Er zijn diversen type elementen en manieren om elementen te kunnen monteren... Ik zal ze even opsommen voor het gemak:
Aansluit vormen:
- Vaste headshell waarin 1/2 inch elementen kunnen worden afgemonteerd kunnen worden. Bij deze optie is het upgraden van het element mogelijk, mits deze aan de 1/2 inch mount standaard voldoet...
- SME connector: de sme connector maakt het mogelijk om de headshell te vervangen (upgraden)... Er zijn echter ook elementen die rechtstreeks op de SME connector aangesloten kunnen worden (denk aan veelal aan DJ elementen zoals de Ortofon Concorde pro)... Indien er een headshell wordt aangesloten op de connector zijn deze zover ik weet allemaal 1/2 inch mount compatible.... De keuze is bij deze aansluit vorm erg ruim gezien de vele mogelijkheden...
- T4P aansluiting: op deze aansluiting worden elementen rechtstreeks aangesloten... Hier passen geen 1/2 inch mount elementen op en alleen T4P elementen... De keuze vrijheid is hierdoor wat beperkt (er zijn minder elementen beschikbaar met deze aansluiting), maar het installeren van een element op een T4P-arm speler is wel een stuk makkelijk dan op een conventionele 1/2 inch mount headshell speler...
Soorten elementen:
Er zijn drie element vormen beschikbaar, te weten:
- MM (moving magnet): Zonder in te gaan op de techniek heeft dit type element een vervangbare naald waardoor je niet elke keer het gehele element hoeft te vervangen als de naald versleten is...
- MI (moving iron): variant op het MM-element.
- MC (moving Coil): Bij dit element is de naald niet zonder meer vervangbaar. Het element dient daarom in zijn geheel vervangen te worden als de naald versleten is.
Wat de exacte technische verschillen zijn tussen alle drie de typen element vormen kun je hier lezen:
http://electronicdesign.c...ron-cartridges-turntables
Wat het beste klinkt? Dat ligt er aan wat je zelf het fijnste vindt klinken... Indien mogelijk zou ik de elementen eerst beluisteren alvorens je er een gaat kopen... Voor velen is de Audio Technica AT95E / AT95EX de budgettopper... Dit element kan goed samen met heel veel platen speler armen en is een goede en veilige keus als je als starter een platen speler gaat kopen en daar op een nieuwe element gaat afmonteren...
[
Voor 4% gewijzigd door
rcor op 05-03-2017 23:04
]