maartend schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:44:
Heya.
Dus net een technics SL-3200 gekocht. Originele element zit er nog in. Nu heb ik net op vinylengine gekeken,, maar ik zie buiten de manual om nix staan voor dat ding.
Ik zou dus wel eens willen weten wat een leuk element is dat er in past.
Wat zijn nog de sites die ik absoluut moet bekijken nu ik terug naar vinyl ga?
Gefeliciteerd: prima no-nonsense draaitafel, goede kwaliteit arm, motor en plateau. Voorzichtig met de kap, want de lipjes ervan die in de scharnieren steken die zijn niet zo sterk. Verder is het ding aardig "bullet-proof".
Originele element (EPC-270c neem ik dan aan?) is prima, je kan er vervangingsnaalden voor kopen mocht het nodig zijn. Is de naald "op" koop dan een nieuwe van goede kwaliteit, een elliptische. Ruim verkrijgbaar op ebay. Een AT95E kopen kan ook, maar is niet beter of goedkoper.
Maar eerst voordat je oordeelt de bestaande naald goed schoonmaken: even van het element afschuiven, plat op tafel leggen, dan met naaldborsteltje met een druppel alcohol het naaldje schoonmaken. Altijd met de naaldrichting meeborstelen. Natuurlijk voorzichtig en met beleid, maar wel goed veel borstelen, de oude kit die erop zit is er niet na 3 borstelbewegingen verdwenen zeg maar.
Protractor heb je niet nodig: gewoon conform handleiding afstellen op 52mm vanaf de achterkant van het rubbertje van de SME aansluiting op de headshell tot de naaldtip gemeten. Nauwkeurig meten met een lineaal of schuifmaat.
De naald moet daarbij netjes recht worden uitgelijnd, dat zie je het beste door recht vanaf de achterkant van de headshell, dus vanaf de SME aansluitpunten, naar de naald te kijken. Als je precies recht van achteren kijkt moet de naald ook precies parallel staan: 1 of 2 graden afwijking kun je zo al zien.
Gemakkelijker kan het niet. Je kan ook deze "gauge" kopen maar nodig is het niet:
http://www.albepro.nl/tec...cs-overhang-gauge-nl.html
Het is niet preciezer of beter, want je moet nog steeds turen en ook zorgen dat de naald parallel aan de headshell staat op de manier zoals ik net uitgelegd heb.
Tot slot ook nog even met alcohol op een wattenstaafje de 4 vergulde contactpunten op de headshell én in de aansluiting van de arm schoonmaken.
Arm balanceren + naalddruk en anti-skating instellen zoals uitgelegd in handleiding, voor dit element is 1.8 gram prima.
Klaar, spelen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Cap op 02-02-2017 16:47
]