Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
Ben aan het lezen in de Nederlandse vertaling van "The Druid Path" van John Michael Greer: Het pad van de druïden. Het boek is een introductie in een geloof van druïden, niet van de oorspronkelijke Keltische priesters, maar een systeem dat de afgelopen tweehonderd jaar is uitgewerkt door een aantal zonderlingen.

Het boek vertelt hoe je met observatie, meditatie, divinatie en ritueel je geest kan herordenen. Het doel is om je bewustzijn in te richten zoals je dat zelf wilt.

Als nuchtere Nederlander een hele stap om je in vage zaken als een geloof te verdiepen. Ik ben ermee begonnen omdat de afgelopen jaren veel van wat ik dacht dat waar was, niet blijkt te kloppen. Een geloof kan je helpen om jezelf zo aan te passen dat je hier beter mee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Afbeeldingslocatie: https://www.bruna.nl/images/active/carrousel/fullsize/9789029549868_front.jpg

Alkibiades dus. Een dik boek van pakweg 750 pagina’s, geschreven door Ilja Leonard Pfeiffer.

Alkibiades is de hoofdpersoon, vanuit zijn perspectief aan het einde van zijn leven wordt het verhaal verteld. Een verhaal over de rol van Alkibiades tijdens de korte democratische periode van het oude Athene.

De parallellen met de huidige tijd zijn even duidelijk als zorgwekkend. Het boek leest zowel als een autobiografische roman als ook een waarschuwing.

Dit boek zou eigenlijk elke politiek geëngageerde persoon moeten lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Hallo mede-tweakerbibliofielen!
Dit is een nieuw topic voor mij en ik moet bekennen dat ik dus niet alles heb doorgelezen. :P
Maar ik stort me er vrolijk in en deel graag welke boeken ik zoal gelezen heb. Ik lees uitsluitend Engelstalig (overblijfsel van de studie) en op de E-reader. Ik ben dan ook zeer verslaafd aan mijn Kindle. Van het fenomeen dat de boeken nooit ‘OP’ zijn had ik als kind alleen maar kunnen dromen. Bovendien kun je daarmee zoveel gemakkelijker boeken op volgorde lezen.

Ik lees vaak urban fantasy boeken (ik ben eigenlijk te lui om me hele nieuwe werelden te gaan voorstellen, dat is het gewoon), en dan graag een beetje dark. In deze categorie zie onderstaand mijn favorieten van het moment en je kunt er daar dan vanuit gaan dat er niks 'cosey's' bij zit en al helemaal niet vol met hijgerige vampieren en broeierige weerwolven. 0 vampieren trouwens en maar 1 weerwolf. 8)

Sarah Painter, de Crow Investigation serie
De hoofdpersoon hoort bij een van de 4 magische families die de dienst uitmaken/uitmaakte in Londen. Met inwonende geest.

Ben Aaronovitch, de Rivers of London serie, de laatste paar boeken vond ik wat minder, maar vooral de eerste is top. Paranormale mysteries met lekker dreuge Britse humor tussendoor.
https://www.benaaronovitch.com/

Benedict Jacka, de Alex Verus-serie
Ik zie nu dat ik blijkbaar zwaar de voorkeur heb voor boeken die in Londen spelen, want deze ook. Magisch, dark en zonder een sikkepitje humor. Je moet ze wel op volgorde lezen.

Kory M. Shrum, de Shadows in the Water serie over Lou Thorne die zich kan verplaatsen via duisternis (Shadows) en haar innerlijke kompas volgt om boosdoeners te vinden waar ze zich op geheel unieke wijze van ontdoet.

A.J. Scudiere, the Nightshade Forensic FBI Files
Zeer nadrukkelijk in Amerikaanse setting, waar een heks en een weerwolf mysteries oplossen.

Af en toe lees ik ook graag politieseries, bij voorkeur Brits, en ik ben een groot fan van Peter Grainger.
Al zijn boeken zijn geweldig, er zit geen een matige bij.

O, ja, een OVERALL aanrader met stip op 1:
Caimh McDonnell, voor zijn serie (The Increasingly Inaccurately Titled) Dublin Trilogy, inmiddels 7 boeken en counting. Bunny McGarry for president!

Onder de naam C.K. McDonnell schrijft hij een minstens zo leuke serie over ‘The Stranger Times’ met – o joy – een flinke hoeveelheid vagigheden, gemankeerde mensen, mysterie en weird shit.

Omdat ik een veellezer ben, ben ik altijd op zoek naar nieuwe series, dus als je iets weet in deze stijl, kom maar op! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Dan Simmons

Endymion
Two hundred and seventy-four years after the fall of the WorldWeb in Fall of Hyperion, Raoul Endymion is sent on a quest. Retrieving Aenea from the Sphinx before the Church troops reach her is only the beginning. With help from a blue-skinned android named A. Bettik, Raoul and Aenea travel the river Tethys, pursued by Father Captain Frederico DeSoya, an influential warrior-priest and his troops. The shrike continues to make enigmatic appearances, and while many questions were raised in Hyperion and Fall of Hyperion, still more are raised here. Raoul's quest will continue.
The Rise of Endymion
The time of reckoning has arrived. As a final genocidal Crusade threatens to enslave humanity forever, a new messiah has come of age. She is Aenea and she has undergone a strange apprenticeship to those known as the Others. Now her protector, Raul Endymion, one-time shepherd and convicted murderer, must help her deliver her startling message to her growing army of disciples.

But first they must embark on a final spectacular mission to discover the underlying meaning of the universe itself. They have been followed on their journey by the mysterious Shrike--monster, angel, killing machine--who is about to reveal the long-held secret of its origin and purpose. And on the planet of Hyperion, where the story first began, the final revelation will be delivered--an apocalyptic message that unlocks the secrets of existence and the fate of humankind in the galaxy.
Het "vervolg"op de twee Hyperionboeken. Ook nu weer een Keats link/naam.

Simmons is een kei in het bouwen van werelden. ook hier komen er weer een berg voorbij. (Te veel wellicht? De queste van Raoul langs diverse planeten duurde wel erg lang....) De bomenplaneet/leefwereld van de Ousters was wel erg mooi!

De sexuele inuendo's van het kind Aenea (zonder S!) naar de volwassen Raoul waren oncomfortabel. Hoe dat leeftijdsverschil later werd rechtgetrokken was geen verrassing. Al voelde het daarna nog steeds ongemakkelijk. De hele liefdesperikelen van die twee konden best wat korter. Maakte het boek onnodig lang.

De achtervolgers, in dienst van de kerk, waren dan weer wel erg goed. Zowel de wijze De Soya als de latere cyborgs die bijna onverwoestbaar zijn. Er worden een aantal mooie spannende gevechten geleverd.

Waar de M in M. Enymion en M. De Soya staat voor Men (mens) staat de A bij A .Bettik voor Android. A. Bettik, mijn favoriete karakter in deze laatse twee delen. Het plot os desondanks al mijn gemopper weer goed. Het slot toch weer een verrassing. Alhoewel het feit dat
spoiler:
Raoul de vader is van het kind van Aenea, wat we niet zien maar alleen over horen
kon je al van verre zien aankomen. 8)

Waar de eerste boeken makkelijk een 9 scoren geef ik hier een 7 1/2 of een 8 min voor. Wel goed maar geen toppers.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Stephen Brusatte - De opkomst en heerschappij van de zoogdieren
De jonge Amerikaanse paleontoloog Steve Brusatte - de Freek Vonk onder de dinokenners - is een grootheid in de moderne paleontologie. Na De opkomst en ondergang van de dinosaurus vertelt Brusatte nu het verhaal van de zoogdieren, dat nog verder teruggaat dan dat van de dinosauriërs.

Vandaag de dag telt de wereld zo’n zesduizend soorten zoogdieren: hond- en katachtigen, knaagdieren en zeezoogdieren, maar ook buideldieren en het eierleggende vogelbekdier. En uiteraard de mens. Aan deze enorme verscheidenheid van soorten ging een heel scala aan uitgestorven voorouders vooraf. Paleontoloog Steve Brusatte vertelt met aanstekelijk enthousiasme het verhaal van de zoogdieren, dat nog verder teruggaat dan dat van de dinosauriërs.

Onze voorgangers wisten de voor de dinosauriërs fatale meteorietinslag wél te overleven, waarmee het tijdperk van de zoogdieren was aangebroken. In onze stamboom vinden we naast iconen als sabeltandtijgers en mammoeten veel soorten die we tegenwoordig niet meer zouden herkennen. Het speurwerk van Brusatte en andere paleontologen leidde tot wonderbaarlijke ontdekkingen over het leven van zoogdieren. Dit is het verhaal van hun — en onze — oorsprong.
Dit boek, gratis bij het verlengen van mijn New Scientist abonnement, is een dikke pil: De titel verraadt het plot. :+

Vanaf de eerste afsplitsing van de reptielen tot aan de moderne tijd. De eerste afsplitsing ging geleidelijk. Het begon met een afwijkende set tanden. Tandjes feitelijk, ze zijn slechts enkele mm groot. Een wonder dat ze zoiets konden vinden. Ook de afwijkingen aan kaakbeenderen di later ik minivorm de oorbeentjes gingen vormen was een kenmerk van de proto-zoodieren die je soms helemaal niet als zoodier zou herkennen. Tot aan de uitroeiing van de dino's waren de zoordieren (erg) klein maar zeker niet zeldzaam. Hierna kregen ze de ruimte om verder te ontwikkelen in grootte. Tot aan de megafauna van de mammoet en wolharige neushoorn e.d.

Brusatte vertelt levendig. Regelmatig anekdotes over opgravingen, een avontuur van een dier. Ondanks de soms erg technische termen (voor een leek die geen biologie in zijn vakkenpakket had) is het allemaal goed te volgen. Ik kan zelf wat meer plaatjes erbij gewild maar dan werd het boek nog dikker. Regelmatig dan maar even opzoeken hoe dit wonderlijke dier eruit zag.

Goed boek van dino-expert die zich op zoodieren ging focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
heuveltje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Jack Reacher is 1 van mijn guilty Pleasures.

Let wel de laatste 2 of 3 zijn niet meer door Lee Child geschreven, maar door zijn broer. En die weet die middelmaat niet eens te halen :(
Wat is die laatste ook weer slecht :X
Helaas, denk dat ik er nu wel klaar mee ben, was echt een mooie reeks.

Afgelopen tijd de Cass Leary boeken van Robin James gelezen.

[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 02-11-2023 07:30 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:36
Vorig jaar de Mistborn trilogie uitgelezen en begin dit jaar ben ik begonnen aan The Way of Kings in de Stormlight Archive serie van Sanderson. Zoals vaak, niet je er even inkomen maar eenmaal over de helft, komt het verhaal op stoom en is het echt genieten. Zeker een aanrader.

Na een pauze van een paar maanden om wat kortere boeken te lezen, ben ik nu halverwege het tweede deel "Words of radiance".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

matthijst schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:28:
[...]

Wat is die laatste ook weer slecht :X
Helaas, denk dat ik er nu wel klaar mee ben, was echt een mooie reeks.
Ik dacht door de zoon van Lee Child?
Het overnemen van verhaallijnen gaat eigenlijk nooit echt lekker. Misschien met uitzondering van de Spencer-serie van Robert B, Parker die is overnomen door Ace Atkins. Toen was het tenminste afgelopen met de verafgoding van zijn vrouw... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:55

Ad Hox

N/A

Sinds vandaag is het tweede boek van Terry Hayes uit, “Jaar van de sprinkhaan” (Year of the Locust). Zijn eerste boek is “Ik ben pelgrim”, ook echt een fantastisch boek, zeker in mijn top 3.

Pre-order bij bol.com is gisteren binnen gekomen bij het pakketpunt. Ga het zo ophalen, ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ad Hox schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:57:
Sinds vandaag is het tweede boek van Terry Hayes uit, “Jaar van de sprinkhaan” (Year of the Locust). Zijn eerste boek is “Ik ben pelgrim”, ook echt een fantastisch boek, zeker in mijn top 3.

Pre-order bij bol.com is gisteren binnen gekomen bij het pakketpunt. Ga het zo ophalen, ben heel benieuwd!
Grappig hoe smaken kunnen verschillen; ik heb het "Ik ben Pelgrim" ook gelezen maar hoe verder kwam in het boek hoe meer het me tegen ging staan; van sterk verhaal via ongeloofwaardig tot way over de top. Met tegenzin uitgelezen. Maar toegegeven; het boek heeft wél vaart

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:37
Ik heb Stephen King's - Fairy Tale uitgelezen. Vond het een erg leuk boek, maar qua hoofdstuknamen vond ik het niet verwarrend, maar apart te noemen.

Nu verder gegaan aan de Chronicles of Prydain. Ben nu in deel 3 bezig. Het bevalt me wel. De namen zijn soms een beetje apart uit te spreken zeg maar. :P
Daarbij is deze reeks waar Disney toen van deel 1 en 2 Taran en de toverketel (ofwel The Black Cauldron) op heeft gebaseerd heeft. Eigenlijk de reden dat ik deze ben gaan lezen.

Daarnaast zelf vorig jaar Schaduwkraai gelezen wat een gameboek is. Je maakt een character met een bepaalde class en skillset en daarna lees je en maak je regelmatig keuzes. Vind het fantastisch hoe ze dat voor elkaar krijgen. Ik lees overigens graag voor aan mijn dochter. Normaal wil ze weer dat ik Donald Duck's voorlees, maar bij deze komt ze toch altijd aan met dit boek. Ze is overigens bijna 10, maar het is ons ding.
Ze vind het fantastisch. Maakt keuzes met een reden. Wil heel soms achteraf weten wat een andere optie had gedaan. Het verhaal grijpt heel erg naar sprookjes en namen tijdens bepaalde events, maar dat mag de pret niet drukken.

Hoop ooit nog Harry Potter voor te gaan lezen of De Hobbit (ben absoluut geen fan van Nederlands lezen. Dus dat is dan wel iets waar ik me overheen moet zetten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Arunia schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:49:
Ik heb Stephen King's - Fairy Tale uitgelezen. Vond het een erg leuk boek, maar qua hoofdstuknamen vond ik het niet verwarrend, maar apart te noemen.

Nu verder gegaan aan de Chronicles of Prydain. Ben nu in deel 3 bezig. Het bevalt me wel. De namen zijn soms een beetje apart uit te spreken zeg maar. :P
Daarbij is deze reeks waar Disney toen van deel 1 en 2 Taran en de toverketel (ofwel The Black Cauldron) op heeft gebaseerd heeft. Eigenlijk de reden dat ik deze ben gaan lezen.

Daarnaast zelf vorig jaar Schaduwkraai gelezen wat een gameboek is. Je maakt een character met een bepaalde class en skillset en daarna lees je en maak je regelmatig keuzes. Vind het fantastisch hoe ze dat voor elkaar krijgen. Ik lees overigens graag voor aan mijn dochter. Normaal wil ze weer dat ik Donald Duck's voorlees, maar bij deze komt ze toch altijd aan met dit boek. Ze is overigens bijna 10, maar het is ons ding.
Ze vind het fantastisch. Maakt keuzes met een reden. Wil heel soms achteraf weten wat een andere optie had gedaan. Het verhaal grijpt heel erg naar sprookjes en namen tijdens bepaalde events, maar dat mag de pret niet drukken.

Hoop ooit nog Harry Potter voor te gaan lezen of De Hobbit (ben absoluut geen fan van Nederlands lezen. Dus dat is dan wel iets waar ik me overheen moet zetten. :+
Toen mijn dochter zo oud was, was ze helemaal leip van de Avonturen van de Boze Heks van Hanna Kraan (https://debozeheks.nl/) en die vond ik zelf stiekem ook prachtig om te lezen.

‘Een uitstekend uitgebalanceerde fantasiewereld met voor ieder karakter respect en waardering. Uitermate geschikt om voor te lezen. De ongedwongen manier waarop de dieren met elkaar omgaan en de oplossingen die zij verzinnen, zullen veel jonge kinderen aanspreken.’

‘Veel van de verhalen zijn grappig en niet oppervlakkig. Dat geldt ook voor de personages … ze zijn niet eendimensionaal. De soms paginagrote zwart-wittekeningen illustreren de verhalen, ze geven veel sfeer en de personages krijgen nog meer karakter.’

(Aldus NBD Biblion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@P_Tingen Oeh, dat klinkt goed inderdaad. Zal die onthouden.
Heb hiervoor van de schrijver van de Piraten van Hiernaast het boek Op zoek naar Inktvis eiland gekocht en gelezen voor haar. Daar zat ze minder in om eerlijk te zijn. Maar toch uitgelezen als de Donald Duck even volledig gelezen was (en dan opschieten voordat het weer donderdag was. :+)
Ook erg leuk met een meisje als hoofdkarakter. En ook de reden om dat boek te kiezen.

Ik zie net dat er een nieuw deel is van het Gameboek genaamd Vuurstrijd.
Gaat ook zeker gekocht worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 10-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

@Arunia Ik heb zelf laatst "Films die nergens draaien" van Yorick Goldewijk gelezen. Ge-wel-dig boek, denk dat dat ook wel wat is voor je dochter, als ze bijna 10 is en een beetje bij voor haar leeftijd dan zal dat prima gaan. Ik vond het zelf heerlijk om te lezen in elk geval, niet voor niets een Gouden Griffel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@P_Tingen Even zitten lezen. Denk dat dat wel een mooi boek gaat zijn. Ze is wel een emotioneel kind en denkt over veel dingen na. Dus wat dat betreft zal ze het boek wel begrijpen.

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Mijn dochter kwam eergisteren met de vraag of ze de Hobbit mag lezen in het Engels. Dat lijkt me (ook al kan ze best een woordje Engels spreken) niet geheel verstandig. Later vroeg ze of ik haar voor kon gaan lezen na dit boek. Dat vind ik dan wel echt heel tof.
Eerst het huidige boek maar eens uitlezen en dan kijken of de interesse er nog is. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:15
Arunia schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:57:
Mijn dochter kwam eergisteren met de vraag of ze de Hobbit mag lezen in het Engels. Dat lijkt me (ook al kan ze best een woordje Engels spreken) niet geheel verstandig. Later vroeg ze of ik haar voor kon gaan lezen na dit boek. Dat vind ik dan wel echt heel tof.
Eerst het huidige boek maar eens uitlezen en dan kijken of de interesse er nog is. :D
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik zou overwegen om haar zelf het boek te laten lezen en tegelijkertijd naar het luisterboek te laten luisteren. Wat ze leest hoort ze dan ook direct goed uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Eddye Ze is bijna 10 jaar. Krijgt wel Engels en leert ook best wel wat van tv, youtube, spelletjes.
Maar of De Hobbit dan te doen is, dat weet ik niet. Het is ook wat ze zelf wil. Ze heeft wel boeken die ze graag wilde, maar uiteindelijk is het geen lezer op zichzelf. Alhoewel tijdens het voorlezen ze wel mee leest omdat ze als ik naar een andere pagina ga van het gameboek, ze vraagt waar we zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Waarom niet gewoon in het Nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyLjbxvP_ykoKj_jLyxCDLZBVuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/beGmROIxFvhQ8rfehxZFAerN.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond begonnen aan het boek van Matthew Perry. Stond al tijdje klaar op m'n Kobo, maar nu vond ik het toch tijd om er echt aan te beginnen. Fascinerend verhaal om dit nu na zijn dood te lezen.
Zéker de eerste paar zinnen in de proloog....
Hallo ik ben Matthew, maar misschien ken je me onder een andere naam.
Mijn vrienden noemen me Matty.
Ik zou eigenlijk dood moeten zijn.
Als je wilt, kun je dit boek lezen als een bericht uit het hiernamaals, mijn hiernamaals.
;(

[ Voor 64% gewijzigd door Rivanov op 15-11-2023 10:53 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEagle1993
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 23:41
Wat een leuk topic! Heerlijke boeken die jullie hier tussen zetten.

Ben zelf ook erg benieuwd naar het boek van Matthew Perry. Staat al een tijdje op m'n to read lijstje.

Mijn laatste boek wat ik gelezen heb is https://www.goodreads.com...18774964-a-man-called-ove erg leuk boek! De Zweedse verfilming is ook erg goed. De Amerikaanse, leuk voor het grote publiek maar mist de feel die het boek beschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Sleeon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:36:
Waarom niet gewoon in het Nederlands?
Mijn voorkeur is sowieso engels, maar wat de voorkeur is van het dochtertje van @Arunia weet ik uiteraard niet. Met 10 jaar hebben kids natuurlijk wel heel snel een nieuwe taal onder de knie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

10 is prima om aan Engels te beginnen? Hobbit leest sowieso makkelijker dan LotR.

Ik ben sinds dit jaar eindelijk weer wat gaan lezen. Ik las bijna nooit wat door andere hobbies, films en games. Nou is de games hobby sterk terug gelopen plotseling sinds begin dit jaar, en dus ben ik eindelijk weer wat gaan lezen.

Ik begon met de Three Body problem trilogie (of The Remembrance of Earth's Past als we officiëel gaan doen).
Ik vond de boeken niet perfect. De 3 boeken hadden super toffe ideeën, maar ik vond dat sommige van die coole ideeën nauwelijks een plek in de boeken kregen voordat ze al weer werden vervangen voor het volgende probleem/idee, of waren naar mijn idee te weinig uitgewerkt.

spoiler:
Wallfacers vind ik een tof concept, maar de eerste 2 gingen al gauw de mist in geloof ik, en ik vond het één van de minder geloofwaardige dingen in het verhaal. Waarom maar 4, en waarom zo slecht uitgekozen? Swordholder was ook een tof idee, ging direct fout bij de overgang (nou vooruit, dat was voor de drama). Check onze vloot! Weg vloot.. :( Space Stations achter de planeten! Whoops werkt niet :(.
Zelfs de Trisolarans zie je eigenlijk nauwelijks terug in de boeken, de reis hier naar toe halen ze niet helaas..

Maar ik vond het allemaal spannend genoeg dat ik dus, voor mij doen, die boeken snel achter elkaar uitgelezen heb. 't is ook voor het eerst sinds LotR dat ik naar (in dit geval) een serie kan kijken terwijl ik al op de hoogte ben van het verhaal. Dus ik doe tegen die tijd dan weer een maandje Netlix. Het blijft Netflix, dus ik heb geen al te hoge verwachtingen (en zal niet verrast zijn als ze het cancelen na 1 seizoen), maar ik ben benieuwd naar de verschillen. De VR game stukken vuit het boek vond ik wat saai, en ik denk bijvoorbeeld dat die beter uit de verf komen op het scherm.

Daarna begonnen, en geëindigd met The Night Circus. Die had ik al jaren, was eerder aan begonnen maar eerder niet uitgelezen tot afgelopen week. Ik vond het concept heel tof, maar het eindelijke verhaal viel tegen. Het gaat over 2.. laten we 't magieërs noemen, met verschillende ideeën over magie, die een weddenschap sluiten wie de beste leerling kan trainen. Dit in een wereld waar magie onbekend is verder.
Probleem is, beide heren zijn bewust vaag naar hun leerlingen, en veel echte regels voor hun wedstrijd zijn er sowieso niet. Dus doen de leerlingen maar wat, erger nog, ze worden verliefd, dus echte drama blijft grotendeels uit. Wat ik wel tof vond was de sfeer. Het speelt zich grotendeels af in een soort circus, maar geen typische, mede dankzij een vleugje magie. Maar had er meer van verwacht.

Ben aan het kijken wat ik nu ga lezen. Ik was van plan aan The Expanse te beginnen. Ik vond de serie tof, maar verder niet gevolgd nadat Netflix er mee stopte. Had bij de lokale boekenhandel gevraagd naar de hardcovers, maar boek 1 was alleen te krijgen in een 10th anniversary of als onderdeel van een set met 1 t/m 3.
Ik vind de 10th anniversary edition een toffere cover, maar de andere boeken lijken niet zo'n re-release te krijgen. In die boxset, zitten daar de normale boeken in, met originele covers? Want op de box staat een afbeelding van de serie, maar da's alleen de box vermoed ik nu.

Andere opties zijn de zat tips in dit topic, ik had ook interesse in Silo (al zegt m'n broer terecht dat het boek geen Rebecca Ferguson heeft :P), de Hyperion cantos boeken, verschillende boeken van Adrian Tchaikovsky, Eon, en nog zat anderen. Verder kan ik ook aan Die Unendliche Geschichte beginnen. Nooit gedaan omdat m'n Duits niet al te best meer is, maar misschien weer een mooi excuus om het juist te verbeteren. Of Harry Potter.. Heb deel 1 t/m 4 hier liggen, en toen gestopt met kopen. Ik was altijd nog van plan de serie compleet te maken, maar nu zit ik met het probleem dat de boeken met de originele covers niet meer te krijgen zijn. 8)7

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben weer verder gegaan in de Asian Saga van James Clavell. Na Shōgun gelezen te hebben heb ik nu ook Tai-Pan uitgelezen en ben ik nu bezig in Gai-Jin.

Het zijn echt geweldige boeken, wat kan Clavell die werelden goed en geloofwaardig neerzetten. Heerlijk.

Tussendoor heb ik nog Batavia van Peter Fitzsimons uitgelezen, ook al een indrukwekkend boek. En als uitstapje naar true crime: "Meneer Heineken, het is voorbij" van Gert van Beek, de rechercheur die de leiding had over het onderzoek naar de Heineken ontvoering.

Peter R. de Vries heeft er ook een boek over geschreven, die wil ik ook nog lezen. Maar eerst 'even' Gai-Jin uitlezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

_Eend_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:36:
Ik ben weer verder gegaan in de Asian Saga van James Clavell. Na Shōgun gelezen te hebben heb ik nu ook Tai-Pan uitgelezen en ben ik nu bezig in Gai-Jin.

Het zijn echt geweldige boeken, wat kan Clavell die werelden goed en geloofwaardig neerzetten. Heerlijk.

Tussendoor heb ik nog Batavia van Peter Fitzsimons uitgelezen, ook al een indrukwekkend boek.
The thousand autumns of Jacob de Zoet van David Mitchell is ook een aanrader!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:04
Gek genoeg valt dit topic mij nu pas op. Ben ook een fervent lezer (zo'n 50 boeken op jaarbasis (zit nu op 47)). Dus dit topic ga ik mooi gebruiken om wat inspiratie op te doen, aangezien ik het steeds lastiger vind om leuke, nieuwe boeken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik heb net in 1 avond voor het eerst sinds jaren een boek uitgelezen: Samen Alleen. Ik moet het nog even laten bezinken, wat een verhaal... Het gaat over een vrouw die 5 weken lang met haar autistische pleegbroer door de regen van Engeland fietst.

https://www.bol.com/nl/nl/p/samen-alleen/9300000144565250/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Punkrocker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:57:
Ja het is vakantie dus veel tijd om te lezen ;)

“The Wandering Earth” van Liu Cixin. Autuer van het geweldige Three Body Problem epos.

Dit boek bevat tien losse verhalen. Vijf ervan hebben een Chinese SF prijs gewonnen. Wat niet wil zeggen dat de andere vijf minder zijn. Als je meerdere verhalen per jaar schrijft kan er maar ééntje ervan winnen ;)

SF met science en techniek in een grote rol. Zoals in al zijn boeken.
Verrassend soms, altijd een goed verhaal en inventief.

In een van de verhalen (Curse 5.0) speelt de schrijver zelf een hoofdrol, als schrijver. Een erg komisch verhaal over een computervirus.

Een aanrader! Redelijk korte verhalen dus je hoeft aan het eind van de dag niet vol spanning het boek weg te leggen vol vragen over hoe het afloopt.
Dit is ook voor de kerst en nieuwsjaarvakantie een aanrader

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:37
Momenteel ‘Ongestoord’ aan het lezen.
Een boek over tinitus en hoe het je leven beïnvloed en wat je er aan kan doen om het leefbaar te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Fabelachtige getallen en waar ze te vinden - Antonio Padilla
Fabelachtige getallen en waar ze te vinden. Een kosmische reis van nul tot in het oneindige van Antonio Padilla, bekend van zijn YouTubevideo’s, is de gids door de wereld van grote en kleine getallen.

Fabelachtige getallen en waar ze te vinden van Antonio Padilla is een levendig en duidelijk relaas over de wonderbaarlijke verhalen achter grote en kleine getallen, voor de lezers van Stephen Hawking.

Op 16 augustus 2009 verbrak Usain Bolt het wereldrecord op de 100 meter en vertraagde daarbij de tijd met een factor 1,000000000000000858. Nooit rende iemand sneller dan hij, en nooit beleefde een atleet de tijd langzamer. Fabelachtige getallen als dit overstijgen ons bevattingsvermogen welhaast en kunnen fundamentele waarheden blootleggen over de aard van onze werkelijkheid.

Hoogleraar Antonio Padilla, bekend van zijn briljante YouTubevideo’s, neemt ons in dit boek mee op een reis langs de negen uitzonderlijkste getallen in de natuurkunde. Hij laat zien dat deze getallen de sleutel zijn tot het begrijpen van verbazing wekkende verschijnselen als zwarte gaten en entropie.

In Fabelachtige getallen en waar ze te vinden weet Padilla de ingewikkeldste natuurkundige en wiskundige waarheden helder en duidelijk uit te leggen – en altijd met een vleugje humor. Het mooiste van alles: je begrip doet niet af aan de magie, maar maakt je alleen nog maar nieuwsgieriger naar ons onwaarschijnlijke universum.
Ik heb een lijstje op mijn computer waaraan ik boeken toevoeg (na een recensie te hebben gelezen bijvoorbeeld) die ik nog wel eens wil lezen. Dus als mijn moeder vraagt wat ik voor mijn verjaardag wil copy-paste ik er een aantal...

Vanwege haast niet goed nagedacht en dit boek ook doorgegeven aan mijn moeder. "Een boekje over getallen. Leuk voor tussendoor. Waar komt de nul vandaan en zo..."
Dit is verre van een boekje-tussendoor! Wat ik natuurlijk wel wist toen ik het op de lijst plakte. Geschreven door Antonio Padilla die dus behalve leuke video's ook leuke boekjes schrijft!

Hoofdstuk 1 is 1,000000000000000858. De factor waarmee Usain Bolt de tijd vertraagde. Een uitleg over tijd- en ruimtedilatatie volgt. Niet even een tussendoortje! Hij kaartje nog een paar erg grote getallen aan zoals het Getal van Graham en TREE(3). Getallen die Googol en Googolplex doen verbleken.

Natuurlijk komt de nul ook aanbod. Niet alleen de geschiedenis, waarbij Padilla verder teruggaat in de tijd dan India. Hij koppelt er een heel hoofdstuk over symmetrie aan vast.

Bij de kleinere getallen komt de deeltjesfysica en de Quantum theorie langs. Zelfs de snaartheorie wordt aangekaart.

Er komen flink wat natuurkundige begrippen/theorieën en ontdekking voorbij en het boek is te dun om overal diep op in te gaan. Maar van elk onderwerp gaat hij op punten toch af en toe dieper op in dan in veel andere populair wetenschappelijke boeken. Hij schrijft heel toegankelijk en met humor. Anekdotes vrolijken de boel nog verder op. Bijvoorbeeld over Pauli, wat een arrogante kwast was dat zeg!

Aanrader! Zoals ook het YouTube videokanaal waar hij aan bijdraagt een aanrader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Holly - Stephen King
Wanneer Penny Dahl het detectivebureau belt in de hoop dat ze haar vermiste dochter Bonnie kunnen vinden, weet Holly Gibney niet zeker of ze de zaak moet aannemen. Haar partner Pete is besmet met corona en haar (behoorlijk gecompliceerde) moeder is net overleden. Eigenlijk zou Holly met verlof moeten zijn. Maar iets in Penny Dahls wanhopige stem maakt het voor Holly onmogelijk om haar af te wijzen.

Slechts een paar straten van waar Bonnie Dahl verdween, wonen professoren Rodney en Emily Harris. Als gepensioneerd, getrouwd stel leiden ze een gelukkig bestaan. Maar ze bewaken een kwaadaardig geheim in de kelder van hun mooie huis, een geheim dat te maken heeft met Bonnies verdwijning. Het is haast onmogelijk om hen te ontmaskeren: ze zijn geslepen, geduldig en genadeloos.

Holly moet al haar talenten inzetten om de gruwelijke professoren te verslaan in dit nieuwe meesterwerk van Stephen King.

Holly Gibney, een van Kings meeslependste en vindingrijkste personages, keert in deze bloedstollende thriller terug om de gruwelijke waarheid achter een reeks verdwijningen in een klein stadje te achterhalen.

Lezers hebben kunnen genieten van Holly’s ontwikkeling van verlegen (maar ook stoere en morele) einzelgänger in Mr. Mercedes, naar Bill Hodges’ partner in De eerlijke vinder, tot ervaren, intelligente, soms wat harde privédetective in De buitenstaander.
Weer een King-boek met oude bekende Holly. Dit keer geen bovennatuurlijke elementen maar een echte detective thriller.

Dit keer moet ze met een stel kannibaal-vampiers afrekenen. (Geen spoiler, het is al vrij snel in het boek duidelijk dat het om hedendaagse vampiers gaat) Dit keer staat ze er alleen voor. Partner is ziek: Covid en de twee jonge vrienden van haar, Jerome en Barbara, hebben het beiden druk met schrijven. Zelf heeft ze net haar niet zo aardige moeder verloren, aan Covid.

Het is weer een fijn King boek. Herkenbare schrijfstijl die prettig leest. Dat zal niemand verbazen.
Of en hoe ze dit aanpakt in haar ééntje is weer goed gedaan.
Geen enge monsters dit keer maar een goede detectiveroman.

King heeft een hekel aan Trump en aan wappies en dat komt duidelijk naar voren in dit boek. Recensies on line geven hierdoor een wisselende score. Wappies klagen over de Covid-referenties geven nul of één ster. King heeft helaas ook mindere boeken geschreven maar zo slecht dat het een nul of één ster moet krijgen nooit! Het speelt zich af in de Coronatijd dus het is logisch dat mondkapjes en besmettingen erin voorkomen. Ik heb me er niet aan gestoord.
IS weer een goed Kingboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:29
Punkrocker schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:07:
Fabelachtige getallen en waar ze te vinden - Antonio Padilla

[...]

Ik heb een lijstje op mijn computer waaraan ik boeken toevoeg (na een recensie te hebben gelezen bijvoorbeeld) die ik nog wel eens wil lezen. Dus als mijn moeder vraagt wat ik voor mijn verjaardag wil copy-paste ik er een aantal...

Vanwege haast niet goed nagedacht en dit boek ook doorgegeven aan mijn moeder. "Een boekje over getallen. Leuk voor tussendoor. Waar komt de nul vandaan en zo..."
Dit is verre van een boekje-tussendoor! Wat ik natuurlijk wel wist toen ik het op de lijst plakte. Geschreven door Antonio Padilla die dus behalve leuke video's ook leuke boekjes schrijft!

Hoofdstuk 1 is 1,000000000000000858. De factor waarmee Usain Bolt de tijd vertraagde. Een uitleg over tijd- en ruimtedilatatie volgt. Niet even een tussendoortje! Hij kaartje nog een paar erg grote getallen aan zoals het Getal van Graham en TREE(3). Getallen die Googol en Googolplex doen verbleken.

Natuurlijk komt de nul ook aanbod. Niet alleen de geschiedenis, waarbij Padilla verder teruggaat in de tijd dan India. Hij koppelt er een heel hoofdstuk over symmetrie aan vast.

Bij de kleinere getallen komt de deeltjesfysica en de Quantum theorie langs. Zelfs de snaartheorie wordt aangekaart.

Er komen flink wat natuurkundige begrippen/theorieën en ontdekking voorbij en het boek is te dun om overal diep op in te gaan. Maar van elk onderwerp gaat hij op punten toch af en toe dieper op in dan in veel andere populair wetenschappelijke boeken. Hij schrijft heel toegankelijk en met humor. Anekdotes vrolijken de boel nog verder op. Bijvoorbeeld over Pauli, wat een arrogante kwast was dat zeg!

Aanrader! Zoals ook het YouTube videokanaal waar hij aan bijdraagt een aanrader is.
Numberphile is inderdaad een leuk kanaal. Stand-up Maths bijvoorbeeld ook.

https://www.youtube.com/@standupmaths

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArendvanDijk
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-04-2024
Met Kerst heb ik 'De Hackers Die Nederland Veranderden' gekregen. Klinkt als een interessant boek.

Samenvatting (afkomstig van Bol): Midden jaren 80, Nederland: het ene na het andere computersysteem wordt gekraakt door een groep idealistische jongeren die via kleine netwerken met elkaar verbonden zijn. Politie kan er niets tegen doen: er is nog geen wet die het inbreken op computers verbiedt.
Als op een dag een van hen betrapt wordt op het kraken van het universiteitsnetwerk, wordt hem de toegang tot het systeem verboden. Wat dan volgt is de grootste kraak: ze beginnen een eigen internetaanbieder, XS4ALL.
De hackers die Nederland veranderden is een spannend, bijzonder en melancholisch portret over idealen, dromen, technologie en een groep vrienden die het verschil maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCmM4riONuLHakH3tp_8Ii_zX60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YK1p2lqcBqKcu5KwXWFHTJwP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Punkrocker schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:07:
Holly - Stephen King
[...]
King heeft een hekel aan Trump en aan wappies en dat komt duidelijk naar voren in dit boek. Recensies on line geven hierdoor een wisselende score. Wappies klagen over de Covid-referenties geven nul of één ster. King heeft helaas ook mindere boeken geschreven maar zo slecht dat het een nul of één ster moet krijgen nooit! Het speelt zich af in de Coronatijd dus het is logisch dat mondkapjes en besmettingen erin voorkomen. Ik heb me er niet aan gestoord.
IS weer een goed Kingboek.
Ik ben er nog in bezig en ben op tweederde denk ik. Ik snap de kritiek wel dat er te veel covid in het boek voorkomt.

Voor de grap heb ik geteld hoe vaak er woorden als covid, vaccinatie en mondkapje in voorkomen en alleen al "covid" en "mondkapje" komen samen al 160 keer voor. In een boek van - wat is het? - 500 pagina's is gewoon domweg vaak. Te vaak. Het is op het irritante af en is iets wat een redacteur er uit had moeten halen. Het is drammerig en daarnaast - maar dat is een keuze van King zelf - maakt het het boek heel erg tijdgebonden. Nu al, nu we alweer uit de grootste coviddrukte zijn, komt het boek gedateerd over. En voor het verhaal is het niet nodig, want dat zit prima in elkaar.

Persoonlijk vind ik het jammer dat hij het verhaal heeft opgehangen aan Holly, maar dat komt omdat ik niet van boekenseries hou, en al helemaal niet als er detectives of oud-politiemensen in de hoofdrol zitten (en al he-le-maal niet wanneer het verhaal zich afspeelt in een afgelegen Scandinavisch vissersdorpje en de politieman (want altijd mannen) een conflict met zijn chef heeft en het wel even op eigen gelegenheid gaat regelen).

Maar goed, dat laatste speelt hier niet. Ik denk dat het verhaal zelf goed genoeg is, maar dat het boek beter zou zijn met 90-100% minder covidgeneuzel

En for the record: ik ben anti-wappie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:06

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik ben Koorts van Deon Meyer nog eens aan het herlezen (alles van Meyer is sowieso de moeite waard om vaker te lezen), maar dat is een boek uit 2017 waar al gesproken wordt over coronavirus...
Oorzaak van de koorts, en oorzaak van wereldwijde pandemie en sterfte.
Voor degenen die em niet kennen: ijzersterk boek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin33
  • Laatst online: 14-09 20:52

kevin33

Welkom in Utopia.

Gisteren "Films die nergens draaien" uitgelezen. Een kort YA (256 pagina's) maar erg sterk geschreven boek, met een leuk en spitsvondig einde.

https://www.bol.com/nl/nl...draaien/9300000031907663/

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 14:00
Ik heb gisteren Whispers Underground van Ben Aaronovitch uitgelezen. Leest erg lekker weg, en zeker een aanrader als je van detectives, London (Underground), en een beetje magie houdt :) Het is een urban fantasy, en dat doet dit boek erg goed: het voelt vooral als een politiedetective met wat bovennatuurlijke en magische dingen erdoorheen gesprenkeld. Het speelt zich af in Londen, en vooral ook eronder ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKQ_KN-qfFf-rWCQqnw6mFV-Un0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDOKuWczpq8JOgl2Hqx3on2Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Gai-Jin heb ik inmiddels uit en nu ben ik weer bezig in het volgende deel van Clavell's Asia reeks: King Rat. Een hele andere setting, maar het geeft wel een natuurgetrouw beeld van een Japans krijgsgevangenenkamp. Geen boek om vrolijk van te worden.

Tussendoor heb ik ook nog 'Het bloed van de Zwaan' van Hugo Luijten gelezen, een boek gebaseerd op de daden van Peter Kürten, de "Vampier van Düsseldorf". En verder ook nog "Six Four" van Hideo Yokoyama, maar daar kon ik wat moeilijk in komen.

Zodra ik King Rat heb uitgelezen ga ik The thousand autums of Jacob de Zoet lezen. (Bedankt voor de tip @Dwarlorf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:22:
Gai-Jin heb ik inmiddels uit en nu ben ik weer bezig in het volgende deel van Clavell's Asia reeks: King Rat. Een hele andere setting, maar het geeft wel een natuurgetrouw beeld van een Japans krijgsgevangenenkamp. Geen boek om vrolijk van te worden.

Tussendoor heb ik ook nog 'Het bloed van de Zwaan' van Hugo Luijten gelezen, een boek gebaseerd op de daden van Peter Kürten, de "Vampier van Düsseldorf". En verder ook nog "Six Four" van Hideo Yokoyama, maar daar kon ik wat moeilijk in komen.

Zodra ik King Rat heb uitgelezen ga ik The thousand autums of Jacob de Zoet lezen. (Bedankt voor de tip @Dwarlorf :)
Als je nog lekker makkelijk leesbare boeken die zich afspeelt tijdens de Romeinen wil lezen. De historicus en schrijver Adrian Goldsworthy heeft een trilogie (Vindolanda triologie) dat zich afspeelt in het Romeinse Britannia. Ik heb Vindolanda, The Encircling Sea en Brigantia.

En blijkbaar is er met dezelfde hoofdpersoon inmiddels een reeks dat zich afspeelt in Dacia. The Fort, The City, The Wall. Die heb ik nog niet gelezen.

http://deborahkalbbooks.b...h-adrian-goldsworthy.html

Verder heb ik van David Pearce Tokyo Year Zero en Occupied City gelezen dat zich in Tokyo afspeelt nadat de Japanners gecapituleerd hadden. Er is ook nog een derde deel, Tokyo Redux, die ik nog niet heb gelezen. https://www.penguinrandomhouse.com/series/DCC/tokyo-trilogy/

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 14-01-2024 17:51 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 00:41
Ik heb net de Three Body Problem uitgelezen. Ontzettend goed en (grotendeels) geloofwaardig Sci-Fi boek in mijn ogen, ik zat constant op het puntje van mijn stoel.

Ben nu begonnen aan The Hobbit. Die leest wel lekker makkelijk weg. Ik ben niet zo van de LoTR films maar wel zeer benieuwd naar de boeken.

Hierna ga ik aan het tweede boek van de Three body Problem Trilogie beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 12:00
Afbeeldingslocatie: https://www.hetvirus.com/wp-content/uploads/2020/09/HetVirusFrontcoverGroot.jpg

Afgelopen week het bovenstaande boek uitgelezen.

We leven in het jaar 2034 en een computer virus zorgt voor problemen. De NAVO is verantwoordelijk voor de internetbeveiliging en voert een race tegen de klok om een antivirus te vinden.

Het boek begint met een aanslag op de a2 en dit zorgt er voor dat je direct in het verhaal zit en eigenlijk niet wilt stoppen met lezen. Het is dat ik geen vakantie had want anders had ik het boek denk ik in 1 of 2 dagen uitgelezen. Het leuke aan dit boek is dat het eigenlijk voor iedereen te lezen is. De schrijvers weten het boeiend te houden zonder de technische diepte in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:34
Ik hoop dat menig Tweaker mij hierbuiten de brand kan helpen.

Ik ben op zoek naar een boek die ik vroeger op de basisschool (10-12 jaar geleden) heb gelezen over weerwolven. Het was volgens mij een bundel met volksverhalen. Het boek zelf leek best wel oud toentertijd (jaren 60-90?). Het was een pocket paperback en volgens mij stond op de voorkant een bruine wolf met rode ogen.

Een van de volksverhalen heb ik op internet gevonden. Het boek zelf kan ik echter niet vinden.

Verhaal: https://www.rayfra.nl/kampvuur/verhalen/wolventemmer.html

Verder kan ik me nog ook een verhaal herinneren waarbij iemand een speciaal soort riem kreeg van de duivel, waardoor die in een weerwolf veranderde. Een ander verhaal speelde zich af in een huis en verder is het een black-out.

Ja het is vrij vaag, maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen. En ja, ik snap ook niet wat dat boek daar deed in de boekenkast, het was een CBS nota bene.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Copilot geeft deze suggesties:

1. **De Griezelbus 1** door Paul van Loon: Dit boek bevat verschillende griezelverhalen, waaronder een verhaal over weerwolven. Het is een pocket paperback en werd voor het eerst gepubliceerd in 1991¹.

2. **Weerwolfgeheimen** door R.L. Stine: Dit boek is onderdeel van de serie "Kippenvel" en bevat verschillende korte verhalen over weerwolven. Het is een pocket paperback en werd voor het eerst gepubliceerd in 1994².

3. **De Weerwolf van Schemermeer** door Marc de Bel: Dit boek gaat over een jongen genaamd Daniël die ontdekt dat zijn buurman een weerwolf is. Het is een pocket paperback en werd voor het eerst gepubliceerd in 1987³.

Ik hoop dat deze suggesties nuttig zijn. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt!

Bron: Gesprek met Bing, 26-1-2024
(1) Beste boeken over weerwolven 2024 - Boekenrangschikking. https://boekenx.nl/genres/boeken-over-weerwolven/.
(2) Catalogus - De Bibliotheek. https://www.bibliotheek.n...=Wolfsvel,%20Ton+van+Reen.
(3) Het wolfsvel - Ton van Reen | gedrukt boek | Bibliotheek.nl. https://www.bibliotheek.n...82825X.html/het-wolfsvel/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-08 15:28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:47
deBennie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:50:
Ik heb de 3 boeken van Cixin Liu nu voor de 2e keer uit.
Prachtig verhaal, er zit zoveel in dat ik nu met het probleem zit: wat kan ik lezen om dit te overtreffen?
YouTube: 3 Body Problem | Official Trailer | Netflix

WTF :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:10
RazorMaron schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:16:
Ik hoop dat menig Tweaker mij hierbuiten de brand kan helpen.

Ik ben op zoek naar een boek die ik vroeger op de basisschool (10-12 jaar geleden) heb gelezen over weerwolven. Het was volgens mij een bundel met volksverhalen. Het boek zelf leek best wel oud toentertijd (jaren 60-90?). Het was een pocket paperback en volgens mij stond op de voorkant een bruine wolf met rode ogen.

Een van de volksverhalen heb ik op internet gevonden. Het boek zelf kan ik echter niet vinden.

Verhaal: https://www.rayfra.nl/kampvuur/verhalen/wolventemmer.html

Verder kan ik me nog ook een verhaal herinneren waarbij iemand een speciaal soort riem kreeg van de duivel, waardoor die in een weerwolf veranderde. Een ander verhaal speelde zich af in een huis en verder is het een black-out.

Ja het is vrij vaag, maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen. En ja, ik snap ook niet wat dat boek daar deed in de boekenkast, het was een CBS nota bene.
Ik zou zeggen: https://www.isfdb.org/cgi-bin/pl.cgi?700479 wellicht?
Verschillende weerwolf verhalen, en een wolf op de voorkant?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

WTF goed of WTF slecht?
De trailer is mij te bombastisch om goed te kunnen proeven of ze de boeken goed gaan volgen.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26
Er is er nog 1, die vind ik wat beter door de rust

@MatHack het blijft een verfilming die gemaakt is voor de huidige periode
Niet altijd zoals je een het zelf zou doen

[ Voor 18% gewijzigd door raymondw op 29-01-2024 15:24 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Geen zin on een mooie foto te maken, maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQnS_Ukz3I9hdZusP8PrrmXTfJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4C33RHSJmlUn4RAwIWEe3Wi6.png?f=user_large

Deel 1 voor Kerst gehad, deel 2 & 3 vandaag binnen gekomen. Ik ga vanavond aan deel 2 beginnen. Ik heb alleen de Netflix seizoenen gezien, waarvan ik het meeste al weer kwijt was (soms is een slecht geheugen een bonus). Al heb ik intussen, in afwachting van deel 2 en 3, ook al de episode guides vluchtig doorgenomen, en ook doorgenomen wat de verschillen tussen de serie en de boeken waren (van deel 1 dan in ieder geval). Één ding was me wel al opgevallen, Chrisjes Avasarala zat niet in deel 1, en mag ik vanavond weer ontmoeten begrijp ik..

Nou maar hopen dat ze de rest van de serie ook in die versie uit brengen, anders heb ik een probleem. 8)7

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
  • Laatst online: 23:29
Wie kan mij een fictie boek aanbevelen?

Ik zou wel eens iets anders dan non-fictie willen lezen. Ik lees erg traag (10 blz/uur), dus zomaar een willekeurig boek pakken doe ik niet zo snel. Ik lees daarom vaak iets op aanbeveling van anderen.

Meestal lees ik iets psychologisch / semi-wetenschappelijk en dit zijn dan ook vaak boeken die ik erg leuk vind en zou aanbevelen. Voorbeelden:
Wij zijn ons brein (Dick F. SWaab)
De aandacht verloren (Johann Hari)
Why we sleep (Matthew Walker)

Ook lees ik wel eens populaire zelfhulpboekjes. Niet per sé op aanbeveling, meer omdat de titel vaak wel pakkend is. Op zich wel leuk, maar vaak niet echt geweldig. Voorbeelden:
Atomic Habits, Rich dad poor dad, The 5am club, The subtle art of not giving a f*ck, The four hour workweek etc.

Waar ben ik naar op zoek? Dat weet ik niet zo goed. Ik denk een Thriller of Fantasy / Science Fiction, maar dat vind ik lastig te zeggen aangezien ik nog nooit zoiets gelezen hebt.
Waar zal ik beginnen? Hoe kiezen jullie een boek?

Sinds kort ben ik lid van bibliotheek- en heb ik een Audible abonnement.
Ik heb op Audible een paar credits over, maar ben bang dat als ik bijv. een ingewikkelde Thriller koop, dat het te snel gaat/moeilijk te volgen is met 2x20min luisteren tijdens het autorijden. Even een alinea herlezen gaat dan wat lastiger natuurlijk. Tips voor een boek op Audible?
Ook ben ik op zoek naar een écht boek, maar dan het liefst niet te dik aangezien ik er zo een paar maanden voor nodig heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Alicanto schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:47:
A Morbid Taste for Bones van Ellis Peters is een verhaal over een monnik in het middeleeuwse Engeland die een moord probeert op te lossen. Heerlijk ontspannend om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Delay schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:01:
[...]
A Morbid Taste for Bones van Ellis Peters is een verhaal over een monnik in het middeleeuwse Engeland die een moord probeert op te lossen. Heerlijk ontspannend om te lezen.
De boeken over de monnik Cadfeal (voormalig kruisvaarder) zijn sowieso prima leesbare boeken. Eenvoudige setting, volgbaar verhaal, sympathieke figuren en altijd een goede detective. En mochten ze bevallen… 20:losstaande delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:18
Als ik je post zo lees dan zou ik je "Silo" van Hugh Howey aanbevelen. Als die in de smaakt valt kun je de opvolgers "Schakel" en "Stof" ook lezen.

Silo:
Omdat de aarde onbewoonbaar is geworden, leven de mensen in een silo onder de grond. Als sheriff Holston na de mysterieuze dood van zijn vrouw besluit de silo te verlaten, neemt hij een verschrikkelijk risico: de atmosfeer buiten is zo giftig dat het vrijwel zeker zijn einde zal betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Delay schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Dank je! Staat op Audible, dus ik ga ‘m luisteren denk ik.
JulesvH schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Als ik je post zo lees dan zou ik je "Silo" van Hugh Howey aanbevelen. Als die in de smaakt valt kun je de opvolgers "Schakel" en "Stof" ook lezen.

Silo:
Omdat de aarde onbewoonbaar is geworden, leven de mensen in een silo onder de grond. Als sheriff Holston na de mysterieuze dood van zijn vrouw besluit de silo te verlaten, neemt hij een verschrikkelijk risico: de atmosfeer buiten is zo giftig dat het vrijwel zeker zijn einde zal betekenen.
Ah, dit spreekt mij inderdaad direct aan! Volgens mij heb ik daar een film van gezien. Hoop dat er daardoor geen spoilers in mijn geheugen zitten :p

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Alicanto schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Dank je! Staat op Audible, dus ik ga ‘m luisteren denk ik.

[...]

Ah, dit spreekt mij inderdaad direct aan! Volgens mij heb ik daar een film van gezien. Hoop dat er daardoor geen spoilers in mijn geheugen zitten :p

Bedankt voor de tips!
Van Silo is een AppleTV+ serie gemaakt (ook erg de moeite waard, trouwens). Die vertelt maar een heel klein deel van het verhaal uit de boekenserie, dus om spoilers hoef je je niet heel druk te maken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou wel eens iets anders dan non-fictie willen lezen. Ik lees erg traag (10 blz/uur), dus zomaar een willekeurig boek pakken doe ik niet zo snel. Ik lees daarom vaak iets op aanbeveling van anderen.

Meestal lees ik iets psychologisch / semi-wetenschappelijk en dit zijn dan ook vaak boeken die ik erg leuk vind en zou aanbevelen. Voorbeelden:

Ook lees ik wel eens populaire zelfhulpboekjes. Niet per sé op aanbeveling, meer omdat de titel vaak wel pakkend is. Op zich wel leuk, maar vaak niet echt geweldig. Voorbeelden:
Atomic Habits, Rich dad poor dad, The 5am club, The subtle art of not giving a f*ck, The four hour workweek etc.

Waar ben ik naar op zoek? Dat weet ik niet zo goed. Ik denk een Thriller of Fantasy / Science Fiction, maar dat vind ik lastig te zeggen aangezien ik nog nooit zoiets gelezen hebt.

Ik heb op Audible een paar credits over, maar ben bang dat als ik bijv. een ingewikkelde Thriller koop, dat het te snel gaat/moeilijk te volgen is met 2x20min luisteren tijdens het autorijden. Even een alinea herlezen gaat dan wat lastiger natuurlijk. Tips voor een boek op Audible?
Ook ben ik op zoek naar een écht boek, maar dan het liefst niet te dik aangezien ik er zo een paar maanden voor nodig heb ;)
Als niet-SF liefhebber heb ik erg genoten van The Dresden Files. Wel de Engelse versie lezen anders is het na drie delen klaar. De rest is volgens mij niet vertaald. Wat ik grappig vond aan de Dresden Files is dat het heel normaal begint met een huis- tuin- en keuken wizard die af en toe de politie helpt met wat gekke zaken en voor de rest zich bezig houdt met mensen die denken dat hun kat behekst is. Maar al snel raakt hij betrokken bij ingewikkelder zaken ....

Ik ben begonnen met de Dresden Files uit nieuwsgierigheid, als luisterboek, maar ik heb zo ongeveer achter elkaar 15 delen geluisterd. Het fantasy niveau gaat wel omhoog in de latere delen, waarin oa Koning Winter en de Kerstman voorbij komen, Harry een boek lang dood is en de nodige vampieren en elfen langskomen, maar het is ont-zet-tend leuk om te lezen. Het leuke van de serie is dat het je aan de hand meeneemt als het complexer wordt.

Caveat: alleen de eerste drie delen in het Nederlands, maar het is prima te doen in het Engels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddye
Ik ben geen Fantasy fan, maar voor the Dresden Files wil ik wel een lans breken. Echt een top serie. De Engelse luisterboeken zijn ingesproken door James Marsters (Spike uit Buffy the Vampire Slayer), die er echt lol in lijkt te hebben om ze in te spreken. Aanraders, zoals @P_Tingenook al schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 08:17

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Jaren geleden boek 1-13 gelezen van the Dresden files, en nu weer begonnen om tot 17 door te gaan.
Leest zo heerlijk weg, en wat je zegt, de opbouw naar grotere dingen bij alle boeken is briljant.
Zeker de moeite! Ook geen ingewikkelde boeken verder, gewoon lekker lezen.
En sowieso in het Engels lezen, want de humor komt vast niet goed over in de vertaling, en dat is nou juist een van de beste aspecten van deze serie.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
Aangezien ik A Morbid Taste for Bones toch niet op Audible kon luisteren ("niet beschikbaar in jouw regio"), ben ik direct begonnen met het eerste boek van The Dresden Files :) Als ze door jullie alle drie aangeraden worden, zal het vast wel leuk zijn. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

En ook weer niet ontzettend dik; je hebt 300 pagina's de tijd om te ontdekken of het wat voor je is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux8t56-VJEKUsDkuYhRZqnhcKzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tf55nAZgkJUByonjX2ujcPev.jpg?f=fotoalbum_large

Red Queen van Victoria Aveyard, leest aardig weg, schrijfster is behoorlijk goed om de details te benoemen. Iets wat ik wel waardeer in een boek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik dacht laat ik ook maar eens een bijdrage leveren aan dit topic. Ik heb er in het verleden een paar mooie boeken mee opgepikt.
Ik lees voornamelijk Science Fiction en af en toe Fantasy. Enkel in het engels.

The Protectorate series van Megan E. O'Keefe.

https://www.goodreads.com/en/book/show/41085049

Sanda and Biran Greeve were siblings destined for greatness. A high-flying sergeant, Sanda has the skills to take down any enemy combatant. Biran is a savvy politician who aims to use his new political position to prevent conflict from escalating to total destruction.
However, on a routine maneuver, Sanda loses consciousness when her gunship is blown out of the sky. Instead of finding herself in friendly hands, she awakens 230 years later on a deserted enemy warship controlled by an AI who calls himself Bero. The war is lost. The star system is dead. Ada Prime and its rival Icarion have wiped each other from the universe.

Ooit eerst book in de serie gelezen en die vond ik spannend genoeg om gelijk de overige 2 delen te lezen.
Zaten wel een paar twists hier en daar in het verhaal die ik persoonlijk niet zag aankomen en sommige die je als je oplet mischien wel ziet aankomen.

Starcrasher (Rock Forsberg)
Shades Space Opera, #1

https://www.goodreads.com/book/show/34599572-starcrasher

Tredd Bounty's life hasn't been the same since he was kicked out of the Navy. And bouncing between shady jobs and risky missions barely keeps a roof over his head. So when he picks up a rich gig to capture a deadly device that could tear the stars apart, he keeps his incredible power at the ready: the ability to stop time itself…
With his eccentric team of misfits by his side, Tredd flies up against an old sweetheart, a vindictive former commander, and a shadowy force racing toward the same artifact. As they hunt for the extreme weapon, the captain uncovers a dangerous secret that could send them crashing into a fiery supernova. It's a good thing Tredd isn't the only one with hidden abilities.
Can Tredd reach the device in time to save the galaxy?

Gratis opgepikt bij een promotie. Redelijk onbekende schrijver maar ik vond het een zeer vermakelijk boek. Er zijn nog twee delen die ik in iedergeval op mijn te lezen lijstje heb gezet.

The Last Astronaut van David Wellington

https://www.goodreads.com/en/book/show/40881567

Sally Jansen was NASA’s leading astronaut, until a mission to Mars ended in disaster. Haunted by her failure, she lives in quiet anonymity, convinced her days in space are over.
She’s wrong.
A large alien object has entered the solar system on a straight course toward Earth. It has made no attempt to communicate and is ignoring all incoming transmissions.
Out of time and out of options, NASA turns to Jansen. For all the dangers of the mission, it’s the shot at redemption she always longed for.
But as the object slowly begins to reveal its secrets, one thing becomes horribly clear: the future of humanity lies in Jansen’s hands.

Intressant boek met genoeg spanning om tot het eind te boeien. Het Mysterie word pas tegen het eind van het book opgelost. Oplettende lezers zullen echter al het nodige kunnen raden.

Spinward Fringe Series van Randolph_Lalonde

https://www.goodreads.com/series/55775-spinward-fringe

Serie beslaat inmiddels zo'n 20 boeken. Ben inmiddels zelf bij deel7.
Heb er me tot nu toe kostelijk mee vermaakt. Er zaten voor mij echt echt een paar WTF monentjes in de serie die ik echt niet zag aankomen.
De ebooks zelf zijn ook redelijk goedkoop tussen 3 ~ 5 euro. De eerste twee delen (Een soort prequal + book1 uit de main serie) zijn zelf gratis.
Dus uitproberen kost niks.

https://www.kobo.com/nl/en/ebook/origins-a-collected-trilogy
https://www.kobo.com/nl/en/ebook/resurrection-297

Verschillende series van Lindsay Buroker

Ooit begonnnen met fallen empire series:

https://www.goodreads.com/book/show/30118314-star-nomad

Gevolgd door:
https://www.goodreads.com/series/66385-the-emperor-s-edge
(Gestopt na book7 aangezien voor mij het verhaal afgerond was)
en:
https://www.goodreads.com/series/129138-dragon-blood

En nog een paar series.

Mocht je willen uitproberen of je het wat vind

Je kan vaak eerste deel in een serie voor een prikkie oppikken (1 Euro).

UPDATE: eerste Boxset (3 boeken) van Star kingdom serie nu Gratis:
https://www.kobo.com/nl/e...kingdom-box-set-books-1-3

Bijv:
https://www.kobo.com/nl/e...en-ages-the-complete-saga

3 boeken voor 99cent..

Of een bundel met eerste deel van verschillende series voor 99cent
https://www.kobo.com/nl/en/ebook/beginnings-49

Complete series boxsets (5 boeken) voor minder dan 10 euro:

https://www.kobo.com/nl/e...complete-series-books-1-5
https://www.kobo.com/nl/e...complete-series-books-1-5

Wat mij het meest is bijgebleven ziijn de interacties tussen de verschillende personen met de nodige humor. Dit is bijna in alle series in meer of mindere maten terug te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door snakeye op 24-02-2024 08:57 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
De laatste tijd probeer ik weer boeken te lezen om meerdere redenen. Ben wel een gerichte lezer dan wel voor het werk of interesses die ik heb.

Ik ben nu bezig met het boekje van Mark Tuitert: https://marktuitert.nl/drive-train-je-stoicijnse-mindset/
Interessant om te werken aan een bepaalde mindset in bepaalde situaties.

Daarnaast heb ik nog het boek liggen: Het is oorlog maar niemand die het ziet: https://libris.nl/a/huib-...0#paperback-9789463811460

[ Voor 7% gewijzigd door Willem30 op 26-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 14:00
Ik heb recentelijk "There Are Placed in the World Where Rules Matter Less Than Kindness" van Carlo Rovelli gelezen, wat een verzameling is van zijn stukken over wetenschap, kunst, (antieke) filosofie, en politiek. Hij weet op een zeer begrijpelijke manier al deze velden te verbinden. Ingewikkelde natuurkundige concepten komen aan bod die hij op een geweldige manier uitlegt, waardoor het boek heel erg toegankelijk is. Zeker een aanrader!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddye
Afgelopen week Shogun van James Clavell gelezen ter voorbereiding op de nieuwe TV serie. Erg mooi boek en de nieuwe serie is tot nu toe veel belovend.
Nu bezig met Under the Skin van Michel Faber. Heel anders dan de film.
Als ik die uit heb door met Tai-Pan van James Clavell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Inmiddels al een tijdje Dune (Herbert) in huis. Ik heb een poging gewaagd maar ik kwam gewoon niet door de eerste pagina’s heen. Het was nogal overweldigend: allemaal vreemde namen, plaatsen en culturele verwijzingen.. Het universum is mij verder ook volledig onbekend.

Iemand tips? Gewoon stug doorlezen en evt opnieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:08
Mijn ervaring met het eerste boek is dat de eerste 90/100 pagina's lastig door te komen waren maar dat de rest erg goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat. Desgewenst kan je achterin wat extra uitleg krijgen van veel concepten. Maar het is ook helemaal niet erg als er termen, namen, etc. zijn die je in het begin niets zeggen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Deruxian schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:37:
Inmiddels al een tijdje Dune (Herbert) in huis. Ik heb een poging gewaagd maar ik kwam gewoon niet door de eerste pagina’s heen. Het was nogal overweldigend: allemaal vreemde namen, plaatsen en culturele verwijzingen.. Het universum is mij verder ook volledig onbekend.

Je zou kunnen beginnen met het kijken naar de Dune miniserie: IMDB: Dune (TV Mini Series 2000)
Die is waarschijnlijk wel ergens te streamen en volgt het verhaal vrij trouw en kan je zo bekend maken met de vreemdere dingen.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat Dune niets voor jou is, dan gewoon een ander boek pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Monkeybrains schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:40:
Mijn ervaring met het eerste boek is dat de eerste 90/100 pagina's lastig door te komen waren maar dat de rest erg goed is.
Dat heb ik met alle boeken:
Snappen wie de karakters zijn, hoe de wereld in elkaar zit, welke machten er spelen, een band opbouwen.

Als dat niet pakt (of mij erdoorheen worstel) is het klaar.

Ik lees vooral fantasy/epische boekenreeksen, bijv:
The wheel of time
The dark tower
The stormlight archives

Een nadeel is wel dat kortere boeken niet zo heel interessant meer lijken.
Laatst ben ik een boek gelezen met maar 400paginas, dat miste voor mij teveel.
Het einde was leuk verteld, alles daarvoor was afgeraffeld.

Als bonusboek heb ik the animal farm gelezen, hoewel die ook erg kort was, werd het wel goed verteld. Het kan dus wel.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

Nadat ik laatst twee boeken van John Scalzi gelezen had:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/lGkAAOSwgYFlTpsR/s-l960.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/8~4AAOSwv4hkmluh/s-l960.jpg

Beide overigens prima, en lekker voor tussendoor, beetje in dezelfde stijl.
SciFi als een popliedje, met veel humor. (Af en toe te veel snarky Whedon-esque humor, imho).

Vond ik het tijd om weer eens aan mijn favoriete reeks te beginnen, om het pallet weer even te resetten.
Dat is namelijk de Hyperion Cantos van Dan Simmons. Wat een heerlijke boeken zijn dit toch.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Hyperion_cover.jpg

Even kort voor de onwetenden;
Het zijn vier boeken, waarvan de eerste twee en de laatste twee bij elkaar horen.

Het eerste boek is een raamvertelling van 7 pelgrims die een kruistocht maken op de planeet Hyperion. Ze vertellen hun verhaal aan elkaar terwijl er in de hegemonie van planeten een oorlog uitbreekt tegen een afgesplitste tak van de mensheid.

De concepten en de manier van vertellen van deze boeken is me altijd bij gebleven. En ik zou (desgewenst) hier uren over kunnen vertellen, maar goed, kun dan kun je ze beter zelf lezen. De titels (en veel van de stijl karakter(s)) zijn gebaseerd op het gedicht Hyperion en Endymion van de dichter John Keats. Veel van Dan Simmons' manier van schrijven leest ook weg als iemand die veel weet heeft van de oude literaire werken van vroeger (kijk bijvoorbeeld naar zijn andere Reeks Illium en Olympus gebaseerd op de Illius van Homerus). Mocht je daar niet van houden, dan kan het soms een beetje pretentieus aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Dat is wel grappig. Ik ben na een aantal van die hele lange fantasy reeksen juist meer van de kortere verhalen geworden.

Juist dat je een verhaal leest in een wereld waarvan de helft niet uitgelegd wordt waarom de wereld zo is prikkeld juist mijn fantasie.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Deruxian schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:37:
Dune kwam ik ook niet doorheen. Misschien helpt het als je eerst wat spice snuift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Deruxian schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:37:Ik heb een poging gewaagd maar ik kwam gewoon niet door de eerste pagina’s heen. Het was nogal overweldigend: allemaal vreemde namen, plaatsen en culturele verwijzingen..
Ik heb dezelfde ervaring, gisteren begonnen in Dune en die eerste pagina's kwam ik ook amper doorheen, paar keer lezen en al die termen waar gelijk mee gegooid wordt. Maar toch maar doorgegaan en ga ervan uit dat het vanzelf allemaal wel zal vallen uiteindelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
Dit is een draadje dat ik al heel lang volg. Sinds ongeveer een half jaar ben ik ook weer wat actiever aan het lezen, dus ik doe hier ook maar een duit in het zakje. Sinds het begin van het jaar heb ik tot nu toe de volgende boeken gelezen:

Bill Bryson - A Walk in the Woods: Hilarisch relaas met de nodige zelfspot over hoe hij en een vriend de Appalachian Trail proberen te lopen.

Cixin Liu: Rememberance of Earth's Past trilogie: kan ik een lang verhaal over schrijven dat ik jullie zal besparen. In het kort vond ik het een prachtig, maar soms wat ongebalanceerd verhaal. Ik heb het in één ruk van zes weken uitgelezen, wat voor in totaal een slordige 1500 bladzijden niet erg slecht is. :)

Lol Tolhurst - Cured: Memoires van Lol Tolhurst over zijn periode als oprichter van de Cure, zijn worsteling met alcoholisme (en zichzelf) en zijn uiteindelijke breuk met zijn vriend en mede-oprichter Robert Smith. Leuk als je fan bent van the Cure (wat ik dus ben). Goed en vlot geschreven met de nodige zelfreflectie. Ik weet niet hoe leuk het is voor niet-Cure fans.

Nu bezig met Caterynne Valente - Space Opera . Het is me aangeprezen als een kruising tussen Hitchhiker's Guide en het Songfestival. Tot nu toe klopt het aardig.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobius
der_joachim schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:43:
Cixin Liu: Rememberance of Earth's Past trilogie: kan ik een lang verhaal over schrijven dat ik jullie zal besparen. In het kort vond ik het een prachtig, maar soms wat ongebalanceerd verhaal. Ik heb het in één ruk van zes weken uitgelezen, wat voor in totaal een slordige 1500 bladzijden niet erg slecht is. :)
Ik heb de eerste 2 delen uitgelezen van deze trilogie en ga binnenkort aan de derde beginnen. Erg indrukwekkende boeken tot nu toe. Af en toe voelt het als een wetenschappelijk/filosofische paper verhuld als Sci-fi Roman omdat mij vooral de theorieën erg aanspreken. De karakters en het verhaal is af en toe een beetje plat inderdaad.

Zelf heb ik net The Man in the High Castle uitgelezen. Eerlijk gezegd was dit niet helemaal mijn boek. Ik vond het moeilijk, vaag en redelijk onsamenhangend. Uiteindelijk wel uitgelezen omdat ik benieuwd was waar het heen ging, maar ik zou dit boek niet zo snel aanraden.

Nu ben in bezig in The Carpet Makers. Deze is tot nu toe erg tof. Het is maar een dun boekje en ben tot nu toe op een kwart. Het is een ?scifi? boek waar tot nu toe erg weinig science in voorkomt. Het gaat over een volk dat tapijten knoopt van haar. Deze tapijten zijn groot en zeer ingewikkeld en daardoor duurt het iemand hele leven om een enkel tapijt af te ronden. Dit 'beroep' word overgedragen van vader tot zoon. Het boek word verteld in hoofdstukken waar je elk hoofdstuk eigenlijk een nieuw personage volgt, op deze manier word er een onwijs indrukwekkend beeld van deze wereld, cultuur en religie opgebouwd. Het word verteld in simpel te begrijpen woorden en zinnen waardoor je volledige aandacht bij de karakters en de wereld blijft. Erg benieuwd waar het uiteindelijk heen gaat. Kan niet wachten om verder te lezen in de trein terug naar huis straks. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
Ik heb een tijd gelden ook the man in the high castle gelezen.

Het is niet het eerste boek wat ik van Philip K Dick heb gelezen.

Het onsamenhangend zijn onderschrijf ik. Wat wel helpt is als je een beetje Philip zijn opbouw van boeken doorhebt. In veel van Philip zijn boeken nemen de hoofdrolspelers de waarheid op een vervormde manier weer. Philip verwerkt soms ook psychisch condities in zijn boeken, maar doordat ten tijde dat hij dit schreef er veel minder over bekend was dan nu komt dit soms heel vreemd over. Vreemd omdat we nu veel meer weten en dubbel vreemd omdat Philip er nog eens een SF sausje overheen heeft gedaan.

Veel van zijn boeken die ik heb gelezen heb ik voornamelijk gelezen omdat ik ook de Hollywood verfilming van het boek heb gezien. En gezien ik vroeger film fan was is het wel leuk om de oorsprong te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Compleet ander genre dan wat hier normaliter voorbij komt, maar denk ik interessant en een must-read voor iedereen die iets met management doet en in DE&I geïnteresseerd is. (Ook voor diegene die die interesse niet hebben.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_11TaGA87uQ6DbVkHsg1c0Gu2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9OJLcKYrLHbdbsptOyrqQvRE.jpg?f=user_large

https://libris.nl/a/kauth...9#paperback-9789463727549

De inclusiemarathon
Over diversiteit en gelijkwaardigheid op de werkvloer
Kauthar Bouchallikht ; Zoë Papaikonomou

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
@Edgenumber

Het is ook niet mijn eerste, een tijd terug heb ik Do Androids Dream of Electric Sheep gelezen. Net zoals jij omdat ik groot fan ben van de Bladerunner films.
Deze vond ik toch een stuk beter geschreven. Sterker nog, dit is een van mijn favoriete boeken ooit.

Makkelijker te volgen en een veel duidelijkere filosofische boodschap. Het gaat inderdaad in allebei de boeken over de waarneming van realiteit en wat realiteit überhaupt is/uitmaakt. Maar vind de een toch echt een stuk beter dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Nu online
Do android dream of electric sheep is wel een heel stuk beter te volgen en geschreven dan man in the high castle.

Zo vond ik minority report ook goed, maar Martian time-slip was dan weer slecht te volgen op zijn zachtst gezegd.

Your milage may vary zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Hier dezelfde ervaring: The man in the high castle ook uitgelezen maar met moeite.
Minority Report vond ik al wat beter inderdaad.

In het kader van oude klassiekers heb ik vorig jaar ook nog Lord of the flies gelezen en Fahrenheit 351. Lord of the flies vond ik maar matig, maar Fahrenheit 351 vond ik echt een goed boek. Zelfs als je vergeet dat het in 1953 is geschreven en nu dus al 71 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
P_Tingen schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:46:
Hier dezelfde ervaring: The man in the high castle ook uitgelezen maar met moeite.
Minority Report vond ik al wat beter inderdaad.

In het kader van oude klassiekers heb ik vorig jaar ook nog Lord of the flies gelezen en Fahrenheit 351. Lord of the flies vond ik maar matig, maar Fahrenheit 351 vond ik echt een goed boek. Zelfs als je vergeet dat het in 1953 is geschreven en nu dus al 71 jaar oud is.
351? is dat een prequel :P

Beide boeken ken ik, LotF is m.i. meer een Y.A. voordat Y.A. een ding was. Van Bradbury wil ik graag nog "Something Wicked This Way Comes" lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Eddye schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:13:
[...]
351? is dat een prequel :P
Nee, kan je nagaan hoe cool ik dat boek vond, de titel koelde spontaan 100 graden af ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:04

Je vroeg het wat langer geleden maar een goede tip qua boeken kan van altijd van pas komen denk ik. Ik lees ook voornamelijk fictie. Veel geschiedenis en auto-biografieën, maar ook aardig wat 'wetenschap'. Maar denk dat ik wel wat tips heb qua non-fictie.

Als je een wat serieuzere non-fictie boek wilt, zijn bepaalde historisch thrillers wel prettig. Denk aan Richard Harris zijn Imperium boeken (maar eigenlijk alles wat hij geschreven heeft is goed). Iets minder serieus, want verder van werkelijke geschiedenis, maar toch erg goed geschreven is Ken Follet (bekend van De Kathedraal/Pillars of the earth), Al zijn zijn latere boeken me iets te Jeffrey Archer. En dan weer terug richting fictie, Stephen Fry zijn boeken over legendes Mythos, Heroes en Troy zijn heel fijn leesbaar (overigens is zijn hervertelling van de graaf van Monte Christo genaamd the stars tennis balls een van mij lievelingsboeken).

Als je echte spanning en sensatie zoekt in een semi-liteaire jasje kan ik Joel Dicker aanbevelen. Fransman met dikke knoeperts van detectives/thrillers, ik heb ze allemaal in twee dagen uitgelezen. In deze categorie zou ik Anya Niewierra ook aanraden. Minder bekend denk ik, maar prima boeken van een NL schrijver. Het bloemenmeisje heeft kranten gehaald, maar de camino vind ik het beste van haar hand.

Als je meer historische thrillers zou willen horen, ik heb er boekenkasten van gelezen. :)

Qua fantasy, ik ben er sinds kort iets meer mee bezig (las dit veel in mijn jeugd) maar lees tegenwoordig alleen door als het echt bevalt. Qua toegankelijke series denk ik aan: The name of the wind (Patrick Rothuss) is tegelijk een geweldig boek en enorm frustrerend dat de reeks nog niet af is. Het is heel fijn. En;

Sword of truth/wizards first rule is net andersom. Ijzersterk begin maar na deel 6 wordt het wel heel vaag (de eerste boeken zijn geweldig).

En een gooi naar het verleden, Discworld is echt de bee's knees. Als je ooit een fantasy serie wilt lezen waarbij rare toverdingen afgewisseld worden met beschouwingen over de wereld van nu, is Terry Pratchett je man. Is wel wat ouder, ik las dit als tiener en jong volwassene en ben nu 40+. Al herlees ik bepaalde delen nog steeds met plezier. Als je eraan begint, ff doorbijten met de twee erste delen (ik vind ze de beste maar de serie is heel anders geworden na die eerste twee) . En uit die tijd Ben Elton (bijvoorbeeld Popcorn) is grandioos. Geen fantasy perse maar wel echt toffe boeken.

Als bonus voor makkelijk weglezend en echt super fijne Britse britsheid, in goed opgebouwde hedendaagse detectives: Richard Osman zijn Thursday night murder club boeken over gepensioneerden die moorden oplossen. Die zijn steengoed.

En de laatste vraag, hoe kies ik een boek? Ik lees veel, denk twee boeken per week ongeveer. Dat is ingegeven door veel kranten (veelal Brits vanwege afkomst maar NRC en VK hebben ook goede recensies, ik koop vaak op basis hiervan(al sla ik veel NL literatuur over omdat ik niet geïnteresseerd ben in coming of age met een strenge gereformeerde vader, af en toe afgewisseld met incest, verhalen) maar ook simpelweg op basis van naam van schrijver waarvan ik weet dat het goed spul is (Antony Beevor, Julian Barnes om maar wat te noemen).

Edit: en nog twee bonussen, Frederick Backman A man named Ove (factor twintig beter dan de film) en Julie Zeh Onder buren / uber menschen komen in aanmerking voor gaafste boeken van de laatste jaren wat mij betreft.

[ Voor 12% gewijzigd door Exactor it op 23-03-2024 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Even een oude post opgraven..
Dwarlorf schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Als je nog lekker makkelijk leesbare boeken die zich afspeelt tijdens de Romeinen wil lezen. De historicus en schrijver Adrian Goldsworthy heeft een trilogie (Vindolanda triologie) dat zich afspeelt in het Romeinse Britannia. Ik heb Vindolanda, The Encircling Sea en Brigantia.

En blijkbaar is er met dezelfde hoofdpersoon inmiddels een reeks dat zich afspeelt in Dacia. The Fort, The City, The Wall. Die heb ik nog niet gelezen.

http://deborahkalbbooks.b...h-adrian-goldsworthy.html

Verder heb ik van David Pearce Tokyo Year Zero en Occupied City gelezen dat zich in Tokyo afspeelt nadat de Japanners gecapituleerd hadden. Er is ook nog een derde deel, Tokyo Redux, die ik nog niet heb gelezen. https://www.penguinrandomhouse.com/series/DCC/tokyo-trilogy/
Ik ben bij het laatste boek uit de Asia reeks van James Clavell, maar die boeit mij een stuk minder omdat die periode mij vrij weinig interesseert. Dus ik heb maar Vindolanda van Adrian Goldsworthy gekocht en uitgelezen. Nu wil ik deel 2 en 3 kopen, maar die kan ik alleen in het Nederlands vinden (althans, bij de winkels waar ik een kadobon voor heb). Volgende week komt de Trireem :+ met geld weer binnen, dan ga ik die hele serie even kopen :P

Als 'tussendoortje' ben ik maar Dune gaan lezen. Dat boek staat al jaren op mijn Kobootje, maar nu moet het er maar een keer van gaan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Ik heb Tai-Pan gelezen en ga binnenkort beginnen aan Gai-Jin. Ik vond Tai-Pan zeker zo goed als Shogun, zo niet ietsje beter.
Vandaag of morgen lees ik Children of Time van Adrian Tchaikovsky uit en ben daarnaast begonnen in The Master and Margarita van Mikhail Bulgakov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:56:
Even een oude post opgraven..
[...]
Ik ben bij het laatste boek uit de Asia reeks van James Clavell, maar die boeit mij een stuk minder omdat die periode mij vrij weinig interesseert. Dus ik heb maar Vindolanda van Adrian Goldsworthy gekocht en uitgelezen. Nu wil ik deel 2 en 3 kopen, maar die kan ik alleen in het Nederlands vinden (althans, bij de winkels waar ik een kadobon voor heb). Volgende week komt de Trireem :+ met geld weer binnen, dan ga ik die hele serie even kopen :P
Bedoel je die in Iran?
_Eend_ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:56:
Dus ik heb maar Vindolanda van Adrian Goldsworthy gekocht en uitgelezen. Nu wil ik deel 2 en 3 kopen, maar die kan ik alleen in het Nederlands vinden (althans, bij de winkels waar ik een kadobon voor heb). Volgende week komt de Trireem :+ met geld weer binnen, dan ga ik die hele serie even kopen :P
Heb de tweede reeks ook gekocht en een begin gemaakt. Lees te weinig, heb denk ik een stapel boeken van een halve meter, mss wel meer, die ik nog moet lezen. Maar die andere hobby van ons en de computer lonkt steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Dwarlorf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:12:
Heb de tweede reeks ook gekocht en een begin gemaakt. Lees te weinig, heb denk ik een stapel boeken van een halve meter, mss wel meer, die ik nog moet lezen. Maar die andere hobby van ons en de computer lonkt steeds.
Dat herken ik hier ook. Het is echt wisselend wat ik doe. Gamen, lezen, whatever.
Vind lezen leuk en er zijn echt wel boeken die ik vrij snel uit heb, maar doe er toch vaak een maand of langer over om doorheen te komen ongeacht wat ik er van vind.
Heb alle Discworld boeken in mijn bezit ondertussen, maar heb echt maar een fractie gelezen.
Op dit moment in deel 4 van de Chronicles of Prydain en hierna is dan het laatste deel.

Daarna maar even kijken wat ik ga lezen. Wil ook de Dragonriders of Pern (waar How to tame a dragon op is gebaseerd) gaan lezen.

Heb wel vorig jaar Schaduwkraai gelezen/gespeeld. :+ Dat is een gameboek. Daar is deel twee van uitgekomen en ook die gedaan. Daarna mijn dochter voorgelezen waarbij zij de keuzes kan maken en sinds afgelopen weekend deel 2 met haar.
Ze zijn niet al te lang, maar de manier van is wel erg tof. Enige wat ik wel heb, is dat er heel veel letterlijk gebruikt wordt uit bekende werken zoals bijvoorbeeld de Necronomicon.
Vind het aan de ene kant jammer, maar goed. Dat het zo is is maar zo. Deel 2 heeft dat sowieso minder dan deel 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Arunia schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:25:
[...]

Dat herken ik hier ook. Het is echt wisselend wat ik doe. Gamen, lezen, whatever.
Vind lezen leuk en er zijn echt wel boeken die ik vrij snel uit heb, maar doe er toch vaak een maand of langer over om doorheen te komen ongeacht wat ik er van vind.
Heb alle Discworld boeken in mijn bezit ondertussen, maar heb echt maar een fractie gelezen.
Op dit moment in deel 4 van de Chronicles of Prydain en hierna is dan het laatste deel.

Daarna maar even kijken wat ik ga lezen. Wil ook de Dragonriders of Pern (waar How to tame a dragon op is gebaseerd) gaan lezen.

Heb wel vorig jaar Schaduwkraai gelezen/gespeeld. :+ Dat is een gameboek. Daar is deel twee van uitgekomen en ook die gedaan. Daarna mijn dochter voorgelezen waarbij zij de keuzes kan maken en sinds afgelopen weekend deel 2 met haar.
Ze zijn niet al te lang, maar de manier van is wel erg tof. Enige wat ik wel heb, is dat er heel veel letterlijk gebruikt wordt uit bekende werken zoals bijvoorbeeld de Necronomicon.
Vind het aan de ene kant jammer, maar goed. Dat het zo is is maar zo. Deel 2 heeft dat sowieso minder dan deel 1.
Wat gameboeken betreft, ik heb goede herinneringen aan de 'choose your own adventure' boeken vanuit de jaren negentig. Die zijn ten onder gegaan maar in 2003 doorgestart. Als je dochter toe is aan Engelstalige boekjes, ze hebben ze op allerlei niveaus op https://www.cyoa.com/collections/shop-by-reading-level Ik vermoed dat de variatie groter is in het Engels.

En als je Discworld hebt liggen moet je die lezen. :)

Zelf heb ik in de laatste weken 3 boeken van James O'Brien gelezen (hij is bekend geworden als presentator van een radio call in programma over politieke keuzes). How not to be wrong, How to be right en How they broke Britain. Alleen de laatste gaat echt over VK. De andere twee gaan over media in het algemeen en hoe debat is afgezwakt tot wat simpele leuzen (en wie mag die leuzen dan uiten?) en welk effect dat op ons normale mensen heeft. Vlot geschreven en best prikkelend op momenten.

Verder heb ik er twee van Michael Cunningham gelezen (Day en A home at the end of the world). Hedendaagse romans. Ik kende hem niet maar hij is hoogaangeschreven. Volgende op de plank is Ardennes van Antony Beevor. Want als je honderd boeken over de Europese slagvelden tijdens WOii hebt gelezen kan boek 101 er ook wel bij. :+

Oh, en dan vergeet ik de kaskrakers van afgelopen maand. Een drietal van Michael Lewis, The big short, liars poker en flash boys. Allemaal over de financiële wereld. De eerste over de aanleiding voor de crisis in 2008, tweede over beurs cowboys in de jaren tachtig en negentig en de laatste over flitshandelaren. Waarom de AFM en de EU wetgeving nu zo strak te werk gaat / is valt wel op zijn plaats als je deze drie leest.

[ Voor 7% gewijzigd door Exactor it op 19-04-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:29
KingKoning schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:15:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Ik las in de krant wat over het overlijden van de schrijver, en omdat ik me altijd interreseer in historische fictie ben ik dit gaan lezen. Inmiddels boek 3 uit, prachtige serie, behoorlijk "noir", maar met gevoel voor de historie.

Nog weinig soortgelijks gezien dus daar kan ik je niet helpen, hou me wel ook aanbevolen!
Een onwijs late reply op @Dr. Strangelove & @KingKoning maar ik ben een liefhebber van de Bernard Samson reeks van Len Deighton uit de jaren 80-90. Het heeft min-of-meer dezelfde vibe als de boeken van Kerr, alleen deze spelen in Berlijn rondom de tijd van het Ijzeren Gordijn. De zeer-ingedikte plot is: van een echtpaar dat beide bij de MI5 werkt, loopt de vrouw/moeder over naar de Stasi. De man, Bernard Samson, blijft in ongeloof achter met twee kinderen etc.
9 delen, tri-tri-logie, en één prequel. Als je hieraan zou beginnen (ik vrees dat je bent aangewezen op de tweedehands boeken markt of ePubs) dan raad ik je aan om met de prequel "Winter" te beginnen. Die speelt in WOii en sluit qua tijdsbeeld en historisch juiste feiten ook mooi aan bij Kerr.

En als je dan toch Len D. leest... hij heeft ook kookboeken geschreven w.o. mijn alltime classic "Ou Est le Garlic, or French Cooking in 50 Lessons". Het beschrijft daarin principes van de franse keuken met o.a. een schematische weergave van de verschiIlende sausen (hoofdgroep witt en bruine sausen etc.). Oorspronkelijk waren het strips die wekelijks in een krant werden gepubliceerd. In het voorwoord beschrijft Len de eerste reactie van vriendinnen die het boek gelezen hebben: "Eh ja, leuk Len, maar waar zij de recepten?" Enfin, je begrijp als je wilt weten hoe je roux maakt of bouillon, daar is 't boek geschikt voor. Maar koken en smaak toevoegen, dat moet je volgens Len toch echt zelf doen. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/BF0AAOSw4bxjfPug/s-l1200.webp

Eén van mijn favoriete schrijvers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Len_Deighton

[ Voor 3% gewijzigd door MOmax op 19-04-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja. Het is geen slecht verhaal, maar die tijd boeit mij niet heel erg. Waarschijnlijk ga ik later wel weer verder in het boek, maar nu even niet. Want het is net zo goed als de andere delen
[...]

Klinkt bekend :P Tussen mijn IT 'projectjes', werk, onze gezamenlijke hobby en nog wat andere hobby's die veel tijd kosten kom ik ook niet zo veel meer aan lezen toe. Ik lees al een tijdje alleen maar in mijn nest, voordat ik ga slapen. En dat helpt wel met betere nachtrust, anders grijp je toch al snel naar je telefoon. Die telefoon gaat tegenwoordig gewoon op stil en aan de lader op mijn nachtkastje en die raak ik verder niet meer aan.

Behalve bij het lezen van Dune, dan wil ik nog wel eens wat opzoeken op de Dune wiki, omdat er zoveel namen en termen voorbij komen die ik niet ken en ook niet altijd meteen duidelijk worden in het verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 19-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Exactor it schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:43:
[...]

Wat gameboeken betreft, ik heb goede herinneringen aan de 'choose your own adventure' boeken vanuit de jaren negentig. Die zijn ten onder gegaan maar in 2003 doorgestart. Als je dochter toe is aan Engelstalige boekjes, ze hebben ze op allerlei niveaus op https://www.cyoa.com/collections/shop-by-reading-level Ik vermoed dat de variatie groter is in het Engels.

En als je Discworld hebt liggen moet je die lezen. :)
Jaren 90. Oef, De Nintendo Mario boeken. Ik moet er 3 nog hebben, maar ben ook bang dat ik er in heb zitten schrijven toen. Tegenwoordig is het afdrukken en op dat A4tje schrijven.
Qua Engels gaat het goed. Ze is 10 op dit moment en kijkt films zonder ondertitels mee waar wij ze toch wel graag erbij willen hebben (mijn Engels is gewoon goed overigens, ik lees ook eigenlijk boeken alleen maar in het Engels waar dit kan). Dit laatste overigens met dank aan een gesprek met iemand bij de AKO toen ik Lord of the Rings aan het lezen was in het Engels en diegene de Nederlandse versie en begon over Prik... Ben meteen afgehaakt zeg maar. :+)

Die link ga ik zeker bewaren om eens te kijken. Wellicht vind ze dat wel erg leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Arunia schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:22:
[...]

Jaren 90. Oef, De Nintendo Mario boeken. Ik moet er 3 nog hebben, maar ben ook bang dat ik er in heb zitten schrijven toen. Tegenwoordig is het afdrukken en op dat A4tje schrijven.
Qua Engels gaat het goed. Ze is 10 op dit moment en kijkt films zonder ondertitels mee waar wij ze toch wel graag erbij willen hebben (mijn Engels is gewoon goed overigens, ik lees ook eigenlijk boeken alleen maar in het Engels waar dit kan). Dit laatste overigens met dank aan een gesprek met iemand bij de AKO toen ik Lord of the Rings aan het lezen was in het Engels en diegene de Nederlandse versie en begon over Prik... Ben meteen afgehaakt zeg maar. :+)

Die link ga ik zeker bewaren om eens te kijken. Wellicht vind ze dat wel erg leuk.
De choose your own adventure boeken zijn zo geschreven dat je aan het einde van een hoofdstuk bepaalt hoe je verder wil gaan. Dan staat er 1) je slaat de princes met je zwaard ga naar blz 125 of 2) je redt de princes en slaat de kikker neer ga naar blz 180. Het zuigt je er best wel in als het goed opgezet is. En je kunt ze meermaals lezen om andere verhalen te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Om een beetje aan te sluiten bij de actualiteit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LJXzFmh.png Samenvatting
Groningen, oktober. Een oeroude bacterie vindt via een gaswinningspunt haar weg naar de oppervlakte. In luttele dagen zwermen de halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland. Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt. Als hij kort daarna een berichtje ontvangt dat zijn vrouw in het gebied blijft om te helpen, besluit Homme zijn taken in Den Haag achter te laten om haar te gaan zoeken. Met gevaar voor eigen leven trotseert hij het door de bacterie geteisterde noorden, op zoek naar iets wat misschien niet meer te redden valt...
(samenvatting eerlijk gejat van hebban.nl)

De voorkant trok me als eerste en toen ik de achterkant had gelezen was ik om: een zombieverhaal dat zich afspeelt in noord Nederland kan ik natuurlijk niet laten liggen.

Het is het debuut van Betten en dat kun je wel lezen; zijn stijl is wat rauw. Daarnaast is de hele verhaallijn wel wat heftig, maar goed, wat verwacht je anders van een zombieverhaal. De charme van het verhaal, namelijk dat het zich in Nederland afspeelt, is ook gelijk een risico, want ik acht onze regering tot veel in staat, maar het leger laten schieten op eigen burgers lijkt me straf. Anyway, al na een relatief klein aantal pagina's is de situatie dusdanig geëscaleerd dat dit wel gebeurt, dat ging mij een beetje te snel. Ik denk dat de opbouw beter had gekund. Daarnaast in mijn ogen wat teveel en te moeilijk Fries. Ik kan het zelf prima lezen, maar dit had wel iets subtieler gekund; je hoeft niet alles wat er gezegd wordt, ook in het Fries op te nemen, hier en daar een paar woorden die ook een niet-Fries snapt was ook prima geweest.

De regering probeert de zombies binnen een quarantaine-gebied te houden door bruggen te vernielen. Betten vergeet voor het gemak even dat Groningen en Drenthe aansluiten op Duitsland. Hoe daar met de grens wordt omgegaan, laat hij gemakshalve achterwege. Dan de avonturen die Homme beleeft op zijn tocht door het gebied: die zijn wat over the top, maar ook hier de overweging: wat verwacht je anders van een zombi-boek.

Niet alle verhaallijnen worden even goed uitgewerkt. Homme is op zoek naar zijn vrouw, die nog in het gebied moet zijn, een achtergebleven onderzoeker probeert een tegenmedicijn te maken en er zijn groepen met gedeserteerde militairen binnen het gebied die proberen overlevers te beschermen. Al deze lijnen hadden verder uitgewerkt kunnen worden. Heck, met deze basis had Betten er met gemak een serie boeken van kunnen maken.

Toch overheerst het positieve; het is geweldig om een zombieverhaal te lezen dat zich afspeelt in Nederland zelf. De beginnersfouten van Betten vergeef ik hem met liefde

Persoonlijke score: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/foIVejM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ja. Het is geen slecht verhaal, maar die tijd boeit mij niet heel erg. Waarschijnlijk ga ik later wel weer verder in het boek, maar nu even niet. Want het is net zo goed als de andere delen.
Ik had hetzelfde, vond de setting minder interessant maar ook omdat ik alles in 1 keer doorlas en het zich niet in ZO-Azië/China afspeelde. Andere flow. Maar het is op zich best wel een spannende thriller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:35
Ik ben een tijd geleden begonnen aan het boek Project Hail Mary van Andy Weir en heb het nu bijna uit.

Na The Tree Body Problem trilogie is dit een stukje beter te volgen (ik had vooral moeite met alle Chinese namen uit elkaar te houden).

Ik vind het een leuk, vlot geschreven boek. Het is sci-fi met een vleugje fantasy en speelt zich af in een nabije toekomst. Geen tot de verbeelding sprekende technieken dus, maar gewoon iets wat we potentieel mee kunnen maken.

Tegelijkertijd maakt het dat ook wat meh voor een sci-fi-liefhebber als ikzelf. Je kunt je fantasie maar beperkt de vrije loop laten gaan en nergens heb ik een wtf of woah gevoel gehad.

Feitelijk is het een soort verhaal over vriendschap in een sci-fi setting. Best luchtig ook.

Daarbij vond ik dat veel van de problemen wel erg makkelijk opgelost werden door toevalligheden.

Desalniettemin een grappig boek wat vlot wegleest.

Wat sci-fi betreft ben ik ooit begonnen met The Expanse (toen de serie begon op tv). Ik heb hiervan de eerste 6 boeken gelezen. Hoewel leuke boeken, vond ik het een beetje jammer dat het vrij ingetogen bleef wat betreft de aliens en diens technologieën. Ik geloof dat vanaf boek 7 dat weer meer aan de orde komt, maar heb me er nog niet toe kunnen zetten om daar weer aan te beginnen.

Na/tijdens deze reeks heb ik ook Rendevouz With Rama gelezen, wat ik een heel leuk boek vond. Vooral de ontdekking/verkenning van het ruimteschip waarbij onduidelijk was wat voor doel het had. Maar ook dit ging mij niet ver genoeg wat betreft onbekende technieken.

Ik heb nog een poging gedaan tot het boek Children Of Time, maar dat sprak mij eigenlijk helemaal niet aan. Met name de hoofdstukken met de aliens had ik totaal geen binding mee. Ik ben ergens op 2/3e gestopt.

Het boek Silo heb ik ook weer opgepikt toen de serie op tv kwam. Helaas heb ik de Nederlandse versie van die serie, waarvan ik de schrijfwijze maar zozo vind. Het doet een beetje kinderachtig aan. Ik heb het eerste boek wel uitgelezen en vervolg mogelijk met het tweede deel wanneer de serie verder gaat. Op zich wel een leuk verhaal, maar het feit dat het gewoon op aarde afspeelt en eigenlijk zelfs gewoon in de huidige tijd, maakt dat het mij minder aanspreekt om door te lezen.

Onlangs echter dus The Three Body Problem reeks en nu Project Hail Mary gelezen en dat heeft mijn zin in lezen weer opnieuw aangewakkerd (vooral die laatstgenoemde). Ik ben er ook achter dat de verre toekomst als setting mij meer ligt. Het liefst met tot de verbeelding sprekende aliens en ruimteschepen. Daarom ga ik me eens wagen aan het zogenaamde Space Opera genre. Boeken die zich ver in de toekomst afspelen op grote schaal en met fantasierijke ideeën. Ik heb zojuist de volgende boeken gekocht:
- Hyperion
- Fall Of Hyperion
- House Of Suns
- Pandora's Star
- Judas Unchained

Samen bijna 4000 pagina's, dus daar moet ik wel even mee vooruit kunnen. Eerder werd mij ook al eens The Lost Fleet serie aangeraden, maar dat is volgens mij meer ruimte-oorlog dan wat anders. Echt oorlog-georiënteerde verhalen interesseren mij niet zo.

Zijn er nog andere boeken die in dit rijtje passen?
Ik vind de serie Foundation geweldig, maar ik weet niet of de boeken nog zoveel toevoegen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 08:17

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Hyperion serie is eigenlijk 4 boeken, plak die er achteraan :)
Lost fleet is beetje tactische fleet battle boeken serie. Wel vermakelijk, heb de eerste 5 gelezen, maar eerlijk gezegd niet veel van bij gebleven...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:35
TepelStreeltje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:17:
Hyperion serie is eigenlijk 4 boeken, plak die er achteraan :)
Lost fleet is beetje tactische fleet battle boeken serie. Wel vermakelijk, heb de eerste 5 gelezen, maar eerlijk gezegd niet veel van bij gebleven...
Ok, Lost Fleet laat ik dan idd maar gaan.

Zijn die 4 boeken van Hyperion echt elkaar opvolgende boeken, of zijn het eigenlijk twee losstaande verhalen in hetzelfde universum verdeeld over de eerste 2 en de laatste 2 boeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
LA-384 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:14:
Ik ben een tijd geleden begonnen aan het boek Project Hail Mary van Andy Weir en heb het nu bijna uit.

Na The Tree Body Problem trilogie is dit een stukje beter te volgen (ik had vooral moeite met alle Chinese namen uit elkaar te houden).

Ik vind het een leuk, vlot geschreven boek. Het is sci-fi met een vleugje fantasy en speelt zich af in een nabije toekomst. Geen tot de verbeelding sprekende technieken dus, maar gewoon iets wat we potentieel mee kunnen maken.

Tegelijkertijd maakt het dat ook wat meh voor een sci-fi-liefhebber als ikzelf. Je kunt je fantasie maar beperkt de vrije loop laten gaan en nergens heb ik een wtf of woah gevoel gehad.

Feitelijk is het een soort verhaal over vriendschap in een sci-fi setting. Best luchtig ook.

Daarbij vond ik dat veel van de problemen wel erg makkelijk opgelost werden door toevalligheden.

Desalniettemin een grappig boek wat vlot wegleest.

Wat sci-fi betreft ben ik ooit begonnen met The Expanse (toen de serie begon op tv). Ik heb hiervan de eerste 6 boeken gelezen. Hoewel leuke boeken, vond ik het een beetje jammer dat het vrij ingetogen bleef wat betreft de aliens en diens technologieën. Ik geloof dat vanaf boek 7 dat weer meer aan de orde komt, maar heb me er nog niet toe kunnen zetten om daar weer aan te beginnen.

Na/tijdens deze reeks heb ik ook Rendevouz With Rama gelezen, wat ik een heel leuk boek vond. Vooral de ontdekking/verkenning van het ruimteschip waarbij onduidelijk was wat voor doel het had. Maar ook dit ging mij niet ver genoeg wat betreft onbekende technieken.

Ik heb nog een poging gedaan tot het boek Children Of Time, maar dat sprak mij eigenlijk helemaal niet aan. Met name de hoofdstukken met de aliens had ik totaal geen binding mee. Ik ben ergens op 2/3e gestopt.

Het boek Silo heb ik ook weer opgepikt toen de serie op tv kwam. Helaas heb ik de Nederlandse versie van die serie, waarvan ik de schrijfwijze maar zozo vind. Het doet een beetje kinderachtig aan. Ik heb het eerste boek wel uitgelezen en vervolg mogelijk met het tweede deel wanneer de serie verder gaat. Op zich wel een leuk verhaal, maar het feit dat het gewoon op aarde afspeelt en eigenlijk zelfs gewoon in de huidige tijd, maakt dat het mij minder aanspreekt om door te lezen.

Onlangs echter dus The Three Body Problem reeks en nu Project Hail Mary gelezen en dat heeft mijn zin in lezen weer opnieuw aangewakkerd (vooral die laatstgenoemde). Ik ben er ook achter dat de verre toekomst als setting mij meer ligt. Het liefst met tot de verbeelding sprekende aliens en ruimteschepen. Daarom ga ik me eens wagen aan het zogenaamde Space Opera genre. Boeken die zich ver in de toekomst afspelen op grote schaal en met fantasierijke ideeën. Ik heb zojuist de volgende boeken gekocht:
- Hyperion
- Fall Of Hyperion
- House Of Suns
- Pandora's Star
- Judas Unchained

Samen bijna 4000 pagina's, dus daar moet ik wel even mee vooruit kunnen. Eerder werd mij ook al eens The Lost Fleet serie aangeraden, maar dat is volgens mij meer ruimte-oorlog dan wat anders. Echt oorlog-georiënteerde verhalen interesseren mij niet zo.

Zijn er nog andere boeken die in dit rijtje passen?
Ik vind de serie Foundation geweldig, maar ik weet niet of de boeken nog zoveel toevoegen dan.
House of Suns vind ik erg goed, hoort in het rijtje Dune, Hyperion, Ender's Game, etc.

Inmiddels Gai-Jin uitgelezen. Wat mij betreft ietsje minder dan Shogun en Tai-Pan, maar nog steeds een enorm sterk boek.
Nu bezig aan Empire of Silence. Ongeveer 1/3e gelezen. Tot nu toe O.K. Ik ben nog niet echt onder de indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Mag ik ook tips vragen?

Ik heb inmiddels alles gelezen van Philip K Dick. Toekomstige dystopische werelden vol met technologie. Niet per se cyberpunk achtig, maar iets meer richting Black Mirror, ethische kwesties in de nabije toekomst. Iemand tips? Ik gebruik goodreads ook maar ik ben benieuwd naar mooie Tweaker tips :)
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste