• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23
Tourniquet schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Daar worden draken geboren. O+
Wel even iets anders dan een stoffig veldje in Boca Chica of Cocoa. ;)

Tim Dodd heeft trouwens ook een interview met Jim Bridenstine gehad. Die wilde natuurlijk niet achterblijven nadat hij het interview met Musk had gezien. :+

[Twitter]
Nice catch about the Dragons _/-\o_

Erg tof dat Tim Dodd dit ook weer voor elkaar heeft gekregen en even Elon's kantoor mocht gebruiken voor het interview :P (Geen idee of dat klopt hoor, is puur mijn eigen invullen aan de hand van de foto)
Het is bijzonder dat iemand die nooit een opleiding in deze richting heeft gedaan, toch een erg succesvol YouTube kanaal heeft weten te bouwen door zelfstudie (hij heeft ook veel hulp van zijn achterban in de research). Toch en beetje de American Dream. Hij heeft mijn interessen in de ruimtevaart wel een boost gegeven.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Who Am I? schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:56:
"All testing" heeft EM het over. Bedoelt hij daarmee dan ook de testvlucht met astronauten? Het lijkt mij sterk, maar het zou wel mooi zijn.
De vlucht met astronauten is een certificatievlucht en valt daarmee niet meer onder "all testing". Sowieso pas voor Q1 2020 gepland zoals hierboven gemeld; die 10 weken waar Musk het over had is dus alleen voor het afronden van de testfase.

March of the Eagles

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 21:45
Who Am I? schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Nice catch about the Dragons _/-\o_

Erg tof dat Tim Dodd dit ook weer voor elkaar heeft gekregen en even Elon's kantoor mocht gebruiken voor het interview :P (Geen idee of dat klopt hoor, is puur mijn eigen invullen aan de hand van de foto)
Het is bijzonder dat iemand die nooit een opleiding in deze richting heeft gedaan, toch een erg succesvol YouTube kanaal heeft weten te bouwen door zelfstudie (hij heeft ook veel hulp van zijn achterban in de research). Toch en beetje de American Dream. Hij heeft mijn interessen in de ruimtevaart wel een boost gegeven.
Bij mij vooral Joe Barnard :P (van BPS.Space)
Eerst een muzikale opleiding doen, en dan 99% van zijn tijd steken in zelfbouw raketten, waarvan hij zoals Elon, gewoon ook alles zelf programmeert / fabriceert.

_/-\o_

+ een eigen versie van de Falcon Heavy _/-\o_ _/-\o_

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
bottom line schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Bij mij vooral Joe Barnard :P (van BPS.Space)
Eerst een muzikale opleiding doen, en dan 99% van zijn tijd steken in zelfbouw raketten, waarvan hij zoals Elon, gewoon ook alles zelf programmeert / fabriceert.

_/-\o_

+ een eigen versie van de Falcon Heavy _/-\o_ _/-\o_
De Elon look-a-like ;)

Toch benieuwd of zo'n kerel nu met zijn kanaal een volledig inkomen genereert of dat het een hobby is waar geld bij moet.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ook minder goed ruimtevaart-nieuws. Een van de pioniers van de ruimtevaart is vandaag overleden. namelijk Alexei Leonov

Dit was de man die de allereerste (en succwsvolle) EVA (ruimtewandeling) uitvoerde, tijdens de Voshkod 2 missie, op 18 maart 1965. Hij deed 12 minuten en 9 seconden over zijn ruimtewandeling, de eerste ooit.
Alexei Leonov, de eerste persoon die ooit een ruimtewandeling heeft gemaakt, is overleden, meldt persbureau AFP vrijdag. De Russische kosmonaut is 85 jaar geworden.

Op 18 maart 1965 verliet Leonov zijn ruimtecapsule tijdens de tweekoppige Voskhod 2-missie van de Sovjet-Unie. Daarbij maakte hij voor 12 minuten en 9 seconden een ruimtewandeling, waarbij hij met een kabel verbonden bleef aan het ruimtevoertuig.

Hoewel Leonov genoeg zuurstof had om drie kwartier in de ruimte te blijven, ging de historische gebeurtenis bijna fout. De destijds dertigjarige ruimtevaarder had moeite om terug te keren naar de luchtsluis van het ruimtevaartuig. Hij moest lucht uit zijn ruimtepak laten lopen om zijn ruimtewandeling succesvol te beëindigen.

Met het Voskhod-ruimteprogramma concurreerde de Sovjet-Unie met de Verenigde Staten in een ruimtewedloop tijdens de Koude Oorlog (1945-1991). Het lukte de VS in juni 1965 om ook een succesvolle ruimtewandeling uit te voeren.

De ruimtewandeling op 18 maart was tevens de eerste keer dat Leonov in de ruimte was. Tien jaar later maakte hij zijn tweede ruimtevlucht als commandant van het Apollo-Soyuz-testproject. Het ruimteprogramma was de eerste keer dat de VS en de Sovjet-Unie een gezamenlijke ruimtemissie uitvoerden.
Bron: https://www.nu.nl/wetensc...-leonov-85-overleden.html

RIP!

Virussen? Scan ze hier!

• bottom line
@coelho
Zijn inkomsten zijn vooral die computerchips etc. die hij programmeert en verstuurt.
Maar ondertussen met youtube alleen zal hij ook wel genoeg inkomsten genereren. Patreon er nog bij voor de mensen die willen giften en living the good life 8)

Later zal hij wel ergens een leuke positie krijgen bij een bedrijfje dat te maken heeft met ruimtevaart.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:23
wildhagen schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:25:
Ook minder goed ruimtevaart-nieuws. Een van de pioniers van de ruimtevaart is vandaag overleden. namelijk Alexei Leonov
Droevig nieuws, maar een mooie gelegenheid om hier naar te luisteren:

(Het hele album The Race for Space is trouwens fantastisch als je van ruimtevaart houdt. Van Go krijg ik nog altijd kippenvel.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:11

thijsco19

KTM 990 SMT

Tourniquet schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:28:
Tim Dodd heeft trouwens ook een interview met Jim Bridenstine gehad. Die wilde natuurlijk niet achterblijven nadat hij het interview met Musk had gezien. :+

[Twitter]
En video staat live.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen wordt verder gewerkt aan Starship Mk2 in Cocoa (Florida). In de achtergrond is SpaceX ruimte aan het maken voor de assemblage van Mk4 (Mk3 zal dan ongetwijfeld in Texas gebouwd worden).

Het lijkt erop dat SpaceX alle prototypes parallel aan elkaar gaat ontwikkelen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EGnXGQwX0AU7n1N?format=jpg
https://twitter.com/julia...tatus/1182717893181661185

March of the Eagles

• Who Am I?
XWB schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:15:
Ondertussen wordt verder gewerkt aan Starship Mk2 in Cocoa (Florida). In de achtergrond is SpaceX ruimte aan het maken voor de assemblage van Mk4 (Mk3 zal dan ongetwijfeld in Texas gebouwd worden).

Het lijkt erop dat SpaceX alle prototypes parallel aan elkaar gaat ontwikkelen.

[Afbeelding]
https://twitter.com/julia...tatus/1182717893181661185
Als je die bergen stenen bedoelt, dat is volgens mij gewoon een soort cement bedrijf.
Er worden plannen gemaakt om Mk2 naar de Cape te rijden en varen en dan hier te gaan bouwen aan Mk4. Mk3 gaan ze in Boca Chica bouwen. Ze zijn daar nu ook begonnen met de eerste ringen met 1 lasnaad.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen is Blue Origin begonnen met de bouw van de New Glenn factories in Florida, het lijkt toch echt te gaan gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EGsLDPNX0AI1p9W?format=jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EGsLErbWsAMn_fK?format=jpg

De engine factory in Huntsville is inmiddels verder gevorderd:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EGspfmfX4AAwuf2?format=jpg

Ik ga ervan uit dat de designfase van de raket inmiddels ver gevorderd is en productie in 2020 kan beginnen.

https://twitter.com/julia...tatus/1183051529403674625

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 12-10-2019 20:45 ]

March of the Eagles

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist is er een nieuwe video op het SpaceX youtube kanaal geüpload.

Geen idee of het ook echt een nieuwe video is aangezien ik dit volgens mij al wel eens gezien had.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 08:44
Is volgens mij dezelfde video als tijdens de presentatie.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
NASA denkt... laten we de SLS een toekomst geven, we bestellen er alvast 10 bij Boeing! Owkay...

COST PLUS contracten... OMG 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:( |:(

https://arstechnica.com/s...-for-up-to-10-sls-rockets

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Who Am I?
Spooksel schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:04:
NASA denkt... laten we de SLS een toekomst geven, we bestellen er alvast 10 bij Boeing! Owkay...

Als je een stoeltje voor een Sojoez capsule wilt reserveren, moet je dat ook minimaal 2 jaar van tevoren doen. Dit soort dingen moeten nou eenmaal ver van te voren vastgelegd worden. Niet iedereen kan binnen 6 maanden een ruimteschip bouwen (SpaceX).
Ik blijf het frappant vinden dat ze het SLS programma een uitdagend programma vinden :? Ik weet dat ik te simpel denk, maar het komt er op neer dat je de kont van de Space Shuttle onder de main fuel tank vastmaakt plus een extra motor en het ruim er bovenop, puntje er aan zuigen en je hebt SLS. De boosters zijn het probleem ook niet lijkt mij.
En dan de prijs per launch van $1B! Dat kostte de Space Shuttle lanceringen ook! En daar zat de hele refurbishment van het hitteschild ook nog bij.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Who Am I? schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Als je een stoeltje voor een Sojoez capsule wilt reserveren, moet je dat ook minimaal 2 jaar van tevoren doen. Dit soort dingen moeten nou eenmaal ver van te voren vastgelegd worden. Niet iedereen kan binnen 6 maanden een ruimteschip bouwen (SpaceX).
Ik blijf het frappant vinden dat ze het SLS programma een uitdagend programma vinden :? Ik weet dat ik te simpel denk, maar het komt er op neer dat je de kont van de Space Shuttle onder de main fuel tank vastmaakt plus een extra motor en het ruim er bovenop, puntje er aan zuigen en je hebt SLS. De boosters zijn het probleem ook niet lijkt mij.
En dan de prijs per launch van $1B! Dat kostte de Space Shuttle lanceringen ook! En daar zat de hele refurbishment van het hitteschild ook nog bij.
Heb ik nu ook goed begrepen dat het een belangrijk aspect was om uit kostenoogpunt de overgebleven exemplaren van de space shuttle motoren te gebruiken? Iets van een stuk of 20? Het effect daarvan valt toch ook een beetje in het niet bij de huidige aanpak, of klopt m'n beeld niet?

• Spooksel
Die motoren is een nog tragischer verhaal vind ik... technisch hoogstaande motoren die perfect herbruikbaar waren, en nu betalen ze miljoenen om te gereed te maken voor SLS, waarbij ze na 1 vlucht de plomp in verdwijnen :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:04:

NASA heeft de SLS booster nodig voor zijn Artemis maanprogramma, dat uit meerdere lanceringen zal bestaan. Tien stuks is nog maar het begin.

March of the Eagles

• bottom line
Tegen dat SLS 1 (test)vlucht heeft gemaakt is Starship & New Glenn klaar.
Dus dan heeft NASA helemaal de SLS niet meer nodig. Waarschijnlijk verplichting door de Amerikaanse overheid zodat ze Boeing nog kunnen blijven sponseren met boetes nadat de SLS compleet faalt (en ze de contracten moeten verbreken)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het technisch aspect is ook het probleem niet. De ontwikkeling duurt lang omdat Boeing het minimaal aantal engineers op het project gezet heeft. Ik las ergens dat een normaal raketprogramma tien keer zoveel engineers nodig zou hebben, maar Boeing zo min mogelijk kosten aan het SLS programma wou spenderen.

March of the Eagles

• Spooksel
XWB schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

NASA heeft de SLS booster nodig voor zijn Artemis maanprogramma, dat uit meerdere lanceringen zal bestaan. Tien stuks is nog maar het begin.
Het gaat ook niet om die booster of het aantal, maar het feit dat ze er een Cost Plus contract voor krijgen. Echt bezopen is dat in een tijd als deze.

NASA zou eigenlijk moeten zeggen "Ok, dat ding is nu ontwikkeld! Nu willen we er 10 kopen voor $900M per stuk. Klaar."

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:54

matroosoft

Lone Christian

Ander leuk nieuwtje in de ruimtevaart, over een toekomstig mini-SpaceShuttle-achtig "ruimtevliegtuig" waar je niet veel over hoort: de Dream Chaser.

Afbeeldingslocatie: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/EG7rmC1UYAAEqCc.jpeg

Het eerste, volledig uit composiet bestaande frame is gearriveerd bij de fabriek van SNC. Tegen 2021 moeten ze de eerst vlucht maken in een bevoorradingscontract met de NASA voor het ISS. Het contract loopt tot 2024 en omvat totaal 6 vluchten. De Dream Chaser moet in principe 15 keer te vliegen zijn voor hij afgedankt wordt. Het is de bedoeling dat hij wordt gelanceerd op een raket, in de fairing, met ingeklapte vleugels. De vlucht terug naar aarde kan hij dan landen op een landingsbaan.

https://spaceflightnow.co...t-factory-for-outfitting/

Dream Chaser na een geslaagde droptest een tijdje geleden:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Dream_Chaser_pre-drop_tests.5.jpg

Merk op dat de Dream Chaser een glijvoet gebruikt i.p.v. een neiswiel aan de voorzijde. Dit is vanwege ruimte- en gewichtsbesparing in het relatief kleine ruimtevaartuig. Opmerkelijke keuze, had dit nog niet eerder gezien. In de tests zover werkte het prima.

[ Voor 11% gewijzigd door matroosoft op 17-10-2019 20:50 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens NASA zal de eerste Orion/SLS missie 26 dagen duren. Flight path wordt in onderstaande video gedemonstreerd:

March of the Eagles

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XWB schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:07:
Volgens NASA zal de eerste Orion/SLS missie 26 dagen duren. Flight path wordt in onderstaande video gedemonstreerd:

[YouTube: The First Artemis Flight Path Around the Moon]
Eh, nee? Wat is die eerste orbit voor een inclinatie? Geen enkel ruimtevaartuig gaat zo rond de aarde (of je wil gigaveel onnodig energie verbruiken).

Signatures zijn voor boomers.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Duidelijk een artiest die geen KSP heeft gespeeld :+

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mja, verschil is wel dat zo ongeveer anders is dan bij de shuttle, de SRBs worden 5 segmenten, de motoren zijn heel anders geplaatst tov de lengte-as, de tank zal groter zijn en op een andere manier belast worden, er is een second stage aanwezig, wat allemaal invloed heeft op dingen als resonanties, aerodynamica.

Ze zullen misschien wat tooling kunnen hergebruiken vanwege dezelde tankdiameter en dezelfde motoren, maar kwa ontwerp is het bijna net zo erg als van scratch beginnen (en misschien nog wel erger, want iets aan de motoren aanpassen of een andere motor kiezen is er niet bij)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• coelho
De laatste lancering van SpaceX is inmiddels 2.5 maanden geleden. Is hier een specifieke reden voor? Met slechts 10 lanceringen tot nu toe in vergelijking met de 21 van vorig jaar ben ik vooral benieuwd of er een teruglopende interesse is. Als het geld verdiend moet worden met commerciële ruimtevaart dan is dit niet goed voor de omzet.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er schijnen simpelweg niet genoeg satellieten te zijn :p
A comment made in September by SpaceX COO and President Gwynne Shotwell was nevertheless spot-on – 2019 has been a bit quieter than 2017 and 2018 and a large chunk of that slowdown can be reportedly explained by the lack of customer readiness. The satellites SpaceX’s paying customers have contracted launches for simply aren’t ready for flight.

In short, after finding its stride over the last two and a half years, SpaceX’s orbital launch capacity has grown to the point that it’s nearly outpacing the world’s commercial satellite manufacturing capabilities: SpaceX can launch them faster than the established industry can build them.

March of the Eagles

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan is de vraag, gaat de satelliet productie toenemen, of blijven we zitten met een overcapaciteit.

• Who Am I?
coelho schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:46:
De laatste lancering van SpaceX is inmiddels 2.5 maanden geleden. Is hier een specifieke reden voor? Met slechts 10 lanceringen tot nu toe in vergelijking met de 21 van vorig jaar ben ik vooral benieuwd of er een teruglopende interesse is. Als het geld verdiend moet worden met commerciële ruimtevaart dan is dit niet goed voor de omzet.
Ja, daar is een goede reden voor. De klanten zijn nog niet klaar. SpaceX heeft geloof ik een stuk of 7 F9's liggen die klaar zijn voor gebruik, maar de vracht is nog niet klaar. Eind deze maand of begin November zal er weer een Starlink lancering zijn en dan volgen er als alles goed gaat nog 2 Starlink lanceringen. Ook kunnen ze hopelijk ergens in November de launch abort test van Crew Dragon doen. Er staan volgens Wikipedia nog 10 lanceringen op de rol voor 2019.
Zie ook dit artikel.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

DRaakje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:33:
Dan is de vraag, gaat de satelliet productie toenemen, of blijven we zitten met een overcapaciteit.
En, wat doet dit met de concurrentie in de markt?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• coelho
Who Am I? schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Ja, daar is een goede reden voor. De klanten zijn nog niet klaar. SpaceX heeft geloof ik een stuk of 7 F9's liggen die klaar zijn voor gebruik, maar de vracht is nog niet klaar. Eind deze maand of begin November zal er weer een Starlink lancering zijn en dan volgen er als alles goed gaat nog 2 Starlink lanceringen. Ook kunnen ze hopelijk ergens in November de launch abort test van Crew Dragon doen. Er staan volgens Wikipedia nog 10 lanceringen op de rol voor 2019.
Zie ook dit artikel.
Inderdaad nog 4 Starlink lanceringen dit jaar, maar die van mid oktober staat inmiddels NET oktober op SpaceXnow (en op Wiki zelfs op November)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Aanschouw: de eerste RS-25 motor is geïnstalleerd op de eerste SLS core stage :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EHgc07aXUAE42Zo?format=jpg
https://twitter.com/NASA_SLS/status/1186730199343419392

March of the Eagles

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
coelho schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

Inderdaad nog 4 Starlink lanceringen dit jaar, maar die van mid oktober staat inmiddels NET oktober op SpaceXnow (en op Wiki zelfs op November)
Die heeft maaandenlang op 17 oktober gestaan, en maaandenlang zat ik te twijfelen... zal ik gaan?
(Gelukkig dus geen vliegticket gekocht)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-12 00:04
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen: morgen (over +/- 12 uren) rij ik van San Diego naar Santa Barbara. Dan kom ik dus langs LA. Ik zou ontzettend graag een Falcon 9 in het echt willen zien maar kan niet uitvogelen bij welke fabriek er mogelijk 1 buiten kan staan. B1019 staat zowat midden in LA (irritant ivm files) bij het visitor center maar dat is echt alleen een first stage en een oude. Ik hoop natuurlijk een glimps van een block 5 te kunnen zien.

De MK1 en MK2 staan in Texas en Florida dus dat gaat hem helaas niet worden.

Hier in de VS weten veel mensen nieteens wat 'a SpaceX?' is ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 25-10-2019 07:18 ]

• Who Am I?
Voor zo ver ik weet staat er maar 1 "on display" en dat is die bij het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, California. Dat is inderdaad B1019.
Heb even naar de route gekeken met google maps en de snelste route (nu, midden in de nacht in LA) is praktisch langs SpaceX HQ. Met een kleine detour zou je hem moeten kunnen zien. Mooi stukje geschiedenis die booster, de eerste die succesvol geland is!

Trouwens, super gaaf dat het hele dak van het gebouw vol ligt met zonnepanelen. Alleen een grote X heeft geen panelen.
Jazco2nd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 07:13:

Hier in de VS weten veel mensen nieteens wat 'a SpaceX?' is ;(
Ach, je zou hier in Nederland random mensen moeten vragen wat SpaceX is. Ik denk dat er buiten 'het wereldje' weinig mensen zijn die er iets van weten.

[ Voor 19% gewijzigd door Who Am I? op 25-10-2019 08:57 ]

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-12 00:04
Who Am I? schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:53:
Voor zo ver ik weet staat er maar 1 "on display" en dat is die bij het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, California. Dat is inderdaad B1019.
Heb even naar de route gekeken met google maps en de snelste route (nu, midden in de nacht in LA) is praktisch langs SpaceX HQ. Met een kleine detour zou je hem moeten kunnen zien. Mooi stukje geschiedenis die booster, de eerste die succesvol geland is!

Trouwens, super gaaf dat het hele dak van het gebouw vol ligt met zonnepanelen. Alleen een grote X heeft geen panelen.

[...]

Ach, je zou hier in Nederland random mensen moeten vragen wat SpaceX is. Ik denk dat er buiten 'het wereldje' weinig mensen zijn die er iets van weten.
Ondanks enorme files toch volgehouden :) en verder geen andere bezienswaardigheden meer bezocht.
LA is verder echt het afvalputje van California dus kan je helemaal skippen mocht je hierheen willen komen. We hebben nog 20min op Hollywood boulevard Walk of Fame (de sterren) doorgebracht maar dat is zoo een smerige plek.. poedelnaakte bebloede zwervers.. troep.. afval.. ranzig. Het Jakarta van deze staat.. hele stad doorkruist en nergens leek het veel beter..SF heeft de meeste zwervers maar was 100x schoner dan dit.

Helaas een teleurstelling. Er is geen SpaceX Visitor Center! Dat is de grootste misvatting die online staat volgens de bewaking.
B1019 staat ook niet opgesteld bij de parking maar gewoon op het terrein van het kantoor op de hoek van een (druk) kruispunt.
Ze hebben wel een Visitor parking maar dat is voor family/friends van employees. Wegwijzering is enorm slecht. Ik belandde op employee parkings van Boring Co (wat echt elke indrustiele parking had kunnen zijn).
Na bij Visitor geparkeerd te hebben is er dus niks. Bij het hoofdkantoor houd een vriendelijke militair je tegen en legt uit dat er geen visitor center is.
Je kan naar het kruispunt lopen. Dikke glazenwand beschermd de raket..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/94T1WQH/2019-1025-21381800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Tz21h5/2019-1025-21391300.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fQ8mdBd/2019-1025-21390900.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nzV60zD/2019-1025-21390000.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k6vdDCJ/2019-1025-21385400.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vvWxrjT/2019-1025-21393300.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 26-10-2019 07:13 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Starship Mk1 zou vandaag naar het launch pad gerold zijn.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIIhZuJWkAEg25x?format=jpg
https://twitter.com/austi...tatus/1189549983856582657

March of the Eagles

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
Flinke deuken! Ziet toch heerlijk amateuristisch uit :)

• bottom line
Even amateuristisch een vliegende toren maken van 25m hoog :+

• Who Am I?
De verwachting is dat de deuken er uit gaan als ze de tank op druk brengen. Vind het opvallend dat het bovenste gedeelte minder deuken heeft dan het onderste deel.
Op internet, met name het NASA Space Flight forum, gaan er veel speculaties over waarom ze dit deel los verplaatsen en of ze hem ook weer terug gaan brengen.
De consensus daar is dat door het op druk brengen de tank een beetje uitzet en het leidingwerk dus niet meer goed zou passen als ze de druktests zouden doen met de neus er bovenop. Met alle gevolgen van dien.
Persoonlijk denk ik niet dat ze hem weer terug gaan brengen naar de werkplaats. Net als met Starhopper zullen ze de rest van het leidingwerk op de lanceerplek doen en pas later de neus ook daarheen brengen en die er op zetten. Mijn gok is dat ze nu plek hebben gemaakt om te beginnen aan Mk3. De mensen die het grove laswerk doen zijn andere mensen dan die het leidingwerk doen en die zouden elkaar alleen maar in de weg lopen. Met een beetje geluk zullen we dus binnenkort een begin zien aan Mk3!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Who Am I? schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:26:
De verwachting is dat de deuken er uit gaan als ze de tank op druk brengen. Vind het opvallend dat het bovenste gedeelte minder deuken heeft dan het onderste deel.
Toen kregen ze eindelijk de slag een beetje te pakken. :+

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Yucon schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:56:
[...]

Toen kregen ze eindelijk de slag een beetje te pakken. :+
Of het onderste gedeelte moet het gewicht dragen van alles erboven, waardoor deze platen meer vervormen.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Nog wat beelden/timelapses van het transport:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:06
Denk eerlijk gezegd niet dat die terug gaat. De StarHopper is ook afgebouwd op de pad zelf. De complete stack vervoeren met vleugels eraan lijkt me ook vrij gevaarlijk.

Verwijderd

XWB schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:49:
Aanschouw: de eerste RS-25 motor is geïnstalleerd op de eerste SLS core stage :)

[Afbeelding]
Vreemd dat dit eerste is als die al sinds 1981 bestaat

Verwijderd

th4k1ck3r schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Flinke deuken! Ziet toch heerlijk amateuristisch uit :)
Roep ik ook al sinds de eerste seconde dat ze met dat ding bezig zijn, het is zo belachelijk. Vergelijk deze troep eens met de eerste Saturn prototypes of zelfs de V2 prototypes. Dit is gewoon pure belediging voor de algehele ruimtevaart.

Verwijderd

TweakTom92 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:56:
[...]

Of het onderste gedeelte moet het gewicht dragen van alles erboven, waardoor deze platen meer vervormen.
Daarom zit de Saturn V uit het jaar kruik vol met deuken.
S.v.p. geen triple post maken en probeer de posts inhoudelijk te onderbouwen waarom het zo is, vroeger was het beter is geen basis voor een discussie.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 02-11-2019 12:58 ]

• bottom line
Verwijderd schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:06:
[...]

Roep ik ook al sinds de eerste seconde dat ze met dat ding bezig zijn, het is zo belachelijk. Vergelijk deze troep eens met de eerste Saturn prototypes of zelfs de V2 prototypes. Dit is gewoon pure belediging voor de algehele ruimtevaart.
Al een geluk dat al jou prototypes er perfect uitzien van het begin.
Een belediging :') Who even cares dat er deuken zijn? Enige wat telt zijn telemetrie / data / eindresultaat.
Jij ziet waarschijnlijk liever niets van al deze processen en wacht liever af tot 1000 computers na 10 jaar lang alles hebben berekend, zodat ze dan ineens hun defitinitieve versie bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 02-11-2019 12:19 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De canards worden ook weer geïnstalleerd :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIUst5ZW4AESfgj?format=jpg
https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1190406857795477504

March of the Eagles

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-12 17:49
Best kans dat die denken meer opvallen en erger lijken doordat het RVS zo glimt en spiegeld. Maar het zal met de volgende versie wel minder zijn als ze de ringen van één stuk maken.

• zetje01
Houdt Musk eigenlijk wel een beetje rekening met de 'human factor' bij zijn marsreizen?

Tijdens die laatste presentatie van een paar weken geleden, gaf hij aan hoe snel hij die raketmotoren ging produceren, en dus ook dat hij veel van die Starships gaat bouwen en dus ook betrekkelijk snel bemand naar Maan en Mars wilt. En hoewel hij bij mij soms wel doet denken aan een evil genius uit een comedy, of James Bond, of zo... Als hij zegt dat hij ze kan bouwen dan zal hij ze bouwen ook.

Maar:

Een reisje naar Mars (hij had het over 300 personen in een raket, maar dat kan altijd minder worden, natuurlijk) is maaaanden onderweg. In een afgesloten ruimte. Met 300 man. In een raketje.
Dat wordt een veldslag onderweg!
Hoe vaak gebeurt het wel niet in een vliegtuig dat er in slechts paar uur al ruzie uitbreekt.
Hoe moet dat een paar maanden dan gaan? En een paar jaar, voor de hele reis? Last man standing?

En voorzieningen voor eten en drinken en zuurstof en 'human waste', en energie voor jaren.
Vast technisch, in principe allemaal mogelijk. (Hoewel, als ik kijk naar hoe vaak het ISS bevoorraad wordt, (met een man of 4 tot 9 aan boord) kon het wel heeeel lastig worden) Praktisch zie ik het niet zitten.

Afgezien daarvan vind ik op dit moment (of deze eeuw, of deze fase van het menselijk bestaan) bases op mars volstrekt nutteloos. Helemaal met honderden of duizenden mensen) Maar dat had ik al eens gezegd en werd niet gewaardeerd.

• coelho
zetje01 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:29:

Hoe vaak gebeurt het wel niet in een vliegtuig dat er in slechts paar uur al ruzie uitbreekt.
Hoe moet dat een paar maanden dan gaan? En een paar jaar, voor de hele reis? Last man standing?
Het grote voordeel zal zijn dat die raket niet helemaal vol zit met tokkies die voor €29 vliegen maar service van business class verwachten ;)

[ Voor 58% gewijzigd door coelho op 02-11-2019 13:34 ]

• Osiris
  • Niet online
* Osiris *

• Spooksel

Bensimpel

Positieve meneer

zetje01 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:29:
Houdt Musk eigenlijk wel een beetje rekening met de 'human factor' bij zijn marsreizen?

Tijdens die laatste presentatie van een paar weken geleden, gaf hij aan hoe snel hij die raketmotoren ging produceren, en dus ook dat hij veel van die Starships gaat bouwen en dus ook betrekkelijk snel bemand naar Maan en Mars wilt. En hoewel hij bij mij soms wel doet denken aan een evil genius uit een comedy, of James Bond, of zo... Als hij zegt dat hij ze kan bouwen dan zal hij ze bouwen ook.

Maar:

Een reisje naar Mars (hij had het over 300 personen in een raket, maar dat kan altijd minder worden, natuurlijk) is maaaanden onderweg. In een afgesloten ruimte. Met 300 man. In een raketje.
Dat wordt een veldslag onderweg!

En voorzieningen voor eten en drinken en zuurstof en 'human waste', en energie voor jaren.
Vast technisch, in principe allemaal mogelijk. (Hoewel, als ik kijk naar hoe vaak het ISS bevoorraad wordt, (met een man of 4 tot 9 aan boord) kon het wel heeeel lastig worden) Praktisch zie ik het niet zitten.

Afgezien daarvan vind ik op dit moment (of deze eeuw, of deze fase van het menselijk bestaan) bases op mars volstrekt nutteloos. Helemaal met honderden of duizenden mensen) Maar dat had ik al eens gezegd en werd niet gewaardeerd.
Denk dat de eerste starships gewoon max 20 a 30 man hebben, die zullen speciaal gekozen zijn om een beschaving the bouwen. Er zijn zeker wel 300 mensen te vinden maar dit is wel een erg hoge risico inderdaad, de eerste zullen sowiezo een volledige mentale en fysieke gezondsheids test moeten ondergaan, dit zullen niet de tokkies zijn. (hoop ik)

Zolang er onderweg geen coup wordt gepleegd komt het wel goed denk ik (hoop ik) :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Die eerste Starships zullen helemaal geen mensen meenemen. Lijkt me echt héél stug dat ze het er zomaar op gaan gokken dat de hele landingsprocedure, brandstofproductie, etc allemaal in 1x werkt.

Als dat allemaal lukt, 2 jaar later een bemande missie sturen met idd een paar handjes vol personeel om wat wetenschap te bedrijven, met genoeg voorraad om de missie uit te zitten. Als het hun lukt circulaire levensvoorzieningen te maken, kan er een iets grotere workforce gestuurd worden om een basis op te bouwen. Voordat er vluchten met honderden passagiers heen en weer gaan, zijn we echt minstens een cyclus of 4 verder. En dat is dan echt het absolute best-case scenario.

Tegen die tijd zijn we 8 jaar verder en het is oprecht moeilijk te zeggen hoe de ruimtevaart er tegen die tijd uit ziet. Maar met het huidige ontwikkeltempo van Starship in het achterhoofd, zal dat waarschijnlijk weer heel anders zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 02-11-2019 17:16 ]

• Spooksel
Je moet je goed bedenken... Falcon 9 is inmiddels 5 major (en tientallen minor) iteraties verder! D'r is echt zo'n megawereld van verschil tussen de eerste demo missie die in 2010 lanceerde en de totale powerhouse van een raket die de Block 5 nu is! En dat allemaal in een tijdspanne van ong 10 jaar.

Als Starship (en Super Heavy) net zo'n stormachtige ontwikkeling door gaan maken, hou je hart maar vast... dat gaat me 'n achtbaanrit worden \o/

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Boeing maakt zich klaar voor voor de pad abort test van de Starliner. Een cruciale test in het ontwikkelingstraject.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIhyBtQXUAUnD-j?format=jpg&name=small

March of the Eagles

• Who Am I?
XWB schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:26:
Boeing maakt zich klaar voor voor de pad abort test van de Starliner. Een cruciale test in het ontwikkelingstraject.

[Afbeelding]
Dan zullen ze over een maand of 2 wel een test gaan doen[/s]

En zie ik nu dat Boeing ook over is gestapt op platen rvs aan elkaar lassen? :P

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Who Am I? schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:59:
[...]

Dan zullen ze over een maand of 2 wel een test gaan doen[/s]
De test staat voor vandaag gepland. De live stream is nu ook beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIh2wqBX0AUdmTt?format=jpg

March of the Eagles

• Spooksel
De test was eerder vandaag om 15:15.

Over het algemeen zeer geslaagd allemaal, op 1 grote whoopsie van de Starliner na! Slechts 2 van de 3 main parachutes ontvouwde zichzelf en dat was niet de planning.

Starliner heeft, net als Dragon, uiteraard de optie om ook met 2 parachutes nog veilig te landen, maar dit foutje kan zomaar nog eens gevolgen gaan hebben voor de (on)bemande vluchten naar het ISS die op het programma staan!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:52

KipCurreh

Nightcrawler

Wat lijken het klungelige beelden als je eenmaal de SpaceX footage gewend bent geraakt 8)

Heb even heel snel zonder geluid gekeken, wat is die oranje rook ? Lijkt me niet echt geheel gezond wellicht

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Spooksel
Dat is de rook die komt van het verbranden van de overblijfselen van de brandstof Hydrazine. Dit is een best giftig dampje trouwens! Je zie het ook bijna altijd op van die Chinese video's waarbij de boosters van hun raketten altijd midden in bewoond gebied crashen enzo :P

Normaliter als een scenario zoals dit zich voor zou doen dan zou de Service Module uiteraard crashen in zee omdat ze dan vanaf de kust in Florida lanceren.

• zetje01
Ik dacht dat die rook een baken was...

• Spooksel
Mjah, een baken voor waar het Hazmat team naartoe moet om de zooi te gaan opruimen :P

• Osiris
  • Niet online
Arme automobilisten in die weg daar op de achtergrond als de wind verkeerd staat :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:54:
De test was eerder vandaag om 15:15.

Over het algemeen zeer geslaagd allemaal, op 1 grote whoopsie van de Starliner na! Slechts 2 van de 3 main parachutes ontvouwde zichzelf en dat was niet de planning.

Starliner heeft, net als Dragon, uiteraard de optie om ook met 2 parachutes nog veilig te landen, maar dit foutje kan zomaar nog eens gevolgen gaan hebben voor de (on)bemande vluchten naar het ISS die op het programma staan!
Hebben ze gelijk gedemonstreerd dat Starliner veilig kan landen met slechts twee parachutes :p

March of the Eagles

• bottom line
XWB schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:30:
[...]

Hebben ze gelijk gedemonstreerd dat Starliner veilig kan landen met slechts twee parachutes :p
En als NASA 3 werkende parachutes wilt, moeten ze het optionele premium safety package bij bestellen :+

• Spooksel
bottom line schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:49:
[...]

En als NASA 3 werkende parachutes wilt, moeten ze het optionele premium safety package bij bestellen :+
Maar dat vertellen ze uiteraard pas na twee crashes waarbij astonauten om het leven gekomen zijn uiteraard... :X

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
1 is voldoende, 2 werkende is NASA eis las ik vanmiddag; maar dit gaat vast niet zomaar overwaaien

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
rik86 schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:13:
1 is voldoende, 2 werkende is NASA eis las ik vanmiddag; maar dit gaat vast niet zomaar overwaaien
Osiris schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:17:
Arme automobilisten in die weg daar op de achtergrond als de wind verkeerd staat :+
Pun intended?

• Who Am I?
Spooksel schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:54:

Dat is zeker een grote whoopsie... Dat gaat weer maanden vertraging opleveren voor Starliner |:(

En die oranje rook is van hypergolic brandstof een combinatie van bijvoorbeeld dinitrogen tetroxide en hydrazine. Het voordeel van deze brandstof is, dat ze ontbranden op het moment dat ze met elkaar in contact komen. Je hebt dus geen risico van een niet werkende ontsteker op het moment dat je een pad- of launch abort moet doen. Het grote nadeel is dat deze brandstoffen extreem corrosief, giftig en kankerverwekkend zijn. Geen kattenpis dus. Als je de landing van de X-38B onlangs nog kan herinneren, daar droeg het recovery team ook witte pakken met een eigen luchtvoorziening om dit risico te beperken.
Ik ben dus ook stomverbaasd dat er in de video op de achtergrond auto's rijden :X Of het is vertekening door het gebruik van een lens met een erg grote brandpunstafstand, dingen worden dan erg in elkaar gedrukt waardoor dingen in de verre achtergrond dichterbij lijken. Zelf hoopte ik dat dit het recovery team was :P

• mcDavid
Ik denk idd dat die auto's verder weg waren dan het leek. Hoe giftig het ook is, een kilometer verderop zul je vrij weinig moleculen meer over hebben.
Daarnaast schijnt de oranje rook vooral kenmerkend te zijn voor verbrandende nitrogen-tetroxide, niet zozeer de hydrazine. Je kunt dus niet puur op basis van die beelden stellen dat die rook zwaar kankerverwekkend was (al is het tegendeel ook niet vast te stellen).

• Who Am I?
mcDavid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:43:
Ik denk idd dat die auto's verder weg waren dan het leek. Hoe giftig het ook is, een kilometer verderop zul je vrij weinig moleculen meer over hebben.
Daarnaast schijnt de oranje rook vooral kenmerkend te zijn voor verbrandende nitrogen-tetroxide, niet zozeer de hydrazine. Je kunt dus niet puur op basis van die beelden stellen dat die rook zwaar kankerverwekkend was (al is het tegendeel ook niet vast te stellen).
Nitrogen-tetroxide is ook gewoon een bizar giftige stof waar je heel erg ziek van kan worden ;) Onderschat niet hoe weinig moleculen er soms nodig zijn om dodelijk te zijn. Er zijn talloze voorbeelden in de geschiedenis waarbij een lekkende fabriek kilometers verderop hele schaapskuddes om het leven hebben gebracht.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

mcDavid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:43:
Distikstoftetraoxide (N2O4) is volgens mij de oxidator bij de verbranding van hydrazine(derivaten). De roodbruine rook is stikstofdioxide en is een bij/restproduct van de verbranding.

[ Voor 3% gewijzigd door Tourniquet op 05-11-2019 11:14 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX heeft vandaag wat payload in Starship Mk1 geladen O-)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EIo625sWoAA08CJ?format=jpg
https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1191829805118955523

March of the Eagles

• Who Am I?
Het vermoeden is dat dit (demi)water is geweest om schoon te maken of om te gebruiken als koelwater voor boren of iets dergelijks. Op een andere foto zag je een slangetje uit een gat hangen waar de vloeistof simpelweg overboord gedumpt werd. Iets schadelijkers dan simpel water kan het dus eigenlijk niet geweest zijn.

Overigens zitten inmiddels beide neusvleugels weer vast en zijn zelfs de aerodynamische covers al bevestigd. Ook zijn de hydraulische actuators geïnstalleerd die de vleugels (je mag ze geen vleugels noemen van EM) moeten gaan aansturen.
Het formaat van alles is echt bizar. Als je bepaalde onderdelen aan de hijskraan ziet hangen valt het niet zo op, maar als je dan de werkers er mee bezig ziet, blijkt dat zo'n hydraulische actuator gewoon net zo groot is als een volwassen man!
Verder is ook (heel veel) vloeibaar stikstof gearriveerd bij de lanceer locatie. Dit zal gebruikt worden om de pressure tests te doen voor het onderste deel van Starship om te controleren op lekkages en ongetwijfeld ook ventielen en dergelijke te testen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:49:

[Afbeelding]
Inmiddels zijn al drie stuks geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EItiYQhXsAA0s3R?format=jpg&name=medium
https://gathering.tweaker...uote_message/60369662/168

March of the Eagles

• Spooksel
"We who are about to die, salute you!"

Poor fellahs...

• Spooksel

Iemand is dus gewoon serieus vergeten om een van de 3 parachute's goed te bevestigen aan de lijn van de drogue :X

OMG 8)7

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Je zou denken dat zo een dingen wel een paar keer gecontroleerd worden :F

Steam: Grim

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:44:
[Twitter]
Iemand is dus gewoon serieus vergeten om een van de 3 parachute's goed te bevestigen aan de lijn van de drogue :X

OMG 8)7
Die kan gelijk op de checklist :p

In elk geval goed dat er geen technisch issue was.

March of the Eagles

• WhySoSerious
  • Laatst online: 09:02

WhySoSerious

Be the change.

Spooksel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:44:
[Twitter]

OMG 8)7
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/571555677819002880/gN1ovcTt_400x400.png

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:29
XWB schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 01:17:
Die kan gelijk op de checklist :p

In elk geval goed dat er geen technisch issue was.
Ik vind incomplete procedures net zo zorgwekkend als een technisch probleem. Sterker nog, een technisch probleem zal vaak een lokaal incident zijn, terwijl incomplete procedures wijst op een gebrek aan tijd, niet serieus nemen van procedures.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

https://spaceflightnow.co...r-first-starliner-launch/
“The pilot chute has has a Kevlar riser with a loop at the end of it,” Mulholland said. “The linkage is a pin, so a pin would normally be inserted into that loop and secured. That linkage and the pilot parachute riser (are) enclosed in a sheath, a protective sheath that prevents abrasion. So it’s very difficult, when you’re connecting that, to verify visually that it’s secured properly.

“In this particular case, that pin wasn’t through the loop, but it wasn’t discovered in initial visual inspection because of that protective sheath,” Mulholland said. “It was subsequently … determined by both detailed close-out photos and then, obviously, when we recovered the hardware in the field, were able to conclusively tie those two pieces together.”
Als ik het goed begrijp is het niet gezien omdat het moeilijk te zien is.... 8)7
Maar vervolgens wel stellen dat je het, achteraf, op foto's van de montage wel kon zien...

Er zit dus blijkbaar een beschermhuls om de verbinding van de pilot chute met de main chute. Door die huls is het dus moeilijk om die pin in de link te krijgen. En ook moeilijk om te controleren of die pin er dan ook goed in zit.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit een behoorlijk triest excuus. En ook wel een beetje zorgwekkend dat zoiets blijkbaar niet al veel eerder in het ontwerp proces tot extra maatregelen/controles leidt.

• Who Am I?
Dat is eigenlijk best wel een schandalige misser. Dat kan zomaar het leven kosten van de inzittenden of ze in ieder geval flink door elkaar schudden bij de landing. Niet alleen dat het is gebeurt, maar ook dat ze het blijkbaar niet goed ontworpen hebben. Het zou juist voor dit soort checks super makkelijk moeten zijn om te checken of alles goed vast zit. NASA gaat hier niet blij mee zijn en eisen dat dit wordt aangepakt voordat ze over gaan tot de volgende stap.
In theorie kunnen ze de geplande testvlucht naar het ISS wel uitvoeren, maar ik gok dat NASA dit niet gaat goedkeuren.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

1. Moar struts
2. Moar Boosters
3. Check staging <-- you are here!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Met een beetje geluk begint SpaceX volgende week met de eerste Mk1 testen.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wetenschap wil terug naar Pluto, en deze keer met een orbiter.

Scientists plan a new orbiter mission to Pluto

Tussen 2017 en 2019 werd onderzocht hoe zo'n orbiter eruit zou moeten zien:
Most of the capabilities needed for the orbiter spacecraft are similar to those for New Horizons. But the resulting flight system, which features twice the payload mass of New Horizons, fully redundant spacecraft systems, and electric and chemical propulsion systems, has a mass of 5,156 pounds (2,339 kilograms). That’s the current estimate. However, the launch vehicle we chose will be able to lift 30 percent more than that into space, in case the payload changes. That weight is nearly five times more than New Horizons, but that’s the nature of an orbiter mission because it must carry so much fuel to brake into Pluto orbit.

There are three primary differences between the proposed orbiter and New Horizons. The first is the need for either more onboard fuel or spacecraft reaction wheels to perform the thousands of pointing maneuvers during the two-year tour. The second is the need for larger onboard data storage than the 16 gigabytes that New Horizons carried. But the biggest single change is the need for a more capable communications system.
De snelste lanceerdatum zou 2028 kunnen zien, met een aankomst in 2046:
The mission timeline we created is as follows: Launch in December 2028, a Jupiter gravity-assist flyby in October 2030, braking into Pluto orbit beginning in 2046, and concluding in 2059. We could get there faster if high-power nuclear systems are available to increase braking thrust so the orbiter has enough power to slow down at Pluto, but a slower trajectory is feasible with current systems.
Gegevensoverdracht moet daarbij significant sneller kunnen:
The communications system built to return all the data from the single flyby that New Horizons performed took 16 months to complete its job. That’s completely untenable for an orbiter, which needs to send its data to Earth every 15 to 30 days to be effective. That in turn requires a much larger dish antenna and a transmitter nearly 10 times more powerful, along with smarter software to remove background noise from images and spectra. Fortunately, none of these changes requires new technology, and the mission looks entirely feasible with existing flight systems.

March of the Eagles

• zetje01
New Horizons deed alles met zo'n 200 Watt!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:31
Starlink Missie
Over 9 uur gaat SpaceX weer vliegen. Historisch want een hergebruik van de fairing. Gaan ze ook weer proberen te vangen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Semyon schreef op maandag 11 november 2019 @ 06:43:
Starlink Missie
Over 9 uur gaat SpaceX weer vliegen. Historisch want een hergebruik van de fairing. Gaan ze ook weer proberen te vangen.
14:56 UTC --> 15:56 BE/NL tijd. Voor de mensen die te lui zijn om te gaan rekenen met het uur wanneer je gepost hebt. :)

Ook is dit de eerste vlucht waarbij een eerste trap voor de 4e keer wordt gebruikt. Vorige missies: Iridium-7, SAOCOM-1A en Nusantara Satu.

Steam: Grim

• Who Am I?
Er staat weer een prachtige stack van 60 Starlink satellieten klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uK5t8msY1vxhaDfNwSzUOMz3/full.jpg

Een hoop mijlpalen dus weer!

• Osiris
  • Niet online
Huh, ze weten bij voorbaat dus al dat één satelliet 't wel eens moeilijk kan gaan krijgen met in orbit blijven? :P

Je zou denken dat bij 't los-laat-moment alle satellieten op z'n minst de orbit hebben die ze initieel van de 2nd stage kregen hebben. Je zag bij de voorgaande Starlink-lancering wel dat ze na deployment al snel een rijtje vormden, misschien krijgt de allerlaatste 't lastig doordat die te weinig extra energie meekrijgt van het veer-systeem die alle Starlinks uit elkaar drukt van de 2nd stage af?

[ Voor 64% gewijzigd door Osiris op 11-11-2019 10:51 ]

• Spooksel
Kan toch? Mogelijk dat ze bijv nu al geen communicatie meer hebben met 1 van de units. Boeiend... dan is het voor hun waarschijnlijk makkelijker om die ene unit lekker in de stack te laten zitten dan de HELE boel weer uit elkaar te gaan trekken om hem te vervangen.

SpaceX heeft, bij monde van Gwynne, onlangs gezegd dat ze iets van 1500 units klaar hadden liggen voor lancering ofzo. So who cares als er eentje het niet doet, lanceren die bult en dan gewoon door met het preppen van de volgende batch :)

Dit is natuurlijk wel het voordeel van de relatief lage baan om de aarde waar ze in eerste instantie in gaan, degene die werken zullen vrij snel beginnen met het optrekken naar een hogere baan en degene die niet werken zullen binnen enkele maanden waarschijnlijk weer opbranden in de dampkring.

[ Voor 22% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 11:03 ]

• coelho
Spooksel schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:52:
Kan toch? Mogelijk dat ze bijv nu al geen communicatie meer hebben met 1 van de units. Boeiend... dan is het voor hun waarschijnlijk makkelijker om die ene unit lekker in de stack te laten zitten dan de HELE boel weer uit elkaar te gaan trekken om hem te vervangen.

SpaceX heeft, bij monde van Gwynne, onlangs gezegd dat ze iets van 1500 units klaar hadden liggen voor lancering ofzo. So who cares als er eentje het niet doet, lanceren die bult en dan gewoon door met het preppen van de volgende batch :)

Dit is natuurlijk wel het voordeel van de relatief lage baan om de aarde waar ze in eerste instantie in gaan, degene die werken zullen vrij snel beginnen met het optrekken naar een hogere baan en degene die niet werken zullen binnen enkele maanden waarschijnlijk weer opbranden in de dampkring.
Ik kan me best voorstellen dat je er niet eentje tussenuit wilt halen, zeker als de kosten per unit niet zo hoog liggen. Wat ik me wel afvraag is of het vullen van 'gaps' in het netwerk wat ze aan het bouwen zijn zo makkelijk gaat dat ze er 'een hier en een daar' tussen kunnen zetten. Neem aan dat ze in een bepaalde richting losgelaten worden en dat ze vervolgens alleen in die orbit zich kunnen verplaatsen, niet naar een heel andere orbit toe kunnen bewegen.

En ook goed om te weten, gaan we komende avonden weer het sat treintje zien aan de hemel?

• Who Am I?
Zelfs als die dingen per stuk niet zo heel duur zijn (schattingen lopen uiteen van $250k-$2.5m per stuk) en je hebt er blijkbaar zo'n 1500 klaar liggen, dan lijkt het mij nog steeds dat je de kapotte vervangt voor eentje die het wel doet.
Het is gewicht, ze wegen per stuk zo'n 260kg. Gewicht de ruimte in schieten kost brandstof en brandstof kost geld.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze perse deze datum wilde halen en het kapotte exemplaar ergens onderin de stack zit. De Starlink satellieten zitten niet op een dispenser waar je er 'simpel' even eentje vanaf kan halen. Ze zijn gestapeld en als je de onderste moet hebben, moet je ze er allemaal afhalen. Er zal dus een afweging gemaakt zijn om te besluiten die kapotte niet te vervangen.

• Spooksel
Ja, dat is ook mijn voornaamste vermoeden. Het uitelkaar halen van die stack, een unit vervangen en alles weer in elkaar zetten en het verdere verwerkingsproces. Dat kost ze waarschijnlijk gewoon veels te veel tijd, dus dan maar lanceren.

En hey, wie weet doen ze het wel weer opzettelijk om de re-entry te bestuderen en te kijken of het ding wel echt 100% in rook op gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Spooksel op 11-11-2019 11:53 ]

• mcDavid
Dit is gewoon het nieuwe denken, wat nodig is als je zo'n satellietimperium wilt opbouwen. We hebben het over 1500+ satellieten in totaal. Je launch date missen omdat er ééntje (misschien) niet helemaal goed reageert, dat kun je je gewoon niet permitteren.
Pagina: 1 ... 85 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.