Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01 09:22
Gisteren nog eens outlive gespeeld en redelijk hard gewonnen (51-36-30). Sommige kamers zijn echt wel sterker dan de andere. Zo had ik de +2 food bij hunting, immune to events en -1 radioactiviteit. In combinatie met item waarmee je dan je prey mag kiezen uit het hoopje en unlimited movement ging het foodsgewijs heel hard. Spel geeïndigd met een volledige bunker (behalve airlock). De equipments zouden eigenlijk iets meer moeten opbrengen qua balans vind ik persoonlijk. Maar het is wel een leuk spel.
Daarna Century Spice Road gespeeld. Volgens een aantal is het een splendor remake. Ik snap ergens wel vanwaar ze het halen, maar het zijn toch twee aparte spellen die perfect naast elkaar passen. Ik vind hem wel leuk en hij mag zeker nog een paar keer op tafel komen.
De avond afgesloten met Bloodborne. Ik vond hem leuker dan vorige keer. De eindbaas was ook iets beter deze keer waardoor je iets meer taktiek in het spel kon brengen. Hier gewonnen met 3 puntjes verschil. ^^

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Gisteren Viticulture EE op tafel gehad. Wat een topper is dat toch. Staat met gemak in de top 3 beste spellen in mijn verzameling.

Ik heb nog nooit met de Tuscany expansion gespeeld. Is die de moeite waard, of maakt die het spel juist onnodig complex?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zehvzm.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Coltaine op 07-07-2017 10:22 ]

Keep supporting the pyramid roach boy

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Lointje schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:49:
Gisteren nog eens outlive gespeeld en redelijk hard gewonnen (51-36-30). Sommige kamers zijn echt wel sterker dan de andere. Zo had ik de +2 food bij hunting, immune to events en -1 radioactiviteit. In combinatie met item waarmee je dan je prey mag kiezen uit het hoopje en unlimited movement ging het foodsgewijs heel hard. Spel geeïndigd met een volledige bunker (behalve airlock). De equipments zouden eigenlijk iets meer moeten opbrengen qua balans vind ik persoonlijk. Maar het is wel een leuk spel.
Daarna Century Spice Road gespeeld. Volgens een aantal is het een splendor remake. Ik snap ergens wel vanwaar ze het halen, maar het zijn toch twee aparte spellen die perfect naast elkaar passen. Ik vind hem wel leuk en hij mag zeker nog een paar keer op tafel komen.
De avond afgesloten met Bloodborne. Ik vond hem leuker dan vorige keer. De eindbaas was ook iets beter deze keer waardoor je iets meer taktiek in het spel kon brengen. Hier gewonnen met 3 puntjes verschil. ^^
Ik ben eraan aan het denken om Outlive maar meteen in de verkoop te doen. Nu ik alles nog eens lees en bekijk lijkt het me geen game voor mij. Het eindproduct vind ik ook minder mooi dan de visuals die ik vooraf zag.

Ik vind de regels nogal vaag en het lijkt een behoorlijk traag spel.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Vanavond Arkham Horror TCG spelen, ik ben benieuwd! Daarnaast sluit ik niet uit dat er morgen ook spelletjes gespeeld worden O-)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Lointje
Phusebox schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Ik ben eraan aan het denken om Outlive maar meteen in de verkoop te doen. Nu ik alles nog eens lees en bekijk lijkt het me geen game voor mij. Het eindproduct vind ik ook minder mooi dan de visuals die ik vooraf zag.

Ik vind de regels nogal vaag en het lijkt een behoorlijk traag spel.
Ik denk dat hij voor jou te licht is eigenlijk en iets te veel "luck of the draw" met de kamers en equipment. Het speelt niet traag vind ik, eens de mensen weten hoe het werkt ga je echt wel snel door die 6 rondes heen. Ook is het helemaal geen moeilijk spel qua regels. Het is zo'n spel waar de uitleg het allemaal ingewikkeld doet klinken, maar na een ronde is het zo klaar als een klontje. Ik vind het een goed spel, alleen jammer dat je die 6 random kamers krijgt in het begin en er daar 4 van kiest. Dat is net iets te luck-based voor mij omdat je daar het spel al praktisch kan verliezen. Ik wil hem wel nog spelen.
Afgaande op jouw vroegere posts is hij waarschijnlijk niet zwaar en tactisch genoeg. Maar echt weten doe je dat alleen door hem eens te spelen natuurlijk :)

@Coltaine Inderdaad een heel goed gestroomlijnd spel. Ook één van mijn favorieten. Over de tuscany uitbreiding kan ik echter niets toevoegen, zelf nog niet gedaan.

• Phusebox
  • Laatst online: 00:03
Lointje schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat hij voor jou te licht is eigenlijk en iets te veel "luck of the draw" met de kamers en equipment. Het speelt niet traag vind ik, eens de mensen weten hoe het werkt ga je echt wel snel door die 6 rondes heen. Ook is het helemaal geen moeilijk spel qua regels. Het is zo'n spel waar de uitleg het allemaal ingewikkeld doet klinken, maar na een ronde is het zo klaar als een klontje. Ik vind het een goed spel, alleen jammer dat je die 6 random kamers krijgt in het begin en er daar 4 van kiest. Dat is net iets te luck-based voor mij omdat je daar het spel al praktisch kan verliezen. Ik wil hem wel nog spelen.
Afgaande op jouw vroegere posts is hij waarschijnlijk niet zwaar en tactisch genoeg. Maar echt weten doe je dat alleen door hem eens te spelen natuurlijk :)

@Coltaine Inderdaad een heel goed gestroomlijnd spel. Ook één van mijn favorieten. Over de tuscany uitbreiding kan ik echter niets toevoegen, zelf nog niet gedaan.
Was eerst voornemens hem op tafel te gooien vanavond, maar helaas is onze bordspelavond wederom gecanceld.

Is er geen oplossing voor die kamers? Draften ofzo?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39
Coltaine schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:17:
Gisteren Viticulture EE op tafel gehad. Wat een topper is dat toch. Staat met gemak in de top 3 beste spellen in mijn verzameling.

Ik heb nog nooit met de Tuscany expansion gespeeld. Is die de moeite waard, of maakt die het spel juist onnodig complex?
Nee, het maakt hem juist leuker vind ik zelf. Als ik met mensen speel die Viticulture kennen voeg ik hem altijd toe. Ik heb overigens ook de Essential Edition van beide. De originele Tuscany zitten nog een aantal extra modules zijn die niet altijd even leuk zijn naar mijn mening.

Afgelopen tijd veel Terraforming Mars gespeeld. Erg leuk speel met elke keer weer een andere uitkomst qua hoe het bord eruit ziet, welke strategie je hebt kunnen gebruiken.

Ook van de week Xia: Legens of a Drift System binnen gekregen met de uibreiding Embers of a Forsaken Star. Ik hoop deze zondag voor het eerst te kunnen spelen. Nog niet eerder tijd gehad. Hier ben ik heel erg benieuwd naar! Hier toevallig mensen die hem eerder gespeeld hebben?

• Lointje
Phusebox schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Was eerst voornemens hem op tafel te gooien vanavond, maar helaas is onze bordspelavond wederom gecanceld.

Is er geen oplossing voor die kamers? Draften ofzo?
Ja, elke kamer zit er 2 keer in, dus je kan wel bv in volgorde elk 1 kiezen, dan omgekeerde volgorde elk een 2e tot je allemaal 4 kamers hebt. Ik denk dat ik dat volgende keer ga voorstellen. Nu hadden de twee andere het nog niet gespeeld.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-01 11:26
Zijn er hier mensen die Terraforming Mars gespeult hebben, en wat vind je er van?

Ik heb het laatst een poging gegeven voor een uurtje ofzo om te kijken of ik het ging begrijpen maar ik snap er nog verrot weinig van. :P

• MADG0BLIN
Noxious schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:03:
Zijn er hier mensen die Terraforming Mars gespeult hebben, en wat vind je er van?

Ik heb het laatst een poging gegeven voor een uurtje ofzo om te kijken of ik het ging begrijpen maar ik snap er nog verrot weinig van. :P
Precies 19 keer sinds afgelopen week. :P
Zoals je kan zien aan het aantal speel ik hem graag. ;)

Wat snap je er niet precies aan? Ik zal een poging doen om het verkort uit te leggen.

Het speelbord bevat 4 belangrijke dingen. De kaart van mars, een temparatuur meter, zuurstof meter en een veld voor de oceanen. Het spel is afgelopen als de temparatuur, zuurstof op max staan en de oceanen allemaal op het bord liggen.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Door kaarten te spelen en acties te kiezen die beschikbaar zijn op het bord.
Aan het begin krijgt iedereen 2 corporations waar je uit kan kiezen. Deze zijn uniek en bevatten unieke eigenschappen en bepalen de hoeveelheid startgeld. Ook krijg je voor de eerste ronde 10 kaarten. Voor de eerste ronde begint kies je een corporation, deze houdt je voor de rest van het spel. Van de 10 kaarten die je krijgt selecteer je degene die je wilt houden. Hiervoor betaal je per stuk 3 geld.

Als dat gebeurt is heb je in je beurt 2 acties, te starten met de startspeler. In die 2 acties kan je een kaart spelen, acties die beschikbaar zijn op het bord kiezen of de temparatuur verhogen of een plant plaatsen op mars om de zuurstof te verhogen. Iedereen blijft 1 of 2 acties doen totdat iedereen gepassed is.

Dan krijgt iedereen 4 nieuwe kaarten (of je draft), betaald 3 geld per stuk om die te houden en dan gaat het weer verder met de rondes. Dit gaat net zo lang door totdat aan die drie parameters, zuurstof, temparatuur en oceanen, is voldaan. Degene met de meeste punten wint.

De kaarten bevatten eigenlijk 3 verschillende soorten. Actie kaarten, welke extra acties bevatten of ervoor zorgen dat dingen goedkoper worden of waar je bijvoorbeeld punten mee scoort.
Bouw kaarten, waarmee je je economie op gang helpt.
En kaarten welke er voor zorgen dat je anderen kan dwarszitten.

Hopelijk is het zo iets duidelijker. :Y)

• Noxious
Hey @MADG0BLIN Thanks :D

Wij hebben 'm voor een uurtje getest in Tabletop Simulator: https://steamcommunity.co...filedetails/?id=805336412

En willen 'm binnenkort gaan spelen/streamen met vrienden (waarschijnlijk morgenavond - moeten even kijken of we genoeg mensen vinden ;) heb je ttsim? :P).

Wat betreft de starter corporations - als ik het goed begrijp krijgen die 'gratis' 10 kaarten bij de startronde, maar hebben verder geen voordelen (behalve redelijk veel geld) - klopt dat?

En als ik een bouwkaart oid gebruik om iets neer te leggen, krijgt dit altijd een plaatsje op de map? Of alleen bij mij lokaal.

Moet ik gespeelde kaarten bewaren, of kunnen die de aflegstapel in?

Sommige kaarten hebben een actie (bijv. 3 euh microben geloof ik kun je omzetten in hm, 1 energy? of warmte? weet niet meer - maargoed), kun je die eindeloos blijven gebruiken iedere turn als je dat zou willen?

En hoe zit het met de generations / turns? Je blokje gaat per turn eentje omhoog (right?) waardoor je er startgeld bij krijgt over tijd, maar waneer ga je naar de volgende generation? Als iedereen geweest is? :P

Oh en als je iets bouwt, is dat altijd diezelfde turn af? Of heb je projecten die meerdere turns duren? :D

Ik ga vast nog meer vragen hebben, maar alvast heel erg bedankt - en je uitleg helpt enorm al! ;) :Y

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
Coltaine schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:17:

In de Essentials Edition zitten al een aantal van de uitbreidingen uit Tuscany. De noodzaak voor Tuscany vind ik een stuk kleiner dan wanneer je de "standaard" uitgave van Viticulture hebt.

Strava

• MADG0BLIN
Noxious schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:41:
Hey @MADG0BLIN Thanks :D

Wij hebben 'm voor een uurtje getest in Tabletop Simulator: https://steamcommunity.co...filedetails/?id=805336412

En willen 'm binnenkort gaan spelen/streamen met vrienden (waarschijnlijk morgenavond - moeten even kijken of we genoeg mensen vinden ;) heb je ttsim? :P).
Nee, heb ik niet, maar wel al vaker aan gedacht om aan te schaffen. Wie weet. ;)
Wat betreft de starter corporations - als ik het goed begrijp krijgen die 'gratis' 10 kaarten bij de startronde, maar hebben verder geen voordelen (behalve redelijk veel geld) - klopt dat?
De starter corporations hebben verschillende eigenschappen. Zo is er een die zegt dat je met 2 plantproductie en 2 planten start en dat elke plant maar 7 kost ipv 8. Zo is er eentje die zegt dat elke keer dat je een jupiter label speelt je geld productie omhoog gaat. Daarnaast beginnen ze allemaal met een verschillende hoeveelheid geld. De 10 kaarten krijg je in je hand, je moet ze echter nog steeds kopen om te gebruiken. Dit kost 3 per kaart. Degenen die je niet koopt gaan naar een aflegstapel.
En als ik een bouwkaart oid gebruik om iets neer te leggen, krijgt dit altijd een plaatsje op de map? Of alleen bij mij lokaal.
Ligt eraan wat het is. Planten, steden, speciale tegels en oceanen komen op het bord. Kaarten alleen bij jou lokaal.
Moet ik gespeelde kaarten bewaren, of kunnen die de aflegstapel in?
Gespeelde kaarten bewaar je. Groene en blauwe kaarten met de informatie kant naar boven. Rode kaarten omgekeerd. Op de groene en blauwe kaarten staan weer symbolen die later van pas komen.
Sommige kaarten hebben een actie (bijv. 3 euh microben geloof ik kun je omzetten in hm, 1 energy? of warmte? weet niet meer - maargoed), kun je die eindeloos blijven gebruiken iedere turn als je dat zou willen?
1 keer per ronde. Je legt er een blokje van je kleur op om te laten zien dat die gebruikt is.
En hoe zit het met de generations / turns? Je blokje gaat per turn eentje omhoog (right?) waardoor je er startgeld bij krijgt over tijd, maar waneer ga je naar de volgende generation? Als iedereen geweest is? :P
Een generation is eigenlijk een ronde. Per generation is iedereen meerdere keren aan de beurt totdat niemand meer een actie wil of kan doen. Per beurt in die generation mag je 1 of 2 acties uitvoeren. Als je geen actie kan of wil doen ben jij klaar voor die generation.

Je start met 20 Terraform rating. Dat is ook een gedeelte van je inkomsten elke generation.
Oh en als je iets bouwt, is dat altijd diezelfde turn af? Of heb je projecten die meerdere turns duren? :D
Als je iets bouwt is het direct af en kun je het direct gebruiken.
Ik ga vast nog meer vragen hebben, maar alvast heel erg bedankt - en je uitleg helpt enorm al! ;) :Y
Mocht je nog meer vragen hebben, geen probleem. :)

• Noxious
MADG0BLIN schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:51:
[...]
Nee, heb ik niet, maar wel al vaker aan gedacht om aan te schaffen. Wie weet. ;)
Het geld waard hoor ;) mits je mensen hebt om het mee te spelen (er is btw een topic hier, en we hebben een facebook en whatsapp groep ;-))
De workshop is geweldig - we spelen bijv. veel Zombicide ermee.
De starter corporations hebben verschillende eigenschappen. Zo is er een die zegt dat je met 2 plantproductie en 2 planten start en dat elke plant maar 7 kost ipv 8. Zo is er eentje die zegt dat elke keer dat je een jupiter label speelt je geld productie omhoog gaat. Daarnaast beginnen ze allemaal met een verschillende hoeveelheid geld. De 10 kaarten krijg je in je hand, je moet ze echter nog steeds kopen om te gebruiken. Dit kost 3 per kaart. Degenen die je niet koopt gaan naar een aflegstapel.
Oh ja, ik bedoelde deze, beginner corporations :P maar duidelijk :Y :
Afbeeldingslocatie: https://opinionatedgamers.files.wordpress.com/2016/09/components.jpeg?w=483&h=359
Ligt eraan wat het is. Planten, steden, speciale tegels en oceanen komen op het bord. Kaarten alleen bij jou lokaal.
[...]
Gespeelde kaarten bewaar je. Groene en blauwe kaarten met de informatie kant naar boven. Rode kaarten omgekeerd. Op de groene en blauwe kaarten staan weer symbolen die later van pas komen.
Duidelijk :D
1 keer per ronde. Je legt er een blokje van je kleur op om te laten zien dat die gebruikt is.
Ah, kost dat ook een actie dan? :$ of dat niet :)
Een generation is eigenlijk een ronde. Per generation is iedereen meerdere keren aan de beurt totdat niemand meer een actie wil of kan doen. Per beurt in die generation mag je 1 of 2 acties uitvoeren. Als je geen actie kan of wil doen ben jij klaar voor die generation.

Je start met 20 Terraform rating. Dat is ook een gedeelte van je inkomsten elke generation.

Als je iets bouwt is het direct af en kun je het direct gebruiken.

Mocht je nog meer vragen hebben, geen probleem. :)
Duidelijk allemaal :Y Thanks :D O+
denyos schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:49:
[...]

In de Essentials Edition zitten al een aantal van de uitbreidingen uit Tuscany. De noodzaak voor Tuscany vind ik een stuk kleiner dan wanneer je de "standaard" uitgave van Viticulture hebt.
Oh dat spel twijfelde ik nog over!

Die is er ook voor ttsim en de expansions zitten in de workshop: http://store.steampowered...p_Simulator__Viticulture/

Misschien ook eens aanschaffen...

• MADG0BLIN
Ik zou niet met de beginner corporations spelen. Gewoon direct de uitgebreidere, maakt het een stuk leuker.
Om een actie op een gespeelde kaart te gebruiken ben je inderdaad ook 1 van je 2 acties kwijt.

• Noxious
MADG0BLIN schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:00:
Ik zou niet met de beginner corporations spelen. Gewoon direct de uitgebreidere, maakt het een stuk leuker.
Om een actie op een gespeelde kaart te gebruiken ben je inderdaad ook 1 van je 2 acties kwijt.
Top, thanks :D

• Coltaine
Hoe kan het trouwens dat Monopoly Gamer al wekenlang bovenin de hotness chart van BGG staat? Het is Monopoly en een kinderspel, 2 zaken die totaal niet populair zijn op BGG, waar normaal altijd loodzware euro's populair zijn.

Heeft Hasbro een zak geld uitgegeven om bovenin de lijst te komen, of is dat spel echt een hype in de VS?

[ Voor 10% gewijzigd door Coltaine op 07-07-2017 18:48 ]

• Coltaine
Gisteren 7 Wonders Duel gespeeld. Dat spel wordt zo te zien door iedereen goed gewaardeerd. Op 9 in de top games lijst op BGG en in veel reviews benoemd tot beste 2p game aller tijden. Ik vond hem wat tegenvallen.

De eerste age was voornamelijk resources verzamelen door beiden. Er werden al vroeg een paar science kaarten gediscard voor geld, dus science victory werd lastig. Military ging de hele tijd gelijk op tot laat in de derde age en aan het begin van de tweede age zwommen beide spelers in de resources en geld.

Het grootste deel van het spel kwam neer op zo tactisch mogelijk kaarten kopen die iedereen gewoon kon betalen en hopen op een science of military doorbraak in een verborgen rij. De derde age kwam uiteindelijk neer op VP verzamelen. Het werd uiteindelijk een civil victory.

De eindstand was wel verrassend. De ene speler had na z'n eerste wonder de theology tile, dat kwam neer op 3 extra beurten en we dachten dat dat wel een ruime overwinning zou worden. Hij had uiteindelijk 10 VP uit military en al z'n wonderen op tafel. Het werd 58/58 met precies evenveel geld, winnaar door blauwe gebouwen, wat werd gewonnen door de andere speler omdat die blauwe gebouwen met VP's was gaan hamsteren.

Al met al een vermakelijke game en zo te zien zeer (te?) gebalanceerd, maar de beste 2p aller tijden is wat mij betreft erg overdreven. 8/10 voor mij en het spel voelt een stuk zwaarder dan gedacht. Zeker geen 2.25, eerder 2.75.

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic3626416_md.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Coltaine op 08-07-2017 07:45 ]

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Arkham Horror TCG gisteren voor het eerst gespeeld en ik moet zeggen, het speelt lekker weg. Er zitten wat verschillen in mechanieken ten opzichte van andere games in de serie maar voor een TCG erg logische en slimme mechanieken. Zoals het trekken van een 'skill test modifier' ipv een dobbelsteen worp, hierdoor kan je de moeilijkheidsgraad aanpassen of kunnen er andere modifiers toegevoegd worden in expansions. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het een kortere game zou zijn, we begonnen in de eerste campaign op easy/standard maar we hebben ondanks eer zeer goede poging niet kunnen winnen (en zeker 3+ uur bezig geweest voor we eieren voor ons geld kozen).

We hadden namelijk alles onder controle tot ons plannetje om Wendy naar de cruciale locatie te laten gaan terwijl ik tegen de baas aan het vechten was. Trok ik in de Mythos fase een kaart waarbij ik tijdens de skill check de maximale horror op liep die ik kon oplopen waardoor ik uit het spel lag. Met het verliezen van Roland Banks konden we beduidend minder goed vechten en kon ik met mijn nieuwe karakter niet voorkomen dat Wendy ten onder ging. Jammer maar al met al toch een leuke ervaring.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Gisteren op een verjaardag weer aan mijn bordspellen tax gewerkt. Eerst meegedaan met een vijftal potten Saboteurs met de uitbreiding, die blijft in combinatie met de uitbreiding erg leuk. Enkel het basisspel mist wat cruciale elementen mijn inziens.

Daarna Dixit gedaan met o.a. het zevende uitbreiding die ik cadeau had gedaan. Erg gave kaarten, goed over nagedacht en zeer mooie vernieuwende artwork.

Uiteindelijk nog afgesloten met een pot Formula D. Wederom met basis regels maar dit keer met twee rondes. Dit leek in eerste instantie een makkelijke winst voor de nummer één die voor liep in de eerste ronde en geen pitstop nodig had. Nies was minder waar want met z'n drieën kwamen we steeds dichterbij en haalden we in vierde bocht in. Er werden mooie risico's genomen en het was tot de laatste eindsprint echt super spannend. Uiteindelijk wist ik vanuit de laatste bocht zo te rollen dat ik op kop kwam en dus gegarandeerd als eerste mocht rollen voor de finish. Erg blij dat ik de knoop had doorgehakt en dit spel gekocht had. Biedt veel variatie, je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je het zelf wil en speelt erg lekker weg.

• TweakMDS
  • Laatst online: 13-01 12:24
Alweer een post in de categorie "eerste indrukken". Wij hebben gisterenavond Yokohama voor het eerst gespeeld. Het spel ziet er serieus imposant uit als je voor het eerst alles neer legt. Een gigantische tafel vol met symbolen, kaarten en je eigen warehouse met minimeeples, stores (huizen) en trading houses (*hotels).
Deze keer had ik me goed voorbereid en de JonGetsGames playthrough anderhalf keer bekeken.

Uiteindelijk viel de complexiteit op regels heel erg mee en is er een aantal simpele mechanismes die het hele spel maken. Daarnaast was de manual ook nog eens fenomenaal goed, dus dat hielp het spel ook enorm.

Het is geen heel kort spel. Op de doos staat 90 minuten, maar dat is een beetje optimistisch, ik denk dat een rustige pot zo'n 2 a 2 1/2 uur duurt, zeker als je met z'n vieren nog een beetje op zoek bent naar wat de beste manieren zijn.
Yokohama heeft een modulair bord zoals bij Istanbul. Per beurt zet je drie assistenten (mini meeples) neer op verschillende locaties, of twee op dezelfde. Vervolgens zet je je president-meeple op één van die tegels en doe je daar de actie. Het aantal meeples en gebouwen op een locatie bepaald de hoogte / waarde van de beloning van de actie.
Daarbij haal je resources op en kan je contracten vervullen. De verschillende technologie-kaarten geven vrij sterke abilities en zorgen ook voor een soort engine building element als je de juiste samenhang weet te vinden.

We hebben meteen twee potjes gedaan, de eerste eindigde ik gedeeld eerste met 106 punten. We hebben besloten de tie-breaker te negeren en voor beide een winst te noteren. De tie-breaker ("the player closest to the starting player") was wat vaag, aangezien de winst op nummers 3 en 4 in player order zaten. Daarnaast maakten we er allemaal niet echt uit op wat daar de reden voor was.

De tweede pot vielen de punten wel een heel stuk hoger uit, en kwam mijn vrouw als winnaar uit op een score van 162 punten. Ik denk dat bij een goed gespeelde pot met 4 spelers (die niet gehaast wordt) de winnende scores wel zo rond de 140 - 170 zullen liggen. Dat is altijd een beetje aftasten in kalibratie-potjes.

Na zo'n twee potjes heb ik wel het idee dat dit één van de echte toppers is voor een wat zwaarder spel. Voor mij zit hij ook meteen in dezelfde categorie als Orleans en La Granja. Daarbij was de kickstarter versie enorm goed afgewerkt, en alle componenten waren van hoge kwaliteit - inclusief metalen muntjes (en ruim genoeg ervan!).

• g0tanks
  • Laatst online: 02:40

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb recentelijk BoardGameGeek ontdekt en kreeg zin om een bordspel te spelen. Ik heb buiten het standaard Monopoly, Catan, etc. vrijwel geen ervaring hiermee, dus ben opzoek naar advies voor mijn 'eerste koop'.

Eisen die ik zo kan bedenken:
  • 2-4 spelers (meer mag ook)
  • 30-90 minuten speeltijd
  • Bovengemiddeld veel strategie en niet al te veel geluk
  • Sci-fi/fantasy thema
  • Rond de €30 op bol.com i.v.m. een cadeaukaart
Ik heb wat willekeurige dingen op BGG & YouTube bekeken en deze games lijken mij erg leuk:
  • Terraforming Mars: vrij duur en speeltijd is net iets te lang
  • Elder Sign: leuk thema, maar wil liever eerst geen co-op
  • Star Realms: goede prijs en lijkt me zeer vermakelijk, maar slechts voor twee spelers
  • 7 Wonders Duel: zelfde als hierboven
Ik wil dus eigenlijk een wat uitgebreider spel, maar wil ook niet te veel geld uitgeven omdat ik niet weet of ik het vaak ga/kan spelen. :+ Iemand enig idee?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Coltaine
g0tanks schreef op maandag 10 juli 2017 @ 01:24:
Ik heb recentelijk BoardGameGeek ontdekt en kreeg zin om een bordspel te spelen. Ik heb buiten het standaard Monopoly, Catan, etc. vrijwel geen ervaring hiermee, dus ben opzoek naar advies voor mijn 'eerste koop'.

• Sci-fi/fantasy thema
Ik heb wat willekeurige dingen op BGG & YouTube bekeken en deze games lijken mij erg leuk:
  • Star Realms: goede prijs en lijkt me zeer vermakelijk, maar slechts voor twee spelers
Ik wil dus eigenlijk een wat uitgebreider spel, maar wil ook niet te veel geld uitgeven omdat ik niet weet of ik het vaak ga/kan spelen. :+ Iemand enig idee?
I.p.v. 7 Wonders Duel kun je ook kijken naar 7 Wonders, dat is voor 2-7 personen.

Puerto Rico is een klassieker en Race for the Galaxy is ook een topper, maar die heeft nogal een hoge drempel om te leren en te waarderen.

Deze 2 spellen zijn redelijk zwaar voor een beginner. Als je liever een wat eenvoudiger spel zoekt, kun je inderdaad beter kijken naar 7 Wonders, of iets als Stenen Tijdperk, of Machiavelli.

[ Voor 12% gewijzigd door Coltaine op 10-07-2017 08:22 ]

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 09:07
Coltaine schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:38:
Hoe kan het trouwens dat Monopoly Gamer al wekenlang bovenin de hotness chart van BGG staat? Het is Monopoly en een kinderspel, 2 zaken die totaal niet populair zijn op BGG, waar normaal altijd loodzware euro's populair zijn.

Heeft Hasbro een zak geld uitgegeven om bovenin de lijst te komen, of is dat spel echt een hype in de VS?
Mini's. Meer bepaald mini's van Nintendo-karakters. Genoeg geeks die alleen om die reden meteen het kwijl in beide mondhoeken krijgen :+

• Sci-fi/fantasy thema
Wel een duidelijk lijstje, maar het laat weinig ruimte over voor alternatieven :) . Ik dacht zelf aan Quantum of misschien Space Cadets: Dice Duel, maar die lijkt Bol dan weer niet in het assortiment te hebben zitten. Verder kom ik niet meteen, tenzij de Star Wars-versie van Carcassonne...

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Lointje
@g0tanks Eventueel smallworld? De nederlandstalige versie is momenteel 39.99€ op bol, is fantasy, niet te lang, redelijk wat taktiek al speelt er wel nog wat geluk bij ook en kan met redelijk wat mensen gespeeld worden. Het is wel geen mega zwaar spel ook niet.

@Coltaine Ik had een beetje hetzelfde gevoel bij mijn eerste potje van 7 wonders duel. Met het verschil dat ik mijn tegenstander in de 1e ronde al zo onder de tang had dat hij nooit meer kon winnen. Ik had bijna alle resources en hij niets, waardoor ik in de 2e ronde gewoon telkens de kaart nam zodat hij niets kon kopen. Ik wil het zeker nog een 2e keer spelen want ik denk dat het ook wat door toeval was hoe de kaarten vielen, maar het was voor mij een beetje minder. Die persoon heeft het ondertussen wel al een paar keer extra gespeelt en beaamt dat het de andere keren veel beter en gebalanceerder was.

Zelf vrijdag Century spice road, quest for el dorado, captain sonar, chocobos crystal hunt en high society gespeeld. Gisteren lotr lcg 5 scenarios. Tof weekendje dus! Captain sonar was het speciaalst en best amusant. 2 vs 2 hebben we gespeeld met turn order. 4vs4 in realtime lijkt me gigantisch grappig dus hopelijk gaat dat ooit lukken.

• MADG0BLIN

• Sci-fi/fantasy thema
Even op bol.com gekeken, voor 30 euro met je eisen is het vrij lastig, maar een aantal leuke instap spellen die ik zo snel kon vinden:

Brieven uit Whitechapel. 1 vs many. 1 speelt de Jack the Ripper, de anderen detectives die hem moeten vangen.
Dominion. Een deckbuilder welke erg veel uitbreidingen heeft. Ik vind het erg tof om te spelen. Je kan hier proberen of je het leuk vind, online is het ook te spelen: https://dominion.games/
Pandemie. Is wel cooperatief, dus dat wilde je liever niet, maar zeker een aanrader. Als je dit leuk lijkt kun je ook verder kijken naar Pandemie Legacy. Een van mijn leukste spelervaringen van de afgelopen jaren.
Terra Mystica. Iets duurder en complexer, maar scoort ook hoog. Een eurogame met verschillende rassen.
Brugge. Een euro met verschillene mechanismen om punten te scoren. Het draait rondom kaarten welke je aan het begin van je beurt trekt. Deze kaart kan je 1x spelen maar heeft 6 verschillende opties om voor te gebruikern.
Imperial settlers. Kun je het beste met 2 spelen, maar kan met vier. Lastig om in het kort uit te leggen, beter om even op BGG te kijken. ;)

Terraforming Mars heb je misschien wel gezien dat ik dat een aanrader vind, maar is geen 30 euro. ;)
Elder Sign ken ik niet
Star Realms is zeker leuk, maar max 2 spelers, datzelfde geldt voor 7 Wonders Duel. Dan kan je misschien beter de originele versie aanschaffen.

• Coltaine

• Sci-fi/fantasy thema
Ik weet niet of "dudes on a map" spellen je iets lijkt en of Bol hem heeft, maar amazon.de heeft nu Risk Europe voor €24. Ondanks dat er Risk op staat, heeft ie weinig met Risk te maken en past ie keurig in het rijtje Blood Rage, Kemet, Nexus Ops voor een fractie van de prijs.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 19:54

• Sci-fi/fantasy thema
Ik kan ook 7 Wonders (niet duels) aanraden. Ik heb het spel al jaren en nog steeds komt het heel af en toe uit de kast, dit in tegenstelling tot de meeste andere spellen die ik heb.

• portie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:32

• Sci-fi/fantasy thema
Vooral je thema maakt het vrij lastig, daar heeft bol niet zo veel van of de prijs gaat hard omhoog. Als je het thema laat vallen is er wel veel mogelijk waar je strategisch wat in kwijt kan.

Iets meer spel dan catan: stenen tijdperk, smallworld, istanbul, skye en splendor.

Veel meer strategie en echt wel een grove stap omhoog: Terra mystica, russian railroads en hoogspanning.

Star realms of hero realms kun je sowieso wel aanschaffen. Prima spellen voor een prima prijs.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

portie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:43:
[...]

Vooral je thema maakt het vrij lastig, daar heeft bol niet zo veel van of de prijs gaat hard omhoog. Als je het thema laat vallen is er wel veel mogelijk waar je strategisch wat in kwijt kan.

Iets meer spel dan catan: stenen tijdperk, smallworld, istanbul, skye en splendor.

Veel meer strategie en echt wel een grove stap omhoog: Terra mystica, russian railroads en hoogspanning.

Star realms of hero realms kun je sowieso wel aanschaffen. Prima spellen voor een prima prijs.
star realms is leuk als filler, maar veel strategie zit er niet echt in, en die minimaal 30 minuten ga je ook niet halen :)

Er zijn helaas niet zo gek veel sci-fi spellen, al helemaal niet in de 30-90 min range.
Race for the galaxy is eigenlijk de enige 2 die ik kan bedenken.
roll for the galaxy zit kwa scifi en duur ook goed, en vind ik zelf een stuk leuker. Maar die ga je niet voor e30 halen.

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 10-07-2017 10:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• HellPunk
Wij hebben ook een best spellenweekend achter de rug: gisteren o.a. Spice Road, Keer op keer en Keltis gespeeld en vrijdag al Ticket to Ride: Europe. Ik had niet verwacht dat die zo leuk zo zijn, maar het is een goeie middenweg tussen de complexiteit van sommige uitbreidingsborden en de eenvoud van USA. Blij dat ik 'm via Bordspelmania heb kunnen opvissen, nu alleen hopen dat Days of Wonder de 1912-uitbreiding nog opnieuw uitbrengt.

Spice Road met twee viel ook goed mee, al geef ik toch de voorkeur aan drie. Je hebt veel meer vrijheid om je engine op te bouwen en je tegenstander kan je veel moeilijker afstoppen. Zo had ik de ideale kaartencombo waarmee ik eerst 5 kurkuma kon krijgen die ik dan inruilde tegen 2 kardemom. Die kon ik met mijn andere kaarten dan weer inruilen tegen verschillende combo's van kurkuma, saffraan en kaneel. Samen met de standaard upgrade-kaart en nog een extra kardemom-kaart zat ik gebeiteld voor zo ongeveer elke combo die uitkwam. Moeiteloos gewonnen dus :) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:46
Bizar dat Schottentotten 41 euro is bij bol.com. Een klein kaart spelletje die overal anders net over een tientje kost.

Iemand ooit Ticket to Ride Noric Countries gespeeld? Die voor 2 personen.

Verwijderd

Warhammer blijft voor mij de beste tabletop

• MADG0BLIN
Piet_Piraat7 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:10:
Bizar dat Schottentotten 41 euro is bij bol.com. Een klein kaart spelletje die overal anders net over een tientje kost.

Iemand ooit Ticket to Ride Noric Countries gespeeld? Die voor 2 personen.
Ja, alle maps behalve Afrika en Pennsylvania heb ik gespeeld. Nordic Countries is overigens voor 2 tot 3 spelers.

Ik vind zelf India en Zwitserland leuker, maar als afwisseling is het wel een leuke map. Plus je krijgt een extra kleur treintjes. :P

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:46
MADG0BLIN schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:17:
[...]

Ja, alle maps behalve Afrika en Pennsylvania heb ik gespeeld. Nordic Countries is overigens voor 2 tot 3 spelers.

Ik vind zelf India en Zwitserland leuker, maar als afwisseling is het wel een leuke map. Plus je krijgt een extra kleur treintjes. :P
Wist niet dat er zo veel waren! Ken alleen US, EU en Nordic

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:03
Piet_Piraat7 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:24:
[...]

Wist niet dat er zo veel waren! Ken alleen US, EU en Nordic
Dat zijn 3 stand-alone's, daarnaast zijn er ook nog 5 "map collections" hiervoor heb je 1 van de basis edities nodig:
https://boardgamegeek.com/wiki/page/Ticket_to_Ride_series

Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia & Legendary Asia (2011)
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland (2011)
Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 – The Heart of Africa (2012)
Ticket to Ride Map Collection: Volume 4 – Nederland (2013)
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania (2015)

1,2 en 5 zijn dubbelzijdige borden de andere 2 enkel

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Heel veel maps. Wij hebben o.a. zwitserland is erg leuk voor 2 :) met op de achterkant india :) zou alleen nederland laten liggen deze spelen wij niet graag.

• Coltaine
Gisteren nog een keer Viticulture EE gespeeld. Tuscani EE is ondertussen binnen, maar we besloten nog een keer zonder te spelen. Koude fles Gatao vinho verde erbij en hop.

Ik trok aanvankelijk alleen een paar goedkope rode druiven, dus besloot meteen te investeren in een cottage en op visitors te spelen. M'n chick had een hand vol druiven en zette vol in op wijn maken. De eerste paar jaar zat ze te planten en te oogsten, maar ze zette pas laat in op het krijgen van wine orders, waardoor ze niet optimaal wijn aan het maken was.

Ik had ondertussen een kelder vol dure rode wijn en een hand vol sterke visitors. Uiteindelijk kreeg ik 2 hele dure orders en kon ik door een combinatie van visitors in een klap 20 VP pakken.

Chick over de zeik. Ik ben bang dat Viticulture voorlopig niet meer op tafel komt...

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic3628920_md.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MeZZiN schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:18:
Heel veel maps. Wij hebben o.a. zwitserland is erg leuk voor 2 :) met op de achterkant india :) zou alleen nederland laten liggen deze spelen wij niet graag.
Nederland vind ik denk ik de minst leuke van allemaal. Ik heb zo'n beetje iedere TTR (behalve dan die kinderversie) en heb alleen de teamvariant van Azië nog niet gedaan. De rest al wel allemaal een keer gespeeld. Het ligt maar net aan waar dat ik zin in heb welke ik de leukste vindt.

Voor een snel potje het liefst Europa, die hebben we al zo vaak gedaan dan we met z'n 2en een potje doen binnen een half uur. Als het wat langer mag duren, vind ik Engeland ook wel erg leuk, maar wel wat complexer.

• HellPunk
[b][message=51853617,noline]Iemand ooit Ticket to Ride Noric Countries gespeeld? Die voor 2 personen.
Dat is waarschijnlijk onze favoriet voor drie spelers. Hij is ook echt voor twee en drie spelers gemaakt en dat verschil merk je toch, vinden wij. India vinden wij ook goed met drie, samen met Rails & Sails.

Nederland is inderdaad de minste van alle uitbreidingen. Als 'gewone' kaart, dus zonder het tolmechanisme, is-ie nog wel leuk, maar als je nog geen uitbreidingen hebt zou ik deze zeker niet als eerste kopen. Het valt me trouwens op dat de rating op BGG voor TTR: Nederland nog redelijk hoog is, blijkbaar zijn er nog genoeg fans!

• MeZZiN
Het kan leuk zijn misschien zonder tol maar die tol maakt het lastiger dan het zou moeten. Tevens kan je elkaar wel lekker dwars zitten wat ook voor ons iets minder is.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

• Sci-fi/fantasy thema
Ik heb de prijs niet bekeken, maar ik zou kijken naar Roll for the Galaxy of Lords of Waterdeep. Roll is iets makkelijker dan Race en persoonlijk vind ik het leuker. Lords is weer iets simpeler, maar blijft vind ik erg leuk.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• HellPunk
MeZZiN schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:21:
Het kan leuk zijn misschien zonder tol maar die tol maakt het lastiger dan het zou moeten. Tevens kan je elkaar wel lekker dwars zitten wat ook voor ons iets minder is.
Het grote probleem met de tol vonden wij dat je nooit een garantie hebt dat je je geld terugziet, gewoon omdat jij toevallig de enige bent die een bepaalde route nodig heeft. Vooral met 2 en 3 spelers kan je makkelijk zonder geld komen te zitten en verplicht zijn om een lening te nemen, maar dan ben je meteen elke kans op de overwinning kwijt. Het levert dan veel meer op om in je eerste beurten zoveel mogelijk van de korte routes rond Amsterdam te claimen, want daar moet toch iedereen op een gegeven moment langs. Dan kan jij de tol opstrijken en daarmee al je eigen routes betalen zonder in geldproblemen te komen.

Het idee achter deze map was wel goed, maar de tolgelden zouden veel meer in het spel moeten blijven zodat het spel niet tot stilstand komt. Wel een goeie map om af en toe met de standaard regels te spelen!

• MeZZiN
Dat zouden we wel kunnen doen geen tol meer want de kaart is wel tof. ^_^ maar goed genoeg ttr te spelen hier thuis met 3 mappen en de US (10 jaar editie) en europe versie

• Abom
Heeft er iemand ervaring met Isle of Skye? Het is niet duur, leuk thema (reden om whisky te drinken :D) lekker kort en voor 5 spelers (ideaal aantal voor ons).

• Coltaine
Abom schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:47:
Heeft er iemand ervaring met Isle of Skye? Het is niet duur, leuk thema (reden om whisky te drinken :D) lekker kort en voor 5 spelers (ideaal aantal voor ons).
Prima spel. Hetzelfde idee als Carcassonne, maar iets meer mogelijkheden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ga binnenkort een paar dagen op vakantie.
Wel in mijn eentje, dus dat worden weinig borspelen komende week :)
Nu neem ik een (android) tablet mee voor in de avond uren.
Weet iemand nog leuke solo bordspellen voor op de android.

Ik ken starrealms. en ik zag dat eclipse ook al voor de android was uitgebracht.
Iemand anders nog leuke suggesties ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-01 15:47
Enkele aanraders @heuveltje ;

Twilight Struggle
Onirim
Suburbia
Galaxy Trucker

:) :)

• maartend
  • Laatst online: 22:34
heuveltje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:48:

Ik ken starrealms. en ik zag dat eclipse ook al voor de android was uitgebracht.
Friday of Vrijdag
Onirim
Pathfinder
Small World
enz. Er is een tab bordspelen op play

• MeZZiN
Er zijn ook erg goede solo boardgames:

https://boardgamegeek.com...choice-top-100-solo-games

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11-2025
Pandemic voor Android bestaat ook :)

• Coltaine
heuveltje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:48:

Race for the Galaxy
Freitag
Onirim
Pandemic
Patchwork
San Juan
Splendor
Suburbia
Terra Mystica
Ticket to Ride

• HellPunk
Vandaag uitbreidingen 3 en 7 van Munchkin in ontvangst genomen en ik ben dus nu officieel toe aan Boxes of Holding. Alleen lijken die dingen maar moeilijk te krijgen, althans in Europa. Iemand een gouden tip? :P

• MADG0BLIN
HellPunk schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:36:
Vandaag uitbreidingen 3 en 7 van Munchkin in ontvangst genomen en ik ben dus nu officieel toe aan Boxes of Holding. Alleen lijken die dingen maar moeilijk te krijgen, althans in Europa. Iemand een gouden tip? :P
Ik weet niet wat de normale prijs is, maar hier voor een tientje + shipping: https://boardgamegeek.com/geekmarket/product/1162871

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:50
Onirim is superverslavend. Ik had het echte spel, maar dat schudden is vervelend. De app is bijna perfect.

Het mooie van Onirim is dat je veel meer in de hand hebt dan je denkt, en ook echt beter wordt in keuzes en scores naar mate je meer speelt.

Splendor is heel goed!

Ik heb ook nog:
Agricola (ook de twee speler versie)
Le Havre (leuker in het echt, maar de app is heel goed)
Inland Port (2 speler variant van Le Havre, wel echt goed als app)

Als app merk ik zelf dat 2-speler varianten of solo varianten voor mij leuker zijn dan de 4/5 speler versies

You're either part of the solution or you're part of the problem

• TweakMDS
  • Laatst online: 13-01 12:24
Interessant, ik heb zowel Onirim als Splendor en ben van beide niet echt kapot... Race for the Galaxy, Star Realms, Acsension, San Juan wel heel erg :)

• portie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:32
HellPunk schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:36:
https://www.gismogames.nl...at-lockers-500-cards.html

Volgens beslist.nl een " prima shop ". Ik ken het verder niet.

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:05:
[...]
Ik weet niet wat de normale prijs is, maar hier voor een tientje + shipping: https://boardgamegeek.com/geekmarket/product/1162871
Yup, die had ik ook gezien, maar ik heb al een paar keer te maken gehad met die shop: veel artikels te koop, maar uiteindelijk blijken alleen de courante dingen echt in voorraad. Als ik nergens iets vind probeer ik 't misschien nog wel 'ns :) .
portie schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:52:
[...]
https://www.gismogames.nl...at-lockers-500-cards.html
Volgens beslist.nl een " prima shop ". Ik ken het verder niet.
Helaas, die zijn voor Munchkin Zombie. Toch bedankt voor de tip!

• WillemAtHome
  • Laatst online: 10-01 23:14

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Voor alle star Realms fans. Volgens mij staat star Realms frontiers op kickstarter. 1-4 spelers.
65 dollar voor alles + stretch goals.

Is wel weer meer van hetzelfde. Voor 65 dollar kan je ook een ander leuk spel kopen. Hmm ik twijfel.

[ Voor 34% gewijzigd door WillemAtHome op 12-07-2017 09:55 ]

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:16
Het ziet er inderdaad wel erg veel uit als wat ik al in de kast heb liggen.
€15 voor de basegame vond ik een prima prijs gezien de diepgang en duur.

€65 voor een filler gaat mij wat ver

• Coltaine
Flapperbol schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:25:

Inderdaad. Ze overschatten zichzelf flink met die prijs. Het is een snelle deckbuilder zonder de diepgang van bijv. RftG. Voor de meeste mensen is het een eenvoudige filler. $65 + shipping voor een pak kaarten, het is MtG niet.

• HellPunk
Doh, zie net dat Amazon die Boxes of Holding gewoon op voorraad heeft en daar wilde ik toch net een bestelling doen. Soms ligt de oplossing net iets té voor de hand |:(

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Flapperbol schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:25:

Ben ik het ook mee eens ja.
Dan overweeg ik eerder om Hero Realms te kopen, wel zelfde mechanisme , maar ander thema en wat meer variantie in de kaarten.
http://herorealms.com/

• Coltaine
Ik heb vandaag weer eens Carson City gespeeld, een worker placement met wild west thema waar je het gelijknamige stadje opbouwt en dollars en punten verzamelt.

Bijzonder aan dit spel is dat je je worker (cowboy meeple) op een veld kunt zetten waar al een tegenstander staat, zodat je kunt duelleren om te zien wie de actie mag uitvoeren. Dit zorgt voor directe interactie, iets waar de meeste worker placement games tekort schieten.

Daarnaast kies je voor elke ronde á la Machiavelli een rol met extra mogelijkheden en beperkingen. Gecombineerd met de vele acties die je elke ronde kunt doen om gebouwen te bouwen, geld te verzamelen, punten te scoren, pistolen te hamsteren, of te duelleren, en de vele manieren om uiteindelijk punten te scoren, maakt dat het spel best een brain burner.

Het spel is niet moeilijk om te leren, maar door de vele opties is het best zwaar. Daarnaast is er elke ronde een boekhoudmomentje om bij te houden wat je inkomen van gebouwen precies is.

Wat mij betreft een topper in m'n favoriete genre, maar niet te vaak op tafel, want ik ben uitgeput...

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic3631827_md.jpg

• MrVegeta
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Waarom is het zo ingewikkeld om Viticulture te kopen? :/ Er is een Viticulture (Essential Edition) en een Viticulture - Tuscany (Essential Edition). Maar Viticulture stelt: "Deze essentiële editie bevat het oorspronkelijke basisspel en modules uit de Tuscany uitbreiding die geselecteerd zijn door topdesigner Uwe Rosenberg."

Dus ... voegt Tuscany dan niets meer toe?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MeZZiN
Ja wel alleen je heb de beste uitbreidingen in een box. (een van de redenen dat ik snel nog even de oude versie + tuscany heb gekocht.)

Dus je moest een paar modules als je de Essential versie koopt. Maar stonemaier heeft met deze een beetje een troepje gemaakt. Vindt het zelf een slechte keuze om het zo te doen. Maar goed zijn argumenten waren helder waarom. Ik snap ze alleen niet. Dus probeer anders tweede hand viticulture + tuscany te komen dan mis je zeker weten niets. Anders gewoon de huidige normale versie. Als je de game maar een aantal keren speelt zal je niet heel veel missen aan de ontbrekende (minder goede) modules van in de Essential edition.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WillemAtHome schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:42:
Voor alle star Realms fans. Volgens mij staat star Realms frontiers op kickstarter. 1-4 spelers.
65 dollar voor alles + stretch goals.

Is wel weer meer van hetzelfde. Voor 65 dollar kan je ook een ander leuk spel kopen. Hmm ik twijfel.
Meer van hetzelfde inderdaad. Ik zat te denken te gaan voor de $30 pledge. Maar daar kwamen nog eens $15 aan verzendkosten bij. Dan haak ik af.

Ik heb de nodige uitbreidingen in de online versie, die zijn leuk, maar ook zonder blijft 't spel leuk speelbaar. Dus in dat opzicht hoef ik niet per se een hele bak geld uit te gaan geven aan heel veel meer kaarten.

• Coltaine
MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:14:
Waarom is het zo ingewikkeld om Viticulture te kopen? :/ Er is een Viticulture (Essential Edition) en een Viticulture - Tuscany (Essential Edition). Maar Viticulture stelt: "Deze essentiële editie bevat het oorspronkelijke basisspel en modules uit de Tuscany uitbreiding die geselecteerd zijn door topdesigner Uwe Rosenberg."

Dus ... voegt Tuscany dan niets meer toe?
Aanvankelijk is het spel in 2013 uitgebracht als Viticulture met Tuscany en Arboriculture uitbreiding. Deze uitbreidingen bevatten een paar modules.

In 2015 is het spel opnieuw uitgebracht als Viticulture Essential Edition waar de beste modules uit de originele uitbreidingen in de basisdoos zijn samengevoegd om de speelbaarheid van de basisset te verhogen. De meeste overige modules uit de oude uitbreidingen zijn in de nieuwe uitbreiding Tuscany Essential Edition gestopt.

Ten slotte is er een uitbreidingssetje met 40 visitor kaartjes uitgebracht onder de naam Moor Visitors. Deze visitors zijn ontworpen door Uwe Rosenberg en geïmplementeerd door Jamey.

De basisset Viticulture EE is voldoende. Tuscany EE bevat 3 modules, waarbij het grote speelbord m.i. de enige is die het spel echt leuker maakt. Moor Visitors zou je voor €15 kunnen meenemen als je het spel vaak gaat spelen om op den duur de variatie in het spel iets te verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Coltaine op 13-07-2017 11:56 ]

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 15:03
Op zoek naar een leuke uitgebreide boardgame...

Opties:

Dark Souls
Bloodborne
Lobotomy

Beetje donkere, evil boardgames. Stijltje D&D, Mansions of Madness etc

Iemand tips? het liefst leuk met 2 spelers

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Flapperbol
Arkham Horror TCG?

Daar ben ik zelf nogal fan van geworden in de afgelopen tijd.

• corset
Flapperbol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:11:
Arkham Horror TCG?

Daar ben ik zelf nogal fan van geworden in de afgelopen tijd.
Is die echt leuk? ik wordt zelf beetje moe van de FFG expansion drift. Constant expansions als de game net uit is

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• WillemAtHome

WillemAtHome

A. Study in emerald. Deckbuilder waarbij chtulhu al gewonnen heeft met geheime rollen etc.

Zoek je puur iets met mini's of mag het ook op een andere manier grimmig zijn?

Of claustrofobia, 2 spelers, 1 overlord en 1 iemand die zijn groepje uit de hell moet begeleiden.

Letters from Whitechapel. 1 iemand vermoord iedere ronde een prostituee en de andere spelers moeten hem pakken zoals in Schotland yard.

Hoe grimmig/ donker moet het zijn?

Echt grimmig is natuurlijk Kingdom death: monster, waarbij voor extra grimmigheid ieder monster een piemel op een rare plek heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door WillemAtHome op 13-07-2017 12:23 ]

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• HellPunk
Is Abyss misschien wat? Ken het spel verder niet, maar heeft wel grimmig artwork.

• Flapperbol
corset schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:12:
[...]

Is die echt leuk? ik wordt zelf beetje moe van de FFG expansion drift. Constant expansions als de game net uit is
Tjah, de game heeft zijn voor en nadelen. Daarnaast heb ik mij pas sinds kort gewaagd aan FFG games. Descent en Arkham TCG zijn mijn enige twee games van hen dus zelf nog niet echt kunnen ergeren aan de hoeveelheid expansions.

Ik was zelf op zoek naar een game met veel thema, die ook goed met zijn tweeën is en kwam daarbij uit op deze game. Op dit moment heb ik de game alleen gespeeld met mijn vriendin en een goede vriend (in aparte sessies)

Voordelen:
- Deckbuilding: mijn vriendin houdt erg van Pokémon TCG, mijn vriend is Magic speler, en ikzelf vindt spellen als Dominion/Trains erg leuk. Instant hit.
- Thematisch: Heel veel fluff-text. Betrayal is één van onze favoriete boardgames vanwege de verhalen, dat is bij Arkham ook volop aanwezig.
- Ideaal voor twee spelers. Je hebt allebei ontzettend verschillende rollen dus heb je minder snel last van quarterbacking. Solo is ook een optie, maar daar ben ik zelf niet in geïnteresseerd.
- Genoeg uitbreidingen beschikbaar. Als je een nieuw verhaal wilt of nieuwe characters, dan kan je het makkelijk uitbreiden met één van de beschikbare expansions.

Nadelen:
- "Incomplete" coreset. Als je alle character combinaties wilt kunnen spelen of echt los wilt gaan met deckbuilden moet je eigenlijk wel, in lijn met de FFG traditie, een tweede coreset halen.
- Korte coreset. Je krijgt maar 3 scenario's bij het basisspel. Nu hebben de scenario's wel verschillende eindes (stuk of 3), maar het kan karig aanvoelen.
- Opslag. De dozen van FFG uitbreidingen kan je na openen meteen weggooien gezien de kwaliteit. Helaas ga je met één Deluxe (grotere) expansion ook moeite hebben om het nog in de basis doos kwijt te kunnen.

Eigenlijk komen alle nadelen er op neer dat je meer geld uit moet geven, maar zelf heb ik daar geen problemen mee gezien het plezier wat ik eruit haal.
Aan de ene kant is het vervelend dat er zoveel expansions zijn, aan de andere kant kan je dan wel zelf bepalen wanneer je toe bent aan iets nieuws.

Daarnaast haal ik alles online bij Summoner, en dat merk je in je portemonnee:
- Coreset. €35 online, €50 in de winkel
- Deluxe expansions, €25 online, €45 in de winkel
- Mini expansions, €13 online, €19 in de winkel.

Goedkoop is het niet, maar het vult voor mij een gat wat geen andere game op het moment kan vullen. (Van de games die ik ken althans ;) )

• Lointje
corset schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:07:
Op zoek naar een leuke uitgebreide boardgame...

Opties:

Dark Souls
Bloodborne
Lobotomy

Beetje donkere, evil boardgames. Stijltje D&D, Mansions of Madness etc

Iemand tips? het liefst leuk met 2 spelers
Bloodborne is geen aanrader als je op zoek bent naar een uitgebreide boardgame. Dit is een eenvoudige filler/deckbuilder. Leuk als afsluitspelletje maar je moet er ook niet superveel achter zoeken.

Evt eldritch horror? Is coop echter dus geen idee of dat mag.

• HellPunk
De Kickstarter voor Rocks of Ruin is live, dit is de uitbreiding voor Explorers of the North Sea. Er zijn ook pledge levels voor de base game + uitbreiding en voor de hele North Sea Trilogy. Het is een beetje aan de prijs, maar ik verwacht ook weer niets minder dan topkwaliteit van Shem Phillips!

Explorers was zonder twijfel het eenvoudigste spel uit de reeks, deze uitbreiding geeft er toch wat meer body aan. Vooral de mogelijkheid om een Mill te bouwen zodat je niet met je lading helemaal terug naar het vasteland moet is een welkome toevoeging.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Vanavond weer spellenavond met vrienden, vooral wat luchtigere spellen omdat we waarschijnlijk met 8 of 9 zullen zijn. Erg benieuwd naar Formula D met meer dan 4 personen :D

• corset
Lointje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:19:
[...]

Bloodborne is geen aanrader als je op zoek bent naar een uitgebreide boardgame. Dit is een eenvoudige filler/deckbuilder. Leuk als afsluitspelletje maar je moet er ook niet superveel achter zoeken.

Evt eldritch horror? Is coop echter dus geen idee of dat mag.
Dat is een goed idee, Coop is geweldig imo.

Gister nog gekeken naar:

Lobotomy
Descent 2nd edition

allebei niet echt dat ik zoiets heb van "YES! die wil ik"

• WillemAtHome

WillemAtHome

psychoclown schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:40:
Vanavond weer spellenavond met vrienden, vooral wat luchtigere spellen omdat we waarschijnlijk met 8 of 9 zullen zijn. Erg benieuwd naar Formula D met meer dan 4 personen :D
Ja ik vanavond ook.
Burning Suns, Inis of MvsM met 4 of mysterium, secret Hitler of Dune met 6.
Het is nog onduidelijk of er 2 komen opdagen.

Ik wil ook een keer fiasco proberen, maar weet niet of bepaalde spelers op verhalen vertellen en improvisatie zitten te wachten. Heeft iemand hier weleens fiasco gespeeld?

• psychoclown

psychoclown

Back in black

WillemAtHome schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:18:
[...]

Ja ik vanavond ook.
Burning Suns, Inis of MvsM met 4 of mysterium, secret Hitler of Dune met 6.
Het is nog onduidelijk of er 2 komen opdagen.

Ik wil ook een keer fiasco proberen, maar weet niet of bepaalde spelers op verhalen vertellen en improvisatie zitten te wachten. Heeft iemand hier weleens fiasco gespeeld?
Ik heb naast Formula D ook nog Salem, Tsuro, Colt Express (inclusief Marshall uitbreiding) en Dixit mee :)

Fiasco heb ik nooit gespeeld, wel eens wat van gezien. Leek mij persoonlijk wel leuk moet ik zeggen.

• Abom
Vanavond ga ik kijken hoe een groep vrienden van mij het er vanaf brengen met TIME Stories: Asylum. Ik heb zelf het scenario al met een andere groep vrienden gespeeld...ben benieuwd :)

• maartend
Grappig. Wij gaan strax Marcy Case doen.

• MADG0BLIN
Drukke spellenavond voor iedereen. Hier staat Xia: Legens of a Drift System op het programma.
Hopelijk komende week ook First Martians: Adventures on a red planet spelen. Erg veel zin in.

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
MADG0BLIN schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:30:
.....
Hopelijk komende week ook First Martians: Adventures on a red planet spelen. Erg veel zin in.
Die heb ik ook net besteld, maar lijkt pas in augustus te komen. Waar heb jij hem besteld?

Het lijkt me een erg leuk spel. Heb al lang zitten twijfelen om robinson crusoe te kopen maar dit thema spreekt me meer aan.

• MADG0BLIN
Medjai schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Die heb ik ook net besteld, maar lijkt pas in augustus te komen. Waar heb jij hem besteld?

Het lijkt me een erg leuk spel. Heb al lang zitten twijfelen om robinson crusoe te kopen maar dit thema spreekt me meer aan.
Pre-order. Deze kwam een maand eerder dan de gewone versie.

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11-2025
Abom schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:47:
Ik had nog een cadeaubon liggen en het spel was niet zo duur, dus deze besteld. We hebben veel games maar vrij weinig met tiles leggen. Leuke game met toch nog genoeg mogelijkheid tot diepgang. Ook heel fijn dat je in ongeveer een uurtje wel klaar bent, de meeste games duren toch al gauw 1,5uur. Tiny Epic Galaxies duurt bijvoorbeeld met de uitbreiding ook meteen een stuk langer, terwijl dit eerst vaak gespeeld werd als filler.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Uiteindelijk hebben we gisteravond twee potten Colt Express gedaan met voor de eerste keer de uitbreiding Marshall & Prisoners. Als degene met de meeste Colt Express ervaring had ik de rol van Marshall op me genomen en dat was niet makkelijk. Net als de bandieten ben je afhankelijk van je actie kaarten en de doelen. Helaas had ik een combinatie van pech met actie kaarten, nieuwigheden en lastige doelen. Tweede pot was iemand anders de Marshall en die had al wat betere combo's maar alsnog niet in de buurt van winst. Al met al erg leuk en die maakt het spel gevarieerder en de mogelijkheid met meer spelers :)

Aangezien beide potten lang duurden met 8 spelers hebben we met 6 man nog één pot Formula D gedaan. Voor vier was het de eerste keer maar ze waren op één na wel echt enthousiast. Het was ook super spannend tot in de laatste bocht. Meer dan 4 spelers is ook echt wel een toevoeging aan het spel, je kunt dan veel sneller en vaker schade oplopen en elkaar in de weg zitten. Des te meer leidt dan een mooie inhaalactie tot veel enthousiasme :D

• HellPunk
Gisteren een bijzonder spannende pot TTR: Rails & Sails met de Great Lakes-map gespeeld. Met mijn eerste tickets kon ik redelijk snel een aaneensluitende route tussen Montréal en Chicago bouwen. Daarop begon ik dus steeds nieuwe tickets te trekken en ik had het geluk dat er telkens wel eentje bij zat die ik makkelijk op die originele route kon aansluiten. Omdat die tickets echter telkens maar weinig punten waard zijn en de andere spelers allebei met langere routes en waardevolle tickets bezig waren was het bij de eindtelling toch erg spannend - uiteindelijk eindigden we allemaal tussen de 142 en 134 punten, gelukkig was ik degene met 142 :*) . Daarna nog een potje Sagrada en Qwixx gespeeld - nog twee spellen die iedereen in de groep wel leuk vindt. Topavond!

• Coltaine
Gisterenavond Cry Havoc gespeeld, een 4X/dudes on a map game met deck building elementen. Nexus Ops on steroids.

Erg goed gedaan is dat elke faction compleet anders speelt. Daarnaast zijn battles een belangrijk deel van het spel en is het spel zo opgezet dat je vanaf ronde 1 midden in het gevecht zit.

Wat mij betreft een topper, van de eerste tot de laatste minuut gevuld met actie.

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic3636740_md.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Coltaine op 16-07-2017 16:09 ]

• Abom
maartend schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:55:
Grappig. Wij gaan strax Marcy Case doen.
Ik heb bij 2 pogingen van Asylum gekeken. Zelfs wanneer je niet mee doet is het leuk, je krijgt ook veel meer van de hints mee wanneer je het een tweede keer bekijkt.

• maartend
Abom schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:28:
[...]

Ik heb bij 2 pogingen van Asylum gekeken. Zelfs wanneer je niet mee doet is het leuk, je krijgt ook veel meer van de hints mee wanneer je het een tweede keer bekijkt.
Is ook een geweldig spel. Kwaliteit is wel afhankelijk van de scenario's. Marcy Case is iig geweldig. Aankomende vrijdag 2de poging.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Gisteren lekker spontaan met familie van mijn vriendin Mansions of Madness gedaan. Voor de eerste keer het scenario Shattered Bonds gespeeld en het was geen gemakkelijke klus. Op de een of andere manier hebben we wel goed aangevoeld hoe we het onderzoek moesten aanpakken en heb ik het zowaar lang uitgehouden met Harvey Walters. In de mythos phase na de tweede beurt werd ik namelijk bijna in één klap wounded. Uiteindelijk spawnde het monster bij mij en mijn schoonzus, en konden we wat rake klappen uitdelen en tijd rekken voor de andere 2 er waren. We hebben uiteindelijk het onderzoek weten op te lossen maar dit scenario wil ik binnenkort zeker nog wel een keer spelen met andere karakters :)

• MrVegeta
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:30:
Hier staat Xia: Legens of a Drift System
Xia is gaaf! Ik heb net de uitbreiding binnen en solo al 2 en een half potje gespeeld! Wat vond je er van?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Lointje
Vrijdag Magic maze gespeeld. Dat is een aanrader. Je speelt tegen de tijd en iedereen in de groep mag maar bepaalde acties uitvoeren (ik enkel naar links bewegen en teleporten, de andere enkel naar boven en via roltrappen, ...). Ondertussen moet je de zandloper in de gaten houden. Je mag ook niet communiceren behalve door een grote pion die je bij de ander kan zetten als die iets zou moeten doen (hij moet dan zelf nog vinden wat je bedoelt). Heel leuk spel, we hebben de eerste 4 scenario's gedaan. Het geeft wat stress gelijk escape en je moet ook de maze uitbouwen kamer per kamer, maar het is iets gestructureerder. Niet iedereen zit door elkaar te roepen ook.
Erna Flamme rouge gespeeld. Wielrenspel wat ook best amusant was. Degene op kop van elke groep krijgt uitputtingskaarten. Als je dicht genoeg volgt achter een groep mag je gratis vooruit. Het is dus zoeken wanneer je je renners naar voor plaatst en dan de eindspurt doet.
Daarna fabelfruit, amusante filler met een legacy aspect. Door de enorme hoeveelheid verschillende kaarten is er veel herspeelbaarheid.
Afgesloten met 2 potjes red 7.
In het weekend dan nog can't stop, jaipur, tokaido en Yahtzee gespeeld :-D

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:32
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens een spellendag gehad. Begonnen met Escape Room: The Game. Deze keer het derde scenario (Nuclear Countdown). Was weer erg vermakelijk. Uiteindelijk gewonnen met nog iets meer dan 18 minuten op de klok, maar daarom niet minder leuk :)

Daarna eindelijk weer eens Chicago Express gespeeld. Mijn vriendin is hier niet zo'n fan van, gezien het spel nauwkeurig rekenen beloont en zij daar niet zo handig mee is. Maar af en toe spelen we hem toch, en er is genoeg te spelen zonder veel Excel :+ Halverwege het spel wist ik zo goed als zeker dat ik ging verliezen. Mijn vriendin en de vriend waarmee we speelden hadden allebei een meerderheidsbelang in een bedrijf dat veel geld verdiende, en ik had uiteindelijk één aandeel in alle bedrijven. In de laatste ronde lag mijn vriendin iets voor in zowel geld als inkomsten. Ik was tweede met geld, maar lag achter op inkomsten. De derde speler had weinig geld, en niet genoeg inkomsten om het verschil goed te maken. Nadat ik alle inkomstenverschillen door had gerekend heb ik veilingen gestart voor aandelen van de bedrijven waar mijn vriendin interesse in had, maar voor een erg lage prijs. Vervolgens heb ik ze mijn vriendin allebei laten winnen voor lage prijs +1. Daardoor was haar geldvoorraad geslonken, maar had ze niet genoeg inkomen om het gat helemaal te dichten. Eindscore 55 dollar voor mij, 54 voor vriendin en 49 voor de derde speler :+

Vervolgens besloten weer even co-op te spelen en The Grizzled tevoorschijn gehaald. Het doel van deze game is om als groep de Eerste Wereldoorlog te overleven, terwijl die op verschrikkelijke wijze om je heen plaatsvindt. Ons eerste potje hebben we kansloos verloren. In het tweede potje werden we overmoedig met de eindstreep in zicht, weer teruggegooid, maar hebben we uiteindelijk in de allerlaatste ronde gewonnen :)

Als laatste een pot Moongha Invaders. Alle spelers zijn boosaardige wetenschappers die de wereld willen vernietigen/overnemen. Daarvoor heb je een hoop B-filmmonsters ter beschikking. Ontworpen door Martin Wallace (Brass, Age of Steam), dus toen ik deze voor weinig zag heb ik'm meteen meegenomen. Een stuk lichter dan de meeste Wallace-games, maar zeker vermakelijk. Hij duurde wel wat te lang, maar het was al laat en eerste potjes duren meestal langer natuurlijk. Zeker leuk, dus die gaat vast nog wel eens op tafel komen :) Vriendin won op tie-breaker met 30 punten. Nummer twee dus ok 30, en ik 29 :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Wormaap schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:06:
Daarna eindelijk weer eens Chicago Express gespeeld. Mijn vriendin is hier niet zo'n fan van, gezien het spel nauwkeurig rekenen beloont en zij daar niet zo handig mee is. Maar af en toe spelen we hem toch, en er is genoeg te spelen zonder veel Excel :+ Halverwege het spel wist ik zo goed als zeker dat ik ging verliezen. Mijn vriendin en de vriend waarmee we speelden hadden allebei een meerderheidsbelang in een bedrijf dat veel geld verdiende, en ik had uiteindelijk één aandeel in alle bedrijven. In de laatste ronde lag mijn vriendin iets voor in zowel geld als inkomsten. Ik was tweede met geld, maar lag achter op inkomsten. De derde speler had weinig geld, en niet genoeg inkomsten om het verschil goed te maken. Nadat ik alle inkomstenverschillen door had gerekend heb ik veilingen gestart voor aandelen van de bedrijven waar mijn vriendin interesse in had, maar voor een erg lage prijs. Vervolgens heb ik ze mijn vriendin allebei laten winnen voor lage prijs +1. Daardoor was haar geldvoorraad geslonken, maar had ze niet genoeg inkomen om het gat helemaal te dichten. Eindscore 55 dollar voor mij, 54 voor vriendin en 49 voor de derde speler :+
Dat was dan voorlopig ook gelijk weer de laatste keer voor je vriendin ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:32
Knielen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Dat was dan voorlopig ook gelijk weer de laatste keer voor je vriendin ;)
Dat zou het sowieso wel zijn. Dus geen genade! :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MADG0BLIN
MrVegeta schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:48:
[...]

Xia is gaaf! Ik heb net de uitbreiding binnen en solo al 2 en een half potje gespeeld! Wat vond je er van?
Ja te gek. Ongeveer alles wat ik tof vind qua mechanismes zit erin.
Morgen avond weer een pot.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:42
Bijna tijd voor The 7th Continent hopelijk!

• maartend
Basekid schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:34:
Bijna tijd voor The 7th Continent hopelijk!
Sure. Ik heb nog wel wat weken geduld.
Pagina: 1 ... 51 ... 163 Laatste