Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52
Maar toch weer op dat ding, niet normaal wat een precisie! Hopelijk goed nieuws zo.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik zal er voor duimen maar gezien de vorige keren zal hij wel omgevallen zijn. Hoop echt dat het een keer echt goed gaat. Maar wat dat betreft nu extreme hoogte en payload nog steeds credits richting SpaceX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:50
Ik kijk naar de technical webcast via een niet zo stabiele internetverbinding. Hebben jullie nog een stukje raket gezien voor de camera uitviel, of net als ik alleen een licht buiten beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Laten we ook niet vergeten dat SpaceX zelf al heeft aangegeven dat er een erg kleine kans is op succesvolle landing, gezien de enorme rotvaart waarmee dat ding aankomt en de erg kleine brandstofmarge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:11
franssie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:17:
en daaarom wil ik UTC tijden, in dit topic maar ook elders :+
Ik zal er de volgende keer rekening mee houden. Om eerlijk te zijn prefereer ik ook UTC, maar ik dacht lokale tijd is voor een Nederlands forum net zo handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:34
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2h6994z.png

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1emafd.png
Dit is het laatste shot wat er binnen kwam.... lijkt er toch redelijk langs te zitten...

[ Voor 57% gewijzigd door Intheweb op 05-03-2016 00:53 ]

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onderbreking leek vooral technisch en niet met opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

ìk kijk nu op de spacex webcast maar daar zit dus een vertraging op?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
De onderbreking wordt veroorzaakt door de binnenkomende raket trouwens. De vibraties van die motoren op het dek van de barge zijn zo erg dat de satcomm link op het schip zijn verbinding kwijtraakt en daardoor is het beeld dus weg.

Dit kun je dus altijd verwachten bij die bargelandingen, tenzij ze eerst met een wifi connectie/straalverbinding ofzo naar de supportboot broadcasten, maar dat doen ze niet :P

[ Voor 28% gewijzigd door Spooksel op 05-03-2016 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste trap lijkt niet goed gecentreerd aan te komen. We gaan het zien en horen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uhnWT7l.png

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2016 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
Het moment van de landing / crash op het drone schip :)
https://amp.twimg.com/v/5cf0cad2-2eaf-492a-a32d-25434b08f050 :)

[ Voor 31% gewijzigd door Intheweb op 05-03-2016 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:52:
ìk kijk nu op de spacex webcast maar daar zit dus een vertraging op?
Niet echt. Ze zenden nu de coasting stage uit.

Weet je zeker dat je niet per ongeluk naar een eerder moment of een opname gescrold bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn jullie nu ook musk' twitter aan het f5'en? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Just now, DocM said:
Grain of salt, please

@spacexstatus: Unverified reports that the #Falcon9 first stage experimental landing was a success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

2nd cool!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Die 45 seconden mept hem toch nog ff van 28k naar 35k kph :D Ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dat gejuich, gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik zat inderdaad te rekenen. 155 km/h/s -> 4,4 G versnelling. Toch wel aardig voor continu 45 seconden. Alhoewel het in het begin lager is dan aan het einde vanwege gewichtsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:09:
Ik zat inderdaad te rekenen. 155 km/h/s -> 4,4 G versnelling. Toch wel aardig voor continu 45 seconden. Alhoewel het in het begin lager is dan aan het einde vanwege gewichtsverlies.
Het zijn niet voor niets raketten, hè :P Ik vind het nog wel meevallen, dat zou je zowaar als mens comfortabel overleven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2016 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Precies, te overleven. Niet comfortabel, op het randje van flauwvallen voor de ongetrainde persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
En nu wachten op wat er gebeurd is met Stage 1... altijd spannend. Hoeveel brokken kunnen ze dit verzamelen... of in 1 keer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Intheweb schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:13:
En nu wachten op wat er gebeurd is met Stage 1... altijd spannend. Hoeveel brokken kunnen ze dit verzamelen... of in 1 keer terug...
In brokken: https://twitter.com/MatthewBTravis/status/705908015711518720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
https://twitter.com/elonmusk/status/705910704792973313
Target altitude of 40,600 km achieved. Thanks @SES_Satellites for riding on Falcon 9! Looking forward to future missions.

[ Voor 56% gewijzigd door Intheweb op 05-03-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:12:
Precies, te overleven. Niet comfortabel, op het randje van flauwvallen voor de ongetrainde persoon.
4,4 g is behoorlijk goed te doen voor ongetrainde mensen. Een gravitron (zo'n kermiscentrifuge) doet consistent 3,5 g, achtbanen over kortere periode tot 6,3 g en getrainde piloten met drukpak doen zelfs 12 g.

Ter illustratie, een Apollocapsule doet zomaar 7 g bij terugkeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet niet of dit t juiste topic is maar kon zo snel geen andere vinden;
Bij de webcast van SpaceX vlak voor stage 2 opnieuw de fik erin zou gaan zetten, zag je camerabeelden van de motor terwijl deze nog uitstond. Maar t was net alsof het aan het sneeuwen was, en er soms zelfs heel langzaam iets "uit de lucht viel", vlokken; best groot; meeste onder in beeld. Niet het type "gewoon probleem mrt videokwaliteit", maar echt alsof er zooi valt langs de cam. :P Zodra dat ding gaat boosten zie je het niet meer.

Ik vroeg me af of iemand weet wat dat is en wat het veroorzaakt. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elon Musk ‏@elonmusk 13m13 minutes ago

Rocket landed hard on the droneship. Didn't expect this one to work (v hot reentry), but next flight has a good chance.
Ik interpreteer het als een mislukking, maar zijn formulering is wat ambigue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:48:
Weet niet of dit t juiste topic is maar kon zo snel geen andere vinden;
Bij de webcast van SpaceX vlak voor stage 2 opnieuw de fik erin zou gaan zetten, zag je camerabeelden van de motor terwijl deze nog uitstond. Maar t was net alsof het aan het sneeuwen was, en er soms zelfs heel langzaam iets "uit de lucht viel", vlokken; best groot; meeste onder in beeld. Niet het type "gewoon probleem mrt videokwaliteit", maar echt alsof er zooi valt langs de cam. :P Zodra dat ding gaat boosten zie je het niet meer.

Ik vroeg me af of iemand weet wat dat is en wat het veroorzaakt. :)
Ja dat vroeg ik me ook al af.. Ik dénk dat 't troep van allerlei RCS-motoren is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat gewoon ijs. Vloeibare zuurstof is best koud. (Not a rocket scientist)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Het is in die zin wel 'ijs', bevroren brandstofflarden uit de RSC thrusters idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
Toch jammer. Geostationaire satelliet lanceringen zullen toch ook gewoon goed moeten gaan om het uiteindelijke doel van hergebruik waar te kunnen maken. Blijkbaar is er nog wel werk aan de winkel dus :)

Blijft niettemin een mooie bezigheid, helaas deze lancering gemist nadat ik er de eerste twee pogingen speciaal voor opgebleven was, was ik nu gewoon online maar had ik het niet in de gaten }:| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Dr schijnt weer behoorlijk wat schade aan de ASDS te zijn vanwege de impact op de rand van het dek ipv het midden en uiteraard de hogere snelheid. Het duurt echter 3 dagen eer ze terug zijn in Port Canaveral, ik verwacht de eerste spotting foto's maandag laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm misschien kan de marine wat van die Falcon 9's afnemen? Toch een behoorlijk accurate anti-schip raket... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Kwam deze een tijdje terug tegen; erg interessant :)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aW5ozq4Tqew]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
jip_86 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:32:
Toch jammer. Geostationaire satelliet lanceringen zullen toch ook gewoon goed moeten gaan om het uiteindelijke doel van hergebruik waar te kunnen maken. Blijkbaar is er nog wel werk aan de winkel dus :)

Blijft niettemin een mooie bezigheid, helaas deze lancering gemist nadat ik er de eerste twee pogingen speciaal voor opgebleven was, was ik nu gewoon online maar had ik het niet in de gaten }:| .
Uiteindelijk is het idee natuurlijk dat dit soort missies gewoon met een Falcon Heavy omhoog gaan. Maar dan moeten eerst wel méér dan 2/3e van de landingen goed gaan, anders schrijven ze nog steeds 1 booster per missie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
En ze moeten die heavy ook daadwerkelijk eens een keer gaan lanceren :P Klein detail... Meh, heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel vrij treurig dat het beeld wat je in de media ziet terugkomen lijkt te bestaan uit "SpaceX landing is wederom mislukt" in tegenstelling tot "SpaceX lancering buitengewoon succesvol, landing niet gelukt".

Met deze lancering hebben ze de lading verder afgeleverd dan officieel mogelijk was. Dat ze met drie engines hebben moeten afremmen in plaats van één geeft ook wel aan hoe kritisch de condities van de landing waren. Er was gewoon niet meer brandstof voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:41

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:54:
Ik vind het wel vrij treurig dat het beeld wat je in de media ziet terugkomen lijkt te bestaan uit "SpaceX landing is wederom mislukt" in tegenstelling tot "SpaceX lancering buitengewoon succesvol, landing niet gelukt".

Met deze lancering hebben ze de lading verder afgeleverd dan officieel mogelijk was. Dat ze met drie engines hebben moeten afremmen in plaats van één geeft ook wel aan hoe kritisch de condities van de landing waren. Er was gewoon niet meer brandstof voorhanden.
Tsja, dat is onderdeel van hun "open" communicatiestrategie. Bij anderen hoor je over het algemeen veel minder, minder successen, minder failures. In de automotive wereld is het een beetje hetzelfde met Google's autonome auto's. Als het over autonome auto's gaat, dan gaat het bijna altijd over Google, zowel in positieve als in negatieve zin. Anderen zijn er net zo goed mee bezig natuurlijk (hell, er worden miljarden in geinvesteerd, wereldwijd), maar di ehoor je/zie je niet. Kwestie van een andere communicatiestrategie.

Bij SpaceX werken ze blijkbaar volgens het motto "there's no such thing as bad publicity" :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:54:
Ik zie dat eigenlijk wel stelselmatig terugkomen. Lancering gelukt, bijkomende poging tot landing naar verwachting mislukt. Wat dat betreft gebeurt dat best netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 16:45
jip_86 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:32:

mcDavid schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:29:
[...]

Uiteindelijk is het idee natuurlijk dat dit soort missies gewoon met een Falcon Heavy omhoog gaan. Maar dan moeten eerst wel méér dan 2/3e van de landingen goed gaan, anders schrijven ze nog steeds 1 booster per missie af.
Dit komt ook omdat de missie redelijk op het laatste moment is aangepast SES-9 zou in eerste instantie al een half jaar geleden gelanceerd worden, de satelliet zou dan met zijn eigen motoren naar een hogere baan om de aarde gaan.

De 1ste stage zou dan minder snelheid nodig hebben en minder brandstof verbruikt hebben om SES-9 in zijn baan om de aarde te brengen en dus meer brandstof over hebben voor een landings poging.

Omdat de lancering een half jaar is uitgestelt door de mislukte CRS-8 missie. Hebben SpaceX en SES het missie profiel aangepast en ervoor gekozen om de satelliet in een hogere baan om de aarde te brengen. zodat de satelliet er minder lang over doet om met zijn eigen motoren in de juiste baan om de aarde te komen.

Hierdoor bleef er minder brandstof over in de 1ste stage en moest deze vanaf een hogere hoogte terugkeren in de dampkring. de 1ste stage zal hierdoor heter worden en meer brandstof nodig hebben om af te remmen, brandstof die juist al verbruikt was om in een hogere baan om de aarde te komen.

In mijn ogen heeft SpaceX bewust de landings poging opgeofferd tbv van de SES-9 missie. Ik vind het persoonlijk nog een hele prestatie dat ze de 1ste stage zo dicht bij de barge krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Elve1984 op 07-03-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Super slim eigenlijk:
  • SES-9 is toch op tijd in zijn hogere baan, dus geen geld/repuatie verlies
  • Ze hebben heel veel nuttige testdata kunnen verzamelen (gebruik van 3 motoren voor burn-back, gedrag onder hogere snelheid, etc.
  • Er was een kleine kans dat ze hem daadwerkelijk nog konden landen ook
Win-win-'misschien win'-situatie, ik kan me slechtere uitslagen bedenken. Zeker als je nagaat dat SpaceX ook op deze lancering gewoon winst maakt. Eigenlijk doen ze research en testlanceringen op kosten van de bedrijven die meuk de ruimte in willen krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Is alleen jammer dat de barge wél geraakt is eigenlijk.. Als je al zo kneitertje hard aan komt zetten, zou je d'r haast beter voor kunnen kiezen je barge heel te laten 8)7

Ben benieuwd naar de schade :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Gisteravond zijn de twee door SpaceX ingehuurde supportschepen 'GO Quest' en 'GO Searcher' binnengekomen bij Port Canaveral, geen bijzonderheden te melden behalve dat GO Quest twee witte kisten op het dek had staan.

Mogelijk zitten hierin onderdelen van de fairings waarvan men het vermoeden heeft dat SpaceX ermee aan het experimenteren is om ze te kunnen hergebruiken.

De sleepboot Elsbeth III is nu ongeveer 25km van de haven af (update van ca 40min geleden):
Afbeeldingslocatie: http://forum.nasaspaceflight.com/xindex.php,qaction=dlattach,3Btopic=36326.0,3Battach=1103278,3Bimage.pagespeed.ic.chufiPr4Ix.jpg

(Ps. Elsbeth III is de boot die tot nu toe altijd de ADSD rondsleept)

[ Voor 14% gewijzigd door Spooksel op 08-03-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Iemand had inderdaad gefilmd wat leek op RCS van de fairings. Rond 5:28 zie een pufje van 1 van de onderdelen. YouTube: Fiona's Launch- SpaceX Falcon 9 (3/4/2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
De SpaceX barge komt binnenkort binnen!

De eerste glimp is immiddels opgevangen via een webcam: https://imgur.com/yS4M4EL

De sleepboot ligt inmiddels voor de ingang van de haven en zal binnen het uur hier te zien moeten zijn met de OCISLY achter zich: http://www.portcanaveralwebcam.com/

De webcam kijkt ongeveer naar dit gebied tussen de twee lijnen op het screenshot hieronder.
Port Canaveral

Elsbeth III komt met OCISLY vanaf rechts door het beeld heen en moet ong naar het kruisje om aan te meren, de cirkel geeft de locatie aan waar de twee supportschepen liggen die eerder al terug waren.

Edit:
Ook hier zichtbaar atm (13:20):
http://www.twopalms.com/

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=36326.0;attach=1103293;image

[ Voor 57% gewijzigd door Spooksel op 08-03-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=36326.0;attach=1103322;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
YouTube: SpaceX Landing Barge OCISLY entering port 03-08-2016

De barge is terug... er lijkt wel iets op het dek te liggen. Ik vermoed zelfs 1 van de landing legs?

En leuk om te weten: op 24 maart is het alweer 10 jaar geleden dat de Falcon 1 haar eerste vlucht maakte. Deze compilatie kwam ik er net van tegen:
YouTube: Ten Years of SpaceX Flight (Supercut of all launches to date)

[ Voor 36% gewijzigd door Intheweb op 08-03-2016 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
BIG IMAGE ALERT... :P

De SpaceX ASDS gezien vanaf de zijkant:
http://forum.nasaspacefli...26.0;attach=1103397;image

Holy cow wat een bende :D En dan deze foto vanaf de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fWNb1zo.jpg

Thats... a big hole!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Mooie simulatie van de SES-9 lancering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag om 10:31 (NL-tijd) de lancering vanaf Baikonur, middels een Proton-M raket, van de Europees-Russische ExoMars-missie. Zowel een orbiter als een lander. In 2018 volgt een rover.

Vrijdag 11 maart is de zaak klaargezet op het launchpad :)

Afbeeldingslocatie: http://exploration.esa.int/science-e-media/img/f0/ExoMars2016_proton_launch_pad_160311-LC-AIT-15px_625w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://exploration.esa.int/science-e-media/img/f2/ExoMars2016_proton_launch_pad_160311-LC-AIT-27px_625w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://exploration.esa.int/science-e-media/img/f6/ExoMars2016_proton_launch_pad_160311-LC-AIT-34px_625w.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
Wat ziet die fairing er lelijk uit zeg :P Lijkt wel een paar aan elkaar gelaste platen, zonder afwerking of wat dan ook. Maarja, als het z'n werk maar doet natuurlijk. Is er eigenlijk een live feed van de launch ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Proton is imho de mooiste raket die er bestaat, met z'n clunker look. Haha

Vingers gekruist iig, Russische raketten en Marsmissies zijn in het verleden helaas geen al te solide combinatie geweest :(

Hopelijk is de QC wel fatsoenlijk dit keer en zitten dr geen sensoren ondersteboven in gehamerd...

[ Voor 20% gewijzigd door Spooksel op 14-03-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is de launch ergens te zien?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dit gaat er mee: ExoMars 2016: Fairing encapsulation

YouTube: ExoMars 2016: Fairing encapsulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lancering wordt gefilmd met een aardappel, jaren 50 kwaliteit video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
HERE WE GO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die was heul snel weg. Had meteen de snelheid er goed inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
De kwaliteit van de streams vanuit Baikonoer laten idd wel flink wat te wensen over zeg, echt niet normaal crappy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Spooksel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:34:
De kwaliteit van de streams vanuit Baikonoer laten idd wel flink wat te wensen over zeg, echt niet normaal crappy.
Echt bizar, inderdaad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
So far so good lijkt het, 1e, 2e en 3e trap hebben allemaal netjes hun werk gedaan. De fairing is weg en de Briz-M is nu bezig voor de parking orbit.

Gedurende de komende 12 uur wordt de TMI uitgevoerd en vanavond om 23u ong weten we of de missie goed en wel onderweg is naar Mars!

Anyway, dit is het stadium waarin de Phobos-Grunt missie een paar jaar geleden al misging omdat de Briz-M destijds weigerde door te werken waardoor de missie vast kwam te zitten in haar parkeerbaan en uiteindelijk weer neerkwam in de dampkring als een vuurbal :(

Edit:
High-res launch pr0n:
http://www.esa.int/var/es.../ExoMars_2016_liftoff.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Spooksel op 14-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
En de 2e burn:
With the 2nd burn now complete, the Breeze upper stage has two more burns to go before @ESA_TGO separates #ExoMars
https://twitter.com/esaoperations/status/709340166167642112

[ Voor 4% gewijzigd door Winkey op 14-03-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
Mooie beelden van Mars Reconnaissance Orbiter die sinds vorige week alweer 10 jaar in actie is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Rondkijken in de Unity-module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
De volgende lancering van SpaceX (CRS-8) staat op 8 april om 16:43 Eastern Time, 22:43 CEST (dit is inclusief zomertijd) en 20:43 UTC.
https://twitter.com/NASAS...status/710828797155794944

[EDIT]
Ze gaan ook weer voor een droneship landing. *O*
https://twitter.com/lorengrush/status/710859540250628096

[ Voor 49% gewijzigd door LongBowNL op 18-03-2016 19:57 . Reden: Link ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:31
Nieuwe prijzen, nieuwe ronden, nieuwe kansen!
Komt ereis bij en kijkt ereis aan mensen!
Over twintig minuten weer een lancering!
HOORT ZEGT HET VOORT!

Komt ereis bij op http://www.ustream.tv/nasahdtv !!!

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 18-03-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
zetje01 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:05:
Nieuwe prijzen, nieuwe ronden, nieuwe kansen!
Komt ereis bij en kijkt ereis aan mensen!
Over twintig minuten weer een lancering!
HOORT ZEGT HET VOORT!

Komt ereis bij op http://www.ustream.tv/nasahdtv !!!
Nog wel aangedacht vanmorgen maar totaal vergeten dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
De Briz-M upper stage die de Trace Gas Orbiter heeft gelanceerd is mogelijk geëxplodeerd:
Shortly after the separation between ExoMars and the spent Briz-M, the probe called home, and the ground control center in Darmstadt, Germany, confirmed the mission was on a path to Mars. However, astronomers tracking the flight soon spotted a cloud of debris accompanying ExoMars in space. As many as six large pieces of space junk appeared on the photos taken by the OASI observatory in Brazil.

This was strange. For one thing, the Briz-M was supposed to separate cleanly in one large piece without producing any additional fragments. Secondly, and more importantly, after the separation the space tug was programmed to fire twice to propel itself to a safe disposal orbit as far away from its former cargo as possible. The resulting "graveyard" trajectory would ensure that the "blind and deaf" space tug, now drifting through interplanetary space, would not come anywhere near Mars, where it could contaminate the planet's pristine environment with Earth's bugs. (Unlike Mars landers, rocket stages are not sterilized in accordance with strict international standards.)
Bron: http://www.popularmechani...w-escape-launch-disaster/ (Inclusief gif waar mogelijk de resten op te zien zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Hier een video (van de 21e) van de ASDS!

Uiteindelijk wordt er goed zichtbaar wat voor een stuk van het dek ze moeten vervangen vanwege het gat dat ontstaan is door de impact de laatste keer. Moet toch een aardige knal geweest zijn :X

[ Voor 9% gewijzigd door Spooksel op 23-03-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Het Twitter-account van Blue Origin zegt er helemaal niets over, maar volgens Jeff Bezos heeft een New Shepard-raket een paar uur geleden een succesvolle suborbitale vlucht + landing gemaakt.

Op dit moment zijn er volgens mij nog geen foto's of video's beschikbaar. Maar we kennen BO inmiddels; tijden lang radiostilte en dan een overgeproduceerde video. Komt vast goed :)

-edit-

Gelijk weer eens het lanceerschema van de komende tijd bekeken. Als alles volgens plan gaat krijgen we drie Falcon 9 scrubs* lanceringen in een maand tijd te zien! Ik ben benieuwd wat voor landingsopties gekozen worden.

8 april
half april
3 mei

* Sorry ;)

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2016 20:27 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
CRS-8 op 8 april wordt een landing op het platform op de zee. Het moet toch een keer lukken om te bewijzen dat het een optie is voor bijvoorbeeld de toekomstige Falcon Heavy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En daar is-ie :) :

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen commerciële vlucht en/of payload dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 00:52:
Geen commerciële vlucht en/of payload dus?
Dat kon toch sowieso hiermee niet? Ding heeft toch te weinig horizontale snelheid om iets in een baan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:27:
Dat kon toch sowieso hiermee niet? Ding heeft toch te weinig horizontale snelheid om iets in een baan te brengen?
Ze willen passagiers naar boven schieten - op en top commercieel. Ook onderzoeksladingen zijn en optie :)

Maar goed, andere koek dan SpaceX dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De capsule was de payload. Deze wordt op een suborbital trajectory gelanceerd en landt dan per parachute. Dat is ook op deze vlucht gebeurd.
Misschien dat die capsule dus ook wel onderdeel van de test is (life support systemen etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Dr was wel degelijk een payload :) Er waren twee experimenten aan boord van de capsule!
The capsule also had two passengers onboard in the form of university microgravity experiments.

The first was a University of Central Florida experiment called Collisions Into Dust Experiment (COLLIDE). This experiment is designed to mimic impacts between objects in microgravity.

A Southwest Research Institute experiment also rode with the capsule, with the “Box of Rocks Experiment (BORE)” experiment designed to better understand the rocky soil on small, near-Earth asteroids.
https://www.nasaspaceflig...rd-hat-trick-blue-origin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
vanaalten schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:27:
Er zijn zat experimenten die aan een korte tijd (maar langere tijd van met valtorens bereikt kan worden) microgravity voldoende hebben, die kunnen prima suborbitaal. Suborbitaal zal altijd goedkoper zijn dan orbitaal (want natuurkunde), dus als BO prijs voldoende omlaag kan brengen dan creëert dat mogelijk een markt voor dergelijke experimenten.

Bij deze testvlucht was het vast een kwestie van dat het omhoog sturen van deze twee experimenten nauwelijks duurder was dan het omhoog sturen van een blok ijzer of een zak water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de andere kant bestaan daar natuurlijk al goedkope sounding rockets voor.
Wikipedia: Sounding rocket

Ik denk dat BO het wel echt van toeristen moet hebben met de New Shepard.
Maar wie ben ik om een businesscase te bepalen? :P

En het is natuurlijk gewoon de 2e trap voor hun orbital launch vehicle die ze aan het ontwikkelen zijn. Het is dus een stukje R&D en ze willen door ruimtetoerisme al vast wat geld terugverdienen.
De BE3 (de motor van de New Shepard) is ook in overweging voor de 2e trap van de opvolger van de Atlas en Delta raketten. (de Vulcan raket, met de ACES 2e trap).

Die ACES is best een vet ding. Het heeft een soort verbrandingsmotor aan boord dat verdampte (anders verloren) Waterstof gebruikt voor station-keeping, energievoorziening, brandstoftank op druk en koud houden (zijn anders extra tanks helium voor nodig) etc. Best wel wat innovatie dus. Er zijn zelfs concepten om van die ACES een herbruikbare maanlander te maken ('DTAL').

Wikipedia: Advanced Cryogenic Evolved Stage
https://info.aiaa.org/tac...tAxisLander(DTAL)2009.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:51:
Aan de andere kant bestaan daar natuurlijk al goedkope sounding rockets voor.
Wikipedia: Sounding rocket
Weten we hoe de kosten van het omhoogsturen van een gegevens payload met een sounding rocket of een NS zich verhouden? Van de NASA-website over sounding rockets, de paragraaf over de kosten:
Low-cost Access to Space. Because the science payload does not go into orbit, sounding rocket missions do not need expensive boosters or extended telemetry and tracking coverage. As a result, mission costs are substantially less than those required for orbiter missions. Furthermore, because the program is managed and the payloads are built in one central location (e.g., the NASA/Wallops Flight Facility), significant savings are realized through efficient, cost-savings operations that procures parts and rocket motors in large quantities and utilizes past designs of sub-systems for follow-on missions. In other words, the sounding rocket program takes advantage of a high degree of commonality and heritage of rockets, payloads, and sub-systems flown repeatedly. In many cases, only the experiment -- provided by the scientist -- is changed. Costs are also very low because of the acceptance of a higher degree of risk in the mission (compared to orbital missions), although safety is never compromised. In some cases (such as almost all astronomy, planetary, solar, and microgravity missions), the payloads are recovered which means the costs of the experiment and sub-systems are spread out over many missions.
Ik lees daar bijna alleen maar dingen die BO beter of hetzelfde doet.
Ik denk dat BO het wel echt van toeristen moet hebben met de New Shepard.
Maar wie ben ik om een businesscase te bepalen? :P
Oh, ik denk ook niet dat niet-menselijke payloads een heel groot deel van hun business uit zal gaan maken. Maar alles draait om de prijs per kg "omhoog". Als die laag genoeg wordt doordat ze hun hardware keer op keer kunnen hergebruiken, kan het voor een rijke universiteit, of een consortium van universiteiten, best interessant worden experimenten te lanceren. Het maakt BO denk ik niet uit of er warm vlees of 19" racks omhoog gaan, als de dollars maar binnen rollen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spooksel
Launch day :D

Vanavond om 22:43 staat de SpaceX CRS-8 missie op de planning voor een bump naar het ISS!

Talking heads webcast:

Techchannel only webcast:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sh8V0COrrzE]

SpaceX webcasts gaan ca. 20min voor de lancering live. Bij NASA zelf echter zal er waarschijnlijk al veel eerder iets beginnen, maargoed... dat worden natuurlijk hoofdzakelijk SLS/Orion promofilmpjes en #JourneyToMars hashtag spam met af en toe een filmpje waarin ze laten zien hoe ze de BEAM gaan uitvouwen.

Speaking of BEAM, de 'guest of honor' op de vlucht van vandaag!

Dit pakketje zit in de kofferbak van Dragon:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Bigelow_Expandable_Activity_Module_at_Bigelow%E2%80%99s_facility_in_Las_Vegas.jpg

En moet er uiteindelijk ongeveer zo uitzien als het aan het ISS vast zit:
Afbeeldingslocatie: http://www.bigelowaerospace.com/ba_img/beams.jpg

De Dragon heeft sinds de vorige vlucht een software upgrade gehad, hiermee moet het mogelijk worden voor de Dragon om zichzelf te ontkoppelen van de raket en de parachutes af te schieten in het geval van een falende booster... laten we het echter hopen van niet, want voor de BEAM zou een dergelijk scenario een einde van zijn bestaan betekenen.

Anyway, deze keer ook weer een poging tot landen uiteraard. Op de ASDS 'Of Course I Still Love You' welke op zee klaar is voor ontvangst :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s750x750/sh0.08/e35/11260651_573939446112785_682513676_n.jpg?ig_cache_key=MTIyMzUyOTgyNzQ3MjQ5MTUyNQ%3D%3D.2

Een terugkeer naar land is bij deze lancering 100% mogelijk, maar SpaceX wil dolgraag toch een keer op die ASDS een raket terugbrengen, uiteraard zonder gaten in het dek of een raket in 1000 stukjes dit keer...

Komt dat zien, komt dat zien... De LRR is goed, de static fire was goed, er zijn geen issues op het moment en hopelijk zien we vanavond LaunchX ipv ScrubX... maargoed, als resultaten uit het verleden wel degelijk een garantie zijn voor de toekomst in deze zal het wel morgen worden :+

[ Voor 77% gewijzigd door Spooksel op 08-04-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEvio
  • Laatst online: 26-08 15:32
Spooksel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:21:
SpaceX wil dolgraag toch een keer op die ASDS een raket terugbrengen, uiteraard zonder gaten in het dek of een raket in 1000 stukjes dit keer...
We gaan het zien of Thunderbirds toch een documentaire blijkt:
https://youtu.be/DxlEgKQcBzk?t=147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
Voor de liefhebbers, de links naar de SpaceX livestreams:
YouTube: CRS-8 Dragon Technical Webcast

YouTube: CRS-8 Dragon Hosted Webcast

Ben benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Intheweb op 08-04-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Kijk eens wat er bovenaan mijn post staat :P *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
Spooksel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:09:
[...]

Kijk eens wat er bovenaan mijn post staat :P *O*
Sorry, vrijdag... En erg benieuwd naar de lancering ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpaceX streams zijn up (alleen logo + muziek op dit moment), en de NASA-stream heeft beeld en af en toe commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 minuten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpaceX heeft onmogelijk mooie engineers in dienst :9

Cool t-shirt ook, die ene dame: "Occupy Mars" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
...en onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Wat een beauty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nu landing! Here we go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Holy cow. Gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
OMFG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whooo

Acties: