Afgelopen maand heb ik weer een stuk of wat boeken gelezen. De Kobo-app op m'n telefoon is stiekem een stuk fijner dan ik had verwacht, dus misschien dat ik toch ooit nog wel eens overstap op een e-reader. Maar vooralsnog vind ik papier toch leuker

De score van deze maand:
Chris Reher - Quantum Tangle
De Kobo-store zit vol met gratis boeken, waar ik dankbaar gebruik van maak. Ik lees vooral digitaal op momenten waar het niet handig is om een fysiek boek bij me te hebben, en dat zijn vaak korte stukjes tussendoor. Daarvoor ben ik dus niet op zoek naar diep, zwaar werk. De gratis SF en Fantasy in de Kobostore is dus ideaal

Dit boek is best aardig geschreven, en het concept van een tweede persoon die in iemands hoofd leeft vind ik altijd wel leuk. Het is bijvoorbeeld een van de redenen dat ik
The Redemption of Althalus van David & Leigh Edding zo'n fijn boek vind. In Quantum Tangle wordt dit gecombineerd met het ontdekken van het universum door een nieuw wezen. Het grappige is dat ik deze tegelijkertijd las met Stranger in a Strange Land, waarbij dat ontdekken ook een centraal thema is. Leest lekker weg, 3/5
Robert Heinlein - Stranger in a Strange Land
Wie kent hem niet? Heinleins bekendste werk, en één van de bekendste SF-boeken. Ik ben hieraan begonnen zonder enig idee te hebben waar'ie over gaat, puur gebaseerd op z'n status als klassieker. Het boek krijgt veel kritiek vanwege de vrouwonvriendelijkheid en, in mindere mate, de centrale plaats van religie in de geschetste wereld. Als het recenter geschreven was zou ik het daarmee eens zijn, maar voor een boek dat begin 60'er jaren uitgegeven is kan ik me daar niet te druk om maken.
Verwacht geen hoog tempo, knalboemlaser SF-spektakel, dan kom je bedrogen uit. Wel krijg je een hoop interessante ideeën en denkbeelden voorgeschoteld die, onafhankelijk van wat je er uiteindelijk van vindt, het lezen en overpeinzen waard zijn. 5/5 daarvoor
Ernest Cline - Ready Player One
Met het risico op dit forum scheef aangekeken te worden: deze viel me tegen.
Hier op GoT heb ik dit boek vrijwel alleen in superlatieven omschreven gezien, dus ik was érg benieuwd. Ik denk dat ik begrijp waarom zoveel mensen dit boek geweldig vinden, daar helpt een snelle scroll door de recensies op Goodreads behoorlijk in. Het zit vol, vol, vol met jaren '80 referenties waar mensen érg blij van worden. Die kon ik doorgaans ook prima waarderen, daar niet van. Maar een hoop leuke referenties verbergen niet dat het, in ieder geval naar mijn idee, verder best een vlak verhaal is. De hoofdpersoon weet alles en kan alles dat te maken heeft met zijn doel, alsof Neo al vanaf moment één de hele Matrix doorzag. De antagonisten zijn, uiteraard, allemaal het zelfde en volledig onnozel.
Uiteindelijk heb ik het met redelijk plezier uitgelezen, maar ik had veel meer verwacht. 3/5
Harlan Ellison - I Have No Mouth, and I Must Scream
Geen heel boek, maar een kort verhaal. Een boek waar'ie in staat lag toevallig bij m'n ouders op de badkamer omdat mijn broer het aan het lezen is

Wat kan ik zeggen? Geen vrolijk verhaal. Eigenlijk vooral een aaneenschakeling van gruwelijkheden en de gedachten van de hoofdpersoon daarover. Pakkend geschreven, 4/5
Gregory Mattix - Extensis Vitae
Weer een gratis boek uit de Kobo-store. Weinig bijzonder. Het verhaal rolt best aardig door, maar de übermensch-achtige hoofdpersoon wordt snel irritant. Daarnaast is het overall plot ook weinig boeiend, en is het amper een compleet verhaal te noemen. Duidelijk bedoeld om je deel 2 aan te smeren, maar dat gaat bij mij niet gebeuren. 2/5
Alan K. Baker - The Martian Ambassador
Sherlock Holmes meets steampunk, met wat interplanetair gedoe en een beetje magie toegevoegd. Ik vond'm erg leuk

Hoewel het aandikken van de schrijfstijl van mij niet zo had gehoeven, doet het wel een goede poging om het Victoriaanse tintje wat extra door te laten schemeren. Leuke omschreven gebeurtenissen en best een prima plot. Verwacht geen meesterwerk, maar prima entertainment! 3/5
Edwin A. Abbott - Flatland
Een klassieker die al enige tijd op mijn 'to-read' lijst stond. Deels fictie, deels een poging om meerdimensionaliteit uit te leggen. Het daadwerkelijke plot is best in orde, en geeft wat interessant denkvoer over de maatschappij en het concept van iets weten, maar het onmogelijk uit kunnen leggen. Daarnaast zit de kracht hem in het proberen voor te stellen van een meerdimensionale wereld. Daar werd ik wel even goed enthousiast van

5/5
Steve Vernon - Revenant: Book one of the Tatterdemon Trilogy[/]

Bah.
Wat een absolute verspilling van mijn tijd, zelfs gratis uit de Kobo-store.
Bah.
Waardeloos geschreven, vol van spelfouten en een gebrek aan stijl. Zinnen die niet lopen, karakters die nergens op slaan. Eigenlijk staat alles in dit 'boek' in dienst van het expliciet omschrijven van alle 'gruwelijkheden' die er gebeuren. Maarja, hoe expliciet je het ook omschrijft, iemand vermoorden door met een pan op zijn hoofd te slaan gaat nooit écht gruwelijk worden. Althans, niet in een boek

Daarnaast maakt dit verhaal zich schuldig aan een van mijn grote irritaties. Het is namelijk geen verhaal. Het is niet af, maar eindigt net als het begint. En het eindigt met 'koop nu deel twee!'. Nee dank je.
Bah.
1/5
Mike Sherrif - Survival Aptitude Test: Sound[/][/]
Ook gratis uit de Kobo-store. En verrassend leuk! Een dystopisch verhaal, op veel punten vergelijkbaar met The Hunger Games. De wereld is naar de klote, de heersende kaste onderdrukt de bevolking, maar de elite heeft het goed. Een antiheld gaat daar, tegen wil en dank, iets aan doen. Klinkt bekend?

De wereld en de maatschappij daarin worden met verve geschetst, en de technologie is interessant. De schrijfstijl is vlot, en het verhaal gaat op een lekker tempo vooruit. En op het eind van het verhaal krijg je nog instructies om deel twee ook gratis te krijgen ook

4/5
Mike Sherrif - Survival Aptitude Test: Fury
Enigszins voorspelbaar gaat deze verder waar het vorige deel ophield. Samen met het eerste deel is dit een complete verhaallijn. Er wordt wel een voorzetje gegeven naar het derde deel, maar de grote zaken zijn rond. Eveneens 4/5
Ondertussen ben ik ook halverwege boek twee van Haruki Murakami's 1Q84. Daar ben ik eerder al een keer in begonnen, maar omdat mijn omnibusversie zo lomp was ben ik op een gegeven moment gestopt. Van de ene kant vind ik het verhaal wel héél traag, maar van de andere kant ben ik wel constant benieuwd hoe het nou verder gaat.
Overigens denk ik dat ik deze maand niet weer alles dat ik lees ga opsparen voor één post. Ik merk dat ik niet meer goed weet wat ik nou precies vond van wat ik aan het begin van de maand heb gelezen, dus dat maak het schrijven van mijn mening niet makkelijker. Daarnaast weet ik niet of mijn medeTweakers wel zitten te wachten op een monsterpost waarin ik mijn mening geef over een stuk of tien boeken