Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Niet veel bijzonders of spannends hoor.
DIkke bodemplaat (15mm MDF)
Eenvoudige voetjes zodat er geen krassen op het meubel komen.
Nieuwe audio- en 230V aansluitingen inbouwen zodat ik van die vaste snoeren af ben.
En verder natuurlijk de boel afstellen.
Volgens mij is dat bij een TD 166 allemaal niet zo heel moeilijk.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
ViolatoR schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:13:
Ziet er goed uit InflatableMouse! Denk niet dat ik dat er hier doorheen krijg :) moet het doen met een Kallax van 2x2 (welke al aardig vol begint te raken).

Mede dankzij mijn bestelling die vandaag gearriveerd is:

[afbeelding]
Led Zeppelin fan hier in hart en nieren en onderarm. ;) Veel luisterplezier in optima forma.
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/64tp9e5il/Arm2_0.jpg.
/me Nu gaat Stairway weer eens aan in de jukebox.
Daarna , Canned Heat - On the road again en Rage against the Machine - Killing in the name :Y

[ Voor 19% gewijzigd door Bestla op 06-08-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Nice Redhawk! :D Heb er gisteravond al zeker even van genoten :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
Beste vinyl liefhebbers,

Al enige tijd ben ik in het bezit van de Sony PS-LX300 speler.
Nu wil ik deze echter gaan vervangen voor een ander model.

Heb al het nodige gelezen hier op het forum over een Thorens platenspeler.
Maar weet nog niet precies welke keuze ik moet maken.
Aangezien er behoorlijk wat verschillende Thorens modellen zijn.

Mijn budget is ongeveer 250 tot 350 euro.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een goede keuze maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door TheHolyDrinker op 07-08-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Preorder voor de Gabriel fans onder ons:

https://store.realworld.c...r-pre-order-bundle-offer/

Half speed remaster 45 RPM dubbel LP's.

De eerste 4 albums voor 105 euro, gratis verzending!

Zeer goede aanbieding hoor, los gaan ze voor 31 euro ex verzendkosten.

Allemaal gatefold sleeves, originele artwork en hirez download code (geen lame mp3's dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheHolyDrinker schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:59:
Beste vinyl liefhebbers,

Al enige tijd ben ik in het bezit van de Sony PS-LX300 speler.
Nu wil ik deze echter gaan vervangen voor een ander model.

Heb al het nodige gelezen hier op het forum over een Thorens platenspeler.
Maar weet nog niet precies welke keuze ik moet maken.
Aangezien er behoorlijk wat verschillende Thorens modellen zijn.

Mijn budget is ongeveer 250 tot 350 euro.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een goede keuze maken :)
Thorens TD-318 MKI is een uitstekende keus als het om een Thorens platen speler te doen is...
Technics heeft ook enkele mooie spelers (Technics SL-Q2 / SL-Q3)... Alles wat ik noteer is flink beter dan die platen slopende Sony... Overigens heeft Sony in het verleden wel hele mooie spelers gemaakt, zoals de PS-X4 t/m PS-X9 reeks...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Vintage1967 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:40:
Niet veel bijzonders of spannends hoor.
DIkke bodemplaat (15mm MDF)
Eenvoudige voetjes zodat er geen krassen op het meubel komen.
Nieuwe audio- en 230V aansluitingen inbouwen zodat ik van die vaste snoeren af ben.
En verder natuurlijk de boel afstellen.
Volgens mij is dat bij een TD 166 allemaal niet zo heel moeilijk.
De Thorens TD serie's is de eenvoud himself en in die tijd goed over nagedacht.
Wat wil je eigenlijk met die dikke bodemplaat bereiken?
Is dat meer voor de 'looks' of wil je een 'klankkast van het binnenwerk maken?

Mijn luisterervaring is dat een Thorens zonder bodemplaat nog het mooist klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Vanochtend 4 oudjes uit frankrijk ontvangen als soort van verjaardagscadeau.
lp's
Het ging voornamelijk om zappa maar de andere waren zo goedkoop dat ik ze niet kon laten staan op discogs.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34

SD5k

>4&X

Die Zappa is geniaal ja, heb ik zelf vorig jaar op een rommelmarkt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hmmmm..... ik word oud, Van "Joe's Garage" en "Sheik Yerbouti" heb ik nog de originele albums gekocht eind jaren zeventig, heel leuk te horen dat ze nog steeds verkrijgbaar zijn :-)
"You must be a Libra"

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV_25
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
Doessie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

De Thorens TD serie's is de eenvoud himself en in die tijd goed over nagedacht.
Wat wil je eigenlijk met die dikke bodemplaat bereiken?
Is dat meer voor de 'looks' of wil je een 'klankkast van het binnenwerk maken?

Mijn luisterervaring is dat een Thorens zonder bodemplaat nog het mooist klinkt.
Thorens verkocht een ge-upgrade versie van de 160 genaamd SUPER en zette er o.a. een dikke bodemplaat op. Deze mod is dus goed gekend om de klank te verbeteren.
Doel is je platenspeler minder te laten resoneren. Je moet er mee rekening houden dat de rest van de behuizing maar van plywood is gemaakt, dus de extra massa van die plaat doet wel veel. Ik vond de bassen toch beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 11:11

qntal

Omlet du fromage!

Mijn nieuwe setup:

Technics SL 1200 MK2
Custom Pink Floyd slipmat
Ortofon 2M Red Element en naald.
Ik ben blij!

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah112/mikevdmeijden/IMG_20150808_175104_zpsygfwegsz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah112/mikevdmeijden/IMG_20150808_175118_zpszdcgy3yh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah112/mikevdmeijden/IMG_20150808_175147_zpszhdnhmdj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
SV_25 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:58:
[...]

Thorens verkocht een ge-upgrade versie van de 160 genaamd SUPER en zette er o.a. een dikke bodemplaat op. Deze mod is dus goed gekend om de klank te verbeteren.
Doel is je platenspeler minder te laten resoneren. Je moet er mee rekening houden dat de rest van de behuizing maar van plywood is gemaakt, dus de extra massa van die plaat doet wel veel. Ik vond de bassen toch beter klinken.
Tja, ik heb meerdere malen gelezen dat een stabiele behuizing beter is. En een flinterdun plaatje als bodem leek mij letterlijk een beetje magertjes. Bovendien heb ik vakantie en wil ik ook een paar andere zaken optimaliseren.

Ik vind het leuk om te doen en ervaar graag zelf wat het effect is.

Trouwens, de vaste aansluitingen zijn in de plint geplaatst.
Als ik gelegenheid heb, zal ik een fotootje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
qntal schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:59:
Mijn nieuwe setup:

Technics SL 1200 MK2
Ik ben blij!
Kan ik me voorstellen!
Mooi spul. Dat is genieten geblazen!
Over de speler en het element hoef ik natuurlijk niets meer te zeggen, maar waar heb je die prachtige slipmat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nieuwe setup:

Technics SL 1200 MK2
Ik ben blij!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi! Super platenspelert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 08:13
Mijn nieuwe setup:

Technics SL 1200 MK2
Ik ben blij!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntal

qntal

Omlet du fromage!

De slipmat komt hier vandaan: https://www.etsy.com/list...oyd-dark-side-of-the-moon

Hand gemaakt. Ze hebben ook nog een aantal andere coole designs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 16:13
Ziet er erg goed uit! Hoe dik is de slipmat? Moet je dan nog rekening houden met de armhoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

De standaard rubbermat voor een 1200 is 6mm. Een vilt mat is 1,5 misschien 2mm. Als je arm in hoogte instelbaar is moet je daar inderdaad wel rekening mee houden.

Iets anders waar je wellicht rekening mee wilt houden is dat de rubbermat dempt en een viltmatje niet (of stukken minder). Wat je daar in de praktijk van merkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren aan het cratediggen geweest bij de vinylloods (Dordrecht). Allemaal uit de paar-euro bak, met uitzondering van de American Prayer en Led Zep. Geslaagde ochtend wel en fijne plaatjes weer.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/wkjtih.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die slipmat he, het ligt eraan wat je met je wil doen. Een slipmat is geen hifi mat maar is om mee te mixen, zo kan je de rotatie vd plaat manipuleren terwijl het plateau gewoon doordraait.

Wil je gewoon plaatjes draaien en daarbij zo goed mogelijk geluid dan moet de mat juist niet slippen maar zo goed mogelijk verbonden zijn met de lp én het plateau. Daarnaast is de bedoeling dat de mat het meezingen van het metalen plateau dempt. Dan wil je dus geen licht en flubberig stukje vilt maar zoek je naar een mat die door zijn gewicht, vorm en materiaal de gewenste stevige verbinding en demping toevoegt.

Daarnaast is het inderdaad zo dat je met alleen een dunne slipmat bij de meeste elementen geen vlakke afstelling meer kan bereiken met de hoogteverstelling van de arm: bij standje 0 staat ie dan al te hoog.
InflatableMouse schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:55:
De standaard rubbermat voor een 1200 is 6mm. Een vilt mat is 1,5 misschien 2mm. Als je arm in hoogte instelbaar is moet je daar inderdaad wel rekening mee houden.
Laten we zeggen 2 mm. Dan zit je dus met een viltmat ipv de originele mat bij de hoogstestand 0 op (6-2) = 4 mm. Dus alleen bij elementen die met een normale mat op 4-6 mm zouden worden ingesteld kun je nog vlak krijgen met de hoogteverstelling. Nou heb ik al aardig wat elementen op die arm gehad, en die zaten met de normale mat allemaal tussen de 0.5 en 3,5 mm... dus de kans is erg groot dat je bij alleen een slipmat met hoogteplaatjes voor de headshell aan de slag moet, wat ook weer niet ideaal is.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 09-08-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zelf die rubberen mat op mijn SL1200 liggen met daar bovenop een slipmat. Gewoon omdat het er leuk uit ziet :P
Kan me niet voorstellen dat het iets doet met het geluid? Heb namelijk wel eens getest met en zonder slipmat, met en zonder rubberen mat...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntal

qntal

Omlet du fromage!

