Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

coelho

VanTheManFan

Quantor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:00:
[...]

Dank voor de update. 20KM noem ik toch een aardige hoogte voor iets met die afmetingen (en dan vooral de omtrek ipv hoogte).
Is de omtrek dan zoveel groter dan bijvoorbeeld een Falcon9?

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:16
Quantor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:00:
[...]

Dank voor de update. 20KM noem ik toch een aardige hoogte voor iets met die afmetingen (en dan vooral de omtrek ipv hoogte).
De Saturnus V was met 10.1m nóg breder dan de 9m van Starship ;)
@coelho
Falcon 9 heeft een diameter van 3.7m, echt van een andere orde dus ;)

Who Am I? wijzigde deze reactie 27-09-2019 14:10 (11%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Quantor
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ok, het lijkt zoveel groter cq breder dan ik de Saturnus in gedachte had. Spaceship is dan eigenlijk de opvolger van de 3e trap van de Saturnus, met terugkeer mogelijkheid. Heb even via wikipedia opgezocht en die had "maar" een diameter van 6,6 meter .

\o/

• Who Am I?
Quantor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:14:
Ok, het lijkt zoveel groter cq breder dan ik de Saturnus in gedachte had. Spaceship is dan eigenlijk de opvolger van de 3e trap van de Saturnus, met terugkeer mogelijkheid. Heb even via wikipedia opgezocht en die had "maar" een diameter van 6,6 meter .
Dat klopt. De Saturnus V was dan ook ruim 110m hoog en Starship 'slechts' 50m. De booster die als eerste trap gaat dienen voor Starship, de SuperHeavy, voegt daar nog een kleine 70m aan toe om dan op iets minder dan 120m uit te komen. Dan is het opeens weer een redelijk slanke raket.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:38
Who Am I? schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:56:
[...]
Al weten we van de Falcon 9 dat er eigenlijk nooit een eindproduct is, SpaceX zal altijd blijven doorontwikkelen.
Nou, het ontwerp moet een keer bevroren worden voor de bemande vlucht rating. Dan moet je zoveel lanceringen zonder RUD hebben uitgevoerd.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Who Am I?
mphilipp schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:43:
[...]

Nou, het ontwerp moet een keer bevroren worden voor de bemande vlucht rating. Dan moet je zoveel lanceringen zonder RUD hebben uitgevoerd.
Klopt. Al bleek uit een tweet van EM dat hierin enige vrijheid zit. Toen de landing van een booster niet helemaal goed ging vanwege geblokkeerde gridfins, werd duidelijk dat ze aan dat soort systemen nog gewoon upgrades mogen uitvoeren

Overigens weet ik niet in hoeverre NASA iets te zeggen heeft over al dan niet Human Rated als SpaceX een eigen programma opzet om naar de Maan en Mars te vliegen met mensen. In het geval van Crew Dragon gaat het om NASA astronauten naar het ISS. Dan kan ik mij voorstellen dat NASA hier wel een hand in wil hebben.

Overigens is er een datum bekend voor een abort test voor Crew Dragon, 23 November:
https://www.teslarati.com...t-abort-test-launch-date/

Ze kunnen elk moment beginnen met het optakelen van de neus om die op het andere deel te monteren.

Who Am I? wijzigde deze reactie 27-09-2019 15:01 (9%)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:44
Cio schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:06:
[...]

Zoals aangeeft is snelheid maken in de dichte atmosfeer onhandig en moet je langzaam beginnen, dus langer energie verspillen in vechten tegen weerstand en zwaartekracht. Je kan je raket ook minder optimaliseren (luchtdruk/snelheid) omdat je rekening moet houden met de verschillende omstandigheden tijdens de vlucht.

Technisch is het wel een stuk complexer.

Het grootste probleem lijkt me dat een ballon juist een dichte atmosfeer nodig heeft om goed te werken!
Enkele tientallen km hoger zitten kan wel degelijk schelen. Een vanaf de grond gelanceerde raket ervaart ongeveer op dat punt de hoogste dynamische druk. Als je vanaf dat punt lanceert, ligt dat punt natuurlijk veel hoger, en ligt het voor de hand dat je dus direct veel harder kunt acellereren.

Dat gezegd hebbende, een brandstofbesparing van 85% is natuurlijk mesjogge. Dat zou (meer dan) een complete eerste trap zijn. Ik vermoed dat het gewoon een misquote is (misschien is er iets als "85% less gravity losses" gezegd of zo). Op zoek naar het echte verhaal kwam ik op de site https://b2-space.com echter nog wat meer onzin tegen:
Today, there are no companies that customize the small satellite market launching needs : small satellites are launched as secondary payloads on large rockets.
Ehm. Rocketlab? Virgin Orbit? Die eerste heeft al meerdere payloads in orbit afgeleverd en kun je zo online een lancering bij boeken. Die tweede wil lanceren vanonder een vliegtuig, wat me veel praktischer lijkt gezien je dan veel flexibeler bent qua locatie en weer. En wat je mist in hoogte verdien je waarschijnlijk terug in snelheid, want van een vliegtuig kun je alvast een aardig duwtje in de rug krijgen.

En ook SpaceX heeft tegenwoordig een rideshare programma specifiek voor kleine satellieten, nog steeds een share maar dan ben je dus geen tweederangs reiziger.

zcflevo.nl

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:20

Felyrion

goodgoan!

Who Am I? schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:56:
[...]

Ze kunnen elk moment beginnen met het optakelen van de neus om die op het andere deel te monteren.[YouTube: Live! 24/7 SpaceX Boca Chica Complex]
Hij wordt opgetakeld nu 8)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Cio
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-01 20:05
mcDavid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:37:
[...]

Enkele tientallen km hoger zitten kan wel degelijk schelen. Een vanaf de grond gelanceerde raket ervaart ongeveer op dat punt de hoogste dynamische druk. Als je vanaf dat punt lanceert, ligt dat punt natuurlijk veel hoger, en ligt het voor de hand dat je dus direct veel harder kunt acellereren.

Dat gezegd hebbende, een brandstofbesparing van 85% is natuurlijk mesjogge. Dat zou (meer dan) een complete eerste trap zijn. Ik vermoed dat het gewoon een misquote is (misschien is er iets als "85% less gravity losses" gezegd of zo). Op zoek naar het echte verhaal kwam ik op de site https://b2-space.com echter nog wat meer onzin tegen:

[...]

Ehm. Rocketlab? Virgin Orbit? Die eerste heeft al meerdere payloads in orbit afgeleverd en kun je zo online een lancering bij boeken. Die tweede wil lanceren vanonder een vliegtuig, wat me veel praktischer lijkt gezien je dan veel flexibeler bent qua locatie en weer. En wat je mist in hoogte verdien je waarschijnlijk terug in snelheid, want van een vliegtuig kun je alvast een aardig duwtje in de rug krijgen.

En ook SpaceX heeft tegenwoordig een rideshare programma specifiek voor kleine satellieten, nog steeds een share maar dan ben je dus geen tweederangs reiziger.
Je uitleg is een stuk beter dan mijn 'je slaat het moeilijkste stukje over'!

85% minder 'verlies' klinkt logisch, 85% besparing op het totaal inderdaad niet.

Aanpasbaarheid van zo'n ballon-lancering is wel veel groter lijkt me. Juist een vliegtuig of raket heeft geen echt flexibele locatie (m.u.v. SeaLaunch?) en een vliegtuig is ook afhankelijk van het weer om goed te kunnen opstijgen, zeker als je er een raket onder hangt! Een ballon is een stuk makkelijker te verplaatsen en kan recht omhoog.

