• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-12 22:26

Garyu

WW

zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:35:
[...]

Nee, het heet helemaal geen Deep Space.
Het heet gewoon de ruimte (of space, zoals u wilt).

Oh, hoe vertaal je dan 'Deep Space' in het Nederlands?
Vertel jij dat dan even aan de rest van de ruimtevaartwereld die wel weten wat het betekent? ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Garyu schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:58:
[...]

Vertel jij dat dan even aan de rest van de ruimtevaartwereld die wel weten wat het betekent? ;)
Nou, daar raak je de kern: de term Deep Space wordt te pas en te onpas gebruikt.
Het is mij totaal niet duidelijk waar of wanneer Space overgaat in Deep Space.
En als het me niet duidelijk is, dan vraag ik het gewoon.

(wel heb ik het idee dat het nogal eens dikdoenerig gebruikt wordt)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:44

franssie

Save the albatross

@zetje01 misschien had je deze post gemist? Osiris in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

In de TV/Film wereld wordt het inderdaad nog wel eens gebruikt op een manier die ik zelf niet kan nameten (want fictie).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 12:26
Sub orbital --> Earth lower orbit (ELO) --> inter planetary --> deep space --> interstellar?

• zetje01
franssie schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:21:
@zetje01 misschien had je deze post gemist? Osiris in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

In de TV/Film wereld wordt het inderdaad nog wel eens gebruikt op een manier die ik zelf niet kan nameten (want fictie).
thanx, idd niet gezien. effe lezen.

• zetje01
Osiris schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:37:
"The International Telecommunication Union defines "deep space" to start at a distance of 2 million km from the Earth's surface."

Jammer joh.

Of om precies te zijn:

[...]
Wow!
Dus Space, dat is slechts een onbeduidend miniem klein schilletje ergens om een blauw stipje, en de rest in het hele universum is Deep Space?!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:28:
[...]

Wow!
Dus Space, dat is slechts een onbeduidend miniem klein schilletje ergens om een blauw stipje, en de rest in het hele universum is Deep Space?!
Of je geeft gewoon toe dat je 't niet aan het rechte eind had ;) Een copy/paste-probleemje met de superscript "6" maakt daar geen verschil in.

• zetje01
Osiris schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Of je geeft gewoon toe dat je 't niet aan het rechte eind had ;) Een copy/paste-probleemje met de superscript "6" maakt daar geen verschil in.
Echt, u spreekt in raadselen.

• Osiris
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:31:
[...]

:')

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:44

franssie

Save the albatross

[...]

offtopic:
Ik snap deze eerlijk gezegd ook niet. Het is duidelijk mede dankzij jouw post, maar wat je hier zegt kan ik ook geen koffie van brouwen.
----
Edit: @Playa del C. als je wact beter en verder terug leest zag je dat hij het eerder wel vroeg en daarna wat vreemd bot reageerde.
--- zijn de rennies op of is er een vat zuur in dit topic gevallen?

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 12-02-2020 23:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Er stond ergens 2x106 maar dat moest zijn 2x106.
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:10:
[...]
Het is mij totaal niet duidelijk waar of wanneer Space overgaat in Deep Space.
En als het me niet duidelijk is, dan vraag ik het gewoon.
Huh? Je vroeg het helemaal niet. Je zei dit:
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:35:
[...]

Nee, het heet helemaal geen Deep Space.
Het heet gewoon de ruimte (of space, zoals u wilt).
En dat is vrij bot zelfs. Kom je nog met een excuus?

Los van de definities en het nut vind ik Deep Space altijd wel mooi klinken. Heeft iets mysterieus, bijna romantisch.

Ander nieuws: er was een signaal uit de ruimte opgevangen met een opvallend ritme. Staat op alle nieuwssites. Veel speculatie over signalen van aliens, maar ik kan vast meedelen dat (zeer zeer waarschijnlijk) de signalen alsnog te willekeurig zijn om een kunstmatig signaal te zijn van intelligente aliens.
YouTube: Major FRB Discovery! First Ever Signal That Repeats Every 16 Days

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Kunnen dat soort signalen uitgezonden worden door bijvoorbeeld sterren, of als gevolg van botsingen tussen hemellichamen? Of kan dergelijk signaal alleen maar kunstmatig zijn?

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:40:
[...]

offtopic:
Ik snap deze eerlijk gezegd ook niet. Het is duidelijk mede dankzij jouw post, maar wat je hier zegt kan ik ook geen koffie van brouwen.
Er stond eerst "106” wat "106" had moeten zijn. Nogal een verschil. 106 is idd een schilletje, een miljoen toch al niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 12-02-2020 23:02 ]

• Playa del C.
  • Laatst online: 10:29
XWB schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:57:
Kunnen dat soort signalen uitgezonden worden door bijvoorbeeld sterren, of als gevolg van botsingen tussen hemellichamen? Of kan dergelijk signaal alleen maar kunstmatig zijn?
Dat kan in theorie beide, dus zowel kunstmatig als natuurlijk. Het lijkt er echter op dat het vrijwel zeker een natuurkijke oorzaak heeft, maar niemand weet hoe het precies ontstaat.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
[...]

Dat ligt er maar net aan. Er zijn gewoon verschillende definities van zo'n begrip, afhankelijk van de context. Wat een telecom organisatie voor definitie aanhoudt hoeft helemaal niet relevant te zijn in een ruimtevaart context.
Daarnaast lijkt me dat we op Tweakers ook wel op een inhoudelijk niveau kunnen discussiëren in plaats van op de man?

• Garyu

Garyu

WW

mcDavid schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:35:
[...]

Dat ligt er maar net aan. Er zijn gewoon verschillende definities van zo'n begrip, afhankelijk van de context. Wat een telecom organisatie voor definitie aanhoudt hoeft helemaal niet relevant te zijn in een ruimtevaart context.
Daarnaast lijkt me dat we op Tweakers ook wel op een inhoudelijk niveau kunnen discussiëren in plaats van op de man?
Ik heb nu al twee keer geschreven waar vanuit technologisch perspectief de verschillen liggen, dat leek me interessant voor dit topic. Daarmee heb ik ook wel genoeg van de semantische non-discussie. Het eigenlijke nieuws was wezenlijk interessanter dan dat, namelijk dat een van de ervarenste topmensen op het gebied met decennia aan ervaring nu SpaceX gaat helpen mensen naar ver weg te kunnen brengen. De beste man heeft zo'n beetje alle Amerikaanse en Europese astronauten sinds de jaren tachtig begeleid naar de capsule waarmee ze vervolgens de ruimte ingeschoten werden....

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 13-02-2020 10:46 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mooi jubileum, de beroemde foto Pale Blue Dot is 30 jaar oud. Dit is de Aarde, als miniscuul puntje gefotografeerd door Voyager 1, terwijl die bij de planeet Neptunus vloog, op 14 februari 1990:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Pale_Blue_Dot.png

De Aarde is dus dat minuscule stipje ongeveer halverwege die rechtse lichte band.
De Voyager 1-satelliet maakte op Valentijnsdag 1990 een foto van de aarde, die vanaf Neptunus - achter in het zonnestelsel - als een lichtblauwe stip te zien was. Op verzoek van wijlen astronoom Carl Sagan draaide de Voyager zich even om en maakte de foto. In gesprek met NU.nl noemt Sagans weduwe Ann Druyan de aarde als klein stipje "onze realiteit die wij moeten omarmen".

Sagan gebruikte de foto om onze planeet in een nieuw perspectief te plaatsen. "Die stip is een klein podium in het kosmische theater", schreef de astronoom. Volgens hem liet de foto van "het enige thuis dat de mens ooit heeft gekend" zien dat de mens te trots op zichzelf is en dat we beter met elkaar moeten omgaan.

Op de Voyager-sonde zat ook een gouden langspeelplaat met een collectie van aardse geluiden. Druyan stelde de inhoud samen, die moest dienen als een boodschap voor buitenaards leven. "NASA dacht dat we gek waren."

Druyan en Sagan wilden de hele aarde in de platen vereeuwigen. Zo stonden er niet alleen veel talen op, maar ook de zang van walvissen. En de muziek moest meer zijn dan alleen Amerikaanse popmuziek. "NASA leek beledigd dat we Japanse muziek hadden gebruikt in plaats van bijvoorbeeld muziek van Frank Sinatra."
Bron, en meer info: Iconische foto van aarde als stipje 30 jaar oud: 'Het is onze realiteit'

Blijft een indrukwekkende foto.

Virussen? Scan ze hier!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Playa del C. schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:48:
[...]
Ander nieuws: er was een signaal uit de ruimte opgevangen met een opvallend ritme. Staat op alle nieuwssites. Veel speculatie over signalen van aliens, maar ik kan vast meedelen dat (zeer zeer waarschijnlijk) de signalen alsnog te willekeurig zijn om een kunstmatig signaal te zijn van intelligente aliens.
YouTube: Major FRB Discovery! First Ever Signal That Repeats Every 16 Days
Van dat nieuws wordt ik onderhand ook een beetje gestoord. Stond weken geleden ook al op de wat serieuzere sites, maar nu pikt mainstream media het op, en dan weten we allemaal wat er gebeurt. Dan is het ineens een mysterieus signaal, wetenschappers staan voor een raadsel. De waarheid is dat het helemaal niets bijzonders is. Er zijn tal van dit soort radiosignalen waargenomen de laatste jaren en hoewel het allemaal heel spannend gebracht wordt, is het enige 'mysterie' (dat klinkt leuker dan dat ze het nog niet weten) dat ze nog geen specifieke verklaring hebben voor dit signaal. Maar de wetenschappers zelf waren er al lang uit dat het geen aliens waren. Er zijn meerdere verklaringen mogelijk, en ze moeten nog wat research doen om het juiste label bij dit signaal te hangen.

Maar misschien is het Voyager 2, die over 4 maanden een wormhole in vliegt, 500 miljoen jaar terug in de tijd wordt geslingerd en een signaal naar huis stuurt... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Garyu schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:44:
[...]
Daarmee heb ik ook wel genoeg van de semantische non-discussie.
Dat is typisch twiekers...het wordt op een gegeven moment een pissing contest omdat iemand persé gelijk wil krijgen. En dan heb je inderdaad een semantische non-discussie die absoluut nergens meer over gaat. Dat hele deep space definitie is ook totaal onbelangrijk. Het is een kreet die in de jaren '50 is bedacht en inmiddels is de wereld én de ruimte een stuk groter geworden. Dus liever die term alleen in films gebruiken en niet over inhoudelijke discussies over ruimtevaart.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Garyu

Garyu

WW

mphilipp schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Dat is typisch twiekers...het wordt op een gegeven moment een pissing contest omdat iemand persé gelijk wil krijgen. En dan heb je inderdaad een semantische non-discussie die absoluut nergens meer over gaat. Dat hele deep space definitie is ook totaal onbelangrijk. Het is een kreet die in de jaren '50 is bedacht en inmiddels is de wereld én de ruimte een stuk groter geworden. Dus liever die term alleen in films gebruiken en niet over inhoudelijke discussies over ruimtevaart.
Zeg je dat dan ook even tegen de NASA? Die hebben het consistent over deep space en Deep Space Gateway als ze hun Mars-programma beschrijven ;).

https://www.nasa.gov/johnson/exploration/deep-space

Afbeeldingslocatie: https://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/full_width/public/thumbnails/image/deepspaceexploration.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 14-02-2020 09:07 ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Garyu schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:07:
[...]
Zeg je dat dan ook even tegen de NASA? Die hebben het consistent over deep space en Deep Space Gateway als ze hun Mars-programma beschrijven ;).
Gewoon doorgaan hè? |:(

Om met het klootjesvolk te communiceren gebruik je dat. En om fondsen te werven (is eigenlijk hetzelfde), of een interessante naam aan je project te geven (Deep Space Network). Maar een echte betekenis heeft het niet. En verder reageer ik niet in deze non-discussie.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:30

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Binnenkort meer

Gulfstream G650

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Antares launch live nu

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Nog 20 minuten tot de 5e Starlink lancering.
SpaceX is targeting Monday, February 17 at 10:05 a.m. EST, or 15:05 UTC, for its fifth launch of Starlink satellites from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. A backup launch opportunity is available on Tuesday, February 18 at 9:42 a.m. EST, or 14:42 UTC.

Falcon 9’s first stage previously launched the CRS-17 mission in May 2019, the CRS-18 mission in July 2019, and the JCSAT-18/Kacific1 mission in December 2019. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. Approximately 45 minutes after liftoff, SpaceX’s two fairing recovery vessels, “Ms. Tree” and “Ms. Chief,” will attempt to recover the two fairing halves.

[ Voor 76% gewijzigd door Tourniquet op 17-02-2020 15:45 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
Ik zit er weer klaar voor! Heerlijk ook die muziek van Test Shot Starfish altijd tijdens het wachten op SpaceX streams.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:27
Die was er naast. Helaas.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Naast?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
Falcon zat een behoorlijk stuk naast het droneship

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geen landing! Wel wat rook en iets daarna waterdruppels op de lens van het droneship....

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
Wel typisch, met slecht weer op zee landen ze feilloos, nu was het rustiger dan rustig en zitten ze er misschien wel 50 meter naast

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:08
RIP B1056. Heeft toch zijn best gedaan met 3 succesvolle landingen en (hopelijk) 4 succesvolle missies ( CRS-17, CRS-18, JCSAT-18 en Starlink-4)!

[ Voor 18% gewijzigd door Balance op 17-02-2020 16:18 ]

• Who Am I?
Oei, dat is zonde! Ik ben benieuwd wat de oorzaak is geweest. Misschien dat er iets mis was met de gridfins en dat hij bewust naast het droneship 'geland' is om die niet te beschadigen ofzo. Net als de vorige mislukte landing. Er zitten meer camera's op het droneship toch? Die kunnen waarnemen wat er omheen gebeurt.

Soft landing naast het droneship wordt er gezegd op de webcast. Ben benieuwd naar de reden.

[ Voor 12% gewijzigd door Who Am I? op 17-02-2020 16:22 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:08
Het was ook een lastige landing voor zover ik begrepen heb, OCISLY lag 628 km downrange, vergelijkbaar met sommige GTO-missies.

Hmmm, blijkbaar hebben ze gewoon gemist, want een soft-landing op het water is wel gelukt. Vreemd!

Wel bijzonder mooie camerabeelden trouwens vandaag!

• Who Am I?
Balance schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:22:
Het was ook een lastige landing voor zover ik begrepen heb, OCISLY lag 628 km downrange, vergelijkbaar met sommige GTO-missies.

Hmmm, blijkbaar hebben ze gewoon gemist, want een soft-landing op het water is wel gelukt. Vreemd!

Wel bijzonder mooie camerabeelden trouwens vandaag!
Klopt. De second stage heeft deze keer ook maar 1 burn gedaan ipv twee bij de vorige Starlink lanceringen. Er moest dus meer performance uit de booster komen en daardoor ook een moeilijkere landing.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een vraag waar ik al een paar maanden mee zit, ik zou graag een keer een SpaceX lancering live mee willen maken. Ik heb nog gruwelijk veel vakantiedagen over dus ik zit er aan te denken om in mei naar Florida te vliegen.

Maar er zijn hier vast mensen die hier al een keer geweest zijn en praktische tips hebben. Of misschien mee willen? Omdat de belangen van Crew Dragon natuurlijk veel groter zijn dan de zoveelste (omg wat zijn we verwend! Dat dit bijna normaal begint te worden?!) starlink missie, zal er veel geschoven worden met de lanceerdatum en dat zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Kan ik deze vraag hier stellen, of is een apart topic beter?

• Who Am I?
Als je graag zo'n lancering bij wilt wonen kun je denk ik het beste kijken wanneer er een ISS missie gepland staat. Bij die lanceringen keert de booster terug naar LZ1 (een enkele uitzondering daar gelaten) en kun je dus ook een booster zien landen! Er is vorig jaar iemand hier geweest die geprobeerd heeft om een lancering bij te wonen, maar deze uiteindelijk heeft gemist omdat de lancering 2-3x werd uitgesteld... Geen idee wie dat was.

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:41
Who Am I? schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:47:
Als je graag zo'n lancering bij wilt wonen kun je denk ik het beste kijken wanneer er een ISS missie gepland staat. Bij die lanceringen keert de booster terug naar LZ1 (een enkele uitzondering daar gelaten) en kun je dus ook een booster zien landen! Er is vorig jaar iemand hier geweest die geprobeerd heeft om een lancering bij te wonen, maar deze uiteindelijk heeft gemist omdat de lancering 2-3x werd uitgesteld... Geen idee wie dat was.
Er schijnt voor nu iets gepland te zijn naar ISS rond 7 mei :+
Denk dat hij daarom in mei naar een lancering wil kijken, maar ja de data zijn helaas nog niet in beton gegoten...

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Hennie-M schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:42:
Ik heb een vraag waar ik al een paar maanden mee zit, ik zou graag een keer een SpaceX lancering live mee willen maken. Ik heb nog gruwelijk veel vakantiedagen over dus ik zit er aan te denken om in mei naar Florida te vliegen.

Maar er zijn hier vast mensen die hier al een keer geweest zijn en praktische tips hebben. Of misschien mee willen? Omdat de belangen van Crew Dragon natuurlijk veel groter zijn dan de zoveelste (omg wat zijn we verwend! Dat dit bijna normaal begint te worden?!) starlink missie, zal er veel geschoven worden met de lanceerdatum en dat zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Mijn pro-tip is: hou rekening met een scrub, dus neem lekker een week een hotel of zo.

Combineer dat met een jaarkaart voor het KSC. Dat is ongeveer dezelfde prijs als 2 losse tickets, maar dan kan je dus een jaar lang en krijg je wat korting op eten en drinken. En koop daar een mooie beker, dan hoef je alleen maar refills te betalen.

Als je waarde hecht aan de kwaliteit van eten neem je zelf broodjes mee :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 12:26
Ample Energy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Mijn pro-tip is: hou rekening met een scrub, dus neem lekker een week een hotel of zo.

Combineer dat met een jaarkaart voor het KSC. Dat is ongeveer dezelfde prijs als 2 losse tickets, maar dan kan je dus een jaar lang en krijg je wat korting op eten en drinken. En koop daar een mooie beker, dan hoef je alleen maar refills te betalen.

Als je waarde hecht aan de kwaliteit van eten neem je zelf broodjes mee :P
Ongelofelijk hoe die Amerikanen van het intro naar de Saturnus expo lopen en de raket overslaan om direct bij de hamburger tent te gaan zitten.

Lopen er 2 Duitsers en 2 Hollanders een beetje zich te vergapen bij de conussen van de raketmotoren van de eerste trap. Maakt de rest zich druk om het eten..

Amerikanen........ 8)7

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:42
coelho schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:16:
Wel typisch, met slecht weer op zee landen ze feilloos, nu was het rustiger dan rustig en zitten ze er misschien wel 50 meter naast
De hoeveelheid ernaast is niet veelzeggend. Ze mikken expres ernaast en in de laatste paar seconden zetten ze hem on target. Alleen als een veilige landing waarschijnlijk is. Best kans dat ze hem deze keer best nog op het schip zouden hebben kunnen krijgen, maar dat iets onzeker leek of iets anders al mis was en ze het niet wilden wagen (vooraf geprogrameerde parameters natuurlijk).

Only when it is dark enough, can you see the stars

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 21:45
Hennie-M schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:42:

Daarvoor roep ik @zetje01 eens op.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:48
Ik wil dit zelf ook een keer meemaken en zou dan een reis van 2 weken door Florida heen maken (Orlando, Miami, Key West) waarbij de initiele lancering in de eerste paar dagen na aankomst is gepland. Mocht het dan nog een weekje worden opgeschoven dan valt het nog steeds binnen je vakantie. Dan moet je wellicht wat schuiven in je vakantieplanning maar kan je er nog wel naartoe.

/post

• Hennie-M
Sand0rf schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:00:
Ik wil dit zelf ook een keer meemaken en zou dan een reis van 2 weken door Florida heen maken (Orlando, Miami, Key West) waarbij de initiele lancering in de eerste paar dagen na aankomst is gepland. Mocht het dan nog een weekje worden opgeschoven dan valt het nog steeds binnen je vakantie. Dan moet je wellicht wat schuiven in je vakantieplanning maar kan je er nog wel naartoe.
Deze conclusie had ik zet dus ook al getrokken. Maar de vraag zit hem in de praktische dingen;
Wanneer boek je je vlucht? Doe je dat last minute? Moet je een visum aanvragen, en hoe lang van te voren moet dat?
Opzich allemaal te googlen maar ik vraag het vooral voor het geval ik dingen mis die voor een ander misschien de normaalste zaak zijn maar voor mij als reis-leek niet :)

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:48
Op Spaceflight Now staat een mooi lijstje met geplande lanceringen. Niet allemaal even precies en uiteraard zonder zekerheden.

Voor de VS heb je ESTA nodig, die kan je aanvragen en is twee jaar geldig (mits je paspoort niet verloopt)

Maar inderdaad allemaal te Googlen ;)

/post

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het stacken van Starship SN1 is begonnen :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERaJp5FXUAA8aEy?format=jpg
https://twitter.com/Space...tatus/1231322915326615552

March of the Eagles

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:42

Pierre

Van nature lui!

Rip de dame die de landing op de maan mede mogelijk gemaakt heeft https://www.nu.nl/wetensc...ijk-maakte-overleden.html

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
:*)

March of the Eagles

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-12 16:32
Volgens Musk wordt er deze week ook begonnen met de bouw de tank van SN2

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:36
https://spaceflightnow.co...-in-space-for-first-time/

Hoe vet is dit? Ze gaan de piggyback satellite gebruiken als 'jetpack', voor attitude en propulsion. Gaaf, dit is wellicht een stap naar bijvoorbeeld refuellen...

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39
Zeker vet, en natuurlijk een mooie uitleg van Scott Manley:

YouTube: A New Satellite Is Preparing To Repair An Old Satellite

(Van 7 februari, dus de meesten hier zullen hem al gekeken hebben)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ars Technica heeft het laatste Artemis schema in handen:
April 2021: Artemis I, Uncrewed test flight of Orion on Block 1 of SLS
January 2023: Artemis II, Crewed flight of Orion around Moon on Block 1 of SLS
August 2024: Artemis III, Integrated lunar lander launched to Moon on Block 1B of SLS
October 2024: Artemis IV, Crewed flight of Orion for human Moon landing on Block 1 of SLS
September 2025: Science mission, Launch of Europa Clipper on Block 1 of SLS
June 2026: Artemis V, Crewed flight of Orion to Moon on Block 1B of SLS
June 2027: Science mission, Launch of Europa Lander on Block 1B of SLS
August 2028: Artemis VI, Crewed flight of Orion to Moon on Block 1B of SLS
February 2029: Artemis VII, Cargo mission to Moon on Block 2 of SLS
August 2029: Artemis VIII, Crewed mission of Orion on Block 2 of SLS
February 2030: Artemis IX, Cargo mission on Block 2 of SLS
August 2030: Artemis X, Crew mission on Block 2 of SLS
https://arstechnica.com/s...anges-in-artemis-program/

Hoewel de eerste SLS booster in een ver gevorderd stadium is, is de eerste vlucht alsnog opgeschoven naar 2021. Block 1B kunnen we op z'n vroegst in 2026 verwachten.

March of the Eagles

• Tourniquet
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Starship SN1 heeft helaas een test met vloeibare stikstof niet overleefd:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Schijnt dat er fouten in de lassen zaten of in het las process. Daarom gebruikte ze sn1 voor een aantal 'grond tests'.

Verbeteringen zijn doorgevoerd voor SN2, bedoeling is natuurlijk dat deze nu wel de lucht in gaat. Door middel van een raptor dan natuurlijk.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar was het laswerk niet helemaal goed.

March of the Eagles

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Mooi en zeer interessant kijkje in de ULA raket fabriek.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wanneer je weet dat er iets kapot kan gaan dan kan je de rest nog testen tot dat 't probleem voordoet.
Is niet alles voor niets geweest.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Felyrion
  • Laatst online: 00:55

Felyrion

goodgoan!

Interessant stuk inderdaad. Mooi om te zien dat daar ook een CEO zit die echt in de techniek zit. Ik dacht even een stukje kijken en er even doorheen spoelen, maar heb hem met aandacht helemaal gekeken. Ook dat 2e stuk over de samenwerking met de concurrentie (over het gebruik van Blue Origin motoren) vond ik wel leuk om te zien.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Felyrion schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Interessant stuk inderdaad. Mooi om te zien dat daar ook een CEO zit die echt in de techniek zit. Ik dacht even een stukje kijken en er even doorheen spoelen, maar heb hem met aandacht helemaal gekeken. Ook dat 2e stuk over de samenwerking met de concurrentie (over het gebruik van Blue Origin motoren) vond ik wel leuk om te zien.
Ik dacht ook ff van *zucht* daar heb je weer zo'n pannenkoek die alleen winstmaken en cijfertjes kent maar het is gewoon een Christian von Koenigsegg, Heel interessant om te zien allemaal.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
99,9 % van de filmpjes van Destin zijn de moeite waard om volledig te bekijken. Hij heeft mij nog nooit teleurgesteld, een van de betere kanalen op Youtube.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Volledig mee eens met hierboven. Kijk graag naar filmpjes van hem. Alleen merk je, zoals bij iedereen op YouTube, reclame ook belangrijk is.

Hier overigens een 2e deel:
YouTube: Tory Bruno talks about Rocket Engines and ULA's Business philosophy ...

Zelf nog niet gezien.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:11
Mooi artikel van Eric Berger op bezoek bij SpaceX in Boca Chica...

https://arstechnica.com/s...ip-a-week-and-settle-mars

Echt gestoord hoe die lui daar tekeer gaan :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De tank van SN2 is inmiddels naar het launch pad verplaatst.

Hopelijk deze keer geen explosie :p

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 06-03-2020 20:55 ]

March of the Eagles

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 17:43

50e succesvolle landing van een falcon 9 first stage een uurtje geleden *O*
Zo gewoon is het inmiddels geworden :)

• Osiris
  • Niet online
Hebben ze ook iets omhoog geslingerd dan? :?

Meestal zijn er dan wel 10+ posts van geilende fanboys hiero namelijk, die mis ik even :+

edit:
Ah, een Dragon 1 naar 't ISS:

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 07-03-2020 08:48 ]

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Osiris schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:46:
Hebben ze ook iets omhoog geslingerd dan? :?

Meestal zijn er dan wel 10+ posts van geilende fanboys hiero namelijk, die mis ik even :+

edit:
Ah, een Dragon 1 naar 't ISS:

[YouTube: CRS-20 Mission]
Vroeg mijzelf al een tijdje af waarvoor die 4 palen rondom de raket zijn. Blijkt het een kooi van Faraday te zijn..
Had ik achteraf zelf ook nog wel kunnen bedenken :X

• Grim
  • Laatst online: 19-01-2024
Gekkenhuis schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Vroeg mijzelf al een tijdje af waarvoor die 4 palen rondom de raket zijn. Blijkt het een kooi van Faraday te zijn..
Had ik achteraf zelf ook nog wel kunnen bedenken :X
Geen 'echte' kooi van Faraday maar bliksemafleiders. De 4 palen zijn een stuk groter dan de raket waardoor, bij onweer, één van de vier palen geraakt zal worden in plaats van de raket.

Steam: Grim

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Grim schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Geen 'echte' kooi van Faraday maar bliksemafleiders. De 4 palen zijn een stuk groter dan de raket waardoor, bij onweer, één van de vier palen geraakt zal worden in plaats van de raket.
Nouja, een bliksemafleider was het bij mij als er één zo'n toren naast de raket stond. Nu staan er 4 omheen gebouwd om iets af te schermen tegen electriciteit. Dan ben je bij mij een kooi van Faraday.

• Osiris
  • Niet online
Een kooi van Faraday houdt alle EM-straling van(af?) een bepaalde golflengte tegen, waarbij de afstand tussen de 'mesh' van de kooi weer bepaalt wat die golflengte is. En niet alleen "elektriciteit".

Nu wordt 't denk ik best lastig om de golflengte van bliksem te bepalen :+ En een 'mesh' zijn die palen + draadjes nou ook weer niet echt. Persoonlijk zou ik 't geen kooi van Faraday noemen.

• Grim
  • Laatst online: 19-01-2024
Gekkenhuis schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Nouja, een bliksemafleider was het bij mij als er één zo'n toren naast de raket stond. Nu staan er 4 omheen gebouwd om iets af te schermen tegen electriciteit. Dan ben je bij mij een kooi van Faraday.
Één bliksemafleider is niet voldoende. Wat als de bliksem langs de andere kant komt, dan gaat de weg van de minste weerstand vroeg of laat wel een keertje naar de raket zijn. Ook moeten deze palen ver genoeg van de raket staan om niet bij iedere lancering beschadigt te worden. Vandaar dus dat ze er vier neerzetten en op die manier een kooi maken.

Zoals @Osiris zegt, is het geen volledige kooi van Faraday. Je kan het gedeeltelijk zien als ééntje maar de enige functie die ze hebben zijn die van bliksemafleider.

EDIT:
Wikipedia: Launch pad
The four towers surrounding the rocket are lightning arresters.
https://www.reddit.com/r/...wers_around_the_falcon_9/
Lightning protection; they prevent lightning from hitting and damaging/destroying the rocket on the launch pad. Pretty much all launch complexes have them.
https://space.stackexchan...pacex-launch-pad-used-for
TL;DR: They're lightning rods.

[ Voor 26% gewijzigd door Grim op 07-03-2020 17:57 ]

Steam: Grim

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ze zijn al weer bezig met de volgende druk en/of vul tests bij Boca Chica:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI2jXeiQHdjfDE1QrbLcYPu3JN8=/f/image/r5G0cepLeUJd3rHW3gKOcN3x.png

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Felyrion schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:35:
Ze zijn al weer bezig met de volgende druk en/of vul tests bij Boca Chica:

[Afbeelding]
Ik zag vanmorgen geen explosie filmpje in mijn Youtube timeline, neem dus aan dat de tank de druktest heeft doorstaan? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

YakuzA schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Ik zag vanmorgen geen explosie filmpje in mijn Youtube timeline, neem dus aan dat de tank de druktest heeft doorstaan? :)
De wegafsluiting is weer opgeheven en de tank is weer leeg.

In other news:

De Dragon is zojuist opgevangen door de Canada arm van het ISS.
(te volgen @ YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV)

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:14
De lancering van Exomars van ESA/Roscosmos is uitgesteld tot 2022.
The Roscosmos director general, Dmitry Rogozin, said:

We have made a difficult but well-weighed decision to postpone the launch to 2022. It is driven primarily by the need to maximise the robustness of all ExoMars systems as well as force majeure circumstances related to exacerbation of the epidemiological situation in Europe which left our experts practically no possibility to proceed with travels to partner industries.

I am confident that the steps that we and our European colleagues are taking to ensure mission success will be justified and will unquestionably bring solely positive results for the mission implementation.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:11
Dat was wel te verwachten natuurlijk, de aahoudende problemen met de parachutes moeten natuurlijk wel fatsoenlijk opgelost worden voordat je lanceert.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Felyrion schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:28:
[...]
De Dragon is zojuist opgevangen door de Canada arm van het ISS.
(te volgen @ YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV)
Ik vraag me af of de nieuwe Dragon nou eens een keer zelf gaat koppelen ipv berthen met de Canadarm. De Crew Dragon kan dat wel. Bovendien wil ik wel eens weten of de Amerikanski's ook gebruik mogen maken van de snelle route naar ISS. De Ruski's doen het nu in enkele uren ipv 2 dagen ISS achterna vliegen. Scheelt aanzienlijk natuurlijk. Een flink stukje rekenwerk, maar uiteindelijk gewoon een paar formules die je in een computer stopt en gaan met die banaan. Misschien een leuke vraag voor Scott.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 17:43
mphilipp schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Ik vraag me af of de nieuwe Dragon nou eens een keer zelf gaat koppelen ipv berthen met de Canadarm. De Crew Dragon kan dat wel. Bovendien wil ik wel eens weten of de Amerikanski's ook gebruik mogen maken van de snelle route naar ISS. De Ruski's doen het nu in enkele uren ipv 2 dagen ISS achterna vliegen. Scheelt aanzienlijk natuurlijk. Een flink stukje rekenwerk, maar uiteindelijk gewoon een paar formules die je in een computer stopt en gaan met die banaan. Misschien een leuke vraag voor Scott.
De eerst volgende CRS missie is de eerste CRS phase 2 missie (5 augustus 2020) en die gebruikt Cargo Dragon, de unmanned variant van Dragon 2. Deze zal (net als Crew Dragon) direct koppelen met het ISS dus zonder de arm. Aldus wikipedia ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Is ook niet raar, aangezien de baan van het ISS ook aangepast is zodat Russische lanceringen beter synchen met de orbit van het ISS dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Is ook niet raar, aangezien de baan van het ISS ook aangepast is zodat Russische lanceringen beter synchen met de orbit van het ISS dacht ik.
Dat kan, maar dan nog moet ook de lancering goed getimed worden. Een scrub wordt zo extra complex.

• ZeRoC00L
  • Niet online
[...]

Doen de Crew Dragon en Starliner er straks ook 2 dagen over ?
Kan me namelijk voorstellen dat ze dat niet doen, maar nu met de cargo versie wel, er is namelijk niet direct noodzaak om dit binnen 2u bij het ISS te hebben. Voor crew kan ik me voorstellen dat het prettiger is binnen een paar uur er te zijn, zodat je weer kunt bewegen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Voor crew kan ik me voorstellen dat het prettiger is binnen een paar uur er te zijn, zodat je weer kunt bewegen....
Met de Soyuz was het tot voor kort een dag of 2 chasen voordat ze konden docken. Maar zodra ze door de atmosfeer waren, konden ze naar het ruimere gedeelte bovenop de bolvormige capsule. Ik kon het mij ook al niet voorstellen dat je 2 dagen opgevouwen zou moeten zitten. In de Crew Dragon mag je eenmaal in de ruimte denk ik ook wel de riemen los gooien en een spelletje kaarten met de anderen...

• Who Am I?
mphilipp schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 00:30:
[...]

Met de Soyuz was het tot voor kort een dag of 2 chasen voordat ze konden docken. Maar zodra ze door de atmosfeer waren, konden ze naar het ruimere gedeelte bovenop de bolvormige capsule. Ik kon het mij ook al niet voorstellen dat je 2 dagen opgevouwen zou moeten zitten. In de Crew Dragon mag je eenmaal in de ruimte denk ik ook wel de riemen los gooien en een spelletje kaarten met de anderen...
Kaarten?! Wat dacht je van maximaal Netflixen of Counterstrike spelen op die enorme beeldschermen?!

• mcDavid
Lijkt me handiger dan een spelletje kaarten idd. Tenzij ze magnetische kaarten en een magneetbord hebben oid :P

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:
Lijkt me handiger dan een spelletje kaarten idd. Tenzij ze magnetische kaarten en een magneetbord hebben oid :P
Het oud-Hollandsche vlooienspel lijkt me in dat verband het leukste om op ISS te doen...

• Vihaio
Er is strak weer een Starlink-lancering. Het wordt voor het eerst dat een Falcon 9 voor de vijfde keer wordt gelanceerd en de fairing is ook al eerder gebruikt. (bron)

De lancering staat gepland voor 14:22 CET en is natuurlijk weer live te zien:

• jpiwf
  • Nu online

jpiwf

licenced pepernootaddict

en een Abort bij t=0:00

en een scrub

[ Voor 25% gewijzigd door jpiwf op 15-03-2020 14:25 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:26

Bozevkwa

The Falcons have landed

Bijzonder. Maar ze hebben de klok weer op -15:00 gezet
Afwachten wat er aan de hand is

En toch een scrub voor vandaag

[ Voor 16% gewijzigd door Bozevkwa op 15-03-2020 14:25 ]

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Morgen pas weer. Vandaag in ieder geval niet volgens die meneer van de livestream.

• APClll
  • Laatst online: 02-12 23:32

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Begreep ik nou goed dat ze die starship #3 drie keer per dag willen laten (test)vliegen? Gezien 't eerdere verloop van de tests lijkt me dat wel erg optimistisch :P

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
APClll schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:27:
Begreep ik nou goed dat ze die starship #3 drie keer per dag willen laten (test)vliegen? Gezien 't eerdere verloop van de tests lijkt me dat wel erg optimistisch :P
Musk planning ;-)

SN3 gaat zonder neuscone vliegen. Zie het als een hopper-plus om bv uitklapbare landingspoten te testen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat is er gebeurd? Ik schakel net in,.en volgens de livestream gaan ze nu over 10 minuutjes

• APClll
  • Laatst online: 02-12 23:32

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Van wat ik op 't filmpje leek te zien, kwam het overeen met "de starter deed het, maar de motor sloeg niet aan" :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Vihaio
Volgens SpaceX op Twitter:
Standing down today; standard auto-abort triggered due to out of family data during engine power check. Will announce next launch date opportunity once confirmed on the Range

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TripleQ schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:34:
Wat is er gebeurd? Ik schakel net in,.en volgens de livestream gaan ze nu over 10 minuutjes
Laat maar...
Mijn livestream is schijnbaar niet live 8)7
T-2 nu

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
Vihaio schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:40:
Volgens SpaceX op Twitter:

[...]
Beetje duiding wat "out of family data" is (zitten 9 merlin engines in de 1st stage)

[ Voor 13% gewijzigd door loekf2 op 15-03-2020 14:46 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• mcDavid
loekf2 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:45:
[...]

Beetje duiding wat "out of family data" is (zitten 9 merlin engines in de 1st stage)

[Twitter]
Dat lijkt me idd ook het meest waarschijnlijk. Dit is al een (paar?) keer eerder gebeurd. Ze houden het ding een kleine seconde vast in de hold-down clamps tot alle motoren vol gas draaien en goed reageren. Lukt dat niet, dan zetten ze de hele boel weer uit om het later nog een keer te proberen.

Het is vergelijkbaar met wat je bij de space-shuttle zag. Daar werden de SSME's al gestart 6-7 seconden vóór liftoff, omdat die éérst moesten branden voor de SRB's aangestoken werden. De F9 heeft geen solid rocket boosters, en kan dat grapje dus in grofweg één seconde. Nog steeds knap eigenlijk, zoveel geweld zó snel aan en weer uit kunnen zetten.

• Vihaio
De volgende poging voor de StarlinerStarlink-lancering is morgen om 13:16 CET
Targeting Wednesday, March 18 at 8:16 a.m. EDT, 12:16 UTC, for Falcon 9's launch of Starlink from LC-39A in Florida

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:43
Vihaio schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:42:
De volgende poging voor de Starliner-lancering is morgen om 13:16 CET

[...]
Starlink, de starliner is van boeing :)

Bedankt voor de heads up, altijd leuk om te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Harmvdw op 17-03-2020 11:46 ]

• ZeRoC00L
  • Niet online
Liftoff, starlink #5, & stage separation, 1st stage is dus voor de 5e keer met succes gebruikt !

[ Voor 16% gewijzigd door ZeRoC00L op 18-03-2020 13:21 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Hennie-M
Helaas de downlink van de 1st stage weggevallen.. Dus ben benieuwd of ie gaat landen.
Pagina: 1 ... 91 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.