Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.355 views

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11 21:50
Jasphur schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:42:
[...]

Post je een fototje van je set-up. Ben wel benieuwd.
Here you go. Ben er echt blij mee, al flink wat plaatjes opgezet afgelopen week en inmiddels ook al mijn eerste platen gekocht (Chet Baker en Arctic Monkeys). Ik ga nog wel op zoek naar een kastje o.i.d. waar ik de platenspeler op kan zetten, maar voor nu voldoet dit prima. Mooi ook wel wat je voor een redelijke prijs op Marktplaats kan kopen soms. Ik ben verslaafd :)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/9s7xat.jpg

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:26
Reyad schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:41:
[...]
Mooi ook wel wat je voor een redelijke prijs op Marktplaats kan kopen soms. Ik ben verslaafd :)
Ziet e mooi uit! Doet de versterker het nog goed? Het ziet er retro uit zo, en daarnaast een mooie iMac. Tof!
Welk element zit er onder de Philips draaitafel?

Gisteren kreeg ik een mailtje met een kortingscode van 15% voor Brands-outlet. Zij bieden diverse 2e hands producten aan die uit de verpakking zijn gehaald, waaronder LP's. Van alle artikelen is er een exemplaar beschikbaar. Zie http://www.brands-outlet.nl/categories/Muziek/Vinyl_-_LP, code is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
Verzendkosten zijn helaas wel 6,95. Daardoor heb ik toch maar afgezien van Pieces of you van Jewel. Maar goed, als je meer interessants ziet dan kan het wel uit natuurlijk.

Zo niet, dan zit er wellicht nog wat bij de selectie Warehouse deals van Amazon.de, koop je voor 100 euro uit de selectie dan krijg je 20 euro korting. Linkje naar de LP's.
Deze 20 euro korting op een selectie Warehouse deals geldt ook voor een aantal andere Amazon sites, zie Pepper.

Happy hunting! ;)

[ Voor 62% gewijzigd door musicfreak op 06-04-2017 08:14 ]

PeterC86 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 21:58:
Mede vinyl liefhebbers ik sta voor de keuze om een 'nieuwe' platenspeler te kopen nadat ik mijn Dual 701 van de hand heb gedaan nadat deze is overleden. Nu heb ik een budget van €500 voor een 'nieuwe' platenspeler en heb nog een Audio Technica 440mlb liggen. Optioneel zou ik het element nog kunnen verkopen bij eventuele aanschaf van een platenspeler met element en het geld hiervan weer terug in mijn portemonnee doen. Ervan uitgaande dat ik er nog €100 voor kan krijgen aangezien hij nog maar een jaar oud is, heb ik dan een effectief budget van €600 voor een platenspeler met element. Nu is mijn vraag uiteraard aan jullie; wat voor speler raden jullie aan voor dit budget?

Ik ben maar een beetje handig en kan wel solderen als het moet, maar veel verder dan dat gaat me niet lukken. Muzikale kwaliteit en stabiliteit staan voorop. Het hoeft geen automatische speler te zijn en ik wil niet continue bezig moeten zijn om het apparaat soepel werkende te houden (zoals bij mijn Dual). Het zou mooi zijn als ik nog een stap omhoog kan vanaf de Dual 701, muzikaal gezien. Al is de markt behoorlijk veranderd toen ik mijn Dual kocht voor €100.
Oke, je hebt al een goed element en een mooi budget van €500. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat die Dual definitief overleden is, de belangrijke onderdelen zijn quasi onverslijtbaar, op de bekende steuerpimpel na. :P
Nu kan ik tweedehands een Rega Planar 3 kopen in goede staat met een high end MM element voor in totaal €500. Hoe verhoudt deze plank met goede arm zich ten opzichte van een geveerde platenspeler met kwalitatief mindere arm? Ga ik er muzikaal op vooruit tenopzichte van mijn Dual 701 met Audio Technica 440mlb element?
Ga je er muzikaal op vooruit? Dat is zo'n vraag die niemand echt voor je kan beantwoorden. Vraag je het 10 mensen dan krijg je 9 verschillende antwoorden. Ik kijk er redelijk nuchter tegenaan en ga er niet vanuit dat apparatuur muzikaal is, dat laat ik aan de performers. :) Ik ben van mening dat als de platenspeler (ontwerp en onderdelen) van een degelijk niveau is - en dat zijn alle modellen die je noemt - dat de verschillen dan klein zijn en je niet zonder meer kan zeggen dat de een beter klinkt dan de ander. Hoogstens heb je een mismatch met je element, maar dat is hier ook niet het geval met je AT440, past prima op de spelers die je noemt. Of hoogstens compenseert de ene platenspeler de afwijkingen van je speakers net beter voor jouw oren dan de ander. Maar echt, de verschillen zijn vaak nogal subtiel, mits alles goed werkt en is afgesteld.
Aangezien het een heel eind rijden is, stel ik liever hier eerst even de vraag of het de moeite waard is om deze te overwegen of dat ik beter naar een Thorens TD 160-166-145-146 of Technics SL-1200 kan uitkijken. Of mogelijk nog een andere budget high end model? Hoeveel kost het upgraden van een arm op een Thorens? Of wacht ik liever tot de hype en de duidelijk overhitte markt weer wat is gaan liggen? Alvast bedankt voor jullie input. De speler komt te staan naast een luidspreker op een laminaten vloer met een betonnen bodem waar niet voorlangs gelopen wordt. De enerverende bezigheid van het uitzoeken van een nieuwe speler 8)7
Wat betreft ongecompliceerdheid en betrouwbaarheid zijn de modellen die je noemt een goede keuze. Degelijk en er kan / gaat weinig aan kapot, en ze kunnen prima overweg met je element. Het hangt dus echt van de prijs af en wat je persoonlijke voorkeur is. Houd je van een wiebel Thorens met vintage looks? Of een techie bling blok als de Technics? Of val je voor de moderne strakke lijnen van een Rega plankje?

Koop liever bij een particulier die er aantoonbaar goed mee om is gegaan en weet waarover hij praat dan bij een marktplaats dozenschuiver of poetser die ze voor veel geld aan de man probeert te brengen.

Trouwens, als je voor een Thorens gaat en je niet speciaal op de vintage looks valt zou ik zelf met jouw budget een iets nieuwer model kopen met o.a. verbeterde bladvering. Ik zie bijvoorbeeld een TD-321 staan, het topmodel met bladvering:

https://link.marktplaats.nl/m1149826853

Nieuw stofkapje erbij bestellen bij Dr Dual en je bent heel ruim binnen je budget klaar. Kan ook bij marktplaats oppoetser Arti, maar dan ben je meteen 600 euro kwijt voor een TD-320:

https://link.marktplaats.nl/m1148715027

Of een gemodificeerde variant, kan ook:
https://link.marktplaats.nl/m1141119296

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Hallo Cap,

Dank voor je uitgebreide reactie en tips! Schoonheid zit hem bij mij in het detail. Met muzikaal bedoel ik eigenlijk een speler die zo gedetailleerd mogelijk het geluid uit de groef haalt en doorgeeft zoals het erin gegraven is. Ik lees een boel over SME armen op een Thorens TD160-150, naast dat ze duur zijn is dit een betere arm dan de TP16IV op een Thorens TD-320 die jij bijvoorbeeld aanraadt? Is een Thorens TD-160 met SME 3009 arm voor €600 de meerprijs van €200 waard tenopzichte van een TD-320 met TP16IV arm? Of is de verbeterde bladvering van de 320 van grote invloed op het geluid? Weet je hoe een Technics SL1210 zich verhoudt ten opzichte van deze tafels qua detaillering van het geluid? Blijft lastig kiezen dit, zeker omdat zoals jij ook zegt de verschillen subtiel zijn en je ze niet allemaal voor je neer kan zetten en beluisteren op je eigen set.. Nogmaals dank voor je input!
PeterC86 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:24:
Schoonheid zit hem bij mij in het detail. Met muzikaal bedoel ik eigenlijk een speler die zo gedetailleerd mogelijk het geluid uit de groef haalt en doorgeeft zoals het erin gegraven is.
Ik snap dat je dat bedoelde, maar mijn antwoord blijft hetzelfde, zie mijn vorige reactie. :)
Ik lees een boel over SME armen op een Thorens TD160-150, naast dat ze duur zijn is dit een betere arm dan de TP16IV op een Thorens TD-320 die jij bijvoorbeeld aanraadt?
Nee, tenzij je het over een moderne SME IV of V hebt, die zal mogelijk nog net iets beter presteren (maar hoeveel is dat "iets", ga jij dat horen? Dat is maar zeer de vraag). Maar zo'n IV of V is een totaal andere arm met een totaal andere prijs.
Is een Thorens TD-160 met SME 3009 arm voor €600 de meerprijs van €200 waard tenopzichte van een TD-320 met TP16IV arm?
Wat mij betreft zeker niet, er is niks mis met zo'n TP16IV arm. Mijn persoonlijke voorkeur zou zelfs de TP16IV hebben, ik heb een SME 3009 gehad en was niet onder de indruk, in de metingen die ik gedaan heb kwam hij er zeker niet beter uit dan de TP16IV of Technics SL-1200 arm. Even los van de subjectieve (en steeds wisselende) "muzikale luisterervaring". ;)
Ik ben ook niet zo dol op die rammelende meslagers en ik vind de afstelling van de arm omslachtig, en de bediening ook niet echt lekker omdat je hem altijd "over zijn steun heen moet halen" om de arm naar de plaat te brengen. Kortom, niet helemaal mijn ding.

Maar ze zijn geliefd, niet in de laatste plaats om de lange traditie en het uiterlijk natuurlijk. Maar ook daar geldt, je moet er van houden.
Of is de verbeterde bladvering van de 320 van grote invloed op het geluid?
Ik vind dat de bladvering zijn taak beter uitvoert als het gaat om gecontroleerd verticaal veren, de spiraalvering van de oudere modellen heeft de neiging wat te verlopen, waardoor de ene veer harder indrukt dan de andere. Gevolg is een zwabber in je veeractie, wat natuurlijk nooit goed kan zijn voor je geluid omdat je natuurlijk wilt dat het plateau zo horizontaal mogelijk blijft en er geen toegevoegde zijdelingse krachtcomponenten zijn. Om het goed te krijgen moet je de veren uitgebreid gaan afstellen, en je zit te rommelen met de (half vergane) schuimpjes die er in zitten om de demping weer een beetje op orde te krijgen. Je kan het allemaal wel goed krijgen, maar met die bladvering heb je veel minder gedoe. In die zin dus een verbetering.

De invloed op het geluid: hangt helemaal af van de mate van slecht / scheef veren van het exemplaar, en de luisteromstandigheden waarbij de mate van (in)stabiliteit van de ondergrond (vloer, kast, muur), en de opstelling (nabijheid van speakers, akoestiek, luistervolume, hoeveelheid bas, etc). Met andere woorden: in algemene zin niks zinnigs van te zeggen.
Weet je hoe een Technics SL1210 zich verhoudt ten opzichte van deze tafels qua detaillering van het geluid? Blijft lastig kiezen dit zeker omdat zoals jij ook zegt de verschillen subtiel zijn en omdat je ze niet allemaal voor je neer kan zetten en beluisteren op je eigen set.. Nogmaals dank voor je input!
Je blijft hetzelfde vragen in een andere vorm maar je blijft van mij hetzelfde antwoord krijgen. :P

En dat is: al die platenspelers die jij noemt zijn van een serieus niveau en zullen uitstekend en zeer vergelijkbaar kunnen presteren. Met nadruk op kunnen.

Want van de prestaties ben je alleen verzekerd bij een correcte werking al van alle belangrijke onderdelen van de platenspeler (plateau en arm lagering, aandrijving, armbedrading etc) en niet te vergeten correcte installatie van het geheel (waterpas en stabiel, juiste uitlijning element, naalddruk en anti skating in orde, etc).

Dat is naar mijn ervaring eigenlijk allemaal veel belangrijker en van grotere invloed op het geluid dan de keuze voor goede draaitafel A of goede draaitafel B!!!

Daarbij: verschillen kunnen ontstaan in combinatie met element, phono pre, luidsprekers, akoestiek en de voorkeuren van de oren van de luisteraar. Wat ik bedoel met dat laatste: het kan bijvoorbeeld goed zijn dat een luisteraar de "niet optimale" prestaties van een bepaalde platenspeler prefereert omdat ie de scherpe randjes van de opname / speakers etc zo lekker "wegmoffelt". Ik noem maar wat.

Kortom in zijn algemeenheid niet veel zinnigs van te zeggen... sorry. :P

De SL-1200MK2 en de TD-320 hebben een in hoogte verstelbare arm (VTA), dat vind ik persoonlijk wel een voordeel want je kan een element dan optimaler instellen. Ik houd wel van dat soort voorzieningen. Maar goed, hele volksstammen zijn uitermate tevreden met draaitafels zonder VTA, en het zal ook echt geen wereld van verschil maken. Dus... echt geen dealbreaker of zo.

Als je ze niet allemaal van tevoren kan proberen en uitgebreid beluisteren op eigen set (wie kan dat wel?), oordeel dan op basis van andere zaken zoals:
- de prijs en de staat van de platenspeler
- de techniek: bijv wat spreekt je meer aan, snaaraandrijving of direct drive? een verend plateau en arm of juist het "stable rock" gevoel van een SL-1200?
- de bediening: welke bedieningselementen zitter erop, hoe zijn ze uitgevoerd en op welke plek zitten ze? Beste is natuurlijk toch even een paar verschillende draaitafels bevoelen en bedienen...
- en, niet te vergeten en alle bespiegelingen over geluidskwaliteit ten spijt toch maar al te vaak doorslaggevend :P : het uiterlijk, wat valt bij jou in de smaak? ;)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 15:16

w00Dy

Make soap, not war

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ARVh89e.jpg

Sinds twee dagen speel ik met een AT95EX ter vervanging van een Goldring Elektra

Ik had een AT95E gekocht en het ATN95EX naaldje apart bijbesteld, samen heeft het me slechts 65 Euro achteruit gezet. Tracking is stukken beter, bass is superstrak. Midrange blijft wat achter maar hij is nog aan't inspelen. Sibilance is ook zo goed als weg.

• musicfreak
w00Dy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:49:
Tracking is stukken beter, bass is superstrak. Midrange blijft wat achter maar hij is nog aan't inspelen. Sibilance is ook zo goed als weg.
Leuk om te horen! En die afbeelding i.c.m. een rode LP staat ook tof.

Je vergelijkt je de 95EX hier met de Goldring denk ik? Hoe doet de EX het in vergelijking met de AT95E? Is dat ook een een duidelijke verbetering?

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 06-04-2017 17:12 ]

• PeterC86
@Cap Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie, daar heb ik veel aan! Ik probeer als niet technicus een goede nieuwe platenspeler te vinden waarbij muzikaliteit (detaillering) en betrouwbaarheid/duurzaamheid voorop staan en esthetische schoonheid op de derde plek staat. Ik was geneigd de vele forumpraat over SME armen etc. te geloven zonder er zelf verstand van te hebben. Blij dat ik hier even nagevraagd heb en ik overweeg nu om een Thorens TD-318-320-321 te kopen ipv de Regar P3, mede vanwege de arm en de vering. Hierbij zal ik letten op de punten die je aangaf. Zo bespaar ik wellicht nog wat geld en tevens vind ik de houten versie er ook wel heel mooi uitzien. :9

Ik ben niet van plan om 1000enden euro's uit te gaan geven aan een platenspeler, nu niet en in de toekomst ook niet. Maar het geluid moet qua detail wel een beetje het digitale evenaren, dit was met mijn Dual 701 nog niet helemaal zo. Wellicht dat ik in de toekomst nog wel een keer een duurder element aanschaf, deze is natuurlijk niet top of the line en daar zal het hoofdzakelijk aan liggen. De platenspeler moet in ieder geval niet de zwakste schakel zijn. Nogmaals veel dank voor je input, nu gaat het zoeken, wachten en onderhandelen beginnen. :)

• rschluter
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hoi mede-tweakers,

Ik ben voornemens om te beginnen met het aanleggen van een platencollectie, en daar hoort natuurlijk natuurlijk ook een platenspeler bij. Echter heb ik wel te maken met een studentenbudget van €250 tot €300 voor de platenspeler.

In mijn zoektocht richtte ik mij tot nu toe voornamelijk op nieuwe platenspelers, maar uit de reacties blijkt dat een goede 2ehands zeer wordt aangeraden. Nu heb ik echter nul verstand van platenspelers. Welke merken/modellen zouden jullie aanraden met mijn budget?

Alvast bedankt voor de hulp!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:32
Naar aanleiding van een post op Reddit ben ik vanmiddag even naar de IKEA geweest voor een kistje....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yVbrvT95QedXxOE3kFup2xXP/full.png

Want.... dat kistje heeft de ideale maten voor singletjes _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmrqJk56WjY3cg91003jmaex/full.jpg

7 euro voor een stevig kistje, 8 schroeven en hij zit in elkaar. Er is ook een grotere variant waar je eventueel normale 12" platen in kunt stoppen maar dat vond ik niet zo mooi omdat je dan een berg ruimte aan de zijkant overhoudt. Eerst stonden m'n 7"jes een beetje onhandig weggemoffeld maar omdat ik op die plek m'n albums wil hebben moest ik iets anders hebben. En als bonus is hij geschikt als boekensteun ;)
PeterC86 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:17:
@Cap Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie, daar heb ik veel aan! Ik probeer als niet technicus een goede nieuwe platenspeler te vinden waarbij muzikaliteit (detaillering) en betrouwbaarheid/duurzaamheid voorop staan en esthetische schoonheid op de derde plek staat. Ik was geneigd de vele forumpraat over SME armen etc. te geloven zonder er zelf verstand van te hebben. Blij dat ik hier even nagevraagd heb en ik overweeg nu om een Thorens TD-318-320-321 te kopen ipv de Regar P3, mede vanwege de arm en de vering. Hierbij zal ik letten op de punten die je aangaf. Zo bespaar ik wellicht nog wat geld en tevens vind ik de houten versie er ook wel heel mooi uitzien. :9

Ik ben niet van plan om 1000enden euro's uit te gaan geven aan een platenspeler, nu niet en in de toekomst ook niet. Maar het geluid moet qua detail wel een beetje het digitale evenaren, dit was met mijn Dual 701 nog niet helemaal zo. Wellicht dat ik in de toekomst nog wel een keer een duurder element aanschaf, deze is natuurlijk niet top of the line en daar zal het hoofdzakelijk aan liggen. De platenspeler moet in ieder geval niet de zwakste schakel zijn. Nogmaals veel dank voor je input, nu gaat het zoeken, wachten en onderhandelen beginnen. :)
Ik heb zelf de Thorens TD-381 MKI in combinatie met de Audio Technica AT-440MLa en ik moet zeggen dat het gewoon fantastisch klinkt...

Ik gebruik de volgende componenten om platen te luisteren:
- Thorens TD-318MKI
- Audio Technica AT-440MLa element
- Tulp chasis pluggen door Dr. Thorens afgemonteerd op de speler in combinatie met zijn zelfgemaakte tulpkabels
- Musical Fidelity V-LPSII phono preamp met Dr. Thorens zijn zelf gemaakte tulpkabels richting de receiver en stevige gestabiliseerde voeding van die maximaal 2A aan vermogen kan leveren aan de phono preamp
- Receiver: Integra DTR-7.9 met zelfgemaakte voedingskabel
- Front speakers: B&W CM1, met standaard luidspreker kabels gebiwired aangesloten op mijn Integra
- Surround speakers: Dali Concept 1

Deze combinatie klinkt echt goed hier bij mij thuis...

Al moet ik toegeven dat de Dali Concept 1's ook erg goed klinken op mijn onlangs aangeschafte Marantz SR-1000/N1M receiver (in combinatie met de diverse componenten, waaronder ook de Thorens platen speler via de Musical Fidelity phono preamp en de Marantz DC-1000/N1M cd / cassette in een)....

www.discogs.com/collection?user=rcor

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
O88088 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:55:
Naar aanleiding van een post op Reddit ben ik vanmiddag even naar de IKEA geweest voor een kistje....
[afbeelding]

Want.... dat kistje heeft de ideale maten voor singletjes _/-\o_
[afbeelding]

7 euro voor een stevig kistje, 8 schroeven en hij zit in elkaar. Er is ook een grotere variant waar je eventueel normale 12" platen in kunt stoppen maar dat vond ik niet zo mooi omdat je dan een berg ruimte aan de zijkant overhoudt. Eerst stonden m'n 7"jes een beetje onhandig weggemoffeld maar omdat ik op die plek m'n albums wil hebben moest ik iets anders hebben. En als bonus is hij geschikt als boekensteun ;)
Gaaf! Die is wat lager dan wat ik er nu voor gebruik. Wil van mijn kistje de onderkant nog iets ophogen (ligt nu al een dik stuk schuim in). Geen idee meer hoe ik aan dat kistje kwam, maar vond het een keer op zolder. Ideaal :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K7Y9yaV.jpg
rschluter schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:20:
Hoi mede-tweakers,

Ik ben voornemens om te beginnen met het aanleggen van een platencollectie, en daar hoort natuurlijk natuurlijk ook een platenspeler bij. Echter heb ik wel te maken met een studentenbudget van €250 tot €300 voor de platenspeler.

In mijn zoektocht richtte ik mij tot nu toe voornamelijk op nieuwe platenspelers, maar uit de reacties blijkt dat een goede 2ehands zeer wordt aangeraden. Nu heb ik echter nul verstand van platenspelers. Welke merken/modellen zouden jullie aanraden met mijn budget?

Klopt, naast nieuw is 2e hands een prima en nog steeds voordeliger optie met als bonus een vintage look / feel / zwaardere kwaliteit, mits je er maar eentje kiest die goed functioneert. Er is een hele rits merken die goede spelers maakt, maar dezelfde merken hebben veelal ook mindere spelers gemaakt dus wat dat betreft is alleen merk niet genoeg.

Dat gezegd hebbende, gewaardeerde en veel aangeboden merken zijn Thorens, Dual, Lenco, Denon, Technics, Pioneer, JVC, en ook een enkele AKAI, Kenwood, Onkyo, Philips. En nog meer, minder bekende merken. Let wel, het gaat om de oude spelers van de oude merken, want bijv een nieuwe Lenco heeft qua merk en kwaliteit niets te maken met de oude. :P

Daarnaast, wat wil je wat uiterlijk betreft. En wil je een geheel handmatige, een auto stop, een halfautomaat, een volautomaat?

In welke regio ben je op zoek? Dan kunnen we even kijken wat er daar zoal op marktplaats staat. In ieder geval is er voor rond de 250 euro best wat moois te krijgen. Is dat het totale budget? Dus moet daar ook al een element met naald bij zitten? En hoe zit het met een phono pre? Zit die al in je versterker of moet je er ook nog een aanschaffen?

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-04-2017 19:55 ]

PeterC86 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:17:
Ik was geneigd de vele forumpraat over SME armen etc. te geloven zonder er zelf verstand van te hebben. Blij dat ik hier even nagevraagd heb en ik overweeg nu om een Thorens TD-318-320-321 te kopen ipv de Regar P3, mede vanwege de arm en de vering.
Begrijp me goed, er is op zich niks mis met een SME 3009 arm hoor, zat tevreden gebruikers. Maar je moet er van houden. Ik vind ze nogal aan de prijs voor wat je krijgt, en ik heb op basis van mijn eigen ervaring niet het idee dat ze uitzonderlijk presteren. Wel goed hoor, maar niet speciaal bijzonder. Ze hebben wel een herkenbaar / iconisch design en een lange traditie. Daar betaal je natuurlijk ook voor.