Wat betreft dat duwtje in de rug door een vliegtuig, ik heb eens gekeken naar bestaande oplossingen (Stargazer +WK2) en als we het positief inschatten en ~300m/s op ~15km hoogte halen (~250m/s op ~12km is realistischer) lijkt me van uit 'stilstand' op ~35km hoogte beginnen beter.
Die 20km omhoog gaan kost niet alleen brandstof, onderweg heb je ook nog verlies. En iets mindere prestaties omdat je raket nu minder specifiek op de dunne atmosfeer kan worden gebouwd?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Tiny

It takes two fools to argue.

• Who Am I?

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:52
Cio schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:57:
[...]

Je uitleg is een stuk beter dan mijn 'je slaat het moeilijkste stukje over'!

85% minder 'verlies' klinkt logisch, 85% besparing op het totaal inderdaad niet.

Aanpasbaarheid van zo'n ballon-lancering is wel veel groter lijkt me. Juist een vliegtuig of raket heeft geen echt flexibele locatie (m.u.v. SeaLaunch?) en een vliegtuig is ook afhankelijk van het weer om goed te kunnen opstijgen, zeker als je er een raket onder hangt! Een ballon is een stuk makkelijker te verplaatsen en kan recht omhoog.

Wat betreft dat duwtje in de rug door een vliegtuig, ik heb eens gekeken naar bestaande oplossingen (Stargazer +WK2) en als we het positief inschatten en ~300m/s op ~15km hoogte halen (~250m/s op ~12km is realistischer) lijkt me van uit 'stilstand' op ~35km hoogte beginnen beter.
Die 20km omhoog gaan kost niet alleen brandstof, onderweg heb je ook nog verlies. En iets mindere prestaties omdat je raket nu minder specifiek op de dunne atmosfeer kan worden gebouwd?
Een vliegtuig geeft een raket maximaal 10% hoogte voor een LEO en maximaal 10% snelheid voor een LEO.
(en dan is 10% best wel optimistisch gerekend)

Lancering vanaf een vliegtuig is dus best wel een hoop gedoe voor best wel weinig winst.

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Who Am I? schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:56:
[...]

De bedoeling is dat dit monster tot een hoogte van zo'n 20km gaat en dan het stuk van de re-entry gaat uitproberen vanaf die hoogte, met uiteraard ook de landing. Eerst zullen ze kleinere 'hops' doen om te leren hoe het monster zich gedraagt.
Verder zullen er heel veel nieuwe (software) systemen getest worden.
Alles staat in het teken van ontwikkeling tot een eindproduct. Deze Mark 1 versie is de eerste in een serie test artikelen die steeds een stukje dichter bij het eindproduct gaan komen. Al weten we van de Falcon 9 dat er eigenlijk nooit een eindproduct is, SpaceX zal altijd blijven doorontwikkelen.
Zijn eerste klus zal echter morgen al zijn, als fotomodel voor de grote presentatie door Elon Musk waar heel veel mensen naar uitkijken. Dat is waar op dit moment alle haast vandaan komt.

Starship zou in principe, met een beperkte lading, in staat moeten zijn om zonder booster tot LEO te komen (single stage to orbit, SSTO), maar ik gok dat deze versie daar nog (veel) te zwaar voor is.
Deze eerste versie (Mk1) is niet alleen te zwaar, maar heeft ook maar drie van de zes Raptor motoren.

Het testprogramma zal volgens SpaceX 2 tot 3 jaar duren en we weten inmiddels dat er minstens 5 prototypes komen; Musk had het enkele dagen geleden nog over Mk4 en 5. Verwacht inderdaad maar flinke iteraties.

Uit eerdere gepubliceerde documenten weten we ook dat het Starship testprogramma uiteindelijk op eigen kracht naar 100 km hoogte moet kunnen vliegen:
Phase 3: A few “large hops” that take Starship up to 62 miles (100 kilometers) above Earth – the unofficial edge of space – with high-altitude “flips,” reentries, and landings.
Het document spreekt overigens overduidelijk over hops tot 100 km hoogte; ik gok dat low orbit insertion alleen met de Super Heavy booster mogelijk is. De ruimte bereiken is één ding, maar een object in orbit krijgen is moeilijker is vereist waarschijnlijk een booster.

• Who Am I?
XWB schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:09:
[...]

Deze eerste versie (Mk1) is niet alleen te zwaar, maar heeft ook maar drie van de zes Raptor motoren.
Volgens mij tel je nu twee dingen bij elkaar op die je niet mag optellen. Er komen inderdaad 6 Raptors op Starship, maar 3 daarvan zullen zijn geoptimaliseerd voor zeeniveau en 3 voor vacuüm. Die Raptors voor vacuüm zullen alleen gebruikt worden voor dan wel in de juiste baan komen voor een satelliet, dan wel om, na bijvullen in LEO, een boost naar de Maan of Mars te doen. Voor SSTO zullen de vacuüm Raptors nooit gebruikt kunnen worden omdat de brandstof simpelweg op is tegen de tijd dat Starship in LEO is. De Raptors voor zeeniveau zullen normaal gesproken alleen gebruikt worden voor de landing. Super Heavy zorgt namelijk voor de boost naar zo'n 100km, waarna de vacuüm Raptors gebruikt zullen worden.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen...

• Cio
zetje01 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:03:
[...]

Een vliegtuig geeft een raket maximaal 10% hoogte voor een LEO en maximaal 10% snelheid voor een LEO.
(en dan is 10% best wel optimistisch gerekend)

Lancering vanaf een vliegtuig is dus best wel een hoop gedoe voor best wel weinig winst.
10% van de snelheid voor een baan om de aarde is niet optimistisch, maar totaal absurd! Dat is iets van mach 2.5? En dan al die wrijving... er is een reden dat raketten eerst recht omhoog gaan.

Maar de dichtheid van de atmosfeer is op 15km al bijna gehalveerd. Dat is best wel veel winst. Daarom gebeurt het ook al. Met relatief weinig moeite heb je een herbruikbaar en verplaatsbaar lanceerplatform.

Cio wijzigde deze reactie 28-09-2019 14:03 (14%)

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:26

Tourniquet

Hiya, fellas!

Apart statement van de NASA directeur?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:52
Cio schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:57:
[...]

10% van de snelheid voor een baan om de aarde is niet optimistisch, maar totaal absurd! Dat is iets van mach 2.5? En dan al die wrijving... er is een reden dat raketten eerst recht omhoog gaan.

Maar de dichtheid van de atmosfeer is op 15km al bijna gehalveerd. Dat is best wel veel winst. Daarom gebeurt het ook al. Met relatief weinig moeite heb je een herbruikbaar en verplaatsbaar lanceerplatform.
Welnee, het gebeurt helemaal niet.

Wat Virgin doet is gewoon hoog vliegen, en dat heeft niet veel met ruimtevaart te maken (ik noemde ook specifiek LEO)

En die 15 km... dat is toch ruim een minuutje (of zo) met een raket? Big deal!

Volgens mij is het niet voor niets dat men het niet doet (zie mijn vorige post...) het zet gewoon geen zoden aan de dijk (kwa hoogte en snelheid) , maar je moet er wel een speciaal vliegtuig voor bouwen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Deze high-res foto van Mk1 laat heel wat details zien:

https://pbs.twimg.com/med...format=jpg&name=4096x4096

De Frankenstein onder de raketten :p

• Cio
@zetje01
Je moet posts eerst lezen voordat je reageert. Naar LEO en verder gebeurt al bijna 30 jaar met een vliegtuig als lanceerplatform. Virgin is een 747 aan het ombouwen met hetzelfde doel Ik ging in op de vraag of een ballon als 1e trap zou werken.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Alvast de link voor de livestream, start vannacht om 2:00 uur NL-tijd.

Leuk klusje, topje plaatsen: :P

Die hoogwerker kan trouwens tot 56 meter, dus kan nog net. ;)

Tourniquet wijzigde deze reactie 28-09-2019 19:31 (53%)

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Hmm, dit is inderdaad een apart bericht. Vraag me af of daar iets vooraf gegaan is, of dat Jimmy gewoon een beetje pissed is.

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• Who Am I?
Erazzzer schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:17:
[...]

Hmm, dit is inderdaad een apart bericht. Vraag me af of daar iets vooraf gegaan is, of dat Jimmy gewoon een beetje pissed is.
Ja, een beetje op z'n teentjes getrapt lijkt het🤔 Of misschien oprecht gefrustreerd dat het allemaal wel erg veel tijd kost en hij zelf ook niet helemaal snapt waarom. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat hij liever zou zien dat er een leger metaalwerkers aan Crew Dragon zou werken...

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Presentatie is een uur verschoven, staat nu voor 3:00 uur (NL-tijd). :X

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Who Am I? schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:50:
[...]

Ja, een beetje op z'n teentjes getrapt lijkt het🤔 Of misschien oprecht gefrustreerd dat het allemaal wel erg veel tijd kost en hij zelf ook niet helemaal snapt waarom. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat hij liever zou zien dat er een leger metaalwerkers aan Crew Dragon zou werken...
Maar als je zo de reacties op twitter e.d. leest, dan krijgt hij de wind wel van voren. Gezien hetzelfde voor Boeing/SLS project geldt, waar niets over gezegd wordt. Lijkt een directe aanval op SpaceX.

Erazzzer wijzigde deze reactie 28-09-2019 23:53 (5%)

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Tourniquet schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:33:
Fuck, nou, dan maar op tijd naar bed en zien het morgen wel.
Straks wordt het nog Presentation scrubbed due to bad weather...

Erazzzer wijzigde deze reactie 28-09-2019 23:55 (11%)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Erazzzer schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:53:
[...]

Maar als je zo de reacties op twitter e.d. leest, dan krijgt hij de wind wel van voren. Gezien hetzelfde voor Boeing/SLS project geldt, waar niets over gezegd wordt. Lijkt een directe aanval op SpaceX.
Kritiek is niet besteed aan fanboys in het rioolputje van het internet idd.

Gezien SpaceX ongetwijfeld met een zelfde commitment aan de crew dragon werkt is het wel een intrigerende opmerking.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Tourniquet schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:33:
Ja, het is helaas slecht weer daar in Texas. Musk wil liever niet onder een paraplu staan :p

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Starship vs Falcon 1

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:04:
Deze high-res foto van Mk1 laat heel wat details zien:

https://pbs.twimg.com/med...format=jpg&name=4096x4096

De Frankenstein onder de raketten :p
Wat een gedrocht, het is dat SpaceX er achter zit anders zou je toch bijna denken dat dit nooit gaat vliegen.

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-01 19:35
De webcast staat 'unlisted' op YouTube, dus bij deze. Beeld begint op 16:50.

Grim wijzigde deze reactie 29-09-2019 09:08 (7%)

Steam: Grim

• coelho

coelho

VanTheManFan

Homeland schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:40:
[...]

Wat een gedrocht, het is dat SpaceX er achter zit anders zou je toch bijna denken dat dit nooit gaat vliegen.
Vooral die deuken waar de twee delen aan elkaar zijn gemaakt. Alsof de omtrek net te ruim was en ze er toch maar wat popnagels ingeschoten hebben.

• Elfjes
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Deze mk1 hoeft ook helemaal niet super strak aerodynamisch te zijn. Ze gebruiken 'm alleen om te leren. Leren bouwen, leren opstijgen, leren manoeuvreren, leren landen. Omdat ze zo waanzinnig snel itereren op zowel het design als het productieproces is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk het ontwerp valideren en leren.

Ik vind het indrukwekkend hoe SpaceX technieken die ook in Agile en Lean Startup gebruikt worden, toepast op iets enorms als het fabriceren van een raket om 100 man naar Mars te brengen. Streven naar zo snel mogelijke validatie van je ontwerp, je processen en je product, door feedbackloop te verkorten. Elon Musk verwoordt het treffend vanaf 1h37m in de stream.

Dingen die mij verder opvielen in de presentatie:

- Mk2 is bijna klaar in Florida. Mk3 en 4 krijgen een nieuw productieproces. Veel grotere platen staal (met dus ook minder lasnaden en ziet het er gelijk beter uit ;) ). Mogelijk gaat mk4 over 6 maanden in orbit (Elon time)
- om Spaceship zo snel mogelijk crew-ready te maken willen ze in korte tijd veel launches doen, om aan te tonen dat het veilig is. Musk geeft aan dat ze tot 6 launches per dag van spaceship en 20 launches per dag van de booster kunnen (!) doen met de vloot die ze straks hebben (5 a 6). Willen ze dan ook daadwerkelijk zoveel launches doen en wat wordt dan de payload?

Elfjes wijzigde deze reactie 29-09-2019 11:58 (31%)

Bla bla bla...

• mcDavid
Homeland schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:40:
[...]

Ik vind 'm eigenlijk al best netjes, vergeleken met de starhopper :P
Elfjes schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:31:
Deze mk1 hoeft ook helemaal niet super strak aerodynamisch te zijn. Ze gebruiken 'm alleen om te leren. Leren bouwen, leren opstijgen, leren manoeuvreren, leren landen. Omdat ze zo waanzinnig snel itereren op zowel het design als het productieproces is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk het ontwerp valideren en leren.

Ik vind het indrukwekkend hoe SpaceX technieken die ook in Agile en Lean Startup gebruikt worden, toepast op iets enorms als het fabriceren van een raket om 100 man naar Mars te brengen. Streven naar zo snel mogelijke validatie van je ontwerp, je processen en je product, door feedbackloop te verkorten. Elon Musk verwoordt het treffend vanaf 1h37m in de stream.
Dit is een leuk bijkomend voordeel van werken met staal. Ineens kun je relatief goedkoop iteratief te werk gaan en "gewoon wat proberen". In plaats van dat alles gelijk moet kloppen.

zcflevo.nl

• Elfjes
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:00:
Dit is een leuk bijkomend voordeel van werken met staal. Ineens kun je relatief goedkoop iteratief te werk gaan en "gewoon wat proberen". In plaats van dat alles gelijk moet kloppen.
Ja wat was het, 150 Euro per kilo voor AlLi of carbon composite vs 2.5 voor staal? :o

Bla bla bla...

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Elfjes schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:53:
[...]

Ja wat was het, 150 Euro per kilo voor AlLi of carbon composite vs 2.5 voor staal? :o
Ja, al vrees ik dat je net iets meer kilo's staal nodig hebt dan Carbon voor dezelfde constructie ;).

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Elfjes schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:53:
[...]

Ja staal is super goedkoop vanuit dat oogpunt.

Maar er is nog een andere reden om staal te gebruiken: al-li en carbon worden minder sterk bij hoge temperaturen, wat de levensduur niet ten goede komt. Wel zo belangrijk voor een herbruikbare raket.

Daarnaast zou een al-li of carbon constructie een steviger hitteschild nodig hebben, wat het geheel ook weer duurder maakt.

• mcDavid
Een groter voordeel is waarschijnlijk dat je met staal gewoon een paar panelen kunt kopen en beginnen met lassen. En niet eerst gigantische mallen of andere productspecifieke tooling hoeft te maken. Dat wil je eigenlijk maar één keer hoeven doen, anders is het leuke er wel van af.

zcflevo.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Als reactie hierop heeft Musk die Jim van NASA ontvolgt op Twitter :')

Elon heeft er verder weinig woorden aan vuilgemaakt, maar zei wel dat de meeste resources van SpaceX nog steeds naar Falcon 9 en Dragon gaan.

• Qu3st
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 05:03
XWB schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:15:
[...]

