Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Fijn. Weer een spel wat ik "moet" hebben. Je wordt bedankt...B00st3r schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:13:
Afgelopen vrijdag Rising Sun gespeeld met 4 man. ...
Erg leuk spel, lekker veel interactie (vind ik erg belangrijk met spellen, anders kun je net zo goed gaan patiencen).
Dit weekend niets gespeeld, maar wel bezig geweest met deze nieuwe hobby. Even wezen kijken bij de Oudegracht in Utrecht. Bizar dat er daar vier spellenwinkels in een straal van 100 meter zitten. De Joker is dicht op zondag, maar de rest was wel open. Subcultures vond ik het indrukwekkendst, qua inrichting en assortiment. Nu niks gekocht, maar dat gaat vast nog gebeuren. Had namelijk al een flinke bestelling gedaan in België:
- Escape Room The Game
- Sherlock Holmes - The Thames Murders & Other Cases
- Sherlock Holmes - Jack the Ripper & West End Adventures
- Sherlock Holmes - Carlton House & Queen's Park
- Magic Maze
Zaterdag spelavond met vrienden. Denk dat Gloomhaven alleen uitgepakt gaat worden en dat we de komende tijd de spelregels allemaal eens doornemen. Ik hoop dat we allemaal zin hebben in Pandemic Legacy en Mysterium.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ik ben benieuwd, zal daar de volgende keer eens naar vragenMvdbeld schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:13:
[...]
UK ook in de collectie erg leuke map, echter de grootste verassing voor mij aan de UK map was de map op de achterkant (Pennsylvania). Die vond ik ook erg goed en misschien nog wel leuker dan de UK map, het aandelen/punten systeem werkt erg goed en zorgt voor extra spanning op het eind met puntentelling.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Voor de eigenaar van het spel is het iets lastiger, die moet goed weten hoe de AI zich gedraagt, en alle kleine regeltjes van de kaarten bijhouden zoals de elementen etc.
Het spel wijst zichzelf behoorlijk goed!
Ik ga woensdag met een vriend weer eens Eldritch Horror spelen. Ook maar weer eens inlezen hoe dat nou moest
Heb ook alle uitbreidingen (behalve de nieuwste big box, komt er aan) maar de laatste 3 heb ik niet eens gespeeld
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Zonder pointers kwamen we erachter ben je wel enigszins doelloos het spel aan het spelen. Bij een tweede potje later afgelopen weekend had ik een beter idee waar je de focus op moet leggen in de early war (Europe, Middle East en Asia)
Ook speelde we vooral kaarten voor event terwijl je ze eigenlijk voor ops moet spelen zodat je influence kan krijgen en de andere speler een coup kan plegen. Nu kwam een coup eigenlijk niet voor omdat geen van beide influence plaatste op het bord
Als 2 buiten de periode geboren spelers zijn al die event teksten wel echt om te genieten in aanvulling met de tekst uit de handleiding.
Subcultures in Utrecht had gisteren nog een doos of acht liggen van Pandemic Legacy 1 (Engels geloof ik). Prijs weet ik niet.Vnze schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:44:
iemand een idee waar gloomhaven (en eventueel pandemic legacy S1) tegen een mooie prijs te krijgen zijn. Deze zijn op het moment niet in stock bij mijn normale (web)shops en in andere shops die ik zo meteen vind zijn ze toch wel wat duurder helaas.
Gloomhaven is lastig. Ik weet dat Sheepgames.be er een tijdje geleden er nog eentje had, maar nu niet meer. Maar je kan Mieke (sheepgames) even mailen natuurlijk. En anders de markt van BGG.
Subcultures kennende is de prijs vast niet malsCass Casey schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Subcultures in Utrecht had gisteren nog een doos of acht liggen van Pandemic Legacy 1 (Engels geloof ik). Prijs weet ik niet.
Gloomhaven is lastig. Ik weet dat Sheepgames.be er een tijdje geleden er nog eentje had, maar nu niet meer. Maar je kan Mieke (sheepgames) even mailen natuurlijk. En anders de markt van BGG.
Boardgamegeneral lijkt hem ook nog te hebben, al heb ik geen flauw idee of de prijs een beetje fair is (over het algemeen hanteren ze goede prijzen)
http://www.bordspellenver...mes/24983?name=Gloomhaven
[ Voor 9% gewijzigd door psychoclown op 12-03-2018 13:18 ]
Sheepgames vroeg er blijkbaar 46 voor, maar helaas uitverkocht.
[ Voor 15% gewijzigd door Cass Casey op 12-03-2018 13:57 ]
Wij hebben vrijdag toevallig de Pennsylvania-kant gespeeld, ook een leuke map. Ik had van in het begin één tactiek: een klein aantal tickets met hoge puntenwaarde en routes die zoveel mogelijk via de twee waardevolste aandelen gingen. Dat leverde ook wat op: tijdens het spel zaten we constant binnen de vijf punten van mekaar, maar bij de eindscore liep ik zo van de rest weg omdat niemand gemerkt had waar ik mee bezig waspsychoclown schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:38:
Daar een pot TTR UK waar zij erg over te spreken waren. Ik heb wel verscheidene TTR maps gespeeld en in dit topic goede verhalen gehoord over UK maar daar was geen woord over gelogen. Het spel is compleet anders dankzij alle 'vergunningen' die je moet kopen met jokers alvorens meer sporen te kunnen leggen dan 1, 2 ritjes in Engeland. Het spel voelt wel als een echte TTR dus de rest van de spelmechanieken spelen als vertrouwd. Deze wil ik wel vaker spelen!
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
als iemand hier weet of er nog an te komen is hoor ik het graag.
PSN: FreakGIB
Interesting, heeft wel wat gloomhaven achtigs die game.FreakGIB schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:24:
Ben op zoek naar City of Kings had de KS niet gebacked omdat ik op dat moment niet zo zeker was maar nu ik een aantal playtrue's heb gezien is het toch wel erg gaaf.
als iemand hier weet of er nog an te komen is hoor ik het graag.
Wij zitten met onze game groep vol in de gloomhaven campaign en vinden het erg tof. Eind deze maand wordt 7th continent geleverd, ook daar heb ik veel zin in, maar die laten we waarschijnlijk nog even liggen tot de gloomhaven itch wat wegzakt.
Heb al wat zitten rondmailenLt. Marx schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:13:
[...]
Interesting, heeft wel wat gloomhaven achtigs die game.
Wij zitten met onze game groep vol in de gloomhaven campaign en vinden het erg tof. Eind deze maand wordt 7th continent geleverd, ook daar heb ik veel zin in, maar die laten we waarschijnlijk nog even liggen tot de gloomhaven itch wat wegzakt.
Hij is uitverkocht en de maker zit te kijken of ze een reprint gaan doen.
Verder zit ik ook midden in Gloomhaven maar het gaat jammerlijk niet zo snel ongeveer 2 keer per maand kunnen we spelen
Ook ik zit te wachten op the 7th Continent maar dat word denk ik meer een spel voor mij alleen thuis.
Ook komt ergens in de zomer de uitbreiding van Too Many Bones Undertow ben daar ook heel benieuwd naar
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Heb jij de metalen munten erbij genomen? Ik twijfel nog. Bij Raiders of the North Sea heb ik ook metalen munten en ik vind ze vreemd genoeg niet prettig spelen, ze passen gewoon niet bij de andere componenten. Bovendien heb ik nog een setje liggen uit een treasure chest van Stonemaier Games, maar die passen dan qua vormgeving weer niet bij Architects.MADG0BLIN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:01:
Ik heb me net een uurtje of twee geleden ingeschreven, scheelt inderdaad behoorlijk.
Ja, heb ik wel gedaan. Ik vind het voor Scythe, Dinosaur Island en andere spellen altijd wel fijn spelen.HellPunk schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:37:
[...]
Heb jij de metalen munten erbij genomen? Ik twijfel nog. Bij Raiders of the North Sea heb ik ook metalen munten en ik vind ze vreemd genoeg niet prettig spelen, ze passen gewoon niet bij de andere componenten. Bovendien heb ik nog een setje liggen uit een treasure chest van Stonemaier Games, maar die passen dan qua vormgeving weer niet bij Architects.
Eén character (onze Craigheart), is geretired.
Ik ben benieuwd! Heb hier ook over getwijfeld, maar had in die periode al redelijk wat gekocht (volgens mij viel Dark Souls ook samen hier meePhusebox schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:13:
Zojuist Grimm Forest binnen gekregen, ben eens benieuwd. Werd weer eens tijd voor een light game die minder zware euro gamers ook willen spelen. Jammer dat de doos beschadigd is maar ja.
Ik heb een tijdje geleden mijn eerste kickstarter gebacked (Endeavor)
Ik vraag me af hoe zoiets nu verder verloopt?
