• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 20:14
Die dingen worden echt wel getest voordat ze in de stack belanden. Ze gaan er gewoon vanuit dat een klein deel niet in goede staat aankomen en daarmee afgeschreven zijn. Maar ze gaan nooit bewust defecte in de stack laden natuurlijk. Blijft gewoon electronica dat met het geweld van een lancering defect kan raken :-)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gitano schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:59:
Die dingen worden echt wel getest voordat ze in de stack belanden. Ze gaan er gewoon vanuit dat een klein deel niet in goede staat aankomen en daarmee afgeschreven zijn. Maar ze gaan nooit bewust defecte in de stack laden natuurlijk. Blijft gewoon electronica dat met het geweld van een lancering defect kan raken :-)
Dit lijkt mij inderdaad het geval. Bij één satelliet kan je je geen fouten veroorloven, maar bij zulke aantallen wordt het gewoon een rekensom wat effectiever is, zo nu en dan een fout accepteren of alles foutproof (zwaarder / duurder) maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
franssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:16:
[...]

Dit lijkt mij inderdaad het geval. Bij één satelliet kan je je geen fouten veroorloven, maar bij zulke aantallen wordt het gewoon een rekensom wat effectiever is, zo nu en dan een fout accepteren of alles foutproof (zwaarder / duurder) maken.
Vooral tijdrovender, stel ik me voor

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:11
De tweeling fairing catchers Ms. Tree en Ms. Chief zijn op het laatste moment vertrokken vanaf de LZ en op top speed naar het dichtsbijzijnde land gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJE_vYkXUAA86nA?format=jpg&name=large

Inmiddels zijn ze ook gespot bij de kust alwaar ze tegemoed gekomen zijn door andere schepen blijkbaar:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJFrAR8WkAoOB7y?format=jpg&name=medium

Mogelijk zijn er medische evacuaties aan de gang? Dat lijkt me de enige reden om last second met zo'n absolute bloedspoed ineens richting kust te racen. Die dingen gingen echt top speed ook.

[ Voor 42% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 12:55 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23
Gitano schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:59:
Daar is geen enkele twijfel over. De trigger kwam in dit geval door de tweet van SpaceX waarin het lijkt alsof ze weten dat er 1 satelliet niet naar behoren werkt. De suggestie dat ze hem dan gebruiken om de de-orbit te testen vind ik wel een goede.
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:53:
De tweeling fairing catchers Ms. Tree en Ms. Chief zijn op het laatste moment vertrokken vanaf de LZ en op top speed naar het dichtsbijzijnde land gegaan.

[Twitter]
[Afbeelding]

Inmiddels zijn ze ook gespot bij de kust alwaar ze tegemoed gekomen zijn door andere schepen blijkbaar:
[Twitter]
[Afbeelding]

Mogelijk zijn er medische evacuaties aan de gang? Dat lijkt me de enige reden om last second met zo'n absolute bloedspoed ineens richting kust te racen. Die dingen gingen echt top speed ook.
Ik begreep uit de reacties dat alleen Ms. Tree terug is gekeerd. Een medische geval lijkt mij dan ook het meest voor de hand liggend. Al lijkt mij een helikopter dan sneller. De max van die schepen ligt op 59km/h, een helikopter haalt makkelijk 200km/h. Momenteel enkel speculatie dus. Overigens las ik dat de laatst geregistreerde snelheid was 13 knopen (24km/h), dus echt topsnelheid is het niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Who Am I? op 11-11-2019 13:01 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Spooksel
En hoe wou je iemand vanaf een schip halen welke met zn enorme uitstekende armen en net een grote alarmbel is voor heli's om bij in de buurt te komen? :D

Edit: Als ik de reacties op Twitter volg dan lijkt het erop dat ze toch allebei gespot zijn. Hopelijk zeggen ze er wat over tijdens de webcast straks.

[ Voor 33% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 13:08 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:53:
[...]

Al lijkt mij een helikopter dan sneller. De max van die schepen ligt op 59km/h, een helikopter haalt makkelijk 200km/h.
Maak daar maar 330 km/h van (US Coast Guard helicopter).
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:06:
En hoe wou je iemand vanaf een schip halen welke met zn enorme uitstekende armen en net een grote alarmbel is voor heli's om bij in de buurt te komen? :D
Dat heet een lier.

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 11-11-2019 14:29 ]

• Spooksel
Veel plezier in het net dan :P

Sure, het net kan vast ingetrokken worden, maar ideaal lijkt het me niet wanneer je aan zo'n lier risico loopt om tegen die armen aan te ketsen.

[ Voor 71% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 14:33 ]

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12 12:57
Gewoon springen, dan kan je het net als trampoline gebruiken en zo in de helicopter springen :+

Ik weet nou niet zeker of zowel Ms Tee als Ms Chief naar land zijn gegaan, als er maar eentje terug is zou ik verwachten dat ze nog wel proberen één helft van de fairing the vangen.

/post

• Osiris
  • Niet online
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:32:
Veel plezier in het net dan :P

Sure, het net kan vast ingetrokken worden, maar ideaal lijkt het me niet wanneer je aan zo'n lier risico loopt om tegen die armen aan te ketsen.
Ik ben geen expert, maar die lui zijn ook wilde oceaan gewend. Kweetnie wat de omstandigheden nu op 't water zijn, maar het lijkt me niet onmogelijk ;)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Tenzij het echt levensbedreigend is ( wat het waarschijnlijk niet is aangezien ze zelf richting port varen) zijn er altijd nog de reddingsboten. Daar komt vaak ook gelijk een trauma arts mee die ook op de boot zelf iets kan doen (net zoals in de heli).

Zo hebben daar echt wel procedures voor.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Spooksel
Volgens NSF livestream is het terugtrekken van Ms. Chief en Ms. Tree ivm slecht weer in het landingsgebied voor de fairings.

Wat ik wel raar vind is dat ze dan eerst richting kust gaan ipv direct terug richting Port Canaveral.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:07:
Volgens NSF livestream is het terugtrekken van Ms. Chief en Ms. Tree ivm slecht weer in het landingsgebied voor de fairings.
Lijkt mij een valide reden, als de windstoten erg hard zijn is er geen pijl op te trekken waar die fairings landen.
Wat ik wel raar vind is dat ze dan eerst richting kust gaan ipv direct terug richting Port Canaveral.
Bij elk slecht weer lig je gewoon in of beschut nabij een haven als dat kan.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/HonorableHeavyBagworm-max-1mb.gif

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Spooksel
Orbital inclination 53 graden, jammer dat het hier zo bewolkt is, want dat zou volgens mij vanavond/vannacht wel degelijk zo'n mooi treintje geven :(

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

53 Noord is inderdaad wel redelijk overhead hier in Nederland. Jammer van het weer inderdaad, ik had het ook wel willen zien.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:17:
Orbital inclination 53 graden, jammer dat het hier zo bewolkt is, want dat zou volgens mij vanavond/vannacht wel degelijk zo'n mooi treintje geven :(
Alleen begin van de avond toch, omdat de zon op de sats moet schijnen om ze te zien? Er lijken wat opklaringen tussen te zitten later vanmiddag.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• coelho
Uitzending is begonnen. Vreemd: Nu nog 13 minuten terwijl de landing over 7 minuten zou moeten plaatsvinden. Flinke delay

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12 12:57
T -5 minutes

De schepen zijn terug naar de kust gegaan vanwege slecht weer zee. Fairings worden na afloop opgepikt uit zee

/post

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:14
First stage is geland! Lijkt er dus op dat deze booster nog een keer de lucht in kan.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-12 17:51
Kort een shot van de binnenkant van de tank?

• Who Am I?
Het is gewoon weer gelukt. Het lijkt zo gewoon, maar het is zo bijzonder!
DaCoTa schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:05:
Klopt. Ze hebben dus de moeite genomen om een lamp en een camera in de tank te plaatsen en deze beelden ook naar het vaste land te beamen. Als je 'tijd over' hebt om dat soort dingen te doen, betekent het dat je echt wel je zaakjes goed voor elkaar hebt. 8)
Heb overigens eerder dat soort beelden gezien van SpaceX, maar nooit zo mooi.

Overigens volgens mij voor het eerst dat de landing op een drone ship, zo ver uit de kust, zonder haperingen live te zien was! Ze hebben dus echt niet stil gezeten tijdens de 3 maanden zonder lancering!

[ Voor 108% gewijzigd door Who Am I? op 11-11-2019 16:10 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

DaCoTa schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:05:
Ja, tof is dat :)
Die dame zei er niets over.

• Spooksel
Lol, net wanneer je denkt... Meh geen video... PLOP \o/

Te awesome :D

• DaCoTa
  • Laatst online: 02-12 17:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9cXr8bykvOHVEGmeHDIM3zI/full.png

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat ding vliegt zo recht over België heen lijkt het?

• Spooksel
Belgisch/Franse grens lijkt me idd.

Edit... tenminste, dat was het dan 1 min geleden :P

[ Voor 44% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 16:20 ]

• Spooksel
Wat trouwens ook wel een hele gave use-case zou zijn voor Starlink -> SpaceX zelf!

Al die keren dat de video van een droneship uitviel op het laatste moment omdat het geweld van de inkomende raket de verbinding met de sat verbrak... volgens mij moet zo'n phased array antenna daar toch makkelijker doorheen kunnen prikken!

Of al die keren dat je geen coverage hebt bij een deployment sequence omdat de raket buiten bereik van een ground station vlieg... history!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Spooksel Ik hoop eigenlijk dat ze daaraan zelf ook gedacht hebben, maar stuur even een tweet naar de Grote Leider ;)

edit: hoe dan ook is al geniaal hoe goed hun webcams werken met die (hoek)snelheden - dat zal een pittig stukje doppler correctie achter moeten zitten op dat te ontvangen en toonbaar te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door franssie op 11-11-2019 16:31 ]

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Who Am I? schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:06:
Klopt. Ze hebben dus de moeite genomen om een lamp en een camera in de tank te plaatsen en deze beelden ook naar het vaste land te beamen. Als je 'tijd over' hebt om dat soort dingen te doen, betekent het dat je echt wel je zaakjes goed voor elkaar hebt. 8)
Die camera en lamp zitten er met een reden, waarschijnlijk om te onderzoeken hoe de vloeistof zich gedraagt tijdens de vlucht. Wanneer de motoren weer opnieuw aangestoken moeten worden na een coasting phase zorgt een mono-propellant systeem eerst voor een kleine acceleratie om zo de vloeistof (LOx en RP1) onderin de tank te krijgen.

Dit zit er dus absoluut niet 'voor de lol'.

Edit: dit deden ze in het Apollo tijdperk ook al met de Saturn raketten.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakTom92 op 11-11-2019 16:34 ]

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Die camera's hebben ze toch al heel lang? Ik kan me beelden van een lancering van jaren terug herinneren met footage van binnen de tank.
Blijft cool :)

• Spooksel
Ja klopt, toendertijd zag je in bijna iedere uitzending nog wel ff de 'Stargate' :D

• Who Am I?
TweakTom92 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:32:
[...]

Die camera en lamp zitten er met een reden, waarschijnlijk om te onderzoeken hoe de vloeistof zich gedraagt tijdens de vlucht. Wanneer de motoren weer opnieuw aangestoken moeten worden na een coasting phase zorgt een mono-propellant systeem eerst voor een kleine acceleratie om zo de vloeistof (LOx en RP1) onderin de tank te krijgen.

Dit zit er dus absoluut niet 'voor de lol'.

Edit: dit deden ze in het Apollo tijdperk ook al met de Saturn raketten.
Die zitten er zeker niet voor de lol. Precies om de reden die jij noemt. Dat ze de camera's ook gelijk naar het vaste land sturen en zelfs live streamen is wel voor de lol (al moet je de waarde van PR nooit onderschatten). Ze kunnen immers ook gewoon de beelden op een SD kaartje opslaan en later terugkijken.

• TweakTom92
Who Am I? schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:36:
Dat ze de camera's ook gelijk naar het vaste land sturen en zelfs live streamen is wel voor de lol (al moet je de waarde van PR nooit onderschatten). Ze kunnen immers ook gewoon de beelden op een SD kaartje opslaan en later terugkijken.
Natuurlijk wel, stel dat die raket faalt omdat de vloeistof niet goed onderin de tank zat, dan wil je die beelden niet op een SD-kaart op de bodem van de oceaan hebben liggen.

Live naar het vaste land sturen is een must in dit geval, het uitzenden op Youtube is voor de lol.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Reinier schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:33:
Die camera's hebben ze toch al heel lang? Ik kan me beelden van een lancering van jaren terug herinneren met footage van binnen de tank.
Blijft cool :)
Bij CRS-4 (5 jaar geleden!) waren er inderdaad ook al beelden vanuit de tank (2nd stage) live te zien:

Op 21:36, 22:09, 23:15 en 23:58

Zie ook:
YouTube: SpaceX CRS-4 Launch - Fuel Slosh, internal fuel tank camera (5G to 0G)

[ Voor 54% gewijzigd door Tourniquet op 11-11-2019 16:49 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:30:
hoe dan ook is al geniaal hoe goed hun webcams werken met die (hoek)snelheden - dat zal een pittig stukje doppler correctie achter moeten zitten op dat te ontvangen en toonbaar te krijgen.
Een snelheid van 27 000 km/h (wat de 2nd stage nu doet) geeft je bij 5 GHz radiogolven slechts een verlaging van je frequentie van 0,0026 %. Dat is bij 5 GHz slechts een verschil van 0,13 MHz. Ik neem aan dat dat wel binnen de bandbreedte valt van je verbinding?

(Die 5 GHz is uit de duim gezogen trouwens hoor, geen idee welke frequentie ze gebruiken. Maar geeft wel aan dat 't doppler-effect van signalen die met de lichtsnelheid gaan en een snelheidsverschil doormaken van een rakket wel een ander soort orde van grootte is dan de ambulance die je voorbij rijdt ;))

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 11-11-2019 16:50 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Osiris schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:48:
[...]

Een snelheid van 27 000 km/h (wat de 2nd stage nu doet) geeft je bij 5 GHz radiogolven slechts een verlaging van je frequentie van 0,0026 %. Dat is bij 5 GHz slechts een verschil van 0,13 MHz. Ik neem aan dat dat wel binnen de bandbreedte valt van je verbinding?

(Die 5 GHz is uit de duim gezogen trouwens hoor, geen idee welke frequentie ze gebruiken. Maar geeft wel aan dat 't doppler-effect van signalen die met de lichtsnelheid gaan en een snelheidsverschil doormaken van een rakket wel een ander soort orde van grootte is dan de ambulance die je voorbij rijdt ;))
Zou op 5Ghz best kunnen inderdaad, als ik het ISS of een AMSAT wil ontvangen (of werken) dan is de frequentie shift wel significant op 70cm voor audio (als in de fruqenties wijzigen dermate dat ze buiten het raster vallen). Zal er eens induiken als ik er tijd en zin in heb ;) edit: bij een digitale video modus zal het wat nauwer komen dan bij analoog audio lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 11-11-2019 16:56 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ze gaat nu werpen?

edit: ja dus, jammer dat we niet kunnen zien hoe die 60 pakketjes uit elkaar gaan.

[ Voor 70% gewijzigd door franssie op 11-11-2019 16:58 ]

• Spooksel
Mooi was dat om te zien hoe die dingen ook ontworpen zijn om eventueel langs elkaar te kunnen glijden zonder allerlei onderdelen los te rukken :)

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:54:
[...]

als ik het ISS of een AMSAT wil ontvangen (of werken) dan is de frequentie shift wel significant op 70cm voor audio (als in de fruqenties wijzigen dermate dat ze buiten het raster vallen). Zal er eens induiken als ik er tijd en zin in heb ;) edit: bij een digitale video modus zal het wat nauwer komen dan bij analoog audio lijkt me.
Dan moet je afstemmen op 442,989 MHz :+

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

in WFM zou dat moeten lukken ware het niet dat mijn FT-60E vast zit in rasters. Ik kan eens kijken wat de 817ND kan op dat gebied - maar we gaan wel wat offtopic.

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:03
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eYgs3xB_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/338yw8g_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Falcon 9 launch, net genomen vanaf Playalinda Beach, Canaveral National Seashore Park. Heel gaaf om mee te maken! Je moet wel echt vroeg aanwezig zijn; een uur voor de launch is er geen parkeerplek meer te vinden en sluiten ze het National Park dan ook voor nieuwe auto's.

Werd nog op het verkeerde been gezet door een Amerikaan die met 100 procent zekerheid het juiste launch pad aanwees, maar dat bleek achteraf toch een stuk verder te zijn. :+ Playalinda Beach schijnt de dichtsbijzijnde openbare plek te zijn voor de Falcon 9 launches, maar vond het nog steeds een beste afstand. Toen het geluid ons eenmaal bereikt had, begreep ik wel waarom die afstand toch nog zo groot was. :9

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 20:14
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:17:
Jammer van de bewolking idd, had ze ook wel voorbij willen zien komen ;-). Echter vraag ik me af hoe duidelijk ze te zien zouden zijn. Als je vergelijkt met vandaag en die van Mei dan waren ze vandaag veel donkerder ( minder refflectief) dan in Mei.. Of kwam dat door lichtinval ? geen idee niks over gelezen verder, maar ze leken wat mij betreft een veel donkere coating te hebben.

• Spooksel
Deze tweet van een paar uur geleden laat goed zien hoe het er nu ong uit zou zien, mits de zon er goed op schijnt van over de horizon.

Ze vraagt: Wat is dit? Lichtspel zonder geluid in de lucht.

[ Voor 12% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 23:54 ]

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:45
Ff iets anders dan SpaceX: JAXA heeft aangekondigd dat morgenochtend om 10:00 Japanse tijd Hayabusa 2 zal proberen aan de terugreis naar de aarde te beginnen.

Mainichi Shimbun: Japanese space probe Hayabusa2 set to return to Earth from asteroid Ryugu
Asahi Shimbun: Hayabusa 2 to bid sayonara to Ryugu, start long trip back to Earth

Japanse persconferentie (geen ondertiteling :P)

Geen tijd om heel de conferentie te beluisteren, maar ik vertaal ff vrij los de highlights van de vertrekprocedure (8:28 in de persconferentie):

Tussen de 13 en 18 november zal men uit het zwaartekrachtsveld van de asteroide vertrekken. Thruster ignition op de 13de. Tijdens deze fase is ook het laatste moment dat de ONC-T 18 á 19 november hoopt men over te schakelen naar de ionenmotor. In de periode tot 2 december test men, maw plant JAXA performance checks om de ionenmotor bij te stellen, en gebeurt het kantelen van Hayabusa om een hoge snelheids uplink tussen de sonde en de aarde te bewerkstelligen. Vanaf 3 december wilt men cruise snelheid bereiken, gaat de probe richting zon om dan ergens eind 2020 terug op aarde aan te komen. Vanuit earth orbit zal men een capsule met monsters droppen in Australië.

Disclaimer: Als hier fouten instaan, ligt het aan mijn vertaling of beperkte begrip van de missie :P

Edit: JAXA heeft hun slide vertaald:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJOl2nqXsAAUdQ_?format=jpg&name=large

[ Voor 9% gewijzigd door JackAvery op 13-11-2019 10:32 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:48:
"We who are about to die, salute you!"

Poor fellahs...
En toen waren er vier stervelingen! :p

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJLyttjWsAAhrhA?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

jpiwf

licenced pepernootaddict

XWB schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:17:
[...]

En toen waren er vier stervelingen! :p

[Afbeelding]
En een filmpje van Scott Manley over het vorige leven van deze motoren:

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Who Am I?
Erg informatief fillmpje, had hem eerder vandaag al bekeken. De meest schokkende informatie is eigenlijk dat ze terug gaan in de ontwikkeling. Deze motoren waren geschikt voor hergebruik, maar ze hebben nu een nieuwe versie ontwikkeld die niet meer herbruikbaar zijn. Het is wel logisch, want ze hoeven niet meer herbruikt te worden en het is goedkoper om een niet herbruikbare motor te bouwen, maar het is de tegenovergestelde richting dan waar de ruimtevaart industrie naartoe gaat 8)7

• MewBie
  • Laatst online: 01-12 08:44
Who Am I? schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:35:
[...]

Erg informatief fillmpje, had hem eerder vandaag al bekeken. De meest schokkende informatie is eigenlijk dat ze terug gaan in de ontwikkeling. Deze motoren waren geschikt voor hergebruik, maar ze hebben nu een nieuwe versie ontwikkeld die niet meer herbruikbaar zijn. Het is wel logisch, want ze hoeven niet meer herbruikt te worden en het is goedkoper om een niet herbruikbare motor te bouwen, maar het is de tegenovergestelde richting dan waar de ruimtevaart industrie naartoe gaat 8)7
Tja, als leverancier levert het je meer geld op om elke keer een nieuwe te leveren, dan een paar keer een herbruikbare.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Who Am I?
MewBie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:12:
[...]

Tja, als leverancier levert het je meer geld op om elke keer een nieuwe te leveren, dan een paar keer een herbruikbare.
Ik doelde meer op het gebrek aan herbruikbaarheid van SLS. Het heeft natuurlijk geen zin om een duurdere, maar herbruikbare motor op een raket te monteren als je de raket na gebruik op de bodem van de zee parkeert. De reden dat ze nu een niet herbruikbare en goedkopere motor gebruiken begrijp ik dus wel. Wat mij stoort is dat ze bij SLS helemaal niet hebben nagedacht over de herbruikbaarheid.
Ja, de SLRB's zijn 'herbruikbaar' nadat er bijna net zo veel tijd en energie in is gestoken als bij het produceren van een nieuwe.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Who Am I? schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:12:
[...]

Ik doelde meer op het gebrek aan herbruikbaarheid van SLS. Het heeft natuurlijk geen zin om een duurdere, maar herbruikbare motor op een raket te monteren als je de raket na gebruik op de bodem van de zee parkeert. De reden dat ze nu een niet herbruikbare en goedkopere motor gebruiken begrijp ik dus wel. Wat mij stoort is dat ze bij SLS helemaal niet hebben nagedacht over de herbruikbaarheid.
Ja, de SLRB's zijn 'herbruikbaar' nadat er bijna net zo veel tijd en energie in is gestoken als bij het produceren van een nieuwe.
Als SpaceX' getoonde toekomstvisie enigszins realistisch is, is heel dat SLS leuk voor de werknemers en de bedrijven die er aan verdienen, maar verder overbodig.

• mcDavid
zetje01 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:57:
[...]

Als SpaceX' getoonde toekomstvisie enigszins realistisch is, is heel dat SLS leuk voor de werknemers en de bedrijven die er aan verdienen, maar verder overbodig.
Dat is niets nieuws. SLS is nooit "nodig" geweest. Het is een prestigeproject. Alle praktische toepassingen zijn er bij verzonnen om het ding bestaansrecht te geven, maar het is nooit ontwikkeld voor brede toepasbaarheid (wat commerciële raketten uiteraard wel zijn).

Wat dat betreft is er weinig veranderd. Het enige verschil is dat de "prestige" misschien een beetje schraal afsteekt als hij straks tussen twee Starship lanceringen door omhoog moet.

Desalniettemin vind ik het nog steeds een vet project en zeker nu er beeldmateriaal van een (zo goed als?) complete 1e trap is, gaat het toch wel kriebelen om dat ding te zien vliegen :D

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 21:45
Over een jaar of 5 waarschijnlijk.

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Who Am I? schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:12:
[...]

Wat mij stoort is dat ze bij SLS helemaal niet hebben nagedacht over de herbruikbaarheid.
Toen zei iedereen behalve SpaceX dat herbruikbaarheid van de eerste trap onmogelijk was. Of toch op zijn minst niet kostenefficiënt.

Nu vele jaren later is het tegendeel meer dan bewezen en staat de competitie nog in de startblokken terwijl SpaceX al op volle snelheid is.

Steam: Grim

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Is bekend in welke orde van grootte het aantal SLS'en dat gebouwd gaat worden zal liggen?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yucon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:24:
Is bekend in welke orde van grootte het aantal SLS'en dat gebouwd gaat worden zal liggen?
Ongeveer 1 per jaar.

March of the Eagles

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Serieus ?! Dus we hebben het in totaal over pak hem beet slechts 10-15 van die dingen over de hele levensduur?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens NASA is final assembly en "system testing" van de eerste Orion capsule (met service module) voltooid.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJRYqmMX0AA5IeW?format=jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJRYq0cW4AEWq7I?format=jpg

https://twitter.com/NASA/status/1194677302904459265

En dan is er nog dit:
NASA will have spent roughly $34 billion on the SLS, Orion, and EGS programs through 2019, a sum projected to increase to over $50 billion by 2024.
Dat hele SLS/Orion avontuur heeft al bijna 34 miljard dollar gekost en het einde is bij lange na nog niet in zicht.

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:54:
En dan is er nog dit:

[...]

Dat hele SLS/Orion avontuur heeft al bijna 34 miljard dollar gekost en het einde is bij lange na nog niet in zicht.
Tja, dat geld wordt "allemaal" de Amerikaanse economie ingepompt. Zie 't als verkapte liefdadigheid van de overheid :+

• Spooksel
Mjah, het is grotendeels een banenprogramma natuurlijk. Ware het niet niet dat die hele cost+ structuur van factureren er nog wel steeds voor zorgt dat een groot deel van het geld gewoon in de zakken van Boeing/Lockheed komt te zitten ipv bij de medewerkers die het ding bouwen.

• Who Am I?
Ondertussen heeft SpaceX succesvol de testfire van de Crew Dragon uitgevoerd en lijkt de weg vrij naar de In Flight Abort Test:
https://www.teslarati.com...-dragon-superdraco-flaps/

• TweakTom92
Who Am I? schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:06:
Ondertussen heeft SpaceX succesvol de testfire van de Crew Dragon uitgevoerd en lijkt de weg vrij naar de In Flight Abort Test:
https://www.teslarati.com...-dragon-superdraco-flaps/
Ik kijk heel erg uit naar de Flight Abort Test, Scott Manley gaf in een recente video aan dat de Falcon 9 booster na het aborten waarschijnlijk volledig uit elkaar zal vallen, omdat deze absoluut niet ontworpen is om zonder bovenkant door te vliegen tijdens Max-Q.

Rekening houdend met de nog ongeveer half-volle tanks RP1 en LOX zal dit een flink stukje vuurwerk worden. :P

• Who Am I?
TweakTom92 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:29:
[...]

Ik kijk heel erg uit naar de Flight Abort Test, Scott Manley gaf in een recente video aan dat de Falcon 9 booster na het aborten waarschijnlijk volledig uit elkaar zal vallen, omdat deze absoluut niet ontworpen is om zonder bovenkant door te vliegen tijdens Max-Q.

Rekening houdend met de nog ongeveer half-volle tanks RP1 en LOX zal dit een flink stukje vuurwerk worden. :P
Ik ga er een klein beetje vanuit dat ze hem niet helemaal aftanken. Dat is behoorlijk zonde van de brandstof.

• TweakTom92
Who Am I? schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:53:
[...]

Ik ga er een klein beetje vanuit dat ze hem niet helemaal aftanken. Dat is behoorlijk zonde van de brandstof.
Mee eens, maar ik kan me ook voorstellen dat NASA zegt: Tank hem maar wel vol, we willen namelijk zeker zijn dat áls de F9 ontploft in een echte noodsituatie dat de Crew Dragon wel in staat is snel genoeg bij deze vuurbal weg te vliegen.

Ligt er dus een beetje aan wat ze willen testen.

• mcDavid
hoe vol de tanks zijn zal denk ik weinig uitmaken voor de snelheid van de explosie. Hooguit voor de grootte van de explosie maar dat zal niet zo'n issue zijn.

• Osiris
  • Niet online
Of het nou wel of niet zo'n issue zal zijn, ga ik er van uit dat ze zo'n realistisch mogelijk scenario proberen na te streven.

• Who Am I?
Ik hoopte persoonlijk dat ze zelf geen actief commando geven naar de Crew Dragon voor de abort, maar een self destruct commando sturen naar de booster. De Crew Dragon zou als het goed is volledig autonoom moeten kunnen starten met de abort in het geval van een probleem met de booster.

• mcDavid
Sja, true, maar aan de andere kant wil je dat signaal van de abort-knop misschien ook testen. Helemaal alle scenario's afdekken lukt je nooit (of je moet honderden van dit soort tests gaan doen)

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
mcDavid schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:42:
Sja, true, maar aan de andere kant wil je dat signaal van de abort-knop misschien ook testen. Helemaal alle scenario's afdekken lukt je nooit (of je moet honderden van dit soort tests gaan doen)
Het signaal van de abort knop lijkt mij wel mogelijk zonder dat daar een hele raket voor nodig is.

Steam: Grim

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen idee of dit al bekend was, maar hier is de gemiddelde cost per seat voor Commercial Crew (volgens NASA):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6Rv5degqNGhuhAHNd0LJq2a/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 14-11-2019 22:36 ]

March of the Eagles

• bottom line
*Zonder de ontwikkelingskosten die NASA heeft betaald aan Boeing en SpaceX ;)

En waarvan Boeing het klaargespeeld heeft om toch weer een PLUS-contract te eisen. NASA heeft Boeing een $290 miljoen extra moeten betalen, omdat Boeing anders dreigde om ermee te stoppen :') :')
Ter vergelijking.
SpaceX kreeg 2,6 miljard, en heeft hierbovenop nog zelf geld moeten opleggen
Boeing kreeg 4,2 miljard, en vond het niet meer de moeite, dus eiste - en kreeg - nog een 290 miljoen extra... :/

• DRaakje
  • Niet online
Je hoort veel over de luchtvervuiling en starlink, nu heeft Scot Manley een filmpje gemaakt waarbij je kan zien hoeveel satellieten er overhead zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door DRaakje op 15-11-2019 08:08 ]

• coelho
DRaakje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:08:
Je hoort veel over de luchtvervuiling en starlink, nu heeft Scot Manley een filmpje gemaakt waarbij je kan zien hoeveel satellieten er overhead zijn.

[YouTube: If You Could See Every Satellite, What Would The Sky Look Like? 360/VR]
Als we nou al die satellieten een spiegel meegeven, dan hebben we de helft minder aan straatverlichting nodig.

• bottom line
Ook wel nooit meer nacht dan, waardoor je het ritme van de dieren in de war stuurt :p

• Who Am I?
bottom line schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:21:
*Zonder de ontwikkelingskosten die NASA heeft betaald aan Boeing en SpaceX ;)

En waarvan Boeing het klaargespeeld heeft om toch weer een PLUS-contract te eisen. NASA heeft Boeing een $290 miljoen extra moeten betalen, omdat Boeing anders dreigde om ermee te stoppen :') :')
Ter vergelijking.
SpaceX kreeg 2,6 miljard, en heeft hierbovenop nog zelf geld moeten opleggen
Boeing kreeg 4,2 miljard, en vond het niet meer de moeite, dus eiste - en kreeg - nog een 290 miljoen extra... :/
Er is een behoorlijke hoop shit naar buiten gekomen over de praktijken van Boeing en de financiéle incompetentie van NASA... Zo heeft Boeing honderden miljoenen dollars aan bonussen gekregen omdat de ontwikkeling van SLS zo lekker gesmeerd loop. Ook wist Boeing te beredeneren dat ze echt een kleine $300M extra nodig hadden omdat ze anders Starliner niet op tijd af zouden hebben en zouden ze zelfs uit de ontwikkeling stappen als ze het niet zouden krijgen. Een paar dagen later wist Boeing een paar Sojoez stoeltjes aan NASA door te verkopen voor bijna $400M die ze zelf voor de zekerheid hadden gekocht, mocht Starliner vertraging oplopen 8)7 De commissies die er bij NASA voor moeten zorgen dat dit soort dingen niet fout gaan heeft behoorlijk liggen slapen... Of was gewoon keihard corrupt... Beide wil ik niet graag geloven, de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Bron: https://www.teslarati.com...astronaut-launches-audit/
XWB schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:34:
Geen idee of dit al bekend was, maar hier is de gemiddelde cost per seat voor Commercial Crew (volgens NASA):

[Afbeelding]
Een no-brainer lijkt mij. Al zullen ze ook af en toe stoeltjes bij Boeing blijven kopen om de redundantie van 2 opties te behouden. Dat doet de Amerikaanse defensie ook. SpaceX is het allergoedkoopst, maar ze willen er zeker van zijn dat als er om de een of andere reden niet door SpaceX kan worden gelanceerd, er een backup optie is. Die backup optie moet wel vaak genoeg gebruikt worden om er voor te zorgen dat de aanbieder er niet op verliest en het platform uit de vaart neemt.

[ Voor 27% gewijzigd door Who Am I? op 15-11-2019 16:01 ]

• bottom line
:')

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Strava | AP | IP | AW

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:34:

[Afbeelding]
Boeing is het er niet met eens en is met een statement gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJquqZZWsAEi9U6?format=jpg
https://boeing.mediaroom....s-Commercial-Crew-Program

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 18-11-2019 22:36 ]

March of the Eagles

• bottom line
By people with actual experience in the domain....

Want SpaceX heeft geen ervaring met raketbouwen? Volgens mij hebben ze afgelopen jaren meer gelanceerd als 10 jaar Boeing. Maar kom.
Kan de Space Dragon trouwens geen 7 personen vervoeren indien nodig? Ja dus, dus als cargo wordt mee geteld, dan verliezen ze het nog veel harder van SpaceX

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 18-11-2019 23:37 ]

• zetje01
bottom line schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:33:
By people with actual experience in the domain....

Want SpaceX heeft geen ervaring met raketbouwen? Volgens mij hebben ze afgelopen jaren meer gelanceerd als 10 jaar Boeing. Maar kom.
Kan de Space Dragon trouwens geen 7 personen vervoeren indien nodig? Ja dus, dus als cargo wordt mee geteld, dan verliezen ze het nog veel harder van SpaceX
Yeah, ze hadden beter hun mond kunnen houden.
Dit is wrijven in een vlek.

• Osiris
  • Niet online
De prijs van SpaceX zal dan ook wel berekend zijn o.b.v. 7 passagiers in de capsule. Mocht je geen 7 passagiers hebben, dan zal de prijs per passagier ook wel oplopen dunkt me. Kan nergens vinden hoeveel cargo SpaceX per stoel zonder passagier extra mee kan nemen ter vergelijking met Boeing.

• Spooksel
Wel grappig dat ze vliegen op een Atlas V als pluspunt noemen terwijl de booster N22 variant dus niet eens in staat is om Starliner met zn SM in orbit te krijgen! Starliner moet met behulp van z'n eigen motoren als 3e trap de orbit insertion afmaken :X

Nu zou je denken... waarom niet gewoon 5 solids toevoegen dan ipv 2? Maar dat was volgens mij ook niet helemaal een tof plan :P

• mcDavid
De reactie doet me een beetje denken aan een klein kind dat stampvoetend "NIETES" roept, alvorens huilend op zoek te gaan naar zijn moeder.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
NASA wil maximaal 4 passagiers naar het ISS brengen, dus Boeing's argument over een 5de passagier kan daarom direct van tafel. Theorie versus praktijk.
The spacecraft touches back down to Earth on land, not a splashdown, something Boeing considers much safer.
Zolang de parachutes maar opengaan :')

March of the Eagles

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Spooksel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:17:
Wel grappig dat ze vliegen op een Atlas V als pluspunt noemen terwijl de booster N22 variant dus niet eens in staat is om Starliner met zn SM in orbit te krijgen! Starliner moet met behulp van z'n eigen motoren als 3e trap de orbit insertion afmaken :X
Waarom zou dat een probleem zijn? Als je die motor de ruimte in schiet, kun je hem ook beter gebruiken.
XWB schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:01:
NASA wil maximaal 4 passagiers naar het ISS brengen, dus Boeing's argument over een 5de passagier kan daarom direct van tafel. Theorie versus praktijk.
Zoals Osiris hierboven al zei, is voor Crew Dragon mogelijk met 7 stoelen gerekend. Het gebrek aan transparantie hoe de berekeningen zijn uitgevoerd en wat de werkelijke kosten zijn (de boeken blijven zowel bij Boeing als SpaceX gesloten), leidt alleen tot speculatie.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Skyaero Het rapport staat op https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf :
NASA OIG estimated the approximate average cost per seat assuming four astronauts per spacecraft and using publicly available information. The methodology used here is the same as footnote 6 of this report. The CCtCap contract also has a certification requirement for each spacecraft to be able carry 100 kilograms of cargo per mission to the Station.
De cost per seat is gebaseerd op vier stoelen.

March of the Eagles

• TweakTom92
Skyaero schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:08:
[...]
Waarom zou dat een probleem zijn? Als je die motor de ruimte in schiet, kun je hem ook beter gebruiken.
Als je zorgt dat hij die motor niet nodig heeft, hoef je hem ook niet de ruimte in te schieten. ;)

• Who Am I?
Als Boeing zo overtuigd is van hun suprieure ontwerp en ecosysteem, zouden ze niet zo wild om zich heen hoeven slaan. Ze komen er achter dat jaren freewheelen en anticiperen op het falen van SpaceX toch niet zo'n goede strategie is geweest. Zeker nu ze links en rechts door SpaceX ingehaald worden/zijn. Ze zien de bui al hangen dat NASA voornamelijk stoeltjes bij SpaceX gaan kopen, want die zijn bijna 2x zo goedkoop.

• bottom line
Iemand de nieuwe klucht in Boeing VS SpaceX al gehoord? :+
When NASA confirmed last year that it would conduct a safety review of SpaceX and Boeing, the two companies it had hired to fly astronauts to the International Space Station, a top agency official said it would be “pretty invasive,” involving hundreds of interviews with employees at every level of the companies at multiple locations.

Such an in-depth probe of the corporate cultures would be time-consuming and expensive, requiring modifications to the contracts awarded to the companies. Ultimately, NASA agreed to pay SpaceX $5 million for its review, and it proceeded.

Boeing, however, said such a review would require an additional payment of about $25 million, according to a person familiar with the negotiations. NASA balked at the cost and decided that a far more limited paper audit would suffice, along with a few interviews of key personnel, according to four agency and industry officials familiar with the matter.
https://www.washingtonpos...acex-got-full-examination

[ Voor 90% gewijzigd door bottom line op 19-11-2019 19:33 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er is iets flink mis gegaan met het eerste Starship prototype:

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 20-11-2019 23:25 ]

March of the Eagles

• Spooksel
Ziet er wel superdramatisch uit zo'n wolk LOX die ineens vrijkomt.

Bummer, denk dat ze Mk1 wel gaan scrappen nu.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:05
En al een reactie van Musk op die vraag :)
"My guess... this will be a good time for @spacex to move onto their next, more refined and higher quality versions (MK-2/3) instead of reparing MK-1. @elonmusk, any chance you’ll just move onto MK-3?" dus.

[ Voor 49% gewijzigd door Wormaap op 20-11-2019 23:31 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Spooksel
Toch jammer, dr zaten echt duizenden manuren werk al in natuurlijk. Maanden lang dag en nacht bezig geweest op die werkplaats daar :x

• zetje01
Maar staal was toch zo makkelijk te bewerken?
Ik moet nog zien of MK1 nou compleet afgeschreven is.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier is het iets beter te zien. Wat een klap!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
zetje01 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:57:
Maar staal was toch zo makkelijk te bewerken?
Ja, maar de binnenkant zal ook behoorlijk kapot zijn. De tanks, de leidingen, etc.

March of the Eagles

• Spooksel
Kijk die video, dat hele ding is toast :X

De bulkhead tussen de lox en methaan tank lijkt ook stuk, de cylinder is over bijna de hele lengte ingedeukt... Its a goner...

• zetje01
epias schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:38:
Hier is het iets beter te zien. Wat een klap!
Ah ja, mooie boem!
Uitzoeken waar het door kwam, en er van leren.
SpaceX is gespecialiseerd in het van de één op de andere dag veranderen van plannen/zienswijzen/werkwijzen/doelen dat er feitelijk weinig aan de hand is.
(het grote voordeel van een project dat door één grote baas geleid wordt)
Een testmodel is onklaar geraakt, en daarbij een les geleerd. No worries.

• Who Am I?
Big Badda Boem! Tja, hoewel ik het jammer vind dat Mk1 nooit de 20km zal halen, zijn dit soort tests erg belangrijk. En, als ik de reactie van EM juist interpreteer, hadden ze eigenlijk al besloten om niet te gaan vliegen met Mk1. Ze zijn in feite ingehaald door hun eigen ontwikkeling. Tegen de tijd dat Mk1 klaar zou zijn had het eigenlijk geen zin meer om er mee te vliegen omdat ze inmiddels al zo veel verbeteringen hadden aangebracht in het hele proces, dat ze beter een nieuwe konden gaan bouwen. Het is duidelijk ook een goede keuze geweest om de neuskegel er nog niet op te zetten. Die was je sowieso kwijt geraakt en er was een flinke fik ontstaan. Een exploderende tank met 100% zuurstof en lithium batterijen lijken mij een erg slechte combinatie. Je ziet in een van de filmpjes ook dat er vuur zit in de bulkhead die door de lucht vliegt. Waarbij ze trouwens van geluk mogen spreken dat deze niet op alle tanks terecht gekomen is :X Hoogstwaarschijnlijk had SpaceX intern dus al besloten om te testen tot het faalt en dus expres de neus er nog niet op gemonteerd. Ik ben dus benieuwd of ze deze neus voor Mk3 gaan gebruiken of dat ze daarvoor een nieuwe gaan maken. Het zelfde geldt voor de 'vleugels', de aerodynamische covers voor de buizen en dergelijke. Ik hoop dat ze die gaan hergebruiken, scheelt een hoop tijd en ik kan mij niet voorstellen dat daar nu echt veel aan zou gaan veranderen qua ontwerp.
Het is vooral erg sneu voor de werkers die er 24/7 hun ziel en zaligheid in hebben gestoken. Al zullen ze zich er wel van bewust zijn dat dit een mogelijkheid is en een risico van het vak als raketbouwer.

• Spooksel
Nu zeggen ze dat er sowieso al beslist was om niet met Mk1 te gaan vliegen, maar dat het een constructie pathfinder is/was en dat een later prototype de eerste 20km vlucht zal gaan maken.

Weird, dat is achteraf natuurlijk makkelijk gezegd... Mk1 gaat tenslotte niks meer doen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJ2wBRuXUAEjg8v?format=jpg&name=orig

• coelho
Ik las op Reddit dat het wellicht een welding failure was, ofwel nietgoed gelast. Ik heb tot nu toe steeds gedacht dat deze stalen ringen alleen de buitenkant waren en dat er aparte tanks in zaten. Is dat niet juist en zijn die ringen de buitenwand van de diverse tanks? Anders maakt het toch niet uit of er een las niet goed zit in de ringen, dan zou de tank alsnog heel moeten blijven?

Pagina: 1 ... 86 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.