Maar punt is bij dit soort hebbedingetjes, als je ze maar mooi genoeg vindt en er genoeg voor hebt betaald dan ga je ze ook vanzelf heel goed vinden natuurlijk. ;) Geldt trouwens ook voor andere merken / typen armen hoor: als je zoekt zul je ze vinden, forum topics / reviews / berichten waarin een enkel merk / type speler of arm wordt opgehemeld begeleid door de meest dubieuze claims en wollige omschrijvingen van de fan-tas-ti-sche geluidskwaliteit. Bijna geen enkel merk is er immuun voor. Nou ja, iets als AKAI misschien. Ook weinig mis mee trouwens. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 06-04-2017 20:03 ]

Verwijderd

rschluter schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:20:
Hoi mede-tweakers,

Dit is een mooie instapper die hele goede reviews krijgt, google maar eens. https://www.iear.nl/audio...pro-ject-debut-iii-zwart/

• rschluter
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:53:
[...]

Klopt, naast nieuw is 2e hands een prima en nog steeds voordeliger optie met als bonus een vintage look / feel / zwaardere kwaliteit, mits je er maar eentje kiest die goed functioneert. Er is een hele rits merken die goede spelers maakt, maar dezelfde merken hebben veelal ook mindere spelers gemaakt dus wat dat betreft is alleen merk niet genoeg.

Dat gezegd hebbende, gewaardeerde en veel aangeboden merken zijn Thorens, Dual, Lenco, Denon, Technics, Pioneer, JVC, en ook een enkele AKAI, Kenwood, Onkyo, Philips. En nog meer, minder bekende merken. Let wel, het gaat om de oude spelers van de oude merken, want bijv een nieuwe Lenco heeft qua merk en kwaliteit niets te maken met de oude. :P

Daarnaast, wat wil je wat uiterlijk betreft. En wil je een geheel handmatige, een auto stop, een halfautomaat, een volautomaat?

In welke regio ben je op zoek? Dan kunnen we even kijken wat er daar zoal op marktplaats staat. In ieder geval is er voor rond de 250 euro best wat moois te krijgen. Is dat het totale budget? Dus moet daar ook al een element met naald bij zitten? En hoe zit het met een phono pre? Zit die al in je versterker of moet je er ook nog een aanschaffen?
Allereerst bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.

Mijn budget is wel iets rekbaar, vandaar dat ik als indicatie € 250 tot €300 gaf. Mijn versterker heeft geen phono pre, dus die moet ik nog aanschaffen dan. En van wat ik tot nu toe heb gelezen zijn er voor element met naald ook relatief goedkope opties, die wel een redelijke kwaliteit bieden. Maar als ik er nog een paar tientjes bij moet doen is dat geen probleem, mocht het het echt waard zijn. Ik woon in Groningen, dus ik ben op zoek in de regio noord. Maar een stukje rijden is geen probleem, dus het mag in een straal van 50km rond Groningen zijn.

Qua uiterlijk heb ik wat kleur betreft een voorkeur voor zwart of iets houtkleurig. Dat zou het beste passen bij de rest wat ik heb staan. Voor de rest vooral lekker basic.

een geheel handmatige, een auto stop, een halfautomaat of een volautomaat heb ik niet echt een voorkeur voor. Belangrijkste is dat er mooi geluid uit komt.
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:42:
[...]

Dit is een mooie instapper die hele goede reviews krijgt, google maar eens. https://www.iear.nl/audio...pro-ject-debut-iii-zwart/
Deze was ik inderdaad al tegengekomen. Staat ook hoog op mijn lijstje. Vind hem er ook heel mooi uitzien.

[ Voor 8% gewijzigd door rschluter op 06-04-2017 21:40 ]

rschluter schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:37:
[...]

Allereerst bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.

Mijn budget is wel iets rekbaar, vandaar dat ik als indicatie € 250 tot €300 gaf. Mijn versterker heeft geen phono pre, dus die moet ik nog aanschaffen dan. En van wat ik tot nu toe heb gelezen zijn er voor element met naald ook relatief goedkope opties, die wel een redelijke kwaliteit bieden. Maar als ik er nog een paar tientjes bij moet doen is dat geen probleem, mocht het het echt waard zijn. Ik woon in Groningen, dus ik ben op zoek in de regio noord. Maar een stukje rijden is geen probleem, dus het mag in een straal van 50km rond Groningen zijn.

Qua uiterlijk heb ik wat kleur betreft een voorkeur voor zwart of iets houtkleurig. Dat zou het beste passen bij de rest wat ik heb staan. Voor de rest vooral lekker basic.

een geheel handmatige, een auto stop, een halfautomaat of een volautomaat heb ik niet echt een voorkeur voor. Belangrijkste is dat er mooi geluid uit komt.

[...]

Deze was ik inderdaad al tegengekomen. Staat ook hoog op mijn lijstje. Vind hem er ook heel mooi uitzien.
Dan zou ik eerder hier naar kijken:
https://link.marktplaats.nl/m1152893244

Of deze:
https://link.marktplaats.nl/m1148732213

Of deze:
https://link.marktplaats.nl/m1150881240

Of deze:
https://link.marktplaats.nl/m1146905944

Of deze:
https://link.marktplaats.nl/m1150503117

Of deze:
https://link.marktplaats.nl/m1137227655

Zoals je ziet zijn het allemaal Pioneer PL12-D spelers... Deze heeft een goede basis om mee te beginnen en met het budget van max. 300 euro moet het lukken om deze speler te kopen, te voorzien van een goed en degelijk element (Audio Technica AT95e / Audio Technica AT120)... Dan heb je daarna nog wat budget over voor een leuke phono preamp (platen speler voor versterker)...

Eén ding weet ik zeker: ze zullen allemaal beter klinken en gebouwd zijn dan die Pro-ject Debuut III die eigenlijk voor mijn gevoel niets meer is dan een goedkoop plankje hout met wat componenten erop gemonteerd...

Nog een belangrijk voordeel: je hebt ook nog een toerental regeling zonder dat je hiervoor de snaar handmatig moet omleggen, zoals bij de Pro-ject speler... Als je veel singles hebt naast LP albums, is dat toch echt wel een ware welkoming...

Succes!

Edit 23:53 uur:
Geen hout, maar wel een erg mooie speler (zowel technisch als optisch):
https://link.marktplaats.nl/m1153610427

Bied 50 euro op deze speler en je hebt (mits de verkoper akkoord gaat) een degelijke en onderhoudsvriendelijke speler die nog jaren mee gaat...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 06-04-2017 23:58 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:09
rcor schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:29:
[...]
Edit 23:53 uur:
Geen hout, maar wel een erg mooie speler (zowel technisch als optisch):
https://link.marktplaats.nl/m1153610427

Bied 50 euro op deze speler en je hebt (mits de verkoper akkoord gaat) een degelijke en onderhoudsvriendelijke speler die nog jaren mee gaat...
Ik heb 'm zelf ook :+ . Serieus een fijne speler en al jaren veel plezier van.

Verwijderd

edit.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2017 01:58 ]

• ksborg
Budgettechnisch gezien toch voor de Grado Black 1 gegaan. Als het goed is komt ie morgen binnen. Ben benieuwd :)

• rschluter
  • Niet online
Hartelijk dank voor de hulp allemaal. Op basis van berichten die in de afgelopen jaren in dit forum zijn geplaatst, wordt het een Thorens TD318 MK II. Ik heb nog budget over voor een Audio Technica AT95e, en een leuke phono preamp.

Heeft iemand nog tips voor een leuke phono preamp van rond de €50?

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11 21:50
musicfreak schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:06:
[...]

Ziet e mooi uit! Doet de versterker het nog goed? Het ziet er retro uit zo, en daarnaast een mooie iMac. Tof!
Welk element zit er onder de Philips draaitafel?
Thanks mate! Versterker doet het nog prima. Ik denk wel dat ik de speakers op termijn ga vervangen voor iets beters. Ze doen het prima maar iets meer power mag van mij wel. De draaitafel heeft een Stanton element, geen idee of het goed is maar voldoet voor mij in ieder geval prima. Zelfs mijn vriendin heeft er vrede mee door de retro look ;) Nu nog op zoek naar een meubel om het uit te stallen. 8)

• musicfreak
Ik plaatste gisteren al twee vinyl aanbiedingen, nu zag ik dat Bol.com vandaag ook een LP actie heeft, 1 + 1 gratis. Klinkt erg mooi maar het aanbod is vrij karig, het betreft maar 15 titels. Echter als je van Genesis houdt en graag nieuw vinyl wil dan kan je je slag slaan. 8) Het CD aanbod is overigens groter.

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 07-04-2017 17:27 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

musicfreak schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:11:
[...]

Leuk om te horen! En die afbeelding i.c.m. een rode LP staat ook tof.

Je vergelijkt je de 95EX hier met de Goldring denk ik? Hoe doet de EX het in vergelijking met de AT95E? Is dat ook een een duidelijke verbetering?
De vergelijking E met EX heb ik nog niet gemaakt, eerst het element maar eens inspelen later kunnen we gaan stylus-"rollen"

• PeterC86
rcor schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:15:
[...]

Ik heb zelf de Thorens TD-381 MKI in combinatie met de Audio Technica AT-440MLa en ik moet zeggen dat het gewoon fantastisch klinkt...

Ik gebruik de volgende componenten om platen te luisteren:
- Thorens TD-318MKI
- Audio Technica AT-440MLa element
- Tulp chasis pluggen door Dr. Thorens afgemonteerd op de speler in combinatie met zijn zelfgemaakte tulpkabels
- Musical Fidelity V-LPSII phono preamp met Dr. Thorens zijn zelf gemaakte tulpkabels richting de receiver en stevige gestabiliseerde voeding van die maximaal 2A aan vermogen kan leveren aan de phono preamp
- Receiver: Integra DTR-7.9 met zelfgemaakte voedingskabel
- Front speakers: B&W CM1, met standaard luidspreker kabels gebiwired aangesloten op mijn Integra
- Surround speakers: Dali Concept 1

Deze combinatie klinkt echt goed hier bij mij thuis...

Al moet ik toegeven dat de Dali Concept 1's ook erg goed klinken op mijn onlangs aangeschafte Marantz SR-1000/N1M receiver (in combinatie met de diverse componenten, waaronder ook de Thorens platen speler via de Musical Fidelity phono preamp en de Marantz DC-1000/N1M cd / cassette in een)....
Dat klinkt goed! :) zonder dollen, ik lees dat er weinig verschil zit tussen een TD 320 en 318. Als dit zo is zou dit dus een goede combinatie zijn met de Audio Technica. Dank voor je reactie.

• PeterC86
Cap schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:00:
[...]

Begrijp me goed, er is op zich niks mis met een SME 3009 arm hoor, zat tevreden gebruikers. Maar je moet er van houden. Ik vind ze nogal aan de prijs voor wat je krijgt, en ik heb op basis van mijn eigen ervaring niet het idee dat ze uitzonderlijk presteren. Wel goed hoor, maar niet speciaal bijzonder. Ze hebben wel een herkenbaar / iconisch design en een lange traditie. Daar betaal je natuurlijk ook voor.

Maar punt is bij dit soort hebbedingetjes, als je ze maar mooi genoeg vindt en er genoeg voor hebt betaald dan ga je ze ook vanzelf heel goed vinden natuurlijk. ;) Geldt trouwens ook voor andere merken / typen armen hoor: als je zoekt zul je ze vinden, forum topics / reviews / berichten waarin een enkel merk / type speler of arm wordt opgehemeld begeleid door de meest dubieuze claims en wollige omschrijvingen van de fan-tas-ti-sche geluidskwaliteit. Bijna geen enkel merk is er immuun voor. Nou ja, iets als AKAI misschien. Ook weinig mis mee trouwens. ;)
Hehe gelukkig is ook altijd alles goed wat ik koop, totdat ik het weer verkoop. ;) Maar al die fora zijn inderdaad nogal aan subjectiviteit onderhevig en het is eigenlijk altijd een beetje een gok als je de platenspeler bij iemand anders beluisterd. Ik ben in ieder geval in de race voor de TD320 die jij als suggestie gaf, al is het wel een beetje ver rijden. Eens zien wat hij aan de prijs wil doen.

• PeterC86
rschluter schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:50:
Hartelijk dank voor de hulp allemaal. Op basis van berichten die in de afgelopen jaren in dit forum zijn geplaatst, wordt het een Thorens TD318 MK II. Ik heb nog budget over voor een Audio Technica AT95e, en een leuke phono preamp.

Zit je mij nou te overbieden op mp? ;)

• rschluter
  • Niet online
PeterC86 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:43:
[...]

Zit je mij nou te overbieden op mp? ;)
Als dat vanochtend was, zou het heel goed kunnen. Maar ik heb vanmiddag een Thorens td 318 gekocht, dus er is in ieder geval één kaper minder op de kust.

Met een beetje geluk heb ik maandag alles binnen (ook de preamp en een nieuw element) dus kan maandagavond alles aansluiten. Ben benieuwd!

• ksborg
musicfreak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:43:
Ik plaatste gisteren al twee vinyl aanbiedingen, nu zag ik dat Bol.com vandaag ook een LP actie heeft, 1 + 1 gratis. Klinkt erg mooi maar het aanbod is vrij karig, het betreft maar 15 titels. Echter als je van Genesis houdt en graag nieuw vinyl wil dan kan je je slag slaan. 8) Het CD aanbod is overigens groter.
Grappig, heb net Abacab erop liggen :)

En verdomd dat stomme AT300P element klinkt nog steeds best lekker. Maar toch blij dat morgen de Grado Black binnenkomt

[ Voor 9% gewijzigd door ksborg op 07-04-2017 21:02 ]

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 10:05
Morgenavond zie ik mijn oude Technics SL D2 weer terug die ik wit gespoten heb. We hebben een mannendag gepland met veel bier en vooral veel LP muziek.

Ik ben erg benieuwd naar de combi van een SL D2 met AT95 element en een Wega versterker JPS 350V.
De speakers weet ik nog niet wat dat voor type is maar zeker is wel dat de eigenaar van stevig geluid houdt.
PeterC86 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:30:
[...]

Dat klinkt goed! :) zonder dollen, ik lees dat er weinig verschil zit tussen een TD 320 en 318. Als dit zo is zou dit dus een goede combinatie zijn met de Audio Technica. Dank voor je reactie.
Het verschil tussen de TD-320 en TD-318 is de gebruikte toonarm en de iets lagere wow en flutter waarde (hoewel ik betwijfel of je dat gaat horen)....

De gebruikte TP-90 toonarm heeft bij de TD-320 een effective mass van 7,5 gram en dat is bij de TD-318 met TP-28 zo'n 12,5 gram... Qua Wow en flutter waarden heeft de TD-318 een wow en flutter waarde van 0.04% en de TD-320 0.035%.... En dan vergeet ik nog te vertellen dat de TD-320 een zwaardere draaiplateau heeft (2,7Kg voor de TD-318 en 3,1Kg voor de TD-320... Waarschijnlijk zorgt dat ook voor de lagere wow en flutter waarde...

Dan heb je ook nog de TD-316, dat verschilt ook niet zo veel, alleen heeft deze geen auto shut-off en wordt deze geheel manueel bedient... Als variant op de TD-320 is er ook nog de TD-321 waarbij je zelf je toonarm mag uitzoeken, monteren en afstellen...

Zie ook vinylengine voor de specs:
Thorens TD-316
Thorens TD-318
Thorens TD-320
Thorens TD-321

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 08-04-2017 09:43 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:44
Sinds maanden weer een LP gekocht, de vaart zit er niet meer zo veel in als vroeger. Iets rustiger geworden en niet meer alles kopen wat speciaal is van de bands die ik een warm hart toe draag, maar deze kon ik niet aan me voorbij laten gaan.

De ltd. ed. van Father John Misty's - Pure Comedy, voor mij nu al album van het jaar. Op basis van de vorige ltd. ed.'s is een fijne bijkomstigheid dat zodra het album uitverkocht is de prijs 200 tot 300% omhoog gaat maar dat terzijde.

discogs

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

rschluter schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:50:

https://www.bax-shop.be/n...YgW0wod41kL0g#prettyPhoto

No-brainer voor het geld

• ksborg
Grado Black zit erin. Ben ontzettend verkouden dus m'n oren werken verre van mee, maar tot nu toe klinkt het prima :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QMWfQjz.png

Vraagje aan de kenners. Los van geluidskwaliteit, is dit "near mint" waardig?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ltJaikCcAsk]

[ Voor 29% gewijzigd door ksborg op 08-04-2017 18:32 ]

• musicfreak
ksborg schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:57:
Grado Black zit erin. Ben ontzettend verkouden dus m'n oren werken verre van mee, maar tot nu toe klinkt het prima :)
Top! Ik zou de boutjes nog even aan de onderzijde monteren. Staat mooier. Dat singletje wobbelt wel behoorlijk, niet echt near mint nee.

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-11 21:50
ksborg schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:57:

[afbeelding]

Vraagje aan de kenners. Los van geluidskwaliteit, is dit "near mint" waardig?

[video]
Ziet er mooi uit, het element. Heb er veel positiefs over gelezen de afgelopen twee jaar.
Het vinyl zou ik echt niet NM durven noemen. Ik zou het hooguit VG durven noemen, met daarbij de opmerking waarom en dat het vinyl op zich NM is. Bij twijfel niet inhalen en de beschrijving van Discogs gebruiken :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• ksborg
Vintage1967 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:15:
[...]

Ziet er mooi uit, het element. Heb er veel positiefs over gelezen de afgelopen twee jaar.
Het vinyl zou ik echt niet NM durven noemen. Ik zou het hooguit VG durven noemen, met daarbij de opmerking waarom en dat het vinyl op zich NM is. Bij twijfel niet inhalen en de beschrijving van Discogs gebruiken :+ .
Element is een volledig ander element dan die van Nagaoka. Hij is heel subtiel. Haalt veel detail uit de plaat, maar presenteert het heel rustig. Het bevalt me wel :)

De beschrijving bij die single (die ik via Discogs bewust als near mint heb gekocht) was: "Record hardly played, great sound. Like new! Sleeve with little number on front in the corner."

En hij klinkt inderdaad ook geweldig. Maar vind dit een beetje mishandeling voor die mooie Grado :+

• PeterC86
Hebben jullie ook het idee dat de vinyl hype en dan met name de platenspeler hype op marktplaats inmiddels een beetje over zijn top heen is? Ik zie namelijk heel veel Thorens spelers aangeboden worden. Denk dat iedereen die er mee wil beginnen inmiddels wel een speler heeft. Het zou mij niks verbazen als de prijzen straks weer gaan dalen, zeker als de eerste lui die weer opnieuw zijn begonnen met vinyl luisteren er toch niet zo'n fan van zijn en de boel weer verkopen om iets anders hips te kopen. :)
Er worden altijd heel veel Thorens platenspelers op marktplaats aangeboden, al járen. Al zo lang marktplaats bestaat. Dus dat is niet echt een hype graadmeter.

Er zijn er dan ook ontzettend veel verkocht in de 70-er en 80-er jaren. Ik zoek op marktplaats even op gebruikte "Thorens" sinds "gisteren" en dat zijn er dan 10. Da's heel normaal.

En op die dalende prijzen hebben mensen inmiddels ook al minstens een jaar of 4 zitten wachten... ondertussen zijn ze alleen maar hoger geworden. ;) Maar niks gaat in een rechte lijn omhoog. Het zal ook wel weer een keertje goedkoper worden. De vraag is hoeveel. En op de echt langere termijn? Daarvoor hebben we een glazen bol nodig. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 09-04-2017 14:49 ]

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33
En aan de andere kant is er ook een voordeel van "veel" vinyl liefhebbers: meer vinyl releases die je anders misschien niet had gehad. Elk nadeel hep zijn voordeel volgens de Betondorpse filosoof ;-)

"Better ask questions before you shoot"

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
rcor schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:42:
[...]
De gebruikte TP-90 toonarm heeft bij de TD-320 een effective mass van 7,5 gram en dat is bij de TD-318 met TP-28 zo'n 12,5 gram... Qua Wow en flutter waarden heeft de TD-318 een wow en flutter waarde van 0.04% en de TD-320 0.035%.... En dan vergeet ik nog te vertellen dat de TD-320 een zwaardere draaiplateau heeft (2,7Kg voor de TD-318 en 3,1Kg voor de TD-320... Waarschijnlijk zorgt dat ook voor de lagere wow en flutter waarde...
Specs kloppen niet helemaal: de TP90 (zat op de TD320 Mk II en Mk III) heeft een effectieve massa van 17 gram en is daarmee vooral geschikt voor wat lager compliante elementen (meestal MC's). Op de TD320 Mk I zat een TP16 Mk III (7,5g) of Mk IV (12,5g). Die armen zijn meer geschikt voor MM elementen dan de TP90.

Thorens-info.de is een mooie site als je informatie over Thorens spelers wilt hebben (wel in het Duits).

• PeterC86
Ah dank voor de aanvulling. Gelukkig heb ik een Duitse vriendin (al heeft dit soms ook nadelen :P) dus mijn Duits is behoorlijk.

• ksborg
Grado element stuitert over de lead in groeven bij dikke 180gram platen. En ook alleen dan. En ook consequent... Op oudere LP's die dunner zijn en bij singles gebeurt het niet. Anti skate staat al vrij fors ingesteld volgens mij (geen blanke LP dus kan het niet helemaal zeker zeggen). Nog suggesties?

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Vroegaaahh maakte ze ook dikke platen.

• ksborg
sugarlee89 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:52:
Vroegaaahh maakte ze ook dikke platen.
Dat is zeker waar. M'n Welcome van Santana is vrij dik. Daarbij treedt het probleem alleen weer niet op ;).

• Vintage1967
ksborg schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:54:
Grado element stuitert over de lead in groeven bij dikke 180gram platen. En ook alleen dan. En ook consequent... Op oudere LP's die dunner zijn en bij singles gebeurt het niet. Anti skate staat al vrij fors ingesteld volgens mij (geen blanke LP dus kan het niet helemaal zeker zeggen). Nog suggesties?
Volgens mij staat dit los van de antiskate. Die heeft invloed op de zijdelingse druk op de arm (en dus ook op het element met naald). Het is natuurlijk lastig om een oorzaak aan te wijzen zonder de speler verder te zien of te kennen, maar ik denk dat de arm net niet hoog genoeg staat voor je dikkere schijven. Bij veel platenspeleres is dat eenvoudig aan te passen. Het is dan zaak om een gemiddelde te vinden waarbij zowel de dunne als de dikke schijven goed kunnen worden gedraaid.

Minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk is dat de naalddruk net te hoog is ingesteld. Misschien dat je daar nog wat winst kunt halen.

Overigens, de antiskate hoort normaal gesproken gelijk te zijn aan de naalddruk, qua eenheden tenminste. Dat klink misschien criptisch, maar ik bedoel dat de antiskate bij een naalddruk van b.v. 1,5 gram op 1,5 staat. Dus ik ben benieuwd wat je bedoelt met een fors ingestelde antiskate.

Tenslotte zijn naalddruk en antiskate prima zonder verdere hulpmiddelen in te stellen (misschien weet je dat al, maar dat risico neem ik dan maar ;) ):

- zet de antiskate op 0;
- zet de naalddruk op 0;
- laat de lift van de arm boven een LP zakken;
- stel de naalddruk zo in dat de arm zo horizontaal mogelijk vrij boven die LP blijft hangen;
- draai de schaal van de naalddruk, dus niet het contragewicht van de arm zelf, op 0;
- je naalddruk is nu weer gekalibreerd op 0 gram;
- stel de naalddruk in op het gewicht dat het beste bij je element past (die informatie is vrijwel altijd te vinden bij webshops die de elementen verkopen en op vinylengine.com);
- stel nu de antiskate zo in dat deze overeenkomt met de naalddruk;
- geniet van je vinyl.

Ik gebruik mijn digitale naalddrukmetertje en test LP dan ook alleen maar om de naalddruk en antiskate af en toe te controlleren......voor mijn eigen gemoedsrust :+ .

Wat bedoel je met stuitert over de lead in groeven? Een enkel "sprongetje" bij het neerdalen is niet abnormaal, de naald moet even de groef zoeken en die liggen bij de lead-in nu eenmaal ver uit elkaar. Wanneer het zo is dat hij over meerdere / alle groeven stuitert, dus vrijwel meteen helemaal naar de muziek: plof je de naald met een vaartje op de plaat? Dan is ie namelijk ook vrij kansloos, hij komt met een vaart naar beneden en kan dan nooit in 1 keer perfect in de groef landen. Bovendien is het slecht voor je naad. Rustig laten dalen dus.

Als ie wel rustig daalt dan is er iets goed mis met de arm, de afstelling van het geheel of met de combinatie arm / element. Aan de anti skating zal het dan ook niet liggen: hoe je de anti skating ook zet de lege groef blijft de naald echt wel volgen als de rest goed is afgesteld.

Wat wel zo is: die Grado's zijn echte waggelaars als er flink wat lage frequenties in de groef zitten, wat tracking betreft zullen ze dan ook nooit echt goed presteren, in ieder geval duidelijk minder dan de betere elementen van Ortofon of Japanse makelij. Ik heb er wel eens een filmpje van gemaakt, dat was niet best. Ik ben zelf dan ook niet erg wild van Grado. Maar ja, als je het mooi vind klinken... ;) En hoewel zo'n Grado dus wat gevoeliger is voor tracking problemen heeft het heeft met dit probleem op zich weinig te maken, daar ligt een andere oorzaak aan ten grondslag.
Vintage1967 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:00:
[...]

Volgens mij staat dit los van de antiskate. Die heeft invloed op de zijdelingse druk op de arm (en dus ook op het element met naald).
Inderdaad, waarbij wel gezegd moet worden dat anti skate het stuiteren een klein beetje kan maskeren. De plaat is aan de buitenranden hoger zodat de naald altijd naar binnen stuitert, laat je je naald hard naar beneden knallen zonder anti skate dan zal ie optimaal naar binnen stuiteren. :) Zet je er dan maximaal anti skate op dan zal ie iets minder snel naar binnen stuiteren en wellicht na eerste de landing naar binnen weer een stukje naar buiten stuiten dankzij de overdadige anti skate. Maar goed, het lost het achterliggende probleem niet op en de anti-skating is daar ook helemaal niet voor bedoeld natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 11-04-2017 10:17 ]

• ksborg
Cap schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:07:
Wat bedoel je met stuitert over de lead in groeven? Een enkel "sprongetje" bij het neerdalen is niet abnormaal, de naald moet even de groef zoeken en die liggen bij de lead-in nu eenmaal ver uit elkaar. As hij over meerdere / alle groeven stuitert meteen naar de muziek: plof je de naald met een vaartje op de plaat? Dan is ie namelijk ook vrij kansloos, hij komt met een vaart naar beneden en kan dan nooit in 1 keer perfect in de groef landen. Bovendien is het slecht voor je naad. Rustig laten dalen dus.

Als ie wel rustig daalt dan is er iets goed mis met de arm, de afstelling van het geheel of met de combinatie arm / element. Aan de anti skating zal het dan ook niet liggen: hoe je de anti skating ook zet de lege groef blijft de naald echt wel volgen als de rest goed is afgesteld.

Wat wel zo is: die Grado's zijn echte waggelaars als er flink wat lage frequenties in de groef zitten, wat tracking betreft zullen ze dan ook nooit echt goed presteren, in ieder geval duidelijk minder dan de betere elementen van Ortofon of Japanse makelij. Ik heb er wel eens een filmpje van gemaakt, dat was niet best. Ik ben zelf dan ook niet zo wild van Grado. Maar ja, als je het mooi vind klinken... ;)
Hij stuitert over alle groeven heen direct naar de muziek (en daar stuitert ie ook nog over een aantal heen). Ik laat hem zakken met het cue hendeltje. En die is bij de SL-23 heeeeel laaaaaangzaam. Ook bij handmatig erop zetten gebeurt het soms zelfs.

Maar zoals gezegd, gebeurt alleen met de dikkere LP's. Ik lees veel over dit probleem en vaak komt het uit op anti skate dat niet echt lekker z'n werk doet of een arm die te laag is... Dat laatste is niet af te stellen op mijn speler.

Uiteraard als je hem zo neerzet dat ie precies in de groef valt dan gebeurt het niet. Denk dat dit het best afgestelde element is dat ik heb gehad tot nu toe. Met protractor gemeten en zowel binnen als buiten zit ie precies zoals het zou moeten.
Vintage1967 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:00:
[...]

Volgens mij staat dit los van de antiskate. Die heeft invloed op de zijdelingse druk op de arm (en dus ook op het element met naald). Het is natuurlijk lastig om een oorzaak aan te wijzen zonder de speler verder te zien of te kennen, maar ik denk dat de arm net niet hoog genoeg staat voor je dikkere schijven. Bij veel platenspeleres is dat eenvoudig aan te passen. Het is dan zaak om een gemiddelde te vinden waarbij zowel de dunne als de dikke schijven goed kunnen worden gedraaid.

Minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk is dat de naalddruk net te hoog is ingesteld. Misschien dat je daar nog wat winst kunt halen.

Overigens, de antiskate hoort normaal gesproken gelijk te zijn aan de naalddruk, qua eenheden tenminste. Dat klink misschien criptisch, maar ik bedoel dat de antiskate bij een naalddruk van b.v. 1,5 gram op 1,5 staat. Dus ik ben benieuwd wat je bedoelt met een fors ingestelde antiskate.

Tenslotte zijn naalddruk en antiskate prima zonder verdere hulpmiddelen in te stellen (misschien weet je dat al, maar dat risico neem ik dan maar ;) ):

- zet de antiskate op 0;
- zet de naalddruk op 0;
- laat de lift van de arm boven een LP zakken;
- stel de naalddruk zo in dat de arm zo horizontaal mogelijk vrij boven die LP blijft hangen;
- draai de schaal van de naalddruk, dus niet het contragewicht van de arm zelf, op 0;
- je naalddruk is nu weer gekalibreerd op 0 gram;
- stel de naalddruk in op het gewicht dat het beste bij je element past (die informatie is vrijwel altijd te vinden bij webshops die de elementen verkopen en op vinylengine.com);
- stel nu de antiskate zo in dat deze overeenkomt met de naalddruk;
- geniet van je vinyl.

Ik gebruik mijn digitale naalddrukmetertje en test LP dan ook alleen maar om de naalddruk en antiskate af en toe te controlleren......voor mijn eigen gemoedsrust :+ .
De naalddruk staat ingesteld op 1,5 en dat is precies wat Grado aanraadt. Ingesteld zoals je hierboven aangeeft.

Zoals hierboven aangegeven denk ik niet dat de armhoogte kan worden ingesteld op de SL-23. Althans er is nergens iets over te vinden.

Antiskate "fors" betekent dat ie iets hoger is ingesteld (2) dan de aangeraden waarde. Dat lijkt het probleem soort van te minimaliseren.

Maar nogmaals, op "normale" dikte LP's geen issues. Hij springt dan gewoon mooi naar de eerste groef die ie aan de binnenkant tegenkomt :)
ksborg schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:19:
[...]

Maar zoals gezegd, gebeurt alleen met de dikkere LP's. Ik lees veel over dit probleem en vaak komt het uit op anti skate dat niet echt lekker z'n werk doet of een arm die te laag is... Dat laatste is niet af te stellen op mijn speler.
Dat is incorrecte info, daar ben ik het niet mee eens: ook zonder enige vorm van anti-skating hoort een naald een niet gemoduleerde groef (blanke groef zonder enige muziek) prima te kunnen volgen. Daarbij komt nog dat die anti skating eigenlijk helemaal niets hoort te doen ter hoogte van de inloopgroef: die gaat zijn werk pas doen als het nodig is, naarmate de naald gedurende het afspelen meer naar de groeven met een kleinere radius gaat. Dan is de compensatie nodig bij het afspelen van groeven met een flinke modulatie (luide muziek, met name lage tonen).

Er zal toch een ander probleem aan ten grondslag liggen. Wat, dat kan ik zo niet zeggen.

Het lijkt erop dat de arm niet vrij beweegt of dat de arm vanzelf flink naar binnen wil.

Balanceer de arm eens horizontaal en zet de anti skating op 0.

Voel je dan weerstand in het horizontale vlak? Als je er licht tegen blaast vanaf de zijkant moet ie al reageren. Zo niet, dan draait ie niet vrij, problemen met lagering of bedrading.
Of trekt de arm vanzelf vlot naar binnen? Zou niet moeten. Langzaam driften mag nog wel, dat valt binnen de marge, maar hij mag echt niet binnen twee seconden bij de spindle bivakkeren. Dan staat of je draaitafel scheef of er is iets mis met de armlagers of bedrading.

Gedraagt de arm zich perfect en is je element echt perfect uitgelijnd - dwz staat ie behalve de horizontale uitlijning ook loodrecht op de plaat? Tja dan is toch echt de naald zelf de verdachte, nogmaals zo'n Grado is een nogal waggelend/stuiterend geval, van lekkere demping van de veeractie is bij die dingen geen sprake. Maar langs alle inloopgroeven direct naar de muziek stuiteren zou toch zou het echt niet moeten gebeuren als je de naald heel netjes en langzaam laat dalen.

Sidenote: waarom gebruik je eigenlijk een protractor in plaats van de door Technics aanbevolen "overhang" methode (cantilever perfect parallel aan de headshell en 52mm afstand tussen tip en achterkant vd kraag van de headshell). Er is niks mis met de Technics methode (een iets andere uitlijning dan bearwald maar niks slechter). En hij is gemakkelijker uit te voeren doordat je bij deze methode de headshell kan verwijderen en dan heel precies kan werken met de headshell op zijn rug op tafel, in plaats van dat je in een moeilijke houding onder de draaitafel moet turen en uitkijken dat je niks beweegt. De kans op fouten en afwijkingen is kleiner als je met een losse headshell onder een loep of microscoop kan werken. Ik raad bij die Japanners met afneembare headshell gewoon de door de fabrikant aangeraden "overhang" methode aan. Zo'n afneembare headshell is een feature, gebruik hem dan ook! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 11-04-2017 10:45 ]

• ksborg
In other news (ik ga vanavond even met bovenstaande bezig, dank daarvoor): pre-orderen bij Dodax moet je dus niet doen. Ze lijken het zelf niet te snappen dat het artikel pas op 2 juni verschijnt (staat nota bene op hun eigen website) :+
Geachte Klant,

We hebben geprobeert het artikel '0602547974556 / DUA LIPA (VINYL)' voor u na te bestellen, maar tot onze spijt bleek geen enkele leverancier het momenteel op voorraad te hebben.
Het bedrag van €21.98 is bij deze naar uw PayPal rekening overgemaakt.

Onze excuses voor dit ongemak.

Hartelijke groet,

Uw Dodax klantenservice

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
We hebben hier een Pioneer PL-720, in bruikleen van de schoonouders. Prima platenspeler, alleen vertoont hij soms kuren. De singles worden vrij demonisch en de 33-toeren platen variëren af en toe in snelheid. Die is niet constant. Waar kan dat aan liggen? En is dit makkelijk te verhelpen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt alsof de aandrijfriem niet meer lekker is. (Ik neem tenminste aan dat 't een belt-drive is.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• musicfreak
CyBeR schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:12:
Klinkt alsof de aandrijfriem niet meer lekker is. (Ik neem tenminste aan dat 't een belt-drive is.)
Dat was mijn eerste gedachte ook, maar het is een direct drive draaitafel.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:29
musicfreak schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:19:
[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar het is een direct drive draaitafel.
Dan denk ik dat er gewoon erg veel vuil onder de platter ligt, zeker omdat het een wat oudere platenspeler is. Heb je de platter er al eens afgehaald en alles schoon gemaakt?

Edit: @musicfreak misschien dat dit artikel je verder kan helpen.
http://recordreport.blogs...able-turntable-speed.html

[ Voor 14% gewijzigd door Jasphur op 11-04-2017 16:51 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• ksborg
Cap schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:39:
[...]

Dat is incorrecte info, daar ben ik het niet mee eens: ook zonder enige vorm van anti-skating hoort een naald een niet gemoduleerde groef (blanke groef zonder enige muziek) prima te kunnen volgen. Daarbij komt nog dat die anti skating eigenlijk helemaal niets hoort te doen ter hoogte van de inloopgroef: die gaat zijn werk pas doen als het nodig is, naarmate de naald gedurende het afspelen meer naar de groeven met een kleinere radius gaat. Dan is de compensatie nodig bij het afspelen van groeven met een flinke modulatie (luide muziek, met name lage tonen).

Er zal toch een ander probleem aan ten grondslag liggen. Wat, dat kan ik zo niet zeggen.

Het lijkt erop dat de arm niet vrij beweegt of dat de arm vanzelf flink naar binnen wil.

Balanceer de arm eens horizontaal en zet de anti skating op 0.

Voel je dan weerstand in het horizontale vlak? Als je er licht tegen blaast vanaf de zijkant moet ie al reageren. Zo niet, dan draait ie niet vrij, problemen met lagering of bedrading.
Of trekt de arm vanzelf vlot naar binnen? Zou niet moeten. Langzaam driften mag nog wel, dat valt binnen de marge, maar hij mag echt niet binnen twee seconden bij de spindle bivakkeren. Dan staat of je draaitafel scheef of er is iets mis met de armlagers of bedrading.

Gedraagt de arm zich perfect en is je element echt perfect uitgelijnd - dwz staat ie behalve de horizontale uitlijning ook loodrecht op de plaat? Tja dan is toch echt de naald zelf de verdachte, nogmaals zo'n Grado is een nogal waggelend/stuiterend geval, van lekkere demping van de veeractie is bij die dingen geen sprake. Maar langs alle inloopgroeven direct naar de muziek stuiteren zou toch zou het echt niet moeten gebeuren als je de naald heel netjes en langzaam laat dalen.

Sidenote: waarom gebruik je eigenlijk een protractor in plaats van de door Technics aanbevolen "overhang" methode (cantilever perfect parallel aan de headshell en 52mm afstand tussen tip en achterkant vd kraag van de headshell). Er is niks mis met de Technics methode (een iets andere uitlijning dan bearwald maar niks slechter). En hij is gemakkelijker uit te voeren doordat je bij deze methode de headshell kan verwijderen en dan heel precies kan werken met de headshell op zijn rug op tafel, in plaats van dat je in een moeilijke houding onder de draaitafel moet turen en uitkijken dat je niks beweegt. De kans op fouten en afwijkingen is kleiner als je met een losse headshell onder een loep of microscoop kan werken. Ik raad bij die Japanners met afneembare headshell gewoon de door de fabrikant aangeraden "overhang" methode aan. Zo'n afneembare headshell is een feature, gebruik hem dan ook! :)
Ok:

1. Ik heb net even gemeten (voor zover mogelijk, want die overhang gauge zoals ze die noemen heb ik niet) en de overhang lijkt zo goed als 52mm te zijn. Dus check (en anders zou ie in de protractor ook niet zo mooi uitgelijnd zijn)

2. Met de anti skate op 0 blijft de arm netjes hangen. Ik kan hem dan helemaal vanaf het begin tot het eind bewegen door hem simpelweg te blazen. Zodra ik de antiskate opdraai dan wordt de arm naar de buitenkant getrokken. Anti skate op 0 dan staat de arm dus ook echt stil, bij het lichtjes draaien naar 1 begint ie heel langzaam naar de buitenkant te trekken. Lijkt mij dus ook OK.

3. Met antiskate op 0 landt ie op geen enkele LP of single correct. Hij trekt dan direct naar binnen.

4. Met antiskate op 2 heb ik nu redelijk consequent het resultaat dat ie netjes de eerste groef pakt die ie tegenkomt.

Hieronder een filmpje. Helaas heb ik geen vaste hand en ik moest een aantal dingen tegelijk doen dus het is niet heel erg netjes gefilmd. Echter geeft het wel een beeld van wat er gebeurt.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=CkagKdYvM4U]

Dus ja, zeg het maar... Ik kan me niet voorstellen dat de naald te hard neerkomt... Gezien dat m'n Aristona volautomaat hem zo'n beetje erop gooit en dat gaat eigenlijk nooit fout :+. Andere naald misschien, maar goed.

Het enige dat ik me kan voorstellen voor wat betreft het horizontale aspect... Nee, hij hangt heel iets naar binnen. Dat deden alle elementen op deze speler tot nu toe. Op 2 verschillende headshells. Zou het een goed idee zijn om aan de buitenkant een opvulringetje te gebruiken zodat hij iets meer waterpas komt te hangen? Het is iets wat ik heel moeilijk in beeld kan brengen helaas.

Mocht je willen weten hoe die Aristona dat doet... Nou zo :+ YouTube: Aristona SG 2351 (a.k.a. Philips 22GF351)

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:06
ksborg schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:48:
[...]

4. Met antiskate op 2 heb ik nu redelijk consequent het resultaat dat ie netjes de eerste groef pakt die ie tegenkomt.

Hieronder een filmpje. Helaas heb ik geen vaste hand en ik moest een aantal dingen tegelijk doen dus het is niet heel erg netjes gefilmd. Echter geeft het wel een beeld van wat er gebeurt.

[video]
Dan zou ik hem op die anti-skating laten staan. Bij mij gebeurt dat skippen op de inloopgroep ook bij sommige platen met een AT95E-element. Ik heb anti-skating iets hoger staan dan de naalddruk. Heb jij dat skippen bij al je platen?
Ik moet wel zeggen dat ik je Grado-element erg zenuwachtig vind tracken. 1,5 gram naalddruk mag dan wel aanbevolen zijn, maar mag hij ook iets zwaarder afgesteld worden? Dat zenuwachtige heeft misschien met de lage naalddruk te maken en beïnvloedt mogelijk ook de klank.

[ Voor 3% gewijzigd door FreshM op 11-04-2017 20:19 ]

• ksborg
FreshM schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:17:
[...]

Dan zou ik hem op die anti-skating laten staan. Bij mij gebeurt dat skippen op de inloopgroep ook bij sommige platen met een AT95E-element. Ik heb anti-skating iets hoger staan dan de naalddruk. Heb jij dat skippen bij al je platen?
Ik moet wel zeggen dat ik je Grado-element erg zenuwachtig vind tracken. 1,5 gram naalddruk mag dan wel aanbevolen zijn, maar mag hij ook iets zwaarder afgesteld worden? Dat zenuwachtige heeft misschien met de lage naalddruk te maken en beïnvloedt mogelijk ook de klank.
Grado zegt 1,5g. Dat is de enige spec die je momenteel kunt vinden. Kwam wel ergens een topic tegen over de vorige Grado Black en die quoten een sectie uit een Grado brochure die "1 tot 2 gram" vermeldt.
Ik zou ook de naalddruk iets hoger zetten, ik neig naar een combinatie tussen "foutieve" nieuwerwetse platen met een te aggressief concaaf lopende inloopgroef, en een zenuwachtig element met te lage naalddruk. 1.5 gram mag dan door Grado aanbevolen zijn maar die Grado kan gemakkelijk 1.7 of 1.8 gram hebben. Hij zal er waarschijnlijk alleen maar beter door tracken. Met de speler zelf lijkt inderdaad weinig mis, en ook dat een 180 grams plaat misschien een millimetertje hoger is zal echt niks uitmaken.

• ksborg
Cap schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:04:
Ok zou ook de naalddruk iets hoger zetten, ik neig naar een combinatie tussen "foutieve" nieuwerwetse platen met een te aggressief concaaf lopende inloopgroef, en een zenuwachtig element met te lage naalddruk. 1.5 gram mag dan door Grado aanbevolen zijn maar die Grado kan gemakkelijk 1.7 of 1.8 gram hebben. Hij zal er waarschijnlijk alleen maar beter door tracken. Met de speler zelf lijkt inderdaad weinig mis, en ook dat een 180 grams plaat misschien een millimetertje hoger is zal echt niks uitmaken.
Noted as such. Ietsje hoger gezet. Dat deed ik eigenlijk bij de vorige ook al, maar omdat hier geen bovengrens werd gespecificeerd was ik er wat voorzichtiger mee. Denk dat het de geluidskwaliteit (die toch al goed was) ook ten goede kan komen.

Thanks allemaal :).

En ja ik vind m'n Grado Black nog steeds geweldig ;). Geen sibilance hebben is geweldig :9

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 14:29
ksborg schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:48:
[...]

Ok:

1. Ik heb net even gemeten (voor zover mogelijk, want die overhang gauge zoals ze die noemen heb ik niet) en de overhang lijkt zo goed als 52mm te zijn. Dus check (en anders zou ie in de protractor ook niet zo mooi uitgelijnd zijn)

2. Met de anti skate op 0 blijft de arm netjes hangen. Ik kan hem dan helemaal vanaf het begin tot het eind bewegen door hem simpelweg te blazen. Zodra ik de antiskate opdraai dan wordt de arm naar de buitenkant getrokken. Anti skate op 0 dan staat de arm dus ook echt stil, bij het lichtjes draaien naar 1 begint ie heel langzaam naar de buitenkant te trekken. Lijkt mij dus ook OK.

3. Met antiskate op 0 landt ie op geen enkele LP of single correct. Hij trekt dan direct naar binnen.

[video]

Dus ja, zeg het maar... Ik kan me niet voorstellen dat de naald te hard neerkomt... Gezien dat m'n Aristona volautomaat hem zo'n beetje erop gooit en dat gaat eigenlijk nooit fout :+. Andere naald misschien, maar goed.

Het enige dat ik me kan voorstellen voor wat betreft het horizontale aspect... Nee, hij hangt heel iets naar binnen. Dat deden alle elementen op deze speler tot nu toe. Op 2 verschillende headshells. Zou het een goed idee zijn om aan de buitenkant een opvulringetje te gebruiken zodat hij iets meer waterpas komt te hangen? Het is iets wat ik heel moeilijk in beeld kan brengen helaas.

Mocht je willen weten hoe die Aristona dat doet... Nou zo :+ YouTube: Aristona SG 2351 (a.k.a. Philips 22GF351)
Je hebt aan de achterkant van je gewicht waarmee je de naalddruk instelt een denk fout gemaakt.
Jou indicator aan de achterkant staat op 0,0 van je arm. Nu moet je platenspelerarm horizontaal staan.
Deze doet dat niet bij jou. Wat je moet doen is dmv het metalen gewicht eerst de arm balanceren zodat hij precies waterpas staat. Daarna kun je door alleen aan de kunststof schijf met cijfertjes te draaien het zogenaamde 0,0 instellen.
Je moet dan het metalen gewicht even tegen houden zodat deze niet mee draait.

Daarna stel je hem af op je ideale naalddruk voor je element en de bijbehorende scating en je probleem is opgelost.

Nu staat je arm omhoog terwijl de kunststof schijf 0,0 aangeeft. Betekend dat je metalen gewicht aan de toonarm meer richting element moet worden gedraaid.

Stel dat je nu 2 gram instelt zoals hij nu staat dan heeft hij misschien maar 1gram daadwerkelijk.
Probeer het rustig maar eens uit. kijk anders even op youtube daar zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je het precies moet instellen. Succes ermee :)

• musicfreak
FreshM schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:17:
Hoe zie je dat zenuwachtige? Doordat het element en de naald wat heen en weer bewegen? Kan e bij mijn spelers ook eens op letten, heb ook een Grado in het assortiment. :)

• ksborg
zonnefreak schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:10:
[...]

Je hebt aan de achterkant van je gewicht waarmee je de naalddruk instelt een denk fout gemaakt.
Jou indicator aan de achterkant staat op 0,0 van je arm. Nu moet je platenspelerarm horizontaal staan.
Deze doet dat niet bij jou. Wat je moet doen is dmv het metalen gewicht eerst de arm balanceren zodat hij precies waterpas staat. Daarna kun je door alleen aan de kunststof schijf met cijfertjes te draaien het zogenaamde 0,0 instellen.
Je moet dan het metalen gewicht even tegen houden zodat deze niet mee draait.

Daarna stel je hem af op je ideale naalddruk voor je element en de bijbehorende scating en je probleem is opgelost.

Nu staat je arm omhoog terwijl de kunststof schijf 0,0 aangeeft. Betekend dat je metalen gewicht aan de toonarm meer richting element moet worden gedraaid.

Stel dat je nu 2 gram instelt zoals hij nu staat dan heeft hij misschien maar 1gram daadwerkelijk.
Probeer het rustig maar eens uit. kijk anders even op youtube daar zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je het precies moet instellen. Succes ermee :)
Hij stond iets voor de 0 ;). Als ie exact op de 0 staat blijft ie horizontaal hangen. So no worries :)
I.v.m naaldveiligheid vermoed ik. ;)

• ksborg
Cap schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:36:
I.v.m naaldveiligheid vermoed ik. ;)
Jij hebt hem door. Naald zijwaards over de rubber mat is niet optimaal :+

• joyoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-11 19:41
Ik heb een nieuwe knop gevonden! Lang leve internet! _/-\o_
joyoo schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:27:
Wie kan mij helpen?

Ik ben op zoek naar een power knop t.b.v. een Technics SL-1500 MKII. Het is volgens de service manual item # SFKT132-05. Alvast bedankt voor je reactie.

https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1

joyoo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:51:
Ik heb een nieuwe knop gevonden! Lang leve internet! _/-\o_

[...]
Mooi! Kun je weer plaatjes gaan draaien...

Kon ook al prima zonder knopje. :P
Cap schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:27:
Kon ook al prima zonder knopje. :P
Afhankelijk van de situatie wel ja... Als het een fysieke mechanische switch is, hoef je slechts enkele draadjes met elkaar door te verbinden om te kunnen spelen zonder de fysieke knop... :P

• ksborg
Was vandaag een klein platenmarktje in Hengelo naast de markt. Nog even wat leuk spul vandaan gehaald :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0zP1Stz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d3e40Mo.jpg

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik moet gaan wonen waar jij woont, hier was t ruk weer vandaag.

• Vintage1967
Nice!

Ik ben vandaag ff bij de plaatselijke kringloop binnengelopen...........letterlijk helemaal geen platen meer. Nou was het al niet heel veel, maar nu dus helemaal nul-komma-nul.......

Afijn, vanmiddag lekker naar DeWolff en Magna Carta (Live) geluisterd. Nu draait Blue Öyster Cult (ook live) z'n rondjes. Daarna zien we wel verder.

rcor schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:23:
[...]

Afhankelijk van de situatie wel ja... Als het een fysieke mechanische switch is, hoef je slechts enkele draadjes met elkaar door te verbinden om te kunnen spelen zonder de fysieke knop... :P
Het was alleen het knopje zelf, van zijn SL-1310Mk2. Het feitelijke mechaniek dat eronder zit, dus met de schakelaar en bedrading was gewoon aanwezig. Was vooral voor het zicht dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 15-04-2017 21:10 ]

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
hallo.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke platen speler. Wil er niet te veel geld uit geven is omdat ik het leuk vind en de kwaliteit van lp's wel kan waarderen.
ik heb een audio set van Dali met een versterker van Marantz.

nou zat ik te kijken naar de Rega planar 1. Met het origineel element die er bij geleverd zit een rega carbon.

Zijn er mensen die met deze speler ervaring hebben. Of wordt er gezegd sla de goedkoopste over en ga voor de planar 2.

Alvast voor de hulp.

• ksborg
sugarlee89 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:20:
Ik moet gaan wonen waar jij woont, hier was t ruk weer vandaag.
Dit was gewoon zo'n Dynamite beursje. En ik moet zeggen dat 6 van deze 7 ik bij dezelfde verkoper heb gekocht. Hij had goed spul voor een paar Euro :)

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 14:36
@ksborg Soms zijn de kleine beurzen (en markten) het meest interessant ;)

Gisteren ook nog even bij een klein rommelmarktje geweest, voor een paar euro heb ik Secrets en Double Fun van Robert Palmer en Running in the family van Level42 meegenomen.

Door een mazzeltje op MP heb ik ook nog een mooie upgrade kunnen doen door een paar T+A Helios speakers te scoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZMRh3SVUvSczIp2JsFjmYp5/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gVZMV4rm8wa04JHm3Br8r0kZ/full.jpg
cmndr_adama schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:14:
@ksborg Soms zijn de kleine beurzen (en markten) het meest interessant ;)

Gisteren ook nog even bij een klein rommelmarktje geweest, voor een paar euro heb ik Secrets en Double Fun van Robert Palmer en Running in the family van Level42 meegenomen.

Door een mazzeltje op MP heb ik ook nog een mooie upgrade kunnen doen door een paar T+A Helios speakers te scoren:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik hoop voor je dat rond de bas woofer rubber zit... Als er een foam rand zit is het namelijk te hopen dat deze niet poreus is... Rubber gaat veel langer mee zonder te rotten...

Een goede test overigens om te zien of het rubbber / foam nog goed is, is namelijk met je vinger de rand indrukken en de ronde vorm van de speaker volgen... Als de rand dit overleeft is de rubber / foam rand nog in goede conditie...

Scheurt de rand dan is de foam / rubberen rand op en dienen de speakers gerefoamd te worden... Houdt er rekening mee dat als de speakers langdurig in de zon gestaan hebben in het verleden, dat de kans groter is dat het rubber / foam poreus is...

Verder is het wel een erg leuke speakerset (technisch gezien), veel (luister)plezier toegewenst...

• joyoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-11 19:41
Knopje is puur een optische verbetering. Technisch en functioneel maakt het niets uit.

Daarnaast nog in het bezit van een SL-D2, SL-7 en SL-1700MKII. Dus de plaatjes worden toch wel gedraaid. :)
rcor schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:23:
[...]

https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 14:36
rcor schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:19:
[...]
Verder is het wel een erg leuke speakerset (technisch gezien), veel (luister)plezier toegewenst...
Dank je, dat komt goed ;)
Ze vervangen mijn oude NAD 8225's en zijn toch m.i. wel een klasse beter. Minder wollig, helder, strak en met een lekker laag. Ik ben er blij mee in elk geval!

De woofers hebben gelukkig rubber randen die nog in prima staat zijn.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 10:05
Robbie521 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:47:
hallo.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke platen speler. Wil er niet te veel geld uit geven is omdat ik het leuk vind en de kwaliteit van lp's wel kan waarderen.
ik heb een audio set van Dali met een versterker van Marantz.

nou zat ik te kijken naar de Rega planar 1. Met het origineel element die er bij geleverd zit een rega carbon.

Zijn er mensen die met deze speler ervaring hebben. Of wordt er gezegd sla de goedkoopste over en ga voor de planar 2.

Alvast voor de hulp.
Heeft die Marantz een Phono ingang? Nee? Dan moet je ook een Phono pre amp erbij kopen. (tips daarover staan er genoeg in dit topic)
Helaas heb ik geen ervaringen met moderne platenspelers en kijk ik door een Technicsbril. Maar leuk dat je de magie van het platendraaien oppakt. :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AptmdOn.jpg?1

Paas cadeau aan mezelf

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:02
Dag mede Vinyl liefhebbers,

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een platenspeler, een Denon DP-300F. Erg tevreden over :)

Nu zit daar een rubberen platenmat bij en alhoewel ik de stofkap altijd dicht heb, zit dat ding vol met stof. Iedere keer als ik een plaatje wil draaien ga ik daar even met een platenborstel overheen, maar zodra ik hem omdraai wordt hij meteen weer vies. De anti-statische binnenhoezen hebben op deze manier ook geen nut :9

Hoe krijg je zo'n ding het beste schoon? Ik heb hem zojuist onder de kraan afgespoeld maar na het afdrogen zit hij natuurlijk weer helemaal vol :/

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe zit met het je platen zelf?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ideedeequeuedee schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:19:
Dag mede Vinyl liefhebbers,

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een platenspeler, een Denon DP-300F. Erg tevreden over :)

Nu zit daar een rubberen platenmat bij en alhoewel ik de stofkap altijd dicht heb, zit dat ding vol met stof. Iedere keer als ik een plaatje wil draaien ga ik daar even met een platenborstel overheen, maar zodra ik hem omdraai wordt hij meteen weer vies. De anti-statische binnenhoezen hebben op deze manier ook geen nut :9

Hoe krijg je zo'n ding het beste schoon? Ik heb hem zojuist onder de kraan afgespoeld maar na het afdrogen zit hij natuurlijk weer helemaal vol :/
Waarschijnlijk de weekmakers die loslaten, weggooien en matje van kurk of leer aanschaffen.
Zojuist meegenomen voor € 1,50 van de carboot sale in horst:
nieuwe aanwinsten carbootsale horst 17042017

3 lp singletjes en een philips meta type (type 4) cassetteband...

1. Mr. Mister - broken wings
2. Kim Wilde - kids in America
3. Bee Gees - staying alive
4.philips bandje bevatte duitseslager van Heino... Dat vond ons pap leuke muziek, dus die gaat naar hem...

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:02
Die zijn schoon.. tot ze erop gaan :9
w00Dy schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:38:
[...]

Waarschijnlijk de weekmakers die loslaten, weggooien en matje van kurk of leer aanschaffen.
Weekmakers? :$ De platenspeler is nu zo'n 4 maanden oud.. zou toch niet mogen?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ideedeequeuedee schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:51:
Weekmakers? :$ De platenspeler is nu zo'n 4 maanden oud.. zou toch niet mogen?
Zou je denken ja, maar ik verwacht nu niet dat de mat doorgedreven ontwikkeld is. Rolt waarschijnlijk 13 in een dozijn aan 2 cent van de band in china.

Zo'n Tonar kurken mat kost de hoofdprijs niet, zie het als een upgrade :>
Nog even een tip voor velen hier die met man en macht albums waarvan de lijm bij de hoes is losgelaten weer proberen te herstellen met een pritt stift en wasknijpers: dit kan makkelijker en beter met de Pritt Glue-it pernament zonder dat je wasknijpers nodig hebt... Één keer aandrukken en het zit direct vast (geen lange droogtijd)!

Dit komt overeen met de pritt correct-it roller, maar dan met lijm op het lint in plaats van correctie lint.. Kijk maar eens naar het resultaat van mijn zojuist aangeschafte Beegees single:

De lijmlaag is losgelaten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/An_s57gMjsBgRySjaDdJHHG-eo1BXaeTT04ciTFFIIoNnGdnTu7KesT5MrEkXvH9-ER4JCEAOT-yGyUExql_xi9gtBcpHGoXBlloOEvVXR18x31bN2GoW7l1Ekn3DA_Lx7rNww

De Pritt Glue-it roller die ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/uusWndsrV3vfsfpwZ0iC4ffVMUXO8iM0zL9lH-amumpaBDZvNvBmEdh7C9adUULz0GbSSnKHaoaoRA1ljfPRx-cogSEFctMXnQ7R6jQEjaNTP1DhBbq5_ZyX-VTBK-6jHAlZzw

Het resultaat na het plakken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EB2s926xEQ4x4Jf3OpsimQy5HAzQgZcOInpqX3Ou3fafsVNU5tSkltDFmiG9mhLm7IpZNJZeb76Y4m7WBQ2loVgxCBusf6cfHNFSDdlWvTBz-N-9OXfkMuj19FsfE1BTGsQV2g

De hoes zit weer keurig aan elkaar geplakt en de single kan er weer in bewaard worden... :)

• ksborg
w00Dy schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:13:
[...]

Zou je denken ja, maar ik verwacht nu niet dat de mat doorgedreven ontwikkeld is. Rolt waarschijnlijk 13 in een dozijn aan 2 cent van de band in china.

Zo'n Tonar kurken mat kost de hoofdprijs niet, zie het als een upgrade :>
Is kurk eigenlijk zoveel beter dan de standaard rubbermat? Bedoel m'n Technics heeft nog steeds de mat van 40 jaar geleden en die is onvermoeibaar... Maar maakt het voor de geluidskwaliteit en demping veel uit als je een kurken mat hebt?

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Bestla schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:24:
[...]
Heeft die Marantz een Phono ingang? Nee? Dan moet je ook een Phono pre amp erbij kopen. (tips daarover staan er genoeg in dit topic)
Helaas heb ik geen ervaringen met moderne platenspelers en kijk ik door een Technicsbril. Maar leuk dat je de magie van het platendraaien oppakt. :)
Bedankt ik heb hier helemaal overheen gekeken. Dit is de eerste moderne versterker die ik heb. Dus was er eigenlijk van uit gegaan dat het erop zat.

Is het verstandig om om met een phone voor versterker van het zelfde merk te gaan of is dit niet persen nodig.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

ksborg schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:33:
[...]

Is kurk eigenlijk zoveel beter dan de standaard rubbermat? Bedoel m'n Technics heeft nog steeds de mat van 40 jaar geleden en die is onvermoeibaar... Maar maakt het voor de geluidskwaliteit en demping veel uit als je een kurken mat hebt?
Ik sprak over de weekmakers omdat je het meer en meer merkt in plastic en rubberen delen die recent zijn gemaakt. Ik heb hier een aftermarket game-controller die constant plakt, de plastic delen van mijn AKG K550 plakken ook verschrikkelijk.

Voor mijn Rega Planar clone was kurk het een upgrade, daar lag zo'n vilten matje op dat altijd aan de plaat kleefde bij het afhalen :( De kurken mat ligt steviger en de statische elektriciteit is ook minder. ik spreek enkel over het gebruiksgemak. Door met een dikkere kurkmat te werken heb ik wel de VTA moeten aanpassen.

In mijn Sony PS-FL7 ligt gewoon de standaard rubberen mat en die voldoet prima.

Ik wil de discussie wel starten over hoorbaar verschil tussen matten, vb. een Micro Seiki CU 180 ;) Maar om van zijn stoffige Denon mat problemen af te geraken lijkt me een Tonar kurken matje van 18 Euro voorlopig prima :)

• ksborg
w00Dy schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:52:
[...]

Ik sprak over de weekmakers omdat je het meer en meer merkt in plastic en rubberen delen die recent zijn gemaakt. Ik heb hier een aftermarket game-controller die constant plakt, de plastic delen van mijn AKG K550 plakken ook verschrikkelijk.

Voor mijn Rega Planar clone was kurk het een upgrade, daar lag zo'n vilten matje op dat altijd aan de plaat kleefde bij het afhalen :( De kurken mat ligt steviger en de statische elektriciteit is ook minder. ik spreek enkel over het gebruiksgemak. Door met een dikkere kurkmat te werken heb ik wel de VTA moeten aanpassen.

In mijn Sony PS-FL7 ligt gewoon de standaard rubberen mat en die voldoet prima.

Ik wil de discussie wel starten over hoorbaar verschil tussen matten, vb. een Micro Seiki CU 180 ;) Maar om van zijn stoffige Denon mat problemen af te geraken lijkt me een Tonar kurken matje van 18 Euro voorlopig prima :)
Ah check. Plakkende controllers... Ja daar heb ik er ook een keer één van gehad, net als met muizen. Ik snap je punt ;). Het was meer een alternatief als suggestie. Ik zie namelijk wel eens van die kurken matten en vind ze vooral erg lelijk. Zeker omdat mijn speler echt bijna helemaal zwart is (op de arm na). Zelfs het element is zwart :+. Dan is kurk gewoon niet mooi. Aangezien ie vol in het zicht in de woonkamer staat wil het oog ook wat :).

Denk dat als je echt een high end setup hebt dat het dan verschil kan maken. Maar ik heb niet écht high end oren en bovendien zeker geen high end budget :+. Zolang ik nog draai met een voorversterker van 3 tientjes zal het sowieso geen verschil maken vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ksborg op 17-04-2017 21:08 ]

• Jasphur

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Ik kan hem wel appreciëren, Tremors vond ik wel een beter album :)

• PeterC86
Goedemorgen vinyl liefhebbers,

Een week geleden heb ik advies gevraagd voor de aanschaf van een nieuwe platenspeler en overwoog ik een Thorens TD 318 of 320. Nu is het toch weer een Dual 701 geworden. Ik kon deze voor €250 overnemen met Shure v 15 III element en een nog goede originele naald. Dit element bevalt me beter dan mijn Audio Technica 440mlb. Hij is wat meer neutraler, minder uitgesproken hoog en midden en meer bass. Geeft een wat rustiger geluidsbeeld. Dank voor de adviezen Cap en Rcor, die hebben me geholpen, ook al ben ik weer bij een dual uitgekomen. :) Het is gewoon een heel fijne tafel. Een plaatje als dank!

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2urv2wm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PeterC86 op 19-04-2017 09:04 ]

• Vintage1967
PeterC86 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:48:

Een week geleden heb ik advies gevraagd voor de aanschaf van een nieuwe platenspeler en overwoog ik een Thorens TD 318 of 320. Nu is het toch weer een Dual 701 geworden. Ik kon deze voor €250 overnemen met Shure v 15 III element en een nog goede originele naald. Dit element bevalt me beter dan mijn Audio Technica 440mlb. Hij is wat meer neutraler, minder uitgesproken hoog en midden en meer bass. Geeft een wat rustiger geluidsbeeld. Dank voor de adviezen Cap en Rcor, die hebben me geholpen, ook al ben ik weer bij een dual uitgekomen. :) Het is gewoon een heel fijne tafel. Een plaatje als dank!

[afbeelding]
Moooooi. Zelf heb ik o.a. een Dual 704, dus ik weet hoe de kwaliteit is. Het Shure element is natuurlijk zonder twijfel gewoon hartstikke goed. Hooguit is het een kwestie van smaak als er 'discussie' is. In alle eerlijkheid vind ik het element dat ik op mijn Thorens TD166 heb gemonteerd, een Nagaoka/ Expert JT555-SuperQ, toch ruimtelijker en opener klinken. Ik zei al, het is een kwestie van smaak. Want ik zie absoluut geen reden om iets aan de setup van mijn Dual aan te passen.

Ik ben er zeker van dat je nog heeeeel lang van dit speeltje gaat genieten.

ENJOY!!!!!!!!!

• ksborg
Grappig wanneer je erachter komt dat een Discogs verkoper 500 meter van je huis woont. Maar even een mailtje gedropt. Ophalen is natuurlijk een stuk goedkoper :+

Verwijderd

PeterC86 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:48:

Zelf vroeger ook een Dual 701 gehad, erg fijne spelers. Heb je zeker en goede aankoop mee gedaan!

Nieuwe album van Sohn staat hier ook op de wishlist, in feb nog live gezien in de Melkweg, had de LP toen eigenlijk gelijk mee moeten nemen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2017 16:03 ]

• Jasphur
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:02:
[...]

Zelf vroeger ook een Dual 701 gehad, erg fijne spelers. Heb je zeker en goede aankoop mee gedaan!

Nieuwe album van Sohn staat hier ook op de wishlist, in feb nog live gezien in de Melkweg, had de LP toen eigenlijk gelijk mee moeten nemen.
Dat is echt een regel bij mij.

Jasphur gaat naar een concert en na afloop denkt hij:
  1. Was het tof? Nee: doe niks. Ja: loop naar de merchandise.
  2. Ligt er vinyl? Nee: doorlopen. Ja: Ga naar de verkoper.
  3. Heb ik de plaat al? Nee: kijk naar de prijs. Ja: doorlopen.
  4. Is de prijs gunstig: Nee: doorlopen. Ja: KOPEN!
En 9 van de 10 keer is de prijs zeer gunstig bij zo'n stand. Ik doe dit standaard bij elk concert. Het komt zelden voor dat ik geen plaat koop. En dat komt dan vooral doordat het of erg druk is bij de stand of ik heb alleen een pinpas bij mij en je kan niet pinnen.

Verwijderd

Normaal koop ik ook vaak de LP na een Concert als het me goed is bevallen. Echter was het nu druk en ik moest de trein halen. Gelukkig kan ik hem ook online voor een prima prijs bestellen. Dus hij komt er sowieso nog wel :)

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11 23:55

Chris van der G

Tailchakra

Jasphur schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:09:
[...]

Dat is echt een regel bij mij.

Jasphur gaat naar een concert en na afloop denkt hij:
  1. Was het tof? Nee: doe niks. Ja: loop naar de merchandise.
  2. Ligt er vinyl? Nee: doorlopen. Ja: Ga naar de verkoper.
  3. Heb ik de plaat al? Nee: kijk naar de prijs. Ja: doorlopen.
  4. Is de prijs gunstig: Nee: doorlopen. Ja: KOPEN!
En 9 van de 10 keer is de prijs zeer gunstig bij zo'n stand. Ik doe dit standaard bij elk concert. Het komt zelden voor dat ik geen plaat koop. En dat komt dan vooral doordat het of erg druk is bij de stand of ik heb alleen een pinpas bij mij en je kan niet pinnen.
Zo dacht ik bij Paaspop even voor de gein te kijken bij Vinyl Mania. Toch voor een tientje de Daft Punk Alive 1997 (Reissue) LP op kunnen pikken. Het stickervel zat er bij en alles _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://images.discordapp.net/.eJwFwVEOgyAMANC7cADa0hLECyz78AyGIEEXHUS6r2V333tf87lPM5tdtY8ZYDtGbvdmh7Y71WJra_UsqR_D5nZBUk15v8pbB9DETMF55BgFBdkBI0tEHwQjk2M_CTyXx-qQAgqFlZjEo331an5_knokFQ.vfIqESInNWtiY0LReLAarxWv5dY?width=478&height=636

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.