Als reactie hierop heeft Musk die Jim van NASA ontvolgt op Twitter :')

Elon heeft er verder weinig woorden aan vuilgemaakt, maar zei wel dat de meeste resources van SpaceX nog steeds naar Falcon 9 en Dragon gaan.
"Did he say commercial crew or SLS?" Musk tegen CNN reporter.

Bron CNN Business

_/-\o_

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Qu3st schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:31:
[...]

"Did he say commercial crew or SLS?" Musk tegen CNN reporter.

Bron CNN Business

_/-\o_
Haha die dikke *wink* erbij ook. _O-

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

mcDavid schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:58:
Een groter voordeel is waarschijnlijk dat je met staal gewoon een paar panelen kunt kopen en beginnen met lassen. En niet eerst gigantische mallen of andere productspecifieke tooling hoeft te maken. Dat wil je eigenlijk maar één keer hoeven doen, anders is het leuke er wel van af.
Hier is nog een leuke close-up: klinknagels :p

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:38
Tourniquet schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:21:
[...]

Haha die dikke *wink* erbij ook. _O-
;)

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:38
Erazzzer schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:53:
[...]
Maar als je zo de reacties op twitter e.d. leest, dan krijgt hij de wind wel van voren.
Dat krijg je sowieso als je het lef hebt om kritiek te leveren op Musk.

Maar dit is wel een beetje onhandige manier van zeggen dat je hoopt dat SpaceX niet teveel resources besteedt aan het Starship project en dat daardoor het CCP nog verder gaat achterlopen. Ze hebben al een paar extra lanceringen bij de Russen besteld, en willen niet nóg een keer een bak geld naar Rusland sturen omdat zowel Boeing als SpaceX meer tijd nodig hebben. Of dat nu hun eigen schuld is of niet.

En uiteraard zijn die andere projecten van NASA gruwelijk over tijd en budget, maar NASA bouwt zelf niets. En hoewel ik ook niet snap hoe je al 8 jaar kunt werken aan gerecyclede Shuttle boosters zonder 1x gevlogen te hebben, het is niet NASA, maar hun contractor. En NASA werkt nu eenmaal langzaam vanwege die overheidsgelden. Alles moet 100% uitgewerkt en uitgeanalyseerd zijn voordat ze toestemming krijgen om het te gaan doen. SpaceX werkt iets anders. Maar uiteraard doet Musk ook niet zomaar wat. Het lijkt wel zo, maar ook wat zij doen zijn dingen die gebasseerd zijn op reeds bestaande ideeën en techieken. bepaalde zaken moeten verder uitgewerkt worden, maar er worden geen compleet nieuwe dingen uitgevonden en ontwikkeld. Dat zou veel te onzeker zijn en veel te lang duren. Wat niet wegneemt dat het een topprestatie is als dat ding straks over een maandje de lucht in gaat. Dat zou echt heel gaaf zijn.
Misschien dat men dan in het Congres wakker wordt en dat hele SLS afblaast, het verlies neemt en SpaceX iets laat ontwikkelen...

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Who Am I?
Ik heb gisteren de hele presentatie en daarna de Q&A teruggekeken en dat was erg interessant. Er kwam niet heel veel nieuwe informatie voorbij, maar er waren wel wat kleine dingen die voor mij nieuw waren.
Zo ging bijvoorbeeld iedereen er vanuit dat de, inmiddels een stuk of 15. metalen ringen-uit-één-stuk die in Cocoa, Florida aan elkaar gelast zijn, voor de eerste Super Heavy booster zouden zijn. EM vertelde dat deze voor Mk 3-5 zijn. Tenminste, niet in zo veel woorden, maar hij vertelde dat de bouwtijd flink omlaag gebracht gaat worden door de ringen uit één stuk te maken en dat ze sowieso eerst een stuk of 5-6 Starships zouden bouwen en testen voordat ze een Super Heavy zouden bouwen.
Er is ook een paar keer een vraag geweest over Tesla. De eerste was of Tesla auto's zou gaan maken voor Mars en de tweede was of Tesla al bezig is met een concept voor een auto die geschikt is voor Mars. Op beide vragen was het antwoord van EM dat de huidige Tesla's al geschikt zijn voor Mars. Ze hebben immers geen zuurstof nodig voor verbranding. Wat mij betreft een beetje een ontwijkend antwoord. Het is natuurlijk nodig om een auto te hebben waarin je niet in je ruimtepak hoeft te zitten omdat er binnen de auto geen zuurstof is. Ook lijkt mij het fijne stof van Mars en de Maan ook overigens, niet best voor de huidige Tesla's.
Verder was er een hoop vriendelijkheid tussen Tim Dodd (Everyday Astronaut) en Elon Musk toen hij een vraag mocht stellen na de presentatie. Gisteren zag ik dat Tim Dodd eindelijk zijn 1:1 interview met Elon heeft gekregen en dat vandaag of morgen de video online komt. Tim Dodd stelt op twitter altijd erg goede vragen en krijgt ook regelmatig antwoord van Elon, dus ik ben erg benieuwd naar de 'nitty gritty details' die Tim Dodd heeft weten los te peuteren.

• coelho

coelho

VanTheManFan

Is het nu daadwerkelijk de bedoeling dat dit starship in Oktober naar 20km en terug gaat?

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

coelho schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:16:
Is het nu daadwerkelijk de bedoeling dat dit starship in Oktober naar 20km en terug gaat?
Ja, in 1 à 2 maanden (Elon Time™️).

Dus hopelijk nog dit jaar. 😛

Elon zei verder dat ze waarschijnlijk pas na Starship Mk4 met de Super Heavy booster beginnen. Dat heeft vooral te maken met beschikbaarheid van Raptors.

Ben benieuwd naar het interview van Tim Dodd! Je merkt aan Elon dat hij toch meeste in z’n element is als hij lekker kan bomen over technische details. Van mij mogen ze Elon, Tim en bijv. Scott Manley een keer een paar uur bij elkaar zetten met een camera erbij. _/-\o_

Tourniquet wijzigde deze reactie 30-09-2019 09:34 (43%)

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:02

thijsco19

Yamaha MT03 2008

XWB schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:58:
[...]

Hier is nog een leuke close-up: klinknagels :p

[Afbeelding]
Klinknagels of gewoon bolkopinbusschroeven?
Kijkend naar al die 'zwarte stippen' denk ik eerder aan bolkopinbusschroeven. Klinknagels zijn vaak volledig 'vlak'.

Maar toch blijft het mooi te zien hoe simpel het er uitziet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• mcDavid
thijsco19 schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:58:
[...]

Kijkend naar al die 'zwarte stippen' denk ik eerder aan bolkopinbusschroeven. Klinknagels zijn vaak volledig 'vlak'.

als je het mij vraagt gewoon popnagels

zcflevo.nl

• Who Am I?
Lijken mij ook popnagels. Voor deze versie van Starship niet zo erg denk ik. Ongetwijfeld de goedkoopste en snelste manier die werkt. Voor latere, oribtal, versies zullen er hittebestendige tegels overheen komen, dus dan is het denk ik ook niet zo erg.

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-01 14:05

gws24

Thinking is hard!

Cio schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:23:

Naar LEO en verder gebeurt al bijna 30 jaar met een vliegtuig als lanceerplatform.
:? Heb je een linkje of bron want ik mij niet voor de geest halen dat dit gebeurt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• APClll
  • Laatst online: 23:24

APClll

[DPC] Team Grazzie

thijsco19 schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:58:
[...]

Bedoel je de zwarte stippen "wel gat geboord maar geen popnagel geplaatst"? Want die andere vlekken in de platen lijken me verkleuringen door het lassen aan de binnenzijde.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Who Am I?
APClll schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:16:
[...]

Bedoel je de zwarte stippen "wel gat geboord maar geen popnagel geplaatst"? Want die andere vlekken in de platen lijken me verkleuringen door het lassen aan de binnenzijde.
Dat zijn inderdaad verkleuringen door 'spot welding'.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-01 19:02
gws24 schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:58:
[...]
:? Heb je een linkje of bron want ik mij niet voor de geest halen dat dit gebeurt.
Wikipedia: Air launch to orbit
Wikipedia: Pegasus (rocket)

Alleen voor kleine payloads, en er zijn weliswaar een hoop systemen in ontwikkeling, maar dit gaat dus niet een FH vervangen of zo

Je hebt 23 ton raket nodig om 450kg in LEO te krijgen, en dan nog een B52-sized toestel om die 23 ton de lucht in te krijgen

Overigens lijkt die payload-fraction niet significant anders te zijn dan voor vanaf de grond, een electron doet ~225kg met 12.5 ton raket, een Rokot doet 2 ton op 107 ton raket. Ik denk dat de winst em dan vooral in simpliciteit of gewoon goedkopere motoren/brandstof etc.. zit?

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• thijsco19

thijsco19

Yamaha MT03 2008

APClll schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:16:
[...]

Nee, bovenop alle koppen zie je een soort van zwart stipje. Net alsof het een inbus gat is. Vandaar mijn gedachte.

Bij een echte klinknagel is de kop immers rond zonder gat. Ook moet je aan de achterkant erbij kunnen om het te klinken.

Een blindklinknagel is, zoals gezegd, ook een optie. Maar ik weet niet of ze die zo groot hebben in RVS.

thijsco19 wijzigde deze reactie 30-09-2019 13:26 (15%)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• APClll

APClll

[DPC] Team Grazzie

Ik vermoed gewoon eenvoudige popnagels eigenlijk. :)

Die zijn er ook in allerlei soorten en kwaliteiten. En veruit het eenvoudigste te monteren. Voor klinknagels zul je aan de achterkant iets moeten hebben als tegenhouder. En gepriegel met een moertje zie ik ook niet gebeuren. Dan blijven zelftappers nog over, maar dat lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

APClll schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:31:
Ik vermoed gewoon eenvoudige popnagels eigenlijk. :)

Die zijn er ook in allerlei soorten en kwaliteiten. En veruit het eenvoudigste te monteren. Voor klinknagels zul je aan de achterkant iets moeten hebben als tegenhouder. En gepriegel met een moertje zie ik ook niet gebeuren. Dan blijven zelftappers nog over, maar dat lijkt me ook niet waarschijnlijk.
Alles wat je moet schroeven is teveel werk :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• APClll

APClll

[DPC] Team Grazzie

YakuzA schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:36:
[...]

Dat zei Elon nog in z'n toespraak inderdaad. Alles moet zo eenvoudig mogelijk :9

Zie vanaf 1:20:00 in 't filmpje gepost door Grim in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

APClll wijzigde deze reactie 30-09-2019 13:55 (20%)

• vectormatic
YakuzA schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:36:
[...]

Heb je gewoon een slagmoersleutel voor toch? :P

Zonder gekheid, helemaal gelijk, als iets te popnagelen is ipv schroeven, gewoon doen, zeker in dit soort prototyping. Dit ding gaat 20km omhoog en dan veredeld vrije-val springen oefenen, dan hoef je nog niet 100% te optimaliseren op gewicht, hitte-afvoer of whatever, als t maar vast zit.

Vind t ergens haast jammer dat er zoveel regels zijn tegenwoordig kwa lanceringen, moet je je toch eens voorstellen dat SpaceX een eigen testrange hadden waar ze gewoon lekker hun gang konden gaan zonder de FAA die voor elke scheet goedkeuring moet geven.

• Who Am I?
Ergens is het wel fijn dat er een instantie is die het luchtruim boven een bepaald gebied kan afsluiten omdat er een stuk rvs van 200ton (exclusief brandstof) tot 20km hoogte langs kan vliegen...
In jou voorbeeld zou SpaceX even op flightradar24 kijken of er de komende 3u geen vliegtuigen langs komen en dan hard 'fire in the hole' brullen.
Nee, het is denk ik goed dat er instanties zijn die op dit vlak de regels handhaven. Volgens EM haeeft SpaceX een vrij goed direct contact binnen de FAA waar ze ook een goede relatie mee hebben. De grote frustratie komt vooral doordat mensen elkaar online opjutten dat de FAA te langzaam is enzo. En ook dat komt vooral door het enthousiasme wat er heerst bij de ruimtevaart liefhebbers.

Speaking of which. EM is met een aantal mensen een praatje gemaakt en is met ze op de foto gegaan die veel van de coverage doen bij Boca Chica. Hij heeft tegen LabPadre (die gast die de 24/7 live stream doet) gezegd dat hij er af en toe ook op kijkt en zo een telefoontje kan uitsparen om te weten wat ze aan het doen zijn:

• Cio
@gws24 Wikipedia: Pegasus (rocket)
Spuit 11, is al gebeurd.

@vectormatic
Herbruikbare 'eerste trap' is het voordeel. En natuurlijk de flexibiliteit in lanceerlocatie. Voor kleine payloads is nog geen alternatief met deze voordelen. Wellicht dus ballonnen?

Een B-52 gebruiken hoeft niet, een commercieel vliegtuig als een 747 gebruiken kan ook. (stuk goedkoper lijkt me + onderdelen makkelijk verkrijgbaar). Een Airbus A380 wellicht?

Cio wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:07 (73%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-01 15:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Who Am I? schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:48:
Ergens is het wel fijn dat er een instantie is die het luchtruim boven een bepaald gebied kan afsluiten omdat er een stuk rvs van 200ton (exclusief brandstof) tot 20km hoogte langs kan vliegen...
In jou voorbeeld zou SpaceX even op flightradar24 kijken of er de komende 3u geen vliegtuigen langs komen en dan hard 'fire in the hole' brullen.
Mwah. Je wil niet weten hoeveel duizenden vierkante kilometers aan verboden militaire airspace er is in de VS. Als het echt nodig was had je daar vast wel een stukje kunnen vinden om je vliegende baksteen uit te testen.
De Nevada test range alleen al (waar area 51 ook in ligt) is een kwart van het oppervlak van Nederland.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Nog wat cijfers van de laatste design update: 85 ton leeggewicht en 1200 ton brandstof.

• Who Am I?
XWB schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:08:
Nog wat cijfers van de laatste design update: 85 ton leeggewicht en 1200 ton brandstof.

[Afbeelding]
Die 85t is een typfoutje zei Elon. 120t had daar moeten staan. Hij zei wel dat 110t en misschien zelfs 100t mogelijk moeten zijn. Al gaf hij zelf aan te hopen op 99t :P
Maasluip schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:07:
[...]

Mwah. Je wil niet weten hoeveel duizenden vierkante kilometers aan verboden militaire airspace er is in de VS. Als het echt nodig was had je daar vast wel een stukje kunnen vinden om je vliegende baksteen uit te testen.
De Nevada test range alleen al (waar area 51 ook in ligt) is een kwart van het oppervlak van Nederland.
Ik had een stukje over militaire installaties getypt, maar weer weggehaald. Het zijn immers militaire installaties. Daar gaat SpaceX echt niet iets mogen gaan bouwen of lanceren.

Who Am I? wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:13 (40%)

• Who Am I?
Excuus, ik had per ongeluk een nieuwe reactie gemaakt ipv te wijzigen. Deze mag weg :)

Who Am I? wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:13 (89%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

En wat zou de reden zijn dat de Raptor motoren met het laatste design als het ware "in" de raket zitten? Is dat omdat er nu geen losse landingspoten nodig zijn?

