Verwijderd
Dat is wel vaker het geval bij nieuwe platen. Heb ik bij m'n onlangs aangeschafte Rag'n Bone Man ook. Gewoon lekker vaak draaien!Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Heb vandaag de Aldi platen even gedraait, maar die van AC/DC krijg ik heel stroef op mn speler. Moet zelfs een beetje kracht zetten om hem er goed op te krijgen, het gaatje is zeg maar net iets te klein. Meer mensen hier last van?
Beide wel redelijk serieus geborsteld voor de foto's. Helaas geen macrolens dus dichterbij kon ik écht niet focussen. Diegene die eruit ziet alsof ie volledig weggerot is klinkt briljant. Als in; echt héél erg goed. Omdat ik die mogelijk kan kopen (weet nog niet voor welke prijs) was ik op zoek naar wat informatie. Maar 't blijft lastig beoordelen als je niet weet hoelang ie is gebruikt.rcor schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:02:
[...]
Goede vraag... Als ik het zo zelf beoordeel op wat ik hier kan zien zou ik zeggen dat de bovenste meer slijtage heeft... Er zit ook meer vuil aan de naald... Wellicht eerst eens schoonmaken en opnieuw de twee naalden naast elkaar zetten, dan kun je dat nog wat preciezer zien...
Maar, het beste is luisteren naar een LP die je goed kent en waarvan je weet dattie goed is...
Als je dan bij het eerste element veel geslis en s-klanken hoort is dat een teken aan de wal...
En ja, het beste om het te kunnen zien blijft een vergroting via een microscoop...
Bij twijfel kun je de naald beter vervangen, dat is in zo'n geval het verstandigste... Het zou immers zonde zijn om je kostbare vinyl te vernielen met een versleten naald...
Gewoon een oude pen pakken, pen in het gat duwen en voorzichtig met draaiende beweging het gat iets groter maken.Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Heb vandaag de Aldi platen even gedraait, maar die van AC/DC krijg ik heel stroef op mn speler. Moet zelfs een beetje kracht zetten om hem er goed op te krijgen, het gaatje is zeg maar net iets te klein. Meer mensen hier last van?
Het blijft me verbazen dat ik een foto kan zien waar bést veel verschllende artiesten op staan... Maar ik ken er niet één van! Mooi hoe smaken kunnen variëren (terwijl hier "Whatever you want" van Status Quo speelt op de "draagbare" Aristona. Dat blijft toch wel een briljant spelertje)Vintage1967 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:31:
Gewoon, omdat het kan: mijn nieuwste aanwinsten.
[afbeelding]
Ik heb nog niet alles kunnen luisteren (klusjes en verplichtingen buiten de deur), maar met name Little Feat klinkt lekker! Hetzelfde geldt voor Q65. Zelf vind ik het hele begeleidende verhaal op de achterkant van dat album geinig.
Vanavond wil ga ik in ieder geval Nitty Gritty Dirt Band luisteren. Van wassen is het nog niet gekomen, maar ze zijn in zo'n nette staat, dat ik het wel aandurf om ze te draaien. Na de wasbeurt ben ik het laatste statische 'geknetter' vast wel kwijt, maar ik ben veel te nieuwsgierig om daar eerst tijd aan te besteden.
Ik kon het niet laten. Nadat ik afgelopen zomer het boek "Vinyl" heb gekocht, heb ik tegelijk met bovenstaande albums ook het boek gekocht dat je rechts-boven op de foto ziet. Een leuk boek met heel veel afbeeldingen van picture disks en albums met bijzondere / meerdere hoezen. Een daarvan zullen de meesten van jullie wel kennen: "In Through The Out Door" van Led Zeppelin. Het boek is uit '81, maar dat maakt het wat mij betreft niet minder leuk. Bovendien is de platenspeler op de voorkant van het boek een Dual zoals ik er zelf ook een boven heb staan
In de hoes van Fleetwood Mac zaten trouwens twee platen. Ze lijken allebei het zelfde.
Ja. Een beetje voorzichtig wiebelen om hem er weer af te krijgen. Maar kan verder geen kwaad hoor.Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Tja, ik luister naar veel verschillende muziek. Dat loopt van Death en Slayer tot aan Bob Dylan. Soms wil ik gewoon lekkere 'recht-toe-recht-aan' blues. Soms heb ik trek in muziek met een eigen smoel, zoals Gentle Giant of David Bowie in z'n beste jaren. Hangt gewoon van mijn stemming af, denk ik. Ook luister ik natuurlijk het meest naar nieuwe aankopen in de eerste weken dat ze binnen zijn. De albums die mij het meest aanspreken, blijven dan het langst beneden.ksborg schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:18:
[...]
Het blijft me verbazen dat ik een foto kan zien waar bést veel verschllende artiesten op staan... Maar ik ken er niet één van! Mooi hoe smaken kunnen variëren (terwijl hier "Whatever you want" van Status Quo speelt op de "draagbare" Aristona. Dat blijft toch wel een briljant spelertje)
Het zal met mijn leeftijd te maken hebben, maar de tijd dat ik alleen maar metal en hardrock kocht en luisterde, ligt een paar jaar achter mij. En ik ben blijkbaar wat avontuurlijk aangelegd. Ik laat me graag verassen, waarbij de hoes een eerste goede indicatie is.
Wat daar de oorzaak van is geen idee. Verzamel sinds mn 11e platen. Dat is sinds 1980. Toen merkte ik dat al, en mn vader merkte dat daarvoor ook al. Vaak bij onbekendere labels. Nieuw of gebruikt maakt dat niet uit. Koop maar eens een stapel goedkope platen bij de kringloop daar zullen er dan ook een paar tussen zitten die te stroef gaan.Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Wat kan zijn, veel apparatuur is weer terug gehaald uit afrika. Misschien toevallig dezelfde machines die het toen al veroorzaakte.
En nee het is me nog nooit gelukt met heel vaak draaien om ze soepel te krijgen. Enige remedie is het gat iets te vergroten. Vind het namelijk niks om geweld te gebruiken om de plaat erop te krijgen.
Met mijn Dual 704 heb ik het maar één keer gehad dat een gat te klein was. Met mijn TD166 is het schering en inslag dat het net niet past. Er is maar één conclusie, dat niet alle spindels exact dezelfde diameter hebben. En ook ik wil mijn vinyl niet veel moeite van de platenspeler wrikken.Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Ik heb de laatste 1 1/2 jaar nogal wat albums gekocht (nieuw en 2e hands) waarbij het echt heel regelmatig voorkwam dat het gaatje net te klein was. Daarom ligt er bij mijn platenspeler een stukje fijn schuurpapier. Dat rol ik op en schuur daarmee voorzichtig om alles zo beetje bij beetje passend te krijgen. Omdat het maar een fractie van een fractie van een fractie van een millimeter is, is dat geen enkel probleem.
De spindle van de oude Thorensen staan dan ook bekend als echte fat boys... overkomt mij ook heel regelmatig op m'n TD166. Wat ik altijd doe is met een taps toelopende pen even fors in het gat ronddraaien en een klein beetje 'wrikken'. Daarmee rek je het gat meestal net genoeg op. Soms herstelt het zich weer een beetje en moet je het bij de volgende keer draaien nog een keer doen maar dan is het meestal wel blijvend ok.Vintage1967 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:30:
[...]
