Dat een element beter spoort, betekent toch niet altijd dat hij ook beter klinkt? Komt meer bij kijken in een mm en mc vergelijking dan alleen tracking lijkt me. Maar ik ben totaal niet technisch om eerlijk te zijn. Heeft ook te maken met slijping: fine line, ellyptisch, conisch etc etc
Ja zo kan ik ook alle argumenten teniet doen....Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:11:
[...]
De reden dat de topmodellen altijd MC zijn is mijns inziens tweeledig: Zoals je zelf aangaf heeft het op electrisch gebied weldegelijk voordelen, en daarbovenop maken merken gewoon graag winst: De topmodellen van veel "audiofiele" apparaten/merken bevatten wel vaker functies die gebaseerd zijn op populaire misvattingen (Buizen, ontbrekende toonregelingen en beveilingscircuits, NOS DACs, zilveren bekabeling,etc etc.) , maar zolang mensen het kopen zou je wel gek zijn als je het niet zou aanbieden.
Het duurste model is nooit het beste.....want de fabrikant wil winst maken......
Dat is een compleet ongefundeerd argument in deze discussie.
En omdat ze dat wel vaker doen....geldt dat ook hiervoor.... tsja.
De hoogst trackende mm die ze momenteel hebben doet 80um volgens hun meetmethode, terwijl ze mc's hebben die 100um doen volgens hun opgave dus die info klopt ook niet.ortofon is overigens wel een goed voorbeeld, als je kijkt naar de tracking capaciteit van hun MM elementen is deze gewoon stelselmatig beter dan die van hun MC elementen. (Informatie die ze zelf geven op hun website)
Vroeger was dat helemaal niet 'algemeen' bekend. Ze zijn op een gegeven moment naar enorm hoge complianties gegaan (30, 40 of nog hoger) omdat ze zo een goede tracking konden krijgen (met name shure en ortofon).Vroeger was dit gewoon algemeen bekend en stond het zo in de literatuur, maar met de komst van het internet is dit een aantal jaar geleden één of andere manier verward geraakt met de electrische voordelen van MC. die je zelf ook beschrijft.
Maar toen liepen ze tegen andere nadelen aan, waardoor nu eigenlijk alle mm's weer onder de 20 zitten met hun compliantie.
Zoals je zelf al aangaf. Om-30, die heeft een complantie van 35.
Suc6 met het vinden van een toonarm+headshell van 2 gram, want dat heb je nodig om op een ideale resonantiefrequentie uit te komen

Snap je nu waarom ik bij mijn eerste post wat preciezer was dan de gemiddelde internetuitspraak?
Ik ben het dus niet met je eens, op basis van de legio argumenten die ik heb aangegeven waarvan je er volgens mij geeneen hebt weerlegt geloof ik
Er zijn prima trackende mm's, (shure, aantal ortofons (zoals je beide al aangaf), philips gp-412/422, B&O mmc6000), maar dat zijn eigenlijk allemaal elementen met een onwerkbaar hoge compliantie. Voor een b&o is dat niet zo'n probleem omdat die niet in een headshell gaan en een custom arm hebben (kan je dus ook alleen maar b&o elementjes kopen als je een tijdmachine hebt), maar voor een normale arm en headshell wil je toch een compliantie onder de 15 oid
Ja dat klopt ook. Tracking is 1 van de vele aspecten die een klankeigenschap kan bepalen.Anoniem: 481702 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:34:
Dat een element beter spoort, betekent toch niet altijd dat hij ook beter klinkt? Komt meer bij kijken in een mm en mc vergelijking dan alleen tracking lijkt me. Maar ik ben totaal niet technisch om eerlijk te zijn. Heeft ook te maken met slijping: fine line, ellyptisch, conisch etc etc
In principe wordt het gemeten met hele harde signalen (tussen de 15 en 50 keer zo hard als dat ooit op een plaat komt als ze zich aan standaarden houden), op 1 frequentie.
Het zegt dus tot op zekere hoogte iets over hoe goed de weergave is bij harde signalen, en wellicht ook bij hoge tonen of binnenste groeven omdat de snijhoek bij zowel harde signalen als hoge signalen als binnenste groeven allemaal stijler wordt. Daarom is een hard, hoog signaal op de binnenste groef ook het moeilijkst af te tasten en worden er in het opnameproces allerlei hogetonenfilters gebruikt naar mate de track meer naar de binnenste groeven staat gepositioneerd. Er zijn in het verleden volgens mij zelfs tracklistings op albums veranderd om dit beter te laten uitkomen.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 21:46 ]
"man is not truly one, but truly two,"
De bespiegelingen van mij zijn in ieder geval gebaseerd op een stuk of 50 elementen waarvan ik van de meeste nog wel opnamen heb, dat is toch zeker ook wel de praktijk. Ik zal als ik er tijd voor en zin in heb nog eens kijken of ik daar een lijn in kan ontdekken wat betreft spoorgedrag... nogmaals zelf heb ik zeker geen "MM versus MC" onderscheid vast kunnen stellen, veel eerder een "goedkoop versus duur" trend die doorkruist wordt door aardig wat uitzonderingen.
Ook daarover is Pain_Bubbles redelijk uitgesproken en afwijkend in zijn opvattingen:Anoniem: 481702 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:34:
Anoniem: 722464 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2"
Maarre: spoorgedrag als te weten de maximale amplitude waarop een element nog goed weet te sporen (mbv een torture test track) is zeker geen alleszeggend iets, hoewel goed sporen (op echte muziek dus) wel een vereiste is voor goede weergave: als de naald de groef niet meer goed kan volgen dan houdt het toch echt op. Ik denk dat wij allen hier het daarover wél eens zijn.
Anders gezegd een "torture test" op spoorgedrag geeft een indicatie over wat het element aan kan, maar als een element niet alle torture tracks haalt is dat nog helemaal geen reden tot zorg. Haalt ie echter de test track niet die overeenkomt met wat ongeveer aan hardste signalen op een muziek lp is opgenomen, dan kan je wel zeggen dat het element niet optimaal presteert. Maar goed, het blijft een discussie want er zijn lp's met extreem veel dynamiek (met name klassieke) waarbij heel veel elementen het moeilijk hebben. Dan kan je zeggen dat het aan het element ligt, maar je kan net zo goed een pleidooi houden dat ze bij de mastering van de lp teveel de grenzen opgezocht hebben...
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 21:53 ]
Anoniem: 722464
Je weerlegt zelf ook niet echt iets:mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:35:
[...]
Ja zo kan ik ook alle argumenten teniet doen....
Het duurste model is nooit het beste.....want de fabrikant wil winst maken......
Dat is een compleet ongefundeerd argument in deze discussie.
En omdat ze dat wel vaker doen....geldt dat ook hiervoor.... tsja.
[...]
De hoogst trackende mm die ze momenteel hebben doet 80um volgens hun meetmethode, terwijl ze mc's hebben die 100um doen volgens hun opgave dus die info klopt ook niet.
[...]
Vroeger was dat helemaal niet 'algemeen' bekend. Ze zijn op een gegeven moment naar enorm hoge complianties gegaan (30, 40 of nog hoger) omdat ze zo een goede tracking konden krijgen (met name shure en ortofon).
Maar toen liepen ze tegen andere nadelen aan, waardoor nu eigenlijk alle mm's weer onder de 20 zitten met hun compliantie.
Zoals je zelf al aangaf. Om-30, die heeft een complantie van 35.
Suc6 met het vinden van een toonarm+headshell van 2 gram, want dat heb je nodig om op een ideale resonantiefrequentie uit te komen
Snap je nu waarom ik bij mijn eerste post wat preciezer was dan de gemiddelde internetuitspraak?
Ik ben het dus niet met je eens, op basis van de legio argumenten die ik heb aangegeven waarvan je er volgens mij geeneen hebt weerlegt geloof ik
De best trackende MM is de OM40 met 90um voor het nieuwe post-2009 model en 95um voor het oudere type, als je deze vergelijkt met een een vergelijkbaar MC element , met vergelijkbare naaldtip en cantilever spoort hij gewoon beter PUNT. Er is wellicht tegenwoordig een iets beter sporend MC element, maar die zal ongetwijfeld een boron/saffier cantilever of een Replicant tip hebben o.i.d.
Ik ben het helemaal met je eens dat het beter sporen deels komt door de hogere compliance, maar dat is gewoon een deel van het totaalplaatje.
Mijn argument met betrekking tot high end merken/modellen ten slotte, was een reactie op je eigen:
"Maar er is natuurlijk ook een reden dat top hifi merken die zówel mm als mc elementen maken, de mc elementen voor zover ik weet zonder uitzondering altijd alle 'topmodellen' leveren".
Een beetje een flauw om zelf een deur te openen en als daarop gereageerd word te roepen "zo kan ik het ook"...
Cap, bedankt voor je reactie. Ik ga me eens oriënteren op een Audio Technica element.
Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:33:
[...]
Audio Technica is net zo prima, niks aan de hand als Technics, en de Japanse sound - als je daar al van kan spreken - kenmerkt zich zeker niet als wollig. Maar dat had je al gemerkt aan de Denon. En onder die Japanners met S-arm passen prima Japanse elementen. Audio Technica is sowieso veel "bang for the buck", dus....
https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1
@mr_petit (en ook Wehmut) sidenote:
We weten beiden wat voor extreme invloed een arm kan hebben op de trackingprestaties, bijvoorbeeld hoe verbazend veel beter een dynamic servo tracer / Biotracer toonarm eenzelfde element kan laten sporen in vergelijk met een standaard arm zonder demping gemaakt volgens dezelfde kwaliteitsnormen...
Voor degenen die het niet weten: op een Biotracer arm kan je de naalddruk met hetzelfde element gewoon een flink stuk terugdraaien en op dezelfde spoorprestaties uitkomen...
We weten beiden wat voor extreme invloed een arm kan hebben op de trackingprestaties, bijvoorbeeld hoe verbazend veel beter een dynamic servo tracer / Biotracer toonarm eenzelfde element kan laten sporen in vergelijk met een standaard arm zonder demping gemaakt volgens dezelfde kwaliteitsnormen...
Ik heb 2 platenkasten: 1 met klassiek/filmmuziek (veelal oude persingen, NOS gekocht) en een kast met pop/rock.Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:46:
[...]
Ook daarover is Pain_Bubbles redelijk uitgesproken en afwijkend in zijn opvattingen:
Anoniem: 722464 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2"
Maarre: spoorgedrag als te weten de maximale amplitude waarop een element nog goed weet te sporen (mbv een torture test track) is zeker geen alleszeggend iets, hoewel goed sporen (op echte muziek dus) wel een vereiste is voor goede weergave: als de naald de groef niet meer goed kan volgen dan houdt het toch echt op. Ik denk dat wij allen hier het daarover wél eens zijn.
Anders gezegd een "torture test" op spoorgedrag geeft een indicatie over wat het element aan kan, maar als een element niet alle torture tracks haalt is dat nog helemaal geen reden tot zorg. Haalt ie echter de test track niet die overeenkomt met wat ongeveer aan hardste signalen op een muziek lp is opgenomen, dan kan je wel zeggen dat het element niet optimaal presteert. Maar goed, het blijft een discussie want er zijn lp's met extreem veel dynamiek (met name klassieke) waarbij heel veel elementen het moeilijk hebben. Dan kan je zeggen dat het aan het element ligt, maar je kan net zo goed een pleidooi houden dat ze bij de mastering van de lp teveel de grenzen opgezocht hebben...
Platen uit de Pop-kast doen het met vrijwel elk element prima, platen uit de klassiek-kast zijn vaak aanzienlijk moeilijker af te spelen (soms zelf lastiger dan een aantal test LP's)
Het is geen uitzondering dat ik het volume 12dB zachter moet zetten bij een oude DECCA mono LP dan dat ik normaal het volume heb staan met popmuziek van na 1965.
De ervaring leert dat veruit de meeste MC elementen dat gewoon niet trekken terwijl beschaafd geprijsde MM's er relatief eenvoudig doorheen "fietsen".
Mijn favroiete platenkast is de "klassieke" kast, dus is "tracking ability" voor mij inderdaad extreem belangrijk. (Tevens luister ik met hoofdtelefoon, vervorming is dan heel snel hoorbaar).
Een bepaalde MC kan nog zo goed klinken, als hij begint te snerpen in luide passages waar een (soms extreem goedkope) MM geen problemen geeft dan klinkt hij voor mij alsnog waardeloos.
Dat was niet je bewering anders. Ik wil je post nog wel even quoten hoor met betrekking wat je exact hebt beweerd:Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:53:
[...]
Je weerlegt zelf ook niet echt iets:
De best trackende MM is de OM40 met 90um voor het nieuwe post-2009 model en 95um voor het oudere type, als je deze vergelijkt met een een vergelijkbaar MC element , met vergelijkbare naaldtip en cantilever!uit dezelfde periode spoort hij gewoon beter PUNT. Er is wellicht tegenwoordig een iets beter sporend MC element, maar die zal ongetwijfeld een boron/saffier cantiler hebben o.i.d.
En dat heb ik dus weerlegd. Maar cantilever materiaal heeft dus invloed op de tracking? hoe werkt dat dan?ortofon is overigens wel een goed voorbeeld, als je kijkt naar de tracking capaciteit van hun MM elementen is deze gewoon stelselmatig beter dan die van hun MC elementen. (Informatie die ze zelf geven op hun website)
zorgt een lagere dynamische massa voor betere tracking? (retorisch)
Nee dat is helemaal niet flauw. Die fabrikanten vinden zelf dat hun mc's beter zijn. Als ze betere mm's konden maken, konden ze die toch een hoger prijskaartje geven? Die keus hebben ze gewoon.Mijn argument met betrekking tot high end merken/modellen ten slotte, was een reactie op je eigen:
"Maar er is natuurlijk ook een reden dat top hifi merken die zówel mm als mc elementen maken, de mc elementen voor zover ik weet zonder uitzondering altijd alle 'topmodellen' leveren".
Een beetje een flauw om zelf een deur te openen en als daarop gereageerd word te roepen "zo kan ik het ook"...
Waar het mij om ging is dat ze bij soundsmith die keuze niet kunnen maken omdat ze zelf geen mc's maken. Voorheen konden ze alleen maar elementen van anderen aanpassen (gemodificeerde grado's).
Dus daarom Cap's van 'wij van wc eend' waarop ik reageerde dat fabrikanten die wèl die keuzemogelijkheid hebben allemaal voor mc's gaan. Terwijl ze toch ook een mm kunnen maken en zelf een prijs daarbij kunnen verzinnen? Soundsmith zal uiteraard niet gaan lopen vertellen dat een product wat zij niet kunnen maken beter is.
Dus dat is weldegelijk een andere redenatie dan dat jij als analogie wilt hanteren.
Het is niet zo dat de soundsmith MM's nou bepaald goedkoop zijn met exemplaren duurder dan menigeen mm+mc fabrikant überhaupt in z'n leveringsprogramma heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 22:15 ]
Ik heb mijn bewering MBT de Ortofon elementen al aangepast voor jij je post plaatste... (Ik had de meest recente informatie niet) en heb eerder aangegeven dat het om vergelijkbare elementen moet gaan.mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:11:
[...]
Dat was niet je bewering anders. Ik wil je post nog wel even quoten hoor met betrekking wat je exact hebt beweerd:
[...]
En dat heb ik dus weerlegd. Maar cantilever materiaal heeft dus invloed op de tracking? hoe werkt dat dan?
zorgt een lagere dynamische massa voor betere tracking?
[...]
Nee dat is helemaal niet flauw. Die fabrikanten vinden zelf dat hun mc's beter zijn. Als ze betere mm's konden maken, konden ze die toch een hoger prijskaartje geven? Die keus hebben ze gewoon.
Waar het mij om ging is dat ze bij soundsmith die keuze niet kunnen maken omdat ze zelf geen mc's maken. Voorheen konden ze alleen maar elementen van anderen aanpassen (gemodificeerde grado's).
Dus daarom Cap's van 'wij van wc eend' waarop ik reageerde dat fabrikanten die wèl die keuzemogelijkheid hebben allemaal voor mc's gaan. Terwijl ze toch ook een mm kunnen maken en zelf een prijs daarbij kunnen verzinnen? Soundsmith zal uiteraard niet gaan lopen vertellen dat een product wat zij niet kunnen maken beter is.
Dus dat is weldegelijk een andere redenatie dan dat jij als analogie wilt hanteren.
Het is niet zo dat de soundsmith MM's nou bepaald goedkoop zijn met exemplaren duurder dan menigeen mm+mc fabrikant überhaupt in z'n leveringsprogramma heeft.
En je gaf zelf ook al aan dat tipmassa een rol speelt, als je dit buiten beschouwing laat wordt het appels met peren vergelijken.
Cantilever materiaal -> massa.
Soundsmith heb ik nooit genoemd, geen ervaring mee, ik heb het puur over wat je voor de"internet-tijd" leerde en mijn eigen ervaring met enerzijds een scala aan dure MC's e anderzijds een aantal heel betaalbare (En soms heel goedkope MM's).
Als je een beetje googelt zul je zien dat mijn verhaal helemaal niet zo vreemd is als het lijkt.
Dat was precies mijn argument: "fabrikanten geven aan dat..." , Fabrikanten geven altijd aan dat hun duurste producten beter zijn, of dat nu om een geldige reden is of niet. Een fabrikant maakt wat de audiofiel koopt, en ik zal mijn kennis/aankoopbeslissing daar nooit (meer) vanaf laten hangen.
Nu heb ik zelf weinig ervaring met DECCA mono maar is het niet zo dat je hiervoor eigenlijk een speciaal mono element moet hebben (met een vrij forse, conische naald)?Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:10:
[...]
Het is geen uitzondering dat ik het volume 12dB zachter moet zetten bij een oude DECCA mono LP dan dat ik normaal het volume heb staan met popmuziek van na 1965.
De ervaring leert dat veruit de meeste MC elementen dat gewoon niet trekken terwijl beschaafd geprijsde MM's er relatief eenvoudig doorheen "fietsen".
Mijn favroiete platenkast is de "klassieke" kast, dus is "tracking ability" voor mij inderdaad extreem belangrijk. (Tevens luister ik met hoofdtelefoon, vervorming is dan heel snel hoorbaar).
Een bepaalde MC kan nog zo goed klinken, als hij begint te snerpen in luide passages waar een (soms extreem goedkope) MM geen problemen geeft dan klinkt hij voor mij alsnog waardeloos.
Dit zou een en ander kunnen verklaren vwb jouw ervaringen. Een duur stereo element met super fijne naaldtip kan best bepaald niet optimaal zijn voor een oude mono lp.
Voor zover ik weet is mono informatie puur in het horizontale vlak opgenomen terwijl stereo bestaat uit 2 kanalen loodrecht op elkaar, elk onder een hoek van 45 graden met het horizontale vlak. Een leuke grafische uitbeelding ervan:
http://www.vinylrecorder.com/stereo.html
Soundsmith had ik inderdaad genoemd als voorbeeld omdat die als een van de weinigen beweert dat MM (MI) superieur is aan MC. Terwijl ze inderdaad wel "MC prijzen" vragen, je bent zo 1000 euro kwijt. Omdat je dan concurreert in een prijsrange waarin 98% van de fabrikanten alleen nog MC elementen plaatsen moet je natuurlijk wel een steekhoudend verhaal op je site plaatsen waarom jouw oplossing beter is dan die van de andere fabrikanten.Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:
[...]
Soundsmith heb ik nooit genoemd, geen ervaring mee, ik heb het puur over wat je voor de"internet-tijd" leerde en mijn eigen ervaring met enerzijds een scala aan dure MC's e anderzijds een aantal heel betaalbare (En soms heel goedkope MM's).
Als je een beetje googelt zul je zien dat mijn verhaal helemaal niet zo vreemd is als het lijkt.
Dat was precies mijn argument: "fabrikanten geven aan dat..." , Fabrikanten geven altijd aan dat hun duurste producten beter zijn, of dat nu om een geldige reden is of niet. Een fabrikant maakt wat de audiofiel koopt, en ik zal mijn kennis/aankoopbeslissing daar nooit (meer) vanaf laten hangen.
Het grappige is, ik denk dat we wat dat betreft allemaal op 1 lijn zitten: "audiofiele" producten zeggen zowel jou, mij als (weet ik wel bijna zeker) mr_petit weinig. Dus wat dat betreft hoef je denk ik niemand te overtuigen. Het gaat erom dat er een gezond fundament achter een product zit én dat de uitvoering ervan steek houdt, gecombineerd met een aanvaardbare prestatie/prijs verhouding. Met hocus-pocus heeft vrijwel niemand hier wat, we zitten dan ook op het tweakers forum.
[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 22:50 ]
Mijn biotracer verzameling op zolderCap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:02:
@mr_petit (en ook Wehmut) sidenote:

Als je je ogen ver genoeg samenknijpt wordt de foto wel scherp
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 22:38 ]
Voor sommige wel maar de meeste van mijn mono platen zijn van na 1955, en gewoon met een stereo snijkop gesneden. Een mono element voegt dan nauwelijks iets toe (als je een mono schakelaar hebt tenminste, en zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn ivm fase problemen).Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:29:
[...]
Nu heb ik zelf weinig ervaring met DECCA mono maar is het niet zo dat je hiervoor eigenlijk een speciaal mono element moet hebben (met een vrij forse, conische naald)?
Dit zou een en ander kunnen verklaren vwb jouw ervaringen. Een duur stereo element met super fijne naaldtip hoeft kan best bepaald niet optimaal zijn voor een oude mono lp.
Voor zover ik weet is mono informatie puur in het horizontale vlak opgenomen terwijl stereo bestaat uit 2 kanalen loodrecht op elkaar, elk onder een hoek van 45 graden met het horizontale vlak. Een leuke grafische uitbeelding ervan:
http://www.vinylrecorder.com/stereo.html
Ik denk dat het gewoon het beste is als je er zelf het één en ander over zoekt over MM vs MC tracking , ik ga hier toch niemand overtuigen, maar zo ver gezocht is mijn verhaal echt niet; Er was een tijd dat dit gewoon algemeen geaccepteerd was, daarom vind ik het ook zo bizar dat het nu ineens omgedraaid is en dat je eigenlijk voor gek versleten wordt als je mensen aan de "oude kennis" herrinnerd.
Waar ik me wel op verkeken heb is dat de prestaties van de Ortofon 2M qua tracking aanzienlijk achterblijven bij de oudere serie , tevens is de AT150MLX "discontinued'. Wellicht dat dat de voorspong die MM elementen op dit gebied hadden daadwerkelijk minder maakt of zelfs geheel tenietdoet. Er blijven dan eigenlijk weinig MM "supertrackers" over denk ik. (De Shure V15 en de Technicsen zijn natuurlijk al lang verdwenen)
Ik wil ook zeker niet beweren dat elk MM element beter spoort dan elk MC element: Een AT-OC9MKII komt heel erg goed mee met de betere MM's en een Denon DL301mkII (En zelfs 103) doen het wat dat betreft ook uitstekend. (Alleen nét niet zo goed als een OM-30/40)
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 20-12-2016 23:04 ]
@Pain_Bubbles: zoals gezegd ik ben geen mono kenner dus wat dat betreft neem ik het graag van je aan.
Wat betreft jouw stelling dat het vroeger algemeen bekend was dat MM's beter tracken dan MC's wil ik nog wel zeggen dat ik ook van heel ruim voor het internet tijdperk kom (ja van de tijd dat er nog lp's waren
) en dat het mij in ieder geval niet bekend was. Dus dat kan ik niet beamen. 

Waarom staan ze trouwens allemaal op zolder, zonder headshell / element? Zijn ze werkeloos?
PS nog even over het tracking verhaal, inderdaad is het zo dat men op een gegeven moment naar extreem compliante elementen ging zodat de tracking ability maximaal werd, heb daar zelf ook nog een paar MM voorbeelden van liggen: Ortofon VMS20E, Shure V15III. Lage naalddruk, hoge compliantie, spoort hele dikke prima met de juiste arm.
Maar het moet natuurlijk wel matchen. Dus dat element wil echt géén zware arm. Geweldige tracking op 315Hz, 1kHz en ook 10kHz voor de uithalen van de sopraan, maar tegelijk dikke spoorproblemen rond de 30Hz van het orgel en een tijdelijke collapse gedurende een warp, dat wil je natuurlijk niet. Want dan kunnen ze niet meer samen spelen.
Wat betreft jouw stelling dat het vroeger algemeen bekend was dat MM's beter tracken dan MC's wil ik nog wel zeggen dat ik ook van heel ruim voor het internet tijdperk kom (ja van de tijd dat er nog lp's waren
Jij hebt ook alles dubbel hé! Ik heb zelf ook 2 800's en een 555... die laatste gaat de deur uit want ik heb er teveel: ook nog een paar JVC dynamic servotracers. Ik weet in ieder geval dat ik hem bij jou niet hoef aan te bieden wegens eveneens "teveel". Zo'n 75 zou ik ook nog wel willen.mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:36:
[...]
Mijn biotracer verzameling op zolder![]()
[afbeelding]
Als je je ogen ver genoeg samenknijpt wordt de foto wel scherp
Waarom staan ze trouwens allemaal op zolder, zonder headshell / element? Zijn ze werkeloos?
PS nog even over het tracking verhaal, inderdaad is het zo dat men op een gegeven moment naar extreem compliante elementen ging zodat de tracking ability maximaal werd, heb daar zelf ook nog een paar MM voorbeelden van liggen: Ortofon VMS20E, Shure V15III. Lage naalddruk, hoge compliantie, spoort hele dikke prima met de juiste arm.
Maar het moet natuurlijk wel matchen. Dus dat element wil echt géén zware arm. Geweldige tracking op 315Hz, 1kHz en ook 10kHz voor de uithalen van de sopraan, maar tegelijk dikke spoorproblemen rond de 30Hz van het orgel en een tijdelijke collapse gedurende een warp, dat wil je natuurlijk niet. Want dan kunnen ze niet meer samen spelen.
[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 23:04 ]
Ja ik kom zelf ook nog net uit de lp tijd al had ik toen absoluut niet de pegels om MC elementen te kopen.
Ik denk dat een adcom oid toen een van de meest populaire was, nog enigzins betaalbaar, al dan niet met vd hul naald.
Ik blijf erbij dat mm's voornamelijk goed tracken als ze een belachelijk hoge (onwerkbare) compliantie hebben.
Naast problemen met de resonantie komt dat m.i. vaak ook de klank niet ten goede.
In de loop der jaren zijn ze ook behoorlijk teruggekomen van die ultralichte armpjes terwijl dat eigenlijk de enige werkbare oplossing is voor hoge compliantie naast electromagnetische of anderzijds actieve armdemping.
Ja allemaal werkloos. Ik heb ze dubbel voor als er eens een keer iets kapot gaat. Een paar werken ook niet, voornamelijk nieuwe riempjes nodig. 1 ps-x75 heeft wat issues (misschien nieuwe condensatoren nodig oid, maar is een amerikaans model).
Nu draait mijn dual 731. Dat is misschien wel mijn favoriete tafel op 1 of andere manier (naast de ps-x75). Ik hou van volautomaten en die dual heeft leuke eigenaardigheden en een arm met fantastisch lage frictie.
Ik heb ook nog een cec bd7000, 2x een sony ps-p7f (2 precise setjes) en een pioneer pl-55x (originele element was helaas kapotgemaakt door de verkoper toen ie 'm schoonmaakte voordat ik 'm kwam ophalen.. nude shibata cd4 element...)
Dat was het geloof ik wel. Ik denk dat ik ook niet meer moet hebben, en ik ben eigenlijk wat te laks om erin te gaan handelen of ze te verkopen. Ik heb wel eens gedacht aan een ps-b80 en ook nog wel enigzins betaalbare exemplaren gezien (voor de hype), maar dan wil ik er weer gelijk 2 en die dingen hebben ook veel makken.
Ooit had jij (kwam ik hier achter( een paar filmpjes op youtube staan met resonanties van verschillende elementen, waarbij je ook kon zien dat die elementen een verschillende q factor hadden doordat amplitudes en bandbreedtes anders waren bij die resonanties.
Ik denk dat een adcom oid toen een van de meest populaire was, nog enigzins betaalbaar, al dan niet met vd hul naald.
Ik blijf erbij dat mm's voornamelijk goed tracken als ze een belachelijk hoge (onwerkbare) compliantie hebben.
Naast problemen met de resonantie komt dat m.i. vaak ook de klank niet ten goede.
In de loop der jaren zijn ze ook behoorlijk teruggekomen van die ultralichte armpjes terwijl dat eigenlijk de enige werkbare oplossing is voor hoge compliantie naast electromagnetische of anderzijds actieve armdemping.
2x ps-x800, 2x psx555es en 2x ps-x75Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:49:
Jij hebt ook alles dubbel hé! Ik heb zelf ook 2 800's en een 555... die laatste gaat de deur uit want ik heb er teveel: ook nog een paar JVC dynamic servotracers. Ik weet in ieder geval dat ik hem bij jou niet hoef aan te bieden wegens eveneens "teveel". Zo'n 75 zou ik ook nog wel willen.
Ja allemaal werkloos. Ik heb ze dubbel voor als er eens een keer iets kapot gaat. Een paar werken ook niet, voornamelijk nieuwe riempjes nodig. 1 ps-x75 heeft wat issues (misschien nieuwe condensatoren nodig oid, maar is een amerikaans model).
Nu draait mijn dual 731. Dat is misschien wel mijn favoriete tafel op 1 of andere manier (naast de ps-x75). Ik hou van volautomaten en die dual heeft leuke eigenaardigheden en een arm met fantastisch lage frictie.
Ik heb ook nog een cec bd7000, 2x een sony ps-p7f (2 precise setjes) en een pioneer pl-55x (originele element was helaas kapotgemaakt door de verkoper toen ie 'm schoonmaakte voordat ik 'm kwam ophalen.. nude shibata cd4 element...)
Dat was het geloof ik wel. Ik denk dat ik ook niet meer moet hebben, en ik ben eigenlijk wat te laks om erin te gaan handelen of ze te verkopen. Ik heb wel eens gedacht aan een ps-b80 en ook nog wel enigzins betaalbare exemplaren gezien (voor de hype), maar dan wil ik er weer gelijk 2 en die dingen hebben ook veel makken.
Naar mijn mening wel. Hoge compliantie staat bijna synoniem met hoog gewaardeerde mm's uit de jaren 70 en begin 80. En de nadelen die je noemt gaan ook op. Ik vind ook dat veel hoogcompliante elementen niet alleen problemen hebben met hun resonantiefrequentie (icm een reguliere arm veel te laag), maar dat de resonantie zelf ook niet goed gedempt wordt. Alsof de Q factor zelf ook veel hoger is. De q factor heeft zowel invloed op de amplitude van de resonantie als de bandbreedte van de resonantie, dus ook die moet goed gekozen worden.PS nog even over het tracking verhaal, inderdaad is het zo dat men op een gegeven moment naar extreem compliante elementen ging zodat de tracking ability maximaal werd, heb daar zelf ook nog een paar MM voorbeelden van liggen: Ortofon VMS20E, Shure V15III. Lage naalddruk, hoge compliantie, spoort hele dikke prima met de juiste arm.
Ooit had jij (kwam ik hier achter( een paar filmpjes op youtube staan met resonanties van verschillende elementen, waarbij je ook kon zien dat die elementen een verschillende q factor hadden doordat amplitudes en bandbreedtes anders waren bij die resonanties.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 23:18 ]
Zo kritsch komt het toch niet? Ik heb momenteel de oude, hoogcompliante OM-40 onder een Technics SL1200mkII, en op 1.3 gram speelt die eigenlijk alles, ook de vervelende "Phase 4 stereo" platen (snoeihard opgenomen, vaak tot bijna in het label), en ZELFS als ik de naald in een veel te zware Concorde DJ gebruik, zonder enige problemen of resonanties in het laag.[b][message=49567989,noline]
Met kromme platen heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad: Op oude LP's komt het eigenlijk nooit voor , nieuwe kromme platen stuur ik meestal wel terug omdat ik het niet vind kunnen voor de prijzen van nieuw vinyl, maar ze worden eigenlijk altijd probleemloos afgespeeld. (Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met platen die zo krom zijn dat de 'buik" van je element aanloopt)
Wat zou ik moeten doen om echt problemen te krijgen? Ik heb nog wel een headshell van 14 gram, wellicht als ik daar een t4p element met adapter inzet, extra zwaar contragewicht erop?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 20-12-2016 23:25 ]
Die Biotracers zijn ook allemaal volautomaten toch, dus wat dat betreft...
Die arm van de 731 is volgens mij een close relative van de 704, die heb ik zelf gehad. Zijn fijne armpjes ja. Heb zelf alleen niet zoveel met de Dual "feel", we konden niet optimaal met elkaar overweg zeg maar. Wat zijn die leuke eigenaardigheden verder? Grootste praktijkvoordeel van die Dual is wel de kleine footprint, denk ik. Maar daar hoor je zelden iemand over.
Anyway, mocht je afscheid willen nemen van een 75 dan houd ik me aanbevolen. Nieuwe riempjes of wat electronische of mechanische problemen daar schrik ik niet voor terug. En die IC's blijven het ook wel doen zolang je ze niet teveel voltjes voedt.
Ben wat matching betreft ook wel benieuwd wat Pain_Bubbles voor arm heeft in combinatie met die hoogcompliante OM30. Vast een Dual?
Edit, aha, al antwoord:
Ik hoef jou vast niet uit te leggen dat als je zo'n element ziet waggelen (terwijl de naald in de groef blijft) er van optimale tracking geen sprake kan zijn ivm het feit dat de arm zich niet meer ideaal gedraagt (ideaal = zich steeds gecentreerd boven de groef bevinden + niet door eigen oscillatie bijdragen aan de beweging van het cantilever). Of iemand dat direct hoort is natuurlijk een tweede, maar dat het invloed heeft is natuurlijk wel evident. De pest is alleen dat compliantiecijfers hoogst onbetrouwbaar zijn als ze al voorhanden zijn => de naalddruk is wel een hele goede indicatie. Een element dat gespecificeerd is op 1.2 gram of minder is onherroepelijk hoogcompliant. Een element dat gespecificeerd is op 2.5 gram is dat zeker niet. Gewoon meten dus en je weet het.
Ik durf wel te stellen dat jouw OM40 op een Dual met ULM arm nog een stuk beter zou sporen dan op de SL-1200 arm. Die 1200 arm is trouwens op zich prima maar juist geen uitgesproken excellente tracker, heb hem zelf wat tracking en resonantieeigenschappen uitgebreid aan de tand gevoeld bij mijn Technicsen.
Anyway, mocht je afscheid willen nemen van een 75 dan houd ik me aanbevolen. Nieuwe riempjes of wat electronische of mechanische problemen daar schrik ik niet voor terug. En die IC's blijven het ook wel doen zolang je ze niet teveel voltjes voedt.
Ben wat matching betreft ook wel benieuwd wat Pain_Bubbles voor arm heeft in combinatie met die hoogcompliante OM30. Vast een Dual?
Edit, aha, al antwoord:
Zou wel leuk zijn om er even een resonantietest op los te laten, ik heb zelf een behoorlijke hoeveelheid van die metingen gedaan en kan in ieder geval zeggen dat de verschillen behoorlijk kunnen zijn, zowel in de hoogte van de resonantiepiek als de frequentie waarbij het gebeurt.Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:17:
[...]
Zo kritsch komt het toch niet? Ik heb momenteel de oude, hoogcompliante OM-40 onder een Technics SL1200mkII, en op 1.3 gram speelt die eigenlijk alles, ook de vervelende "Phase 4 stereo" platen (snoeihard opgenomen, vaak tot bijna in het label), en ZELFS als ik de naald in een veel te zware Concorde DJ gebruik, zonder enige problemen in het laag.
Met kromme platen heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad: Op oude LP's komt het eigenlijk nooit voor , nieuwe kromme platen stuur ik meestal wel terug omdat ik het niet vind kunnen voor de prijzen van nieuw vinyl, maar ze worden eigenlijk altijd probleemloos afgespeeld.
Wat zou ik moeten doen om echt problemen te krijgen? Ik heb nog wel een headshell van 14 gram, wellicht als ik daar een t4p element met adapter inzet, extra zwaar contragewicht erop?
Ik hoef jou vast niet uit te leggen dat als je zo'n element ziet waggelen (terwijl de naald in de groef blijft) er van optimale tracking geen sprake kan zijn ivm het feit dat de arm zich niet meer ideaal gedraagt (ideaal = zich steeds gecentreerd boven de groef bevinden + niet door eigen oscillatie bijdragen aan de beweging van het cantilever). Of iemand dat direct hoort is natuurlijk een tweede, maar dat het invloed heeft is natuurlijk wel evident. De pest is alleen dat compliantiecijfers hoogst onbetrouwbaar zijn als ze al voorhanden zijn => de naalddruk is wel een hele goede indicatie. Een element dat gespecificeerd is op 1.2 gram of minder is onherroepelijk hoogcompliant. Een element dat gespecificeerd is op 2.5 gram is dat zeker niet. Gewoon meten dus en je weet het.
Ik durf wel te stellen dat jouw OM40 op een Dual met ULM arm nog een stuk beter zou sporen dan op de SL-1200 arm. Die 1200 arm is trouwens op zich prima maar juist geen uitgesproken excellente tracker, heb hem zelf wat tracking en resonantieeigenschappen uitgebreid aan de tand gevoeld bij mijn Technicsen.
[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 23:37 ]
Ja biotracers zijn ook volautomaten.Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:19:
Die Biotracers zijn ook allemaal volautomaten toch, dus wat dat betreft...Die arm van de 731 is volgens mij een close relative van de 704, die heb ik zelf gehad. Zijn fijne armpjes ja. Heb zelf alleen niet zoveel met de Dual "feel", we konden niet optimaal met elkaar overweg zeg maar. Wat zijn die leuke eigenaardigheden verder? Grootste praktijkvoordeel van die Dual is wel de kleine footprint, denk ik. Maar daar hoor je zelden iemand over.
Mijn dual loopt goed dus ik kan er kennelijk goed mee overweg. (ik bedoelde trouwens de 721, maar jij denk ik ook
Ik vind zelf de gekozen materialen van de knoppen etc fijn aanvoelen. Mooi massief etc.
Ik vind die enkele snelheidsring grappig bedacht (ik heb dus de 1e gen.).
Hij heeft regelbare veren om de stofkap omhoog te houden (bij sommige DT's een probleem als ze oud worden..)
Het loopwerk is ontzettend stil, de arm heeft een vta instelling, instelbare cue hoogte èn snelheid (zie je ook niet vaak). Dat soort dingetjes. En dat allemaal mechanisch.
Er zit in het contragewicht een resonator om armresonanties tegen te gaan. Bij een 731 is dat zelfs instelbaar. alleen jammer dat die zo'n ulm arm heeft..
Ik weet ook niet of een 731 contragewicht op een 721 gaat werken.
Ik vind het qua geluid ook echt een goede speler.
Ik zie het een beetje als de ps-x75, ze kunnen vrijwel hetzelfde/komen vrijwel tot hetzelfde resultaat, maar met compleet andere techniek.
Het enige waar ik niet helemaal over uitben is de headshellconstructie van dual. Aan 1 kant heb je geveerde verzilverde contacten (slaan ook lekker zwart uit...), maar aan de andere kant is het allemaal weer plastic.
Dat waggelen heb ik nog nooit in het echt gezien.Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:19:
Die Biotracers zijn ook allemaal volautomaten toch, dus wat dat betreft...Die arm van de 731 is volgens mij een close relative van de 704, die heb ik zelf gehad. Zijn fijne armpjes ja. Heb zelf alleen niet zoveel met de Dual "feel", we konden niet optimaal met elkaar overweg zeg maar. Wat zijn die leuke eigenaardigheden verder? Grootste praktijkvoordeel van die Dual is wel de kleine footprint, denk ik. Maar daar hoor je zelden iemand over.
Edit, aha, al antwoord:
[...]
Zou wel leuk zijn om er even een resonantietest op los te laten, ik heb zelf een behoorlijke hoeveelheid van die metingen gedaan en kan in ieder geval zeggen dat de verschillen behoorlijk kunnen zijn, zowel in de hoogte van de resonantiepiek als de frequentie waarbij het gebeurt.
Ik hoef jou vast niet uit te leggen dat als je zo'n element ziet waggelen (terwijl de naald in de groef blijft) er van optimale tracking geen sprake kan zijn ivm het feit dat de arm zich niet meer ideaal gedraagt (ideaal = zich steeds gecentreerd boven de groef bevinden plus door eigen oscillatie bijdragen aan de beweging van het cantilever). Of iemand dat direct hoort is natuurlijk een tweede, maar dat het invloed heeft is natuurlijk wel evident. De pest is alleen dat compliantiecijfers hoogst onbetrouwbaar zijn als ze al voorhanden zijn => de naalddruk is wel een hele goed indicatie. Een element dat gespecificeerd is op 1.2 gram of minder is onherroepelijk hoogcompliant. Een element dat gespecificeerd is op 2.5 gram is dat zeker niet. Gewoon meten dus en je weet het.
De oude OM-40 was gespecificeerd op 1.25 gram, en de nieuwere (na 2009 meen ik) op 1.5 gram.
Nu heb ik geen testplaat met een echt lage toon maar volgens mij moet je toch wel een extreme mismatch hebben om dat soort dingen te zien te krijgen?
Ik zou het best eens willen proberen, liever niet met de OM-40, die wat prijzig vind voor dit soort ongein, maar ik heb een flinke doos Audio technica t4p elementen liggen en een auxiliary counterweight van ik meen 30 gram waarmee ik in principe aardig wat massa aan de headshell zou moeten kunnen. toevoegen.
Zijn die Biotracers na al die jaren nog wel betrouwbaar met al hun electronica? Ik heb een zwak voor dit soort apparaten, maar zelf 0.0 soldeerskills en ben daarom wat huiverig om zoiets te proberen. (De prijzen zijn ook niet meer zo dat je er even eentje van marktplaats plukt om mee te stoeien)
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 20-12-2016 23:42 ]
Ja materiaalgebruik is goed en inderdaad is de eenvoud van de mechanische oplossing op een bepaalde manier aantrekkelijk. Die foefjes op de arm kan ik bij Dual ook echt waarderen. De betere Duals klinken ook als een klok, wat dat betreft geen issue.mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:37:
[...]
Ja biotracers zijn ook volautomaten.
Mijn dual loopt goed dus ik kan er kennelijk goed mee overweg. (ik bedoelde trouwens de 721, maar jij denk ik ook)
Ik vind zelf de gekozen materialen van de knoppen etc fijn aanvoelen. Mooi massief etc.
Ik vind die enkele snelheidsring grappig bedacht (ik heb dus de 1e gen.).
Hij heeft regelbare veren om de stofkap omhoog te houden (bij sommige DT's een probleem als ze oud worden..)
Het loopwerk is ontzettend stil, de arm heeft een vta instelling, instelbare cue hoogte èn snelheid (zie je ook niet vaak). Dat soort dingetjes. En dat allemaal mechanisch.
Er zit in het contragewicht een resonator om armresonanties tegen te gaan. Bij een 731 is dat zelfs instelbaar. alleen jammer dat die zo'n ulm arm heeft..
Ik weet ook niet of een 731 contragewicht op een 721 gaat werken.
Ik vind het qua geluid ook echt een goede speler.
Ik zie het een beetje als de ps-x75, ze kunnen vrijwel hetzelfde/komen vrijwel tot hetzelfde resultaat, maar met compleet andere techniek.
Het enige waar ik niet helemaal over uitben is de headshellconstructie van dual. Aan 1 kant heb je geveerde verzilverde contacten (slaan ook lekker zwart uit...), maar aan de andere kant is het allemaal weer plastic.
Aan de andere kant is het bij de Japanners vaak ook dikke prima, hoewel ik in het geval van Sony niet echt een fan ben van de priegelknopjes op de X800 en de plastieken 555. De Sony's zijn natuurlijk ook bepaald niet slecht wat loopwerk betreft, wat dat betreft weinig onderscheid. Het kan "onderhoudsvrij" of niet, af en toe zijn dat ze toch wat nieuwe olie behoeven. Wat die headshell betreft ben ik er wel snel uit, doe mij maar een universele SME aansluiting met een lekker lichte en stijve headshell, idd geen plastic.
Grappige is dat die scharnieren van Dual bij mij juist voor wat irritatie zorgden: stelde ik ze bij mijn 704 te zwaar in dan viel de kap net niet helemaal dicht, stelde ik ze iets lichter dan bleef de kap niet open staan... en te zwaar was met het ook op de constructie met de lip van de kap die in het scharnier valt ook niet aan te bevelen ivm scheurvorming in de kap... nee doe mij maar goede klassieke scharnieren zoals je die aantreft op een Technics SL-1200 of een Sony PS-4300: goede gelijkmatige verdeling van de krachten op de kap, metalen constructie en sterke veren, dus nooit problemen.
In een oude folder die ik hier heb liggen heeft de soortgelijke OM30 inderdaad 1.25 gram en 35Cu dynamische, laterale compliantie bij 10Hz. Dat duidt in ieder geval op een behoorlijk hoge compliantie. Dat hij het lekker doet op je 1200 arm geloof ik graag, maar je kan niet zeggen dat ze optimaal voor elkaar geschapen zijn. Ik durf wel te wedden dat als je dat element onder een low mass Dual of Thorens arm hangt dat ie wat tracking betreft nog beter presteert.Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:38:
[...]
Dat waggelen heb ik nog nooit in het echt gezien.
De oude OM-40 was gespecificeerd op 1.25 gram, en de nieuwere (na 2009 meen ik) op 1.5 gram.
Nu heb ik geen testplaat met een echt lage toon maar volgens mij moet je toch wel een extreme mismatch hebben om dat soort dingen te zien te krijgen?
Ik zou het best eens willen proberen, liever niet met de OM-40, die wat prijzig vind voor dit soort ongein, maar ik heb een flinke doos Audio technica t4p elementen liggen en een auxiliary counterweight van ik meen 30 gram waarmee ik in principe aardig wat massa aan de headshell zou moeten kunnen. toevoegen.
Zijn die Biotracers na al die jaren nog wel betrouwbaar met al hun electronica? Ik heb een zwak voor dit soort apparaten, maar zelf 0.0 soldeerskills en ben daarom wat huiverig om zoiets te proberen. (De prijzen zijn ook niet meer zo dat je er even eentje van marktplaats plukt om mee te stoeien)
Op de testplaten die ik heb bestaat de arm/element resonantietest uit testtracks van subsonische frequenties tussen de 5 en 15Hz, oplopend in stapjes van 1Hz. Ik heb daarmee al heel wat elementen zien waggelen.
De mate waarin de ellende optreedt hangt natuurlijk af van de sterkte van de resonantie. Dus niet alleen de plaats van de piek maar ook zijn breedte en amplitude. Hierbij komen de demping van de arm en het element om de hoek kijken. Mijn ervaring: al die invloeden samen goed voorspellen is best ingewikkeld, meten minder.
In ieder geval, kwalitatief: hoe lager je in die range zit met je piek, dus in de buurt van 5 Hz, hoe gevoeliger je systeem wordt voor warps/ kleine oneffenheden in de plaat en laagfrequente trillingen van buitenaf. Hoe hoger je in die range zit, hoe sneller je arm zal gaan resoneren als het orgel zich in vol ornaat laat horen.
Maar dat alles is dus wel op basis van "everything else being equal": je kan natuurlijk beter een arm hebben met een resonantiepiek van 0.5dB op 5 of 15 Hz dan eentje met een resonantiepiek van 12dB op 10Hz. Nogmaals, demping kan veel goed doen. Daar zijn die Biotracers en aanverwanten zo goed in.
Biotracers zijn helemaal niet onbetrouwbaar maar wel 35+ jaar oud, en hebben dus altijd een check up nodig: in ieder geval de power supply, inregelen van alle adjustment points, nieuwe riempjes voor de arm, en schoonmaken / smeren van armgeleiding bij de tangentiale modellen. Vaak nog de contactpunten van de knoppen schoonmaken. En dan ben je er wel. Maar je hebt inderdaad wel verstand van zaken nodig, en goedkoop zijn ze niet meer.
[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 00:25 ]
Ja het kan ook verkeren. maar scharnieren op europese spelers (ik noem ff lenco...thorensCap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:49:
[...]
Grappige is dat die scharnieren van Dual bij mij juist voor wat irritatie zorgden: stelde ik ze bij mijn 704 te zwaar in dan viel de kap net niet helemaal dicht, stelde ik ze iets lichter dan bleef de kap niet open staan... en te zwaar was met het ook op de constructie met de lip van de kap die in het scharnier valt ook niet aan te bevelen ivm scheurvorming in de kap... nee doe mij maar goede klassieke scharnieren zoals je die aantreft op een Technics SL-1200 of een Sony PS-4300: goede gelijkmatige verdeling van de krachten op de kap, metalen constructie en sterke veren, dus nooit problemen.
Maar scheuren komen bij japanners ook voor. PS-x555 en vooral de ps-x800. Die laatste heeft een andere kap, plastic is wat minder hard plastic dan de 555, maar die scharnierhoudertjes krijgen ook scheurtjes.
Zo is denk ik uiteindelijk geen enkele tafel perfect. Was het niet bij bepaalde technicsen dat tandwieltjes van de cue scheurden?
De meest simpele is vaak de degelijkste, maar dan heb je al die foefjes weer niet.
Wat de sony volautomaten betreft, ben ik dus niet zo'n fan van de verticale armlagering.
Daar hebben we het wel eens over gehad. Bij sony (en heel veel volautomaten) gaat de gelagerde as door het deck (en in die as de bedrading). Dat vereist vrij grote lagers die lastig af te stellen zijn en niet zo soepel lopen. De duals hebben dat niet, en wat jij toen aangaf, een aantal technicsen (de sl-1xxx volautomaten) ook niet.
Het is imo dus beter dat de arm volledig cardanisch is, en dat dan maar de bedrading een wat grotere lus maakt (en een pen aan de arm door het dek die in een boog beweegt...insert dual steuerpimpel problemen
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 00:08 ]
Klopt, die scharnieren van de X555 en X800 vind ik dus echt dikke bagger: verkeerde constructie (dwz klein aangrijpingsoppervlak op de kap en slechte zwaartepuntkanteling) waardoor de scharnieren te stug moeten zijn. En bij de X800 breken ze dan op een gegeven moment, zo ook bij de mijne. Helaas... dikke ergernis.
Het komt omdat de 800 kap gemaakt is van zwaarder polycarbonaat (lexaan, dat spul van die bushokjes en ME schilden enzo) en dus niet gewoon wat dun bemeten acrylaat zoals bij de 555ES. Waarom Sony bij het X800 model voor polycarbonaat koos snap ik op zich wel: je hoeft maar op beide kappen te tikken om het verschil te horen. *tok* en *TACK!*.
Tja draaitafels en problemen... geen enkele is inderdaad 100% ideaal.
De Technics SL-1600MK2 heeft een kleine nylon tandwieltje in de armaandrijving voor de auto functies, die heeft door veroudering van het materiaal (krimp van het nylon wiel om het metalen asje) + mechanische krachten meestal last van scheurvorming maar het blijft vaak zonder gevolgen. Je kan het wel eenvoudig versterken met een goede dot lijm of iets dergelijks.
Wat betreft de lagering ben ik het wel met je eens, gelukkig hebben de tangentiale Sony's dat probleem dan weer niet, maar wel weer andere problemen zoals... geen VTA instelling.
Dual steuerpimpels en plastic headshells...
Thorens waggelende lamme veren en slecht of niet schakelen tussen 33 en 45 toeren...
Anderen weer wapperende toerentallen, kapotte of klapperende armliften, ingezakte plateaulagers, loslatende knoppen, slechte contacten, afbrekende scharnieren of gewoon klote geluid... problemen te over, you name it!
Het komt omdat de 800 kap gemaakt is van zwaarder polycarbonaat (lexaan, dat spul van die bushokjes en ME schilden enzo) en dus niet gewoon wat dun bemeten acrylaat zoals bij de 555ES. Waarom Sony bij het X800 model voor polycarbonaat koos snap ik op zich wel: je hoeft maar op beide kappen te tikken om het verschil te horen. *tok* en *TACK!*.
Tja draaitafels en problemen... geen enkele is inderdaad 100% ideaal.
De Technics SL-1600MK2 heeft een kleine nylon tandwieltje in de armaandrijving voor de auto functies, die heeft door veroudering van het materiaal (krimp van het nylon wiel om het metalen asje) + mechanische krachten meestal last van scheurvorming maar het blijft vaak zonder gevolgen. Je kan het wel eenvoudig versterken met een goede dot lijm of iets dergelijks.
Wat betreft de lagering ben ik het wel met je eens, gelukkig hebben de tangentiale Sony's dat probleem dan weer niet, maar wel weer andere problemen zoals... geen VTA instelling.
Dual steuerpimpels en plastic headshells...
Thorens waggelende lamme veren en slecht of niet schakelen tussen 33 en 45 toeren...
Anderen weer wapperende toerentallen, kapotte of klapperende armliften, ingezakte plateaulagers, loslatende knoppen, slechte contacten, afbrekende scharnieren of gewoon klote geluid... problemen te over, you name it!
Ja die ps-x800 kap voelt wel een stuk luxueuser aan. Maar die dual 721 kap is volgens mij van hetzelfde materiaal (geen acrylaat/plexiglas dus)
Maar 1 van mijn ps-x75's heeft ook een scheur bij het scharnier. Ik denk dat ik maar eens ga testen met lijmen met MEK of ether. Dus heel voorzichtig 1 druppel in de scheur laten lopen (misschen met een draadje voorttrekken) en hopen dat het oplosmiddel goed als weekmaker functioneerd en het zo onzichtbaar mogelijk lijmt.
Werkt waarschijnlijk ook wel bij de ps-x800/x555 kappen als je de plasticdeeltjes nog hebt.
En die laatste 2 hebben idd geen vta instelling.
Voor 1 van mijn ps-x800 spelers mis ik trouwens de houders voor de voetjes, deze
https://audio.home.xs4all.nl/zooi/sony/psx800feetcup.jpg
Ik neem aan dat jij die ook niet hebt liggen....
Maar 1 van mijn ps-x75's heeft ook een scheur bij het scharnier. Ik denk dat ik maar eens ga testen met lijmen met MEK of ether. Dus heel voorzichtig 1 druppel in de scheur laten lopen (misschen met een draadje voorttrekken) en hopen dat het oplosmiddel goed als weekmaker functioneerd en het zo onzichtbaar mogelijk lijmt.
Werkt waarschijnlijk ook wel bij de ps-x800/x555 kappen als je de plasticdeeltjes nog hebt.
En die laatste 2 hebben idd geen vta instelling.
Voor 1 van mijn ps-x800 spelers mis ik trouwens de houders voor de voetjes, deze
https://audio.home.xs4all.nl/zooi/sony/psx800feetcup.jpg
Ik neem aan dat jij die ook niet hebt liggen....
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 00:38 ]
Ether is een misselijk goedje maar het is wel "the way to go". Maar als je 6 spelers hebt die allemaal ongebruikt op zolder staan begrijp ik dat de motivatie om dit soort dingen te doen laag is. 
Bij de PS-x800 gaat het niet werken met ether omdat het polycarbonaat is, de stukjes heb ik helaas ook niet meer... het zei zo. Misschien een reden om ze ook maar van de hand te doen want geen net scharnierende kap vind ik echt een ergernis.
Die cupjes heb ik inderdaad niet over, maar je mist er ook eigenlijk niks aan...
@Pain_Bubbles: ik ga morgen ff op zoek naar die resonantiemetingen, kijken of ik nog een leuk videootje kan vinden.
Bij de PS-x800 gaat het niet werken met ether omdat het polycarbonaat is, de stukjes heb ik helaas ook niet meer... het zei zo. Misschien een reden om ze ook maar van de hand te doen want geen net scharnierende kap vind ik echt een ergernis.
Die cupjes heb ik inderdaad niet over, maar je mist er ook eigenlijk niks aan...
@Pain_Bubbles: ik ga morgen ff op zoek naar die resonantiemetingen, kijken of ik nog een leuk videootje kan vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 00:47 ]
Ja bij mijn ps-x800 kap is 1 kant ook stuk, maar ik heb het stukje nog. Maar ik heb voor die speler ook nog een x555es kap.Cap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:46:
Bij de PS-x800 gaat het niet werken met ether omdat het polycarbonaat is, de stukjes heb ik helaas ook niet meer... het zei zo.
Polycarbonaat is wat ik zo kan vinden idd beter bestand tegen de reguliere weekmakers. Maar het is wel een thermoplast, dus misschien kan ik het met een soldeerbout voorzichtig erin smelten.
Ik zag ook dat lexan niet goed bestand is tegen chloorkoolwaterstoffen (tri etc), maar of het daarvan week wordt of gewoon aantast... Ik heb met lexan niet zoveel ervaring wat dat betreft.
Maar es kijken waar ik lexan teststukjes kan krijgen en wellicht wat chloroform. Al denk ik dat ik ergens nog wel wat trichlooretyleen heb. Van vroegâh, toen je dat nog gewoon bij de bouwmarkt kon kopen....
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 02:12 ]
Ik had een mooie van erkend waggelaar Grado Prestige Gold, maar die kon ik niet meer vinden. Ik heb er wel eentje met de flink compliante Shure V15 III op een Technics arm, naast een ook al zo lekker compliante Denon DL-305.Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:38:
[...]
Dat waggelen heb ik nog nooit in het echt gezien.
De meter in de achtergrond toont de gemeten frequentie, gewoon gemeten aan de RCA pluggen van de speler. De andere meter die de signaalsterkte toont zit bij deze video helaas niet in het frame.
Het testsignaal is als volgt opgebouwd: eerst een aantal seconden stille groef, dan (vanaf het 15 secondenpunt in de video) een signaal van 5 tot 15 Hz oplopend in stapjes van 1 Hz. Dit gaat steeds afwisselend met plusminus 9 seconden testsignaal en een paar seconden stilte.
Je ziet duidelijk het gewaggel bij 6 Hz (op 28 sec in video) maar ook nog bij de omringende frequenties. Bij 9 Hz zie je het zo ongeveer niet meer, het is dan nog wel meetbaar maar de intensiteit is al flink afgenomen.
Doe je deze test op een Biotracer of verwante dan zie je gewoon geen gewapper, de piek is er wel maar hij is echt een factor 10 (of meer) kleiner. Je zou het geen piek meer noemen. Dus het werkt echt zoals al die dekselse fabrikanten (Sony, JVC, Denon) adverteerden in hun brochures.
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 11:41 ]
Mooi filmpje. Beide resoneren bij 6hz.
Maar als ik zo op het oog afga is de amplitude van de resonantie bij die shure een stuk groter (minder demping van de resonantie).
Dat zou je eigenlijk op 1 of andere manier willen meten.
Welke testplaat is dit eigenlijk?
Maar als ik zo op het oog afga is de amplitude van de resonantie bij die shure een stuk groter (minder demping van de resonantie).
Dat zou je eigenlijk op 1 of andere manier willen meten.
Welke testplaat is dit eigenlijk?
Firato Hifi Test 2, mijn favoriet. 

Precies wat je zegt, de demping speelt een grote rol. Die Shure wappert meer dan de Denon, een Grado Prestige wappert nog een stuk meer. Met een gedempte arm is er nog steeds hetzelfde patroon maar ze wapperen allemaal minder sterk.
Je ziet wat dat betreft terug dat het bij resonantie niet alleen om de waarde van de resonantie gaat maar ook om de breedte van de piek en de amplitude. Die meter ernaast gaf een goede indicatie van de amplitude en dus het gebrek aan demping, maar helaas staat ie hier net niet in het frame. Maar goed, visueel vind ik het op zich al overtuigend genoeg.
Nu laat ik het even aan anderen of dit gewaggel invloed heeft op de weergave.

Precies wat je zegt, de demping speelt een grote rol. Die Shure wappert meer dan de Denon, een Grado Prestige wappert nog een stuk meer. Met een gedempte arm is er nog steeds hetzelfde patroon maar ze wapperen allemaal minder sterk.
Je ziet wat dat betreft terug dat het bij resonantie niet alleen om de waarde van de resonantie gaat maar ook om de breedte van de piek en de amplitude. Die meter ernaast gaf een goede indicatie van de amplitude en dus het gebrek aan demping, maar helaas staat ie hier net niet in het frame. Maar goed, visueel vind ik het op zich al overtuigend genoeg.
Nu laat ik het even aan anderen of dit gewaggel invloed heeft op de weergave.
[ Voor 105% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 11:21 ]
Bij Bol is nu een aanbieding.
2 LP"s voor 40 euro.
https://www.bol.com/nl/m/muziek/lp-s/index.html
Ik heb zelf nog niet gekeken maar er kan wat leuks voor de kerst tussen zitten
2 LP"s voor 40 euro.
https://www.bol.com/nl/m/muziek/lp-s/index.html
Ik heb zelf nog niet gekeken maar er kan wat leuks voor de kerst tussen zitten
Feeling lucky...Phunk
Na een paar pagina's had ik het wel gezien bij Bol, alleen maar populaire rommel bijna... En de platen die ik opzocht zitten niet in de actie
Ja die heb ik ook. Dubbel uiteraard
En of je dat hoort.Nu laat ik het even aan anderen of dit gewaggel invloed heeft op de weergave.
Jij had toch ook de hifi news test LP?
Daar hebben ze op de resonantietrack een 1khz piloottoon doorheen. En als dat element gaat resoneren hoor je dat heel goed in die toon. Je krijgt extreem veel wow (niet echt wow, want dat is frequentieschommeling, maar je hoort die piloottoon vibreren met de frequentie van de resonantie).
Dat krijg je dus ook met muziek. Wellicht hoor je dat met pop/moderne muziek minder omdat dat vaak zoveel korte tonen tegelijk heeft, maar ik kan me voorstellen dat je het goed in zang of bij een fluit hoort.
Ik heb me er nog eens over ingelezen en ik kan niet anders dan concluderen dat jij degene bent die het niet begrepen hebt: Bij EFFECTIEVE tipmassa telt OOK de massa aan de andere kant van het 'draaipunt" mee, DWZ: Magneetjes of spoeltjes. Deze verschillen in gewicht nauwelijks van elkaar, en bij MC elementen met een hogere output zijn ze vaak aanzienlijk groter en zwaarder. Zeker bij "MM"systemen waar de magneet helemaal niet aan de cantilever zit. (Ortofon VMS)mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:41:
Iedereen die zegt dat de tipmassa van een mc lager is, heeft het niet begrepen, en iedereen die met een voorbeeld aantoont dat dat misvatting is zonder daarop in te gaan.... die heeft het ook niet begrepen.
Maar goed, ik heb alle posts nog een keer nagelezen en ik erger me behoorlijk aan je denigrerende toon, het na-papegaaien van mijn zinnen en onzinargumenten als "De fabrikant maakt ze duurder dus zullen ze wel beter zijn".
Ik houd er dus gewoon over op, lees er zelf eens iet over zou ik zeggen, ik betwist niet dat je aardig wat kennis en ervaring hebt, maar dat maakt je niet immuun voor dit soort "internetmythes".
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 21-12-2016 13:46 ]
Ja en jij moet je inlezen nadat ik die info geef over hoe sec de tipmassa en effectieve massa verschillen en gaat die termen door elkaar gebruiken. Je moet de koe in de kont kijken nadat je mijn posts hebt gelezen. Wie heeft het dan niet begrepen?
Je loopt jezelf nu te voeden met internet informatie omdat je dingen moet nalezen terwijl je in beginsel een zwaar pleidooi houdt hoe vroegah dingen algemeen bekend waren en nu niet meer kloppen door internetinformatie.
Tipmassa is iets anders dan 'effectieve' tip massa. En doordat termen snel door elkaar gebruikt worden (fabrikanten gaan overigens ook zelden in op hoe ze hun eigen gegevens precies definieren, en dat zorgt ook voor een bron van verschillen)
Ik was hier de eerste die de overige massa en massatraagheid erbij haalde. Want dat is waar het uiteindelijk over gaat. Zelfs de lengte van de cantilever heeft daarop invloed.
Effectieve massa is massa gecorrigeerd op traagheidsmoment.
Dus tipmassa en effectieve tipmassa zijn andere concepten.
En dat licht ik nota bene allemaal toe in dezelfde post waarvan jij nu een klein stukje quote.
Hoe kan ik het dan niet begrepen hebben?
Effectieve tipmassa is ook een slechte term. Uiteindelijk is het gewoon effectieve massa of effectieve dynamische massa. Effectieve tipmassa impliceert massa van de tip, gecorrigeerd op traagheidsmoment, terwijl je de totale massa wilt corrigeren op traagheidsmoment. Net zoals we dat doen bij toonarmen. Daarbij hebben we ook geen 'effectieve headshell massa''
Ja en dat bij een VMS de magneet niet aan de cantilever zit... een VMS is een moving iron element
Dan heb je idd niet het gewicht van een bewegende magneet, maar het gewicht van een bewegend stuk ijzer die de flux in het veld varieert ipv het veld zelf.
Maar goed, we worden het toch niet eens.
Ik blijf erbij dat het een verkeerd streven is om tracking te verbeteren door compliantie op te offeren, want het lijkt toch wel dat het daar eigenlijk op neerkomt.
En ik blijf erbij dat een mc spoeltje minder dynamische massa heeft (ook door z'n plaatsing) dan een magneetje (of stukje ijzer), en dus minder bijdraagt aan de totale effectieve dynamische massa.
Je loopt jezelf nu te voeden met internet informatie omdat je dingen moet nalezen terwijl je in beginsel een zwaar pleidooi houdt hoe vroegah dingen algemeen bekend waren en nu niet meer kloppen door internetinformatie.
Tipmassa is iets anders dan 'effectieve' tip massa. En doordat termen snel door elkaar gebruikt worden (fabrikanten gaan overigens ook zelden in op hoe ze hun eigen gegevens precies definieren, en dat zorgt ook voor een bron van verschillen)
Ik was hier de eerste die de overige massa en massatraagheid erbij haalde. Want dat is waar het uiteindelijk over gaat. Zelfs de lengte van de cantilever heeft daarop invloed.
Effectieve massa is massa gecorrigeerd op traagheidsmoment.
Dus tipmassa en effectieve tipmassa zijn andere concepten.
En dat licht ik nota bene allemaal toe in dezelfde post waarvan jij nu een klein stukje quote.
Hoe kan ik het dan niet begrepen hebben?
Effectieve tipmassa is ook een slechte term. Uiteindelijk is het gewoon effectieve massa of effectieve dynamische massa. Effectieve tipmassa impliceert massa van de tip, gecorrigeerd op traagheidsmoment, terwijl je de totale massa wilt corrigeren op traagheidsmoment. Net zoals we dat doen bij toonarmen. Daarbij hebben we ook geen 'effectieve headshell massa''
Ja en dat bij een VMS de magneet niet aan de cantilever zit... een VMS is een moving iron element

Dan heb je idd niet het gewicht van een bewegende magneet, maar het gewicht van een bewegend stuk ijzer die de flux in het veld varieert ipv het veld zelf.
Maar goed, we worden het toch niet eens.
Ik blijf erbij dat het een verkeerd streven is om tracking te verbeteren door compliantie op te offeren, want het lijkt toch wel dat het daar eigenlijk op neerkomt.
En ik blijf erbij dat een mc spoeltje minder dynamische massa heeft (ook door z'n plaatsing) dan een magneetje (of stukje ijzer), en dus minder bijdraagt aan de totale effectieve dynamische massa.
[ Voor 56% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 15:21 ]
eh, agree to disagree, and listen to the fine music maybe.
* Bestla is erg blij met zijn aanwinst uit 1966. het betreft een boxset met blues uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
* Bestla is erg blij met zijn aanwinst uit 1966. het betreft een boxset met blues uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 21-12-2016 15:31 ]
Het was eigenlijk een retorische vraag, bedoeld om mensen zelf te laten bedenken wat er gebeurt bij dat gewaggel.mr_petit schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:16:
[...]
En of je dat hoort.
Jij had toch ook de hifi news test LP?
Daar hebben ze op de resonantietrack een 1khz piloottoon doorheen. En als dat element gaat resoneren hoor je dat heel goed in die toon. Je krijgt extreem veel wow (niet echt wow, want dat is frequentieschommeling, maar je hoort die piloottoon vibreren met de frequentie van de resonantie).
Dat krijg je dus ook met muziek. Wellicht hoor je dat met pop/moderne muziek minder omdat dat vaak zoveel korte tonen tegelijk heeft, maar ik kan me voorstellen dat je het goed in zang of bij een fluit hoort.
Ik stel het me zo voor: de naald blijft tijdens de vette resonantiepiek (met moeite

Ga je terug naar ons voorbeeld van een voornamelijk horizontale zwabber dan betekent die veranderende hoek dus automatisch dat de effectieve lengte van het cantilever in het horizontale vlak varieert.
En daar begint de ellende, want dat betekent dat ondanks een perfect op snelheid draaiende plaat dat de effectieve snelheid waarmee de groef en naald elkaar tegenkomen varieert, en dus hoor je een jengelende toon in plaats van een strakke constante.
Nou denkt iemand misschien: ja maar bij muziek zwabbert de naald ook door de groef, want ook daar is sprake een veranderende hoek van het cantilever. Samen met verschillende cantilever lengtes en hoeken zal ook daar de effectieve lengte variëren ten opzichte van de snijmachine en dus verantwoordelijk zijn voor "wow&flutter". Toch? Ja. Theoretisch wel. Maar de kanttekening daarbij is dan dat de zwabber breedte die zo'n gemoduleerde groef inneemt zo miniem is ten opzichte van de lengte van het cantilever, dat de hoek van het cantilever ontzettend weinig varieert. Zeg maar niet. En dan hoor je het dus niet.
En inderdaad: bij die HiFi News test LP (die hier om de een of andere reden spoorloos verdwenen is) hoorde je het gezwabber prima terug in de pilottoon op de frequenties rond de resonantiepiek.
Edit: zie net het verhaaltje staan bij het plaatje dat ik uit google afbeeldingen gepikt heb, van de Shure customerhelp site:
Stylus/Tone Arm Resonance
The paper by Happ and Karlov provides measured data of the amplitude and frequency of record warps. That paper also describes a method of selecting cartridge compliance to minimize the difficulties caused by record warp with conventional tone arm/cartridge systems. While the Happ/Karlov analysis suggests a means of optimizing conventional systems, it does not offer an ideal solution--that is, one that completely eliminates the effect of low-frequency stylus/tone arm resonance. That resonance causes at least three significant problems in high-fidelity reproduction.
One major problem caused by the excitation of the stylus/tone arm resonance is that of mistracking. Assume for example, that a tone arm has a low-frequency resonance of 5 Hz, a frequency below the range of human hearing. If that resonance should be excited by a warped record, for example, the arm will move vertically as shown in Figure 1. The motion effectively increases and decreases the tracking force in an oscillating fashion at the rate of 5 cycles per second. At the points of reduced tracking force, mistracking is more likely to occur than would be the case if no resonance existed. At points of increased tracking force, record and tip wear are accelerated.
Figure 2 shows a second and concurrent difficulty that results from excitation of the stylus/tone arm resonance. Here we see the movement of the stylus along the length of the record groove. This results in a frequency modulation or wow of the program material which in this example would be at the rate of 5 Hz. Wow produced in this fashion can have a serious effect on sound quality.
A third problem which can result from the low-frequency stylus/tone arm resonance is the production of high-amplitude, low-frequency signals which can overload amplifiers. These signals may also produce low-frequency/high-amplitude motions in loudspeakers which will result in doppler distortion and possibly overload distortion in those speakers.
While we have discussed the effect of low-frequency stylus/tone arm resonance as a result of excitation from record warp, it has also been recognized that there are several other major causes of excitation of resonance. Included among the causes are structure-borne noise, positive acoustical/mechanical feedback and transient mechanical excitation from record modulation.
http://shure.custhelp.com...ridge---technical-seminar
Overigens allemaal info van ver voor het internet-infected tijdperk!
[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 21:00 ]
Oh ja deze heb ik ook nog: een plaatje van de audiodata behorende bij de resonantietest video, in dit geval van de Shure V15 III.
2 tracks onder elkaar, beide een stereo signaal, eerst links, dan rechts, you get the picture. De labels erboven zijn een beetje teveel naar rechts verschoven maar het is wel duidelijk. De piek zit bij 6 Hz.

Ook zie je hier verschillen tussen 2 armen: de bovenste track betreft een Technics SL-1300MK2 arm, de onderste de bekende SL-1200MK2 arm. Wat ontwerp betreft hebben deze armen veel gemeenschappelijk.
Tot mijn verrassing presteerde de 1200MK2 arm wat resonanties betreft consequent iets minder dan de 1300MK2 arm, ook bij gebruik van andere elementen. Ik heb er een stuk of 10 op beide getest. Dat verschil was niet exemplarisch want ik had van beide armen meerdere exemplaren, en steeds was hetzelfde patroon zichtbaar: rond de resonantiefrequentie heftigere patronen bij de 1200MK2 arm. Dat verklaart wellicht ook waarom hij qua tracking over de hele range iets minder presteerde.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat de 1200MK2 een prima arm is maar niet extreem uitblinkt in trackability. Ik wijt het aan verschillen in gebruikte materialen, de 1300MK2 arm is ook een beetje zwaarder. De verschillen zijn subtiel maar wel consequent waarneembaar. Met de 1300MK2 kwam je in de testtracks consistent weg met iets minder naalddruk. Het is leuk als theorie en praktijk elkaar tegenkomen.
2 tracks onder elkaar, beide een stereo signaal, eerst links, dan rechts, you get the picture. De labels erboven zijn een beetje teveel naar rechts verschoven maar het is wel duidelijk. De piek zit bij 6 Hz.

Ook zie je hier verschillen tussen 2 armen: de bovenste track betreft een Technics SL-1300MK2 arm, de onderste de bekende SL-1200MK2 arm. Wat ontwerp betreft hebben deze armen veel gemeenschappelijk.
Tot mijn verrassing presteerde de 1200MK2 arm wat resonanties betreft consequent iets minder dan de 1300MK2 arm, ook bij gebruik van andere elementen. Ik heb er een stuk of 10 op beide getest. Dat verschil was niet exemplarisch want ik had van beide armen meerdere exemplaren, en steeds was hetzelfde patroon zichtbaar: rond de resonantiefrequentie heftigere patronen bij de 1200MK2 arm. Dat verklaart wellicht ook waarom hij qua tracking over de hele range iets minder presteerde.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat de 1200MK2 een prima arm is maar niet extreem uitblinkt in trackability. Ik wijt het aan verschillen in gebruikte materialen, de 1300MK2 arm is ook een beetje zwaarder. De verschillen zijn subtiel maar wel consequent waarneembaar. Met de 1300MK2 kwam je in de testtracks consistent weg met iets minder naalddruk. Het is leuk als theorie en praktijk elkaar tegenkomen.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 18:06 ]
Ik weet niet of ze al een keer voorbij zijn gekomen maar deze heb ik een tijdje geleden bij Banggood besteld.

Opzich best grappige dingen alleen als je kopje wat nat aan de onderkant is (en laat dat nu net het hele doel van zo'n ding zijn) dat wordt het label nat en raakt het wat verkleurd...
Maar je kan ze natuurlijk ook mooi op de muur plakken ofzo
Afspelen heb ik niet geprobeerd. Kan het ook niet aanraden

Opzich best grappige dingen alleen als je kopje wat nat aan de onderkant is (en laat dat nu net het hele doel van zo'n ding zijn) dat wordt het label nat en raakt het wat verkleurd...
Maar je kan ze natuurlijk ook mooi op de muur plakken ofzo
Afspelen heb ik niet geprobeerd. Kan het ook niet aanraden
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Das een interessant verhaal Cap.
Sorry dat ik te snel antwoordde
Ik had er nog niet bij stilgestaan dat een resoneren element ook de effectieve lengte van de cantilever varieert en daardoor de aftastsnelheid. Ik ging er altijd voor het gemak vanuit dat dat vibrerende in de piloottoon zou komen door of verandering in de naalddruk of door aftasthoek van de naald.
Maar het zou best kunnen dat die kleine variatie in aftastsnelheid meer effect heeft in het hoorbare gebied; je oor is enorm gevoelig voor wow (dus frequentieschuivingen). Als je gaat spelen met een toongenerator gaat spelen is bijv. een verschil tussen 1500Hz en 1505Hz prima waar te nemen.
Ik zal er ff aan rekenen welke verschillen te verwachten zijn op basis van een paar losse aannames of dat plausibel kan zijn.
Als ik trouwens zo naar die computerfiles kijk, kan ik alleen maar concluderen dat er niet echt een 5hz toon op die plaat staat (en dat het dus bij 6hz pas begint). Dan kan je dus ook niet helemaal concluderen of de resonantiepiek bij 6hz ligt. Die kan natuurlijk ook nog wat lager liggen en dat de bandbreedte van de resonantie iig tot 6hz doorloopt.
Hoe dan ook, die arm is veel te zwaar voor die elementen, vooral de shure heeft daar last van. Daarom hebben ze nu een borsteltje
Sorry dat ik te snel antwoordde
Ik had er nog niet bij stilgestaan dat een resoneren element ook de effectieve lengte van de cantilever varieert en daardoor de aftastsnelheid. Ik ging er altijd voor het gemak vanuit dat dat vibrerende in de piloottoon zou komen door of verandering in de naalddruk of door aftasthoek van de naald.
Maar het zou best kunnen dat die kleine variatie in aftastsnelheid meer effect heeft in het hoorbare gebied; je oor is enorm gevoelig voor wow (dus frequentieschuivingen). Als je gaat spelen met een toongenerator gaat spelen is bijv. een verschil tussen 1500Hz en 1505Hz prima waar te nemen.
Ik zal er ff aan rekenen welke verschillen te verwachten zijn op basis van een paar losse aannames of dat plausibel kan zijn.
Als ik trouwens zo naar die computerfiles kijk, kan ik alleen maar concluderen dat er niet echt een 5hz toon op die plaat staat (en dat het dus bij 6hz pas begint). Dan kan je dus ook niet helemaal concluderen of de resonantiepiek bij 6hz ligt. Die kan natuurlijk ook nog wat lager liggen en dat de bandbreedte van de resonantie iig tot 6hz doorloopt.
Hoe dan ook, die arm is veel te zwaar voor die elementen, vooral de shure heeft daar last van. Daarom hebben ze nu een borsteltje
[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 18:04 ]
Er staat duidelijk wel iets op de plaat want de meter pikt de 5Hz op en je ziet het element ook wat waggelen. Bij de SL-1200 arm zie je ook duidelijk een soort opbreek verschijnselen die je bij de 1300 arm niet ziet.
De vraag is inderdaad wel waarom bij 5 Hz de amplitude zoveel lager is. Dat kan natuurlijk heel goed aan de gebruikte phono pre of de DAC van mijn Mac liggen. Althans, dat is mijn vermoeden. Het kan natuurlijk ook zijn dat 5 Hz problematisch werd bij de fabricage van de LP. Of het is een combinatie van beide, kan ook. Ik zal eens kijken of ik nog wat andere testbestanden heb en hoe het er dan uit ziet.
De vraag is inderdaad wel waarom bij 5 Hz de amplitude zoveel lager is. Dat kan natuurlijk heel goed aan de gebruikte phono pre of de DAC van mijn Mac liggen. Althans, dat is mijn vermoeden. Het kan natuurlijk ook zijn dat 5 Hz problematisch werd bij de fabricage van de LP. Of het is een combinatie van beide, kan ook. Ik zal eens kijken of ik nog wat andere testbestanden heb en hoe het er dan uit ziet.
Ik heb eens zitten rekenen met wat aannames en de uitkomsten zijn best wel verassend.
We nemen ff die shure, die heb ik hier ook liggen.
We gaan uit van de horizontale wobble, want die kunnen we goed zien
Als ik globaal meet (met een lineaal), schat ik dat de lengte van de cantilever (geprojecteerd in horizntaal vlak) tussen de 4 en 5mm bedraagt (dus van stylustip naar rubberen scharnierpunt in de behuizing).
We nemen 5mm als worst case.
Als ik naar dat filmpje kijk, zie je bij die shure vooraan in de naalddrager een nokje zitten. De naaldtip waggelt bijna de breedte van dat nokje heen en weer. Als ik de breedte van dat nokje meet (onderkant nokje), is dat bijna 1mm.
Laten we aanhouden dat de naaldtip een halve mm waggelt, dus 0,25mm naar links en 0,25mm naar rechts.
ff rekenen:
hypothenusa=5mm, korte zijde is 0,25mm, hoek die tegenover de hypothenusa staat is 90 graden, dus de geprojecteerde nieuwe lengte van de cantilever is 4,99375mm (ik laat de gonio ff buiten deze post (in dit geval pythagoras), daarvoor heb je tegenwoordig sites die elk driehoekje naar keuze uitrekenen
)
De absolute lengte van de cantilever danwel de virtueel verkorte cantilever (bij buiging) is niet zozeer van belang, het gaat om het verschil. De effectieve lengte van de cantilever varieert door het schrobeffect met ongeveer 0,00625mm
Wat heeft dat op invloed op een afgespeelde toon?
We gaan uit van een toon van 1500hz (daar is het oor lekker gevoelig en het is een toon dat elke speler kan afspelen), en we nemen het meest kritische deel van de plaat: de binenste groef.
Die heeft volgens RIAA specs een diameter van 120,6mm dus een omtrek van 378,9mm
De aftastsnelheid daar is 378,9mmx33rpm/60sec=210,3mm per seconde.
Bij 1500hz heb je dan dus een golflengte van 210,3/1500=0,1402mm
Maar nu wordt je cantilever opeens korter (met 0,00625mm), dus ook je golflengte.
0,1402mm-0,00625mm=0,13395mm nieuwe golflengte.
Daarbij hoort een frequentie van 210,3/0,13395=1570Hz
Totaal plausibel dus
En dat met een aantal worst case aannames (welliswaar op het meest kritische deel van een plaat), maar je mag hopen dat die waggel niet gebeurt in die mate tijdens het afspelen
Voer beide frequenties (1500hz en 1570hz) maar eens in en hoor het verschil in toonhoogte:
http://onlinetonegenerator.com/
Dan is 70hz opeens ontzettend veel.
En dat modulerend met 5x per seconde
(ik denk dat als zo'n frequentieshift geleidelijk zou gaan, dus over een halve minuut, dan zou je het absoluut niet door hebben, maar in dit geval is die shift dus direct (en dan 5-10x per sec))
Dat demonstreert dus ook dat je die beweging wilt minimaliseren, dus dat de demping van de resonantie erg belangrijk is. Als die cantilever bijv. niet 0,25mm links en rechts heen en weergaat, maar bijv. nog maar 0,1mm heen en weer (dus 2,5 keer zo weinig), dan is de frequentieshift nog maar 11hz. Bijna 7 keer zo weinig. De mate van waggelen heeft een exponentieel effect op de frequentieshift.
(is mijn berekening en denkwijze te volgen?)
Blijft natuurlijk nog de vraag wat het eventuele modulerende verschil in naalddruk danwel aftasthoek van de naald doet met het klankbeeld. Dat is denk ik wat lastiger te berekenen. Het zou interessant zijn om zo'n resonantie te moduleren op een hoge toon bij een testplaat en dan te kijken naar harmonischen. Dat zou een interessant beeld geven in hoe de trackingcapaciteiten leiden onder het gewaggel.
Ik vraag me af wat je zou zien met een scoop.
We nemen ff die shure, die heb ik hier ook liggen.
We gaan uit van de horizontale wobble, want die kunnen we goed zien
Als ik globaal meet (met een lineaal), schat ik dat de lengte van de cantilever (geprojecteerd in horizntaal vlak) tussen de 4 en 5mm bedraagt (dus van stylustip naar rubberen scharnierpunt in de behuizing).
We nemen 5mm als worst case.
Als ik naar dat filmpje kijk, zie je bij die shure vooraan in de naalddrager een nokje zitten. De naaldtip waggelt bijna de breedte van dat nokje heen en weer. Als ik de breedte van dat nokje meet (onderkant nokje), is dat bijna 1mm.
Laten we aanhouden dat de naaldtip een halve mm waggelt, dus 0,25mm naar links en 0,25mm naar rechts.
ff rekenen:
hypothenusa=5mm, korte zijde is 0,25mm, hoek die tegenover de hypothenusa staat is 90 graden, dus de geprojecteerde nieuwe lengte van de cantilever is 4,99375mm (ik laat de gonio ff buiten deze post (in dit geval pythagoras), daarvoor heb je tegenwoordig sites die elk driehoekje naar keuze uitrekenen
De absolute lengte van de cantilever danwel de virtueel verkorte cantilever (bij buiging) is niet zozeer van belang, het gaat om het verschil. De effectieve lengte van de cantilever varieert door het schrobeffect met ongeveer 0,00625mm
Wat heeft dat op invloed op een afgespeelde toon?
We gaan uit van een toon van 1500hz (daar is het oor lekker gevoelig en het is een toon dat elke speler kan afspelen), en we nemen het meest kritische deel van de plaat: de binenste groef.
Die heeft volgens RIAA specs een diameter van 120,6mm dus een omtrek van 378,9mm
De aftastsnelheid daar is 378,9mmx33rpm/60sec=210,3mm per seconde.
Bij 1500hz heb je dan dus een golflengte van 210,3/1500=0,1402mm
Maar nu wordt je cantilever opeens korter (met 0,00625mm), dus ook je golflengte.
0,1402mm-0,00625mm=0,13395mm nieuwe golflengte.
Daarbij hoort een frequentie van 210,3/0,13395=1570Hz
Totaal plausibel dus
En dat met een aantal worst case aannames (welliswaar op het meest kritische deel van een plaat), maar je mag hopen dat die waggel niet gebeurt in die mate tijdens het afspelen
Voer beide frequenties (1500hz en 1570hz) maar eens in en hoor het verschil in toonhoogte:
http://onlinetonegenerator.com/
Dan is 70hz opeens ontzettend veel.
En dat modulerend met 5x per seconde
(ik denk dat als zo'n frequentieshift geleidelijk zou gaan, dus over een halve minuut, dan zou je het absoluut niet door hebben, maar in dit geval is die shift dus direct (en dan 5-10x per sec))
Dat demonstreert dus ook dat je die beweging wilt minimaliseren, dus dat de demping van de resonantie erg belangrijk is. Als die cantilever bijv. niet 0,25mm links en rechts heen en weergaat, maar bijv. nog maar 0,1mm heen en weer (dus 2,5 keer zo weinig), dan is de frequentieshift nog maar 11hz. Bijna 7 keer zo weinig. De mate van waggelen heeft een exponentieel effect op de frequentieshift.
(is mijn berekening en denkwijze te volgen?)
Blijft natuurlijk nog de vraag wat het eventuele modulerende verschil in naalddruk danwel aftasthoek van de naald doet met het klankbeeld. Dat is denk ik wat lastiger te berekenen. Het zou interessant zijn om zo'n resonantie te moduleren op een hoge toon bij een testplaat en dan te kijken naar harmonischen. Dat zou een interessant beeld geven in hoe de trackingcapaciteiten leiden onder het gewaggel.
Het zou zo ontzettend grappig zijn als dat crosstalk was van de naastliggende groef waar wel 6hz op staatCap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:15:
Er staat duidelijk wel iets op de plaat want de meter pikt de 5Hz op en je ziet het element ook wat waggelen.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 20:57 ]
Netjes, kan het geheel volgen.
Ja, zelfs het verschil tussen 1500 en 1503 Hz hoor je wel als je deze vlot na elkaar laat afwisselen.
Even snel meegerekend, neem je de buitengroef dan zit je nog steeds op 1527Hz, ook met jouw "halve" 0.25mm uitslag, dus half zo erg als in mijn testfilmpje.
Even wat betreft jouw naalddruk hypothese, ik weet niet wat jouw hypothese is dat die tot frequentievariaties leidt? Afgezien van (analoog aan de horizontale discussie) een hele kleine variatie in hoek van het cantilever door de geringe variatie in naalddruk natuurlijk.
Of bedoel je daarmee dat als de naaldruk met de modulatiefrequentie mee wijzigt en dus de hoek van het cantilever, de aftasthoek van de naald ook periodiek varieert, waardoor de diepte van de groef aftasting periodiek varieert en dit dus doorwerkt in de afgetaste frequentie?
De invloed op het algehele klankbeeld kwantificeren is inderdaad heel lastig, maar ik denk dat die Hifi News testtrack met 1 kHz pilot tone wel aantoont dat flink gewaggel de boel hoorbaar beïnvloedt, het kan haast niet anders.
Zitten we weer gigantisch onze tijd te verdoen met theoretische bespiegelingen waar de honden hier vast geen brood van lusten...
Ja, zelfs het verschil tussen 1500 en 1503 Hz hoor je wel als je deze vlot na elkaar laat afwisselen.
Even snel meegerekend, neem je de buitengroef dan zit je nog steeds op 1527Hz, ook met jouw "halve" 0.25mm uitslag, dus half zo erg als in mijn testfilmpje.
Even wat betreft jouw naalddruk hypothese, ik weet niet wat jouw hypothese is dat die tot frequentievariaties leidt? Afgezien van (analoog aan de horizontale discussie) een hele kleine variatie in hoek van het cantilever door de geringe variatie in naalddruk natuurlijk.
De invloed op het algehele klankbeeld kwantificeren is inderdaad heel lastig, maar ik denk dat die Hifi News testtrack met 1 kHz pilot tone wel aantoont dat flink gewaggel de boel hoorbaar beïnvloedt, het kan haast niet anders.
Zitten we weer gigantisch onze tijd te verdoen met theoretische bespiegelingen waar de honden hier vast geen brood van lusten...
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 20:58 ]
Niet zozeer in frequentievariaties maar variaties in andersoortige vervorming (verminderde spoorcapaciteit) en wellicht faseproblemen. Ik bedoel ik kan me voorstellen dat de verschillen in naalddruk aanzienlijk zijn (daar zou wellicht nog aan gerekend kunnen worden), en dat de zijdelingse krachtvariaties ook groot zijn (meer dan dat je antiskating als instelbereik heeft wellicht).Cap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:58:
Even wat betreft jouw naalddruk hypothese, ik weet niet wat jouw hypothese is dat die tot frequentievariaties leidt?
Het is toch een technisch forum,en voor mij zijn techniek en theorie/rekenen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar cultureel/sociaal/maatschappelijk/economisch zou ik inderdaad betere dingen met mijn tijd kunnen doenCap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:58:
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 21:12 ]
Ik zal de technische verhalen even doorbreken dan 
Inmiddels ook wat verzonnen op de stapel LP's in de kast. Een kratje dat ik al minstens een jaar in de schuur had staan en nog nooit iets nuttigs mee had gedaan. Het misstaat niet eens
Inmiddels ook wat verzonnen op de stapel LP's in de kast. Een kratje dat ik al minstens een jaar in de schuur had staan en nog nooit iets nuttigs mee had gedaan. Het misstaat niet eens

Nog ff hierover, de über compliante Shure V15III onder de Technics armen had ik hierboven al geplaatst, even op herhaling:mr_petit schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:31:
[...]
Het zou zo ontzettend grappig zijn als dat crosstalk was van de naastliggende groef waar wel 6hz op staat
Shure V15III + SL-1200MK2 (onderste track)

Ter vergelijk heb ik nog wat in de opnamen gespit en kwam deze nog tegen. Onder elkaar de Technics P202c T4P element op een bijbehorende SL-7 draaitafel en nogmaals de Shure V15 III icm de Sony PS-X800.
Deze keer maar 1-kanaals screenshots, dat is wat compacter.
Technics P202c + SL-7 en Shure V15III + Sony PS-X800

Wat je ziet:
- De bovenste track is het P202c element op een Technics SL-7 draaitafel. Wat je hier ziet is wat een goed doordacht concept doet met de resonantiefrequentie. Het T4P concept van Technics was een vinding waarbij alle parameters zo strikt mogelijk vaststonden zodat element en arm optimaal gecombineerd werden, uitlijnen niet nodig was en een element wisselen een fluitje van een cent. Technics specificeerde arm en element daarbij ook wat betreft effectieve massa en compliantie ten behoeve van een optimale resonantiefrequentie. Het gevolg zie je mooi hieronder: de resonantiepiek bevindt zich (even 15 aftellen vanaf rechts
Keurig! Dat was bij de Shure V15III op de SL-1200 arm wel anders.
- Op de track eronder tref je nogmaals hetzelfde Shure V15III element aan, maar nu onder de Sony PS-X800 met de Biotracer arm. Op zich is dat ook bepaald geen low mass arm, maar je ziet hier duidelijk wat het Biotracer systeem doet voor het onderdrukken van resonanties. Er is totaal geen piek meer te zien rond 6 Hz, sterker nog de resonantie loopt geleidelijk af onder de 12 Hz. Een heel ander beeld dan dezelfde Shure icm de SL-1200 arm. Let vooral ook op de schaalverdeling: alle pieken blijven hier ruim binnen de 0.025, ter vergelijk dus de SL-1200 6 Hz piek op 0.3, da's ruim een factor 10 hoger en ook nog eens op een veel slechtere frequentie.
Visueel wordt dit bevestigd: geen gewaggel (helaas geen filmpje van
Nou weet ik dat er van alles is aan te merken op mijn snel bij elkaar gefreubelde "meetopstelling", de boel is niet geeikt, de lineariteit is niet gewaarborgd, waarschijnlijk doet de DAC weinig meer bij 5 Hz of lager, etc. Maar vergelijkend kan je toch overduidelijk trends en verschillen zien tussen de verschillende combinaties element + platenspeler.
Sterker nog, ik denk dat mijn combinatie DAC/phono pre een redelijke afval heeft onder de 20Hz die natuurlijk al maar steiler wordt naarmate je lager in de frequentie gaat, dat idee wordt eigenlijk alleen maar sterker als ik naar de resultaten van de PS-X800 kijk met die geleidelijk oplopende amplitude met hogere frequentie. Maar dat betekent eigenlijk alleen maar dat het NOG erger gesteld is met de amplitude van de resonantie in het lage gebied van de Shure V15III element + SL-1200 arm combinatie dan deze opname suggereert.
Helaas niet aan de scoop kunnen hangen, en ik ga het ook niet weer allemaal opnieuw doen, "das war einmal", dus helaas!
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 22:58 ]
Ik heb weer een vraagje voor jullie
Ik heb nu dus eindelijk de voorversterker besteld en die werkt prima: http://www.bax-shop.nl/ph...-101-phono-voorversterker
Alleen is er nogal wat static, deze hoor ik al als ik de arm van de platenspeler aanraak, of welk metalen onderdeel van de speler dan ook eigenlijk. Nu is er een aardepunt aan de pre-amp, maar ik heb op mijn kamer geen ge-aarde stopcontacten. Nu lees ik overal dat de verwarmingsbuis gevaarlijk is, maar is dat voor deze toepassing ook zo en kan ik beter een andere oplossing zoeken? Als ik dat aardepunt aanraak voel ik een kleine schok en een tinteling in mijn vinger. Ik zal dadelijk wel even de multimeter erbij pakken.
Alleen is er nogal wat static, deze hoor ik al als ik de arm van de platenspeler aanraak, of welk metalen onderdeel van de speler dan ook eigenlijk. Nu is er een aardepunt aan de pre-amp, maar ik heb op mijn kamer geen ge-aarde stopcontacten. Nu lees ik overal dat de verwarmingsbuis gevaarlijk is, maar is dat voor deze toepassing ook zo en kan ik beter een andere oplossing zoeken? Als ik dat aardepunt aanraak voel ik een kleine schok en een tinteling in mijn vinger. Ik zal dadelijk wel even de multimeter erbij pakken.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je moet hem ergens aan aarden. Verwarmingsbuis is vervelend omdat het weer gevolgen heeft voor andere verwarmingsbuizen en andere gevolgen bla bla bla.
Als het weg is wanneer je een lange draad eraan klapt en naar de verwarmingsbuis kan leggen en dan is je static weg. Is het dan nog niet weg mogelijk iets anders maar ja. dat is testen.
Als het weg is wanneer je een lange draad eraan klapt en naar de verwarmingsbuis kan leggen en dan is je static weg. Is het dan nog niet weg mogelijk iets anders maar ja. dat is testen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ah, blijkbaar kan de handleiding ook helpenTouchdomex schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:14:
Je moet hem ergens aan aarden. Verwarmingsbuis is vervelend omdat het weer gevolgen heeft voor andere verwarmingsbuizen en andere gevolgen bla bla bla.

Heb dezelfde voorversterker en heb geen problemen daarmee. Gewoon netjes aardedraad van de speler verbonden met de aarde-aansluiting op de DAP voorversterker. Ook geen geaarde stopcontacten overigens. Maar de DAP heeft ook geen geaarde stekker, evenmin mijn Technics SL-23.kuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:11:
Ik heb weer een vraagje voor jullieIk heb nu dus eindelijk de voorversterker besteld en die werkt prima: http://www.bax-shop.nl/ph...-101-phono-voorversterker
Hahahkuusj98 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:16:
[...]
Ah, blijkbaar kan de handleiding ook helpenBlijkbaar moet de aardedraad van de platenspeler aan de pre-amp. Er zit inderdaad een losse kabel naast de stroomkabel van de platenspeler, dus die zal ik er eens aan verbinden
oh en:
offtopic:
http://www.watbenjedan.nl/
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Dat vermoeden heb ik ook als ik naar de plaatjes van de sl7 en ps-x800 kijk.Cap schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:08:
[...]
Sterker nog, ik denk dat mijn combinatie DAC/phono pre een redelijke afval heeft onder de 20Hz die natuurlijk al maar steiler wordt naarmate je lager in de frequentie gaat, dat idee wordt eigenlijk alleen maar sterker als ik naar de resultaten van de PS-X800 kijk met die geleidelijk oplopende amplitude met hogere frequentie. Maar dat betekent eigenlijk alleen maar dat het NOG erger gesteld is met de amplitude van de resonantie in het lage gebied van de Shure V15III element + SL-1200 arm combinatie dan deze opname suggereert.
Bij de ps-x800 is helemaal geen resonantie te zien. Eigenlijk ongelofelijk dat het zo goed werkt.
Weet je ook de effectieve massa van die sl-1200 arm met die headshell die gebruikt zijn bij dat filmpje met de shure? In mijn geheugen was dat iets van 12gr (met zo te zien de oem headshell)
Dan kan de exacte compliantie even uitgerekend worden van dat exemplaar.
Als ik ff snel reken met bovenstaande gegevens dan kom ik uit op een compliantie tussen 35 en 40... kan goed kloppen.
Als de arm/headshell geen effectieve massa heeft, kan ie net 10hz als resonantie halen onder het eigen gewicht van de cartridge
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2016 22:35 ]
Wauw, het is opgelost nu jaTouchdomex schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:19:
[...]
HahahJa dat is wat onhandig. Maar de hamvraag is het geluid nu in orde?
oh en:
offtopic:

Platen van het album Drones van Muse beluisteren is nu toch een stukje leuker dan op play drukken in Spotify. Andere moderne platen heb ik nog niet, wel nog dingen als For those about to rock van AC/DC die m'n pa had en nog 80 andere platen met meestal schlager e.d. wat opa luisterde.
Wil eigenlijk ook wel een mooie platencollectie aanleggen, maar heb mijn geld momenteel bij andere projecten nodig. Gelukkig een mooie Philips 677 als basis, fatsoenlijke pre-amp en fatsoenlijke speakers om op verder te bouwen
Dat vond ik ook, die resultaten van de PS-X800 waren boven verwachting.mr_petit schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:26:
[...]
Dat vermoeden heb ik ook als ik naar de plaatjes van de sl7 en ps-x800 kijk.
Bij de ps-x800 is helemaal geen resonantie te zien. Eigenlijk ongelofelijk dat het zo goed werkt.
Weet je ook de effectieve massa van die sl-1200 arm met die headshell die gebruikt zijn bij dat filmpje met de shure? In mijn geheugen was dat iets van 12gr (met zo te zien de oem headshell)
Dan kan de exacte compliantie even uitgerekend worden van dat exemplaar.
En eigenlijk vond ik het hele verhaal destijds al ongelofelijk, dwz dat ik zulke reproduceerbare resultaten kreeg met zo'n simpele opstelling van multimeter en een vrij goedkope phono pre/DAC, een smartphone om te filmen en audacity software.
De effectieve massa van het geheel weet ik helaas niet exact, met de standaard headshell met bedrading en zonder element is de opgave van Technics 12 gram. Het is voor de Shure helaas niet de standaard headshell (spec 7.5g) maar zijn zwaardere voorloper die bij de losse EPA armen en de SL-1300MK2 serie gebruikt werd, ik geloof de SH-100S (spec 9.5). Volgens mij niet helemaal correct, maar de consensus is dacht ik dat je het gewicht van de headshell en het element er gewoon "bij op mag tellen", in dit geval dus ook dat verschil van 2 gram. Dan kom je uit op 14 gram zonder element. De Denon DL-305 had inderdaad de standaard headshell dus dan kom je uit op 12 gram zonder element.
Oeps ik zit fout, de Shure was niet gemonteerd in de SH-100s maar de voorloper, de SH-98. Gelukkig zit die akelig dicht in de buurt met 9.3 gram dus het zal nauwelijks iets schelen.
PS Vul je de tool op VE even in met de gegevens: 14 gram arm + headshell, 6 gram element en 35Cu dan kom je uit op een Rf van... 6.01 Hz (let op dat "geloofwaardige" aantal cijfers achter de komma

http://www.vinylengine.co...s.php#ResonanceCalculator
PSPS Nu we het toch over die eeuwige RF en arm/element match hebben, maar even een database van een ander erbij halen? Garantie tot aan de deur vwb de betrouwbaarheid van de resultaten natuurlijk maar altijd leuk. De Shure V15 staat er ook bij icm met een aantal Duals en Thorensen.
https://docs.google.com/s...7YkKYR28/edit?usp=sharing
De RF voor de P202c in de SL-7 komt alvast exact overeen maar er zijn genoeg rare uitschieters.
En kijk ook ff naar de RF's en die super lage amplitudes bij die Biotracers... "exceptionally well-damped peak due to electronic damping" staat er dan ook bij in het commentaar. En de JVC QL-Y5F met de dynamic servotracer arm doet het ook goed. Weer de bevestiging.
[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 21-12-2016 23:42 ]
Wat een slap gelul zeg, ga lekker muziek luisteren.
Dat denk ik bij een aantal andere fora..............en ga vervolgens naar sites die ik zelf wel interessant vind.
je bent niet verplicht om alles te lezen he.PuDy schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:19:
Wat een slap gelul zeg, ga lekker muziek luisteren.

Feeling lucky...Phunk
Zeker. Op het werk gaat dat met Spotify (of momenteel Soundcloud). Er zijn weer een hoop yearmixes in muziekgenres die je tegenwoordig niet heel veel meer vindt op vinyl (zoals dit)
Hoewel Astral Music nog wel heel goed z'n best doet met het huidige assortiment
[ Voor 20% gewijzigd door ksborg op 22-12-2016 10:56 ]
Ik ga vanmiddag overigens deze halen (2de hands) , Ik krijg al kippenvel als ik er aan denk...
laat staan luister
laat staan luister

Feeling lucky...Phunk
Leuk artikel van de consumentenbond. Ben heel blij met m'n teac!
Anoniem: 708725
Heb er liever biertjes in...ksborg schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:06:
Ik zal de technische verhalen even doorbreken dan
[afbeelding]
Die leg ik altijd in de koelkast....
Jammer dat die Westvleteren kratten zich er niet voor lenen om er LP's in te zetten.

Maar dat hoef ik ook niet, ik heb een mooie LP kast in elkaar getimmerd met de Technics SL1210mk2 er boven op.
* Bestla deze zomer ook op die plek op de foto stond om 2 kratten Westvleteren 12 in te slaan.

Maar dat hoef ik ook niet, ik heb een mooie LP kast in elkaar getimmerd met de Technics SL1210mk2 er boven op.
* Bestla deze zomer ook op die plek op de foto stond om 2 kratten Westvleteren 12 in te slaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 22-12-2016 13:19 ]
Die zijn inderdaad wat klein. Deze van Kornuit hadden ze een keer ergens in een actie. Uiteraard is de inhoud allang verdwenen, maar het houten kratje doet nu eindelijk dienstBestla schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:18:
Jammer dat die Westvleteren kratten zich er niet voor lenen om er LP's in te zetten.
[afbeelding]
* ksborg deze zomer ook op die plek op de foto stond om 2 kratten Westvleteren 12 in te slaan.
Een foto van de lp kast?Bestla schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:18:
[afbeelding]
* Blucky deze zomer ook op die plek op de foto stond om 2 kratten Westvleteren 12 in te slaan.

Feeling lucky...Phunk
Even mijn meest recente aanwinst showen. Voor het eerst via Catawiki. Ik moet toegeven dat het toch wel een kick geeft als je bod het hoogste is, de laatste minuut tikt weg en je krijgt de 'felicitatie' dat je de winnaar bent. Grote voordeel bij Catawiki is dat er gewoon duidelijke regels zijn en dat is net even wat prettiger dan het geneuzel waar ik bij MP soms mee te maken heb.......
Maar goed, dit is dus de gezinsuitbreiding:

Ik heb ze nog lang niet allemaal kunnen beluisteren de afgelopen week, maar er zitten hele leuke albums tussen. Zo ben ik heel blij met Cream en Electric Prunes. Maar ook een relaxed album als dat van Roger Daltrey is zeker niet verkeerd. Meest bizarre album dat ik tot nu toe heb, is dat van Gentle Giant. Echt geweldig. Tegendraads tot en met. Je wordt er continu bij getrokken. Gelukkig heb ik binnenkort lekker een weekje vrij om deze albums (en die van de vorige stapel van begin van de maand
) te beluisteren.
Ik is heel blij
.
Maar goed, dit is dus de gezinsuitbreiding:

Ik heb ze nog lang niet allemaal kunnen beluisteren de afgelopen week, maar er zitten hele leuke albums tussen. Zo ben ik heel blij met Cream en Electric Prunes. Maar ook een relaxed album als dat van Roger Daltrey is zeker niet verkeerd. Meest bizarre album dat ik tot nu toe heb, is dat van Gentle Giant. Echt geweldig. Tegendraads tot en met. Je wordt er continu bij getrokken. Gelukkig heb ik binnenkort lekker een weekje vrij om deze albums (en die van de vorige stapel van begin van de maand
Ik is heel blij

Ook ik ben erg blij vandaag: ik heb bericht gekregen dat mijn Akai bandrecorder helemaal gerestaureerd is en opgehaald kan worden... Op 27 december ga ik hem ophalen samen met mijn Dual 1226 die al eerder klaar was... Ik kijk er dan ook echt naar uit om met zowel de Dual als de Akai mijn analoge audio hobby te gaan oppakken!
Na lang de Onkyo CP-1050 op het oog te hebben gehad heb ik vandaag de TEAC TN-300 ontvangen en in gebruik genomen. Ik ben sprakeloos...
Afkomstig van een simpele Lenco (want ik draaide bijna nooit platen) weet ik niet wat me overkomt. Ik luister altijd met 'source direct' en het is verbluffend wat een geluid er ineens uit mijn platen komt. Alles is beter, laag, midden en hoog. Veel meer luchtigheid en dynamiek is er ook.
Misschien is de TEAC iets té enthousiast met bassen, maar ze klinken wel zuiver. Is dat een eigenschap van het AT95E-element?
Edit: foto erbij.
Afkomstig van een simpele Lenco (want ik draaide bijna nooit platen) weet ik niet wat me overkomt. Ik luister altijd met 'source direct' en het is verbluffend wat een geluid er ineens uit mijn platen komt. Alles is beter, laag, midden en hoog. Veel meer luchtigheid en dynamiek is er ook.
Misschien is de TEAC iets té enthousiast met bassen, maar ze klinken wel zuiver. Is dat een eigenschap van het AT95E-element?

[ Voor 8% gewijzigd door FreshM op 22-12-2016 21:25 ]
Ik heb vandaag m'n AT95e eens vervangen voor een (in de zelfde prijsklasse vallende) Nagaoka JT311DE en eigenljk merk ik qua bass niet veel verschil.FreshM schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:21:
Na lang de Onkyo CP-1050 op het oog te hebben gehad heb ik vandaag de TEAC TN-300 ontvangen en in gebruik genomen. Ik ben sprakeloos...
[afbeelding]
Wel vind ik dat uit de Nagaoka de hoge tonen wat subtieler komen. Iets dat welkom was. Geen idee of dat nou komt omdat deze "slechter" is, maar persoonlijk ben ik d'r erg blij mee. Hij heeft een rustiger karakter. Vooral bij m'n LP van Jessie Ware is dit een verschil.
Mooie speler trouwens
De TEAC is inderdaad heel puristisch en chique. Ik zal het eerst eens een tijd doen met de AT95E, want dat is al zoveel beter dan wat ik had. Ik ga me wel verdiepen in jouw Nagaoka.ksborg schreef op donderdag 22 december 2016 @ 21:49:
[...]
Ik heb vandaag m'n AT95e eens vervangen voor een (in de zelfde prijsklasse vallende) Nagaoka JT311DE en eigenljk merk ik qua bass niet veel verschil.
Wel vind ik dat uit de Nagaoka de hoge tonen wat subtieler komen. Iets dat welkom was. Geen idee of dat nou komt omdat deze "slechter" is, maar persoonlijk ben ik d'r erg blij mee. Hij heeft een rustiger karakter. Vooral bij m'n LP van Jessie Ware is dit een verschil.
Mooie speler trouwens
Weet je dat ik nog nooit eerder een platenspeler had afgesteld? Naalddruk, contragewicht, anti-skating; het was allemaal nieuw voor me. Best een nauwkeurig werkje. Gelukkig had ik een mooi YouTube-filmpje: YouTube: TEAC Einrichtung TN-300 Plattenspieler
Het element vervangen zal best weer een uitdaging zijn.
Voorlopig ben ik meer dan tevreden. Wat een (h)eerlijke, pure manier om muziek te spelen zo zonder chips.
Toevoeging: De phonoversterker in mijn Denon PMA-925R-versterker mag voor het eerst in 20 jaar ook aan het werk.
[ Voor 4% gewijzigd door FreshM op 23-12-2016 01:02 ]
Dan zou ik hem vervangen voor iets uit een betere/hogere range. Als je geen problemen hebt met het geluid van dit element zou ik hem vooral niet vervangen. Kost alleen maar geld. Oh ik heb gecheat trouwens. Dit element incl. headshell (voorgemonteerd) gekochtFreshM schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:32:
[...]
De TEAC is inderdaad heel puristisch en chique. Ik zal het eerst eens een tijd doen met de AT95E, want dat is al zoveel beter dan wat ik had. Ik ga me wel verdiepen in jouw Nagaoka.
Weet je dat ik nog nooit eerder een platenspeler had afgesteld? Naalddruk, contragewicht, anti-skating; het was allemaal nieuw voor me. Best een nauwkeurig werkje. Gelukkig had ik een mooi YouTube-filmpje: YouTube: TEAC Einrichtung TN-300 Plattenspieler
Voorlopig ben ik meer dan tevreden. Wat een (h)eerlijke, pure manier om muziek te spelen zo zonder chips.

Ik vind het vooral mooi dat je ook echt bezig bent met de muziek. Verder geniet ik meer van het geluid van m'n geweldige 1 bit Technics cd speler die nu Pearl Jam speelt. Alleen geeft dat de verdere beleving weer niet. Oh en Ten van Pearl Jam op LP was me sowieso te duur dus het is de cd geworden
Qua upgrade zou ik dan ook niet naar die Nagaoka kijken, daar zul je eigenlijk geen upgrade aan hebben... Je kunt dan beter kijken naar een Nagaoka MP200 (duur element) / MP110 (goedkopere broer van de MP200), Audio Technica AT440MLB of als je het niet erg vindt wat meer neer te leggen (dit element is gewoon duur, maar klinkt erg goed): Goldring 2300MM...FreshM schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:32:
[...]
De TEAC is inderdaad heel puristisch en chique. Ik zal het eerst eens een tijd doen met de AT95E, want dat is al zoveel beter dan wat ik had. Ik ga me wel verdiepen in jouw Nagaoka.
Toevoeging: De phonoversterker in mijn Denon PMA-925R mag voor het eerst in 20 jaar ook aan het werk.
Technisch gezien is die Goldring 2300MM ongeveer gelijkwaardig aan de AT440MLB, maar klankmatig is hij net even wat minder schel in de hoge tonen dan de AT440MLB... Beiden klinken goed, maar het is maar net wat je fijn vindt klinken...
Voor ik 'm vergeet: de goedkopere broer van de Goldring 2300MM, de Goldring 2100MM kost slechts 130 euro bij Hifistudio 79 (elders ongeveer net zo duur als de Audio Technica AT440MLB en die laatste heeft een betere naaldtip) en klinkt ook erg goed voor de 130 euro dat hij kost... Ik heb 'm afgemonteerd zitten op mijn Dual 1226 en daar klink hij zeer goed op... Mocht je interesse hebben is dit de link naar 'm:
http://www.hifistudio79.n...oldring-2100-element.html
Maar als je voor nu tevreden bent zou ik het voorlopig nog zo laten, want die AT95e van Audio Technica is een van de beste in zijn prijs klasse...
Ik ga al je tips na, maar dit soort opmerkingen wilde ik graag even horen over de AT95E. Ik heb de TEAC TN-300 pas één avond, hè? En ik kom van een Lenco L-3806... Take it easy.rcor schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:34:
[...]
Maar als je voor nu tevreden bent zou ik het voorlopig nog zo laten, want die AT95e van Audio Technica is een van de beste in zijn prijs klasse...
[ Voor 8% gewijzigd door FreshM op 23-12-2016 00:00 ]
Ik noemde bepaalde elementen bewust... Stel, je koopt de Nagaoka MP110 en je gaat 'm gebruiken dan is het mogelijk om in de toekomst daar de naald van de MP200 in te zetten (simpele upgrade met positieve gevolgen voor de geluidskwaliteit)...FreshM schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:55:
[...]
Ik ga al je tips na, maar dit soort opmerkingen wilde ik graag even horen over de AT95E. Ik heb de TEAC TN-300 pas één avond, hè? En ik kom van een Lenco L-3806... Take it easy.
Zelfde geld voor de Goldring 2100MM, de body van het element is qua vorm identiek aan de duurdere 2300MM... Het enige verschil is het materiaal van de body (2100MM volledig plastic, 2300MM metaal)... Dus de 2300MM naald past ook in de 2100MM element...
Ik heb dit in het verleden dus zelf ook gedaan en ik was destijds zeer verrast door het positieve effect... Voor de Dual 1226 is de 2100MM voldoende dus heb ik die gemonteerd... Toch vindt ik het wel eens jammer dat de naald van de 2300MM afgebroken is in het verleden (daar baal ik nu nog wel eens van), al was het maar om te horen wat het effect op de Dual zou zijn (en dat is gegarandeerd een positieve vervanging)...
Zelf ben ik van een AT95E naar een Expert Super gegaan, een week of wat geleden. Voor de volledigheid: Expert is Nagaoka, onder eigen label verkocht door de Expert-keten en nu nog via internet verkrijgbaar. Ook nu nog, net als vroeger, voorgemonteerd op een headshell.rcor schreef op donderdag 22 december 2016 @ 23:34:
[...]
Qua upgrade zou ik dan ook niet naar die Nagaoka kijken, daar zul je eigenlijk geen upgrade aan hebben... Je kunt dan beter kijken naar een Nagaoka MP200 (duur element) / MP110 (goedkopere broer van de MP200), Audio Technica AT440MLB of als je het niet erg vindt wat meer neer te leggen (dit element is gewoon duur, maar klinkt erg goed): Goldring 2300MM...
Ik werd verrast door het verschil dat ik hoorde
Het vervelende is nu dat ik weet hoe die Expert klinkt en dat het lastig wordt om, om welke reden dan ook, 'terug' te moeten naar de AT95E. Maar aangezien ik ook nog een Expert Quadra heb liggen..........
Vettt, tevens die jukebox ookBestla schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:29:
[afbeelding]
Met rechts de kast voor de 7" singeltjes
Mooie verzameling man.

Feeling lucky...Phunk
Die juke is een jaren 80 juke in een 1952 Ami kast gebouwd.Blucky schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:17:
[...]
Vettt, tevens die jukebox ook.
Mooie verzameling man.

Alle verlichting zijn RGB ledjes
[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 23-12-2016 19:35 ]
Vandaag Lost Highway soundtrack en Motorpsycho - Black Hole, Black Canvas gekocht. Erg blij mee. Twee keer twee dikke plakken zwart vinyl.
Maar goedkoper wordt het niet bepaald. Voor twee platen €57 afgetikt. Vinyl is flink duurder geworden afgelopen jaren.
Maar goedkoper wordt het niet bepaald. Voor twee platen €57 afgetikt. Vinyl is flink duurder geworden afgelopen jaren.
Je bedoeld dit element denk ik?Vintage1967 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:06:
[...]
Zelf ben ik van een AT95E naar een Expert Super gegaan, een week of wat geleden. Voor de volledigheid: Expert is Nagaoka, onder eigen label verkocht door de Expert-keten en nu nog via internet verkrijgbaar. Ook nu nog, net als vroeger, voorgemonteerd op een headshell.
www.pickupnaald.nl/elemen...t555q-3005-cartridge.html
Klopt. Heerlijk elementje.
Omdat het helemaal zwart is aan de voorkant en de cantilever ook zwart is, is het schoonmaken van de naald (met een zwart borsteltje
) minder praktisch.
Omdat het helemaal zwart is aan de voorkant en de cantilever ook zwart is, is het schoonmaken van de naald (met een zwart borsteltje

Ja dat is allemaal new old stock van pickupnaald, die heeft ooit eens een (de) vooraad van Expert opgekocht. Wat betreft die "aanbiedingsprijs" dat is een permanente aanbieding. Blijkbaar loopt het niet zo hard met die dingen, jaren geleden stonden ze ook al te koop, eveneneens in de aanbieding. Toen nog wat goedkoper natuurlijk, inflatie. Ze hebben ook nog een nog wat duurdere JT322, daar heb ik er zelf een van.
Let wel, die JT555 heeft een aanbevolen naalddruk van slechts 1.3 gram, dat betekent dus dat het een hoogcompliant element is en eigenlijk alleen geschikt voor lichte armen. Minder geschikt voor de typische Japanse s-arm met SME headshell dus. Een Dual of iets anders met een rechte arm daar zal ie zich sneller in thuis voelen. De JT322 heeft 1.5 gram aanbevolen naalddruk.
Wat mij zelf aan mijn JT322 beetje tegenvalt voor een element in deze prijsklasse is de relatief korte en logge cantilever die eraan zit, kijk je naar bijvoorbeeld Audio Technica of Denon dan zitten daar langere en vooral veel dunnere cantilevers aan.
Verder is de nude diamantkwaliteit bij bestudering onder de microscoop een soort "melkglas", waar ik dat ook tegengekomen ben is bij de Shure V15 en de Stanton 681 EEE MKII-S. Allemaal vintage spul dus dat zal geen toeval zijn.
Neem ik weer als voorbeeld Audio Technica, Denon maar ook Ortofon dan zijn dat allemaal kristalheldere nude diamantjes.
Allemaal bespiegelingen... want als het lekker klinkt...
Let wel, die JT555 heeft een aanbevolen naalddruk van slechts 1.3 gram, dat betekent dus dat het een hoogcompliant element is en eigenlijk alleen geschikt voor lichte armen. Minder geschikt voor de typische Japanse s-arm met SME headshell dus. Een Dual of iets anders met een rechte arm daar zal ie zich sneller in thuis voelen. De JT322 heeft 1.5 gram aanbevolen naalddruk.
Wat mij zelf aan mijn JT322 beetje tegenvalt voor een element in deze prijsklasse is de relatief korte en logge cantilever die eraan zit, kijk je naar bijvoorbeeld Audio Technica of Denon dan zitten daar langere en vooral veel dunnere cantilevers aan.
Verder is de nude diamantkwaliteit bij bestudering onder de microscoop een soort "melkglas", waar ik dat ook tegengekomen ben is bij de Shure V15 en de Stanton 681 EEE MKII-S. Allemaal vintage spul dus dat zal geen toeval zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-12-2016 15:54 ]
De sterren van weleer gaan idd vroeg dood dit jaar helaas
Die heb ik nog live gezien op arrow classic rock in 2003. Toen je gewoon voor 50 euro nog een hele waslijst aan ouwe rockers kon zien. Tya en deep purple. Rook op t water.
Dat laatste had ik dus niet met de JT322 op mijn Thorens 166. Las online allerhande lyrische omschrijvingen over de kwaliteit van dit element maar vond het geluid erg tegenvallen.Cap schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:50:
Verder is de nude diamantkwaliteit bij bestudering onder de microscoop een soort "melkglas", waar ik dat ook tegengekomen ben is bij de Shure V15 en de Stanton 681 EEE MKII-S. Allemaal vintage spul dus dat zal geen toeval zijn.Neem ik weer als voorbeeld Audio Technica, Denon maar ook Ortofon dan zijn dat allemaal kristalheldere nude diamantjes.
Instrumenten waren niet goed gescheiden en verschil tussen hoog/laag was erg beperkt. Vaak klonk het alsof de muziek via één dichte trechter er uit werd geduwd.
Aangezien het mijn eerste aanraking met vinyl in dik 20 jaar was gaf ik eerst daar de schuld aan en eventuele opnames van mijn platen.
Het bleef knagen dus heb ik eerder deze maand een poging gewaagd met een Ortofon Blue waarbij ik ineens wel een goede scheiding hoorde van instrumenten, de brei werd ineens uit elkaar getrokken en ook waren hoog en laag goed te horen.
Geen idee of het JT322 element niet past bij mijn platenspeler//versterker combi of dat het niet bij mijn smaak hoort. Ben nu in ieder geval erg tevreden met de Ortofon.
"Better ask questions before you shoot"
Op zich vind je voor elk element met enige aspiraties wel lyrische verhalen op het internet. Dus daar kan je inderdaad moeilijk op varen.
Wel opvallend wat je schrijft, Pain_Bubbles postte hier onlangs al een dergelijke ervaring. Geen idee of het element zelf de beperking is of vooral de combinatie met de arm. Waarschijnlijk een combinatie van factoren. maar dat het allemaal niet onverdeeld positief is, dat is duidelijk.
Wel opvallend wat je schrijft, Pain_Bubbles postte hier onlangs al een dergelijke ervaring. Geen idee of het element zelf de beperking is of vooral de combinatie met de arm. Waarschijnlijk een combinatie van factoren. maar dat het allemaal niet onverdeeld positief is, dat is duidelijk.
Anoniem: 722464 schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:26:
[...]
Ik heb ook zo'n Expert 'Quadra' maar ik krijg hem niet aan het zingen, een veel te overheersend laag en een gigantische dip in het mid/hoog. Bij klassiek muziek vooral erg storend: violen lijken soms bijna afwezig.
ook vind ik het een zeer matige tracker voor zijn toch vrij exotische naaldtip.
Heb hem een keer omgeruild, maar ook met de vervanger ervaar ik dezelfde problemen.
RIP George Michael.
Maar 53 geworden.
Maar 53 geworden.
Wie nog meer ga ik mij echt afvragen op deze manier.
Daar hoef je helaas geen 80 voor te zijn.
Ik ben geen fan maar hij is wel onderdeel van de muziek uit mijn generatie.
'Last Christmas........'
'Last Christmas........'
Ik ben altijd wel fan van 'm geweest.
Ik heb listen without predjudice/older/5live destijds in de jaren 90 ook gewoon op cd gekocht.
Wellicht hebben sex/drugs/rock&roll een behoorlijke impact op het lichaam.
Van Bowie verwachtte ik wel dat die niet zo oud zou worden met zijn ex levensstijl, maar Prince en George Michael zijn wel erg vroeg overleden
Ik heb listen without predjudice/older/5live destijds in de jaren 90 ook gewoon op cd gekocht.
Wellicht hebben sex/drugs/rock&roll een behoorlijke impact op het lichaam.
Van Bowie verwachtte ik wel dat die niet zo oud zou worden met zijn ex levensstijl, maar Prince en George Michael zijn wel erg vroeg overleden
[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2016 12:37 ]
Dit weekend kerst met m'n ouders. Pa verraste me met Hotel California van de Eagles. Leuk cadeautje
.
Altijd leuk, zo'n zwarte plak.ksborg schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:03:
Dit weekend kerst met m'n ouders. Pa verraste me met Hotel California van de Eagles. Leuk cadeautje.
En deze dagen heb je waarschijnlijk ook net wat meer tijd om er van te genieten.
Mooi plaat, onmisbaar in vele collectie. Ik heb er ook een gekregen
https://www.discogs.com/S...-The-Century/master/25374
Supertramp – Crime Of The Century. Wat een heerlijk album zeg!

Feeling lucky...Phunk
Heb zelf ook nog even geshopt dit weekend. Prijzen van dit alles variëren nogal (van 0,49 tot 49,99), maar het was allemaal bij dezelfde verkoper (en die van 49,99 wilde ik vooral heel graag hebben, de #Traxtorm20Y). De Endymion LP's zijn 45rpm, dus het word tijd dat ik dat eens ga fixen op m'n speler.

En ja, m'n smaak gaat nogal all over the place

En ja, m'n smaak gaat nogal all over the place

Ach ja, de rest van de week gewoon weer werken. Hoewel, er is bijna niemand dus werken is misschien wat overdreven. Het is vooral "aanwezig zijn" voor als er ergens iets omvalt.Vintage1967 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:01:
[...]
Altijd leuk, zo'n zwarte plak.
En deze dagen heb je waarschijnlijk ook net wat meer tijd om er van te genieten.
[ Voor 53% gewijzigd door ksborg op 27-12-2016 10:13 ]
Nog een leuk kerstcadeautje gekregen.
Nieuwe lp van Madness
Nieuwe lp van Madness

Making an ass of myself since the 70's
En vergeet zijn performance niet tijdens de queen tribute. Kreeg town kippenvel en nog steeds. Enige die echt de show stal die avond en heel het publiek mee kreeg zoals alleen Freddie dat kon.Vintage1967 schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:58:
Daar hoef je helaas geen 80 voor te zijn.
'Last Christmas........'
Prachtig gewoon
Anoniem: 315891
Heb toevallig Breakfast in America opstaan.Blucky schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:03:
Mooi plaat, onmisbaar in vele collectie. Ik heb er ook een gekregen![]()
Lekker hoor, genieten.Anoniem: 315891 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:31:
[...]
Heb toevallig Breakfast in America opstaan.
Ik heb afgelopen weekend ook Procol harum ontdekt.
Hun bekendste nummer kwam voorbij "whiter shade of pale" van de week.
Dit weekend kwam ik een plaat van hun tegen.
Feeling lucky...Phunk
Anoniem: 315891
Procol Harum is ook een goede band. Heb zelf nog heel veel platen van vroeger en ben sinds kort weer begonnen om vinyl te kopen, is toch het mooiste wat er is.Blucky schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:44:
[...]
Lekker hoor, genieten.
Ik heb afgelopen weekend ook Procol harum ontdekt.
Hun bekendste nummer kwam voorbij "whiter shade of pale" van de week.
Dit weekend kwam ik een plaat van hun tegen.
Dit topic is gesloten.