Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd

Verwijderd
Van wat ik lees is plakken de minste zorg van het hele verhaal. Schijnbaar ontstaat er een of andere chemische reactie waardoor hoezen vaal worden en het zelfs de plaat aantast.Joopieboy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:38:
PVC gaat plakken naar verloop van tijd, ik snap dat je je hoezen netjes wilt houden enzo, maar goed daar zijn ze eigenlijk wel voor...
Om maar even snel een quote te pakken: "I have many records that were in the PVC outer sleeves that are totally unplayable due to the escaping weakeners in the PVC that settles down on PVC-based records."
https://www.vinylengine.c...79b806a4e8d51e2&start=270
Er is keuze zat ! Zelfs op die site die je zelf aangeeft staan gewoon andere sleeves
Waarom nu perse die hoezen waar je maar steeds aan blijft hangen en waarbij je toch altijd aan zal blijven twijfelen ?
[ Voor 27% gewijzigd door oldsmelly op 29-11-2017 12:45 ]
MuziekLiefhebbert
Verwijderd
Omdat ik eigenlijk die gatefold sleeves wil hebben en die zijn alleen in pvc te vinden. Ik vroeg mij alleen af of er hier mensen zijn die er negatieve ervaringen mee hebben. Dingen willen nog weleens redelijk opgeblazen worden op het web.oldsmelly schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:39:
@DjentPirate Sorry dat ik het zeg maar als je zo bang bent voor PVC sleeves dan koop je toch gewoon andere sleeves ?
Er is keuze zat ! Zelfs op die site die je zelf aangeeft staan gewoon andere sleeves
Waarom nu perse die hoezen waar je maar steeds aan blijft hangen en waarbij je toch altijd aan zal blijven twijfelen ?
Da's wel een hele mooie haha, nooit bij stilgestaan maar kan goed idd.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:44:
[...]
Van wat ik lees is plakken de minste zorg van het hele verhaal. Schijnbaar ontstaat er een of andere chemische reactie waardoor hoezen vaal worden en het zelfs de plaat aantast.
Om maar even snel een quote te pakken: "I have many records that were in the PVC outer sleeves that are totally unplayable due to the escaping weakeners in the PVC that settles down on PVC-based records."

Verwijderd
Dat is dus het bizarre verhaal, want ik heb ook een behoorlijk aantal reacties gelezen van mensen die claimen dat dit chemische proces van buiten de kartonnen cover tot aan binnenin waar de plaat zich bevindt gaat. Nu snap ik de reactie "dan koop je ze toch lekker niet als je ze niet vertrouwd" maar ik vind het ondertussen apart dat die pvc hoezen dan nog steeds zo makkelijk verkrijgbaar zijn en aangeprezen worden om hun dikte en goede bescherming.Raymond schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:17:
Die zitten toch buitenom? Gaat dat verhaal op die site niet om hoezen waar de plaat zelf in zit?
https://www.opusklassiek....-wk/pvcbeschermhoezen.htmVerwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:56:
[...]
Dat is dus het bizarre verhaal, want ik heb ook een behoorlijk aantal reacties gelezen van mensen die claimen dat dit chemische proces van buiten de kartonnen cover tot aan binnenin waar de plaat zich bevindt gaat.
Lees deze maar eens. blijkbaar de weekmakers die overal doorheen gaan behalve PE
Als de PVC hoezen die platen echt zouden aantasten dan zouden er veel minder goede en mooi klinkende platen meer zijn uit de jaren 60-70-80.
Ik heb bakken vol platen uit de jaren 60 en 70 waar dus al een jaar of 40 zo'n hoes omheen gezeten heeft en er zitten zat platen bij die (altijd na een grondige schoonmaak, want die ouwe zooi ongereinigd afspelen doe ik niet) hartstikke prima klinken. Uiteraard zitten er ook slechte exemplaren bij maar daarvoor zijn een heleboel andere redenen te bedenken die eerder in aanmerking komen dan de PVC buitenhoes. Zoals slechte persing, lenco-clean, opgeborgen zonder binnenhoes, schoongemaakt met agressieve goedjes, langdurige blootstelling aan vocht/schimmel, etc.
Overigens heb ik inderdaad wat plakkende exemplaren gehad waarbij de platenhoes beschadigd werd bij het verwijderen van de pvc hoes, maar ik vermoed dat daarbij vooral de hoeveelheid zon, radiatorwarmte, vocht en teer/nicotine een rol heeft gespeeld. Want ook in dit geval overleefde het overgrote deel van de platenhoezen het verwijderen van de 40 jaar oude pvc hoezen prima.
Ik heb in ieder geval geen angst voor die dingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 29-11-2017 15:33 ]
Ik heb inderdaad zelf albums in mijn verzameling die letterlijk al 35 tot 40 jaar in een en dezelfde PVC hoes zitten. En daar zijn ze zelden uit gehaald. Ondanks dat is er nooit eentje blijven kleven en is er nooit een onspeelbaar geraakt, tenminste nooit door weekmakers uit de PVC hoes.
Nee, ik maak me daar niet druk om, alhoewel ik dat wel een poosje heb gedaan, vroeger. Want de wildste verhalen doen al de ronde sinds die hoezen bestaan, volgens mij
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:44:
[...]
Van wat ik lees is plakken de minste zorg van het hele verhaal. Schijnbaar ontstaat er een of andere chemische reactie waardoor hoezen vaal worden en het zelfs de plaat aantast.
Ik ben er zeker bekend mee...Joopieboy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:11:
Hoe zit jij met je aardes? Dat kan wel een issue zijn. Tussen je platenspeler en je versterker, maar ook je versterker met de voeding.
De route die een kabel aflegt kan al een hele hoop ellende veroorzaken als je er niet goed over nadenkt... Magnetische velden, inderdaad ook voedingen die vervuiling op de lijn zetten (meestal switching power supply's (zoals pc voedingen) en uiteraard andere kabels die het signaal op de hoofdkabel vervuilen... Ik gebruik dan ook altijd dubbel afgeschermde audiokabels (HQ silver series, niet duur wel goed opgebouwd), die pikken geen tot weinig ruis op via de route die hij aflegt waardoor er geen / weinig vervuiling in het signaal zit...
Daarbij komt ook nog kijken dat oude apparaten geen technieken ingebouwd zitten om vervuilingen enigszins tegen te gaan, dus dat helpt ook niet echt mee...
En heel belangrijk: de audio-apparaten die wel geaard aangesloten kunnen worden dienen altijd op dezelfde groep aangesloten te worden om een aardlus te voorkomen...
Ik kan natuurlijk nergens reviews vinden, maar zal ik maar gokken op het sony label? (vanwege verschillende meningen betreffende MOV)
"man is not truly one, but truly two,"
@rcor klopt als een bus en zelfde kabels gebruik ik hier. Vaak haal ik ze uit Engeland bij een shop en die bevallen mij prima.
M.b.t. dikkere platen: dit hoeft niet altijd zo te zijn... Vaak gooien vinyl persers graag met de term audiophile 180g persing... Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de originele persingen van de jaren '70 of '80 een betere geluidskwaliteit hadden en dat waren zo goed als allemaal van die buigbare wapperende LP's...Joopieboy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 05:48:
Betere kwaliteit en dikkere platen is wel een goed iets zover ik weet, alleen ik heb geen idee met het resampelen van vinyl of hier ook zo een loudness war gaande is zoals met cd's.
@rcor klopt als een bus en zelfde kabels gebruik ik hier. Vaak haal ik ze uit Engeland bij een shop en die bevallen mij prima.
M.b.t. de aardlus / lek spainning: daar heb ik in het verleden nare ervaringen mee gehad die mij wijze lessen geleerd heeft... Mijn pc was destijds niet geaard aangesloten (alle stopcontacten zijn hier op mijn kamer ongeaard (en daar gaat de woningbouw helaas geen verandering in aanbrengen bij de aankomende verbouwing)... Lekspanning vanaf mijn pc zorgde ervoor dat de ingang ic selector van mijn Onkyo TX-SR701E receiver tot 2x toe kapot ging... Bij de tweede keer heb ik 'm vervangen door een Integra DTR-79 receiver omdat ik de hoop had opgegeven dat hij ooit nog goed zou blijven werken...
Daarna te koop gezet als zijnde defect op Marktplaats... Een audio / video monteur had mijn Onkyo destijds overgenomen, nogmaals gerepareerd en mij uitleg gegeven over wat er mogelijk aan de hand was waardoor de Onkyo defect was gegaan... Mijn pc die ongeaard was aangesloten bleek de ellende te veroorzaken en dat moest opgelost worden om te voorkomen dat mijn (destijds) nieuwe Integra DTR-7.9 ook niet defect zou gaan door de lek spanning...
Nu is de pc volledig geaard aangesloten, evenals de tafelcontact doos waar mijn audioset op aangesloten is... Alles via de verwarming buizen (ik ga Wonen Limburg niet laten lachen door de aarding naar het topcontact te brengen op de manier zoal je dat normaal doet, doet moeten zij zelf maar regelen in de toekomst... Daarvoor betalen wij niet voor niets huur)...
Maar de lekspanning kan nu wel weg en dat is precies wat moest gebeuren...
Wellicht zijn er mensen in het Steve Hoffman forum die een van beide (of wellicht zelfs beide) persingen kennen? Vind dat altijd wel een goede bron van info over hoe een plaat klinkt. Als ik twijfel voor aankoop zoek ik daar altijd even.mr_petit schreef op donderdag 30 november 2017 @ 02:00:
Ik kan natuurlijk nergens reviews vinden, maar zal ik maar gokken op het sony label? (vanwege verschillende meningen betreffende MOV)
Mijn ervaring met MOV is dat het een beetje een loterij is vwb de kwaliteit.musicfreak schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:03:
[...]
Wellicht zijn er mensen in het Steve Hoffman foprum die een van beide (of wellicht zelfs beide) persingen kennen? Vind dat altijd wel een goede bron van info over hoe een plaat klinkt. Als ik twijfel voor aankoop zoek ik daar altijd even.
Sommige klinken goed maar bv de lp's van Dream Theater (1 van mijn favo bands) worden bijna
allemaal betiteld als slecht en daarvan moet je echt de eerdere persingen hebben.
Als je niks kan vinden dan zou ik de gok niet nemen en gaan voor de Sony persing
MuziekLiefhebbert
mr_petit schreef op donderdag 30 november 2017 @ 02:00:
Ik zit te denken om een paar LP's aan te schaffen maar ik zie dat van deze LP's nu 2 versies zijn; een vesie uit 2013 van music on vinyl en nu ook een persing uit 2017 op sony label.
Met Sony is het ook nog even afwachten wat ze gaan uitbrengen en vooral wat de kwaliteit daarvan is (ten minste, ik ga ervan uit dat mr_petit een nieuwe LP van Sony wil kopen)... Ze gaan namelijk oude persen inzetten die al jaren stil gestaan hebben in fabrieken van Sony...oldsmelly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:45:
[...]
Mijn ervaring met MOV is dat het een beetje een loterij is vwb de kwaliteit.
Sommige klinken goed maar bv de lp's van Dream Theater (1 van mijn favo bands) worden bijna
allemaal betiteld als slecht en daarvan moet je echt de eerdere persingen hebben.
Als je niks kan vinden dan zou ik de gok niet nemen en gaan voor de Sony persing
De kennis die Sony 28 jaar geleden had is natuurlijk inmiddels ook vergaan (personeel van die tijd heeft lang geen platen meer geperst (als ze nog voor Sony werken) en een deel zal wel inmiddels met Pensioen zijn)...
Luister ook maar eens naar het radio fragment van NPO Radio 2 waar een woordvoerder (Frank Bloemen) van Sony Music Nederland aan het woord is:
http://www.nporadio2.nl/n...y-gaat-weer-platen-persen
De hype is volgens Sony in ieder geval wel voorbij en plaatjes draaien is een langdurige blijver...
Overigens verbaast het mij eigenlijk niets dat Sony weer platen gaat persen: ze hadden eerder al een eigen degelijke platen speler op de markt gebracht langs dat inkoop ding van Hanpin...
Hopelijk is de kwaliteit van het huidige Sony net zo goed als die van vroeger...
Ook een lotgenoot... naar jarenrcor schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:35:
[...]
M.b.t. de aardlus / lek spainning: daar heb ik in het verleden nare ervaringen mee gehad die mij wijze lessen geleerd heeft... Mijn pc was destijds niet geaard aangesloten (alle stopcontacten zijn hier op mijn kamer ongeaard (en daar gaat de woningbouw helaas geen verandering in aanbrengen bij de aankomende verbouwing)... Lekspanning vanaf mijn pc zorgde ervoor dat de ingang ic selector van mijn Onkyo TX-SR701E receiver tot 2x toe kapot ging... Bij de tweede keer heb ik 'm vervangen door een Integra DTR-79 receiver omdat ik de hoop had opgegeven dat hij ooit nog goed zou blijven werken...
Ik heb hier precies hetzelfde gehad met mijn TEAC AX-750 DC Amplifier en ook onder dezelfde omstandigheden als bij jouw. Dat was destijds met mijn 386SX20 of P1 90 MHz computer.
Later had ik een aardedraad getrokken, maar bij een renovatie hadden ze die maar even verwijderd...
De Teac ligt hier stof te happen, is/was een mooie versterker.
Ja maar dat zijn deze platen niet.rcor schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:48:
[...]
Ze gaan namelijk oude persen inzetten die al jaren stil gestaan hebben in fabrieken van Sony...
Sony zou naar verluid in maart 2018 een oude fabriek in tokyo heropenen, maar deze platen zijn begin november verschenen en gemaakt in de EU.
Dus mijn gok is geperst bij record industry (hopelijk, goede kwaliteit) in haarlem; da's ook een oude sony fabriek
Maar het is waarschijnlijk onmogelijk om er exact achter te komen.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2017 12:52 ]
Ik zit net in mijn pauze een interessant stukje over record industry te haarlem te lezen... Het is van 3voor12:mr_petit schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:52:
[...]
Ja maar dat zijn deze platen niet.
Sony zou naar verluid in maart 2018 een oude fabriek in tokyo heropenen, maar deze platen zijn begin november verschenen en gemaakt in de EU.
Dus mijn gok is geperst bij record industry (hopelijk, goede kwaliteit) in haarlem; da's ook een oude sony fabriek, of anders waarschijnlijk bij GZvinyl (tsjechie)
Maar het is waarschijnlijk onmogelijk om er exact achter te komen.
https://3voor12.vpro.nl/a...erij-Record-Industry.html
Wat opvalt is deze tekst:
Wat ik mij dan weer afvraag: hoe gaat Sony dit oplossen? De machines worden niet meer gemaakt en staan lang stil.. Ze zullen wellicht wat problemen hebben als ze voor het eerst sinds lange tijd weer aangezet worden en hoe komen ze aan onderdelen om de persen werkend te kunnen houden? Gaat Sony deze onderdelen dan ook zelf maken, net zoals Record Industry?Het meest fascinerende van een bezoek aan de vinylperserij is dat de romantiek van het eindproduct ook in het arbeidsproces schuilt. De machines zijn zonder uitzondering minstens dertig jaar oud, omdat nieuwe simpelweg niet meer gemaakt worden. In een speciale werkplaats worden bepaalde onderdelen zelf gemaakt, indien nodig.
Ik ben namelijk altijd licht huiverig om één meer dan dertig / veertig jaar oude bandrecorder / versterker / cassettedeck die minstens 20 / 25 jaar heeft uitgestaan aan te zetten (je zult niet de eerste zijn die alle condensators kapot ziet springen (het elektrolyt in de condensators van het apparaat is vaak uitgehard op die leeftijd als het apparaat lang uit gestaan heeft) met een hoop rook ontwikkeling)...
Zou me niks verbazen als er een deal is tussen MOV en Sony om de Sony releases te voorzien van een Sony Legacy labeltje ipv MOV.
Overigens vrij weinig mis met MOV, 1x een echt brakke persing gehad, waar gewoon stof doorheen zat, rest is gewoon goed. Kwaliteit van audio kan minder zijn, maar is afhankelijk van de bron, een andere partij zal hetzelfde issue hebben, tenzij je de originele releases pakt.
GZ is veel wisselender, heb daar een paar nette LP's van, maar ook veel shit en ik koop liever niks meer wat uit die fabrieken komt.
Music On Vinyl is volgens mij onderdeel van Record industry te haarlem... Vergelijk hun post adres maar eens bij de contact informatie... Ze maken dus eigenlijk gebruik van de oude Sony platen perserij in Haarlem... Typisch dat Sony het persen van platen aan hun had uitbesteed in het verleden... Vanaf 2018 gaan ze dat zelf weer doen en maken ze geen gebruik meer van Music On Vinyl / Record industry...KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:43:
Sterker nog, ik heb een paar Sony Legacy releases (volgens mij Hendrix) en daar staat gewoon de MOV code in geperst.
Zou me niks verbazen als er een deal is tussen MOV en Sony om de Sony releases te voorzien van een Sony Legacy labeltje ipv MOV.
Overigens vrij weinig mis met MOV, 1x een echt brakke persing gehad, waar gewoon stof doorheen zat, rest is gewoon goed. Kwaliteit van audio kan minder zijn, maar is afhankelijk van de bron, een andere partij zal hetzelfde issue hebben, tenzij je de originele releases pakt.
GZ is veel wisselender, heb daar een paar nette LP's van, maar ook veel shit en ik koop liever niks meer wat uit die fabrieken komt.
Zie ook:
https://www.recordindustry.com/contact
http://www.musiconvinyl.com/contact#.Wh__FXn2amQ
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 30-11-2017 13:56 ]
Echter zit ik wel met het volgende, en dit quote ik van een andere site:
Hoe kan ik zien of het geleverde een Super of een normaal element is?"The Super OM stylus units are also compatible with all the bodies of the entire Ortofon OM/P line. If you own an OM cartridge, you are able to enjoy the improved stylus and cantilever technology of the Super OM range. However, it takes a Super OM body with Ortofon’s new magnetic circuitry to realize the full Super OM potential. "
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
vlnr:
Mudd & Polland - N7 Odyssey
Leon Vynehall - Rojus
Tornado Wallace - Lonely Planet
Fatima Yamaha - Imaginary Lines

