Een Ortofon OM 5 e zou een oplossing kunnen zijn. Die weegt precies 5 gram.Minneyar schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:18:
Voor een extra luisterhoekje ben ik een oude Dual 1010 aan het opknappen, deze had ik al staan maar is een tijd niet gebruikt. Het element wat er opzit is redelijk beroerd, o.a. de verbinding tussen de naald en het element (is vast een technische term voor) is lam.
Nu dacht ik voor 2 tientjes een AT95 te kopen, maar ik zie bij de specificaties staan dat die 5.7 g weegt. De handleiding van de Dual geeft aan dat een element tussen de 2 en 5 g moet zitten.
De 1010 is niet een heel briljante platenspeler, dus ik geef er liever niet te veel aan uit, dus mijn vraag is 2 ledig:
Gaat die 0.7 g te veel problemen opleveren?
Zo ja, zijn er nog andere aanraders qua elementen in de zelfde prijsklasse als de AT95, die dan wel onder de 5g blijven?
Ik denk dat die arm wel een zwaarder element aankan. Ik kan me niet voorstellen dat het contragewicht zo'n kleine spreiding heeft.
Weeg het originele element en kijk hoeveel het contragewicht nog naar achteren kan. Dan weet je het.
Weeg het originele element en kijk hoeveel het contragewicht nog naar achteren kan. Dan weet je het.
"man is not truly one, but truly two,"
Thanks allemaal. Ik zal eens kijken hoeveel speling ik heb qua instelling. Contra gewicht is niet van toepassing; De Dual 1010 heeft een arm dat met een veer systeem werkt. Zit een draaiknopje op, die draai je net zover terug tot de arm blijft zweven, daarna stel je de gewenste naalddruk in door het knopje de andere kant op te draaien en "klikjes" te tellen, elk klikje is 0.5 g volgens de handleiding. Zoals ik al zei, geen briljante platenspeler. Ik heb (nog) geen weegschaal die nauwkeurig genoeg is om te controleren of dat daadwerkelijk klopt.
Ik zie dat dat ding standaard op 3,5-4,5 gram staat ingesteld. Voor een at-95 is dat veel te veel. Die 2 gram teveel die je dan terugstelt kan altijd bij het maximaal toelaatbare elementgewicht opgeteld worden, dus uit dat perspectief zit je al safe.
Wellicht is het wel verstandig een naalddrukwegertje aan te schaffen bij dealextreme:
http://www.dx.com/p/digit...ax-0-01g-resolution-16269
Wellicht is het wel verstandig een naalddrukwegertje aan te schaffen bij dealextreme:
http://www.dx.com/p/digit...ax-0-01g-resolution-16269
Daar heb ik al eens aan zitten denken ja. Binnen kort maar even wat harder denken
Mijn nieuwe element is eindelijk binnen, de Denon DL103R. MC element. Mijn voorversterker heeft MM/MC keuze en load keuze voor MC tussen 45 en 1Kohm. advies bij het element geeft 100 ohm op en 2,5 gram naalddruk.
Na montage als eerste de protractor er op en vreemd genoeg kan het element net niet ver genoeg naar voren in de headshell, met als gevolg dat ik op het binnenste meetpunt 2mm te kort kom.
Daarna de test LP (HiFi test) kanaal en fase tests en daarna de 3 tracking tests. De eerste is geen probleem maar de tweede is niet 100% zuiver. De derde is niet om aan te horen (de "torture" test). Nu kan het mischien zo zijn (ik weet het eerlijk gezegd niet) dat dit na een 50 tot 100 uur spelen beter wordt en dat ik het opnieuw dan even moet testen?
Hoe dan ook, na zo goed mogelijk alles afgesteld te hebben heb ik meteen een nummer opgenomen (Dire Straits, Brothers in Arms, The Man's Too Big) welke ik met de AT150MLX recentelijk ook had opgenomen. De opnames heb ik op 45 ohm en 1Kohm gemaakt, zodat ik het met Foobar (ABX) kan vergelijken. Het verschil is enorm: 45ohm klinkt vlak en levenloos, op 1Kohm komt het helemaal tot leven, er komt diepte in, definitie, plaatsing, enorm groot verschil!
Vergeleken met de 150MLX kan ik kort zijn. De AT klinkt schel in het hoog en uitgesmeerd in het laag vergeleken met de DL103R. Bass klinkt enorm mooi gedefinieerd met de 103R. De Denon is een enorm "rustig" klinkend element, de AT is aggressiever. In Rhythm of the Heat van Peter Gabriel (album 4, Classic Records), werd het met de AT een brei van percussie aan het eind van het nummer. Toen ik dat voor het eerst op LP hoorde was ik een beetje teleurgesteld. De Denon doet dit absoluut zonder enig probleem, zonder druk te worden, alles blijft netjes geplaatst en gedefinieerd.
Paar metingen laten zien dat 'surface noise' met de Denon iets lager is en mijn resonantie frequentie ligt op 13 Hz (voorheen op 7 Hz).
Ben benieuwd of het "inspelen" iets echts is. Ik heb de opnames nu dus over een week of twee nog eens opnemen en vergelijken.
Ik kan in ieder geval de Denon van harte aanbevelen! Ik vind het nu al een super element, voor rond de 200 euro inclusief verzenden en inklaren. Je moet wel MC hebben en bij voorkeur de load kunnen selecteren.
Na montage als eerste de protractor er op en vreemd genoeg kan het element net niet ver genoeg naar voren in de headshell, met als gevolg dat ik op het binnenste meetpunt 2mm te kort kom.
Daarna de test LP (HiFi test) kanaal en fase tests en daarna de 3 tracking tests. De eerste is geen probleem maar de tweede is niet 100% zuiver. De derde is niet om aan te horen (de "torture" test). Nu kan het mischien zo zijn (ik weet het eerlijk gezegd niet) dat dit na een 50 tot 100 uur spelen beter wordt en dat ik het opnieuw dan even moet testen?
Hoe dan ook, na zo goed mogelijk alles afgesteld te hebben heb ik meteen een nummer opgenomen (Dire Straits, Brothers in Arms, The Man's Too Big) welke ik met de AT150MLX recentelijk ook had opgenomen. De opnames heb ik op 45 ohm en 1Kohm gemaakt, zodat ik het met Foobar (ABX) kan vergelijken. Het verschil is enorm: 45ohm klinkt vlak en levenloos, op 1Kohm komt het helemaal tot leven, er komt diepte in, definitie, plaatsing, enorm groot verschil!
Vergeleken met de 150MLX kan ik kort zijn. De AT klinkt schel in het hoog en uitgesmeerd in het laag vergeleken met de DL103R. Bass klinkt enorm mooi gedefinieerd met de 103R. De Denon is een enorm "rustig" klinkend element, de AT is aggressiever. In Rhythm of the Heat van Peter Gabriel (album 4, Classic Records), werd het met de AT een brei van percussie aan het eind van het nummer. Toen ik dat voor het eerst op LP hoorde was ik een beetje teleurgesteld. De Denon doet dit absoluut zonder enig probleem, zonder druk te worden, alles blijft netjes geplaatst en gedefinieerd.
Paar metingen laten zien dat 'surface noise' met de Denon iets lager is en mijn resonantie frequentie ligt op 13 Hz (voorheen op 7 Hz).
Ben benieuwd of het "inspelen" iets echts is. Ik heb de opnames nu dus over een week of twee nog eens opnemen en vergelijken.
Ik kan in ieder geval de Denon van harte aanbevelen! Ik vind het nu al een super element, voor rond de 200 euro inclusief verzenden en inklaren. Je moet wel MC hebben en bij voorkeur de load kunnen selecteren.
Interessante review.
Mijn dl-160 vind ik ook rustig klinken, maar idd wel veel gedetailleerder dan de meeste AT's waarmee ik ze vergeleken heb. Ik heb 'm niet goed vergeleken met mijn 440mla, maar mijn denon spoort wel significant beter dan mijn AT-14sa (met shibata naald dus). En dat vertaalt zich in meer detail. Vooral bij binnenste groeven en 'moeilijke passages'
Maar bij mij spreekt de levendigheid van de klank van AT mm's mij juist aan..
Maar goed, het verschil in detail en kwaliteit van de aftasting/het sporen van hoge frequenties zijn kwaliteiten die in beginsel vooral aan mc elementen worden toegekend.
En de dl-103r heeft dan speciale spoelen (ik denk met dunner, lichter draad) die die kwaliteiten meer zou moeten hebben dan de standaard dl-103 (voor zover ik kan zien is de rest van de naald/cantilever etc namelijk hetzelfde)
Mijn dl-160 vind ik ook rustig klinken, maar idd wel veel gedetailleerder dan de meeste AT's waarmee ik ze vergeleken heb. Ik heb 'm niet goed vergeleken met mijn 440mla, maar mijn denon spoort wel significant beter dan mijn AT-14sa (met shibata naald dus). En dat vertaalt zich in meer detail. Vooral bij binnenste groeven en 'moeilijke passages'
Maar bij mij spreekt de levendigheid van de klank van AT mm's mij juist aan..
Maar goed, het verschil in detail en kwaliteit van de aftasting/het sporen van hoge frequenties zijn kwaliteiten die in beginsel vooral aan mc elementen worden toegekend.
En de dl-103r heeft dan speciale spoelen (ik denk met dunner, lichter draad) die die kwaliteiten meer zou moeten hebben dan de standaard dl-103 (voor zover ik kan zien is de rest van de naald/cantilever etc namelijk hetzelfde)
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 27-08-2015 18:31 ]
Verwijderd
U zegt rond de € 200?? Waar heb je hem gekocht?? Das wel heel goedkoop.InflatableMouse schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:01:
Mijn nieuwe element is eindelijk binnen, de Denon DL103R. MC element. Mijn voorversterker heeft MM/MC keuze en load keuze voor MC tussen 45 en 1Kohm. advies bij het element geeft 100 ohm op en 2,5 gram naalddruk.
Yup. EBay uit Hong Kong.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:29:
[...]
U zegt rond de € 200?? Waar heb je hem gekocht?? Das wel heel goedkoop.
217,15 EUR = 234,00 USD
1 Euro = 1,08 Amerikaanse dollar
23,55 EU naar de roverheid aan invoer crap.
Totaal dus net geen 241 euro.
Oké. Da's iets meer dan rond de 200 maar dan nog.
Is inderdaad gewoon een goede prijs, maar 200 euro is wel heel erg ruim naar beneden afgerond. 
Het hele Denon assortiment (en veel ander Japans spul) kan je op Ebay inderdaad voor heel veel minder uit Azië en ook wel uit de US importeren. Zelfs met al die toeslagen blijft het dan goedkoper. Het is alleen wel wat meer gedoe en garantie afhandeling is wellicht ook wat lastiger.
PS De meesten vinden de Denon LO-MC's het beste presteren tussen de 300 en 600 Ohm, maar met 1 kOhm moet het zeker ook nog gaan. Ik zit met de mijn Denons op 470 / 580 / 680 Ohm, de exacte waarde zou ik weer even moeten checken, ik werk met losse afsluitweerstandjes.
Minder dan 100 Ohm is echt een no-go, dan stort het geluid helemaal in.
Het hele Denon assortiment (en veel ander Japans spul) kan je op Ebay inderdaad voor heel veel minder uit Azië en ook wel uit de US importeren. Zelfs met al die toeslagen blijft het dan goedkoper. Het is alleen wel wat meer gedoe en garantie afhandeling is wellicht ook wat lastiger.
PS De meesten vinden de Denon LO-MC's het beste presteren tussen de 300 en 600 Ohm, maar met 1 kOhm moet het zeker ook nog gaan. Ik zit met de mijn Denons op 470 / 580 / 680 Ohm, de exacte waarde zou ik weer even moeten checken, ik werk met losse afsluitweerstandjes.
[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 28-08-2015 08:48 ]
Ik heb hem natuurlijk net pas binnen dus ik heb nu alleen tussen die 45 en 1Kohm vergeleken. Ik zal vandaag effe de moeite nemen ook de tussenliggende waardes op te nemen.
Vandaag wil ik ook de andere headshell proberen waar de 150mlx nog in zit want misschien zijn die niet 100% hetzelfde waardoor ik hem niet helemaal goed afgesteld krijg. Dan de tracking test nog maar eens een keer doen.
Vandaag wil ik ook de andere headshell proberen waar de 150mlx nog in zit want misschien zijn die niet 100% hetzelfde waardoor ik hem niet helemaal goed afgesteld krijg. Dan de tracking test nog maar eens een keer doen.
Waarschijnlijk probeer je op Baerwald uit te lijnen op een Technics draaitafel? Het klopt dat Baerwald op de Technics armen met de standaard Technics headshell maar nét aan gaat met een AT element. Dat het met de Denon niet lukt komt dan omdat de afstand tussen de montagepunten en de naaldtip kleiner is dan bij de Audio Technica.
Ik gebruik zelf de Technics uitlijning (Stevenson-achtig) op mijn Technics draaitafels. Baerwald heb ik wel geprobeerd (met een AT440MLa). Het element zat helemaal naar voren in de headshell en schuin. De spoorprestaties met de tracks op de test LP's werden er bij mij niet beter op, het geluid ook niet. Ik heb wel nog een SME arm waarop Baerwald prima gaat.
Ik gebruik zelf de Technics uitlijning (Stevenson-achtig) op mijn Technics draaitafels. Baerwald heb ik wel geprobeerd (met een AT440MLa). Het element zat helemaal naar voren in de headshell en schuin. De spoorprestaties met de tracks op de test LP's werden er bij mij niet beter op, het geluid ook niet. Ik heb wel nog een SME arm waarop Baerwald prima gaat.
Ik heb zojuist toch maar eens de Hi-Fi-News-HN-LP-Test-LP besteld bij Amazon UK. Inclusief verzenden 37 euro. Het ding is helaas overal vrij prijzig.
Wél zag ik Amused to Death van Roger Waters voor 14,21 pond. Dat is behoorlijk goedkoop! Dus als je 'm nog niet hebt, sla toe zou ik zeggen...
Wél zag ik Amused to Death van Roger Waters voor 14,21 pond. Dat is behoorlijk goedkoop! Dus als je 'm nog niet hebt, sla toe zou ik zeggen...
Even snel gekeken maar niet kunnen vinden helaas, heb je een link?Nyarlathotep schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:54:
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sorry, ik had verkeerd gekeken naar vermoedelijk de cdfranssie schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:03:
[...]
Even snel gekeken maar niet kunnen vinden helaas, heb je een link?

Ik zal mijn oude post even editten om niet meer mensen 'blij' te maken met een dode mus...
Klopt mijn AT150MLX zat ook helemaal op het puntje.Cap schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:23:
Waarschijnlijk probeer je op Baerwald uit te lijnen op een Technics draaitafel? Het klopt dat Baerwald op de Technics armen met de standaard Technics headshell maar nét aan gaat met een AT element. Dat het met de Denon niet lukt komt dan omdat de afstand tussen de montagepunten en de naaldtip kleiner is dan bij de Audio Technica.
Heb je misschien een link voor me naar welke jij precies gebruikt?
Ook heb ik een klein ander probleempje gevonden. Er zaten soort van stofdraadjes (leek op een mini spinnenweb) om de naald en aan het diamandtipje vast. Heb ik er heel voorzichtig tussenuit moeten peuteren, zaten nog vast ook. Een millescuul klein stukje bleef nog aan het tipje vast zitten maar ook dat is er nu vanaf. Draadjes waren zo dun dat ik het eerst niet eens had gezien. Geen idee wat het was of waar het vandaan kwam.
Heb er zo snel geen linkje van, maar de Technics uitlijning is gewoon de 52mm headshell afstand (achterkant headshell tot naaldtip), oftewel 15mm overhang met de Technics SL-1200mk2 arm. Zoals het in de handleiding staat, met recht gemonteerd element (eigenlijk recht gemonteerde cantilever of stylus
). Je kan de standaard Technics alignment gauge ervoor gebruiken icm een goed vergrootglas.
Die uitlijning komt in de buurt van Stevenson alignment, die zou dus ook goed moeten lukken als je daarvoor een protractor koopt of downloadt. De bij de Denon geleverde transparante overhang tool is niet geschikt met de afwijkende schaalverdeling.
Die uitlijning komt in de buurt van Stevenson alignment, die zou dus ook goed moeten lukken als je daarvoor een protractor koopt of downloadt. De bij de Denon geleverde transparante overhang tool is niet geschikt met de afwijkende schaalverdeling.
Vandaag nieuwe aanwinst binnen gekregen vanuit Frankrijk.... Tape is everywhere
Jungle Fire – Firewalker / Tokuta (Grant Phabao Remixes)

300 stuks van gemaakt, en de cover is met de hand bedrukt (stempel).
Klinkt erg leuk, en een mooi verzamelobject.
Jungle Fire – Firewalker / Tokuta (Grant Phabao Remixes)

300 stuks van gemaakt, en de cover is met de hand bedrukt (stempel).
Klinkt erg leuk, en een mooi verzamelobject.
Iemand bekend met het Let Them Eat Vinyl label? Wat mij opvalt is dat ze voornamelijk oude radioshows op vinyl uitbrengen of kopieen van bootlegs van radioshows. De verpakkingen zien er mooi uit met vaak gekleurd vinyl. Ik ben benieuwd of ze kwalitatief een beetje in orde zijn.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
weer een kleine update.
Vandaag de nieuwe pcb geïnstalleerd, tonearm draden gesoldeerd en zo ook de nieuwe audiokabel. Dit was wel even een uitdaging. Alles gemonteerd voor de eerste test. Element met naald geleend Stanton 500MKII. Het geluid is nog niet erg goed heb het vermoeden dat het aan de geleende Stanton ligt deze is al wat jaartjes oud.

Nu in de toekomst nog de lampen upgraden naar blauwe leds en een ander element.
Vandaag de nieuwe pcb geïnstalleerd, tonearm draden gesoldeerd en zo ook de nieuwe audiokabel. Dit was wel even een uitdaging. Alles gemonteerd voor de eerste test. Element met naald geleend Stanton 500MKII. Het geluid is nog niet erg goed heb het vermoeden dat het aan de geleende Stanton ligt deze is al wat jaartjes oud.

Nu in de toekomst nog de lampen upgraden naar blauwe leds en een ander element.
Hij ziet er mooi uit hoor Vinnie. die blauwe leds wil ik ook een keer bij mij er in zetten. Past mooi bij mn voorversterker!
Dank je inflatablemouseInflatableMouse schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:39:
Hij ziet er mooi uit hoor Vinnie. die blauwe leds wil ik ook een keer bij mij er in zetten. Past mooi bij mn voorversterker!
Ben sinds kort eigenaar van een Thorens TD 166 MkII die in erge goede staat is, na aanschaf zelf een AT95e gemonteerd en naalddruk afgesteld op 2.0 gram, hoewel het een TP 11 MkII arm heeft met een TP62 kop en het mijn eerste platenspeler is, was het met het orginele doosje en boekje goed af te stellen. Ook heb ik een DJPRE II phono pre-amp aangeschaft omdat mijn receiver, de Yamaha RX-V377 geen phono input heeft. Ik ben erg tevreden, maar heb een "probleempje" en hoop dat iemand misschien een oplossing heeft.
Maar eerst een paar foto's. Helaas is kwaliteit wat aan de lage kant
De TD166 MkII met AT95e, een goede plekje wordt nog gezocht.

Ook gelijk een paar platen gescoord.
The rolling stones - Hot rocks 1964-1971. Gesealed

Jimi Hendrix experience Electric ladyland. Gesealed.

Ook nog een paar andere platen van Bachman Turner Overdrive, Peter frampton, Cheap trick, The Kinks en Manfred Mann's Earth Band. Voor mij allemaal een genot om te luisteren en een platenspeler maakt deze ervaring echt een stuk beter.
Mijn "probleempje" is te zacht geluid. Mijn receiver kan van -80 dB tot +16 dB en het hardste wat ik tot nu toe heb afgespeeld was op -5 dB via mijn pc die met hdmi is aangesloten, en dat was echt heel hard. Nu heb ik de preamp (DJPRE II) op 0 dB (kan van -6 tot +6) en mijn receiver (RX-V377) op 0 dB en vergeleken met de pc is het echt een wereld van verschil. Wanneer ik het geluid via mijn pc op -17dB zet klinkt het even hard als de platenspeler op 0dB, ook hoor ik geruis bij de platenspeler wanneer deze zo hard staat. Heeft iemand misschien tips? Zou erg gewaardeerd worden, helaas verpest dit de ervaring een beetje voor mij, gezien ik mijn muziek soms even hard wil knallen.
Speakers die ik heb zijn trouwens de Sony SS-LA500ED met de SS-LA505ED als center.
Maar eerst een paar foto's. Helaas is kwaliteit wat aan de lage kant
De TD166 MkII met AT95e, een goede plekje wordt nog gezocht.

Ook nog een paar andere platen van Bachman Turner Overdrive, Peter frampton, Cheap trick, The Kinks en Manfred Mann's Earth Band. Voor mij allemaal een genot om te luisteren en een platenspeler maakt deze ervaring echt een stuk beter.
Mijn "probleempje" is te zacht geluid. Mijn receiver kan van -80 dB tot +16 dB en het hardste wat ik tot nu toe heb afgespeeld was op -5 dB via mijn pc die met hdmi is aangesloten, en dat was echt heel hard. Nu heb ik de preamp (DJPRE II) op 0 dB (kan van -6 tot +6) en mijn receiver (RX-V377) op 0 dB en vergeleken met de pc is het echt een wereld van verschil. Wanneer ik het geluid via mijn pc op -17dB zet klinkt het even hard als de platenspeler op 0dB, ook hoor ik geruis bij de platenspeler wanneer deze zo hard staat. Heeft iemand misschien tips? Zou erg gewaardeerd worden, helaas verpest dit de ervaring een beetje voor mij, gezien ik mijn muziek soms even hard wil knallen.
Speakers die ik heb zijn trouwens de Sony SS-LA500ED met de SS-LA505ED als center.
ik ben op zoek naar een goede (goedkope) technics turntable, ik kwam toevalig uit op een stereoset waar een Technics SL-DD20 tussenzit. wat is de waarde van deze turntable?
is deze enigzins te vergelijken met onderstaande modellen?
is deze enigzins te vergelijken met onderstaande modellen?
SD5k schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:43:
- rond de 50 euro: de betere servo DD versies van Technics, bijv. SL-D1, D2, D3, D33, D202, D303.
- rond de 75-100 euro: nog mooier, zwaarder gebouwd, sterkere motor: SL-1300 t/m 1800 en 1310 t/m 1810's. De MK1's dan he, de MK2's zijn duurder. En misschien wel de beste prijs prestatie is voor de modellen met quartz-lock: SL-Q2, Q3, Q33, Q202, Q303, SL-1301,1311,1301,1411 Die zijn ook degelijk gebouwd, en voor die prijzen verkrijgbaar.
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
De line-out van je pc hoeft niet het zelfde volume uit te sturen als de de line out van je platenspeler/pre-amp. De simpleste oplossing lijkt mij om de gain van je pre-amp naar +6db te zetten en dan te kijken of dat voldoende is. Daarnaast kun je wellicht ook nog de line-in gain van je versterker omhoog draaien voor de ingang waar de pre-amp op aangesloten zit.countbb schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:19:
Mooie speler is dat. Veel plezier ermee!countbb schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:19:
Ben sinds kort eigenaar van een Thorens TD 166 MkII die in erge goede staat is
Mooi man! Niet alleen je platenspeler, maar ook de albums.countbb schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:19:
Ben sinds kort eigenaar van een Thorens TD 166 MkII
Gewoon lekker voor gaan zitten en genieten
En wat betreft je geluid:inderdaad wat stoeien met de gains.
Succes!
Ik zit er over te denken om mijn TD166 MKI te voorzien van een LEDje voor het verlichten van de naald. Heeft iemand van jullie wel eens zoiets gedaan? Trouwens twijfel ik nog wel hoor. Ik bedoel, echt vintage is het natuurlijk niet
. Alternatief is een strakke LED-bureaulamp.............
Over verlichting gesproken, de originele stroboscooplamp van mijn Dual 704 heb ik vervangen door een neon lampje. Niet half zo goed, maar als je heel goed kijkt en weet waar je op moet letten, is de snelheid goed in te stellen. In ieder geval is het rustiger dan de stotterende originele lamp. Afijn, ik heb de originele lamp nog en wie weet welk goed alternatief ik nog tegen het lijf loop. Lekker toch, als er nog iets te verbeteren valt?

Over verlichting gesproken, de originele stroboscooplamp van mijn Dual 704 heb ik vervangen door een neon lampje. Niet half zo goed, maar als je heel goed kijkt en weet waar je op moet letten, is de snelheid goed in te stellen. In ieder geval is het rustiger dan de stotterende originele lamp. Afijn, ik heb de originele lamp nog en wie weet welk goed alternatief ik nog tegen het lijf loop. Lekker toch, als er nog iets te verbeteren valt?
Ik ben juist wel blij dat ik nu een soort 'tevreden' status heb bereikt. In ieder geval wat m'n draaitafel betreft. Ding doet het super en krijg van iedereen complimenten over de looks en het geluid. Volgend jaar laat ik weer een onderhoudsbeurtje doen door Dr. Thorens en dan laat ik gelijk een ander element plaatsen denk ik, die zal er dan wel ondertussen aan toe zijn ook met al die draaiuren hier en dat zal dan uiteraard wel een stapje omhoog zijn, maar verder... Heerlijk achteruit hangen en genieten van wat je hoort!
(dan heb ik het even niet over het feit dat ik best wel andere speakers zou willen natuurlijk...
))
(dan heb ik het even niet over het feit dat ik best wel andere speakers zou willen natuurlijk...

Onlangs ook m'n draaitafeltjes volledig gerestaureerd DUAL 701/704, leuke elementjes erin (Grado Prestige Gold 1..mis alleen nog een kap.
De 701 is zeker een pareltje nu
..
Gelukkig kan ik mijn gang gaan in m'n luister hok, zit inmiddels wel bomvol vintage audio! (op Jamo's en de MHZS na)
Ga nog maar eens wat plaatjes wassen en paar uurtjes luisteren.
O ja mijn hok natuurlijk:
De 701 is zeker een pareltje nu
Gelukkig kan ik mijn gang gaan in m'n luister hok, zit inmiddels wel bomvol vintage audio! (op Jamo's en de MHZS na)
Ga nog maar eens wat plaatjes wassen en paar uurtjes luisteren.
O ja mijn hok natuurlijk:

Tubes....It's what make music music!
Over smaak valt niet te twisten, wordt altijd gezegd. Maar ik vind de 701 en 704 ook prachtige draaitafels. Ook qua geluid en het mechanische deel ben ik heel tevreden.
Bij mij zit het originele Shure element er nog onder. Wel met een nieuwe naald, tenminste, een jaartje oud.
En je vinylverzameling?
Geniet van je muziek met alles wat daarbij hoort!
Bij mij zit het originele Shure element er nog onder. Wel met een nieuwe naald, tenminste, een jaartje oud.
En je vinylverzameling?
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Originele Shure elementjes moet je zuinig op zijn..Vintage1967 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:31:
Over smaak valt niet te twisten, wordt altijd gezegd. Maar ik vind de 701 en 704 ook prachtige draaitafels. Ook qua geluid en het mechanische deel ben ik heel tevreden.
En je vinylverzameling?
Met name rock albums, Pink Floyd, Deep purple, Focus enz. Vroeger ging ik altijd de kringloop af, af en toe zat er een pareltje tussen. Tegenwoordig is het allemaal meuk. Koop nu bij verzamelaars.
Ook al zien de platen er prima uit was ze zelf altijd en voorzien ze van een nieuwe binnenhoes.
Tubes....It's what make music music!
Wow ... ik heb m'n eerste negatieve feedback op Discogs hoor.
Bestel een album, near mint media status, MINT cover status. Relatief hoge prijs, 30 pond.
Vinyl was inderdaad netjes maar aan de markeringen rondom het gat zeker geen NM, eerder VG+. De hoes daarentegen is duidelijk geen mint, eerder VG. de inner sleeves zijn op de randen doorgescheurd.
Dus ik stuur een beleefd berichtje met een referentie naar de Discogs beschrijving van de ratings, zonder ook maar 1 woord over negatieve feedback, krijg ik een keihard zeikmailtje terug dat ik een oplichter ben en dat het 'feedback extortion' is. Dit staat nu dus ook bij m'n feedback, wat een paardelullen heb je er toch tussen zitten ... onvoorstelbaar.
Hij wilde dan wel dat ik het terug stuurde, maar dat wilde ik niet omdat me dat weer geld kost en er geen betere beschikbaar is.
Bestel een album, near mint media status, MINT cover status. Relatief hoge prijs, 30 pond.
Vinyl was inderdaad netjes maar aan de markeringen rondom het gat zeker geen NM, eerder VG+. De hoes daarentegen is duidelijk geen mint, eerder VG. de inner sleeves zijn op de randen doorgescheurd.
Dus ik stuur een beleefd berichtje met een referentie naar de Discogs beschrijving van de ratings, zonder ook maar 1 woord over negatieve feedback, krijg ik een keihard zeikmailtje terug dat ik een oplichter ben en dat het 'feedback extortion' is. Dit staat nu dus ook bij m'n feedback, wat een paardelullen heb je er toch tussen zitten ... onvoorstelbaar.
Hij wilde dan wel dat ik het terug stuurde, maar dat wilde ik niet omdat me dat weer geld kost en er geen betere beschikbaar is.
Welke naald heb je gehaald? De naald van mijn Shure V15-III L-M element moet ook een keer vervangen worden maar ik heb weinig trek om 150 euro aan een originele Shure of JICO SAS uit te geven. Dan toch liever iets goedkopers.Vintage1967 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:31:
Verwijderd
Het is niet meer wat het geweest is op Discogs. Ik koop alleen Near Mint en wat je regelmatig ontvangt kan net door voor VG. Van een knisperend haardvuur (Skinny Puppy, Steely Dan, Talk Talk) tot aan krassen. Ik mail ook altijd terug en moet zeggen dat ik er altijd wel uit kom. Je kan op de feedback die jou gegeven is reageren, wist je dat? Is ook zichtbaar. Niet slim van hem, want hij heeft nu een negatieve seller feedback neem ik aan?InflatableMouse schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:37:
Wow ... ik heb m'n eerste negatieve feedback op Discogs hoor.
Ja, zowel negatieve feedback achtergelaten en gereageerd op zijn feedback, maar het blijft waardeloos natuurlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:00:
[...]
Het is niet meer wat het geweest is op Discogs. Ik koop alleen Near Mint en wat je regelmatig ontvangt kan net door voor VG. Van een knisperend haardvuur (Skinny Puppy, Steely Dan, Talk Talk) tot aan krassen. Ik mail ook altijd terug en moet zeggen dat ik er altijd wel uit kom. Je kan op de feedback die jou gegeven is reageren, wist je dat? Is ook zichtbaar. Niet slim van hem, want hij heeft nu een negatieve seller feedback neem ik aan?
Verwijderd
Hij tikt ook aardig aan, want je hebt (slechts
) 18 buys gedaan.
Kijk, zo doe je dat
: http://www.discogs.com/user/Braincarpaccio
Kijk, zo doe je dat
Ik heb er nog eentje die NM/NM verkocht werd die het ook heel duidelijk niet wat maar die is wel bereid netjes af te handelen.
Ik heb overigens (maar) 41 purchases op Discogs, veel laten geen feedback achter, ook niet nadat ik dat zelf wel voor hun heb gedaan.
Ik heb overigens (maar) 41 purchases op Discogs, veel laten geen feedback achter, ook niet nadat ik dat zelf wel voor hun heb gedaan.
Zo ben ik al tijden op zoek naar een Japanse Animals (Pink Floyd), heb nu een verkoper gevonden die een mooi exemplaar aanbied voor een redelijke prijs... zeker gezien hij er ook The Final Cut bij kan doen voor een mooie setprijs, maar het blijft een flink bedrag en in dit geval komt het vinyl ook echt uit Japan dus, qua verzenden... ben d'r toch erg huiverig voor hoor.
Mijn Japanse Meddle kwam uit Frankrijk en dat is goddank wel goed gelopen... plaat was in prachtige conditie.
Mijn Japanse Meddle kwam uit Frankrijk en dat is goddank wel goed gelopen... plaat was in prachtige conditie.
Verwijderd
http://www.discogs.com/user/ReVision88Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:46:
Hij tikt ook aardig aan, want je hebt (slechts) 18 buys gedaan.
Kijk, zo doe je dat: http://www.discogs.com/user/Braincarpaccio

Ik heb er voor gekozen om een originele Shure te kopen. Kostte inderdaad € 132,00 of zoiets.Randy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:44:
[...]
Welke naald heb je gehaald? De naald van mijn Shure V15-III L-M element moet ook een keer vervangen worden maar ik heb weinig trek om 150 euro aan een originele Shure of JICO SAS uit te geven. Dan toch liever iets goedkopers.
Was het slim? Weet ik niet. Klinkt het goed? Voor mij wel. Zou ik het nog een keer doen? Waarschijnlijk wel.
Tja. Je zal het vinyl virus maar hebben en ook nog eens het idee hebben heel veel te horen

Toch heb ik er voor gekozen om voorlopig een 'eenvoudige' AT95E op mijn TD166 te monteren. En daar ben ik ook zeker niet ontevreden over. Er staat nog wel een AT440Mlb op mijn verlanglijstje
Dat is ook waarom ik vrijwel geen van mijn albums kwalificeer als NM. Mocht ik iets in de verkoop willen doen, dan zal ik de kwaliteit in detail in de beschrijving opnemen. Toch mooi als je iets koopt als VG+ en het vervolgens zelf het stempel NM zou geven?Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:00:
[...]
Het is niet meer wat het geweest is op Discogs. Ik koop alleen Near Mint en wat je regelmatig ontvangt kan net door voor VG. Van een knisperend haardvuur (Skinny Puppy, Steely Dan, Talk Talk) tot aan krassen.
Near Mint volgens de Discogs beschrijving is dan ook "zo goed als nieuw", met andere woorden, het enige verschil met een MINT is dat die niet meer in de verpakking zit, en mischien een paar keer gedraaid is, maar daar mag dan geen spoor van te zien zijn.Vintage1967 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:12:
[...]
Dat is ook waarom ik vrijwel geen van mijn albums kwalificeer als NM. Mocht ik iets in de verkoop willen doen, dan zal ik de kwaliteit in detail in de beschrijving opnemen. Toch mooi als je iets koopt als VG+ en het vervolgens zelf het stempel NM zou geven?
Verwijderd
Exact. Die grading regels zijn duidelijk, men moet ze alleen wel honoreren bij de verkoop. Ik heb best wat Near Mint dingen te koop staan, miskopen die ik 2 x gedraaid heb (met naalddruk van 1,4 gram
)
zo, ik heb eindelijk mijn Dual 701 in orde gezet met een nieuw element, een ortofon 2m Red.
is het normaal dat het element zo schuin staat? is dit te verhelpen?

Mijn eerste volwassen ervaring met Vinyl is niet teleurstellend, het is misschien wel wat objectief maar het klinkt zeer warm, voller en aangenaam om naar te luisteren. Maar ik hoor wel nog veel hisses en cracks. De platen zijn nog niet gewassen.
hoe belangrijk is de juiste naalddruk/antiskating? is dit voor de geluidskwaliteit? om de naald te sparen? of om de plaat niet te beschadigen?

Mijn eerste volwassen ervaring met Vinyl is niet teleurstellend, het is misschien wel wat objectief maar het klinkt zeer warm, voller en aangenaam om naar te luisteren. Maar ik hoor wel nog veel hisses en cracks. De platen zijn nog niet gewassen.
hoe belangrijk is de juiste naalddruk/antiskating? is dit voor de geluidskwaliteit? om de naald te sparen? of om de plaat niet te beschadigen?
[ Voor 11% gewijzigd door MikeVM op 02-09-2015 21:47 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Nu dan toch echt, IFA nieuws:
http://www.whathifi.com/n...ase-new-turntable-in-2016
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 02-09-2015 22:02 ]
Verwijderd
De naalddruk/antiskating zij heel erg belangrijk voor precies die drie punten die je noemt.MikeVM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:45:
zo, ik heb eindelijk mijn Dual 701 in orde gezet met een nieuw element, een ortofon 2m Red.
Zorg daarom dat je beide goed afsteld ahv de specificaties van je platenspeler en het element.
Heb je de arm opnieuw afgesteld samen met de naalddruk en antiskating toen je de Ortofon 2M red eronder hebt gehangen? Dit is namelijk echt noodzakelijk en de belangrijkste stap voor het correct afspelen van de LP's.
Daarnaast zul je ook bij het monteren van een andere element, het element moeten uitlijnen met een Protractor. Welke je daar voor kunt gebruiken en hoe dit werkt kun je allemaal vinden op bijvoorbeeld Vinyl Engine
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2015 22:02 ]
Nou ik hoop dat ze het prijspunt een beetje normaal houden bij de draaitafel. Hun nieuwe hifi serie is op zijn zachtst gezegt prijzigCap schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:01:
Dat zal die draaitafel ook worden. 
Ik vind het wel prima, des te groter is de kans dat het niet wéér een Hanpin kloon wordt met andere looks maar dezelfde techniek (bijv. de Pioneer PLX-1000)*, maar een écht eigen design in de geest van de vroegere SP-10 bijvoorbeeld.
*De techniek en fabricagekwaliteit van de Hanpins vind ik inferieur aan de originele Technics modellen uit de 80-er jaren.
Ik vind het wel prima, des te groter is de kans dat het niet wéér een Hanpin kloon wordt met andere looks maar dezelfde techniek (bijv. de Pioneer PLX-1000)*, maar een écht eigen design in de geest van de vroegere SP-10 bijvoorbeeld.
*De techniek en fabricagekwaliteit van de Hanpins vind ik inferieur aan de originele Technics modellen uit de 80-er jaren.
[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 02-09-2015 22:38 ]
Ik heb de set inmiddels gekocht, ik heb daarmee Low, Heroes & Lodger aan mijn Bowie collectie toegevoegd. In dezelfde winkel heb ik ook nog Aladdin Sane meegenomen.cmndr_adama schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:26:
Onderweg naar huis fietste ik vandaag langs een winkel met tweedehands spullen en zag ik David Bowie - Portrait of a Star daar staan. Helaas was de winkel al dicht, morgen maar even kijken
Inmiddels moet ik wel op zoek naar een nieuwe kast, de laatste tijd gaat het hard met verzamelen en mijn platenplank is dan ook overvol
Buiten wat Revision gezegd heeft valt het mij wel op dat het element op de speler compleet schuin staat... Dat betekent dat de azimuth instelling van je element niet klopt... Klopt het ook dat het ene audio kanaal harder klinkt dan de ander? Dat is namelijk een van de dingen die je zou moeten opmerken op dit moment...MikeVM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:45:
[afbeelding]
Hoe dat exact ingesteld kan worden op je Dual weet ik niet, maar ik neem aan dat het wel mogelijk is... Bij een Hitachi speler die ik ooit had zat er een schroefje aan de onderzijde van de headshell aan de arm kant... Los schroeven, element recht zetten (met behulp van bijv. een make up spiegel) en weer vast schroeven was destijds de oplossing...
Succes!
Kweenie, maar volgens mij mis ik iets ... een toonarm bijvoorbeeld?Cap schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:01:
Het is wel erg minimalistisch en die bovenkant is (vind ik) spuug en spuug lelijk.
Dat is blank en onbewerkt aluminium, met nog de freeslijnen zichtbaar. Eindresultaat zal wellicht geanodiseerd worden voor een mooie matte finish.
Verder is het natuurlijk wel erg makkelijk om zoiets te tonen, een lager, plateau en plaat massief alu als behuizing, meer is het nog niet
Ze zijn er wel laat mee vind ik.
Verder is het natuurlijk wel erg makkelijk om zoiets te tonen, een lager, plateau en plaat massief alu als behuizing, meer is het nog niet
Verwijderd
Afgezien van de lelijke bovenkant, vind ik het wel gaaf! Door het plateau zie ik de SP lijn voor me. Wellicht moet die verwijzing hun ambitie met deze tafel uitstralen. Dat zou wat beloven. Specs zien er interresant uit (alhoewel ik "cogging" niet kan waarnemen bij mijn SL, dus vind ik minder interessant). Zou ook model kunnen worden dat zinder toonarm geleverd gaat worden. Maar goed alles kan, want ik zie nog weinig 😄. Ga dit op de voet volgen, thx CapCap schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:01:
Het staat nu ook op de fp:InflatableMouse schreef op donderdag 03 september 2015 @ 07:12:
[...]
Kweenie, maar volgens mij mis ik iets ... een toonarm bijvoorbeeld?
Het is wel erg minimalistisch en die bovenkant is (vind ik) spuug en spuug lelijk.
nieuws: Panasonic gaat weer Technics directdrive-draaitafels maken
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Heerlijk he, zo'n DualMikeVM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:45:
Natuurlijk is een (groot) deel van je luisterervaring subjectief / persoonlijk. En een deel heeft te maken met de juiste afstelling van je element en arm. Het afstellen van het element kan je eigenlijk niet zonder een Protractor doen. Die kan je kopen of downloaden via vinylengine.com. Wel even een account aanmaken. Op die site kan je ook ontzettend veel technische informatie vinden. Het afstellen van de arm is met de handleiding van de 701 heel eenvoudig zelf te doen.
Bronnen van hissen, zoals jij dat noemt, kunnen onder andere zijn:
- versleten naald en / of element (lijkt me in jouw geval niet aan de orde met een nieuwe Ortofon....)
- versleten album
- verkeerde naalddruk
- verkeerde plaatsing van het element.
Het knisperende haardvuurtje zal waarschijnlijk verminderen als het album een wasbeurt heeft gehad. Heb je pech, dan is het album mogelijk versleten. Zelf stop ik gewassen albums in een nieuwe en dus schone binnenhoes.
Een goede afstelling zorgt er voor dat de naald de groef zo goed mogelijk volgt. Dat resulteert, behalve in een goed geluid, in minimale slijtage van naald en album.
Ik ben benieuwd naar een foto waarop te zien is wat je bedoelt met 'schuin'.
Veel succes en vooral: ENJOY

Zonder dat ik wil pretenderen er verstand van te hebben (dat heb ik namelijk echt niet), maar het lijkt wel of je hele headshell scheef staat? Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is, eigenlijk.MikeVM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:45:
Dat vermoed ik ook. Zeker als ik kijk naar de weerspiegeling op het vinyl.
@MikeVM:
Als dat inderdaad zo is, kan je in de handleiding van de 701 vinden hoe je de headshell iets kunt draaien. Als dat net zo is als bij mijn 704, is het eenvoudig. Plateau losmaken (eerst de platter er af halen, natuurlijk
) waarna je via de onderkant bij een klein schroefje van de headshell kunt komen. Schroefje los, headshell draaien, schroefje vast en kijken of het element nu wel recht staat. Zo niet: voorgaande opnieuw uitvoeren.
Als de Azimuth, want zo heet dat, perfect afgesteld moet worden, heb je echt apparatuur nodig. In eerste instantie is het te doen met een spiegeltje. Je laat de naald op het spiegeltje zakken en kijkt of of hij haaks op het spiegeltje staat.
Houd ons op de hoogte van je bevindingen en vorderingen. Daar leer ik ook weer van!
@MikeVM:
Als dat inderdaad zo is, kan je in de handleiding van de 701 vinden hoe je de headshell iets kunt draaien. Als dat net zo is als bij mijn 704, is het eenvoudig. Plateau losmaken (eerst de platter er af halen, natuurlijk
Als de Azimuth, want zo heet dat, perfect afgesteld moet worden, heb je echt apparatuur nodig. In eerste instantie is het te doen met een spiegeltje. Je laat de naald op het spiegeltje zakken en kijkt of of hij haaks op het spiegeltje staat.
Houd ons op de hoogte van je bevindingen en vorderingen. Daar leer ik ook weer van!
Ik ben weer blij, ipv geld uit te geven aan een nieuwe naald.....
Vinyl kopen...
Vorige week bij de Waaghals geweest en eindelijk "the jimmy casterbunch" - it's just begun gevonden voor een normale prijs.
En in Dusseldorf zit in de Shadow Arcade ook een redelijke winkel waar ze veel vinyl hebben.
Daar heb ik Tycho - Awake vandaan gehaald.
Vinyl kopen...
Vorige week bij de Waaghals geweest en eindelijk "the jimmy casterbunch" - it's just begun gevonden voor een normale prijs.
En in Dusseldorf zit in de Shadow Arcade ook een redelijke winkel waar ze veel vinyl hebben.
Daar heb ik Tycho - Awake vandaan gehaald.
Nils Lofgren accoustic live komt eindelijk opnieuw op 200gr, vinyl uit. Helaas wel aan de prijs in de pre-order € 75,- voor 2 lp. Wat is dat toch de laatste tijd...
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Ik zit nu nog op mijn werk, maar ik verlang alweer naar huis met ons vinylmoois. Mijn vrouw komt later thuis dan normaal, dus ik heb de tijd voor mijn muziek. Rush, Led Zeppelin, Todd Rundgren Deep Puprple etc.
I know the feeling, mooi rijtje groepen overigens.Bestla schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:44:
Ik zit nu nog op mijn werk, maar ik verlang alweer naar huis met ons vinylmoois. Mijn vrouw komt later thuis dan normaal, dus ik heb de tijd voor mijn muziek. Rush, Led Zeppelin, Todd Rundgren Deep Puprple etc.
Om de back-to-work blues wat te verdrijven, deze week hier en daar wat besteld. En toevallig werd vandaag alles samen geleverd.

Gisteren ook eindelijk gestart met "Operation Thorens". De originele flinterdunne bodemplaat vervangen door een nieuwe multiplex plaat van 18mm.
Het "passen" was eventjes een zenuwachtig moment, maar de nieuwe bodemplaat is een perfect fit.

De volgende stappen zijn het aanpassen van de vering en het smerenvan de pulley en de motor, waar ik nog wat vragen bij heb.
Kan iemand me eens duidelijk maken waar ik precies een paar druppeltjes olie moet in doen bij de Thorens TD-160 ? Ding is bijna 40 jaar oud en heeft toch al 25 jaar niet meer gespeeld, dus zal hij wel kurkdroog staan. Op het web vind ik overal tegenstrijdige berichten en vaak onduidelijke plaatjes (onder de pulley, naast de pulley, tussen de pulley en iets anders...
)

Gisteren ook eindelijk gestart met "Operation Thorens". De originele flinterdunne bodemplaat vervangen door een nieuwe multiplex plaat van 18mm.
Het "passen" was eventjes een zenuwachtig moment, maar de nieuwe bodemplaat is een perfect fit.

De volgende stappen zijn het aanpassen van de vering en het smerenvan de pulley en de motor, waar ik nog wat vragen bij heb.
Kan iemand me eens duidelijk maken waar ik precies een paar druppeltjes olie moet in doen bij de Thorens TD-160 ? Ding is bijna 40 jaar oud en heeft toch al 25 jaar niet meer gespeeld, dus zal hij wel kurkdroog staan. Op het web vind ik overal tegenstrijdige berichten en vaak onduidelijke plaatjes (onder de pulley, naast de pulley, tussen de pulley en iets anders...

[ Voor 21% gewijzigd door chromium op 03-09-2015 16:17 . Reden: even wat hulp vragen ann mijn vinylbroeders ]
Mooie set platen
En die dikke plaat is ook erg OK. 
Rush, Moving Pictures is klaar met afspelen, wat nu? Ah de jukebox dan maar.
King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Rush, Moving Pictures is klaar met afspelen, wat nu? Ah de jukebox dan maar.
King Crimson - 21st Century Schizoid Man

[ Voor 65% gewijzigd door Bestla op 03-09-2015 15:29 ]
Deze tekst vond ik op een topic van Audiokarma (nog niet vertaaldchromium schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:09:
Kan iemand me eens duidelijk maken waar ik precies een paar druppeltjes olie moet in doen bij de Thorens TD-160 ? Ding is bijna 40 jaar oud en heeft toch al 25 jaar niet meer gespeeld, dus zal hij wel kurkdroog staan. Op het web vind ik overal tegenstrijdige berichten en vaak onduidelijke plaatjes (onder de pulley, naast de pulley, tussen de pulley en iets anders...)
The motor needs lubrication. For this you will need a syringe or long needle. Remove the belt and put a drop of light oil (sewing machine or fishing reel oil should work fine) on the needle so it forms at the end. Start the motor and place the needle under the drive pulley where the shaft enters the motor body and repeat several times. Next tape down the inner platter with masking tape, or better yet remove it and clean out the bearing well and tilt or turn over the table (after removing the dust cover) to remove the bottom cover, and repeat the procedure where the motor shaft shows trough the bottom of the motor cover, The turning motor will draw in the oil to the bearings. Let the motor run for 3 minutes turn upright put new oil in the bearing well, reinstall the inner platter taking care to not rub the spindle on the bearing well while inserting and put the belt back on.
Trouwens, mooie set albums, man!
Je hebt echt een paar toppers in huis met deze stapel.
Dat wordt Genieten!
Bedankt ! Ook voor het compliment over de albums
Gisteren deze (nog een keer) binnen gekregen, dit keer niet gewarped
.

Wat is een goeie zaak voor IDM/Electro/Techno?
Op Discogs is deze plaat niet te vinden (staat niet eens in de database):
Beaumont Hannant - Texturology 2
Label: General Production Recordings (GPR)
Catalog#: GPRLLP04
Format: 2 x Vinyl, LP
Country: UK
Year: 1994
Andere albums van hem staan er wel in, en heb nu alles van hem behalve bovenstaande.
Op Discogs is deze plaat niet te vinden (staat niet eens in de database):
Beaumont Hannant - Texturology 2
Label: General Production Recordings (GPR)
Catalog#: GPRLLP04
Format: 2 x Vinyl, LP
Country: UK
Year: 1994
Andere albums van hem staan er wel in, en heb nu alles van hem behalve bovenstaande.
Verwijderd
Zet hem er zelf in! http://www.discogs.com/stats/driveInflatableMouse schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:43:Op Discogs is deze plaat niet te vinden (staat niet eens in de database)
The release you contribute could lead a long forgotten vinyl back to the turntable or maybe even a repressing–and it all begins with a contribution. For your efforts, you’ll be entered into a drawing for a Discogs prize pack including a Discogs vinyl bag, t-shirt, and slip mat.
Daar was ik toevallig al mee bezig, maar daarmee is tie nog niet te koop
.
Verwijderd
http://www.discogs.com/Be...Texturology/release/11639InflatableMouse schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:43:Op Discogs is deze plaat niet te vinden (staat niet eens in de database)
Verwijderd
http://www.discogs.com/sell/release/11639?ev=rb
Laat maar, deel 2 zie ik.
Laat maar, deel 2 zie ik.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 09:51 ]
Ah, ik zie dat ik hierboven het verkeerde catalog nummer heb ... vreemd.
Die je daar hebt met dat catalog # is dus "Texturology". Die heb ik al. Sorry voor de verwarring.
Ik zoek dus Deel 2. Ik zal eens beter zoeken naar het juiste catalog nummer. Track list van deel 2 is:
1. Santec
2. Moten Some More
3. Lannamarou
4. Mistuk
5. Bleak
6. Humane
7. Sudafelm
8. 65063-3
9. Precious
10. Harsh
Die je daar hebt met dat catalog # is dus "Texturology". Die heb ik al. Sorry voor de verwarring.
Ik zoek dus Deel 2. Ik zal eens beter zoeken naar het juiste catalog nummer. Track list van deel 2 is:
1. Santec
2. Moten Some More
3. Lannamarou
4. Mistuk
5. Bleak
6. Humane
7. Sudafelm
8. 65063-3
9. Precious
10. Harsh
Verwijderd
Maar dan is dit deel 1: http://www.discogs.com/Be...Texturology/release/11639
en dit deel 2: http://www.discogs.com/Be...Texturology/release/11641 (met jouw track listing)
En ach, zo'n catalog# is ook maar een arbitrair verzinsel.
en dit deel 2: http://www.discogs.com/Be...Texturology/release/11641 (met jouw track listing)
En ach, zo'n catalog# is ook maar een arbitrair verzinsel.
Ow joh krijg nou niks!
Ik had hem bijna gesubmit
.
Snel op m'n wishlist en eentje bestellen ergens
Thanks dude!
Ik had hem bijna gesubmit
Snel op m'n wishlist en eentje bestellen ergens
Thanks dude!
Zo heb ik ook een vinyltje op discogs gezien, maar mijn versie weer net niet:
Daar zit tussen de twee kanten bloed tussen.
http://www.discogs.com/Ap...dow-Licker/release/363786
Daar zit tussen de twee kanten bloed tussen.
http://www.discogs.com/Ap...dow-Licker/release/363786
Zo, hier ook maar eens inmelden.
Mag graag naar een stukje muziek luisteren. Laatste weken een paar albums bijgekocht,
Eagles Hotel California 180gr nieuw

En tevens Paul Young, No Parlez 1982-83 origineel Mint, en Eagles, One of these nights 1975 origineel Mint.

Dit word afgespeeld op mijn bescheiden setje, Denon PMA-520AE, Pioneer PL-200 met een nieuw/origineel Shure M95ED element en beluisterd door Sennheiser of Shure hoofdtelefoons.
Mag graag naar een stukje muziek luisteren. Laatste weken een paar albums bijgekocht,
Eagles Hotel California 180gr nieuw

En tevens Paul Young, No Parlez 1982-83 origineel Mint, en Eagles, One of these nights 1975 origineel Mint.

Dit word afgespeeld op mijn bescheiden setje, Denon PMA-520AE, Pioneer PL-200 met een nieuw/origineel Shure M95ED element en beluisterd door Sennheiser of Shure hoofdtelefoons.
Making an ass of myself since the 70's
Mijn laatste aanwinsten. Ze blijven hier altijd eerst in 't 'vers binnen rekje' staan. Na een wasbeurt gaan ze in een klassieke stugge PVC hoes en dan pas de kast in. Ben helaas door m'n PVC hoezen heen, dus staan ze nog te wachten. Heb 't liefste tweedehands hoezen, die zijn extra stug en perfect voor oude elpees 

Super Sessions Live! Is helemaal krom en kan waarschijnlijk de prullenbak in...

Super Sessions Live! Is helemaal krom en kan waarschijnlijk de prullenbak in...
Pfoeh. Na maanden zoeken en twijfelen de knoop doorgehakt. Zojuist de Japanse Animals (Pink Floyd) en The Final Cut besteld (beide NM/NM en 1e persing, Obi en alles erbij), ditmaal ook echt afkomstig uit Japan dus. Hele aardige verkoper met hele goede reviews, dus heb er wel vertrouwen in. Heeft me meerdere malen van vele foto's voorzien, van elk detail waar ik ze maar van wilde, dus allemaal erg positief. Ik was eigenlijk op zoek naar Animals, maar The Final Cut kon hij er 'goedkoop' bij doen en was ook in erg goede staat. Niet het beste album van PF maar begin het wel steeds meer te waarderen.
Toch wel een stap hoor, dit soort dingen. Had al een Japanse Meddle, ik ga nu maar sparen voor een Japanse Wish You Were Here of misschien Dark Side. Lijkt me enorm gaaf een zo compleet mogelijk setje bij elkaar te sparen (en dat mag best een 'paar' jaar duren). Het heeft niet zo heel veel meer met goedkoop vinyl scoren te maken, maar meer met verzamelen... maar mijn Japanse Meddle klinkt wél enorm goed. Echt enorm goed, 1 vd best klinkende platen in mijn verzameling waar ik ook enorm zuinig op ben.
Nu maar nerveus bij de brievenbus gaan zitten over een paar dagen...
Toch wel een stap hoor, dit soort dingen. Had al een Japanse Meddle, ik ga nu maar sparen voor een Japanse Wish You Were Here of misschien Dark Side. Lijkt me enorm gaaf een zo compleet mogelijk setje bij elkaar te sparen (en dat mag best een 'paar' jaar duren). Het heeft niet zo heel veel meer met goedkoop vinyl scoren te maken, maar meer met verzamelen... maar mijn Japanse Meddle klinkt wél enorm goed. Echt enorm goed, 1 vd best klinkende platen in mijn verzameling waar ik ook enorm zuinig op ben.
Nu maar nerveus bij de brievenbus gaan zitten over een paar dagen...
Ik ga me niet vervelen in mijn vakantie:
Linksboven met de klok mee:
Izah - Sistere
Black Sabbath - Paranoid
Marillion - Clutching at Straws
Kiss the anus of a black cat - An interlude to the outmost
Kiss the anus of a black cat - Weltuntergangsstimmung
Depeche mode - Violator
One - Tesseract
Undertow - Tool
The Young Gods - T.V. Sky
Red Hot Chilli Peppers - Mothers Milk
Izah - Sistere
Black Sabbath - Paranoid
Marillion - Clutching at Straws
Kiss the anus of a black cat - An interlude to the outmost
Kiss the anus of a black cat - Weltuntergangsstimmung
Depeche mode - Violator
One - Tesseract
Undertow - Tool
The Young Gods - T.V. Sky
Red Hot Chilli Peppers - Mothers Milk

Jezus wat een hoop nieuwe aanwinsten van iedereen hierboven! Mooi shit hoor!
Nog even over m'n nieuwe Denon element, de DL103R... Weekje verder en flink wat kunnen luisteren. In mijn bescheiden mening is dit ding echt een klasse beter dan de AT150MLX. Vooral in het laag is het veel minder uitgesmeerd en heeft het veel meer controle en detail. Maar de algemene indruk is de rust in de muziek. De AT150MLX was best vaak wat druk en rommelig en ik had vaak het idee dat dit met de mastering te maken had (dynamische compressie) en/of digitale bron. Het klonk dan minder dynamisch en druk, zoals een CD met een DR6 of zo. Met name dat laatste grotendeels weg, het meeste klinkt echt rustig en dynamisch. Element is echt mooi en muzikaal.
Heb van de week opnames die ik had gemaakt met de AT van Dire Straits, Brothers in Arms MFSL, Paul Simon Graceland en Steven Wilson remix van Aqualung vergeleken met de Denon en eigenlijk als ik heel eerlijk ben is er geen vergelijking; de Denon is echt gewoon een klasse beter. Maar uiteraard allemaal in mijn bescheiden mening
.
Nog even over m'n nieuwe Denon element, de DL103R... Weekje verder en flink wat kunnen luisteren. In mijn bescheiden mening is dit ding echt een klasse beter dan de AT150MLX. Vooral in het laag is het veel minder uitgesmeerd en heeft het veel meer controle en detail. Maar de algemene indruk is de rust in de muziek. De AT150MLX was best vaak wat druk en rommelig en ik had vaak het idee dat dit met de mastering te maken had (dynamische compressie) en/of digitale bron. Het klonk dan minder dynamisch en druk, zoals een CD met een DR6 of zo. Met name dat laatste grotendeels weg, het meeste klinkt echt rustig en dynamisch. Element is echt mooi en muzikaal.
Heb van de week opnames die ik had gemaakt met de AT van Dire Straits, Brothers in Arms MFSL, Paul Simon Graceland en Steven Wilson remix van Aqualung vergeleken met de Denon en eigenlijk als ik heel eerlijk ben is er geen vergelijking; de Denon is echt gewoon een klasse beter. Maar uiteraard allemaal in mijn bescheiden mening
[ Voor 36% gewijzigd door InflatableMouse op 04-09-2015 20:20 . Reden: Auto correct van die klote telefoon corrigeren :) ]
Allemaal erg mooie aanwinsten op muziek gebied. Zelf net gestart met een vinyl verzameling. Ga beginnen met LP''s van Amy Winehouse heb geluisterd naar will youre stille lover me tommorow en kreeg kippenvel.
Vind de DL103R (heb er sinds kort ook eentje) echt bizar veel waar geven voor z'n geld. Hij klinkt zo ontzettend vanzelfsprekend en moeiteloos.. Vooral met een goeie MC-trap eraan (Gebruik zelf een Accuphase preamp) laat dat ding veel duurdere elementen ook nog de hoeken van de kamer zien.InflatableMouse schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:10:
Jezus wat een hoop nieuwe aanwinsten van iedereen hierboven! Mooi shit hoor!
Heb van de week opnames die ik had gemaakt met de AT van Dire Straits, Brothers in Arms MFSL, Paul Simon Graceland en Steven Wilson remix van Aqualung vergeleken met de Denon en eigenlijk als ik heel eerlijk ben is er geen vergelijking; de Denon is echt gewoon een klasse beter. Maar uiteraard allemaal in mijn bescheiden mening.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Zondag gaan we de jukebox vernieuwen met nieuwe input. Het zal eens tijd worden, want het meredeel zit er al een jaar of 2 in.
Wel een leuk klusje, want wat er in gaat moet eerst voorzien worden van een titelkaartje.
Wel een leuk klusje, want wat er in gaat moet eerst voorzien worden van een titelkaartje.
[ Voor 28% gewijzigd door Bestla op 05-09-2015 09:34 ]
Verwijderd
Mijn complimenten, unieke stijl, vette band!qntal schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:30:
Ik ga me niet vervelen in mijn vakantie:![]()
Izah - Sistere
[afbeelding]
Erg leuk topic dit. Kunnen jullie je echter voorstellen dat niemand, waaronder de meesten onder jullie gok ik, een paar jaar terug überhaupt dacht aan vinyl?
Vinyl is bij mij eigenlijk nooit uit mijn leven geweest. Vroeger toen ik klein was draaide ik Toon Hermans, Roger Whittaker en een of andere verbastering van tchaikovsky op de platenspeler van mijn ouders. Toen kwam de House en (Progressive) Trance, en heb ik veel ge-dj-ed, en na heel even in het CD tijdperk te hebben rondgehangen, steeds meer vinyl gekocht.
Nu in mindere mate omdat we net een nieuw huis betrokken hebben en dat ook genoeg kost, maar straks als de teugels weer wat kunnen vieren dan gaat de vaart er weer terug in. Op dit moment kijk ik echt naar vinyl dat ik echt heel graag wil hebben, tegenover nice to haves. Exclusieve dingen probeer ik altijd als de kippen bij te zijn mits het raakvlak heeft met wat ik leuk vindt uiteraard.
Nu in mindere mate omdat we net een nieuw huis betrokken hebben en dat ook genoeg kost, maar straks als de teugels weer wat kunnen vieren dan gaat de vaart er weer terug in. Op dit moment kijk ik echt naar vinyl dat ik echt heel graag wil hebben, tegenover nice to haves. Exclusieve dingen probeer ik altijd als de kippen bij te zijn mits het raakvlak heeft met wat ik leuk vindt uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 05-09-2015 11:32 ]
Ik heb de komst van de cd met beide handen aangegrepen, maar mijn vinyl nooit weggedaan. Nu staat de cd verzameling op zolder, en het vinyl weer in de huiskamer. En dat zal niet zo snel meer veranderen denk ik.
Ik ben altijd, vanaf Dynasty van KISS, vinyl-fan geweest en gebleven. Voor het gemak heb ik wel CD's gekocht. Tja, een LP en een auto ................... Verder ben ik nooit zo overtuigd geweest van de 'betere' kwaliteit van CD's.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:13:
[...]
Mijn complimenten, unieke stijl, vette band!
Erg leuk topic dit. Kunnen jullie je echter voorstellen dat niemand, waaronder de meesten onder jullie gok ik, een paar jaar terug überhaupt dacht aan vinyl?
Wat ik grappig vind, is dat mensen in mijn omgeving mij meewarig aankeken als ik zei dat ik vinyl prettiger vind klinken. Een paar van die mensen zijn ondertussen ook naar vinyl overgestapt
Ik vermoed dat je op dit forum 'nieuwe' en 'oude' liefhebbers tegenkomt.
En dat maakt het juist zo leuk

Zo, mijn headshellhouder is klaar.
Hij werkt goed, zelfs als ik 'm op de kop zet vallen de headshells er niet gelijk uit, en je kan ze toch redelijk makkelijk eruit halen. (het klemmen van de bodem was wel wat fine tunen met een rond vijltje)
Displaycase met plek voor 10 SME headshells.
Maar ja, er is al 1 probleem en dat is die Dual headshell
Virtueel koekje voor wie de elementen kan raden en de headshells (of degene die überhaupt een poging doet
)

Hij werkt goed, zelfs als ik 'm op de kop zet vallen de headshells er niet gelijk uit, en je kan ze toch redelijk makkelijk eruit halen. (het klemmen van de bodem was wel wat fine tunen met een rond vijltje)
Displaycase met plek voor 10 SME headshells.
Maar ja, er is al 1 probleem en dat is die Dual headshell

Virtueel koekje voor wie de elementen kan raden en de headshells (of degene die überhaupt een poging doet

Mooie case zo, erg fraai
Making an ass of myself since the 70's
Het kistje komt van ebay. Ik kreeg er eerst eentje met een barst, maar de verkoper stuurde een 2e op en die was gelukkig heel.
Het houdertje is een plankje
Het houdertje is een plankje
Leuk gedaan hoor!
Dit topic is gesloten.