Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.081 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19
elhopo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:05:
[...]

En een stukje van dat kraakbeen in je mond is echt niet lekker kauwen...
Kwestie van smaak. Ik kauw altijd het kraakbeen van kip kapot, das best lekker :)

Buikspareribs zijn wel echt heel lekker. Ze hebben alleen wel echt een 3-2-1 behandeling nodig, waar babybackribs (wat we hier in NL als spareribs kennen dus) met 2-1.5-1 nog wel wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Malt007 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:20:
Iemand ervaring met een Broil King Keg 4000? Vooral benieuwd naar verschillen met de BGE.
Zou eens kijken naar de Saffire, http://saffirebbq.eu/
Heb deze voor het eerst gezien bij vuur&rook. Vooral de grootste was echt huge :9~
Deze combineert een BGE en een Primo grill, erg erg mooi. Die kan wel eens in mijn tuin terecht komen na een verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:05
elhopo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:05:
[...]

Let er even op dat bij buikspareribs er ook nog een heel stuk kraakbeen aan zit. Als het gaar is trek je botjes er zo tussenuit, of met een beetje moeite, maar dat is met kraakbeen wel anders. Bij een St Louis style cut is het kraakbeen verwijderd, waardoor je alleen vlees en botten overhoudt. Van het kraakbeen maken ze in de Verenigde Staten Rib Tips. Je kan het er wel aan laten zitten, maar het is een heel gefriemel om het vlees ertussenuit te krijgen. En een stukje van dat kraakbeen in je mond is echt niet lekker kauwen...
Goed dat je het zegt. Nog ff gegoogled op buik spareribs.
Ik ga ze op Noskos's manier maken. Hij schrijft ook dat je buik ribs echt 3-2-1 moet doen in uren, dus 6 uur in totaal.
Dus dat ga ik maar doen dan :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maverick! schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:08:
[...]

Goed dat je het zegt. Nog ff gegoogled op buik spareribs.
Ik ga ze op Noskos's manier maken. Hij schrijft ook dat je buik ribs echt 3-2-1 moet doen in uren, dus 6 uur in totaal.
Dus dat ga ik maar doen dan :)
Dat wordt zeker lekker, daar twijfel ik niet aan. Maar juiste mooie dikke spare-ribs, met dus taaier vlees, heeft veel baat bij een sous-vide voorbereiding. De smaken blijven mooi behouden terwijl door het lange verwarmen het zo mooi zacht wordt.
Ik blijf de combi echt goed werken, sous-vide met de Q als afsluiter.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Sous-vide zal ongetwijfeld goed werken maar met de 3-2-1 methode doe je al iets vergelijkbaars. In het 2e deel stoom je ze tenslotte (ok, iets hogere temp) in alu folie. Belangrijker echter is dat je in het eerste deel de typische rooksmaak toevoegt.

Wat zijn jullie ervaringen qua kraakbeen in de buikribben? Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd van verschillende leveranciers en vind dit bijzonder onsmakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:28:
Sous-vide zal ongetwijfeld goed werken maar met de 3-2-1 methode doe je al iets vergelijkbaars. In het 2e deel stoom je ze tenslotte (ok, iets hogere temp) in alu folie. Belangrijker echter is dat je in het eerste deel de typische rooksmaak toevoegt.

Wat zijn jullie ervaringen qua kraakbeen in de buikribben? Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd van verschillende leveranciers en vind dit bijzonder onsmakelijk.
Sous vide ga ik me voorlopig nog niet mee bezighouden. Eerst de BGE maar eens goed leren kennen :)

Ben wel eens benieuwd naar de ervaringen. Heb ze zelf nog nooit gemaakt en waarschijnlijk nog nooit gegeten. Hoop maar dat ze bevallen want ik heb meteen een beste voorraad besteld :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Maverick! schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:42:
[...]

Sous vide ga ik me voorlopig nog niet mee bezighouden. Eerst de BGE maar eens goed leren kennen :)

Ben wel eens benieuwd naar de ervaringen. Heb ze zelf nog nooit gemaakt en waarschijnlijk nog nooit gegeten. Hoop maar dat ze bevallen want ik heb meteen een beste voorraad besteld :Y)
Dan hoop ik dat je van kraakbeenspugen houdt >:)

Protip van de dag, haal even het bordendroogrek (dekselhouder...) bij de ikea. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:58:
[...]

Dan hoop ik dat je van kraakbeenspugen houdt >:)

Protip van de dag, haal even het bordendroogrek (dekselhouder...) bij de ikea. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/
Hmm... niet echt :/
Is het echt zo erg?
Misschien verschilt het ook wel per batch of ras van het varken?

Thx voor de tip, die heb ik al 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
Tot nu toe is Catch22 de enige die kraakbeen lekker vind. Bij mij thuis vind niemand het lekker, en kraakbeen is kraakbeen, dat verschilt volgens mij niet per batch of ras.

Op zich kan je het er zo af snijden, dan houd je de st Louis style cut over. Van de rest kan je bijvoorbeeld een lekker soepje trekken. Je kan het er ook wel aan laten zitten, maar het is een hoop gefrunnik om het vlees er tussenuit te krijgen. het vlees wat er tussen zit is op zich wel weer lekker, deed me een beetje aan pulled pork denken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik bijt het gewoon af en kauw het vlees er om weg. Heb het niet echt ervaren als vervelend ofzo. Je trekt het ook zo los als het gaar is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Als ik de laatste reacties zo lees dan lijken we allemaal wel carnivoren ;) Het woord groente is de laatste tijd niet gevallen.

Ik ben benieuwd wanneer mijn verzendbevestiging komt want anders moet ik morgen even bellen om het uiterlijk zaterdag te krijgen!

Edit: torvallig net de verzendbevestiging gekregen. Er zit nog een heel handige link bij: https://www.aalvink.nl/we...ontvangst-en-bewaar-tips/ zeker het lezen waard!

[ Voor 26% gewijzigd door Binnetie op 17-03-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ik heb wat filmpjes gekeken. Het lijkt me op zich geen probleem zoals Catch zegt, maar ik ga ze denk ik wel St Louis stijl snijden voordat ik ze op de BGE gooi. Van de brisket zal ik tips maken. Kijken of we dat lekker vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0tjhrus1oqh.jpg

Morgen lekker gehakt draaien en hamburgers maken.

En volgende week worsten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn order bij Aalvink is bezorgd. Ziet er verder goed uit. Nog geen tijd gehad om te kijken of de spareribs een vlies hebben.

Alles goed gevacuumeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat de rub een THT heeft van 24 maart 2016. Ik dacht juist dat het met droge kruiden veel langer was.
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160318_183333_zps9fz6yyfr.jpg

Iemand enig idee waar dit zo kort is? Want dan moet ik dit weekend wel de rub gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Binnetie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:41:
Mijn order bij Aalvink is bezorgd. Ziet er verder goed uit. Nog geen tijd gehad om te kijken of de spareribs een vlies hebben.

Alles goed gevacuumeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat de rub een THT heeft van 24 maart 2016. Ik dacht juist dat het met droge kruiden veel langer was.
[afbeelding]

Iemand enig idee waar dit zo kort is? Want dan moet ik dit weekend wel de rub gebruiken...
Misschien is het een oud zakje? Wie weet hoe lang het al op de plank lag.

Maar een THT datum is geen uiterste datum, je gaat echt niet dood (of ziek worden) als je het het volgende weekend gebruikt (of zelfs volgende maand #.
Maar een mailtje naar aalvink kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee dat geloof ik wel. Zal er een mailtje aan wagen. Want vraag me ook af waarom kruiden beneden de 7 graden gehouden moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 23:59
Is het wel droog? Ziet er beetje uit als een papje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

franssie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:26:
_/-\o_ lol - superhack!

Ik heb er zelf ook wel aans zitten denken zoiets te bouwen, inderdaad gewoon omdat het kan - ultieme doel hier is ooit een absorbtie koelkast om te bouwen naar zonneenergie zodat je ook koud bier bij je bbq op de zon hebt :+
Hier in huize Murdy komt een absorbtie koelkast, jij met je rare ideeen, _/-\o_ iemand moet het doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 239824 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:47:
[...]

Hier in huize Murdy komt een absorbtie koelkast, jij met je rare ideeen, _/-\o_ iemand moet het doen..
haha, hou me op de hoogte. Ik heb er eens een gehad (en weggegeven aan een scoutingclub) en pas later kwam ik op het idee. Tracking is denk ik de grootste uitdaging en iets van een heatblok maken waar je op kan richten dat thermisch goed verbonden is met het keteltje dat verwarmd moet worden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
NeutraleTeun schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:08:
Is het wel droog? Ziet er beetje uit als een papje.
Dat dacht ik ook. Ik ga er vanmiddag mee aan de gang. Had gisteravond overigens heel snel antwoord van Aalvink. De THT was overgenomen van het vlees maar de THT moet 3 maand zijn. Foutje van hun kant. Advies was wel om de rub in gesloten zakjes gekoelt te bewaren. Heb nog wel een kleine wekpot waar het in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Dit weekend is er weer een bbq evenement. Het is dit keer in Hengelo. Ga morgen middag is maximaal proeven:) Natuurlijk ookmwat sauzen en rubs halen.

http://www.meat-the-east.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Morgenmiddag ben je te laat hoor, je moet er vanaf 11.30 zijn om van de verschillende teams wat te kunnen proeven. Zodra de laatste turnin is geweest gaan ze meteen opruimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
mrwolf schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:02:
Morgenmiddag ben je te laat hoor, je moet er vanaf 11.30 zijn om van de verschillende teams wat te kunnen proeven. Zodra de laatste turnin is geweest gaan ze meteen opruimen!
Ja, het is van 11:30-14 uur, komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Klotezooi, waarschijnlijk is mijn Maverick ET-732 overleden.
De transmitter werkt nog perfect, maar mijn receiver wilde niet aan vanmorgen.
Ander batterijen erin gedaan en toen ging die wel aan (automatisch). Even gesyncd met de transmitter en het leek te werken, maar toen de temperaturen 10 minuten helemaal stabiel bleven begon ik iets te vermoeden. Ja hoor, hij was vastgelopen. Uitzetten ging ook niet meer, batterijen eruit, erin, ding ging weer aan. Temperatuur syncen en hij liep weer vast..
Ik loop nu dus om het kwartier naar buiten om de temp te checken van de bbq en varkensnek, dat schiet niet op.

Iemand misschien een tip? Ding heeft natuurlijk een half jaar oid niet aangestaan en in een afgelosten doos in de schuur gelegen. Of misschien iemand in de buurt van Zwolle van wie ik even een remote thermometer kan lenen voor vandaag?

Ik kan de receiver ook wel gewoon uitzetten met de aan/uit knop, aan gaat niet..

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 20-03-2016 10:12 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Nou, in navolging van mijn eerdere bericht hier maar even het verslag van mijn pulled pork sessie.

Afgelopen donderdag dus 3 kilo varkensnek besteld bij aalvink.nl, gekozen voor bezorging op zaterdag. Ik lag nog lekker te maffen toen de bel ging en mijn vriendin opendeed en een redelijk paniekerige bezorger uitlegde dat het vlees niet gekoeld was en dat het pakket (piepschuim doos) aan het lekken was en dat hij daarom maar direct ging rijden zodat het snel in de koelkast kon. Super aardig van hem natuurlijk.
Gelukkig was het een zakje met ijs dat gescheurd was en lagen er nog tig zakjes met ijs in de doos. Het vlees was dus prima gekoeld (en vacuüm verpakt). Niet aan het handje.

's Avonds de marinade gemaakt voor het injecteren. Ik heb hiervoor het wedstrijd recept van Noskos gebruikt: http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9P9L2n4IERqZutkOKzsoBgsj/thumb.jpg
Hier wordt het vlees geinjecteerd.

Daarna de rub erop:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hDccDvtSuVQcgegxm94cdpya/thumb.jpg

Voor de kleine trek ook maar wat kippendij en kipfilet klaargemaakt
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k0oMf7ap2SnvONtGXiVuwgDx/thumb.jpg

Daarna alles een nachtje laten intrekken in de koelkast.

De volgende ochtend (zondag) vroeg eruit, nouja, dat doe ik sowieso op zondag en om 09:00 uur lag het vlees op de bbq. Zie bovenstaand voor mijn probleempjes met de thermometer. Dat was echt wel bloedirritant, want nu moest ik dus echt om het kwartier/half uur even naar buiten lopen om te zien of de temperatuur constant bleef. Dit ging gelukkig vrij goed. De eerste 4/5 uur heb ik tussen de 115 en 125 gedraaid. Bakje rookhout erbij.

Rond kwart over 1 had mijn vlees de 74 graden bereikt. Tijd voor de glaze.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7G4MxN92PLp9yRVBMKOAwY1L/thumb.jpg

Briketten bijgevuld, rookhout weggehaald en daarna rustig 2 uur laten liggen. 2 uur later en met een temperatuur van 79 graden heb ik het vlees ingepakt. Volgens mij heeft het toen nog zo'n anderhalf uur geduurd voordat het vlees op een temperatuur van 88 graden was.
Vlees uitgepakt, vocht opgevangen en het vlees weer ingepakt om een uur te laten rusten.
En zo zag het er toen uit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9ghOYyA15wY1aXG5EAAvbGPe/thumb.jpg

Men kon niet wachten, en na het pullen was mijn bak vlees direct half leeg, blijkbaar was er honger. Gelukkig nog gedacht dat ik een foto moest maken :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yGmRzR7KGdSjY2vyBEbT1DXl/thumb.jpg
Schitterende rookring, daar houd ik van.

En hier iemand z'n broodje :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NzcAoTONAxROvlMIoGMGLgMK/thumb.jpg

Het was superlekker, maar ik vond het her en der toch wel een klein beetje droog soms. Ik denk dat dit komt doordat de temperatuur iets te hoog is geweest na het bijvullen van de briketten. Visite kwam binnen enzo, dus heb niet meer ieder kwartier kunnen kijken naar de temp, en ik denk dat de bbq ongeveer drie kwartier op 150 graden heeft gedraaid.
Maar goed, het was zo op, en ik was de enige met een beetje kritische noot, dus het zal wel meegevallen zijn. Maar ik ben graag kritisch op mijn eigen kookcreaties.

Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan wel met een fatsoenlijke thermometer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
Oeh dat ziet er goed uit St@m! Denk overigens niet dat even op 150C bakken echt zorgt voor droger vlees voor zo'n stuk, hoogstens aan de randen.

Zelf ook bezig geweest, voor de eerste keer een picanha bereid. En dat was erg goed bevallen. Erg lekker en goed te doen met in totaal 2 uur bereidingstijd van aansteken van de BBQ tot aan tafel. Had alleen wat zout gebruikt (de dag ervoor ingewreven) en een beetje peper. Het afgrillen op de vetlaag is natuurlijk even genieten voor de pitmasters onder ons :9 .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Gisteren mijn tweede keer dat ik spareribs gemaakt hebt.

Eigenlijk heb ik dezelfde wijze gehanteerd als de vorige keer, met een paar aanpassingen.

Het vlees van Aalvink kwam vrijdagmiddag goed verpakt binnen. Een deel heb ik in de vriezer gegooid en de ribs heb ik in de koelkast gelegd.

Zaterdag ben ik begonnen met de rub, deze heb ik kant en klaar gekocht omdat ik eens een dry rub wilde proberen.
Eerst heb ik het vliesje van de ribs verwijderd, wat nog vrij gemakkelijk ging
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160319_165621_zpsiwbdcwer.jpg

De rub ging erg gemakkelijk en rook lekker.

Ik heb ze in vershoudfolie gewikkeld en in de koelkast gegooid. De geur was beter dan de vorige keer.
Zondagmiddag heb ik ze in alufolie gewikkeld (2 lagen) en in de oven gelegd op 180 graden. Ditmaal niet per 2 op elkaar verpakt maar los verpakt in alfolie.

Helaas gingen er 2 pakketjes lekken in de oven (was vergeten om er een bakplaat onder te leggen). Dat wordt nog even schrobben komende week. Ik ben dus een deel van het vocht verloren.

Na 2.15 uur heb ik ze uit de oven gehaald en ze waren heel erg mals. Ik kon ze bijna niet omdraaien zonder met alleen een botje in mijn hand te zitten. Heb ze ingesmeerd met Smokey BBQ Honey van Remia. Na 10 minuten in de oven heb ik ze nog even opnieuw ingekwast en na 20 minuten nog een keer. Daarna nog 5 minuten onder de grill.

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG-20160320-WA0002_zpsnxb1kcbp.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/10349981_839216549535060_1742065324754821097_n_zpsopo27fxx.jpg

Ze smaakten beter dan de vorige keer en het scheelde me nog de helft in prijs _/-\o_.
Ik ben zeer tevreden over Aalvink, goede kwaliteit vlees en leuke was dat ze ook erg benieuwd zijn naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ook hier afgelopen zaterdag het vlees van Aalvink ontvangen en ik deel de meningen van hierboven. Netjes verpakt en goede kwaliteit vlees (6kg belly ribs en 3kg procureur).

Zaterdagavond de belly ribs St Louis style geprepareerd (dank voor de tip hier nog!) en in de Noskos rub gezet.
Bereiding volgens 3-2-1 methode gedaan, totaal bijna 7 uur op het groene ei gelegen.
Het resultaat vonden wij heerlijk. Totaal geen probleem met het kraakbeen, waar ik wel een beetje bang voor was geworden. De structuur van deze ribben is toch heel anders dan baby back's. Ik ga deze verschillende ribs vanaf nu dan ook afwisselend bereiden :)

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1642/25654604060_bd41de8ff9_c.jpgSt Louis style ribs

Komend weekend gaat de procureur erop. Ik denk dat ik nu ook eens het Noskos pulled pork recept ga maken. Alles wat ik van hem heb gemaakt is tot nu toe zeer in de smaak gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat een heerlijkheid weer mannen, ziet er goed uit!
Die buikspare-ribs zijn beste jongens, maar nog wel een handelbaar formaat. I like! Gaan we hier ook maar eens mee aan de slag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Oeh een BBQ-topic :D :9

Heb een simpel (maar wel lekker groot formaat) BBQ gekregen van de missus een paar jaar gelee (ze wilde me een BGE kado doen totdat ze de prijs zag, haha) en wil dit jaar eens meer experimenteren en meer koken op het ding, ook bij 'geen BBQ-weer'. Kijk ook al tijden verlekkerd rond op YouTube (o.a. Pitmaster X met z'n steenkolen Engels :P ), maar helaas is daar wel erg veel focus op varkensvlees en dat eet ik nauwelijks, dus ben wat non-pork recepten aan het verzamelen. Gelukkig een zeer goede slager in 't dorp, vorig jaar superlekkere lams/beefburgers geregeld voor wat bouw-je-eigen-burger avondjes: supersimpel en weinig werk, ideaal voor even snel last minute BBQ-en :)

To do's:
- Kokosbriketten (lekker lang warm, minder rook + eco)
- vleesthermometer
- gewoon de le creuset grillpan op de BBQ pleuren
- klemmetjes voor worstjes en vis e.d.
- grillcombs :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Donderdag had ik de 3kg procureur van Aalvink uit de vriezer gehaald om zondag op de BGE te gaan gooien en er Noskok's Wedstrijd Pulled Pork van te maken.
Zaterdag had ik een bruiloft. Dus ervoor het vet van het vlees gesneden, de injectiemix en rub (Southern Succor) gemaakt.
Toen ik 's nachts thuis kwam in enigszins beschonken toestand geïnjecteerd en gerubbed en 's morgens stond deze jongeman met redelijke kater om 8 uur sharp bij de BGE :+

Ik heb het recept precies aangehouden en 11 uur later (ik heb me met moeite kunnen inhouden om het precies op 86 graden te laten komen en dan ook nog een uur te laten rusten) konden we genieten van het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1680/26113543175_949f2b4bea_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1507/26113542515_c22023f8b6_c.jpg

Dit was met stip de beste PP die we tot nu toe hebben gemaakt.
Dikkevetteaanrader.nl dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Jullie doen mij schamen dat ik nog niet heb gebarbecued, goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:35

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Medetweakers!

Een goede vriend van me en ik zijn beginnend bbq-ers en gaan komende zaterdag zijn Weber aanslingeren. Spareribs hebben we al een paar keer gemaakt volgens de 3-2-1-methode, maar we willen deze keer wat anders maken. Wat zijn jullie favoriete recepten? De absolute aanraders?

Pulled Pork lijkt me erg leuk, maar vrees dat dat te lang gaat duren.

Ik kijk uit naar jullie favoriete recepten :9

[ Voor 6% gewijzigd door Flimovic op 30-03-2016 16:14 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Flimovic schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:14:
Medetweakers!

Een goede vriend van me en ik zijn beginnend bbq-ers en gaan komende zaterdag zijn Weber aanslingeren. Spareribs hebben we al een paar keer gemaakt volgens de 3-2-1-methode, maar we willen deze keer wat anders maken. Wat zijn jullie favoriete recepten? De absolute aanraders?

Moink balls!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Medetweakers!

Misschien deze beercan burgers met deze bbq saus.
Echt lekker en leuk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Bedankt heren!
Hey, wat een tof idee _/-\o_ ! Die ga ik zeker even in de groep gooien!
Maverick! schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:39:
[...]

Misschien deze beercan burgers met deze bbq saus.
Echt lekker en leuk om te maken.
Ja beercan burgers zijn absoluut goed, maar heb ik ooit al een keer gemaakt. Is wel meteen een halve maaltijd haha. Ook deze ga ik in de groep gooien.

Die saus lijkt me trouwens super lekker. We zijn beide groot fan van BBQ-saus, dus zelf maken is wel een goed idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Flimovic op 30-03-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Medetweakers!

Kiplollies, al is dat op een iets hogere temp dan spareribs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:51:
[...]

Kiplollies, al is dat op een iets hogere temp dan spareribs.
Oh die is gaaf! Morgen denk ik even proefkoken in de oven en dan van het weekeinde op het ei, thanks!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Bedankt voor de tips heren! Ik zal zaterdag een en ander fotograferen en uiteraard even met jullie delen!

_o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb deze week dit apparaat binnengekregen, en vanaf volgende week maar eens e.e.a. gaan testen!

Afbeeldingslocatie: http://intersmol.home.pl/allegro/GGRR3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:18

Soul__assasin

de Belbelg

helemaal klaar voor het BBQ seizoen...
Afbeeldingslocatie: http://media.fundoo.be/media/catalog/product/cache/13/image/768x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/o/boretti_da_vinci_nero_500_2.jpg

een gasBBQ omdat ik het gezeul met kolen beu ben en het op deze manier makkelijker is om de BBQ op een constante temperatuur te houden

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Het BBQ seizoen is begonnen! Heb ribbetjes en zalm voor op de BBQ vandaag. Gisteren toegestuurd gekregen van Beef & steaks en direct in de rub gezet gisteren avond. Heb ook direct betere briketten besteld, hopen dat dat beter werkt dan de rommel van de super of de bouwmarkt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:35
Ik heb vorig jaar in m'n enthousiasme een grote brikettenstarter gekocht. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb de grootste moeite om hiermee een klein aantal briketten <15 mee aan de praat te krijgen. Wellicht dat de warmte te snel kan ontsnappen? Zou zo'n kleine starter beter werken of gebruiken jullie een andere methode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 146599

De oplossing voor een te grote briketten starter is een conservenblik van het juiste formaat zonder boven en onderkant in de starter zetten, die vullen met briketten en starten maar .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Soul__assasin schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:07:
helemaal klaar voor het BBQ seizoen...
[afbeelding]

een gasBBQ omdat ik het gezeul met kolen beu ben en het op deze manier makkelijker is om de BBQ op een constante temperatuur te houden
Niks mis mee, naast mijn kamado staat ook zoń gas ding - ideaal voor even snel en heet wat steaks of burgers grillen, dan proef je de toegevoegde waarde van hout toch al minder. Ook doe ik er vaak de groenten op (zwarte geblakerde prei en paprika). Er zijn speciale boeken voor gas grillen, zeker de moeite waard daar eens naar te kijken (het is toch een iets andere techniek), zo ben ik erg tevreden over 'the new gas grill gourmet' van A. Cort Sinnes maar er zijn er meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
LA-384 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:59:
Ik heb vorig jaar in m'n enthousiasme een grote brikettenstarter gekocht. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb de grootste moeite om hiermee een klein aantal briketten <15 mee aan de praat te krijgen. Wellicht dat de warmte te snel kan ontsnappen? Zou zo'n kleine starter beter werken of gebruiken jullie een andere methode?
Ik leg vaak twee a drie blokjes onderin de starter zelf (dus niet op het rooster vd q), en daarbovenop het kleine aantal briketten.
De wat duurdere startblokjes hebben een veel grotere vlam, daarmee lukt het in ieder geval wel beter. Ik zit er trouwens ook wel aan te denken om er een kleine starter bij te kopen... Of een Kamado... Of beide... Keuzes, keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Anoniem: 146599 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:02:
De oplossing voor een te grote briketten starter is een conservenblik van het juiste formaat zonder boven en onderkant in de starter zetten, die vullen met briketten en starten maar .....
Zo simpel, maar wellicht zeer doeltreffend! Ik ga dat zeker proberen.
elhopo schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:28:
[...]

Ik leg vaak twee a drie blokjes onderin de starter zelf (dus niet op het rooster vd q), en daarbovenop het kleine aantal briketten.
De wat duurdere startblokjes hebben een veel grotere vlam, daarmee lukt het in ieder geval wel beter. Ik zit er trouwens ook wel aan te denken om er een kleine starter bij te kopen... Of een Kamado... Of beide... Keuzes, keuzes, keuzes...
Ik heb die witte van weber, dacht aanvankelijk; omdat ze uit paraffine bestonden, dat dat niet zo chemisch zou zijn. De benzinelucht kwam me echter snel om de oren gewaaid :X Ik heb ze nu maar tussen de briketten op de bbq zelf gelegd en dat werkte prima. Helaas is de temperatuur dan vanaf het begin al moeilijker te regelen. Mocht het met andere (bruine) aanmaakblokjes en cocos-briketten ook niet lukken, dan probeer ik het zeker nog eens op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Vandaag een gasvlam (loodgieter gasflesje) gebruikt om ei aan te steken. Doe dat normaal met 2 of 3 van die kartonnen blokjes (gaat ook belachelijk moeiteloos). Maar met de vlam ging echt heel snel. 20 sec per kooltje, 3 kooltjes, knetteren als een dolle, ei dicht en in "brikettenstarter-modus" zeg maar, en gaan met die banaan. Nee, over het aansteken van een ei niets dan lof. Dat is hoe je het ook doet een peulenschil.

Over briketten in een te grote starter, ik stapelde die allemaal zo compact mogelijk op elkaar tegen 1 wand, 3 blokjes precies er onder en dan gingen ze ook gewoon goed aan. Wordt dan wel veel gevoeliger voor wind. Maar goed, niet meer gedaan sinds ik een ei heb (bijna een jaar nu dus). Zit er over te denken mijn OTP 57 die nog in top staat is dan toch maar op MP te gaan zetten. Ik had me voorgenomen hem ernaast te houden omdat toch wel eens makkelijk kon zijn. Right. Is nooit meer aan geweest. Heb ook nog een WGA mocht de nood aan de man komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:34:
[...]

[...]
Werkt prima, mogelijk dat je nog een paar gaatjes in het blik moet slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zag deze week op tv, pulled pork uit de oven. Op een lekker broodje met eigengemaakte bbq-saus, rub en koolsla. Zag er best jammie uit.

In een bak gedaan. Wel met bouillon, dat vlees half onder stond. Daarna afdekken met folie en dan 3,5 uur op 150graden in de oven.
Kind kon de was doen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Vrijdag arriveerde er een pakketje:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KAYKeJ44xghss6Ruzu6m1Wgj/medium.jpg

En zaterdag na wat uurtjes op de Weber zag dat er zo uit:
Ribs

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/z33V67irOxzOi2l8lwYQ9Ys2/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XCCyma0puy1SqBQ4FGE5revr/medium.jpg

Yum!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
NeutraleTeun schreef op zondag 03 april 2016 @ 06:49:
Zag deze week op tv, pulled pork uit de oven. Op een lekker broodje met eigengemaakte bbq-saus, rub en koolsla. Zag er best jammie uit.

In een bak gedaan. Wel met bouillon, dat vlees half onder stond. Daarna afdekken met folie en dan 3,5 uur op 150graden in de oven.
Kind kon de was doen eigenlijk.
Mijn ervaring is dat hoe het er op TV uitziet vaak niets zegt over hoe het echt smaakt. Ik heb wel eens een recept van Gordon Ramsey en ook wel een recept van Jamie Oliver nagemaakt, precies volgens de beschrijving, en op TV stonden ze te kronkelen van genot, en in het echt smaakte het imo maar middelmatig. Vaak gooien ze er op TV een handje zooi door voor de kleur, Pistache noten bijvoorbeeld, en dat maakt het in het echt gewoon niet lekker.

Pulled pork kan denk ik wel uit de oven, maar je mist de rooksmaak van de BBQ. Juist de rookringen die er eigenlijk bij horen zal je niet hebben. Het idee van low en slow is dat de vet- en bindweefsels meer tijd hebben om om te zetten in gelatine achtige stoffen. Het kan dus wel, maar het kan nog lekkerder.

Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld spareribs. In restaurants krijg je eigenlijk altijd voorgekookte, met het ribvlies er nog aan. Ook die uit de supermarkt zijn zo. Als je niet beter weet zijn die best wel lekker, maar als je ze een keer zelf hebt klaargemaakt volgens de 3-2-1 methode, en het is dan ook nog eens goed gelukt, dan is de rest maar matig. Maar goed, het is natuurlijk best een stuk makkelijker, en om eens te proberen is het al veel beter dan de voorgefabriceerde broodjes die vroeger wel eens bij AH lagen.
ATS schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:16:
Vrijdag arriveerde er een pakketje:
...

Yum!
Wauw, dat ziet er prima uit! Ik krijg alweer honger...

[ Voor 5% gewijzigd door elhopo op 03-04-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Met dit weer de hoes van de bbq er maar eens afgetrokken om zo wat burgertjes te grillen. Rekje voor de kolen is vrijwel geheel weggeroest :+ Het voordeel van dat ding is dat ik de laag met kolen dichter op het rooster kan zetten, zodat ik op het einde van de kolen toch nog ff iets lekker snel een grillstreepje kan geven ofzo. Maar eens met een half oog gaan kijken wat er allemaal te koop is voor mijn budgetje just in case :P

Zag dat kalfsspareribs goed te krijgen zijn, na al die foto's van jullie spareribs kreeg ik wel zin om dat eens te proberen: kleine stukjes uittesten, want noob enzo, hehe

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-06 13:46
Alles staat hier klaar voor de BBQ, steken we de (gas)BBQ aan, een halfuurtje later is het gas op... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Goede voorbereiding is het halve werk :7
Gisteren ook weer de eerste baby backs op de q gehad. 2-1,5-1 was het dit keer, maar het was niet super. Had ook wat moeite om temperatuur stabiel te houden (80-120 graden). Toch maar die Cocos briketten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:34:
[...]

Hou er wel rekening mee dat in sommige conservenblikjes een plastic lining zit ...
Dat is nét even niet zo heel lekker, zeg maar ;)

Ik heb dit ( althans, bij de action vandaan á 2,95€ )

Afbeeldingslocatie: https://cookinglife.nl/uploads/webshop/Moha-Bestekbak-RVS.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door FreshMaker op 03-04-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als alternatief voor aanmaakblokjes ( vooraL die bruine die roken als pest, of van die chemische witte dingen) kun je ook prima een bakje voor de helft vullen met brandgel en dat onder de starter zetten, succes verzekerd, volledig rookloos en geurloos. De enige rook die je nog ziet en ruikt is van het bindmiddel in je briketten wat verbrand.

(Als bakje moet je dan denken aan het blikje van gourmet kattevoer oid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Brandgel zou ik never gebruiken. Dat is niet gemaakt voor voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik het dan ook niet op mijn eten, staan onder de briketten totdat die op bedrijfstemperatuur zijn..... en nee, in normale situaties komt mijn eten daarna ook niet met mijn briketten in aanraking...

Denk dat je die witte blokjes ook niet aan je eten moet laten komen, maar om je briketten aan te steken (op de geur na) werken ze best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vorig had de lidl van die houtkrullen, die werken ook prima.
Rook, ook van de bruine blokjes heb je geen last van ( ik niet ... ;) )

Ik zet de starter en bbq op een redelijke afstand van de zitplaatsen, het is geen gourmetstel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik heb ook van die houtkrullen gehaald, maar ik had toch wel moeite om daar mijn briketten mee aan te krijgen in de starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 146599 schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:29:
Als alternatief voor aanmaakblokjes ( vooraL die bruine die roken als pest, of van die chemische witte dingen) kun je ook prima een bakje voor de helft vullen met brandgel en dat onder de starter zetten, succes verzekerd, volledig rookloos en geurloos. De enige rook die je nog ziet en ruikt is van het bindmiddel in je briketten wat verbrand.
Die witte blokjes zouden verboden moeten worden..in de buurt zitten een paar figuren die daar de boel mee aanmaken, gatverdamme..daar gaat je vlees toch vreselijk van meuren lijkt me..bovendien: niet gezond :r
Heb heel lang harsstokjes gebruikt (maya sticks) waar ik dan krullen van maak: werkte goed en rook superlekker :9 Zijn bijna op dus missus had voor de zekerheid een pakje van die bruine blokjes gehaald (ecospul ook) maar dat is inderdaad wat meer rokend..werken verder wel okee. Creme brulee-brander anyone? :P Denk dat ik toch maar weer wat van die maya-sticks haal, doe je best lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik gebruik dit witte wel eens. Gaat prima omdat ze goed opbranden. Dus ze zijn al weg voordat er iets van vlees op gaat. Die bruine branden een stuk slechter maar zijn ook prima. Het boeit me eigenlijk niet, als het goed is liggen ze er niet meer op als er vlees op komt te liggen. Geproefd heb ik het ook nog nooit.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:05

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Twee/drie bruine aanmaakblokjes, starter vol met kokosbriketten, op een stoeptegel plaatsen. Als de briketten gloeien gooi ik ze in de smoker. Nog nooit gehad dat het vlees er naar smaakte

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ga me hier eens in dit topic wagen :)
Voor mijn aankomende verjaardag (nog ruim 2 maanden :'( ) mag ik een BBQ kopen van mijn vrouw.
Het budget is ongeveer 400 euro + 50 euro voor klein spul.

Waar kan ik goede barbecues kopen en vooral: waar moet men op letten?
Aangezien we ook wel eens een paar keer een late nate bbq hebben gehad (lees om middernacht nog even snel te BBQ'en) willen we voor gas gaan ipv houtskool.

(we kennen natuurlijk de grote merken zoals Weber maar onbekend maakt ook snel onbemind)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 04-04-2016 13:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:14
(jarig!)
Ik heb hier hetzelfde budget ook voor mijn verjaardag over een paar maanden :)

Maar ik ben van plan om een Weber GBS te kopen. aangezien dit (denk ik) een beetje een allrounder is,
waar veel accessoires voor beschikbaar zijn. dus dan kan ik mooi van alles gaan uittesten :)

Maar is de BBQ aan of af te raden???

Verder beschik ik nu over een 47cm weber compact kettle, maar dit begint toch wel te klein te worden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Chevy454 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:01:
Voor mijn aankomende verjaardag (nog ruim 2 maanden :'( ) mag ik een BBQ kopen van mijn vrouw.

Aangezien we ook wel eens een paar keer een late nate bbq hebben gehad (lees om middernacht nog even snel te BBQ'en) willen we voor gas gaan ipv houtskool.

(we kennen natuurlijk de grote merken zoals Weber maar onbekend maakt ook snel onbemind)
Kijk voor de gein eens bij Hornbach, die hebben redelijk veel keuze (Althans, die in Groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Chevy454 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:01:

Waar ben je naar op zoek? Je hebt van Weber bijvoorbeeld de Q1000. Ik heb daar de voorloper van, en het mooie van deze is dat je hem makkelijk ergens mee naar toe neemt. Ik heb er wel een grote gasfles op aangesloten trouwens, die blikjes leken mij niet handig. Hij heeft ook een gietijzeren rooster, wat handig is om mooie grillmarks te maken bijvoorbeeld. Nadeel is dat hij maar 1 brander heeft, en de temperatuur wat lastiger te beheersen is. Iets rookhout toevoegen is lastig, maar misschien wil je dat ook helemaal niet.

Daarom heb ik ook een Weber master touch GBS. Hier kan ik makkelijk indirect op BBQ-en en ook de temperatuur is goed te beheersen. Ook wat rookhout en extra briketten toevoegen is makkelijk door het scharnierende rooster.

Je moet voor jezelf uitvinden of je ook low en slow wilt, en of je ook rookhout wil gaan gebruiken. Er zijn diverse gasbarbecues die daar een aparte lade en een aparte brander voor hebben, en dat is dan best wel handig. Een collega van me heeft een Grandhall gasbbq, en die is daar best over te spreken, maar hij mist wel de aparte rooklade.
Tinusvolkel schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:18:
Ik heb hier hetzelfde budget ook voor mijn verjaardag over een paar maanden :)

Maar ik ben van plan om een Weber GBS te kopen. aangezien dit (denk ik) een beetje een allrounder is,
waar veel accessoires voor beschikbaar zijn. dus dan kan ik mooi van alles gaan uittesten :)

Maar is de BBQ aan of af te raden???

Verder beschik ik nu over een 47cm weber compact kettle, maar dit begint toch wel te klein te worden.
Inderdaad een allrounder, en wat mij betreft ook wel een aanrader. Low en slow of high en fast, het kan allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door elhopo op 04-04-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
elhopo schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:40:
[...]

Pulled pork kan denk ik wel uit de oven, maar je mist de rooksmaak van de BBQ. Juist de rookringen die er eigenlijk bij horen zal je niet hebben. Het idee van low en slow is dat de vet- en bindweefsels meer tijd hebben om om te zetten in gelatine achtige stoffen. Het kan dus wel, maar het kan nog lekkerder.
Mijn ervaring is dat PP uit de oven beter is dan vd bbq. En ik heb alle varianten meermalen geprobeerd, met en zonder injecteren, lang van te voren en vlak van te voren marineren, sprayen, wel inpakken niet inpakken, van 6 tot 18 uur, BGE, Broil King Keg, weber 57, etc. maar de eerste poging in de oven was vele malen malser en sappiger dan ooit op de bbq lukt. Dit is overigens tegen mij zere been en doe er alles aan om het op de bbq te perfectioneren. Probleem is en blijft alleen dat je veel vocht verliest op de bbq, kijk maar eens in je lekbak. De variant uit de oven zwemt heerlijk in zijn echt vocht en vervolgens pull je hem in dat vocht, eindsaus gegarandeerd niet nodig.

Marineren met gerookte paprika en rookzout en dan in de oven is ook een goede methode voor rooksmaak, maar denk dat 2 uurtjes roken (in een schaal dus niet op een rooster) en daarna de oven in de ultieme methode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Vorige week dinsdag 4 kilo Babybackribs en nog wat ander spul bij Aalvink besteld. Ik had zaterdagavond een barbecue voor 15 man geplanned en omdat ik met de hele groep mee op stap zou zijn kon ik zaterdag zelf niet 's middags de babybackribs 6uur low-en-slowen.

Besloten dus om dat vrijdag te doen en dan zaterdag de ribs nog even in de oven op te warmen. Door een misverstand verstuurde Aalvink echter pas op donderdag. Post-NL zou vrijdag tussen 15:00-1700u leveren, dat werd 18:15 en ik ben uiteindelijk tot zo'n uur of 00:00 bezig geweest. Niet verg vervelend verder, maar werd er wel wat zenuwachtig van.

(klik op afbeelding voor voor volle grootte)

Weber 57cm preparen met hitteschild (uitlaatschild ford), bakstenen (=warmteaccu) en water (tegen uitdrogen)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1WnAkaoswlyywhlhNL0gG3Xn/medium.jpg

Ribs en buikspek gerubbed met:
30 gr. bruine basterdsuiker
20 gr. gerookte paprika
15 gr. hete paprika
30 gr. zeezout
3 el zwarte peper
2 thl knofllookpoeder
2 thl uienpoeder
1 thl komijnpoeder

Na een uurtje moppen met Noskos mopsaus voor classic ribs:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fDLzkDVOfMfCbvDeSrPVreDt/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kgIKK9agG2Aj1RhY8ekGhEcF/medium.jpg

Na twee uurtjes en wat appelhout:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/so6uraswEZO6VjJcSBsc7KBs/medium.jpg

Het wordt al later. Links op de foto is een flink stuk buispek te zien wat ik er vanwege een webactie gratis bij kreeg.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KywTyUgCgaU0f31KrfApW4K2/medium.jpg

Zo tegen 00:00u:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qwHPBppXXQng5DT5ew6AJRLQ/medium.jpg

En eraf:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/z07zODkNWf2jVtHYr9WRwx8J/medium.jpg

Het vlees heb ik eerst af laten koelen en toen om 05:00u in de koelkast gedaan.

Zaterdagavond heb ik de spareribs 1.5u in de oven gedaan, eerst op 65°C en daarna op 100°C. Het buikspek heb ik een uur indirect op 250-280°C knapperig gebrand op de 47cm Weber.

Het buikspek was eerder op de dan de ribs. Voor de rest vond iedereen het super lekker. "beter dan in restaurant", "Lekker stevig, het vlees valt niet als snot v/h bot", kortom: Lekker en geslaagd.

Prima vlees van Jan Aalvink, ook makkelijk telefonisch bereikbaar (na inspreken voicemail om 21:14 op woensdagavond werd ik nog om 21:45 terug gebeld. Top!).

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 04-04-2016 14:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

immetjes schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:42:
Vorige week dinsdag 4 kilo Babybackribs en nog wat ander spul bij Aalvink besteld. Ik had zaterdagavond een barbecue voor 15 man geplanned en omdat ik met de hele groep mee op stap zou zijn kon ik zaterdag zelf niet 's middags de babybackribs 6uur low-en-slowen.

Het buikspek was eerder op de dan de ribs. Voor de rest vond iedereen het super lekker. "beter dan in restaurant", "Lekker stevig, het vlees valt niet als snot v/h bot", kortom: Lekker en geslaagd.
Ik krijg een partij trek bij het lezen van dit alles, leuk en met mooie foto's erbij d:)b

---
Grappig dat de GBS van Weber wordt genoemd door mede-Tweakers, kwam de Weber Performer Original GBS System Edition tegen (wil werkruimte hebben) en had meteen zoiets van: lijkt me best een ideaal dingetje om zowel simpel te grillen als ook mee te experimenteren met low & slow en roken. En ik wil er sowieso vanalles mee koken (missus zag het al helemaal zitten, lol :P) dus dat is wel ideaal. Vind het niet erg om geld uit te geven (de accessoires zijn pittig aan de prijs) als het lekker lang meegaat. Thermometer in het deksel ook..denk dat ik niet veel verder hoef te kijken en deze uitvoering op de verlanglijst pleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:50:
[...]

Thermometer in het deksel ook..denk dat ik niet veel verder hoef te kijken en deze uitvoering op de verlanglijst pleur :)
Misschien wist je het al, maar de temperatuur die de deksel thermometer aangeeft is niet de temperatuur op je rooster/bij het vlees, dat kan tientallen graden afwijken soms.

Weet je die afwijking, dan kun je er prima mee werken, maar je zal de eerst niet zijn die totaal de mist in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Fly-guy schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:34:
Misschien wist je het al, maar de temperatuur die de deksel thermometer aangeeft is niet de temperatuur op je rooster/bij het vlees, dat kan tientallen graden afwijken soms.

Weet je die afwijking, dan kun je er prima mee werken, maar je zal de eerst niet zijn die totaal de mist in gaat.
Was sowieso wel van plan om een losse thermometer te nemen om in vlees te steken + 2e probe, maar dank voor de tip: wist niet dat het zo sterk afweek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:38:
[...]

Was sowieso wel van plan om een losse thermometer te nemen om in vlees te steken + 2e probe, maar dank voor de tip: wist niet dat het zo sterk afweek :X
Het verschilt per bbq/plaatsing (hete lucht stijgt dus het zal heter zijn hoe hoger je komt in de deksel), maar dat betekent niet dat het geheel nutteloos is.
Voor kip aan het spit gebruik ik 'm omdat ik weet dat 180-200 graden op die thermometer prima resultaat geeft in mijn OTP, voor spareribs op mijn WSM voldoet 130 graden, maar voor pulled pork leg ik een probe naast het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De afwijking kan wel ruim 30 tot 50 graden zijn is mijn ervaring. Mijn weber heeft ook een metertje, maar volgens mij wijkt hij ook nog eens best af (naar boven)...nog los van dat hij op een hoger punt meet. Dus dat metertje gebruik ik alleen om te kijken of de temperatuur inzakt met direct grill of dat de kolen nog genoeg hitte produceren. Tijdens indirect doe ik er echt niets mee, dan zijn het 2 pennen in mijn igrill2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:03:
Waar ben je naar op zoek? Je hebt van Weber bijvoorbeeld de Q1000. Ik heb daar de voorloper van, en het mooie van deze is dat je hem makkelijk ergens mee naar toe neemt.
Wij hebben een grotetuin dus dan mag het bezoek bij ons komen ;)
Hij moet niet erg draagbaar zijn. Hij kan later gewoon in het tuinhuisje
Je moet voor jezelf uitvinden of je ook low en slow wilt, en of je ook rookhout wil gaan gebruiken. Er zijn diverse gasbarbecues die daar een aparte lade en een aparte brander voor hebben, en dat is dan best wel handig. Een collega van me heeft een Grandhall gasbbq, en die is daar best over te spreken, maar hij mist wel de aparte rooklade.
Zoiets mag het worden qua grootte van mijn vrouw.

http://www.bbqcenter.nl/p...barbecook-spring-350.html

Low en slow mag maar het moet soms ook gewoon snel gaan. Rookhout heb ik tot nu nog nooit gebruikt (houtskool) maar het mag zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 04-04-2016 16:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Chevy454 schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:18:
[...]

Wij hebben een grotetuin dus dan mag het bezoek bij ons komen ;)
Hij moet niet erg draagbaar zijn. Hij kan later gewoon in het tuinhuisje

[...]

[...]
Is meteen al niet meer leverbaar bij Bol....

Deze

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik snap dat gas lekker makkelijk voelt, maar ik heb nog nooit gedacht: wat is houtskool/briketten ongemakkelijk.

Ik gooi een ruime halve starter vol briketten, gooi wat nieuwe briketten in de Q en samen heb ik dan ongeveer 1 starter vol totaal aan briketten. Wacht 15 minuutjes totdat de kolen in de starter echt heet zijn en gooi ze bij de andere helft (koude) briketten. Dat tesamen ligt aan een kant in de q (57cm weber) en ik heb genoeg oppervlak voor direct en voor indirect. En ik zit dan rond de 170 graden voor indirect. Wil ik heter, dan start ik met een volle starter en gooi een halve starter aan briketten los koud. Als de starter briketten heet zijn, dan kan ik de komende 2 uren prima op 220+ graden. En ga ik pizza's bakken, dan vul ik de starter echt tot max (bult aan de bovenkant). En een kilo briketten koud leg ik neer. Dat gecombineerd met alle luchtroosters open en ik kom wel boven de 300graden uit. Heel klein beetje rookhout in een hoekje erbij en je hebt je (mini) pizza's in 3 a 4 minuten klaar. En zo kan je met een redelijk formaat groep allemaal je eigen pizza's maken en enkele minuten later al opeten.

Goed lang verhaal, maar wat ik maar wil aangeven is dat temperatuur en stabiliteit eigenlijk zelden lastig zijn ook op kolen. Ikzelf ga een liggende smoker maken waarop ik ook direct kan barbecuen wanneer ik zou willen. Dan heb je volgens mij best of all worlds :)

tl;dr: ik zou geen gas ding kopen, de verwachtte voordelen vind ik het niet waard en zijn eigenlijk niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:21
Eens met Nomad. Met een brikettenstarter heb je in 20 minuten je briketten heet, zonder omkijken. Gas is het wat mij betreft niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:49

pinda powerrr

Slow down...

+1 met bovenstaande heren.

Ik heb ook in 20 en max 30 minuten de boel aan de praat en op de juiste temperatuur. Die 30 is meestal als ik weer eens wat anders aan het doen ben en ik de starter vergeet :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
2Dutch schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:50:
[...]

Ik krijg een partij trek bij het lezen van dit alles, leuk en met mooie foto's erbij d:)b

---
Grappig dat de GBS van Weber wordt genoemd door mede-Tweakers, kwam de Weber Performer Original GBS System Edition tegen (wil werkruimte hebben) en had meteen zoiets van: lijkt me best een ideaal dingetje om zowel simpel te grillen als ook mee te experimenteren met low & slow en roken. En ik wil er sowieso vanalles mee koken (missus zag het al helemaal zitten, lol :P) dus dat is wel ideaal. Vind het niet erg om geld uit te geven (de accessoires zijn pittig aan de prijs) als het lekker lang meegaat. Thermometer in het deksel ook..denk dat ik niet veel verder hoef te kijken en deze uitvoering op de verlanglijst pleur :)
Wacht in ieder geval tot de 6e. Weber komt dan met een nieuwe BBQ die waarschijnlijk een dubbelwandige ketel heeft, wat vergelijkbaar is met een Kamado, en waarschijnlijk ook nog met een gas aansteekhulp, vergelijkbaar met de Performer. Ik ben er in ieder geval wel erg benieuwd naar, en misschien is het voor jou ook wel wat.
Chevy454 schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:18:
[...]

Low en slow mag maar het moet soms ook gewoon snel gaan. Rookhout heb ik tot nu nog nooit gebruikt (houtskool) maar het mag zeker.
Wat de anderen al zeggen, houtskool is niet echt moeilijker of langzamer. Vergeet niet dat een gasbarbecue ook moet opwarmen, en dat duurt ook 15 minuten, maar aan de andere kant is het nog meer fire en forget dan een houtskool BBQ.

De Q die je linkt zou ik niet kiezen. Hij heeft nl. geen gietijzeren rooster, en dat is juist wel handig, omdat die de warmte beter vasthouden en verspreiden.

Interessant leesvoer over gas barbecues kan je hier vinden:

http://amazingribs.com/BB..._reviews_and_ratings.html

Sla het stukje over aardgas trouwens maar over, dat is hier in NL nagenoeg niet te krijgen voor een BBQ. Onderaan staat een lijst met gas barbecues die ze getest hebben, maar de meeste die er in staan zijn hier in NL niet of nauwelijks te vinden, met uitzondering van natuurlijk Weber.

Over gas vs kolen: Voor een snelle burger vind ik de gasbbq makkelijker. Aansteken, weglopen om de burgers te halen en na 15 minuten kan het vlees er al op. Voor hamburgers etc vind ik de smaak niet slechter ofzo dan van een houtskool BBQ. Waarvoor mij het verschil in zit is als je echt low en slow wat wil gaan bereiden. Ook dat kan op een gas BBQ, maar de temperatuur is makkelijker te beheersen als de omstandigheden soms wat wisselen. Een gasBBQ heeft veel luchtgaten om gevaarlijke situaties te voorkomen. Je wil natuurlijk geen dikke knal waarbij je beercan chicken door de lucht vliegt :X

Hierdoor is de rook wat lastiger binnen te houden en koelt hij sneller af bij wind (of warmt sneller op als de zon erop staat). Bij een houtskool BBQ heb je hier wat minder last van, maar daar moet je om de2 a 3 uur weer houtskooltjes bijvullen (of andere technieken gebruiken zoals een zgn. snake).

Het beste gaat temperatuur vasthouden met een keramische BBQ, maar die heeft weer andere problemen, waaronder de prijs, en het lastig omlaag krijgen van de temperatuur als hij flink heet is geweest...

[ Voor 49% gewijzigd door elhopo op 05-04-2016 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

elhopo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:28:
Wacht in ieder geval tot de 6e. Weber komt dan met een nieuwe BBQ die waarschijnlijk een dubbelwandige ketel heeft, wat vergelijkbaar is met een Kamado, en waarschijnlijk ook nog met een gas aansteekhulp, vergelijkbaar met de Performer. Ik ben er in ieder geval wel erg benieuwd naar, en misschien is het voor jou ook wel wat.
Dank voor de tip! An sich kan mijn huidige BBQ nog prima gebruikt worden voor normaal grillwerk..
Het nadeel is dat als je eenmaal fanatiek aan het how to/low&slow van allerlei populaire bbqdudes en dudettes op YouTube aan het beloeren bent je steeds enthousiaster wordt :+ Ben benieuwd..en het zou ook wel gunstig kunnen zijn voor de prijs van de andere/oudere modellen, ook nooit verkeerd.

--
Gas vs kolen..ik vind het niet erg om voor een burgertje en een paprikaatje wat briketten aan te steken, pielen met vuur blijft leuk. Maar snap dat mensen voor gas kiezen voor iets meer gemak: uiteindelijk willen we gewoon allemaal lekker buiten nomnom maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
2Dutch schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:15:
[...]
Gas vs kolen..ik vind het niet erg om voor een burgertje en een paprikaatje wat briketten aan te steken, pielen met vuur blijft leuk. Maar snap dat mensen voor gas kiezen voor iets meer gemak: uiteindelijk willen we gewoon allemaal lekker buiten nomnom maken :9
Ik snap het ook wel, ik heb een WGA voor het snelle werk voor ons tweeën en ik denk dat ik deze beter had kunnen kopen met gas.

Roken/low and slow zal ik altijd op houtskool blijven doen, maar de kipsate van laatst had ook prima op gas gekunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Morgen is het 6 april oOo

Hier al wat sneakpeaks

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CfPKwfYW4AAmzpr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/1929383_1029806990419438_4949124622414512308_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=b41ec3baa7712a1f8b729282c7b35b0e&oe=578BEE21

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/1914062_1029806747086129_7798218848005097930_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=4be0f17869dc1b13e4e085e301a50b19&oe=57811A32

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/971447_1029806593752811_5070481992223273965_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=4cb47e9f5410ec3d4a004c669742c8ff&oe=57B999DF

Ben benieuwd wat het gaat worden, maar iig een kolenbbq :)
Verder hoop ik dat ie niet al te duur word (rond de €300) want dan zou dit zomaar mijn verjaardagscadeau kunnen worden, mocht hij een allrounder zijn :9
Maar ik ben bang dat hij duurder word aangezien het "handvat" er al duur uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag dat de McDonald's intussen pulled porc wraps in het assortiment heeft. Hoe flikken ze dat dan op zulke grote schaal? Duurt nogal even voordat dat doorgegaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:28:
Zag dat de McDonald's intussen pulled porc wraps in het assortiment heeft. Hoe flikken ze dat dan op zulke grote schaal? Duurt nogal even voordat dat doorgegaard is.
Volgens Google duurt het 4 uur voor de burger.
http://uk.businessinsider...ed-pork-2015-10?r=US&IR=T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Tinusvolkel schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:06:
Morgen is het 6 april oOo

Hier al wat sneakpeaks

...

Ben benieuwd wat het gaat worden, maar iig een kolenbbq :)
Verder hoop ik dat ie niet al te duur word (rond de €300) want dan zou dit zomaar mijn verjaardagscadeau kunnen worden, mocht hij een allrounder zijn :9
Maar ik ben bang dat hij duurder word aangezien het "handvat" er al duur uitziet
Ik kan ook niet wachten, maar volgens de Amerikaanse fora moet je rekenen op een bedrag van meer dan 1500 euro. Als dat zo is koop ik voor dat geld liever een Kamado Joe.

Wat betreft de Mc Donalds PP , op zich is dat niet zo ingewikkeld. Je legt heel wat schouders in een industrieele rookoven, en als het klaar is verpak je het gepullde vlees in vacuum zakken. Die worde in de restaurants met een stoomoven weer even opgewarmd en klaar ben je.

[ Voor 17% gewijzigd door elhopo op 05-04-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
€1500 -O-

Dan ga ik denk ik toch maar voor de GBS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
elhopo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:18:
[...]

Ik kan ook niet wachten, maar volgens de Amerikaanse fora moet je rekenen op een bedrag van meer dan 1500 euro. Als dat zo is koop ik voor dat geld liever een Kamado Joe.

Wat betreft de Mc Donalds PP , op zich is dat niet zo ingewikkeld. Je legt heel wat schouders in een industrieele rookoven, en als het klaar is verpak je het gepullde vlees in vacuum zakken. Die worde in de restaurants met een stoomoven weer even opgewarmd en klaar ben je.
Zou voor deze gaan, http://saffirebbq.eu/
Zag deze bij vuur en rook staan. Het was een combinatie van de primo en de BGE _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat ik begreep is dat het niet bar veel met pulled pork te maken heeft. De omschrijvingen waren in de lijn van "smaakt als gehakt en ziet er uit als bliktonijn"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 14:51
Heb het afgelopen weekend eens geprobeerd maar vies tegengevallen (wat verwacht je ook :') ) het vlees vond ik niet zeer mals en de smaak ontstond meer door de meuk eromheen het vlees zelf was flauw. Ik blijf lekker bij mijn eigengemaakte pulled pork :) Afgelopen weekend een snelle methode geprobeerd met 160C wat dezelfde uitkomst zou moeten hebben als langdurig roken op 110C maar het vlees wat bij lange na niet zo mals als de low & slow methode, dus aankomende week weer low & slow op de WSM.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
418O2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:15:
[...]

Wat ik begreep is dat het niet bar veel met pulled pork te maken heeft. De omschrijvingen waren in de lijn van "smaakt als gehakt en ziet er uit als bliktonijn"
Ziet het ook op tv als de close up shot komt.
Stukjes/korrelachtig-iets. Totaal niet draderig zoals de naam en foto suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-06 17:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Afgelopen vrijdag zag ik inderdaad dat ze PP bij de McDonalds hadden. Ik ben nog niet eens in de verleiding gekomen om dat te kiezen....
Een zeer juiste keuze als ik het hier zo lees.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

elhopo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:18:
[...]

Ik denk eerder dat ze die schouders in vacuum zakken op lage temperatuur in water garen. Er hoeft namelijk helemaal geen (rook)smaak aan het vlees te zitten. Dat "fixen" ze wel met een sausje.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Apie! schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:45:
[...]

Ik denk eerder dat ze die schouders in vacuum zakken op lage temperatuur in water garen. Er hoeft namelijk helemaal geen (rook)smaak aan het vlees te zitten. Dat "fixen" ze wel met een sausje.
Dat kan ook, net wat goedkoper uit zal vallen. Het voordeel van een oven is dat die hoger dan 100 graden kan, waardoor de boel wat sneller gaart. De rooksmaak kunnen ze ook gewoon injecteren, of zoals je zegt al in het sausje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Daar is ie dan :) maar zal wel veels te duur zijn....

Afbeeldingslocatie: https://c7cf1aee0f9592118cd3-45a8e764187dff1857a6ffe8280848dc.ssl.cf2.rackcdn.com/uploads/images/cropped/360_310/57040dddabf6f_Weber_SCG_18301001_B_resized.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c7cf1aee0f9592118cd3-45a8e764187dff1857a6ffe8280848dc.ssl.cf2.rackcdn.com/uploads/images/cropped/360_310/570413f9f27ec_Weber_SCG_18301001_resized.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-04-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Als ik het zo zie heeft hij een 57 cm rooster met GBS, dat is wel mooi. Er zijn prijzen genoemd van 1500 en 2000 maar dat zijn maar geruchten natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160406/49250d9aed148189b84777ab8204a4c3.jpg

https://www.weberbbq.co.uk/introducing-summit-charcoal/

Hij ziet er wel mooi uit...

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 06-04-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hier een filmpje over die nieuwe weber:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Goedkope model rond de 1300 euro (1999 Canadian dollar). Fors aan de prijs! (Bron: http://finance.yahoo.com/...ate-summit-140000165.html)

[ Voor 36% gewijzigd door CodeIT op 06-04-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wat is het kastje met die knop naast de ketel?

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.