Ik snap dat je dat bedoelde, maar mijn antwoord blijft hetzelfde, zie mijn vorige reactie.

Nee, tenzij je het over een moderne SME IV of V hebt, die zal mogelijk nog net iets beter presteren (maar hoeveel is dat "iets", ga jij dat horen? Dat is maar zeer de vraag). Maar zo'n IV of V is een totaal andere arm met een totaal andere prijs.
Wat mij betreft zeker niet, er is niks mis met zo'n TP16IV arm. Mijn persoonlijke voorkeur zou zelfs de TP16IV hebben, ik heb een SME 3009 gehad en was niet onder de indruk, in de metingen die ik gedaan heb kwam hij er zeker niet beter uit dan de TP16IV of Technics SL-1200 arm. Even los van de subjectieve (en steeds wisselende) "muzikale luisterervaring".
Ik ben ook niet zo dol op die rammelende meslagers en ik vind de afstelling van de arm omslachtig, en de bediening ook niet echt lekker omdat je hem altijd "over zijn steun heen moet halen" om de arm naar de plaat te brengen. Kortom, niet helemaal mijn ding.
Maar ze zijn geliefd, niet in de laatste plaats om de lange traditie en het uiterlijk natuurlijk. Maar ook daar geldt, je moet er van houden.
Ik vind dat de bladvering zijn taak beter uitvoert als het gaat om gecontroleerd verticaal veren, de spiraalvering van de oudere modellen heeft de neiging wat te verlopen, waardoor de ene veer harder indrukt dan de andere. Gevolg is een zwabber in je veeractie, wat natuurlijk nooit goed kan zijn voor je geluid omdat je natuurlijk wilt dat het plateau zo horizontaal mogelijk blijft en er geen toegevoegde zijdelingse krachtcomponenten zijn. Om het goed te krijgen moet je de veren uitgebreid gaan afstellen, en je zit te rommelen met de (half vergane) schuimpjes die er in zitten om de demping weer een beetje op orde te krijgen. Je kan het allemaal wel goed krijgen, maar met die bladvering heb je veel minder gedoe. In die zin dus een verbetering.
De invloed op het geluid: hangt helemaal af van de mate van slecht / scheef veren van het exemplaar, en de luisteromstandigheden waarbij de mate van (in)stabiliteit van de ondergrond (vloer, kast, muur), en de opstelling (nabijheid van speakers, akoestiek, luistervolume, hoeveelheid bas, etc). Met andere woorden: in algemene zin niks zinnigs van te zeggen.
PeterC86 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:24:
Weet je hoe een Technics SL1210 zich verhoudt ten opzichte van deze tafels qua detaillering van het geluid? Blijft lastig kiezen dit zeker omdat zoals jij ook zegt de verschillen subtiel zijn en omdat je ze niet allemaal voor je neer kan zetten en beluisteren op je eigen set.. Nogmaals dank voor je input!
Je blijft hetzelfde vragen in een andere vorm maar je blijft van mij hetzelfde antwoord krijgen.
En dat is: al die platenspelers die jij noemt zijn van een serieus niveau en zullen uitstekend en zeer vergelijkbaar kunnen presteren. Met nadruk op
kunnen.
Want van de prestaties ben je alleen verzekerd bij een correcte werking al van alle belangrijke onderdelen van de platenspeler (plateau en arm lagering, aandrijving, armbedrading etc) en niet te vergeten correcte installatie van het geheel (waterpas en stabiel, juiste uitlijning element, naalddruk en anti skating in orde, etc).
Dat is naar mijn ervaring eigenlijk allemaal veel belangrijker en van grotere invloed op het geluid dan de keuze voor goede draaitafel A of goede draaitafel B!!!
Daarbij: verschillen kunnen ontstaan in combinatie met element, phono pre, luidsprekers, akoestiek en de voorkeuren van de oren van de luisteraar. Wat ik bedoel met dat laatste: het kan bijvoorbeeld goed zijn dat een luisteraar de "niet optimale" prestaties van een bepaalde platenspeler prefereert omdat ie de scherpe randjes van de opname / speakers etc zo lekker "wegmoffelt". Ik noem maar wat.
Kortom in zijn algemeenheid niet veel zinnigs van te zeggen... sorry.
De SL-1200MK2 en de TD-320 hebben een in hoogte verstelbare arm (VTA), dat vind ik
persoonlijk wel een voordeel want je kan een element dan optimaler instellen. Ik houd wel van dat soort voorzieningen. Maar goed, hele volksstammen zijn uitermate tevreden met draaitafels zonder VTA, en het zal ook echt geen wereld van verschil maken. Dus... echt geen dealbreaker of zo.
Als je ze niet allemaal van tevoren kan proberen en uitgebreid beluisteren op eigen set (wie kan dat wel?), oordeel dan op basis van andere zaken zoals:
- de prijs en de staat van de platenspeler
- de techniek: bijv wat spreekt je meer aan, snaaraandrijving of direct drive? een verend plateau en arm of juist het "stable rock" gevoel van een SL-1200?
- de bediening: welke bedieningselementen zitter erop, hoe zijn ze uitgevoerd en op welke plek zitten ze? Beste is natuurlijk toch even een paar verschillende draaitafels bevoelen en bedienen...
- en, niet te vergeten en alle bespiegelingen over geluidskwaliteit ten spijt toch maar al te vaak doorslaggevend

: het uiterlijk, wat valt bij jou in de smaak?