Volgens mij is het verschil in geluid tussen een rubber en een viltmat zo klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dat zal je pas merken als er genoeg vibraties zijn of wanneer je hard genoeg speelt en de trillingen van je muziek gaan 'rondzingen' omdat ze terug opgepikt worden, dat soort dingen.

Als er niets trilt of vibreert kan je de LP ook op de platter leggen zonder mat en hoor je ook geen verschil. Misschien met de koptelefoon wat achtergrond ruis van het ronddraaien (lager) of van de motor, maar ook dat zal niet dramatisch zijn want zo'n rubbermat neemt echt geen trillingen weg die boven de muziek uitkomen.

Ik denk zelf dan ook dat het vaak wat overdreven wordt, het effect van zo'n matje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
rcor schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:16:
[...]

Thorens TD-318 MKI is een uitstekende keus als het om een Thorens platen speler te doen is...
Technics heeft ook enkele mooie spelers (Technics SL-Q2 / SL-Q3)... Alles wat ik noteer is flink beter dan die platen slopende Sony... Overigens heeft Sony in het verleden wel hele mooie spelers gemaakt, zoals de PS-X4 t/m PS-X9 reeks...
Bedankt! Ik ga eens rustig de verschillende merken en types bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Van het weekend naar een metal festival in Leeuwarden geweest, hadden ze ook een hoek waar ze platen verkochten ... wat een prijzen durfde ze daar voor te vragen zeg .. 20 euro gemiddeld zo'n beetje denk ik en als je een wat bekendere naam had ging het al richting de 40 met uitschieters naar 80(!) euro. En dan staan ze al de hele dag in de volle zon te bakken.. Beetje aso imo :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Hm, jammer, die Eye in the Sky die ik zaterdag heb gekocht skipt op kant 2, op twee plekken, ook na schoonmaken. Dat is het risico van platen uit 2 euro bakken, maar het is wel jammer want hij klinkt verder als een klok. Vreemd ook, want die Led Zep IV heeft echt een zichtbare beschadiging maar daar fiets mijn 440MLa zo overheen :D. You never can tell, kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Servor schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:05:
Hm, jammer, die Eye in the Sky die ik zaterdag heb gekocht skipt op kant 2, op twee plekken, ook na schoonmaken. Dat is het risico van platen uit 2 euro bakken, maar het is wel jammer want hij klinkt verder als een klok. Vreemd ook, want die Led Zep IV heeft echt een zichtbare beschadiging maar daar fiets mijn 440MLa zo overheen :D. You never can tell, kennelijk.
Kan ik me voorstellen.
Ik had hetzelfde met een album van de Pretenders. Ook uit de Euro-bak.
Ik kocht het met het idee 'niet geschoten is altijd mis', maar op het moment dat het tegenvalt, baal ik toch stiekem wel
Uiteindelijk heb ik gekeken op welk punt het probleem ongeveer zit (dat is het mooie van vinyl) en vervolgens de zachte kant van een schuursponsje ( >:) >:) >:) >:) ) heb genomen met een beetje Dreft om zo het probleem op te lossen. Meteen na deze actie het album trouwens wel door de Knosti gehaald. Tja, het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar het werkte wel! Uiteindelijk heb ik er een prima album aan over gehouden....... Of ik dat ook met een duurder / waardevoller album zou doen, weet ik eerlijk gezegd niet....

Zelf denk ik trouwens dat je wel eens eerder last kan hebben van vast, hard vuil op het vinyl dan van een beschadiging (mits niet al te groot) van het vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Hier zijn de eerste foto's van mijn Thorens-projectje:

Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/5nhulgyu5/IMG_4019.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/duefqseal/IMG_4023.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/oii6pmo9p/IMG_4026.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/owjip88d9/IMG_4027.jpg

Op de tweede foto kan je zien dat de klemmenstrook voor de 230V helemaal los zit. De voetjes zijn volledig afgebroken. Ik ben van plan om dit onderdeel met wat montagekit vast te zetten. In principe hoef ik het niet los te halen.

De 230V-aansluiting en -kabel plaats ik aan de andere kant dan de audio-aanslutingen en -kabel

Vanavond heb ik de nieuwe bodem van 15 mm MDF gezaagd.
Retestrak, maar nét een halve mm te breed :F . Die moet ik dus nog even schaven, maar dan past 'ie ook perfect. Voetjes er onder en klaar is Kees.

Tenslotte ga ik morgen kijken of mijn voedingsconnector er al is. Dan kan ik het projectje afronden. Draaitafel afstellen en genieten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ga je nog iets met de vering doen? Ik begreep van dr. Thorens altijd dat dat het meest tijdrovende onderdeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Als ik precies zou weten wat dat 'iets' is, zou ik het doen. Maar als ik niet precies weet wat ik aan het doen ben en wanneer die specifieke afstelling goed is, begin ik er liever niet aan. Op dat vlak heb ik nog wat uitzoekwerk te doen. En ik heb natuurlijk wel een idee hoor, zo erg is het nu ook weer niet 8)7 .

En het tijdrovende is dat je de veren een keer of drie af zou moeten stellen met een aantal dagen daar tussen.

Zo gauw ik meer informatie heb opgedoken, zal ik de vering ook zeker bijstellen en mijn ervaringen posten.
Vandaag de overtollige halve mm maar eens van de nieuwe bodemplaat halen en de 230V-aansluiting ophalen en monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Vandaag niet aan de TD166 geklust.
Wel twee albums op de kop getikt:

- Styx - Kilroy was here
- Supertramp - Crime of the century

Allebei de albums en hoezen zijn in vrijwel perfecte staat.
Styx verraste me terwijl Supertramp lekker weg luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV_25
Vintage1967 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:14:
En het tijdrovende is dat je de veren een keer of drie af zou moeten stellen met een aantal dagen daar tussen.
Dat was bij de mijne niet nodig. Je moet gewoon de sponsjes van tussen die veren halen (zie hier: http://livinginthepast-au...magex/thor-rebuild-4b.jpg)
en een nieuwe riem gebruiken.
Doel is dat je de platenspeler ergens op laat rusten zodat je aan de binnenzijde kunt terwijl het vlak staat. Dan gewoon plateau, riem, mat en een lp erop leggen en draaien aan die veren totdat het geheel recht staat en vrij kan 'springen'.

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:15
Ik ben deze maand in de VS en heb net een week NYC achter de rug. De medereizigers kunnen overtuigen om een paar uurtjes tijd te doneren om wat platenzaken te bezoeken.
Vooraf had ik eerst een keuze gemaakt, maar de drie die ik in Brooklyn wou bezoeken lagen toch wat te ver en dus viel mijn keuze op drie winkels die redelijk dicht bij elkaar in de Lower East Side lagen.
Helaas geen werkende mobiel noch wifi dus alles moest met een ouderwetse papieren stratenplan gebeuren.
De lower east Side ligt wat buiten het traditionele dambordpatroon van genummerde straten en Avenues, dus was het wat moeilijker navigeren dan normaal in Manhattan.

Anyway, de eerste op de lijst was "Other Music"' makkelijk gevonden maar helaas een kaartje aan deur waar er op stond dat het op vrijdag dicht was.
Balen natuurlijk, ook voor mijn (non-muzikaal) gezelschap.

Op naar winkel #2 : "Good Records", die we maar niet vonden, toch wel een uur gezocht (terwijl het op 10 min wandelen moest liggen van "Other Music")' bijna opgegeven toen we het vonden. Heel klein kelderwinkeltje, amper zichtbaar van de straat en onverlicht want...slechts open om 12.00 ( het was toen iets voor 11).

Strike #2 en mijn humeur onder nul, mijn dochter,de schat,stelde voor om een koffie te drinken en even te wachten.zodat ik toch tenminste 1 winkel had bezocht.
Naast de gesloten "Other Music" was er een grote zaak, we wandelden terug, nu slechts 10 minuten en lo' and behold "Other Music" was blijkbaar ondertussen toch open gegaan, terwijl op er duidelijk stond dat de zaak vandaag gesloten was.

Terwijl de rest ging koffie slurpen gingen mijn dochter en ik ( ze kijkt graag naar retro hoezen" de winkel binnen.
De helft van de inventaris was Jazz, er speelde Jazz en alle klanten en de verkoper hadden een "jazzy" look ;)
Maar de andere kant van de winkel was rock/pop etc ( helft cd's, helft vinyl).
Een 500-tal tweedehands LP's en ongeveer een gelijk aantal nieuwe.
Ik had een want-list mee met een 30-tal LPs die ik wou (vooral heavy metal tot 1985 en wat 70's klassiekers, vooral spul waar er geen reissue van bestaat of waarvan de remastered editie knudde is). Helaas niks van mijn lijst in de platenbakken.
De nieuwe albums waren +- 2 euro per stuk goedkoper dan ik ze hier kan kopen dus niet de moeite om mee te nemen.
Mooie,aangename winkel maar helaas met niks vertrokken.