Met mijn TD166 is het schering en inslag dat het net niet past.
Niet specifiek van AC/DC of Aldi, maar een aantal van mijn platen hebben ook een wat nauwer gaatje. Ik heb gelukkig nog nooit gehad dat het echt te klein was. Maar deze platen moet ik wat voorzichtiger weer van mn platenspeler afhalen. Lees: met twee handen en wat meer geduld. Soms is het de sticker die net even iets te groot is en zichzelf naar binnen (in het gaatje) vouwt. Dan kun je voorzichtig met een mesje de sticker verwijderen en dan past ie weer.Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:15:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Metaalboortje 7.3 mm even er doorheen laten draaien en je hebt een mooi spindel gat voor de Thorenssen!Jasphur schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:48:
[...]
Niet specifiek van AC/DC of Aldi, maar een aantal van mijn platen hebben ook een wat nauwer gaatje. Ik heb gelukkig nog nooit gehad dat het echt te klein was. Maar deze platen moet ik wat voorzichtiger weer van mn platenspeler afhalen. Lees: met twee handen en wat meer geduld. Soms is het de sticker die net even iets te groot is en zichzelf naar binnen (in het gaatje) vouwt. Dan kun je voorzichtig met een mesje de sticker verwijderen en dan past ie weer.
Hebben we eigenlijk ook een prijslijst voor de Recordstore day?
In het verleden heb ik nog wel eens een Excel lijst gezien, met de prijzen erbij.
Dat zocht toch een stuk makkelijker
Welk merk en type is dit element? Just curious...ksborg schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:36:
[...]
Beide wel redelijk serieus geborsteld voor de foto's. Helaas geen macrolens dus dichterbij kon ik écht niet focussen. Diegene die eruit ziet alsof ie volledig weggerot is klinkt briljant. Als in; echt héél erg goed. Omdat ik die mogelijk kan kopen (weet nog niet voor welke prijs) was ik op zoek naar wat informatie. Maar 't blijft lastig beoordelen als je niet weet hoelang ie is gebruikt.
Klopt. Heb die lijst nog niet voorbij zien komen. Maar volgens mij hanteert elke winkel zn eigen prijs. Zal her en der maar een eurotje schelen. Maar mocht iemand die lijst hebben gevonden! Tag mij evenRob-T6 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:36:
Heren en dames?,
Hebben we eigenlijk ook een prijslijst voor de Recordstore day?
In het verleden heb ik nog wel eens een Excel lijst gezien, met de prijzen erbij.
Dat zocht toch een stuk makkelijker
Op het moment heb ik een Logitech Z906 waar ik hem op wilt aansluiten en ik zit te kijken naar de Audio-Technica LP60, een redelijke budget platenspeler van 149,- euro die volgens reviews perfect is voor mensen zoals ik die graag gewoon casually een plaatje willen draaien zonder te veel aan uit te geven.
Is dit apparaat prima of moet ik verder zoeken naar iets beters, of hebben jullie zelfs betere suggesties?
Ik ken beide producten niet, maar als ik het zo snel op Google e.d. lees, is het een prima starterspakket.Drvagax schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:53:
Hoi hoi, ik heb net me eerste plaat gekocht van Gorillaz (Humanz) en er zullen er nog wel meer volgen maar ik heb eigenlijk nog geen platenspeler en die komt er natuurlijk wel aan!
Op het moment heb ik een Logitech Z906 waar ik hem op wilt aansluiten en ik zit te kijken naar de Audio-Technica LP60, een redelijke budget platenspeler van 149,- euro die volgens reviews perfect is voor mensen zoals ik die graag gewoon casually een plaatje willen draaien zonder te veel aan uit te geven.
Is dit apparaat prima of moet ik verder zoeken naar iets beters, of hebben jullie zelfs betere suggesties?
Persoonlijk raad ik je aan gewoon te beginnen met wat je hebt en een daarbij vergelijkbare platenspeler te kopen. Dan lijkt de AT LP60 mij een prima keus. Het heeft namelijk geen zin om een dure platenspeler met een groot bereik aan te sluiten op een geluidssysteem die dat niet kan evenaren. Begin hiermee, geniet van je (onwijs) toffe album en als je merkt dat je toch wat meer wilt en er wat serieuzer mee verder wilt, dan koop je een iets beter geluidssysteem. En als je merkt dat je platenspeler (en dan vooral de naald) niet de max van je geluidssysteem haalt, dan ga je kijken naar een nieuwe platenspeler (of een beter element) etc etc. Geef jezelf de tijd en bouw het langzaam op.
Enfin: je voorstel is volgens mij gewoon een prima combi. Er zit al een voorversterker in de platenspeler dus je kan hem prima met RCA (tulp) kabels aansluiten en meteen genieten van je platen. Veel plezier!
Overigens komt Humanz pas eind april uit
Volgens mij is dit wel een goede indicatie.Jasphur schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:31:
[...]
.... Maar mocht iemand die lijst hebben gevonden! Tag mij even
Wel ff de lijst downloaden....... en let er op dat dit voor de UK is. Zo staat de release van Moondog hier niet op, terwijl die wel in NL wordt uitgebracht. En dat de prijzen per land en winkel kunnen wisselen, dat geloof ik graag en daar moet je ook rekening mee houden. Maar hé, als een album volgens deze lijst € 25,00 kost, zal hij in ons kikkerlandje niet ineens € 39,00 kosten.
Thanks, blij dat ik er niet helemaal naast zat. Inderdaad komt Humanz pas in April uit maar hij staat op pre-order nu, heb net Made In Heaven van Queen gekocht om binnenkort me platenspeler te proberenJasphur schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:08:
[...]
Ik ken beide producten niet, maar als ik het zo snel op Google e.d. lees, is het een prima starterspakket.
Persoonlijk raad ik je aan gewoon te beginnen met wat je hebt en een daarbij vergelijkbare platenspeler te kopen. Dan lijkt de AT LP60 mij een prima keus. Het heeft namelijk geen zin om een dure platenspeler met een groot bereik aan te sluiten op een geluidssysteem die dat niet kan evenaren. Begin hiermee, geniet van je (onwijs) toffe album en als je merkt dat je toch wat meer wilt en er wat serieuzer mee verder wilt, dan koop je een iets beter geluidssysteem. En als je merkt dat je platenspeler (en dan vooral de naald) niet de max van je geluidssysteem haalt, dan ga je kijken naar een nieuwe platenspeler (of een beter element) etc etc. Geef jezelf de tijd en bouw het langzaam op.
Enfin: je voorstel is volgens mij gewoon een prima combi. Er zit al een voorversterker in de platenspeler dus je kan hem prima met RCA (tulp) kabels aansluiten en meteen genieten van je platen. Veel plezier!
Overigens komt Humanz pas eind april uit
Ge wit ut nie!Vintage1967 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:32:
[...]
…Maar hé, als een album volgens deze lijst € 25,00 kost, zal hij in ons kikkerlandje niet ineens € 39,00 kosten.
Ugh, om nou 40 Euro voor wat Aqua spul uit te geven gaat wel weer wat ver. Aan de andere kant, het is jeugdsentimentVintage1967 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:32:
[...]
Volgens mij is dit wel een goede indicatie.