• Who Am I?
XWB schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:17:
En wat zou de reden zijn dat de Raptor motoren met het laatste design als het ware "in" de raket zitten? Is dat omdat er nu geen losse landingspoten nodig zijn?
Er waren verschillende redenen, maar de belangrijkste is denk ik wel dat je niet wil dat er motoren in de weg zitten als je kant-aan-kont wilt bijtanken in de ruimte ;)

• vectormatic
Cio schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:54:
@gws24 Wikipedia: Pegasus (rocket)
Spuit 11, is al gebeurd.

@vectormatic
Herbruikbare 'eerste trap' is het voordeel. En natuurlijk de flexibiliteit in lanceerlocatie. Voor kleine payloads is nog geen alternatief met deze voordelen. Wellicht dus ballonnen?

Een B-52 gebruiken hoeft niet, een commercieel vliegtuig als een 747 gebruiken kan ook. (stuk goedkoper lijkt me + onderdelen makkelijk verkrijgbaar). Een Airbus A380 wellicht?
Behalve dan dat die eerste trap je dus kennelijk weinig oplevert, de mass/payload fractie lijkt op het eerste gezicht ongeveer gelijk aan gewone ground based platformen. De flexibiliteit kwa lanceerlocatie en targetbaan is natuurlijk wel een goeie. Ik weet niet in hoevere het zomaar mag van de FAA, maar je kan natuurlijk bij storm gewoon even 200km omvliegen, dat kan met cape canaveral niet.

(en ik zei ook, B52 sized, niet persee een B52. Wat dat wel aangeeft is dat als je al iets uit de grootste klasse nodig hebt om die 450kg uiteindelijk in LEO te krijgen, je dus nooit een Soyuz van een tonnetje of 9 op deze manier gaat lanceren)

• handige_harrie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:34

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

XWB schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:17:
Lijkt mij vooral aerodynamisch. Bij een planetaire re-entry zijn de krachten en temperaturen zo hoog; dan wil je je motoren beschermd hebben.

• Who Am I?
Elon heeft een filmpje van binnen in de fairing op twitter gezet:

Duidelijk dus dat in de fairing (nog) geen verstevigingen zijn aangebracht zoals we die bij de Raptors zagen. Of dit og gaat gebeuren is niet duidelijk. Bij de uiteindelijke (Crew) versie zal de wand ongetwijfeld bedekt gaan worden met een laag isolatie en geluiddempend materiaal zoals we bij de fairing van de Falcon 9 ook zien.
Ook duidelijk is dat de header tanks helemaal bovenin de neus zitten en dat er binnenin nog geen leidingwerk is aangelegd.
Kortom, nog een hoop werk voordat hij eind deze maand voor het eerst kan gaan vliegen!

Ik ga echt niet iedere scheet van Elon Musk op twitter hier plaatsen, alleen als ik denk dat het wat toevoegt aan wat we al weten over Starship

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

De verbouwingen aan launch pad LC-39A in Florida om Starship Mk2 te kunnen lanceren zijn nu in volle gang:

XWB wijzigde deze reactie 01-10-2019 14:13 (40%)

• Who Am I?
'In volle gang' Er staat maar 1 heimachine! 8)7
Dit noem ik in volle gang (begin bouw Tesla Gigafactory 3 in China):

Alle gekheid, het is goed om te horen dat alle lichten op groen lijken te staan voor de bouw van een geschikt lanceerplatform!
Ik ben ook benieuwd waar ze uiteindelijk de fabriek voor Starship en Super Heavy gaan bouwen. De productieversie zal echt niet meer open bloot gebouwd gaan worden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:23:
Kijkend naar de werkzaamheden in Texas dan is het sowieso maar een klein lanceerplatform.
Ik ben ook benieuwd waar ze uiteindelijk de fabriek voor Starship en Super Heavy gaan bouwen. De productieversie zal echt niet meer open bloot gebouwd gaan worden.
Waren er geen plannen om Super Heavy aan de andere kant van het land te maken, om vervolgens per schip naar Florida te brengen?

• Who Am I?
XWB schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:29:
[...]

Kijkend naar de werkzaamheden in Texas dan is het sowieso maar een klein lanceerplatform.

[...]

Waren er geen plannen om Super Heavy aan de andere kant van het land te maken, om vervolgens per schip naar Florida te brengen?
Je bedoelt die hal in die haven waar ze al een duur stuk fabricageapparatuur hadden staan voor carbon composiet? Waar die ene foto van die Japanner die rond de maan gaat vliegen was gemaakt in dat stuk tank waar ze ook een keer een Model 3 naast geparkeerd hadden voor de schaal? Afgebroken. De hal én de apparatuur.
Er waren dus inderdaad plannen voor, maar die zijn inmiddels van de baan. Het lijkt mij ook praktischer om de bouw van zo'n enorme raket dichter bij de lanceerplek te doen. Scheelt ook weer een hoop tijd om door het Panama kanaal te varen enzo.
Ik heb wel gehoord/gelezen dat de inwoners van Boca Chica uitgekocht gaan worden, ik meen dat in de presentatie van de 28e Elon zei dat SpaceX 3x de waarde van de grond heeft geboden aan de bewoners. De staat Texas (of de county, ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt in de VS) is met SpaceX een 10 jarige lease overeengekomen voor het land rondom Boca Chica voor de bouw van iets van een Spaceport. Grote kans dus dat er hier een iets meer permanent gebouw neergezet gaat worden voor de bouw van Starship en Super Heavy. En dat gaat in Florida natuurlijk ook gebeuren.

Zie dit filmpje vanaf 3:37. Deze gast maakt leuke filmpjes over de ontwikkelingen rondom SpaceX en heeft zijn vrouw, die advocaat is, gevraagd in de overeenkomst tussen SpaceX en Texas te duiken.

Het interview van Everyday Astronaut is overigens een tijdje uitgesteld. Hij heeft toestemming van Elon Musk nodig voor dingen waar ze off-camera over gesproken hebben, maar die wel op geluid vastgelegd zijn.

Who Am I? wijzigde deze reactie 01-10-2019 15:48 (5%)

• mcDavid
Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:53:
Elon heeft een filmpje van binnen in de fairing op twitter gezet:
[Twitter]
Kortom, nog een hoop werk voordat hij eind deze maand voor het eerst kan gaan vliegen!
heheh, ik denk dat ze die bordesjes ook nog wel ff weghalen voordat ze ermee gaan vliegen :D
Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:23:
Dit noem ik in volle gang (begin bouw Tesla Gigafactory 3 in China):
[Afbeelding]
sja, maar om nou 12 heimachines te laten komen om ze allemaal 2 palen te laten heien, is misschien ook niet heel pragmatisch he :P

Edit: En eerlijk gezien, zie ik niet in waarom de productieversie in een fabriek gebouwd moet worden, als het buiten ook lukt? Ik kan 3 redenen bedenken:
- binnen last makkelijker (mig/mag)
- er waait geen stof en troep in
- je kunt doorwerken als het vriest.

Dat laatste lijkt me niet zo'n issue in texas, die eerste 2 kun je oplossen met een tent. Zou me niets verbazen als ze zoiets als die tarp-constructie in Florida maken om in te werken.

mcDavid wijzigde deze reactie 01-10-2019 15:54 (20%)

zcflevo.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Je bedoelt die hal in die haven waar ze al een duur stuk fabricageapparatuur hadden staan voor carbon composiet? Waar die ene foto van die Japanner die rond de maan gaat vliegen was gemaakt in dat stuk tank waar ze ook een keer een Model 3 naast geparkeerd hadden voor de schaal? Afgebroken. De hal én de apparatuur.
Er waren dus inderdaad plannen voor, maar die zijn inmiddels van de baan.
Moet wel zoiets geweest zijn, de details kan ik niet meer herinneren. Ik weet alleen dat er ooit sprake was om de booster over water te transporteren, zoals dat met de Saturn V destijds ging.
Het lijkt mij ook praktischer om de bouw van zo'n enorme raket dichter bij de lanceerplek te doen. Scheelt ook weer een hoop tijd om door het Panama kanaal te varen enzo.
Dat klopt, maar dan:
Ik heb wel gehoord/gelezen dat de inwoners van Boca Chica uitgekocht gaan worden, ik meen dat in de presentatie van de 28e Elon zei dat SpaceX 3x de waarde van de grond heeft geboden aan de bewoners. De staat Texas (of de county, ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt in de VS) is met SpaceX een 10 jarige lease overeengekomen voor het land rondom Boca Chica voor de bouw van iets van een Spaceport. Grote kans dus dat er hier een iets meer permanent gebouw neergezet gaat worden voor de bouw van Starship en Super Heavy. En dat gaat in Florida natuurlijk ook gebeuren.
Boca Chica is nog steeds een flink eind verwijderd van het lanceerplatform in Florida. Waarom niet alles in Florida bouwen? Die spaceport in Texas is namelijk geen volwaardig lanceercomplex zoals Cape Canaveral en gaat geen Super Heavy lanceren.

• Who Am I?
mcDavid schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

heheh, ik denk dat ze die bordesjes ook nog wel ff weghalen voordat ze ermee gaan vliegen :D
[...]

sja, maar om nou 12 heimachines te laten komen om ze allemaal 2 palen te laten heien, is misschien ook niet heel pragmatisch he :P

Edit: En eerlijk gezien, zie ik niet in waarom de productieversie in een fabriek gebouwd moet worden, als het buiten ook lukt? Ik kan 3 redenen bedenken:
- binnen last makkelijker (mig/mag)
- er waait geen stof en troep in
- je kunt doorwerken als het vriest.

Dat laatste lijkt me niet zo'n issue in texas, die eerste 2 kun je oplossen met een tent. Zou me niets verbazen als ze zoiets als die tarp-constructie in Florida maken om in te werken.
Die heimachines was natuurlijk een grapje :)

In een fabriek kun je machinaal lassen. Dat is sneller, nauwkeuriger en goedkoper dan door mensen.
Verder kun je dan, net als met de Falcon 9, alles horizontaal bouwen. Dat scheelt enorm in de huur/aankoop van hijskranen en dergelijke. Ook is het een stuk veiliger werken dan op 50m hoogte in een bakje.

@XWB

Ze gaan dus waarschijnlijk ook in Boca Chica een lanceerbasis bouwen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Oh, dat is nieuw. Mij stond bij dat Texas alleen voor Starhopper en Starship tests gebruikt zal worden.

Een volwaardige lanceerbasis bouwen klinkt als een long term commitment, en zou SpaceX niet meer afhankelijk maken van NASA voor de lancering van Super Heavy.

• Who Am I?
XWB schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Oh, dat is nieuw. Mij stond bij dat Texas alleen voor Starhopper en Starship tests gebruikt zal worden.

Een volwaardige lanceerbasis bouwen klinkt als een long term commitment, en zou SpaceX niet meer afhankelijk maken van NASA voor de lancering van Super Heavy.
Dat is tenminste wat ik heb begrepen uit dingen die Elon op de 28e heeft gezegd, het promofilmpje bij die presentatie en de info uit het filmpje wat ik eerder posste.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:20
Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

Die heimachines was natuurlijk een grapje :)

In een fabriek kun je machinaal lassen. Dat is sneller, nauwkeuriger en goedkoper dan door mensen.
Verder kun je dan, net als met de Falcon 9, alles horizontaal bouwen. Dat scheelt enorm in de huur/aankoop van hijskranen en dergelijke. Ook is het een stuk veiliger werken dan op 50m hoogte in een bakje.

@XWB

Waarom kun je buiten niet horizontaal bouwen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Who Am I?
Maverick schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Waarom kun je buiten niet horizontaal bouwen?
Omdat het lastig is om overal bij te komen als hij horizontaal ligt. Falcon 9 ligt bijvoorbeeld op een soort draaimechanisme waardoor de hele cylinder kan ronddraaien waardoor je overal bij kunt. Uiteraard kan je zoiets ook buiten doen, maar regen, wind en zand is vaak niet goed voor dat soort apparatuur.
Maar misschien dat ze bij SpaceX hier wel iets voor verzinnen. Ik kan mij echter voorstellen dat als ze veel meer financiële en humane resources (momenteel slechts 5% van de capaciteit van SpaceX) op de bouw van van Starship en Super Heavy gaan zetten, je in de knoop komt met voorzieningen voor je personeel.

Daar is het, zeer interessante, interview van Tim Dodd met Elon Musk:

Who Am I? wijzigde deze reactie 01-10-2019 16:52 (33%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Who Am I? schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:39:
[...]

Volgens mij tel je nu twee dingen bij elkaar op die je niet mag optellen. Er komen inderdaad 6 Raptors op Starship, maar 3 daarvan zullen zijn geoptimaliseerd voor zeeniveau en 3 voor vacuüm. Die Raptors voor vacuüm zullen alleen gebruikt worden voor dan wel in de juiste baan komen voor een satelliet, dan wel om, na bijvullen in LEO, een boost naar de Maan of Mars te doen. Voor SSTO zullen de vacuüm Raptors nooit gebruikt kunnen worden omdat de brandstof simpelweg op is tegen de tijd dat Starship in LEO is. De Raptors voor zeeniveau zullen normaal gesproken alleen gebruikt worden voor de landing. Super Heavy zorgt namelijk voor de boost naar zo'n 100km, waarna de vacuüm Raptors gebruikt zullen worden.
Ik hoop dat je het nog kunt volgen...
Je hebt gelijk, ik had het design uit 2018 nog in mijn hoofd zitten, dat alleen sea-level Raptor motoren had.

2018

2019

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Who Am I? schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

[YouTube: A conversation with Elon Musk about Starship]
Leuk om te zien! Tof dat het "off the record" einde er in kon blijven zitten.

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 15:08
[YouTube: A conversation with Elon Musk about Starship]
Heel tof interview! Je ziet hier, zeker bij het gedeelte van de Aerospike motor (wat overigens een prachtig ding is) een hele andere Elon. Eentje die echt lekker liep te nerden met Tim en daardoor veel minder stottert (iets wat ik zelf ook herken) en volgensmij nog uren had kunnen praten over van alles van die raket.

/post

• Who Am I?
Het was zeker een heel erg interessant interview! Prachtig om te zien hoe heerlijk Elon het vind om gewoon lekker over dit soort dingen te praten.
Over de aerospike is hij volgens mij nooit echt tot een conclusie gekomen. Hij had het over het zo efficiënt mogelijk en in een rechte lijn uitspugen van de deeltjes en ik zat te wachten tot Elon ging zeggen dat je met een aerospike de deeltjes niet recht omlaag spuugt, maar via de 'spike' en dat je daardoor efficiëntie verlies hebt. Hij kwam er uiteindelijk op uit dat de Raptor een efficiëntie had van 98,5% en dat 99% haalbaar moest zijn, dat een aerospike eigenlijk alleen maar zin heeft als je SSTO doet. Met een 2 stage ontwerp kun je beter een zeeniveau geoptimaliseerde motor én een vacuüm geoptimaliseerde motor gebruiken. Als iemand aan SpaceX kan bewijzen dat ze het helemaal mis hebben hoorde hij het graag!
En natuurlijk het briljante stukje "off-camera".
- Er zitten dus 4 Tesla batterijen van ieder 100kwh in en ze gaan Model 3 motoren gebruiken om de vleugels aan te sturen.
- De header tanks komen uiteindelijk dus echt in de punt, maar zullen niet als losse tanks gemonteerd zitten zoals nu het geval is. De header tanks zullen uiteindelijk, net als de main tanks, onderdeel worden van Starship. Hierdoor zullen de header tanks geen bagage zijn, maar onderdeel van Starship en daardoor dus ook lichter.
En @XWB, Elon bevestigde ook wat ik eerder zei over de fabriek die ze uiteindelijk gesloopt hebben.

