ErikRo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:09:
Ik heb ook de vierkante metalen plaat geprobeerd op te tillen, na losmaken van twee schroeven, om te kijken hoe het er daar onder uitziet, gelekte elco's en zo en of het tussenwiel nog mooi rond is.
Maar helaas de plaat lijkt aan meer schroeven vast te zitten kreeg hem niet los.
Later nog eens naar kijken. De draaischijf zelf zat ook muurvast als niet op te tillen dus als daaronder nog schroeven zitten wordt het nog lastig.
YouTube: Zweischraubdreher - How to open up a Dual turntable
Je moet eerst het plateau verwijderen, daarvoor moet je het spindledopje op de as verwijderen en dan voorzichtig de C-clip die je daaronder aantreft van de as duwen met een tangetje / kleine schroevendraaier. Let op dat ie niet wegspringt. Vervolgens kan je het plateau verwijderen.
Nu kan je de transportschroeven losdraaien en naar de buitenrand duwen zodat ze aan het andere uiteinde uit hun borging schieten. Dan kan je het topchassis eruit tillen, let wel op want je hebt niet zoveel speling met het netsnoer en de phono kabels.
Dat is alleen een uiterlijke kwestie, als je je eraan stoort neem je een spuitbus matte verf, de boel een beetje afplakken en dan ziet ie er zo weer een stuk netter uit. De connectoren onder de headshell moeten wel goed schoongemaakt worden, die zien meestal zwart van de oxidatie. Wat contactspray en dan poetsen met een wattenstaafje en/of tandenborsteltje doet wonderen.
Je kan ook nog even de tulp pluggen van de phono kabel behandelen mochten die zwaar geoxideerd zijn. Dat voldoet op zich prima, maar vind je die oude plugjes toch maar niks en wil je er shiny gouden plugjes op, dan is dat ook zo gebeurt als je een soldeerbout hebt.
Je hebt ook nog een Dual elementhouder nodig, volgens mij is dat bij de 1019 een TK12. Dat zal naast het element zelf het duurste zijn.
Ik denk niet dat ik er nog een heb liggen maar ik zal eens kijken, je weet nooit. Helaas, heb hier een TK24 liggen.
http://link.marktplaats.nl/m1119605764
http://www.ebay.nl/itm/Du...shell-TK-12-/291307467460
http://www.pickupnaalden-...836-headshell-tonar-3057/ErikRo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:09:
Waar ik me ook zorgen over maak is dat de draaischijf iets uit midden lijkt alsof er onder een staaf iets verbogen is, zie ook laatste foto, je ziet daar iets meer ruimte aan 1 kant en bij draaien lijkt de beweging tikje ovaal te draaien ipv echt ronddraaien of zwabberen hoe je het ook wilt noemen.
Dat lijkt me gewoon het losse spindledopje dat niet precies gecentreerd is op de as, of misschien nog wel waarschijnlijker, de mat die niet precies gecentreerd op het plateau ligt. Dat lijkt me geen probleem, het gat van de gemiddelde plaat is waarschijnlijk meer off-center.
Tot slot heb je waarschijnlijk nog een "steuerpimpel" nodig om het automatische mechanisme weer tot leven te wekken, dat is zo'n beetje standaard bij de Duals. Dat is een lullig rubber of siliconen dopje van niks.
http://link.marktplaats.nl/m1117820216
Daarbij zou ik het oude vet van het mechanisme verwijderen en er wat nieuw vet op smeren. Dat is eigenlijk gewoon een must voor een soepele betrouwbare werking. Bijv. een lithiumvet voldoet prima, dat vind je vaak in kogellagervet en consistentvet (o.a. Griffon), maar wellicht heb je wat anders liggen dat ook voldoet, wit siliconenvet bijv.
ErikRo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:09:
Wat denken jullie als je dit ziet? Iets mee te beginnen? ik wil er best een nieuwe cartridge bij kopen om te testen en de boel schoonmaken om te kijken of het wat is maar als er voor €400 aan onderdelen naast moet worden gekocht geloof ik het eigenlijk wel.
Beetje afhankelijk van wat je al hebt liggen, maar je het komt dus neer op:
- Elementhouder 35 euro
- Steuerpimpel 5 euro
- Eventueel nieuwe RCA pluggen 5 euro
Verbruiksmaterialen:
- Een beetje contactspray of iets anders dat oxidatie te lijf gaat, je kan ook met een wattenstaafje brasso aan de slag gaan bijv en daarna nabewerken WD40 en alchohol, dat zal vast ook lukken.
- Een beetje smeervet voor de bewegende delen, heb je vast ook nog wel wat van liggen
- Eventueel een spuitbusje of potje matte verf, een paar euro
Accessoires:
- Een element, dat kan van alles zijn van 25 euro tot enkele honderden euro's. Misschien heb ik nog wel wat voor je dat goed op die arm past, mocht je belangstelling hebben dan zal ik eens kijken.
Even in perspectief:
Als je zo'n Dual 1019 op marktplaats wilt bemachtigen ben je tegenwoordig zo 100 euro kwijt, en er zijn er genoeg die er nog een stuk meer voor willen vangen. En ook dan kan het heel goed zijn dat je nog de steurpimpel nog moet vervangen en de naald ook aan vervanging toe is.
Mijn mening: de kosten zijn niet zozeer het probleem, het ligt er vooral aan of je zelf de uitdaging aan wilt gaan om hem op te knappen. Moeilijk is het allemaal niet, het vereist wel tijd en wat geduld en liefde. Maar ik denk dat je er extra plezier van hebt als het je dan gelukt is.
Heb je er geen zin in dan verkoop je hem voor een zacht prijsje aan mij, dan zorg ik dat hij weer tot leven gewekt wordt ipv bij het vuilnis gezet wordt.
Oh ja, even om een indruk te geven: alleen al het plateau van de Dual 1019 weegt een loeizware 3.4 kg, dat is al ruim meer dan de helft van die hele plastic Lenco 3808 bij elkaar... Ik vind het oude degelijkheid versus nieuwerwetse plastic rommel.
https://www.vinylengine.com/library/dual/1019.shtml
[
Voor 11% gewijzigd door
Cap op 09-01-2017 19:07
]