[ Voor 14% gewijzigd door Jasphur op 30-11-2017 18:17 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Die onderdelen maak je idd zelf, of laat je maken door een lokale machinefabriek.rcor schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:43:
[...]
Wat ik mij dan weer afvraag: hoe gaat Sony dit oplossen? De machines worden niet meer gemaakt en staan lang stil.. Ze zullen wellicht wat problemen hebben als ze voor het eerst sinds lange tijd weer aangezet worden en hoe komen ze aan onderdelen om de persen werkend te kunnen houden? Gaat Sony deze onderdelen dan ook zelf maken, net zoals Record Industry?
En kapotte electronica ook zelf, of door een electronisch ingenieursbureau.
Maar nieuw wordt het nog niet ontwikkeld.
Ook snijtafels zijn nog niet nieuw ontwikkeld (ten minste, geen professioneel spul op het niveau van neumann)
Dat gaat sony denk ik ook niet doen.
Ja dat kan natuurlijk ook nogKeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:43:
Het blijft altijd maar een raadsel waar de platen geperst worden, zeker nu ze erop schrijven "made in the eu"
Op de plaat zelf kan je vaak nog wel de mastering studio zien, want er wordt vaak wel wat in de uitloopgroef geschreven door de technicus, maar waar die dan naar toe gaan om te persen....
Maar mastering en persen zijn twee; in beide stadia kan het natuurlijk mis gaan.
Volgens mij zijn de persen in de fabriek van record industry wel moderner dan van GZ. Maar het hangt natuurlijk ook af van de zorgvuldigheid van de operators van alle processen, en bijv. hoe lang ze met een stamper doen.
Ik weet ook niet wie die laatste beslissing neemt? Ik denk het label?
Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen ervaringen met MOV. Ik heb wel wat nieuwe platen (niet veel, ik denk een stuk of 15-20) maar daar zitten geloof ik geen MOV exemplaren tussen. Ik weet ook niet of het reissues zijn (eigenlijk nooit naar gekeken). Dit zijn de eerste reissues die ik koop waarvan ik zeker weet dat het reissues zijn. Het viel me op toen ik in een webshop dus verschillende exemplaren (nieuw) te zien zag, de ene met een 2013 datum (bleek dus van MOV) en de andere van deze maand (sony)
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2017 18:46 ]

Wat je ziet:
- Admiral FreeBee - Admiral FreeBee
- Arctic Monkeys - AM
- Belgian Bullets Vol. 1
- Brian Fallon - Painkillers
- Liam Gallagher - As You Where
- Noel Gallagher's High Flying Birds - Who Built the Moon
- Green Day - Greatest Hits: God's favorite band
- Queen - Greatest Hits III
- Queen - Live at Wembley
- Queen - We are the Champions
- The Sore Losers - Skydogs
- Amy Winehouse - Back to Black
Nu maar eventjes stoppen en beginnen sparen voor onze verbouwing binnen 2 maanden.
Zo'n machine ziet er wel indrukwekkend uit (tenminste, als je deze bedoelt:mr_petit schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:35:
[...]
Die onderdelen maak je idd zelf, of laat je maken door een lokale machinefabriek.
En kapotte electronica ook zelf, of door een electronisch ingenieursbureau.
Maar nieuw wordt het nog niet ontwikkeld.
Ook snijtafels zijn nog niet nieuw ontwikkeld (ten minste, geen professioneel spul op het niveau van neumann)
Dat gaat sony denk ik ook niet doen.

Dat er geen onderdelen meer gemaakt worden door de fabrikant van het ding bewijst wel de creatieve manier van repareren bij dit exemplaar, waar de orignele motor waarschijnlijk defect is gegaan en vervangen door een Technics Direct Drive motor (mogelijk de motor van de SL-1200 MKII) die er gegarandeerd fabriek af niet op gemonteerd zit:
En de snijkop mist
De laatsten zagen er zo uit:

Jaren 80, met hypermoderne ccd op de microscoop; uiteraard zwartwit met crt monitor
Ouderwets en imposant tegelijkertijd.
Ik heb eind jaren 90 een opleiding professionele geluidstechniek gedaan, en ik geloof ergens in een studio nog wel een keer zo'n ding zien staan, maar echt niemand vond dat interessant destijds (platentechniek werd wel behandeld, maar enigzins summier). Toen vond iedereen meerkanaals digitaal mixen met plugins etc op apples (met hardwarematige geluidskasten eraan) interessant.
Nu zit die processing power zelfs in een budget smartphone.
Zelfs multitrack taperecorders waren ouderwets en namen onnodige ruimte in (denk aan een otari mtr 90 oid), maar waren stiekum toch wel indrukwekkende apparaten. Tijden veranderen.
Simpel, op linkerzijde vd body van je element kijken. )Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:17:
Ik ben echt blij met de om10 naald, maar zoals ik dus over lees dat het met een om 20 dus nog beter kan.
Echter zit ik wel met het volgende, en dit quote ik van een andere site:
[...]
Hoe kan ik zien of het geleverde een Super of een normaal element is?

De hoogrespons vd super om is theoretisch nog wat beter dan de gewone om, maar goed daar zou ik met niet druk om maken. De naald is de echt grote upgrade.
Via Ebay:
Kitaro - Soundtrack Japan
Kitaro - Ten Kai
Nieuw:
Norah Jones - Feels Like Home
Canonball Adderley - Somethin' Else
Sleeves:
150 Blake Sleeves
150 Mofi inner sleeves
Kan weer vooruit :-)
MuziekLiefhebbert
Daar vergis je je in! Deze technics SP-02 motoren zijn wel degelijk specifiek gemaakt voor snijden en zeker niet identiek aan die van een SL-1200!rcor schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:16:
Dat er geen onderdelen meer gemaakt worden door de fabrikant van het ding bewijst wel de creatieve manier van repareren bij dit exemplaar, waar de orignele motor waarschijnlijk defect is gegaan en vervangen door een Technics Direct Drive motor (mogelijk de motor van de SL-1200 MKII) die er gegarandeerd fabriek af niet op gemonteerd zit
https://www.vinylengine.c...orum/viewtopic.php?t=2651
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
En hop door naar de plaatselijke platenboerPierre schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:01:
Mijn vriendin is ook over de streeper gaat een platenspeler komen. Binnenkort maar eens naar www.hifistereo.nl om wat dingen te bekijken en te luisteren
MuziekLiefhebbert
Laat je ons even voor je iets koopt even weten wat je opties zijn? Ik zou het zonde vinden als je van die rommel van Ricatech / Crosley / GPO koopt... Zie ook dit artikel wat ik daarmee bedoel:Pierre schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:01:
Mijn vriendin is ook over de streeper gaat een platenspeler komen. Binnenkort maar eens naar www.hifistereo.nl om wat dingen te bekijken en te luisteren
http://www.puresound.be/n.../crosley-ion-en-traveler/
Helaas werken de geluidsfragmenten niet meer... Dit komt omdat Stijn Kraft die de bestanden deelde via een eigen webserver waarop een website draaide (forum) over platen en platen spelers (toen de site nog operationeel was te vinden op: www.vinl.net)... Helaas is dat forum een aantal jaren terug gestopt... Velen die hier actief zijn waren daar ook actief...
Maar je moet echt geloven wat er staat: een crosley / Ricatech / GPO of welke andere chinese platen speler (al dan niet met retro look) slopen letterlijk je platen...
Heb nog een hele hoop oude platen liggen, die moet eens goed schoon gemaakt worden. Verder ga me goed inlezen over diverse merken.
Ik denk zelf dat het nieuw wordt en niet iets 2e hands via marktplaats of zo. Niet dat ik dat slecht vind maar ik ben zelf niet echt een klusser haha.
Dit topic ga ik eens op mijn gemak lezen, en mocht ik vragen hebben dan meld ik me uiteraard.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik heb net ook weer gezondigdoldsmelly schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:03:
[...]
En hop door naar de plaatselijke platenboer
Een leuke instapper zijn bijvoorbeeld deze spelers:Pierre schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:58:
Wat ik graag wil weet ik nog niet helemaal. Wat ik zeker niet wil is zo'n ding waar een spijker in zit. Mijn broer heeft zo'n ding bah. Dat is inderdaad een verschrikkelijk ding. Nee daar pas ik graag voor.
Heb nog een hele hoop oude platen liggen, die moet eens goed schoon gemaakt worden. Verder ga me goed inlezen over diverse merken.
Ik denk zelf dat het nieuw wordt en niet iets 2e hands via marktplaats of zo. Niet dat ik dat slecht vind maar ik ben zelf niet echt een klusser haha.
Dit topic ga ik eens op mijn gemak lezen, en mocht ik vragen hebben dan meld ik me uiteraard.
- Audio Technica AT-LP120:

Te koop bij o.a. Cool Blue: https://www.homecinemacen...svQUXrvL3Yh0aAsbeEALw_wcB
Deze speler heeft dezelfde lompe vormgeving als een Technics SL-1200, maar is wel heel degelijk opgebouwd... Mocht je geen phono ingang hebben op je versterker is deze ook interessant wegens ingebouwde phono preamp...
Ook handig: je kunt makkelijk van toerental wisselen via die twee knopjes in de buurt van de start / stop knop en ondersteund zelfs naast 33 en 45 toeren ook nog eens 78 toeren... Qua element is gekozen voor het beste instap element dat bestaat en is de onder velen hier op het grote vinyl topic geliefde: Audio Technica AT95e... Daarvan is ook nog een 78 toeren naald beschikbaar waardoor je zelfs nog zeer oude 78 toeren schellak platen kunt afspelen met deze speler...
- Denon DP-300f:

Te koop bij Doublepoint en kost ten tijde van schrijven 182 euro: https://doublepoint.nl/de...qdeb13SI0UUsaArHLEALw_wcB
Eigenlijk een koopje moet ik zeggen via dit adres... Oogt meer hifi en minder lomp... Ook deze speler heeft een ingebouwde phono preamp voor het geval de versterker geen phono ingang heeft en het toerental is eenvoudig te regelen via de druk knopjes... Voorzien van een Audio Technica AT-3600L element, geluidskwalitatief een minder element dan de AT95e (ivm het type naald)...
Maar niet getreurd: voor ongeveer 30 euro koop je een losse Audio Technica AT95e en deze kun je ook gewoon plaatsen op de Denon DP-300f...
De ingebouwde phono preamp is bij beide spelers uit te schakelen voor als de versterker een phono ingang heeft of als je middels een losse phono preamp ooit de geluidskwaliteit wilt verbeteren...
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 01-12-2017 19:43 ]
Dat is geen zondigen dat is voldoen aan het eerste gebod van de "Vinyl Goeroe" --> SanctusVinylius....
"Gij zult ten alle tijden meer vinyl aanschaffen dan het jaar ervoor"
MuziekLiefhebbert
Bij de Denon (hebhemzelfookrcor schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:35:
[...]
Een leuke instapper zijn bijvoorbeeld deze spelers:
- Audio Technica AT-LP120:
[afbeelding]
Te koop bij o.a. Cool Blue: https://www.homecinemacen...svQUXrvL3Yh0aAsbeEALw_wcB
Deze speler heeft dezelfde lompe vormgeving als een Technics SL-1200, maar is wel heel degelijk opgebouwd... Mocht je geen phono ingang hebben op je versterker is deze ook interessant wegens ingebouwde phono preamp...
Ook handig: je kunt makkelijk van toerental wisselen via die twee knopjes in de buurt van de start / stop knop en ondersteund zelfs naast 33 en 45 toeren ook nog eens 78 toeren... Qua element is gekozen voor het beste instap element dat bestaat en is de onder velen hier op het grote vinyl topic geliefde: Audio Technica AT95e... Daarvan is ook nog een 78 toeren naald beschikbaar waardoor je zelfs nog zeer oude 78 toeren schellak platen kunt afspelen met deze speler...
- Denon DP-300f:
[afbeelding]
Te koop bij Doublepoint en kost ten tijde van schrijven 182 euro: https://doublepoint.nl/de...qdeb13SI0UUsaArHLEALw_wcB
Eigenlijk een koopje moet ik zeggen via dit adres... Oogt meer hifi en minder lomp... Ook deze speler heeft een ingebouwde phono preamp voor het geval de versterker geen phono ingang heeft en het toerental is eenvoudig te regelen via de druk knopjes... Voorzien van een Audio Technica AT-3600L element, geluidskwalitatief een minder element dan de AT95e (ivm het type naald)...
Maar niet getreurd: voor ongeveer 30 euro koop je een losse Audio Technica AT95e en deze kun je ook gewoon plaatsen op de Denon DP-300f...
De ingebouwde phono preamp is bij beide spelers uit te schakelen voor als de versterker een phono ingang heeft of als je middels een losse phono preamp ooit de geluidskwaliteit wilt verbeteren...

Mee eens, maar om te starten is het wellicht wat overkill... Tenzij Pierre voldoende budget tot zijn beschikking heeft en dat ook wil uitgeven...Joopieboy schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:26:
[...]
Bij de Denon (hebhemzelfook) zou ik wel aanraden om net even iets meer uit te geven voor een écht goed element, dat is ie zeker waard. Ortofon 2M Red (of Blue), Audio Technica VM520EN of 530EN of bijvoorbeeld een Shure M97xE, dat verdient ie echt en kom ie echt tot leven!
Bovendien is het ook leuk om laag te starten en dan op te werken naar een wat meer audiofile oplossing... De verschillen die je op zult merken doet je altijd een drang naar meer geven als je de smaak / het virus eenmaal te pakken hebt...
Nu heb ik al jaren de SL 1210 mk2. Zeer blij mee.
2de hands Pro-Ject RPM 6 met een Ortofon Black Element in tip top conditie echter zonder kap ..
Met als phono pre amp een Graham Slee Revolation
Ik kan natuurlijk niet iemands budget weten maar ik ben altijd van mening dat je beter gelijk goed kan beginnen dan ergens onderaan.
Anders loop je wellicht het risico dat het gaat tegenvallen en dat je dan meteen stop met de hobby .
Vergeet ook niet om geld te reserveren voor een phono pre amp, meestal zijn die in je draaitafel zijn ingebouwd niet zo heel erg goed naar wat ik begrepen heb.
[ Voor 54% gewijzigd door oldsmelly op 02-12-2017 09:38 ]
MuziekLiefhebbert
Haha ja en dan ben je verkocht idd.rcor schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:05:
[...]
Mee eens, maar om te starten is het wellicht wat overkill... Tenzij Pierre voldoende budget tot zijn beschikking heeft en dat ook wil uitgeven...
Bovendien is het ook leuk om laag te starten en dan op te werken naar een wat meer audiofile oplossing... De verschillen die je op zult merken doet je altijd een drang naar meer geven als je de smaak / het virus eenmaal te pakken hebt...![]()
Ik vind alleen het verschil tussen een Ortofon 2M Red en een AT AT95e dermate dat het eigenlijk bijna zonde van je geld is om zo een element te kopen die marginaal beter is dan het stock element.
O en over mijn laatste aanwinsten:

Dadelijk toch nog maar eens naar de platenzaak, zag net op fb nog wat leuks voorbij komen.
Bedoel je dat de AT95e obv prijs-kwaliteit je voorkeur heeft? De Red ken ik niet, de AT wel. En ik kan me heel goed vooestellen dat er geen element is met zo'n goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar goed, zoals ik al vaker heb gezegd, ik gebruik al weer een poos een Expert Super / Nagaoka die toch echt een paar klasses beter klinkt op mijn TD166 dan de AT. Blijft voor mij de AT nog steeds een absolute topper als je een goed element zoekt voor een goede platenspeler.Joopieboy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:44:
[...]
Haha ja en dan ben je verkocht idd.
Ik vind alleen het verschil tussen een Ortofon 2M Red en een AT AT95e dermate dat het eigenlijk bijna zonde van je geld is om zo een element te kopen die marginaal beter is dan het stock element.
Dadelijk toch nog maar eens naar de platenzaak, zag net op fb nog wat leuks voorbij komen.Donkere dagen komen er weer aan dus lekker plaatjes draaien.
Zoals vroeger.
De donkere dagen zijn heerlijk om platen te draaien.........en lange dagen, saaie dagen, hete dagen, drukke dagen, samen-dagen, alleen-dagen, zonnige dagen..........
Meer andersom, maar jij hebt ook wel gelijk als je kijkt naar de aanbiedingen van het AT95e element, die kun je nu voor een 3 tientjes scoren zie ik al.Vintage1967 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:15:
[...]
Bedoel je dat de AT95e obv prijs-kwaliteit je voorkeur heeft? De Red ken ik niet, de AT wel. En ik kan me heel goed vooestellen dat er geen element is met zo'n goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar goed, zoals ik al vaker heb gezegd, ik gebruik al weer een poos een Expert Super / Nagaoka die toch echt een paar klasses beter klinkt op mijn TD166 dan de AT. Blijft voor mij de AT nog steeds een absolute topper als je een goed element zoekt voor een goede platenspeler.
De donkere dagen zijn heerlijk om platen te draaien.........en lange dagen, saaie dagen, hete dagen, drukke dagen, samen-dagen, alleen-dagen, zonnige dagen..........

Ben zelf meer van het gitarenwerk (rock/metal) en een beetje elektro zoals je hierboven ziet. En na deze elementen zou ik het eigenlijk niet zo 1,2,3 weten waar ik naar toe zou willen.
En gelukkig zijn voor mij de donkere dagen erg rustig.
Edit: en jahoor.

Ik heb nu dan de volgende platen aangeschaft de laatste weken:
- Coldplay Viva La Vida
- Daft Punk Alive
- Daft Punk Random Access Memories
- Imagine Dragons Evolve
- Spinvis Trein Vuur Dageraad (gekregen)
- Spinvis Tot Ziens, Justine Keller
- Volbeat Outlaw Gentlemen & Shady Ladies
En deze in bestelling:
- Volbeat Seal The Deal & Let's Boogie
- Shinedown Amaryllis
- Shinedown Threat to Survival
[ Voor 21% gewijzigd door Joopieboy op 02-12-2017 14:18 ]
Die gaat op de wishlist :-)
MuziekLiefhebbert
Zeker doenoldsmelly schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:58:
Volbeat heerlijke muziek.....
Die gaat op de wishlist :-)

Edit: net nog even geïnvesteerd in een nieuw element, leuke aanbieding bij Baxshop.nl, de Shure M97eX voor 119 euro ipv 161.

[ Voor 40% gewijzigd door Joopieboy op 02-12-2017 16:15 ]
Veel plezier met je nieuwe aankoop... Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen...Joopieboy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:19:
[...]
Zeker doen
Edit: net nog even geïnvesteerd in een nieuw element, leuke aanbieding bij Baxshop.nl, de Shure M97eX voor 119 euro ipv 161.Ben benieuwd hoe deze bevalt!
[afbeelding]
Ondertussen ga ik even kijken welke LP ik op ga zetten terwijl ik ga opruimen...
Edit: jij hebt ook een mega collectie trouwens!
[ Voor 34% gewijzigd door Joopieboy op 02-12-2017 19:25 ]
(originele release: https://www.discogs.com/H...en-Dances/release/6809753 )
Gelijk maar even gereserveerd ^^
[Video: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSdon9XRbJUnz8uqKq6L8Jtm4u3_Gx03n]
Mijn suggestie:rcor schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:05:
[...]
Ondertussen ga ik even kijken welke LP ik op ga zetten terwijl ik ga opruimen...
[ Voor 27% gewijzigd door masauri op 02-12-2017 20:58 . Reden: suggestie rcor ]
Wijntje erbij.....
Reeds gedraaid
1. Norah Jones
2. Bowie - Low
3. Pink Floyd - Dedicated sound of thunder
4. Rainbow - Long live rock and roll
Twijfel nu tussen
Wat klassiek of de B52 's
Ach het is allemaal lekker om naar te luisteren dan maar beide
Mede VinylPieps de pc gaat uit.......
prettige avond allemaal enne blijven luisteren :-)
MuziekLiefhebbert
Tik foutje
MuziekLiefhebbert
Van Queen heb ik alleen de single crazy Litle thing called love.... eigenlijk zou ik wat meer Queen in huis moeten halen aangezien ik wel enkele nummers erg leuk vindt...masauri schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:48:
Na ff niets meer van vinyl gekocht te hebben wees een vriend me op een exotische re-issue die uit gaat komen.
(originele release: https://www.discogs.com/H...en-Dances/release/6809753 )
Gelijk maar even gereserveerd ^^
[video]
[...]
Mijn suggestie:
[video]
thunderstruck - ook niet slecht overigens!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
net geen 12 euro verzendkosten voor een 3lp van Nederland naar België. Is dat wel een beetje normaal?
You don't need eyes to see, you need vision

Met daarin een metalen doosje:

Van het weekend afstellen en er mee gaan draaien.

Edit: over bass niet gelogen, zit een best vol geluidje in de Shure!
[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 04-12-2017 21:35 ]
Voor die al LPs uit de Nederlandse ALDI's hebben gekocht, hoe bevielen die persingen? (Ik ben dan voornamelijk benieuwd naar die van Leonard Cohen).
Was nog even priegelen om de naalddruk etc. goed in te stellen, was de eerste keer voor mij dat ik zo iets deed maar ben content met het resultaat.
Mijn LP's hebben nog nooit zo goed geklonken
Nu aan het genieten van mijn laatste aanwinst: Iron Maiden - The book of Souls: live chapter onder het genot van een Trooper ale.
Goed uitrichten scheelt ook veel trouwens.
Edit: dit dus:

Avondje prutsen, heb je erg veel plezier van en scheelt slijtage en ellende van je plaat.
[ Voor 45% gewijzigd door Joopieboy op 04-12-2017 22:16 ]
Persingen die ik heb zijn over algemeen goed, niks anders dan wat er in de platenzaken ligt... in tegenstelling tot wat sommigen zeggen.usr101 schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:18:
Na al die keren vinyl-platen in de Nederlandse ALDI-winkels, zijn de Belgen volgende week (woensdag 13 december 2017) eens aan de beurt --> https://nl.aldi.be/aldi_vinylalbums_48_5_2868_30655.html
Voor die al LPs uit de Nederlandse ALDI's hebben gekocht, hoe bevielen die persingen? (Ik ben dan voornamelijk benieuwd naar die van Leonard Cohen).
Maar die Leonard Cohen, volgens mij is dat best een lastige, ik heb em ook en geloof dat ie best vies/stoffig/wat tikken heeft
Tot voor kort was ik vrij sceptisch over de mogelijke verbetering in geluidskwaliteit tot ik eens de moeite had genomen om in een hi-fi winkel te gaan luisteren. Er ging een wereld voor mij open, met de aanschaf van de Denon als (binnen mijn budget haalbaar) resultaat.
Nee dit is veel leuker, lekker genieten en zo blijft de hobby nog leuk.

Van dezelfde uitgever/distribiteur (?) als mijn 2Cellos - Score album. Wel fijn, want die LP's zitten standaard in anti-statische hoezen (papier met daarin een antistatische laag) en een mooie beschermhoes voor het album zelf.
Verdere recente aankopen (maar niet op de gevoelige plaat omdat ik die niet heb gemaakt c.q het kerst cadeaus zijn)
Charlie Puth - One Track Mind
Ludovico Eunaudi - Time Lapse
Slecht idee... Hoe laat?
Voor wie geïnteresseerd is; voor een lekker biertje zijn ze allemaal op te halen in Almere
Voor een biertje wil ik wel wel 15 afnemen, meer hoeft niet. Maar ik heb een paar oude hoezen zie redelijk vergaan zijn, dan geeft dat net weer even wat stevigheid.Nyarlathotep schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:37:
Ik heb denk ik iets van 100 PVC hoezen liggen, veel van goede kwaliteit. Ik doe er niks mee (het uit de PVC hoes halen van je plaat levert net zo vee'l 'slijtage' op als wanneer je deze uit de kast pakt).
Voor wie geïnteresseerd is; voor een lekker biertje zijn ze allemaal op te halen in Almere
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Me likey

[ Voor 29% gewijzigd door benedictuz op 06-12-2017 18:07 ]
Niet slecht al zeg ik het zelf

Steven Be Calm - Actin EP (Heb ik nu dubbel helaas)
Nick Araguay - Keep Dreamin' That Same Dream EP
SNF018 // Adryiano - Nite Talk EP (Test Pressing)
SNF019 // Silk 86 + Mall Grab - The Other Side EP (Test Pressing)
PALMS008 // X-Coast + DJ Boring - Yucatán Channel EP (Test Pressing)
Al tijden sleep ik een oude platenspeler mee die ik na elke verhuizing neerzet, met het voornemen er nu dan eens echt naar te kijken zodat ik van lps kan genieten.
Verhuizen ging niet altijd even voorzichtig helaas. Inmiddels heb ik de platenspeler aangesloten op een versterker en zo op mijn boxen, en voila hij doet het. Helaas klinkt het niet al te best, ongeacht welke plaat ik erop leg.
Nu denk ik dat hij niet goed uitgebalanceerd (meer) is. Mogelijk is de naald ook niet goed meer. Of ik heb gewoon slecht spul in huis.
Het gaat om een national Panasonic sl-18. Het element is, als ik het goede onderdeel benoem, een shure 2710-s.
Wat ik graag wil is een vrijetijds platenspeler, zonder hiervoor de hoofdprijs te betalen. Mijn plan is om met de huidige speler naar een hifi winkel te gaan met de vraag of ze er naar willen kijken. Valt hier nog iets van te maken of moet ik op zoek naar een andere speler/element.
Mijn vraag hier: heeft iemand advies over deze speler danwel het element? Ik lees hier al tips over een 2dehandsje via MP, als dat een betere keus is wil ik er voor gaan. Maar als hier nog leuk geluid uit te krijgen is lijkt me dat mooi
Alle tips en advies zijn welkom, dank voor het lezen van mijn vraag.
Ik zou er niet mee naar een hifi winkel toegaan, maar naar een hobbyist/zzp'er die via marktplaats oid adverteert om 'm te laten opknappen/afstellen. Die doen dat beter.
Over dat element kan ik helemaal niets vinden, dus wellicht staat er wat anders op? Kan je een foto plaatsen?
Zo'n mannetje die 'm afstelt kan oordelen of de naald nog goed is of niet, maar kans is groot dat als je er een audio technica AT-95e in laat zetten (kosten: €34 incl verzenden op duitse ebay, in nld rond de 50 euro), je een beter resultaat krijgt (nieuwe naald, beter element dan de meeste budgetelementen van weleer).
Maar plaats eerst maar eens een fototje.
Je hebt wel een versterker met phono ingang?
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2017 04:38 ]
@mr_petit : Fijn om te horen dat de speler geschikt is. Het is een zwarte. Ik vind 'm er prima uitzien maar weet natuurlijk niet hoe dat van binnen eruit ziet. Heb wel vorig jaar een nieuwe riem erop gelegd als eerste halfslachtige poging hem speelbaar te krijgen
Hieronder een foto van het element:

Over de aansluiting: vanochtend even een blik geworpen en hoe het zit: de platenspeler is middels tulpstekkertjes aangesloten op de phono van de versterker, en van de aux gaat er een kabeltje naar mijn stereo, deze gaat geloof ik met minijack naar de koptelefoon ingang op mijn stereo. De boxen zijn ook aangesloten op de versterker. Ik hoop dat hier geen enorme fout of iets in zit. Vanavond zal ik nog eens goed kijken of wat ik nu zeg helemaal klopt. De versterker is overigens een Technics SU3, ik heb de indruk dat die 't prima doet.
@Joopieboy : Bedankt voor je aanbod! Ik ben afhankelijk van OV/meerijden en ben wat huiverig om met mijn afgestelde platenspeler met bus en trein weer naar huis te moeten reizen. Ik ga eerst even hier in de omgeving in op zoek naar een mannetje, mocht dat niets opleveren ga ik wat regelen voor vervoer.
De AT-95e zal ik dan gaan aanschaffen.
De winkel waar ik heen wilde is technica electronica in Nijmegen, ik was van plan eerst even te bellen met het verhaal. Zo van op de site bekeken leek me dat wel wat.
[ Voor 5% gewijzigd door Merelvs op 07-12-2017 08:37 ]
Ik woon zelf op een half uurtje van Nijmegen dus dat maakt het wat makkelijker lijkt mij.
Logisch dat dat niet goed klinkt: dat is een Technics / National-Panasonic EPC-271c-s maar de naald die erin gefrut is hoort er helemaal niet bij, dat is naald voor een Shure M75 of soortgelijk element.Merelvs schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:27:
Hieronder een foto van het element:
[afbeelding]

Het EPC-271c-s element zelf is prima, technisch gelijk aan het bekendere EPC-270c element maar dan met een geïntegreerde headshell. Hij klinkt lekker vol en sprankelend. Dit element werd als ik mij niet vergis ook bij de speler geleverd. In ieder geval bij aanverwante modellen als de SL-23. Als je die zou willen vervangen dan moet je ook een nieuwe headshell hebben en wordt het duurder, zou ik niet doen.
Mijn advies: koop een nette vervangingsnaald en dan eentje van de elliptische variant (herkenbaar aan achtervoegsel "ED" of "ES", niet de allergoedkoopste spherical (herkenbaar aan "C" of "CS" die je veel vaker tegenkomt. Beter geluid verzekerd. Hier bijvoorbeeld:
https://www.pickupnaalden...ES_Transparant-groen_3630
Of wat goedkoper bij Thakker in Duitsland:
http://www.ebay.de/itm/Er...3c2cfe:g:eo4AAOSwgQ9VmmYS
Hier een 271c-s die standaard met de sferische naald kwam:

Hier een 271es die standaard met de elliptische naald kwam, het element zelf is verder gelijk aan de c-s:

Hier een SL-18 inclusief de originele 271-cs:

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 07-12-2017 14:59 ]
Een hele tijd geleden heb ik hier eens rondgeneusd omdat ik interesse had in het draaien van Vinyl. Heb hier ook om advies gevraagd, maar tot aanschaf ben ik destijds niet gekomen. Inmiddels ben ik een verhuizing verder en heb ik reeds een half jaar een platenspeler en wat LP's tot mijn beschikking.
Het is de Pro-ject essential 2 (met ingebouwde pre-amp) geworden. De keuze is hierop gevallen vanwege mijn Bose cinemate 130 (2.1 set) zonder phono aansluiting. Nu ben ik best tevreden over het geluid, maar ik vind het geluid niet echt ''sprankelend'' of ''levend' te noemen.
Het geluid hangt wel een beetje af van de LP moet ik zeggen. Ik luister met name nieuwere LP's zoals Adele, Coldplay, Kensington, Linkin Park en ik vind dat daar ook wel kwaliteitsverschil in zit. Zou een beter element mij verder helpen, of moet ik toch een aparte phonoversterker aanschaffen. (Ik snap dat een Bose wellicht vloeken in de kerk is, maar ik ben eigenlijk best tevreden over het geluid). Misschien kunnen jullie mij helpen.
Verwijderd
Ik ben zelf geen fan van de om5 stylus. Upgraden naar een om10 (of als het budget het toelaat) een om20 stylus ga je zeker merken. Dat is mijn persoonlijke ervaring in ieder geval.Chrosser schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:04:
Beste Vinylers,
Een hele tijd geleden heb ik hier eens rondgeneusd omdat ik interesse had in het draaien van Vinyl. Heb hier ook om advies gevraagd, maar tot aanschaf ben ik destijds niet gekomen. Inmiddels ben ik een verhuizing verder en heb ik reeds een half jaar een platenspeler en wat LP's tot mijn beschikking.
Het is de Pro-ject essential 2 (met ingebouwde pre-amp) geworden. De keuze is hierop gevallen vanwege mijn Bose cinemate 130 (2.1 set) zonder phono aansluiting. Nu ben ik best tevreden over het geluid, maar ik vind het geluid niet echt ''sprankelend'' of ''levend' te noemen.
Het geluid hangt wel een beetje af van de LP moet ik zeggen. Ik luister met name nieuwere LP's zoals Adele, Coldplay, Kensington, Linkin Park en ik vind dat daar ook wel kwaliteitsverschil in zit. Zou een beter element mij verder helpen, of moet ik toch een aparte phonoversterker aanschaffen. (Ik snap dat een Bose wellicht vloeken in de kerk is, maar ik ben eigenlijk best tevreden over het geluid). Misschien kunnen jullie mij helpen.
Haha ja zoiets vermoedde ik al. Een element/naald die niet vindbaar is op zo'n speler kan bijna niet.Cap schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:47:
[...]
Logisch dat dat niet goed klinkt: dat is een Technics / National-Panasonic EPC-271c-s maar de naald die erin gefrut is hoort er helemaal niet bij, dat is naald voor een Shure M75 of soortgelijk element.![]()
Het EPC-271c-s element zelf is prima, technisch gelijk aan het bekendere EPC-270c element maar dan met een geïntegreerde headshell. Hij klinkt lekker vol en sprankelend. Dit element werd als ik mij niet vergis ook bij de speler geleverd. In ieder geval bij aanverwante modellen als de SL-23. Als je die zou willen vervangen dan moet je ook een nieuwe headshell hebben en wordt het duurder, zou ik niet doen.
Zelf heb ik ook zo'n epc-271CES. Ik vind 'm niet zó dendenderend, maar dat kan ook aan mijn naald liggen (ik weet geeneens of dat de originele naald is, hij zat bij een 2e handsje).
Wat wèl een groot voordeel is van deze naald, is dat hij niet uitgelijnd hoeft te worden, dus perfect voor een beginneling.
Dus @Merelvs hoeft waarschijnlijk alleen maar een nieuwe naald te kopen en de naalddruk juist in te stellen.
Naalddruk instellen doe je als volgt:
1. schuif het beschermkapje over de naald zodat je die niet kan beschadigen als je dat hebt. Anders moet je ontzettend voorzichtig zijn, de naald beschadigd heel snel!
2. zet de antiskating op 0 (draaiknopje naast je arm dat van 0 naar 3(?) loopt)
3. positioneer je arm naast de armhouder (zodat hij naar beneden valt. heb je geen beschermkapje voor de haald, hou 'm dan vast.)
4. draai net zo lang aan het achterste contragewicht (dus aan het ijzeren gedeelte, niet aan het losse zwarte ringetje wat daarvoor zit waar de getallen en streepjes op staan) totdat je arm blijft zweven ca. ter hoogte van de top van het draaiplateau. De arm is nu 'in balans' dus de naalddruk is nu 0 gram (hij zweeft immers).
5. zet de toonarm terug in de houder.
6. draai het zwarte ringetje (zonder het metalen contragewicht mee te draaien) zodanig dat het getal 0 bij de witte streep op de arm zit.
7. draai het metalen contragewicht incl getallenring zodat deze op 2 gram staat. (draai met de klok mee, dus 0, 1, 2 gram)
8. zet de antiskating ook op 2.
Je draait nu met een naalddruk van 2 gram.
Als je met bijv. 1,5 gram naalddruk wilt draaien, draai je het contragewicht een stukkie terug zodat hij op 1,5 staat en zet de antiskating ook op 1,5. (ik denk dat 1,75 of 2 gram de ideale naalddruk is bij een nieuwe naald. Is de naald wat ouder, dan wellicht 1,5-1,75 gram)
Zo simpel is het. Waar je vooral op moet letten is dat je je naald niet beschadigd. Dus altijd dat beschermklepje ervoor/erop als je dat hebt.
Op www.vinylengine.com/ is een service manual te downloaden waarin ook de afstelprocedure staat beschreven met plaatjes. Je draaitafel staat in de library onder panasonic. Je moet wel gratis registreren om te downloaden. Voor de rest kan er denk ik niet zoveel foutgaan met deze tafel omdat ze oerdegelijk zijn. Tenzij een keer gevallen is of een kind een keer aan de arm getrokken heeft oid.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2017 17:03 ]
Klopt natuurlijk want je draait immers vanaf de achterkant, maar om verwarring te voorkomen voor Merelvs: van vooraf gezien betekent dat dus tegen de klok in!mr_petit schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:53:
[...]
7. draai het metalen contragewicht incl getallenring zodat deze op 2 gram staat. (draai met de klok mee, dus 0, 1, 2 gram)
PS aangezien je afhankelijk bent van OV: in welke regio woon je? Dan kunnen we wellicht lokaal een tip geven.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 07-12-2017 17:50 ]
Ik heb hier trouwens ook nog een andere naald liggen, maar dan in ikea stijl te weten in losse onderdelen . Maar dat is ook een Shure (M75-MB type 2 en op een ander onderdeel staat MCC 3000) dus ik ga er dan vanuit dat dat ook niet matcht met het element.
Dan ga ik een nieuwe naald bestellen met de tips van @Cap en mijn best doen
Ik woon in Nijmegen, locale tips zijn welkom en als het mislukt kom ik graag op jouw aanbod terug @Joopieboy, vervoer al geregeld.
Of iemand van Tweakers, zitten hier ook Nijmegenaren?
Maar waarschijnlijk niet nodig, je kan het gewoon zelf met de nieuwe naald en uitleg van mrpetit. Nieuwe snaar heb je al begrijp ik dus dat moet goed zitetn.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik heb hier een Dual 1225 staan, voorzien van een Dual DMS-200 element met defecte DN-201 naald. Bestel ik voor 30 euro een vervangende naald of schroef ik er een AT-95E onder? Ik denk zelf het laatste maar ik ben het DMS200 element niet eerder tegengekomen.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ik heb ook een tijdje op mijn Dual 1226 een AT95e gehad en dat ging net qua afstelling... Klinkt erg homogeen op een Dual 1224 / 1225 / 1226, misschien is het wel de beste combinatie voor een Audio Technica AT95e, ondanks dat de afstelling gevoelsmatig niet helemaal past bij het element om er het maximale uit te halen...Wimmel schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:51:
Vraagje aan de kenners @mr_petit @Cap
Ik heb hier een Dual 1225 staan, voorzien van een Dual DMS-200 element met defecte DN-201 naald. Bestel ik voor 30 euro een vervangende naald of schroef ik er een AT-95E onder? Ik denk zelf het laatste maar ik ben het DMS200 element niet eerder tegengekomen.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Een originele setup (of het nu een pickup, auto of boot betreft) is mijns inziens altijd net wat meer waard, 'downgraden' naar aftermarket kan altijd nog (niet beledigend bedoeld, ik draai zelf met een AT95e).
En je weet het effect (leercurve) dus soms is het beter om niet terug te vallen op de de oude vertrouwde keuze.
* franssie sluit zijn eigen en persoonlijke mening zonder enoge garantie nu af.
Dit topic is gesloten.