Voor degenen die online LP's kopen even een tip. Bij Amazon zijn LP's vaak redelijk goedkoop, maar wat me vooral opviel zijn de prijsschommelingen. Een LP kan een dag later zomaar 5 euro duurder zijn, of goedkoper. Daarnaast verschillen de prijzen tussen de verschillende amazon sites (.de, .it, .fr) ook vaak nog eens.
Het is dan ook mooi dat je deze prijsverschillen handig kan bijhouden met websites en apps. Ik heb een Android telefoon, iOS bied misschien meer / andere opties.
Bekende websites zijn
CamelCamelCamel en
Keepa. Beiden hebben ook apps, maar die beheer je via de site. Je kan instellen wanneer je een seintje wil krijgen, al een artikel minder dan een x bedrag / percentage gedaald is in prijs. Ook kan je kiezen voor artikelen geleverd door Amazon en externe verkopers.
Bij Keepa kan je je Amazon wensenlijst synchroniseren met de dienst. Ook bied Keepa plugins voor Firefox, Opera en Chrome waardoor je op de website van Amazon gelijk een grafiek met het prijsverloop ziet, ook van de zustersites.
Op mijn telefoon gebruik ik de apps
Trackazon, die ook wenslijst synchronisatie biedt, en
Price monitor for Amazon, waar je vooral snel iets aan kan toevoegen.
Even een voorbeeld, vorig jaar heb ik voor rond de 14 euro Beautiful freak van Eels gekocht. Deze kost nu 18 euro, maar heeft eventjes 11 euro gekost (!!), zie de
Keepa link. Tip, zet de Range even op 3 months om de eerdere pieken er uit te filteren.
Voor mij de mooiste catch was de limited edition van Are you serious van Andrew bird, op blauw vinyl met een rood singletje erbij. Deze heb ik voor 17 euro kunnen kopen. Hij is nog steeds goedkoop zie ik,
21 euro momenteel. Bij andere winkels kost deze versie
al gauw 40 euro. Een erg mooi album overigens.
Doe er je voordeel mee!