Ondertussen was het bijna 12 uur en ging ik opnieuw naar "Good Records",en opnieuw vond ik het bijna niet. Klokslag 12 uur kwam een hippe veertiger aangefietst en deed de winkel open. Smalle lange winkel, netjes en zeer vriendelijke man. We praatten wat over waar ik vandaan kwam en hoe ik van het bestaan van zijn winkel wist.
Helaas was dit de verkeerde winkel voor me, alles was tweedehands maar bijna niks van metal. Een Rock'n'roll sectie ( waar ook de gewone rock tussen stond) van een een honderdtal platen en 11 metal albums. De rest was soul, funk en wereldmuziek, en jazz natuurlijk.
In de winkel stonden twee Technics SL-BD 20s waar klanten blijkbaar hun gekozen platen op konden testen.
De vriendelijke man vertelde me dat hij echt niks met metal of rock had maar dat ik zeker naar Generation Records moest gaan en hij tekende de weg op mijn plannetje.
Ik zie het hier nog niet zo vlug gebeuren iemand doorverwijzen naar de concurrentie.

Nu "Generation Records" stond sowieso als derde op mijn lijst, ik ging eigenlijk niet meer gaan om het mijn gezelschap niet aan te doen, maar met dat plannetje ging ik er in 15 minuten staan. Dus liet ik de rest nog maar war koffie slurpen en ging naar winkel #3.

Generation Records was de grootste van de drie, twee verdiepingen en gespecialiseerd in metal, punk, alternative en rock. Gelijkvloers had je wat nieuwe cd's en lp's en vooral veel tweedehands metal,punk,rock etc..Daar vond ik zowat twee platen van mijn lijst. Motörhead - Ace of Spades in bijna nieuwstaat voor $15 en Ozzy Osborne - Diary of a Madman. Nu de laatste was slechts $5' maar er stond "as is" op de prijs label en daar die zelfs in VG voor een veelvoud daarvan wordt verkocht heb ik die maar laten liggen.
De kelderverdieping was allemaal tweedehands spul, alle muzieksoorten, uitgezonderd wat boven stond. Duizenden occasie lp's, maar wel duur. Voor U2 - Achtung Baby vroegen ze $50, die liet ik maar liggen.
De helft van de kelder stond vol met t-shirts en merchandising. Koele, onvriendelijke sfeer. Hipster verkopers die blaadjes zaten te lezen en de enige winkel deze reis waar ik niet begroet werd bij het binnenkomen ( of zelf bekeken). Op mijn vraag ( die ik moest schreeuwen boven de loeiharde death-metal die aan het spelen was) als ze de remastered version (of beter nog de originele) hadden van Fresh Fruit for Rotting Vegetables van de Dead Kennedies kreeg ik het verrassende antwoord "try Amazon". Dat zijn baas dat maar niet hoort.

Enkele dagen later, niet ver van Times Square zag ik wat platen liggen in een nogal grote hippe winkel. Maar niet alleen platen, vooral Crosleys. Een ware invasion of the Crosleys. Ze hadden wel zeker tien versies van die krengen, de ene nog hipper dan de andere, lekker fifties pastel kleurtjes, luipaard en zebra prints etc...
Mijn vrouw vond ze natuurlijk schattig.
De platen die er rond stonden waren allemaal van nieuwe trendy groepen en alhoewel er wel een 500 tal platen stonden waren er misschien maar 100 verschillende titels. Van de nieuwe Daft Punk en Black Keys hadden ze wel elk 15 exemplaren.

Het rondje platenzaken was maar een bijkomstig deel van de reis, maar naar New York gaan om platen te scoren klinkt toch beter op papier of dat het in werkelijkheid was.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:25

Polycom

Poes van goud

Conclusie: verbreed je muzikale horizon en zorg voor een smartphone met wifi :+

• chromium
PuDy schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:19:
Conclusie: verbreed je muzikale horizon en zorg voor een smartphone met wifi :+
8)
Breed genoeg hoor, van klassieke gitaar tot Pharrel. Ik heb bijna 3000 CDs en daar zit bijna niks van metal in, maar op vinyl wil ik enkel het nostalgisch spul dat ik 30-35 jaar geleden beluisterde, en een paar evergreens.

Mijn smartphone heeft wifi, alleen was er merkwaardig genoeg in NYC heel weinig gratis wifi, enkel McDonalds, Starbucks en sommige metro stations. En laten die drie in die wijk nu niet omni-present zijn.
Ik ging elke morgen voor een Starbucks dicht bij mijn hotel staan ( ik drink geen koffie) om het signaal op te vangen en mijn mail op te halen. :F
Nu zit ik in Florida en daar vind ik bijna overal free wifi.

• chromium
SV_25 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

Dat was bij de mijne niet nodig. Je moet gewoon de sponsjes van tussen die veren halen (zie hier: http://livinginthepast-au...magex/thor-rebuild-4b.jpg)
en een nieuwe riem gebruiken.
Doel is dat je de platenspeler ergens op laat rusten zodat je aan de binnenzijde kunt terwijl het vlak staat. Dan gewoon plateau, riem, mat en een lp erop leggen en draaien aan die veren totdat het geheel recht staat en vrij kan 'springen'.
Goede info en link (als je wat doorzoekt vind je zijn volledig restauratie verslag).
Zal ik kunnen gebruiken deze herfst.

• Vintage1967
Ik heb de audiokabel van mijn TD166 ondertussen vervangen.
Probleem nu is dat ik alleen over het rechter kanaal geluid heb.
Vanmiddag de bekabeling door gemeten van de headshell tot en met de nieuwe tulp aansluitingen.
Alles lijkt dik in orde.
Nu sta ik op het punt maar meteen een AT95E te bestellen omdat mijn conclusie nu is dat het aan de naald en / of het element ligt. Maar voor ik dat, impulsief als ik soms kan zijn, op de bestel-knop druk, wil ik even weten of jullie hier ervaring mee hebben en of het bestellen van een nieuw element zinvol is.

Graag jullie input.

• SV_25
Raak eens alle contactpunten van je element aan met een paperclip, ik had een gelijkaardig probleem en vermoed dat het te maken heeft met statische elektriciteit. (Ik kan het soms zelf op commando na doen door een plaat van kant te verwisselen terwijl het plateau nog draait. Als ik dan de naald op de platenspeler laat komen valt een kanaal weg..)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb van de week een dikke LP uit mn klauwen laten vallen op de arm die niet vergrendeld stond, met als gevolg dat deze heel hard heen en weer stuiterde. Ik hoorde geen harde kras of scheurgeluid dus de naald is niet geraakt.

Alles ziet er perfect uit verder, maar het geluid "stottert" (dropouts, paar per seconde ongeveer) en vervormd. Ik heb de headshell er al af gehad, contacten bekeken en de naald er af gehad (zit in een houder bij de AT 150MLX) en er opnieuw op gezet.

Geen idee wat er mis kan zijn hoor, maar het klinkt echt alsof er iets kapot is nu.

Iemand een idee?
SL-1200MK2 toch? Het lijkt wel alsof de naald stuitert, oftewel te weinig naalddruk of kaduke lagers.
Naalddruk wel gecontroleerd / opnieuw afgesteld toch? Armlagers ook gecontroleerd door de arm te laten zweven? Als je er dan een gevouwen papiertje van een paar vierkante cm op laat vallen dan moet ie al gaan duiken.

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:43
InflatableMouse schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:11:
Ik heb van de week een dikke LP uit mn klauwen laten vallen op de arm die niet vergrendeld stond, met als gevolg dat deze heel hard heen en weer stuiterde. Ik hoorde geen harde kras of scheurgeluid dus de naald is niet geraakt.

Alles ziet er perfect uit verder, maar het geluid "stottert" (dropouts, paar per seconde ongeveer) en vervormd. Ik heb de headshell er al af gehad, contacten bekeken en de naald er af gehad (zit in een houder bij de AT 150MLX) en er opnieuw op gezet.

Geen idee wat er mis kan zijn hoor, maar het klinkt echt alsof er iets kapot is nu.

Iemand een idee?
Misschien de arm bedrading beschadigd geraakt?? Zou de dropouts en het slechte signaal verklaren.

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja ik heb inderdaad opnieuw afgesteld nadat ik de headshell er af heb gehad om te controleren.

Hoop niet dat het de bedrading of lagers is zeg, heb eerlijk gezegd niet opgelet of hij stuiterde tijdens het spelen.

Ben paar dagen niet thuis, het gebeurde 10 minuten voordat ik weg moest.. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 14-08-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:47
@chromium wel een leuk verhaal om te lezen. Ik ben zo eens naar Berlijn geweest en daar een platenzaak aangedaan. Begin November ga ik weer naar Berlijn en dan gaat er ook weer een lijstje aan winkels mee :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 09:17
Ik heb laatst in Gent een live dubbelaar gekocht met de opmerking 'kleine beschadiging'. Na inspectie meende ik dat het om een kras ging op een kant. Eenmaal thuis blijkt dat beide lp's een behoorlijke warp hebben. Op het blote oog zie je 't niet, pas als je met je vingers over de groeven heen gaat. Het is alsof ze beide te lang rechtop hebben gestaan op smelt-temperatuur. Als je de plaat op zet slaat de naald van groef naar groef wanneer de bult passeert.

Hebben jullie een leuke DIY oplossing om de warp te verminderen? Het is geen dure set (aanschaf was 5 euro), maar het zou wel leuk zijn om 't zelf op te lossen. Mocht het mislukken dan is dat ook geen ramp. Gaat overigens om Live Super Sessions van Al Kooper en Mike Bloomfield :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:43
Vandaag een 7" binnen gekregen vanuit Amerika....... Volgens mij was het daar nog warmer als hier want die plaat had al bijna de vorm van het chipsbakje dat in deel 1 van dit topic ergens rond zwerft......

Heb ik weer 8)7 Voorlopig laatste keer dat er vinyl gerelateerd vanuit Amerika komt :9

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QltS6qil.jpg%5B

[ Voor 11% gewijzigd door Soundman12 op 14-08-2015 18:37 ]

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:05:
Ja ik heb inderdaad opnieuw afgesteld nadat ik de headshell er af heb gehad om te controleren.

Hoop niet dat het de bedrading of lagers is zeg, heb eerlijk gezegd niet opgelet of hij stuiterde tijdens het spelen.

Ben paar dagen niet thuis, het gebeurde 10 minuten voordat ik weg moest.. :-(
Armbedrading lijkt me onwaarschijnlijk op basis van je omschrijving "stotteren", dat wil voor mij zeggen snel wel/geen geluid achter elkaar?

Klinkt mij toch als een tracking probleem in de oren, "gestuiter" van je naald. Ik zou die armlagertest nog eens goed uitvoeren.

Hoewel het wel vreemd is dat een LP de armlagers van een Technics kan vernielen, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Dat de armbedrading stuk gaat van een LP die op de arm valt is al helemaal vergezocht: de bedrading heeft alleen impact te verduren als de arm uit zijn houder schiet, maw dan zijn je lagers al lang aan gort en dat ga je niet redden. Tenzij je vinyl in staat is geweest om de draden die uit je headshell komen door te snijden, maar dat lijkt me ook heel lastig voor elkaar te krijgen en is ook zo te checken met een andere headshell. :)

Kortom, ik gok armlager/tracking probleem of een ander vaag probleem niet gerelateerd aan de val van de LP. Heb je je speler bijv. al eens aan een andere phono pre gehangen? Zitten de tulpjes en de aardedraad er nog goed in? :P

PS Multimetertje pakken en de arm/phonobedrading ff op continuiteit doormeten is zo gebeurd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 14-08-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
Vintage1967 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:51:
Ik heb de audiokabel van mijn TD166 ondertussen vervangen.
Probleem nu is dat ik alleen over het rechter kanaal geluid heb.
Vanmiddag de bekabeling door gemeten van de headshell tot en met de nieuwe tulp aansluitingen.
Alles lijkt dik in orde.
Nu sta ik op het punt maar meteen een AT95E te bestellen omdat mijn conclusie nu is dat het aan de naald en / of het element ligt. Maar voor ik dat, impulsief als ik soms kan zijn, op de bestel-knop druk, wil ik even weten of jullie hier ervaring mee hebben en of het bestellen van een nieuw element zinvol is.

Graag jullie input.
Wellicht toch even de soldering van de linker cinch aansluiting losmaken en kijken of daar het probleem ligt.
Er hoeft maar een flinterdun soldeer brugje gemaakt te worden wat je op het oog niet ziet tussen de + en de - pool en je linker kanaal ligt eruit.

Succes met je verdere project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Mijn nieuwe setup:

Technics SL 1200 MK2
Ik ben blij!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sweet!

Heb je het extra gewichtje op de arm gemonteerd? De pnp versie is namelijk iets te zwaar voor een sl1200 arm. Standaard wil de arm maximaal 17,5 gram zien, met het extra gewichtje zit je op 20,5. Die pnp weegt 23 gram volgens mij, dus je zit een beetje op/over het randje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Doessie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Wellicht toch even de soldering van de linker cinch aansluiting losmaken en kijken of daar het probleem ligt.
Er hoeft maar een flinterdun soldeer brugje gemaakt te worden wat je op het oog niet ziet tussen de + en de - pool en je linker kanaal ligt eruit.

Succes met je verdere project.
Bedankt voor het meedenken.
Gisteren heb ik de bedrading op de het element omgewisseld. Dus L wordt R en omgekeerd en dan al meteen achter het element.
Resultaat was dat mijn rechterbox nu geen sjoege geeft. Ja, brom. Volgens mij zit het probleem dus in het element. En die brom komt waarschijnlijk omdat de aarde richting de versterker via de aarde van het rechter kanaal loopt, en die was bij mijn test verwisseld met links en klopte dus niet meer. Tot zover mijn GBV.
De kabel heb ik met een multimeter doorgemeten vanaf de aansluitpunten voor het element tot en met de cinch. Ales klopt en er lijkt absoluut geen sprake van sluiting. Ik heb de aardedraden van beide cinch aansluitingen trouwens speciaal geïsoleerd om problemen te voorkomen.

Toch maar op 'Bestellen' drukken om zo de komende week een AT95E te kunnen monteren. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Over prijs gesproken, In Antwerpen heb ik vandaag een paar platenzaken bezocht. Voor minder dan 7,50 hoef je niets te verwachten. Een beetje album kost 10,00 maar op de meeste albums zitten prijskaartjes van 12,50 of meer. Led Zeppelin en Pink Floyd heb ik niet gezien beneden de 20,00. Toegegeven, ik heb genoten van het snuffelen in alle bakken, en dat is toch ook iets waard.

Antwerpen is wel een aanrader als je voor nieuw vinyl gaat. Wat een keuze is er dan ineens, zeg. Wat dat betreft springt The Rocking Bull in de Lange Koepoortstraat 70 er wel uit. Het is wel vrijwel uitsluitend Metal wat de klok slaat. Maar ook bij Fatkat en The Vinyl Touch hebben ze veel nieuw vinyl. En laten die winkels nou lekker dicht bij elkaar liggen!

Al met al niet geslaagd qua inkopen, maar ik heb wel genoten van al het vinyl!

EDIT: weet iemand of er schroefjes bij de AT95E zitten om deze op de headshell van de TD166 te monteren, of haal ik me dan weer van allerlei problemen op de hals? Ik wil het element bij Thakker bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 14-08-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
Vintage1967 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Gisteren heb ik de bedrading op de het element omgewisseld. Dus L wordt R en omgekeerd en dan al meteen achter het element.
Resultaat was dat mijn rechterbox nu geen sjoege geeft. Ja, brom. Volgens mij zit het probleem dus in het element. En die brom komt waarschijnlijk omdat de aarde richting de versterker via de aarde van het rechter kanaal loopt, en die was bij mijn test verwisseld met links en klopte dus niet meer. Tot zover mijn GBV.
De kabel heb ik met een multimeter doorgemeten vanaf de aansluitpunten voor het element tot en met de cinch. Ales klopt en er lijkt absoluut geen sprake van sluiting. Ik heb de aardedraden van beide cinch aansluitingen trouwens speciaal geïsoleerd om problemen te voorkomen.

Toch maar op 'Bestellen' drukken om zo de komende week een AT95E te kunnen monteren. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Over prijs gesproken, In Antwerpen heb ik vandaag een paar platenzaken bezocht. Voor minder dan 7,50 hoef je niets te verwachten. Een beetje album kost 10,00 maar op de meeste albums zitten prijskaartjes van 12,50 of meer. Led Zeppelin en Pink Floyd heb ik niet gezien beneden de 20,00. Toegegeven, ik heb genoten van het snuffelen in alle bakken, en dat is toch ook iets waard.

Antwerpen is wel een aanrader als je voor nieuw vinyl gaat. Wat een keuze is er dan ineens, zeg. Wat dat betreft springt The Rocking Bull in de Lange Koepoortstraat 70 er wel uit. Het is wel vrijwel uitsluitend Metal wat de klok slaat. Maar ook bij Fatkat en The Vinyl Touch hebben ze veel nieuw vinyl. En laten die winkels nou lekker dicht bij elkaar liggen!

Al met al niet geslaagd qua inkopen, maar ik heb wel genoten van al het vinyl!

EDIT: weet iemand of er schroefjes bij de AT95E zitten om deze op de headshell van de TD166 te monteren, of haal ik me dan weer van allerlei problemen op de hals? Ik wil het element bij Thakker bestellen.
Schroefjes zitten erbij ja. Alleen ze passen niet in de Thorens headshell.
Thorens gebruikt 1 maat kleiner ik meen M2 draad zo uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Mooi. Als ik dat zo lees, moet dat wel goed komen.
Ik heb zojuist de AT95E besteld, en die schroefjes mogen het probleem niet zijn.

Als een van jullie de zogenaamde gauge van de TD166 heeft en ik die mag lenen, zou dat het goed afstellen van het element stukken eenvoudiger maken...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes iedereen: na warped singles en een Technics die hopelijk weer in orde komt (en een TD 166 beurt), post ik graag een leuke score.
Bij de Haagsche Bazaar vond ik in een doos onder de "graaftafels" een mooie verzameling beukende Mokum en Ruffneck hardcore platen :) Leuk voor nostalgische avondjes. 16 platen voor € 15 (hij rondde het af).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iDZMdEQ.jpg

En even door de wasstraat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3kcoDy7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntal

qntal

Omlet du fromage!

teacher schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:06:
[...]

Sweet!

Heb je het extra gewichtje op de arm gemonteerd? De pnp versie is namelijk iets te zwaar voor een sl1200 arm. Standaard wil de arm maximaal 17,5 gram zien, met het extra gewichtje zit je op 20,5. Die pnp weegt 23 gram volgens mij, dus je zit een beetje op/over het randje.
nog niet. staat nog op de to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Cap schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:26:
[...]

Armbedrading lijkt me onwaarschijnlijk op basis van je omschrijving "stotteren", dat wil voor mij zeggen snel wel/geen geluid achter elkaar?

Klinkt mij toch als een tracking probleem in de oren, "gestuiter" van je naald. Ik zou die armlagertest nog eens goed uitvoeren.

Hoewel het wel vreemd is dat een LP de armlagers van een Technics kan vernielen, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Dat de armbedrading stuk gaat van een LP die op de arm valt is al helemaal vergezocht: de bedrading heeft alleen impact te verduren als de arm uit zijn houder schiet, maw dan zijn je lagers al lang aan gort en dat ga je niet redden. Tenzij je vinyl in staat is geweest om de draden die uit je headshell komen door te snijden, maar dat lijkt me ook heel lastig voor elkaar te krijgen en is ook zo te checken met een andere headshell. :)

Kortom, ik gok armlager/tracking probleem of een ander vaag probleem niet gerelateerd aan de val van de LP. Heb je je speler bijv. al eens aan een andere phono pre gehangen? Zitten de tulpjes en de aardedraad er nog goed in? :P

PS Multimetertje pakken en de arm/phonobedrading ff op continuiteit doormeten is zo gebeurd. ;)
Dank je wel, Cap.

Een andere pre of ingang kan ik niet proberen want die heb ik niet. Lijkt me sterk dat daar ineens iets mis mee is want das altijd goed geweest en de tafel is niet verschoven. Maar ik controleer het wel even en de multimeter kan ik er ook wel even bij pakken om vanaf de headshell door te meten.

De LP gleed gewoon uit mn handen tijdens het omdraaien, dus misschien 25cm hoog. De arm stuiterde nadat de LP er op viel heel hard heen en weer tegen zn uitersten links/rechts (hij stond wel omhoog dus de naald kon niets raken).

Het stotteren is inderdaad 'dropouts', best snel, ik schat 5 tot 10 keer per seconde maar het kraakt soms ook alsof er een bonk stof onder de naald zit. Niet altijd dus, gek genoeg.

Wat ik overigens tot nu toe verzuimd heb er bij te vertellen is dat toen ik JJ Cale opzette ik even dacht dat het goed was. Dat stotterde niet en kraakte bijna niet. Ik dacht dat de naald vuil was.

Toen pakte ik Eric Clapton unplugged en het applaus in de eerste seconden was niet om aan te horen, stotterde en kraakte als een debiel.

Maar toen moest ik weg, vrouwtje moest naar Schiphol en ik daarna door naar mn ouwelui. Dinsdag ben ik pas weer thuis :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n Technics arm zou wel tegen een stootje moeten kunnen. Zou ik denken. Is het element uit 1 deel? Of kun je de naald uit het element "klikken" als bij een 440mla? Misschien dat dat nog wat uithaalt (uit en in klikken). Kabeltjes lijkt me ook sterk. Lager problemen geven geen drop outs. Weet je zeker dat de naald/cantilever niet tóch geraakt is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De naald zou ik zeker ook even checken ja. Een naald zonder tip klinkt namelijk zo. Logisch, want niet het diamantje maar de cantilever volgt de groef... ook niet top voor je platen. Dat is mij ook wel een of twee keer gebeurd bij het repareren / testen van een draaitafel. Gelukkig waren dat oude, goedkope naalden.

Armlift omhoog of niet, bij zo'n klap kan de naald toch ergens tegenaan geslingerd zijn. Dus even een andere headshell met ander element erin zetten. Als je die nog niet hebt, tijd om er eentje aan te schaffen. Zo'n reserve combi komt altijd wel een keer van pas. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 17-08-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Jawel ik heb nog wel een oud shure elementje.

Ik ga morgen eerst nog even de bedrading doormeten en op mn gemak de arm controleren of alles goes staat.

Anders heb ik wel een nieuw element op m'n verlanglijstje staan (maar alleen als het niet anders is); een Denon 103 of Goldring Elite (beide MC elementen).

Morgen eerst nog maar eens goed onderzoeken.

Ondertussen vandaag wel weer een mooie verzamelaar op een kop getikt:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ee1ykuk21Jo0PLxv2u1rUiFr/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie aanwinst InflatableMouse... Ik heb dat album net zitten luisteren via Spotify en ik vond het album erg goed... Zo te zien zijn de LP's ook van goede kwaliteit, althans dat gevoel krijg ik bij het zien het geheel en de mooie inner sleeves die meegeleverd zijn...

Nu maar hopen dat je je Technics speler snel weer op orde hebt zodat je kunt gaan genieten van dit stukje mooie muziek... :)

Edit 19:51 uur:
Ik heb even rond gezocht op het internet en kwam dit plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/images/illustration/guides/bien-regler-platine-vinyle/Concept_para-toroiadle%20page17.jpg

Mocht de AT 150MLX een soortgelijke opbouw hebben dan zou het goed kunnen zijn dat de op dit plaatje genoemde entrefer contact punten wel eens licht of ernstig verbogen kunnen zijn als de naald een klap heeft gehad (doordat het uiteinde van het cantilever de entrefer contact punten heeft geraakt op een lompe manier)...

Diepgaand verstand heb ik niet, maar dit zou zomaar kunnen en dat daardoor de drop-outs ontstaan... Als er een van die pinnetjes geen bewegingen meer opvangt van de magneten op het uiteinde van het cantilever, geeft de spoel waar het contact punt van krom is geen stroom meer door en komt er geen geluid meer uit het betreffende audio kanaal... Combineer dat met een naald die beschadigd is geraakt bij een klap op een onderdeel van je speler en je krijgt ook nog ernstige vervormingen in het geluid erbij...

Ik zeg niet dat dit is wat er aan de hand is, maar als ik naar dat plaatje van de opbouw van een element kijk klinkt het wel logisch en het zou gewoon betekenen dat je element inclusief naald aan gort is... Dat zou wel mooi vervelend voor je zijn, want een AT150MLX is niet bepaald goedkoop in aanschaf...

Edit 20:40 uur:
Ik bedenk me net dat ook alleen de magneten aan het cantilever van je naald stuk kunnen zijn en dat het element nog goed is... Mocht het swappen van je element het probleem oplossen zou je eens met een vergroot glas of loep naar de contact punten van de spoelen kunnen kijken om te zien of die krom zijn...

[ Voor 76% gewijzigd door rcor op 17-08-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dank rcor!

Ben er achter wat er is... Diamant tipje is er van af.

Kan ik een nieuwe naald kopen maar ik denk dat ik voor een ander element ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:08:
De naald zou ik zeker ook even checken ja. Een naald zonder tip klinkt namelijk zo. Logisch, want niet het diamantje maar de cantilever volgt de groef...
Of bedoel je Cap? 😉😜^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:36:
Dank rcor!

Ben er achter wat er is... Diamant tipje is er van af.

Kan ik een nieuwe naald kopen maar ik denk dat ik voor een ander element ga.
Dat is heel duidelijk dan he... Welk element ga je nu nemen? Heb je al enig idee? Ik zelf zou voor een duurdere low-output mc-element gaan als je budget het toe laat...

In alle andere gevallen zou ik de AT150Mlx gewoon voorzien van een nieuwe naald... Mijn gevoel zegt dat die dan net zo goed zal klinken als een instap MC element en je kunt in geval van weer een ongelukje nogmaals je naald vervangen... Dat zal je bij een MC-element niet lukken... Dan moet je heel duur gaan retippen of het gehele element vervangen in het ergste geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Low output mc stelt wel weer andere eisen aan de rest van je keten (voornamelijk je (voor)versterker). Komt allemaal wel weer een stuk kritischer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

rcor schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:29:
[...]

... Welk element ga je nu nemen? Heb je al enig idee? Ik zelf zou voor een duurdere low-output mc-element gaan als je budget het toe laat...
Denon 103R

Laat de prijs je niet gek maken, dat ding schijnt te kunnen wedijveren met elementen tot 2000 euro...

Mn voorversterker heeft beregoeie phono input, volledig instelbaar qua impedantie enzo dus dat moet goed komen.

Probleem is dat die naald van de 150mlx duurder is dan een Denon 103R...
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:41:
[...]

Of bedoel je Cap? 😉😜^^
Ha! Scherp ;).

Ik bedoelde rcor, voor zijn moeite en input enzo.

Maar ik ben inderdaad opnieuw naar de naald gaan kijken door die info van cap, dus nogmaals dank daarvoor! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Om mijn keuze nog even kracht bij te zetten over de Denon DL 103R ... :)
http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html

en deze specifiek:
http://www.high-endaudio.com/RC-Denon.html

Willekeurig had ik altijd al hele goeie dingen gehoord over de Denon. Nu is het wel zo dat z'n compliantie niet heel "gunstig" ligt voor de Technics arm, de resonantie frequentie zou met deze combinatie op 16Hz komen te liggen, wat normaliter als veels te hoog wordt gezien. Maar het internet zou het internet niet zijn als je niet iets kon vinden om iets wat krom is recht te lullen, dus (erg technisch, maar wel heel interessant):
http://www.theanalogdept..../MechanicalResonances.pdf

En dan met name de 'conclusie' aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Dank je wel voor het delen van de linken, Inflatablemouse.
Morgen maar eens op het gemakje met een bakje koffie doornemen.
Ik heb me nog niet verdiept in deze materie, maar ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:28:
[...]

Denon 103R

Laat de prijs je niet gek maken, dat ding schijnt te kunnen wedijveren met elementen tot 2000 euro...

Mn voorversterker heeft beregoeie phono input, volledig instelbaar qua impedantie enzo dus dat moet goed komen.

Probleem is dat die naald van de 150mlx duurder is dan een Denon 103R...

[...]

Ha! Scherp ;).

Ik bedoelde rcor, voor zijn moeite en input enzo.

Maar ik ben inderdaad opnieuw naar de naald gaan kijken door die info van cap, dus nogmaals dank daarvoor! >:)
I'm just messing around. Die 103R lijkt me ook wel interessant. Gaat dat goed met de lichte Technics arm? 12,5 gram incl headshell meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik vind de Denon sound juist een beetje... Tam. Al moet ik toegeven de 103R nooit gehoord te hebben, maar ik ben juist van Denon naar AT gegaan (en stiekem erg benieuwd naar de 150MLX als mogelijke opvolger van m'n 440mla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:41:
[...]

I'm just messing around. Die 103R lijkt me ook wel interessant. Gaat dat goed met de lichte Technics arm? 12,5 gram incl headshell meen ik.
Ik zal het je binnenkort laten weten hoe goed dat gaat :).

