Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 588.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Wellicht onderschat ik de slijtage wel, heb wat fora doorgenomen en eigenlijk bevestigt iedereen wel de slijtage. Al dan niet door stof/vuil of door het vinyl. Schoonmaken van de platen en tip zijn in ieder geval doorslaggevend voor de levensduur van je naald, samen met een juiste alignment van de cartridge. Dank voor je onderbouwing in ieder geval en ik wilde je meting niet in twijfel trekken. Wellicht moet ik ook mijn naaldtip maar eens bekijken, al zijn mijn 40 jaar oude rock platen vast al zo veel versleten door slechte naalden dat mijn huidige naald hier niet veel extra schade meer aan kan richten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
... en ze klinken toch lekker! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:54
Wou vorige week eens even al mijn platen in de hand hebben, en gelijk maar een collectie gemaakt op Discogs. Erg leuk om zo een overzicht van je collectie te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Erwin schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:08:
Wou vorige week eens even al mijn platen in de hand hebben, en gelijk maar een collectie gemaakt op Discogs. Erg leuk om zo een overzicht van je collectie te hebben!
Vooral de "Wantlist" daar is een beetje killing :+. Die groeit een beetje harder dan me lief is. Ach alles op z'n tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:59
Na een tijdje hier mee gelezen te hebben, wil ik ook meer van de vinyl-wereld ontdekken en heb ik een Technics SL-D3 aangeschaft via Marktplaats. De platenspeler werkt prima op 33 rpm, alleen bij 45 rpm draait hij te langzaam. Ik heb geprobeerd te tellen hoe vaak hij draait per minuut en kom op ongeveer 37/38 rpm uit. Nou heb ik in de service manual gezocht en wat op internet rondgekeken en waarschijnlijk ligt dit aan de resistor in het 45 rpm gedeelte. Is er misschien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en of dit makkelijk zelf te vervangen is? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30
sven5010 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:12:
Na een tijdje hier mee gelezen te hebben, wil ik ook meer van de vinyl-wereld ontdekken en heb ik een Technics SL-D3 aangeschaft via Marktplaats. De platenspeler werkt prima op 33 rpm, alleen bij 45 rpm draait hij te langzaam. Ik heb geprobeerd te tellen hoe vaak hij draait per minuut en kom op ongeveer 37/38 rpm uit. Nou heb ik in de service manual gezocht en wat op internet rondgekeken en waarschijnlijk ligt dit aan de resistor in het 45 rpm gedeelte. Is er misschien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en of dit makkelijk zelf te vervangen is? :)
Dat is redelijk makkelijk te doen. Alleen moet je wel de onderzijde losmaken. Eenmaal los zie je de printplaat zitten waaraan de snelheidsregelaars zitten. Als je goed kijkt zie je ergens 33 en 45 staan.
Je moet wel andere dingen loshalen wil je de printplaat eruit kunnen halen.

Dit is de onderzijde van de printplaat uit een SL D2 om je een idee te geven.
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/i0niy8vhb/D2_print.jpg

Markeer de stand van die meters en beweeg met een sterschroevendraaier de potmeters helemaal van links naar rechts en vice versa. En zet het weer terug op stand waarop ze stonden. Anders blijf je de pitch finetunen als je van 33 naar 45 switcht en andersom.

Succes. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 07-12-2016 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 12:11
Anoniem: 481702 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:49:
Een van de weinige voordelen van werken in het centrum van Amsterdam: de vele platenzaken om je heen om je lunch pauze in door te brengen. Vandaag geweest bij Second Life records op de Prinsengracht. Alsof de tijd stil gestaan heeft. Lekker vol, mooie selectie (lekker veel 80's :9 ), goede prijzen.
Tja, dan is het het 'in de provincie' toch maar armoe troef. Tenminste in mijn provincie :'( .
Geen platenbeurzen, zeer weinig platenzaken waar ze ook 2e hands vinyl verkopen en qua kringloop is het hier ook al niet best toeven. Gelukkig hebben we wel internet _/-\o_ !

Mooie mok >:) ! Goede smaak, en dan bedoel ik niet de vloeistof in de mok :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Zoals velen onder jullie ben ik ook een fervent vinyl-wasser, eerst begonnen met een Knosti en de Knosti vloeistof, daarna overgestapt naar een combinatie van Tonar QS vloeistof en een tweede Knosti met gedemi water.
Ook liters eigen vloeistof gemaakt, en zelfs l'art du son vloeistof geprobeerd.
Allerbeste resultaat kreeg ik altijd met wassen in Knosti #1 met QS, daarna afspoelen met gedemi water in Knosti #2 en zeker een half uur te laten drogen. Met het eigengemaakt brouwsel ging het evengoed, alleen duurde het drogen veel langer.
Met de l'art du son vloeistof kreeg ik geen beter resultaat, wat me wat teleurstelde daar het toch pokkeduur is 8)7 Maar ik denk dat l'art du son meer geschikt is voor machines zoals de Okki Nokki en andere "afzuigmachines"

Nu, ik had toch altijd wel een paar LPs die toch bleven knetteren of tikken alhoewel ze er foutloos uitzagen, zelfs na meermaals te wassen. Ik las natuurlijk dat het wegzuigen van de vloeistof toch veel beter is dan het laten rondjes draaien in eigen vuil met de Knosti... maar honderden euros betalen voor zo'n machine...neen daar denk ik niet aan, koop er liever wat meer vinyl mee.

Maar er bleef toch iets hangen, de laatste zes maanden had ik een lijstje gemaakt van al mijn platen die toch wat teveel tikten volgens mij..en vandaag was het het moment om die even onder handen te nemen.

Ik besloot mijn eigen vloeistof-afzuigmachine in het geheel te gooien. Niks speciaals, gewoon mijn Karcher shop-vaccuum waarmee ik mijn werkplaats mee proper hou. Deze is redelijk krachtig en kan gewoon water opzuigen.
Natuurlijk wou ik geen contact tussen de stofzuigerbuis en het vinyl en gebruikte ik doeken micro-fiber met een elastiekje rond de tuitingang.

Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/vuil2_zpsxnwapynm.jpg

Dus opnieuw hetzelfde ritueel, wassen in Knosti #1 met l'art du Son, daarna afspoelen met demi water in Knosti #2 en daarna de plaat droogzuigen met de Karcher. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel een beetje bang was en het al weken had uitgesteld. Maar vandaag voelde ik me extra moedig/stom en probeerde het.

Eerst met een LP die ik ooit gratis had gekregen, en die me echt niks waard was.
Het wegzuigen van het water ging niet al te makkelijk, maar ik had een derde Knosti (jaaaa...knettergek) van een vriend geleend die ik leeg gebruikte. Nadat de plaat wat was uitgedruipt in Knosti #2, zette ik de plaat met de klem op Knosti #3 en draaide langzaam de plaat terwijl ik de vloeistof met de groeven mee van de buitenste rand naar de binnenste rand opzoog. Duurde hoogstens 30 seconden en daarna de knosti gewoon omdraaien en de tweede kant gedaan.

Het resultaat was dat de plaat kurkdroog was en er nieuw uitzag (nu zo zien ze er altijd uit na een gewone poetsbeurt). Toen ik hem met een klein hartje afspeelde was ik heel aangenaam verrast... veel minder tikken, minder ruis en ik denk dat het hoger beter doorkomt.

Maar toen ik het doekje zag, schrok ik toch wel even :
Dit kwam er nog uit, en niet vergeten dit was een LP die al meermaals gewassen werd...
Per LP moest ik dus een ander deel van het micro-fiber doekje gebruiken, want ze werden gewoon te vuil.

Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/vuil3_zpskprrfinw.jpg

De vuilste plaat was deze :
Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/vuil1_zpsio3dqikl.jpg

Ik kon mijn ogen niet geloven, hoeveel vuil er nog uitkwam, niettegenstaande ook deze al meermaals met verschillende producten gewassen werd.

Van de +- 20 platen, is de helft zeker hoorbaar verbeterd, wel niet de volledige plaat beluisterd, maar bijna allemaal hadden ze over gans de plaat getik en geruis, dus kon ik redelijk vlug uitmaken als er een verschil was met voordien of niet.
Een LP of 5 is enorm verbeterd, naar bijna kraak - en geruisloos en een stuk of 5 LPs bleef krek (kraak!) hetzelfde.

Ga ik het nu altijd zo doen ? Neen, is toch wat te omslachtig en de meeste LPs hebben het ook niet nodig, maar ik hou wel bij welke van mijn nieuwe aankopen een "zuigbeurt" kunnen gebruiken en eens om de zes maanden of zo wil ik er wel een namiddag er voor uittrekken.

Al bij al een geslaagd experiment, en de schrik om de platen te beschadigen bleek ongegrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47
Geweldig experiment en een mooi resultaat! Mooi ook dat je foto's hebt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 481702

Cool Chromium! Mooi opgeschreven en gaaf experiment. Ik zou dat ook wel willen proberen op korte termijn. Ik heb 2 knosti bakken.
1. Knosti 1: Wassen met eigen brouwsel (30% isopropyl alcohol, rest demiwater en 2 druppels Dreft)
2. Knosti 2: 100% demi water om na te spoelen.

Met die methode zie ik nadien nog steeds vette vingers zitten en na jouw relaas ervan overtuigd dat er nog (veel) meer troep blijft zitten.

Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Top experiment! Ik gebruik zelf een zelfbouw ultrasoonwasser maar zal die raamwisser eens uit de kast halen, ooit gekocht met dit doel in gedachten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/444/30/DV_8_5676272_01_4c_DE_20141223061728.jpg

Probleem blijft natuurlijk wel het afzuigen: zat zelf aan een goedkope direct drive te denken die dan zijn rondjes draait terwijl je zuigt, maar op het plateau van een platenspeler kan je het niet leggen want dan wordt dat ook nat&vies dus dan kan je kant 2 niet afzuigen zonder kant 1 weer op het natte plateau te leggen... 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 07-12-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Ik heb vandaag de luidsprekers van m'n vinyl setup eens vervangen. Ik kwam bij de kringloop een paartje NAD 8225's tegen, als vaste klant mocht ik ze voor een tientje meenemen. Verdorie wat klinkt dat lekker :)

Ik gebruikte hiervoor een paar Mission 760's, ook niet slecht maar de NAD's hebben meer hoog, meer laag en klinken gedetailleerder. Ik heb ze even beluisterd met Money for Nothing van Dire Straits en Low van Bowie en ik ben echt aangenaam verrast, instrumenten komen veel beter en herkenbaarder naar voren. Daarmee stijgt mijn waardering voor de AT95e als 'bron' ook meteen ;)

@chromium: gaaf projectje! Wel verbazend dat er nog zoveel vuil af komt

[ Voor 5% gewijzigd door cmndr_adama op 07-12-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Interessant was-experiment. Ik heb zelf ook 3 Knosti's, ik begin altijd met Vinylzyme gold, dan zelfgemaakte vloeistof, dan L'Art du Son. Tussen alles een spoelbeurt en nog een extra spoelbeurt als laatste.

Wat gebruik jij bij jouw spoelbeurten? Puur demi water? Volgens mij komt dat door de oppervlaktespanning niet in de groef en spoelt daardoor niet goed. Ik voeg zelf aan mijn spoelbaden (behalve het allerlaatste) nog een beetje spoelglans toe. Helaas heb ik geen Kärcher, anders zou ik dit ook eens proberen. Ik heb een enkele plaat die blijft knetteren, dat weet ik tot nu toe altijd aan kleine beschadigingetjes van het vinyl (is soms met microscoopje ook te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
birdie_man schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:56:
Ik heb een enkele plaat die blijft knetteren, dat weet ik tot nu toe altijd aan kleine beschadigingetjes van het vinyl (is soms met microscoopje ook te zien)
Knetteren en ploppen kan ook bij nieuwe albums voorkomen. 'Gewoon' slechte persing. En dat kan je natuurlijk ook beschadigingen noemen. En we weten allemaal, als vinylliefhebbers, dat kwaliteitsverschillen in persingen, beschadigingen en slijtage bij deze tak van sport horen. En, eerlijk waar, dat maakt het voor mij een hele leuke en interessante passie. En daar ben ik niet de enige in, denk ik............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
Nadat ik riep dat ik toch wel een beetje de tweedehands turntables zat was (omdat er in mijn geval altijd wel een mankement was) heb ik toch maar gekozen voor een drastische oplossing. Ik weet dat het geen high end turntable is, maar hij is wel ongecompliceerd :).

En over smaak valt te twisten, maar deze zwarte variant vind ik gewoon heel erg gaaf. Dat zal vooral komen omdat alles op mijn TV meubel zwart is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lE9Y6T1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ksborg op 08-12-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Als alle of iigg vele platen knetteren, dan is t toch echt de afstelling en de naald.

Verzamel sinds 1984 platen en in mijn collectie bar weinig knetterende platen en daar zitten genoeg 'slechte'' platen van greatest hits tussen.

En platen wassen is eigenlijk zelden nodig, oke die ik 2e hands koop gaan meestal wel de wasbak met dreft in. Mensen hebben nogal moeite om platen op de hoeken vast te pakken. Maar daarna, heb platen uit begin tijd nooit meer schoon gemaakt. En daar zitten misschien wel stofdelen op die er in 1984 op terecht zijn gekomen. Zal eens tegen mijn moeder zeggen dat ze toen misschien beter had moeten poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
sugarlee89 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:37:
Mensen hebben nogal moeite om platen op de hoeken vast te pakken.
Hoeken? :+
Mijn platen zijn, op letterlijk één of twee shaped singles na, allemaal rond...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nieuwe platen knetteren bij mij echt altijd. Kennelijk is mijn omgeving erg gevoelig voor statische electriciteit want ik moet nieuwe platen gewoon altijd eerst even door de Knosti halen anders is het geen pretje ze op de draaitafel te leggen. Heb een kurken draaimat, zal misschien ook niet helpen.

Als ik eerlijk ben zit mijn element er ook alweer een flinke tijd op... Ruim 2 jaar als ik de mail conversaties met Dr. Thorens mag geloven. Ik hoor het nog niet echt maar misschien moet ik me maar eens voorbereiden op een vervanging. Zou dan wel gelijk een upgrade van mijn AT440MLa willen doen, maar de 150MLX (die ondertussen opgevolgd is door de 150SA) is wel weer een flinke stap in budget (bijna 2x zo duur). Vraag me af of ik dan niet beter een 440MLb kan kopen en de rest kan investeren in betere speakers oid.

Van de week nog wat leuk vinyl binnengekregen. Animals en Meddle van Pink Floyd in de 2016 re-issue uitgave, via Amazon Duitsland voor iets van 15 euro per plaat (waar de bolle blauwe vrienden er iets van 25 euro voor vragen...). Daarnaast nog de laatste LP van John Illsley meebesteld (ex-Dire Straits).

En over klantenservice... had een paar maanden geleden de heruitgave van de Twin Peaks soundtrack besteld in de VS, bij Mondo (Deathwaltz), deze was zwaar beschadigd binnengekomen (onspeelbaar). Kreeg zonder morren een nieuwe, hoefde niks terug te sturen, etc. Moest helaas even wachten op de repress want de 1e press was stijf uitverkocht helaas... maar woensdag kwam die dan eindelijk weer binnen! Goed geregeld dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik merk ook dat platen na het Knosti bad op een gegeven moment gewoon weer statisch worden. Of ik nou de rubberen Technics mat gebruik of een slipmat (staat wat mooier), het maakt niet uit.
Ik heb mij er maar bij neergelegd, want ik merk er ook weinig tot niets van bij het afspelen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Waarschijnlijk ontkom je er nooit helemaal aan. Er zijn zoveel factoren van invloed op statische elektriciteit dat het vrijwel ondoenlijk is om alles uit te sluiten. En voor zover mijn kennis van natuurkunde reikt wordt er altijd statische elektriciteit opgewekt bij wrijving over kunststof. Stuur je kinderen maar eens een kunststof glijbaantje af...........Altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Ik weet in elk geval wel dat ik geregeld een tik krijg als ik een plaat of de toonarm vastpak. Meestal ga ik eerst even langs de verwarming om daar een tikje te vangen en vervolgens haal ik de plaat er pas af. Blijkbaar laadt mijn bank me nogal op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 13:03
ksborg schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:32:
Ik weet in elk geval wel dat ik geregeld een tik krijg als ik een plaat of de toonarm vastpak. Meestal ga ik eerst even langs de verwarming om daar een tikje te vangen en vervolgens haal ik de plaat er pas af. Blijkbaar laadt mijn bank me nogal op...
Weet je zeker dat het niet je Roy Donders huispak is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat betekent volgens mij dat jouw apparatuur niet (goed) geaard is, en dat is weer een ander issue. Overigens kan dit wel schadelijk zijn voor jouw apparatuur.
Ik zou de boel eens even goed nalopen. Vaak komt dit voor bij ongeaarde stopcontacten. Een euvel waar veel te veel woningen helaas nog mee te kampen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:44:
[...]

Dat betekent volgens mij dat jouw apparatuur niet (goed) geaard is, en dat is weer een ander issue. Overigens kan dit wel schadelijk zijn voor jouw apparatuur.
Ik zou de boel eens even goed nalopen. Vaak komt dit voor bij ongeaarde stopcontacten. Een euvel waar veel te veel woningen helaas nog mee te kampen hebben...
Ff hoor, want ik ben een elektro leek, maar ik heb bijna nergens in huis meer geaarde stopcontacten (keuken en badkamer uitgezonderd). Wel heb ik een aarde draad tussen platenspeler en versterker lopen maar me daar altijd het nut van afgevraagd bij een versterker met een platte eurostekker... Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLApex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
[...]

Lijkt me niet per se. Als je hand een lading heeft kan het overspringen naar je speler, ongeacht de aarding. Aarding betekent volgens mij vooral dat de speler de lading niet zal houden, maar af zal voeren naar aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Meestal krijg ik een tik als ik lang mijn bank ga € -O- €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
Servor schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:54:
[...]

Ff hoor, want ik ben een elektro leek, maar ik heb bijna nergens in huis meer geaarde stopcontacten (keuken en badkamer uitgezonderd). Wel heb ik een aarde draad tussen platenspeler en versterker lopen maar me daar altijd het nut van afgevraagd bij een versterker met een platte eurostekker... Wat mis ik?
De aarde draad tussen platenspeler en versterker is wat anders dan randaarde. Laatste zit volgens mij altijd op stopcontacten bij nieuwbouwhuizen, beter ook, steeds meer apparaten hebben een stekker met randaarde (en er komen steeds meer elektrische apparaten bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:47:
[...]

De aarde draad tussen platenspeler en versterker is wat anders dan randaarde. Laatste zit volgens mij altijd op stopcontacten bij nieuwbouwhuizen, beter ook, steeds meer apparaten hebben een stekker met randaarde (en er komen steeds meer elektrische apparaten bij)
Nou, ik kan me, afgezien van ons nieuwe tosti-ijzer, geen aanschaf van de laatste tijd herinneren waar een randaarde stekker op zit... allemaal zo'n platte stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:43
Nyarlathotep schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:58:
Ik merk ook dat platen na het Knosti bad op een gegeven moment gewoon weer statisch worden. Of ik nou de rubberen Technics mat gebruik of een slipmat (staat wat mooier), het maakt niet uit.
Ik heb mij er maar bij neergelegd, want ik merk er ook weinig tot niets van bij het afspelen :)
Je kunt altijd nog de Milty Zerostat-3 kopen om je platen anti-statisch te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.pickupnaald.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/204146.jpg
http://www.pickupnaald.nl...tisch-pistool-204146.html

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
[...]

Geen geaarde stopcontacten hier. Maar goed, ik heb het probleem met de AT-LP120 minder dan met de Technics SL-23. En deze heeft géén aparte aderdraad... En de SL-23 had dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ingebouwde voorversterker? Overigens heb ik ook geen aarde draad uit Mn Rega arm, dat gaat dan weer via de tulpkabel, al schijnt dat minder optimaal te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:49:
Ingebouwde voorversterker? Overigens heb ik ook geen aarde draad uit Mn Rega arm, dat gaat dan weer via de tulpkabel, al schijnt dat minder optimaal te zijn
Ingebouwd inderdaad. Ik heb begrepen dat er wel een mogelijkheid is om een aardedraad te maken wanneer je de voorversterker eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ja precies, met voorversterker heb je die aardedraad ook niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sven5010
Bestla schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:11:
[...]

Dat is redelijk makkelijk te doen. Alleen moet je wel de onderzijde losmaken. Eenmaal los zie je de printplaat zitten waaraan de snelheidsregelaars zitten. Als je goed kijkt zie je ergens 33 en 45 staan.
Je moet wel andere dingen loshalen wil je de printplaat eruit kunnen halen.
...
Het was even een klusje (probleem met startmechanisme ook gelijk opgelost), maar het is gelukt!
Ontzettend bedankt voor de uitleg en natuurlijk gelijk maar even een 45 RPM plaat erop! :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHZxlo2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Voor wie nog snel wat vinyl wil scoren, bij Amazon.de kan je nog een kleine 3 uur 10 euro korting scoren als je voor minimaal 40 euro besteld met code welkom. En LP's zijn vaak sowieso niet zo duur bij Amazon. Ben druk aan het uitzoeken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door musicfreak op 11-12-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Yeah... Ik denk: ik koop een nieuwe speler want dan gaat alles beter. Not... Op m'n Technics SL-23, gewicht op 0g en anti skate op 0. Arm blijft keurig netjes hangen. Anti skate omhoog, arm trekt naar rechts.

Op de AT-LP120, zelfde situatie. Arm trekt volledig naar rechts. En ja, hij staat waterpas, maar zelfs als ik de speler aan de rechterkant behoorlijk hoog optil blijft de arm naar rechts trekken. Het is gebeurd na afgelopen vrijdagavond. De laatste plaat die ik toen heb afgespeeld hoorde ik niets vreemds op. De eerste plaat vanavond ging het volledig mis. Hevig gekraak :/.

Heb hem nu ingesteld op ongeveer 2,2g en tracking force op 0. Dat verbetert de situatie. Maar... Vertrouwen geeft het niet...

Overigens maakt de motor ook een raar geluid. Alsof er ergens iets aanloopt bij elke rotatie. Volgens mij heb ik mezelf bij deze overtuigd van het feit dat ik maar eens een retourformulier moet gaan invullen :/

[ Voor 22% gewijzigd door ksborg op 11-12-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722464

Heb je een plaat met een groefloze sectie/kant? (Een Cd-R werkt ook maar is wel een beetje oppassen omdat de naald dan van de Cd kan raken)
Als de arm omhoog staat reageert hij wat anders dan wanneer hij op de plaat staat, het zou zomaar kunnen dat het in de praktijk best meevalt, misschien moet de antiskate wat minder hoog ingesteld worden dan normaal, maar het hoeft niet per sé een probleem te zijn. (Alhoewel het ook niet echt de bedoeling is, en als je hem kan terugsturen is dat allicht de veiligste optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 13:43

Wimmel

Hello

ksborg schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:11:
..Anti skate omhoog, arm trekt naar rechts.
Wellicht begrijp ik het door jou geschetste probleem niet goed maar het is normaal dat de arm naar rechts wordt getrokken wanneer je de anti-skating opvoert. Dit is juist de bedoeling, de naald wordt door de draaiende beweging van het plateau naar binnen (links) getrokken. Hierdoor kunnen er vervormingen optreden in het rechterkanaal wat zich aan de buitenzijde van de groef bevindt. De anti-skatingkracht zorgt ervoor dat de naald netjes in het midden van de groef blijft.

Ter verduidelijking; antiskating op 0 er is nu een duidelijke vervorming in het rechterkanaal zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oRNMGRZcaBAQDIZ1DV9XE0e9/medium.jpg

Nadat de dwarskrachtcompensatie op 1,3 is ingesteld verdwijnt deze vervorming (bij een naalddruk van 2 gram).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/svDsk3Ndri6gfwORYAfrWCCA/medium.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Wimmel op 12-12-2016 07:05 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

sven5010 schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:14:
[...]

Het was even een klusje (probleem met startmechanisme ook gelijk opgelost), maar het is gelukt!
Ontzettend bedankt voor de uitleg en natuurlijk gelijk maar even een 45 RPM plaat erop! :D

[afbeelding]
Lol, afgelopen Vrijdag dezelfde plaat op de dezelfde speler gedraait. :)
Ik moet de 45 toeren setting nog fixen, die loopt niet helemaal stabiel en dat is best irritant.

Ik was aangenaam verrast met die Ed Sheran, 2 45rpm platen. Toch leuk die Aldi aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Wimmel schreef op maandag 12 december 2016 @ 07:02:
[...]

Wellicht begrijp ik het door jou geschetste probleem niet goed maar het is normaal dat de arm naar rechts wordt getrokken wanneer je de anti-skating opvoert. Dit is juist de bedoeling, de naald wordt door de draaiende beweging van het plateau naar binnen (links) getrokken. Hierdoor kunnen er vervormingen optreden in het rechterkanaal wat zich aan de buitenzijde van de groef bevindt. De anti-skatingkracht zorgt ervoor dat de naald netjes in het midden van de groef blijft.

Ter verduidelijking; antiskating op 0 er is nu een duidelijke vervorming in het rechterkanaal zichtbaar.
[afbeelding]

Nadat de dwarskrachtcompensatie op 1,3 is ingesteld verdwijnt deze vervorming (bij een naalddruk van 2 gram).
[afbeelding]
Hmm, wat ie doet is dit: YouTube: Audio Technica LP 120 Anti Skate

Alleen als de anti skate op 0 staat trekt ie binnen een seconde of 5 van de binnenkant helemaal naar de buitenkant. Wanneer de anti skate op 7 staat is dat ~3 seconden. M.a.w. ook al staat de anti skate helemaal op het minimum, hij trekt nog steeds naar dezelfde kant.

Feit blijft dat dit niet gebeurt op m'n 40 jaar oude speler. Die blijft keurig netjes hangen. Pas zodra je de anti skate van 0 naar een hogere waarde zet wordt de arm naar de buitenkant van de plaat getrokken (zoals verwacht).

[ Voor 49% gewijzigd door ksborg op 12-12-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 13:43

Wimmel

Hello

Ik heb op het werk geen audio dus wellicht mis ik commentaar maar wat ik op de video zie verontrust mij niet. Ik heb eerder spelers onder handen gehad die niet altijd compleet statisch bleven zweven, soms kan een twist in de armbekabeling al zorgen voor een kleine spanning waardoor de arm een bepaalde kant op trekt. Het enige probleem waar je mee te maken kan hebben is dat de anti-skating dan niet de waarde heeft die je aan de hand van het instelwiel zou verwachten. Probeer eens een testplaat te bemachtigen en ga daar eens naar luisteren. De vervorming die ik eerder toonde is ook altijd duidelijk hoorbaar maar eigenlijk alleen bij de juiste testtracks. Anti-skating afstellen met muziek als test is eigenlijk niet te doen. De truuk met een gladde plaat of cd is ook niet helemaal juist omdat de modulatie van de groef ook een grote rol speelt bij de op de naald uitgeoefende krachten.

Het hoorbare kraken wat jij eerder meldde, in welk kanaal zit dat? Ik zou wel nog even onderzoeken of de motor inderdaad een probleempje vertoont

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de SL-23 doet de arm het zoals je verwacht: voer je de anti skating op dan gaat de arm naar rechts, anti skate 0 dan blijft de arm hangen. Hoewel dat laatste ook maar ten dele waar is: het principe van de Technics is dat er een veertje aan de AS knop zit die wordt uitgerekt door 2 zaken:

1. de anti skating knop, duidelijk. ;)
2. de positie van de arm: bij de arm rest is er het minste spanning op het veertje, bij de spindle het meeste spanning dus het meeste anti skating. De anti skating is dus alleen 0 tussen de arm rust en c.a. de inloopgroef. Zodra je de arm helemaal naar de spindle beweegt zal het veertje toch een beetje aanspannen en de arm dus waarschijnlijk toch een beetje naar buiten bewegen. Dit is totaal geen probleem, zo is de boel ontworpen.

Wat is er mis met die SL-23? Houden dat ding en terug met die AT-LP120 zou ik zeggen. Die SL-23 is naar mijn mening minstens zo goed.

Ben het trouwens met Wimmel eens dat als de arm in een een seconde of 5 van binnen naar buiten gaat (dat is vrij langzaam), ook op AS 0, niet per se erg is. Zoals gezegd, veel Technicsen doen het ook omdat je toch het veertje aanspant wanneer je helemaal naar de spindle gaat. Door de kracht van het veertje kan de arm dan een "aanloopje" nemen en toch helemaal terug over de plaat gaan. Zet je de arm echter ergens bij de inloopgroef dan zal deze niet terug naar de armrest gaan.

Er zijn ook exemplarische toleranties: bij de ene gebeurt het niet, bij de andere heel langzaam, bij de andere weer wat sneller. Dat valt allemaal binnen de marges. Zolang je bij 0 geen weerstand naar buiten voelt en bij 3 merkbaar wat weerstand weet je dat de anti skate het doet. Zoiets zou ook nooit heftige vervorming in 1 kanaal mogen veroorzaken, tenzij je de naalddruk echt heel licht gezet hebt, tegen de grens van wat het element aan kan, dan krijg je heel snel vervorming. Mijn advies: naalddruk nooit onder het midden van de aanbevolen naalddruk zetten maar altijd halverwege tot max. Anders is het vragen om problemen bij het afspelen van wat lastigere / slechtere lp's.

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 13-12-2016 20:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vandaag ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bmYgSkY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2TGlQ6B.jpg
Zijn 6 platen, maar die anderen zijn dezelfde kleuren, er past maar zoveel op m'n tafel

Ik hou wel van zulke boxed/speciale edities O+

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Van weekend bij kringloop, al hebben die niks boeiends meer. Toch nog wel iets leuks. Armand ben ik te min en 13 andere hits.

Een goed voorbeeld van een lp waarbij 1 nummer helemaal grijs gedraaid is en de sporen echt versleten zijn en rest van het album nog als nieuw is.

Rip armand

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Deze week de soundtrack van de film Riverhead ontvangen van Ulver, op marbled vinyl. Zit dat ding vol met gekraak en getik.
Een wasbeurt mocht niet baten, er is echt niet naar te luisteren. Gewoon een mispress dus. Terug naar het label... Alleen is de marbled versie ondertussen wel uitverkocht :(

• sven5010
Coenen schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:09:
[...]

Lol, afgelopen Vrijdag dezelfde plaat op de dezelfde speler gedraait. :)
Ik moet de 45 toeren setting nog fixen, die loopt niet helemaal stabiel en dat is best irritant.

Ik was aangenaam verrast met die Ed Sheran, 2 45rpm platen. Toch leuk die Aldi aanbieding.
Zeker weten, mooie lp's en de muziek klinkt natuurlijk fantastisch op vinyl.
Was alleen wel even verbaasd toen ik hem startte op 33 RPM en er daardoor achterkwam dat er ook 45 RPM lp's zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Voor de muziek zou 45rpm beter zijn, maar ja 33rpm is ook maar een compromis tussen kwaliteit en speelduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 20:24
Ik had deze platenspeler al langer op het oog, maar ik heb eerst weken gezocht naar een 70's- / 80's-model. Hoe meer je googelt, hoe meer problemen je leest. Het is uiteindelijk een Onkyo CP-1050 geworden. Hopelijk zien we elkaar hier vaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:41
Nyarlathotep schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:58:
Jaren geleden heb ik een oranje doosje met witte antistatische doekjes bij de Blokker gekocht. Voor ik iets afspeel ga ik hiermee over de naald en plaat. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieksel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 21:54
Heyyy! Ik heb een paar jaren geleden een simpele tweedehandse platenspeler op een rommelmarkt gekocht om te kijken of ik het wat vond. Inmiddels een hele verzameling platen. Ik ben echt toe aan een nieuwe speler, voor gewoon leuk thuisgebruik, maar ben geen audiofiel 😂.
Heb uren besteed om een beetje bij te lezen in dit topic en ik zit nu te denken om de Audio Technica at-lp120usb aan te schaffen. Ik ga echter het liefst naar een winkel om nog even te luisteren. Maar waar in de regio den haag kan ik deze kopen?

Mochten er nog mensen zijn die zeggen, koop voor die prijs (299) echt een andere...gil dan ook even :)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
wieksel schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:17:
Heyyy! Ik heb een paar jaren geleden een simpele tweedehandse platenspeler op een rommelmarkt gekocht om te kijken of ik het wat vond.
Welke speler heb je nu? Wellicht is 'ie nog best ok (of niet veel slechter dan de nieuwe die je op het oog hebt), of te verbeteren met een ander element (Audio-technica AT95 bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor 300 euro kun je een top tweedehands speler en een goede phono pre kopen. Ik zou even terugbladeren in dit topic want er zijn al zéér veel adviezen gegeven voor verschillende budgetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieksel
We hebben nu een Sony ps-LX56
En ik ben zelf niet heel erg van het klussen aan zo'n machine ....