Who Am I? wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:22 (15%)

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:46
Haha, het mooiste vond ik dat je merkt dat Tim eigenlijk maar ong 10min had en dan ook netjes afsluit en een hand geeft... En Elon gaat vervolgens nog ff lekker 6-7 min door omdat ie te hard aan het nerden is en uiteindelijk door z'n PA onderbroken wordt, lol.

Ik heb zo'n vermoeden dat als je deze twee gewoon zonder tijdslimiet bij elkaar zou zetten dat je dan gewoon urenlange hardcore ruimtevaart geeking krijgt waar alle fans ongetwijfeld ademloos naar zouden kijken :D

Edit:
D'r werden trouwens sowieso erg goeie en technische vragen aan hem gesteld tijdens de Q&A en de interviews naderhand. Zo'n verademing tegenover van die 'reporters' die er zelf geen kaas van gegeten hebben en hem dan van die domme vragen stellen waarvan iedereen dan denkt 'Dude, what?'

Spooksel wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:56 (52%)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:06
Who Am I? schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:05:
- Er zitten dus 4 Tesla batterijen van ieder 100kwh in en ze gaan Model 3 motoren gebruiken om de vleugels aan te sturen.
...waarbij ze in eerste instantie de Model 3 motoren gaan gebruiken om de hydroliek aan te drijven die op zijn beurt de vleugels aanstuurt, maar hij in de toekomst hoopte naar een systeem te gaan waarbij de elektromotoren de vleugels 'direct' aansturen (mogelijk via een wormwiel).

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

Mk1 is inmiddels weer in twee gesplitst en men is druk bezig met het aanbrengen van (onder andere) leidingen, wat in deze foto's goed te zien is:

https://twitter.com/austi...tatus/1180218034683858950

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-01 21:37
Dat lijkt me eerder de uitlaat van een afzuigingsysteem voor onder andere lasdampen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Who Am I?
Als je met 100 man een paar maanden onderweg bent naar mars moet je toch ergens de uitlaat van de droger laten👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

Yamaha MT03 2008

PjotrStroganov schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:52:
Dat lijkt me eerder de uitlaat van een afzuigingsysteem voor onder andere lasdampen.
Dat is het ook, een simpele ventilatiebuis. Kan zowel voor afzuigen zijn of juist om verse lucht erin te blazen.

Wat filmpjes omtrent SpaceX en Starship gezien, wat is het toch geweldig is dit ding over niet al te lange tijd de lucht in gaat.
Ook de verdere ruwe planning is bizar als ze dat kunnen klaar spelen.

Ik ben nu begin 20 en ik geloof zeker wel dat ik meemaak dat we op Mars lopen.

@bottom line :+ Daar ben jij niet de eerste in.

thijsco19 wijzigde deze reactie 06-10-2019 12:15 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:38
thijsco19 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Ik ben nu begin 20 en ik geloof zeker wel dat ik meemaak dat we op Mars lopen.
Ah, ik zou denken dat je 19 bent :9 :+

bottom line wijzigde deze reactie 06-10-2019 12:09 (39%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

NASA heeft straks een groot probleem met het ISS...

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-01 13:26
XWB schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:13:
NASA heeft straks een groot probleem met het ISS...
...
Zal wel meevallen als het aan Musk ligt..

TomWesstein wijzigde deze reactie 09-10-2019 09:25 (25%)

• vectormatic
TomWesstein schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

[Twitter]
Je kan het NASA moeilijk kwalijk nemen dat ze niet in "musk-time" rekenen..

Niet om te zeggen dat Musk het niet gaat halen, maar hij is ook vaak wel erg optimistisch, als er tijdens DM-2 of het traject daar naartoe nog een probleem zn kop op steekt zit je inderdaad zo in H2 volgend jaar voordat er "normale" crews richting het ISS kunnen, en heeft NASA dus een behoorlijk probleem. Roskosmos heeft een lead-time van twee jaar op soyuz vluchten, dus ff bijbestellen is er niet meer bij, met als conclusie dat als SpaceX/Boeing niet heel rap hun Commercial crew systemen daadwerkelijk operationeel hebben, het ISS een tijd "skeleton crew" zal moeten draaien, waar de ESA/Russen ongetwijfeld niet blij mee zijn, want dan komt hun wetenschappelijk werk ook in het gedrang.

• XWB
  • Niet online

XWB

Tiny

TomWesstein schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

[Twitter]
Ik geloof best dat het testen in 10 weken voltooid kan worden. Maar pas daarna begint het certificatieproces door NASA, waar zomaar enkele maanden overheen kunnen gaan. Daarom beginnen ze bij NASA te beseffen dat H1 2020 heel krap gaat worden.

• Who Am I?
"All testing" heeft EM het over. Bedoelt hij daarmee dan ook de testvlucht met astronauten? Het lijkt mij sterk, maar het zou wel mooi zijn.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Gave highres panorama met details van de nieuw aangebrachte leidingen en bekabeling aan de buitenzijde van Starship Mk1, samengesteld uit foto's van Mary Pointer:

https://forum.nasaspacefl...95.0;attach=1586895;image

(bron: NASA Spaceflight Forum)

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:46
En toch vind ik dat NASA het ook grotendeels aan zichzelf (en de politieke overlords in het Congres) te danken heeft dat zowel Boeing als SpaceX nog niet klaar zijn voor bemande vluchten naar het ISS.

Enerzijds lekker gaan lopen 'brullen' dat het tijd is om te leveren, maar anderzijds was Bridenstine wel jaren onderdeel van dezelfde politieke commissies die, zeker in de beginjaren, het Commercial Crew Program systematisch van te weinig geld voorzien hebben! Als ze vanaf de start gewoon NASA hadden gegeven waarom ze vroegen voor dit programma was het zeker weten al up-and-running geweest.

Daarnaast kwam NASA ook nog geregeld op de proppen met aanpassingen in de design requirements waardoor, zo Boeing als SpaceX, meermaals flinke vertraging opliepen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Who Am I?
NASA en SpaceX verwachten de eerste bemande Crew Dragon in Q1 2020 te lanceren. Mits de in-flight abort test goed verloopt natuurlijk. Tijdens de persconferentie waren SpaceX medewerkers ogenschijnlijk druk bezig aan de Crew Dragon die astronauten moet gaan vervoeren. Verder veel toffe foto's van een naakte Crew Dragon en een heel erg intressante Q&A met JB en EM en de twee astronauten voor Demo 2:
https://www.teslarati.com...ronaut-rated-crew-dragon/

Who Am I? wijzigde deze reactie 11-10-2019 11:10 (16%)

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Who Am I? schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:23:
NASA en SpaceX verwachten de eerste bemande Crew Dragon in Q1 2020 te lanceren. Mits de in-flight abort test goed verloopt natuurlijk. Tijdens de persconferentie waren SpaceX medewerkers ogenschijnlijk druk bezig aan de Crew Dragon die astronauten moet gaan vervoeren. Verder veel toffe foto's van een naakte Crew Dragon en een heel erg intressante Q&A met JB en EM en de twee astronauten voor Demo 2:
https://www.teslarati.com...ronaut-rated-crew-dragon/
Daar worden draken geboren. O+
Wel even iets anders dan een stoffig veldje in Boca Chica of Cocoa. ;)

Tim Dodd heeft trouwens ook een interview met Jim Bridenstine gehad. Die wilde natuurlijk niet achterblijven nadat hij het interview met Musk had gezien. :+

Pagina: 1 ... 84 ... 90 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True