Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09-04 16:49
Ze zullen niet herbruikt worden om mensen te transporteren, maar ik heb begrepen dat ze wel herbruikt zullen worden om cargo te transporteren. Ook deze capsule komt daarvoor in aanmerking. En misschien dat ze op een later moment tot de conclusie komen dat ze prima herbruikbaar zijn voor crew, maar dat is iets voor de toekomst.
Who Am I? schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:20:
Het is gewoon heel simpel. Het mooiste is het als ze de Crew Dragon op kunnen vangen in dat oversized zwembadje of zelfs op Mr. Steven, maar het is geen voorwaarde voor een veilige landing. Vangen ze hem op, dan besparen ze een hoop geld en tijd omdat de capsule niet of nauwelijks in aanraking komt met het corrosieve zeewater. Vangen ze hem niet op, dan is de landing niet harder of zachter, maar kost het een hoop extra tijd en geld om de capsule te refurbishen.
Het een sluit het andere niet uit. In beide gevallen heb je een veilige landing voor de crew.
Who Am I? schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:28:
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze een Mr Steven achtig schip kunnen gebruiken om de Crew Dragon op te vangen zodat er geen contact is met het zeewater. Het probleem is vooral het gewicht denk ik... De fairing weegt zo'n 1900kg (geen idee of dit per half is op totaal). De Crew Dragon weegt leeg ongeveer 9000kg. Het zal denk ik niet veel uitmaken hoe voorzichtig de capsule landt in het net, hij is te zwaar...
Tijdens de persconferentie na de launch abort test heeft Elon Musk laten vallen dat het in de toekomst misschien mogelijk is om Crew Dragon op te vangen met een net.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:27
Ik vraag me echt af hoe en of dat goed gaat werken. Als je een fairing helft buiten je middenlijn opvangt dan is dat nog wel te corrigeren natuurlijk, maar als een capsule van 9000kg op de rand van je net terecht komt... volgens mij trekt dat die hele boot ondersteboven :X

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:59

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Spooksel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:59:
Ik vraag me echt af hoe en of dat goed gaat werken. Als je een fairing helft buiten je middenlijn opvangt dan is dat nog wel te corrigeren natuurlijk, maar als een capsule van 9000kg op de rand van je net terecht komt... volgens mij trekt dat die hele boot ondersteboven :X
Vraag me af wat er mis is met een splashdown. Zout water natuurlijk, maar als ze dat ding binnen 4 uur eruit hebben en direct afspoelen, stralen en spuiten, moet dat toch niet zo'n probleem zijn.

Ik krijg trouwens nog steeds kippenvel als ik de video van de 2 Falcon Heavy boosters zie die tegelijk landen :9~

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:54

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ziet er nog goed uit! Vraag me wel af wat dat voor een diepe krassen zijn...

I am the great Cornholio!

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:03
HaterFrame schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Lijkt op krassen van een grijp arm? Hoe tillen ze dat ding uit het water?

• Mrlten
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13:30
HaterFrame schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Aliens? Of gewoon een beer?

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
SalimRMAF schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:04:
[...]
According to program manager Kathy Lueders, SpaceX has chosen against reusing its upgraded Crew Dragon spaceships on NASA Commerical Crew Program (CCP) launches, even though NASA itself explicitly provided both CCP providers (Boeing and SpaceX) the option to propose reflights of crew capsules.
Volgens mij heeft het te maken met geld. SpaceX heeft uitgerekend wat het kost als ze die capsule moeten nakijken/certificeren en refurbishen voor een nieuwe vlucht en dat was blijkbaar duurder dan ze alleen maar te hergebruiken voor cargo (1x?).
Je moet nl ook eea aanpassen in het ontwerp enzo. Dus het is niet alleen de aftercare zeg maar, maar ook het ding zelf zit iets anders in elkaar als je 'm wilt hergebruiken. Ik denk wel dat ze daar goed over hebben nagedacht, want goedkoper is altijd beter.

Weet iemand wat voor probleem SpaceX in hun booster hadden veroorzaakt om die abort te triggeren? Gewoon ergens een draadje doorgeknipt of een loszittende brandstofleiding oid? Want het moet wel een echt probleem zijn dat die Dragon detecteert en daardoor concludeert dat ie moet vertrekken. Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets over gehoord heb, ook niet in de videos van Scott Manley.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Uitschakelen van de motoren op commando bij een bepaalde snelheid, als ik me goed herinner was dit zo geprogrammeerd en moest de rest autonoom gebeuren.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:56

thijsco19

Yamaha MT03 2008

mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Weet iemand wat voor probleem SpaceX in hun booster hadden veroorzaakt om die abort te triggeren? Gewoon ergens een draadje doorgeknipt of een loszittende brandstofleiding oid? Want het moet wel een echt probleem zijn dat die Dragon detecteert en daardoor concludeert dat ie moet vertrekken. Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets over gehoord heb, ook niet in de videos van Scott Manley.
Voor zover ik weet geen echt probleem maar meer een aanpassing in de software, als in een bepaalde grens aangepast waardoor deze dus veel eerder getriggerd werd.

De manier waarop de abort getriggerd word is ook niet zo belangrijk, zolang de abort maar correct getriggerd word en correct verloopt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:42
Kuusj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Vraag me af wat er mis is met een splashdown. Zout water natuurlijk, maar als ze dat ding binnen 4 uur eruit hebben en direct afspoelen, stralen en spuiten, moet dat toch niet zo'n probleem zijn.
'Direct afspoelen, stralen en spuiten' gaat erg lastig op een paar honderd kilometer uit de kust. De tocht terug naar de haven duurt vaak al langer dan een dag.

