Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:09
Orangelights23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:49:
Mag ik ook tips vragen?

Ik heb inmiddels alles gelezen van Philip K Dick. Toekomstige dystopische werelden vol met technologie. Niet per se cyberpunk achtig, maar iets meer richting Black Mirror, ethische kwesties in de nabije toekomst. Iemand tips? Ik gebruik goodreads ook maar ik ben benieuwd naar mooie Tweaker tips :)
Misschien is Blindsight van Peter Watts iets voor je?
Of ander Under the Skin van Michel Faber?
Een ander kan zijn The Trouble with Lichen van John Wyndham?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

LA-384 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:22:
[...]
Zijn die 4 boeken van Hyperion echt elkaar opvolgende boeken, of zijn het eigenlijk twee losstaande verhalen in hetzelfde universum verdeeld over de eerste 2 en de laatste 2 boeken?
In principe volgen ze op elkaar op. Maar de eerste twee creëren een universum met veel verhaal en hebben eigenlijk een vrijwel gesloten einde. De laatste twee delen gaan verder in dat universum, maar dan substantieel later en met andere karakters en andere doelen.

Ik vond het world-building van de eerste twee delen fantastisch, maar toch vond ik de latere twee delen leuker. Het verhaal zit dichter op de hoofdpersoon en de technologie is meer op maat daarvoor (de Gabriel-klasse schepen).

Maar goed, Pandora's Star is een heel ander niveau en heeft weer een totaal andere world building. Wat dat betreft vind ik SF veel leuker dan fantasy, dat fantasy is toch te vaak in een soort middeleeuwen met magie. In de wereld van Pandora's Star komt een fragment over een soort 3D-printer en op basis van wat je toegangsmogelijkheden zijn kan je nauwkeuriger printen met geavanceerdere bouwdingen.... zoals leuke ruimteschepen. Zo'n detail die niets aan het verhaal toevoegde maar wel leuk conceptueel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:18
@Delerium Heb nu al zin om er aan te beginnen. Klinkt als my cup of tea.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 09:01

Quicksilver

Catch these hands

[...]

Ok, Lost Fleet laat ik dan idd maar gaan.

Zijn die 4 boeken van Hyperion echt elkaar opvolgende boeken, of zijn het eigenlijk twee losstaande verhalen in hetzelfde universum verdeeld over de eerste 2 en de laatste 2 boeken?
Het eerste boek is een groot deel world- universbuilding. Tweede boek gaat daar lekker op verder.
Laatste twee boeken pakken daar deels op terug, in het zelfde universum maar dan een kleine 300 jaar later.

Laatst toevallig (weer) alle vier gelezen/geluisterd. Blijven echt wel een beetje mijn favoriete boeken. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:42

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

[...]

Ok, Lost Fleet laat ik dan idd maar gaan.

Zijn geen lange boeken van the lost fleet, zou gewoon proberen en kijken of je het wat vind.
Hyperion epos is opeen volgens ja.
De eerste 2 en laatste 2 zijn wel andere tijd zeg maar, maar bouwt wel door op elkaar. Zeker lezen, echt een aanrader!

Edit
Spuit11, zie nu dat er een volgende pagina is met zelfde reacties als ik net had ;p

[ Voor 7% gewijzigd door TepelStreeltje op 16-05-2024 07:46 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Leuk, een boekentopic! Als kind las ik ongeveer alles wat los en vast zat. Dat verwaterde wel flink in m'n tiener- en studententijd.

Maar sinds ik ruimschoots de dertig gepasseerd ben, lukte het me afgelopen paar jaar in vakanties vaak wel om één of meerdere boeken te lezen. En de laatste tijd pak ik ook lekker 's avonds of in het weekend even een boek.

Ik moet het wel leuk (en dus afwisselend) voor mezelf houden en heb zeker niet één vast genre.
Afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld de donkere kamer van Damokles, Joe Speedboot en Dune gelezen. Maar ook non-fictie lees ik wel graag, zo las ik het interviewende boek met Nick Cave, Faith, Hope and Carnage en heb ik net het nieuwe boek van Tim Fransen (In Onze Tijd) uit. Allemaal eigenlijk wel de moeite waard :) Ik ben nu bezig met The Handmaid's Tale waar ik lekker doorheen vlieg (wel veel donkerder/zwarter dan ik had gedacht, maar dat vooral omdat mijn indruk van de tv-serie een 'vrouwenserie' was, die ik verder niet heb gezien.).

Heb niet per se een vraag, maar ik lees hier vrolijk even mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 16-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 20:51
Momenteel bezig met het boek over Elon Musk.

Straffe mijnheer als het boek de waarheid vertelt.
Vooral zijn visie over bepaalde zaken en zijn geduld. Wauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Eddye schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:36:
House of Suns vind ik erg goed, hoort in het rijtje Dune, Hyperion, Ender's Game, etc.
Ik ben met dit boek begonnen. Ik moet zeggen dat het meteen uitnodigt om verder te lezen. Leuk ook dat het zo'n 6 miljoen jaar in de toekomst afspeelt, waar tijd geen obstakel meer is en ruimteschepen zo groot als provincies de normaalste zaak lijken te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Orangelights23 heb je de boeken van Daniel Suarez al gelezen? Geen dystopische wereld maar wel tech die aan Blackmirror episodes doet denken.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-07 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Orangelights23 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:49:
Mag ik ook tips vragen?

Ik heb inmiddels alles gelezen van Philip K Dick. Toekomstige dystopische werelden vol met technologie. Niet per se cyberpunk achtig, maar iets meer richting Black Mirror, ethische kwesties in de nabije toekomst. Iemand tips? Ik gebruik goodreads ook maar ik ben benieuwd naar mooie Tweaker tips :)
Mijn voorkeur ligt ook bij dystopische boeken en / of wetenschappelijke scifi, ik wil mijn lijst / verlanglijst wel met je delen. Deze heb ik gelezen en kan ik van harte aanbevelen:

Quarantaine - Erik Betten
Groningen, oktober. Een oeroude bacterie vindt via een gaswinningspunt haar weg naar de oppervlakte. In luttele dagen zwermen de halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland. Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt. Als hij kort daarna een berichtje ontvangt dat zijn vrouw in het gebied blijft om te helpen, besluit Homme zijn taken in Den Haag achter te laten om haar te gaan zoeken. Met gevaar voor eigen leven trotseert hij het door de bacterie geteisterde noorden, op zoek naar iets wat misschien niet meer te redden valt...

Zie ook mijn review hier

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
In de 24e eeuw heeft de tv het gedrukte woord verdrongen; boeken zijn verboden en worden vernietigd door 'brandmannen' die geen water maar vuur spuiten: boeken ontvlammen bij 451 graden Fahrenheit. Guy Montag is zo'n 'brandman', maar na een ontmoeting met buurmeisje Clarisse gaat hij twijfelen aan zijn missie en sluit hij zich aan bij de 'illegalen' - dissidenten dus. Fahrenheit 451 is een maatschappijkritische sf-klassieker die ruim veertig jaar na verschijnen nog altijd actueel is. Het boek bevat veel dialogen, is boeiend geschreven en biedt een bizarre kijk op een scheefgegroeide maatschappij.

Het gaat om de opstelling van de mens in een technocratische, totalitaire samenleving (zoals George Orwells Animal Farm en 1984; en Anthony Burgess' A Clockwork Orange). Het bevatte ook een waarschuwing tegen het McCarthyisme (de heksenjacht op vermeende communisten) aan het begin van de jaren vijftig.

Het meisje met alle gaven - M. R. Carey
In een post-apocalyptisch Engeland zoeken de laatste overlevenden naar een vaccin tegen een virus dat de mensheid bijna vernietigd heeft. Het virus Ophiocordiceps unilateralis verandert de mensen in zombies die alle gezonde mensen aanvallen. Elke ochtend wordt Melanie uit haar cel gehaald, in een rolstoel vastgegespt en samen met een aantal kinderen, ook vastgegespt, naar een klaslokaal gebracht. De school bevindt zich in een ondergrondse beveiligde legerbunker. De kinderen zijn jonge 'hongers' (zombies) voor wetenschappelijk onderzoek die enkel reageren als gezond mensenvlees te dicht in hun buurt komt. Het is de bedoeling dat de kinderen na de wetenschappelijke onderzoeken vernietigd worden. Helen, een van de leraressen, heeft een grote sympathie voor Melanie en probeert haar te redden van de dood. Na een aanval op de bunker vlucht Melanie samen met Helen weg en ze beschermt haar tijdens hun vlucht tegen andere rondtrekkende zombies

Quotum - Marlies Morshuis
De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen, stelt de Wereldraad een quotum in: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg. Ook voor Axel en Tommy is geen plek meer. Ze zijn in de slinkstand gezet: ze kunnen niet naar school, moeten leven van een karig voedselpakket en werken in slinkerdienst. Net als miljoenen andere slinkers mogen ze zo weinig, dat ze maar voor de helft meetellen. Zo wil de Euro-Unie zonder bloedvergieten het quotum van de Wereldraad halen. Het leven van slinkers is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel. Of... toch niet? Axel en Tommy moeten vluchten nadat hun ouders zijn opgepakt. Tijdens hun zoektocht naar een veilige plek, ontdekken ze langzaam de duistere krachten achter het quotum... Project Z is het eerste Project van Quotum.

De beproeving - Stephen King
De Beproeving (The Stand) is een van Stephen Kings beroemdste romans en wordt tot een van de hoogtepunten binnen zijn oeuvre gerekend. Het is het verhaal van Kings apocalyptische visie op de wereld die door een grote plaag wordt geteisterd. Eerst komt de Grote Plaag. De gehele beschaving wordt vernietigd door een geheimzinnige ziekte. Steden liggen bezaaid met rottende lijken. De lucht is bezwangerd met een oorverdovende stilte. Een handjevol overlevenden verzamelt zich en begint aan de langzame, moeizame taak van de wederopbouw van een nieuwe wereld...

Frank Schätzing - De Zwerm
Al miljoenen jaren is de mens de dominante levensvorm op aarde, zonder een natuurlijke vijand van betekenis. Maar wat zou er gebeuren als de natuur dit verstoorde evenwicht zou herstellen? Als er een nieuwe soort ontstaat die intelligent is, zeer gevaarlijk en ongrijpbaar? Voor de kust van Peru verdwijnt een vissersboot. De boot lijkt op mysterieuze wijze onder water getrokken door een onbekende kracht. In Noorwegen ontdekken onderzoekers van een oliemaatschappij een merkwaardig organisme dat zich over honderden vierkante kilometers zeebodem heeft verspreid. Er lijkt geen verband te bestaan tussen deze gebeurtenissen, maar de Noorse bioloog Sigur Johanson gelooft niet in toeval. Walvisdeskundige Leon Anawak evenmin. Het leven in de wereldzeeën lijkt tegen de mensheid in opstand te komen. Beide wetenschappers komen tot dezelfde onheilspellende conclusie: er zal een ramp gebeuren. Tijdens hun zoektocht naar de oorzaak van deze gebeurtenissen zien zij hun ergste nachtmerries bewaarheid worden

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Onderstaande boeken heb ik nog niet gelezen dus ik kan je niet vertellen of ze wel of niet goed zijn.
Ik verzamel boeken op een wil-ik-lezen lijst op basis van suggesties en zoekacties met oa ChatGPT.

Station Elf - Emily St. John Mandel
Op een winterse avond in Toronto sterft de beroemde acteur Arthur Leander op het toneel terwijl hij de rol van zijn leven speelt. Diezelfde avond strijkt een dodelijk griepvirus neer op het Noord-Amerikaanse continent.
De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.
Twintig jaar later trekt Kirsten, een actrice van het Reizende Symfonieorkest, langs de nieuwe nederzettingen rondom de Grote Meren om Shakespeare op te voeren voor de overlevenden van de ondergang.
En dan wordt haar hoopvolle nieuwe wereld wederom bedreigd.

De weg - Cormac McCarthy
Nadat er een gloeiende vuurzee over het land is geraasd, doorkruisen een man en zijn zoontje het doodse Amerikaanse landschap. In deze met as bedekte, vergane wereld volgen zij de weg naar het zuiden. Het enige wat hen rest is te overleven in de snijdende kou, zonder elkaar te verliezen. Ze zijn alles voor elkaar.
De weg is een bespiegeling over de dunne scheidslijn tussen beschaving en woestenij, en over de alomvattende en soms beangstigende liefde die een kind voor zijn ouders voelt. Een ijzingwekkend meesterwerk.

World War Z - Max Brooks
Een paar jaar na de laatste wereldoorlog krijgt een medewerker van de Verenigde Naties de opdracht om de geschiedenis van die oorlog, World War Z, op schrift te stellen. Hij spreekt slachtoffers uit tientallen landen, die hem vertellen over de verschrikkingen die ze hebben meegemaakt.
Het verhaal begint in China, als een jongetje een geheimzinnige infectie oploopt en verandert in een zombie. Het is het begin van een gruwelijke pandemie die zich door illegale orgaanhandel razendsnel verspreidt over de hele wereld.
World War Z is meer dan een post-apocalyptische thriller van formaat: het laat zich lezen als een vlijmscherp commentaar op falende politici, corrupte bedrijven en bekrompen fundamentalisten.

De Muur - John Lanchester
Het schrikbeeld van Engeland: het land wordt langs de kustlijn omringd door een enorme muur. Waar eens golven op stranden sloegen bevindt zich nu een massieve, duizenden kilometers lange betonnen grens. Dag en nacht patrouilleren er mensen op de muur, jonge mannen en vrouwen met geweren en het bevel alle vreemdelingen buiten te houden. Voor de achttienjarige Joseph Kavanagh is het de dagelijkse realiteit. Twee jaar van zijn leven moet hij, net als ieder ander, zijn plicht als verdediger vervullen. Iedere vluchteling die probeert binnen te dringen moet hij met geweld buitenhouden. Wie faalt wacht de dood, of wordt zelf naar zee verbannen.

Deon Meyer - Koorts
Ik wil je vertellen over de moord op mijn vader.
Willem Storm en zijn zoon behoren tot de weinige overlevenden in Zuid-Afrika – en de rest van de wereld – van een allesverwoestend virus. Willem wil hun leven weer opbouwen bij de stuwdam bij Vanderkloof, vanwege de beschutte ligging en de mogelijkheid om elektriciteit op te wekken. Alleen is Vanderkloof niet helemaal verlaten. Een groepje uitschot gebruikt het plaatsje als uitvalsbasis, en houdt een vrouw gevangen. Ze hadden door kunnen rijden, maar zo zit Willem niet in elkaar. Wanneer het tot een schietpartij komt, blijkt niet Willem, maar de dertienjarige Nico het koelbloedigst.
Als Nico jaren later zijn memoires schrijft en terugkijkt op zijn leven, lezen we over de momenten waarop zijn hart werd gebroken, zijn loyaliteiten op de proef werden gesteld, en over zijn pijnlijkste herinnering: de moord op zijn vader.

Erik Rozing - Staat van ontkenning
De zeespiegel stijgt in hoog tempo en slaat niet alleen gaten in de kustlijn, maar verdeelt ook de bevolking. De jongere generatie raakt wanhopig door het falende klimaatbeleid en neemt het heft in eigen hand. Nadat een minister om het leven komt bij een terroristische aanslag, werpt Astrid Franken zich op om het tij te keren. Als vicepremier probeert zij het land bijeen te houden, terwijl haar huwelijk gebukt gaat onder een geheim van haar man Victor, een briljant en omstreden wetenschapper. Haar kritische tienerzoon Adam weet meer van de aanslagen dan hij wil loslaten. Als de dreiging vanuit zee steeds groter wordt, moet Astrid alles op alles zetten om een land te redden dat, net als haar ongebruikelijke gezin, in chaos uiteen dreigt te vallen.

Pen Stewart - Onderuniversum
Europa, 2665 n.Chr. Voor Julian O’Mallaghan waren de afgelopen zes maanden een droom. Niet alleen werd hij toegelaten tot het Amsterdamse stadsleger, Kim Katra is eindelijk zijn vriendin en staat onafscheidelijk aan zijn zijde. Maar dan gaan beiden op een avondpatrouille en loopt het grondig mis.
Een ondergrondse uitbarsting met het epicentrum in de oude kerncentrale van Doel, te Antwerpen, opent een nieuw transportnetwerk van doorgangen door Nederland en Vlaanderen. De wezens die daar uit tevoorschijn komen, zijn vreemder dan iemand ooit heeft gezien.
Aanvankelijk is het enkel een raar verschijnsel, maar dan krijgen deze wezens Kim te pakken, én lijken ze het op Julian voorzien te hebben.

Adriaan van Dis - KliFi
In ‘KliFi’ van Adriaan van Dis zijn De Oranjes verjaagd, de republiek Nederland likt haar wonden na een orkaan en het volk schikt zich in een president die ontkennen tot kunst heeft verheven. Jákob Hemmelbahn, zoon van Hongaarse vluchtelingen, verbaast zich over de gelatenheid van zijn medeburgers. Geheel tegen zijn aard verzet hij zich en geeft hij een stem aan de slachtoffers van een lokale overstroming. ‘KliFi’ is een bitter vrolijke vertelling over uit de pas lopen, over onze neiging tot aanpassen en veinzen, en over lastige vriendschappen.

Elliot Ackerman - 2034
Op 12 maart 2034 voert vlootcommandant Sarah Hunt een routine controle uit in de ZuidChinese Zee. Als ze in de verte een vissersboot in nood ziet, zet ze koers naar het brandende schip. Diezelfde dag vliegt mariniermajoor Chris ‘Wedge’ Mitchell met een F35E Lightning over de Straat van Hormuz, waar hij een nieuwe stealthtechnologie test en het Iraanse luchtruim nadert. Aan het einde van de dag is Wedge gevangengenomen en ligt Hunts torpedojager op de bodem van de zee. Iran en China hebben hun acties duidelijk gecoördineerd, met krachtige nieuwe cyberwapens die Amerikaanse schepen en vliegtuigen weerloos maken. In één dag is Amerika's geloof in de strategische superioriteit van zijn leger aan flarden.

Terrence Lauerhohn - Het Laatste Arrondissement
Een pikzwart avontuur in een dystopische samenleving. Het toekomstige Laatste Arrondissement is verworden tot een getto waar de brave burgers van Stad Holland hun verdorven fantasieën botvieren. In een door zwaarbewaakte poorten afgezonderd deel proberen Uwen, Ronnie en Dara te overleven in de verschrikkelijke onderwereld waar het leven uitzichtloos is. Alleen de drug Nirwana geeft nog enige verlichting. Dara’s vader probeert zijn dochter uit deze hel te bevrijden. Hij is bij zijn reddingspoging aangewezen op de hulp van outcasts die in het Laatste Arrondissement wonen. Hij betaalt een hoge prijs dankzij zijn onverzettelijkheid.

Een seconde later – William R. Forstchen
Een seconde later is een gruwelijk post-apocalyptisch verhaal. Wat gebeurt er als (een deel van) de wereld door een elektromagnetische puls (EMP) zonder elektriciteit komt te zitten? William R. Forstchen weet de lezer tot tranen toe te roeren en tegelijkertijd doen gruwelen met de rauwheid van zijn verhaal. In een wereld zonder elektriciteit, medicijnen, voedsel en communicatietechnieken is de menselijke beschaving algauw gedoemd. Het is een survival of the fittest waarin men geen enkele vorm van geweld schuwt. Verschrikkelijk om te lezen eigenlijk, maar tegelijkertijd een eye opener – dit zou zomaar onze toekomst kunnen zijn. Een spannend overlevingsverhaal met een belangrijke centrale vraag: hoe blijf je mens in een onmenselijke situatie?

Weerwater – Renate Dorrestein
Weerwater is een onwaarschijnlijk verhaal waarin alleen Almere de apocalyps overleeft. Toch voelt het verhaal pijnlijk realistisch aan – waar ik op voorhand nog wat lacherig deed over de premisse, ben ik nu helemaal overtuigd dat Almere een stad is die de apocalyps kan weerstaan. Een onheilspellend en lichtelijk luguber verhaal dat je in je handen laat knijpen van geluk. Wij mogen nog in een wereld vol van technologische gemakken leven en zijn niet aan een enkele stad gebonden.

Alles wat er was – Hanna Bervoets
Alles wat er was van Hanna Bervoets vertelt het verhaal van acht mensen die voor onbepaalde tijd opgesloten zitten in een schoolgebouw. Ze kwamen hier samen voor de opnames van een wetenschapsprogramma, maar door een enorme knal is dit programma er nooit gekomen. De autoriteiten geven de opdracht ramen, deuren en gordijnen te sluiten en te blijven waar je bent. Tv-redactrice Merel ziet dag na dag de voedselvoorraden slinken terwijl de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger oplopen.. Alles wat er was is een beangstigend, maar vooral ook wondermooi verhaal van de schrijfster die eerder al met Efter wist te verrassen.

Birdbox, de kooi – Josh Malerman
In deze thriller negeren de meeste mensen de bizarre getuigenissen in het journaal, totdat de televisie op zwart gaat, de radio zwijgt, telefoons niet langer werken en het internet uitvalt. Malorie voedt haar kinderen binnen op. Naar buiten gaan is ondenkbaar, want daar zijn zij. Het huis is stil, de deuren zijn vergrendeld, de gordijnen gesloten. De ramen zijn afgedekt met matrassen, vastgespijkerd in de kozijnen. De kinderen slapen. Straks zal ze hen wakker maken en hen blinddoeken. Vandaag zullen ze het huis verlaten. Vandaag zetten ze alles op het spel.

Vlucht – Blake Crouch
Vlucht is zo’n boek dat je liefst van begin tot eind verslindt, ondanks het onaangename gevoel dat het lezen met zich meebrengt. In deze keiharde thriller zijn Jack en gezin op de vlucht. Waarom weet eigenlijk niemand, maar het is duidelijk dat agressievelingen Jack dood willen hebben. Vlucht is een angstaanjagende road trip vol gruweldaden, gevechten en moorden. Tussen alle actie weet Blake Crouch zijn personages echter ook een menselijke kant te geven. En dat maakt het verhaal misschien des te enger. Ook het doorsnee gezin van vader, moeder, puberdochter en zoon kan zoiets overkomen. Damn.

In de val – S.L. Grey
Zeven families vinden onderdak in een ondergronds appartementencomplex. Ze lijken gered van de naderende apocalyps, maar niets is minder waar. Wanneer er een persoon onder verdachte omstandigheden overlijdt beseffen de inwoners van het Sanctum dat de echte bedreiging van binnenuit het appartementencomplex komt. Helaas zitten ze hier opgesloten en lijkt er geen uitweg te zijn. Een spannend verhaal waar je claustrofobisch van wordt, dat keer op keer een nieuwe – en engere – wending neemt en ontzettend onverwacht eindigt. In de val is een heerlijk boek om bij te gruwelen. Zweethandjes gegarandeerd!

Silo – Hugh Howey
Omdat de aarde onbewoonbaar is geworden, leven de mensen in een silo onder de grond. Als sheriff Holston na de mysterieuze dood van zijn vrouw besluit de silo te verlaten, neemt hij een verschrikkelijk risico: de atmosfeer buiten is zo giftig dat het vrijwel zeker zijn einde zal betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Zo eerst genoeg? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
Ik heb ze allemaal op mijn verlanglijst gezet haha. Bedankt voor de moeite! Klinkt zo’n beetje als exact mijn smaak, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Orangelights23 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:23:
[...]
Ik heb ze allemaal op mijn verlanglijst gezet haha. Bedankt voor de moeite! Klinkt zo’n beetje als exact mijn smaak, dank!
Als je zelf nog suggesties hebt, hou ik me natuurlijk ook van harte aanbevolen. Heb je zelf al eea gelezen wat niet in deze lijst staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online
Prophets song Paul Lynch is een goed boek, Booker prize gewonnen alles. Als je het hebt over dystopische boeken, is dit een krachtige.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

P_Tingen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Mijn voorkeur ligt ook bij dystopische boeken en / of wetenschappelijke scifi, ik wil mijn lijst / verlanglijst wel met je delen. Deze heb ik gelezen en kan ik van harte aanbevelen:

Quarantaine - Erik Betten
Groningen, oktober. Een oeroude bacterie vindt via een gaswinningspunt haar weg naar de oppervlakte. In luttele dagen zwermen de halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland. Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt. Als hij kort daarna een berichtje ontvangt dat zijn vrouw in het gebied blijft om te helpen, besluit Homme zijn taken in Den Haag achter te laten om haar te gaan zoeken. Met gevaar voor eigen leven trotseert hij het door de bacterie geteisterde noorden, op zoek naar iets wat misschien niet meer te redden valt...

Zie ook mijn review hier

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
In de 24e eeuw heeft de tv het gedrukte woord verdrongen; boeken zijn verboden en worden vernietigd door 'brandmannen' die geen water maar vuur spuiten: boeken ontvlammen bij 451 graden Fahrenheit. Guy Montag is zo'n 'brandman', maar na een ontmoeting met buurmeisje Clarisse gaat hij twijfelen aan zijn missie en sluit hij zich aan bij de 'illegalen' - dissidenten dus. Fahrenheit 451 is een maatschappijkritische sf-klassieker die ruim veertig jaar na verschijnen nog altijd actueel is. Het boek bevat veel dialogen, is boeiend geschreven en biedt een bizarre kijk op een scheefgegroeide maatschappij.

Het gaat om de opstelling van de mens in een technocratische, totalitaire samenleving (zoals George Orwells Animal Farm en 1984; en Anthony Burgess' A Clockwork Orange). Het bevatte ook een waarschuwing tegen het McCarthyisme (de heksenjacht op vermeende communisten) aan het begin van de jaren vijftig.

Het meisje met alle gaven - M. R. Carey
In een post-apocalyptisch Engeland zoeken de laatste overlevenden naar een vaccin tegen een virus dat de mensheid bijna vernietigd heeft. Het virus Ophiocordiceps unilateralis verandert de mensen in zombies die alle gezonde mensen aanvallen. Elke ochtend wordt Melanie uit haar cel gehaald, in een rolstoel vastgegespt en samen met een aantal kinderen, ook vastgegespt, naar een klaslokaal gebracht. De school bevindt zich in een ondergrondse beveiligde legerbunker. De kinderen zijn jonge 'hongers' (zombies) voor wetenschappelijk onderzoek die enkel reageren als gezond mensenvlees te dicht in hun buurt komt. Het is de bedoeling dat de kinderen na de wetenschappelijke onderzoeken vernietigd worden. Helen, een van de leraressen, heeft een grote sympathie voor Melanie en probeert haar te redden van de dood. Na een aanval op de bunker vlucht Melanie samen met Helen weg en ze beschermt haar tijdens hun vlucht tegen andere rondtrekkende zombies

Quotum - Marlies Morshuis
De aarde is te vol. Om oorlog te voorkomen, stelt de Wereldraad een quotum in: een maximum aantal inwoners per land. Er moeten mensen weg. Ook voor Axel en Tommy is geen plek meer. Ze zijn in de slinkstand gezet: ze kunnen niet naar school, moeten leven van een karig voedselpakket en werken in slinkerdienst. Net als miljoenen andere slinkers mogen ze zo weinig, dat ze maar voor de helft meetellen. Zo wil de Euro-Unie zonder bloedvergieten het quotum van de Wereldraad halen. Het leven van slinkers is zwaar, maar wie zich aan alle regels houdt, overleeft het wel. Of... toch niet? Axel en Tommy moeten vluchten nadat hun ouders zijn opgepakt. Tijdens hun zoektocht naar een veilige plek, ontdekken ze langzaam de duistere krachten achter het quotum... Project Z is het eerste Project van Quotum.

De beproeving - Stephen King
De Beproeving (The Stand) is een van Stephen Kings beroemdste romans en wordt tot een van de hoogtepunten binnen zijn oeuvre gerekend. Het is het verhaal van Kings apocalyptische visie op de wereld die door een grote plaag wordt geteisterd. Eerst komt de Grote Plaag. De gehele beschaving wordt vernietigd door een geheimzinnige ziekte. Steden liggen bezaaid met rottende lijken. De lucht is bezwangerd met een oorverdovende stilte. Een handjevol overlevenden verzamelt zich en begint aan de langzame, moeizame taak van de wederopbouw van een nieuwe wereld...

Frank Schätzing - De Zwerm
Al miljoenen jaren is de mens de dominante levensvorm op aarde, zonder een natuurlijke vijand van betekenis. Maar wat zou er gebeuren als de natuur dit verstoorde evenwicht zou herstellen? Als er een nieuwe soort ontstaat die intelligent is, zeer gevaarlijk en ongrijpbaar? Voor de kust van Peru verdwijnt een vissersboot. De boot lijkt op mysterieuze wijze onder water getrokken door een onbekende kracht. In Noorwegen ontdekken onderzoekers van een oliemaatschappij een merkwaardig organisme dat zich over honderden vierkante kilometers zeebodem heeft verspreid. Er lijkt geen verband te bestaan tussen deze gebeurtenissen, maar de Noorse bioloog Sigur Johanson gelooft niet in toeval. Walvisdeskundige Leon Anawak evenmin. Het leven in de wereldzeeën lijkt tegen de mensheid in opstand te komen. Beide wetenschappers komen tot dezelfde onheilspellende conclusie: er zal een ramp gebeuren. Tijdens hun zoektocht naar de oorzaak van deze gebeurtenissen zien zij hun ergste nachtmerries bewaarheid worden
Mag ik daar Metro2033 aan toevoegen?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
P_Tingen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Als je zelf nog suggesties hebt, hou ik me natuurlijk ook van harte aanbevolen. Heb je zelf al eea gelezen wat niet in deze lijst staat?
Het zijn bij mij vooral de wat bekendere werken zoals Altered Carbon, The Circle, Neuromancer, alles van Philip K. Dick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 21:26
Orangelights23 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Ook ik heb zojuist de meeste aanraders van @P_Tingen op mijn lijst gezet, dank!

Van zijn lijst heb ik laatst Koorts van Deon Meyer gelezen. Ik vond het een erg sterk boek!

To dare is to do

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@Orangelights23, nog twee gevonden op mijn lijstje:

Marlen Haushofer - De wand
Een vrouw gaat een weekend logeren bij haar nicht in een jachthuis in de Oostenrijkse bergen. Na de eerste nacht beseft ze dat ze alleen is. Ze gaat op onderzoek uit en wordt geconfronteerd met een ondoordringbare glazen wand die uit het niets is opgerezen en haar op zichzelf terugwerpt, achter die muur is alle leven uitgestorven. In gezelschap van een hond, een koe en een kat probeert de vrouw te overleven. Ze struint het bos af op zoek naar eetbare planten en ze jaagt. Om niet gek te worden van haar eigen gedachten en eenzaamheid schrijft ze. Glashelder doet ze verslag van haar dagelijkse strijd met de elementen en met zichzelf.

Ewoud Kieft - De onvolmaakten
Cas is opgegroeid in een samenleving waarin kunstmatige intelligentie tot alle facetten van het leven is doorgedrongen: als praktische gids, luisterend oor, mental coach en bemiddelaar in de liefde. Wat begon als een handige applicatie, groeide uit tot een trouwe levenspartner onder de naam Gena, die hem in al zijn beslissingen begeleidt en als geen ander zicht heeft op de belangrijke gebeurtenissen in zijn leven. Als Cas na een periode van vertwijfeling spoorloos verdwijnt, is het Gena die opheldering moet geven over wat er is voorgevallen. Hoe heeft ze hem, ondanks al haar aandachtige begeleiding, uit het oog kunnen verliezen? En waarom is het haar niet gelukt om zijn onbehagen te temperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:09
Ik heb Empire of Silence (deel 1 van de The Sun Eater serie van Christopher Ruocchio) uit. Zijn er mensen die de rest van de serie hebben gelezen? Ik vond het niet slecht, maar ik twijfel of ik door moet gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:38
Gisteravond het laatste Harry Potter boek afgerond. Ik heb destijds alle boeken in het Nederlands gelezen, voor boek 5 kan ik me zelfs herinneren dat ik met moeders om middernacht voor de deur van de boekenwinkel stond.

Dit keer de hele serie in het Engels gelezen, in januari begonnen nadat ik de boxset 2e hands had gescoord.

Nog in de boekenkast maar nog niet gelezen:
  • Endurance, van Alfred Lansing, over de Shackleton expeditie van 1914-1917 naar Antartica
  • Colditz '42 - '45, van Patrick R. Reid, over het leven in de POW gevangenis in kasteel Colditz tijdens WW2. Dit is een set van 2 boeken, maar ik heb maar 1 boek.
  • Beyond Band of Brothers, van Richard Winters, persoonlijk verhaal over de gebeurtenissen uit de serie Band of Brothers

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 27-05-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:02
CurlyMo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:04:
Met dank aan jullie tips heb ik een heerlijke vakantie gehad met vrijheid van geest om de nodige boeken te lezen. Altijd fijn om de laptop even te laten staan en daarom had ik hem ook bewust niet meegenomen.

Mijn review van de gelezen boeken is eigenlijk wel te herleiden aan de hand van de leestijd. Dan aan specifiek @P_Tingen en natuurlijk de anderen die hebben meegedacht.

Zomervacht: 7 dagen
De avond is ongemak: 12 dagen
Looking for Alaska 2 dagen

Zomervacht

Een boek dat lekker weg leest. Korte en makkelijk leesbare zinnen. De verhaal is klein en Jaap krijgt het voor elkaar om met hele uitgesproken karakters (zonder ze irritant te maken) een setting te creëren waar je je goed in kan leven. De worsteling van Brian om er het beste van te maken gezien zijn situatie is mooi verwoord. Aan de ene kant de lessen die hij van zijn vader leert om te overleven. Aan de andere kant de zachte kant die tot wasdom komt in de relatie tot zijn gehandicapte broer. Dat hij verliefd wordt op een mede cliënt is een knappe manier om zijn seksuele ontwikkeling weer te geven. De logische onhandigheid van Brian als kind op het seksuele vlak, maar ook het onvermogen van een kind om gedrag vanuit een handicap te kunnen doorzien en alle trammelant die daaruit voortkomt. Het verhaal heeft een duidelijke kop en een staart, maar voor mij niet echt een cliffhanger, belangrijke les, o.i.d. Iets waar je wat langer over nadenkt wanneer je het boek weg legt. Toen ik het uit had, had ik het ook echt uit en kon ik het makkelijk wegleggen.

De avond is ongemak

Een lastig boek om te reviewen. De setting is ook klein en overzichtelijk. Je zit het hele boek bijna volledig in het hoofd van Jas, de hoofdpersoon, binnen het streng christelijke boerengezin waar ze opgroeit. Wat kan je vinden van de gedachten en associaties die iemand heeft? Iemands gedachten zijn natuurlijk altijd waar. Heel vaak had ik het idee dat het boek wel de helft korter had gekund. Maar opnieuw wie ben ik om te bepalen waar Jas allemaal over denkt.

Wat ik knap vind is hoe Marieke al bijna dichtend een boek weet te schrijven. Er zitten hele mooie zinnen (maar ook lange!) in die niet zouden misstaan als losstaand gedicht. Dat maakt het wel heel zwaar om te lezen. Het lukte me niet makkelijk om het verhaal in te komen. Om meer dan een hoofdstuk per leesmoment te lezen. Me in te leven in Jas omdat ik haar regelmatig erg vermoeiend vond. Ik vond de relatie tot ouders ook veel te harteloos. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er zo weinig liefde is tussen ouders en hun kinderen. De liefde tussen Jas en haar overgebleven broer en zus voelde ik onvoldoende. Ook de ontwikkeling richting te climax vond ik niet geloofwaardig. Vrijwel het hele boek fantaseert Jas om weg te komen van haar thuissituatie.

spoiler:
Dat ze uiteindelijk zelfmoord pleegt door in de vriezer te gaan liggen zoals ook haar broer onder het ijs om het leven komt vind ik vergezocht. Het is een veel te impulsieve actie voor een personage die alles overdenkt. Als er dan al iets onverwachts zou gebeuren dan zou een ongeluk met het touw dat op zolder hangt en waar ze al het hele boek mee bezig is logischer zijn. Nergens komt echt terug dat ze zelf actief denkt aan zelfmoord. Ze verwacht het van zowel haar moeder als vader. Fantaseert ook regelmatig over de manieren waarop zij aan hun eind komen. Als je een boek schrijft waarin je werkelijke alle gedachten van een personage beschrijft, dan past het niet om de gedachte om zelfmoord te plegen (op deze manier) achterwege te laten.

Looking for Alaska

De Nederlandse titel vind ik té lelijk om te noemen, maar ik heb hem wel gewoon in het Nederlands gelezen :)

Na langer geleden Een weeffout in onze sterren te hebben gelezen, waarbij John Green vanuit het perspectief van een meisje schrijft vond ik het leuk om te lezen hoe hij in de huid van een jong volwassen man kruipt. Vanaf de eerste pagina's werd ik gegrepen door het boek. Hoe hij de interacties met zijn mede jong volwassenen beschrijft zijn prachtig. Zijn fascinatie en niet eerder ervaren verliefdheid die hij voelt voor Alaska maakt het echt tot een page turner. De dans die ze rond elkaar maken dwingt je om door te lezen. Je wilt dat ze elkaar gaan vinden. Dat ze een relatie met elkaar krijgen. John Green trekt me echt de levendige karakters in. Ik wil gewoon ze elke keer steeds beter leren kennen.

De loop van het boek is ook leuk gedaan. Hoe je toe leest naar de climax en hoe je verder leest vanaf de climax. Tijd wordt daarmee een bepalende factor in het boek. En hoe tijd naar iets toeleven of wanneer iets langer in het verleden komt te liggen bepalend is voor beleving is knap gedaan.

spoiler:
De dood van Alaska vond ik pittig om te lezen. Wat daarna kwam raakte me alleen niet echt meer. Het gaf me een sterke Thirteen Reasons Why gevoel. Ik heb het boek niet gelezen, maar alleen de serie gezien. Maar de manier waarop In TRW aan de hand van bandjes de (in dat geval) zelfmoord van de grote liefde van de hoofdpersoon wordt beschreven en de zoektocht naar antwoorden trof me echt. In Looking for Alaska had ik dat veel minder. Ik had verwacht dat we veel beter hadden leren doorgronden wie Alaska was doordat we haar beter zouden leren kennen. De achterflap beschrijft het als volgt: Terwijl Miles dieper haar wereld in wordt gezogen, dringt de betekenis van die laatste woorden langzaam tot hem door en katapulteert Alaska hem ongenadig het Grote Misschien in. Dat gebeurde niet bij mij. Je leerde eigenlijk niks nieuws over Alaska. Ik had bijvoorbeeld sterk de behoefte om te horen wat Alaska zelf had geschreven voor haar godsdienst werkstuk. Om je dieper in haar leefwereld te kunnen inleven. Je leert alleen een momentje over haar gekniptheid door haar rol in het overlijden van haar moeder. Haar vader is er opeens tijdens haar begrafenis, maar je leest verder niks over hem. Het blijft dus bij die enkele brokjes. In die zin was de Engelse titel wel treffend. Ik was het hele tweede deel op zoek naar de persoon Alaska maar leerde niks nieuws over haar. Ook het inzicht "verlichting" dat de hoofdpersoon ontdekt was voor mij te matig.
Iemand nog tips voor mijn komende vakantie. Hier dacht ik nu aan:
  • Tim Hofman – Goede moed
  • Joseph Heller – Catch 22
  • Aldous Huxley – Brave new world
  • Naomi Klein – Doppelganger
  • Philip Dröge – De Tawl
  • John Green – An Abundance of Katherines
  • J.D. Salinger – Catcher in the Rye
En ja, goede tips worden weer beloond met een review hier :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Brave new world vond ik zelf warrig en lastig door te komen. Als je dan een klassieker wil lezen kan ik Fahrenheit 451 aanbevelen. Het boek 1984 en Animal Farm heb je waarschijnlijk al gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Nu online
CurlyMo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:32:
[...]

Iemand nog tips voor mijn komende vakantie. Hier dacht ik nu aan:
  • Philip Dröge – De Tawl
Julia Zah - Onderburen. Wisselt gedachtes af met gebeurtenissen. Setting is Oost Duitsland, en hoe een westi daar in past.

The art of race car driving in the rain. Geschreven vanuit het perspectief van een hond over het leven van zijn baasje die zijn leven opnieuw oppakt en dromen achterna gaat.

Afgaande op je vraag van vorig jaar, kan ik me voorstellen dat je deze twee prettig vindt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Exactor it op 06-06-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02
CurlyMo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:32:
  • Philip Dröge – De Tawl
De fluisteraars, een leven onder Stalin van Orlando Figes.
https://www.bol.com/be/nl/f/fluisteraars/9200000079756891/

Ik ben trouwens benieuwd wat je van "Catcher in the Rye" zal vinden.
Heb zelf het boek bewust 2x gelezen. 1x als 17/18 jarige en 1x toen ik rond de 40 was.
Beide keren had ik achteraf dezelfde mening hier over.
Laat me zeggen dat ik niet tot het kamp behoor van diegene die dit een goed verhaal vindt.
Maar wel een boek om geweldige discussies te hebben met mensen van het andere kamp zoals mijn schoonzus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:08
Hey momenteel doe ik een acteeropleiding in Engeland, waarvoor ik wel wat scripts heb gelezen, maar ik kan amper Nederlandse toneelteksten vinden. Iemand die aanbevelingen heeft?

Daarnaast, weet iemand een boekenwinkel die internationaal verstuurt? Voor nu laat ik bij mijn ouders bezorgen maar direct zou wel makkelijker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-07 22:13
BiaggioLuciano schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:39:
Daarnaast, weet iemand een boekenwinkel die internationaal verstuurt? Voor nu laat ik bij mijn ouders bezorgen maar direct zou wel makkelijker zijn.
ereader met account bij een online winkel? Heb zelf kindle met amazon, maar er zijn andere opties. Bezorgt wereldwijd.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het eeuwige parfum - Aanchal Malhotra

Bij BOL
Mijn vrouw en ik lezen elkaar boeken voor en we zijn sinds een aantal weken begonnen aan Het Eeuwige Parfum van Malhotra. Het verhaal speelt zich af tegen een achtergrond van de Onafhankelijkheids oorlog in India en gaat over een jongen die verliefd wordt op een meisje vanuit een andere cultuur. Het is een familiegeschiedenis en daar moet je van houden. Ik zelf ben er normaal gesproken niet zo van, maar op de een of andere manier wordt het op zo'n manier beschreven dat het me raakt. Het lukt me dan ook niet om meer dan een, hooguit twee hoofdstukken per keer te lezen, omdat we dan samen zitten te snotteren als twee kleine kinderen.
Als je een interesse voor geschiedenis, India, het maken van parfums en een tragische liefde, dan kan ik deze aanraden. Op zijn minst een 8, neigend naar een 9.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
FastFred schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:33:
  • Beyond Band of Brothers, van Richard Winters, persoonlijk verhaal over de gebeurtenissen uit de serie Band of Brothers
'Biggest Brother' van Larry Alexander ook gelezen neem ik aan? Die gaat ook diep in op de persoon Dick Winters, met veel context ook over wat je ziet in Band of Brothers en wat correcties op de verfilming en zijn eigen verhaal natuurlijk.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@polthemol Die kende ik nog niet. Er zijn ook zoveel boeken van, zowat ieder lid van Easy heeft zijn eigen boek(en) geschreven over wat ze meegemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

ElCondor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:19:

Het eeuwige parfum - Aanchal Malhotra

Bij BOL
Mijn vrouw en ik lezen elkaar boeken voor ...
Wat grappig; nog nooit eerder gehoord. Dus voor mijn beeld: jullie zitten dan bv samen in de kamer, lekker opgekruld op de bank of zo en een van jullie twee leest voor en de ander luistert? Cute!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Wat grappig; nog nooit eerder gehoord. Dus voor mijn beeld: jullie zitten dan bv samen in de kamer, lekker opgekruld op de bank of zo en een van jullie twee leest voor en de ander luistert? Cute!
Jup, heerlijk rustgevend. Meestal in bed, voor het slapen of op vakantie, komt ook nog wel voor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wel leuk inderdaad. Mijn vrouw en ik zijn beide lezers maar onze smaken verschillen nogal behoorlijk, dus elkaar voorlezen wordt hem niet. Ik luister wel veel naar luisterboeken, wel relaxed inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

P_Tingen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:18:
Wel leuk inderdaad. Mijn vrouw en ik zijn beide lezers maar onze smaken verschillen nogal behoorlijk, dus elkaar voorlezen wordt hem niet. Ik luister wel veel naar luisterboeken, wel relaxed inderdaad
Ha ja, daar kan ik inkomen. Ik lees ook graag hardcore SciFi, en daar hoef ik niet mee af te komen. Maar gelukkig hebben we overeenkomsten. En je leest ook nog eens wat buiten je 'comfortzone'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Afgelopen weekend heb ik in mijn boekenreis langs Nederlandse literatuur Indische Duinen van Adriaan van Dis uitgelezen.
Met hier en daar spitsvondige humor leest het heel goed weg. Toch kon ik mijn aandacht uiteindelijk niet goed bij de (verhalen over) de familiegeschiedenis houden en dat was toch dus wel het hoofdonderwerp van het boek. Zaten zeker wel sterke scènes in, maar het laat geen diepe indruk bij me achter. Wel ben ik benieuwd om eens een reisboek van Van Dis te lezen want die staan ook goed bekend.

Inmiddels ben ik begonnen aan 'komt een vrouw bij de dokter' en dat leest al helemaal vlot weg (ook met veel humor trouwens). Een verhaal dat veel dichterbij mijn eigen belevingswereld staat (gelukkig niet te dichtbij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_olis
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-07 13:41
Onlangs 'Armoede uitgelegd aan mensen met geld' gelezen.

Verrassend goed boek moet ik zeggen. Persoonlijker dan ooit. Eerlijker dan ooit. Hopelijk lezen beleidsmakers dit boek ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

S_olis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:57:

Verrassend goed boek moet ik zeggen. Persoonlijker dan ooit. Eerlijker dan ooit. Hopelijk lezen beleidsmakers dit boek ook. ;)
Boek staat op de verlanglijst, dat was op basis van de podcast-aflevering daarover van de Correspondent.
Te beluisteren: hierrrrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 15:57
S_olis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:57:

Recent gestart als beleidsontwikkelaar armoede en schulden en het boek inderdaad al voorafgaand aan m'n start gelezen. Nu nog theorie naar praktijk zien te vertalen oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
  • Nu online
Als we toch mythes aan het doorprikken zijn is 'hoe migratie echt werkt' van Hein de Haas een aanrader. Het boek doet wat de titel beschrijft. Let wel, je zult na het lezen hiervan de politiek van de afgelopen zes maanden (of vier decennia) niet meer serieus kunnen nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Toevallig dat ik dit topic voorbij zie komen. Heb eigenlijk jarenlang niet gelezen, zelfs het verplichte deel van de middelbare niet (ben nu 24). Maar sinds ik afgelopen weer ben gaan studeren ook weer zin gekregen om te lezen en dat ook gaan doen. Een stuk of 20 boeken gelezen sindsdien, maar wel allemaal non-fictie.

Gisteren begonnen aan Poubelle van Pieter Waterdrinker, en dat bevalt mij toch heel erg goed. Kent iemand dit en heeft er iemand aanraders wat een beetje dezelfde kant op gaat? Zo niet, ga ik daarna eens beginnen aan wat random boeken om maar wat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ben vandaag de boekenwinkel in gelopen en heb twee boeken van de Schemering serie (oftewel https://www.boekerij.nl/a...%2024%20talen%20vertaald.) gehaald. Allemaal met hardcover, dus een limited edition. Blijkt dat ik deel 2 en 3 heb gekocht en deel 1 (de kleuren van magie) is alleen maar in paperback (en dus geen L.E.) te vinden :(

Wordt weer een speurtocht, over 4 weken wil ik wel gaan starten :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met luisterboeken? Ik heb het een paar keer geprobeerd maar raak alsnog snel afgeleid. Onderweg 'in oortjes' werkt nog het beste maar combineren met een activiteit of thuis op de bank voelt onwennig en na 10 minuten ben ik de focus kwijt en luister ik niet meer aandachtig en weet ik niet wat ik geluisterd heb. Heb ook niet altijd zin om te gaan wandelen. En voor slapen gaan ben ik bang in slaap te dommelen. Een gewoon boek of e-reader werken wel omdat je iets in je hand hebt en naar te kijken/bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb 2x een uur reistijd per dag en draai er heel wat luisterboeken per jaar doorheen. Via BookChoice heb ik elke maand 8 voor €4. Je kan niet kiezen welke; het is wat het is, maar het is wel gevarieerd.

Merendeel in Nederlands, maar vooral de boeken van Stephen King zijn prima te doen in het Engels. Hele Dark Tower serie al twee keer beluisterd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_olis
Deezers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:19:
Wat zijn jullie ervaringen met luisterboeken? Ik heb het een paar keer geprobeerd maar raak alsnog snel afgeleid. Onderweg 'in oortjes' werkt nog het beste maar combineren met een activiteit of thuis op de bank voelt onwennig en na 10 minuten ben ik de focus kwijt en luister ik niet meer aandachtig en weet ik niet wat ik geluisterd heb. Heb ook niet altijd zin om te gaan wandelen. En voor slapen gaan ben ik bang in slaap te dommelen. Een gewoon boek of e-reader werken wel omdat je iets in je hand hebt en naar te kijken/bladeren.
Maak zelf veelvuldig gebruik van Storytel. Hier kun je zowel luisterboeken als ebooks vinden. Best veel content in het Nederlands!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:14
Mijn ervaringen met luisterboeken is vergelijkbaar @Deezers .

Als ik ze opzet terweil ik wat anders doe dan mis is stukken en moet ik regelmatig terugspoelen.

En op rustigere momenten vind ik het luisteren veel trager gaan dan dat ik het zelf lees.

Dus na een aantal keer proberen tot de conclusie gekomen dat luisterboeken niks voor mij zijn.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kan eigenlijk ook alleen luisterboeken luisteren als ik autorij. In huis ook wel eens geprobeerd, maar dat werkt alleen als ik stil ga zitten en dat voelt wat gek om verder niks te doen. Qua snelheid speel ik luisterboeken vaak veel sneller af omdat ze meestal ter-gend lang-zaam en dui-de-lijk ar-ti-cu-le-rend worden ingesproken. Op dit moment luister ik "Heeft iemand Charlotte Salter gezien" van Nicci French op 130% van de originele snelheid, dan is het prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb hetzelfde - maar vond een normale autorit (of in het weekend een uurtje of twee fietsen) daar dan weer te kort voor en ben overgestapt op podcasts. Hooguit eens per paar jaar een luisterboek bij lange vliegreizen. Voor boeken houd ik het bij soms papier en meestal de Kindle.

Waar ik nu halverwege ben met het tweede deel uit de Imperial Radch-trilogie van Ann Leckie. Prima leesbare sci-fi met een interessante insteek.

Ancillary Sword
Seeking atonement for past crimes, Breq takes on a mission as captain of a troublesome new crew of Radchai soldiers, in the sequel to Ann Leckie's NYT bestselling, award-winning Ancillary Justice. A must read for fans of Ursula K. Le Guin and James S. A. Corey.

Breq is a soldier who used to be a warship. Once a weapon of conquest controlling thousands of minds, now she has only a single body and serves the emperor.

With a new ship and a troublesome crew, Breq is ordered to go to the only place in the galaxy she would agree to go: to Athoek Station to protect the family of a lieutenant she once knew - a lieutenant she murdered in cold blood.

Ann Leckie's Imperial Radch trilogy has become one of the new classics of science fiction. Beautifully written and forward thinking, it does what good science fiction does best, taking readers to bold new worlds with plenty explosions along the way.

-
En deel 3 ga ik zeker ook lezen - na eerst wat heel anders: 'Socrates op sneakers, filosofische gids voor het stellen van goede vragen' van Elke Wiss.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Laatst online: 22-07 09:01

Quicksilver

Catch these hands

Ik ben nu via Audible bezig met boek 2 van de Final Architecture series van Adrian Tchaikovski, zodat ik boek 3 eindelijk eens uit kan lezen.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81Ey03R0rsL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Boek 1 en 2 heb ik al eens helemaal gelezen, en bij boek 3 ben ik door omstandigheden nooit verder gekomen dan 1/3e. En nu moet ik zeggen dat ik dat vaker heb bij boeken van Tchaikovski. De enige die ik ooit in een ruk heb uitgelezen was het sublieme Children of Time.

Maar goed, dit is een top Space Opera, world (universe) building voelt heel compleet aan, zonder dat het ergens de veel lappen tekst aan uitleg wordt. Het voelt aan als een geleefd universum. Met facties en regels die kloppen.

De karakters zijn ook redelijk uitgedacht, alhoewel er wel enkele hoofdpersonen tussen zitten waar ik me eigenlijk de hele tijd aan erger.

Even het plot (extreeeem) kort door de bocht:

Ergens in de toekomst na een diaspora over het bekende universum van de mensheid, duiken er maan-sized wezens op (Architects) die planeten (en andere objecten) op moleculair niveau kunnen herstructureren. Waaronder de aarde. Na een lange oorlog lijken deze wezens verdwenen, maar het lijkt erop dat ze na 80 jaar weer terug zijn om hun eerdere kruistocht af te maken.

Een paar leuke feitjes uit dit universum:
- FTL reizen gaat via unspace, waar een of andere Eldritch horror zich schuilhoudt.
- De mensheid bestaat uit twee facties, onder andere een gekloond leger vrouwen genaamd het Parthenon.
- Er is een ras aliens (de Essiel) die technologisch zo vergevorderd is dat ze zich niet bezig lijken te houden met de dreiging van de Architects.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
  • Nu online
Ik heb dit weekend Nuclear War van Annie Jacobson in één ruk uitgelezen. Aan de hand van een minuut tot minuut uitgewerkt scenario laat ze zien hoe een kernoorlog eruit zou kunnen zien, en wat de uitkomst altijd zal zijn. Het is tegelijk indrukwekkend en beangstigend om te lezen hoe de VS georganiseerd is. Het is volledig feitelijk (de bronnenlijst is één derde van de pagina's) maar leest weg als een thriller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjarel81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-07 14:44
Kan iemand soms wat schrijvers aanraden in het genre van Clive Cussler (Dirk Pitt en Numa files series), Lee Child (Reacher serie), Tom Clancy, Baldacci, Michael Crichton,...
Dus de niet al te zware thrillers/avonturenromans. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Sjarel81 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:27:
Kan iemand soms wat schrijvers aanraden in het genre van Clive Cussler (Dirk Pitt en Numa files series), Lee Child (Reacher serie), Tom Clancy, Baldacci, Michael Crichton,...
Ikke niet, maar Perplexity wel:
https://www.perplexity.ai...-xfo9_BUdR_._xx_Nqzlw6A#0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Nu online
-Joël Dicker (enige dat je moet weten is dat je de waarheid over de zaak Harry Quebert voor de andere boeken over de Baltimores moet lezen).
-Michael Connelly (detective en rechtbank thrillers).
-Mick Herron (spionnen, Brits)
-Don Winslow (misdaad thrillers)
-En van eigen bodem Anya Niewierra (de camino en het bloemenmeisje zijn de beste wat mij betreft)
-Terry Hayes (maar twee boeken nog, de eerste is vrij briljant en past precies bij jouw beschrijving)
-Ken Follet (naast zijn bekende historische romans heeft hij best wat thrillers geschreven)
-Harlan Coben (bekend van Netflix, boeken zijn heel makkelijk weg te lezen)

[ Voor 15% gewijzigd door Exactor it op 11-07-2024 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_olis
Persoonlijk een groot fan van de Serie Q boeken van Jussi Adler-Olsen, is zeker de moeite waard. Goede thrillers met humor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:36
Het is net alsof je mijn boekenkast opnoemt. Maar gezien je specificatie kan ik je ook ten zeerste de Oregon files reeks van Cussler aanraden. De eerste 2 boeken zijn wat minder, maar degenen erna zijn top.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slommer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:07
Ik ben helemaal weg van Orphan X
En binnenkort komt deel 9 uit schijnt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:04

Toshirou

Vinyl Surfer

Momenteel ben ik aardig gevorderd in het eerste deel van de GodBlind serie. Het eerste deel "De Ziener" is erg goed geschreven en leest goed weg. Dark Fantasy is voor mij aantrekkelijker om te lezen dan een wat lichter verhaal. Tot nu toe vermaak ik mij er goed mee :)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Zojuist de laatste bladzijde van Alastair Reynolds' House of Suns omgedraaid.
Leuk boek, hoewel ik enigszins misleid er aan begon.

Het boek speelt zich in de verre toekomst af (en een deel in de wat nabijere toekomst). Technisch is bijna alles mogelijk, behalve FTL reizen. Het boek begint met een stel wat onderdeel is van een grotere familie welke zich vooral bezighoudt met het ontdekken van de melkweg en daarbij het onderhouden en vormen van relaties met andere beschavingen. Eens in de 200.000 jaar komt de familie weer bij elkaar om elkaars ervaringen te delen. Dan gebeurt er iets wat de familie dichter bij elkaar brengt dan ooit tevoren en worden de hoofdpersonen meegezogen in een plot wat het einde van de mensheid zou kunnen betekenen.

Ik heb het boek met plezier gelezen en was erg benieuwd wat er ging gebeuren. Voor mijn doen heb ik het dan ook snel uitgelezen (2 maanden ongeveer). Een deel van deze drive kwam voort uit iets wat ik vantevoren over dit boek had gelezen. Aan het begin werd het kort benoemd, maar eigenlijk pas helemaal aan het eind komt het weer ter sprake en wordt het uitgelegd en dan ook nog in een paar regels. Dat vond ik wel jammer, ik had verwacht dat dat een belangrijkere rol zou spelen. Het boek eindigt ook vrij abrupt, alsof er eigenlijk een paar pagina's ontbreken. Aangezien het boek uit 2008 komt, verwacht ik ook geen echt vervolg. Desalniettemin gebeurt er genoeg om het interessant te houden, hoewel het deel wat in de nabijere toekomst afspeelt mij minder boeide. Het boek komt pas echt op stoom in de laatste 25%, toen kon ik het maar moeilijk wegleggen.

Nu staat Hyperion of Pandora's Star op het menu.
Hoewel Hyperion veelal geroemd wordt, lijkt het me minder scifi, maar meer karakter-gedreven te zijn. Pandora's Star is dan weer een flinke pil om aan te beginnen. Iig maar eens een nachtje over slapen.

23-07-2024
Het schoot me te binnen dat ik nog 3 boeken uit The Expanse serie te gaan heb en kennelijk was ik aan boek 7 al begonnen, geen idee meer hoe lang geleden. Dus dit is het volgende boek geworden, kan ik de keuze tussen die andere twee nog lekker uitstellen :')

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 23-07-2024 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Eindelijk vakantie. Dat zorgt voor heel veel tijd om te lezen/boeken te luisteren.

Tot nu toe gelezen:

Tim 'S Jongers - Armoede uitgelegd aan mensen met geld.
Interessant boek. Kernboodschap wordt wel heel vaak herhaald. Wel een aanrader voor mensen die zich met beleid bezighouden.

Lise Witteman - Wie let er op Brussel
Laagdrempelige inkijk in een deel van het Brusselse.

Marcia Luyten - Het geluk van Limburg
Absolute aanrader voor iedereen met een passie voor maatschappij geschiedenis. Prachtig hoe het persoonlijke met het historische wordt gecombineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:06
@LA-384 Pandora's Star en het vervolg Judas Unchained zijn erg fijne boeken om te lezen. Mijn introductie destijds met de schrijver.
Z'n Greg Mandel trilogy is ook wel de moeite waard (beginnend met: Mindstar Rising) beduidend minder volume dan Pandora's Star / Judas Unchained.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 09:18
Op dit moment bezig met The Messenger serie van J.N. Chaney
https://www.goodreads.com/series/278075-the-messenger
Ik was even op zoek naar wat eenvoudigs, niet teveel drama of politieke intriges en dit werkt wel.
Het leest gemakkelijk weg.

Van dezelfde schrijver:
https://www.goodreads.com/series/178833-the-variant-saga

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Vanmiddag wat gepre-ordered bij m'n lokale boekenwinkel (Wool hardcover en The Mercy of Gods van James SA Corey), maar wilde ook nog wat andere dingen hebben.

Ik zocht de eerste 2 delen van de Hyperion Cantos. Maar hardcovers zijn niet beschikbaar. Ok, niet verrassend, ben ik inmiddels gewend. Dus ik zou er nog op terug komen terwijl ik thuis even zoek wat er dan wél beschikbaar is. Sjezus, om hoofdpijn van te krijgen, dat haalt wel een beetje de lol af van boeken kopen. Verschillende paperback versies, maar van de meeste kan ik niet zo gauw alle 4 delen in dezelfde versies vinden. Hyperion heeft bijvoorbeeld nog een leuke paperback versie met een wat abstracte cover, maar de rest is niet zo uitgebracht. Dan blijven er alleen die hele goedkope paperbacks over.

Als het om videogames ging had ik ze dan gewoon digitaal gehaald, maar ik heb geen e-reader. Ik denk dan dat ik voor die "mooie" paperback van deel 1 ga, en de rest die goedkope versies. Dan maar niet voor de verzameling. Misschien ooit nog 'ns de oude hardcovers 2de hands halen.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Nu online
leonard_nl schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:44:
Eindelijk vakantie. Dat zorgt voor heel veel tijd om te lezen/boeken te luisteren.

Tot nu toe gelezen:

Tim 'S Jongers - Armoede uitgelegd aan mensen met geld.
Interessant boek. Kernboodschap wordt wel heel vaak herhaald. Wel een aanrader voor mensen die zich met beleid bezighouden.

Lise Witteman - Wie let er op Brussel
Laagdrempelige inkijk in een deel van het Brusselse.

Marcia Luyten - Het geluk van Limburg
Absolute aanrader voor iedereen met een passie voor maatschappij geschiedenis. Prachtig hoe het persoonlijke met het historische wordt gecombineerd.
Aanhakend op jouw vakantieboeken:

Het geluk van Limburg is echt geweldig mooi.

Qua inkijk op het Brusselse is Poubelle (Pieter Waterdrinker) prettig. Eerste vijftig pagina's vind ik pittig (ik heb een hekel aan imo typisch NL literatuur) maar het wordt daarna een feestje. Buitengewoon onsympathieke hoofdpersoon maar desondanks, of misschien dankzij, leest het goed en prikkelend weg.

Hoe migratie echt werkt (Hein de Haas) prikt aardig de bubbel door van de migratie/asiel crisis.

En het hoogtepunt van mijn vakantieboeken: Caledonian Road (Andrew O'Hagan). Alsof Dickens en Ken Follet elkaar tegenkwamen en een boek gingen schrijven in de huidige tijd. Smullen gewoon.

Verder heb ik me voorgenomen om alles van Thomas Ross te negeren. Heb Poetins Dochter na driekwart weggelegd omdat ik er geen touw aan vast kon knopen welke van de achtendertig mensen wie was en welk van de zes verhaallijnen nou er toe deed.

Ik heb een stuk of dertien boeken gelezen mijn zoon versloeg me nipt) maar Goodreads doet raar, zal binnenkort wat neerpennen over de Zweedse thrillers en Juli Zeh's. :)

Als uitsmijter: mijn vrouw en ik hebben elke avond een hoofdstuk van Jefferson (Jean-Claude Mourveleat) voorgelezen. Dit kinderboek over een egel die van moord wordt verdacht is een absolute aanrader. Echt prachtig qua taalgebruik (schitterend vertaald uit het frans) en vrij spannend als detectiveroman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 22-07 21:11
Exactor it schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:53:

Als uitsmijter: mijn vrouw en ik hebben elke avond een hoofdstuk van Jefferson (Jean-Claude Mourveleat) voorgelezen. Dit kinderboek over een egel die van moord wordt verdacht is een absolute aanrader. Echt prachtig qua taalgebruik (schitterend vertaald uit het frans) en vrij spannend als detectiveroman.
Does not compute...

Maar mijn vriendin vind het een idee.
Ga er eens naar op zoek.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:10
Even een vraagje die iemand hier wellicht kan beantwoorden. Ik wil een e-book op Amazon aanschaffen voor mijn Kindle, nu kan ik deze gewoon vinden op Amazon NL: https://www.amazon.nl/-/en/Naomi-Novik-ebook/dp/B003ZDO2FS
Dan kost deze 3,56 euro. Alleen als ik hem probeer te kopen krijg ik een error dat mijn locatie niet geverifieerd kan worden. Als ik op dezelfde pagina eerst op hard-cover klik en dan weer terug naar 'Kindle edition' dan kost deze in eens 9,33 euro :?

Wat gaat hier mis, ik probeer namelijk voor de verandering een keer legaal een boek aan te schaffen maar dat schiet zo niet echt op :+

edit; Zojuist rechtstreeks op mijn Kindle geprobeerd en dan kan ik hem wel kopen voor 3,56 euro. De logica ontgaat me een beetje maar het is gelukt :D

[ Voor 11% gewijzigd door Faeshaas op 29-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Mijn vrouw had afgelopen week ook zo iets. Die wilde een boek kopen (andere titel) en kon deze ook niet kopen want de locatie kon niet geverifieerd worden.

Die is vervolgens op haar kindle naar de store gegaan. Zij kwam daarbij op de .com store uit, maar daar heeft zij ook een account. Prijzen waren uiteraard in dollars, maar omgerekend koste dat bij haar boek op een paar centen na hetzelfde. Maar kon ze hem wel kopen wat maar niet wilde lukken via de .nl store.

Wat jij omschrijft over een prijsverhoging als je weer terug kom op de pagina daar had zij het niet over.

Als ik naar de pagina ga staat daar 3,56 en als ik een andere editie aan klik staat er ineens ook de andere prijs bij de kindle versie.

Op amazon.com is deze 12 dollar. Dus ik denk dat de 3,56 ergens een foutje in het systeem is.

edit: mijn theorie is nu, op basis van dat van mij en mijn vrouw. Dat het account wat je heb van origine een .com account is. En dat amazon een discrapantie ziet tussen de store en het account omdat ze op de achtergrond nog steeds ergens hebben staan dat het een .com account is wat inlogt op .nl.

[ Voor 15% gewijzigd door Edgenumber op 29-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Operator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Heeft iemand hier misschien boekentips voor iemand die meer over de chip industrie wilt leren? Ik lees op tweakers de stukken m.b.t. de chip industrie/-keten, asml, TSMC etc altijd vol interesse, maar zonder technische achtergrond zou ik toch graag meer willen weten rondom dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:10
Peter Operator schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:13:
Heeft iemand hier misschien boekentips voor iemand die meer over de chip industrie wilt leren? Ik lees op tweakers de stukken m.b.t. de chip industrie/-keten, asml, TSMC etc altijd vol interesse, maar zonder technische achtergrond zou ik toch graag meer willen weten rondom dit onderwerp.
Ik heb hem zelf niet gelezen maar denk wel dat dit boek een groot deel bevat van wat je zoekt: https://www.uitgeverijbal...focus-de-wereld-van-asml/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 20:04
Sméagol schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:10:
[...] The Mercy of Gods van James SA Corey [...]
Thanks! Geen idee hoe het me gelukt is, maar had dus helemaal gemist dat dit er aan zat te komen. En nu ik het weet hoef ik maar een weekje te wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:16

Vrijdag

De Zwarte

Nancy Friday - My secret Garden

Jááááren geleden, toen ik nog een tiener was, de Nederlandse vertaling van dit boek gelezen (Diepe Gronden). dat ging mij toen vooral om de fantasieën. Want tja, puberleeftijd hè. Inmiddels ben ik (veel) ouder. En lees ik het hele boek. Momenteel ben ik nog niet zo ver, maar heb ik dus ook de introductie gelezen.

Dat is ontegenzeggenlijk interessant. Friday schreef dit boek/stelde het samen in de jaren '60/'70. Toentertijd was de vrouwenemancipatie en seksuele revolutie in volle gang en het feminisme nam toe in populariteit. Interessant is dat Friday de nodige kritiek heeft/had op het toenmalige feminisme. Wellicht is dat ook wel van toepassing op het huidige, dat weet ik niet zeker. Zij stelt namelijk dat het feminisme toentertijd vooral was gericht op het inrichten van twee kampen: Vrouwen goed, mannen slecht. Daarbij kwamen mores, ongeschreven regels en zienswijzen die zij ervaarde als devisief en alsnog heel erg beklemmend voor de vrouw. Zij noemde het "matriarchale feminisme". Waarin de meest vocale vrouwen wel even bepaalde wat goed was voor "de vrouw". Dit ging gepaard met aardig wat mysandrie. Vrouwen die seks hadden en wilden met andere vrouwen, dat was helemaal oké. Vrouwen die seks hadden of wilden met mannen, die waren slecht en verkeerd en onderwierpen zich aan "the patriarchy".

Zodoende waren fantasieën van vrouwen ook behoorlijk taboe. Naast dat het eigenlijk ook ondenkbaar werd geacht dat vrouwen óók seksuele fantasieën konden hebben. Dit werd vanuit de mannelijke kant ondergewaardeerd/onderkent want "waarom zou ze fantaseren, ze heeft mij toch?". En aan de andere kant door de feministen "vrouwen die fantaseren over seks met mannen zijn geen bevrijde vrouwen!".

Friday zegt zelf dat de meest genoemde of aanwijsbare emotie bij de ingezonden verhalen schuld is. "Ik dacht dat ik de enige was!", "Nu voel ik me niet slecht meer", "ik durfde dit nooit te vertellen aan anderen" en zo verder. Niet heel gek, aangezien de (westerse) samenleving toen, en wellicht nu nog steeds, redelijk afwijzend of ronduit vijandig stond jegens seksuele fantasieën van vrouwen.

De verhalen zelf zijn onderverdeeld in diverse categoriën en verweven met commentaar van Friday zelf. Het geeft een interessante kijk in de gedachten. Het is verder niet echt hoogwaardige wetenschappelijke literatuur, maar zo moet je het ook niet zien. Je moet het wel met een open geest lezen en niet vanaf een moraal verheven standpunt. Het zijn immers fantasieën. En het mooiste is dat in de fantasie alles kan en mag en moraliteit van anderen geen rol speelt.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07 16:07
Peter Operator schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:13:
Chip war van Chris Miller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Eerder dit jaar Stromend Graf van Robert Galbraith gelezen.
Robert Galbraith a.k.a. JK Rowling.

Maar dat mens wordt steeds gekker en radicaler. Het was weer een goed boek, schrijven kan ze wel. Uitstekend zelfs. Maar ik heb steeds meer moeite om in een nieuw boek van haar te beginnen. Eenmaal aan het lezen sluit ik me maar af van haar ideeën die gelukkig niet doorsijpelen in de boeken. Maar zolang Mrs Punkrocker ze blijft kopen kan ik het niet laten om ze toch te lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Children of Time - Adrian Tchaikovsky
A race for survival among the stars . . . Humanity's last survivors escaped earth's ruins to find a new home. But when they find it, can their desperation overcome its dangers?

WHO WILL INHERIT THIS NEW EARTH? The last remnants of the human race left a dying Earth, desperate to find a new home. Following their ancestors' star maps, they discovered the greatest treasure of a past age - a world terraformed and prepared for human life. But all is not right in this new Eden. The planet is not waiting for them, pristine and unoccupied. New masters have turned it from a refuge into mankind's worst nightmare. Now two civilizations are on a collision course and must fight to survive. As the fate of humanity hangs in the balance, who are the true heirs of this new Earth?

The last remnants of the human race have left a dying Earth, desperate to find a new home among the stars. Following in the footsteps of their ancestors, they discover the greatest treasure of the past age – a world terraformed and prepared for human life.

But all is not right in this new Eden. In the long years since the planet was abandoned, its new occupiers have turned it from a refuge into mankind's worst nightmare.

Now two civilizations are on a collision course, both testing the boundaries of what they will do to survive. As the fate of humanity hangs in the balance, who will emerge as the rightful heirs of this new Earth?
Dit is meer dan alleen SF: "World building" maar dan vrijwel letterlijk. Sociologie, politiek...

De mensen op de vlucht van een stervende aarde komen aan bij een planeet die door een vorige generatie mensen (duizenden jaren geleden) gereed is gemaakt om te worden gekoloniseerd. Maar de planeet met zijn bevolking is inmiddels geëvolueerd en staat niet om ze te springen.

De evolutie van de planeet en de mensen op het generatieschip/Ark krijgen netjes om en om een hoofdstuk.
De mensen in hun steeds gammel wordende ruimteschip worden steeds wanhopiger. Dit alles leidt tot een, toch nog, verrassende climax.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb het razend snel gelezen. Top SF!

Niet voor lezers met arachnofobie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Black Holes - The Key To Understanding The Universe door Brian Cox en Jeff Forshaw
At the heart of our galaxy lies a monster so deadly it can bend space, throwing vast jets of radiation millions of light years out into the cosmos. Its kind were the very first inhabitants of the universe, the black holes.

Today, across the universe, at the heart of every galaxy, and dotted throughout, mature black holes are creating chaos. And in a quiet part of the universe, the Swift satellite has picked up evidence of a gruesome death caused by one of these dark powers. High energy X-ray flares shooting out from deep within the Draco constellation are thought to be the dying cries of a white dwarf star being ripped apart by the intense tides of a supermassive black hole – heating it to millions of degrees as it is shredded at the event horizon.

They have the power to wipe out any of the universe’s other inhabitants, but no one has ever seen a black hole itself die. But 1.8 billion light years away, the LIGO instruments have recently detected something that could be the closest a black hole gets to death. Gravitational waves given off as two enormous black holes merge together. And now scientists think that these gravitational waves could be evidence of two black holes connecting to form a wormhole – a link through space and time. It seems outlandish, but today’s physicists are daring to think the unthinkable – that black holes could connect us to another universe.

At their very heart, black holes are also where Einstein’s Theory of General Relativity is stretched in almost unimaginable ways, revealing black holes as the key to our understanding of the fundamentals of our universe and perhaps all other universes.

Join Professors Brian Cox and Jeff Forshaw in exploring our universe’s most mysterious inhabitants, how they are formed, why they are essential components of every galaxy, including our own, and what secrets they still hold, waiting to be discovered.
Brian Cox, iedereens favoriete boyband member, heeft samen met zijn collega professor alweer hun vierde boek uitgebracht. (Ik heb er nu drie van de vier).
Samen schrijven ze duidelijk en beschrijvend en af en toe met de nodige humor.

Wat ik in hun eerste twee boeken die ik al heb van ze miste waren veel plaatjes. Ben visueel ingesteld als het om diepere uitleg gaat en in dit boek staan nu wel de nodige plaatjes! Dit helpt enorm.

Er zijn al veel populair wetenschappelijke boeken geschreven over zwarte gaten, de ene gaat wat dieper in op de natuurkunde erachter dan de ander. Dit boek gaat er behoorlijk diep op in. Voor mij een plus.
Aan de hand van Penrose diagrammen leggen ze de ruimtijdkrommingen nabij een zwart gat uit. Stap voor stap. Beginnend met een kerstdiner o<:) , door naar een niet draaiend zwart gat en vervolgens het draaiende zwarte gat. Welke horizons zijn er en waarom kan je er niet uit uitsnappen. De Firewall en/of spaghettificatie, het komt allemaal aan bod.

Hawking straling wordt uitgelegd en ook de Informatieparadox komt voorbij.
Ik zeg niet dat ik het nu helemaal snap maar ik snap wel een beetje beter waarom Hawking zijn weddenschap zegt te hebben verloren.

Aanrader voor de zwarte gatenfan! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 11-08-2024 17:38 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
FastFred schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:33:
• Endurance, van Alfred Lansing, over de Shackleton expeditie van 1914-1917 naar Antartica
Nou ik heb 'm uit. In anderhalve week ofzo. De eerste 2-3 hoofdstukken vond ik ff doorbijten maar daarna kun je eigenlijk niet stoppen met lezen, het leest lekker vlot weg. En wat een ongelofelijk verhaal :o Met (wel wat weinig) originele foto's gemaakt door de fotograaf van de expeditie en quotes uit persoonlijke dagboeken van de expeditie leden.

Dikke aanrader!

EDIT: nog altijd zoekende naar deel 1 van 'Colditz' door Patrick R Reid. Ik heb deel 2 namelijk, 1942-1945. Ik ben nog op zoek naar deel 1, 1940-1942. De set hoort bij elkaar, en het EAN nummer van beide boeken is hetzelfde, dat maakt het zoeken erg lastig.

https://www.bol.com/nl/nl...mation_standard2008093611

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 19-08-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:18
FastFred schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Nou ik heb 'm uit. In anderhalve week ofzo. De eerste 2-3 hoofdstukken vond ik ff doorbijten maar daarna kun je eigenlijk niet stoppen met lezen, het leest lekker vlot weg. En wat een ongelofelijk verhaal :o Met (wel wat weinig) originele foto's gemaakt door de fotograaf van de expeditie en quotes uit persoonlijke dagboeken van de expeditie leden.

Dikke aanrader!
"Endurance: Shackleton's Incredible Voyage" van Alfred Lansing is ook 1 mijn favoriete boeken. Ik denk dat ik hem binnenkort nog eens ga lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 22-07 21:11
Sméagol schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:10:
Vanmiddag wat gepre-ordered bij m'n lokale boekenwinkel (Wool hardcover en The Mercy of Gods van James SA Corey), maar wilde ook nog wat andere dingen hebben.

Ik zocht de eerste 2 delen van de Hyperion Cantos. Maar hardcovers zijn niet beschikbaar. Ok, niet verrassend, ben ik inmiddels gewend. Dus ik zou er nog op terug komen terwijl ik thuis even zoek wat er dan wél beschikbaar is. Sjezus, om hoofdpijn van te krijgen, dat haalt wel een beetje de lol af van boeken kopen. Verschillende paperback versies, maar van de meeste kan ik niet zo gauw alle 4 delen in dezelfde versies vinden. Hyperion heeft bijvoorbeeld nog een leuke paperback versie met een wat abstracte cover, maar de rest is niet zo uitgebracht. Dan blijven er alleen die hele goedkope paperbacks over.

Als het om videogames ging had ik ze dan gewoon digitaal gehaald, maar ik heb geen e-reader. Ik denk dan dat ik voor die "mooie" paperback van deel 1 ga, en de rest die goedkope versies. Dan maar niet voor de verzameling. Misschien ooit nog 'ns de oude hardcovers 2de hands halen.
Mercy of Gods vandaag uitgelezen
Was een leuke tip (y)
Vond het wel een btje een tussendoor boek, het verhaal gaat snel, niet teveel bladzijden.

Nu weer terug naar de Mars serie (Red Mars, White Mars en Green Mars)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:57
@FreeShooter en @FastFred in het genre van poolexpedities is ‘Madness at the end of earth’ ook echt een aanrader!

Naar aanleiding van dat boek ben ik de boeken over de Endurance gaan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
Louislouislouis schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:06:
@FreeShooter en @FastFred in het genre van poolexpedities is ‘Madness at the end of earth’ ook echt een aanrader!

Naar aanleiding van dat boek ben ik de boeken over de Endurance gaan lezen.
Bedankt! Ik neem aan dat je "Madhouse" bedoelt. Die ga ik lezen zodra ik mijn huidige boek uitgelezen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:57
FreeShooter schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Bedankt! Ik neem aan dat je "Madhouse" bedoelt. Die ga ik lezen zodra ik mijn huidige boek uitgelezen heb!
Ja inderdaad, toch alweer even geleden dat ik hem gelezen heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

raymondw schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Mercy of Gods vandaag uitgelezen
Was een leuke tip (y)
Vond het wel een btje een tussendoor boek, het verhaal gaat snel, niet teveel bladzijden.

Nu weer terug naar de Mars serie (Red Mars, White Mars en Green Mars)
M'n lokale boekenwinkel lijkt wat langzaam te zijn.. Ze hadden 'm nog niet binnen. Gisteren nog geïnformeerd.. Maar ik kijk er naar uit. Ik heb wel meteen een Nederlandstalig boek besteld om te proberen, misschien heb ik 't daar volgende week over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben op zoek naar een boekenwinkel in regio Utrecht waar vooral veel kinderboeken zijn voor groep 4.
In de stad waar wij wonen zijn de meeste boekenwinkels inmiddels weg of er staat maar een klein rijtje. En online kopen is lastig.

Iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2024 22:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 21:26
Sport_Life schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:39:
Ik ben op zoek naar een boekenwinkel in regio Utrecht waar vooral veel kinderboeken zijn voor groep 4.
In de stad waar wij wonen zijn de meeste boekenwinkels inmiddels weg of er staat maar een klein rijtje. En online kopen is lastig.

Iemand tips?
Op de Ganzenmarkt in Utrecht zit de Utrechtse kinderboeken winkel (what's in a name ;) ). Ik denk dat je daar wel moet kunnen slagen.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

FastFred schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Dikke aanrader!

EDIT: nog altijd zoekende naar deel 1 van 'Colditz' door Patrick R Reid. Ik heb deel 2 namelijk, 1942-1945. Ik ben nog op zoek naar deel 1, 1940-1942. De set hoort bij elkaar, en het EAN nummer van beide boeken is hetzelfde, dat maakt het zoeken erg lastig.

https://www.bol.com/nl/nl...mation_standard2008093611
Een spannende mix van fictie en werkelijkheid:
Dan Simmons - The Terror
Een paar jaar geleden verfilmd in een BBC serie

Of als het puur non-fictie moet zijn:
Michael Palin - Erebus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik heb beide gelezen, beide zijn aanraders.

Ik zou dan eerst die van Dan Simmons lezen en dan die van Palin.

Het gevoel wat beide boeken opwekken is gewoon prachtig. Ik kreeg het er zelf koud van.

[ Voor 18% gewijzigd door Edgenumber op 09-09-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Afgelopen zomer ergens begonnen aan het boek Pandora's Star. Het is sci-fi en de flaptekst benoemd wormholes en de ontdekkingstocht naar een sterrenstelsel wat van het ene op het andere moment afgeschermd lijkt te zijn.

Het is een boek waar je wel even "doorheen" moet. Echt ongelooflijk wat een hoop verhaallijnen komen er aan bod. Er zitten wel wat leuke verhaallijnen tussen, maar ook een aantal die me totaal niet interesseerde (en die ik gewoon grotendeels overgeslagen heb).

Pas op bladzijde 517 (hoofdstuk 14), komt het verhaal bij het eerdergenoemde sterrenstelsel. Gelukkig is het een dik boek van 1000+ pagina's en beslaat het hele verhaal nòg zo'n boek, maar pff wat een lange aanloop. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ah peter f hamilton toch. Dan is dit waarschijnlijk boek 1 en zijn er nog wel een paar. Misschien niet directe vervolgen, maar wel in hetzelfde universum.

Ik vond ze wel leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 20:51
“Omringd door idioten”
Een boek dat je leert om mensen te begrijpen die jou niet begrijpen.

Vorige week het boek van Elon Musk uitgelezen.
Leuk om te lezen maar soms ook zware materie om het verhaal goed te volgen.
Die man heeft heel wat gedaan in zijn leven en nog steeds.
Het geeft je wel wat inzicht over zijn karakter en denkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-07 14:32
Zijn hier GoodReads librarians die een boek kunnen toevoegen? Ik mis dit boek: https://webwinkel.ad.nl/p...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Edgenumber schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:10:
Ah peter f hamilton toch. Dan is dit waarschijnlijk boek 1 en zijn er nog wel een paar. Misschien niet directe vervolgen, maar wel in hetzelfde universum.

Ik vond ze wel leuk.
Klopt, Judas Unchained is volgens mij een direct vervolg op Pandora's Star.
Het is geen verkeerd boek en er gebeuren best wat leuke dingen, maar als je main-story waarnaar gehint wordt op de achterkant van het boek, pas halverwege het boek begint, dan is dat wel een beetje meh. Als ik de reviews mag geloven gaat het daarna ook wel helemaal los, dus ben benieuwd wat er komt. Hoofstuk 18 schijnt voor sommigen pas het punt te zijn dat ze het boek niet meer weg konden leggen. Dat zal dan wel pagina 750 of zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het mooie van Hamilton's verhaal is dat na de twee fantastische boeken er nog een trilogie volgt met een geheel ander verhaal met Edeard als hoofdpersoon (maar ook met Gore en Myo etc want er leeft nog best veel main cast) dat mogelijk aanzienlijk beter is. En daarna nog een tweetal.

Het is best doorbijten op momenten maar zelfs 10 jaar na lezen blijf ik terugdenken aan die boeken als dikke prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Weet niet of dit het juiste topic is maar Storytel (luisterboeken) is ook steeds aparter bezig. Ze hebben veel exclusieve rechten gekocht van boekenseries die ze vervolgens heel langzaam uitbrengen (bijvoorbeeld elke maand of bij GoT om de maand) waardoor je net niet lekker kan doorluisteren en dus lid moet blijven (marketingtechnisch snap ik dit nog wel). Sommige boeken komen pas 6 maanden na de papieren release uit maar dat zullen wel exclusieve afspraken zijn met de uitgever zodat je misschien alsnog eerst het fysieke boek gaat lezen. Ook hebben ze onlangs nieuwe abonnementen geïntroduceerd waaronder 30 uur per maand. Een gemiddeld boek duurt al ruim 10 uur, echt dikke pillen boven de 30 uur. En ze hebben de afspeelsnelheid boven de 2x weggehaald zogenaamd omdat het de kwaliteit ten koste ging maar even later hebben ze het over de rechten en belangen van uitgevers dus blijkbaar telt deze luistertijd dan niet goed mee in het systeem? Maar ja, voor de rest blijft het een fijne en vaak meest uitgebreide app.

[ Voor 9% gewijzigd door Deezers op 12-11-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
Sommige boeken komen pas 6 maanden na de papieren release uit
Dit is toch niet specifiek aan Storytel? Het kost tijd om boeken in te spreken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:32:
[...]

Dit is toch niet specifiek aan Storytel? Het kost tijd om boeken in te spreken?
Deze zijn meestal exclusief op Storytel, dat zal waarschijnlijk onderdeel van de deal zijn, andere uitgevers releasen het luisterboek vaak gelijktijdig met de papieren versie of het moet echt onder embargo niet eerder beschikbaar zijn geweest. Ik weet dat sommige uitgevers of auteurs ook geen fan van luisterboeken zijn want een boek kost al gauw 20 euro en als je dan binnen 5-10 uurtjes klaar bent met luisteren verdienen ze vaak minder op via het streamingmodel (paar centen), zeker als de release gelijktijdig is. Van mijn eigen lokale bibliotheek weet ik dat sommige uitgevers/boeken ook pas na 3 maanden beschikbaar mogen zijn als uitleenboek. Uiteindelijk is Storytel ook gewoon een streamer geworden dus ze willen je zo lang mogelijk aan boord houden en met de exclusieve releases bepalen ze zelf gewoon de releasedatum. Streamers releasen vaak ook weer wekelijks afleveringen ipv seizoen ineens. Het viel mij alleen op dat dit de laatste tijd weer vaker gebeurd :) waarschijnlijk ook door de vele aanbieders als Spotify, bookbeat en podimo dus je moet je als streamer dan nog onderscheiden met exclusief aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
Voor wie het gemist heeft: Dungeon Crawler Carl boek 7 (This Inevitable Ruin) is gisteren uitgekomen *O* Een goede 15% in is het precies wat ik ervan verwacht, en dat is helemaal prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 12-11-2024 09:28 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 05:42

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Wormaap schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:10:
Voor wie het gemist heeft: Dungeon Crawler Carl boek 7 (This Inevitable Ruin) is gisteren uitgekomen *O* Een goede 15% in is het precies wat ik ervan verwacht, en dat is helemaal prima :)
Nice!! Dank je voor de heads-up!
Snel mijn huidige boek uitlezen :D

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Op één na de nieuwe aanwinsten van de afgelopen weken, en op 2 na allemaal tips uit dit topic, dus thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE-mhWnMTikFg9z_wBbfvIOf9OQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1VKIAGTlgNnPbuWpMgxAtz6j.jpg?f=user_large
(ja, da's een shit foto)

Gebied 19 was al van wat langer terug. Heeft pas nog één of andere prijs gewonnen. Ik zag een beschrijving op de website van m'n lokale boekenhandel, en ik dacht: "Hmm, interessant, ik ga weer 'ns een Nederlandstalig boek proberen." Het is niet bevallen. Ik weet niet wat ik er mee moet. 't is een scifi, over een gozer die wordt achter gelaten op Aarde terwijl de helft van de wereldbevolking verhuist naar een andere planeet. Het hoe wordt überhaupt niet uitgelegd. Het waarom heeft een interessant uitgangspunt, maar wordt eigenlijk ook niet echt uitgediept. Gaat 't dan om karakterontwikkeling? De hoofdpersoon is een beetje een sukkel, die op het eind wat onkarakteristieks doet, en dan eindigt het. Hij schijnt depressief te zijn, maar kan me nog steeds niet in hem inleven. M'n grootste ergenis is dat 't verhaal kort de logistieke problemen op Aarde aanhaalt omdat de helft van de bevolking mist, om er vervolgens compleet aan voorbij te gaan dat de andere planeet per definitie dezelfde problemen zou moeten hebben. Nogmaals, ik weet niet wat ik er mee moet, ben benieuwd of anderen 'm gelezen hebben, en wat ze er van vinden.

The Mercy of the Gods mocht ik na 3 maanden eindelijk ontvangen.. De distributeur van m'n lokale boekhandel heeft z'n zaakjes niet op orde, en m'n bestelling was ergens kwijt ofzo.. Dus de pre-order gecancelled, en besteld bij ABC waar ik 'm na een week binnenkreeg, samen met 4 andere boeken van de foto. Dit was de eerste waar ik aan was begonnen van de 5. Het is heel anders dan The Expanse, maar het bevalt me wel. Ik vind het eigenlijk meer een fantasy sfeertje hebben, ondanks de aliens. Ben benieuwd waar 't heen gaat, en 't is leuk om een keertje bij de insider crew te horen haha. Weet ik ook hoe 't is om elke keer op een nieuw boek te wachten (mjah, zal eigenlijk niks anders zijn dan wachten op een nieuwe film of game haha). Oh, ik zie dat er een nieuwe novella uit is.. Maar ik wil eigenlijk niet aan kindle beginnen. hmm.

Volgende wordt Consider Phlebas. Ik heb de komende weekenden en Kerstvakantie in ieder geval weer wat te doen. Oh, en Dungeon Crawler Carl neem ik mee bij de volgende bestelling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Sméagol schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:13:
Op één na de nieuwe aanwinsten van de afgelopen weken, en op 2 na allemaal tips uit dit topic, dus thanks!

[Afbeelding]
(ja, da's een shit foto)
Mooie selectie! Zelf vrijwel alles van Banks gelezen het afgelopen jaar, House of Leaves staat nog in de kast.

Momenteel ben ik bezig in The Glass of Time, na eerst The Meaning of Night gelezen te hebben. Beide een mooie moderne versie van een Victoriaans verhaal, inclusief taalgebruik, sfeer en soms een beetje overdreven veel omschrijvingen :P. Wel goed gedaan dus, al vind ik wat er met de karakters gebeurde tussen deel 1 en 2 wat minder passend. Maar goed, er moest wel wat veranderen om er een vervolg uit te kunnen slepen natuurlijk ;)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/29/The_Meaning_of_Night.jpg/220px-The_Meaning_of_Night.jpg Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61ltIJepqQL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Laatst online: 12:07
Misschien is dit niet het beste boek om mee te beginnen als een "leek", maar wat leest dit boek heerlijk weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlKAuo85_kgYaOJFAL-CJ8Zb0lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OB6SFTiErwkdhz7fqrOfvTJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Toonen1988 op 17-12-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Even snel, maar; ik heb nog nooit een epub gekocht, en ik ga er geen gewoonte van maken, maar ik wil er één op de laptop lezen, zonder extra accounts of iets dergelijks. Ik heb Adobe Digital Editions gedownload. Als ik nou een boek bij Bol (of Amazon) koop, ben ik dan gewoon klaar? Ik associeer e-books vooral met E-readers eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
Sméagol schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:43:
Even snel, maar; ik heb nog nooit een epub gekocht, en ik ga er geen gewoonte van maken, maar ik wil er één op de laptop lezen, zonder extra accounts of iets dergelijks. Ik heb Adobe Digital Editions gedownload. Als ik nou een boek bij Bol (of Amazon) koop, ben ik dan gewoon klaar? Ik associeer e-books vooral met E-readers eigenlijk.
Vanwaar de keuze om het op de laptop te lezen? Via een smartphone werkt heel goed. Verder heeft Bol je vraag hier al beantwoord.
Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste