Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Hmm tsja, ik zie op Twitter en elders flink wat "BO-bashing" omdat dit "in vergelijking met SX niet zoveel voorstelt". En natuurlijk is dit een stukje PR, maar dat neemt niet weg dat ze het maar mooi voor elkaar hebben.

Ik denk trouwens ook dat het misschien een beter idee is om te focussen op het doel van deze raket dan de technologie zelf, of dit soort "stunts". Als het ze lukt van het aanbieden van suborbital hops een werkbaar (winstgevend) economisch model te maken, dan zit m.i. daar de innovatie. De technologie is een middel, geen doel.

Voornamelijk vind ik het gewoon cool, het geeft me het idee dat ik in de toekomst leef :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:50
Krijg inderdaad het idee dat het hier vooral een strijd tussen twee ego's is. Bezos die slim een 'first' weet te claimen en Musk die gelijk op twitter het enorme verschil tussen de twee raketten benadrukt. In plaats van dat ze elkaar gewoon publiekelijk toejuichen, dat staat toch veel sympathieker?

Maar ach, zolang de ingenieurs maar hun werk kunnen doen en de techniek vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja.. BO is nu wel de "eerste" met een gelandde reused raket.. :P

'k Vind 't alleen zo bijzonder dat ze dan wel zelf het volgende statement maken: "Our vision: millions of people living and working in space."

Terwijl een simpel suborbital hopje van 100 km recht omhoog daar natuurlijk nog heeeeeeeheeeeeeeel erg ver van verwijderd is. Met hun "Vision" in mind, heeft SpaceX IMO goed het recht om enigszins te 'bashen' op BO, aangezien ze nog bijzonder ver van hun "vision" verwijderd zijn :P

Maarja.. De aandeelhouders en investeerders verwachten wel resultaten natuurlijk, dus ze moeten 't ook wel enigszins opblazen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een "interessante" kijk op de zaak vanuit Taiwan:

8)7 _O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een interessant en leerzaam filmpje!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aW5ozq4Tqew]
Het gedeelte met draaien om een (off-axis) center of mass gebruiken om aerodymische controle en lift te genereren bij reëntry (vanaf 11:30) moet ik zeker gaan uitproberen in KSP. Ingenieus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dEvio
  • Laatst online: 26-08 15:32
Duesenberg J schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:19:
Krijg inderdaad het idee dat het hier vooral een strijd tussen twee ego's is. Bezos die slim een 'first' weet te claimen en Musk die gelijk op twitter het enorme verschil tussen de twee raketten benadrukt. In plaats van dat ze elkaar gewoon publiekelijk toejuichen, dat staat toch veel sympathieker?
Inderdaad, toch lijkt het er op dat de passie bij Musk dieper zit.
Toegegeven dit is Amerikaanse emo-tv, Armstrong en Cernan worden selectief gequote en de interviewer is lekker aan het zuigen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel knap en zeker een stap, maar suborbitaal werk is het toch altijd net niet. Ik kijk uit naar het moment dat SpaceX zijn eerste trap voor een tweede keer gebruikt :Y
Osiris schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:33:
Met alle respect, als je doelen minder groot maakt heb je ze ook eerder gehaald.
Peoplen schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:37:
Deze planeet wordt in 'mythes' en oude verhalen genoemd en werd door alle wetenschappers afgedaan als broodje aap, zo'n planeet kon niet bestaan. Er gaan zelfs complottheorieën die beweren dat de regeringen en ook NASA dit op één of andere manier verzwegen zou hebben, wat weer een heel ander verhaal is. De geschiedenis van ons zonnestelsel maar ook de aarde zal in ieder geval wel herschreven kunnen worden als planet 9 daadwerkelijk bestaat.

Wat als blijkt dat deze planeet over 20 (of 200) jaar dwars door ons zonnestelsel vliegt voor een retourtje?

De uitsterving van de dinosaurus zou bijvoorbeeld zomaar met deze planeet te maken kunnen hebben:ons zonnestelsel blijkt een losgeslagen planeet te hebben die gelukkig niet al te vaak langskomt.
Ho, wacht, je haalt nu twee dingen volledig door elkaar. Niburu/Planet X is nog steeds ontkracht. Dat er nu toevallig de mogelijkheid van een extra planeet buiten ons bekende zonnestelsel is doet daar niets aan af. De theorie zoals die bestond is ontkracht en blijft ontkracht. Het werkt gewoon niet zo, volgens alles wat wij van het zonnestelsel weten. Deze nieuwe planeet is dan weer prima mogelijk met diezelfde kennis in het achterhoofd.

Dat de twee verhalen toevallig op elkaar lijken in de zin dat het om een extra, ver weg staande planeet gaat is zo'n beetje de enige overeenkomst die ze hebben.

Je kunt daar overigens wel op wachten: allerlei aluhoedjes die gaan roepen dat ze toch gelijk hadden, omdat er een wetenschappelijke ontdekking is gedaan die toevallig in dezelfde zin op te vatten valt :F Dat ze er in vrijwel ieder opzicht naast zaten, behalve dat er (mogelijk) een planeet is, wordt dan even vergeten.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:50:
Dit is een interessant en leerzaam filmpje!
[video]
Het gedeelte met draaien om een (off-axis) center of mass gebruiken om aerodymische controle en lift te genereren bij reëntry (vanaf 11:30) moet ik zeker gaan uitproberen in KSP. Ingenieus!
Sommige mods hebben precies om deze reden een afwijkende CoM :)
Spooksel schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:12:
Ik zou eerder verwachten dat ze naar 3 poten willen ipv 4 of meer :P Die dingen zijn tenslotte nog steeds aardig aan het gezicht, volgens mij wegen ze alle 4 bij elkaar net zoveel als een Tesla Model S :)
Bij de maanlanders kwam men tot de conclusie dat het ideale aantal poten vijf is. Vanwege het gewicht en de complexiteit is toch voor vier als compromis gekozen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:50
dEvio schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:42:
[...]

Inderdaad, toch lijkt het er op dat de passie bij Musk dieper zit.
[video]
Toegegeven dit is Amerikaanse emo-tv, Armstrong en Cernan worden selectief gequote en de interviewer is lekker aan het zuigen, maar toch...
Oh ik geloof absoluut dat Musk emotioneel zeer betrokken is bij zijn zaak. Het is alleen niet de meest sympathieke houding tegenover een 'concurrent' die in totaal ander vaarwater zit (behalve dan de ontwikkeling van een methaloxmotor, maar dat staat weer los van de new shepard).

Ook wel mooi als je het hele interview kijkt is dat die interviewer gelijk het woord 'self-taught' gebruikt als Musk net uitlegt dat ie alles heeft geleerd door met experts te praten. Je ziet hem denken "nee pannekoek dat is niet wat ik zei", dan twijfelen of ie moeite wil doen om de interviewer te corrigeren en uiteindelijk maar een middenweg kiezen.

Wilde het hele interview linken, maar heb het kennelijk ergens anders gezien dan op youtube en kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duesenberg J schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:56:
Het is alleen niet de meest sympathieke houding tegenover een 'concurrent' die in totaal ander vaarwater zit (behalve dan de ontwikkeling van een methaloxmotor, maar dat staat weer los van de new shepard).
Hij feliciteert ze. Hij tekent ook aan dat ze eigenlijk verschillende dingen doen. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:45:
Heel knap en zeker een stap, maar suborbitaal werk is het toch altijd net niet.
Het is een andere tak van sport... Beide bedrijven zijn onderweg naar herbruikbare orbitale raketten, en ja, SpaceX is verder maar die is dan ook eerder begonnen, er zit ook meer geld achter. Daarbij heeft Blue Origin ervoor gekozen een commerciële "tussenstop" te maken met suborbitale passagiersvluchten. In het kader van ervaring opdoen, vermogen opbouwen etc. misschien helemaal niet zo'n gek idee.

Gelukkig zien meer mensen dat het niet zo zinvol is de activiteiten één op één met elkaar te vergelijken.
Ik kijk uit naar het moment dat SpaceX zijn eerste trap voor een tweede keer gebruikt :Y
Ik ook :9 En naar de eerste Falcon Heavy :9 :9 Ik kan het even niet meer precies vinden, maar zouden we dat niet dit jaar kunnen verwachten? En zullen de boosters en centre core dan direct retour komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
Volgens "Spaceflightnow" staat de eerste Falcon Heavy launch voorlopig geplanned voor April 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
JeroenH schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:36:
[...]

Het is een andere tak van sport... Beide bedrijven zijn onderweg naar herbruikbare orbitale raketten, en ja, SpaceX is verder maar die is dan ook eerder begonnen, er zit ook meer geld achter. Daarbij heeft Blue Origin ervoor gekozen een commerciële "tussenstop" te maken met suborbitale passagiersvluchten. In het kader van ervaring opdoen, vermogen opbouwen etc. misschien helemaal niet zo'n gek idee.

[...]
Volgens mij zit er juist minder geld 'achter' SpaceX. Ondanks dat ze het nu goed doen met verschillende contracten, heeft het een lange tijd samen met Tesla financieel erg moeilijk gehad. Waarbij Musk al (relatief gezien) zijn geld in beide bedrijven heeft gestopt. Terwijl Jeff Bezos, en daarmee BO, al langer één van de rijkste ter wereld is.

Alhoewel ik meer sympathie heb voor SpaceX, juich ik beide toe. Het zijn interessante tijden voor de ruimtevaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Peoplen schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:37:
[...]
Nu de vraag of de arbitraire 'grens' van ons zonnestelsel verschoven zou zijn: waar houdt ons zonnestelsel op? --> Er is geen grens, alleen de fictie die wij in ons hoofd hebben. Deze 'eikel' heeft misschien wel de grootste ontdekking in de astronomie ooit gedaan.
Indien Planeet 9 om onze zon heen draait dan is het zonnestelsel wellicht groter dan we gedacht hadden. Maar er moet toch een punt zijn waarop de zon / een ster geen zwaartekracht meer kan uitoefenen op hemellichamen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:23:
[...]

Indien Planeet 9 om onze zon heen draait dan is het zonnestelsel wellicht groter dan we gedacht hadden.
Wikipedia: Oort cloud
Maar er moet toch een punt zijn waarop de zon / een ster geen zwaartekracht meer kan uitoefenen op hemellichamen?
Waarom?

Je kunt hooguit stellen dat de zwaartekracht van andere objecten de overhand heeft, maar zwaartekracht in principe is oneindig. Wij worden ook door het centrum van de Melkweg aangetrokken, maar ook door het Andromeda-stelsel, wat toch weer een stukkie verder ligt. Alleen is die zwaartekracht verwaarloosbaar met de zwaartekracht van de Aarde. Niettemin is 'ie aanwezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
In principe oefent elke massa zwaartekracht uit op elke andere massa ;)
Dus nee, dat punt is er niet. De grootte van de zwaartekracht gaat echter met de afstand in het kwadraat omlaag, dus de invloed wordt op een gegeven moment wel heel erg klein.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:33:
Iemand moet de eerste zijn, nietwaar? Al dat bashing op Twitter slaat nergens op, allemaal 'hot air'.

Als je naar de geschiedenis van de mens kijkt is er altijd iemand de eerste. Eerste mens in de ruimte, eerste mens op de maan, eerste hier, eerste daar etc. Het zou nogal knap zijn als we allemaal op precies hetzelfde een bepaalde doelstelling halen, zo werkt het nu éénmaal niet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
In ander nieuws, ik zag net dit op Twitter:
"In parallel of Ariane 6, we are working both on upper stage reusability & #Adeline concept to reuse main stage engine" FAuque #WeAreSpace
https://twitter.com/AirbusDS/status/691901643386982400

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een kleine SpaceX mijlpaal, ze hebben de parachutes getest waarmee de bemande Dragon capsule moet gaan landen (in eerste instantie dus bedoeld, en nadat de raketaangedreven landing goed werkt, als noodoplossing). Er hing bij deze test slechts een zwaar gewicht aan de parachutes, geen complete capsule.

Het viel me op dat de parachutes niet een onderling verschillend patroon hebben, zoals dat dat bij minimaal één Orion-landing wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bummer, eerste Falcon 9 Heavy test is uitgesteld naar eind dit jaar..

En ook de volgende Falcon 9 launch lijkt vertraging op te lopen..
http://spacenews.com/dela...schedule-raises-concerns/

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jammer, ik had me wel verheugd op april. Oh well. Komt vanzelf.

Het is vandaag trouwens alweer dertien jaar geleden dat de Space Shuttle Columbia onbedoeld opbrandde tijdens de re-entry.

Ars Technica heeft een heel interessant artikel over hoe de bemanning van Columbia mogelijk gered had kunnen worden, als men de schade aan de vleugel had opgemerkt en actie had ondernomen.

...en het was een paar dagen terug ook alweer dertig jaar geleden dat Challenger ontplofte tijdens de lancering. Ik had het hier nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

JeroenH schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:26:

...en het was een paar dagen terug ook alweer dertig jaar geleden dat Challenger ontplofte tijdens de lancering. Ik had het hier nog niet voorbij zien komen.
Hier was ook een documentaire over paar dagen geleden op Discovery. Een van de weinige keren dat ik nog naar Discovery kijk :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

ook al heb ik het vaker gelezen, ik krijg nog kippevel als ik het verslag van de laatste seconden lees.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die laatste seconden waren de val naar beneden. Ik dacht ergens gehoord (en gezien) te hebben dat de cabine (cockpit) waar de bemanning in zat, in zijn geheel los was geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
[...]

Indien Planeet 9 om onze zon heen draait dan is het zonnestelsel wellicht groter dan we gedacht hadden. Maar er moet toch een punt zijn waarop de zon / een ster geen zwaartekracht meer kan uitoefenen op hemellichamen?
Dat is er op zich niet, toch is er wel een rand van het zonnestelsel. Er zijn twee punten die hier voor kwalificeren: de termination shock of de heliopauze. Beide hebben te maken met invloed van de zonnewind.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Voyager_1_entering_heliosheath_region.jpg/640px-Voyager_1_entering_heliosheath_region.jpg

De heliosfeer is het gebied waarin de zonnewind de overheersende stroom van deeltjes is. De zonnewind bestaat uit geïoniseerde deeltjes afkomstig van de corona van de zon. Het gebied wordt begrensd door de heliopauze. De heliopauze is het gebied waar de kracht van de zonnewind zo sterk is afgenomen dat hij wordt meegesleurd door de deeltjes die het interstellair medium vormen. Hierna eindigt de invloed van ons zonnestelsel.

De zonnewind heeft de eerste 10 miljard kilometer een snelheid van één miljoen kilometer per uur. Als hij begint te botsen met de interstellaire materie daalt de snelheid tot subsonische snelheid. De plaats waar de snelheid subsonisch wordt, wordt termination shock genoemd. Daar worden de deeltjes vertraagd (100 km/s) door de tegemoetkomende interstellaire deeltjes (400 km/s). De achteropkomende deeltjes halen de vertraagde deeltjes in en er ontstaat een schokgolf. Dit is te vergelijken met water dat van de kraan in de gootsteen valt. In eerste instantie vloeit het water snel weg maar vertraagt even verder. Het achterop komende water botst op het vertraagde water en vormt een schokgolf. Bij de zon vindt dit plaats op 75 tot 90 astronomische eenheden van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hoe defineer je het verschil tussen subsonisch en supersonisch in de ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

Flotter

Pelipper!

In space no one can hear you scream... of toch wel?
[...]while the speed of sound (in the interstellar medium) is about 100 km/s. (The exact speed depends on the density, which fluctuates considerably.)
Het staat op Wikipedia, dus dan is het waar :+ 'k Heb nu alleen geen tijd om uit te zoeken hoe men precies aan die geluidssnelheid gekomen is en over wat voor geluid we het dan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Flotter op 08-02-2016 10:57 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
launch van Sentinel-3A gaat zo beginnen. Link naar de videostream http://www.esa.int/Our_Ac.../Sentinel-3A_launch_event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
Vanavond staat de Lancering van SpaceX SES-9 op de planning Launchwindow opent om 23:46 GMT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52
Er zal ook en landingspoging zijn op een ASDS, maar vanwege het vluchtprofiel heeft SpaceX al aangegeven dat de verwachting voor succes erg laag is. Weersvoorspelling is op het moment 60% GO, voor morgen (indien scrub) is het 80%.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 15:49
Spannend! Als het allemaal door gaat weer plat voor de livestream vanavond, altijd indrukwekkend om te zien. De condities bij het drone-ship schijnen trouwens een stuk beter te zijn dan bij de vorige poging, dus hopelijk klappen de pootjes deze keer niet weer in!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Jaaa, wilde je weer een keer op tijd naar bed krijg je dit :P

Info en streams: http://www.spacex.com/webcast

On Youtube, for our full hosted webcast, use this link: YouTube: SES-9 Full Webcast. For rocket views, launch countdown audio and telemetry info, use this link for our technical webcast: YouTube: SES-9 Technical Webcast.

• Willempie24
Mijn non-stop informatiestroom (met rechts wat leuke informatie en linkjes)

http://reddit-stream.com/comments/4768zw/

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Scrub is alweer een feit...

• Willempie24
Ja altijd jammer, zit je er net helemaal klaar voor.. Gelukkig is de kans voor morgen geschat op 80%. Zelfde tijd, zelfde plaats.

• Spooksel
Volgens mij was het geeneens een WX scrub, anders hadden ze echt wel langer gewacht. Zelfs t/m het einde van de launch window, de scrub heeft ongetwijfeld weer een knullige reden met een support equipment glitch ergens ofzo.

Verwijderd

Je weet nooit wat er meelift in de capsule:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hjRrb4bk5_s]

• Willempie24
Spooksel schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 01:01:
Volgens mij was het geeneens een WX scrub, anders hadden ze echt wel langer gewacht. Zelfs t/m het einde van de launch window, de scrub heeft ongetwijfeld weer een knullige reden met een support equipment glitch ergens ofzo.
Ja volgens mij ook, ik las ergens dat het weer met de ground equipment te maken had, die heeft blijkbaar nog steeds moeite met de supercoole (*supergekoelde) LOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Waarom is de stream nog niet live?

Ah, daar is ie!

[ Voor 21% gewijzigd door Erazzzer op 26-02-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:31
Niet hieronder klikken.

http://www.spacex.com/webcast

[ Voor 31% gewijzigd door zetje01 op 26-02-2016 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Pffffffff ScrubX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Die wordt weer uitgesteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Noooooo, zit je er helemaal klaar voor, nog twee minuten te gaan... Krijg je dit! Wat een ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Ja, ze zitten dan wel altijd zo te zeiken over een ULA bijvoorbeeld met hun Russische motor onderaan de Atlas V... maar tenzij d'r weersovertredingen zijn gaat dat ding gewoon op het moment dat ULA zegt dat ie gaat! Geen gezeik, vliegen!

Een scrub op 1m41s voor de launch omdat die superkoude brandstof, waarvoor je al een dag had uitgesteld om zeker te weten dat het extra extra koud zou zijn, niet meer op tijd allemaal aan boord zou zijn.

Sorry SpaceX, maarre... FUCKING NEWBS :P

Ik zag deze voorbij komen op Twitter vanmorgen en dit somt wel op hoe ik erover denk bij SpaceX:
https://twitter.com/wikkit/status/703007648401244161
Ben Brockert
‏@wikkit

I'm a big fan of SpaceX, but you're never going to launch every two weeks if every launch is on serial number 00001 of its kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
Spooksel schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:03:
Ja, ze zitten dan wel altijd zo te zeiken over een ULA bijvoorbeeld met hun Russische motor onderaan de Atlas V... maar tenzij d'r weersovertredingen zijn gaat dat ding gewoon op het moment dat ULA zegt dat ie gaat! Geen gezeik, vliegen!

Een scrub op 1m41s voor de launch omdat die superkoude brandstof, waarvoor je al een dag had uitgesteld om zeker te weten dat het extra extra koud zou zijn, niet meer op tijd allemaal aan boord zou zijn.

Sorry SpaceX, maarre... FUCKING NEWBS :P

Ik zag deze voorbij komen op Twitter vanmorgen en dit somt wel op hoe ik erover denk bij SpaceX:
https://twitter.com/wikkit/status/703007648401244161

[...]
Volgens mij is dit juist ook de sterkte van SpaceX. Ze zijn wat minder professioneel en wat minder georganiseerd maar daar tegenover zijn ze veel slagvaardiger.

Als je het boek van Elon Musk leest zie je ook dat ze vaak 'on the fly' reparaties doen, waarna ze een dag later weer klaar zijn. Terwijl bij grotere bedrijven het al een maand duurt voordat je toestemming hebt om dit uit te voeren.

Wanneer is de volgende launch date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Musk z'n biografie staat op de plank en is aandachtig doorgespit van a tot z ;) Mijn gemopper zal ook wel meer 'self serving' zijn, 't was tenslotte toch al bijna 1u en ik had ook kunnen slapen :P

Anyway, d'r is wel een NOTAM vanavond laaaaaaaaaaat rond Cape Canaveral.
quote: input~2 @ NSF
NOTAMs valid for Friday night:

!SUAE 02/629 ZMA AIRSPACE R2933 ACT 5000FT-UNL 1602262311-1602270154

!SUAE 02/628 ZMA AIRSPACE R2934 ACT SFC-UNL 1602262311-1602270154
Dit gebrabbel kan vertaald worden naar:
26-02-2016 6:11pm - 8:54pm (Eastern time), maw: 00:11-2:54 onze tijd.

D'r is echter nog geen enkele bevestiging dat er iets gaat gebeuren, dus het valt nog maar te bezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Spooksel op 26-02-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spooksel schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:47:
Musk z'n biografie staat op de plank en is aandachtig doorgespit van a tot z ;) Mijn gemopper zal ook wel meer 'self serving' zijn, 't was tenslotte toch al bijna 1u en ik had ook kunnen slapen :P

Anyway, d'r is wel een NOTAM vanavond laaaaaaaaaaat rond Cape Canaveral.

[...]

Dit gebrabbel kan vertaald worden naar:
26-02-2016 23:11 - 01:54 (Eastern time), maw: 5:11-7:54 onze tijd.

D'r is echter nog geen enkele bevestiging dat er iets gaat gebeuren, dus het valt nog maar te bezien. Mocht het wel gebeuren dan weet ik iig wel al zeker dat ik het morgenochtend wel een keer merk of het wat geworden is of niet :P
Die NOTAM messages zijn al in UTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Klopt, net aangepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Eigenlijk weer zelfde tijd, zelfde plaats dus (00.47 onze tijd komende nacht). Het gekke is wel dat de NOTAM uitgegeven is voor de poging van gisteravond, en ook de weersvoorspelling voor deze mogelijke nieuwe poging is uitgegeven vlak voor t-0 gisteravond.

Forecast: http://www.patrick.af.mil...cument/AFD-070716-028.pdf
NOTAM: http://tfr.faa.gov/save_pages/detail_6_8902.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Waarom is de webcast nog niet online?
Edit: Oh, launch is morgen pas..

[ Voor 31% gewijzigd door Erazzzer op 27-02-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:53

franssie

Save the albatross

Beginning Date and Time : February 26, 2016 at 2311 UTC
Ending Date and Time : February 27, 2016 at 0154 UTC

is volgens mij wel nu?

http://www.timeanddate.com/worldclock/timezone/utc

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 27-02-2016 00:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
Nou blijkbaar niet :P
Hier zijn de huidige voorspellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NFIZSJRl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Erazzzer schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:56:
Waarom is de webcast nog niet online?
Edit: Oh, launch is morgen pas..
Ja dat is ook nog niet helemaal zeker geloof ik.. Er gaan eigenlijk twee versies de ronde, maar niets is officieel:

NET: 28 februari 23.46 UTC

of

NET: 3 maart (tijd nog niet bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb gehoord dat het ze het zondagavond weer gaan proberen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CcNdflgW0AAGihI.jpg:large

Yep, 95% go voor het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Ook bevestigd, dus morgen weer plat voor de buis!

https://twitter.com/SES_Satellites/status/703634698237517824

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46

jpiwf

licenced pepernootaddict

T minus iets minder dan een uur, webcast hier

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee minuten.

Edit: weer een last minute hold :|

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

en een hold... begint lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ennn hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De range was niet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

dat betekent vliegtuig in de no fly zone ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpiwf schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:48:
dat betekent vliegtuig in de no fly zone ofzo?
Of een boot, zoals niet lang geleden nog gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad een schip. Er wordt een helikopter gestuurd om ze weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

en countdown is weer begonnen, 21 over lanceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, gaan met die banaan. Dat ze maar een schip mogen raken, bedoeld of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 01:19:
Nou, gaan met die banaan. Dat ze maar een schip mogen raken, bedoeld of niet :P
Nope, abort
zal wel een motor niet correct aangegaan zijn oid

en definitief scrub for the day

[ Voor 17% gewijzigd door jpiwf op 29-02-2016 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie24
Elon Musk @elonmusk - 7 minuten geleden
@SpaceX Launch aborted on low thrust alarm. Rising oxygen temps due to hold for boat and helium bubble triggered alarm.

Man man man man man... Wat een spanning, en wat een deceptie. Scott Manley zei het nog het mooist: dit is de ruimtevaart versie van coitus interruptus.

En zo voelt het ook. Blauwe spaceballen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willempie24 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 01:43:
Man man man man man... Wat een spanning, en wat een deceptie. Scott Manley zei het nog het mooist: dit is de ruimtevaart versie van coitus interruptus.
Voor de derde (of vierde) keer.

Gelukkig was ik me bij het vuren van de motoren maar al te bewust dat de lancering tot nog een seconde na ontsteking afgeblazen kan worden. Vlammen betekenen bij SpaceX wat dat betreft niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Volgende poging, onder voorbehoud: 1 maart 23.35 UTC (dus 2 maart 00.35 onze tijd)

https://twitter.com/NASAS...status/704427211080609792

Edit: het is inmiddels bevestigd, maar de launch window opent iets eerder, namelijk 23.35 utc

[ Voor 27% gewijzigd door Willempie24 op 01-03-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Made in Holland: De zonnepanelen voor de Orion

Meer foto's van de Orion en de Europese Service Module:
https://www.flickr.com/photos/nasaorion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Willempie24 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:20:
Volgende poging, onder voorbehoud: 1 maart 23.35 UTC (dus 2 maart 00.35 onze tijd)

https://twitter.com/NASAS...status/704427211080609792

Edit: het is inmiddels bevestigd, maar de launch window opent iets eerder, namelijk 23.35 utc
Uitgesteld tot in ieder geval donderdag ivm met de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie24
Volgens mij zelfs tot vrijdag (zie tweet van Elon). Ik denk dat ik het voetbal maar ga volgen, daar gebeurt tenminste wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
He's back! Na bijna een jaar in het ISS gezeten te hebben is station commander Scott Kelly rond 05:45 uur geland op Aarde.

Ben benieuwd naar hoe z'n lichaam en gezondheid veranderd zijn in de afgelopen 340 dagen. De #YearInSpace mission was ook een onderzoek hiernaar, in verband met toekomstig bemande missies naar Mars.

Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/03/02/05/31C1FE3400000578-3471375-image-m-59_1456897823290.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
bobsquad schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Uitgesteld tot in ieder geval donderdag ivm met de wind.
Het is bevestigd op vrijdag nu om 18:35 EST (0:35 CET).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Hoop op een succesvolle lancering natuurlijk (doe ik altijd :+), maar ik leg mij geld op een ScrubX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Ziet er goed uit voor aankomende nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Dus vannacht om half één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Jup ga daar maar vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Post van LongBowNL gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ik ben te lui of te dom om tijdsaanduidingen als SET, GMT, CET enz. te onthouden. Vandaar dat ik het even vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LongBowNL schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Het is bevestigd op vrijdag nu om 18:35 EST (0:35 CET).
Net die prutser op twiiter ook maar even gevraagd of ie ook imperial gebruikt, zit in Frankrijk en gebruikt geen UTC - ruimtevaart, de enige wetenschap waarin ze dit doen denk ik :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
CET kun je toch op zijn minst wel onthouden? Dat is notabene de tijdzone waar we in zitten :P (Tenzij je elders op de aardbol woont en niet in UTC+1!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CET wel, maar UTC+1 is wat eenduidiger, en bij CET (wie heeft dat bedacht eigenlijk) is een soort semi iets dat teveel lijkt op ET en al die andere vage US tijdzones (waarvan ik wel snap dat ze daar geen UTC gebruiken, UTC+9 rekent wat lastiger).

Ik woon in UTC+1 en zou het fijn vinden als ze in de ruimtevaart communicatie tenminste teminste UCT0 zouden vermelden - het is ruimtevaart tenslotte. Formula1 zou het ook wel meer mogen doen overigens ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
CET is niet altijd UTC +1. In de zomer is het UTC +2.

ET wordt soms nog aangeduid als EST (Eastern standaard time, UTC -5) of EDT (Eastern Dailightsaving Time, UTC -4).

De 6 uur tijdsverschil met onze tijd is wel constant. Hoewel ik niet zeker weet of ze dezelfde omschakeldata voor zomertijd gebruiken, dus misschien dat het een paar dagen per jaar toch 5 of 7 uur is (net als bijv. bij Turkije).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:04
mcDavid schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:43:
CET is niet altijd UTC +1. In de zomer is het UTC +2.
Nee, CET is altijd UTC+1. In de zomer zitten we in de CEST tijdzone in plaats van CET (met de S van Summer). CEST is altijd UTC+2.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Central_European_Time

Allemaal om het zo ingewikkeld mogelijk te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

en daaarom wil ik UTC tijden, in dit topic maar ook elders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
En daarom vroeg ik dus ff hoe laat het feestje ook alweer begon, gewoon in het nederlands, hierro op een nederlands(talig) forum :)

Is dit nog steeds de vlucht waarvan ze vantevoren al gezegd hebben dat de landing wel eens fout zal kunnen gaan? Anyways, Het blijft altijd geweldig, een lancering. Helemaal met al die verschillende camera's, ook onboard en zo.

http://www.spacex.com/webcast

[ Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 05-03-2016 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Nu online
And live!

Deze webcast ook eindelijk (hopelijk) live beelden vanaf het drone schip *O*

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Intheweb schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:27:
And live!

Deze webcast ook eindelijk (hopelijk) live beelden vanaf het drone schip *O*
Ga er maar vanuit dat je pas livestreams van het droneschip krijgt als het een paar keer goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Nu online
bobsquad schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:29:
[...]

Ga er maar vanuit dat je pas livestreams van het droneschip krijgt als het een paar keer goed is gegaan.
Daar ga ik voor de verandering maar eens niet van uit... aangezien ze deze nu net al hebben laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Dan gaat er wel weer wat "mis". Puntje van publiciteit van SpaceX. Trouwens er werd gesproken dat het koud genoeg is voor de motoren om te starten. Iemand die hier iets van weet hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zetje01 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:16:
Is dit nog steeds de vlucht waarvan ze vantevoren al gezegd hebben dat de landing wel eens fout zal kunnen gaan?
Yep, staging gaat bij ~9000km/h in tegenstelling tot de vorige landingen (~5000 tot 6000km/h). De zwaarste satelliet die ze tot nu toe naar GTO gelanceerd hebben.
Daarom willen ze ook zo veel mogelijk (brandstof) marge voor de landing hebben door de vloeibare zuurstof zo koud mogelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
And were off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Nu online
Wauw! Echt goed te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
OMG, wat een POWER zeg. Onwerkelijk wat een snelheid binnen zo'n korte tijd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Wat ik trouwens wel vind is dat SpaceX de webcasts wel interessanter houd dan NASA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Intheweb schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:30:
[...]

Daar ga ik voor de verandering maar eens niet van uit... aangezien ze deze nu net al hebben laten zien.
Wat zei ik je :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Nu online
Ik zeg: KABOEM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zag er niet echt 'bullseye' uit. En de video viel weg net na de landing. Maar wie weet...
Pagina: 1 ... 10 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch