Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 594.800 views

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 15:11
Crime of the Century moet ik nog een keer een wat minder knetterende versie van hebben, is wel erg lekker, zowel muziek als de opname zelf.

Heb m'n 3 Aldi-lp's weer teruggekregen (kerst cadeau), Prince/U2/Ed Sheeran (ben benieuwd) en gisteren bij de Flying Tiger (lol) een George Harrison (omdat George Harrison) en Guardians of the Galaxy lp meegenomen... nog meer benieuwd wat dat doet

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-03 21:14
In afwachting van de levering van de bestelde binnen- en buitenhoezen, heb ik vanavond reinigingsvloeistof gebrouwen en 12 schijfjes door de Knosti-wasstraat gehaald. Nu laten drogen en later vanavond eens luisteren naar een schone Gentle Giant en Magna Carta. :9

Op dit moment zit (eigenlijk moet ik zeggen 'hangt') mijn puberdochter mee te jubelen met een deuntje op haar smartphone :'( .

Ik zal zo maar gaan schuilen onder de koptelefoon. Even naar goede en vooral goed-klinkende muziek luisteren oOo .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Vandaag een ritje van Merselo (bij Venray in Limburg) naar Enschede gehad... Aldaar heb ik mijn Dual 1226 platen speler en Akai GX-225D bandrecorder opgehaald nadat beiden volledig gerestaureerd zijn... Nu ben ik beiden aan het testen door de Dual 1226 een volledig album van Dire Straits (Brothers In Arms) te laten afspelen en deze rechtstreeks via een Musical Fidelity V-LPS Phone preamp de bandrecorder in te sturen die de boel aan het opnemen is (volledig analoog geluidspad)... Klinkt zeer goed moet ik zeggen, als ik met de monitor knop speel (monitoren van wat de source laat horen en wat de tape laat horen) hoor ik geen verschil tussen de tape of de source, super goed dus!

Ik ben dus weer helemaal happy! Uiteraard nodigt dit uit tot een filmpje welke ik op YouTube heb geplaatst:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2Sq6BwrqpaM&feature=youtu.be]

Edit 20:34 uur:
Het filmpje hakkelde nogal, iets wat op de telefoon niet gebeurd... Nu opnieuw aan het uploaden...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 27-12-2016 20:34 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

hmm.. bij mij werkt die gewoon... Staat wel op verborgen en alleen mensen met een directe link kunnen 'm kijken... Dus dat zou geen probleem mogen zijn... Het hakkelen is bij mij gelukkig nu ook weg, ik heb daarvoor het filmpje opnieuw ge-upload naar YouTube... Wellicht even deze site via CTRL+F5 geforceerd opnieuw laden zodat hij de juiste link gebruikt naar YouTube...

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 27-12-2016 23:59 ]

• Vintage1967
rcor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:20:
Vandaag een ritje van Merselo (bij Venray in Limburg) naar Enschede gehad... Aldaar heb ik mijn Dual 1226 platen speler en Akai GX-225D bandrecorder opgehaald nadat beiden volledig gerestaureerd zijn... Nu ben ik beiden aan het testen door de Dual 1226 een volledig album van Dire Straits (Brothers In Arms) te laten afspelen en deze rechtstreeks via een Musical Fidelity V-LPS Phone preamp de bandrecorder in te sturen die de boel aan het opnemen is (volledig analoog geluidspad)... Klinkt zeer goed moet ik zeggen, als ik met de monitor knop speel (monitoren van wat de source laat horen en wat de tape laat horen) hoor ik geen verschil tussen de tape of de source, super goed dus.
Mooi spul! Hopelijk ga je hier nog lang van genieten! Volgens mij moet dat wel gaan lukken met dit spul.

Absoluut... DP-audio in Enschede is niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste... Maar ze doen zover ik het tot nog toe kan beoordelen allemaal heel goed en doordacht... Goede omschrijving van wat er geconstateerd is en ook eerlijk antwoord als er tijdens de reparatie extra aandachtspunten gevonden kunnen worden die met het blote oog op het eerste moment niet te zien zijn...

Denk hierbij bijv. aan de lager beugels van de Dual 1226, hier kreeg ik te horen dat deze sowieso gesmeerd moesten worden, maar dat de mogelijkheid bestond dat deze verrot waren... Hij kon dat pas zien als ik toestemming gaf om aan de speler te werken...

Het was ook het eerste wat hij gecontroleerd alvorens hij de rest heeft aangepakt om te voorkomen dat dingen eventueel onnodig duur werden als je dit niet wilt laten maken... Erg netjes dus...

Element is afgesteld met een afstel sjabloon, oscilloscoop en een test plaat om tot het beste resultaat te komen...

De bandrecorder heeft een volledige revisie gehad (ook alle lagers, waar dan ook in de bandrecorder) en alle oude componenten zaten netjes een plastic zak zodat je kon zien dat alles vervangen was... Hulde, want meestal gooien ze de spullen die vervangen zijn direct weg en moet je maar aannemen dat ze alles vervangen hebben...
Hoewel ik de oude componenten alsnog daar achter gelaten heb... Condensatoren zijn immers giftig en een groot deel was defect en lekte... Dus niet verstandig om mee te nemen...

Mocht je het zelf allemaal kunnen repareren of vervangen is dat zeker goedkoper, maar ik betwijfel of de kennis van in ieder geval bandrecorders bij de mensen hier ver genoeg gaat om 'm helemaal op orde te krijgen...

Absoluut de moeite waard geweest... Later in 2017 ga ik een oude buizenradio (die mijn opa ooit nog nieuw gekocht heeft) uit de jaren '50 naar DP-audio brengen om op te knappen... Dennis (oprichter van het bedrijf en collega van Jean-Pierre die mijn apparaten onderhanden genomen heeft) heeft daar veel kennis van en weet exact wat er allemaal kan spelen met het spul... Hij heeft ook een buizen tester die buizen van rond het jaartal 1900 nog kan testen (de eerste exemplaren dus)... Dat beloofd veel goeds om het familie erfstuk te laten opknappen...

Nog één pluspunt: 3 maanden garantie op de reparaties die ze uitvoeren...

Verwijderd

Vandaag een ritje van Merselo (bij Venray in Limburg) naar Enschede gehad... Aldaar heb ik mijn Dual 1226 platen speler en Akai GX-225D bandrecorder opgehaald nadat beiden volledig gerestaureerd zijn... Nu ben ik beiden aan het testen door de Dual 1226 een volledig album van Dire Straits (Brothers In Arms) te laten afspelen en deze rechtstreeks via een Musical Fidelity V-LPS Phone preamp de bandrecorder in te sturen die de boel aan het opnemen is (volledig analoog geluidspad)... Klinkt zeer goed moet ik zeggen, als ik met de monitor knop speel (monitoren van wat de source laat horen en wat de tape laat horen) hoor ik geen verschil tussen de tape of de source, super goed dus!

Ik ben dus weer helemaal happy! Uiteraard nodigt dit uit tot een filmpje welke ik op YouTube heb geplaatst:
[video]

Het filmpje hakkelde nogal, iets wat op de telefoon niet gebeurd... Nu opnieuw aan het uploaden...
Als je kwaliteit wilt laten horen via YouTube dan gaat dat simpelweg niet.
Je digitaliseert nl geluid met te lagere kbps...

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:06:
gisteren bij de Flying Tiger (lol) een George Harrison (omdat George Harrison) en Guardians of the Galaxy lp meegenomen... nog meer benieuwd wat dat doet
Oh? Interessant! Ik had een poosje terug ergens opgevangen dat de Flying tiger ook LP's had maar heb ze nooit gezien. De medewerkers wisten er ook niks van. Bij welk filiaal was je? Hadden ze nog meer titels? Ben benieuwd of ze ook wat in Amersfoort hebben liggen. Op de site zie ik zo niks staan, ook niet bij de nieuw in december / januari items.
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:02:
[...]