Wel ff de lijst downloaden....... en let er op dat dit voor de UK is. Zo staat de release van Moondog hier niet op, terwijl die wel in NL wordt uitgebracht. En dat de prijzen per land en winkel kunnen wisselen, dat geloof ik graag en daar moet je ook rekening mee houden. Maar hé, als een album volgens deze lijst € 25,00 kost, zal hij in ons kikkerlandje niet ineens € 39,00 kosten.
Iemand een idee hoe dit zit qua levering? Bedoel, niet alle winkels zullen hetzelfde hebben... Volgens mij kan ik voor dat commerciële spul nog het beste de boekhandel in Enschede het eerst bezoeken. Heb het gevoel dat die dat spul wel hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door ksborg op 28-03-2017 12:05 ]
Uit ervaring kan je aanraden naar de winkel te gaan. Mocht ie daar uitverkocht zijn dan kunnen ze soms het uitverkochte album nabestellen. Overigens is het altijd leuk om naar de winkel te gaan op RSD, de meeste winkels hebben dan bandjes staan en als het lekker weer is een biertentje met een BBQ oid.ksborg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:04:
[...]
Ugh, om nou 40 Euro voor wat Aqua spul uit te geven gaat wel weer wat ver. Aan de andere kant, het is jeugdsentiment. En de 7 inch is knalroze. Ook wel weer gaaf
Iemand een idee hoe dit zit qua levering? Bedoel, niet alle winkels zullen hetzelfde hebben... Volgens mij kan ik voor dat commerciële spul nog het beste de boekhandel in Enschede het eerst bezoeken. Heb het gevoel dat die dat spul wel hebben.
[edit] ik had je vraag niet goed gelezen. Ik denk dat je het beste even kan uitzoeken naar waar je plaat te koop is en deze alvast te reserveren en te laten verzenden. Maar dit zou je even moeten uitzoeken. De ketens (Velvet etc) versturen regelmatig en hebben een webshop. Kleinere particuliere platenzaken hebben 9 van de 10 keer ook een Discogs account voor hun bestellingen dus je zou op die manier kunnen bestellen. Nadat je gevraagd hebt of ze er 1tje voor je achterhouden natuurlijk.
Overigens dit zijn mijn aankopen geweest voor Maart:
Tiga - No fantasy required
Madonna - Like a Virgin
The Moons - Mindwaves
Justice - Woman
Fake Blood - Cells
Fleetwood Mac - Rumours (Dat ik deze nog niet had
[ Voor 18% gewijzigd door Jasphur op 28-03-2017 12:19 ]
Ik heb een Technics SL1900 met voorversterker en Jack/AUX kabel verbonden aan mijn Denon HEOS 1 luidspreker. Daarmee komt er ook mooi geluid uit de tweede Heos1 luidspreker - dat werkt.
Het probleem is dat mijn platenspeler zelf ook nog geluid "produceert" - ondanks dat het met kabels is aangesloten op de versterker en luidspreker Heos 1.
Ik hoor dus bij afspelen van mijn platen twee geluidsvormen (luidspekers iets vertraagd) , zowel via de platenspeler zelf als via beide luidsprekers
Is het mogelijk het geluid vanuit de platenspeler uit te zetten of anders op te lossen?
(Als ik de tweede HEOS luidspreker uitschakel dan hoor ik het geluid niet uit de platenspeler
[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 28-03-2017 12:53 ]
Is je platenspeler geaard? En wat is het voor een geluid?MaStar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:47:
Wie kan mij helpen?
Ik heb een Technics SL1900 met voorversterker en Jack/AUX kabel verbonden aan mijn Denon HEOS 1 luidspreker. Daarmee komt er ook mooi geluid uit de tweede Heos1 luidspreker - dat werkt.
Het probleem is dat mijn platenspeler zelf ook nog geluid "produceert" - ondanks dat het met kabels is aangesloten op de versterker en luidspreker Heos 1.
Ik hoor dus bij afspelen van mijn platen twee geluidsvormen (luidspekers iets vertraagd) , zowel via de platenspeler zelf als via beide luidsprekers
Is het mogelijk het geluid vanuit de platenspeler uit te zetten of anders op te lossen?
(Als ik de tweede HEOS luidspreker uitschakel dan hoor ik het geluid niet uit de platenspeler)
Is het niet gewoon het geluid uit je element? Dat is normaal. En bij mij zit er tussen m'n Yamaha receiver en het geluid uit het element ook een verschil qua timing. Soms irritant hoorbaar, maar als ik de kap dicht doe word het al een stuk minderMaStar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:47:
Wie kan mij helpen?
(Als ik de tweede HEOS luidspreker uitschakel dan hoor ik het geluid niet uit de platenspeler)
Edit: ok laatste regel niet goed gelezen... Da's wel apart...
Platenspeler is geaard d.m.v. het kabeltje aangesloten op de versterker.Jasphur schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:23:
[...]
Is je platenspeler geaard? En wat is het voor een geluid?
Het geluid uit de platenspeler is gewoon het geluid wat gedraaid wordt - de muziek. Alleen heel zachtjes. stopt dus als ik de tweede luidspreker uitzet en de luidspreker HEOS waar de aux kabel mee is aangesloten gewoon aan laat.
Dat doet bijna elke platenspeler, mijn Technics maakt ook geluid en is volgens mij heel normaal.MaStar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:26:
[...]
Platenspeler is geaard d.m.v. het kabeltje aangesloten op de versterker.
Het geluid uit de platenspeler is gewoon het geluid wat gedraaid wordt - de muziek. Alleen heel zachtjes. stopt dus als ik de tweede luidspreker uitzet en de luidspreker HEOS waar de aux kabel mee is aangesloten gewoon aan laat.
Als je iets uitzet en het het geluid verdwijnt, dan lijkt het mij gaan om een stukje power/stroomkracht verdeling oid. Maar dat gaat mij de pet te boven. Zijn er andere manieren waarmee je je geluidsysteem kunt aansluiten?
Als je even die linkjes aanpast zodat je [img]locatievanplaatje[/] krijgt, dan zien we de plaatjes gewoon ipv fotoemmerlinkjes.Ad de Jong schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:15:
Nieuwe aanwinst van platenkopen.nl
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Om 1 of andere reden lukt dat niet.Bestla schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 07:26:
[...]
Als je even die linkjes aanpast zodat je [[url="locatievanplaatje"]afbeelding[/url]] krijgt, dan zien we de plaatjes gewoon ipv fotoemmerlinkjes.
Ik heb ze op die manier gepost zoals ik altijd doe maar sinds dit weekend krijg ik dit te zien.
Exact dezelfde link werkt op een ander forum wel goed. Ik heb ook al een paar andere upload pagina's geprobeerd met hetzelfde resultaat. Idem met een andere browser. Het maakt zelfs niet uit of ik ze post met mijn Chromebook of mijn Linux pc.... Een heel raar iets
Kan zijn omdat Tweakers met https werkt. Maar goed. Als ik op de linkjes klik zie ik de albums.Ad de Jong schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 07:48:
[...]
Om 1 of andere reden lukt dat niet.
Ik heb ze op die manier gepost zoals ik altijd doe maar sinds dit weekend krijg ik dit te zien.
Exact dezelfde link werkt op een ander forum wel goed. Ik heb ook al een paar andere upload pagina's geprobeerd met hetzelfde resultaat. Idem met een andere browser. Het maakt zelfs niet uit of ik ze post met mijn Chromebook of mijn Linux pc.... Een heel raar iets
Leuke aanwinsten!
Volgens de verkoper heb ik een Din naar Tulp verkoopkabeltje nodig om hem aan te sluiten, deze heb ik inmiddels besteld.
Ik heb echter ook nog geen versterker en boxen (budget ong. 100 Euro). Volgens mij is het het meest handig wanneer ik een versterker met phono ingang ga zoeken. Ik ben van plan om een soort vintage muziek hoekje in de woonkamer te maken, dus het oog wil ook wat zeg maar. Ik heb er op MP een tweetal in de buurt gezien:
- Philips receiver 682
- Kenwood KA-2500
Is er hier iemand die er wat meer verstand van heeft die hier wat over kan zeggen?
Alvast bedankt.
Ken geen van beide, maar de Kenwood geeft je meer mogelijkheden mbt het aansluiten van je speakers. Groep A + B en Low en High Watts (en ik vind hem er persoonlijk mooier uitzien)Reyad schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:04:
Hallo allemaal, Ik kom jullie vanaf morgenavond gezelschap houden aangezien ik via MP een Philips 312 platenspeler ga kopen. De LP collectie van mijn pa zit me al een aantal jaar aan te kijken maar ik ben nogal een leek op dit gebied.
Volgens de verkoper heb ik een Din naar Tulp verkoopkabeltje nodig om hem aan te sluiten, deze heb ik inmiddels besteld.
Ik heb echter ook nog geen versterker en boxen (budget ong. 100 Euro). Volgens mij is het het meest handig wanneer ik een versterker met phono ingang ga zoeken. Ik ben van plan om een soort vintage muziek hoekje in de woonkamer te maken, dus het oog wil ook wat zeg maar. Ik heb er op MP een tweetal in de buurt gezien:
- Philips receiver 682
- Kenwood KA-2500
Is er hier iemand die er wat meer verstand van heeft die hier wat over kan zeggen?
Alvast bedankt.
Ik zoek me rot op Ebay (bij Revox_de), maar ik vindt de juiste maat niet (de juiste maat opgemeten met een schuifmaat)... Dus mocht er iemand nog iets weten in eigen land of buitenland (die wel aan NL levert) houdt ik me aanbevolen...
Leuk die heb ik ook staan. Was de oude platenspeler van mijn vader, en na lange tijd op zolder te hebben gestaan staat hij nu bij mij. Heb er (door verhuisdrukte) helaas nog geen goed geluid uit gekregen (naald druk lijkt extreem hoog te moeten zijn).Reyad schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:04:
... Philips 312 platenspeler ....
Ben benieuwd naar jou ervaringen!
Ben je er al achter wat er nou aan de hand is?MaStar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:26:
[...]
Platenspeler is geaard d.m.v. het kabeltje aangesloten op de versterker.
Ik heb 1 boxset en daar zit netjes een doos met anti-kraslaag overheen haha. Voor de rest koop ik geen box-setjes. Wat je zou kunnen doen is een stuk PVC kopen, op maat snijden en dan om je box heen vouwen, om vervolgens met een hitte tang de stukken pvc aan de bovenkant en 1 van de zijkanten dicht te sealen. Snap je wat ik bedoel?ViolatoR schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:20:
Even vraagje, hoe 'beschermen' jullie je box-sets? Om de gewone LP's doe ik van die PVC beschermhoezen, maar ben eigenlijk ook even op zoek naar iets voor box-sets
[ Voor 62% gewijzigd door Jasphur op 30-03-2017 16:29 ]
Die zijn lastig, zoveel verschillende maten. Ben er zelf nooit aan begonnen, de diktes varieren nogal van die box sets.ViolatoR schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:20:
Even vraagje, hoe 'beschermen' jullie je box-sets? Om de gewone LP's doe ik van die PVC beschermhoezen, maar ben eigenlijk ook even op zoek naar iets voor box-sets
Je moet echt veel verder vergroten dan dat.ksborg schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:54:
Vraagje. Hoe zie ik nu echt of een naald versleten is? Met een flinke vergroting I'm guessing. Maar kan je bijv. aan verkleuring ook iets zien? Bedoel de twee naalden hieronder zou qua vorm geen verschil ik moeten zitten (ellipse), maar de kleur is wel heel anders...
Benieuwd hoe je er nu echt achter komt of een naald goed is.
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kan het zien met een goede microscoop. Denk dan aan 300x vergroting oid. Belichting is ook belangrijk.
Op een gegeven moment zie je 1 diagonale slijtplekjes zitten. Soms van bovenaf het beste te zien.
Maar slijtplekjes zien en een inschatting maken van hoeveel speeluren er nog over zijn, zijn 2 heel verschillende dingen. Horen of een naald versleten is op meerdere fronten mogelijk maar het eerst hoor je het aan hoge tonen in een hard signaal bij de binnenste groeven. Dan is de golflengte het kortst en de hoek van de amplitude met de groef het grootst.
Dat is zeker die BMS silver zo te zien.
Om een indicatie te geven wat voor foto je nodig hebt om te evalueren:
Bijvoorbeeld dit:

Dit is een klassieke foto van bovenaf waar je reflecties ziet van 2 ovale slijtplekjes.
Als die elkaar raken, dan weet je zeker dat de naald in de bodem van de groef hangt en dus maximaal versleten is:

Bovenstaande foto's zijn trouwens 2 verschillende naalden.
klinkt zo:
https://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/at12/versleten.wma
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 30-03-2017 22:20 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Zodra ik begin te twijfelen bestel ik meteen een nieuwe naald. Zo'n ATN95EX, of ATN95E kost me de kop niet. Ik ben heel tevreden over m'n kwalitatief hoogwaardige AT95E-element voor zo'n budgetprijs.mr_petit schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:11:
[...]
Horen of een naald versleten is op meerdere fronten mogelijk maar het eerst hoor je het aan hoge tonen in een hard signaal bij de binnenste groeven. Dan is de golflengte het kortst en de hoek van de amplitude met de groef het grootst.
Of met elementen die niet meer verkrijgbaar zijn.
"man is not truly one, but truly two,"
Simpel: Niet.ViolatoR schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:20:
Als je LP's netjes in de kast staan zijn PVC hoezen écht niet nodig. Het ziet er toch ook niet uit? Al dat plastic, en de weerspiegelingen. Ik wil die mooie spines kunnen zien.
In al die jaren heb ik 0 slijtage aan hoezen door het pakken en terugzetten van LP's. Of in ieder geval niet zichtbaar. Sorry, ik vind het zelf een beetje ocd gedrag...
De meeste winst zou je nog kunnen halen door je planken te voorzien van vilt. Zeker als het houtwerk van jouw kast niet geheel glad is kan het helpen. En platen glijden ook minder snel weg.
Ieder zo zijn ding haha. Ik heb een paar bijzondere platen in een hoes zitten. Bijvoorbeeld gesigneerde platen.Nyarlathotep schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:06:
[...]
Simpel: Niet.
Als je LP's netjes in de kast staan zijn PVC hoezen écht niet nodig. Het ziet er toch ook niet uit? Al dat plastic, en de weerspiegelingen. Ik wil die mooie spines kunnen zien.
In al die jaren heb ik 0 slijtage aan hoezen door het pakken en terugzetten van LP's. Of in ieder geval niet zichtbaar. Sorry, ik vind het zelf een beetje ocd gedrag...
De meeste winst zou je nog kunnen halen door je planken te voorzien van vilt. Zeker als het houtwerk van jouw kast niet geheel glad is kan het helpen. En platen glijden ook minder snel weg.
Ik heb er twee in plastic: Één gesigneerd (met verfstift, dus kwetsbaar) van Kayo Dot. Een andere plaat nog in een onmogelijke papieren uitvouwhoes.
@Violator: Schrikdraad
Vraag het even op Marantzforum.nl. Als ze het daar niet weten....rcor schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 00:11:
Wellicht niet vinyl gerelateerd, maar weet iemand nog een goed Nederlands adres waar ik aandruk rollen voor mijn Marantz DC1000/N1M cd / cassettedeck combinatie kan bestellen?
Ik zoek me rot op Ebay (bij Revox_de), maar ik vindt de juiste maat niet (de juiste maat opgemeten met een schuifmaat)... Dus mocht er iemand nog iets weten in eigen land of buitenland (die wel aan NL levert) houdt ik me aanbevolen...
Bedankt voor je input. Was daardoor van plan om voor de Kenwood te gaan. Degene van wie ik een setje speakers ging kopen (Philips 22rh 22) had echter ook nog een Sanyo DCX 4000L staan. Heb deze dus ook overgenomen.Jasphur schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:50:
[...]
Ken geen van beide, maar de Kenwood geeft je meer mogelijkheden mbt het aansluiten van je speakers. Groep A + B en Low en High Watts (en ik vind hem er persoonlijk mooier uitzien)
Beide oude beestjes maar zagen er goed uit dus ben benieuwd wat voor geluid het gaat geven
Tof! Ik ga er morgen voor zitten om hem aan te sluiten, dus ik laat het je weten.Medjai schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:51:
[...]
Leuk die heb ik ook staan. Was de oude platenspeler van mijn vader, en na lange tijd op zolder te hebben gestaan staat hij nu bij mij. Heb er (door verhuisdrukte) helaas nog geen goed geluid uit gekregen (naald druk lijkt extreem hoog te moeten zijn).
Ben benieuwd naar jou ervaringen!
Post je een fototje van je set-up. Ben wel benieuwd.Reyad schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:16:
[...]
Bedankt voor je input. Was daardoor van plan om voor de Kenwood te gaan. Degene van wie ik een setje speakers ging kopen (Philips 22rh 22) had echter ook nog een Sanyo DCX 4000L staan. Heb deze dus ook overgenomen.
Beide oude beestjes maar zagen er goed uit dus ben benieuwd wat voor geluid het gaat geven
[...]
Tof! Ik ga er morgen voor zitten om hem aan te sluiten, dus ik laat het je weten.
Tja, ik gebruik juist altijd hoezen voor mijn albums. Altijd al gedaan. Voor mij is dat juist het behoud van die hoezen. En ja, misschien is het wel ocd........ Maar dat is het alfabetisch ordenen van mijn stripboeken en vinyl ook. Om maar niet te spreken over de lijst met de DVD's die wij hebben, overigens ook alfabetisch, en het vullen van Discogs (natuurlijk wel met exact dezelfde persing hèNyarlathotep schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:06:
[...]
Simpel: Niet.
Overigens heb ik stickers klaar liggen om een soort tabs te maken met de letters van het alfabet. Die wil ik tussen de albums zetten om makkelijker een album te kunnen vinden en op te kunnen ruimen. Als iemand ervaring heeft met, of tips heeft voor het maken van die tabs, hoor ik dat graag
Misschien hoort het allemaal een beetje bij het verzamelaarsvirus
Verwijderd
Misschien zit die cassettespeler ook wel in andere modellen van Marantz of bij een ander merk zelfs. het lijkt mij dat Marantz die bijvoorbeeld inkocht bij Philips. Ik zou verschillende cassettespelers bekijken en de aandrukrollen opmeten.rcor schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 00:11:
Wellicht niet vinyl gerelateerd, maar weet iemand nog een goed Nederlands adres waar ik aandruk rollen voor mijn Marantz DC1000/N1M cd / cassettedeck combinatie kan bestellen?
Trouwens weer een pluspunt voor Dodax; de plaat is van 1991 maar is gewoon in mint condition aangekomen, en dat 5 euro goedkoper dan een Nederlandse winkel. Er zat ook nog een bestelformulier bij voor SST Records
Het is echt een geweldige winkel. Nog nooit iets van ze binnengekregen dat was beschadigd. Vandaag weer een cd (één van vele al in de afgelopen maanden). Op één of andere manier is hun wijze van verpakken echt spot on. En dat stemt me wel vrolijk. Ik heb ook gewoon de gok genomen en een LP besteld die in juni uitkomt. Eens kijken of een pre-order ook lekker werkt (ding is alleen te koop via Dodax en Amazon.co.uk op dit moment)O88088 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:00:
Creatief plaatjes draaien. Ik heb een 10" EP maar m'n Technics accepteert alleen 12" of 7" platen, dus ik heb nu een 12" neergelegd (een die ik toch niet hele belangrijk vind) en daar de 10" bovenop gelegd. Dan hoef ik alleen de arm even naar de juiste plek te loodsen om muziek te kunnen luisteren.
Trouwens weer een pluspunt voor Dodax; de plaat is van 1991 maar is gewoon in mint condition aangekomen, en dat 5 euro goedkoper dan een Nederlandse winkel. Er zat ook nog een bestelformulier bij voor SST RecordsHet enige nadeel is dat de plaat niet meer helemaal plat is maar ik vermoed dat dat komt doordat hij jarenlang klem heeft gezeten met opgevouwen bestelformulier erin. Waar Dodax de spullen vandaan haalt weet ik niet maar ik word er wel blij van.
Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is - maar ik hoor het geluid duidelijk uit het element.Jasphur schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:57:
[...]
Ben je er al achter wat er nou aan de hand is?
[...]
Dat is vrij irritant - want dit loopt 2 seconden voor op de HEOS speakers - waardoor je dus 2 klanken door elkaar hoort.
Hoe kan ik dat geluid uit het element stop zetten, zonder te stoppen met draaien?
Het lijkt inderdaad geluid uit het element. Zit dus verschil tussen en irritant hoorbaar.ksborg schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:34:
[...]
Is het niet gewoon het geluid uit je element? Dat is normaal. En bij mij zit er tussen m'n Yamaha receiver en het geluid uit het element ook een verschil qua timing. Soms irritant hoorbaar, maar als ik de kap dicht doe word het al een stuk minder
Edit: ok laatste regel niet goed gelezen... Da's wel apart...
Nog mogelijkheden dit te stoppen?
Dank voor de tip... Ik zal mij daar eens gaan registreren...RoJan schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:37:
[...]
Vraag het even op Marantzforum.nl. Als ze het daar niet weten....
De cassette speler zit in verschillende slim-line modellen van Marantz vanaf 1994 (DC1010 / DC1020 / SD1040, maar van geen een zijn de onderdelen nog leverbaar via RadioBBB)... Ik heb daar ook de servicemanual van liggen omdat heel veel overeenkomt (heeft mij geholpen met het vervangen van de snaren die de klep aan de voorzijde dicht moeten maken, maar de servicemanual van de DC1000/N1M valt online niet te vinden)...Bestla schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:35:
[...]
Misschien zit die cassettespeler ook wel in andere modellen van Marantz of bij een ander merk zelfs. het lijkt mij dat Marantz die bijvoorbeeld inkocht bij Philips. Ik zou verschillende cassettespelers bekijken en de aandrukrollen opmeten.
Daarnaast was dit een van de laatste Marantzen onder de hoede van Philips (Philips was in die tijd eigenaar van Marantz)... Ik heb hier ook een Marantz SD-62 3 koppendeck staan, welke eigenlijk gewoon een variant op de Philips SD-60, correctie, FC-60 is...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 01-04-2017 20:30 ]
Wat je zou kunnen doen is een stofkap over je platenspeler plaatsen. Of gaan shoppen voor een ander element en in de winkel goed luisteren of je iets hoort. Van nature hoor je altijd iets. Zo werkt een element gewoon. Ik heb dat bij mn Tonar element ook en is alleen hoorbaar als ik mn geluidssyteem uitzet en de stofkap open heb.MaStar schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:40:
[...]
Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is - maar ik hoor het geluid duidelijk uit het element.
Dat is vrij irritant - want dit loopt 2 seconden voor op de HEOS speakers - waardoor je dus 2 klanken door elkaar hoort.
Hoe kan ik dat geluid uit het element stop zetten, zonder te stoppen met draaien?
Ik ben helaas niet technisch genoeg om je hierbij te kunnen helpen. In Breda zit een zaak die dat wel is, misschien zit er bij jou in de omgeving ook eentje.
Succes en hou ons op de hoogte want ik ben erg nieuwsgierig naar de oplossing.
Sommige probleempjes die je leest blijven in je hoofd rondzingen, omdat de logica je even ontgaat. Zo ook bij deze. Ik snapte niet waarom je het niet meer hoorde als je de tweede speaker afschakelt, maar ik heb een redenering: bij een 'normale' audio installatie maakt de naald geluid, maar omdat het geluid over de speakers een minimale vertraging heeft hoor je het nauwelijks als aparte geluidsbron. Datzelfde geldt als je één HEOS speaker aansluit, want dan is het gewoon een directe analoge bron. Als je een tweede draadloze speaker aanzet gaat hij het geluid bufferen om te zorgen dat de draadloze latency niet hoorbaar is. Geluid op speaker één wordt dus vertraagd en loopt gelijk met net zo lang gebufferde geluid op speaker twee. Helaas loopt het hiermee uit de pas met het geluid van de naald en hoor je de (voornamelijk hoge) tonen van de naald eerder dan het geluid uit de speaker.MaStar schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:40:
Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is - maar ik hoor het geluid duidelijk uit het element.
Zou dat het geval kunnen zijn? Om het op te lossen zou ik persoonlijk kiezen om met stofkap te draaien.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat zou het kunnen zijnkraats schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:59:
[...]
Sommige probleempjes die je leest blijven in je hoofd rondzingen, omdat de logica je even ontgaat. Zo ook bij deze. Ik snapte niet waarom je het niet meer hoorde als je de tweede speaker afschakelt, maar ik heb een redenering: bij een 'normale' audio installatie maakt de naald geluid, maar omdat het geluid over de speakers een minimale vertraging heeft hoor je het nauwelijks als aparte geluidsbron. Datzelfde geldt als je één HEOS speaker aansluit, want dan is het gewoon een directe analoge bron. Als je een tweede draadloze speaker aanzet gaat hij het geluid bufferen om te zorgen dat de draadloze latency niet hoorbaar is. Geluid op speaker één wordt dus vertraagd en loopt gelijk met net zo lang gebufferde geluid op speaker twee. Helaas loopt het hiermee uit de pas met het geluid van de naald en hoor je de (voornamelijk hoge) tonen van de naald eerder dan het geluid uit de speaker.
Zou dat het geval kunnen zijn? Om het op te lossen zou ik persoonlijk kiezen om met stofkap te draaien.
Gebruikt een aantal van jullie ook Spotify? En hoe verhoudt dat zich in het luisteren van muziek?
Kies je soms bewust voor de plaat - of juist spotify - en waarom wel en niet : )? en wat heeft de voorkeur...
De meeste platen en albums staan ook op spotify - dus qua aanbod heb je daar sneller toegang dan (dure) platen kopen .Kan me voorstellen dat een ieder daar een modus in vindt
[ Voor 26% gewijzigd door MaStar op 02-04-2017 20:49 ]
As we speak staat hier de TV aan (met een PC eraan) en staat Spotify gewoon "ouderwets" open. Als ik gewoon even een aantal random nummers door elkaar wil luisteren (en veel dingen die gewoon niet eens op vinyl te krijgen zijn, zoals veel nieuwe hardstyle, night core en ander blij spul)MaStar schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:48:
Gewoon een leuke nieuwsgierige vraag voor de Vinyl liefhebber
Gebruikt een aantal van jullie ook Spotify? En hoe verhoudt dat zich in het luisteren van muziek?
Kies je soms bewust voor de plaat - of juist spotify - en waarom wel en niet : )? en wat heeft de voorkeur...
De meeste platen en albums staan ook op spotify - dus qua aanbod heb je daar sneller toegang dan (dure) platen kopen .Kan me voorstellen dat een ieder daar een modus in vindt
Albums die ik echt mooi vind en dus als geheel wil luisteren koop ik op LP of op CD (vaak afh. van de prijs. Recent Dire Straits - Live at the BBC gekocht op CD, omdat de LP, wanneer te koop, vaak 100+ Euro kost). En dat staat ook leuker in de kast
Edit:
Overigens ga ik over een tijdje m'n tweede DCC mix tape maken. Ook leuk
[ Voor 11% gewijzigd door ksborg op 02-04-2017 23:13 ]
En als je onderweg muziek wil luisteren is Spotify natuurlijk hartstikke makkelijk.
Maar goed, ik ben zo antiek dat ik ook geen abonnement op mijn telefoon heb en alleen maar internet heb als er ergens open Wi-Fi is. Dat werkt niet heel goed met Spotify denk ik.
Making an ass of myself since the 70's
Het gaat volgens mij niet zozeer om Spotify, maar meer om digitaal/streaming versus analoog. Wanneer geef je, ongeacht geluidskwaliteit, de voorkeur aan een digitale of analoge bron. Ook zonder (mobiel) internet kun je muziekbestanden opslaan op je telefoon. Een vinylplaat lijkt me erg onhandig onderweg.shaggy8675 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:51:
Zelf gebruik ik geen Spotify. Heb een high-end portable audio speler waarop ik mijn muziek in FLAC op afspeel als ik ergens naartoe moet, of in bed lig. De rest is albums, en ook radio.
Maar goed, ik ben zo antiek dat ik ook geen abonnement op mijn telefoon heb en alleen maar internet heb als er ergens open Wi-Fi is. Dat werkt niet heel goed met Spotify denk ik.
Vind het wel heerlijk dat ik via zo'n streaming dienst alles (nou ja bijna alles) kan luisteren wat ik wil. Gebruik het ook vaak om albums van artiesten te ontdekken. Als ik iets heel goed vind dan koop ik het op LP.
Ik kies altijd bewust wat ik wil horen. Ik heb gemerkt dat ik van een grote lijst MP3's de meeste nummers maar een enkele keer beluister. Het lijkt wel of het veel vluchtiger is. Nah, ik heb het liefst echt iets in mijn handen als het om muziek gaat, en dan bij voorkeur 12".
Muziek ontdek ik graag door voor een redelijke prijs 2e hands op MP te kopen. En eerlijk is eerlijk, vaak zeggen de hoes, de naam van de artiest en het jaartal al heel veel over de muziek die je mag verwachten. Verder laat ik me graag verrassen, dat vind ik gewoon leuk. En nee, niet alles wat ik op die manier koop, is een blijvertje. Maar tot nu toe ligt de score best wel hoog.
Daarnaast ook dingen als vroege albums van Skik of andere NL artiesten die misschien wel op vinyl zijn uitgebracht maar dan in zulke lage uitgaven dat de prijs ook snel richting standje jadoei gaat. Dan is het fijn dat er nog een Spotify, of in mijn geval TIdal optie is.
"Better ask questions before you shoot"
Ik heb gratis Spotify via Kpn en gebruik het best veel. Wat ik wel merk is dat Spotify vaak muzikaal behang is en dat je naar vinyl echt luistert. Door de opkomst van mp3 e.d. merk ik dat ik de afgelopen jaren toch wat minder intensief muziek geluisterd heb. Nu ik weer vinyl en cd's draai luister ik wat intensiever en waardeer het ook weer meer.MaStar schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:48:
Gewoon een leuke nieuwsgierige vraag voor de Vinyl liefhebber
Enerzijds om nieuwe (of oude) muziek te kunnen ontdekken zonder gelijk fysieke dragers te hoeven kopen, aan de andere kant voor een stuk gemak en/of draagbaarheid. Als een plaat blijft hangen of een tijdje meegaat in mijn playlist volgt er vaak eerst een CD (ja die koop ik ook nog) en als het echt een topper blijkt een plaat (of een combi). Ik probeer toch wel selectief te zijn daarin, mijn CD verzameling is 1000+ CD's groot en groeiende, ik hoef er niet persé 1000 LP's naast (en mijn vrouw ook niet, haha). LP's luister je ook heel anders, per album ipv per track.
Oe, die fase van echt luisteren naar Vinyl ben ik al wel voorbij haha. Het is voor mij juist muzikaal behang geworden.ilfamo schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:41:
[...]
Ik heb gratis Spotify via Kpn en gebruik het best veel. Wat ik wel merk is dat Spotify vaak muzikaal behang is en dat je naar vinyl echt luistert. Door de opkomst van mp3 e.d. merk ik dat ik de afgelopen jaren toch wat minder intensief muziek geluisterd heb. Nu ik weer vinyl en cd's draai luister ik wat intensiever en waardeer het ook weer meer.
Met dat laatste ben ik het met je eens.Ik kan mij er dan stom genoeg ook best wel eens aan storen als mijn vriendin een album bij kant B of C begint oid. Maar als ik maar eventjes de tijd heb, zeg 10 minuten, dan leg ik de naald al wel snel bij een bepaald favo track neer.Servor schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:47:
Spotify... check.
Enerzijds om nieuwe (of oude) muziek te kunnen ontdekken zonder gelijk fysieke dragers te hoeven kopen, aan de andere kant voor een stuk gemak en/of draagbaarheid. Als een plaat blijft hangen of een tijdje meegaat in mijn playlist volgt er vaak eerst een CD (ja die koop ik ook nog) en als het echt een topper blijkt een plaat (of een combi). Ik probeer toch wel selectief te zijn daarin, mijn CD verzameling is 1000+ CD's groot en groeiende, ik hoef er niet persé 1000 LP's naast (en mijn vrouw ook niet, haha). LP's luister je ook heel anders, per album ipv per track.
Ik heb de behoefte niet. Zelf heb ik een grote (1300+) collectie MP3 albums, waarvan ik er ongeveer 500 op cd heb, een stuk of 3-400 op vinyl. De rest is de moeite van het kopen niet waard. Misschien een keer schonen...
Ik heb geen zin om te betalen voor iets wat ik dan fysiek niet bezit. En de afhankelijkheid van één of meer streamingdiensten zie ik ook niet zitten.
Populaire muziek luister ik al niet. Als ik iets wil luisteren doe ik dat via: Bandcamp (super), Youtube (veel full album streams) of de website van het label of de artiest.
Ik begrijp dat je via Spotify veel nieuwe muziek kunt ontdekken, maar ik doe dat liever ouderwets 'met de hand'. Ik vind het zo afstandelijk, een streamingdienst. Bovendien zien de artiesten er bijna geen cent voor terug. Weg ermee zeg ik!
Mee eens hoor. Maar ik deel zo'n Family abbo, dus ik betaal 3 euro. Dat vind ik echt een prima bedrag (belachelijk laag eigenlijk zelfs, maar dat is een ander verhaal). En juist omdat ik een artiest een leuk salaris wil geven koop ik een plaat van hem/haar/hun omdat ik het leuk vind. En als het uitkomt ook nog even naar een concert van diegene. Het ontdekken van muziek gaat zo heerlijk makkelijk met Spotify en Youtube, dat mijn wantlist op discogs dagelijks met 4 of 5 albums stijgtNyarlathotep schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:27:
…
Ik begrijp dat je via Spotify veel nieuwe muziek kunt ontdekken, maar ik doe dat liever ouderwets 'met de hand'. Ik vind het zo afstandelijk, een streamingdienst. Bovendien zien de artiesten er bijna geen cent voor terug. Weg ermee zeg ik!
Vinyl is idd wat minder praktisch onderweg op de fiets, dus ben je eigenlijk verplicht tot digitaal, of je heb nog cassettebandjes en een walkman bij je, wat ook prima kan natuurlijk.FreshM schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:58:
[...]
Het gaat volgens mij niet zozeer om Spotify, maar meer om digitaal/streaming versus analoog. Wanneer geef je, ongeacht geluidskwaliteit, de voorkeur aan een digitale of analoge bron. Ook zonder (mobiel) internet kun je muziekbestanden opslaan op je telefoon. Een vinylplaat lijkt me erg onhandig onderweg.
De reden dat ik vooral veel naar vinyl luister is het simpele feit dat ik dan echt luister. Ik luister een heel album, ieder nummer. Ik zap niet door zoals de meeste het bij digitaal doen als er iets tussenzit wat men toch niet geweldig vind.
Als je tegenwoordig hoort dat er "artiesten" zijn ( artiesten ja, geen muzikanten
Maar ja, mijn 2 cntjes. Ik hou enorm van muziek maar word wel steeds kritischer lijkt het wel als het gaat om de nieuwere nummers. Maar weinig mensen waarvan ik zeg, ja, dat album moet ik hebben. Ik noem een Ed Sheeran, Young Gun-Silver Fox, Michael Kiwanuka Raggin Bone Man etc.
Making an ass of myself since the 70's
Ik ben op zoek naar een power knop t.b.v. een Technics SL-1500 MKII. Het is volgens de service manual item # SFKT132-05. Alvast bedankt voor je reactie.
https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 04-04-2017 22:01 ]
http://musique.fnac.com/s465333/Vinyles-a-partir-de-10Euro
[ Voor 20% gewijzigd door Jasphur op 05-04-2017 09:41 ]
SL-Q210. Cool! Ik had er zo één, maar die was helaas niet goed (ruiste door één kanaal). Wel een fijn te bedienen speler verder met die schuifjes aan de voorkantJasphur schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:40:
Gister dit album op instagram geplaatst en ik kreeg debiel veel likes. Het is natuurlijk ook gewoon een goed album. Maar is het zo bijzonder dat deze op semi transparant groen vinyl is geperst?
[afbeelding]
Semi-transparant groen? Mijn kleurenblindheid ziet dat duidelijk niet
Pracht apparaat inderdaad. Overgenomen van m'n vader en die had hem al 20 jaar dacht ik en ik heb hem nu al 7 jaar. Heb tot nu toe alleen het element vervangen.ksborg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:47:
[...]
SL-Q210. Cool! Ik had er zo één, maar die was helaas niet goed (ruiste door één kanaal). Wel een fijn te bedienen speler verder met die schuifjes aan de voorkant.
Semi-transparant groen? Mijn kleurenblindheid ziet dat duidelijk niet
En inderdaad semi transparant groen. haha. Ik zal als ik thuis ben vanavond nog eens een duidelijkere foto maken.
Deze moet het zijn: https://www.discogs.com/E...alifornia/release/6299388Jasphur schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:49:
[...]
Pracht apparaat inderdaad. Overgenomen van m'n vader en die had hem al 20 jaar dacht ik en ik heb hem nu al 7 jaar. Heb tot nu toe alleen het element vervangen.
En inderdaad semi transparant groen. haha. Ik zal als ik thuis ben vanavond nog eens een duidelijkere foto maken.
Blijkbaar wel enigszins speciaal
Dat is hem jaksborg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:55:
[...]
Deze moet het zijn: https://www.discogs.com/E...alifornia/release/6299388
Blijkbaar wel enigszins speciaal
Heb hem jaren geleden opgepikt voor 2,50 in de kringloop
Afijn, de AT95E had ik inmiddels al verkocht... En wilde stiekem toch al een andere (twijfel nog welke)... In the meantime had ik nog een P-mount AT300P liggen (spherical stylus) met verloopstuk... Het wint de schoonheidsprijs niet, maar for the time being moet het maar even

Ziet d'r niet uit
Quick question: Grado Green of Nagaoka MP-110
Oh en had ik al gezegd dat die AT300P eigenlijk bést lekker klinkt?
[ Voor 13% gewijzigd door ksborg op 05-04-2017 19:04 ]
Cap schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:00:
Die worden al sinds 1980 niet meer gemaakt, maar ik heb er in het verleden een aantal gerepareerd, ik zal even kijken of ik hem heb liggen.
Ai, dus je Expert element is ter ziele? Jammer!!
Ik zou voor de Grado gaan ipv de Nagaoka, lekker vol geluid. Ben geen groot Nagaoka fan. Aan de andere kant was je tevreden over de Expert, en dat was ook een Nagaoka. Lastig...
Helaas... alle bakjes doorzocht en niks gevonden... Je moet dus op zoek naar een sloopmodel van de 1300 / 1400 / 1500 mk2 serie (of de zwarte xx10 versies) of wellicht past ook de knop van bijv een 1600 / 1700 / 1800 mk2 serie.joyoo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:38:
Beste Cap, dat zou tof zijn als je er nog één hebt. Ik kijk al een tijdje naar een leeg "gat"
[...]
Niks mis met de AT300P. Van een AT95E niveautje, veel zal het niet schelen. Van de twee die jij noemt zou ik de Nagaoka kiezen. Maar ja, zoveel smaken...ksborg schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:51:
Oeps... Speler schoonmaken als het element erop zit (mijn element heeft geen plastic kapje, maar alleen zo'n wegklap plasticje) is geen goed idee. Was heel voorzichtig. Blijkbaar toch iets te fanatiek... Bye bye element
Afijn, de AT95E had ik inmiddels al verkocht... En wilde stiekem toch al een andere (twijfel nog welke)... In the meantime had ik nog een P-mount AT300P liggen (spherical stylus) met verloopstuk... Het wint de schoonheidsprijs niet, maar for the time being moet het maar even. In alle eerlijkheid vind ik deze beter klinken dan de AT95E
[afbeelding]
Ziet d'r niet uit
Quick question: Grado Green of Nagaoka MP-110
Oh en had ik al gezegd dat die AT300P eigenlijk bést lekker klinkt?
Cap schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:29:
[...]
Helaas... alle bakjes doorzocht en niks gevonden... Je moet dus op zoek naar een sloopmodel van de 1300 / 1400 / 1500 mk2 serie (of de zwarte xx10 versies) of wellicht past ook de knop van bijv een 1600 / 1700 / 1800 mk2 serie.
En 40 Euro verschil. Ik overweeg ook de Grado Black. Dan is het verschil 60 Euro. Da's toch best veel naar mijn mening.Cap schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:30:
[...]
Niks mis met de AT300P. Van een AT95E niveautje, veel zal het niet schelen. Van de twee die jij noemt zou ik de Nagaoka kiezen. Maar ja, zoveel smaken...
Maar inderdaad. De AT300P blijft wel op deze headshell zitten. Heb gemerkt dat ie voor singles vooral lekker klinkt.
Kleine kans bij deze modellen, was toch de top van de Technics consumer lijn en die zag je al niet vaak bij de kringloop, en nu al helemaal niet meer. Houd marktplaats in de gaten voor een "sloper" en zoek op ebay naar het onderdeel: waarschijnlijk (te) duur maar je weet nooit.joyoo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:33:
In ieder geval bedankt voor het zoeken. Misschien heeft de lokale kringloop een sloper.. Verwacht het overigens niet nu met de vinyl revival..
[...]
Ik ben maar een beetje handig en kan wel solderen als het moet, maar veel verder dan dat gaat me niet lukken. Muzikale kwaliteit en stabiliteit staan voorop. Het hoeft geen automatische speler te zijn en ik wil niet continue bezig moeten zijn om het apparaat soepel werkende te houden (zoals bij mijn Dual). Het zou mooi zijn als ik nog een stap omhoog kan vanaf de Dual 701, muzikaal gezien. Al is de markt behoorlijk veranderd toen ik mijn Dual kocht voor €100. Nu kan ik tweedehands een Rega Planar 3 kopen in goede staat met een high end MM element voor in totaal €500. Hoe verhoudt deze plank met goede arm zich ten opzichte van een geveerde platenspeler met kwalitatief mindere arm? Ga ik er muzikaal op vooruit tenopzichte van mijn Dual 701 met Audio Technica 440mlb element?
Aangezien het een heel eind rijden is, stel ik liever hier eerst even de vraag of het de moeite waard is om deze te overwegen of dat ik beter naar een Thorens TD 160-166-145-146 of Technics SL-1200 kan uitkijken. Of mogelijk nog een andere budget high end model? Hoeveel kost het upgraden van een arm op een Thorens? Of wacht ik liever tot de hype en de duidelijk overhitte markt weer wat is gaan liggen? Alvast bedankt voor jullie input. De speler komt te staan naast een luidspreker op een laminaten vloer met een betonnen bodem waar niet voorlangs gelopen wordt. De enerverende bezigheid van het uitzoeken van een nieuwe speler
[ Voor 7% gewijzigd door PeterC86 op 05-04-2017 22:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()