Word ik vanzelf gecontacteerd om mijn adresgegevens door te geven? of hoe gaat zoiets nu verder in zijn werk?
Als het goed is krijg je binnenkort een mailtje met daarin de vraag of je een pledgemanager wil invullen.Swaxie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:16:
Ik heb een vraagje.
Ik heb een tijdje geleden mijn eerste kickstarter gebacked (Endeavor)
Ik vraag me af hoe zoiets nu verder verloopt?
Word ik vanzelf gecontacteerd om mijn adresgegevens door te geven? of hoe gaat zoiets nu verder in zijn werk?
Dat kun je zien in de laatste update: https://www.kickstarter.c...age-of-sail/posts/2126633
Houdt de updates in de gaten en zorg dat je alles invult waar ze om vragen. Negeer die mailtjes niet!
De ingevulde pledgemanager zorgt ervoor dat je alles krijgt en dat alles wordt opgestuurd naar het adres wat je invult. Belangrijkste is om gewoon de updates te lezen welke verstuurd worden.
Maar ik was eens gaan kijken naar backerkit enzo en snapte er toen niet zo veel van:)
Bedankt!
Idd. Die pledge manager fungeert eigenlijk als een soort webshop. Je ziet het bedrag dat je tijdens de campagne 'betaald' hebt en welke producten je daarvoor kunt 'kopen'. Soms is dat alleen het spel in kwestie, soms kun je ook nog andere items mee bestellen. Bij Endeavor zou het bvb. kunnen dat je nog de kans krijgt om een basispledge te upgraden naar een Commodore-pledge (mits bijbetaling natuurlijk).Swaxie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:46:
Ja dat had ikw el al gedacht.
Maar ik was eens gaan kijken naar backerkit enzo en snapte er toen niet zo veel van:)
Bedankt!
Het wijst zichzelf wel uit, bij twijfel: gewoon even hier je vraag neerzetten
Edit: whoops, verkeerde post gequote
[ Voor 32% gewijzigd door HellPunk op 14-03-2018 11:09 ]
Maar die Pledge manager is dan een andere site? of word dit ook door Kickstarter georganiseerd?HellPunk schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:08:
[...]
Idd. Die pledge manager fungeert eigenlijk als een soort webshop. Je ziet het bedrag dat je tijdens de campagne 'betaald' hebt en welke producten je daarvoor kunt 'kopen'. Soms is dat alleen het spel in kwestie, soms kun je ook nog andere items mee bestellen. Bij Endeavor zou het bvb. kunnen dat je nog de kans krijgt om een basispledge te upgraden naar een Commodore-pledge (mits bijbetaling natuurlijk).
Het wijst zichzelf wel uit, bij twijfel: gewoon even hier je vraag neerzetten
Edit: whoops, verkeerde post gequote
Ik vind het spel juist enorm ingewikkeld. Niet qua regels, maar qua het bijhouden van stats van alle monsters. Het priegelen met al die verschillende nummers van de verschillende monsters, hun health, hun conditions en hun initiatief. En daarnaast ook nog de elements. Naar mijn idee had dit allemaal veel makkelijker moeten kunnen.MrVegeta schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:05:
Het leuke van Gloomhaven is dat de regels voor nieuwe spelers erg simpel zijn. Je kiest 2 kaarten, de onderste kaart bepaald het initiative. Je kiest de bovenste actie bij de ene kaart en dan de onderste van de andere kaart. Je voert dat uit en je beurt is voorbij.
Voor de eigenaar van het spel is het iets lastiger, die moet goed weten hoe de AI zich gedraagt, en alle kleine regeltjes van de kaarten bijhouden zoals de elementen etc.
Het spel wijst zichzelf behoorlijk goed!
We spelen vaak met zn 4en (soms 3), en als er dan ook nog eens 3 of 4 verschillende soorten monsters zijn is het zoeken naar de volgende in de rij met initiatief soms best een gedoe.
Verder moet ik zeggen dat het een goed spel is, en ik ben blij dat ik in een campaign zit. Maar als ik het spel zelf had, had ik het waarschijnlijk verkocht omdat het opzetten en opbergen, en het bijhouden van de campaign me gewoon veel te veel werk zou zijn. Gelukkig is het niet mijn spel, maar die van een vriend. Hij houdt alles bij, en geeft de opties aan voor het volgende scenario enzo. Over een poosje krijgt hij een fatsoenlijke houten insert voor het spel, misschien dat dat e.e.a. verbetert.
Ondanks dit alles, het is een zeer goed spel die zeker de moeite waard is als je geen probleem hebt met veel componenten.
[ Voor 12% gewijzigd door B00st3r op 14-03-2018 12:27 ]
Dat is een andere website. Kickstarter heeft er ook een, maar die heeft minder opties als degene die ze willen gebruiken volgens mij.Swaxie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:05:
[...]
Maar die Pledge manager is dan een andere site? of word dit ook door Kickstarter georganiseerd?
Ik speel het spel ook ik ben de eigenaar en ik vind het ook niet al te lastig om eerlijk te zijn.B00st3r schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:24:
[...]
Ik vind het spel juist enorm ingewikkeld. Niet qua regels, maar qua het bijhouden van stats van alle monsters. Het priegelen met al die verschillende nummers van de verschillende monsters, hun health, hun conditions en hun initiatief. En daarnaast ook nog de elements. Naar mijn idee had dit allemaal veel makkelijker moeten kunnen.
We spelen vaak met zn 4en (soms 3), en als er dan ook nog eens 3 of 4 verschillende soorten monsters zijn is het zoeken naar de volgende in de rij met initiatief soms best een gedoe.
Verder moet ik zeggen dat het een goed spel is, en ik ben blij dat ik in een campaign zit. Maar als ik het spel zelf had, had ik het waarschijnlijk verkocht omdat het opzetten en opbergen, en het bijhouden van de campaign me gewoon veel te veel werk zou zijn. Gelukkig is het niet mijn spel, maar die van een vriend. Hij houdt alles bij, en geeft de opties aan voor het volgende scenario enzo. Over een poosje krijgt hij een fatsoenlijke houten insert voor het spel, misschien dat dat e.e.a. verbetert.
Ondanks dit alles, het is een zeer goed spel die zeker de moeite waard is als je geen probleem hebt met veel componenten.
Eenigste is het klaarzetten van het spel maar de monster stats en hun kaarten vind ik niet te ingewikkeld of veel bijhouden meestal zijn er iets van 3-4 verschillende monsters per scenario en die hebben allemaal hun eigen stats kaart en daar gebeurd alles op elk type heeft ook een eigen init deck wat ook niet lastig is.
Vind de heroes lastiger keuze maken welke kaart en welke kaart drop ik als ik mijn rest houd en soms vergeten je elemental powers te verplaatsen.
Je hebt er zelfs verschillende: BackerKit is er een van, maar CrowdOx en Fluent worden ook vaak gebruikt. De reden is idd omdat de standaard pledge manager van Kickstarter erg basic is. Daarom wordt er bij ingewikkelder projecten een externe website gebruikt, die bieden meer opties en zijn tegelijkertijd gebruiksvriendelijker.Swaxie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:05:
[...]
Maar die Pledge manager is dan een andere site? of word dit ook door Kickstarter georganiseerd?
Linkje: https://www.bordspelmania...nding-f80/topic22517.html
Misschien even alles tussen spoiler tags zetten?! Personal quests houd ik ook graag een verassing, daarnaast delen wij deze ook niet in de party dus weten wij ook niet wie wanneer gaat retiren...Robkazoe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:08:
Wij gaan ondertussen ook wel lekker met Gloomhaven.
Eén character (onze Craigheart), is geretired.spoiler:De Craigheart moet na het behalen van zijn doelstelling nog twee missies uitspelen. Nadeel: Hij unlockt geen nieuwe klasse. De Craigheart is bij ons vervangen door de Sun character die we ergens tijdens een event hadden geunlocked. Achteraf gezien dus niet heel handig om de Craigheart als eerste te laten retireren want veel andere personages geven wel een nieuwe klasse en dat is denk ik toch leuker. De overige drie characters (Brute Inox: lvl 9, Scoundrel: lvl 8 en Spellweaver: lvl 8 ) zijn er twee bij die bijna retireren. De Scoundrel moet nog één boss tegen komen. De Brute moet nog één soort vijand doodmaken. Dus binnenkort hopelijk twee nieuwe type personages in onze groep. Zal dan wel een stuk pittiger worden want iedereen zal zijn eigen klasse weer moeten ontdekken maar dat is denk ik ook wel leuk. We steamrollen nu echt over praktisch elke missie heen dus als mensen wat meer gaan stuntelen met hun nieuwe characters, dan gaan we misschien ook weer eens een missie niet halen.