De arm van de Technics is eigenlijk best goed en inderdaad relatief licht voor dit element. Ik weet het ook niet zeker en zal ook niet net doen alsof ik mijn eigen linkje hierboven helemaal begrijp, integendeel. Maar wat ik er van begrijp snijdt wel hout, zeg maar. Genoeg voor mij om het te proberen. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat 16Hz echt een een probleem gaat zijn hoor. Maar 100% zeker ben ik niet, we zullen zien.
Servor schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:52:
Ik vind de Denon sound juist een beetje... Tam. Al moet ik toegeven de 103R nooit gehoord te hebben, maar ik ben juist van Denon naar AT gegaan (en stiekem erg benieuwd naar de 150MLX als mogelijke opvolger van m'n 440mla).
Verschil met de R schijnt dus enorm groot te wezen, vandaar dat ze in die info die ik postte ze die eigenlijk eerder in de 'B' klasse zou vallen omdat die daar niet voor onder zou doen.

Dat gezegd hebbende, ik ben juist wel fan van tam, ik noem het 'natuurlijk', rustig. De 150 is een geweldig element hoor, enorm mooi in het midden en het hoog, trackt beter dan de 440 (die het al heel goed doet overigens), maar met name in het midden en hoog is het verschil best aanwezig. De 'R' zou ook een mooie diepe bass hebben, en dat mis ik heel eerlijk gezegd in de 150 wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• countbb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 20:04
Ik heb al een tijdje interesse in vinyl en nu ik toch wel een degelijke geluidssysteem heb is het tijd om een platenspeler aan te schaffen. Ik zat er eerst aan te denken om een pro-ject essential II aan te schaffen, omdat deze goede reviews krijgt en er naar mijn idee erg goed uit ziet, simpel en modern. Maar ik lees vaak dat ik beter een 2e handse kan aanschaffen omdat veel toestellen erg degelijk zijn en je veel beter krijgt voor minder geld. Na een tijdje zoeken heb ik een Dual 510 met een Shure M95 G-LM element gevonden met een vraagprijs van 85 euro. Een hele prijsvermindering waarvoor ik design wel wil opofferen. Ik zie hier vaak de td 160 worden aanbevolen maar er zit een behoorlijke prijsverschil tussen deze 2 apparaten. Hoe komt dat? Is er een grote kwaliteitsverschil. En zouden jullie mijn de Dual 510 aanraden. Dit wordt mijn eerste platenspeler en wil het liefst niet te veel uitgeven (ben een student), en wat zou ik er verder nog aan moeten aanpassen voor beter geluid. Wel moet ik zeggen dat ik erg goede oren heb en de kleinste fouten hoor, maar weet dat ik met zo een lage budget niet te veel kan verwachten. Hoop dat iemand mij hier kan helpen met het vinden van het juiste platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
countbb schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:01:
Ik zie hier vaak de td 160 worden aanbevolen.........Hoop dat iemand mij hier kan helpen met het vinden van het juiste platenspeler.
Tja, zoals je ook wel uit 'ons' forum hebt begrepen, is er geen absoluut beste platenspeler.
Allereerst ben ik fan van 2e hands. Zowel het vinyl als de platenspelers. Waarom zou je nieuw kopen als er nog zoveel mooie gebruikte LP's en spelers op de markt zijn? Geduld is wel een schone zaak. Wees kritisch en houd rekening met bijkomende kosten zoals een snaar (uiteraard niet bij direct drive 8)7 ) en element. In een aantal gevallen is de audiokabel ook niet meer dan een half vergane 'dropveter' die aan vervanging toe is. Het hoeven geen gigantische bedragen te zijn, maar het kan wel optellen. Kan je die zaken zelf aanpassen en vervangen, dan bespaart je dat natuurlijk wel weer kosten. Laat je een en ander opknappen door een expert, dan mag je er van uit gaan dat je de komende jaren probleemloos draait.

Een ding kan ik je verzekeren: het opknappen van een platenspeler werkt verslavend. Het voelt als 'jammer' als het lijstje is afgewerkt. En misschien ben jij wel zo handig dat je van een paar opknappertjes een prachtig exemplaar samen kan stellen!

Ten tweede de keuze van het merk en type platenspeler. Dat hangt van een aantal factoren af. Zelf heb ik een Dual 704 die uit de familie komt. Een prachtige direct drive die absoluut probleemloos draait. Deze krijgt, samen met de 701, ook goede recensies. Sinds kort heb ik ook een Thorens TD166. Goedkoper dan de TD160, maar zeker geen slechte platenspeler. Het grote voordeel van de TD160 is dat er zo weinig aan techniek in zit, dat er ook weinig kapot kan gaan. En af en toe een snaar vervangen, kan iedereen wel. Deze TD166 heb ik voorzien van nieuwe audiokabel en -aansluitingen en een 230V aansluiting. Ik wilde al voor ik deze speler kocht van die vaste kabels af. Het element is in bestelling bij Thakker en hoop ik morgen binnen te krijgen.

Ik heb ook nog gekeken naar een Technics platenspeler. Een van de goedkopere. Ook niets mis mee, alleen wilde mijn vrouw geen Technics in de woonkamer. Zij vindt de Thorens veel mooier.

Ten derde (eigenlijk 'ten eerste') is het maken van een verlanglijstje van mogelijkheden niet onbelangrijk. De TD166 is bijvoorbeeld helemaal niet-automatisch. Wil je een semi- of volautomatische speler, dan valt deze dus al af. En zo zijn er vast nog wel een paar kenmerken op te sommen.

Mijn advies is om de afdeling platenspelers van bijvoorbeeld Marktplaats eens een poosje te volgen. Na verloop van tijd komen er vast wel een of twee types bovendrijven die je erg aanspreken en binnen budget vallen.

En niet minder belangrijk: neem de tijd om dit forum, zijn voorganger en aanverwante fora door te nemen.

En het allerbelangrijkste: HAVE FUN *O* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou deze wel interessant vinden: http://link.marktplaats.nl/m956763460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:12
Ik ben een van mijn nieuwe aanwinsten aan het luisteren:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RZvdNcjTpd6vx3PK9GRwkdNl/medium.jpg
Stage - David Bowie.

Aangestoken door The Next Day, Bowie's album uit 2013 heb ik besloten om Bowie ook te gaan verzamelen op vinyl. Afgelopen zondag waren we in Amsterdam en heb ik een beginnetje gemaakt, met dank aan Concerto & Recordfriend. Ik heb de volgende Bowie's meegenomen:

Stage
Rare
Station to Station
Scary Monsters & Super Creeps
Let's Dance
en de soundtrack van Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

Daarnaast heb ik van Genesis nog Seconds Out en Selling England by the pound meegenomen.

Onderweg naar huis fietste ik vandaag langs een winkel met tweedehands spullen en zag ik David Bowie - Portrait of a Star daar staan. Helaas was de winkel al dicht, morgen maar even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
countbb schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:01:
Wel moet ik zeggen dat ik erg goede oren heb en de kleinste fouten hoor, maar weet dat ik met zo een lage budget niet te veel kan verwachten. Hoop dat iemand mij hier kan helpen met het vinden van het juiste platenspeler.
Voor goede weergave moet je beginnen met een goed element.
Dat maakt al het verschil.

Die dual is op zich wel goed. Het prijsverschil met een thorens td-160 zit 'm in de hype.
Een td-160 pikte je 10 jaar geleden voor 35 euro van MP op. Nu door de hype en nostalgische weemoed wil men weer een thorens. En dat drijft de prijs leuk op.

Als je naar duals kijkt, kan je bijv. ook kijken naar de 721, m.i. 1 van de beste duals (en destijds heel veel duurder dan een thorens td-160 ;) ).
http://link.marktplaats.nl/m955947134

Maar met alle gebruikte spelers: het zijn apparaten van vaak 30+ jaar oud, en dan hebben ze vaak, net als mensen, al wat kleine kwaaltjes.
Dat houdt dus in dat er soms wat reparatie en tweakwerk aan zit. Maar goed, we zitten hier op tweakers dus dat zou geen probleem moeten zijn.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:04:
Om mijn keuze nog even kracht bij te zetten over de Denon DL 103R ... :)
http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html

en deze specifiek:
http://www.high-endaudio.com/RC-Denon.html

Willekeurig had ik altijd al hele goeie dingen gehoord over de Denon. Nu is het wel zo dat z'n compliantie niet heel "gunstig" ligt voor de Technics arm, de resonantie frequentie zou met deze combinatie op 16Hz komen te liggen, wat normaliter als veels te hoog wordt gezien. Maar het internet zou het internet niet zijn als je niet iets kon vinden om iets wat krom is recht te lullen, dus (erg technisch, maar wel heel interessant):
http://www.theanalogdept..../MechanicalResonances.pdf

En dan met name de 'conclusie' aan het eind.
Ik heb dan wel geen Denon uit de DL-103 serie, maar Denon staat er bij mij goed op. (AT trouwens ook maar weer om deels andere redenen.) Ik heb zelf de DL-160 en de originele 3xx serie, de DL-301, DL-303 en DL-305.

Ten eerste vind ik ze zonder uitzondering goed klinken zonder ooit de neiging te hebben om hard of schel te worden. Daarbij zijn het goede trackers die zich probleemloos onder het gros van de Japanse armen laten slingeren.
Bij bestudering onder de microscoop valt bij deze series zonder uitzondering op dat ze een hele mooie kwaliteit "nude" diamantjes hebben met een zeer goede afwerking (mirror-polish). Ook de kwaliteit van de cantilever is overtuigend.
Het mooiste vind ik eigenlijk wel dat de serie zo mooi uniform is wat betreft ontwerp, materiaalgebruik, spoorprestaties en de klank, dat hadden ze toch wel goed in de vingers bij Denon.

Kortom, zonder hem zelf ooit in het bezit gehad te hebben heb ik alle vertrouwen in de DL-103R. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 19-08-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 09:17
cmndr_adama schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:26:
[afbeelding]
Stage - David Bowie.

Aangestoken door The Next Day, Bowie's album uit 2013 heb ik besloten om Bowie ook te gaan verzamelen op vinyl. Afgelopen zondag waren we in Amsterdam en heb ik een beginnetje gemaakt, met dank aan Concerto & Recordfriend. Ik heb de volgende Bowie's meegenomen:

Stage
Rare
Station to Station
Let's Dance

Daarnaast heb ik van Genesis nog Seconds Out en Selling England by the pound meegenomen.

Onderweg naar huis fietste ik vandaag langs een winkel met tweedehands spullen en zag ik David Bowie - Portrait of a Star daar staan. Helaas was de winkel al dicht, morgen maar even kijken :)
Bowie O+
Persoonlijk ben ik meer een fan van z'n eerdere werk met als hoogtepunt Hunky Dory. Schitterende plaat met Life on Mars als uitblinker. Een van de weinige nummers waar ik altijd kippenvel van krijg. Dat refrein met een volle bak aan strijkers knalt zo lekker de oren binnen :D

Van jouw lijstje vind ik Station to Station ook een uitmuntende plaat. Stage is vooral goed vanwege het 'Berlin' gedeelte, de Ziggy uitvoeringen vind ik stukken minder. Het swingt op een manier wel, maar het mist het rauwe seks geluid wat wel bij Ziggo hoort.

Voor je verlanglijstje ;)
- Hunky Dory
- Ziggy Stardust
- Low
- Heroes

En dan daarna natuurlijk alles wat er omheen valt aanschaffen :*)

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34

SD5k

>4&X

cmndr_adama schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:26:
[afbeelding]
Stage - David Bowie.

Stage
Rare
Station to Station
Let's Dance

Mooi begin! Stage, Scary Monsters en Station to Station zijn top. Nu snel op zoek naar meer 70's Bowie albums. :)

• countbb
Vintage1967 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:52:
[...]

En niet minder belangrijk: neem de tijd om dit forum, zijn voorganger en aanverwante fora door te nemen.

En het allerbelangrijkste: HAVE FUN *O* .
Hartelijk bedankt voor het reageren, ik heb me sinds een paar dagen kapot gelezen en begin steeds meer te begrijpen. Het lijkt me inderdaad erg leuk om een platenspeler op te knappen, maar hiervoor wil ik eerst meer kennis over platenspelers hebben, dus ik heb besloten om voor een goedkopere dual apparaat te gaan. Tijdje in gebruik nemen, kijken of het uberhaubt mijn ding is. Als het mij bevalt ga ik me verdiepen in hoe zo een ding in elkaar zit, geloof dat ik best handig ben dus moet goedkomen. Als het de moeite waard is ga ik hem dan opknappen en mocht een upgrade nodig zijn, verkopen om zo over te stappen naar iets beters.

Maar nu de vraag, welk model kan ik het beste mee beginnen? Ik ben op dit moment niet zo kritisch en wil me alleen focussen op geluidskwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid. Het hoeft van mij helemaal niet automatisch, lijkt mij leuker om de arm er zelf op te leggen. Suggesties?

• countbb
mr_petit schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:38:
[...]

Als je naar duals kijkt, kan je bijv. ook kijken naar de 721, m.i. 1 van de beste duals (en destijds heel veel duurder dan een thorens td-160 ;) ).
http://link.marktplaats.nl/m955947134
Bedankt voor je reactie. Ik heb besloten om voor een goedkopere dual apparaat te gaan. Tijdje in gebruik nemen, kijken of het uberhaubt mijn ding is. Als het mij bevalt ga ik me verdiepen in hoe zo een ding in elkaar zit, geloof dat ik best handig ben dus moet goedkomen. Als het de moeite waard is ga ik hem dan opknappen en mocht een upgrade nodig zijn, verkopen om zo over te stappen naar iets beters.

Ik vind een thorens wel een mooi ding, maar toch iets te duur om mee te beginnen. Ik ga zo even langs de kringloop en wat lokale pawnshops. Ik zie trouwens best vaak dat de duals met de Shure V15 III element komen, hierover zie ik vaak tegenstrijdige opmerkingen, de ene vind hem geweldig en de ander weer totaal niet, zou dit gewoon een persoonlijke voorkeur of zou er echt iets mis zijn met bijv. de naald? Die 721 die je mij aanbeveelt ga ik even achterna, ik laat je weten hoe het afloopt, wel moet ik eerlijk zeggen dat het design mij niet echt aanspreekt, maar dat is nu niet mijn prioriteit.
@merter93:

Er zijn genoeg starter spelers te vinden die erg mooi zijn. Aanrader is om bij al die speler het element te vervangen door een Audio Technica AT95e (het beste starters element op de markt m.i.)... De volgende spelers zijn interessant om mee te starten:

- Akai AP-D210 / AP-D210C: de C staat voor cartridge en betekent dat de speler standaard werd geleverd met element. De variant zonder C werd geleverd zonder element waardoor je er zelf een element bij uit moest zoeken en monteren. Ding weegt om en na bij de 5Kg en heeft veel plastic, maar maakt des ondanks toch echt muziek... Aanrader om mee te beginnen en veel onderhoudsvriendelijker dan een Dual...

- Technics SL-Q2: Duurdere speler, maar wel beter dan de Akai... Doet haast niet onder voor een Technics SL-1200 voor minder geld...

- Pioneer PL-12D / PL-15D: de 12D is de kleinere broer van de 15D... Beiden spelers stammen van eind jaren '70 vorige eeuw en klinken zeer goed voor het geld...

Alle genoemde spelers zijn goed om mee te beginnen en zijn een stuk onderhoudsvriendelijker dan een Dual (die net als een Thorens meer onderhoud nodig heeft)... Er zijn nog veel meer mooie starter spelers, maar om die allemaal te gaan opnoemen zou een te lange reactie opleveren...

M.b.t. de Shure V15III element: je leest er inderdaad veel over op internet (verschillende meningen over de geluidskwaliteit). Volgens de kenners op gebied van elementen klinkt de V15III wollig (veel en vooral vet laag, te weinig midden tonen ten aanzien van de lage tonen en de hoge tonen zijn overdreven aanwezig (wat je hier leest zijn de kenmerken van een wollige sound))...

Persoonlijk zou ik dus niet voor een Dual gaan (de meeste Duals hebben een ULM-arm die lastig te combineren is met een ander element dan de meegeleverde Shure (en dus ook lastig te combineren met een AT95e element))... Mocht de sound van het Shure element je bevallen is er niets aan de hand: een Dual is degelijk gebouwd... Maar om te starten zou ik toch voor een andere speler gaan...

Succes in ieder geval en mocht je nog wat vragen hebben: stel ze hier gerust op dit forum... We helpen je graag hier...

Ps.: neem ook eens een kijkje op www.vinl.net... Dit is een Nederlands forum over platen en platen spelers.... Hier zit ook veel kennis op dit vlak en er is een expert op gebied van hoe iets moet klinken aanwezig (ik en enkele andere leden van dit forum zijn daar ook actief)... Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen!

• mr_petit
  • Nu online
countbb schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:22:
[...]

Die 721 die je mij aanbeveelt ga ik even achterna, ik laat je weten hoe het afloopt, wel moet ik eerlijk zeggen dat het design mij niet echt aanspreekt, maar dat is nu niet mijn prioriteit.
Ik denk dat meerderen het design niet aanspreekt, vandaar de prijs.
Maar toen de 721 (731, 741) uitkwam, concurreerde hij (ook qua prijs) met bijvoorbeeld een thorens td125 of micro seiki dd35. Kijk eens wat er voor dat soort spelers nu gevraagd wordt (500 of meer).
Hoe dan ook zijn zowel de 510 als de 721 spelers die destijds beide ver boven een pioneer pl-12d oid stonden.
Sommige versies van de 504 zijn ook interessant.
rcor schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:53:

M.b.t. de Shure V15III element: je leest er inderdaad veel over op internet (verschillende meningen over de geluidskwaliteit). Volgens de kenners op gebied van elementen klinkt de V15III wollig (veel en vooral vet laag, te weinig midden tonen ten aanzien van de lage tonen en de hoge tonen zijn overdreven aanwezig (wat je hier leest zijn de kenmerken van een wollige sound))...
ik heb 'm zelf en zo klinkt de mijne dus absoluut niet. Hij is niet 'wollig'. Ik noem 'm eerder laid back.
Hij kan wedijveren met elementen tot ca. 100 euro denk ik.
Persoonlijk zou ik dus niet voor een Dual gaan (de meeste Duals hebben een ULM-arm die lastig te combineren is met een ander element dan de meegeleverde Shure (en dus ook lastig te combineren met een AT95e element))...
Ik kan toch niet anders zeggen dan dat dit een zeer onvolledig advies is.
Enkele duals hebben een (lichte) ULM arm. Zowel de 510 waarover gesproken wordt als de 721 hebben dit beide niet.
Zo ken ik ook pioneer tafels of technicsen, of thorensen met lichte armen. Dus moet je ook maar geen pioneer, technics of thorens nemen. Snap je wat er mis is met dit advies?
Zelfs met een ULM arm zijn er kitjes om een RETNA element te monteren.'
En vergeet nooit: het is veel makkelijker wat gewicht toe te voegen dan weg te halen :D
Ps.: neem ook eens een kijkje op www.vinl.net... Dit is een Nederlands forum over platen en platen spelers.... Hier zit ook veel kennis op dit vlak en er is een expert op gebied van hoe iets moet klinken aanwezig (ik en enkele andere leden van dit forum zijn daar ook actief)... Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen!
Verreweg de meeste kennis zit op het forum van vinylengine.com ;)
Sowieso is vinylengine DE site voor draaitafels en elementen. Nergens is zoveel info te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Ik ben van plan dit weekend wat spulletjes bij Thakker te bestellen zodat alles ongeveer bezorgd wordt wanneer ik terug van reis ben.

Alles om aan de restauratie van mijn Thorens TD 166 te beginnen
- AT 95E element ( goede keuze ?)
- originele Thorens riem.

Maar op de website staan er twee :

THORENS TD 166 ORIGINAL BELT
THORENS TD 166 J ORIGINAL BELT

Allebei kosten ze €21.95 maar wat is het verschil en welke heb ik nodig ?

Ik dacht ook nog wat spikes te bestellen, maar blijkbaar verkoopt Thakker dit niet ?

En now for something completely different...
De vinyl craze is alive and kicking in de VS.
Dit is geen muziekwinkel of platenzaak maar een exclusieve brillenzaak in New York waar de brillen in het uitstalraam op turntables rondjes staan te draaien. Waarom de EQ er bij staat is me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/usa2015/1829D482-AF79-4220-BA1E-07DC00402EEA_zpsyptjuizd.jpg

En in Universal Studios in Florida heb je een Harry Potter gedeelte, waar ook een paar "Londense" straten zijn nagemaakt. En wat vind je volgens de Amerikanen in de typische Londense straat ? inderdaad een platenzaak.
Helaas enkel een façade, anders wie weet >:)

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/usa2015/648D190F-BB1C-459F-B9F4-D3D77D45F617_zpssxgsues1.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door chromium op 21-08-2015 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
Als ik naar die platen in de etalage kijk dan buigen die al aadig door zo te zien.

Even de jukebox opstarten met RATM , dat zullen de buren waarderen. :P

Lekker ff raggen, maar nu Coldplay - In my Place

[ Voor 53% gewijzigd door Bestla op 21-08-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:36:
Als ik naar die platen in de etalage kijk dan buigen die al aadig door zo te zien.
Zal waarschijnlijk New Wave zijn en / of NWOBHM oOo oOo

Mijn TD166 is klaar:
- audioaansluitingen ingebouwd
- 230V aansluiting ingebouwd
- Audiokabel vervangen
- Nieuwe bodemplaat van 15 mm MDF
- Nieuwe voetjes
- Nieuw element (AT95E)
- De boel afgesteld.

Het element klinkt in mijn oren nog wat schel, maar ik wacht de inspeeltijd even af voor ik definitief oordeel. En ik zal de afstelling van het element nog een keer nalopen. Ik bedoel, als je met een platenspeler aan het sjouwen bent, kan er zomaar iets wijzigen.

Bovendien vandaag nog twee aankopen gedaan op een snuffelmarkt:

- Peter Frampton - Frampton Comes Alive!
- BTO - Not Fragile

Al met al een mooie afsluiting van de vakantie d:)b !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintage1967 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:30:
[...]

Zal waarschijnlijk New Wave zijn en / of NWOBHM oOo oOo

Mijn TD166 is klaar:
- audioaansluitingen ingebouwd
- 230V aansluiting ingebouwd
- Audiokabel vervangen
- Nieuwe bodemplaat van 15 mm MDF
- Nieuwe voetjes
- Nieuw element (AT95E)
- De boel afgesteld.

Het element klinkt in mijn oren nog wat schel, maar ik wacht de inspeeltijd even af voor ik definitief oordeel. En ik zal de afstelling van het element nog een keer nalopen. Ik bedoel, als je met een platenspeler aan het sjouwen bent, kan er zomaar iets wijzigen.

Bovendien vandaag nog twee aankopen gedaan op een snuffelmarkt:

- Peter Frampton - Frampton Comes Alive!
- BTO - Not Fragile

Al met al een mooie afsluiting van de vakantie d:)b !
This post is worthless without pics 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Vintage1967 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:30:
[...]

- Nieuw element (AT95E)

Het element klinkt in mijn oren nog wat schel,
Alle waarde naar z'n geld natuurlijk. Je kan niet verwachten dat tie net zo mooi klinkt als een 440 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Ook kan de tonale balans (dus schel of dof) soms varieren met de phonopre die je gebruikt of de aansluitkabels tussen element en phonopre.

Dat vormt een rlc netwerk met waarden die in de range van de hogere tonen vallen (pak 'm beet 8-15khz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaak ligt "schel" er inderdaad aan dat het element een te hoge capaciteit "ziet". Een phono pre met lage ingangscapaciteit en goede low-capacitance kabels (wat niet hetzelfde is als flitsend gekleurde mantels en vergulde connectoren) kunnen echt uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Tja, de foto's heb ik nog niet gemaakt. Ik wilde meteen genieten van 'mijn werk'.
En inderdaad verwacht ik geen topprestatie van een AT95E en ik weet dat je ook niet meteen kan oordelen op basis van de eerste speeluren. Bovendien was ik zo slim om een nieuwe aanwinst op de speler te leggen. En dat werkt natuurlijk niet, tenzij ik die eerst op mijn Dual 704 had beluisterd. Bovendien was die plaat ook nog niet gereinigd. Uiteindelijk was het heel simpel. Het element (of naald) dat op mijn TD166 zat, was defect. En om nu binnen een maand én een platenspeler te kopen én een element dat ongeveer net zo duur is als de speler.....................................

En die opmerking over het 'schel' klinken is puur een constatering naar aanleiding van de vragen die gesteld worden over het te kiezen element.

Voorlopig stop ik even met modificeren en investeren. Het is nu tijd om te luisteren en verder te sparen. Wie weet komt er nog eens een 440 want die staat zeker op mijn verlanglijstje. En jullie adviezen en informatie zal ik zeker ter harte nemen. Dat is het mooie van deze hobby. Er is altijd wat te leren en verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 08:24
Ik heb op mijn pro-ject speler een ortofon blue element laten zetten. De winkel heeft dit element digitaal afgesteld. Bij het spelen hoor ik nu een lichte kraak/ruis. Weet iemand waar dit vandaan komt? Het lijkt niet in alle tonen te zitten maar meer in de zang hoogtes. De verkoper benadrukte dat ik niet zelf mocht gaan afstellen omdat hij het zo precies had gedaan. Kan ik hier zelf wat aan doen?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Digitaal afstellen? .......

Welke verkoper/winkel was dit?

Kraken/ruisen bij zang (vooral hoge s klanken) duidt op een versleten naald of een verkeerde naalddruk.
Welke naalddruk gebruik je?
Wat voor uitlijning heb je (of de winkel) gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Hij had hem met een metertje ingesteld zei die. Is de naald druk dat draaiwieltije aan het einde van de arm? die staat op 18 als ik het goed zie.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Goed, een element correct afstellen, daar komt wel wat meer bij kijken dan een metertje.
Als je het zelf wilt doen raad ik je aan jezelf eerst heel goed in te lezen op vinylengine (o.a. betreffende protractors) en een testplaat aan te schaffen.
Een draaitafel past nou eenmaal niet in de 'huidige wereld van plug&play'.
Zie ook deel 1 betreffende must haves (linkje staat in de TS), daar staan ook wat essentiele gereedschappen voor afstellen en goede weergave.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Vanochtend wat stekkertjes aangedrukt en het lijkt nu weg te zijn. Ik hoop dat het zo blijft. Element geeft wel een top geluid tov de ortofon OM10 die er op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Voor de geïnteresseerden used products Amsterdam Oost heeft twee 1210MG5 te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VinnyAMS schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:23:
Voor de geïnteresseerden used products Amsterdam Oost heeft twee 1210MG5 te koop staan.
Hoe ver ben je eigenlijk met je project?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:25:
[...]

Hoe ver ben je eigenlijk met je project?? :)
Zie pagina 42. Gisteren platter gespoten met Hammerite grijs zo ook de batterij kap. Wilde toen de nieuwe audiokabels op de pcb solderen wat compleet fout is gegaan.
Nieuwe pcb moeten bestellen. Nogmaals proberen maar dan met andere soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, ff teruglezen dan. Succes man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:47
Gisteravond naast mijn reguliere platenspeler mijn oude liefde ook maar terug in huis gehaald:

De music hall mmf-2.2 mag zijn speeltijd nu delen met een Reloop RP-4000 M3D S

Afbeeldingslocatie: http://www.needledoctor.com/Music-Hall-MMF-2-2WH-Turntable-image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reloop.com/media/catalog/product/cache/9/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/2/0/220799_Reloop_PP.png

Reden hiervoor is:

1. Snaar verleggen om van 33 naar 45 rpm te gaan (op de music hall)
2. Direct drive
3. Pitch Control
4. Slipmat >:)
5. Zoals ik al zei, oude liefde.

Ik heb in het verleden 2 keer eerder 2 van deze tafels gehad, en het waren zeer fijne platenspelers, gelukkig heb ik er gisteren eentje op kunnen halen die echt letterlijk zo goed als nieuw was, tegen een aardige prijs.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 14:47
Voor een extra luisterhoekje ben ik een oude Dual 1010 aan het opknappen, deze had ik al staan maar is een tijd niet gebruikt. Het element wat er opzit is redelijk beroerd, o.a. de verbinding tussen de naald en het element (is vast een technische term voor :P ) is lam.
Nu dacht ik voor 2 tientjes een AT95 te kopen, maar ik zie bij de specificaties staan dat die 5.7 g weegt. De handleiding van de Dual geeft aan dat een element tussen de 2 en 5 g moet zitten.
De 1010 is niet een heel briljante platenspeler, dus ik geef er liever niet te veel aan uit, dus mijn vraag is 2 ledig:
Gaat die 0.7 g te veel problemen opleveren?
Zo ja, zijn er nog andere aanraders qua elementen in de zelfde prijsklasse als de AT95, die dan wel onder de 5g blijven?
Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.