Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
SpzceX heeft in een animatie filmpje al eens alles opgesomd wat we kunnen verwachten / zien zaterdag!

bottom line wijzigde deze reactie 13-01-2020 21:23 (38%)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dacht al wtf voor filmpje zou het zijn, was vandaag toch niks gepland.

Maar is dus een animatie van de dragon abort test die ze binnenkort gaan doen.
Misschien handig als je dat naast je video link zet ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bottom line
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:21:
[...]

Misschien handig als je dat naast je video link zet ;)
Done :p

bottom line wijzigde deze reactie 13-01-2020 21:24 (29%)

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:53
bottom line schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:34:
SpzceX heeft in een animatie filmpje al eens alles opgesomd wat we kunnen verwachten / zien zaterdag!

[YouTube: Crew Dragon | Launch Escape Animation]
Wat ik er niet uit haal is of ze bij deze procedure nog steeds een landingspoging doen van de booster. Kan mij voorstellen dat deze lancering zo a-procedureeel is dat dat er niet meer in zit.

De SpaceX app op m'n iPhone laat in elk geval niet meer zien of een landing wel/niet gepland staat voor een lancering, wat ook wel aangeeft dat het niet bijzonder meer is.
Overigens zie ik in de lange lijst met geplande lanceringen heel veel Starlink en NUL falcon heavy. Lijkt er dus op dat FH een kort leven heeft gehad.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:16
FH is voor een niche markt, de verwachting was sowieso niet dat die meer dan 1 lancering per 1 a 2 jaar doet. Vergelijk het met de Delta 4 heavy, die heeft in 15 jaar, 10 lanceringen gedaan.

zcflevo.nl

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:22
vanaalten schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Wat ik er niet uit haal is of ze bij deze procedure nog steeds een landingspoging doen van de booster. Kan mij voorstellen dat deze lancering zo a-procedureeel is dat dat er niet meer in zit.

De SpaceX app op m'n iPhone laat in elk geval niet meer zien of een landing wel/niet gepland staat voor een lancering, wat ook wel aangeeft dat het niet bijzonder meer is.
Overigens zie ik in de lange lijst met geplande lanceringen heel veel Starlink en NUL falcon heavy. Lijkt er dus op dat FH een kort leven heeft gehad.
Sinds de in flight abort plaats vindt tijdens MaxQ is de verwachting volgens mij dat ie een RUD doet na separation (of is het dan een Rapid Scheduled Disassembly? :P ). Dus misschien dat er een schip is om eventuele restanten op de pikken, een drone ship zal er niet zijn.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• th4k1ck3r
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:08
MewBie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:41:
[...]

Sinds de in flight abort plaats vindt tijdens MaxQ is de verwachting volgens mij dat ie een RUD doet na separation (of is het dan een Rapid Scheduled Disassembly? :P ). Dus misschien dat er een schip is om eventuele restanten op de pikken, een drone ship zal er niet zijn.
Volgens Elon's twitter feed zal de booster niet landen, hij kan niet gerecovered worden door het aanzetten van de Dragon's SuperDraco engines.

th4k1ck3r wijzigde deze reactie 14-01-2020 09:18 (32%)

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08:42
Volgens de documenten van de FAA zullen schepen uit de SpaceX vloot de brokstukken na de test opruimen.
Dit is op zich ook waardevolle informatie voor SpaceX om analyse uit te voeren op de brokstukken.

Doe maar een onsje meer...

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 16:52
Het is jammer dat een historische booster als 1046 opgeofferd zal worden. Dit is de eerste block 5 booster en hij heeft inmiddels al 3 succesvolle lanceringen en landingen volbracht. Al kan ik mij ook voorstellen dat ze sinds deze eerste block 5 booster alweer tientallen kleine verbeteringen hebben doorgevoerd aan de hand van opgedane ervaring met block 5 lanceringen en landingen. Deze eerste block 5 is in dat opzicht dus de meest logische keus voor een geplande snelle ontmanteling (wat klinkt dit kut in het Nederlands 8)7 ) Al had ik hem liever in een museum gezien. Persoonlijk had ik gehoopt dat ze booster 1050 zouden gebruiken hiervoor. Dat is de booster die wegens weigerende grid fins in de zee landde. Die kan natuurlijk op ieder moment ontploffen en zorgen voor een super realistisch scenario! Mocht hij het toch redden tot MaxQ, dan kan je altijd nog op de abort knop drukken.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:16
Who Am I? schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:30:
Persoonlijk had ik gehoopt dat ze booster 1050 zouden gebruiken hiervoor. Dat is de booster die wegens weigerende grid fins in de zee landde. Die kan natuurlijk op ieder moment ontploffen en zorgen voor een super realistisch scenario! Mocht hij het toch redden tot MaxQ, dan kan je altijd nog op de abort knop drukken.
Dus ook terwijl hij nog op het platform staat, tijdens de lancering of bij een static fire test... Nee ik denk niet dat ze dat risico nemen. :9

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:11
Ben toch wel benieuwd, een booster heeft toen ook wel eens een waterlanding min of meer overleeft.

• Who Am I?
jip_86 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:17:
Ben toch wel benieuwd, een booster heeft toen ook wel eens een waterlanding min of meer overleeft.
Het gaat niet om het 'landen' op water. Het gaat om de aerodynamische stress die plotseling op de niet aerodynamische bovenkant van de booster werken als het aerodynamische topje weg is.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19-02 12:27
Zaterdag om 14:00 uur, geeft mijn app aan, als lanceertijd.
Effe in m'n agenda zetten, wil ik niet missen.

• YakuzA

YakuzA

Who Am I? schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:08:
[...]
Het gaat niet om het 'landen' op water. Het gaat om de aerodynamische stress die plotseling op de niet aerodynamische bovenkant van de booster werken als het aerodynamische topje weg is.
Ik hoop dat we er wat video’s van te zien krijgen. Vermoed idd dat bij de booster de buitenkant van bovenaf openscheurt door de aerodynamische druk.

PSN

• zetje01
YakuzA schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Ik hoop dat we er wat video’s van te zien krijgen. Vermoed idd dat bij de booster de buitenkant van bovenaf openscheurt door de aerodynamische druk.
Ik hoop ook op goeie beelden van desintegratie van de romp, zodra het vaartuig niet meer aerodynamisch is.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:23
MewBie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:41:
[...]

Rapid Uncontrolled Dissassembly? :P

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• mcDavid
Who Am I? schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Toch weet je het van te voren nooit helemaal zeker... Van waterlandingen zeiden we ook altijd dat het gegarandeerd in een explosie zou eindigen, tot in de praktijk het tegendeel bleek...

Niettemin zet ik mijn geld dit keer op een flinke vuurbal in de lucht :+

zcflevo.nl

• APClll
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

APClll

[DPC] Team Grazzie

mcDavid schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:12:
[...]

Toch weet je het van te voren nooit helemaal zeker... Van waterlandingen zeiden we ook altijd dat het gegarandeerd in een explosie zou eindigen, tot in de praktijk het tegendeel bleek...

Niettemin zet ik mijn geld dit keer op een flinke vuurbal in de lucht :+
Wie weet zorgt de voorwaarts verplaatsende "vuurbol" van de exploderende 2e trap-tank wel voor een prachtig "luchtkussen" waardoor de 1e trap mooi zonder schade afgeremd wordt ipv tepletter geslagen op een muur van lucht. :9

* APClll droomt verder O-)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• zetje01
Trouwens... in tegenstelling tot de meeste andere lanceringen is er, denk ik, geen echt tijdslot.
Er is geen sprake van dat er lading op een bepaald tijdstip in een bepaalde baan moet worden gebracht.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:06
zetje01 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:35:
Trouwens... in tegenstelling tot de meeste andere lanceringen is er, denk ik, geen echt tijdslot.
Er is geen sprake van dat er lading op een bepaald tijdstip in een bepaalde baan moet worden gebracht.
Ik denk dat je het mis hebt. Het luchtruim moet geklaard worden, daar zal toch een bepaald tijdsvak voor gereserveerd worden neem ik aan.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:31
En bootjes e.d. moeten de zee verlaten.

• Who Am I?
APClll schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:40:
[...]

Wie weet zorgt de voorwaarts verplaatsende "vuurbol" van de exploderende 2e trap-tank wel voor een prachtig "luchtkussen" waardoor de 1e trap mooi zonder schade afgeremd wordt ipv tepletter geslagen op een muur van lucht. :9

* APClll droomt verder O-)
De 2e trap is slechts een mass simulator. Die zal dus niet exploderen.
Ik zat vandaag nog te denken dat ze er zo'n puntje van een Falcon Heavy side booster op hadden kunnen zetten en dan daar overheen een lege cylinder met mass simulator. De Crew Dragon daar dan weer bovenop. Dan heb je een constructie die geschikt is voor dit soort snelheden lijkt mij.

• APClll
  • Nu online

APClll

[DPC] Team Grazzie

Who Am I? schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:01:
[...]

De 2e trap is slechts een mass simulator. Die zal dus niet exploderen.
(…)
Oh, dat heb ik dan verkeerd onthouden denk ik. Ik dacht namelijk begrepen te hebben dat er wel gewoon een gevulde tank zit, en dat alleen de motor zelf een dummy/ballastblok was.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:07

HaterFrame

Well... Poo came out!

APClll schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:13:
[...]

Oh, dat heb ik dan verkeerd onthouden denk ik. Ik dacht namelijk begrepen te hebben dat er wel gewoon een gevulde tank zit, en dat alleen de motor zelf een dummy/ballastblok was.
Lijkt mij ook wel logisch, je wil toch weten wat de hitte van de abort motoren doet met de 2e trap.

I am the great Cornholio!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
HaterFrame schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:17:
[...]

Lijkt mij ook wel logisch, je wil toch weten wat de hitte van de abort motoren doet met de 2e trap.
Je wil met name weten wat een eventueel exploderende 2e trap op je voertuig (in casu Dragon) doet ;)

Dat die 2e trap kaduuk gaat zal je een worst wezen: de raket was sowieso FUBAR, anders was d'r geen sprake van een escape :P

• Who Am I?
APClll schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:13:
[...]

I stand corrected. Er zal inderdaad LOX en RP1 in de tanks zitten. Alleen de motor zal een mass simulator zijn.

• Paling1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Video vanuit de Starliner tijdens de vlucht. Inclusief moment dat de thrusters raar gingen doen en de re-entry + landing.
https://spaceflightnow.co...ners-orbital-test-flight/

Wel gaaf om te zien dat het er allemaal nog vrij rustig uitziet tijdens de lancering.
En natuurlijk eeuwig zonde dat de landing in het donker (express?) was. Te donker om de parachutes te tellen... :+

Paling1 wijzigde deze reactie 16-01-2020 10:10 (11%)

• zetje01
zetje01 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:35:
Dát bedoel ik: een vier!!! uurs tijdslot.
The in-flight abort test for #CrewDragon is happening this Saturday.
Weather is currently 90% GO!

13:45 - Live @NASA TV coverage starts

14:00 - Liftoff (beginning of 4-hour window)

15:30 - Post-test news conference live on NASA TV
edit: @Felyrion yep, tijdnotatie aangepast, thanx 8)7 |:( :z !

zetje01 wijzigde deze reactie 16-01-2020 20:28 (8%)

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:19

Felyrion

goodgoan!

zetje01 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:29:
[...]

Dát bedoel ik: een vier!!! uurs tijdslot.

The in-flight abort test for #CrewDragon is happening this Saturday.
Weather is currently 90% GO!

13:45am - Live @NASA TV coverage starts

14:00am - Liftoff (beginning of 4-hour window)

15:30am - Post-test news conference live on NASA TV
Daar gaan wat tijdsnotaties door elkaar heen :P

Ik neem aan dat je de tijden "vertaald" hebt en 14:00 onze tijd bedoeld?
Dus als ik het goed begrijp is de totale window 14u tot 18u onze tijd?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:14
Yes

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Paling1 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:09:
Video vanuit de Starliner tijdens de vlucht. Inclusief moment dat de thrusters raar gingen doen en de re-entry + landing.
Je kunt veel zeggen over Boeing, maar dit zijn gave beelden. Ook het hondje (Snoopy?) met de glazen astronautenhelm op is leuke humor. _/-\o_

• bottom line
  • Nu online
Morgen *O*

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Ondertussen is ook de nieuwe neuskegel van Starship SN1 gespot:

Lijkt relatief klein, nietwaar? In elk geval kleiner dan Mk1. Benieuwd naar de laatste design update :)

It takes two fools to argue.

• MorosMyrddin
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 06:46

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

Naar het einde van de 4u window.

Raspberry Pi - Dell M1330 - Dell XPS L502x - Surface Pro 4 i5 - Lumia 950xl - Microsoft Band

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik voel een scrub aankomen naar morgen....

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• KroontjesPen
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:54

KroontjesPen

♪♪ ♫ Weer terug ♫ ♫ ♪

May the Force be with you

• __R__
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:07
Laten we de echte officiële stream maar gaan bekijken.

YouTube: Crew Dragon Launch Escape Demonstration

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:08
loekf2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:02:
[...]

Ik voel een scrub aankomen naar morgen....
En zo is het, morgen om 13:00 UTC.

[Website en online portfolio]

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

coelho

VanTheManFan

XWB schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:47:
Ondertussen is ook de nieuwe neuskegel van Starship SN1 gespot:
Nog steeds niet een gladde constructie. Erg benieuwd hoe de definitieve versie uiteindelijk wordt. Misschien zijn we wel veel te veel verwend met perfect vormgegeven raketten, maar kan het ook best op deze manier.

• coelho

coelho

VanTheManFan

Sebazzz schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:24:
[...]

En zo is het, morgen om 13:00 UTC.
Inmiddels in twee stappen uitgesteld naar 15:00 UTC ofwel 16:00 in Nederland. De klok tikt en is net T-2 hours gepasseerd.

Edit: 16:30 nu

coelho wijzigde deze reactie 19-01-2020 15:23 (3%)

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Voor de geïnteresserden, Tim Dodd, The Everyday Astronaut is al een tijdje live met zijn stream.

Ze hebben net de arm/loopbrug opzij gehaald. De voorbereidingen lijken tot zover nog door te lopen allemaal.
Half uurtje nog hopelijk :)

• bottom line
  • Nu online
Stream van SpaceX is live!

• coelho

coelho

VanTheManFan

Hopen voor een succesvolle test en ook voor mooie beelden!

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:17

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Hoop op mooie beelden inderdaad!

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Strava

• zetje01
Pascalito schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:16:
Hoop op mooie beelden inderdaad!
Desintegratie van de booster willen we zien, ja!

• Osiris
  • Niet online
Arg! "Murica!".. Altijd maar met dat imperial system en hun feets.. :/ Joehoe, aarde aan SpaceX, de rest van de wereld gebruikt 't metrische stelsel :w

• bottom line
  • Nu online
Osiris schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:22:
Arg! "Murica!".. Altijd maar met dat imperial system en hun feets.. :/ Joehoe, aarde aan SpaceX, de rest van de wereld gebruikt 't metrische stelsel :w
SpaceX gebruikt primair ook het metrisch stelsel.
Kijk straks maar naar de cijfers die je ziet op het scherm tijdens de vlucht.

• bottom line
  • Nu online
2 minuten normaal gezien nog!

• bottom line
  • Nu online
1 8) 8) 8) 8) 8) 8)

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:41
Ka-BOEM! :D

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:43

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Leuk zo'n explosie waar je zonder schuldgevoel van kan genieten!

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• bottom line
  • Nu online
En nog geen kleintje :P

• Unicron
  • Laatst online: 19:22
Leek toch bijna wel een self destruct. Ik had eerder verwacht zoals ze zeiden dat die zou gaan tumbelen en dan opbreken.

• loekf2
Die shutes hangen wel erg strak boven de Dragon, toen met de ISS test was het nogal bumpy

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• zetje01
En iemand moet zometeen die boel weer opruimen...

• loekf2
zetje01 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:39:
En iemand moet zometeen die boel weer opruimen...
en de speedboat is er al zo te zien

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Splashdown, ziet er goed uit allemaal :)

• zetje01
loekf2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:39:
[...]

en de speedboat is er al zo te zien
Nou, ik bedoelde eigenlijk de restanten van de booster.

• coelho

coelho

VanTheManFan

Unicron schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:38:
Leek toch bijna wel een self destruct. Ik had eerder verwacht zoals ze zeiden dat die zou gaan tumbelen en dan opbreken.
Zodra hij dwars ging leek hij te breken.

• bottom line
  • Nu online
Boeing heeft de race verloren.

• loekf2
Is er een fanclub voor SpaceX John ? Die man is een held.

• zetje01
zetje01 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Desintegratie van de booster willen we zien, ja!
Okay dan! Goed gedaan!

• loekf2
Komt over een uur nog een persco met Birdenstein geloof ik

• Osiris
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:23:
[...]

SpaceX gebruikt primair ook het metrisch stelsel.
Kijk straks maar naar de cijfers die je ziet op het scherm tijdens de vlucht.
Ja klopt, maar dat mogen ze dan wel even doortrekken naar hun educatieve filmpies B)

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:52
Over een uur nog een persconferentie (17:30 uur onze tijd).

Fijne ontploffing voor de wetenschap was dat! Je zit veiliger in een Crew Dragon capsule dan in je auto...

• loekf2
NASA persco straks om 17.30 of 18.00:

https://www.nasa.gov/nasalive

• loekf2
Tjeerd84 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:48:
Over een uur nog een persconferentie (17:30 uur onze tijd).

Fijne ontploffing voor de wetenschap was dat! Je zit veiliger in een Crew Dragon capsule dan in je auto...
Volgens de experts was de 2e trap nog heel ?

Ik had verwacht dat je die Draco thrusters beter kon zien (meer vuurwerk) maar zo te zien maakte de capsule een boogje omhoog ipv rechtdoor schieten, dus deden hun werk.

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:07

HaterFrame

Well... Poo came out!

coelho schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:41:
[...]

Zodra hij dwars ging leek hij te breken.
Idd, iets dwars en toen brak de boel al. Niet gek met al die krachten die er dan op komen te staan! Gaaf! SpaceX is op de goede weg!

I am the great Cornholio!

• Spooksel
loekf2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:41:
Is er een fanclub voor SpaceX John ? Die man is een held.
Tim Dodd (Everyday Astronaut) heeft wel een pet gemaakt met zijn 'Norminal' uitspraak erop :D

https://shop.everydayastronaut.com/products/norminal-hats

• bottom line
  • Nu online
Elon Musk zit erbij :)

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Persco is live:

• mcDavid
Unicron schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:38:
Eh, ja hoe lang verwacht je dat een "tumble" duurt met dat soort snelheden? :P

zcflevo.nl

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Are you ready?

Ik dacht dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom maar Elon kan er ook wat van :P

rMBP 13" 2015  iPhone 11 (Red)  Watch S3 42mm Stainless Steel  TV 4

• bottom line
  • Nu online
Gekkenhuis schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Ik dacht dat ik soms moeilijk uit mijn woorden kom maar Elon kan er ook wat van :P
Gaan ze meer over naar de technische details, dan gaat het echt een enorm stuk beter.
Echte ingenieur die meewerkt en geen praatjesmaker CEO ;)

Wat een belachelijk vraag :')
Wat kunnen ze nog hergebruiken van de gelanceerde Falcon 9 :') :')
...
Ja ik zag enkel een rookwolk.

bottom line wijzigde deze reactie 19-01-2020 18:20 (29%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

De bemande vlucht kan volgens Musk tussen april en juni plaatsvinden. Er moeten nog minstens twee testen met parachutes uitgevoerd worden.

• Osiris
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Wat een belachelijk vraag :')
Wat kunnen ze nog hergebruiken van de gelanceerde Falcon 9 :') :')
...
Ja ik zag enkel een rookwolk.
[Afbeelding]
Misschien hebben we 't over een andere vraag hoor, maar een dude die vroeg naar hetgeen wat neergepleurd was vroeg volgens mij redelijk specifiek naar de 2e trap, waarvan gedacht wordt dat iig een deel daarvan soort van intact leek door te gaan.

• bottom line
  • Nu online
Osiris schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Misschien hebben we 't over een andere vraag hoor, maar een dude die vroeg naar hetgeen wat neergepleurd was vroeg volgens mij redelijk specifiek naar de 2e trap, waarvan gedacht wordt dat iig een deel daarvan soort van intact leek door te gaan.
(ff teruggezocht en ging inderdaad over 2nd stage. Maar blijft een enorm domme vraag. Het gehele ding is ontploft)
Want de 2de trap is ooit al opgevangen geweest? Wat zouden ze daarmee kunnen doen, nadat het neervalt tegen minimum 5000?km/u zonder parachutes? Intact. Ja denk het ook. :+

• jpiwf
  • Laatst online: 16:16

jpiwf

licenced pepernootaddict

2e trap en interstage intact na eerste grote boem:
Wel boem bij landing:

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Osiris
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:55:
[...]

(ff teruggezocht en ging inderdaad over 2nd stage. Maar blijft een enorm domme vraag. Het gehele ding is ontploft)
Want de 2de trap is ooit al opgevangen geweest? Wat zouden ze daarmee kunnen doen, nadat het neervalt tegen minimum 5000?km/u zonder parachutes? Intact. Ja denk het ook. :+
De vraag ging mijns inziens meer over "hoeveel kun je er nog van leren" i.p.v. "vliegt 'ie ooit nog een keer".

@jpiwf Coole foto's, is daar ook een filmpie van? :D

Osiris wijzigde deze reactie 19-01-2020 20:00 (5%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Hier nog een korte video van Crew Dragon dat zich losmaakt van de booster:

https://twitter.com/SpaceX/status/1218976479150858241

• bottom line
  • Nu online
Osiris schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:00:
[...]

De vraag ging mijns inziens meer over "hoeveel kun je er nog van leren" i.p.v. "vliegt 'ie ooit nog een keer".

@jpiwf Coole foto's, is daar ook een filmpie van? :D
Will you be able to recover any of the Falcon 9 OR 2nd stage. How badly was it damaged when it hit the ocean.

bottom line wijzigde deze reactie 19-01-2020 21:11 (3%)

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Are you ready?

jpiwf schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:46:
2e trap en interstage intact na eerste grote boem: [Afbeelding]
Wel boem bij landing:
[Afbeelding]
Was er iets van een vaarverbod in dat gebied ten tijde van de lancering? Of is dat sowieso een no-go gebied? Beetje lullig anders als je daar toevallig net lekker aan het vissen bent..

rMBP 13" 2015  iPhone 11 (Red)  Watch S3 42mm Stainless Steel  TV 4

• jpiwf
  • Laatst online: 16:16

jpiwf

licenced pepernootaddict

Gekkenhuis schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Was er iets van een vaarverbod in dat gebied ten tijde van de lancering? Of is dat sowieso een no-go gebied? Beetje lullig anders als je daar toevallig net lekker aan het vissen bent..
Zeker afgesloten. Zoek eens op "NOTAM" (notice to airmen). Bij elke lancering zijn de eerste zoveel kilometer onder de baan (en wat kilometers links en rechts daarvan) van de raket afgesloten voor vlieg- en vaartuigen. Beetje afhankelijk van het vluchtprofiel kan dat best een groot gebied zijn.
SpaceX moet ook uitzondering aanvragen voor de recovery boten en de ASDS, en daarvoor aan allerlei extra regels voldoen enzo.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

Is deze al een keer voorbijgekomen? Een video render van de Chinese Long March 8 raket, die net als Falcon 9 vertical moet kunnen landen:

https://www.weibo.com/tv/...fid=1034:4462065528799258

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Ik mag aannemen dat ook Boeing met Starliner eenzelfde test moet uitvoeren. Iemand een idee wanneer dit gaat gebeuren en zal hiervoor een Atlas V gebruik worden?

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:41
nee, volgens mij hoeft boeing dat niet; Ze hebben al een pad abort test gedaan ergens eind vorig jaar (toen die parachute niet vast zat...)

• Reinier
rik86 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:57:
nee, volgens mij hoeft boeing dat niet; Ze hebben al een pad abort test gedaan ergens eind vorig jaar (toen die parachute niet vast zat...)
SpaceX had dat toch ergens in 2015 (2016?) ook al gedaan?

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:22
Reinier schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:23:
[...]

SpaceX had dat toch ergens in 2015 (2016?) ook al gedaan?
Boeing volgt een ander approval traject waardoor ze volgens mij minder tests van het complete systeem hoeven te doen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Reinier
Ah, OK, thanks :)

• Spooksel
Boeing is van mening dat ze door het schrijven van dikkere rapporten en het specifieker doortesten en kwalificeren van subcomponenten hun systeem kunnen valideren. NASA is daar mee akkoord gegaan, SpaceX heeft gewoon gezegd 'we doen wel een demonstratie'. En dat was ook prima voor NASA.

• SnowDude
  • Laatst online: 14:19
Spooksel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:17:
Boeing is van mening dat ze door het schrijven van dikkere rapporten en het specifieker doortesten en kwalificeren van subcomponenten hun systeem kunnen valideren. NASA is daar mee akkoord gegaan, SpaceX heeft gewoon gezegd 'we doen wel een demonstratie'. En dat was ook prima voor NASA.
Tja dat werkte ook zo goed voor de 737-MAX :+ :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Who Am I?
Erg genoten van de abort test! Wat een spektakel! Ik heb het vermoeden dat ze niet hadden verwacht dat de booster niet direct zou ontploffen... Dat ding bleef nog behoorlijk lang door 'vliegen' nadat de Crew Dragon al lang en breed was vertrokken. Op een gegeven moment ging hij horizontaal en toen werd er denk ik een automatische self-destruct getriggerd (ondanks dat Scot Manley anders beweert) om er voor te zorgen dat er geen grote stukken zouden over blijven. Niemand had vervolgens verwacht dat de tweede trap die ontploffing zou overleven :X Ik denk serieus dat als ze het hadden geprobeerd, de booster netjes had kunnen landen. Ze hadden simpelweg niet verwacht dat hij heel zou blijven :P
XWB schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:55:
Is deze al een keer voorbijgekomen? Een video render van de Chinese Long March 8 raket, die net als Falcon 9 vertical moet kunnen landen:

[Twitter]

CTRL-C CTRL-V China style.... Aan de andere kant, waarom zouden ze iets nieuws ontwikkelen als deze methode goed blijkt te werken?

• Spooksel
En dat met side-boosters en al... dat zou wel impressive zijn :D

• YakuzA

YakuzA

XWB schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:55:

[Twitter]

Zijn e ook met een Chinese lanceerbasis aan zee bezig?
Dacht dat China vooral landinwaarts lanceerde.

In het filmpje zit al een droneship :P

YakuzA wijzigde deze reactie 20-01-2020 13:24 (5%)

PSN

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 01:08

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De Dragon Capsule is terug bij af!

SalimRMAF wijzigde deze reactie 21-01-2020 00:17 (28%)

Gulfstream G650

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18:20
Who Am I? schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:19:
Op een gegeven moment ging hij horizontaal en toen werd er denk ik een automatische self-destruct getriggerd (ondanks dat Scot Manley anders beweert) om er voor te zorgen dat er geen grote stukken zouden over blijven.
Waarom denk je dat? Wat er gebeurde is iets dat je vaker ziet bij geborkte lanceringen. Ding kiept voorover terwijl ie 1700kmh gaat. Daar is ie echt niet op gebouwd. Net als een vliegtuig; die lange buis kan niets hebben dat niet recht op de neuskegel komt, dus dwarskrachten resulteren al heel snel in het opbreken van de raket. En hij was nog voldoende hoog én boven water om nog lang niet bang te zijn voor grote brokken.
Niemand had vervolgens verwacht dat de tweede trap die ontploffing zou overleven :X Ik denk serieus dat als ze het hadden geprobeerd, de booster netjes had kunnen landen. Ze hadden simpelweg niet verwacht dat hij heel zou blijven :P
Niemand kan 100% nauwkeurig voorspellen wat er precies gaat gebeuren. Een volgende keer (doen ze natuurlijk niet) zou het zomaar anders kunnen gaan. Maar normaal gesproken weet je niet wat er gaan gebeuren. Nu is er een soort malfunction ingebouwd, waardoor de Crewdragon merkt dat het niet goed gaat,dus geeft ie het commando om de motor uit te zetten en vertrekt met de crew (of met de poppen) naar veilliger oorden. Identiek wat er een poosje terug met de Soyuz gebeurde.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• coelho

coelho

VanTheManFan

Wordt deze nu ook recycled, of gaan ze voor de eerste bemande vlucht een volledig nieuwe bouwen?

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 01:08

SalimRMAF

SpaceX - 4K

coelho schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:02:
[...]

Wordt deze nu ook recycled, of gaan ze voor de eerste bemande vlucht een volledig nieuwe bouwen?
Nee, crew capsules worden niet hebruikt.
Dit exemplaar is trouwens van binnen totaal onbruikbaar. :) Leeg + testpoppen. Only telemetry!

According to program manager Kathy Lueders, SpaceX has chosen against reusing its upgraded Crew Dragon spaceships on NASA Commerical Crew Program (CCP) launches, even though NASA itself explicitly provided both CCP providers (Boeing and SpaceX) the option to propose reflights of crew capsules.

Gulfstream G650

• Reinier
SalimRMAF schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:04:
[...]

Nee, crew capsules worden niet gebruikt.
Waarom bouwen ze ze dan? :D

• YakuzA

YakuzA

Scherp :P

Crew capsules worden door spacex alleen hergebruikt voor cargo vluchten dacht ik ergens te hebben gelezen.

PSN

Pagina: 1 ... 89 90 91 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True