Ik post hier niet zo veel, maar af en toe haal ik hier wel inspiratie vandaan, zoals bijvoorbeeld:
Rob van Essen - ik kom hier nog op terug
Leuk boek, helemaal mijn ding. Beetje realisme en een beetje niet in een goede verhouding.
Ook haal ik af en toe gewoon een stapel boeken op uit de kringloop, deze vond ik wel lekker weg lezen:
Graeme Simsion - het Rosie project
Beetje column niveau, maar prima voor een regenachtige zondag. Hoe versier je als autist een meisje?
Andy Weir - project Hail Mary
Leest heerlijk weg, maar ik vond het net iets te veel geschreven als een script.. de film heb ik nadien ook gezien en vond ik eigenlijk maar matig. Echt wel een goede verfilming, maar dan was toch het boek beter.
Verder lees ik veel verschillende stijlen, oud en nieuw door elkaar. Deze boeken hebben mijn boekenkast gehaald:
Patricia Highsmith - the talented Mr Ripley
Viel mij wel tegen, maar dat komt ook omdat het karakter van de hoofdpersoon mij tegen staat. Wat eigenlijk een mooi compliment is voor de schrijver. Maar verder een beetje langdradig..
Jules Verne - twenty thousand leagues under the sea
Af en toe een klassieker. Prima om gelezen te hebben, maar het kon mij niet echt boeien. Zo veel kan er ook weer niet gebeuren in een onderzeeër tenslotte....
Het boek 'Klara en de zon' had ik eerder gelezen, dus ook
Kazuo Ishiguro - never let me go maar eens besteld. Echt mooi geschreven, maar niet echt verrassend genoeg voor mij.
Waarom mogen kinderen nooit van school af, wat is er verder in het land gebeurd? Het wordt wel duidelijk, maar niet echt op een spannende manier. Een beetje dystopiaans maar wel realistisch geschreven.
Op aanraden van een collega ook nog twee boeken gescoord:
Han Kang - human acts
Totaal iets anders. Heel andere cultuur natuurlijk, maar een moeilijk geschreven vanuit verschillende standpunten. Verschillende personages en de ziel van iemand tijdens een protest met dodelijke afloop in Korea... De verhaallijnen komen wel bij elkaar, maar die Aziatische namen vind ik toch altijd lastig te onthouden waardoor ik minder binding heb met de personages. Op sommige punten ook wel heftig omdat er wel gewoon een stuk geschiedenis wordt beschreven, maar toch lees ik liever een gewoon geschiedenisboek dan op deze manier.
Yukio Mishima - the Sailor who fell from Grace with the sea
Geen idee eigenlijk wat ik hier over moet schrijven. Ergens wel een goed verhaal, maar tegelijkertijd kon het mij niet boeien. Een jongen die bij een groepje jongens hoort die denken alles beter te weten dan hun ouders met potentieel verstrekkende gevolgen.
De eerste drie zijn de grote aanraders in dit lijstje. De rest moet je stijl/smaak zijn..
Zo, nu kan ik met een gerust hart weer stiekem mee lezen