Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.340 views

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
sugarlee89 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:49:
Waarom passen sommige goedkope troep platen niet over de pin van de platenspeler. En heb ik bij verschillende producenten. Allemaal oud spul niks nieuws tussen. Als ik gewoon albums van een mainstream band erop leg werkt prima 1960-80 tijdperk. Heb ik een vage plaat, had eoa klassiek album bij kringloop gekocht. Krijg het met geen mogelijkheid op de speler, een andere speler die 10 jaar jonger is zelfde probleem.
Daar is een simpele fix voor! Heb het probleem ook gehad met twee Hardwell platen. Simpelweg een pen pakken die steeds een stukje dikker word. En dan gewoon in het midden rustig aan wat rondjes draaien. Gaatje iets groter en tadaa, it fits! :)

Waarom het gebeurt? Ik heb echt geen idee... Poor measurement I guess.

[ Voor 4% gewijzigd door ksborg op 29-01-2017 19:52 ]

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb het ook regelmatig, ook een album die ik al 20 jaar heb. Nooit afgespeeld om die reden, haha zal de opening eens wijder maken.

Wel raar ja. Irriteer me er gewoon aan, het is niet alsof ze toen nog niet aan precisie meting deden. We vlogen toen al rondjes door de ruimte.

• ksborg
sugarlee89 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:02:
Heb het ook regelmatig, ook een album die ik al 20 jaar heb. Nooit afgespeeld om die reden, haha zal de opening eens wijder maken.

Wel raar ja. Irriteer me er gewoon aan, het is niet alsof ze toen nog niet aan precisie meting deden. We vlogen toen al rondjes door de ruimte.
Het blijft inderdaad vreemd. Wat ik wel heb gemerkt is dat de ene speler ook nét een iets grotere spindle heeft waar de plaat op moet en je daardoor met meerdere platen moeite krijgt. Ook daar is de maat soms net even anders.

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-11 13:54
Cap schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:36:
[...]

Waar baseer je dat op, heb je ergens info gelezen die dat bevestigt?

Niet dat het erg is verder, voor die prijs lijkt het me kwalitatief geen onredelijk ding, en hij ziet er ook beter uit dan gemiddeld in die prijsklasse.
Het is geen kwaliteitsoordeel van me. Zeker is het niet dat de Akai geen Hanpin is, maar hij lijkt in zijn geheel niet op andere Hanpin-platenspelers (Pioneer DJ, Audio Technica, Reloop, Onkyo). http://www.hanpin.com.tw/4_Products_02.html
Ik ben in ieder geval zeer te spreken over de TEAC.

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 14:48

GSX-MAN

de/het/een

Net een paar platen besteld. Jarre, Vangelis, enorm jeugdsentiment.

Slecht idee... Hoe laat?

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:33
Vandaag eerst even bij de platenwinkel geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gwNIRrdfvs6Wu77z5okFZ8Qi/medium.jpg
en daarna nog even een rondje over de vlooienmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oRPzq3Vtf4UJCRNY2TNfx71v/full.jpg

Vooral Indiana Jones kon ik niet laten liggen! ;)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:26
Gelukkig. Ben niet de enige die nieuw uitgebracht vinyl koopt
FreshM schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:11:
[...]

Het is geen kwaliteitsoordeel van me. Zeker is het niet dat de Akai geen Hanpin is, maar hij lijkt in zijn geheel niet op andere Hanpin-platenspelers (Pioneer DJ, Audio Technica, Reloop, Onkyo). http://www.hanpin.com.tw/4_Products_02.html
Ik ben in ieder geval zeer te spreken over de TEAC.
Ik heb hem toevallig vandaag in de winkel bekeken, ik vind het netjes gemaakt voor de prijs. Heb hem alleen niet echt aan de tand kunnen voelen, dus over de prestaties kan ik geen oordeel geven.

• FreshM
Cap schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:13:
[...]

Ik heb hem toevallig vandaag in de winkel bekeken, ik vind het netjes gemaakt voor de prijs. Heb hem alleen niet echt aan de tand kunnen voelen, dus over de prestaties kan ik geen oordeel geven.
Met de TEAC hoor ik platen zoals ik ze nooit eerder hoorde. Even een bijstelling, ik ben namelijk van de 'cd-generatie'.
Als kind draaide ik thuis wel platen van mijn ouders, maar had toen geen benul van geluidskwaliteit. Dat kwam pas eind jaren 80 / begin jaren 90, toen ik een studentenbaantje had. In loop van de jaren 90 werd ik wat "audiofieler", maar vrijwel alleen rondom de cd.

De TEAC-platenspeler is de nieuwste toevoeging aan de keten die ik in de 90's opbouwde en waar ik nog steeds tevreden mee ben. Hij past prima bij het 'niveau' van de andere componenten.

Afbeeldingslocatie: http://marcorossen.nl/tweakers/audio_keten.jpg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13

franssie

Save the albatross

cmndr_adama schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:55:
Vandaag eerst even bij de platenwinkel geweest:
[afbeelding]
en daarna nog even een rondje over de vlooienmarkt:
[afbeelding]

Vooral Indiana Jones kon ik niet laten liggen! ;)
Procol Harum & Yes zijn platen die ik ook nog aan mijn collectie moet toevoegen, gefeliciteerd!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Had het van de week ook al met een plaat van kiss nog uit jaren 80. Was dus niet de enige.
Verbaasde me ook al. Het erop krijgen ging nog maar de plaat eraf krijgen was andere koek. Ik zal de tip van de balpen eens proberen.
sugarlee89 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:49:
Waarom passen sommige goedkope troep platen niet over de pin van de platenspeler. En heb ik bij verschillende producenten. Allemaal oud spul niks nieuws tussen. Als ik gewoon albums van een mainstream band erop leg werkt prima 1960-80 tijdperk. Heb ik een vage plaat, had eoa klassiek album bij kringloop gekocht. Krijg het met geen mogelijkheid op de speler, een andere speler die 10 jaar jonger is zelfde probleem.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:37:
Gaat dat goed, dat kunststof in een andere kleur spuiten?
Ja hoor, alleen geen acrylverf gebruiken. dat reageert als een gek op de verf die op de speler zit.

• Jelte
  • Niet online
maartend schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:59:
zeker niet!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Och nee, zeker niet. Ik ben ook niet met vinyl bezig uit een soort low-budget behoefte ofzo. Ik snap de kick van een plaat uit de eurobakken die nog eens redelijk klinkt maar a) er zijn amper eurobakken meer en b) ik ben echt te vaak teleurgesteld op die manier. Merendeel van wat ik koop is nieuw, eerlijk gezegd.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:51
Zeker niet! Bij uitzondering koop ik eigenlijk tweedehands.
Maar helaas kwam er in januari even een leuke onverwacht hoge rekening ;(
Dus helaas even geen geld meer om platen te kopen.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-11 17:06
Servor schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:13:
[...]

Och nee, zeker niet. Ik ben ook niet met vinyl bezig uit een soort low-budget behoefte ofzo. Ik snap de kick van een plaat uit de eurobakken die nog eens redelijk klinkt maar a) er zijn amper eurobakken meer en b) ik ben echt te vaak teleurgesteld op die manier. Merendeel van wat ik koop is nieuw, eerlijk gezegd.
Voor mij speelt mee dat tot 1 1/2 jaar geleden alleen maar metal en hardrock kocht en dan ook alleen maar uit de 'goeie ouwe tijd'. Bands als Slipknot zijn gewoon mijn smaak niet. Nu koop ik veel meer soorten muziek. Denk aan prog, psychedelisch, symfonisch, blues, maar ook albums als Hair en War of the Worlds. En uit die vijver kan ik nog heel wat visjes vangen voor een leuke prijs. Ok, niet meteen voor een Euro, maar zo rond de 5 Euro per album. En ik koop ook zeker nieuw vinyl, maar de kosten daarvan spelen zeker mee in die keuze.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• maartend
Mijn laatste uitbreidingen ;

Alles van Coil dat als re-release p vinyl wordt uitgebracht. Dus eigenlijk toch wel oud.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het vooral lastig dat ik zo'n principe zeikerd ben die alleen maar legale muziek wil. Dus als ik een goed album spot(ify), dan altijd die twijfel of ik hem op vinyl, cd of allebei wil :D. (Ja, cd's koop ik ook nog). Dit tot wanhoop van mijn vrouw die denkt dat we ooit nog eens omkomen in een lawine van muziek.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik koop bijna alleen maar nieuw.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
GSX-MAN schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:41:
[...]

[afbeelding]

Ik heb een Sansui Headshell met Shure-element. Als ik er een keer een ander element in wil zitten, moet ik dan alleen de cassette met naald vervangen of het hele element op die vier draden aansluiten? En is dat makkelijk? En waar moet ik rekening mee houden?
Element vervangen is die 2 boutjes loshalen, de 4 draadjes aan de kant van het element eraf schuiven... en los.
monteren is andersom, 4 draadjes vastmaken (volgorde kan per merk/element anders zijn, let op de kleuren achterop of in de handleiding) en daarna het element met de 2 boutjes weer vastzetten. Hierna komt het werk pas echt, want dan moet je eea gaan afstellen.

Makkelijkste/veiligste is zoals je nu gedaan hebt, eerst even de naald verwijderen bij (de)montage.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je trouwens makkelijk wilt kunnen wisselen kun je ook een extra headshell kopen en daar je nieuwe element op zetten.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 13:12

Arethusa

Niet die server

Even iets off topic maar misschien wel leuk om te zien.

Het einde is vooral de moeite waard en brengt een Nederlands tintje aan de aflevering.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Jasphur
Arethusa schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:55:
Even iets off topic maar misschien wel leuk om te zien. [video]

Het einde is vooral de moeite waard en brengt een Nederlands tintje aan de aflevering.
Thuis eens kijken. Ik vind dat May sowieso leuke programma's heeft. Zo ook zijn Mans Lab. Maar goed dat is echt offtopic :P

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Element vervangen is die 2 boutjes loshalen, de 4 draadjes aan de kant van het element eraf schuiven... en los.
monteren is andersom, 4 draadjes vastmaken (volgorde kan per merk/element anders zijn, let op de kleuren achterop of in de handleiding) en daarna het element met de 2 boutjes weer vastzetten. Hierna komt het werk pas echt, want dan moet je eea gaan afstellen.

Makkelijkste/veiligste is zoals je nu gedaan hebt, eerst even de naald verwijderen bij (de)montage.
Helder, tamelijk complex karwei dus. Ik denk er nog even over na.

Dank voor de uitleg.

Slecht idee... Hoe laat?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GSX-MAN schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:26:
[...]

Helder, tamelijk complex karwei dus. Ik denk er nog even over na.

Dank voor de uitleg.
Zoals ik al zei kun je, als je van plan bent dat vaker te doen, ook een extra headshell kopen en daar je nieuwe element op zetten. Dat maakt het aansluiten van een element niet minder complex (zover daar sprake van is) maar het wisselen is dan supersimpel.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

CyBeR schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:05:
[...]

Zoals ik al zei kun je, als je van plan bent dat vaker te doen, ook een extra headshell kopen en daar je nieuwe element op zetten. Dat maakt het aansluiten van een element niet minder complex (zover daar sprake van is) maar het wisselen is dan supersimpel.
Nou, het aansluiten lijkt me inderdaad geen probleem. Maar ik heb geen kaas gegeten van afstellen.

Slecht idee... Hoe laat?

• KeRsTmAnNeKe
Enige wat je ervoor nodig hebt is geduld... behalve als je 2 linker handen hebt, blijf er dan maar vanaf :p

• Vintage1967
GSX-MAN schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Nou, het aansluiten lijkt me inderdaad geen probleem. Maar ik heb geen kaas gegeten van afstellen.
Stappenplan:

1: Inlezen op fora zoals deze en zeker ook op vinylengine.com
2: Herhaal stap 1
3: Verzamel moed en check gereedschap
4: Herhaal stappen 1 en 3
5: Plan een middagje voor de klus
6: Ga lekker aan de slag d:)b

Geloof mij maar, het is leuk en leerzaam. En je hoort echt een verschil tussen een slecht en goed afgesteld element. Ik stond er versteld van.

• KeRsTmAnNeKe
ksborg schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:40:
Vandaag in Hengelo op de platenmarkt (waar het écht heel druk was) nog een paar leuke plaatjes gekocht. Phil en Status Quo hebben een wasbeurtje nodig. Dire Straits is praktisch in nieuwstaat en speelt ook alsof ie nieuw is :).

[afbeelding]
Zie deze nu pas... Face Value... dat album klinkt echt lekker, vooral kant A is erg fijn.
Dire Straits is ook een fijne.

• ErikRo
Ik koop nu voornamelijk oud vinyl, nieuwe bands van de radio doen me niet zoveel aka jusitin bieber en drake maar als ik naar een optreden ga van een leuke new wave / post punk en ze hebben naast t shirts en cd's een plaat bij zich dan wil die best nieuw kopen.

Overigens mijn nieuwste aanwinst lastig te vinden en zeker niet in de 5 of 7 euro bakken zoek nog joy division met unknown pleasures en iggy pop met lust for live, sex pistols never mind the bollocks dat gaan zeker geen makkelijke worden om betaalbaar te vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WgHcGYV0o4zUyX8X9Qb93LaY/full.png

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• maartend
ErikRo schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:19:

Overigens mijn nieuwste aanwinst lastig te vinden en zeker niet in de 5 of 7 euro bakken zoek nog joy division met unknown pleasures en iggy pop met lust for live, sex pistols never mind the bollocks dat gaan zeker geen makkelijke worden om betaalbaar te vinden

[afbeelding]
Nananana. Heb ik allemaal.

• ErikRo
maartend schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:27:
[...]

Nananana. Heb ik allemaal.
haha nu zou ik hier een woordje willen neerzetten wat vast niet door de ballotage commissie heen komt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRo op 31-01-2017 19:39 ]

Verwijderd

Vintage1967 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Stappenplan:

Geloof mij maar, het is leuk en leerzaam. En je hoort echt een verschil tussen een slecht en goed afgesteld element. Ik stond er versteld van.
What he said^^ En inderdaad hoor je het resultaat van een optimaal afgesteld element.

1. Alignment (Vinylengine, ff registreren, jouw protractor uitkiezen. Zelfs de "stupid protractor" biedt uitkomst.
2. Tracking force instellen, contragewicht (ook zat filmpjes op Youtube)
3. Vertical Tracking Angle (staat de arm in de juiste hoogte etc)
4. Azimuth check (staat element horizonraal recht op de plaat, "van vooraf gezien"). Niet alle toonarmen/headshells hebben hebben deze instelling standaard aan boord.
5. Dwarsdruk compensatie instellen. Anti-skating. Daar zijn testplaten voor, of pak een 12"maxi met veel uitloopgroeven en stel dwarsdruk bij tot je naald blijft hangen op de ruimte tussen de groeven, het glimmende stuk. Blijft hij daar rustig staan tot een groef hem oppakt, ben je er voor 90%.

Misschien vergeet ik iets, oh ja, staat je draaitafel netjes waterpas?

• Vintage1967
Nu op de draaiert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/57z7x22l.jpg

Heerlijke muziek. Zelfs het vinyl is psychedelisch _/-\o_ .

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vintage1967 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Stappenplan:

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:39:
[...]

What he said^^ En inderdaad hoor je het resultaat van een optimaal afgesteld element.

1. Alignment (Vinylengine, ff registreren, jouw protractor uitkiezen. Zelfs de "stupid protractor" biedt uitkomst.
2. Tracking force instellen, contragewicht (ook zat filmpjes op Youtube)
3. Vertical Tracking Angle (staat de arm in de juiste hoogte etc)
4. Azimuth check (staat element horizonraal recht op de plaat, "van vooraf gezien"). Niet alle toonarmen/headshells hebben hebben deze instelling standaard aan boord.
5. Dwarsdruk compensatie instellen. Anti-skating. Daar zijn testplaten voor, of pak een 12"maxi met veel uitloopgroeven en stel dwarsdruk bij tot je naald blijft hangen op de ruimte tussen de groeven, het glimmende stuk. Blijft hij daar rustig staan tot een groef hem oppakt, ben je er voor 90%.

Oké, daar zou ik met wat tijd en aandacht uit moeten kunnen komen.

Nu wil het geval dat ik gisteren bij mijn nieuwe werkgever ben begonnen en vandaag een technische man sprak (dentale techniek), die ook geluidstechnicus is. En die al voor meerdere collega's audioapparatuur, waaronder platenspelers, heeft afgesteld en opgeknapt. Ik zal mijn speler eens door hem laten keuren.

Slecht idee... Hoe laat?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:21
ErikRo schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:19:

[afbeelding]
Discogs, en afhankelijk van de conditie en het jaar van persen dat je wilt hebben zul je meer of minder in de buidel moeten tasten. Een nieuwe Unknown Pleasures doet bij Plato op dit moment tussen de 20 en 40 euro.
Voor die andere is hetzelfde van toepassing.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met DIY buizen preamp kitjes? Er is wel e.e.a. over te vinden, maar op Ebay zie ik door de bomen het bos niet meer. Voor mij is het vooral hobby, dus hoeft niet top-of-the-line.

• ksborg
Sommige dingen zijn onwaarschijnlijk duur terwijl je ze op elke hoek van de straat tegenkomt. Andere dingen zijn weer heel (onverwacht) goedkoop terwijl er helemaal niet zoveel van zijn. Vraag/aanbod I guess. Hoewel er soms echt geen pijl op te trekken valt.

By the way, ik draai vanavond m'n plaat van €2,47 nieuw :+ Ok de muziek is zeker niet gangbaar, maar de kwaliteit van de plaat (en bijgeleverde cd) wel prima!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q9YQHUy.jpg

• maartend
Ke. Technics 3200 gekocht

• FreshM
Het is toch leuk hoe je nieuwe muziek leert kennen door het ontstoffen van een vinylcollectie. Ik heb nu Conny Vandenbos op staan met covers van Janis Ian (en zelfs een duet). Wat een prachtplaat. Hij klinkt als nieuw en is goed opgenomen.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-11 08:28
Als ik de prijzen van vandaag zie, heb ik spijt dat ik vroeger niet meer LPs gekocht heb(maar ja ...als student heb je nu eenmaal niet veel geld). 5 tot 10 jaar terug kon je hier en daar toch wel leuke deals doen.

Ik was onlangs in Brussel en heb daar de meeste platenwinkels eens bezocht. The Collector vond ik wel een fijne winkel. Een leuke winkel voor als je aan "crate digging" wilt doen is Pêle-Mêle Bruxelles. Een groot deel van de platen verkopen ze aan de gewoonlijke prijzen. Het leukste aan de winkel vond ik echter de rekken achteraan de winkel met de LPs aan € 0,50. Veel interessante titels zaten daar eerlijk gezegd niet tussen, maar ik heb er toch maar At Budokan van Cheap Trick tussen gevonden. Ik kan de status van die LP nu niet echt als zeer goed omschrijven, maar voor zo'n prijs kan ik het toch ook niet laten liggen.

In een andere winkel kwam ik dan weer een LP van Duran Duran (en meer van dergelijke platen) tegen aan € 9 per stuk in een slechtere staat dan mijn exemplaar uit de kringloopwinkel *zucht*. Tja, in die winkel zal je me niet snel meer zien binnengaan ...

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36
Ik zat net te denken: mensen hebben hun hele collectie op Discogs gezet. Super cool natuurlijk, maar dit kan van flinke waarde worden in totaal. Als je wel eens wat koopt op Discogs is je adres ook gelinkt.. Is dit zorgelijk?

• O88088
  • Laatst online: 07:49
Een flinke vinyl collectie neem je niet zomaar mee, alleen al vanwege het gewicht en de omvang. Dan kun je je beter bezighouden met sieraden en electronica. Tenzij je echt unieke, zeldzame platen hebt zou ik me niet druk maken.

• usr101
assasinbats schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:23:
Ik zat net te denken: mensen hebben hun hele collectie op Discogs gezet. Super cool natuurlijk, maar dit kan van flinke waarde worden in totaal. Als je wel eens wat koopt op Discogs is je adres ook gelinkt.. Is dit zorgelijk?
Ik denk dat je het ook kunt uitzetten dat anderen je collectie kunnen bekijken (Settings > Privacy > Allow others to browse my collection uitvinken).

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:47
Waar ik me drukker over zou maken is: "Wat als de fik erin vliegt" ik heb echt van alles de bonnen niet meer, sommige zaken zijn 2dehands en dan heb ik het nog niet gehad over de huidige waarde van sommige LP's (zoals Beck's Sea Change bijv.) iemand een idee hoe dat gaat of hoe je dat aantoonbaar kan maken in geval van diefstal of beschadiging? Of kun je je daar extra tegen verzekeren?

discogs

• Jasphur
loewie1984 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:26:
[...]

Waar ik me drukker over zou maken is: "Wat als de fik erin vliegt" ik heb echt van alles de bonnen niet meer, sommige zaken zijn 2dehands en dan heb ik het nog niet gehad over de huidige waarde van sommige LP's (zoals Beck's Sea Change bijv.) iemand een idee hoe dat gaat of hoe je dat aantoonbaar kan maken in geval van diefstal of beschadiging? Of kun je je daar extra tegen verzekeren?
Dat heb ik mij ook eens afgevraagd. Iemand in mijn fam die er een beetje verstand van heeft zei dat je in principe je Discogs collectie als waarde schatting kunt opgeven. Maar of er dan het een en ander word uitbetaald is de vraag. Maar ik zou echt kapot gaan als mijn collectie verbrand ;(

Diefstal maak ik mij niet zoveel zorgen om. Verwacht niet dat de gemiddelde inbreker de kennis heeft over de waarde van vinyl.

[ Voor 7% gewijzigd door Jasphur op 01-02-2017 09:34 ]

• Vintage1967
Ik maak me daar ook niet druk om, dit is op MP en Catawiki niet anders.
Bovendien heb je als verkoper ook het adres van de koper.
Ten tweede is je adres inderdaad alleen maar zichtbaar bij (ver)koop, dus niet bij het bekijken van een verzameling.
Ten derde moet je nogal een stapeltje meenemen om een substantieel bedrag bij elkaar te krijgen. En dan heb ik het over wat je na snel doorverkopen over houdt. Daarbij heb je misschien een of meerdere albums die 100-den Euro's waard zijn, maar pik die er maar even snel uit :+ .
Tenslotte: 'Not records but diamonds are a girls best friend.....'. ;) en laat ik nou net alleen de eerste van de twee hebben ;) .

• Vintage1967
loewie1984 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:26:
[...]

Ik heb er voor gekozen om dit niet extra mee te verzekeren.
Er zal zeker een (klein) deel op basis van Discogs worden uitgekeerd. Wil je meer uitgekeerd krijgen, dan moest je indertijd aanvullend verzekeren waarbij je nog steeds niet zoveel krijgt uitgekeerd dat je alles in een keer opnieuw kunt kopen. Daarbij heb je volgens mij wel andere prioriteiten als er brand is geweest. Ik heb ook de instelling dat je alleen moet verzekeren wat verplicht is, van levensbelang is om meteen te kunnen vervangen en ik bovendien niet zelf kan betalen. En hoe belangrijk muziek en vinyl ook zijn voor mij, ik heb mijn verzameling dus niet specifiek verzekerd.........

Verwijderd

GSX-MAN schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:12:
[...]

[...]

Oké, daar zou ik met wat tijd en aandacht uit moeten kunnen komen.

Nu wil het geval dat ik gisteren bij mijn nieuwe werkgever ben begonnen en vandaag een technische man sprak (dentale techniek), die ook geluidstechnicus is. En die al voor meerdere collega's audioapparatuur, waaronder platenspelers, heeft afgesteld en opgeknapt. Ik zal mijn speler eens door hem laten keuren.
Dat is helemaal relaxed!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik had een Dual bij de kringloop zien staan, maar laten staan. Toch nieuwsgierig geworden, dus vandaag terug geweest: helaas weg. Wel een oude philips zonder naald en een General Electric koffergrammofoon gezien, maar beide vond ik niet interessant. Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met een Kenwood CD-speler, leuk vinyl lag er niet.

Slecht idee... Hoe laat?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:23
Hoe bedoel je 'zelfs'? Vind je andere typen protractors beter / handiger?

• maartend
Heya.

Dus net een technics SL-3200 gekocht. Originele element zit er nog in. Nu heb ik net op vinylengine gekeken,, maar ik zie buiten de manual om nix staan voor dat ding.
Ik zou dus wel eens willen weten wat een leuk element is dat er in past.

Wat zijn nog de sites die ik absoluut moet bekijken nu ik terug naar vinyl ga?

• usr101
maartend schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:44:
Heya.

Dus net een technics SL-3200 gekocht. Originele element zit er nog in. Nu heb ik net op vinylengine gekeken,, maar ik zie buiten de manual om nix staan voor dat ding.

The Vinyl Factory vind ik wel een leuke website over nieuwe releases enz.
Discogs & Steve Hoffman Music Forums zijn wel nuttig als je wilt opzoeken of een bepaalde pressing van een LP van goede kwaliteit is.

[ Voor 16% gewijzigd door usr101 op 01-02-2017 13:23 ]

• KeRsTmAnNeKe
musicfreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:16:
[...]

Volgens mij is de stupid een one-size-fits-all ding, maar je kan ook een specifieke protractor maken voor je speler, door juiste afmetingen in te voeren met nog de keuze voor Bearwald, Stevenson of Lofgren.

En voor Rega en Technics (en dacht sommige Thorens modellen) hebben ze ook al specifieke protractors.
Heya.

Element wat erin zit niet goed? Wat is budget? Leuk, en niet duur is een Audio Technica AT95e, te krijgen bij Thakker.eu

[ Voor 35% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 01-02-2017 13:41 ]

• maartend
usr101 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:15:
[...]

The Vinyl Factory vind ik wel een leuke website over nieuwe releases enz.
Discogs & Steve Hoffman Music Forums zijn wel nuttig als je wilt opzoeken of een bepaalde pressing van een LP van goede kwaliteit is.
Dat gaat over de platen, daar weet ik idd mijn weg wel in te vinden.
Maar thnx

• maartend
Element dat er in zit is nog behoorlijk goed, maar ik weet ook dat daar veel te upgraden is. Heb die AT95e zien staan, kwam idd leuk uit prijs/kwaliteit.

• Vintage1967
musicfreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:16:
[...]

De (on)handigheid zit vooral in het type headshell dat je gebruikt en niet zozeer in het type protractor. De Stupid is (en dit zijn even mijn woorden) geschikt voor de gemiddelde arm / platenspeler. Wat dat betreft is het retemakkelijk om, als je om welke reden dan ook, regelmatig van element wilt wisselen, een platenspeler te hebben waarop standaard headshells te plaatsen zijn. Mijn Thorens en Dual hebben die mogelijkheid dus duidelijk niet.

Maar terug naar de protractor. De Stupid is dus prima te gebruiken als je geen tijd en zin hebt om verder te zoeken naar een specifieke protractor of als je die gewoonweg niet kunt vinden of als jij degene bent die nu net precies die gemiddelde speler / arm heeft :+ .

Op vinylengine zijn meerdere protrators te downloaden. Sommige zijn merk- en type specifiek. Zelf heb ik ooit dat tooltje waar KeRsTmAnNeKe het over heeft, gedownload waarin je een aantal parameters van de arm invoert, een keuze maakt of je Bearwald, Stevenson of Lofgren wilt gebruiken. Over de voor- en nadelen van die drie zijn hele internetpagina's te vinden (wat overigens ook geldt voor belt- of direct drive en (half) automatisch of manueel :9 ). Je moet dan natuurlijk wel de nodige gegevens hebben. Nadat je dat gedaan hebt, is het een kwestie van een printje van de protractor maken en aan de slag gaan. Let daarbij wel op de schaal van je print ;) .

Volgens mij is het onder de streep altijd zaak van secuur de instructie volgen en zelf luisteren.

TIP: gebruik bij het afstellen van je element een potloodvulling van 0,5 mm en plak die horizontaal op je element. Je kan dan veel beter zien hoe je element ten opzichte van de protractor is geplaatst. En vergeet deze niet te verwijderen voor je de naalddruk in gaat stellen 8)7 .

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Even een paar uur zitten beunen op Discogs, maar nu staat wel alles erin. Ook de gênante platen:
https://www.discogs.com/user/GSX-MAN/collection

Slecht idee... Hoe laat?

• Jasphur
GSX-MAN schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:45:
Even een paar uur zitten beunen op Discogs, maar nu staat wel alles erin. Ook de gênante platen:
En zo hoort het! Ik heb ook gewoon mn Romantische Piano muziek erin zitten :P

Heb je ook de Discogs app? Het leuke aan die app is dat als je naar je collectie gaat en je je telefoon schudt dat er dan random een album in beeld komt welke je zou kunnen luisteren.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:23
Dank voor alle uitleg over de protrractors. Ik ga ik over een poosje nog eens goed naar kijken. Het ontbreekt momenteel even aan tijd...
Vintage1967 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:28:
[...]
Zelf heb ik ooit dat tooltje waar KeRsTmAnNeKe het over heeft, gedownload waarin je een aantal parameters van de arm invoert, een keuze maakt of je Bearwald, Stevenson of Lofgren wilt gebruiken.
Waar kan ik die tool vinden? Niet op Vinylengine meen ik?

• ksborg
GSX-MAN schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:45:
https://www.discogs.com/S...-De-Disco/release/1041744

Hahaha held :). Is dit nog een soort van childhood dingetje of gewoon een keer ergens tegengekomen en meegenomen?

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat beschouwen jullie muziek waarbij je denkt ? (als je door de goedkope bakken zit te spitten.)

Jaaaa hooor daar heb je hem weer ! (of haar natuurlijk)

Bij mij zijn dat voornamelijk Engelbert Humperdink, James Last, Ray Coniff, Herman van Veen.

How do you save a random generator ?

• Vintage1967
musicfreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:05:

Toch wel. Als ik tijd heb, zal ik eens kijken, maar dat wordt wel vanavond.

• Jasphur
enchion schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:42:
Wat beschouwen jullie muziek waarbij je denkt ? (als je door de goedkope bakken zit te spitten.)

Bij mij zijn dat voornamelijk Engelbert Humperdink, James Last, Ray Coniff, Herman van Veen.
Jasperina of Julio Iglesias sowieso

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:29

Polycom

Poes van goud

enchion schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:42:

Phil Collins, INSX, Toto, Dire Straits, Boston, Tina Turner, Stevie Wonder, Yes, Wham!, Herman van Veen, Doe maar, Bee Gees, Chicago, Elton John ;w

edit - Ik vergeet ABBA :+

• usr101
PuDy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Phil Collins, INSX, Toto, Dire Straits, Boston, Tina Turner, Stevie Wonder, Yes, Wham!, Herman van Veen, Doe maar, Bee Gees, Chicago, Elton John ;w
Een aantal van deze zou ik liever iets vaker in de goedkope bakken willen tegenkomen lol (zeker Doe Maar enz dan). James Last is toch wel de artiest die ik STEEDS in iedere koopjesbak/kringloopwinkel tegenkom en altijd wel meerdere albums.

[ Voor 4% gewijzigd door usr101 op 01-02-2017 18:15 ]

Heya.

Gefeliciteerd: prima no-nonsense draaitafel, goede kwaliteit arm, motor en plateau. Voorzichtig met de kap, want de lipjes ervan die in de scharnieren steken die zijn niet zo sterk. Verder is het ding aardig "bullet-proof".

Originele element (EPC-270c neem ik dan aan?) is prima, je kan er vervangingsnaalden voor kopen mocht het nodig zijn. Is de naald "op" koop dan een nieuwe van goede kwaliteit, een elliptische. Ruim verkrijgbaar op ebay. Een AT95E kopen kan ook, maar is niet beter of goedkoper.
Maar eerst voordat je oordeelt de bestaande naald goed schoonmaken: even van het element afschuiven, plat op tafel leggen, dan met naaldborsteltje met een druppel alcohol het naaldje schoonmaken. Altijd met de naaldrichting meeborstelen. Natuurlijk voorzichtig en met beleid, maar wel goed veel borstelen, de oude kit die erop zit is er niet na 3 borstelbewegingen verdwenen zeg maar.

Protractor heb je niet nodig: gewoon conform handleiding afstellen op 52mm vanaf de achterkant van het rubbertje van de SME aansluiting op de headshell tot de naaldtip gemeten. Nauwkeurig meten met een lineaal of schuifmaat.
De naald moet daarbij netjes recht worden uitgelijnd, dat zie je het beste door recht vanaf de achterkant van de headshell, dus vanaf de SME aansluitpunten, naar de naald te kijken. Als je precies recht van achteren kijkt moet de naald ook precies parallel staan: 1 of 2 graden afwijking kun je zo al zien.

Gemakkelijker kan het niet. Je kan ook deze "gauge" kopen maar nodig is het niet:

http://www.albepro.nl/tec...cs-overhang-gauge-nl.html

Het is niet preciezer of beter, want je moet nog steeds turen en ook zorgen dat de naald parallel aan de headshell staat op de manier zoals ik net uitgelegd heb.

Tot slot ook nog even met alcohol op een wattenstaafje de 4 vergulde contactpunten op de headshell én in de aansluiting van de arm schoonmaken.

Arm balanceren + naalddruk en anti-skating instellen zoals uitgelegd in handleiding, voor dit element is 1.8 gram prima.

Klaar, spelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 02-02-2017 16:47 ]

usr101 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:08:
[...]

Een aantal van deze zou ik liever iets vaker in de goedkope bakken willen tegenkomen lol (zeker Doe Maar enz dan). James Last is toch wel de artiest die ik STEEDS in iedere koopjesbak/kringloopwinkel tegenkom en altijd wel meerdere albums.
Inderdaad, een goede Doe Maar, de eerste 5 lp's van Dire Straits is toch echt wel iets wat je wel in je kast wilt hebben staan. Al was het alleen maar om de kwaliteit van de opnames. Maar de muziek zelf vind ik ook niet slecht.
Vandaag twee nieuwe aankopen gedaan bij muziek winkel Miez-D in het limburgse Horst:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/3DO_9uZxbvbSoYA3zjQhAkuz7-X3NzJHsdl2rPBPdB09gGz0x4-uSih8hAABlMDtBvKjCnx9r2nyETdl9D1_IBUiFTO-7aiqoZzxYdkWOIgnU0hCEv1lZlPW8qKrPhp6lTsq9A

Het betreft Billy Joel - Glass Houses... Het betreft een (zo noemt de maker het) Special Limited Edition, persing 001075, hoeveel er exact zijn geperst is mij niet duidelijk... Hoe dan ook: beiden neem ik maar met een flinke korrel zout...

Wel beloofd deze LP veel goeds als ik de site van Northend Haarlem mag geloven:
Mobile Fidelity
 Numbered, Limited Edition
• 45rpm Speed Edition
• Half-Speed Production and Mastering by Mobile Fidelity Sound Lab
• Specially Plated and Pressed on 180 grams of High Definition Vinyl
• Pressed at RTI
• Special Static Free - Dust Free Inner Sleeve
• Heavy Duty Protective Packaging
• Mastered from the Original Master Tapes

https://www.northendhaarl...lass-houses-hq-45rpm-2lp/

Ik laat mij zo meteen als ik 'm opzet dus eens goed verrassen, want als ik lees "Original Master Tapes", moet het om een volledig analoge opname gaan op studio tapes en dat staat meestal garant (mits de studio het goed opgenomen heeft) voor super goed geluid...

Wellicht off-topic: tevens ook mijn Flodder collectie compleet gemaakt met de derde flodder film die eigenaar Michel van de winkel Miez-D voor mij aan de kant gelegd had nadat deze binnen gekomen is...

Maar nu eerst lekker naar Billy Joël luisteren...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

ksborg schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:32:
[...]

https://www.discogs.com/S...-De-Disco/release/1041744

Hahaha held :). Is dit nog een soort van childhood dingetje of gewoon een keer ergens tegengekomen en meegenomen?
Laatst tegengekomen bij de kringloop. Leuk voor mijn kinderen en nostalgie voor Frau.
Jasphur schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:59:
[...]

En zo hoort het! Ik heb ook gewoon mn Romantische Piano muziek erin zitten :P

Heb je ook de Discogs app? Het leuke aan die app is dat als je naar je collectie gaat en je je telefoon schudt dat er dan random een album in beeld komt welke je zou kunnen luisteren.
O, die ga ik installeren. Thanks!

Vandaag vers binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HALLxpP0VlcNHTo2plJQOuGB/full.jpg

-China van Vangelis
-Short Stories van Jon & Vangelis
-Magnetic Fields van Jean-Michel Jarre
-Against the Wind van Bob Seger
-Something's Going On van Frida (die van ABBA, productie en drumwerk door Phil Collins, die van Genesis)

[ Voor 50% gewijzigd door GSX-MAN op 01-02-2017 19:52 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Verwijderd

GSX-MAN schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:46:
[...]

Vandaag vers binnen:
[afbeelding]

-China van Vangelis
-Short Stories van Jon & Vangelis
-Magnetic Fields van Jean-Michel Jarre
-Against the Wind van Bob Seger
-Something's Going On van Frida (die van ABBA, productie en drumwerk door Phil Collins, die van Genesis)
Ha dat is ook toevallig, die Vangelis heb ik ook vandaag binnengekregen samen met:
- Squeeze - East side story
- Ian Dury - New boots and panties
- Fungus - Fungus en
- Frank Sinatra - September of my years.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:41

Shaggy

Misantroop pur sang

GSX-MAN schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:46:

En op gitaar Daryl Stuermer, de vaste gitarist van Phil Collins solo, en de gitarist/bassist van Genesis live. Erg goede gitarist.

Making an ass of myself since the 70's

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

[...]

Net even gecontroleerd: ontzettend waterpas. Nu nog wat tweaken aan het element om de sis uit de S-klanken te krijgen.

Slecht idee... Hoe laat?

• ksborg
GSX-MAN schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Net even gecontroleerd: ontzettend waterpas. Nu nog wat tweaken aan het element om de sis uit de S-klanken te krijgen.
Dat heb ik er bij die van mij nooit uit kunnen krijgen. 2 verschillende elementen, beide het probleem dat ze bij hoge frequenties gaan kraken. Ik heb opgegeven en ga er vanuit dat het een probleem is in mijn setup. Welke afstelling dan ook, het probleem blijft. Het hindert niet zóveel gezien de rest van m'n setup (niet bepaald high end).

Bovendien, ik heb nu een "licensed" Dido cassette op staan (van Music Factory Group) en die heeft het probleem evengoed... Nou weet ik dat dat aan de kwaliteit van de cassette ligt (ondermaats to say the least), maar het went wel. Charmes noem ik het maar :P

Was overigens vandaag bij de Kruidvat en het viel me op dat de cheape kofferplatenspelers een nieuw dieptepunt qua prijs hebben bereikt. De Ricatech was daar te koop voor een whopping 29,95... Pff en dan te bedenken dat ik recent al 1 LP heb gekocht die duurder was dan dat :o

[ Voor 14% gewijzigd door ksborg op 01-02-2017 23:50 ]

• FreshM
Ik heb bij een lokale platenboer een elpee van Caro Emerald opzij laten leggen, om hem a.s. vrijdag op te halen. Hij is voor mijn vader die a.s. zaterdag jarig is en (ondanks zijn gehoorapparaten) gek is op muziek. Een lp lijkt me het ultieme cadeau. Meneer heeft ook een bluetooth-streamer naar zijn versterker waar hij graag gebruik van maakt vanaf zijn iPhone en iPad...
Mijn pa wordt 74 en kwam vorig jaar speciaal naar Haarlem gereisd om Caro live te horen tijdens Haarlem Jazz 2016. Hij genoot ervan! Ik weet zeker dat hij blij zal zijn met de plaat.

• cmndr_adama
Vandaag bij de kringloop Night Train van The Oscar Peterson Trio meegenomen. Ik heb eigenlijk geen blues verder maar voor 1,50 is het altijd eens te proberen, en het klinkt best lekker moet ik zeggen :)

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Woensdag aangeschaft: 18 x 12 Inch en 9 x LP
In eerste instantie wou ik geen vinyl kopen, maar zag ergens een stapeltje lp's liggen dat mijn aandacht trok. De meeste lp hoezen zijn in goede conditie, de lp's en 12 inches zijn ook van goede kwaliteit.
Sommige klinken als nieuw. Ik denk/weet het wel zeker, dat dit allemaal van een vinyl liefhebber/verzamelaar afkomstig moet zijn. ;)
Maar... wat een droge lucht, 24%-27% luchtvochtigheid, heerlijk statisch allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/t7VeZKD9d7xR5SU0SnYnNnGfrAU=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-2102468-1265799246.jpeg.jpg
Patty Brard... btw.: op dat album van haar, werkten wel toffe studiomusici aan mee.

LP's
https://www.discogs.com/V...-TV-Serie/release/2492110
https://www.discogs.com/T...iet-Zeuren/release/527907
https://www.discogs.com/T...-De-Bocht/release/2169865
https://www.discogs.com/P...Red-Light/release/2102468
https://www.discogs.com/J...Autograph/release/5427582
https://www.discogs.com/T...oni-Basil/release/1783693
https://www.discogs.com/T...-Of-Mouth/release/2617110
https://www.discogs.com/A...son-Solid/release/1281594

Toni Basil - Word Of Mouth zelfs 2x 8)7

12 inches
https://www.discogs.com/M...-Boy-Remix/release/534939
https://www.discogs.com/M...hine-Conga/release/340553
https://www.discogs.com/Pat-Benatar-We-Belong/release/747544
https://www.discogs.com/P...nded-Remix/release/507982
https://www.discogs.com/L...f-Control/release/1212602
https://www.discogs.com/B...t-Help-It/release/1564395
https://www.discogs.com/S...-The-Night/release/203888
https://www.discogs.com/S...r-A-Minute/release/194481
https://www.discogs.com/Sandra-Little-Girl/release/613961
https://www.discogs.com/S...-Magdalena/release/119654
https://www.discogs.com/Sandra-Hi-Hi-Hi/release/508971
https://www.discogs.com/Fun-Fun-Mega-Hit-Mix/release/203280
https://www.discogs.com/Fun-Fun-Baila-Bolero/release/161464
https://www.discogs.com/F...-Your-Love/release/200653
https://www.discogs.com/Fun-Fun-Colour-My-Love/release/59823
https://www.discogs.com/F...g-In-Japan/release/705607
https://www.discogs.com/Nena-Leuchtturm-Kino/release/1988812
https://www.discogs.com/J...s-To-Fall/release/1782720

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6uCxeeCl.jpg
Lekker zo'n dubbele label.

[ Voor 5% gewijzigd door PE4000 op 02-02-2017 11:38 . Reden: toevoeging afbeelding ]

• assasinbats
  • Laatst online: 08:36
Afgelopen weekend heb ik proefgeluisterd (uitgebreidere post komt nog) en nu heb ik een Thorens TD-170 staan!

Leuk plaatje draaien, maar nu zitten er allemaal stofjes en pluisjes van de mat op de B-side. Hoort dat? Hellup!

• Jasphur
assasinbats schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:49:
Afgelopen weekend heb ik proefgeluisterd (uitgebreidere post komt nog) en nu heb ik een Thorens TD-170 staan!

Leuk plaatje draaien, maar nu zitten er allemaal stofjes en pluisjes van de mat op de B-side. Hoort dat? Hellup!
Advies: koop een anti statische platenborstel klik

Als je een nieuwe vilten platenmat hebt kan er in het begin wat pluizen. Zelf meegemaakt met een Akai. Naar verloop van tijd wordt dit veel minder. Persoonlijk raad ik je dan ook aan een switch te maken naar een rubberen of kurken platenmat.

• O88088
  • Laatst online: 07:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TP8k1gr5Gsj8kiYLfQ0HQfPd/medium.jpg

Wat een fantastisch album is dit eigenlijk O+

• Vintage1967
musicfreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:05:
Dank voor alle uitleg over de protrractors. Ik ga ik over een poosje nog eens goed naar kijken. Het ontbreekt momenteel even aan tijd...

[...]

Je hebt gelijk. Het staat niet op vinylengine. Maar is wel via die site te vinden.
Uiteindelijk is het tooltje te downloaden op http://www.conradhoffman.com/chsw.htm
Derde regel van boven 'Custom arc template generator...'

Handleiding lezen, parameters verzamelen en gaan met die banaan!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Wij kregen net een aanbieding van 600 blues en jazz lp's van een overleden vriend. Onze vingers jeuken om door verzameling heen te gaan.

Ik weet dat hij het waardeerd dat wij de verzameling eer aan doen. Blues aanbieder als ik ben kan ik jazz ook prima hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 02-02-2017 16:56 ]

• ksborg
De Knosti van een collega geleend om eens te testen. Nog een echte "Made in W. Germany". M'n zwaar vervuilde Status Quo album er doorheen gehaald... Zo zeg, wat een verschil. Ik ben om, ik wil ook zo'n ding! :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
O88088 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:33:
[afbeelding]

Wat een fantastisch album is dit eigenlijk O+
Geluid, jazeker.

Muziek, tja het is voor mij te analytisch perfect (en daardoor droog) gespeeld om het mooi te vinden. (net alsof je een robot hoort spelen die perfect de essentie van een mens benadert)

However vind ik de Dire Straits toch soms ook wel leuk om af en toe op te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 02-02-2017 20:41 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Bestla schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:54:
Wij kregen net een aanbieding van 600 blues en jazz lp's van een overleden vriend. Onze vingers jeuken om door verzameling heen te gaan.

Ik weet dat hij het waardeerd dat wij de verzameling eer aan doen. Blues aanbieder als ik ben kan ik jazz ook prima hebben.
Gaaf man! Ben je van plan om de gehele collectie zelf te houden? Mocht je eventueel toch een deel van de hand doen, ben ik zeer geintresseerd in wat Jazz platen.

In dat geval mag je mij zeker een PM sturen ;)

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Bestla schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:54:

Ik ben dan vooral ook van de Blues, Jazz wat minder. 27-4 naar Walter Trout, nu al zin in.

Slecht idee... Hoe laat?

• FreshM
ksborg schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:32:
De Knosti van een collega geleend om eens te testen. Nog een echte "Made in W. Germany". M'n zwaar vervuilde Status Quo album er doorheen gehaald... Zo zeg, wat een verschil. Ik ben om, ik wil ook zo'n ding! :)
Die Knosti-reiniging maakt een verschil, hè? Ik heb er laatst ook 1 gekocht. Bij de eerste keer spelen van een gewassen plaat blijft er wel veel residu aan de naald hangen vind ik, maar het resultaat van de reiniging is verbluffend.

• ksborg
FreshM schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:36:
[...]

Die Knosti-reiniging maakt een verschil, hè? Ik heb er laatst ook 1 gekocht. Bij de eerste keer spelen van een gewassen plaat blijft er wel veel residu aan de naald hangen vind ik, maar het resultaat van de reiniging is verbluffend.
Ik had dat album eigenlijk een beetje afgeschreven. Hij was veel erger dan ik dacht... En hij is nog steeds behoorlijk slecht, maar da's gewoon slijtage. De ruis is ontzettend afgenomen en hij is nu prima luisterbaar. Nou is het natuurlijk ook geen muziek waarbij het heel erg uitmaakt, de geluidskwaliteit doet er minder toe dan bij sommige andere albums.

Dat gezegd hebbende, Phil Collins - Face Value is er ook aardig op vooruit gegaan :).

Keer je naald poetsen is het grootste probleem niet. Blijft inderdaad wel wat meuk aan hangen na het spelen. Maar dat schijn je ook wel weer te kunnen verhelpen door andere vloeistof te gebruiken.

• FreshM
ksborg schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:48:
[...]
Keer je naald poetsen is het grootste probleem niet. Blijft inderdaad wel wat meuk aan hangen na het spelen. Maar dat schijn je ook wel weer te kunnen verhelpen door andere vloeistof te gebruiken.
Zo blijkt een schijnbaar grijsgedraaide plaat dus vaak gewoon vies. Er zit sowieso veel verschil in opnames net als bij cd's. En een borsteltje doet wonderen, al is het residu van de Knosti wel erg plakkerig.
Even een vraag voor de mensen met een Thorens platen speler:
Hoe vaak moeten jullie de aandrijfsnaar haar vervangen?

Ik moet inmiddels voor de tweede keer in 2,5 jaar tijd de aandrijfsnaar vervangen... De snaar loopt de laatste dagen namelijk meerdere malen van de motor pouli of de binnenste draaiplateau af... De snaar staat ook wat minder strak...

Is het normaal dat de snaar van een Thorens TD-318 zo snel versleten is?
Ik kan me voorstellen dat snaren op een Thorens platen speler sneller slijten, maar 1 tot 1,5 jaar is toch wel erg snel voor mijn gevoel...

Bij mijn MC crypt speler was de snaar na 6 a 7 jaar versleten met een draaiplateau van ongeveer 1,5 KG... Dus dan zou ik verwachten dat de snaar op mijn Thorens speler met draaiplateau van om en nabij 3 KG het minimaal 3 jaar volhoudt... Maar dat doen de snaren van Thorens zelf die ik gekocht heb vooralsnog niet...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb geen Thorens maar een goedkope belt-drive dj-tafel, gekocht in 2003 of iets in die richting en die snaar heb ik nog nooit hoeven vervangen.

• Vintage1967
rcor schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:59:
Hoe vaak moeten jullie de aandrijfas haar vervangen?

Ik moet inmiddels voor de tweede keer in 2,5 jaar tijd de aandrijfsnaar vervangen...
De snaar van mijn TD166 is nu ruim 1 1/2 jaar, niet origineel (Thakker). Na een jaar begon de rek er uit te raken. Vanaf dat moment help ik mijn draaiert zelf even met op toeren komen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dagelijks een album of twee draai.Of het met een Thorens snaar beter zal gaan, weet ik niet. Dat ga ik ervaren als ik de snaar de komende maanden ga vervangen.

• cmndr_adama
Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een Thakker snaar om de TD 165, die werkt nog prima en start nog snel zonder 'aanslingeren'. De oude no name snaar die er daarvoor op zat was niet zo strak meer maar liep er ook niet af. 2x vervangen in 2,5 jaar lijkt me persoonlijk wat snel. Heb je al geprobeerd om de pouli en het plateau te reinigen? Bij mijn Thorens had ik in het begin wel wat slip, een goede schoonmaakbeurt heeft dat toen verholpen.

Verwijderd

rcor schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:59:
Hoe vaak moeten jullie de aandrijfsnaar haar vervangen?

Ik moet inmiddels voor de tweede keer in 2,5 jaar tijd de aandrijfsnaar vervangen... De snaar loopt de laatste dagen namelijk meerdere malen van de motor pouli of de binnenste draaiplateau af... De snaar staat ook wat minder strak.....
Ik heb bij aankoop van mijn TD-166MKII direct de snaar vervangen voor een nieuwe originele Thorens snaar.
Sindsdien heb ik hem nog niet hoeven vervangen. Zal nu wel zeker 3 jaar geleden zijn gok ik zo.

Ik weet verder natuurlijk niet hoeveel jij de speler gebruikt vergeleken met mij. Dus ik kan daar eigenlijk niet veel zinnigs over zeggen.

• maartend
Cap schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:23:
[...]

Gefeliciteerd: prima no-nonsense draaitafel, goede kwaliteit arm, motor en plateau. Voorzichtig met de kap, want de lipjes ervan die in de scharnieren steken die zijn niet zo sterk. Verder is het ding aardig "bullet-proof".

Verdere uitleg
hee, hartstikke bedankt. is idd originele element. Maar ik geloof dat die gast waar ik hem (zondag) haal zelf eea schoonmaakt en afsteld. Dus ik zou al een mazzelthje kunnen hebben. En anders lekker middage rommelen.

• Vintage1967
cmndr_adama schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:59:
Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een Thakker snaar om de TD 165, die werkt nog prima en start nog snel zonder 'aanslingeren'. De oude no name snaar die er daarvoor op zat was niet zo strak meer maar liep er ook niet af. 2x vervangen in 2,5 jaar lijkt me persoonlijk wat snel. Heb je al geprobeerd om de pouli en het plateau te reinigen? Bij mijn Thorens had ik in het begin wel wat slip, een goede schoonmaakbeurt heeft dat toen verholpen.
Ik heb en de pully en het plateau met alcohol schoon gemaakt. Ook heb ik de riem met een klein beetje talkpoeder droog gemaakt. Afijn. Misschien heb ik gewoon pech of luister ik te veel vinyl :9 .

Op zich geen drama, maar als je elke 2 jaar een nieuwe snaar en een nieuwe naald nodig hebt omdat je dagelijks draait.............

maartend schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:54:
[...]

hee, hartstikke bedankt. is idd originele element. Maar ik geloof dat die gast waar ik hem (zondag) haal zelf eea schoonmaakt en afsteld. Dus ik zou al een mazzelthje kunnen hebben. En anders lekker middage rommelen.
Mooi, klinkt ie goed dan is het goed. Naaldborsteltje heb je overigens toch wel nodig want die naald wordt snel vuil als je eenmaal platen gaat spelen. Goede gewoonte is even borstelen na elke paar platen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 03-02-2017 16:20 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13

franssie

Save the albatross

Vintage1967 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:00:
[...]
<>Ook heb ik de riem met een klein beetje talkpoeder droog gemaakt. <>
Probeer het eens zonder misschien, kalk poeder wordt juist gebruikt om te slippen bij sommige sporten, talk poeder lijkt me niet wezenlijk anders (ook een mineraal).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ErikRo
En de nieuwe aanwinsten van vandaag.
Was niet de bedoeling ik kwam Iron Maiden ophalen en ging nog even op gok enkele bakken door

The Beat
The Specials
Iron Maiden
Dan Hartman
Philip Glass soundtrack van Mishima
Imagination 2x, echt hele foute disco ;) maar zo lekker relaxed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oOmSuxd8jhwzTOuWOGYvw1Ba/full.jpg

• Vintage1967
franssie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:48:
[...]

Probeer het eens zonder misschien, kalk poeder wordt juist gebruikt om te slippen bij sommige sporten, talk poeder lijkt me niet wezenlijk anders (ook een mineraal).
Thanx voor de tip. Klinkt idd wel logisch.
Zal het eens proberen.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.