• mphilipp
HaterFrame schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:40:
Uitschakelen van de motoren op commando bij een bepaalde snelheid, als ik me goed herinner was dit zo geprogrammeerd en moest de rest autonoom gebeuren.
Nee, de motoren zijn door de capsule uitgeschakeld als onderdeel van de abort.

Maar mijn vraag is reeds beantwoord. Ik vroeg het me af omdat ik het nog nergens had gelezen. Het moet wel een realistische nabootsing zijn van een mogelijk echt probleem. De knop indrukken om een abort te triggeren zou te simpel zijn zeg maar...

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10:59

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

TomWesstein schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:05:
[...]

'Direct afspoelen, stralen en spuiten' gaat erg lastig op een paar honderd kilometer uit de kust. De tocht terug naar de haven duurt vaak al langer dan een dag.
Ja vergeef me als ik te makkelijk denk, maar als je meerdere boosters op de centimeter precies kunt laten landen kun je denk ik ook wel iets verzinnen om dat ding met 'vers' water te besprenkelen op een recovery schip haha. Natuurlijk doe je dat stralen en spuiten pas aan land, als de zoute zooi er maar alvast vanaf is.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:47
Spooksel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:59:
Zouden er voor zulke gevallen niet makkelijk emergency releases in te maken zijn, als ze er al niet zitten? Ik heb verder geen idee van de techniek in die schepen (of zelfs schepen algemeen), maar de spanwijdte lijkt me er wel voldoende voor.

https://i.imgur.com/FqbTQLVm.jpg

• Who Am I?
Wat ik uit de persconferentie heb begrepen is dat ze de foutmarges heel erg stikt hebben gezet voor deze lancering, zelfs de kleinste afwijking zou dus een abort veroorzaken. In het geval van zo'n afwijking schakelt de Dragon eerst de motoren van de F9 uit en brengt hij zelf zijn superdraco's op druk en zal hij zichzelf in veiligheid brengen. Dit alles gebeurt binnen 700ms (Elon Musk heeft er aan gedacht om de hele sequence op twitter te plaatsen. Geen idee of hij dat nog gaat doen). Het is mij niet helemaal duidelijk of de motoren in dit geval voorgeprogrammeerd werden uitgeschakeld op een bepaalde hoogte met een bepaalde snelheid, maar wat wel duidelijk is, dat de Dragon autonoom heeft geregistreerd dat er iets mis was en er vandoor is gegaan.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• MewBie
  • Laatst online: 10:42
Who Am I? schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:24:
Wat ik uit de persconferentie heb begrepen is dat ze de foutmarges heel erg stikt hebben gezet voor deze lancering, zelfs de kleinste afwijking zou dus een abort veroorzaken. In het geval van zo'n afwijking schakelt de Dragon eerst de motoren van de F9 uit en brengt hij zelf zijn superdraco's op druk en zal hij zichzelf in veiligheid brengen. Dit alles gebeurt binnen 700ms (Elon Musk heeft er aan gedacht om de hele sequence op twitter te plaatsen. Geen idee of hij dat nog gaat doen). Het is mij niet helemaal duidelijk of de motoren in dit geval voorgeprogrammeerd werden uitgeschakeld op een bepaalde hoogte met een bepaalde snelheid, maar wat wel duidelijk is, dat de Dragon autonoom heeft geregistreerd dat er iets mis was en er vandoor is gegaan.
Ik verwacht eerder dat ze gewoon iets als druk in de tank (Dragon denkt dat er iets lekt door te lage druk) of hoogte/snelheid (Dragon denkt dat ze te hard door MaxQ gaan) als trigger gebruikt hebben. Iets dat tijdens een normale vlucht gewoon voor komt maar door het aanpassen van een alarm setpoint een abort triggered.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Spooksel

https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/blt3777f348d7f98b8d/21321.jpg?fit=bounds&format=jpg&quality=80&auto=webp&width=800&height=800&dpr=1

OMG OMG

[Voor 50% gewijzigd door Spooksel op 21-01-2020 16:12]

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:34

vectormatic

In a distant future long ago

@Spooksel Ieder zn ding, ik vind t compleet niks, de grote truss voor de solar panels is veel te dik en massief, de kleine modules/scheepjes zijn compleet niet onderscheidend, en de shuttle? tja... dat ding vliegt al 9 jaar niet meer

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

• Spooksel
Mjah, die shuttle vind ik ook een minder detail idd, maargoed... ik snap wel waarom hij erbij zit, dat is tenslotte herkenbaar voor de massa!

Gelukkig heeft ie ook een Dragon V1 :P

• mphilipp
vectormatic schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:20:
@Spooksel Ieder zn ding, ik vind t compleet niks, de grote truss voor de solar panels is veel te dik en massief, de kleine modules/scheepjes zijn compleet niet onderscheidend, en de shuttle? tja... dat ding vliegt al 9 jaar niet meer
Het is Lego he...de schaal is te klein om echt heel veel detail aan te brengen. En Lego is ook niet gemaakt om 100% accurate modellen te produceren. Verder is het dit jaar 20 jaar ISS, dus al die scheepjes erbij (Soyuz, Starliner,Dragon en iets wat op een Cygnus lijkt) gewoon als hommage aan het project.
Het eeuwige gezeur van de puristen zal nu op Facebook wel weer losbarsten en tal van modificaties zullen om de oren vliegen. Altijd zo makkelijk om kritiek te hebben.

Ik vind ISS wel een machtig project, maar als model (Lego of een gedetailleerd schaalmodel) minder interessant omdat het basically een lange buis is met zonnepanelen. Te weinig features om 'm echt interessant te maken.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Run

mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Altijd zo makkelijk om kritiek te hebben.
Ik doe mee! Ik doe mee!

> Wil ik dat ding? Even denken: vangt veel stof => vaak schoonmaken => nope.

It takes two fools to argue.

• mphilipp
XWB schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:44:
[...]
> Wil ik dat ding? Even denken: vangt veel stof => vaak schoonmaken => nope.
Glazen kassie... Je moet geen enkel model zomaar neerzetten. Hoewel Lego wel wat kan hebben, is in een vitrine oid wel zo handig. Nooit meer afstoffen.

• th4k1ck3r
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:05
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:41:
[...]

Glazen kassie... Je moet geen enkel model zomaar neerzetten.
Al mijn modellen liggen uit elkaar gehaald en samen in een bak stof te vangen. Ben ik nu strafbaar?

Edit: :+

• mphilipp
th4k1ck3r schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:35:
[...]
Al mijn modellen liggen uit elkaar gehaald en samen in een bak stof te vangen. Ben ik nu strafbaar?
Ja, je bent veroordeeld tot eeuwig afstoffen... 8)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:07
Op de Facebook pagina van Nasa zie je hem zelfs vliegen (aan een weerballon). Ziet er cool uit 8)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:16

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:33:
[...]

Op de Facebook pagina van Nasa zie je hem zelfs vliegen (aan een weerballon). Ziet er cool uit 8)
betreft deze video van LEGO op facebook:

https://www.facebook.com/LEGO/videos/191263911976664/

[Video: https://www.facebook.com/LEGO/videos/191263911976664/]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:14
coelho schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:02:
[...]

Wordt deze nu ook recycled, of gaan ze voor de eerste bemande vlucht een volledig nieuwe bouwen?
Die vraag werd tijdens de persconferentie ook gesteld. Sowieso niet voor crew dus, en als ik het goed begrepen heb was de strekking van het antwoord: "we zien wel, eerst maar eens kijken hoe hij uit het water komt".

De capsule voor de éérste bemande vlucht (serienummer 3) is trouwens al bijna klaar. Eind februari, begin maart moet die af zijn. Daarna is het wachten op een goed moment in de planning. Dit alles onder voorbehoud dat er geen spannende dingen komen uit de evaluatie van de abort- en parachute tests.

zcflevo.nl

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 01-04 01:05

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ah, gebruikt, bedoelde herbruikt. de g en h liggen naast elkaar. Of staan. :D

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

In Toulouse (Musee de L'Espace) heb je een vergelijkbaar schaalmodel van de ISS. Super! Ben er dit jaar geweest.

https://live.staticflickr.com/8241/8614910574_d926571b71_b.jpg

Gulfstream G650

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

NASA has announced that they have selected Axiom Space, an American company headquartered in Houston, Texas, to design, build and launch three large pressurized modules and a large Earth observation window to the International Space Station (ISS).

Axiom plans to launch three large modules and an Earth observation window (much like the Cupola currently on the ISS) to the Station to form the “Axiom Segment”, with the first module launching in the second half of 2024.
Wat is het nut om nieuwe modules aan het ISS te hangen, als het station in 2024 (of niet veel later) met pensioen gaat?

• APClll
  • Laatst online: 07:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik lees het als "prototype voor de ISS-vervanger demonstreren".

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Wat is het nut om nieuwe modules aan het ISS te hangen, als het station in 2024 (of niet veel later) met pensioen gaat?
Alleen de funding vanuit de overheid van de VS stopt dan toch, volgens de huidige plannen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mcDavid
XWB schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Even het artikel uitlezen ;) Axiom will de ruimte "verhuren" aan ruimtetouristen, en planned ook een power platform, waarmee de modules zonder ISS als "Axiom station" verder kunnen.

Kortom, Axiom heeft zelf gewoon een business case om dit te doen. Wat NASA er direct mee opschiet is me onduidelijk, maar gezien ze een flink nieuw ruimteschip in de planning hebben, en erg enthousiast zijn over commerciële contracten, zullen ze een nieuwe speler op de markt die ruimteschip-modules kan maken zeker kunnen waarderen.

zcflevo.nl

• mphilipp
YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:17:
[...]
Alleen de funding vanuit de overheid van de VS stopt dan toch, volgens de huidige plannen.
Ik ben benieuwd of het dan ook een soort MIR experience wordt, met brandjes, botsingen en andere ongein die je eigenlijk niet wilt hebben in orbit... :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Uit Boeing's Q4 resultaten kunnen de kosten voor de Starliner lancering gehaald worden:

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Voor de liefhebbers...

https://www.spacex.com/webcast?

T minus 2 minutes

• MewBie
Op T-00:00:01 de stream openen. :+

*beeeeep*

• Reinier
  • Laatst online: 21-02 23:34
En netjes geland. Nice :)

• mcDavid
mooie beelden ook, evenals vorige landing. Zouden ze al streamen via starlink, ipv een GEO-sat?

zcflevo.nl

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:47
Ik zie in de beschrijving op Youtube dat recovery van de 2 fairing helften 45 minuten na lift-off is, maar weet iemand wanneer het droppen van de satellieten in de planning staat? :)

• Who Am I?
Nouja, netjes... De poten zakte flink door. Ben benieuwd of de octograbber er nu nog onder kan komen om hem stevig vast te zetten voor de terugreis.

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:21
Dat flink doorzakken van de poten viel mij ook al op, meer dan normaal idd.
Maar wel erg netjes live te zien.

Doe maar een onsje meer...

• Reinier
Who Am I? schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Nouja, netjes... De poten zakte flink door. Ben benieuwd of de octograbber er nu nog onder kan komen om hem stevig vast te zetten voor de terugreis.
Mja, dat heeft niks met netjes of niet te maken. We weten helemaal niet of dat by design is, wellicht dat de hydraulische dempers aangepast zijn o.i.d.
Scott Manley in de gaten houden dus ;)

Edit: lijkt erop dat de booster een stukje harder naar beneden kwakt direct nadat de engine uitgaat. Dus toch harder geland dan normaal zo lijkt het.

[Voor 14% gewijzigd door Reinier op 29-01-2020 15:37]

• Who Am I?
Reinier schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Mja, dat heeft niks met netjes of niet te maken. We weten helemaal niet of dat by design is, wellicht dat de hydraulische dempers aangepast zijn o.i.d.

Edit: lijkt erop dat de booster een stukje harder naar beneden kwakt direct nadat de engine uitgaat. Dus toch harder geland dan normaal zo lijkt het.
Als je bij het parkeren net een klein beetje te ver door rijdt en een andere auto raakt, maar je wel precies in je parkeervak staat sta je wel netjes, maar is het toch niet helemaal netjes.
het probleem met te ver doorzakken is dat de octograbber er niet onder kan komen en dus de booster niet kan vastzette. De booster kan dan over het dek gaan 'dansen'. Een mogelijk gevolg is dan dat hij omflikkert en de booster van $60 miljoen letterlijk naar de haaien is. Best zonde. Dat gebeurde ook toen er een Falcon Heavy center core booster succesvol was geland, maar door de aanpassingen aan die center core, kon de octograbber hem niet fixeren. Gevolg, de speciaal aangepaste FH center core viel om.
Laten we even afwachten wat Elon of Scot Manley er wat over zegt. Wij zijn niet de enige die het is opgevallen in ieder geval ;) Een omgevallen booster kan in ieder geval zorgen dat we voor de tweede keer op rij getrakteerd worden op een vuurbal!

Fairing gevangen!!!
Een helft gevangen, de andere helaas niet. Toch $3miljoen besparing.

• MewBie
Fairing gevangen *O*

*beeeeep*

• KroontjesPen
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:26

KroontjesPen

♪♪ ♫ Weer terug ♫ ♫ ♪

De helft ervan.

May the Force be with you

• Bozevkwa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 18:50

Bozevkwa

The Falcons have landed

Dat kunstje krijgen ze ook steeds beter onder de knie :Y

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• Spooksel
En toch blijft daar ook factor geluk bij. Een zucht wind op het laatste moment een die fairing ligt naast je schip in de plons.

• mcDavid
Reinier schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Ik vind het sowieso moeilijk te zeggen of het meer is dan normaal. Uiteindelijk zijn die poten natuurlijk gewoon gemaakt om door te zakken. Het is buigen of breken. De vraag is alleen: hoeveel is normaal. En dat is moeilijk te zien, want er zijn nog niet zo heel veel dusdanige closeups van de landing beschikbaar.

Daarnaast, een goeie landing doen is altijd een kwestie van exact op het juiste moment de motor uitzetten. Te vroeg = vallen, te laat = ook vallen, want dan gaat'ie weer omhoog.

zcflevo.nl

• MewBie
mcDavid schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:10:
[...]

Ik vind het sowieso moeilijk te zeggen of het meer is dan normaal. Uiteindelijk zijn die poten natuurlijk gewoon gemaakt om door te zakken. Het is buigen of breken. De vraag is alleen: hoeveel is normaal. En dat is moeilijk te zien, want er zijn nog niet zo heel veel dusdanige closeups van de landing beschikbaar.

Daarnaast, een goeie landing doen is altijd een kwestie van exact op het juiste moment de motor uitzetten. Te vroeg = vallen, te laat = ook vallen, want dan gaat'ie weer omhoog.
Dat niet alleen, als het droneschip net een golf pakt land de raket ook harder.

*beeeeep*

• Spooksel
Als de crush cores in alle poten inderdaad zover ingedeukt zijn dat de booster te laag staat voor octograbber dan kan de revovery crew altijd nog gewoon op de ouderwetse manier de booster op steunpoten zetten en die aan het dek vast lassen.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:33
Boy oh boy, hoe een kick moet dat zijn als kapitein van een schip, om alles op alles te zetten terwijl je die fairing naar beneden ziet komen.

Zoiets gaat nooit vervelen volgens mij :P

• coelho
  • Registratie: augustus 2000

coelho

VanTheManFan

bottom line schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:05:
Boy oh boy, hoe een kick moet dat zijn als kapitein van een schip, om alles op alles te zetten terwijl je die fairing naar beneden ziet komen.

Zoiets gaat nooit vervelen volgens mij :P
Ik dacht dat die boten autonoom varen, dus zonder kapitein?

• bottom line
coelho schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Ik dacht dat die boten autonoom varen, dus zonder kapitein?
Allesbehalve zelfs.
De ASDS schepen wel, degene waarop de boosters landen, maar niet bijvoorbeeld Ms. Tree

• coelho
  • Registratie: augustus 2000

coelho

VanTheManFan

bottom line schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Allesbehalve zelfs.
De ASDS schepen wel, degene waarop de boosters landen, maar niet bijvoorbeeld Ms. Tree
Dus het gaat op het menselijk oog? Dat verklaart iets meer de fail rate. Ik dacht dat die electronisch aangedreven parachute met de boot connecte, net zoals de falcon op het droneship. En dat het feit dat het nog niet wilde, gezocht moest worden in softwarematige issues

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wat is het effect geweest van de SpaceX Starlink satellieten die met een donkere coating zijn afgewerkt?

Gulfstream G650

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
@SalimRMAF Tijdens de webstream gisteren zeiden ze dat ze nog bezig waren met het onderzoek. Schijnbaar zat er ook maar ééntje met donkere coating tussen, als ik de presentratrice moet geloven.

Ik vond trouwens de deployment van de Starlinks gisteren wel wat "rommeliger" dan de andere 2? Ik weet dat ze designed zijn om ook eventueel tegen elkaar in te butsen, maar zó rommelig? :P

Als je 't vergelijkt met de vorige keer:

[Voor 48% gewijzigd door Osiris op 30-01-2020 08:00]

• mphilipp
SalimRMAF schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 02:03:
Wat is het effect geweest van de SpaceX Starlink satellieten die met een donkere coating zijn afgewerkt?
Nog onbekend. Ze doen er even over om in hun uiteindelijke baan te komen en er was maar één met de donkere coating behandeld.

• Who Am I?
Ik vraag mij ook erg af in hoeverre de satellieten storend zijn als ze in hun uiteindelijke baan zitten. Dat het 'treintje' in de dagen na lancering duidelijk aanwezig zijn is duidelijk, maar twee weken later hoor en zie je nog maar weinig voorbeelden voorbij komen.

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:36
Zoals Scott Manley al een keer heeft aangekaart zijn de treintjes te zien maar als de satellieten zijn verdeeld is het bijna niet meer te zien. Daarnaast zijn ze inderdaad in de laatste versies voorzien van een donkere coating aan aarde kant om reflecties nog meer te verminderen.

Maar misschien is het toevoegen van al deze satellieten een groter probleem voor eventuele botsingen in de ruimte. Zeker als de Starlink satellieten over een aantal jaren buiten bedrijf worden gesteld. Afgelopen nacht was het bijvoorbeeld kantje boord en hebben een oude NASA en afgedankte Amerikaanse Militaire satelliet elkaar net gemist (https://www.space.com/nas...lision-risk-update.html). Volgens LeoLabs die ruimte rommel volgt hebben de twee satellieten elkaar op 47 meter gepasseerd. Als ze elkaar hadden geraakt dan had dat enorme gevolgen kunnen hebben door alle stukken satelliet die ongecontroleerd (en onvolgbaar omdat ze te klein zijn) in een baan om de aarde draaien

Scott Manley heeft hier gisteravond nog een filmpje over gemaakt:

[Voor 8% gewijzigd door Sand0rf op 30-01-2020 09:25]

/post

• MewBie
Sand0rf schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:24:
Zoals Scott Manley al een keer heeft aangekaart zijn de treintjes te zien maar als de satellieten zijn verdeeld is het bijna niet meer te zien. Daarnaast zijn ze inderdaad in de laatste versies voorzien van een donkere coating aan aarde kant om reflecties nog meer te verminderen.

Maar misschien is het toevoegen van al deze satellieten een groter probleem voor eventuele botsingen in de ruimte. Zeker als de Starlink satellieten over een aantal jaren buiten bedrijf worden gesteld. Afgelopen nacht was het bijvoorbeeld kantje boord en hebben een oude NASA en afgedankte Amerikaanse Militaire satelliet elkaar net gemist (https://www.space.com/nas...lision-risk-update.html). Volgens LeoLabs die ruimte rommel volgt hebben de twee satellieten elkaar op 47 meter gepasseerd. Als ze elkaar hadden geraakt dan had dat enorme gevolgen kunnen hebben door alle stukken satelliet die ongecontroleerd (en onvolgbaar omdat ze te klein zijn) in een baan om de aarde draaien

Scott Manley heeft hier gisteravond nog een filmpje over gemaakt:
[YouTube: Two Satellites Might Collide Hours From Now - IRAS vs GGSE-4]
Nieuwere satelieten kunnen zichzelf veel beter de-orbiten, en de eerste laag van starlink vliegt zo laag dat ze zelfs zonder de-orbit binnen een paar jaar neer beneden komen.

*beeeeep*

• mphilipp
Who Am I? schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:36:
Dat het 'treintje' in de dagen na lancering duidelijk aanwezig zijn is duidelijk, maar twee weken later hoor en zie je nog maar weinig voorbeelden voorbij komen.
Inderdaad. Maar het is altijd leuk om de Musk-Fanclub een beetje op te stoken. En de media is ook altijd te porren voor een potje massa-hysterie.

• Osiris
  • Niet online
Who Am I? schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:36:
Ik vraag mij ook erg af in hoeverre de satellieten storend zijn als ze in hun uiteindelijke baan zitten. Dat het 'treintje' in de dagen na lancering duidelijk aanwezig zijn is duidelijk, maar twee weken later hoor en zie je nog maar weinig voorbeelden voorbij komen.
Voorbeelden van wie? De "gewone man" die 't leuk vindt om met z'n blote ogen een treintje satellieten aan te wijzen? Of bedoel je voorbeelden van astronomen die hun lange-belichtings-opname door opeens een streep van die éne StarLink-sat. naar de kloten geholpen ziet worden?

Vergeet niet dat die StarLinks qua kwantiteit simpelweg een veel grote kans geeft op een satelliet in het blikveld van je telescoop. Het astronomie-veld weet ook heus wel dat ze geen last krijgen van treintjes.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Osiris schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:44:
@SalimRMAF Tijdens de webstream gisteren zeiden ze dat ze nog bezig waren met het onderzoek. Schijnbaar zat er ook maar ééntje met donkere coating tussen, als ik de presentratrice moet geloven.

[Twitter]
Viel me ook op. Het lijkt wel alsof de satellieten om hun eigen as tollen.

Gulfstream G650

• mphilipp
Dit is een interessant verhaal. De Russen zijn al een poosje bezig met zogenaamde 'Inspector Satellites' te lanceren en eentje is nu heel dicht bij een Amerikaanse spionagesatelliet gekropen. In een heel listige baan is ie bij de ene omloop aan de linkerkant van de spysat en de andere omloop aan de rechterkant. Zo kan ie 'm goed bestuderen. Of vernietigen :+
Space Forski in actie!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mphilipp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:27:
Dit is een interessant verhaal. De Russen zijn al een poosje bezig met zogenaamde 'Inspector Satellites' te lanceren en eentje is nu heel dicht bij een Amerikaanse spionagesatelliet gekropen. In een heel listige baan is ie bij de ene omloop aan de linkerkant van de spysat en de andere omloop aan de rechterkant. Zo kan ie 'm goed bestuderen. Of vernietigen :+
Space Forski in actie!
Het leest idd weg als een spionage roman d:)b

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wat mij altijd opvalt bij de webcast van SpaceX is dat bij SECO altijd het beeld verandert. Het is net of ze bepaalde dingen niet willen laten zien. Doet SpaceX iets bijzonders bij het uitzetten van hun Marlin D Vac?

Ook het loslaten van de Starlink satellieten hebben we nog geen een keer echt in beeld gehad, alleen het stuk er vlak na. Ik zou het wel heel toevallig vinden dat er steeds op dat moment geen signaal mogelijk zou zijn. Ik zou dat ook niet kunnen verklaren met de orbit waar ze op dat moment in zitten.

Overigens niets te klagen met wat we allemaal te zien krijgen van SpaceX.

Wat wordt er eigenlijk gedaan met de second stage? Je hoort nooit wat over een de-orbit burn. Hoelang duurt het voordat deze “opgeruimd” zijn,

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55
The_FrankO schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:47:
Wat mij altijd opvalt bij de webcast van SpaceX is dat bij SECO altijd het beeld verandert. Het is net of ze bepaalde dingen niet willen laten zien. Doet SpaceX iets bijzonders bij het uitzetten van hun Marlin D Vac?

Ook het loslaten van de Starlink satellieten hebben we nog geen een keer echt in beeld gehad, alleen het stuk er vlak na. Ik zou het wel heel toevallig vinden dat er steeds op dat moment geen signaal mogelijk zou zijn. Ik zou dat ook niet kunnen verklaren met de orbit waar ze op dat moment in zitten.

Overigens niets te klagen met wat we allemaal te zien krijgen van SpaceX.

Wat wordt er eigenlijk gedaan met de second stage? Je hoort nooit wat over een de-orbit burn. Hoelang duurt het voordat deze “opgeruimd” zijn,
Dat viel me de laatste keer ook op.

Ik ben altijd weer teleurgesteld als ze naar de onboard camera’s switchen tijdens separation. De beelden vanaf de grond zijn indrukwekkender naar mijn mening.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Spooksel
Bij de lancering van de 0.9 versies 'Starlink 0' als het ware was die deployment wel geheel en goed te zien.

• Who Am I?
Het was dus een behoorlijk harde landing, maar de booster is veilig terug in de haven!
https://www.teslarati.com...port-return-hard-landing/

[Voor 31% gewijzigd door Who Am I? op 03-02-2020 14:03]

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Langzaam maar zeker kunnen we beginnen met uitkijken naar de eerste Starship vlucht:

SpaceX requests permission to fly new Starship rocket on 12-mile-high test flight

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.nasa.gov/pres...-christina-koch-crewmates

Ik kom hier dus echt niet uit, veel bla bla bla bla van Nasa maar welke tijden hanteren ze nu.

Ergens tussen nu en nu komt Koch terug naar aarde.

edit: net wat geluk en de landing gezien - ze zijn veilig op aarde.

[Voor 12% gewijzigd door franssie op 06-02-2020 10:16]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Paling1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Goed nieuws voor SpaceX:

Minder goed nieuws voor Boeing:

Daar is namelijk nog een andere fout in de software gevonden die potentieel ernstige gevolgen had kunnen hebben...(beetje meer uitleg)

Die krijgen nu een extra safety review voor hun kiezen.
Reactie van Boeing:
https://pbs.twimg.com/media/EQIerz7VAAA_wmw?format=png&name=medium

Vanavond een persco van NASA en Boeing met updates over de status van de Orbital Flight Test Reviews:
https://www.nasa.gov/pres...bital-flight-test-reviews

[Voor 24% gewijzigd door Paling1 op 07-02-2020 13:35]

• mphilipp
Paling1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:22:
Minder goed nieuws voor Boeing
Daar is namelijk nog een andere fout in de software gevonden die potentieel ernstige gevolgen had kunnen hebben..
Ja, ze zijn goed in eufemismen: 'what would have resulted from that is unclear' Waarmee wordt bedoeld dat dit mogelijk had kunnen leiden tot verlies van de capsule. Uiteraard is dit wel waarom je test, maar wel een beetje vervelend dat ze al iets teveel problemen hebben gekend. Zou me niets verbazen als ze een extra onbemande vlucht moeten maken.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

mphilipp schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Ja, ze zijn goed in eufemismen: 'what would have resulted from that is unclear' Waarmee wordt bedoeld dat dit mogelijk had kunnen leiden tot verlies van de capsule. Uiteraard is dit wel waarom je test, maar wel een beetje vervelend dat ze al iets teveel problemen hebben gekend. Zou me niets verbazen als ze een extra onbemande vlucht moeten maken.
Dit is wat er in het arstechnica-artikel over de fout stond:
The software issue was identified during testing on the ground after Starliner's launch, said panel member Paul Hill, a former flight director and former director of mission operations at Johnson Space Center in Houston. The problem would have interfered with the service module's (SM) separation from the Starliner capsule.

"While this anomaly was corrected in flight, if it had gone uncorrected it would have led to erroneous thruster firing and uncontrolled motion during SM separation for deorbit, with the potential for catastrophic spacecraft failure," Hill said during the meeting.
Verderop in het artikel nog de opmerking dat dit dus al wat langer bekend was, maar toen niet als heel kritiek werd vermeld (gespind) door boeing aan arstechnica. Nu dus gecorigeerd, want zo unclear zijn die results niet.

En die extra onbemande vlucht zal er vast wel komen. Het geld is door Boeing al gereserveerd (weggeschreven op het budget van 2019)
Her en der lees je dat de neuzen van de NASA langzaam aan in de richting van een verplichte 2e OFT gaan..
Ik ben benieuwd of dat in de persco al bevestigd wordt.... Die vraag zal ongetwijfeld gesteld gaan worden.

[Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 07-02-2020 15:56]

• mphilipp
Paling1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Die vraag zal ongetwijfeld gesteld gaan worden.
En er zal ongetwijfeld een ontwijkend, juridisch en onduidelijk antwoord uit komen.

• mcDavid
mphilipp schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:08:
[...]

En er zal ongetwijfeld een ontwijkend, juridisch en onduidelijk antwoord uit komen.
Veel meer verwacht ik er ook niet van idd. Het is al best bizar dat ze dit zo lang onder de pet hebben gehouden, ook door NASA. Die safety review lijkt me in ieder geval méér dan gerechtvaardigd, al ver vóór alle incidenten met Starliner trouwens. Er waren echt al meer dan genoeg redflags dat er dingen mis gingen bij boeing, die echt héél veel verder gingen dan een CEO die in zijn vrije tijd een blowtje opsteekt.

Wat moeten ze er verder nog voor woorden aan vuil maken? "yes we fucked up -again-, yes we'll do a safety review, safety biggest priority blabla"

[Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 07-02-2020 16:29]

zcflevo.nl

• KroontjesPen

KroontjesPen

♪♪ ♫ Weer terug ♫ ♫ ♪

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

https://www.nu.nl/wetensc...ruimtecapsule-boeing.html

Boeing heeft per ongeluk MAX software in de Starliner gestopt :D

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• bottom line
Als Boeing zich nu eens wat meer ging bezig houden met praktijktest in plaats van computersimulaties en papierwerk, dan kunnen ze een hoop al ontdekken voordat ze claimen dat ze klaar zijn.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:34
Ach joh, kunnen ze weer lekker extra safety features verkopen.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Cost plus contract toch? Dus hoe langer alles duurt hoe meer geld er in het laatje komt.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:19
Dat dacht ik ook, extra testen is extra winst toch?

• KroontjesPen

KroontjesPen

♪♪ ♫ Weer terug ♫ ♫ ♪

Zouden er dan echt geen tijdsnormen opgenomen zijn in het contract.
Ook die extra kosten bij eigen fouten zijn toch voor eigen rekening van Boeing.

spoiler: Boeing
Is dat een koe in ingenieur is geworden?

• mcDavid
Lekker veel Lost in translation weer... En de kosten hebben ze gewoon een factor 1000 verkeerd. |:( edit: inmiddels gecorrigeerd zie ik
HaterFrame schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:39:
Cost plus contract toch? Dus hoe langer alles duurt hoe meer geld er in het laatje komt.
Nee. De hele grap van CCP is nou júist dat het fixed-price contracten zijn. Boeing heeft de 410 miljoen die ze schatten dat benodigd is al afgeboekt op 2019.

[Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 08-02-2020 22:10]

zcflevo.nl

• bottom line
HaterFrame schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:39:
Geen cost plus.
Maar dat is SLS wel. Dus die extra kosten zullen via die manier wel doorgerekend worden ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Scrubbed abort abort

edit: er is nu _ iets _ meer bekend waarom https://blogs.nasa.gov/sp...go-craft-launch-scrubbed/
Northrop Grumman’s launch attempt of the NG CRS-13 mission was scrubbed due to off-nominal data from the ground support

[Voor 87% gewijzigd door franssie op 10-02-2020 00:38]

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Solar Orbiter is wel gelanceerd op een Atlas V

• Reinier
Skyaero schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:05:
Solar Orbiter is wel gelanceerd op een Atlas V
Op een 411, dat is de tofste want die heeft maar één SRB. Dat ziet er weird uit :)

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:34

vectormatic

In a distant future long ago

Reinier schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Op een 411, dat is de tofste want die heeft maar één SRB. Dat ziet er weird uit :)
Om scott manley aan te halen "Powersliding off the pad"

YouTube: Asymmetrical Atlas V Launches - Kerbal Space Program

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

• Reinier
Precies. Ik kan me ook een opmerking van hem herinneren toen hij iemand van ESA sprak in Noordwijk.

• Spooksel
:9~

• Garyu
https://arstechnica.com/s...p-with-human-spaceflight/

Na ca. 40 jaar bij NASA gaat Bill Gerstenmaier nu bij SpaceX aan de slag:
SpaceX has confirmed that NASA's former chief of human spaceflight, William Gerstenmaier, has joined the company as a consultant as it prepares to launch astronauts for the first time.

This is a consequential hire for SpaceX—it is difficult to overstate the influence Gerstenmaier has over human spaceflight both in the United States and abroad. He led NASA's space shuttle, International Space Station, commercial crew, and exploration programs for more than a decade.

He immediately brings credibility to the company's safety culture. Former Space Shuttle Program Manager Wayne Hale, who now chairs the human spaceflight committee of NASA's Advisory Council, told Ars last summer, "Bill was recognized by everybody as being technically well-grounded and very astute. He was known to listen carefully and to make his judgments based on good technical reasons."
Lijkt me serieus goed nieuws voor SpaceX en verhoogt inderdaad hun credibility om mensen naar (deep) space te brengen!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-02 13:40
Garyu schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:18:
https://arstechnica.com/s...p-with-human-spaceflight/

Na ca. 40 jaar bij NASA gaat Bill Gerstenmaier nu bij SpaceX aan de slag:

[...]

Lijkt me serieus goed nieuws voor SpaceX en verhoogt inderdaad hun credibility om mensen naar (deep) space te brengen!
"Deep Space".

Ik kom de term vaker tegen.
Wat betekent het eigenlijk, en is dat ook wat jij bedoelt?

• Garyu
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:24:
[...]

"Deep Space".

Ik kom de term vaker tegen.
Wat betekent het eigenlijk, en is dat ook wat jij bedoelt?
Deep space is gewoon "ver weg", dus niet in een baan om de aarde zoals bijvoorbeeld de ISS.

De straling is daar veel sterker, de missie tijd vaak langer, communicatie moeilijker en de hoeveelheid licht vaak minder.

• zetje01
Maar... als je bijvoorbeeld de ruimte in de buurt van Mars 'Deep Space' noemt...
Hoe noem je dan de ruimte drie clusters verderop? Ook 'Deep Space'?

(ik bedoel dit niet persoonlijk; ik begrijp gewoon niet het gebruik van die term)

• Osiris
  • Niet online
"Clusters"?

• zetje01
Ik bedoel de interstellaire ruimte, drie clusters verderop.

• Garyu
zetje01 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Ik bedoel de interstellaire ruimte, drie clusters verderop.
We hebben het hier over ruimtevaartsmissies. Op het moment dat we er serieus over na gaan denken om zo ver te vliegen dan vermoed ik dat er dan een passende term bedacht gaat worden. Zolang onze zon de dichtstbijzijnde ster is zal het wel bij deep space blijven ;).

In principe heet het nu allemaal gewoon deep space omdat je er andere condities hebt dan in een Orbit om de aarde. Je bent veel langer onderweg en stralingseisen zijn zo dat chips speciale keramieken packaging nodig hebben bijvoorbeeld. Human space flight icm deep space is qua bouwwijze momenteel gewoon het ingewikkeldste dat je kan bedenken qua nodige robuustheid (redundantie, stralingsbestendig, vacuüm/gewixhtloosheid/, enorm temperatuurbereik, en minimaal stroomverbruik).

• zetje01
Garyu schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:29:
[...]
We hebben het hier over ruimtevaartsmissies. Op het moment dat we er serieus over na gaan denken om zo ver te vliegen dan vermoed ik dat er dan een passende term bedacht gaat worden. Zolang onze zon de dichtstbijzijnde ster is zal het wel bij deep space blijven ;).

In principe heet het nu allemaal gewoon deep space omdat je er andere condities hebt dan in een Orbit om de aarde. Je bent veel langer onderweg en stralingseisen zijn zo dat chips speciale keramieken packaging nodig hebben bijvoorbeeld. Human space flight icm deep space is qua bouwwijze momenteel gewoon het ingewikkeldste dat je kan bedenken qua nodige robuustheid (redundantie, stralingsbestendig, vacuüm/gewixhtloosheid/, enorm temperatuurbereik, en minimaal stroomverbruik).
Nee, het heet helemaal geen Deep Space.
Het heet gewoon de ruimte (of space, zoals u wilt).

Oh, hoe vertaal je dan 'Deep Space' in het Nederlands?

• Osiris
  • Niet online
"The International Telecommunication Union defines "deep space" to start at a distance of 2 million km from the Earth's surface."

Jammer joh.

Of om precies te zijn:
Section VIII – Technical terms relating to space
1.177 deep space: Space at distances from the Earth equal to, or greater than, 2 × 106 km.

[Voor 47% gewijzigd door Osiris op 12-02-2020 22:30]

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True