Engels is niet zozeer het probleem. Daar heb ik de hele dag mee te maken. Ik vind het alleen wat minder ontspannend lezen. Wat voor mij wel het doel moet zijn. Ontspanning. Ik loop over van de stress. Ik hoop weer een beetje te lezen in bed ofzo voor ik het lichtje uitzet ipv dat ik nog lang in de laptop of ipad hangF_J_K schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:28:
[...]
Ik ken hem niet maar van diezelfde auteur is al wel e.e.a. vertaald: http://www.bol.com/nl/s/b...ex.html?_requestid=115883
Maar: (bijvoorbeeld scifi) lezen is een goede manier om Engels te leren. Begin desgewenst met simpelere boeken.
Recente 'realistische' scifi: bijv. Seveneves van Neal Stephenson (aanrader, zoals zo goed als alles van Stephenson), The Martian van Andy Weir (nog niet gelezen). Beide overigens zonder aliens.
offtopic:
Ah, daarom lees ik juist Engels in plaats van me op te winden over faudte vertalingen
(En omdat de boeken veel sneller uitkomen in EN dan NL, voor de genres die mij interesseren.)
Ah, daarom lees ik juist Engels in plaats van me op te winden over faudte vertalingen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
BegrijpelijkF_J_K schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:25:
offtopic:
Ah, daarom lees ik juist Engels in plaats van me op te winden over faudte vertalingen(En omdat de boeken veel sneller uitkomen in EN dan NL, voor de genres die mij interesseren.)
Is dit ook het juiste topic om wat vragen te stellen omtrent goede boeken? Kan niet echt een recent topic daarover vinden namelijk.....
Ik ben op zoek naar een goed en leuk geschreven boek over de Romeinen. Iemand suggesties?
Ik ben op zoek naar een goed en leuk geschreven boek over de Romeinen. Iemand suggesties?
Zoek je een verhalend boek (een roman die in die tijd speelt) of een historie van de Romeinen?
En anders is er altijd nog Asterix
En anders is er altijd nog Asterix
Ik zoek echt een boek over de historie van de Romeinen inderdaad. Lijkt me heel erg interessant om meer te weten te komen over die tijd
.
Dus non-fictie - anders kan je er , uitzonderingen daargelaten, niet van leren hoe het 'echt' ging ('echt', want ook het beeld in de geschiedenisboeken verandert met de tijd). Iets als http://www.bol.com/nl/p/s-p-q-r/9200000040385404/? Niet gelezen, maar 1 kilogram aan boek, daar moet wat in staan
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Hier ook eens posten
Ik vind de boeken van Torak en Wolf geschreven door Michelle Paver erg mooi.
Vooral de gedeelten die schreven zijn vanuit de wolf gezien zijn erg mooi.
Eenmaal begonnen kon ik niet meer stoppen voordat ik ze allemaal gelezen had (6 boeken).
Ik vind de boeken van Torak en Wolf geschreven door Michelle Paver erg mooi.
Vooral de gedeelten die schreven zijn vanuit de wolf gezien zijn erg mooi.
Eenmaal begonnen kon ik niet meer stoppen voordat ik ze allemaal gelezen had (6 boeken).
200 fish found!
Waarschijnlijk kunnen ze je in een boekwinkel verder helpen. Lees zelf ook vrij veel geschiedenisboeken en kijk vrij vaak op Historiek.net, als ik daar nu even rondneus voor de oudheid dan lijkt dit me wel wat;StealthyPeanut schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:43:
Ik zoek echt een boek over de historie van de Romeinen inderdaad. Lijkt me heel erg interessant om meer te weten te komen over die tijd.
http://historiek.net/gesc...de-oudheid-f-g-naerebout/
Wordt na wat onderzoek ook binnen universitaire opleidingen gebruikt en ontvangt goede recensies. Vind dit soort algemene handboeken altijd erg interessant om te hebben, geeft je een mooi overzicht waarna je je eventueel kunt verdiepen in een bepaalde periode/onderwerp/persoon (zijn ook talloze boeken over te vinden). W.b.t. de oudheid, er zijn ook ontzettend veel geschriften van geschiedschrijvers, dichters, hoogwaardigheidsbekleders uit die tijd vertaald die je ook kunt lezen, het meeste is zelfs op internet te vinden.
Zelf nu hier in bezig;

En

[ Voor 12% gewijzigd door Thomas op 12-12-2015 00:54 ]
Van het weekend een Kindle Paperwhite gekocht. Ik ben begonnen aan de Tom Clancy - Jack Ryan series.
Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory
Leuk, dank jeThomasXIV schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 00:45:
[...]
Waarschijnlijk kunnen ze je in een boekwinkel verder helpen. Lees zelf ook vrij veel geschiedenisboeken en kijk vrij vaak op Historiek.net, als ik daar nu even rondneus voor de oudheid dan lijkt dit me wel wat;
http://historiek.net/gesc...de-oudheid-f-g-naerebout/
Wordt na wat onderzoek ook binnen universitaire opleidingen gebruikt en ontvangt goede recensies. Vind dit soort algemene handboeken altijd erg interessant om te hebben, geeft je een mooi overzicht waarna je je eventueel kunt verdiepen in een bepaalde periode/onderwerp/persoon (zijn ook talloze boeken over te vinden). W.b.t. de oudheid, er zijn ook ontzettend veel geschriften van geschiedschrijvers, dichters, hoogwaardigheidsbekleders uit die tijd vertaald die je ook kunt lezen, het meeste is zelfs op internet te vinden.
Zelf nu hier in bezig;
[afbeelding]
En
[afbeelding]
Zijn er ook mensen hier die strips lezen (voor volwassenen). ?
ik heb onlangs de noordzeemoorden van Isa Maron, niet super geschreven maar wel zeer spannend.
ik heb onlangs de noordzeemoorden van Isa Maron, niet super geschreven maar wel zeer spannend.
www.weitjerock.com
Erich von Däniken...RoyK schreef op zondag 06 december 2015 @ 23:54:
Ik wil weer wat meer gaan lezen. Ik zoek iets in de science fiction. buitenaards leven of iets dergelijks. Het liefst met een realistische kijk erop. Area 51? US leger? UFO'S? Nasa? Ik kom er niet uit op bol.com onder de Nederlandse boeken. Ik stuitte op beacon 23 maar is Engels. Iemand een tip?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein
Ik zou inderdaad Seveneves van Neal Stephenson aanraden zoals F_J_K inderdaad ook al zij, ben er ooit in begonnen en het was geweldig. Helaas door omstandigheden nooit uitgelezen en helemaal in de vergetelheid gekomen. Tot nu.... ik weet wat ik ga lezen vanavond.RoyK schreef op zondag 06 december 2015 @ 23:54:
Ik wil weer wat meer gaan lezen. Ik zoek iets in de science fiction. buitenaards leven of iets dergelijks. Het liefst met een realistische kijk erop. Area 51? US leger? UFO'S? Nasa? Ik kom er niet uit op bol.com onder de Nederlandse boeken. Ik stuitte op beacon 23 maar is Engels. Iemand een tip?
Helaas is deze serie alleen in het Engels.sander0 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:47:
[...]
Ik zou inderdaad Seveneves van Neal Stephenson aanraden zoals F_J_K inderdaad ook al zij, ben er ooit in begonnen en het was geweldig. Helaas door omstandigheden nooit uitgelezen en helemaal in de vergetelheid gekomen. Tot nu.... ik weet wat ik ga lezen vanavond.
Eigenlijk ben ik er net mee geeïndigd, sorry dat ik niet iets eerder postte terwijl ik nog mee bezig was, (das toch de bedoeling?), maar ik kon geen tijd voor vinden zo boeiend was het:

Ik kwam het eigenlijk tegen op een best vreemde manier. Ik ging op zoek naar moderne dag thrillers, en vond de volgende website met een googlezoekopdracht:
https://www.hebban.nl/artikelen/elf-ijskoude-thrillers
Daarin staat een thriller van een zekere Anne Holt - Hoogtelijn. In de beschrijving daaronder wordt gerefereerd aan Tien Kleine Negertjes van Agatha Christie. Ik onthield dat even in mijn achterhoofd. Mijn eerste opzet was beginnen met Anne Holt maar de recensies voor haar boek waren niet fijn. Ik las nogal twijfel in de lezersreacties.
Dus ik richtte me toen op het boek van Agatha Christie. Van deze schrijver had ik wel gehoord, mijn grootvader vaderszijds was er zelf een grote liefhebber van. Maar ik wist ook dat het klassieke who-dun-nits betrof, terwijl mijn voorkeur naar actie, geweld, en avontuur uitgaat.
Ik besloot de recensies van het boek te lezen, zowel van lezers als deskundigen. De reacties waren overweldigend positief, er werd zelfs geopperd dat dit haar meesterwerk zou kunnen zijn. Ik aarzelde niet meer, en zei tegen mijzelf dat als het niet vlotjes liep, ik eenvoudigweg mee zou stoppen met lezen.
De eerste 10 pagina's waren zo'n beetje ingewikkelde koek, er werden zoveel personages naar je toegegooid, dat ik me afvroeg hoe ik al die namen zou kunnen onthouden. Dat bleek flink mee te vallen aangezien dezelfde personen telkens weer opdoken, en daarmee ook een stukje van hun voorgeschiedenis.
zna de eerste 2 hoofdstukken kon ik het niet meer wegleggen bij wijze van spreken.
Van de 10 mogelijke kandidaatmoordenaars had ik mijn conclusie gevormd dat het een van twee daarvan zou moeten zijn. Mijn conclusie werd zelfs versterkt naarmate ik in het boek vorderde. Aan het slot echter bleek mijn gok totaal verkeerd te zijn, ik had geen enkele idee wie het kon zijn tot het allerlaatste slothoofdstuk, de laatste 5 pagina's zo ongeveer. Er was dus zelfs een hoofdstuk aanwezig in het boek waarin geen enkele kandidaat de moordenaar lijkt te zijn, alle mogelijkheden vallen weg, en het lijkt wel alsof een onbekende persoon van buitenaf of een mogelijk bovennatuurlijk verschijnsel ervoor verantwoordelijk was. Dus ik werd als lezer wel aangenaam misleid in die zijn dat het niet precies voorspelbaar was.
Het enige wat me tegensaat in het boek is dat iedereen vrij simpel en dom handelt, of misschien is dat een teken van die tijden waarin die gasten leefden. Tegenwoordig zouden we met moordonderzoeken zo voorzichtig en volgens protocol omgaan maar in het verhaal gaan ze dode lichaam zomaar elders slepen, zonder na te denken. Nog een ding dat mij ongeloofwaardig overkomt is hoe men, na telkens weer een moord mee te maken, helemaal geen fatsoenlijke veiligheidsmaatregelen neemt. Ik bedoel, ze stellen geen toereikende regels op dat iedere toekomstige moord zou kunnen preventeren, maar in plaats daarvan, zorgen de vreemde regels juist voor dat de moorden makkelijker plaatsvinden. Maar ook dit kan standaardgedrag zijn van mensen die in die tijdsperiode leefden, terwijl wij met onze moderne kijk en kennis, heel anders zouden handelen (tenminste dat hoop ik).
Overal een zeer fijn boek, mits je een manier verzint om die paar bovengenoemde ongeloofwaardigheden in je hoofd weg te werken.
*** O en btw, het woord 'negertjes'en "Negereiland' stonden me helemaal niet aan, dus ik ging op zoek naar een epub-editor, downloadde die, leerde de werkwijzen, en heb vervolgens alle gevallen van woorden waarin neger voorkwam, veranderd naar 'soldaat'. Zo kreeg ik 'tien kleine soldaatjes' en "Soldateneiland." Ik heb zelfs de cover veranderd. Na dat racistisch element weggehaald te hebben, was het lezen voor mij makkelijk.

Ik kwam het eigenlijk tegen op een best vreemde manier. Ik ging op zoek naar moderne dag thrillers, en vond de volgende website met een googlezoekopdracht:
https://www.hebban.nl/artikelen/elf-ijskoude-thrillers
Daarin staat een thriller van een zekere Anne Holt - Hoogtelijn. In de beschrijving daaronder wordt gerefereerd aan Tien Kleine Negertjes van Agatha Christie. Ik onthield dat even in mijn achterhoofd. Mijn eerste opzet was beginnen met Anne Holt maar de recensies voor haar boek waren niet fijn. Ik las nogal twijfel in de lezersreacties.
Dus ik richtte me toen op het boek van Agatha Christie. Van deze schrijver had ik wel gehoord, mijn grootvader vaderszijds was er zelf een grote liefhebber van. Maar ik wist ook dat het klassieke who-dun-nits betrof, terwijl mijn voorkeur naar actie, geweld, en avontuur uitgaat.
Ik besloot de recensies van het boek te lezen, zowel van lezers als deskundigen. De reacties waren overweldigend positief, er werd zelfs geopperd dat dit haar meesterwerk zou kunnen zijn. Ik aarzelde niet meer, en zei tegen mijzelf dat als het niet vlotjes liep, ik eenvoudigweg mee zou stoppen met lezen.
De eerste 10 pagina's waren zo'n beetje ingewikkelde koek, er werden zoveel personages naar je toegegooid, dat ik me afvroeg hoe ik al die namen zou kunnen onthouden. Dat bleek flink mee te vallen aangezien dezelfde personen telkens weer opdoken, en daarmee ook een stukje van hun voorgeschiedenis.
zna de eerste 2 hoofdstukken kon ik het niet meer wegleggen bij wijze van spreken.
Van de 10 mogelijke kandidaatmoordenaars had ik mijn conclusie gevormd dat het een van twee daarvan zou moeten zijn. Mijn conclusie werd zelfs versterkt naarmate ik in het boek vorderde. Aan het slot echter bleek mijn gok totaal verkeerd te zijn, ik had geen enkele idee wie het kon zijn tot het allerlaatste slothoofdstuk, de laatste 5 pagina's zo ongeveer. Er was dus zelfs een hoofdstuk aanwezig in het boek waarin geen enkele kandidaat de moordenaar lijkt te zijn, alle mogelijkheden vallen weg, en het lijkt wel alsof een onbekende persoon van buitenaf of een mogelijk bovennatuurlijk verschijnsel ervoor verantwoordelijk was. Dus ik werd als lezer wel aangenaam misleid in die zijn dat het niet precies voorspelbaar was.
Het enige wat me tegensaat in het boek is dat iedereen vrij simpel en dom handelt, of misschien is dat een teken van die tijden waarin die gasten leefden. Tegenwoordig zouden we met moordonderzoeken zo voorzichtig en volgens protocol omgaan maar in het verhaal gaan ze dode lichaam zomaar elders slepen, zonder na te denken. Nog een ding dat mij ongeloofwaardig overkomt is hoe men, na telkens weer een moord mee te maken, helemaal geen fatsoenlijke veiligheidsmaatregelen neemt. Ik bedoel, ze stellen geen toereikende regels op dat iedere toekomstige moord zou kunnen preventeren, maar in plaats daarvan, zorgen de vreemde regels juist voor dat de moorden makkelijker plaatsvinden. Maar ook dit kan standaardgedrag zijn van mensen die in die tijdsperiode leefden, terwijl wij met onze moderne kijk en kennis, heel anders zouden handelen (tenminste dat hoop ik).
Overal een zeer fijn boek, mits je een manier verzint om die paar bovengenoemde ongeloofwaardigheden in je hoofd weg te werken.
*** O en btw, het woord 'negertjes'en "Negereiland' stonden me helemaal niet aan, dus ik ging op zoek naar een epub-editor, downloadde die, leerde de werkwijzen, en heb vervolgens alle gevallen van woorden waarin neger voorkwam, veranderd naar 'soldaat'. Zo kreeg ik 'tien kleine soldaatjes' en "Soldateneiland." Ik heb zelfs de cover veranderd. Na dat racistisch element weggehaald te hebben, was het lezen voor mij makkelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door aardebewoner op 22-12-2015 02:45 ]
De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.
Je had natuurlijk ook de heruitgave kunnen pakken als je dat zo vervelend vindt, met aangepaste titel en inhoud.
'Neger' is niet racistisch... Het woord dat je bedoelt is 'nikker'.
Serieus...?aardebewoner schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 02:40:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein
Vind het ook wat ver gaan. Tijden veranderen, dit boek lijkt me aardig gedateerd. Zou er zo overheen kunnen lezen met dat besef.
Zelf vandaag even een nieuw boek besteld, de memoires van Albert Speer over zijn leven, Hitler en Nazi Duitsland.

Zeer benieuwd.
Zelf vandaag even een nieuw boek besteld, de memoires van Albert Speer over zijn leven, Hitler en Nazi Duitsland.

Zeer benieuwd.
Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar Thomas! Ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen en dan ga ik hem ook bestellen denk ikThomasXIV schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:24:
Vind het ook wat ver gaan. Tijden veranderen, dit boek lijkt me aardig gedateerd. Zou er zo overheen kunnen lezen met dat besef.
[afbeelding]
Zeer benieuwd.
Ja, maar dan voornamelijk geschiedenis-strips. Men schaart het onder de noemer "faction", de achtergrond is feitelijk (wereldoorlog 2), maar de personages zijn vaak fictie. Al zijn er ook voldoende strips die waargebeurde zaken visualiseren.Klein_Kipje schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:35:
Zijn er ook mensen hier die strips lezen (voor volwassenen). ?
Ik ben erg fan van de tekenstijl van Marvano en heb met volle teugen genoten van zijn twee trilogieën "Berlijn" en "Grand Prix".
In Berlijn speelt de stad Berlijn rond de WOII een centrale rol. In Grand Prix gaat het om de wereld van het racen in de periode dat Hitler aan de macht kwam.
Gisteren toevallig de eerste twee delen van zijn nieuwe trilogie genaamd "De Joodse Brigade" besteld.
Daarnaast recentelijk nog twee strips van Nederlandse bodem aangeschaft: Arnhem, over de slag bij arnhem en de Grebbeberg.
Overigens vind ik zijn fictie serie "Dallas Barr" ook een aanrader. Science Fiction in de nabije toekomst, waar de superrijke mensen het eeuwige leven per 10 jaar kunnen kopen.
Die ene van Nederlandse bodem, Arnhem, de slag bij Arnhem heb ik ook. Wellicht is de Airborne 44 serie ook wat voor je, deze zijn historisch correct maar idd de personages ook fictief.
Verder lees ik bijna alles van scenarist van Hamme (Largo Winch, XIII, Lady S, Wayne Shelton)
Verder probeer de volgende series te volgen, Airborne 44, Angel Wings,De Bank,Bob Evers, Cosa Nostra, Lady Spitfire, Oorlogsvrouwen en Wunderwaffen.
Helaas een wat dure hobby
Verder lees ik bijna alles van scenarist van Hamme (Largo Winch, XIII, Lady S, Wayne Shelton)
Verder probeer de volgende series te volgen, Airborne 44, Angel Wings,De Bank,Bob Evers, Cosa Nostra, Lady Spitfire, Oorlogsvrouwen en Wunderwaffen.
Helaas een wat dure hobby
www.weitjerock.com
Zal ik doen! Hoop dat ik er een beetje aan toe kom met de feestdagen voor de deur, maar denk dat het het geld zeker waard is, niks dan goeds over het boek gelezen.StealthyPeanut schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:37:
[...]
Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar Thomas! Ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen en dan ga ik hem ook bestellen denk ik. Mag ook via PM
.
Dat heb ik dus niet in mijn boekenbundel meegekregen en als ik daarnaar op zoek moet, kan ik weer wat gaan betalen.Arrne schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:54:
Je had natuurlijk ook de heruitgave kunnen pakken als je dat zo vervelend vindt, met aangepaste titel en inhoud.
Dat was mijn persoonlijk besluit, en ik hoef het niet te verantwoorden. Wat de ene wel stoort, stoort de ander weer niet. Ik wilde niet per se een discussie openen over racisme, maar nu we het daar toch over hebben:
Neger is wel degelijk racistisch; tenzij je vindt dat bleekscheet of cracker ook wel door de beugel kan. Het stamt af van het woord nikker. Om naar een zwarte persoon te referen noem je hem juist dat: zwart of Afrikaan of Nübier etc.
En als het persoonlijk moet worden, nee ik ben geen zwarte. Ik ben noch zwart noch blank.
Het is precies andersom, nikker/nigger stammen van negroïde/neger af. Toevallig ook de naam van het "ras".aardebewoner schreef op woensdag 23 december 2015 @ 01:14:
[...]
Neger is wel degelijk racistisch; tenzij je vindt dat bleekscheet of cracker ook wel door de beugel kan. Het stamt af van het woord nikker. Om naar een zwarte persoon te referen noem je hem juist dat: zwart of Afrikaan of Nübier etc.
(Ik vat het dan ook niet verkeerd op als iemand mij kaukasiër noemt.)
Al deze N woorden stammen weer af van het woord "negro" (portugees, spaans). Twee keer raden wat dat woord betekent.
Dus of je nu zwart zegt of neger, het betekent allebei het zelfde.
Maar inderdaad, als je zo'n oud boek leest met al deze, tegenwoording vreemde, namen is het wel even om te wennen.
Is dit de Nederlandse vertaling van "Inside the Third Reich"? Zo ja, dan kan ik hem inderdaad van harte aanbevelen!ThomasXIV schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:24:
[afbeelding]
Zeer benieuwd.
Waar we ons al niet druk over maken in dit land...aardebewoner schreef op woensdag 23 december 2015 @ 01:14:
[...]
Dat heb ik dus niet in mijn boekenbundel meegekregen en als ik daarnaar op zoek moet, kan ik weer wat gaan betalen.
[...]
Dat was mijn persoonlijk besluit, en ik hoef het niet te verantwoorden. Wat de ene wel stoort, stoort de ander weer niet. Ik wilde niet per se een discussie openen over racisme, maar nu we het daar toch over hebben:
En als het persoonlijk moet worden, nee ik ben geen zwarte. Ik ben noch zwart noch blank.

Maar goed, het is jouw tijd.
Ik woon in het buitenland als dat een troost is.Enki schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:41:
[...]
Is dit de Nederlandse vertaling van "Inside the Third Reich"? Zo ja, dan kan ik hem inderdaad van harte aanbevelen!
[...]
Waar we ons al niet druk over maken in dit land...![]()
Maar goed, het is jouw tijd.
Go set a watchman, van Harper Lee.
Zij is vooral bekend geworden met To Kill a Mockingbird uit 1960, in het Nederlands vertaald als Spaar de spotvogel(s).
Dit boek speelt 20 jaar later en lijkt ook weer over rassendiscriminatie in het zuiden van de VS te gaan (ik ben net over de helft).
Ik lees het in het Engels, wat af en toe een uitdaging is door het wat verouderde taalgebruik, maar waarmee ik wel zeker weet dat ik de oorspronkelijke woorden van de schrijfster mee krijg.
Zij is vooral bekend geworden met To Kill a Mockingbird uit 1960, in het Nederlands vertaald als Spaar de spotvogel(s).
Dit boek speelt 20 jaar later en lijkt ook weer over rassendiscriminatie in het zuiden van de VS te gaan (ik ben net over de helft).
Ik lees het in het Engels, wat af en toe een uitdaging is door het wat verouderde taalgebruik, maar waarmee ik wel zeker weet dat ik de oorspronkelijke woorden van de schrijfster mee krijg.
Eerlijk is eerlijk, momenteel lees ik niet zoveel, maar ik wilde toch mijn nieuwste aankoop even showen:
Alice in Wonderland is 150 jaar geleden uitgekomen en daarom is er een nieuwe, complete versie van het boek uitgebracht: The Complete Alice van Lewis Carroll.

Alice in Wonderland is 150 jaar geleden uitgekomen en daarom is er een nieuwe, complete versie van het boek uitgebracht: The Complete Alice van Lewis Carroll.

Meer informatie op deze website, speciaal voor deze uitgave: Alice in Wonderland 150The Complete Alice, including both Alice's Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass and What Alice Found There, is the ultimate edition of Lewis Carroll's much-loved classic, from the original publisher, Macmillan. Packed full of amazing exclusive extra features from the Macmillan archive and a foreword by Philip Pullman, The Complete Alice also has a glorious die-cut cover with intricate embossed two foil detail, head and tail bands, red foiled edges and a ribbon marker - all making this a gift edition to treasure forever. Lewis Carroll's Alice has been enchanting children for 150 years. Curious Alice, the bossy White Rabbit, the formidable Queen of Hearts and the Mad Hatter are among the best loved, most iconic literary creations of all time. Macmillan was the original publisher of Alice in 1865 and is proud to remain true to the vision of its creators. This stunning anniversary treasury reproduces every word of Carroll's masterpiece and its equally famous sequel, Through the Looking-Glass. The dreamlike illustrations, colour versions of Sir John Tenniel's originals, were produced in 1911 by celebrated artist Harry Theaker, under the direction of Tenniel himself, and the series completed by contemporary watercolourist Diz Wallis. Curiouser and curiouser! Lively and authoritative non-fiction content draws on Macmillan's rich historical archive to tell the real-life story of how Alice was written and published, making this a perfect gift for fans of Alice young and old
Your Friendly Neighborhood Moderator
Was dit topic even uit het oog verloren. Weer even bijlezen voor wat tips & tricks.
Op dit moment ben ik The Witcher saga aan het lezen. De eerste twee boeken zijn een verzameling van short stories, waarvan sommige verhalen wel leuk zijn. Uiteindelijk nog redelijk doorheen geworsteld, short stories zijn gewoon niet heel erg mijn ding. Misschien lag het er ook aan dat de Epub niet van bijster goede kwaliteit was. De boeken zijn namelijk door fans vertaald vanuit het pools.
Nu halverwege het eerste boek van de echte saga. Een reeks uit 5 delen die allemaal op elkaar aansluiten. Echt een heerlijk boek om te lezen. Zeker een aanrader voor mensen die fan zijn van dit genre.
Op dit moment ben ik The Witcher saga aan het lezen. De eerste twee boeken zijn een verzameling van short stories, waarvan sommige verhalen wel leuk zijn. Uiteindelijk nog redelijk doorheen geworsteld, short stories zijn gewoon niet heel erg mijn ding. Misschien lag het er ook aan dat de Epub niet van bijster goede kwaliteit was. De boeken zijn namelijk door fans vertaald vanuit het pools.
Nu halverwege het eerste boek van de echte saga. Een reeks uit 5 delen die allemaal op elkaar aansluiten. Echt een heerlijk boek om te lezen. Zeker een aanrader voor mensen die fan zijn van dit genre.
Momenteel lees ik de biografie van Elon Musk geschreven door Ashlee Vance. Leuk boek om je te verdiepen in het leven van deze gigantische entrepeneur in de technische sector. Ik kan het boek Tweakers zeker aanraden!
ISIS: The State of Terror van Jessica Stern gekocht, super interessant, zeker nu.
Vandaag Geen Held gehad. "Vervolg" op geen makkelijke dag. Vond het eerste deel al heerlijk om te lezen. Het eerste hoofdstuk is in iedergeval al veel belovend!
Daarnaast ook Ivan's oorlog gehad. Gaat over de Russische soldaten tijdens de 2de wereld oorlog. Nog nooit iets over gelezen. Wel veel over gekeken. Ben dus zeker benieuwd wat ik in dit boek ga lezen. Maar eerst even geen held uitlezen.
Daarnaast ook Ivan's oorlog gehad. Gaat over de Russische soldaten tijdens de 2de wereld oorlog. Nog nooit iets over gelezen. Wel veel over gekeken. Ben dus zeker benieuwd wat ik in dit boek ga lezen. Maar eerst even geen held uitlezen.
[ Voor 42% gewijzigd door Aksnes op 24-12-2015 20:21 ]
Met een titel als State of Terror komt het boek echt niet heel objectief over, sorry hoor. Ik denk dat ik het oversla.Niku schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:12:
ISIS: The State of Terror van Jessica Stern gekocht, super interessant, zeker nu.
Hoe zou je ISIS anders willen omschrijven? State of Loving Farmers? Daarbij is de titel bedoeld om de aandacht te trekken, geen exacte afspiegeling van de inhoud. Enfin.aardebewoner schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:35:
[...]
Met een titel als State of Terror komt het boek echt niet heel objectief over, sorry hoor. Ik denk dat ik het oversla.
De term Terror is een flink afgezaagde cliche die grotendeels door de westerse media wordt gebruikt om de eigen propaganda te promoten. Ik zeg niet dat IS geen terreur toepast, maar wat doet de Amerikaanse luchtmacht dan wel? Noem je het bombarderen van een burgerziekenhuis geen terrordaad? Op die manier houdt het niet op, alles in een oorlog kan onder de noemer terreur vallen.Niku schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:54:
[...]
Hoe zou je ISIS anders willen omschrijven? State of Loving Farmers? Daarbij is de titel bedoeld om de aandacht te trekken, geen exacte afspiegeling van de inhoud. Enfin.
Het is niet voor niets dat de benaming terror weg is gehaald uit de Nederlandse en Engelse wiki-pagina's. Daar wordt IS omschreven als een extremistische groepering, wat een veel objectievere omschrijving is:
*Edit nu zie ik dat zelfs het woord extremistisch is weggehaald uit de Nederlandse:Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL), in het westen Islamitische Staat in Irak en al-Sham (ISIS) (hierin staat al-Sham voor 'de Levant') of kortweg Islamitische Staat (IS) genoemd, uitspraak: ie es, Arabisch: الدولة الاسلامية في العراق والشام ad-Dawla al-Islāmiyya fi al-'Irāq wa-sh-Shām, afkorting داعش Da'isj of Daesh,[2] is een militie van jihadi en salafisten en naar eigen zeggen een kalifaat en islamitische staat die geleid wordt door soennitische Arabieren uit Irak en Syrië.[3] IS heeft de controle over grondgebied waar meer dan tien miljoen mensen leven,[4] in Irak, Syrië, Libië en Nigeria. De groepering is echter ook actief in andere delen van de wereld, waaronder Zuidoost-Azië.[5][6]
De Engelse noemt het fundamentalistisch, wat ook te staven is.The Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL, IPA /ˈaɪsəl/), alternatively translated the Islamic State of Iraq and Syria or Islamic State of Iraq and al-Sham (ISIS, /ˈaɪsɨs/),[28] is a Salafi jihadist militant group that adheres to an Islamic fundamentalist, Wahhabi doctrine of Sunni Islam.[29] Derived from its Arabic name ad-Dawlah al-Islāmiyah fī 'l-ʿIrāq wa-sh-Shām (الدولة الإسلامية في العراق والشام), the group is also known under the acronym Daesh (داعش dāʿish, IPA: [ˈdaːʕiʃ]).[30][31]
Enkel de Duitse nog hanteert het woord terreur, maar dat zal wel weer aan hun eigen verleden en schuldgevoel liggen:
Der Islamische Staat (IS, arabisch الدولة الإسلامية, DMG ad-daula al-islāmīya) ist eine seit 2003 aktive terroristisch agierende sunnitische Miliz mit zehntausenden Mitgliedern, die derzeit größere Gebiete im Irak und in Syrien und kleinere Gebiete in Libyen beherrscht, sowie ein seit Juni 2014 deklarierter dschihadistischer „Quasi-Staat“[5].
Als jij bestrijdt dat IS een terroristische organisatie is, ga ik de discussie niet eens aan.aardebewoner schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 00:27:
[...]
De term Terror is een flink afgezaagde cliche die grotendeels door de westerse media wordt gebruikt om de eigen propaganda te promoten. Ik zeg niet dat IS geen terreur toepast, maar wat doet de Amerikaanse luchtmacht dan wel? Noem je het bombarderen van een burgerziekenhuis geen terrordaad? Op die manier houdt het niet op, alles in een oorlog kan onder de noemer terreur vallen.
Het is niet voor niets dat de benaming terror weg is gehaald uit de Nederlandse en Engelse wiki-pagina's. Daar wordt IS omschreven als een extremistische groepering, wat een veel objectievere omschrijving is:
[...]
*Edit nu zie ik dat zelfs het woord extremistisch is weggehaald uit de Nederlandse:
[...]
De Engelse noemt het fundamentalistisch, wat ook te staven is.
Enkel de Duitse nog hanteert het woord terreur, maar dat zal wel weer aan hun eigen verleden en schuldgevoel liggen:
[...]
Verder zet je je mening niet echt kracht bij door met wiki's als bron te komen. Neem dan een fatsoenlijke: https://kennisbankterrorisme.nctv.nl/#section_L
Als je discussie direct weigert omdat je geen andere standpunten wilt horen, ben je ook niet heel erg objectief in je denken. Maar goed, waarschijnlijk past dit boek juist daarom bij jou, zo is er een geschikt soort boek voor ons allen.Niku schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:43:
[...]
Als jij bestrijdt dat IS een terroristische organisatie is, ga ik de discussie niet eens aan.
Verder zet je je mening niet echt kracht bij door met wiki's als bron te komen. Neem dan een fatsoenlijke: https://kennisbankterrorisme.nctv.nl/#section_L
En verder, er is niks mis met wiki, aangezien wiki op zn beurt op externe bronnen gebaseerd moet zijn en nonsens stukken tekst weggehaald worden.
Ik zeg enkel dat 'terror' en 'terrorisme' geen objectieve (dwz staafbaar) benaming is van een strijdende partij in een oorlog. Wat wat jij daaronder verstaat kan anders zijn dan wat ik of iemand anders verstaat.
Er zijn voorbeelden zat waarin de Amerikaanse strijdmachten terroristisch hebben gehandelt. Of wat noem je Abu Ghraib, Guantanamo Baai, de bombardement op een ziekenhuis - leuke kerstgroeten of zo? Buiten beschouwing gelaten de talloze andere voorbeelden zoals het kapotschieten van journalisten uit een helikopter, de genadeloze afstraffing en vervolging van klokkenluiders etc etc. De standrechtelijke executie zonder proces van Osama en het schijnproces van Saddam. En ik ben geenszinds voorstander van deze mannen of hun groeperingen, ik wil alleen duidelijk maken wat voor de ene partij geldt ook voor de andere moet gelden. En bovendien hoeft er niet eens oorlog te zijn, om als terroristen op te treden. Kijk naar de amerikaanse politie - allemaal zwarte mannen standrechtelijk executeren. Allemaal terrordaden. Zo is de amerikaanse politie een terrororganisatie. Makkelijk.
Zo komen we nog eens uit.
[ Voor 6% gewijzigd door aardebewoner op 25-12-2015 14:43 ]
Dus omdat jij vindt dat de Amerikanen terroristisch handelen, mag het boek van Jessica Stern die titel niet dragen of betekent het zelfs dat IS geen terroristische beweging is? Een logica die ik niet kan volgen.aardebewoner schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:40:
[...]
Als je discussie direct weigert omdat je geen andere standpunten wilt horen, ben je ook niet heel erg objectief in je denken. Maar goed, waarschijnlijk past dit boek juist daarom bij jou, zo is er een geschikt soort boek voor ons allen.
En verder, er is niks mis met wiki, aangezien wiki op zn beurt op externe bronnen gebaseerd moet zijn en nonsens stukken tekst weggehaald worden.
Ik zeg enkel dat 'terror' en 'terrorisme' geen objectieve (dwz staafbaar) benaming is van een strijdende partij in een oorlog. Wat wat jij daaronder verstaat kan anders zijn dan wat ik of iemand anders verstaat.
Er zijn voorbeelden zat waarin de Amerikaanse strijdmachten terroristisch hebben gehandelt. Of wat noem je Abu Ghraib, Guantanamo Baai, de bombardement op een ziekenhuis - leuke kerstgroeten of zo? Buiten beschouwing gelaten de talloze andere voorbeelden zoals het kapotschieten van journalisten uit een helikopter, de genadeloze afstraffing en vervolging van klokkenluiders etc etc. De standrechtelijke executie zonder proces van Osama en het schijnproces van Saddam. En ik ben geenszinds voorstander van deze mannen of hun groeperingen, ik wil alleen duidelijk maken wat voor de ene partij geldt ook voor de andere moet gelden. En bovendien hoeft er niet eens oorlog te zijn, om als terroristen op te treden. Kijk naar de amerikaanse politie - allemaal zwarte mannen standrechtelijk executeren. Allemaal terrordaden. Zo is de amerikaanse politie een terrororganisatie. Makkelijk.
Zo komen we nog eens uit.
Als je de logica niet snapt, moet je mij eerst netjes vragen en op uitleg wachten, voordat jij van de hoge toren van alles schreeuwt.Niku schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:47:
[...]
Dus omdat jij vindt dat de Amerikanen terroristisch handelen, mag het boek van Jessica Stern die titel niet dragen of betekent het zelfs dat IS geen terroristische beweging is? Een logica die ik niet kan volgen.
Nee, het is haar boek, ik weet niet in welke genre het zich bevindt, maar ik gok ook op fictie. Want bij een non-ficitieve geschiedkundige verslaglegging dien je de feiten exact zoals ze zijn weer te geven, en een neutrale, objectieve insteek te hanteren en je eigen persoonlijke vooroordelen achter te laten.
Als de titel iets was van "Hoe IS een terrororganisatie is" en vervolgens wijdt het boek zich met tal van bewijsvoeringen aan dat onderwerp, zou ik er tenminste in kunnen komen. Aangezien het nog niet als bewezen wordt gezien dat IS daadwerkelijk een terrorgroepering is - sommige zouden beweren dat ze juist verzetsstrijders of de vijand zijn in een oorlog (en dat is ook grotendeels waar).
Maar dat doet ze niet, ze plaatst al een nogal gechargeerd en onbewezen standpunt als bewijs in de titel van haar boek. Tja, dan kan ik net zo goed een propagandazender als FOX of NBC aan kunnen doen, ik heb haar boek niet voor nodig.
Heel interessant boek van Joris Luyendijk.
'Dit kan niet waar zijn - onder bankiers'
Geweldig boek dat uitlegt hoe het bancaire systeem in elkaar zit, insiders leggen uit hoe de bonussen werken en hoe je als persoon moet zijn om bij een bank in Londen kunt werken. Je wordt ingeleid vanaf het begin, enige voorkennis is onnodig. Aanbevolen voor iedereen, zelf gelezen voor mijn economische opleiding.
Geweldig boek dat uitlegt hoe het bancaire systeem in elkaar zit, insiders leggen uit hoe de bonussen werken en hoe je als persoon moet zijn om bij een bank in Londen kunt werken. Je wordt ingeleid vanaf het begin, enige voorkennis is onnodig. Aanbevolen voor iedereen, zelf gelezen voor mijn economische opleiding.
aardebewoner schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:55:
[...]
Als je de logica niet snapt, moet je mij eerst netjes vragen en op uitleg wachten, voordat jij van de hoge toren van alles schreeuwt.
Even in verdiepen dan: http://jessicasternbooks.com/books/isis-the-state-of-terror/Nee, het is haar boek, ik weet niet in welke genre het zich bevindt, maar ik gok ook op fictie. Want bij een non-ficitieve geschiedkundige verslaglegging dien je de feiten exact zoals ze zijn weer te geven, en een neutrale, objectieve insteek te hanteren en je eigen persoonlijke vooroordelen achter te laten.
Jij vond wiki's een betrouwbare bron, dus bij deze alle partijen die ISIS als een terroristische organisatie zien: VN, Syrië, Libanon, Irak, Israël, Egypte, Australië, India, Rusland, Japan, Kirgizië, Saoedi-Arabië, VAE, Turkije, EU en de VS.Als de titel iets was van "Hoe IS een terrororganisatie is" en vervolgens wijdt het boek zich met tal van bewijsvoeringen aan dat onderwerp, zou ik er tenminste in kunnen komen. Aangezien het nog niet als bewezen wordt gezien dat IS daadwerkelijk een terrorgroepering is - sommige zouden beweren dat ze juist verzetsstrijders of de vijand zijn in een oorlog (en dat is ook grotendeels waar).
Ik begrijp vanaf mijn hoge toren dan niet hoe je kunt volhouden dat het geen terroristische organisatie is.
Maar dat doet ze niet, ze plaatst al een nogal gechargeerd en onbewezen standpunt als bewijs in de titel van haar boek. Tja, dan kan ik net zo goed een propagandazender als FOX of NBC aan kunnen doen, ik heb haar boek niet voor nodig.
Klopt, goed boek, heeft niet voor niets de NS publieksprijs gewonnen.Jordymt schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:08:
Heel interessant boek van Joris Luyendijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Niku op 25-12-2015 15:11 ]
*knip* Hier houdt deze discussie in ieder geval wel op. In dit topic is het totaal niet relevant.
[ Voor 89% gewijzigd door naitsoezn op 05-01-2016 09:31 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Spike_wolf op 02-01-2016 22:08 ]
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Battlefront: Twilight Company | ![]() |
Door Alexander Freed | |
Battlefront: Twilight Company vertelt het verhaal van de Sixty-First Mobile Infantry, beter bekend onder de naam Twilight Company. Een infanterie eenheid van de Rebel Alliance. We krijgen een kijkje in het dagelijks leven van deze groep soldaten, we volgen ze gedurende bekende en nieuwe veldslagen, zoals de Battle of Yavin, Hoth en verder. Maar we zien ook hoe deze soldaten hun tijd tussen grote veldslagen in doorbrengen, onderling, op planeten waar ze mensen proberen te helpen, en continu opzoek zijn naar nieuwe leden om de voortdurend kleiner wordende Twilight Company weer aan te vullen. Het verhaal is voornamelijk gericht op Hazram Namir, iemand die niet veel anders kent dan een leven vol oorlog. Hij vecht omdat hij weet hoe dat moet, niet omdat hij hart voor de zaak heeft. Namir's situatie en instelling geeft ons een nieuwe insteek in een bekend verhaal, we volgen deze keer niet een held die zijn of haar leven wil geven voor het goede doel, nee we volgen iemand die orders opvolgt omdat het moet en hij niet veel beters te doen heeft. Gedurende het boek zien we Namir in de rangen omhoog stijgen, niet zozeer omdat hij de beste in de groep is, maar meer omdat de groep om hem heen regelmatig kleiner wordt, Hoewel Namir er alles aan doet om zijn teamgenoten in leven te houden is hij iemand die over het algemeen geen moeite doet om diezelfde teamgenoten te leren kennen of namen te onthouden. Iets wat er voor zorgt dat het voor de lezer lastig is om sympathie voor hem te krijgen. Iets waar ik graag meer van gezien had was SB-475, ook bekend onder de naam Thara Nyende. Thara is een Stormtrooper, gestationeerd op Sullust, haar thuisplaneet. In een aantal hoofdstukken krijgen we het dagelijks leven van Thara te zien, hoe zij als gezichtsloze Stromtrooper de orde probeert te handhaven, maar ook buiten diensttijd haar best doet om haar volk te helpen. Thara's verhaal is op veel punten interessanter dan dat van Namir, daarbij komt ook dat het veel makkelijker is om voor deze "goede Stormtrooper" sympathie te voelen dan voor Namir. Ook erg interessant was de eerste keer dat Thara haar Stormtrooper uniform aantrekt, we krijgen een hele interessante beschrijving van verschillende delen van het uniform en diens functies. Alexander Freed heeft een schrijfstijl die eenvoudig te lezen is, hij weet gevechten duidelijk te omschrijven waardoor de lezer vrijwel altijd precies weet wat er gaande is. Hoewel bijna elk hoofdstuk zich op een andere plek en in een andere situatie afspeelt weet hij dit voor de lezer duidelijk te houden doormiddel van een locatie en tijdsvermelding aan het begin van elk hoofdstuk, deze vermeldingen maken onder anderen het aantal flashbacks naar Namir's verleden wat makkelijker te begrijpen. Ondanks dat het boek veel goede eigenschappen heeft wist het me niet compleet te boeien en ik ging er langzamer doorheen dan ik verwacht en gehoopt had, Namir's verhaal en personage waren niet interessant genoeg om mijn aandacht voor langere periodes vast te houden. Ondanks dat heb ik me aardig met het boek vermaakt. |
Humankind… be both.
Een beetje laat maar eindelijk de tijd gehad om wat te lezen (nog niet erg veel, maar goed). Erg interessant boek, prima vertaald, een hele bijzondere inkijk in ieder geval! Aan te raden.StealthyPeanut schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:37:
[...]
Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar Thomas! Ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen en dan ga ik hem ook bestellen denk ik. Mag ook via PM
.
Iemand deze al gelezen?
Look Who's Back - Timur Vermes
Heb hem nu bijna uit, maar ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden...
Edit: wilde een screenshot toevoegen, maar ik heb geen idee hoe dat moet...
[ Voor 15% gewijzigd door Enki op 15-01-2016 13:55 ]
Mooi om te lezen! Dank je. Ik zet hem op mijn read-listThomasXIV schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:54:
[...]
Een beetje laat maar eindelijk de tijd gehad om wat te lezen (nog niet erg veel, maar goed). Erg interessant boek, prima vertaald, een hele bijzondere inkijk in ieder geval! Aan te raden.
Ik ben begin januari begonnen met de "challenge" 52 boeken in 52 weken gestart op Reddit: http://www.reddit.com/r/52in52. Tussendoor ook nog wat anders aan het lezen, dus het totaal voor dit jaar is als volgt:
Ready Player One - Ernest Kline
Meerdere tweakers hebben dit boek al gelezen. Het boek zit vol met verwijzingen naar de jaren '80 van onder andere games, muziek en films. Voor mij was dit echt te veel, overdaad schaadt. Het verhaal is niet bijster interessant vooral omdat bijna alles zicht afspeelt in de virtuele wereld "Oasis". De stukken in de echte wereld, zoals
Cijfer: 4/10
Star Wars: Before the Awakening - Greg Rucka
De nieuwe film heeft mijn interesse in het Star Wars universum weer aangewakkerd. Ik heb veel "Legends" Star Wars boeken gelezen, maar lang niet allemaal. Favoriet is en blijft de Thrawn trilogie van Timothy Zahn. Dit boek is een 'junior novel' en bevat 3 verhalen van Rey, Finn en Poe Dameron voordat het avontuur begint wat we in de film zien. De verhalen van Rey en Finn zijn niet bijster interessant, het verhaal van Poe Dameron is wel de moeite waard. Het is sowieso leuk om een stukje voorgeschiedenis van deze karakters te lezen, maar die van Poe Dameron maakt het boek wat mij betreft de moeite waard.
Cijfer: 8/10
20000 Mijlen onder zee - Jules Verne
Dit is uiteraard een klassieker. Het boek vertelt het verhaal van Professor Annorax en zijn knecht Koenraad die op jacht gaat naar een beest dat de zeeën zou teisteren. Dit monster blijkt echter niet een levend wezen te zijn, maar een duikboot (de Nautilus) van Kapitein Nemo. Ze geraken samen met Ned Land de walvisjager aan boord als gevangenen en maken de avonturen van Kapitein Nemo en zijn bemanning mee. Ik heb een oude vertaling gelezen en dat was best even wennen. Ook beschrijft Jules Verne tot in den treuren het leven onder water. Gelukkig neemt in het tweede deel de vaart wat toe en komen er wat spannende voorvallen voor. Blij dat ik het een keer heb gelezen, maar een tweede keer hoeft niet.
Cijfer: 6/10
No Country for Old Men - Cormac McCarthy
Ik had de film al gezien het dat verhaal komt grootendeels overeen met het boek waarop de film is gebaseerd. Enkele gesprekken zijn in de film 1 op 1 overgenomen uit het boek! Door de interpunctie stijl van McCarthy ook wel wennen met lezen. Zowel de protagonist als de antagonist zijn heel interessante karakters. Het verhaal in het kort: Llewelyn Moss vindt nabij een misgelopen drugdeal een tas 2,4 miljoen dollar er in. Ondertussen is de huurmoordenaar en psychopaat Anton Chigurh op weg om dit geld te zoeken en de Sheriff Ed Tom Bell gaat ook op onderzoek uit. Erg spannend - op de mijmeringen van Ed Tom Bell na.
Cijfer: 9/10
Ik ben nu bezig met Dark Disciple (Christie Golden), weer een Star Wars boek over mijn minste favoriete periode uit het SW universum: The Clone Wars.
Toch een aardig boek tot nu toe (9 hoofdstukken gelezen).
Ready Player One - Ernest Kline
Meerdere tweakers hebben dit boek al gelezen. Het boek zit vol met verwijzingen naar de jaren '80 van onder andere games, muziek en films. Voor mij was dit echt te veel, overdaad schaadt. Het verhaal is niet bijster interessant vooral omdat bijna alles zicht afspeelt in de virtuele wereld "Oasis". De stukken in de echte wereld, zoals
spoiler:
waren voor mij het meest interessant.de infiltratie in de IOI basis
Cijfer: 4/10
Star Wars: Before the Awakening - Greg Rucka
De nieuwe film heeft mijn interesse in het Star Wars universum weer aangewakkerd. Ik heb veel "Legends" Star Wars boeken gelezen, maar lang niet allemaal. Favoriet is en blijft de Thrawn trilogie van Timothy Zahn. Dit boek is een 'junior novel' en bevat 3 verhalen van Rey, Finn en Poe Dameron voordat het avontuur begint wat we in de film zien. De verhalen van Rey en Finn zijn niet bijster interessant, het verhaal van Poe Dameron is wel de moeite waard. Het is sowieso leuk om een stukje voorgeschiedenis van deze karakters te lezen, maar die van Poe Dameron maakt het boek wat mij betreft de moeite waard.
Cijfer: 8/10
20000 Mijlen onder zee - Jules Verne
Dit is uiteraard een klassieker. Het boek vertelt het verhaal van Professor Annorax en zijn knecht Koenraad die op jacht gaat naar een beest dat de zeeën zou teisteren. Dit monster blijkt echter niet een levend wezen te zijn, maar een duikboot (de Nautilus) van Kapitein Nemo. Ze geraken samen met Ned Land de walvisjager aan boord als gevangenen en maken de avonturen van Kapitein Nemo en zijn bemanning mee. Ik heb een oude vertaling gelezen en dat was best even wennen. Ook beschrijft Jules Verne tot in den treuren het leven onder water. Gelukkig neemt in het tweede deel de vaart wat toe en komen er wat spannende voorvallen voor. Blij dat ik het een keer heb gelezen, maar een tweede keer hoeft niet.
Cijfer: 6/10
No Country for Old Men - Cormac McCarthy
Ik had de film al gezien het dat verhaal komt grootendeels overeen met het boek waarop de film is gebaseerd. Enkele gesprekken zijn in de film 1 op 1 overgenomen uit het boek! Door de interpunctie stijl van McCarthy ook wel wennen met lezen. Zowel de protagonist als de antagonist zijn heel interessante karakters. Het verhaal in het kort: Llewelyn Moss vindt nabij een misgelopen drugdeal een tas 2,4 miljoen dollar er in. Ondertussen is de huurmoordenaar en psychopaat Anton Chigurh op weg om dit geld te zoeken en de Sheriff Ed Tom Bell gaat ook op onderzoek uit. Erg spannend - op de mijmeringen van Ed Tom Bell na.
Cijfer: 9/10
Ik ben nu bezig met Dark Disciple (Christie Golden), weer een Star Wars boek over mijn minste favoriete periode uit het SW universum: The Clone Wars.
yep, vorig jaar gelezen. Vind het schitterend gevonden. En het houdt onze huidige maatschappij toch een serieuze spiegel voor.Enki schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:43:
Iemand deze al gelezen?
Ik lees op dit moment een paar tegelijk:
A confederacy of Dunces - John Kennedy Toole
Brethren - Robyn Young (en vervolg boeken staan klaar)
De game of thrones boeken - George RR Martin
Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S Thompson
Allen in het Engels, de Nederlande vertalingen zijn een beetje meh.
A confederacy of Dunces - John Kennedy Toole
Brethren - Robyn Young (en vervolg boeken staan klaar)
De game of thrones boeken - George RR Martin
Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S Thompson
Allen in het Engels, de Nederlande vertalingen zijn een beetje meh.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Before the Awakening | ![]() |
Door Greg Rucka | |
Before the Awakening is een verzameling van drie korte verhalen over Finn, Rey en Poe, de drie nieuwe gezichten uit The Force Awakens. De drie verhalen beschrijven hun leven vlak voor de gebeurtenissen uit de film. We volgen Finn, tijdens een aantal trainingen, we zien hem samenwerken met een groepje collega's en vrienden, we zien hoe hij al geruime tijd moeite heeft met de regels en instelling van de First Order, maar zich heel goed beseft dat hij hier niets tegen kan doen. In dit verhaal leren we drie andere stormtroopers kennen, waaronder FN-2003, de stormtrooper die tijdens de aanval op het dorp op Jakku voor Finn's ogen sterft en zijn helm besmeurt met bloed, ook leren we FN-2199 kennen, de trooper die Finn voor het kasteel van Maz Kanata te lijf ging met zijn Riot Baton. In Rey's verhaal zien we hoe zij haar tijd op Jakku doorbrengt, hoe ze dagelijks door oude scheepswrakken struint, op zoek naar waardevolle spullen die ze aan Unkar Plutt kan verkopen. Hoe ze een oude gevonden computer gebruikt om onder anderen vliegsimulaties mee te spelen, waardoor ze bekend is met een groot aantal schepen. We zien ook hoe ze altijd al moeite heeft gehad om anderen te vertrouwen, en de scene in de film waar ze aan een wastafel zit te werken en een schip ziet wegvliegen krijgt dankzij dit verhaal ook een stuk meer diepgang. Poe's verhaal dekt het grootste tijdvak, we krijgen wat informatie over zijn jeugd op Yavin IV, we zien Poe als piloot in de New Republic Navy, waar hij meer dan eens tegenover zijn meerdere staat omdat hij het niet eens is met de lakse manier waarop de New Republic omgaat met de dreiging van de First Order. En we komen te weten hoe Poe in de Resistance terecht gekomen is. En uiteraard brengen we de nodige tijd met hem door in de cockpit, waar nog eens goed duidelijk gemaakt wordt wat een geweldige piloot hij is. Stuk voor stuk zijn het leuke verhalen, waarvan dat van Poe de meeste achtergrond over de huidige stand van zaken in het universum geeft. Het boek is gericht op jongere lezers en is dus vrij eenvoudig geschreven, maar nooit kinderlijk. Het zijn serieuze verhalen die voor jong en oud leuk zijn om te lezen en ze geven elke Star Wars fan interessante stukjes informatie. Dit is zeker een aanrader voor de fans. |
Humankind… be both.
Gisterenavond uitgelezen, maar ik bleef met een heel onbevredigend gevoel achter. Inderdaad een geweldig vernieuwend idee, met af en toe ronduit hilarische stukken, maar het is niet af.Matthis schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:45:
[...]
yep, vorig jaar gelezen. Vind het schitterend gevonden. En het houdt onze huidige maatschappij toch een serieuze spiegel voor.
Terugkijkend vroeg ik me af wat er nu precies is gebeurd in het boek, en dan krijg ik het gevoel dat er zoveel meer uit dit unieke concept te halen was.
Gemiste kans...
The Force Awakens | ![]() |
Door Alan Dean Foster | |
De novellisatie van The Force Awakens, maar niet helemaal. Dit is feitelijk niet de novellisatie van de film, maar een novellisatie van een vroege versie van het script van de film. Zoals Foster in een interview met Inverse al aangaf was de novellisatie voor April 2015 al af, terwijl de film zelf pas enkele weken voor de premiere af was. Als gevolg hiervan bevat de novellisatie een stel scenes die in een later stadium gedeeltelijk of in hun geheel uit de film geknipt zijn, of teksten die afwijken van wat we in de film horen. Het is dan ook handig om dit in het achterhoofd te houden om zo niet met grote vraagtekens door het boek heen te bladeren. Het verhaal zal inmiddels bij iedereen wel bekend zijn, dus daar hoef ik niet veel over te vertellen. Wat el interessant is zijn de verschillen tussen de film en het boek. Zo komen we in het boek bijvoorbeeld te weten hoe het Poe verging na de crash op Jakku. De scene in het kasteel van Maz is wat uitgebreider, onder anderen met een scene waarin een oude bekende langs komt en een wat minder plezierige aanvaring heeft met Chewie We krijgen ook wat meer informatie over de New Republic, de planeet die opgeblazen werd en de werking van de Starkiller, allemaal punten die in de film niet aan bod kwamen. Mooi is ook de scene wanneer Hosnian Prime opgeblazen wordt, op dat moment krijgen we te zien dat Leia ook erg sterk is in de Force, net als Ben Kenobi in A New Hope zakt Leia ineen omdat ze miljoenen mensen tegelijk voelt sterven. Een paar hele interessante zinnen die uit de film verdwenen zijn, waren van Kylo en Supreme Leader Snoke, die doen vermoeden dat zowel Kylo als Snoke een vermoeden hadden wie Rey is en haar lijken te kennen. Die aanwijzingen zijn ook uit de film verdwenen. Het is afwachten of deze informatie later nog terug gaat komen, of dat dit een vroeg idee was dat ze overboord gegooid hebben, maar tot dusver is het een interessant stukje informatie. Foster heeft het script uitstekend omgezet naar een mooi doorlopend verhaal, hier en daar zijn de dialogen tenenkrommend, maar dat heeft niets met Foster’s schrijfkunsten te maken, dat waren immers de dialogen zoals hem verteld werden dat ze in de film zouden komen. Los daarvan leest het boek prettig weg en krijgen we erg veel omliggende informatie en gedachtespinsels die we in de film missen. Zolang men in gedachte houdt dat we hier een vroeg script lezen en niet de film is het een prima boek. De extra scenes zijn leuke aanvullingen, maar kunnen wat de films betreft vergeten worden omdat ze niet officieel canon zijn. |
Humankind… be both.
The Force Awakens | ![]() |
Door Jason Fry | |
Rey's Survival Guide is een leuk vormgegeven boek met een hoop extra achtergrond informatie over Jakku. Het is een handgeschreven verzameling informatie die Rey opgeschreven heeft om andere mensen te helpen overleven op Jakku. Ze verteld de lezer van alles over locaties en wezens op Jakku, waar men voor moet oppassen en hoe men zich het leven wat makkelijker kan maken, voor zover dat mogelijk is op Jakku. Het handboek staat vol schetsen van wezens en schepen, Rey gebruikt schetsen van verschillende New Republic en Imperial schepen om aan te geven hoe ze in elkaar zitten en waar de meest waardevolle onderdelen te vinden zijn en waar men moet oppassen voor gevaarlijke chemicaliën en dergelijke. We krijgen geen verdere informatie over het verhaal van The Force Awakens of de achtergrond van Rey, maar we krijgen wel een berg informatie over Unkar Plutt, Teedo's en andere wezens op de planeet, zoals Bobbajo, Happabores en Steelpeckers. Geen informatie die heel erg belangrijk is, maar wel leuke extraatjes voor de fans. Het boek is erg mooi vormgegeven, de pagina's zien er allemaal uit alsof het een oud en veelgebruikt dagboek is, en de tekeningen/schetsen van Andrew Barthelmes zijn stuk voor stuk meesterwerkjes in een leuke stijl. Hier en daar vinden we ook uitvouwbare pagina's die grotere tekeningen bevatten. Het boek is voornamelijk op jongere lezers gericht en leest dus eenvoudig weg. Maar dat neemt niet weg dat het voor alle leeftijden leuk is om te lezen. Zeker een aanrader voor de fans. |
Humankind… be both.
Ik lees de laatste jaren eigenlijk alleen maar boeken van Harlan Coben.
Momenteel ben ik bezig met zijn eerste boek "Dood spel". Het begin is vrij saai en moeilijk door te komen maar ik ben nu op 80% van het boek en nu is het enorm spannend!
Momenteel ben ik bezig met zijn eerste boek "Dood spel". Het begin is vrij saai en moeilijk door te komen maar ik ben nu op 80% van het boek en nu is het enorm spannend!
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Je leest flink door Spike_Wolf!
Ik lees boeken vaak in genre. Op één of andere manier is dat voor mij interessanter. Vaak kom je verwijzingen tegen naar een ander boek of gebeurtenis en krijg je gewoon meer 'informatie' over hetzelfde probleem. Het afgelopen jaar waren het vooral outdoor boeken:
Daarna ben ik begonnen met biografieën:
American Sniper's boek was aardig, ik vond vooral de vertolking van John Pruden erg sterk en passend. Je moet als NL'er wel bewust zijn van cultuurverschillen om van dit boek te genieten. De auteur kan wat arrogant overkomen.
Alle boeken gelezen in het Engels.
Ik lees boeken vaak in genre. Op één of andere manier is dat voor mij interessanter. Vaak kom je verwijzingen tegen naar een ander boek of gebeurtenis en krijg je gewoon meer 'informatie' over hetzelfde probleem. Het afgelopen jaar waren het vooral outdoor boeken:
- A walk in the woods (Bill Bryson)
- Into the Wild (Jon Krakauer).
- Wild - From Lost to Found on the PCT (Cheryl Strayed)
- Between a Rock and a Hard Place (Aron Ralston)
- Into thin Air (Jon Krakauer)
Daarna ben ik begonnen met biografieën:
- Mud, Sweat and Tears (Bear Grylls) - Alhoewel ook outdoor
- Steve Jobs (Walter Isaacson)
- American Sniper (Chris Kyle) - Audioboek
- Elon Musk (Ashlee Vance)
American Sniper's boek was aardig, ik vond vooral de vertolking van John Pruden erg sterk en passend. Je moet als NL'er wel bewust zijn van cultuurverschillen om van dit boek te genieten. De auteur kan wat arrogant overkomen.
De post data zijn wat vertekenend, The Force Awakens had ik al een kleine week uit, maar was nog niet aan een "review" toegekomen
Humankind… be both.
Ik heb op dit moment in 1 ruk zowat alle boeken gelezen van 'The Witcher" van Andrzej Sapkowski gelezen na het spelen van de games, waarin toch wel veel verwijzingen naar de boeken waren.
Beginnend met:
The Last Wish (Geschreven in 1993)
The Sword of Destiny (Geschreven in 1992 maar speelt zich na The Last Wish af)
The Blood of Elves
Times of Contempt
Baptism of Fire
Ik heb er nog 2 over The Tower of the Swallow en The Lady Of The Lake. Voordat ik hier mee ga beginnen ben ik eerst begonnen met A Concise History of Hungary (geschreven door Miklós Molnár) aangezien ik niet zo heel lang geleden ben verhuist naar Hongarije en het mij wel leuk leek om toch wat over de geschiedenis van mijn nieuwe land te leren.
Beginnend met:
The Last Wish (Geschreven in 1993)
The Sword of Destiny (Geschreven in 1992 maar speelt zich na The Last Wish af)
The Blood of Elves
Times of Contempt
Baptism of Fire
Ik heb er nog 2 over The Tower of the Swallow en The Lady Of The Lake. Voordat ik hier mee ga beginnen ben ik eerst begonnen met A Concise History of Hungary (geschreven door Miklós Molnár) aangezien ik niet zo heel lang geleden ben verhuist naar Hongarije en het mij wel leuk leek om toch wat over de geschiedenis van mijn nieuwe land te leren.
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Dinsdag The Portrait of Dorian Gray van Oscar Wilde uitgelezen. Fascinerend boek en schijnbaar schokkend voor de tijd waarin het boek is uitgekomen vanwege de homo erotische ondertoon.
Gisteren begonnen in The Man in the High Castle van Philip K. Dick. Een science fiction boek dat zich afspeelt in een alternatieve geschiedenis van de aarde waarin de Duitsers en de Japanners de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen. Leest tot nu toe lekker weg - het is in ieder geval makkelijker lezen dan The Portrait of Dorian Gray.
Gisteren begonnen in The Man in the High Castle van Philip K. Dick. Een science fiction boek dat zich afspeelt in een alternatieve geschiedenis van de aarde waarin de Duitsers en de Japanners de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen. Leest tot nu toe lekker weg - het is in ieder geval makkelijker lezen dan The Portrait of Dorian Gray.
Momenteel bezig in Het Rad des Tijds deel 14 - Het licht van weleer van Robert Jordan, gewoon lekkere fantasy met een gedetailleerde uitgebreide wereld. Daarnaast ben ik - voor het geval ik in ene intellectuele bui ben - ook bezig in Europe since 1870 - An International History van James Joll, maar dat leest nogal traag weg door de enorme berg details en personen (nog erger dan War and Peace dat ik ook nog steeds een keertje uit moet lezen). En op de e-reader moet ik nog steeds The Idiot van Dostoyevsky uitlezen. Stom dat ik die al zo lang laat liggen, want ondanks dat het lezen wat meer moeite kost schrijven die Russen wel heel leuk.
[ Voor 9% gewijzigd door BdK9001 op 21-01-2016 09:46 ]
Kalm aan! En rap een beetje!
Inmiddels alweer een heel stuk gevorderd in de Derde Rijk dagboeken van Albert Speer, en ik kan het werkelijk iedereen aanraden. Hoewel je soms wel merkt dat er door Albert Speer wat nuance is aangebracht, is het grotendeels een boek dat vrij waarheidsgetrouw overkomt. De schrijfstijl is uitmuntend, dat schijnt in het Duits ook zo te zijn en de vertaler verdient ook een flinke pluim. De opbouw is heel goed te volgen, gedachtes, gebeurtenissen en anekdotes worden tot in detail uitgeschreven en dat zorgt er voor dat je je er makkelijk iets bij kunt voorstellen; ook visueel, Albert Speer was immers architect en beschrijft ruimtes en het werk dat hij voor Hitler moest doen dus ook in groot detail. Wat ook heel fijn is, in mijn ogen, is dat hij de wat onbelangrijke onderwerpen laat voor wat ze zijn en daar niet te lang in blijft steken, waardoor het boek veel vaart heeft waar nodig.
De inkijk in de besloten kring van Hitler is in ieder geval ontzettend interessant, je leert hem, zijn motieven, en hoe en waarom hij de macht heeft kunnen pakken erg goed kennen, en Albert schrijft in groot detail over zijn relaties met hoge functionarissen die vaak tamelijk verrassend zijn. Ook laat hij "de bevolking" niet ongemoeid, hij besteed hier en daar aandacht aan hoe zowel de gegoede burgerij als de arbeiders het regime van Hitler ondergingen. Dit komt mede doordat Albert ook de taak had om bijvoorbeeld fabrieken, mijnen e.d. te herinrichten, naast zijn taken om bijvoorbeeld huizen en monumenten te bouwen en in te richten voor hoogwaardigheidsbekleders.
De inkijk in de besloten kring van Hitler is in ieder geval ontzettend interessant, je leert hem, zijn motieven, en hoe en waarom hij de macht heeft kunnen pakken erg goed kennen, en Albert schrijft in groot detail over zijn relaties met hoge functionarissen die vaak tamelijk verrassend zijn. Ook laat hij "de bevolking" niet ongemoeid, hij besteed hier en daar aandacht aan hoe zowel de gegoede burgerij als de arbeiders het regime van Hitler ondergingen. Dit komt mede doordat Albert ook de taak had om bijvoorbeeld fabrieken, mijnen e.d. te herinrichten, naast zijn taken om bijvoorbeeld huizen en monumenten te bouwen en in te richten voor hoogwaardigheidsbekleders.
Ik heb het ook gelezen. Aardig boek(je) waardoor ik eigenlijk nu The Force Awakens nog een keer wil kijken.Spike_wolf schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:57:
Before the Awakening [afbeelding] Door Greg Rucka Before the Awakening is een verzameling van drie korte verhalen over Finn, Rey en Poe, de drie nieuwe gezichten uit The Force Awakens. De drie verhalen beschrijven hun leven vlak voor de gebeurtenissen uit de film.
We volgen Finn, tijdens een aantal trainingen, we zien hem samenwerken met een groepje collega's en vrienden, we zien hoe hij al geruime tijd moeite heeft met de regels en instelling van de First Order, maar zich heel goed beseft dat hij hier niets tegen kan doen. In dit verhaal leren we drie andere stormtroopers kennen, waaronder FN-2003, de stormtrooper die tijdens de aanval op het dorp op Jakku voor Finn's ogen sterft en zijn helm besmeurt met bloed, ook leren we FN-2199 kennen, de trooper die Finn voor het kasteel van Maz Kanata te lijf ging met zijn Riot Baton.
In Rey's verhaal zien we hoe zij haar tijd op Jakku doorbrengt, hoe ze dagelijks door oude scheepswrakken struint, op zoek naar waardevolle spullen die ze aan Unkar Plutt kan verkopen. Hoe ze een oude gevonden computer gebruikt om onder anderen vliegsimulaties mee te spelen, waardoor ze bekend is met een groot aantal schepen. We zien ook hoe ze altijd al moeite heeft gehad om anderen te vertrouwen, en de scene in de film waar ze aan een wastafel zit te werken en een schip ziet wegvliegen krijgt dankzij dit verhaal ook een stuk meer diepgang.
Poe's verhaal dekt het grootste tijdvak, we krijgen wat informatie over zijn jeugd op Yavin IV, we zien Poe als piloot in de New Republic Navy, waar hij meer dan eens tegenover zijn meerdere staat omdat hij het niet eens is met de lakse manier waarop de New Republic omgaat met de dreiging van de First Order. En we komen te weten hoe Poe in de Resistance terecht gekomen is. En uiteraard brengen we de nodige tijd met hem door in de cockpit, waar nog eens goed duidelijk gemaakt wordt wat een geweldige piloot hij is.
Stuk voor stuk zijn het leuke verhalen, waarvan dat van Poe de meeste achtergrond over de huidige stand van zaken in het universum geeft. Het boek is gericht op jongere lezers en is dus vrij eenvoudig geschreven, maar nooit kinderlijk. Het zijn serieuze verhalen die voor jong en oud leuk zijn om te lezen en ze geven elke Star Wars fan interessante stukjes informatie.
Dit is zeker een aanrader voor de fans.
Op goodreads.com heb ik een doel gezet van 26 boeken dit jaar. Daar heb ik er nu inmiddels 3 van gelezen.
Kent iemand toevalig een interessant overzicht van de Chinese geschiedenis (de moderne geschiedenis ben ik niet zo geinteresseerd in, meer in het ontstaan en groeien van het land gedurende de middeleeuwen)? Ben hier en daar wel aan het zoeken maar kom niet iets tegen dat er echt uitspringt.
Ben nu bezig in de "Battle Earth"-serie van Nick S. Thomas

We bevinden ons zo rond het jaar 2130, en een alien ras (de Krys, voorzien van blauw bloed
) hebben besloten dat ze de aarde een mooie planeet vinden, en er willen gaan wonen. Voor de huidige bewoners van de planeet hebben ze ook al een, in hun ogen, prima oplossing: extermination.
Alleen blijken de bewoners van de Aarde zelf een ietwat andere mening toegedaan te zijn. Dat er wat gevechten plaatsvinden, behoeft geen betoog lijkt me
Alleen verloopt dat niet zo soepel, omdat na de Derde Wereldoorlog veel landen hun leger hebben uitgekleed, omdat men dacht dat er nooit meer oorlog zou komen...
Is een serie van 12 boeken (en er is ook een spin-off serie van: Battle Beyond Earth). Ik ben nu in boek 10, en vind het een echte pageturner. Geen Nobelprijs-materiaal uiteraard, maar het leest lekker weg.

We bevinden ons zo rond het jaar 2130, en een alien ras (de Krys, voorzien van blauw bloed
Alleen blijken de bewoners van de Aarde zelf een ietwat andere mening toegedaan te zijn. Dat er wat gevechten plaatsvinden, behoeft geen betoog lijkt me
Alleen verloopt dat niet zo soepel, omdat na de Derde Wereldoorlog veel landen hun leger hebben uitgekleed, omdat men dacht dat er nooit meer oorlog zou komen...
Is een serie van 12 boeken (en er is ook een spin-off serie van: Battle Beyond Earth). Ik ben nu in boek 10, en vind het een echte pageturner. Geen Nobelprijs-materiaal uiteraard, maar het leest lekker weg.
Virussen? Scan ze hier!
the heist van daniel silva, het nieuwste boek van daniel silva, erg goede schrijver vind ik. Boeken lezen ook heerlijk weg. Geen literaire hoogstandjes en er gebeurt altijd veel in de boeken.
Borderlands: The Fallen | ![]() |
Door John Shirley | |
Borderlands: The Fallen speelt zich af op Pandora, Zac Finn en zijn familie stranden op de planeet waar Zac ingehuurd is om een eeuwen oud alien ruimteschip te vinden, doordat het ruimteschip waarmee zij zelf bij de planeet aankwamen ontplofte zijn hij, zijn vrouw Marla en hun zoon Cal op verschillende plekken op Pandora terecht gekomen en moeten zij op de extreem gevaarlijke planeet lang genoeg zien te overleven om elkaar weer te kunnen vinden. Zac wordt al snel gevangen door een locale kluizenaar en moet zien te ontsnappen om zijn missie te vervullen. Marla wordt gevangen genomen door een groep slavenhandelaren en moet zich hier van zien te redden, terwijl Cal het geluk heeft al vrij snel Roland tegen het lijf te lopen. Roland kennen we al uit de Borderlands games, en hij helpt Cal bij het zoeken naar zijn familie. Een erg leuk boek voor fans van de games, maar voorkennis is niet nodig, ook mensen die de games nooit gespeeld hebben kunnen het verhaal prima volgen. Het is vrij eenvoudig geschreven en ondanks dat het boek zich constant op drie verschillende plekken afspeelt, met drie verschillende groepen mensen, weet Shirley het allemaal heel duidelijk te houden voor de lezer. Uiteraard zitten er genoeg knipogen naar de games in en fans zullen glimlachen wanneer de personages die we volgen aangevallen worden door een stel Psychos en Rakks en dergelijke. Zeker een aanrader voor fans, maar ook voor mensen die opzoek zijn naar een niet al te serieus science fiction verhaal. |
Humankind… be both.
The Art of Star Wars The Force Awakens | ![]() |
Door Phil Szostak | |
In The Art of Star Wars The Force Awakens geeft archivaris Phil Szostak ons een kijkje achter de schermen van de art departments achter de film. Phil geeft in chronologische volgorde een hoop informatie over het proces, wanneer ze aan verschillende onderdelen begonnen, wanneer deze werden goedgekeurd, met welke tegenslagen ze te maken kregen, en ga zo maar door. Het boek slaagt er erg goed in om naast het verhaal ook een berg concept art te tonen en uit te leggen. De artiesten achter het werk krijgen de kans om kort uit te leggen wat hun gedachte achter een schets was, of waar ze zich, op aandringen van J.J. Abrams, op focuste in een volledig uitgewerkte sfeerimpressie van een locatie. Waarom ze de Snowspeeder op Starkiller base in eerste instantie ontworpen hebben zoals ze deden, en waarom het ineens een veel beter idee was om deze 180 graden te draaien en van de achterkant de voorkant te maken. Het 256 pagina's tellende boek bevat een slordige 600 werken waarvan het overgrote deel niet zou misstaan aan de muur. Het werk varieert van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen. Van vroege sfeerimpressies tot gedetailleerde ontwerpen voor voertuigen en hier en daar komen we ook plattegronden tegen van sets zoals de Millennium Falcon en Starkiller Base/de Star Destroyer. Lezers krijgen zo een goed beeld van hoe de film evolueerde van simpel idee tot volwaardig vormgegeven wereld. We zien bijvoorbeeld hoe de planeet waar Kira, later hernoemd naar Rey, woont in eerste instantie heel veel water bevatte, vervolgens minder water maar veel bomen en planten had en uiteindelijk overging naar een woestijn. Ook zien we kleinere processen, zoals verschillende versies van helmen en kostuums die hier en daar slechts wat eenvoudiger of moderner werden. Interessant zijn ook de vele verschillende variaties van "Jedi Killer" later bekend als Kylo Ren, in het boek wordt goed duidelijk dat ze heel lang nodig gehad hebben om zijn uiterlijk vast te leggen. Dit boek is echt een lust voor het oog en een grote aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. |
Humankind… be both.
Verwijderd
Spike_wolf, weet jij waarom ervoor gekozen is om Kira nu Rey te noemen (naar Dosmit Raeh)?
Gokje: omdat er in ST al een Kira is en dat werd geacht verwarrend te zijn voor sommigen.
Nee, geen idee. Daar heb ik nog niemand een specifieke rede voor horen noemen. Maar dat namen tijdens het proces veranderen is heel normaal. Finn heette vanaf het begin tot vrij ver in het proces ook Sam, Poe kreeg pas heel laat een naam en was daarvoor altijd John Doe, en ook Kylo was tot bijna het einde "Jedi Killer" zonder een echte naam.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:56:
Spike_wolf, weet jij waarom ervoor gekozen is om Kira nu Rey te noemen (naar Dosmit Raeh)?
De kans is heel groot dat er geen echte rede voor is, Rey klonk misschien beter.
Dit zou meegewogen kunnen hebben inderdaad.F_J_K schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:02:
Gokje: omdat er in ST al een Kira is en dat werd geacht verwarrend te zijn voor sommigen.
In de scripts die acteurs tijdens audities lazen heette ze ook Kira (terwijl de teksten zelf uit de Hunger Games kwamen), en dat kwam diezelfde dag nog naar buiten, dat kan ook een reden zijn.
Humankind… be both.
Verwijderd
Helaas dus nog geen reden genoemd van haar afkomst e.d., jammer, zal dan wel wachten worden op de 8e film.
Past beter in het star wars topic, om hier weer ontopic te gaan, deze heb ik bijna uit (deel 15 van de serie van Terry Goodkind):

Na deel 10 is Goodkind wat minder geworden, al zijn de laatste delen weer wat beter. Dit boek kan je in principe voor 58% overslaan, maar daarna wordt het steengoed. Kan het bijna niet meer wegleggen.
Gelukkig wel het slot, hoop dat hij nu een spinoff gaat maken over de grote oorlog met meer tovenaars e.d.
Volgende boek wat op de to-read-list staat is deze:

Military SF, deze reeks is niet te lastig denk ik, gewoon lekker genieten met wat humor (schat ik in)
Past beter in het star wars topic, om hier weer ontopic te gaan, deze heb ik bijna uit (deel 15 van de serie van Terry Goodkind):

Na deel 10 is Goodkind wat minder geworden, al zijn de laatste delen weer wat beter. Dit boek kan je in principe voor 58% overslaan, maar daarna wordt het steengoed. Kan het bijna niet meer wegleggen.
Gelukkig wel het slot, hoop dat hij nu een spinoff gaat maken over de grote oorlog met meer tovenaars e.d.
Volgende boek wat op de to-read-list staat is deze:

Military SF, deze reeks is niet te lastig denk ik, gewoon lekker genieten met wat humor (schat ik in)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2016 08:33 ]
ah shit, heeft hij nog 4 delen geschreven?! ik dacht dat het na De Ongeschreven Wet wel klaar was...Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:31:
Helaas dus nog geen reden genoemd van haar afkomst e.d., jammer, zal dan wel wachten worden op de 8e film.
[afbeelding]
Werd het op gegeven moment wel beetje zat met zijn schrijfstijl enzo, maar begrijp dus uit jouw post dat ik door moet zetten?
[ Voor 11% gewijzigd door TepelStreeltje op 22-02-2016 18:43 ]
Battle.net Spud#2543
Verwijderd
De omen machine kon ik waarderen (6.5 uit 10 als cijfer), het deel erna (derde koninkrijk) vond ik matig (5 uit 10), het boek de verscheurde zielen vond ik vanaf de helft (eerste helft vooral herhalingen uit de eerdere boeken) weer erg vermakelijk (7.5 uit 10 als cijfer) en Oorlogshart lees ik nu en zou ik op basis tot wat ik tot nu toe gelezen heb een 8.5 geven. Maar daar ook weer stukken overslaan. Als die herhalingen elke keer er niet zo in zouden zitten kan overal minimaal 1 tot 1.5 punt qua cijfer erbij.TepelStreeltje schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:43:
ah shit, heeft hij nog 4 delen geschreven?! ik dacht dat het na De Ongeschreven Wet wel klaar was...
Werd het op gegeven moment wel beetje zat met zijn schrijfstijl enzo, maar begrijp dus uit jouw post dat ik door moet zetten?
De eerste biechtmoeder heeft hij trouwens ook nog geschreven over jawel, de eerste biechtmoeder, die zou ik een 8.5 uit 10 geven. Erg leuk en goed.
Dus als je nog door wilt lezen heb je niet 4, maar 5 delen. Helaas niet zo sterk als de eerste 10 boeken, maar het leest wel lekker snel door omdat ze dunner zijn en je dus al die herhalingen wat kan skippen waardoor je denk ik eerder 350 pagina's per boek hebt en niet de 700 die het voorheen waren. Maar het is wel een fantastisch slot, de vijand waar hij nu tegen vecht is vele malen leuker dan darken rahl e.d.
Er zijn wel interessantere boeken hoor, maar het is wel een leuk slotverhaal. Had hij beter in 2 boeken kunnen beschrijven in plaats van vier. Je voelt je soms wel een klein kind omdat hij werkelijk alles zit te herhalen, elk boek weer. Dan denk ik: welke klapjanus begint nu met deel 14 en leest niet de eerdere delen? Misschien 1% van je lezers? Moet je dan voor 1% alles herhalen en de 99% anderen vergeten. Ik had het verhaal niet willen missen, maar het is wel te zien dat Goodkind niet zo goed een nieuwe serie kan starten (law of 9 is een mooi voorbeeld, probeert hij een soort thriller te schrijven en dat lukt niet en halverwege maakt hij er dan maar een richard en kahlan achtig verhaal van).
Edit: spoiler maar even weggehaald, lijkt me toch niet zo handig.
Dus tja, aanraden zou ik het niet gelijk, het is meer van hetzelfde. Alleen is de vijand nu echt heel tof. Maar als je het nu al wat zat bent zou ik het zo laten, het is niet meer de goodkind van jaren terug. Soort writersblock denk ik.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2016 21:28 ]
ah, duidelijk.
Dat was precies een van mijn grootste ergenissen. Ik heb zo'n beetje alle boeken back to back gelezen, dat je gewoon 200 bladzijdes kan skimmen omdat er zoveel in herhaald wordt....
Maar dan toch maar ff deeltje 1 aanschaffen van die Richard en Kahlan serie
Thanks!!
Dat was precies een van mijn grootste ergenissen. Ik heb zo'n beetje alle boeken back to back gelezen, dat je gewoon 200 bladzijdes kan skimmen omdat er zoveel in herhaald wordt....
Maar dan toch maar ff deeltje 1 aanschaffen van die Richard en Kahlan serie
Thanks!!
Battle.net Spud#2543
Net 'Het oog van de rode tsaar' van Sam Eastland uit... Ik denk dat ik verder ga in 'Mijn België' van Leen Huet.
Ik lees de laatste tijd amper science fiction, omdat ik het niet meer in de kast heb staan en zo weinig vind bij de kringloop... Of ik heb al de boeken opgekocht, of ik heb gewoon een concurrent lopen die ze opkoopt
Bij de bieb is er weinig keus in Engelse boeken, terwijl ik sci-fi toch echt in het Engels wil lezen. Anders mis ik de helft van de grappen. Ze hebben bezuinigd op de Engelse afdeling en ze hebben alleen maar gehouden wat op de literatuurlijsten stond van de middelbare scholen in de omgeving (het enige wat er nog staat is 'Boy' van Roald Dahl bijvoorbeeld... ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen waarom ik die afdeling heb opgegeven).
Ik lees de laatste tijd amper science fiction, omdat ik het niet meer in de kast heb staan en zo weinig vind bij de kringloop... Of ik heb al de boeken opgekocht, of ik heb gewoon een concurrent lopen die ze opkoopt
Bij de bieb is er weinig keus in Engelse boeken, terwijl ik sci-fi toch echt in het Engels wil lezen. Anders mis ik de helft van de grappen. Ze hebben bezuinigd op de Engelse afdeling en ze hebben alleen maar gehouden wat op de literatuurlijsten stond van de middelbare scholen in de omgeving (het enige wat er nog staat is 'Boy' van Roald Dahl bijvoorbeeld... ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen waarom ik die afdeling heb opgegeven).
Paar dagen geleden in deze begonnen...
768 pagina's, dus voorlopig wel even bezig!

Verwijderd
Ik kan je wel vertellen hoe het afloopt, scheelt weer wat leeswerkEnki schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:32:
Paar dagen geleden in deze begonnen...
Lees nu World Without End, het vervolg op Pillars of the Earth van Follet. Man man, ik wou dat ik meer vrije tijd had! Steengoed. De Nederlandse vertaler heeft ook goed zijn best gedaan. Heb hierna nog deel 2 en 3 uit de Century trilogie te lezen, kan niet wachten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Lars Kepler - Playground
Ik vind dit persoonlijk het minste boek van Lars Kepler, het leest wel vlotjes weg, maar het is gewoon niet zo min ding. Heb er best lang op moeten wachten om 'm te kunnen lezen, maar hij valt dus wat tegen.
Ik vind dit persoonlijk het minste boek van Lars Kepler, het leest wel vlotjes weg, maar het is gewoon niet zo min ding. Heb er best lang op moeten wachten om 'm te kunnen lezen, maar hij valt dus wat tegen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
The Perfect Weapon | ![]() |
Door Delilah S. Dawson | |
In The Perfect Weapon leren we, vlak voor de gebeurtenissen van The Force Awakens, Bazine Netal kennen. Bazine zien we in The Force Awakens in het kasteel van Maz Kanata, waar ze de First Order inlicht over de aanwezigheid van BB-8. Bazine is een huurling die door een anonieme opdrachtgever wordt ingehuurd om een ex-Stromtrooper genaamd Jor Tribulus (TK-1472) op te sporen en een pakje dat hij in zijn bezit heeft te bemachtigen. Deze opdracht betaalt genoeg om hierna nooit meer te hoeven werken, dus Bazine kan de opdracht simpelweg niet weigeren, hoewel ze uiteraard niet van plan is om te stoppen met werken. Om de Stormtrooper op te sporen moet ze een schip lenen van haar oud-mentor Kloda, dat is geen probleem, zijn enige voorwaarde is echter dat ze een huidige leerling van hem, de getalenteerde slicer Orri Tenro, mee neemt en traint tijdens deze missie. Samen vertrekken ze naar de planeet Vashka waar ze opzoek gaan naar Jor Tribulus, maar onderweg de nodige problemen tegenkomen. The Perfect Weapon is een kort verhaal, slechts 60 pagina’s lang, en leest dus vrij vlot weg. Het is voor Dawson de eerste keer dat ze in het Star Wars universum schrijft, maar ze slaagt er goed in de sfeer vast te leggen. Ondanks dat we geen Jedi en Lightsabers tegen komen voelt het aan als een echt Star Wars verhaal. De schrijfstijl is vrij eenvoudig en het hele verhaal is vrij vlot opgezet, waardoor de lezer geneigd is om het boek in één zitting door te nemen. Het enige minpunt aan het boek is de lengte, ik had dit graag als een volwaardig boek gezien, want Bazine is een erg interessant personage met een leuke achtergrond waar ik graag veel meer over zou willen weten. Het verhaal zelf had ook wat verder uitgebreid mogen worden om het een en ander wat dieper te kunnen verkennen. Bazine lijkt me een prima personage om nog meer boeken of comics over te schrijven, haar achtergrond verhaal mag nog veel meer aandacht krijgen, ook ben ik benieuwd wat ze in het kasteel van Maz deed, wat haar relatie met Grummgar en de First Order is, en uiteraard wat er net na het verhaal van The Perfect Weapon gebeurt. |
Humankind… be both.
Jôh, echt...?Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:45:
[...]
Ik kan je wel vertellen hoe het afloopt, scheelt weer wat leeswerk
had hier een tijd geleden gepost dat ik was begonnen aan 'the witcher' saga. Na de boeken met veel plezier te hebben gelezen, worstel ik me nu door het laatste boek.
Meer mensen hier last van? Ik hoop dat het verhaal zich weer oppakt later in het boek, anders is het toch wel een tegenvaller
Meer mensen hier last van? Ik hoop dat het verhaal zich weer oppakt later in het boek, anders is het toch wel een tegenvaller
spoiler:
Ik ben nog niet heel ver, maar stoor me heel erg aan het (voor mij overbodige verhaal) van the lady of the lake die de legende van ciri en geralt gaat uitzoeken.
Moving Target: A Princess Leia Adventure | ![]() |
Door Cecil Castellucci & Jason Fry | |
Moving Target speelt zich af tussen The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. De Rebel Alliance is te weten gekomen dat de Empire een tweede Death Star aan het bouwen is en maakt plannen om dit nieuwe superwapen te vernietigen voor de constructie voltooid is. In het geheim een vloot samen brengen die groot genoeg is om de klus te klaren is niet eenvoudig, daarom bedenken ze een plan om de Empire op een dwaalspoor te zetten en ze bezig te houden tot de Rebel Alliance klaar is voor een grootschalige aanval. Een klein en gespecialiseerd groepje rebellen gaat onder leiding van Princess Leia aan de andere kant van het heelal langs verschillende planeten om zenders te plaatsen. Zenders die rebellen oproepen om zich op een specifieke locatie te verzamelen. De signalen zullen echter maar een relatief kleine hoeveelheid rebellen bereiken en de genoemde locatie is ver van waar de rebellen daadwerkelijk hun grote vloot verzamelen. De zenders zijn slechts een lokmiddel om de Empire bezig te houden. Los van de rebellen die zich zouden verzamelen is de kennis dat Princess Leia aan het rondreizen is om rebellen te verzamelen het perfecte aas om de Empire mee te verleiden en Leia en haar team worden dan ook nauw op de hielen gezeten. Leia is dan ook het "Moving Target" uit de titel. Gedurende het verhaal komen Leia en haar team op verschillende planeten terecht die, zoals het een Star Wars verhaal betaamd, allemaal compleet anders zijn, zo zien we een vulkanische planeet waar iedereen onder de grond leeft, maar komen we ook op een vakantie planeet waar iedereen op het strand vertoeft en ruimte schepen landen op gigantische waterlelies. Ondanks dat het een vrij kort boek is zien we een aantal verschillende locaties en situaties waardoor we voor ons gevoel een groot aantal avonturen beleven. Moving Target is een kort boek dat in eerste instantie op jongere lezers gericht is en daarom redelijk eenvoudig weg leest, maar dat wil niet zeggen dat het een kinderboek is dat voor volwassenen niet interessant is. Het verhaal is spannend en de personages hebben flink wat diepgang. |
Humankind… be both.
Ik neem me telkens weer voor om hier te reageren, maar het komt er maar niet van. Dus ik heb flink wat in te halen want ik heb wel een hoop gelezen sinds mijn vorige post
Verder ben ik bezig in The Great Hunt (The Wheel of Time #2) van Robert Jordan en Pandora's Star (Commonwealth Saga #1) van Peter F. Hamilton en liggen The Time Machine van H.G. Wells en The City van Stella Gemmell even op stand-by.
Harry Potter And The Philosopher's Stone | ![]() |
Door J.K. Rowling | |
Weinig mensen die deze serie niet kennen. Meerdere malen de serie gelezen toen ik op de middelbare school zat, maar destijds altijd in het Nederlands. Daarom nu maar eens besloten om de boeken in het Engels te lezen. En in het Engels zijn ze nog nét wat leuker dan in het Nederlands. 5 sterren. |
Harry Potter And The Chamber Of Secrets | ![]() |
Door J.K. Rowling | |
Ik dacht: Laat ik eens gek doen en deel 2 er meteen achteraan gooien. Vond dit altijd wel het minste boek van de hele serie, maar toch nog steeds zeer vermakelijk. 4,5 ster (voornamelijk door de nostalgie). |
The Egg | ![]() |
Door Andy Weir | |
Mensen kennen Andy Weir waarschijnlijk van het boek The Martian (waar de derde film in de Saving Matt Damon serie op gebaseerd is), maar weinig mensen kennen dit korte verhaal. En het is echt een heel kort verhaal, want binnen 5 minuten heb je het uit. Het is ook totaal niet vergelijkbaar met The Martian (en dat is positief) maar desondanks wel ijzersterk. Ik kan er weinig over vertellen zonder het al zo korte verhaal te spoileren, dus mocht je even op de WC zitten, kun je het op je mobiel lezen: Originele versie of de Nederlandse versie 5 sterren |
I Have No Mouth And I Must Scream | ![]() |
Door Harlan Ellison | |
Dit korte verhaal kwam ik tegen in een thread op Reddit en was zowel fascinerend, weerzinwekkend als misselijkmakend tegelijkertijd. Het is science fiction en ook een beetje horror, maar niet horror op de manier dat ik gewend ben. Het boek telt maar een kleine 20 pagina's dus is ook binnen een half uurtje uit te lezen. http://hermiene.net/short-stories/i_have_no_mouth.html 4 sterren. |
Verder ben ik bezig in The Great Hunt (The Wheel of Time #2) van Robert Jordan en Pandora's Star (Commonwealth Saga #1) van Peter F. Hamilton en liggen The Time Machine van H.G. Wells en The City van Stella Gemmell even op stand-by.
Verwijderd
Morgen even bij boekenfestijn langs, geen idee of ik er wat zie, maar ga wel even zien. Lees liever digitaal, maar wie weet kom ik een pareltje tegen. Ben er nog nooit geweest, dus we gaan het meemaken. Ik neem wel even van schoonmoeder zo'n tas op wieletjes mee die de bejaarden altijd hebben, dat is wel handig bij zo'n boekenbeurs
Ik sluit me even aan bij hypnotize 

En daar voor The Hobbit en The Fellowship of the Ring

En hierna ga ik weer verder met The Two Towers

En daar voor The Hobbit en The Fellowship of the Ring

En hierna ga ik weer verder met The Two Towers
Momenteel de biografie van Elon Musk aan het lezen, erg interessant.
Voor het volgende boek ben ik aan het twijfelen tussen de biografie van Steve Jobs (Walter Isaacson, 2011 of 2015) en Becoming Steve Jobs (Schlender en Tetzeli). Iemand die het ene boek aanraadt boven de ander?
Voor het volgende boek ben ik aan het twijfelen tussen de biografie van Steve Jobs (Walter Isaacson, 2011 of 2015) en Becoming Steve Jobs (Schlender en Tetzeli). Iemand die het ene boek aanraadt boven de ander?
Smuggler's Run: A Han Solo & Chewbacca Adventure | ![]() |
Door Greg Rucka | |
Han en Chewie worden er, vlak na de gebeurtenissen van A New Hope, door Princess Leia op uit gestuurd om Luitenant Ematt te redden. Ematt is de leider van een gespecialiseerde groep rebellen die verantwoordelijk zijn voor het vinden van locaties waar de Rebel Alliance zich kan vestigen. De Empire heeft Ematt’s team ontdekt en hij is de enige die levend ontsnapt is, maar nu is hij gestrand op de planeet Cyrkon en het is aan Han en Chewie om hem uit de handen van de Empire te houden. Han en Chewie reizen af naar Motok City op Cyrkon, een stad zoals we die in de Outer Rim van het Star Wars universum zouden verwachten, sfeervol, gevaarlijk, vol met cantina’s, bounty hunters en ander gespuis. Terwijl het duo op zoek gaat naar Ematt worden ze op de hielen gezeten door een groep droids, bounty hunters die alles op alles zetten om Han gevangen te nemen voor Boba Fett de kans krijgt om de beloning van Jabba te innen. Naast de bounty hunter droids worden de twee ook achterna gezeten door Imperial Security Bureau agent Alecia Beck, een meedogenloze Commandant met een groot litteken over de zijkant van haar gezicht en een vernield oog dat vervangen is door een mechanische versie dat haar in staat stelt veel meer van de wereld te zien dan een gewoon mens kan. Beck staat bekend om haar gruwelijke en efficiënte tactieken en lijkt de perfecte persoon om de jacht op Ematt, Han en Chewie te leiden. Het verhaal is met het oog op jongere lezers geschreven, het telt een kleine 200 pagina’s en is eenvoudig opgebouwd. Het leest vlot weg maar is desalniettemin vermakelijk voor lezers van alle leeftijden. Het zit vol spannende scene’s en Rucka weet de persoonlijkheden van Han en Chewie uitstekend te grijpen en zij voelen dan ook erg echt aan, het is bijna onmogelijk om tijdens het lezen de stem van Harrisson Ford niet te horen. Naast de persoonlijkheden van het geliefde smokkelaarsduo weet Rucka ook de humor, actie en de overige personages goed vast te leggen en een echte Star Wars sfeer mee te geven. En samen met de prachtige zwart-wit illustraties van Phil Noto voelt het alsof het verhaal deel uitmaakt van de Originele Trilogie. |
Humankind… be both.

Wel een heel ander genre dan de gemiddelde Tweaker leest, maar het zit weer verdomd goed in elkaar.
Vorige week heb ik "Het Smelt" van Lize Spit gelezen. Eigenlijk in een opwelling omdat ik het in de bieb zag liggen bij de nieuwe boeken en de voorkant me intrigeerde:
Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. Wat een fantastische schrijfster dit. Het is een traag boek, maar het verveelt geen moment. De schrijfstijl van Spit is bij vlagen geniaal; werkelijk schitterende zinnen staan er hier en daar in het boek en een paar keer tijdens het lezen heb ik al overwogen zo'n zin in te lijsten en aan de muur te hangen. Misschien komt het voor een deel omdat Spit een vlaamse schrijfster is; dat geeft een beetje een exotisch tintje aan het taalgebruik.
Het verhaal zelf is mooi en springt heen en weer tussen verleden en nu. Het verhaal ontroert, ergert, amuseert en zorgt voor plaatsvervangende schaamte. Het is humoristisch zonder dijenkletsen maar tegelijk rauw, diep en ongenadig. Tot op het bot. Het legt genadeloos de zwakheden van een kleine dorpsgemeenschap en een zwakke familie bloot. Spit heeft haar observaties op papier gezet en tegen het einde van het boek trok het bloed uit mijn gezicht weg tijdens het lezen, zo akelig dicht kwam het bij me.
Tijdens het lezen lijkt het verhaal toe te werken naar een of twee mogelijke uitkomsten, maar uiteindelijk blijkt het toch weer anders te gaan dan je als lezer verwacht. Ik hoop alleen in Godsnaam voor Spit zelf dat het autobiografisch gehalte laag is in dit boek. Zoveel rauwe triestheid verdient niemand.
Wat anderen zeggen:
NRC
Goodreads
Brussel Nieuws
Persoonlijke score:
![]() |
|
Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. Wat een fantastische schrijfster dit. Het is een traag boek, maar het verveelt geen moment. De schrijfstijl van Spit is bij vlagen geniaal; werkelijk schitterende zinnen staan er hier en daar in het boek en een paar keer tijdens het lezen heb ik al overwogen zo'n zin in te lijsten en aan de muur te hangen. Misschien komt het voor een deel omdat Spit een vlaamse schrijfster is; dat geeft een beetje een exotisch tintje aan het taalgebruik.
Het verhaal zelf is mooi en springt heen en weer tussen verleden en nu. Het verhaal ontroert, ergert, amuseert en zorgt voor plaatsvervangende schaamte. Het is humoristisch zonder dijenkletsen maar tegelijk rauw, diep en ongenadig. Tot op het bot. Het legt genadeloos de zwakheden van een kleine dorpsgemeenschap en een zwakke familie bloot. Spit heeft haar observaties op papier gezet en tegen het einde van het boek trok het bloed uit mijn gezicht weg tijdens het lezen, zo akelig dicht kwam het bij me.
Tijdens het lezen lijkt het verhaal toe te werken naar een of twee mogelijke uitkomsten, maar uiteindelijk blijkt het toch weer anders te gaan dan je als lezer verwacht. Ik hoop alleen in Godsnaam voor Spit zelf dat het autobiografisch gehalte laag is in dit boek. Zoveel rauwe triestheid verdient niemand.
Wat anderen zeggen:
NRC
Goodreads
Brussel Nieuws
Persoonlijke score:

... en gaat over tot de orde van de dag
Zoek eens " the Boys from Everest " over pogingen Everest te beklimmen voor 1955FreeShooter schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:50:
Je leest flink door Spike_Wolf!![]()
Ik lees boeken vaak in genre. Op één of andere manier is dat voor mij interessanter. Vaak kom je verwijzingen tegen naar een ander boek of gebeurtenis en krijg je gewoon meer 'informatie' over hetzelfde probleem. Het afgelopen jaar waren het vooral outdoor boeken:Ook al ben je niet geinteresseerd in kamperen, mountaineering of backpacking zijn deze boeken alsnog aanraders. Met name 'A walk in the Woods' voor de humor en 'Into thin Air' voor de indrukwekkende beschrijving van het beklimmen van Everest.
- A walk in the woods (Bill Bryson)
- Into the Wild (Jon Krakauer).
- Wild - From Lost to Found on the PCT (Cheryl Strayed)
- Between a Rock and a Hard Place (Aron Ralston)
- Into thin Air (Jon Krakauer)
Daarna ben ik begonnen met biografieën:De boeken van Steve Jobs en Elon Musk geven een blik in de wereld van entrepreneurs. Tweakers kunnen zich ongetwijfeld genieten van de biografie van Elon Musk.
- Mud, Sweat and Tears (Bear Grylls) - Alhoewel ook outdoor
- Steve Jobs (Walter Isaacson)
- American Sniper (Chris Kyle) - Audioboek
- Elon Musk (Ashlee Vance)
http://www.amazon.com/Boy...-Generation/dp/0786720247
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Tales From a Galaxy Far, Far Away: Volume 1: Aliens | ![]() |
Door Landry Q. Walker | |
Tales From a Galaxy Far, Far Away is een verzameling korte verhalen die allemaal draaien om achtergrondpersonages uit The Force Awakens, net zoals het Legends boek Tales from the Mos Eisley Cantina bestond uit korte verhalen over de verschillende aliens die we in A New Hope in de cantina tegenkomen. High Noon on Jakku Hoewel Constable Zuvio uit The Force Awakens geknipt is krijgt hij in dit verhaal de kans om te stralen. High Noon on Jakku is een echte ouderwetse Western, Zuvio is de Constable/Sheriff van Niima Outpost en wanneer de bank beroofd wordt gaat hij direct op onderzoek uit. Als het er vervolgens op lijkt dat zijn vertrouwde secretaris droid CZ-1G5 met de overval te maken heeft zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar gedurende het onderzoek komt hij in een benarde situatie terecht. A Recipe for Death Wanneer zijn Sous Chef vermoord blijkt te zijn en diens receptenboek verdwenen is gaat Cookie, de kok van Maz Kanata’s kasteel, op onderzoek uit, hij zet een kookcompetitie op om er achter te komen welke van zijn werknemers de Sous Chef omgebracht heeft en zijn recepten gebruikt. Naarmate Cookie dichter bij de waarheid komt wordt de situatie voor zijn personeel en hemzelf steeds gevaarlijker. All Creatures Great and Small Bobbajo, het wezen waar we in de allereerste Force For Change video en tijdens een Comic Con panel mee kennis maakte is op Jakku aanwezig in Reestkii, wanneer het dorp aangevallen wordt door slavendrijvers. Bobbajo stelt de kinderen en volwassenen gerust door ze een verhaal te vertellen, iets waar hij heel goed in is. Bobbajo vertelt over de tijd dat hij als gevangene aanwezig was op de eerste Death Star en hoe hij samen met zijn verzameling kleine wezens het een en ander aan problemen veroorzaakte waardoor onder anderen een smokkelaarsschip uit het ruimtestation kon ontsnappen. The Face of Evil Thromba en Laparo zijn de twee Frigosians, de kleine geelharige wezens, die we in het kasteel van Maz Kanata tegenkomen in The Force Awakens. Deze twee wezens zijn een combinatie van een plastisch chirurg van wereldklasse en Doctor Frankenstein. Ze halen levende wezens uit elkaar en zetten ze op een andere manier weer in elkaar. Wanneer een dief op Takodana landt en haar uiterlijk wil veranderen zodat ze kan ontsnappen en van haar gestolen rijkdommen kan genieten, klopt ze bij deze twee aan om haar uiterlijk aan te passen. Dit loopt allemaal echter anders dan gepland. True Love In True Love volgen we twee handlangers van Unkar Plutt, die een ingenieus plan bedenken om Unkar van zijn rijkdommen te beroven. Ze moeten er achter komen waar hij deze rijkdommen verbergt en daarvoor gaan ze op een bijzondere manier te werk. Uiteraard verloopt alles anders en een stuk ingewikkelder dan ze verwacht hadden. The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku Tijdens de Clone Wars is een schip van Count Dooku neergestort in een woestijn op de planeet Ponemah, waar het precies is neergekomen is tot op heden echter een raadsel gebleven. Wel is men er vrij zeker van dat er schatten van onschatbare waarde aan boord waren. Captain Sidon Ithano, ook bekend als de Crimson Corsair, is de piraat met de rode helm die, samen met zijn maatje Quiggold, in The Force Awakens door Finn om hulp gevraagd wordt. In dit verhaal vangt Ithano een signaal op van het oude schip van Dooku en hij gaat op jacht naar de laatste rustplaats van dit schip en alle schatten die aan boord zijn. Helaas voor Ithano en zijn bende zijn zij niet de enige die het signaal opgevangen hebben en het wordt nog een hele klus om heelhuids bij het schip te komen en te ontsnappen. High Noon on Jakku en The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku zijn mijn favoriete verhalen in dit boek, hoewel ik me met de rest ook prima vermaakt heb. Alle verhalen zijn door Landry Q. Walker geschreven en hebben dezelfde vlotte stijl. Alle zes de verhalen bestaan uit een groot aantal korte hoofdstukken waardoor ze allemaal makkelijk weglezen en je eenvoudig even snel tussendoor een verhaal of een paar hoofdstukken kunt doornemen. De korte hoofdstukken zorgen wel voor een wat vreemde vormgeving van het boek, om niet elke pagina een eigen hoofdstuk te geven is de tekst vrij groot, tegelijkertijd zijn de pagina’s ook kleiner dan gemiddeld, waardoor het boek klein, maar met een kleine 350 pagina's wel redelijk dik is. Het fysieke formaat is wel prettig, maar ik had de tekst liever wat kleiner gezien. De omslag en het begin van elk verhaal zijn geïllustreerd door Tyler Scarlet, hij heeft een aantal prachtige kunstwerken geproduceerd die bijdragen aan de uitstekende sfeer van de verhalen. |
Rey's Story | ![]() |
Door Jason Fry en Elizabeth Schaefer | |
In Rey’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Rey’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Rey zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de aanval op het dorp op Jakku, het overgrote deel van de aanval op het kasteel van Maz Kanata en de aanvalsplannen op de Resistance Basis op D’Qar over. Maar omdat we het hele verhaal door de ogen van Rey beleven krijgen we hier en daar wel meer inzicht over hoe zij de situaties ervaart. Zo krijgen we een mooi beeld van hoe ze Kylo Ren tegenwerkt wanneer hij haar gedachten probeert te lezen, en hoe dit haar op het idee bracht om een Jedi Mind Trick te proberen op de Stormtrooper die de wacht hield. Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met een paar uitzonderingen, zo begint het boek met Rey die een A-Wing bestuurt in een vliegsimulator in haar AT-AT woning, we zagen in eerdere boeken al dat ze haar simulator gebruikte om te leren vliegen, maar deze scene geeft goed weer hoe gevorderd ze daar al in was voor zij en Finn de Millennium Falcon stelen om te ontsnappen aan de First Order. Waar Schaefer’s vertelling van de gebeurtenissen een stuk beter uit de verf komt dan de originele film is de perceptie van tijd, in Rey’s Story krijgt de lezer het gevoel dat er daadwerkelijk tijd verstrijkt en het geheel langer duurt dan een dag of twee. Zo maakt ze bijvoorbeeld ook duidelijk dat Rey dagen op de Resistance Basis heeft doorgebracht voor ze met Chewbacca en R2-D2 vertrekt en opzoek gaat naar Luke. Rey’s story is voornamelijk gericht op kinderen tot 8 jaar, maar Schaefer heeft haar best gedaan om een verhaal te schrijven dat de lezer niet kleineert en volwassenen zullen zich zeker niet vervelen of het idee hebben dat ze een kinderboek aan het doorbladeren zijn. Jammer is wel dat het boek door de doelgroep slechts 128 pagina’s telt waardoor een gevorderde lezer er in een goed uur doorheen vliegt, waar kinderen hier uiteraard wat langer voor nodig zullen hebben. Hoe dan ook is het boek voor alle doelgroepen aan te raden. Een mooie toevoeging aan Rey’s Story zijn de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard. |
[ Voor 21% gewijzigd door Spike_wolf op 18-05-2016 20:45 ]
Humankind… be both.
Recent gelezen:
(Paar werkgerelateerde boeken en):
Nu begin ik aan The right kind of crazy, memoires van Adam Steltzner. "The Jet Propulsion Laboratory (JPL) is home to some of history’s most jaw-dropping feats of engineering. When NASA needed to land Curiosity—a 2,000-pound, $2.5 billion rover—on the surface of Mars, 140 million miles away, they turned to JPL. Steltzner’s team couldn’t test their kooky solution, the Sky Crane. They were on an unmissable deadline, and the world would be watching when they succeeded—or failed."
(Paar werkgerelateerde boeken en):
Matterhorn | ![]() |
Door Karl Marlantes | |
Intense, powerful, and compelling, Matterhorn is an epic war novel in the tradition of Norman Mailer's The Naked and the Dead and James Jones's The Thin Red Line. It is the timeless story of a young Marine lieutenant, Waino Mellas, and his comrades in Bravo Company, who are dropped into the mountain jungle of Vietnam as boys and forced to fight their way into manhood. Standing in their way are not merely the North Vietnamese but also monsoon rain and mud, leeches and tigers, disease and malnutrition. Almost as daunting, it turns out, are the obstacles they discover between each other: racial tension, competing ambitions, and duplicitous superior officers. But when the company finds itself surrounded and outnumbered by a massive enemy regiment, the Marines are thrust into the raw and all-consuming terror of combat. The experience will change them forever. Goed boek over een jonge Mariniers-luitenant die in de jungle wordt gedropt. Goede karakters, goed verhaal, geen oversimplificatie. Voelt realistisch (zeker voor die tijd). Jammer dat de kans op een deel 2 klein is (het schrijven duurde deccennia). |
One Summer | ![]() |
Door Bill Bryson | |
"The book is a history of the summer of 1927 in the United States. It was published in October 2013 by Doubleday. The book focuses on various key events of that summer as lenses through which to view American life: what it had recently been and what it was becoming. The events covered include the nonstop transatlantic flight of Charles Lindbergh; the Great Mississippi Flood of 1927; the unusual season played by Babe Ruth and the rest of the 1927 New York Yankees; the transition from the Ford Model T to the new Model A; the execution of Sacco and Vanzetti; the presidency of Calvin Coolidge; and the advent of the talking-picture era with the release of The Jazz Singer." Begint leuk, maar ik ben pas ergens halverwege en heb al weken het boek niet meer aangeraakt. Het werd te veel meer van hetzelfde. Grappig genoeg hoorde ik precies dezelfde ervaring bij een kennis. |
Beacon 23 | ![]() |
Door Hugh Howey | |
"For centuries, men and women have manned lighthouses to ensure the safe passage of ships. It is a lonely job, and a thankless one for the most part. Until something goes wrong. Until a ship is in distress. In the 23rd century, this job has moved into outer space. A network of beacons allows ships to travel across the Milky Way at many times the speed of light. These beacons are built to be robust. They never break down. They never fail." Een man heeft zich afgezonderd in een "vuurtoren" in de ruimte, tijdens een grotere oorlog (waar je weinig van meekrijgt). Hij is voornamelijk alleen, behalve als er af en toe een schip afremt. Ik heb me er prima mee vermaakt. |
Neverwhere | ![]() |
Door Neil Gaiman | |
"Under the streets of London there's a place most people could never even dream of. A city of monsters and saints, murderers and angels, knights in armour and pale girls in black velvet. This is the city of the people who have fallen between the cracks. Richard Mayhew, a young businessman, is going to find out more than enough about this other London. A single act of kindness catapults him out of his workday existence and into a world that is at once eerily familiar and utterly bizarre. And a strange destiny awaits him down here, beneath his native city: Neverwhere." Boeken van Gaiman zijn al snel aanraders. Ook hier. |
En wat pulpboeken. | ![]() |
Door Tom Kratman / Clive Cussler | |
Patrick Carrera-boeken van Tom Kratman. Military scifi (veel aardbewoners zijn afgescheept naar een nieuwe planeet, waar men in eerste instantie qua techniek erg achterloopt). Het verhaal begint als men weer technologisch op niveau van eind 20e eeuw is - terwijl om de planeet nog de ooit hypermoderne aardschepen draaien. Zeer dunnetjes verhulde vergelijking met de recente oorlogen in Irak en Afghanistan, incl. bepaald niet politiek correcte beelden van de schrijver daarover (Europeanen zijn slappe was en zeker de Fransen, de EU zuigt, Amerikaanse regering is zwak, de "good guys" moeten niet moeilijk doen over het doden van vele burgers om de terroristen te pakken te krijgen, etc.). En de eerste twee delen van de Dirk Pitt-boeken: Pacific Vortex, The Mediterranean Caper. Ik had nooit eerder iets van Cussler gelezen. Simpele avonturenboeken. Mooie vrouwen, bad guys in onderwater-forten, etc. Verschil met vergelijkbare boeken is dat een redelijk deel op of onder water plaatsvindt. Simpel leesvoer voor in het zonnetje. |
Nu begin ik aan The right kind of crazy, memoires van Adam Steltzner. "The Jet Propulsion Laboratory (JPL) is home to some of history’s most jaw-dropping feats of engineering. When NASA needed to land Curiosity—a 2,000-pound, $2.5 billion rover—on the surface of Mars, 140 million miles away, they turned to JPL. Steltzner’s team couldn’t test their kooky solution, the Sky Crane. They were on an unmissable deadline, and the world would be watching when they succeeded—or failed."

[quote]F_J_K schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:13:
. (Al gezien dat dat 10-15 jaar geleden was ben ik de meeste waarschijnlijk toch al wel weer vergeten).
Zo eentje weer. Er zijn er helaas een redelijk aantal scifi schrijvers die niet alleen hun eigen politieke denkbeelden moeten opdringen (dat er wat doorsijpeld is logisch, maar die boeken zijn van het type dat het alleen leesbaar is als je het met ze eens bent), en dan ook nog die-hard libertariërs, of minstens anti-Europa ideeën.(Europeanen zijn slappe was en zeker de Fransen, de EU zuigt, Amerikaanse regering is zwak, de "good guys" moeten niet moeilijk doen over het doden van vele burgers om de terroristen te pakken te krijgen, etc.).
Vroeger alle Clive Cussler boeken uit de lokale bieb gelezen, maar eens kijken of er nog zijn die ik niet kenEn de eerste twee delen van de Dirk Pitt-boeken: Pacific Vortex, The Mediterranean Caper. Ik had nooit eerder iets van Cussler gelezen. Simpele avonturenboeken. Mooie vrouwen, bad guys in onderwater-forten, etc. Verschil met vergelijkbare boeken is dat een redelijk deel op of onder water plaatsvindt. Simpel leesvoer voor in het zonnetje.
Iemand ervaring met Storytel, een audioboekenapp? Gebruik het nu een tijdje maar itt films waarbij ik IMDB kan raadplegen vind ik het bijzonder lastig om in te schatten of een boek mij bevalt. Daarnaast is het aanbod Nederlandse boeken wat ik interessant vind niet heel super of ken ik het al. Dus ben eigenlijk op zoek naar tips.
Boeken die mij het best bevielen zijn alle boeken van Game of Thrones inclusief de prequels en de Scandinavische thrillers van Jo Nesbo en ik reis alleen van Samuel Bjork. Ben dus op zoek naar vergelijkbare boeken en bij voorkeur series.
Nu staat de hele serie van 'de grijze jager' geschreven door John Flanagan erop. In eerste instantie leek het me een topserie maar begijp dat een beetje kinderboeken zijn. Iemand hier ervaring mee?
Boeken die mij het best bevielen zijn alle boeken van Game of Thrones inclusief de prequels en de Scandinavische thrillers van Jo Nesbo en ik reis alleen van Samuel Bjork. Ben dus op zoek naar vergelijkbare boeken en bij voorkeur series.
Nu staat de hele serie van 'de grijze jager' geschreven door John Flanagan erop. In eerste instantie leek het me een topserie maar begijp dat een beetje kinderboeken zijn. Iemand hier ervaring mee?
Ik zou het zoeken naar nieuwe audioboeken doen door te zoeken naar gewone boeken, via www.goodreads.com oid.
Scandinavische thrillers en Game of Het lied van ijs en vuur (zo te zien wil je per se NL?) liggen behoorlijk ver uit elkaar. Ik snap wel dat daar geen advies op valt te geven
Je hebt de duizenden reacties in dit topic en de voorgaande delen al doorgenomen en vond daar niets interessants?
Scandinavische thrillers en Game of Het lied van ijs en vuur (zo te zien wil je per se NL?) liggen behoorlijk ver uit elkaar. Ik snap wel dat daar geen advies op valt te geven
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zou graag advies willen obv mijn interesses hieronder vermeld icm het aanbod op storytel.F_J_K schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:13:
Ik zou het zoeken naar nieuwe audioboeken doen door te zoeken naar gewone boeken, via www.goodreads.com oid.
Scandinavische thrillers en Game of Het lied van ijs en vuur (zo te zien wil je per se NL?) liggen behoorlijk ver uit elkaar. Ik snap wel dat daar geen advies op valt te gevenJe hebt de duizenden reacties in dit topic en de voorgaande delen al doorgenomen en vond daar niets interessants?
Mijn favoriete boeken/schrijvers zijn voornamelijk spionage (Frederick Forsyth), historische romans (Wilbur Smith), fantasy (Het lied van ijs en vuur) en thrillers (Dan Brown, Jo Nesbo). Qua films ben ik ook geinteresseerd in scifi maar heb nog nooit een dergelijk boek gelezen.
Verwijderd
Ik ben lid van storytel. Ik lees/luister alleen in het Engels. Wil je ook tips voor Engelse boeken? Dan kan ik namelijk helpen.Malt007 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:32:
Iemand ervaring met Storytel, een audioboekenapp? Gebruik het nu een tijdje maar itt films waarbij ik IMDB kan raadplegen vind ik het bijzonder lastig om in te schatten of een boek mij bevalt. Daarnaast is het aanbod Nederlandse boeken wat ik interessant vind niet heel super of ken ik het al. Dus ben eigenlijk op zoek naar tips.
voor wie storytel niet kent, zoek in google met deze zoekactie:
code:
1
| https://www.storytel.nl/campaignCodePage.action?campaignCode= |
Probeer een stel linkjes, op een gegeven moment heb je er wel eentje die je 30 dagen gratis toegang geeft ipv de standaard 15. Scheelt toch weer 5 euro.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2016 21:15 ]