MADG0BLIN schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:14:
[...]
Ok, tof om te horen. Hoelang duurde jullie eerste potje met hoeveel spelers? 3 of 4?
Volgens is Eclipse ook meer een economic game en TI3 echt 4X. En er zijn veel kleine regeltjes, maar na een paar rondes is het goed te doen.
En nog leuke dingen meegemaakt met de politieke kaarten? Als we weer gaan spelen laat ik het even weten.
We waren met 4 spelers, allemaal nieuw en ik had meteen de objectives, rassen, strategy cards van Shattered Empire gebruikt en we scoorden nog niet echt veel punten alhoewel er best wel wat combat was geweest. We waren ongeveer ~7 uren bezig met 6 rondes denk ik. Maar vooral de eerste 3 duurden erg lang omdat iedereen nog zat te zoeken wat die kon/wilde doen. Omdat we met 4 man speelden werden ook alle strategy cards gekozen, dit zorgde ook nog wel voor een wat langere speeltijd.
Qua 4X vind ik zowel Eclipse als TI3 hetzelfde, maar qua invulling verschillen ze behoorlijk. Ik vind het strakke design van Eclipse fantastisch. De "boekhoud" mechanics, het zelf bouwen van de schepen, je eigen tech-tree bouwen, op ontdekking gaan naar nieuwe systems, aliens en bonussen die verborgen liggen is echt de grootste lol. Dat is met TI3 iets minder, daar is de kaart al gebouwd en zonder de distance sun module is er ook niet zoveel te ontdekken. Alhoewel ik de lore van de planeten wel superleuk vind.
Maar bij TI3 vind ik de speler interactie door de verschillende strategy cards, action cards en political cards fantastisch. Beide games hebben op hun eigen manier een soort diepgang. Bij TI3 heb ik meer het idee dat je moet plannen omdat alles zo langzaam beweegt en je moet anticiperen op de secundaire acties van de strategy cards. Bij Eclipse moet je beter plannen hoe je met je resources om gaat. Welke systemen je houdt en gaat exploiten, hoe je je schepen moet bouwen om tegen je tegenstanders eens kans te maken. Of je meer inzet op tech om zo punten te scoren, of juist meer op combat. Erg leuk.
We hebben niet zo heel veel political cards gezien (5), maar daarvan waren er 3 erg leuk.Iemand had als secret objective dat die in elke wormhole 1 unit moest hebben. Precies op de beurt dat hij dat had werd de political card getrokken dat
voor: op iedere wormhole moest een speler een schip vernietigen en de wormhole blijft open,
tegen: de wormhole wordt gesloten. Eerst downplayde hij het, en zei dat het veiliger was voor de tegenstanders om de wormhole te sluiten. "Dan kunnen mijn units ook niet meer terug, makkelijk prooi toch?" Maar wij vonden het natuurlijk maar mooi dat 'ie zijn units kwijt raakten en ik zag de portal meer als backstab naar een tegenstander die vrij agressief speelde. Dus toen begon hij met het omkopen van andere spelers door trade goods, maar helaas voor hem werd er voor gestemd dus kon hij toch zijn objective niet halen.
Bij de eerste political card de we kregen moesten we een speler kiezen die de kaart zou krijgen. Deze kaart zorgde ervoor dat hij op een willekeurig moment 4 grond troepen op Mecatol Rex kon vernietigen. Mijn secret objective was, bouw alle 3 space docks, alle 5 dreadnoughts en control Mecatol Rex. Niemand had interesse in MR (want iedereen was ruzie met elkaar aan het maken) dus pakte ik een beetje sneaky met 1 cruise MR en ik had de rest ook klaar. Dus ik vrij blij want het leek er op dat die andere jonge die political kaart vergeten was. Maar toch, vlak voor het einde zei iemand "Hey, heb jij niet die kaart waarmeer je MrVegeta zijn grondtroepen kan slopen op MR?" "Ach wat heb je daar nu aan." zei ik. "Ik wil deze planeet alleen even bezoeken joh, ik ga zo weer weg". Waarop die andere met de kaart zei "Hm, ja ik kan het nu wel doen, maar wilde het gebruiken wanneer ik de planeet zou aanvallen..." Waarop de 4e speler 2 trade goods gaf als hij de kaart nu zou spelen, wat die deed. Dus ik haalde mijn secret objective ook niet
We hadden ook nog een kaart dat alle Action Cards open getrokken moesten worden, de speler met de hoogste influence had eerste keus. Deze was ... irritant want zo werd de koude oorlog wel aardig in de hand gespeeld
TLDR: Was tof.