dit topic is gesloten.