Is de pro-ject essential 2 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter dan een Audio Technica LP-120? Niet echt, het is meer een kwestie van anders dan beter.

Het is snaar versus direct drive, rechte arm met fixed headshell versus S-arm met verwijderbare, fixed arm versus hoogte verstelbare arm, plank versus kast, etc.

Eigenlijk komt het neer op eenvoudig / weinig features tegenover minder eenvoudig / meer features. De een valt voor het een, de ander voor het ander. Dat wil niet zeggen dat het een echt veel beter klinkt dan het andere. Als je de boel goed instelt zal het elkaar niet veel ontlopen, en dan nog is de vraag wat "beter" is.

Mensen zeggen vaak te kiezen op basis van het idee dat de "klank" van de een "beter" is dan de ander - maar hoe bepaal je dat zonder ze allebei naast elkaar in je luisterruimte te hebben staan met het element dat je erbij gaat gebruiken? En dan heel kritisch luisteren? Uiteindelijk is het vooral zo dat mensen kiezen op basis van het budget en het uiterlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieksel
Het uiterlijk speelt bij mij weinig mee. Ik wil er niet teveel onderhoud aan hebben en gewoon een degelijk apparaat met garantie:)
Maar Qua winkels. Waar kan ik in regio den haag heen voor deze apparaten? Heb gegoogled maar kan niet echt wat vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de dag wordt dit soort dingen meestal op het internet besteld, zeker in de lagere prijsklasse. :)
Den Haag heeft winkels als Rik Stoet, Hifi Klubben en Hobo Hifi, maar of je daar je gewenste product tegen de gewenste prijs kan krijgen is nog maar de vraag. Ik zou zeggen kijk eens op hun websites.

Als ik in jouw geval tussen die twee zou moeten kiezen dan zou ik voor de Audio Technica gaan. Omdat je dan geen omkijken hebt naar de snaar, en je bovendien gemakkelijk tussen 33 en 45 toeren kan wisselen in plaats van dat je met de hand een snaar moet omleggen.

"How is speed change between 33 and 45 r.p.m achieved?
a The standard replay speed for most common records (LPs) is 33⅓ r.p.m. for all Pro-Ject turntables. Singles (the record has only one song per side, hence the name) and some specially recorded LPs need to be played back at 45 r.p.m. To do this the drive belt has to be moved to a larger diameter step on the motor pulley. On some models this requires the platter to be removed first. Other models have two openings in the platter which provide access to the belt and pulley after removing the mat."

Wat dat betreft is het wel allemaal erg "bare bones" bij die Pro-ject Essential, naar mijn persoonlijke smaak iets te. ;)

Een andere optie is nog de Teac TN-300, afhankelijk van het kleurtje verkrijgbaar tussen 280 en 350 euro. Dat is ook een snaar aangedreven speler maar je kan wél gewoon het toerental wisselen door een draai aan de knop.

http://www.teac.com/product/tn-300/

En de Denon DP-300F is nog een wat goedkopere optie, dat is een automaat.

http://www.denon-hifi.nl/nl/product/hifi/turntable/dp300f

Het is allemaal niet heel indrukwekkend wat bouwkwaliteit betreft (lees: een beetje lichtgewicht), maar goed dan moet je op zo'n budget toch beter 2e hands kopen bij een betrouwbare handelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 17-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieksel
Net terug van Overgaauw te Leiden. Thuisgekomen met een prachtige TEAC tn300 in kersrood..
Onwijs goed geholpen. Het was redelijk druk in de winkel maar verkoper nam de tijd, sloot deze en een andere aan om te kunnen luisteren en vergelijken. Eerlijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vandaag in Plato Leiden geweest en de AT 120 even bekeken. Een echte cloon is het niet, het is allemaal net iets dunner/kleiner/goedkoper opgelost in vergelijk met een Technics 1200.

Toch is dat AT 120 geval zo populair , dat je er geen buil aan kan vallen en je er jaren plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wieksel schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:03:
Net terug van Overgaauw te Leiden. Thuisgekomen met een prachtige TEAC tn300 in kersrood..
Onwijs goed geholpen. Het was redelijk druk in de winkel maar verkoper nam de tijd, sloot deze en een andere aan om te kunnen luisteren en vergelijken. Eerlijk advies.
Gefeliciteerd! Bedoel je de de "Cherry" (kersenhout) of de "Red" (rood gelakt) versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Bestla schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:04:
Vandaag in Plato Leiden geweest en de AT 120 even bekeken. Een echte cloon is het niet, het is allemaal net iets dunner/kleiner/goedkoper opgelost in vergelijk met een Technics 1200.

Toch is dat AT 120 geval zo populair , dat je er geen buil aan kan vallen en je er jaren plezier van hebt.
Over het algemeen goede spelers. Behalve het exemplaar dat ik had.

[ Voor 17% gewijzigd door ksborg op 17-12-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieksel
Cherry. Inmiddels aangesloten en mooi geluid! Iemand nog interesse in een plastic Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Leuk voor een andere kamer ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Cap schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:00:
Beter dan een Audio Technica LP-120? Niet echt, het is meer een kwestie van anders dan beter.

Het is snaar versus direct drive, rechte arm met fixed headshell versus S-arm met verwijderbare, fixed arm versus hoogte verstelbare arm, plank versus kast, etc.

Eigenlijk komt het neer op eenvoudig / weinig features tegenover minder eenvoudig / meer features. De een valt voor het een, de ander voor het ander. Dat wil niet zeggen dat het een echt veel beter klinkt dan het andere. Als je de boel goed instelt zal het elkaar niet veel ontlopen, en dan nog is de vraag wat "beter" is.

Mensen zeggen vaak te kiezen op basis van het idee dat de "klank" van de een "beter" is dan de ander - maar hoe bepaal je dat zonder ze allebei naast elkaar in je luisterruimte te hebben staan met het element dat je erbij gaat gebruiken? En dan heel kritisch luisteren? Uiteindelijk is het vooral zo dat mensen kiezen op basis van het budget en het uiterlijk. ;)
En dan komt de versterker en speakers. Wat ook weer een beperking oplegt. Het is niet alleen de platenspeler. Zelf heb ik een hele grote sacd collectie en de daar mijn apparatuur op afgestemd. Een goedkoop plastic platenspeler mormel klinkt hier nog mooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

He guys, ik wil mijn versterker en platenspeler aan de muur bevestigen. Versterker onder, platenspeler erboven. Elk op een losse plank/plateau. Ik kan weinig kant en klare oplossingen vinden. Denk aan zelfbouw met mooi hout van een houthandel en beugels eronder.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Of kant en klare oplossingen die ik niet gevonden heb? Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Pro-ject heeft daarvoor kant-en-klare oplossingen, de Wallmount-it. Maar het kan natuurlijk ook prima met een zelfgemaakt plankje. Eventueel zelfs met blinde ophanging, dat is eigenlijk het mooist.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Dat is inderdaad mooi, maar als je het over die systeempjes van de bouwmarkten hebt, zijn die ook het lastigst om waterpas te krijgen.
Even tussen de bedrijven door gegoogled.
Is dit misschien een ideetje?
Kan je nog zelf lekker aan de slag ok :P .
Succes! En de foto's zien we wel verschijnen tijdens de Kerstvakantie :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Begin deze maand een stapeltje van 13 albums gekocht (Marktplaats), en afgelopen week een set van 15 albums (Catawiki). Van die laatste stapel zal ik de komende periode wel en paar foto's posten. Dat is leuker dan een droog lijstje met titels en namen. Omdat mijn reinigingsvloeistof al op z'n eindje loopt, zal ik nieuwe moeten brouwen. Dus morgen maar even een litertje alcohol ophalen bij de drogist :9 .
Helaas heb ik ook geen nieuwe binnenhoezen meer. Die zal ik ook moeten bestellen om mijn schijfjes maximaal te verzorgen. De Kerstdagen zullen (gedeeltelijk) gevuld worden met het poetsen van platen en het verder luisteren naar nieuwe aanwinsten o<:) .

Vraagje. Hebben jullie misschien een adresje waar ik de volgende dingen tegelijk kan kopen en waar ook redelijke verzendkosten worden gerekend?

- Papieren binnenhoezen met antistatische binnenzijde;
- Antistatische binnenhoes voor in OIS;
- Buitenhoezen;

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Vintage1967 schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:27:

Vraagje. Hebben jullie misschien een adresje waar ik de volgende dingen tegelijk kan kopen en waar ook redelijke verzendkosten worden gerekend?

- Papieren binnenhoezen met antistatische binnenzijde;
- Antistatische binnenhoes voor in OIS;
- Buitenhoezen;

Alvast bedankt!
Probeer http://www.planetedisque.com/nl eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
En Who's your daddy: https://www.wydr.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vintage1967 schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:28:
Dat is inderdaad mooi, maar als je het over die systeempjes van de bouwmarkten hebt, zijn die ook het lastigst om waterpas te krijgen.
Even tussen de bedrijven door gegoogled.
Is dit misschien een ideetje?
Kan je nog zelf lekker aan de slag ok :P .
Succes! En de foto's zien we wel verschijnen tijdens de Kerstvakantie :+ .
dreamscape schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:36:
Pro-ject heeft daarvoor kant-en-klare oplossingen, de Wallmount-it. Maar het kan natuurlijk ook prima met een zelfgemaakt plankje. Eventueel zelfs met blinde ophanging, dat is eigenlijk het mooist.
Dank mannen! Die kant en klare van Pro-ject had ik gezien inderdad, maar heeft slechts 1 "verdieping". Ik zou mijn versterker er graag onder willen hebben. Ik denk dat ik ga voor een eigen bouw projectje, inderdaad top voor in de Kerst vakantie.

2 planken van een mooi soort hout, ontkoppeld geplaatst op een muurbeugel. Twee zijplankjes dichten de zijkant af en daarop rust de bovenste plank. Dus een soort rechthoekig vak waarin versterker komt met bovenop de Technics. Heb al een leuk adresje bij mijn werk in de buurt gevonden waar ze veel soorten hout hebben en het op maat kunnen zagen/frezen: http://www.fijnhout.nl/

Nu de maten opnemen. Én een (hard)houtsoort vinden die mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
En ook jij bedankt, KeRsTmAnNeKe d:)b .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb gisteravond toch iets gevonden. Besteld bij Analogue Seduction in Engeland:
Afbeeldingslocatie: https://www.superfi.co.uk/images/product/large/103687_1_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nette oplossing, alleen ik vind ze vooral geschikt als je er niet vanaf de zijkant op kijkt, omdat je anders tegen die bedrading achteraan zit aan te staren. Maar goed ook dat is op te lossen met een plankje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nette bedrading is ook gewoon een optie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
CyBeR schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:14:
Nette bedrading is ook gewoon een optie.
En hoeveel bedrading hebben we: 2x power 220, 1x RCA tulp, 2x Luidsprekers, Optie : 1x aardedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedrading die naar onder loopt zijn 2 speakerkabels en 2 power 220. Ik maak er een kabelgootje van of bundel het in 1 omhul kabel. Of zet er een lekkere kamerplant onder.

Blijft wel een punt hoor, dat je die kabels rommelig ziet. Maar goed, ik vind het wel een strakke oplossing.

Apparatuur staat nu op een kast middenin de woonkamer en die kast staat vol platen. Mijn vrouw wil het niet meer zo prominent zien, en ik wil niet weg uit de woonakmer met mijn spullen ;) Compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 10:08
luchtig leesvoer :P
Consumentenbond test platenspelers:
https://audio.home.xs4all...ld/test-platenspelers.pdf

Staat eigenlijk niets in wat wij hobbyisten nog niet weten, maar wellicht interessant voor de beginner.
Resultaat van de AT-LP120usb valt eigenlijk een beetje tegen. Wellicht is de voorversterker niet goed oid.
Jammer dat ze geen pro-jects hebben getest (wel rega), maar het is dan ook een test voor leken en ze moeten natuurlijk een behoorlijk instapgamma testen.

oh wacht ff, er staat wel pro-jects in maar ontzettend laag!
Dat zal duidelijk met het ortofon omb-5 element zijn ;)

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 18:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik vind het dus ook altijd rommelig, die zijkanten van de apparaten en die kabels (hoe "mooi" ook), vandaar mijn voorkeur voor dichte zijkanten. Voor de koeling van je versterker is open natuurlijk optimaal. Als ik straks een nieuwe setup ga maken dan ga ik toch maar aan de slag met hout denk ik. Hoewel zo'n meubel als basis ook best een goede optie zou zijn, een paar net afgewerkte plankjes eromheen en klaar!

Edit: consumentenbond test helaas achter de betaalmuur? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Je kan die test niet openen?
Ik zie het idd met ctrl+f5 :X

FF oplossen... ff geduld..

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:55:
Ja ik vind het dus ook altijd rommelig, die zijkanten van de apparaten en die kabels (hoe "mooi" ook), vandaar mijn voorkeur voor dichte zijkanten. Voor de koeling van je versterker is open natuurlijk optimaal. Als ik straks een nieuwe setup ga maken dan ga ik toch maar aan de slag met hout denk ik. Hoewel zo'n meubel als basis ook best een goede optie zou zijn, een paar net afgewerkte plankjes eromheen en klaar!

Edit: consumentenbond test helaas achter de betaalmuur? :)
Eens, zeker niet optimaal. Maar ik denk dat ik als winnaar uit de onderhandeling (met mijn lief) ben gekomen. Platen blijven in de woonkamer ;)

Petit, dank voor het leuke leesvoer!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat de misvatting dat MC elementen beter zouden zijn omdat ze minder bewegende massa zouden hebben ook in de consumentenbond test gewoon gepropageerd wordt.
Het is juist precies omgekeerd, en een goed MM element zal qua tracking altijd beter presteren dan een MC element.
Toch een stukje misinformatie dat met wat onderzoek voorkomen had kunnen worden lijkt me, nu wekt het een beetje de indruk dat ze het aan een willkeurige audiofiel gevraagd hebben....

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 20-12-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Anoniem: 722464 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:30:

Het is juist precies omgekeerd, en een goed MM element zal qua tracking altijd beter presteren dan een MC element.
Toch een stukje misinformatie dat met wat onderzoek voorkomen had kunnen worden lijkt me, nu wekt het een beetje de indruk dat ze het aan een willkeurige audiofiel gevraagd hebben....
Ik denk dat die 'misvatting' weldegelijk bevestigd wordt.
MM heeft eigenlijk altijd een zwaardere mms. MC elementen tracken bijna altijd beter, en al helemaal beter bij eenzelfde compliantie of Q factor. Daar is al zoveel over geschreven en aan getest..
Wat mij betreft klopt die info in de consumentengids gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat die 'misvatting' weldegelijk bevestigd wordt.
MM heeft eigenlijk altijd een zwaardere mms. MC elementen tracken bijna altijd beter, en al helemaal beter bij eenzelfde compliantie of Q factor. Daar is al zoveel over geschreven en aan getest..
Wat mij betreft klopt die info in de consumentengids gewoon prima.
Er is inderdaad veel over geschreven, maar voornamelijk op forums etc.
Het voordeel van een MC element is dat de spoeltjes kleiner kunnen zijn waardoor er minder invloed is van kabelcapaciteit en ingangsimpedantie, de massa is echter vrijwel altijd hoger dan een goed uitgevoerd MM element met eenzelfde cantilever/naaldtype.
Op één of andere manier is deze kennis met de komst van het internet verloren gegaan in een zee van misinformatie op de audiofiele forums.

De best sporende elementen zijn altijd MM elementen, vaak met een aanzienlijke marge.

Wikipedia: Magnetic cartridge

"It is generally believed that MC cartridges sport lower moving masses. However, quality MM cartridges are able to offer as low or lower moving mass than some MC cartridges. For example, the state-of-the-art Technics EPC-100CMK4 with 0.055 mg of effective tip mass, of moving magnet design. Comparatively, the popular Denon DL-301 moving coil cartridge has an effective tip mass of 0.270 mg."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste is dan ook wel een slecht vergelijk want eentje tussen een absoluut top MM element versus een entry level MC element. Maar goed... ook dit betreft info afkomstig van het internet dwz de Wikipedia community, ingetypt door nerds die medeverantwoordelijk zijn voor de "zee van misinformatie op de audiofiele forums". ;)

Hieronder de trouwens oorspronkelijke post van flavio81, op basis waarvan de info op Wikipedia is ingetypt. MM en MC staan lekker door elkaar heen.

Dat is eigenlijk net zoals mijn ervaring wat betreft MM en MC. Ik heb een aardige collectie elementen (momenteel nog een stuk of 30 en in de loop der jaren nog een heel aantal andere aan de tand gevoeld). Ten eerste, het belangrijkste :), ik kan niet zeggen dat het ene principe beter klinkt dan het andere. En ook niet dat de een per definitie beter trackt dan de ander.
Ok, de trend die ik binnen mijn verzameling kan ontdekken is wel dat de duurdere elementen (of het nu MM is of MC) beter klinken en beter tracken dan de goedkopere, maar ook daar is zeker geen lineair verband. Erger nog, zo ongeveer de beste tracker van allemaal is een AT15Sa MM element met een door mezelf "gefabriceerde" vervangingsnaald... :P

http://www.vinylengine.co...opic.php?p=251140#p251140

"Effective mass at the tip -- the smaller, the better.
NOTE that so far what i have learned is that the cantilever is the main responsible for the total moving mass, more than the tip itself.

1.000mg Ortofon SPU (all classic and 'mono' models)
0.970mg Shure "bi-radial" (0.4x0.7mil, MM)
0.750mg Ortofon X1-MCP (p-mount, high output MC)
0.500mg Ortofon OM10 stylus (bushed elliptical, MI)
0.400mg Ortofon OM20 stylus (nude elliptical, MI)
0.400mg Ortofon X5-MC (HOMC, nude FG)
0.370mg Shure Elliptical (0.2x0.7mil, MM)
0.330mg Shure bi-radial on V15-III (MM) (berillium control rod)
0.300mg Ortofon OM30 stylus (nude Fine Line), OM40 (nude FG), MI
0.290mg Technics EPC-P202C (p-mount, MM)
0.290mg Shure HE on V15-IV (MM) ("telescopic shank")
0.270mg Denon DL-301 (MC)
0.250mg Denon DL-207 (MC)
0.240mg Van den Hul Colibri (MC)
0.230mg Technics EPC-P310MC (p-mount, MC)
0.220mg Ortofon Jubilee (MC)
0.180mg Denon DL-303 (MC)
0.170mg Shure Micro-Ridge (0.15x3.00mil, MM)
0.168mg Denon DL-305
0.109mg Technics EPC-P205CMK4 (p-mount, 0.2x0.7mil, MM)
0.098mg Technics EPC-100CMK3 (MM)
0.077mg Denon DL1000 (MC)
0.055mg Technics EPC-P100CMK4 (p-mount, MM)

Technics specs from Technics.
Shure specs from http://www.audioselectief.nl/vraaghethe ... dvorm.html.
Shure V15 specs from a shure paper
Ortofon specs from Ortofon website
Ortofon Jubilee, VDH's Colibri, and Denon DL1000's specs come from forum member Klaus R.
Other Denon specs from the Denon MC cartridge brochure."

Oh ja, jouw bewering wordt wel ondersteund door Soundsmith, je weet wel, de element bouwer / retipper bekend van zijn MI elementen, zeg maar MM dus. Maar dat is toch ook een beetje "wij van WC eend adviseren WC eend". :P

http://www.sound-smith.co...jump-different-technology

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ja beetje jammer ook dat ze bewegende massa met tip massa verwisselen. appels en peren, net als het verhaal overigens betreffende spoeltjes, kabelcapaciteit en ingangsimpedantie. Daar kan je gewoon prima aan rekenen.
Bij een mm element is normaliter gezien de kabelcapaciteit meer een issue en bij een (low output) mc element vooral de ingangsimpedantie. Maar elektrisch gezien heeft een mc een veel grotere onverstoorde bandbreedte. Dat is ook gelijk de reden dat capaciteit niet zoveel uitmaakt. Die resonantiepiek valt echt ver buiten de gehoorgrens terwijl bij een mm element die piek al kan voorkomen tussen 10k en 15k.

Betreffende de tipmassa, die wordt sec bepaald door de gemonteerde diamant (ok, en het kloddertje lijm, klein stukje cantilever overhang).
En je kan natuurlijk elke tip op elk element maken als je wilt. Het is niet zo dat een bepaald diamanttype slijping alleen geschikt is voor mc danwel mm. Dat maakt niets uit, evenals het cantilevermateriaal etc.
Maar er wordt echter niet gerept aan de massa die beweegt in het magnetisch veld. Dat is bij een mm dus een magneetje en bij een mc een spoeltje op een kunststof drager. En dat is echt een stuk lichter.
En dat is waarom de totaal beweegde massa bij een mc lager is. Temeer ook omdat bij een mc de spoel vaak dichter bij het scharnierpunt is geplaatst wat dus voor minder massatraagheid zorgt.
Iedereen die zegt dat de tipmassa van een mc lager is, heeft het niet begrepen, en iedereen die met een voorbeeld aantoont dat dat misvatting is zonder daarop in te gaan.... die heeft het ook niet begrepen.

Ik heb ook zo het idee dat het begrip tipmassa en effectief bewogen massa en cantilever massa door elkaar gebruikt worden. Het zijn vaak specs genoemd in een tabel maar er wordt vaak niet toegelicht hoe dat gemeten is en wat de randvoorwaarden zijn. En daar wordt vaak heel veel mee gesjoemeld (of andere standaarden gehanteerd, maar net hoe je het noemt). Net als compliantie meten. De ene fabrikant hanteert daar een andere frequentie voor dan de andere. Of signaal/ruis ratio's (of rumble ratio's) Daar worden ook verschillende standaarden voor gehanteerd.

Beetje jammer dat de wikipediapagina daar niet over rept. Wellicht dat die kennis met de komst van het internet verloren is gegaan in een zee van misinformatie op de audiofiele forums..

Ja dat soundsmith mm prefereert is wel duidelijk. Maar er is natuurlijk ook een reden dat top hifi merken die zówel mm als mc elementen maken, de mc elementen voor zover ik weet zonder uitzondering altijd alle 'topmodellen' leveren
Kijk naar ortofon, denon, goldring, audio technica noem maar op.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 10:57
Goedenavond, vanmiddag er achter gekomen dat de naald van mijn 5 jaar oude Grado Prestige Gold +1 is overleden. Ik heb al even online gekeken wat een nieuwe naald kost (€ 139,- gelijk aan de aanschafprijs van het element + naald 5 jaar geleden). Voor dat geld zijn er ook andere mogelijkheden..

Naast de Grado heb ik ook een Denon DL-110, het geluid van dit element bevalt me wel, weet iemand een vergelijkbaar alternatief? (budget van een nieuwe Grado naald, liefst minder)

Alvast dank

https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit d:)b

Kan me er helemaal in vinden, met name
mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:41: Maar elektrisch gezien heeft een mc een veel grotere onverstoorde bandbreedte. Dat is ook gelijk de reden dat capaciteit niet zoveel uitmaakt. Die resonantiepiek valt echt ver buiten de gehoorgrens terwijl bij een mm element die piek al kan voorkomen tussen 10k en 15k.
raakt de kern van het "waarom" van de mc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joyoo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:44:
Goedenavond, vanmiddag er achter gekomen dat de naald van mijn 5 jaar oude Grado Prestige Gold +1 is overleden. Ik heb al even online gekeken wat een nieuwe naald kost (€ 139,- gelijk aan de aanschafprijs van het element + naald 5 jaar geleden). Voor dat geld zijn er ook andere mogelijkheden..

Naast de Grado heb ik ook een Denon DL-110, het geluid van dit element bevalt me wel, weet iemand een vergelijkbaar alternatief? (budget van een nieuwe Grado naald, liefst minder)

Alvast dank
Gewoon lekker die Denon DL-110 gebruiken dus? :) Of heb je die nodig voor een andere platenspeler?

Even een relevante vraag, voor welke platenspeler / welke arm is het element bedoeld?

EUR 139,- is overigens best een nette prijs voor de Prestige Gold naald, het element kost 200 of meer en een naald kost al snel 80% van de prijs van een compleet element. Het is alleen geen heel fancy naaldje wat er in die Prestige series zit, gewoon een bonded elliptical als ik het me goed herinner, in die zin is het inderdaad niet goedkoop. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Ik heb meerdere spelers, de Denon is dus al bezet. De Grado zat op een Denon DP-37F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik denk dat je voor 139 euro lastig een dl-110 kan evenaren in kwaliteit èn klankkleur. Het is een vrij laid back klinkend element.
Onder die 139 euro is naar mijn mening een AT-120 het beste, maar die klinkt niet echt laid back. Meer 'CD' achtig al is ie niet zo 'in your face' als een at-440mla, wel iets rustiger.

Misschien iets van ortofon?
of een Shure m97xe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DP-37F is een vrij lichte arm, in principe voor compliante elementen. Maar het is wel een dynamic servo tracer arm, daardoor kan je er heel veel elementen met succes onder kwijt. Daar past uitstekend een AT440MLB of AT120EB in. ;)

Leuke speler verder, heb ik zelf ook gehad.

Edit, zelfde advies als mr_petit zie ik al. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Ik heb geen ervaring met zowel Ortofon als Audio Technica. Wel met Shure (te wollig) en Technics (prima, niks aan de hand element). Wat is het grote verschil tussen Ortofon en Audio Technica op het vlak van geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:41:
Ja beetje jammer ook dat ze bewegende massa met tip massa verwisselen. appels en peren, net als het verhaal overigens betreffende spoeltjes, kabelcapaciteit en ingangsimpedantie. Daar kan je gewoon prima aan rekenen.
Bij een mm element is normaliter gezien de kabelcapaciteit meer een issue en bij een (low output) mc element vooral de ingangsimpedantie. Maar elektrisch gezien heeft een mc een veel grotere onverstoorde bandbreedte. Dat is ook gelijk de reden dat capaciteit niet zoveel uitmaakt. Die resonantiepiek valt echt ver buiten de gehoorgrens terwijl bij een mm element die piek al kan voorkomen tussen 10k en 15k.

Betreffende de tipmassa, die wordt sec bepaald door de gemonteerde diamant (ok, en het kloddertje lijm, klein stukje cantilever overhang).
En je kan natuurlijk elke tip op elk element maken als je wilt. Het is niet zo dat een bepaald diamanttype slijping alleen geschikt is voor mc danwel mm. Dat maakt niets uit, evenals het cantilevermateriaal etc.
Maar er wordt echter niet gerept aan de massa die beweegt in het magnetisch veld. Dat is bij een mm dus een magneetje en bij een mc een spoeltje op een kunststof drager. En dat is echt een stuk lichter.
En dat is waarom de totaal beweegde massa bij een mc lager is. Temeer ook omdat bij een mc de spoel vaak dichter bij het scharnierpunt is geplaatst wat dus voor minder massatraagheid zorgt.
Iedereen die zegt dat de tipmassa van een mc lager is, heeft het niet begrepen, en iedereen die met een voorbeeld aantoont dat dat misvatting is zonder daarop in te gaan.... die heeft het ook niet begrepen.

Beetje jammer dat de wikipediapagina daar niet over rept. Wellicht dat die kennis met de komst van het internet verloren is gegaan in een zee van misinformatie op de audiofiele forums..

Ja dat soundsmith mm prefereert is wel duidelijk. Maar er is natuurlijk ook een reden dat top hifi merken die zówel mm als mc elementen maken, de mc elementen voor zover ik weet zonder uitzondering altijd alle 'topmodellen' leveren
Kijk naar ortofon, denon, goldring, audio technica noem maar op.
Ik kan alleen maar zeggen dat het gewoon niet klopt, wordt ook een beetje een zinloze wellus nietus discussie omdat er nauwelijks "echte" informatie voorhanden is.

Ortofon is overigens wel een goed voorbeeld, als je kijkt naar de tracking capaciteit van hun MM elementen is deze gewoon stelselmatig beter dan die van hun MC elementen. (Edit: met hun nieuwe lijn is dit niet meer het geval, omdat de 2M serie beduidend minder goed presteert dan de Om serie) Hetzelfde geldt voor AT: Ooit een OC9 MC met een 150MLX vergeleken? Op torture tracks en luide passages moet de bijna identieke MC het gewoon afleggen tegen zijn MM broertje.
Vroeger was dit gewoon algemeen bekend en stond het zo in de literatuur, maar met de komst van het internet is dit een aantal jaar geleden één of andere manier verward geraakt met de electrische voordelen van MC. die je zelf ook beschrijft.
Ook mijn eigen ervaringen onderschrijven gewoon dat een goed MM element: Shure V15, AT150MLX, Ortofon OM40 gewoon beter spoort dan welk MC element dan ook.

De reden dat de topmodellen altijd MC zijn is mijns inziens tweeledig: Zoals je zelf aangaf heeft het op electrisch gebied weldegelijk voordelen, en daarbovenop maken merken gewoon graag winst: De topmodellen van veel "audiofiele" apparaten/merken bevatten wel vaker functies die gebaseerd zijn op populaire misvattingen (Buizen, ontbrekende toonregelingen en beveilingscircuits, NOS DACs, zilveren bekabeling,etc etc.) , maar zolang mensen het kopen zou je wel gek zijn als je het niet zou aanbieden.

Ik doe hiermee niets af aan een goed MC element; De tracking ability zal in de meeste gevallen ruim voldoende zijn, maar als liefhebber van klassieke muziek heb ik al lang geleden ontdekt dat alleen een MC element, zelfs een Koetsu of Dynavector, gewoon niet genoeg is voor bepaalde LP's met een crescendo op het eind, die falen dan al snel waar een simpele Ortofon OM30 geen enkele moeite heeft.

Ik ben het met je eens dat cijfers als massa/tipmassa niets zeggen, zeker niet omdat er niet bij wordt gezegd hoe deze gemeten wordt: Effectieve Tipmassa waarbij ook de effecten van de generator worden meegeteld , of "echte" massa van de diamant. Maar voor mij (En vroeger voor iedereen) stond gewoon als een paal boven water dat MM elementen beter sporen dan MC. En ook daar is genoeg over geschreven!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 20-12-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Ik heb ook nog een Technics SL 1500 MKII en SL 1700 MKII staan, ik kan dus ook wel wisselen..En voorlopig plaatjes draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even los van alle theoretische bespiegelingen, ik blijf er op basis van mijn eigen vrij uitgebreide van mening dat een uitspraak "MM spoort beter dan MC" of vice-versa niet hard te maken is. Maar goed ik heb vast nog wel ergens een shitload testopnamen van die elementen dus wellicht kan ik het nog eens nalopen op de 1kHz torture tests.

"Cijfers" zonder goede onderbouwing/verificatie zeggen inderdaad niet zoveel, maar als je tig elementen onder een microscoop gezien hebt dan hoef je in ieder geval niet te raden welke tip massa lager is: die van een Technics EPC-P205CMK3, Technics EPC-310MC, een Denon DL-305 versus een Ortofon Red, AT95E, Ortofon OM10, etc. Dat is dimensioneel alleen al van een hele andere orde van grootte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joyoo schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:11:
Ik heb ook nog een Technics SL 1500 MKII en SL 1700 MKII staan, ik kan dus ook wel wisselen..En voorlopig plaatjes draaien ;)
Audio Technica is net zo prima, niks aan de hand als Technics, en de Japanse sound - als je daar al van kan spreken - kenmerkt zich zeker niet als wollig. Maar dat had je al gemerkt aan de Denon. En onder die Japanners met S-arm passen prima Japanse elementen. Audio Technica is sowieso veel "bang for the buck", dus....

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 20-12-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cap schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:27:
Even los van alle theoretische bespiegelingen, ik blijf er op basis van mijn eigen vrij uitgebreide van mening dat een uitspraak "MM spoort beter dan MC" of vice-versa niet hard te maken is. Maar goed ik heb vast nog wel ergens een shitload testopnamen van die elementen dus wellicht kan ik het nog eens nalopen op de 1kHz torture tests.

"Cijfers" zonder goede onderbouwing/verificatie zeggen inderdaad niet zoveel, maar als je tig elementen onder een microscoop gezien hebt dan hoef je in ieder geval niet te raden welke tip massa lager is: die van een Technics EPC-P205CMK3, Technics EPC-310MC, een Denon DL-305 versus een Ortofon Red, AT95E, Ortofon OM10, etc. Dat is dimensioneel alleen al van een hele andere orde van grootte. :P
Het zijn mijns inziens helemaal geen theoretische bespiegelingen: Vroeger was dit gewoon wat je leerde en de praktijk laat vrijwel altijd hetzelfde zien.

Nogmaals , in de praktijk maakt het niet zo heel veel uit, zeker niet als je voornamelijk popmuziek luistert, maar ik vind het gewoon vreemd dat zo'n verhaal zo wijdverbreid verkeerd verteld wordt, tot in een artikel van de consumentengids...
Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.