Maar dat is niet meer dan logisch. NASA kan nooit zo opereren als SpaceX, want overheid. Ze moeten elk jaar weer kruipen voor een senaatscommissie die niets snapt van ruimtevaart en er niets in ziet en hopen dat ze een beetje budget krijgen. SpaceX heeft alleen met Musk te maken (volgens mij zijn ze niet public) en misschien een paar geldschieters. Musk werkt natuurlijk een stuk pragmatischer dan NASA.
Alleen vind ik wel dat we het in het juiste perspectief moeten zien. SpaceX heeft een onorthodoxe werkwijze, maar er worden ook geen hele grote risico's genomen. Ik heb gisteren bv 2 filmpjes zitten kijken over de Aerospike raketmotor. Heel erg veelbelovend, maar geen hond die het toepast. De NASA heeft op het laatste moment de stekker uit het X33 project getrokken en dat had een superding geweest ipv de Space Shuttle, die vanaf het begin gedoemd was. Het enige probleem dat er toen lag dat de ontwikkeling in de weg stond waren de carbon tanks. Dat kregen ze toen niet voor elkaar. Precies een jaar nadat het project gecancelled was, is er een bedrijf in geslaag met succes dat soort tanks te maken. Niet alleen veel lichter, maar ook sterker.
Er is ondertussen niemand die dit oppikt. Logisch aan de ene kant, want er moet natuurlijk nog wel wat werk worden verricht en zo'n motor heeft nog nooit operationeel gevlogen.
SpaceX, en ook Blue Origin en de andere rakethelden beginnen er ook niet aan, ondanks de belofte. Want ook zij spelen min of meer op safe met techniek die al langer bestaat en waar nu de techniek beter in staat is om het goed uit te voeren. Geen jarenlange testtrajecten om alleen al een motor goed te krijgen. SpaceX heeft wel jarenlang ontwikkeld, maar dat had meer te maken met de raket zelf en de herbruikbaarheid, het landen enzo. De motor was minder problematisch om te ontwikkelen.
Dit is geen kritiek op SpaceX, Musk of Blue Origin, maar gewoon een constatering. Zij willen gewoon een raket ontwikkelen die het doet en waarmee ze centjes kunnen verdienen. Niets mis mee. De Aerospike verder ontwikkelen vergt erg veel geld en een lange adem. Dan is je geld zo op.
De ruimtevaartbedrijven van nu zijn innovators op een andere manier. Ze innoveren de business; de techniek die ze gebruiken hebben ze niet persé uitgevonden, maar verfijnd. En ze hebben de boel lekker opgeschud en iedereen is weer wakker en aan de slag. Maar die nieuwe bedrijven borduren voorlopig wel voort op wat Nasa en Roscosmos hebben bedacht. Dat die groten van weleer nu in slaap lijken gesukkeld wil niet zeggen dat ze niets voorstellen. Ook al is het te zot voor woorden dat ze zo lang bezig zijn met die SLS, die nota bene uit gerecyclede onderdelen van beproefde raketten opgebouwd is. Ik snap daar dus niets van. En dat Roscosmos pas NU ophoudt met die antiek FG en nu pas doorgaat met een raketski met digitale flight computer. Bizar toch?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.