Wij houden ze een soort van geheim we vertellen niet wat we moeten doen om de Goal te halen maar we hebben wel gekeken of iedereen een andere character/enveloppe unlocked.Mvdbeld schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:03:
[...]
Misschien even alles tussen spoiler tags zetten?! Personal quests houd ik ook graag een verassing, daarnaast delen wij deze ook niet in de party dus weten wij ook niet wie wanneer gaat retiren...
Anders ben je bijna geritired en is een ander je net voor en unlocked de zelfde character als jij zou unlocken.
En er zijn er genoeg dus vonden dat wel zo makelijk.
mee eens, de quests houden we allemaal ieder voor zich (ook de battle goals, hoewel we die achteraf wel bekend maken wanneer ze gehaald zijn), en zelfs als eigenaar van het spel weet ik niet wat de andere spelers voor een quest hebben. Maakt het wel zo leuk.FreakGIB schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Wij houden ze een soort van geheim we vertellen niet wat we moeten doen om de Goal te halen maar we hebben wel gekeken of iedereen een andere character/enveloppe unlocked.
Anders ben je bijna geritired en is een ander je net voor en unlocked de zelfde character als jij zou unlocken.
En er zijn er genoeg dus vonden dat wel zo makelijk.
en ben inderdaad wel bang dat mensen dezelfde char unlocken, aan de andere kant er zitten nog 2 klasse in die nog niemand heeft gespeeld, en ik zou het niet vervelend vinden om deze mindthief te retiren en dan een nieuwe te beginnen, volgens mij kreeg je een extra vinkje wanneer je al een char geretired hebt, er is in ieder geval een voordeel.
[ Voor 4% gewijzigd door Bornhald op 14-03-2018 15:03 ]
www.bol.com
heeft een actie met een aantal bordspellen. 2 voor €20.
Patchwork en Halli Galli junior zijn onderweg naar ons huis.
[ Voor 71% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2018 16:33 . Reden: Referral verwijderd; let hier ajb op ]
De battle goals moet je geloof ik geheim houden. De personal quests mag je delen. In onze groep gebeurt dit ook. Battle Goals herken je vaak genoeg wel. Het zijn er niet zo heel veel en het zijn vaak toch dezelfde die telkens gekozen worden. Als je de Scoundrel (wat normaal een hamster is qua muntjes) ineens niet meer ziet muntjes verzamelen dan weet je ook wel hoe laat het is.
Ik speelde het vroeger vaak met mijn ouders, en ga het morgen maar eens aan vrienden introduceren.
Zelf speel ik met geluksstenen (seizoenen en bloemen) en de limietspelen komen eigenlijk nooit aan bod. Het liefste spelen we met de afgelegde stenen dicht, al is het soms handig om open af te leggen voor nieuwe spelers.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Altijd interessant gevonden, maar nooit gespeeld - ik heb het idee dat je er, net zoals bij pakweg Go of schaken, veel tijd moet in investeren met een vaste groep om het goed te leren spelen en dat zit er bij mij niet in.dragonhaertt schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:46:
Zijn er hier ook mensen die Mahjong spelen? En wat vinden jullie hiervan?
Ik speelde het vroeger vaak met mijn ouders, en ga het morgen maar eens aan vrienden introduceren.
Zelf speel ik met geluksstenen (seizoenen en bloemen) en de limietspelen komen eigenlijk nooit aan bod. Het liefste spelen we met de afgelegde stenen dicht, al is het soms handig om open af te leggen voor nieuwe spelers.
De spellen die je noemt zijn juist mainstream en genieten van meer spelers dan andere bordspellen. Daardoor kan je ook makkelijk online oefenenen met andere mensen. Geen vaste groep voor nodig.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Bedankt voor de tip. Hier Exit: The Game – The Secret Lab (2016) en Sushi Go besteld.JulesvH schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:09:
Kleine tip.
www.bol.com
Komende vrijdag ga ik eindelijk starten met Charterstone. Heb hem op Essen gekocht maar kon niet echt een vaste groep vinden welke hem wilde spelen. Ben heeel erg benieuwd.
[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 14-03-2018 16:34 . Reden: Quote aangepast ]
JulesvH schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:09:
Kleine tip.
www.bol.com
Heb nu Exit-Laboratorium en Exit-Pharao besteld. Twijfel nog over Patchwork. Maar wat er dan nog bij? Machiavelli zit nog niet in de collectie... Munchkin zou ook kunnen, maar is wel de NL-versie. Twijfel, twijfel.
[ Voor 7% gewijzigd door Cass Casey op 14-03-2018 17:00 ]
Craft beer specialist
Soms moet je obstakels nemen, en dat kun je in groepjes doen. Heb je (gezamenlijk) te weinig zombies, dan kom je er niet door, en raak je zombies kwijt. We hebben 'm met 3 gespeeld, en dat was naar mijn idee net te weinig. Als we een keer met meer zijn ga ik 'm zeker nog een keer op tafel gooien om te kijken hoe dat speelt.
Er is nu ook en meer persoons versie van patchwork, cottage gardenVnze schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:28:
Patchwork is in elk geval zeker de moeite. Vorige week nog gekocht voor 18,99Wat je er bij kan nemen zou ik niet weten
Dan zou ik denk eerder voor Berenpark gaan (al ken ik Cottage garden niet), "10 minute heist: The Wizard Tower" lijkt mij nog wel leuk bij Bol of anders "Welcome to the Dungeon".Brilsmurfffje schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:01:
[...]
Er is nu ook en meer persoons versie van patchwork, cottage garden
En dan heb je ook nog Indian SummerMvdbeld schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:20:
[...]
Dan zou ik denk eerder voor Berenpark gaan (al ken ik Cottage garden niet), "10 minute heist: The Wizard Tower" lijkt mij nog wel leuk bij Bol of anders "Welcome to the Dungeon".
Welcome to the dungeon gister voor het eerst gespeeld, is binnen vanuit de math trade. Viel meteen erg goed in de smaak binnen mijn spellengroep.Mvdbeld schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:20:
[...]
Dan zou ik denk eerder voor Berenpark gaan (al ken ik Cottage garden niet), "10 minute heist: The Wizard Tower" lijkt mij nog wel leuk bij Bol of anders "Welcome to the Dungeon".
De eerste ronde ging 3/4 eigenlijk te conservatief met het bieden met items waardoor iemand kon winnen met 2 victories, het tweede spel werd dat snel afgekapt en werd duidelijk dat last-man-standing het meest reële scenario is om te winnen in de toekomst.
Je zelf kiezen welk initiative je wilt gebruiken van de twee kaarten.MrVegeta schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:05:
Het leuke van Gloomhaven is dat de regels voor nieuwe spelers erg simpel zijn. Je kiest 2 kaarten, de onderste kaart bepaald het initiative. Je kiest de bovenste actie bij de ene kaart en dan de onderste van de andere kaart. Je voert dat uit en je beurt is voorbij.
Verder scheetl bijhouden ook een hoop met een goede app. http://www.gloomhavendungeonmaster.com/ kan ik aanraden. Gebruik in nu voor monster attack deck, en wat ze kunnen en bijhouden hp/debuffs/elements.He also decides he wants to go late in the
round, so he choses the “61” as his leading card. If
he had wanted to go early, he could have chosen
the “15” as the leading card.
Grappig. Je claimt iets en vervolgens quote je iets dat iets anders zegtDRaakje schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:49:
[...]
Je zelf kiezen welk initiative je wilt gebruiken van de twee kaarten.
[...]
Verder scheetl bijhouden ook een hoop met een goede app. http://www.gloomhavendungeonmaster.com/ kan ik aanraden. Gebruik in nu voor monster attack deck, en wat ze kunnen en bijhouden hp/debuffs/elements.
Je leading card is je onderste kaart. Je mag niet omdraaien en dan met anderen bepalen wat de initiative wordt. Je moet je initiative van te voren bepalen.
Je mag wel bepalen welke kaart je als eerste speelt (de onderste of bovenste) maar je leading (onderste kaart) bepaald je initiative.
Ik heb gelukkig genoeg tablespace om het scenario in zijn volledigheid neer te leggen en persoonlijk vind ik de vormgeving van die apps verschrikkelijk. Nah ik "klooi" wel verder met de monster cards en dobbelstenen
[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 15-03-2018 15:13 ]
Zo staat het ook in de regels:
After players have either selected their two action cards or declared a long rest, the players reveal a monster ability card for each type of monster that has at least one figure currently on the map. In addition, each player not taking a long rest reveals his or her selected cards for the round, placing their leading card on top so that its initiative value is visible.
Initiative order is determined by comparing the initiative values on all played monster ability cards and all of
the players’ leading cards. Whoever has the lowest initiative value takes their turn first, then the next highest, and so on until every figure on the board has acted. When a monster type takes an action, each monster of that type will perform the actions listed on their played ability card, starting with elites and then normal monsters in ascending standee order.
If there is ever a tie in initiative between players, consult the non-leading card of each player to break the tie.
(If there is still a tie, players should decide among themselves who goes first.) If there is a tie between a player and a monster type, the player goes first. If there is a tie between two monster types, the players decide which goes first.
Dit probeer ik te zeggen:MrVegeta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:05:
[...]
Grappig. Je claimt iets en vervolgens quote je iets dat iets anders zegt.
1. Tijdens kaarten kiezen, kies twee kaarten. Kies 1 voor initiatief (maakt niet uit welke).
2. Andere spelers en mobs laten initiatief zien.Op deze volgorde komt iedereen aan de beurt.
3. Tijdens je beurt kan je zelf weten hoe je de twee kaarten speelt. Zolang het maar 1 boven en 1 onder is.
Characters Turn
The leading card designation used to determine initiative is no longer significant.
Either card can be played first for its top or bottom action.
[ Voor 18% gewijzigd door DRaakje op 15-03-2018 16:15 ]
Zeggen we nou allemaal hetzelfde?MADG0BLIN schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:34:
@MrVegeta Volgens mij plaats je de leading card bovenop. Anders kan je niet zien wat in ieder zijn initiative is. /zeurmodus uit.
Je kiest 2 kaarten. Die leg je gesloten voor je neer met de kaart waar de door jouw gekozen initiative waarde onderop ligt. Dan draai je je 2 kaarten tegelijk met de andere spelers om, de waarde van je dan bovenste kaart (voorheen onderste kaart) is je initiative
Wacht ff. Wat? Je kan jouw initiative nog aanpassen als de monster tevoorschijn zijn gekomen? Dat lijkt mij ook niet kloppen.
[ Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 15-03-2018 16:20 ]
Wij leggen de leading kaart face-down bovenop. Zodat we alleen deze kaart hoeven om te draaien om initiative te tonen. Dit zorgt er weer iets meer voor dat je de acties van andere spelers niet kan voorspellen om het RPG element te behouden. Dan ligt dus nog 1 kaart face-down en bovenop je leading kaart face-up om initiative te tonen.MrVegeta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:18:
[...]
Zeggen we nou allemaal hetzelfde?
Je kiest 2 kaarten. Die leg je gesloten voor je neer met de kaart waar de door jouw gekozen initiative waarde onderop ligt. Dan draai je je 2 kaarten tegelijk met de andere spelers om, de waarde van je dan bovenste kaart (voorheen onderste kaart) is je initiative
Wacht ff. Wat? Je kan jouw initiative nog aanpassen als de monster tevoorschijn zijn gekomen? Dat lijkt mij ook niet kloppen.
Oef pittig!Tweekzor schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:29:
[...]
Wij leggen de leading kaart face-down bovenop. Zodat we alleen deze kaart hoeven om te draaien om initiative te tonen. Dit zorgt er weer iets meer voor dat je de acties van andere spelers niet kan voorspellen om het RPG element te behouden. Dan ligt dus nog 1 kaart face-down en bovenop je leading kaart face-up om initiative te tonen.
Als fan van Eldritch ben ik daar wel benieuwd naar.
Ik twijfel op dit moment tussen het kopen van Rubebound, Robinson Crusoe of Spirit Island. Uiteenlopende spellen waarbij ik de solo mogelijkheden erg belangrijk vind. Al denk ik dat Spirit Island iets te verder van mij af staat qua thema.
Iemand in dit topic btw die naast Eldritch Horror (en Arkham lcg welke ik ook bezit) iets kan zeggen over Mansion of Madness of Arkham board game? En dan bedoel ik: zijn het “aanvullingen” op mijn collectie of is het zonde van het geld?
[ Voor 7% gewijzigd door Espresso14 op 15-03-2018 19:07 ]
Wij hebben het opgenomen tegen Syzygy, een van mijn favoriete Ancient Ones. De sessie zelf was een dramaEspresso14 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:05:
@MrVegeta hoe is je sessie Eldritch gegaan afgelopen woensdag? Tegen welke AO hebben jullie het opgenomen?
We hebben wel weer veel gelachen om onze ellende. Er was 1 speler die op een gegeven moment 7 dobbelstenen had om een will test te halen. Uiteindelijk heeft hij 2 focus en 1 item gebruikt om te rerollen. Maar het hoogste wat hij rolde was een 4
Aan de andere kant. Ik had 4 dice om een Star Vampire te killen en rolde in 1 keer 4 hits. Dat was ook wel weer heel tof. Maar goed, al met al hadden we wat teveel spul op het bord om allemaal te doen waardoor we te weinig bezig waren met de mysteries waardoor we uiteindelijk net 1 hadden opgelost
Wel weer veel plezier gehad, waarschijnlijk over een poosje weer een sessie doen, maar dan met 4 man
Daar kan ik wel iets over zeggen. Als je Eldritch hebt is Arkham eigenlijk overbodig. Nu zijn er mensen die zweren bij Arkham en daar valt wel wat over te zeggen, maar dat zijn wel mensen die Arkham (veel) hebben gespeeld voordat ze Eldritch hebben gespeeld. Ik denk als je Eldritch speelt dat het antieke Arkham je heel erg tegen gaat vallen. Ik vond het in ieder geval veel te veel gedoe. In Eldritch moet je al veel dingen bijhouden etc. in Arkham was dat nog meer. Ugh.Iemand in dit topic btw die naast Eldritch Horror (en Arkham lcg welke ik ook bezit) iets kan zeggen over Mansion of Madness of Arkham board game? En dan bedoel ik: zijn het “aanvullingen” op mijn collectie of is het zonde van het geld?
Mansions of Madness is een compleet ander soort spel dan Eldritch. Beide zijn natuurlijk in dezelfde mythos met dezelfde monsters en dezelfde investigators en zelfs dezelfde items en spells
Waar je in Eldritch de wereld over gaat en zelf het verhaal moet verzinnen (gebaseerd op je encounters etc) is bij Mansions of Madness het verhaal vrij strak ingedeeld en de schaal van Mansion is veel kleiner, vaak in een landhuis met een tuin. Een enkele keer in een klein dorp. De insteek is heel anders, waar je in Eldritch een soort superheld bent die met antieke wapens de wereld over vliegt om overal "random" avonturen te beleven ben je in Mansions vaak een simpele dude met een plank hout die in een huis een moord probeert op te lossen, of een aantal cultists probeert te stoppen die een interdenominational portal willen openen
Ik vind niet dat Mansions en Eldritch in elkaars vaarwater zitten, beiden scratchen ze een andere soort itch. Dus als je de Lovecraft mythos leuk vind en je mist bij Eldritch het narrative, dan is Mansions zeker de moeite waard.
Zo zeg, dan maak je het je nog ingewikkelder dan zou moeten. Isaac zegt zelf dat Gloomhaven een euro inspired rpg is. Dat resource management gepuzzel komen wij nog het meeste tegen als iedereen zn kaarten omdraait (inclusief monsters). Dat is namelijk het moment dat je wel mag puzzelen (binnen het redelijke) wat consequenties zijn van acties en of je nog wil switchen van boven/onderkant van de gekozen kaarten.Tweekzor schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:29:
[...]
Wij leggen de leading kaart face-down bovenop. Zodat we alleen deze kaart hoeven om te draaien om initiative te tonen. Dit zorgt er weer iets meer voor dat je de acties van andere spelers niet kan voorspellen om het RPG element te behouden. Dan ligt dus nog 1 kaart face-down en bovenop je leading kaart face-up om initiative te tonen.
Wat onze gamegroep nog wel te veel doet is net iets teveel info geven voordat kaarten worden neergelegd. De grens tussen vaag en te specifiek is wat grijs. Je mag best aangeven vroeg of laat te gaan, maar niet dat je AOW-leeftijd-snel gaat met je aanval/heal/loot/whatever
Arkham LCG hebben we hier ook. Tof concept maar vinden wij veels te duur voor de value die je krijgt per uitbreiding (veels te weinig scenario's). Gelukkig zijn er echt meerdere hele toffe community scenario's verkrijgbaar.
Mansions of madness is erg sfeervol maar qua scenario's ook beperkt. Ook een zeer prijzig spel. Wij worden die eeuwige net te kleine uitbreidingen wel wat zat bij fantasy flight games.
[ Voor 15% gewijzigd door LtMarx op 16-03-2018 07:46 ]
IK speel in 2 verschillende groepen en ik moet soms echt opletten op sommige spelers dat ze ook echt allemaal op het zelfde moment de kaarten omdraaien en dan ook meteen vertellen wat hun init is het komt nog wel eens voor dat ze net iets te lang wachten en dan het init getal gebruiken van de andere kaart.Lt. Marx schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:43:
[...]
Zo zeg, dan maak je het je nog ingewikkelder dan zou moeten. Isaac zegt zelf dat Gloomhaven een euro inspired rpg is. Dat resource management gepuzzel komen wij nog het meeste tegen als iedereen zn kaarten omdraait (inclusief monsters). Dat is namelijk het moment dat je wel mag puzzelen (binnen het redelijke) wat consequenties zijn van acties en of je nog wil switchen van boven/onderkant van de gekozen kaarten.
Wat onze gamegroep nog wel te veel doet is net iets teveel info geven voordat kaarten worden neergelegd. De grens tussen vaag en te specifiek is wat grijs. Je mag best aangeven vroeg of laat te gaan, maar niet dat je AOW-leeftijd-snel gaat met je aanval/heal/loot/whatever
Arkham LCG hebben we hier ook. Tof concept maar vinden wij veels te duur voor de value die je krijgt per uitbreiding (veels te weinig scenario's). Gelukkig zijn er echt meerdere hele toffe community scenario's verkrijgbaar.
Mansions of madness is erg sfeervol maar qua scenario's ook beperkt. Ook een zeer prijzig spel. Wij worden die eeuwige net te kleine uitbreidingen wel wat zat bij fantasy flight games.
Eigenlijk zou iedereen zijn Init kaart bij elkaar moeten leggen op een klein afleg stapeltje en dan pakt iemand die en draait het om en dan weten we van iedereen hun init zonder dat er gesjoemeld kan worden.
Dit was het eerste wat in ons op kwam na het lezen van de rules en het voelde eigenlijk best intuïtief. Hiermee voorkom je ook dat iemand nog snel initiative wisselt aangezien maar 1 kaart open ligt.Lt. Marx schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:43:
[...]
Zo zeg, dan maak je het je nog ingewikkelder dan zou moeten. Isaac zegt zelf dat Gloomhaven een euro inspired rpg is. Dat resource management gepuzzel komen wij nog het meeste tegen als iedereen zn kaarten omdraait (inclusief monsters). Dat is namelijk het moment dat je wel mag puzzelen (binnen het redelijke) wat consequenties zijn van acties en of je nog wil switchen van boven/onderkant van de gekozen kaarten.
Het bespreken van stappen en delen van informatie doen we af en toe ook nog te veel. In het begin van een scenario gaat het nog wel prima, maar tegen het einde aan komen dingen als: "Als jij mij nou snel healt, dan ren ik daarheen en tank ik die 2. Dan kan X naar de andere kant". Hier heb ik vooral zelf een handje van moet ik eerlijk toegeven. Andere rpg's hebben we vaak een beurt volledig uitgedacht voordat we uiteindelijk iets gaan doen waardoor deze vaak ook veel te lang duren. Wat dat betreft is Gloomhaven een goed leermoment om gewoon te doen en lekker te spelen, en als het misgaat dan speel je maar opnieuw.
Heb er gewoon de tijd/zin niet voor om zoiets massiefs te doen, dus dan maar in de verkoop.
Ik heb een Mah Jongset liggen. Maar ik vind de regels dermate complex dat ik het eigenlijk nooit echt gespeeld heb, omdat ik niet weet hoe het nu precies speelt. Ooit een potje proberen te doen, toen had ik 40 punten. En toen las ik in de spelregels dat 1000 punten zo'n beetje het minimale was dat je moest halen.dragonhaertt schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:46:
Zijn er hier ook mensen die Mahjong spelen? En wat vinden jullie hiervan?
Daarna eigenlijk nooit meer aangeraakt
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Gemiddeld liggen de scores ergens tussen de 10 en 300 punten per ronde. Je begint ook met 3000 punten, als je dan 1000 punten per ronde kan halen is er iemand heel snel blut. Ook is het limiet (maximale aantal punten per ronde) vaak 1500 punten.TERW_DAN schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:44:
[...]
Ik heb een Mah Jongset liggen. Maar ik vind de regels dermate complex dat ik het eigenlijk nooit echt gespeeld heb, omdat ik niet weet hoe het nu precies speelt. Ooit een potje proberen te doen, toen had ik 40 punten. En toen las ik in de spelregels dat 1000 punten zo'n beetje het minimale was dat je moest halen.
Daarna eigenlijk nooit meer aangeraakt
Gister een paar potjes gespeeld met 3 mensen die het nog nooit gedaan hadden. @s0ulmaster kan vast beamen dat het redelijk snel op te pakken is. Zelf een ronde 0 punten gehaald, en een ronde 336 punten, dit zal afhankelijk van je verdubbelingen heel erg verspreid liggen.
Het grootste nadeel vind ik dat je 4 mensen nodig hebt om te spelen.
Ben zelf ook al een tijdje naar Robison Crusoe aan het kijken, ben met name geïnteresseerd in de Nederlandse variant, maar zie dat deze op de meeste plekken is uitverkocht (volgens mij komt er een nieuwe editie)Espresso14 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:05:
@MrVegeta hoe is je sessie Eldritch gegaan afgelopen woensdag? Tegen welke AO hebben jullie het opgenomen?
Ik twijfel op dit moment tussen het kopen van Rubebound, Robinson Crusoe of Spirit Island. Uiteenlopende spellen waarbij ik de solo mogelijkheden erg belangrijk vind. Al denk ik dat Spirit Island iets te verder van mij af staat qua thema.
Iemand in dit topic btw die naast Eldritch Horror (en Arkham lcg welke ik ook bezit) iets kan zeggen over Mansion of Madness of Arkham board game? En dan bedoel ik: zijn het “aanvullingen” op mijn collectie of is het zonde van het geld?
@MADG0BLINMrVegeta schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:05:
Je leading card is je onderste kaart. Je mag niet omdraaien en dan met anderen bepalen wat de initiative wordt. Je moet je initiative van te voren bepalen.
leading kaart is alleen voor initiatief bepalen. Je mag daarna zelf bepalen van welke kaart je de bovenste of onderst actie speelt
[ Voor 7% gewijzigd door Bornhald op 16-03-2018 10:56 ]
De basis regels zijn eigenlijk vrij eenvoudig. Goeie strategieën bedenken en zieke "flying over the rainbow with a unichorn" (3x limietdragonhaertt schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Gemiddeld liggen de scores ergens tussen de 10 en 300 punten per ronde. Je begint ook met 3000 punten, als je dan 1000 punten per ronde kan halen is er iemand heel snel blut. Ook is het limiet (maximale aantal punten per ronde) vaak 1500 punten.
Gister een paar potjes gespeeld met 3 mensen die het nog nooit gedaan hadden. @s0ulmaster kan vast beamen dat het redelijk snel op te pakken is. Zelf een ronde 0 punten gehaald, en een ronde 336 punten, dit zal afhankelijk van je verdubbelingen heel erg verspreid liggen.
tijd voor wat klusjes!
Het was voornamelijk dat ik 40 punten had aan het einde van het spel. En ik geloof dat ik daarmee nog de meeste punten had. Het lijkt me wel leuk, maar de spelregels die ik tot nu toe gevonden heb zijn gewoon te complex voor mij om te snappen.dragonhaertt schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Gemiddeld liggen de scores ergens tussen de 10 en 300 punten per ronde. Je begint ook met 3000 punten, als je dan 1000 punten per ronde kan halen is er iemand heel snel blut. Ook is het limiet (maximale aantal punten per ronde) vaak 1500 punten.
Heb je dan en verkeerde puntentelling wellicht?TERW_DAN schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
[...]
Het was voornamelijk dat ik 40 punten had aan het einde van het spel. En ik geloof dat ik daarmee nog de meeste punten had. Het lijkt me wel leuk, maar de spelregels die ik tot nu toe gevonden heb zijn gewoon te complex voor mij om te snappen.
Verdubbelingen gaan hard lopen als je er 3 of 4 hebt (aka 8 of 16x je punten aantal)
zie ook hier op pagina 10 voor de puntentelling.
tijd voor wat klusjes!
En voor wie het niet wisten je mag dus ook eerst met de onderkant beginnenBornhald schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Ben zelf ook al een tijdje naar Robison Crusoe aan het kijken, ben met name geïnteresseerd in de Nederlandse variant, maar zie dat deze op de meeste plekken is uitverkocht (volgens mij komt er een nieuwe editie)
[...]
@MADG0BLIN
leading kaart is alleen voor initiatief bepalen. Je mag daarna zelf bepalen van welke kaart je de bovenste of onderst actie speelt
[afbeelding]
Heel simpel je hebt 2 kaarten je bepaald eerst als je 2 kaarten aan het zoeken bent welk van de 2 je de init gaat gebruiken.
En dan als je aan de beurt bent mag je zelf kiezen met welk van de 2 kaarten je begint en of je met de onderkant/bovenkant van de ene kaart begint en dan de onderkant/bovenkant van de andere kaart.
Regel is dus wel als je bij je eerste kaart de onderkant hebt gebruikt moet je bij de andere kaart de bovenkant gebruiken.
Ook mag je er voor kiezen om de standaard 2move/2attack te gebruiken ook hier geld van de ene de onderkant de ander de bovenkant of vice versa.
Mag dus ook bv.. standaard 2 move zijn en van de andere kaart de special die aan de bovenkant van de kaart staat of andersom als je maar altijd van de ene kaart de boven/onderkant doet en van de andere kaart dan het andere gedeelte.
Waar je ook rekening mee moet houden is.
Stel de monsters hebben een init van 30 en op hun kaart staat +2 attack shield 1 en op hun monster stat kaart staat standaard geen shield .
en jou init is 20 jij bent dus eerst als jij dat monster aanvalt heeft hij nog geen shield 1
pas als er een ander player is die een hoger init heeft dan 30 dan heeft die last van het schield wat dat monster krijgt vanaf zijn init 30.
Geld dus ook voor retaliate en andere negative effects die je kan krijgen als je een monster aanvalt.
Dit is precies zoals wij het spelen (en zoals het dus ook volgens ons gespeeld moet wordenFreakGIB schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:17:
[...]
En voor wie het niet wisten je mag dus ook eerst met de onderkant beginnen
Heel simpel je hebt 2 kaarten je bepaald eerst als je 2 kaarten aan het zoeken bent welk van de 2 je de init gaat gebruiken.
En dan als je aan de beurt bent mag je zelf kiezen met welk van de 2 kaarten je begint en of je met de onderkant/bovenkant van de ene kaart begint en dan de onderkant/bovenkant van de andere kaart.
Regel is dus wel als je bij je eerste kaart de onderkant hebt gebruikt moet je bij de andere kaart de bovenkant gebruiken.
Ook mag je er voor kiezen om de standaard 2move/2attack te gebruiken ook hier geld van de ene de onderkant de ander de bovenkant of vice versa.
Mag dus ook bv.. standaard 2 move zijn en van de andere kaart de special die aan de bovenkant van de kaart staat of andersom als je maar altijd van de ene kaart de boven/onderkant doet en van de andere kaart dan het andere gedeelte.
Waar je ook rekening mee moet houden is.
Stel de monsters hebben een init van 30 en op hun kaart staat +2 attack shield 1 en op hun monster stat kaart staat standaard geen shield .
en jou init is 20 jij bent dus eerst als jij dat monster aanvalt heeft hij nog geen shield 1
pas als er een ander player is die een hoger init heeft dan 30 dan heeft die last van het schield wat dat monster krijgt vanaf zijn init 30.
Geld dus ook voor retaliate en andere negative effects die je kan krijgen als je een monster aanvalt.
voor meer "veel gemaakte fouten" vond ik het handig dit te lezen op reddit; https://www.reddit.com/r/...s_did_you_and_your_group/
40 punten is zoals ik aangaf niet heel vreemd. Maar grote kans dat je verkeerd geteld hebt, of niet goed weet welke stenen verstandig zijn om te sparen. We hebben gisteren ook een aantal scores van <40 gehad bij verschillende mensen.TERW_DAN schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
[...]
Het was voornamelijk dat ik 40 punten had aan het einde van het spel. En ik geloof dat ik daarmee nog de meeste punten had. Het lijkt me wel leuk, maar de spelregels die ik tot nu toe gevonden heb zijn gewoon te complex voor mij om te snappen.
Een "Spel" van Mahjong bestaat uit minstens 16 "potjes" (waarbij je de hele muur opspeelt en opnieuw opbouwt).
Aan het einde van elk potje moet je elkaar punten betalen waarmee je bepaalt wie er uiteindelijk wint. Je kan zelfs zonder 1 maal Mahjong te halen winnen door consistent dure handen te sparen.
Iedereen begint met 3000 punten en betaalt onderling punten uit. Aan het einde van een Spel van Mahjong zijn er dus nog steeds 12000 punten in het spel, alleen anders verdeeld over de vier spelers.
Ik heb nog nooit een volledig spel mahjong gespeeld, dat duurt best lang tenzij je heel snel speelt. Mijn ouders speelde wel geregeld met vrienden samen en hielden tussendoor de scores bij in Excel. Meestal speel ik een potje of 4-6 in een avondje.
[ Voor 21% gewijzigd door dragonhaertt op 16-03-2018 11:31 ]
We willen na een werkdag een potje kunnen spelen zonder te lang bezig te zijn met set-up of terug in het verhaal te komen dus liefst geen legacy-achtig systeem waar je veel bij moet onthouden tussen potjes in. Setting maakt niet veel uit maar liefst geen spel met veel Kickstarter exclusives of bergen aan mini's om de prijs een beetje schappelijk te houden. We dachten aan MoM 2nd print maar helaas is die app-driven, ook niet ons ding. Gezien het voor de groep is en niet een privé spel mag het ook nog eens niet teveel kosten.
Voorstellen?
Die ga ik binnenkort voor het eerst spelen met buren.MrVegeta schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:11:
Mice and Mystics!
Ik ben benieuwd, ga er vooral lekker neutraal in
imperial assault heeft inmiddels ook een app die de ai regelt.Vnze schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:57:
Met mijn groep zoeken we een lichtgewicht co-op dungeon crawler zonder game master (of hoe de "verteller" ook juist mag heten). Op het internet (redit, bgg) zijn natuurlijk 1000-en-1 voorstellen te vinden maar wat denken jullie?
We willen na een werkdag een potje kunnen spelen zonder te lang bezig te zijn met set-up of terug in het verhaal te komen dus liefst geen legacy-achtig systeem waar je veel bij moet onthouden tussen potjes in. Setting maakt niet veel uit maar liefst geen spel met veel Kickstarter exclusives of bergen aan mini's om de prijs een beetje schappelijk te houden. We dachten aan MoM 2nd print maar helaas is die app-driven, ook niet ons ding. Gezien het voor de groep is en niet een privé spel mag het ook nog eens niet teveel kosten.
Voorstellen?
Too Many Bones?Vnze schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:57:
Met mijn groep zoeken we een lichtgewicht co-op dungeon crawler zonder game master (of hoe de "verteller" ook juist mag heten). Op het internet (redit, bgg) zijn natuurlijk 1000-en-1 voorstellen te vinden maar wat denken jullie?
Voorstellen?
Als je eenmaal weet hoe het speeld leg je het in 5-10 min op tafel is 1-4 spelers en 1 is ook gewoon 1 character.
Geen Mini's
Niet echt een verhaal je kiest een Tyrant en die bepaald een beetje hoe lang het duurt dan ga je met 1-4 man spelen en wat je elke keer doet is van dag naar dag opnieuw battelen tegen Baddie's en uiteindelijk tegen de tyrant
De makelijkste Tyrant moet je in uiterlijk 8 dagen verslaan maar het mag al in 6 dagen elke dag trek je een encounter kaart en daarop staat aan de achterkant een klein verhaaltje om een beetje een sfeer te geven
de andere kant krijg je over het algemeen 2 keuzes waarbij dan ook rewards horen over het algemeen kies je voor extra training punten zodat iedereen zijn character stats kan verhogen of special abilitys kan unlocken.
Dan ga je battelen en als je wint of verliest ga je naar de volgende dag todat je uiteindelijk tegen de Tyrant moet en als je die verslaat heb je gewonnen.
Elke dag word het wel zwaarder word bepaald door welke dag x aantal spelers = hoeveel baddie's
En je hebt 3 levels 1 5 en 20 stel je speelt met 2 spelers op dag 2 zou het dan 2x2 is 4 dus 4 level 1 baddies en op dag 3 is het dan 3 x 2 is 6 is 1 level 5 en 1 level 1 baddie.
Speeltijd tussen de 1.5 a 3 uur hangt van de Tyrant af.
Ben je heel snel kan het soms zelf in een uur.
Elke character speelt heel anders dan de ander in de Core box zitten standaard 4 characters je kan er nog 4 bijkopen.
En binnenkort komt er ook een uitbreiding Too Many Bones Undertow met nog 2 extra spelers en een 3de losse speler.
Base Game kost 124 Dollar is niet heel goedkoop maar als je eenmaal de kwalitijd hebt gezien is het zeker wel waard je zou het spel onder water kunnen spelen zonder dat het stuk gaat
Character maps zijn van Neoprene battle map ook en alle kaartjes en reference cheets zijn van PVC
Alleen de handleiding is van papier.
Verder zijn alle character op het board gemaakt van ronde chips net als in een casino met daarop de afdrukken van de characters en baddie's ook heb je een hele stapel health chips.
Ziet er alemaal erg goed uit.
Verder vind ik de replayability erg hoog.
Er zitten standaard in de Game 6 Tyrants en bij elke Tyrant horen er verschillende baddie's
Dat + dat je elke character op verschillende manieren kan spelen/ levelen maakt het erg leuk.
Woon je in de buurt van Gouda wil ik het best wel eens demonstreren:)
Precies waar ze dus niet op zitten te wachtenLt. Marx schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:00:
[...]
imperial assault heeft inmiddels ook een app die de ai regelt.
Sword & Sorcery?
Ik denk dat setup tijd bij Dungeon Crawlers altijd wel een beetje een ding blijft (veel tokens, veel tiles die je moet zoeken).
[ Voor 11% gewijzigd door Asphyxion op 16-03-2018 20:51 ]
Not yet, vanavond 2de pot op het programma staan. Met een oneven aantal zou ik niet te vroeg op "kop" komen dat kan je een alliantie kosten in 2de of laatste seizoen.Bornhald schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:57:
iemand nog specifiek hints/tips voor rising sun, behalve alliances?
Daarnaast hebben we vorige pot niet getraind eerste 2 seizoenen. Daar wil ik deze pot ook wat slimmer mee omgaan. Anyway update na vanavond
Ik ga vanavond de eerste pot spelen, zal jou tip in ieder geval mee nemen. BedanktMvdbeld schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:10:
[...]
Not yet, vanavond 2de pot op het programma staan. Met een oneven aantal zou ik niet te vroeg op "kop" komen dat kan je een alliantie kosten in 2de of laatste seizoen.
Daarnaast hebben we vorige pot niet getraind eerste 2 seizoenen. Daar wil ik deze pot ook wat slimmer mee omgaan. Anyway update na vanavond
edit:
erg leuk spel, alleen had weinig succes, als laatste geëindigd in een 5 speler game
[ Voor 8% gewijzigd door Bornhald op 19-03-2018 08:16 ]
Het is constant kijken of je tegenstanders wel of niet voor dezelfde grondstoffen gaan, ze zijn immers "schaars". Spel speelt vlot en iedereen leek het leuk te vinden.
Komende week op programma: Rise to Nobility. De andere telg in de familie van Final Frontier Games.
Craft beer specialist
Elke nieuwe Encounter kaart heeft wel een klein verhaaltje wat wel wat sfeer geeft maar maar naar een X aantal play trues lezen wij die niet meer voor ons is het leukste gedeelte de Strategie van het plaatsen van je characters op het board en uitvogelen hoe de baddies te verslaan.Vnze schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:19:
Bedankt voor de suggestie allenik heb een paar voorstellen op mijn persoonlijke shortlist gezet, de games met apps gaan het helaas niet worden voor onze groep. Too many bones stond al op mijn persoonlijke shortlist maar ga ik volgend weekend eens voorstellen aan de groep. Zeer leuk concept zeker, het 'verkennen' aspect zit er niet echt in geloof ik maar dat is voor de meesten bij ons (mijzelf inbegrepen) toch geen eis.
En hoe ga ik mijn Character levelen tegen deze Boss want elke Boss heeft toch ook weer een andere aanpak.
Kwa Co-Op vind ik dit echt een Top spel en als je er eenmaal goed in zit heb je het heel snel op tafel.
In de Uitbreiding die ergens in Juni/Juli komt zit er wel een soort van Campaign / kan je lost kopen 40 days of dealor als ik het goed heb maar hoe dat precies werkt is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik begon voorzichtig aan het spel met twee tickets die mekaar gedeeltelijk overlapten. Mijn vrouw had meer ambitie: zij ging al snel tickets bij rapen en had al snel enkele korte routes af waardoor het al snel duidelijk was wie de globetrotter-bonus ging krijgen. De winst bleek echter uiteindelijk voor onze derde medespeler te zijn: die had in plaats van extra tickets te nemen gespaard voor de route Lieksa - Murmansk. De stapel punten die dat opleverde bleek net niet overbrugbaar voor mijn vrouw. Het verschil was uiteindelijk zeven punten, ik kwam daar nog een punt of vijf achter.
Daarna was het tijd voor een spelletje Lotus. Die had ik in de Benelux MT gekregen. Alleszins een fijne afsluiter: redelijk licht, maar je moet toch je hoofd erbij houden om wat punten te kunnen scoren.
Gisteren dan nog een potje Off the Rails gespeeld met twee. Best leuk, maar je moet eigenlijk met drie of vier zijn om het echt tot zijn recht te laten komen.
Welke Clan speelde je? Ik kreeg in mijn 2de pot Turtle toebedeeld (helaas had ik het KS-plastic nog niet uit de doos gehaald, die strongholds zijn pas imposant).Bornhald schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:51:
[...]
Ik ga vanavond de eerste pot spelen, zal jou tip in ieder geval mee nemen. Bedankt
edit:
erg leuk spel, alleen had weinig succes, als laatste geëindigd in een 5 speler game
Ging redelijk voorspoedig weer deze pot, seizoen 1&2 een sterke alliance, helaas wederom S3 geen alliance meerdere mensen betaalde 1 speler zelfs om niet met mij een alliance aan te gaan.
Uiteindelijk doordat ik zelf laatste combat gierig speelde net 1 punt onder Bonsai (mijn partner van S2) geëindigd. Laatste combat stond ik met 3 force tegenover 7 force 2 bushi & de River dragon. Ik had 6 coins en 9 ronin vs 6 coins en geen ronin (Koi). Alleen stond Koi hoger qua Honor en had ik de province token ook niet nodig (van 5 naar 6 levert geen punten op), Koi daarentegen had wel deze province nodig dus verwachte eigenlijk alle munten op Ronin (guaranteed victory voor rood).
Dus had zelf 2 op hostage (mogelijk nog punten stelen) en 4 op imperial poets, Koi deed een bold move en zette 2 op Seppuku en 4 op Hostage (met 1 coin op ronin had ik hem gepakt!!!). Echter nu liep de combat compleet anders, Seppuku werd genegeerd door Koi. Hostage voerde hij wel uit en kon zelfs mijn 2 bushi vanwege een season card hostage nemen (en dus 2 punten stelen, die ik op het eind te kort kwam). Vervolgens won Koi ook nog de combat en kreeg ik niks voor imperial poets immers geen slachtoffers alleen hostages...
Koi was trouwens S3 allied met Bonsai die een gigantisch leger had maar met de laatste mandate een betray uitvoerde waar ze marshall hadden afgesproken, hierdoor stond geel zijn volledige clan + 3/4 monsters praktisch in 1 province (Anders had geel zelfs 7 war province tokens bemachtigd waarschijnlijk).
Wat mooie twists dus en iedereen was wederom enthousiast!
Ik speelde Bonsai, maar kreeg mn leger niet goed van de grond, mede door onwennigheid.Mvdbeld schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:42:
[...]
Welke Clan speelde je? Ik kreeg in mijn 2de pot Turtle toebedeeld (helaas had ik het KS-plastic nog niet uit de doos gehaald, die strongholds zijn pas imposant).
Ging redelijk voorspoedig weer deze pot, seizoen 1&2 een sterke alliance, helaas wederom S3 geen alliance meerdere mensen betaalde 1 speler zelfs om niet met mij een alliance aan te gaan.![]()
Uiteindelijk doordat ik zelf laatste combat gierig speelde net 1 punt onder Bonsai (mijn partner van S2) geëindigd. Laatste combat stond ik met 3 force tegenover 7 force 2 bushi & de River dragon. Ik had 6 coins en 9 ronin vs 6 coins en geen ronin (Koi). Alleen stond Koi hoger qua Honor en had ik de province token ook niet nodig (van 5 naar 6 levert geen punten op), Koi daarentegen had wel deze province nodig dus verwachte eigenlijk alle munten op Ronin (guaranteed victory voor rood).
Dus had zelf 2 op hostage (mogelijk nog punten stelen) en 4 op imperial poets, Koi deed een bold move en zette 2 op Seppuku en 4 op Hostage (met 1 coin op ronin had ik hem gepakt!!!). Echter nu liep de combat compleet anders, Seppuku werd genegeerd door Koi. Hostage voerde hij wel uit en kon zelfs mijn 2 bushi vanwege een season card hostage nemen (en dus 2 punten stelen, die ik op het eind te kort kwam). Vervolgens won Koi ook nog de combat en kreeg ik niks voor imperial poets immers geen slachtoffers alleen hostages...![]()
Koi was trouwens allied met Bonsai die een gigantisch leger had maar met de laatste mandate een betray uitvoerde waar ze marshall hadden afgesproken, hierdoor stond geel zijn volledige clan + 3/4 monsters praktisch in 1 province.![]()
Wat mooie twists dus en iedereen was wederom enthousiast!
Ronde 1 verpest, omdat ik het spel nog niet helemaal snapte, ronde 2 wel 2 bushi goed neergezet waardoor ik de meeste honor had en daarna een free move. Wat wel in mijn voordeel werkte, maar mocht niet meer baten
wel nog de river dragon in een gebied welke ik wilde hebben verdreven naar een andere provisie met de earth dragon, waarmee ik vriend en vijand verraste.
Maar genoeg geleerd om volgende keer iets beter te spelen, wel voorkeur om weer met de Bonsai clan te spelen, heeft volgens mij wel potentie.
Deel van het spel waren bij ons 2 vaste allianties en een 5e speler welke constant alleen speelde. Dit moet volgende keer ook anders gaan. Hoewel bij onze groep merk je heel erg dat wanneer je in spel 1 iemand verraad, je er eigenlijk vanuit kan gaan dat in spel 2 jij verraden word door alle andere.. maar eens zien of dit doorbroken kan worden.
Al met al erg leuk spel, met veel potentie, ik vraag me wel af of we alles goed hebben gespeeld. Zo was er nog wat verwarring op verschillende kaarten met betrekking tot het begin van war (staat op een paar kaarten anders verwoord) en het starten van een battle. Waardoor een speler het idee had dat hij de ability aan het begin van de battle kon/mocht doen, terwijl er aan het begin van de war stond, wat nog al verschil maakte.
edit:
wat ik wel erg jammer vind, zijn alle kickstarter exclusives in (na wat onderzoek) de meeste CMON games, daardoor voelt voor mij de retail versie toch "minder" ook omdat je hier vaak hetzelfde of meer voor betaald.
[ Voor 3% gewijzigd door Bornhald op 19-03-2018 10:08 ]
De D&D bordspellen vind ik zelf wel vermakelijk, en dan met name Castle Ravenloft, Legend of Drizzt en Tomb of Anihilation. Castle Ravenloft is waarschijnlijk wel voor een leuk prijsje tweedehands te vinden.Vnze schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:19:
Bedankt voor de suggestie allenik heb een paar voorstellen op mijn persoonlijke shortlist gezet, de games met apps gaan het helaas niet worden voor onze groep. Too many bones stond al op mijn persoonlijke shortlist maar ga ik volgend weekend eens voorstellen aan de groep. Zeer leuk concept zeker, het 'verkennen' aspect zit er niet echt in geloof ik maar dat is voor de meesten bij ons (mijzelf inbegrepen) toch geen eis.
Dus als iemand (tegen betaling) voor mij een insert wil maken voor mijn Rising Sun spel, stuur me gerust een PM, dan komen we er vast wel uit. Het liefst iemand in de regio van Utrecht, dat maakt afspreken en afstemmen een stuk makkelijker.
- Mysterium. De speluitleg duurde wat lang, maar kwam wellicht doordat het nogal rommelig werd voorgelezen. Spel was leuk, maar waarschijnlijk hebben we toch iets fout gedaan. We gaan het nog eens rustig opnieuw proberen.
- Codenames: erg leuk! Simpel van opzet en regels, maar zeer vermakelijk en nog best lastig soms.
- Magic Maze: leuk en uitermate frustrerend spel (op goede manier). Misschien maakten de gin-tonics het er ook niet makkelijker op.
- EXIT - Secret Lab: Leuk, maar niet echt geschikt voor zes personen, omdat niet iedereen de puzzels e.d. goed kan bekijken. Dus uiteindelijk zijn 2 of 3 personen écht aan het puzzelen en zit de rest z'n nek te verrekken om ook proberen mee te doen. Mijn vriendin en ik kregen vrij weinig mee, dus we gaan 'm toch een keer over doen met z'n tweeën.
We kijken alweer uit naar onze volgende spellenavond. Dan zijn we met 4 of 5 personen. Wellicht gaan we dan ook de groep splitsen om te beginnen met Gloomhaven of Pandemic Legacy.
--------------
Iets anders: ik heb momenteel drie Kickstarters in het vizier, maar ik twijfel om in te stappen. Wie heeft zich al verdiept in Auztralia, Mystea en Chronicles of Crime? Welke zouden jullie nemen of juist niet?
EDIT: CoC ondertussen gebackt. Lijkt me toch wel erg gaaf spel.
Om hier even op door te gaan:B00st3r schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:08:
Ik ben op zoek naar iemand die het leuk vindt om inserts te maken voor spellen (en het ook goed kan). Ik heb een voorbeeld gevonden van een Rising Sun insert die je kan maken met foamboard. Ik durf het zelf niet aan om deze te gaan maken omdat ik totaal niet handig ben en het ook niet leuk vind om te doen.
Dus als iemand (tegen betaling) voor mij een insert wil maken voor mijn Rising Sun spel, stuur me gerust een PM, dan komen we er vast wel uit. Het liefst iemand in de regio van Utrecht, dat maakt afspreken en afstemmen een stuk makkelijker.
https://www.kickstarter.c...ory_popular&ref=discovery
Chronicles of Crime heb ik gebacked. Lijkt me gewoon een super leuk spel. Zaken oplossen door clues te verzamelen en zonder tijd te verspillen. En met de app codes scannen zodat je alles via je telefoon kan zien, super leuk.Cass Casey schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:16:
Iets anders: ik heb momenteel drie Kickstarters in het vizier, maar ik twijfel om in te stappen. Wie heeft zich al verdiept in Auztralia, Mystea en Chronicles of Crime? Welke zouden jullie nemen of juist niet?
De andere 2 heb ik bekeken en zijn niet mijn ding.
Die van Rising Sun is uitverkocht...Swaxie schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Om hier even op door te gaan:
[ Voor 49% gewijzigd door B00st3r op 19-03-2018 13:14 ]
Leuk, maar belachelijk duur. Het eerste wat ik deed na het zien van de prijs was zoeken of je bijvoorbeeld 3 voor $35 ofzo kreeg, maar niet dus. $85 voor een Gloomhaven inlay! Dat is bijna even duur als het spel zelf, terwijl meer dan genoeg 3d-print models gratis te vinden zijn op internet.Swaxie schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Om hier even op door te gaan:
Goedkoop is duurkoop. Als jij wilt hannessen met 'gratis' 3d models moet je dat vooral doen, maar de kans is groot dat je dan op iets uitkomt wat net niet helemaal werkt, of uit elkaar valt. Hierdoor verspil je de materialen die nodig zijn om het te printen (wat dus geld kost). Als je dit een paar keer doet zit je voor je het weet op die 85 dollar.Tweekzor schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:13:
[...]
Leuk, maar belachelijk duur. Het eerste wat ik deed na het zien van de prijs was zoeken of je bijvoorbeeld 3 voor $35 ofzo kreeg, maar niet dus. $85 voor een Gloomhaven inlay! Dat is bijna even duur als het spel zelf, terwijl meer dan genoeg 3d-print models gratis te vinden zijn op internet.
Ik vind het een goeie prijs, vooral omdat het een spel is dat enorm veel uren in de campaign heeft zitten. Als je de prijs van de inlay optelt bij de prijs van het spel en dat deelt door het aantal uren dat je er plezier aan hebt, kom je erg laag uit.
Duurde wat lang omdat we er in moesten komen, maar het spel is wel echt leuk.
Dat ben ik vaak met je eens, maar als je een model van een forum afhaalt wat al tientallen/honderden keren is geprint en meerdere updates heeft gehad na verschillende feedback dan zit je al snel met een primal model wat in een keer gewoon goed is.B00st3r schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:19:
[...]
Goedkoop is duurkoop. Als jij wilt hannessen met 'gratis' 3d models moet je dat vooral doen, maar de kans is groot dat je dan op iets uitkomt wat net niet helemaal werkt, of uit elkaar valt. Hierdoor verspil je de materialen die nodig zijn om het te printen (wat dus geld kost). Als je dit een paar keer doet zit je voor je het weet op die 85 dollar.
Ik vind het een goeie prijs, vooral omdat het een spel is dat enorm veel uren in de campaign heeft zitten. Als je de prijs van de inlay optelt bij de prijs van het spel en dat deelt door het aantal uren dat je er plezier aan hebt, kom je erg laag uit.
Voornamelijk vanwege kosten, en omdat ik het leuk vindt om te knutselen, maak ik mijn eigen inserts.
Qua materiaal kosten was ik voor Gloomhaven en Rising Sun zo'n €3 per stuk kwijt voor het foamboard. Dan is het slechts nog enkele uren tijd erin steken
Voor beide was ik wel zo'n 4-5 uur kwijt, maar aangezien ik er lol in had was dat niet echt een groot probleem.
Ik zal ze alleen niet zo snel voor iemand anders maken, voor de tijd die het kost vind ik het ook zonde om er dan €20 oid voor te vragen.
Die van Rising Sun is nu in ieder geval helemaal klaar, alles past mooi in twee dozen (inclusief de overbodige kartonnen tokens, vind het zonde om die weg te gooien). Kan vanavond wellicht even een foto posten mochten mensen geïnteresseerd zijn.