Als je kwaliteit wilt laten horen via YouTube dan gaat dat simpelweg niet.
Je digitaliseert nl geluid met te lagere kbps...
Dat was ook niet mijn bedoeling... Ik wilde alleen laten zien dat de spullen weer werken...

Als ik de geluidskwaliteit wilde laten horen had ik de opname daarna via de pc moeten digitaliseren naar flac of wav formaat... Maar dat was mijn doel nu niet...

• Vintage1967
rcor schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:20:
[...]

Dat was ook niet mijn bedoeling... Ik wilde alleen laten zien dat de spullen weer werken...

Als ik de geluidskwaliteit wilde laten horen had ik de opname daarna via de pc moeten digitaliseren naar flac of wav formaat... Maar dat was mijn doel nu niet...
Digiwatte????? ;) ;) ;)

Je kent ze wel, die youtube filmpjes opgenomen met een of andere smartphone of cam met ingebouwd microfoontje, waarop iemand dan zijn speakers of platenspeler laat horen. En dan komen er van die reacties van kijkers met complimenten hoe vet het wel niet klinkt, die nieuwe speaker of platenspeler, soms compleet met hele analyses van hoe het element of de phono pre daaraan bijdraagt... en dan snap ik het niet meer.

• KeRsTmAnNeKe
musicfreak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:29:
[...]

Oh? Interessant! Ik had een poosje terug ergens opgevangen dat de Flying tiger ook LP's had maar heb ze nooit gezien. De medewerkers wisten er ook niks van. Bij welk filiaal was je? Hadden ze nog meer titels? Ben benieuwd of ze ook wat in Amersfoort hebben liggen. Op de site zie ik zo niks staan, ook niet bij de nieuw in december / januari items.
Was in Gent, Belgie. Hadden paar meer, oa Dire Straits, Abba (goh)... en uh.. weet zo verder eigenlijk niet meer.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Iemand ervaring met lange phono/RCA kabels? Heb toch maar een versterker gekocht nu bol.com 20% korting geeft op Onkyo spullen. Ik wil m'n hele setup dan verplaatsen zodat ik op de bank voornamelijk met een koptelefoon kan luisteren, maar zou het soms toch over de speakers willen. Ik heb dan een kabel van 5 tot 10m nodig. Moet ik nog ergens op letten, of zal dat altijd te veel kwaliteitsverlies opleveren?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Cap schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:04:
Je kent ze wel, die youtube filmpjes opgenomen met een of andere smartphone of cam met ingebouwd microfoontje, waarop iemand dan zijn speakers of platenspeler laat horen. En dan komen er van die reacties van kijkers met complimenten hoe vet het wel niet klinkt, die nieuwe speaker of platenspeler, soms compleet met hele analyses van hoe het element of de phono pre daaraan bijdraagt... en dan snap ik het niet meer.
Tjah, vandaag bij een goede vriendin geweest... Zij heeft weinig te besteden en vindt het geluid uit de laptop speakers goed genoeg in combinatie met een brak YouTube videootje... Helaas is dat tegenwoordig steeds meer regel dan uitzondering...

Gevoel voor wat nu echte kwaliteit is ontbreekt volledig bij de huidige generatie mensen...

Het feit dat die platen speler en bandrecorder nu nog spelen komt door de degelijke kwaliteit... Nu zitten er als mij niet vergis Nichicon fine gold condensatoren in de bandrecorder... Dure audiofile kwaliteits condensators uit japan, maar gaan lang mee...

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

[video]

Wel mooi voorbeeld, brothers in arms was het eerste volledig digitale opname. Bewust door dire straits digitaal opgenomen. Nu moet je eigenlijk eens de 24/96 sacd album eens opzetten. Genieten gewoon.
sugarlee89 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:16:
[...]

Wel mooi voorbeeld, brothers in arms was het eerste volledig digitale opname. Bewust door dire straits digitaal opgenomen. Nu moet je eigenlijk eens de 24/96 sacd album eens opzetten. Genieten gewoon.
Haha, ja.. helemaal niet bij nagedacht toen ik dit op nam... Wellicht dat ik beter Creedence Clear Water Rivavel had kunnen opnemen... Die is wel helemaal analoog... :P

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 09:12
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:24:
[...]
Was in Gent, Belgie. Hadden paar meer, oa Dire Straits, Abba (goh)... en uh.. weet zo verder eigenlijk niet meer.
Ah joh, Abba. Prachtig toch? Ik heb zojuist oude platen van Modern Talking gedraaid. Dus...

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36
Chester schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:33:
Iemand ervaring met lange phono/RCA kabels? Heb toch maar een versterker gekocht nu bol.com 20% korting geeft op Onkyo spullen. Ik wil m'n hele setup dan verplaatsen zodat ik op de bank voornamelijk met een koptelefoon kan luisteren, maar zou het soms toch over de speakers willen. Ik heb dan een kabel van 5 tot 10m nodig. Moet ik nog ergens op letten, of zal dat altijd te veel kwaliteitsverlies opleveren?
Gewoon kwalitatief goede rca kabels kopen. Hier draai ik ook met 5 meter RCA tussen de pre amp en de receiver.

• KeRsTmAnNeKe
FreshM schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:30:
[...]

Ah joh, Abba. Prachtig toch? Ik heb zojuist oude platen van Modern Talking gedraaid. Dus...
Abba is op zijn tijd leuk... maar het is wel zo'n groep die je overal ziet opduiken waar ze vinyl erbij gaan verkopen.

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-03 07:57
Gisteren m'n eerste picture disc ever gedraaid. Je moet er niet te lang naar kijken, maar 't is best gaaf :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t5batLU.jpg

• KeRsTmAnNeKe
Anneke is anders best goed aan te zien hoor

• FreshM
ksborg schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:47:
Gisteren m'n eerste picture disc ever gedraaid. Je moet er niet te lang naar kijken, maar 't is best gaaf :)

[afbeelding]
Mooie plaat (om te zien)!

Die bolle bezorgt best snel; gisteren "Amy Winehouse - Back to Black (Deluxe Edition)" besteld en nu al 'onder de naald'!
Het is een 'half speed mastering' van Abbey Road Studios, dat zou beter geluid moeten opleveren. "Back to Black" klinkt goed, maar niet om over naar huis te schrijven. De bonus-schijf klinkt veel beter.

Afbeeldingslocatie: http://marcorossen.nl/tweakers/amy_winehouse_backtoblack.jpg

Vandaag ook nog bij een vriend gescoord (waarvoor ik hem dankbaar ben):
Simple Minds - Once upon a time
Bronski Beat - The age of consent
Cock Robin - Cock Robin
Wham - Fantastic
Alison Moyet - Raindancing
Tina Turner - Private dancer
Wham - Make it big
Donna Summer - I remember yesterday
En verder nog The Police, Kim Wilde en Jennifer Rush.

Ik kom het weekend wel door. :9

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
FreshM schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:38:
[...]

Mooie plaat (om te zien)!

Die bolle bezorgt best snel; gisteren "Amy Winehouse - Back to Black (Deluxe Edition)" besteld en nu al 'onder de naald'!
Het is een 'half speed mastering' van Abbey Road Studios, dat zou beter geluid moeten opleveren. "Back to Black" klinkt goed, maar niet om over naar huis te schrijven. De bonus-schijf klinkt veel beter.

[[url="http://marcorossen.nl/tweakers/amy_winehouse_backtoblack.jpg"]
Volgens mij is de opname en de mastering van Back to Black sowieso niet om over naar huis te schrijven. Zowel op cd als vinyl teveel opgeschroefd qua loudness.

"Better ask questions before you shoot"

• Chester
  • Niet online
Laatst bij amazon.co.uk een plaat besteld. Meteen ook de laatste keer. Het was niet eens verpakt, ze hadden op de plastic folie een adreslabel geplakt, en zo verzonden... Natuurlijk kwam het beschadigd aan ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4SHe4dc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZQZFy9P.jpg

Gelukkig zijn de platen zelf nog wel heel, dus ik kan er iig van genieten tot ze (hopelijk) met een oplossing komen.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Chester schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:57:
Laatst bij amazon.co.uk een plaat besteld. Meteen ook de laatste keer. Het was niet eens verpakt, ze hadden op de plastic folie een adreslabel geplakt, en zo verzonden... Natuurlijk kwam het beschadigd aan ;(

Gelukkig zijn de platen zelf nog wel heel, dus ik kan er iig van genieten tot ze (hopelijk) met een oplossing komen.
Niet eens in een pizzadoosje van de pizza die de medewerkers van Amazon tijdens de lunch hadden genuttigd ?
Wel schandalig voor zo`n groot bedrijf.

Ik neem altijd een pizza doos mee (zo`n eentje van dik karton van de supermarkt) als ik weer eens een rondje kringloop doe, superhandig en past precies.

How do you save a random generator ?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15
Bijna ongelofelijk dat ze zo een plaat versturen.
Ik bestel nooit wat bij amazon, maar is het daar makkelijk om dingen gratis te ruilen of je geld terug te krijgen zoals op ebay?

"man is not truly one, but truly two,"

• Chester
  • Niet online
enchion schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:11:
[...]

Niet eens in een pizzadoosje van de pizza die de medewerkers van Amazon tijdens de lunch hadden genuttigd ?
Wel schandalig voor zo`n groot bedrijf.

Ik neem altijd een pizza doos mee (zo`n eentje van dik karton van de supermarkt) als ik weer eens een rondje kringloop doe, superhandig en past precies.
Idd. Ik bestel al jaren bij amazon, dit is de eerste keer dat ik iets zo slecht 'verpakt' ontvang...
mr_petit schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:38:
Bijna ongelofelijk dat ze zo een plaat versturen.
Ik bestel nooit wat bij amazon, maar is het daar makkelijk om dingen gratis te ruilen of je geld terug te krijgen zoals op ebay?
Daar gaan ze meestal wel goed mee om. Maar ik heb nu dus geen fatsoenlijke doos om het in terug te sturen, ben benieuwd wat ze gaan voorstellen. Het komt ook wel eens voor dat ze je gewoon een nieuwe sturen.

• FreshM
Chocovla schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:10:
[...]

Volgens mij is de opname en de mastering van Back to Black sowieso niet om over naar huis te schrijven. Zowel op cd als vinyl teveel opgeschroefd qua loudness.
Klopt, met name de stem van Amy klinkt wat overstuurd. De geluidstechnicus van de bonusdisc daarentegen was overduidelijk de betere.

• FreshM

[afbeelding]

[afbeelding]

Zonde! Ik heb eens een kromme plaat van Amazon UK ontvangen. De service was goed moet ik zeggen. Ik kreeg een nieuw exemplaar en hoefde de kromme plaat niet terug te sturen.

Excuses voor twee posts na elkaar. Ik had ze samen moeten voegen.

[ Voor 4% gewijzigd door FreshM op 31-12-2016 21:34 ]

• Chester
  • Niet online
En opgelost. Ik krijg een nieuwe, en als ik tevreden ben mag ik deze terug sturen :)

• Viking Kvinne
Ook voor mijn vinylvrienden hier natuurlijk de beste wensen en veel draaigenoegen voor 2017.

:p
Ook ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar en muzikaal 2017 toe!

• Vintage1967
Alle beste wensen voor jullie allemaal. Heel veel mooie muzikale momenten maar vooral een goede gezondheid!

• ksborg

[afbeelding]

[afbeelding]

Kreeg er één in veel beroerdere staat en die zat wel in een doos. Inmiddels retour geregeld met de verkoper. Vroeg of ik met gedeeltelijke refund akkoord ging, maar aangezien het een limited edition is niet akkoord gegaan.

Maar goed, die had in elk geval nog een doosje :+

[ Voor 3% gewijzigd door ksborg op 01-01-2017 14:03 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[afbeelding]

[afbeelding]

Amazon zelf verstuurt over het algemeen netjes in record mailers, was dit niet een verkoper *via* amazon?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Amazon zelf verstuurt over het algemeen netjes in record mailers, was dit niet een verkoper *via* amazon?
Daat zat ik ook aan te denken idd. Ikzelf krijg altijd keurig verpakte elpees van Amazon dus ik heb dit nog nooit meegemaakt. En ze doen zeker niet moeilijk bij klachten.

• Chester
  • Niet online
Ik heb dit ook nooit meegemaakt bij amazon, en ik bestel er al jaren. Maar ze hebben het erg snel opgelost, ik krijg gewoon een nieuwe :)

• ksborg
Vraag aan jullie: hoe erg is dit?

YouTube: 2016 12 31 11 08 50

En nee, ik bedoel niet de muziek ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ksborg op 03-01-2017 10:45 ]

• Viking Kvinne
Valt wel mee, ik heb ergere gezien.

• ksborg
Viking Kvinne schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:23:
Valt wel mee, ik heb ergere gezien.
Ook nieuw uit seal? En dan alle drie platen in dezelfde conditie?

• Viking Kvinne
ksborg schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Ook nieuw uit seal? En dan alle drie platen in dezelfde conditie?
Neuh, dat niet maar YT staat er vol als je zoekt op Warped Records.
>:)
Viking Kvinne schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:43:
[...]

[video] >:)
Je kunt ook de tool vinyl flat gebruiken als je een oven hebt:

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 03-01-2017 17:19 ]

• ksborg
Viking Kvinne schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:43:
[...]

[video] >:)
Oh ja ik ken het fenomeen, maar zelfs de plaat die ik kreeg op de IFA als promotie van Lenco, de hele dag en ook de hele reis terug in de trein heb meegesleept is nog niet eens zo dramatisch. Gezien deze nieuw was heb ik gebruik gemaakt van m'n retourrecht. Helaas... Als het een plaat van 30 jaar oud is, prima, maar dit is een 2016 release :/

• FreshM
Ik heb gisteren een oude plaat van Amanda Lear op zitten wrijven met een fijne microvezeldoek tot er bijna geen groeven meer in zaten. 🙃 Het album is zo leuk!
Als ik de plaat nu afspeel is de naald binnen 3 minuten zo smerig dat hij over de plaat begint te sliden, vóór ik hem poetste gebeurde dat niet. Heb ik er nu juist vuil ingewreven, of komt het oude vuil juist los? Is het tijd voor een platenwasser?

Edit: Ik zie alleen maar vezels van de doek aan de naald hangen. Wrijf je platen dus alleen licht op met een microvezeldoek, anders heb je ellende. Misschien helpt wassen van de microvezeldoek ook, en van je platen...

[ Voor 25% gewijzigd door FreshM op 03-01-2017 23:58 ]

FreshM schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:04:
Ik heb gisteren een oude plaat van Amanda Lear op zitten wrijven met een fijne microvezeldoek tot er bijna geen groeven meer in zaten. 🙃 Het album is zo leuk!
Als ik de plaat nu afspeel is de naald binnen 3 minuten zo smerig dat hij over de plaat begint te sliden, vóór ik hem poetste gebeurde dat niet. Heb ik er nu juist vuil ingewreven, of komt het oude vuil juist los? Is het tijd voor een platenwasser?

Edit: Ik zie alleen maar vezels van de doek aan de naald hangen. Wrijf je platen dus alleen licht op met een microvezeldoek, anders heb je ellende. Misschien helpt wassen van de microvezeldoek ook, en van je platen...
Een microvezel doek is een slechte doek om je platen mee te wassen... Ze zijn statisch geladen en trekken juist stof aan om ze vast te houden tijdens het poetsen... Helaas maak je je plaat hiermee direct ook weer statisch met alle ellende van dien of trekken ze elkaar aan door de statische lading van zowel je doek als de LP (zoals blijkbaar bij jou gebeurd is, als ik je verhaal mag geloven)...

Je enige mogelijke redding: de plaat wassen in een knostibak met knosti reinigingsvloeistof of QS-audio vinyl cleaner... En dan maar hopen dat alle resten van je microvezel doek uit de LP zijn verdwenen... En dus is het inderdaad tijd voor een platenwasser (hier te koop: https://www.conrad.nl/nl/...p-wasapparaat-345296.html)... Gebruik die microvezel doek dus nooit meer...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 04-01-2017 00:21 ]

• FreshM
rcor schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:10:
[...]

Een microvezel doek is een slechte doek om je platen mee te wassen... Ze zijn statisch geladen en trekken juist stof aan om ze vast te houden tijdens het poetsen... Helaas maak je je plaat hiermee direct ook weer statisch met alle ellende van dien of trekken ze elkaar aan door de statische lading van zowel je doek als de LP (zoals blijkbaar bij jou gebeurd is, als ik je verhaal mag geloven)...

Je enige mogelijke redding: de plaat wassen in een knostibak met knosti reinigingsvloeistof of QS-audio vinyl cleaner... En dan maar hopen dat alle resten van je microvezel doek uit de LP zijn verdwenen... En dus is het inderdaad tijd voor een platenwasser (hier te koop: https://www.conrad.nl/nl/...p-wasapparaat-345296.html)... Gebruik die microvezel doek dus nooit meer...
Om de plaat licht stofvrij te maken door de doek er bijna overheen te laten zweven mag toch wel? Nooit meer microvezel lijkt me nou ook weer wat overdreven.

Je mag me geloven, het is echt gebeurd. Dan bedoel ik verwijderen van vingerafdrukken en andere vetvlekken door grondig opwrijven met een microvezeldoek in de groefrichting. De naald hangt vervolgens om de paar minuten vol met microvezels van de doek, zo lijkt het.

Ik volg je advies en ga eens kijken naar zo'n Knosti-platenreiniger, want diepreinigen met een microvezeldoek doe ik nooit meer. Dank voor de tips!
FreshM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:35:
[...]

Om de plaat licht stofvrij te maken door de doek er bijna overheen te laten zweven mag toch wel? Nooit meer microvezel lijkt me nou ook weer wat overdreven.

Je mag me geloven, het is echt gebeurd. Dan bedoel ik verwijderen van vingerafdrukken en andere vetvlekken door grondig opwrijven met een microvezeldoek in de groefrichting. De naald hangt vervolgens om de paar minuten vol met microvezels van de doek, zo lijkt het.

Ik volg je advies en ga eens kijken naar zo'n Knosti-platenreiniger, want diepreinigen met een microvezeldoek doe ik nooit meer. Dank voor de tips!
Een microvezel doek is statisch geladen... Als de plaat zelf nog niet statisch is, zal deze na reiniging met zo'n microvezeldoek dat zeker wel zijn... Een statische plaat trekt nu eenmaal stof en vuil aan en dat wil je nou juist net niet hebben (omwille van verschillende factoren en de vervelende knetterende bijgeluiden van een statische plaat)...

Een knosti haalt deze vettige vingers ook weg, maar dan zonder de LP statisch te maken (sterker nog: een statisch geladen LP is na reiniging in een knostibak veel minder / niet statisch geladen door de anti statische werking van de reinigingsvloeistof)...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 04-01-2017 00:46 ]

• Vintage1967
Zoals eerder gemeld in een van mijn posts:

- plaat wassen met Knosti (of luxer apparaat ;) );
- nieuwe antistatische binnenhoes en eventueel een buitenhoes;
- voor elke draaibeurt even het platenborsteltje er over;
- GENIETEN!
- na de draaibeurt de naald even afborstelen;
- af en toe de naald reinigen met reinigingsvloeistof;

Gisteren even binnengelopen bij een voor mij nieuwe kringloop.
En na het aftikken van € 2,00 deze twee albums mee mogen nemen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DAjRAXt.jpg

Van Deja Vu is dit het derde exemplaar. Na twee miskopen dan nu eindelijk een héél goed exemplaar. Op een kleine bijna-seamsplit aan de bovenkant na zijn hoes en vinyl een dikke VG++. Dit is trouwens de hoes met de 'echte' foto en het relief in plaats van de volledig gladde / vlakke versie. Hoes en album van Rare Earth zijn zelfs nog beter.

De Knosti moet z'n werk nog doen, maar daar wordt het allemaal alleen maar beter van :9 . Ik wacht trouwens nog even met die wasbeurt. Ik heb zo maar het idee dat ik de komende dagen nog wel een stapeltje albums op de kop ga tikken die dan meteen mee kunnen in de wasstraat. Goed argument voor mijn vrouw: 'Schat, ik bestel nog even 13 albums. Dat is het meest effectieve en efficiënte wat betreft het wassen....' >:).

[ Voor 15% gewijzigd door Vintage1967 op 04-01-2017 09:08 ]

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-03 12:36

Blucky

Still tweaking my profile

Heel gaaf vooral Deja vu, dat is toch wel een van mijn favoriete en eerste platen denk ik.
Ik heb hier heel vaak Knosti's voorbij zien komen, en het is hoogtijd dat ik ook mijn platen ga wassen.

https://www.conrad.nl/nl/...p-wasapparaat-345296.html

Ik koop veel 2de hands en ik weet vrijwel zeker dat flink wat meuk op zit.
nu vraag ik me af wat is het beste middel om je platen mee te wassen.
Ik heb meerdere goedjes/ mengsels voorbij zien komen maar is er een die er echt uitspringt?

[ Voor 7% gewijzigd door Blucky op 04-01-2017 11:46 ]

Feeling lucky...Phunk

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Weet iemand als de Concorde stylus op andere heads te monteren zijn? ik heb hier nog 2 heads voor een Concorde pro maar wil er een andere Concorde stylus op zetten..

het zal wel passen, maar gaat het ook klinken?

[ Voor 13% gewijzigd door Yalopa op 04-01-2017 13:52 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 13:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

FreshM schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:04:

Bovendien laat een microvezeldoekje ook stof áchter... Als een vriend van mij zijn bril er mee schoonmaakt zit ie vol met hele kleine stofjes. Niet doen dus!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Vintage1967
Blucky schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:40:
Heel gaaf vooral Deja vu, dat is toch wel een van mijn favoriete en eerste platen denk ik.
Ik heb hier heel vaak Knosti's voorbij zien komen, en het is hoogtijd dat ik ook mijn platen ga wassen.

https://www.conrad.nl/nl/...p-wasapparaat-345296.html

Ik koop veel 2de hands en ik weet vrijwel zeker dat flink wat meuk op zit.
nu vraag ik me af wat is het beste middel om je platen mee te wassen.
Ik heb meerdere goedjes/ mengsels voorbij zien komen maar is er een die er echt uitspringt?
Ik heb eerst de Knosti-vloeistof die bij de machine zat, gebruikt. Nadeel: het befaamde Knosti--pluisje na het afspelen van een ' schone' LP. Na het verzamelen van informatie en moed, ben ik zelf gaan mengen.

- 2/3 demiwater, Kruitvat
- 1/3 isopropylalcohol, de laatste fles was iets van 98% geloof ik.
- 4 ml wettingagent per liter vloeistof.

Dit werkt voor mij in ieder geval heel goed. Het is gunstig qua prijs, maakt goed schoon en werkt ook nog eens antistatisch. Ik heb het geluk dat ik nogal eens op pad ben voor mijn werk. Zo haal ik de alcohol op in Barendrecht en de wettingagent in Zoetermeer. Dat scheelt weer verzendkosten. Ach ja, Zeeuws hè :+ .

Realiseer je wel dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. Zo zijn er die zweren bij een bepaald merk vloeistof. Je zal dus uiteindelijk zelf moeten ervaren wat jij het beste vindt. En hé, dat maakt het ook weer zo leuk!

Oh ja, binnen- en buitenhoezen heb ik laatst bij Large besteld. Van allebei 100 stuks >:) . Ik heb daarbij eens niet voor de goedkoopste buitenhoezen gekozen, en daar ben ik heel tevreden over. Daar waar de goedkopere als een soort ballon werken bij het terug zetten van het album, blijft het album bij deze hoezen gewoon beter zitten. Okee, de hoezen met gestanste randen zijn nog veel beter (eigen ervaring) maar ook weer behoorlijk wat duurder. Maar goed, ik kan dus weer even vooruit..........

Laat wel weten wat is geworden en wat je ervaringen zijn. Altijd leuk en leerzaam.

• Vintage1967
Yalopa schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:52:
Weet iemand als de Concorde stylus op andere heads te monteren zijn? ik heb hier nog 2 heads voor een Concorde pro maar wil er een andere Concorde stylus op zetten..

het zal wel passen, maar gaat het ook klinken?
Als je de naalden en elementen toch al hebt, zou ik zeggen: gewoon proberen.
Voor je je element sloopt wel even de compatibiliteit checken. Mogelijk waardevolle sites daarbij zijn:

www.thakker.com
www.pickupnaald.nl
www.pickupnaalden.com

En waarom post je het type naald en element hier niet gewoon, meteen met een foto? Er is hier genoeg kennis beschikbaar.

Succes!

Verwijderd

Vintage1967 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:45:
[...]

Ik heb eerst de Knosti-vloeistof die bij de machine zat, gebruikt. Nadeel: het befaamde Knosti--pluisje na het afspelen van een ' schone' LP. Na het verzamelen van informatie en moed, ben ik zelf gaan mengen.

- 2/3 demiwater, Kruitvat
- 1/3 isopropylalcohol, de laatste fles was iets van 98% geloof ik.
- 4 ml wettingagent per liter vloeistof.

Dit werkt voor mij in ieder geval heel goed. Het is gunstig qua prijs, maakt goed schoon en werkt ook nog eens antistatisch. Ik heb het geluk dat ik nogal eens op pad ben voor mijn werk. Zo haal ik de alcohol op in Barendrecht en de wettingagent in Zoetermeer. Dat scheelt weer verzendkosten. Ach ja, Zeeuws hè :+ .

Realiseer je wel dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. Zo zijn er die zweren bij een bepaald merk vloeistof. Je zal dus uiteindelijk zelf moeten ervaren wat jij het beste vindt. En hé, dat maakt het ook weer zo leuk!

Oh ja, binnen- en buitenhoezen heb ik laatst bij Large besteld. Van allebei 100 stuks >:) . Ik heb daarbij eens niet voor de goedkoopste buitenhoezen gekozen, en daar ben ik heel tevreden over. Daar waar de goedkopere als een soort ballon werken bij het terug zetten van het album, blijft het album bij deze hoezen gewoon beter zitten. Okee, de hoezen met gestanste randen zijn nog veel beter (eigen ervaring) maar ook weer behoorlijk wat duurder. Maar goed, ik kan dus weer even vooruit..........

Laat wel weten wat is geworden en wat je ervaringen zijn. Altijd leuk en leerzaam.
Leuk om te lezen. Het kan inderdaad heel goed, en stuk goedkoper dan de Knosti of QS cleaner. Zelf gebruik ik 1 deel Isopropylalcohol (99% plus) en 4 delen gedemineraliseerd water (45 cent per liter bij de appie). De Alcohol bestel ik online voor € 7 per liter. Bij 5 flessen geen verzendkosten ;)

Dan nog 2 drupjes Dreft erbij en een scheutje Sun glansspoelmiddel.

Omgerekend iets van €2 per liter in plaats van ongeveer €15 per liter voor de "merken". Zelfde resultaat. En vooral leuk om te doen.

Ook met je eens dat de hoezen met gestansde buitenrand prettiger zijn dan de toch wat oversized standaard hoezen. Bij verticale opslag in een kast bollen die standaard hoezen (zonder rand) op of strubbelen ze tegen bij het terugplaatsen, gedoe. Met gestansde rand zijn ze net wat stugger en blijven ze strakker om de platencover zitten.

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/kd2x5pbid/Full_Size_Render.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 22:04 ]

• KeRsTmAnNeKe
Dat wel, maar die vergelen wel na een tijd (30-40 jaar ? :P) en kan zijn dat de hoes eraan blijft plakken. Er waren iig redenen destijds om niet voor die hoezen te gaan, maar de 'randloze'.

• Vintage1967
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:12:
Dat wel, maar die vergelen wel na een tijd (30-40 jaar ? :P) en kan zijn dat de hoes eraan blijft plakken. Er waren iig redenen destijds om niet voor die hoezen te gaan, maar de 'randloze'.
Inderdaad zijn er die vergelen. Die ik heb zijn ook 30+ en nog niet vergeeld. Heeft op een of andere manier te maken met zonlicht, denk ik. Over het verkleven heb ik ooit ook eea gelezen, maar zelf nooit meegemaakt. Ik vermoed dat je dat voorkomt door een schone, droge album- en buitenhoes te gebruiken. Aan de andere kant heb ik ook niet-gestanste hoezen gezien die verkreukeld en vergeeld waren.

• FreshM
Vintage1967 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Inderdaad zijn er die vergelen. Die ik heb zijn ook 30+ en nog niet vergeeld. Heeft op een of andere manier te maken met zonlicht, denk ik. Over het verkleven heb ik ooit ook eea gelezen, maar zelf nooit meegemaakt. Ik vermoed dat je dat voorkomt door een schone, droge album- en buitenhoes te gebruiken. Aan de andere kant heb ik ook niet-gestanste hoezen gezien die verkreukeld en vergeeld waren.
De binnenhoes van mijn splinternieuwe plaat van Amy Winehouse zat zelfs aan de plaat geplakt en liet witte troep achter. Gelukkig was die gemakkelijk van de plaat af te wrijven. Sommige hoezen zijn ook gewoon té 'strak'. Letterlijk...

• KeRsTmAnNeKe
Komt omdat ze statisch zijn... keer wassen en ze doen het niet meer of stukken minder. Maar vol-papieren binnenhoezen vervang ik gelijk.

• FreshM
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:42:
Komt omdat ze statisch zijn... keer wassen en ze doen het niet meer of stukken minder. Maar vol-papieren binnenhoezen vervang ik gelijk.
Een vriend van me pakt platen gewoon bij de groeven met zijn vingers. Ik gruwel daarvan, en toen zei hij: "Ach, platen zijn ook maar gewoon gebruiksvoorwerpen.".

Zo'n flashback-70s-persoon lacht zich nu rot op ons geduld met het zwarte goud. Vinyl has come a long way... :)

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07-2025
Wow Rare Earth ? ? Dat was in de 70'er jaren één van mijn favoriete bands.
Het begon allemaal met 'Rare Earth In Concert'. Eenmaal geluisterd, meteen verkocht.
Volgens discogs is dit een album uit 1973?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iqlsikQl.jpg
Motown Special Rare Earth, Manufactured by EMI-Bovema-Holland 1977

• Viking Kvinne
FreshM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:30: Sommige hoezen zijn ook gewoon té 'strak'. Letterlijk...
Inderdaad, dan heb je al moeite om de pappieren binnenhoes met plaat uit de buitenhoes te krijgen, en dan moet hij er weer in |:(

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb een leuk bedrag teruggekregen van de belasting. En ik had het impulsieve idee om een vinyl speler te kopen (totale leek). Ik zat te denken aan deze http://www.fluance.com/rt...-cartridge-diamond-needle.

Ik zelf heb nog een logitech z5500 staan. Wat kan ik verwachten qua geluid tov digitale bronnen? Het kan nooit beter klinken toch? Zo'n speler is gewoon gaaf om in huis te hebben en fungeert meer als een eye-catcher? Zeker icm met de albumhoezen.

Ik had al een aantal vinyl albums uitgezocht en samen met de speler kom ik op zo'n 400 dollar uit. Het is vrij prijzig maar ik denk dat vinyl spelers en albums redelijk waardevast zijn.

edit: heb je er trouwens veel onderhoud aan?

[ Voor 4% gewijzigd door TI_Observer op 05-01-2017 12:00 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• KeRsTmAnNeKe
Kan je die in NL kopen? Anders is een Teac TN300 misschien een leuk alternatief.

Qua geluid, denk dat met een goede plaat deze wel redelijk vergelijkbaar moet zijn met digitaal, alleen soms met wat tikken in het geluid. Zorg wel voor een nette platenborstel. Heb door vinyl wel meer muziek ontdekt dan ervoor via digitale bronnen. Ik luister ook meer naar de muziek nu.

Waardevastheid zal op moment wel goed zijn, mits je netjes omgaat met beide. Kan ook zomaar zijn dat over een jaar de vraag naar vinyl ineens gigantisch afneemt en het weer voor 'ouderwetse' prijzen weggaat, as in, hele stapels vinyl zo naar het grofvuil of de kringloop ;p

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Grootste verschil wat je qua geluid gaat merken is de mastering van de platen die vroeger anders was dan nu. Dat is waar ik vaak ook het grote verschil hoor maar een digitale opname die vergelijkbaar opgenomen is klinkt ook goed.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope, helaas. Ze verkopen alleen aan de VS (en wellicht Canada). Dat betekent dat ze dus ook geen 230V versie hebben.

• KeRsTmAnNeKe
12v adaptertje is zo gevonden... maar met verzending ed erbij, als je hem in NL wil hebben zal er wel het nodige bij komen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Allicht is idd de prik omzetten niet zo'n enorm punt, maar d'r is niemand die 't ding hier verkoopt (dat ik weet) en zij versturen 'm ook niet buiten noord-amerika. Ik heb daar ook al 's naar gekeken.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 23:42
Hebben platenspelers tegenwoordig geen snelheidsregelaar meer? Op de modellen die ik zie zit alleen nog een start en stop knop en soms iets om arm te laten zakken en dan ben je wel klaar. Dacht dat dit standaard was net als naalddruk regelen of is dit allemaal anders tegenwoordig?
Google levert niet veel info op hierover.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Viking Kvinne
ErikRo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:36:
Hebben platenspelers tegenwoordig geen snelheidsregelaar meer? Op de modellen die ik zie zit alleen nog een start en stop knop en soms iets om arm te laten zakken en dan ben je wel klaar. Dacht dat dit standaard was net als naalddruk regelen of is dit allemaal anders tegenwoordig?
Google levert niet veel info op hierover.
Als er geen fysieke knop 33/45 opzit dan is het meestal op te lossen als het riem aangedreven is natuurlijk om de riem over de 45 toeren dikke poelie van de motor te laten lopen.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-03 12:49

Arethusa

Niet die server

PE4000 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 00:01:
Wow Rare Earth ? ? Dat was in de 70'er jaren één van mijn favoriete bands.
Het begon allemaal met 'Rare Earth In Concert'. Eenmaal geluisterd, meteen verkocht.
Volgens discogs is dit een album uit 1973?

[afbeelding]
Motown Special Rare Earth, Manufactured by EMI-Bovema-Holland 1977
Bij mijn stamkroeg draaien ze de lange versie van "Get Ready" in de weekenden. Tijdens die 20-22 minuten gaat de laatste ronde in. Je hebt dus 1 lied de tijd om nog iets te halen voordat de bar sluit :D Dat draaien ze al decennia lang daar. Vanwege die reden heb ik de plaat waar "Get Ready" op staat ook gekocht.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• TI_Observer
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:05:
Kan je die in NL kopen? Anders is een Teac TN300 misschien een leuk alternatief.

Qua geluid, denk dat met een goede plaat deze wel redelijk vergelijkbaar moet zijn met digitaal, alleen soms met wat tikken in het geluid. Zorg wel voor een nette platenborstel. Heb door vinyl wel meer muziek ontdekt dan ervoor via digitale bronnen. Ik luister ook meer naar de muziek nu.

Waardevastheid zal op moment wel goed zijn, mits je netjes omgaat met beide. Kan ook zomaar zijn dat over een jaar de vraag naar vinyl ineens gigantisch afneemt en het weer voor 'ouderwetse' prijzen weggaat, as in, hele stapels vinyl zo naar het grofvuil of de kringloop ;p
Thanks, ja ik ben op zoek naar een semi-pro speler die er redelijk klassiek/antiek uitziet. Maar ik moet dan hifi speakers erbij kopen ipv aansluiten op z5500?

• Chester
  • Niet online
sheez88 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:04:
[...]

Thanks, ja ik ben op zoek naar een semi-pro speler die er redelijk klassiek/antiek uitziet. Maar ik moet dan hifi speakers erbij kopen ipv aansluiten op z5500?
Wanneer ik via m'n speakers luister, gebruik ik de z906. Wat mij betreft klinkt het prima. Hifi speakers zullen vast beter klinken. Maar je hebt die z5500 al, luister er eerst even naar, als het je niet bevalt, kun je altijd nog nieuwe speakers halen?

• ErikRo
Oh nee sorry ik bedoelde de fijnafstelling. Er zit wel 33/45 op maar vroeger moesten ee blokjes stilstaan dan wist je dat hij op snelheid was. Zo niet dan even aan knopje draaien je zag het aan stroboscoop lampje heette dat vroeger dacht ik.
En op veel zie ik dat niet meer dus wat dan...
Viking Kvinne schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Als er geen fysieke knop 33/45 opzit dan is het meestal op te lossen als het riem aangedreven is natuurlijk om de riem over de 45 toeren dikke poelie van de motor te laten lopen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
Zo. Mijn spul staat ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/acgspDoexZe2oHgss6d7RCkD/medium.jpg
Boven naar beneden: SL-5, SH-8028, SU-Z11, ST-Z25, RS-B105 + SB-3010 speakers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l2dH7cxkHaDfqFqoy92I5IaU/medium.jpg

Allemaal Technics dingetjes :) Kost allemaal niet veel maar het klinkt naar mijn mening uitstekend. En toevalligerwijs passen platen perfect in m'n IKEA kast.

• Vintage1967
ErikRo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:36:
Oh nee sorry ik bedoelde de fijnafstelling. Er zit wel 33/45 op maar vroeger moesten ee blokjes stilstaan dan wist je dat hij op snelheid was. Zo niet dan even aan knopje draaien je zag het aan stroboscoop lampje heette dat vroeger dacht ik.
En op veel zie ik dat niet meer dus wat dan...

[...]
Waarschijnlijk heb je dan te maken met een snaar-aangedreven speler. De direct drives hebben wel de fijnregeling, ofwel pitchcontrol. Zelf heb ik een direct drive Dual 704 (met stroboscoop en pitchcontrol) en een snaal aangedreven Thorens TD166 (dus zonder....).

• ErikRo
Stomme vraag misschien maar kunnen snaar spelers dan niet meer van hun snelheid afraken dat je geen fijnregeling nodig hebt?
Vintage1967 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Waarschijnlijk heb je dan te maken met een snaar-aangedreven speler. De direct drives hebben wel de fijnregeling, ofwel pitchcontrol. Zelf heb ik een direct drive Dual 704 (met stroboscoop en pitchcontrol) en een snaal aangedreven Thorens TD166 (dus zonder....).

• ksborg
Vintage1967 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:22:
[...]

M'n Technics SL-23 met snaaraandrijving heeft ook pitch controls :). Maar goed, die is dan ook wel oud. Op nieuwe spelers zie ik het inderdaad niet veel meer. Alleen de AT en Reloop DJ tafels hebben het wél. Maar ja, direct drive :)

• KeRsTmAnNeKe
sheez88 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:04:
[...]

Aansluiten op z5500 is geen probleem. Probleem is dat het signaal van een platenspeler normaal gezien te zacht is voor welke versterker of actieve speakerset (zoals je z5500) dan ook, daaorm heb je een voorversterker nodig. maar de genoemde speler heeft dit er al in zitten en kan je dus zo aansluiten (mits je z5500 een tulpstekker heeft, anders met verloop.

Over die fijnafregeling, ik heb een Sony die dat niet heeft, gewoon direct drive.

[ Voor 6% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 05-01-2017 14:54 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ErikRo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:45:
Stomme vraag misschien maar kunnen snaar spelers dan niet meer van hun snelheid afraken dat je geen fijnregeling nodig hebt?

[...]
Jawel. Maar een speler zonder maken is goedkoper natuurlijk.

Meestal zit er wel ergens een potmetertje om alsnog de fijnregeling in te kunnen stellen, maar op een tafel zonder strobe heb je dan wel een testplaat en licht nodig.

• KeRsTmAnNeKe
Denk op veel Rega/Pro-Ject spelers niet. Das gewoon een motortje wat draait en de overbrengingen ism riempje zorgen voor de juiste snelheid. Of iets te snel zoals veel Rega's.

• TI_Observer
Waar kun je eigenlijk online goedkope (nieuwe) lp's kopen? Ik was op zoek naar https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
maar 50 euro is wel een beetje gortig, op amazon is die maar 22 dollar ter vergelijking

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/InqYuaC4og0JknXkYgS0MXnG/full.jpg

Een als defect verkochte Dual 704. Deze had nog een DIN aansluiting, dat was defect nummer 1: Deze gaf een erg harde aardebrom. Ik heb de din connector vervangen door RCA en dat heeft het opgelost.
Het 2e probleem was een gebroken headshell kabeltje, bij de 704 zijn die niet los te vervangen maar zitten vast in een adapter. Bij Thakker hebben ze die adapters een stuk goedkoper dan hier, meteen besteld en vandaag ontvangen. Via Marktplaats ook goedkoop een nieuwe AT95ex op de kop getikt, uiteraard was de naald van het Grado F2 element dat er onder hing ook versleten. Inmiddels klaar met afstellen staat ie nu z'n ding te doen :)

Ik blijf het gaaf vinden dat zulke oude apparatuur (bijna 40 jaar) het nog zo goed doet, zeker in vergelijking met de huidige spelers 8)

[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 05-01-2017 22:41 ]

• Vintage1967
sheez88 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:56:
Waar kun je eigenlijk online goedkope (nieuwe) lp's kopen? Ik was op zoek naar https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
maar 50 euro is wel een beetje gortig, op amazon is die maar 22 dollar ter vergelijking
Ik wil nog wel eens slagen bij Large.nl, die hebben voornamelijk rock, metal enzovoort. Ook bij Mediamarkt wil het wel eens lukken. Maar daar moet je eigenlijk wachten op de 3=2 actie die ze zo af en toe hebben. Bij Large loont het wachten ook vaak. Acties als geen verzendkosten of 10% korting zijn soms de moeite. 2e Hands koop ik op MP, Catawiki en een regionale snuffelbeurs. En af en toe slaag ik heel leuk bij een kringloop ergens in het land (zie een van mijn eerdere posts :9 ). Met amazon heb ik geen ervaring.

• ksborg
cmndr_adama schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:40:
Nieuwe aanwinst:
[afbeelding]

Een als defect verkochte Dual 704. Deze had nog een DIN aansluiting, dat was defect nummer 1: Deze gaf een erg harde aardebrom. Ik heb de din connector vervangen door RCA en dat heeft het opgelost.
Het 2e probleem was een gebroken headshell kabeltje, bij de 704 zijn die niet los te vervangen maar zitten vast in een adapter. Bij Thakker hebben ze die adapters een stuk goedkoper dan hier, meteen besteld en vandaag ontvangen. Via Marktplaats ook goedkoop een nieuwe AT95ex op de kop getikt, uiteraard was de naald van het Grado F2 element dat er onder hing ook versleten. Inmiddels klaar met afstellen staat ie nu z'n ding te doen :)

Ik blijf het gaaf vinden dat zulke oude apparatuur (bijna 40 jaar) het nog zo goed doet, zeker in vergelijking met de huidige spelers 8)
Prachtig inderdaad. Ik moet zeggen dat na wat reinigwerk en de Expert/Nagaoka cartridge upgrade ik mijn Technics SL-23 wel begin te waarderen. Helaas wel de AT95E achter me moeten laten. In alle eerlijkheid vond ik het geen goede cartridge. Of hij misschien gewoon niet lekker werkt op die speler of op m'n pre-amp, geen flauw idee... Maar het klonk gewoon niet lekker.
Vooral aanbiedingen in de gaten houden. Gisteren bij Bol.com 2 LP's besteld voor 40 Euro. Het waren:

Jessie Ware - Devotion (normaal 25 Euro)
Norma Jean Martine - Only In My Mind (normaal 32 Euro)

Als je echt specifieke LP's wil hebben > Discogs... Echt absurd veel te verkrijgen. Rating werkt als een soort Ebay dus je kan gelijk zien met wat voor verkoper je te maken hebt. Via daar al een aantal dingen gekocht (meestal iets dat bij de "reguliere" kanalen niet meer te krijgen is)

[ Voor 23% gewijzigd door ksborg op 05-01-2017 23:06 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37
https://www.platomania.nl...yksopp-the-inevitable-end
Alleen wel 3 weken wachten.
En anders even op discogs https://www.discogs.com/sell/release/6274723?ev=rb

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37
Dat hoef je bij een CD-speler niet te verwachten (uitzonderingen daargelaten (al heb ik die niet bij de hand))

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03 21:39
Het loont toch wel om af en toe eens in de kringloopwinkels te gaan kijken. Meestal kom je er honderden James Last-albums en dergelijke tegen, maar soms kom je er toch wel iets leuk tegen. Zo kwam ik er vandaag twee compilaties van The Cure in tamelijk goede staat tegen.

Afhankelijk van het soort materiaal dat je zoekt kunnen eBay, Marktplaats en andere zoekertjessites ook interessant zijn, al heb ik toch wel de indruk dat men met de Vinyl-hype doorgaans toch wel wat meer vraagt dan 5 jaar terug. Discogs is interessant als je naar iets zeldzamer materiaal op zoek bent, maar vaak ook duurder.

Ik heb onlangs ook LPs op amazon.de gekocht en had toch ook wel de indruk dat LPs bij hen toch wel enigzins scherp geprijsd staan.

[ Voor 7% gewijzigd door usr101 op 05-01-2017 23:22 ]

• ksborg
usr101 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:13:
Het loont toch wel om af en toe eens in de kringloopwinkels te gaan kijken. Meestal kom je er honderden James Last-albums en dergelijke tegen, maar soms kom je er toch wel iets leuk tegen. Zo kwam ik er vandaag twee compilaties van The Cure in tamelijk goede staat tegen.

Afhankelijk van het soort materiaal dat je zoekt kunnen eBay, Marktplaats en andere zoekertjessites ook interessant zijn, al heb ik toch wel de indruk dat men met de Vinyl-hype doorgaans toch wel wat meer vraagt dan 5 jaar terug. Discogs is interessant als je naar iets zeldzamer materiaal op zoek bent, maar vaak ook duurder.

Ik heb onlangs ook LPs op amazon.de gekocht en had toch ook wel de indruk dat LPs bij hen toch wel enigzins scherp geprijsd staan.
In onze kringloopwinkel hebben ze dat gelukkig goed opgelost. James Last heeft een hele eigen sectie los van alle andere platen _/-\o_. Niet dat de rest heel veel beter is... Maar goed. Je kan er geluk mee hebben inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door ksborg op 05-01-2017 23:24 ]

• cmndr_adama
ksborg schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:56:
[...]

Prachtig inderdaad. Ik moet zeggen dat na wat reinigwerk en de Expert/Nagaoka cartridge upgrade ik mijn Technics SL-23 wel begin te waarderen. Helaas wel de AT95E achter me moeten laten. In alle eerlijkheid vond ik het geen goede cartridge. Of hij misschien gewoon niet lekker werkt op die speler of op m'n pre-amp, geen flauw idee... Maar het klonk gewoon niet lekker.
de 95ex zou een iets verbeterde versie moeten zijn, al hoor ik het verschil niet. Ik heb de 95e nu gebruikt met m'n Technics, Thorens en nu de Dual. Klinkt voor mij gewoon lekker en krijgt me zeker in beweging, een upgrade naar bv een AT 120 of 440 komt nog wel.

Verder is het natuurlijk een persoonlijke voorkeur en zal het ook afhangen van de rest van de apparatuur. De combinatie hier (Ik gebruik een NAD 7225pe met ingebouwde phono trap en een paar NAD 8225 speakers) klinkt voor mij als een klok, maar ook dat is zeker persoonlijk ;)
Vintage1967 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:41:
[...]
Ik wil nog wel eens slagen bij Large.nl, die hebben voornamelijk rock, metal enzovoort.
Bedankt voor de tip, ik zie dat de Soundgarden albums daar wel erg aantrekkelijk geprijst zijn :9

• ksborg
cmndr_adama schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:27:
[...]

de 95ex zou een iets verbeterde versie moeten zijn, al hoor ik het verschil niet. Ik heb de 95e nu gebruikt met m'n Technics, Thorens en nu de Dual. Klinkt voor mij gewoon lekker en krijgt me zeker in beweging, een upgrade naar bv een AT 120 of 440 komt nog wel.

Verder is het natuurlijk een persoonlijke voorkeur en zal het ook afhangen van de rest van de apparatuur. De combinatie hier (Ik gebruik een NAD 7225pe met ingebouwde phono trap en een paar NAD 8225 speakers) klinkt voor mij als een klok, maar ook dat is zeker persoonlijk ;)

[...]

Bedankt voor de tip, ik zie dat de Soundgarden albums daar wel erg aantrekkelijk geprijst zijn :9
Gezien vergelijkingen die ik overal lees en hoor (voor zover dat via fragmeten op internet mogelijk is) overweeg ik over een jaartje misschien best wel een overstap naar de AT120. Alleen iedereen was ook super enthousiast over de AT95E en iets klopte er gewoon niet aan in mijn oren. Het is best lastig en zeker als je investeert in een duurder element (de Nagaoka is ook een low end van 35 Euro dus daar verlies je nog niet zoveel op) wordt het wel zaak dat je écht zeker weet dat je het juiste koopt.

Oh en AT95 avontuur was geen exemplarisch probleem. Heb er 2 gehad, beide klonken gelijk.

Pre-Amp is een goedkope DAP (31 Euro bij Bax). Yamaha receiver met Jamo S426 speakers

[ Voor 6% gewijzigd door ksborg op 05-01-2017 23:32 ]

• FreshM
Nieuwe aanwinst:
[afbeelding]

Zo'n platenspeler geeft je het ultieme vintage-gevoel als je vinyl afspeelt, en ik begrijp in jouw geval nog heel goed ook. Mooi dat je hem zo hebt weten te herstellen. Koesteren!

Ik meen ergens te hebben gelezen dat de naald van een AT95 EX ook op het element AT95E past. Weet iemand of dat klopt? Is dat een goede - wellicht kleine - update zonder het AT95E element te vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door FreshM op 05-01-2017 23:41 ]

• cmndr_adama
Ja, dat past, het verschil zit 'm in de kleur en voor wat ik weet is de EX naald net iets fijner geslepen. Maar of je het echt gaat merken weet ik niet.

• FreshM
cmndr_adama schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:27:
Ja, dat past, het verschil zit 'm in de kleur en voor wat ik weet is de EX naald net iets fijner geslepen. Maar of je het echt gaat merken weet ik niet.
Thx! Ik ga de ATN95EX-naald proberen.
Om eerlijk te zijn vind ik hem beter passen bij het design van de TEAC TN-300 Cherry. Het oog wil ook wat.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
pman63 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:09:
[...]

Dat hoef je bij een CD-speler niet te verwachten (uitzonderingen daargelaten (al heb ik die niet bij de hand))
Dat is niet specifiek platenspeler eigen, toen had met nog niet de wegsmijt cultuur als nu en waren veel producten qua bouwkwaliteit stuk degelijker.

Zo gebruik ik nog een moulinex mixer, broodsnijder, vleessnijder en diverse andere keukenapparaten uit 1976. Alles nieuw door m'n ouders gekocht toen dr tijd.

Maar mijn laserdisc speler uit 1986 doet t ook nog feilloos, degelijke Japanse bouwkwaliteit van de pioneer reference/elite lijn.

• Viking Kvinne
discogs.com

• Jelte
  • Niet online
probeer je locale platenzaak eens. De mijne (Señor Hernandez in Nijmegen) doet ook aan bestellingen via Facebook Messenger. Das ook online.
En voordeel is dat ik nooit verzendkosten hoef te betalen. Ik haal ze rustig op. En ze hebben alles, zolang het maar te bestellen is bij de gangbare leveranciers.

Daar bovenop steun je ook nog eens een toffe winkel :)

• Viking Kvinne
Jelte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:02:
[...]
probeer je locale platenzaak eens. De mijne (Señor Hernandez in Nijmegen) doet ook aan bestellingen via Facebook Messenger. Das ook online.
En voordeel is dat ik nooit verzendkosten hoef te betalen. Ik haal ze rustig op. En ze hebben alles, zolang het maar te bestellen is bij de gangbare leveranciers.

Daar bovenop steun je ook nog eens een toffe winkel :)
Ik heb twee echte winkels waar ik kom. Die in winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn en die op de Meent in Rotterdam.
Altijd gezellig snuffelen in de bakken tussen gebruikt en nieuw materiaal. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Viking Kvinne op 06-01-2017 08:16 ]

• KeRsTmAnNeKe
pman63 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:09:
[...]

Zou ook erg knap zijn als je een cd speler hebt die na 40 jaar nog werkt :p
Maar de eerste cd spelers zijn volgens mij ook wel degelijk gebouwd, wel gecompliceerder dan een platenspeler (die in basis echt niks voorstellen) wat natuurlijk ook scheelt. En ook de wat meer high-end modellen zullen beter te onderhouden zijn dan de budget consumenten modelletjes.
ksborg schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:23:
[...]

In onze kringloopwinkel hebben ze dat gelukkig goed opgelost. James Last heeft een hele eigen sectie los van alle andere platen _/-\o_. Niet dat de rest heel veel beter is... Maar goed. Je kan er geluk mee hebben inderdaad.
Ook James Last heeft uitzonderingen ... ;-)
Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.